internet verkeer in huis regelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ik zoek software om het verkeer in huis te identificeren .. en waar mogelijk aspecten te blokkeren.
Omdat dit meer in lijn ligt met "beveiliging" (al dan niet omgekeerd) .. post ik het topic hier ik ben op zoek naar de software .. de kabeltjes en andere netwerk technische meuk dat zit voor mij wel snor.
Ik heb er een specifieke gateway pc voor klaar liggen.

Mijn bandbreedte is niet super dik .. 3 a 4 streaming sessies is best wel lastig .. als een ander proces een update ofzo gaat downloaden (ps4 die game update binnen sponst bv of pc die update binnen haalt) verstoort best de boel. die wil ik dan blokkeren .. (en notification naar de Domotica Home server oid)

ook zoek ik een methode om bv school & werk verkeer te identificeren/profileren .. en acties tegenover te zetten.

Als ik nu zoek op proffiling tools dan kom ik op betaalde mkb/betaalde varianten uit ik zoek meer een opensource (home use) tool .

ik heb een gateway pc, die ik ervoor in kan zetten pi-hole en firewall zijn leuk maar ik zoek iets wat hun kan voeden met dynamische "profiling"

ik heb trouwens nu een fritzbox en whitelist/blacklist hebben bv beiden hun eigen uitdaging en profiel switchen is ook niet handig om dat bv de werk/school devices ook prive ingezet worden.

Daarnaast heb ik diverse backup/download devices uitgezet of beperkte internet toegang gegeven zodat ze geen verstoringen veroorzaken .. maar ideaal is het niet.

Kunnen jullie advies geven ?

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Dit klinkt als een wanhoopsactie die je never nooit gaat winnen.
Jouw zoons zijn veel inventiever en hebben heel de dag de tijd om de veiligheid op gaten te betrappen.

Goed gesprek werkt beter, of gewoon wifi uitzetten natuurlijk xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
99ruud99 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 00:06:
Dit klinkt als een wanhoopsactie die je never nooit gaat winnen.
Jouw zoons zijn veel inventiever en hebben heel de dag de tijd om de veiligheid op gaten te betrappen.

Goed gesprek werkt beter, of gewoon wifi uitzetten natuurlijk xD
jongen en meisje :P 8 en 12.

Daar gaat het nu net niet om, het is toegegeven een nice bonus. maar ze zijn vooral bezig met social enginering dan met "hack the system" .. en de content (games/vids) maken me ook niet erg bang.
Wij spreken liever over dingen die ze zien / die ons opvallen .. en als ze eenmaal zover zijn dan hoop ik dat ze de kennis omzetten in een vak.
Kortom ik denk dat je kids tegenwoordig te hoog inschat ..

maar goed, mijn vraag is meer richting een bepaalde kwaliteit leveren met de beperkte bandbreedte en nee ik kan geen glas of bonded pair toepassen .. zit net "te" ver v.d centrale ..

Anderzijds het zal me ook roesten wanneer ze op tiktok/youtube of de 18+ variant uitkomen .. zoals je zelf zegt daar spreek je over. enige wat me op dit gebied boeit .. is tijdelijke limitaties (bv niet tussen 08:00 en 16:00 oid .. maar wel in "pauzes" omdat dit erg wisselt per gezins lid .. is dit lastig vast te zetten.

kortom ik zoek iets flexibels .. wat op basis van regels beperkt / limiteert .. (qos toepassen doe ik eventueel op de gateway/firewall niveau indien mogelijk) .. als de meeting/voice maar prio kan krijgen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

vso schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 00:04:
...
Mijn bandbreedte is niet super dik ...
Wat houdt je tegen om het probleem bij de wortel aan te pakken?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 01:00:
[...]

Wat houdt je tegen om het probleem bij de wortel aan te pakken?
vso schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 00:46:
[...]
maar goed, mijn vraag is meer richting een bepaalde kwaliteit leveren met de beperkte bandbreedte en nee ik kan geen glas of bonded pair toepassen .. zit net "te" ver v.d centrale ..
dit

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firedragon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-07 23:13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Hier heb ik jaren geleden al mee gespeeld, maar ik zoek juist een level hoger .. dit is nog steeds enorm arbeids intensief /reactief. was leuk voor mijzelf toen ik enige user was..

Dus iets "magisch" wat zegt hey dit is zoom/webex .. of youtube/netflix en dat ik daarop kan reageren ..

Pi-hole kan op DNS gebied een hoop voor mij betekenen, maar IP based traffic word een andere uitdaging.. ik zoek juist iets wat relatief smart kan zijn en dit bundeld ..

Het hoeft ook niet instant te reageren, als het belangrijke (hoogste prio) verkeer wat zoom/webex/teams wel is maar bv netflix/youtube met 4k streaming niet is

ps dus dan kan ik kiezen tussen (tijdelijk) blokkeren door fw, pi-hole of throtteling

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 12-01-2021 01:35 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Dit is toch gewoon QOS?

PfSense kan dat en OPNSense vast ook.

[ Voor 47% gewijzigd door FreakNL op 12-01-2021 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
FreakNL schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 01:43:
Dit is toch gewoon QOS?

PfSense kan dat en OPNSense vast ook.
qos c.q throtteling is het gevolg :) ik zoek juist de profilering van je netwerk activiteit .. van in/uitgaand verkeer. zodat je kan categoriseren en acties kan verbinden.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:10
Ik zou de poorten van de kids binden op 1mbit. Probleem opgelost.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 01:53:
[...]

qos c.q throtteling is het gevolg :) ik zoek juist de profilering van je netwerk activiteit .. van in/uitgaand verkeer. zodat je kan categoriseren en acties kan verbinden.
Het is best moeilijk om een download van een Playstation te identificeren, tenzij je heel Playstation.com blokkeert. Maar dan heb je weer games die download.cdn.akamai.europe.link.net gebruiken, je bent dan de hele dag URL's aan het verifiëren. Ik zou eerder inzetten op een switch/router die bepaalde fysieke netwerkpoorten of IP-adressen een gegarandeerde kan bandbreedte geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik zie bij LTT altijd reclame voor Glasswire. Misschien dat eens bekijken? Is wel betaald maar er is een trial.
https://www.glasswire.com/

Voor de rest gebruik ik mijn USG router + cloudkey om traffic te identificeren en firewall regels te beheren (IPS, IDS en dan de laatste die dus handig is voor alleen inzicht de traffic analytics, zie screenshot). Verder een strikte Pi-Hole waar ik alles naar forward (dus ook alle tablets enzo die naar Apple en Google DNS willen switchen, die moeten via Quad9 verbinden met het liefst DNSSEC. Al met al krijg ik zo veel inzicht in mijn netwerk (en ook veel pulsen, en tijden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tl1vt6_I9dMUGq2zYLGRkcQkwT0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MF3l4YYUP9l0XaelR58Mg2Qf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkizbh2KIhzErvI8uX_KGml9xMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K512x9zCS3xQMW7EWqs99tqS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLX8UK7Br2-nVwWotFqPepKIk48=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2Zuou1C1Gpb1fpYwulpuBlef.png?f=fotoalbum_large

Verder zou ik een wat dikkere internetverbinding nemen als het mogelijk is, en de Windows updates ook via het lokale netwerk laten gaan mits mogelijk. Rest kan je nog met Policies regelen enzo in je Firewall.

Wat wil je als resultaat trouwens? Het lijkt met deze zin:
" ook zoek ik een methode om bv school & werk verkeer te identificeren/profileren .. en acties tegenover te zetten. "
dat je iets wil van: 1 uur school is 10 min Netflix o.i.d. of lees ik dat helemaal verkeerd :P?

Verder kan ik in de USG controller (cloudkey) dus zien welke user welk protocol veel gebruikt en op basis dat weer ergens in die Firewall gebruiken. Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bB26dtKcGmwHv9caFTFcnecxv7E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KHfURJ8OCwUI2ItDDqq88Ner.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Kecin op 12-01-2021 06:22 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobert
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:04
Volgens mij is het lastig om profileringen te gaan doen van traffic dat je op bepaalde tijden wilt gaan toestaan en wanneer niet. Ik zou al direct denken aan een AI die gaat leren wanneer schooldagen zijn en wanneer er weekenden zijn. Wat dan met feestdagen? De afwijkingen van de standaard?

Ik ken het probleem, de dochter van 9 wilt gewoon even een update installeren van 10+ GB. En dat vervolgens op alle systemen (Xbox, Playstation, Switch) waar ze op zit te spelen. En inderdaad daar ga ik in gesprek over het feit dat ze het allemaal kan doen, maar dat voor iedereen dan internet trager gaat worden en ik het graag heb dat ze 1 device kiest.
Uiteraard, die discussie levert niet altijd het gewenste resultaat op. Maar denk dat zoiets, laat het de vrouw niet zien, hoort bij opvoeden. Soms testen ze de grenzen en voeren ze hun eigen zin uit. Soms valt het spreekwoordelijke kwartje. En ik moet zeggen dat ze nu 'verstandiger' met haar internet verbruik om gaat.

En ik denk dat z'n resultaat op langere termijn meer waarde zal hebben, dan beperkingen. En uiteraard m'n USG, PiHole en OpenDNS zorgen voor de nodige beperkingen met betrekking tot content. Maar ook daar zal ik soms concessies in moeten zoeken. Anders gaat het water een weg vinden om toch bij het doel te geraken.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10
Volgens mij zoek jij Application Control. Tenminste, zo heet het op mijn FortiGate. Snort heeft open source application control, geen idee hoe en of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Kecin schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 06:19:
Ik zie bij LTT altijd reclame voor Glasswire. Misschien dat eens bekijken? Is wel betaald maar er is een trial.
https://www.glasswire.com/

Voor de rest gebruik ik mijn USG router + cloudkey om traffic te identificeren en firewall regels te beheren (IPS, IDS en dan de laatste die dus handig is voor alleen inzicht de traffic analytics, zie screenshot). Verder een strikte Pi-Hole waar ik alles naar forward (dus ook alle tablets enzo die naar Apple en Google DNS willen switchen, die moeten via Quad9 verbinden met het liefst DNSSEC. Al met al krijg ik zo veel inzicht in mijn netwerk (en ook veel pulsen, en tijden).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verder kan ik in de USG controller (cloudkey) dus zien welke user welk protocol veel gebruikt en op basis dat weer ergens in die Firewall gebruiken. Voorbeeldje:
[Afbeelding]
Dit zoek ik _/-\o_ is cloudkey noodzakelijk even verder naar zoeken .. in elk geval een goeie richting op
meten is weten. blijkbaar zoek ik ips/ids verder op in lezen
Verder zou ik een wat dikkere internetverbinding nemen als het mogelijk is, en de Windows updates ook via het lokale netwerk laten gaan mits mogelijk. Rest kan je nog met Policies regelen enzo in je Firewall.
Dikkere internet pijp is geen optie helaas, zit te ver weg / geen glas aansluiting jammer genoeg

bandbreedte oppeuzelaars wil ik in totaal vertragen/veranderen. maar savonds wel lekker genieten van netflix dus werken met rangen / priotizering alleen dat zie ik wel als stap 2 als ik weet welk welk verkeer overlast veroorzaakt.

Wat wil je als resultaat trouwens? Het lijkt met deze zin:
" ook zoek ik een methode om bv school & werk verkeer te identificeren/profileren .. en acties tegenover te zetten. "
dat je iets wil van: 1 uur school is 10 min Netflix o.i.d. of lees ik dat helemaal verkeerd :P?
[/quote]
Dat is niet de insteek, meer als "work/school" geef die prio, de rest word 2de rang
MrRobert schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 07:22:
Volgens mij is het lastig om profileringen te gaan doen van traffic dat je op bepaalde tijden wilt gaan toestaan en wanneer niet. Ik zou al direct denken aan een AI die gaat leren wanneer schooldagen zijn en wanneer er weekenden zijn. Wat dan met feestdagen? De afwijkingen van de standaard?
Waarom moeilijk doen, zoals hierboven tegen @Kecin als je school/werk verkeer identificeert als dusdanig kan je overig verkeer wellicht een vertraging/blokkade opleggen.
Ik ken het probleem, de dochter van 9 wilt gewoon even een update installeren van 10+ GB. En dat vervolgens op alle systemen (Xbox, Playstation, Switch) waar ze op zit te spelen. En inderdaad daar ga ik in gesprek over het feit dat ze het allemaal kan doen, maar dat voor iedereen dan internet trager gaat worden en ik het graag heb dat ze 1 device kiest.
Uiteraard, die discussie levert niet altijd het gewenste resultaat op. Maar denk dat zoiets, laat het de vrouw niet zien, hoort bij opvoeden. Soms testen ze de grenzen en voeren ze hun eigen zin uit. Soms valt het spreekwoordelijke kwartje. En ik moet zeggen dat ze nu 'verstandiger' met haar internet verbruik om gaat.

En ik denk dat z'n resultaat op langere termijn meer waarde zal hebben, dan beperkingen. En uiteraard m'n USG, PiHole en OpenDNS zorgen voor de nodige beperkingen met betrekking tot content. Maar ook daar zal ik soms concessies in moeten zoeken. Anders gaat het water een weg vinden om toch bij het doel te geraken.
Een update/iso van 10gb of streaming 4k video is aardig overlast gevend voor het rest van het gezin, dat mag best met 4k per sec gethrotteld worden .. of pappa daar nu zelf last van heeft of niet ..

En inderdaad wij spreken over content wat bekeken word, ik zie het nut eerlijk gezegd er niet van om 24x7 iets te blokkeren .. alleen als straf maat maar dan neem ik liever het apparaat af ..

Tja vanalles

Pagina: 1