Toon posts:

Persoonlijke Privacy Topic

Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb een eigen domein bij een hostingpartij en kan zonder limiet forwarders aanmaken. Ik heb één email per partij. Wat mij betreft is dat ook de enige manier om het echt goed te doen, omdat je op die manier geen overlap hebt tussen partijen en je dan precies weet door wie je mailadres is gelekt. Ik heb in ca. 10 jaar tijd zo'n 600 forwarders aangemaakt.

[Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 03-01-2023 08:23]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• Cambion
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ik gebruikt Proton en heb 2 mails daar. 1 zonder mijn naam maar die ik overall gebruikt, en 1 met mijn naam voor proffesionele doeleinden. Niet zo mooi als ocf81, maar als er iets lekt, lekt iig niet mijn naam meteen mee.

Verder gebruikt ik + aliasen om mails te sorteren en categoriseren waar mogelijk, maar dit is van weinig nut voor privacy gezien die + aliasen er tegenwoordig vaak automatisch wel uitgefilterd worden.

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:51
Ook hier meerdere domeinen.

1 - domein gebruik ik voor de belangrijkste zaken. (Bank, familie, vrienden, e.d.) (wel meerdere aliassen)
1 - domein gebruik ik voor bedrijven die ook mijn adres moeten kennen. (elk bedrijf zijn/haar eigen alias)

(heb er nog een paar maar vanwege opsec ga ik daar niet op in.)

Ook via ProtonMail en SimpleLogin.
De SimpleLogin aliassen gebruik ik voor fora die niet hoeven te weten hoe ik heet en wie ik ben.

Mij viel laatst op dat Tweakers een van de premium domeinnamen van SL niet accepteert als e-mailadres.
Daarvoor heb ik dus nog steeds een burner e-mailadres (wat ook niet te relateren is aan mijn echte naam.)

Iemand wel gelukt om bij Tweakers een SL-alias in te stellen?

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik doe nagenoeg hetzelfde als de andere die proton unlimited hebben met een 2 domeinnamen.
Ferruginous Hwk schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:01:
Ook hier meerdere domeinen.

Mij viel laatst op dat Tweakers een van de premium domeinnamen van SL niet accepteert als e-mailadres.
Daarvoor heb ik dus nog steeds een burner e-mailadres (wat ook niet te relateren is aan mijn echte naam.)

Iemand wel gelukt om bij Tweakers een SL-alias in te stellen?
Degene wat ik bij Tweakers gebruik (@simplelogin.com) werkt in ieder geval.
Zal vanmiddag testen of de premium bij mij wel werkt.

Meer dan ik dacht...

• streamnl
  • Niet online
@Ferruginous Hwk
Inmiddels getest met premium simplelogin aliassen

Wat niet werkt op Tweakers:
@8alias.com

Wat wel werkt op Tweakers:
@dralias.com
@8shield.net

Meer dan ik dacht...

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:49

Whaam

Meer beter

Mijn iphone wachtwoordmanager gaf vorige week aan dat mijn Neostrada wachtwoord ergens in een dump staat. Toevallig is dat wachtwoord volledig uniek, en kan de bron dus ook echt alleen Neostrada zijn. Ik kan geen berichten vinden over een lek, maar heb ook nog geen contact gezocht met het bedrijf zelf.

Is er recent (ww dateert na januari 2022) iets in het nieuws geweest over Neostrada dat ik mogelijk gemist heb? En wat nu?

mechanical keyboard hebben? ikki68 aurora r1 te koop!

• Ferruginous Hwk
streamnl schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:17:
@Ferruginous Hwk
Inmiddels getest met premium simplelogin aliassen

Wat niet werkt op Tweakers:
@8alias.com

Wat wel werkt op Tweakers:
@dralias.com
@8shield.net
Wat goed dat je dit al hebt kunnen testen. Ik heb hem nu idd om kunnen zetten naar een SL-alias.
Vreemd dat er een blokkade staat op 8alias.com. Ben benieuwd wat hier de rationale achter is.

• Ferruginous Hwk
Whaam schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:42:
Mijn iphone wachtwoordmanager gaf vorige week aan dat mijn Neostrada wachtwoord ergens in een dump staat. Toevallig is dat wachtwoord volledig uniek, en kan de bron dus ook echt alleen Neostrada zijn. Ik kan geen berichten vinden over een lek, maar heb ook nog geen contact gezocht met het bedrijf zelf.

Is er recent (ww dateert na januari 2022) iets in het nieuws geweest over Neostrada dat ik mogelijk gemist heb? En wat nu?
Hoeft niet bij Neostrada te zijn natuurlijk. Afhankelijk van je wachtwoord kan dit wachtwoord natuurlijk ook door iemand anders zijn gebruikt voor een andere dienst die gelekt is.
Hoe dan ook: Wees alert op SPAM op het eventuele e-mailadres dat je daarvoor hebt gebruikt en verander het wachtwoord bij Neostrada in een nieuw wachtwoord voor de zekerheid.

Je hebt hopelijk wel 2FA op je diensten daar ingesteld? Neostrada lijkt geen DNSSEC te ondersteunen, klopt dat? Voor mij persoonlijk een rode vlag aangezien ik mijn domeinen belangrijk vind en een deel daarvan richting ProtonMail verwijst.

[Voor 11% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 03-01-2023 15:51. Reden: 2fa en dnssec aanvulling.]

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:49

Whaam

Meer beter

Ferruginous Hwk schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:44:
[...]

Hoeft niet bij Neostrada te zijn natuurlijk. Afhankelijk van je wachtwoord kan dit wachtwoord natuurlijk ook door iemand anders zijn gebruikt voor een andere dienst die gelekt is.
Hoe dan ook: Wees alert op SPAM op het eventuele e-mailadres dat je daarvoor hebt gebruikt en verander het wachtwoord bij Neostrada in een nieuw wachtwoord voor de zekerheid.

Je hebt hopelijk wel 2FA op je diensten daar ingesteld? Neostrada lijkt geen DNSSEC te ondersteunen, klopt dat? Voor mij persoonlijk een rode vlag aangezien ik mijn domeinen belangrijk vind en een deel daarvan richting ProtonMail verwijst.
Ah, ik had me niet gerealiseerd dat als iemand anders hetzelfde wachtwoord gebruikt, dat mijn wachtwoord manager dan ook triggered. Nu ik de melding opnieuw lees staat er ook niet dat mijn account in de dump zat, enkel dat het ww voorkomt. En dat kan kloppen, ik heb alles bij Neostrada opgezegd, en in frustratie over slecht functionerende software aldaar een tijdelijk “dom” wachtwoord ingesteld. Ik dubbelcheck de gegevens in ieder geval nog een keer.

Dank voor de geruststelling :)

mechanical keyboard hebben? ikki68 aurora r1 te koop!

• Olaf91
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:11
Cambion schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:13:
Ik lees hier meerdere keren over PGP mailen "dat het niet gebruikt wordt". Ik heb zelf ingesteld dat ik altijd mijn public key mee stuur en mijn mails sign, en het veraste me eigenlijk dat wat kleinere niche bedrijfjes me opeens PGP mailde ipv normaal. Niet veel, maar het gebeurde wel ondanks dat er nergens iets over stond en dat veraste me ergens wel. Ik vraag me af hoe vaak dit anderen is gebeurd. Het is wellicht wijder gebruikt dan bekend/gedacht, maar niemand heeft het erover want "niemand anders doet het".

Wat ik wel grappig vond is dat Facebook, van alle bedrijven, ook doet aan PGP mailen. Vermoed een combi van vals gevoel van privacy + monopoliseren van jouw data. Maar vond het wel opvallend.
Ik reageer op een wat oud bericht maar was eigenlijk wel benieuwd hoe dit werkt. Ik heb net deze week Proton Unlimited aangeschaft en was mij aan het verdiepen in de pgp versleuteling met externe emailadressen.

Je stuurt gewoon je public key mee en je signt je mail als je bijvoorbeeld een klantenservice mailt? Voeg je daar dan nog een bericht bij? En een aantal bedrijven maken hier dan ook gebruik van?

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:29

nst6ldr

Down with Big Tech.

Olaf91 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:12:
[...]

Ik reageer op een wat oud bericht maar was eigenlijk wel benieuwd hoe dit werkt. Ik heb net deze week Proton Unlimited aangeschaft en was mij aan het verdiepen in de pgp versleuteling met externe emailadressen.

Je stuurt gewoon je public key mee en je signt je mail als je bijvoorbeeld een klantenservice mailt? Voeg je daar dan nog een bericht bij? En een aantal bedrijven maken hier dan ook gebruik van?
Je typt gewoon je mail zoals je altijd zou doen en mailclients die PGP ondersteunen (bijv. Thunderbird) trekken een signature uit je bericht die wordt versleuteld met je private key en voegt dat toe als bijlage - tezamen met je public key. Vervolgens kunnen ontvangers die ook PGP ondersteunen jouw public key toevoegen aan hun keychain, vanaf dat moment slaat hun mailclient alarm als ze een bericht van jouw adres ontvangen die niet of met een andere private key versleuteld is.

Standaard heb ik het altijd aan staan, eigenlijk is er geen reden om dat niet te doen. Ik doe dat via beide webinterface (Mailfence) en lokaal (Thunderbird).

[Voor 7% gewijzigd door nst6ldr op 03-01-2023 21:57]

Voor als je even niks te lezen hebt: Hoe Google Android dood heeft gemaakt (pdf), Ben je kritisch (of juist niet)?

• streamnl
  • Niet online
Hebben jullie toevallig al deze tread gezien van @arnoudwokke ?

Oproep van de redactie: software voor 'weg van big tech'
"Ergens in de komende weken wil ik een verhaal publiceren over 'weg van big tech'. Daarvoor wil ik jullie favoriete tools horen die niet in handen zijn van grote techbedrijven. Het is geen lijstje met tips of een review, maar een verhaal met persoonlijke ervaringen met het overstappen van tools van grote techbedrijven op alternatieven. "

Ik denk dat sommige van jullie dit ook wel kunnen aanvullen met wat tips e.d.

Edit: ah, ik lees nu dat @LankHoar het daar al gemeld heeft.

[Voor 4% gewijzigd door streamnl op 20-01-2023 10:59]

Meer dan ik dacht...

• Ferruginous Hwk
Chrome kun je alleen niet 1 op 1 vervangen door FireFox. Firefox is een prima browser en op Windows ook mijn 1st choice maar sommige sites werken nu eenmaal het best op Chrome. Je zult dan dus een privacy-vriendelijke versie van de Chromium browser moeten hebben en daarvoor kun je dan weer het beste de Brave-browser gebruiken.

Overigens is het in de praktijk erg lastig om de big 5 te ontlopen zoals Gizmodo dat heeft onderzocht een paar jaar geleden. YouTube: I Tried Blocking Amazon From My Life | Blocking Tech Giants: Week 1

[Voor 31% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 20-01-2023 11:17]

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:19
Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:12:
Chrome kun je alleen niet 1 op 1 vervangen door FireFox. Firefox is een prima browser en op Windows ook mijn 1st choice maar sommige sites werken nu eenmaal het best op Chrome. Je zult dan dus een privacy-vriendelijke versie van de Chromium browser moeten hebben en daarvoor kun je dan weer het beste de Brave-browser gebruiken.
Dat valt reuze mee. Ik ken alleen Google Earth, WiX en tot voor kort Google Stadia die niet of slecht werken op Firefox. Alle andere sites die ik ken doen het allemaal prima (inclusief Google-diensten als Gmail, YouTube en Google Maps)

[Voor 6% gewijzigd door Lrrr op 20-01-2023 12:12]

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
streamnl schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:41:
Hebben jullie toevallig al deze tread gezien van @arnoudwokke ?

"Ergens in de komende weken wil ik een verhaal publiceren over 'weg van big tech'. Daarvoor wil ik jullie favoriete tools horen die niet in handen zijn van grote techbedrijven. Het is geen lijstje met tips of een review, maar een verhaal met persoonlijke ervaringen met het overstappen van tools van grote techbedrijven op alternatieven. "

Ik denk dat sommige van jullie dit ook wel kunnen aanvullen met wat tips e.d.

Edit: ah, ik lees nu dat @LankHoar het daar al gemeld heeft.
https://www.privacyguides.org/ heeft een mooi lijstje met tools en services.

Overigens kan het weggaan bij big tech, of het gebruik van grotere bedrijven vervangen door kleinere, ook privacy nadelen hebben. Stel je vervangt al je bestellingen van Amazon/Bol door kleine willekeurige webshops, dan is de kans stukken groter dat je account gegevens naar buiten gelekt gaan worden dan als deze bij één grote partij met een grote security afdeling zitten.

Ook een voordeel van big tech/grotere organisaties kan zijn dat deze mogelijk sneller security updates doorvoeren. Zo is bijv. de kans groter dan je een snel een security update binnenkrijgt als je Firefox gebruikt, dan een met een privacy focussed fork als Librewolf.

Daarmee wil ik niet zeggen dat we bij Big Tech moet blijven, maar dat de keuze per tool en per persoon kan verschillen. Het hangt af van je threat model.

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:12:
Het aantal sites dat niet op Firefox werkt, is naar mijn idee erg klein. Vaak kan het ook komen door restrictieve instellingen in Firefox, welke te veranderen zijn. Gebruik je bijv. Firefox met de Arkenfox config, dan heb je kans dat aardig veel sites gebroken gaan worden, terwijl dat bij de standaard config niet hoeft te zijn. Zo werkt DigiD bijv. al niet in combinatie met de resistFingerprinting pref (of strict mode).

Gebruik je daarbij ook nog eens een addon als uBlock in de geadviseerde instellingen, dan werken de meeste sites standaard niet.

[Voor 7% gewijzigd door Cyb op 20-01-2023 12:22]

Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee