© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Verder gebruikt ik + aliasen om mails te sorteren en categoriseren waar mogelijk, maar dit is van weinig nut voor privacy gezien die + aliasen er tegenwoordig vaak automatisch wel uitgefilterd worden.
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
1 - domein gebruik ik voor de belangrijkste zaken. (Bank, familie, vrienden, e.d.) (wel meerdere aliassen)
1 - domein gebruik ik voor bedrijven die ook mijn adres moeten kennen. (elk bedrijf zijn/haar eigen alias)
(heb er nog een paar maar vanwege opsec ga ik daar niet op in.)
Ook via ProtonMail en SimpleLogin.
De SimpleLogin aliassen gebruik ik voor fora die niet hoeven te weten hoe ik heet en wie ik ben.
Mij viel laatst op dat Tweakers een van de premium domeinnamen van SL niet accepteert als e-mailadres.
Daarvoor heb ik dus nog steeds een burner e-mailadres (wat ook niet te relateren is aan mijn echte naam.)
Iemand wel gelukt om bij Tweakers een SL-alias in te stellen?
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
Degene wat ik bij Tweakers gebruik (@simplelogin.com) werkt in ieder geval.Ferruginous Hwk schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:01:
Ook hier meerdere domeinen.
Mij viel laatst op dat Tweakers een van de premium domeinnamen van SL niet accepteert als e-mailadres.
Daarvoor heb ik dus nog steeds een burner e-mailadres (wat ook niet te relateren is aan mijn echte naam.)
Iemand wel gelukt om bij Tweakers een SL-alias in te stellen?
Zal vanmiddag testen of de premium bij mij wel werkt.
Inmiddels getest met premium simplelogin aliassen
Wat niet werkt op Tweakers:
@8alias.com
Wat wel werkt op Tweakers:
@dralias.com
@8shield.net
Is er recent (ww dateert na januari 2022) iets in het nieuws geweest over Neostrada dat ik mogelijk gemist heb? En wat nu?
Wat goed dat je dit al hebt kunnen testen. Ik heb hem nu idd om kunnen zetten naar een SL-alias.streamnl schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:17:
@Ferruginous Hwk
Inmiddels getest met premium simplelogin aliassen
Wat niet werkt op Tweakers:
@8alias.com
Wat wel werkt op Tweakers:
@dralias.com
@8shield.net
Vreemd dat er een blokkade staat op 8alias.com. Ben benieuwd wat hier de rationale achter is.
Hoeft niet bij Neostrada te zijn natuurlijk. Afhankelijk van je wachtwoord kan dit wachtwoord natuurlijk ook door iemand anders zijn gebruikt voor een andere dienst die gelekt is.Whaam schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:42:
Mijn iphone wachtwoordmanager gaf vorige week aan dat mijn Neostrada wachtwoord ergens in een dump staat. Toevallig is dat wachtwoord volledig uniek, en kan de bron dus ook echt alleen Neostrada zijn. Ik kan geen berichten vinden over een lek, maar heb ook nog geen contact gezocht met het bedrijf zelf.
Is er recent (ww dateert na januari 2022) iets in het nieuws geweest over Neostrada dat ik mogelijk gemist heb? En wat nu?
Hoe dan ook: Wees alert op SPAM op het eventuele e-mailadres dat je daarvoor hebt gebruikt en verander het wachtwoord bij Neostrada in een nieuw wachtwoord voor de zekerheid.
Je hebt hopelijk wel 2FA op je diensten daar ingesteld? Neostrada lijkt geen DNSSEC te ondersteunen, klopt dat? Voor mij persoonlijk een rode vlag aangezien ik mijn domeinen belangrijk vind en een deel daarvan richting ProtonMail verwijst.
[ Voor 11% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 03-01-2023 15:51 . Reden: 2fa en dnssec aanvulling. ]
Ah, ik had me niet gerealiseerd dat als iemand anders hetzelfde wachtwoord gebruikt, dat mijn wachtwoord manager dan ook triggered. Nu ik de melding opnieuw lees staat er ook niet dat mijn account in de dump zat, enkel dat het ww voorkomt. En dat kan kloppen, ik heb alles bij Neostrada opgezegd, en in frustratie over slecht functionerende software aldaar een tijdelijk “dom” wachtwoord ingesteld. Ik dubbelcheck de gegevens in ieder geval nog een keer.Ferruginous Hwk schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:44:
[...]
Hoeft niet bij Neostrada te zijn natuurlijk. Afhankelijk van je wachtwoord kan dit wachtwoord natuurlijk ook door iemand anders zijn gebruikt voor een andere dienst die gelekt is.
Hoe dan ook: Wees alert op SPAM op het eventuele e-mailadres dat je daarvoor hebt gebruikt en verander het wachtwoord bij Neostrada in een nieuw wachtwoord voor de zekerheid.
Je hebt hopelijk wel 2FA op je diensten daar ingesteld? Neostrada lijkt geen DNSSEC te ondersteunen, klopt dat? Voor mij persoonlijk een rode vlag aangezien ik mijn domeinen belangrijk vind en een deel daarvan richting ProtonMail verwijst.
Dank voor de geruststelling
Ik reageer op een wat oud bericht maar was eigenlijk wel benieuwd hoe dit werkt. Ik heb net deze week Proton Unlimited aangeschaft en was mij aan het verdiepen in de pgp versleuteling met externe emailadressen.Cambionn schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:13:
Ik lees hier meerdere keren over PGP mailen "dat het niet gebruikt wordt". Ik heb zelf ingesteld dat ik altijd mijn public key mee stuur en mijn mails sign, en het veraste me eigenlijk dat wat kleinere niche bedrijfjes me opeens PGP mailde ipv normaal. Niet veel, maar het gebeurde wel ondanks dat er nergens iets over stond en dat veraste me ergens wel. Ik vraag me af hoe vaak dit anderen is gebeurd. Het is wellicht wijder gebruikt dan bekend/gedacht, maar niemand heeft het erover want "niemand anders doet het".
Wat ik wel grappig vond is dat Facebook, van alle bedrijven, ook doet aan PGP mailen. Vermoed een combi van vals gevoel van privacy + monopoliseren van jouw data. Maar vond het wel opvallend.
Je stuurt gewoon je public key mee en je signt je mail als je bijvoorbeeld een klantenservice mailt? Voeg je daar dan nog een bericht bij? En een aantal bedrijven maken hier dan ook gebruik van?
Je typt gewoon je mail zoals je altijd zou doen en mailclients die PGP ondersteunen (bijv. Thunderbird) trekken een signature uit je bericht die wordt versleuteld met je private key en voegt dat toe als bijlage - tezamen met je public key. Vervolgens kunnen ontvangers die ook PGP ondersteunen jouw public key toevoegen aan hun keychain, vanaf dat moment slaat hun mailclient alarm als ze een bericht van jouw adres ontvangen die niet of met een andere private key versleuteld is.Olaf91 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:12:
[...]
Ik reageer op een wat oud bericht maar was eigenlijk wel benieuwd hoe dit werkt. Ik heb net deze week Proton Unlimited aangeschaft en was mij aan het verdiepen in de pgp versleuteling met externe emailadressen.
Je stuurt gewoon je public key mee en je signt je mail als je bijvoorbeeld een klantenservice mailt? Voeg je daar dan nog een bericht bij? En een aantal bedrijven maken hier dan ook gebruik van?
Standaard heb ik het altijd aan staan, eigenlijk is er geen reden om dat niet te doen. Ik doe dat via beide webinterface (Mailfence) en lokaal (Thunderbird).
[ Voor 7% gewijzigd door nst6ldr op 03-01-2023 21:57 ]
Oproep van de redactie: software voor 'weg van big tech'
"Ergens in de komende weken wil ik een verhaal publiceren over 'weg van big tech'. Daarvoor wil ik jullie favoriete tools horen die niet in handen zijn van grote techbedrijven. Het is geen lijstje met tips of een review, maar een verhaal met persoonlijke ervaringen met het overstappen van tools van grote techbedrijven op alternatieven. "
Ik denk dat sommige van jullie dit ook wel kunnen aanvullen met wat tips e.d.
Edit: ah, ik lees nu dat @LankHoar het daar al gemeld heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door streamnl op 20-01-2023 10:59 ]
Overigens is het in de praktijk erg lastig om de big 5 te ontlopen zoals Gizmodo dat heeft onderzocht een paar jaar geleden. YouTube: I Tried Blocking Amazon From My Life | Blocking Tech Giants: Week 1
[ Voor 31% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 20-01-2023 11:17 ]
Dat valt reuze mee. Ik ken alleen Google Earth, WiX en tot voor kort Google Stadia die niet of slecht werken op Firefox. Alle andere sites die ik ken doen het allemaal prima (inclusief Google-diensten als Gmail, YouTube en Google Maps)Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:12:
Chrome kun je alleen niet 1 op 1 vervangen door FireFox. Firefox is een prima browser en op Windows ook mijn 1st choice maar sommige sites werken nu eenmaal het best op Chrome. Je zult dan dus een privacy-vriendelijke versie van de Chromium browser moeten hebben en daarvoor kun je dan weer het beste de Brave-browser gebruiken.
[ Voor 6% gewijzigd door Lrrr op 20-01-2023 12:12 ]
I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets
https://www.privacyguides.org/ heeft een mooi lijstje met tools en services.streamnl schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:41:
Hebben jullie toevallig al deze tread gezien van @arnoudwokke ?
"Ergens in de komende weken wil ik een verhaal publiceren over 'weg van big tech'. Daarvoor wil ik jullie favoriete tools horen die niet in handen zijn van grote techbedrijven. Het is geen lijstje met tips of een review, maar een verhaal met persoonlijke ervaringen met het overstappen van tools van grote techbedrijven op alternatieven. "
Ik denk dat sommige van jullie dit ook wel kunnen aanvullen met wat tips e.d.
Edit: ah, ik lees nu dat @LankHoar het daar al gemeld heeft.
Overigens kan het weggaan bij big tech, of het gebruik van grotere bedrijven vervangen door kleinere, ook privacy nadelen hebben. Stel je vervangt al je bestellingen van Amazon/Bol door kleine willekeurige webshops, dan is de kans stukken groter dat je account gegevens naar buiten gelekt gaan worden dan als deze bij één grote partij met een grote security afdeling zitten.
Ook een voordeel van big tech/grotere organisaties kan zijn dat deze mogelijk sneller security updates doorvoeren. Zo is bijv. de kans groter dan je een snel een security update binnenkrijgt als je Firefox gebruikt, dan een met een privacy focussed fork als Librewolf.
Daarmee wil ik niet zeggen dat we bij Big Tech moet blijven, maar dat de keuze per tool en per persoon kan verschillen. Het hangt af van je threat model.
Het aantal sites dat niet op Firefox werkt, is naar mijn idee erg klein. Vaak kan het ook komen door restrictieve instellingen in Firefox, welke te veranderen zijn. Gebruik je bijv. Firefox met de Arkenfox config, dan heb je kans dat aardig veel sites gebroken gaan worden, terwijl dat bij de standaard config niet hoeft te zijn. Zo werkt DigiD bijv. al niet in combinatie met de resistFingerprinting pref (of strict mode).Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:12:
Chrome kun je alleen niet 1 op 1 vervangen door FireFox. Firefox is een prima browser en op Windows ook mijn 1st choice maar sommige sites werken nu eenmaal het best op Chrome. Je zult dan dus een privacy-vriendelijke versie van de Chromium browser moeten hebben en daarvoor kun je dan weer het beste de Brave-browser gebruiken.
Gebruik je daarbij ook nog eens een addon als uBlock in de geadviseerde instellingen, dan werken de meeste sites standaard niet.
[ Voor 7% gewijzigd door Cyb op 20-01-2023 12:22 ]
Ik heb de automatische delete aangezet, maar als ik kijk bij alle cookies, dan blijft alles er gewoon in staan in Firefox.
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Of: gebruik niet de plugin maar zet een vinkje in de standaard settings bij 'Delete cookies and site data when Firefox is closed'.As of Firefox 86, strict mode is not supported at this time due to missing APIs to handle the Total Cookie Protection. Either use standard mode (this would have been the 'strict' mode pre-86), or use the custom configuration and set cookie to 'cross site tracking cookies' option (not the cross-site cookies).
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Ik heb alleen geregeld gehad dat ik overal wordt uitgelogd, ook al geef ik de exeptions door in de instellingen.F_J_K schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:17:
@Wachten...
[...]
Of: gebruik niet de plugin maar zet een vinkje in de standaard settings bij 'Delete cookies and site data when Firefox is closed'.
Ik hoopte dus dat ik met Cookie Autodelete wat flexibeler kon zijn en dat die beter alles zou onthouden wat ik uitsluit.
Edge --> Brave browser op alle devices (synced)
Offce --> Libre
MiniPC gekocht met Home Assistant en daarop draait nu Adguard op mijn hele 192.168...
Eind dit jaar wil ik mijn mail verplaatsen van Exchange naar Protonmail en overweeg ik om Stack te gaan gebruiken om Onedrive te vervangen. Ik gebruik dit om mijn NAS te backuppen.
Kleine uitdaging voor nu:
Ik gebruik de tool To-Do van Microsoft om zo weinig mogelijk te vergeten. Ik zoek een waardige vervanger. Het liefst 1 die open source is, uiteraard in de privacy gedachten past en als het aan mij ligt in een browser kan werken.
Ik kom steeds op Joplin uit, maar ik ben nog niet verliefd geworden.
Iemand een leuke tip? Het liefst iets wat kan syncen met een telefoon zodat ik onderweg iets kan toevoegen en het kan loslaten.
[ Voor 6% gewijzigd door RoyK op 08-02-2023 10:55 ]
https://standardnotes.com/ / https://github.com/standardnotes/appRoyK schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:44:
Na het topic "Weg van big tech" ben ik flink bezig geweest met dit onderwerp. Ik sta er wel op twee benen in. Ik denk dat het middels onmogelijk is geworden om je privacy te bewaren. Linksom of rechtsom kunnen de grote spelers (denk ik) een zeer accuraat profiel van je maken. En aan de andere kant is het een leuke uitdaging om het ze zo moeilijk mogelijk te maken. Ik heb een paar dingen sindsdien veranderd en heb ik nog wat plannetjes klaar liggen.
Edge --> Brave browser op alle devices (synced)
Offce --> Libre
MiniPC gekocht met Home Assistant en daarop draait nu Adguard op mijn hele 192.168...
Eind dit jaar wil ik mijn mail verplaatsen van Exchange naar Protonmail en overweeg ik om Stack te gaan gebruiken om Onedrive te vervangen. Ik gebruik dit om mijn NAS te backuppen.
Kleine uitdaging voor nu:
Ik gebruik de tool To-Do van Microsoft om zo weinig mogelijk te vergeten. Ik zoek een waardige vervanger. Het liefst 1 die open source is, uiteraard in de privacy gedachten past en als het aan mij ligt in een browser kan werken.
Ik kom steeds op Joplin uit, maar ik ben nog niet verliefd geworden.
Iemand een leuke tip? Het liefst iets wat kan syncen met een telefoon zodat ik onderweg iets kan toevoegen en het kan loslaten.
Die kun je volgens mij zelfhosten en dan heb je zoals ik het zie ook web-access dus dat zal wel werken op de telefoon.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Thanks, deze was ik ook tegengekomen. Het nadeel is dat ze de free versie best geknepen hebben. Het lijkt erop dat het niet mogelijk is om dingen uit elkaar te halen via folders / groepjes. Bijvoorbeeld werk, computer, sport, nieuwe pc.True schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:02:
[...]
https://standardnotes.com/ / https://github.com/standardnotes/app
Die kun je volgens mij zelfhosten en dan heb je zoals ik het zie ook web-access dus dat zal wel werken op de telefoon.
Heeft de open source variant dan alleen de features van het free plan? Ik lees dat niet zo snel terug nl.RoyK schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:20:
[...]
Thanks, deze was ik ook tegengekomen. Het nadeel is dat ze de free versie best geknepen hebben. Het lijkt erop dat het niet mogelijk is om dingen uit elkaar te halen via folders / groepjes. Bijvoorbeeld werk, computer, sport, nieuwe pc.
Ik ben even een minuut of 10 aan het spelen met de tool en het valt me eigenlijk best mee. Via Tags kan je onderwerpen uit elkaar halen. Het ziet er clean en simpel uit. Nu nog even puzzelen om dit in mijn telefoon ook werkend te krijgen en ik heb een To-Do vervangerTrue schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:21:
[...]
Heeft de open source variant dan alleen de features van het free plan? Ik lees dat niet zo snel terug nl.
:strip_exif()/f/image/X9g0vPHVNbXQjJ2Axo5IzbXP.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar alleen de free features in de open source variant of meer mogelijk?RoyK schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:42:
[...]
Ik ben even een minuut of 10 aan het spelen met de tool en het valt me eigenlijk best mee. Via Tags kan je onderwerpen uit elkaar halen. Het ziet er clean en simpel uit. Nu nog even puzzelen om dit in mijn telefoon ook werkend te krijgen en ik heb een To-Do vervanger
[Afbeelding]
Yes, wat je hier in mijn screenshot ziet is de free versie. Het enige wat ik wil bij wil houden zijn hersenspinsels. Dingen die ik niet moet vergeten. Bijvoorbeeld:True schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:50:
[...]
Maar alleen de free features in de open source variant of meer mogelijk?
Werk:
- factuur X voor X klaarzetten
- Piet eerste opzetje geven
- Miep in maart contacten
Vakantie / Uitjes
- Leuke plekken om te bezoeken
- 6 uur rijden locaties
Niet vergeten:
- Check de actie map
- Koffie met Bart
- S/N van de Printer
- Verzekering regelen
Meer dan dit doe ik niet. Het is fijn om dingen direct erin te verwerken zodat je het los kunt laten. Dit kan tijdens een gesprek zijn op een verjaardag. Iemand je een tip geeft of je langs de sportvelden staan en iemand je inspireerd of je een idee krijgt. Dit is hoe ik het toepas.
To-Do werkt overgens perfect. Microsoft heeft echt een fijn programmatje gemaakt. Het is ook nog eens superclean. Ik zou bijna zeggen dat het een programma van Apple had kunnen zijn.
Maarja... het is dan wel van Microsoft. En dat is dan weer een dingetje. Vandaar mijn zoektocht naar een simpel en eenvoudig tooltje.
Ik gebruik nogRoyK schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:45:
[...]
Yes, wat je hier in mijn screenshot ziet is de free versie. Het enige wat ik wil bij wil houden zijn hersenspinsels. Dingen die ik niet moet vergeten. Bijvoorbeeld:
Werk:
- factuur X voor X klaarzetten
- Piet eerste opzetje geven
- Miep in maart contacten
Vakantie / Uitjes
- Leuke plekken om te bezoeken
- 6 uur rijden locaties
Niet vergeten:
- Check de actie map
- Koffie met Bart
- S/N van de Printer
- Verzekering regelen
Meer dan dit doe ik niet. Het is fijn om dingen direct erin te verwerken zodat je het los kunt laten. Dit kan tijdens een gesprek zijn op een verjaardag. Iemand je een tip geeft of je langs de sportvelden staan en iemand je inspireerd of je een idee krijgt. Dit is hoe ik het toepas.
To-Do werkt overgens perfect. Microsoft heeft echt een fijn programmatje gemaakt. Het is ook nog eens superclean. Ik zou bijna zeggen dat het een programma van Apple had kunnen zijn.![]()
Maarja... het is dan wel van Microsoft. En dat is dan weer een dingetje. Vandaar mijn zoektocht naar een simpel en eenvoudig tooltje.
Ik denk dat alles rondom het bedrijf Google niet past binnen het plan Persoonlijke Privacy hehe. Jij bent het product binnen Google, niet de klant. Hoever dit gaat bij Microsoft weet ik niet. Ze vallen natuurlijk wel onder big tech, en is zover ik dat kan achterhalen ook onduidelijk wat ze van je gebruiken omdat het niet open source is.True schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:58:
[...]
Ik gebruik nogspoiler:, maar dat mag ik natuurlijk niet hardop zeggen in dit topic. Maar begrijp ik goed dat deze applicatie wel voldoet aan jouw eisen, of valt die tegen?Keep van Google
Het nadeel is dat de software die deze big tech bedrijven maken vaak zo goed is, dat je het graag wilt gebruiken. En ik weet niet hoe groot de impact werkelijk is, en dat dingen soms wat worden overtrokken. Ik merk aan mijzelf dat weg van big tech een geinige hobby is geworden maar het soms ook begint te schuren in doordraaien. Ik spreek uiteraard voor mijzelf.
Tot dusver lijkt Standard Notes te werken met een beetje verandering aan mijn kant hoe ik dit normaal doet. Nadeel is enkel een witte theme.. dat vind ik vaak onrustig voor mijn ogen.
Mocht iemand nog een andere leuke tip hebben, let me know
Als je naar de praktijk kijkt, durf ik het wel aan om te stellen dat Google niets doet met de inhoud van Keep. Ik gebruik het veelvuldig voor van alles en nog wat in mijn leven. Van recepten tot procedures op mijn werk en lijstjes van interessante sites, films die ik nog moet zien etc...you get the deal.True schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:58:
[...]
Ik gebruik nog Keep van Google, maar dat mag ik natuurlijk niet hardop zeggen in dit topic. Maar begrijp ik goed dat deze applicatie wel voldoet aan jouw eisen, of valt die tegen?
En ik kan zeggen dat van alle spam die ik krijg en reclames op Facebook, er GEEN ENKEL ding uit mijn Keep lijstjes naar voren komt. Alle spam en reclames die ik zie zijn totaal irrelevant voor mij. En hééél enkel keertje zit er iets tussen dat mijn aandacht trekt, maar dat is zeldzaam.
Dus ja, Big Tech en alle hippe redenen om Google te dissen ten spijt: Keep kijken zij niet in. Niet merkbaar in ieder geval. Sowieso is het hele reclamegebeuren enorm dom. Als Facebook reclames op mij gericht zijn, zijn ze dat altijd after the fact. Dus na het boeken van iets, en dan lang niet altijd. Ik klik ook nooit op advertentielinks (ook niet in Google). Ik gebruik een adblocker en heb een abo op YouTube (India rulez!), dus ik zie niet veel advertenties, alleen op Facebook, maar die zijn 99,9% irrelevant. Bottom line: als men mij bespioneert, doen ze dat heel erg slecht en denk ik niet dat ze nog geld verdienen aan mij.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Facebook reclames zeggen weinig over wat Google doet natuurlijk. Dat zijn concurrenten in de advertentiemarkt, met beiden een eigen profiel van je. Dat je op FB geen advertenties ziet gebaseerd op je Keep zegt dan ook niks over of Google iets met je Keep data doet.mphilipp schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:42:
Als je naar de praktijk kijkt, durf ik het wel aan om te stellen dat Google niets doet met de inhoud van Keep.
[]
En ik kan zeggen dat van alle spam die ik krijg en reclames op Facebook, er GEEN ENKEL ding uit mijn Keep lijstjes naar voren komt.
[]
Ik klik ook nooit op advertentielinks (ook niet in Google). Ik gebruik een adblocker en heb een abo op YouTube (India rulez!), dus ik zie niet veel advertenties, alleen op Facebook, maar die zijn 99,9% irrelevant.
Overigens zegt betalen voor advertentieloos en niet op links klinken weinig over tracking. Advertentieloos staat niet gelijk aan trackingloos, en er wordt veel meer gebruikt dan de link waar je op klikte om jouw gedrag te tracken. Alleen al waar je snel voorbij scrollt en waar niet, om een voorbeeld te noemen.
Voor reclames over dingen die je al gekocht hebt en dergelijke. Tja, dat gelijk zetten aan dat ze dus een slecht profiel hebben vind ik een gevaarlijke. Ten eerste omdat het eerder iets zegt over hun algoritme dat advertenties kiest bij een profiel dan de daadwerkelijke data die jouw profiel vormt. Ten tweede omdat veel advertenties indirect toch ongemerkt manipulerent werken wat men vaak niet doorheeft, waardoor een op ervaring gebaseerde stelling als dit altijd met een korrel zout genomen moet worden. Sterker nog, manipulatie die je niet doorhebt is deste effectiever omdat je het ook lastiger tegengaat. Dat is precies ook waar imho 1 van de grote problemen in zit met dit tracken, zelfs al denk je bewust dat het niks doet hebben ze vaak onbewust toch invloed in meer of mindere maten. "Ik merk het niet dus het zal wel meevallen" vind ik best een gevaarlijke gedachtegang.
Merk je dat Gboard je typen kan inzien, of dat al je Gmail emails gelezen worden door Google? Niet direct, en ze zeggen natuurlijk dat het puur voor dingen als de autocorrect is dat die boel naar hun servers gestuurd wordt. Maar bewijs is er niet. Je moet het vertrouwen. En ze zorgen echt wel goed dat het niet zo opvalt dat men bewijs heeft, dat zou ze rechtzaken kosten. Ik zie niet in waarom Keep daar anders in zou zijn, en zou hem zelf dus niet vertrouwen.
Zelf gebruik ik trouwens gewoon de Notes app van Simple Mobile Tools. Synchroniseerd niks maar ik heb mijn telefoon altijd bij me. Verder wel te verdelen in verschillende mapjes/kladblaadjes voor oordering, en opties voor checklists naast text.
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Heeft je telefoon provider / android dan niet inzicht op wat je doet in andere apps? Zoals bijvoorbeeld Simple Mobile Tools?Cambionn schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:15:
[...]
Zelf gebruik ik trouwens gewoon de Notes app van Simple Mobile Tools. Synchroniseerd niks maar ik heb mijn telefoon altijd bij me. Verder wel te verdelen in verschillende mapjes/kladblaadjes voor oordering, en opties voor checklists naast text.
Nee, dat bedoel ik niet zo. Ik probeer alleen maar aan te geven dat uit niets blijkt dat men ook maar iets van mij inziet. Dus niets wat ik doe op mijn Android telefoon, niets wat ik doe met de Google producten. Uiteraard merk ik dat Youtube en Facebook bijhouden wat ik kijk en op reageer, maar ik moet zeggen dat het heel rudimentair is. Als ik even een filmpje over mixers kijk, krijg ik meteen meer over mixers te zien, maar dat duurt nooit lang. En Facebook laat ook voornamelijk posts zien van mensen waar ik op reageer. Dat is een duidelijk verhaal.Cambionn schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:15:
Facebook reclames zeggen weinig over wat Google doet natuurlijk. Dat zijn concurrenten in de advertentiemarkt, met beiden een eigen profiel van je. Dat je op FB geen advertenties ziet gebaseerd op je Keep zegt dan ook niks over of Google iets met je Keep data doet.
Tuurlijk, dat snap ik. Youtube heeft het aantal advertenties behoorlijk opgekrikt, en daarom ben ik voor dat (goedkope Indiase) abonnement gegaan. Ik werd er helemaal knetter van. Maar, voor zover het niet duidelijk was: ik merk dus helemaal niets van dat ik getracked wordt. En, de aanleiding waarom ik reageerde was die opmerking over Keep. Het zou nogal snel duidelijk worden dat Google de inhoud van jouw Keep notities gebruikt om een profiel over je op te bouwen aan de advertenties die je ziet. Hoe subtiel het ook zou zijn, ik zou het op den duur wel merken. Misschien zou het uitzetten van de adblockers eea onthullen, maar tot zover is het mij niet duidelijk dat men iets doet met eventueel gespioneerde data.Overigens zegt betalen voor advertentieloos en niet op links klinken weinig over tracking. Advertentieloos staat niet gelijk aan trackingloos, en er wordt veel meer gebruikt dan de link waar je op klikte om jouw gedrag te tracken. Alleen al waar je snel voorbij scrollt en waar niet, om een voorbeeld te noemen.
Wat zegt het dan? Ik durf het echt serieus heel stellig te beweren dat die advertenties geen invloed hebben op mij. Ik zei al dat wat ik zie aan advertenties absoluut irrelevant zijn voor mij. Ik kijk er nauwelijks naar. En mocht het iets zijn dat heel toevallig relevant is, dan kijk ik even, maar ik zou mij niet zo snel iets kunnen herinneren dat ik gekocht heb nav een advertentie. Wél een recente aanschaf naar aanleiding van een Youtube fimpje. Dat wat ik zag was iets dat ik al langere tijd in mijn achterhoofd heb om aan te schaffen, en nu zag ik een variant daavan in een real world test, dus ben ik nog even verder gaan graven en heb dat ding gekocht. Ik kan mij niet voorstellen dat het een gerichte advertentie voor mij was, want dan had ik dat andere merk voorgeschoteld gekregen, waar ik wel eens naar gekeken heb, maar recent niet meer. Als dit het gevolg van tracking is, is het zeer subtiel en spelen ze een long game.Voor reclames over dingen die je al gekocht hebt en dergelijke. Tja, dat gelijk zetten aan dat ze dus een slecht profiel hebben vind ik een gevaarlijke.
Maar ik weet ook dat ik een a-typische consument ben. Ik wil niet eens gebruik maken van aanbiedingen als 2 voor de prijs van 1 als ik er maar 1 nodig heb. Dat is dan wel in bijzondere gevallen, als dat ene product iets is waar ik een half jaar mee doe, ga ik niet voor die paar rotcenten mijn kasten vullen met troep die ik pas over een half jaar nodig heb en er dan weer een half jaar over doe om het op te maken. Ik gebruik ook geen bonuskaart of welk ander loyalty spul.
Keep is juist zo fijn omdat ik in de keuken mijn tablet gebruik. Ik kan de notities overal benaderen, en dingen invullen vanaf de desktop is vele malen handiger dan op mijn mobiel.Zelf gebruik ik trouwens gewoon de Notes app van Simple Mobile Tools. Synchroniseerd niks maar ik heb mijn telefoon altijd bij me. Verder wel te verdelen in verschillende mapjes/kladblaadjes voor oordering, en opties voor checklists naast text.
Maar goed, mijn bottom line is dat je heel paranoïde kunt zijn over privacy en dat is goed, maar zoals ik al stelde, in de praktijk wordt de soep lang niet zo heet gegeten blijkbaar.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Je telefoon provider heeft als het goed is enkel inzicht in wat er over zijn netwerk gaat. Als ik lokaal op mijn telefoon iets intiep in Simple Mobile Tools weet die daar niks van, gezien ik daar geen verkeer op hun netwerk mee creer. Als het wel over hun netwerk gaat, tja daarom gebruik je bijv. E2EE. Dan kunnen mensen die het onderscheppen danwel jouw provider niet meelezen wat je doet, enkel dat je wat doet (met een bepaalde service). Als je niet encrypted dataverkeer van je provider wil verstoppen zodat het niet naar jou te herlijden is zou je nog een VPN kunnen draaien, maar ook daar zitten haken en ogen aan. Zorg dan iig wel dat je een VPN provider hebt die je vertrouwd anders ben je nog verder van huis.RoyK schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:27:
Heeft je telefoon provider / android dan niet inzicht op wat je doet in andere apps? Zoals bijvoorbeeld Simple Mobile Tools?
Kan Android dingen in zien? Ja dat wel. Daarom bestaan systemen als GrapheneOS die dat eruit gesloopt hebben. Het is echter wel zo dat er veel verschillende tools worden gebruikt om je te traceren, en de bevinsten daarvan worden gecombineerd om een profiel van je te maken. Een deel daarvan blokkeren lijd dus wel tot minder data bij hun. Op een Android privacy-focussed apps gebruiken heeft dus wel zin. Het is geen alles of niks, maar wel een hoe minder hoe beter.
mphilipp schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:41:
Wat zegt het dan?
Die had ik al beantwoordCambionn schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:15:
Ten eerste omdat het eerder iets zegt over hun algoritme dat advertenties kiest bij een profiel dan de daadwerkelijke data die jouw profiel vormt.
Ik vind het heel knap als jij je complete onderbewustzijn kan controleren op manipulatie door o.a. reclames. Maar volgens mij is dat nog altijd niet mogelijk. Dat is een beetje het punt van onderbewustzijn. Zodra je het weet en erbij nadenkt is het bewustzijn. En naar mijn weten kunnen mensen nogsteeds niet 100% bewust hun leven leiden.mphilipp schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:41:
Ik durf het echt serieus heel stellig te beweren dat die advertenties geen invloed hebben op mij
Meten is weten. En bedrijven als Google meten echt wel waar ze statistisch gezien het meeste uit halen. Die kijken puur feitelijk naar de statestieken. Jij kijkt naar jouw gevoel. Je hebt sterk het idee dat het niet werkt, en gelooft dat. Maar heb je had feitelijk bewijs? Er is een reden dat men zegt dat Big Tech meer weet van je dan jij van jezelf weet.
Heck, als jouw duidelijke advertenties laten zien je laat denken dat allemaal wel meevalt, dan zouden ze dat zomaar express kunnen doen. Om dan daartussen niet-duidelijke dingen te stoppen waar je extra makkelijk intrapt want je geloofde er toch niet in. En ja, jouw toevallig een YT video voorschottelen van iets wat je wellicht wou kopen is ook wel degelijk iets dat Google mogelijk zou kunnen doen. Dat algoritme is echt niet alleen gemaakt voor jouw lol. Nou zit ik hier natuurlijk expres extra sceptisch te doen, maar ik zou het ook niet compleet boven Google zetten om dit te doen.
Tja, ik denk dan weer dat je dat onderschat. En dat die onderschatting het alleen maar makkelijker maakt om toch je privacy te schenden. Het "persoonlijke privacy topic" is wellicht ook niet het topic voor je als je niet gelooft dat al die privacy maatregelen echt nodig zijn 🙃.mphilipp schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:41:
tot zover is het mij niet duidelijk dat men iets doet met eventueel gespioneerde data.
[]
Maar goed, mijn bottom line is dat je heel paranoïde kunt zijn over privacy en dat is goed, maar zoals ik al stelde, in de praktijk wordt de soep lang niet zo heet gegeten blijkbaar.
Again, niet duidelijke/niet opvallende gebruiken van gespioneerde data werkt vaak beter dan wel duidelijke dingen. Niet door hebben betekend ook dat het niet erin trappen veel lastiger wordt. Het feit dat het je niet duidelijk is, zegt niet dat het er niet is.
Maar zelfs zou het meevallen, ik heb liever onnodig veel privacy dan achteraf toch te weinig. En zo ver werkt het eigenlijk wel prima, niet echt grote problemen of ongemakken gehad door mijn zoektocht naar privacy. In feite, ik vind het een leuke hobby
Ik reageerde meer wat ik gebruik om bij het topic te blijven met een "dit is hoe ik het oplos" reactie. In de keuken heb ik ook mijn telefoon op zak. Als ik achter de PC zit ook. Er is eigenlijk geen moment dat ik die niet heb, en vind zelf mijn telefoon prima typen, dus lokaal op dat ene apparaat werken is voor mij prima. Voor mij persoonlijk is synchronisatie om die reden helemaal niet nodig. Scheelt ook weer dataverkeer, en voor alles wat lokaal gebeurd zul je toch bij mijn fysieke apparaat moeten kunnen om bij te kunnen. Zegt echter niet dat dat de end-all solution voor iedereen is.mphilipp schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:41:
Keep is juist zo fijn omdat ik in de keuken mijn tablet gebruik. Ik kan de notities overal benaderen, en dingen invullen vanaf de desktop is vele malen handiger dan op mijn mobiel.
Kleine correctie: GrapheneOS heeft het er niet uitgesloopt, het is een fork van AOSP waar die meuk sowieso niet in zat. Ze hebben overigens wel de mogelijkheid toegevoegd om het op een privacyvriendelijkere/veiligere manier te doen door middel van Sandboxed Google Apps. Wat overigens ook in een "secondary" profiel kan, ver weg van al je dataCambionn schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:03:
[...]
Kan Android dingen in zien? Ja dat wel. Daarom bestaan systemen als GrapheneOS die dat eruit gesloopt hebben. Het is echter wel zo dat er veel verschillende tools worden gebruikt om je te traceren, en de bevinsten daarvan worden gecombineerd om een profiel van je te maken. Een deel daarvan blokkeren lijd dus wel tot minder data bij hun. Op een Android privacy-focussed apps gebruiken heeft dus wel zin. Het is geen alles of niks, maar wel een hoe minder hoe beter.
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
Oh gebaseerd op deze reactie op mijn vraag waarom GrapheneOS over bijv. LineageOS had ik het idee dat het toch wel in AOSP zag.jurroen schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:35:
Kleine correctie: GrapheneOS heeft het er niet uitgesloopt, het is een fork van AOSP waar die meuk sowieso niet in zat. Ze hebben overigens wel de mogelijkheid toegevoegd om het op een privacyvriendelijkere/veiligere manier te doen door middel van Sandboxed Google Apps. Wat overigens ook in een "secondary" profiel kan, ver weg van al je data
Verder lezend op de website van GrapheneOS lijk je echter gelijk te hebben. Het verschil is niet dat ze het eruit slopen, maar niet er in bouwen (buiten de sanboxed versie). So I stand corrected. Weer wat geleerd, dankjeocf81 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:34:
Omdat deze twee geen tracking door google bevatten. In ASOP zit nog best wat tracking. Nagenoeg alle op AOSP gebaseerde ROMs doen weinig met de basis van AOSP op dit gebied. Ze doen hooguit wat symptoombestrijding. Graphene sloopt dat er actief uit. []
Blijft dat een reguliere Android en systemen die Google Services normaal toevoegen wel met alle Google poespas komt natuurlijk. Zelfs GrapheneOS geeft aan dat de Google Services uit zichzelf (zonder dat sandbox verhaal) diep in de OS genesteld moet worden, inclusief speciale rechten (en dat ze het daarom niet doen). Maar AOSP komt idd niet met Google Services. Opzich logisch gezien die niet open source zijn afaik, had ik kunnen bedenken

Graag gedaan! Ik ben zelf al vele jaren GrapheneOS gebruiker, zelfs nog op de Nexus toestellen, toen het nog een andere naam had.Cambionn schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:25:
[...]
Verder lezend op de website van GrapheneOS lijk je echter gelijk te hebben. Het verschil is niet dat ze het eruit slopen, maar niet er in bouwen (buiten de sanboxed versie). So I stand corrected. Weer wat geleerd, dankje.
Blijft dat een reguliere Android en systemen die Google Services normaal toevoegen wel met alle Google poespas komt natuurlijk. Zelfs GrapheneOS geeft aan dat de Google Services uit zichzelf (zonder dat sandbox verhaal) diep in de OS genesteld moet worden, inclusief speciale rechten (en dat ze het daarom niet doen). Maar AOSP komt idd niet met Google Services. Opzich logisch gezien die niet open source zijn afaik, had ik kunnen bedenken.
Mocht je 'm nog niet kennen, ik kan dit interview met GOS-ontwikkelaar Gabe van harte aanbevelen. Ik vond het bijster interessant, het wist mijn aandacht de volle anderhalf uur vast te houden.
Webmail van soverin.net vindt zij niks heeft ze me laten weten.

Ik overweeg om primaire domeinnaam (achternaam.nl) bij Protonmail en de andere domeinnamen (achternaam.eu, hobby.net, voornaamachternaam.nl etc) bij SimpleLogin te onderbrengen.
Het is jammer dat ik mijn primaire domeinnaam niet bij zowel PM als SL kan onderbrengen (wat ik op zich wel begrijp), want ik kan hierdoor broer1@achternaam.nl niet via SimpleLogin laten doorsturen naar m'n broer. PM ondersteunt vziw ook geen mail-redirecting... Hierdoor kan ik mijn primaire domeinnaam dus niet onderbrengen bij PM, tenzij ieder familielid bij PM een mailbox neemt (gaat niet gebeuren).
Alternatief zou O365 Family kunnen zijn (voor m'n vrouw en mezelf) aangezien ik toch nog een Office-licentie heb, maar dan weet ik nog steeds niet of ik met O365 emails kan redirecten (zonder dat ze eerst in mijn mailbox terechtkomen).
Eigenlijk komt het erop neer dat ik of outlook.com/proton.me moet gebruiken voor de mailboxen, of een geheel nieuwe domeinnaam.
Iemand nog andere suggesties?
Update:
Ik ben gisteren (7 maart) even gaan spelen. SimpleLogin is voor mij niet geschikt als forwarding service aangezien het afzenderadres wordt overschreven (blablabla@simplelogin.co). Ik wil het originele adres zien (in plaats van een extra header met het originele adres).
SL verandert twee headers (From & Return-Path) in tegenstelling tot Soverin (Return-Path). Mails die geforward worden door Soverin komen netjes aan in de inbox (niet in spam).
Je kan trouwens een domeinnaam zowel in PM als SL gebruiken:
Je hoeft alleen je domeinnaam te verifiëren (door middel van een TXT record) om te kunnen mailen vanaf de domeinnaam. Wel even je DKIM & SPF records aanpassen zodat PM ook legitieme mails mag versturen.
E-mails kan je met een willekeurige forwarding service (dus ook SL) laten bezorgen naar je @proton.me adres.
Minpunten:
- Je geniet niet van de volledige veiligheid van PM omdat er nog een partij tussen zit...
- SL verandert het From-adres in een reverse-alias zodat je kan mailen vanaf je alias, dan hoef je niet te k*tten met je mailclient. Zonder SL wordt het een rotklus om in PM te mailen vanaf een alias - voor meerdere domeinnamen heb je ook niet genoeg aan Mail Plus.
Met andere woorden: hoe fijn SL ook is (qua integratie met Bitwarden en reverse-alias), het is niet geschikt voor mij aangezien m'n familieleden niet zitten te wachten op een vreemd From-adres.
[ Voor 37% gewijzigd door Mawlana op 08-03-2023 09:25 ]
Ik begrijp dat alle fuss is te doen over de WAF van webmail? Je kunt ook prima zelf webmail optuigen en gebruiken met Soverin. Zie onder andere SnappyMail en Roundcube.
Je kunt wel meerdere mailproviders op 1 domein gebruiken. Bijvoorbeeld door middel van relaying. Als je zelf een servertje optuigt kun je bijvoorbeeld zorgen dat vrouwlief@mawla.na bij ProviderY uitkomt en henk@mawla.na bij Soverin.
En please. ProtonMail is niet zaligmakend.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Zijn er andere roms die nog wel support geven?
Het is echt zo zonde dat een telefoon die nog perfect is om wat jaren mee te gaan, zo de prullenbak in kan, omdat er geen security updates meer worden uitgebracht.
Heb je op de lineageos website gekeken? https://download.lineageos.org/devices/blueline/builds laatste build is van 7 maart dit jaar. Het is alleen wel nog op basis van Android 12.Wachten... schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:02:
Ik heb hier nog een perfect werkende Google Pixel 3 liggen, maar zover ik begreep brengt grapheneOS geen security updates meer uit voor de pixel 3.
Zijn er andere roms die nog wel support geven?
Het is echt zo zonde dat een telefoon die nog perfect is om wat jaren mee te gaan, zo de prullenbak in kan, omdat er geen security updates meer worden uitgebracht.
En op xda forum https://forum.xda-develop...ls-recoveries-other.8240/ zijn er ook nog android 13 Roms te vinden.
Ja en ik ben dus bang dat de support niet meer zo heel lang is, aangezien het op Android 12 is. Ik wil dat gevoel niet hebben dat ik over een paar maanden met een onveilige telefoon zit.dutchnltweaker schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:58:
[...]
Heb je op de lineageos website gekeken? https://download.lineageos.org/devices/blueline/builds laatste build is van 7 maart dit jaar. Het is alleen wel nog op basis van Android 12.
En op xda forum https://forum.xda-develop...ls-recoveries-other.8240/ zijn er ook nog android 13 Roms te vinden.
Zoals gezegd, wel erg jammer dat goede telefoons gewoon de prullenbak in kunnen.
Gezien het aantal reacties denk ik dat niemand het weet. Ik denk dat je maar eens de proef op de som moet nemen en dan hier met rapporteren hoe het bevalt, zodat we dat dan met zijn allen wel weten.JT schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 20:39:
Ik twijfel tussen Anonaddy en Relay. Hou verhouden die twee zich tot elkaar? Volgens mij heeft Anonaddy een stuk meer features maar Mozilla financieel steunen is ook interessant.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Huh hoezo niet? android 10 zelfs krijgt Wikipedia: Android 10 krijgt elke maand nog gewoon beveiliging updates.. Dus support is er nog zeker, laat staan Android 12.Wachten... schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:06:
[...]
Ja en ik ben dus bang dat de support niet meer zo heel lang is, aangezien het op Android 12 is. Ik wil dat gevoel niet hebben dat ik over een paar maanden met een onveilige telefoon zit.
Zoals gezegd, wel erg jammer dat goede telefoons gewoon de prullenbak in kunnen.
Maar zoals je zag op de XDA link, daar zijn nog 2 a 3 officiële roms waarbij je android 13 kan gebruiken.
https://forum.xda-develop...7-6-2-03-03-2023.4558305/
https://forum.xda-develop...e-5-october-2022.4024905/
Dat plan had ik inderdaad opgevatocf81 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:14:
[...]
Gezien het aantal reacties denk ik dat niemand het weet. Ik denk dat je maar eens de proef op de som moet nemen en dan hier met rapporteren hoe het bevalt, zodat we dat dan met zijn allen wel weten.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Om te starten met de betalingsmethodes:
Relay ondersteunt:
- Creditcard
- Paypal
Anonaddy:
- Creditcard
- Diverse cryptomunten
In het kader van privacy heeft anonaddy dan wel de voorkeur I guess
Settings wordt wat moeilijk om te vergelijken voor proplannen; ik heb geen creditcard en Paypal werkt niet meer sind enige tijd (schijnbaar kan het niet meer op basis van bankrekening). Crypto heb ik niet zoveel zin om mee te gaan schuiven enzo
Voordelen Relay
- Werkt met een Plugin die met 2 klikken een nieuwe alias aanmaakt voor emailformuliervelden en deze dan natuurlijk opslaat maar ook de website erbij vermeld. Dat is wel een flinke plus qua gebruiksvriendelijkheid als je Firefox gebruikt. De Anonaddyextensie is aardig maar je moet nog steeds in de extensie iets aanmaken, handmatig invullen waarvoor het is en dan copy-pasten.
- Reclame/tracking verwijderen (kun je zelf aan/uit zetten)
- (Bandbreedtelimiet lijkt onbeperkt, ik zie nergens in ieder geval beperkingen)
- Bij replies van jou aan de afzender via Anonaddy kun je zien of een aflevering gefaald is.
- Open source met Github repo
- Extensie beschikbaar voor Firefox én Chromium-gebaseerde browsers
- Ondersteunt PGP/GPG
- Server bij Greenhosting in Amsterdam, backup server in Warschau. Mooie plus voor privacy.
Qua privacy lijk je vooralsnog beter te zitten bij Anonaddy dan bij Mozilla (serverlocatie, mogelijkheid tot betalen met crypto). Gebruiksvriendelijkheid als je Firefox gebruikt is denk ik bij Relay beter. En als je meer bandbreedte nodig hebt dan wordt Anonaddy 3 dollar per maand. Dus wil je ook nieuwsbrieven ontvangen met afbeeldingen ofzo dan is dat wellicht ook een overweging. Ik ga nog even twijfelen.
[ Voor 4% gewijzigd door JT op 21-03-2023 23:18 ]
Ecodan warmtepomp
https://kb.mailbox.org/en...es-private-customers-2023
nieuws: Beveiligde e-maildienst Mailbox.org stopt met oude Mail- en Office-ab...
[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 14-04-2023 16:53 ]
Dat klopt, maar dan heb je geen mogelijkheid tot een eigen domein, wat ik wel heb...iT3CH schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:47:
@ThinkPad
Light is toch nog steeds 1 euro per maand? Of mis ik ergens iets. Het is nogal een lap tekst namelijk.
Heb net vorige maand m'n tegoed nog opgehoogd met €12 zodat ik weer een jaartje vooruit kon. Misschien is Runbox (Noorwegen) een goede privacy-vriendelijke vervanger, die kost voor het kleinste plan $19,95/jaar en komt daarmee op ~€1,50 per maand. Toch de helft van Mailbox.org.
Nu denk je wellicht: waarom druk maken om die €1,50 per maand... Maar het zijn vaste kosten die door blijven lopen en met een eigen domein is het een kwestie van MX-records omzetten en klaar, dus makkelijk switchen.
Met mijn eisen zijn er niet heel veel alternatieven:
- Eigen domein
- Catch-all
- IMAP
- CalDAV
[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 13-04-2023 20:07 ]
Niet goedkoper, maar Serverprofis.de heeft voor €1,99 ook een pakket wat aan je eisen voldoet. Meer opslag dan Runbox, maar wel max 20 aliassen.ThinkPad schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:51:
[...]
Dat klopt, maar dan heb je geen mogelijkheid tot een eigen domein, wat ik wel heb...
Heb net vorige maand m'n tegoed nog opgehoogd met €12 zodat ik weer een jaartje vooruit kon. Misschien is Runbox (Noorwegen) een goede privacy-vriendelijke vervanger, die kost voor het kleinste plan $19,95/jaar en komt daarmee op ~€1,50 per maand. Toch de helft van Mailbox.org.
Nu denk je wellicht: waarom druk maken om die €1,50 per maand... Maar het zijn vaste kosten die door blijven lopen en met een eigen domein is het een kwestie van MX-records omzetten en klaar, dus makkelijk switchen.
Met mijn eisen zijn er niet heel veel alternatieven:
- Eigen domein
- Catch-all
- IMAP
- CalDAV
Zelf heb ik hun Elastic Siteserver, vanaf €3,99 per maand, webserver, 30 GB opslag, inclusief 15 mailboxen.
Geen idee of ik daar qua privacy goed zit, waar meet ik dat aan af? (Behalve dat Duitsers behoorlijk anal zijn op hun privacy, dus ik denk dat het daar wel goed zit...
Dat had ik ook, maar daar ben ik mee gestopt omdat je dan ook mail ontvangt voor andere mensen op dezelfde domeinnaam waar een typefout in het emailadres gemaakt wordt. Gaat dan ten koste van hun privacyThinkPad schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 06:46:
Het aantal aliassen is voor mij niet van belang. Ik heb een eigen domeinnaam en gebruik de catch-all om voor elke webwinkel e.d. een uniek mailadres te hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 14-04-2023 09:12 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
De prijs van Entry is van 2.50 naar 3.50 per maand gegaan.
Voor mij is het prijstechnisch niet interessant om over te stappen, alternatieven zijn ongeveer even duur met vergeijkbare features.
En ik ben al jaren zeer tevreden over Mailfence.
Enige wat ik mis is een native app en tasks/lists support via caldav.
Here are the changes:
Entry
E-mails : from 5 GB to 6 GB
Emails aliases : from 10 to 20
Documents : from 3 GB to 5 GB
Groups : from 3 to 5 groups of 10 members
Shared documents : from 9 GB to 25 GB
Accounts management : from 2 accounts to 5 (of which 2 Free)
New feature : @mf.me short domain
Price : from 2.5 €/month to 3.5 €/month
New features and capabilities will be activated on April 13th, 2023. More info will follow about activating the mf.me short domain for your account.
The new prices will apply at the renewal date of your subscription (if the expiry date is before April 13th, 2023, you will still benefit from the old rate).
PayPal will notify you by e-mail of a price change, applicable to the next renewal of your subscription.
[ Voor 1% gewijzigd door Wimbo op 14-04-2023 10:39 . Reden: typo ]
Deze snap ik niet helemaal. Het domein is van mij, dus de link met andere mensen snap ik nietMarzman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:11:
[...]
Dat had ik ook, maar daar ben ik mee gestopt omdat je dan ook mail ontvangt voor andere mensen op dezelfde domeinnaam waar een typefout in het emailadres gemaakt wordt. Gaat dan ten koste van hun privacy
[ Voor 26% gewijzigd door ocf81 op 14-04-2023 13:29 ]
© ocf81 1981-infinity
Ik heb dit in mijn abbo zitten bij Proton, mocht ik ooit switchen bij Proton... dan houd ik Simplelogin waarschijnlijk wel aan.
Bij mij ook, maar familieleden hebben ook een emailadres. Als zij dan een verkeerd emailadres aan de dokter gaven of de dokter deed het zelf fout dan kreeg ik de mail.ThinkPad schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:16:
[...]
Deze snap ik niet helemaal. Het domein is van mij, dus de link met andere mensen snap ik niet?
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Eerlijk gezegd wil ik zo min mogelijk afhankelijk zijn van een 3e partij en al helemaal niet alles over heel veel diensten gaan verspreiden. Dus liever geen simplelogin. Het liefst zou ik mijn eigen mailserver draaien, maar dat kost weer veel tijd om goed in te regelen.streamnl schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:06:
En een mail provider icm met zoiets als simplelogin?
Ik heb dit in mijn abbo zitten bij Proton, mocht ik ooit switchen bij Proton... dan houd ik Simplelogin waarschijnlijk wel aan.
© ocf81 1981-infinity
Veel tijd? Wasda? Als je weet wat je doet heb je aan een uur voor de setup voldoende. Plus vijf minuten per week even de logs checken.ocf81 schreef op maandag 17 april 2023 @ 01:04:
[...]
Het liefst zou ik mijn eigen mailserver draaien, maar dat kost weer veel tijd om goed in te regelen.
Alleen heb je de mogelijkheid dat als je mails verstuurd ze bij andere in de Spam kunnen komen. Dat niet alleen, maar het kost je meer tijd idd. Eerst moet je een server opzetten en er ook nog naar omkijken mocht er wat niet goed gaan.jurroen schreef op maandag 17 april 2023 @ 01:44:
[...]
Veel tijd? Wasda? Als je weet wat je doet heb je aan een uur voor de setup voldoende. Plus vijf minuten per week even de logs checken.
Ik zou voor dat liever wat betalen.
Dat vond ik ook mooi om te zien bij Serverprofis (versus Wned.nl waar ik hiervoor hostte), dat ze (in Cpanel) een analysetool hebben om je te helpen (je DNS instellingen in combinatie met) de mailinstellingen in orde te maken (DKIM, SPF en reverse DNS instellingen). Dat in combinatie met Let's ecrypt certificaten, zou ervoor moeten zorgen dat je niet zomaar in spamfolders komt.dutchnltweaker schreef op maandag 17 april 2023 @ 07:32:
[...]
Alleen heb je de mogelijkheid dat als je mails verstuurd ze bij andere in de Spam kunnen komen. Dat niet alleen, maar het kost je meer tijd idd. Eerst moet je een server opzetten en er ook nog naar omkijken mocht er wat niet goed gaan.
Ik heb er in het verleden ook wel wat mee gestoeid, met een linuxbak in de meterkast. Maar uiteindelijk toch besloten dat ik er best een paar Euro per maand voor over heb dat een professional de server veilig houdt...jurroen schreef op maandag 17 april 2023 @ 01:44:
[...]
Veel tijd? Wasda? Als je weet wat je doet heb je aan een uur voor de setup voldoende. Plus vijf minuten per week even de logs checken.
[ Voor 23% gewijzigd door Wild Chocolate op 17-04-2023 09:57 ]
Dat ene uurtje is het probleem niet, maar het uit de spamfilters blijven is dat wel. Daarnaast is voor mij ook nog belangrijk dat ik mijn bestaande ~600 aliassen ook mee kan nemen zonder gezeik en niet al te veel extra kosten. Als jij een dienst kent waar dat kan, dan hoor ik dat graag. De ~€70/j die ik nu betaal is eigenlijk zo gek nog niet voor nagenoeg onbeperkte webspace en een maildienst met veel mailadressen met oneindige aliassen.jurroen schreef op maandag 17 april 2023 @ 01:44:
[...]
[ Voor 12% gewijzigd door ocf81 op 17-04-2023 10:20 ]
© ocf81 1981-infinity
Dat klopt. In mijn ervaring hangt het wel écht heel erg van de IP space af waar de server in hangt. En in dat opzicht zijn de grote bekende en goedkope VPS boeren (want makkelijk opspinnen voor vies verkeer, rinse and repeat). Ik draai jaren meerdere mailservers en het is één keer misgegaan, bij O365. IP gewisseld en klaar.dutchnltweaker schreef op maandag 17 april 2023 @ 07:32:
[...]
Alleen heb je de mogelijkheid dat als je mails verstuurd ze bij andere in de Spam kunnen komen. Dat niet alleen, maar het kost je meer tijd idd. Eerst moet je een server opzetten en er ook nog naar omkijken mocht er wat niet goed gaan.
Als je daar bang voor bent kun je ook overwegen om een smarthost / relay te gebruiken. Bijvoorbeeld van het Duitse RapidMail. Geloof 250/500 uitgaande berichten per maand gratis.
Maar staat je natuurlijk helemaal vrij om een hosted oplossing te kiezen. Gelukkig.
Juist dat zou een voordeel kunnen zijn van zelf je mail hosten. Dan zit er geen limiet op het aantal aliassen - en de opslag bepaal je zelf. Zie ook mijn antwoord hierbovenocf81 schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:19:
[...]
Dat ene uurtje is het probleem niet, maar het uit de spamfilters blijven is dat wel. Daarnaast is voor mij ook nog belangrijk dat ik mijn bestaande ~600 aliassen ook mee kan nemen zonder gezeik en niet al te veel extra kosten. Als jij een dienst kent waar dat kan, dan hoor ik dat graag. De ~€70/j die ik nu betaal is eigenlijk zo gek nog niet voor nagenoeg onbeperkte webspace en een maildienst met veel mailadressen met oneindige aliassen.
[ Voor 31% gewijzigd door jurroen op 17-04-2023 23:53 ]
Ieder zijn/haar afweging natuurlijk
Vanuit beschikbaarheid van je e-mail(archieven) is het sowieso wel handig om periodiek een export te draaien van de mailbox en deze 'offline' te bewaren.
Weten wat je doet is opzich al wel een aardige voorwaarde... mail heeft nogal wat walletjes waar je van moet eten. spf, dkim, dmarc, smtp, iets wat mailbox management/pop3/imap doet, eventueel web frontend.jurroen schreef op maandag 17 april 2023 @ 01:44:
[...]
En dan eventueel nog wat je aan gemor hebt als je dat vanuit huis wil doen want vaak kan je niet zomaar naar buiten op poort 25 en moet je toch ergens met een relay op internet schakelen waarmee eigenlijk het hele idee van zelf hosten een beetje zinkt qua privacy.
Ben je nog niet bezig geweest met je reputatie.
Ik ben helemaal van het zelf hosten met bijna alles maar mijn wachtwoord manager en mail heb ik gewoon bij respectievelijk 1password en proton staan want dat moet gewoon onafhankelijk van mijn homeserver in de lucht zijn.
Ondanks dat ik op werk ook gewoon een in house mailrelay draai en prima weet hoe dat werkt.
[ Voor 5% gewijzigd door Polderviking op 18-04-2023 10:46 ]
Zelfhosten kan handig zijn indien je externe mailbox services niet vertrouwt, of kosten wilt drukken. Maar zitten inderdaad ook nadelen aan: downtime kan voor problemen zorgen, je hebt kennis nodig, kost wat tijd, en je thuis IP-adres wil je meestal ook weer niet blootgeven.Ferruginous Hwk schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:24:
Zelf-hosten vind ik persoonlijk wel behoorlijk extreem en draagt niet per definitie bij aan de privacy maar introduceert wel meer risico's rondom je security.
Ieder zijn/haar afweging natuurlijk
Ook heb je dan meestal een eigen domein nodig, wat aan je gekoppeld is. Alle emailadressen zijn dus gerelateerd aan elkaar, wat qua anonimiteit een probleem kan zijn. Stel je gebruikt zo'n emailadres voor een webshop die gehackt wordt, en nog zo'n emailadres voor een Reddit account die wordt buitgemaakt, dan zijn die aan elkaar te linken.
Een eigen domein heeft dus o.a. als voordeel dat privacy hoger kan zijn indien je externe mailbox services niet vertrouwt, maar anonimiteit kan dus weer lager zijn (omdat adressen aan elkaar te linken zijn), tenzij je meerdere domeinen gaat gebruiken: bijv. domein dat gekoppeld is aan je adres (bijv. voor internet bestellingen), en een ander domein dat los staat van je adres (bijv. voor Tweakers, Reddit, Discord). Maar de kosten lopen dan wel op, waardoor je je kan afvragen of het wel voldoende voordelen oplevert t.o.v. een email aliasing service.
[ Voor 62% gewijzigd door ocf81 op 19-04-2023 10:30 ]
© ocf81 1981-infinity
Vooral Microsoft schijnt daar wel een handje van te hebben, dat zelfs als je de boel technisch correct hebt ingesteld, je mail nog steeds tegengehouden kan worden door Microsoft: Is spamfilter Microsoft te streng voor kleine mailservers?ocf81 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:27:
[...]
Ik heb geen zin om er achteraf achter te komen dat door de nukkigheid van een tegenpartij mijn mail niet gewoon in de inbox is beland.
Het vermoeden bestaat dat ze dit doen zodat mensen de handdoek maar in de ring gooien en besluiten over te stappen naar Exchange Online.
Overigens denk ik te hebben begrepen dat Microsoft helemaal gaat stoppen met on-premise Exchange in de toekomst. Wat op zichzelf ook wel logisch is met al die half-gepatchte Exchange-omgevingen op het internet.
Als het fout gaat is de nieuws headline "Door een kwetsbaarheid in Microsoft Exchange is...". Het afbreukrisico is te groot voor zo'n bedrijf. En de feitelijke vraag naar on-prem neemt ook gewoon af. Te duur en lastig schaalbaar voor de meeste bedrijven.
Iedereen snapt dat heel goed.Ferruginous Hwk schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:38:
Dus ik snap heel goed dat je als Microsoft - wil je een goede dienst leveren - IP-adressen zonder goede reputatie met meer argwaan benadert.
Waar men/ik over val(t), is het feit dat Microsoft mail laat verdwijnen in een zwart gat. Er wordt dus geen mail geweigerd, maar er wordt ook geen mail afgeleverd (ook niet in spamfolders, tenzij je geluk hebt) en achteraf volgt er geen DMARC-report. Als je verhaal haalt, wordt je ip (tijdelijk) gedeblokkeerd en wordt je aangeraden om je aan te melden op JMRP en SNDS. Maar daar volgt nooit iets bruikbaars uit. Je wordt dus onwetend en zonder middelen gehouden.
Overigens is een aanzienlijk deel van de spam dat ik ontvang afkomstig van de netwerken van Microsoft.
[ Voor 5% gewijzigd door 8088 op 19-04-2023 13:42 ]
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Nu zit ik met NextCloud te spelen. Ik wil niet zelf hosten en server onderhoud doen, en kwam op The Good Cloud uit. Testen de met de gratis 2GB versie doet het alles wat ik wil en goed. En de paar vermeldingen hier op Tweakers lijken ook in positieve zin, maar zijn niet enorm veel. Dus nu de vraag, voordat ik een jaar aanschaf, hebben mensen hier op- of aanmerkingen omtrent The Good Cloud?
Mogelijk ga ik er met 2 gebruikers op. Volgens de website wordt dat ondersteund maar moet handmatig aangevraagd worden (tot 5 op betaalde accounts). Ook hier hoor ik graag ervaringen mee.
Hoi, geen ervaring met The Good Cloud, maar ik zou ook zeker naar Hetzner kijken. Die draaien ook Nextcloud. Moeilijk in te schatten of de één of de ander beter is qua privacy, maar Hetzner slaat alles in ieder geval op in zijn Duitse datacenter. Ze zijn in ieder geval een stuk vriendelijker geprijsd, €5,20 per maand voor 1 TB.Cambionn schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:48:
Gezien ik niet helemaal blij ben met pCloud (bugs en dingen die niet lekker werken) aan het kijken naar alternatieven. Heb Proton Drive ernaast maar die zit voor wat specifieke dingen té dicht, dus dat is geen optie hiervoor.
Nu zit ik met NextCloud te spelen. Ik wil niet zelf hosten en server onderhoud doen, en kwam op The Good Cloud uit. Testen de met de gratis 2GB versie doet het alles wat ik wil en goed. En de paar vermeldingen hier op Tweakers lijken ook in positieve zin, maar zijn niet enorm veel. Dus nu de vraag, voordat ik een jaar aanschaf, hebben mensen hier op- of aanmerkingen omtrent The Good Cloud?
Mogelijk ga ik er met 2 gebruikers op. Volgens de website wordt dat ondersteund maar moet handmatig aangevraagd worden (tot 5 op betaalde accounts). Ook hier hoor ik graag ervaringen mee.
Verwijderd
Ik vond StandardNotes eigenlijk altijd gedoe en niet erg intuïtief in gebruik. (had/heb de betaalde versie)
Verwijderd
Het is meer van dat ik niet afhankelijk wil zijn van big tech, alhoewel zo min mogelijkFerruginous Hwk schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:14:
Grappig, sinds Apple Notes E2E versleuteld is met de Advanced Data Protection aan ben ik juist overgestapt van StandardNotes naar Apple Notes.
Ik vond StandardNotes eigenlijk altijd gedoe en niet erg intuïtief in gebruik. (had/heb de betaalde versie)
Verwijderd schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:12:
Sinds vandaag ben ik over gegaan op standardnotes, een universeel platform, op alle devices ipv alleen Icloud notities, waarbij nog 100gb encrypted cloud storage, bevalt tot nu toe goed
Ziet er wel geinig uit, StandardNotes. Komt ook voor in de recommendation list van PrivacyGuides.Verwijderd schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:31:
[...]
Het is meer van dat ik niet afhankelijk wil zijn van big tech, alhoewel zo min mogelijk
Maar je bent dan nog steeds afhankelijk van een tech bedrijf (tenzij self-hosted). Mensen stappen meestal wel van big tech vanwege privacy redenen, maar indien e2e goed wordt toegepast, komt die reden aardig te vervallen.
Hier ook een aardig kritische Reddit post:
https://www.reddit.com/r/..._notes_why_im_abandoning/
Klinkt alsof je dan al snel afhankelijk wordt van het bedrijf.The introduced paid subscription for self-hosted users.
[...]
Your notes are not yours anymore.
[...]
Proprietary solutions for everything
[...]
The self-hosted server is complex
[...]
Bonus: Fragmentation
[...]
Verwijderd
https://standardnotes.com...ard-notes-secure-my-notes kloptCyb schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:17:
[...]
[...]
Ziet er wel geinig uit, StandardNotes. Komt ook voor in de recommendation list van PrivacyGuides.
Maar je bent dan nog steeds afhankelijk van een tech bedrijf (tenzij self-hosted). Mensen stappen meestal wel van big tech vanwege privacy redenen, maar indien e2e goed wordt toegepast, komt die reden aardig te vervallen.
Hier ook een aardig kritische Reddit post:
https://www.reddit.com/r/..._notes_why_im_abandoning/
[...]
Klinkt alsof je dan al snel afhankelijk wordt van het bedrijf.
Zat ook naar NoteSnook te kijken, maar het feit dat je een account nodig bent voor dingen als synchronisatie ligt mij niet lekker ter vergelijking met Joplin. Verder is die wel open source tegenwoordig.
[ Voor 12% gewijzigd door Cambionn op 24-04-2023 23:34 ]
Heb uiteindelijk een abbo afgesloten bij The Good Cloud. Samen met m'n partner dus 90 kwijt voor een jaar, dus de kosten vielen op die manier best mee. Redenen om ervoor te kiezen;Wild Chocolate schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:38:
[...]
Hoi, geen ervaring met The Good Cloud, maar ik zou ook zeker naar Hetzner kijken. Die draaien ook Nextcloud. Moeilijk in te schatten of de één of de ander beter is qua privacy, maar Hetzner slaat alles in ieder geval op in zijn Duitse datacenter. Ze zijn in ieder geval een stuk vriendelijker geprijsd, €5,20 per maand voor 1 TB.
• ten eerste omdat ik heel slecht niet gewacht heb op reactie ivm de hoeveelheid data die overgezet moest worden, de moeite die dat kost ivm pCloud's issues, en ik mijn pCloud abbo wou opzeggen voor de renewal date.
• ten tweede omdat het een officieel partner is van NextCloud, wat betekend dat NextCloud ook geld verdiend eraan en ik die indirect dus ook support.
• ten derde heb ik ook best wel goede ervaringen met kleinere bedrijven (als particulier, voor werk is een ander verhaal) en de wat persoonlijkere manier van werken ervan, dus een relatief klein Nederlands bedrijf trekt me dan wel weer wat meer dan een groot concern als Hetzner (hoewel ik meer mensen ken die via hun hosten en nooit echt problemen heb gehoord. Had er dus ook al wel aan gedacht voordat het genoemd werd, wat punt 1 beetje weghaalt).
Uiteindelijk geen héle sterke redenen voor dit over andere opties dus. Maargoed. Heb voor mezelf alles overgezet en werkt goed zo ver (iig veel beter dan pCloud). Wacht nog op het 2e account voor m'n partner. Al wel confirmatie dat die komt gehad, verwacht het account morgen. Anyways, overall ben ik er blij mee zo ver. We gaan het zien op langer termijn.
Heb overigens een smartwatch gekocht die AsteroidOS kan draaien. Verwacht hem later deze week binnen te krijgen dus ben benieuwd. Als men interesse heeft kan ik daar wat over posten na wat testen. Hier of in een dedicated thread (moet uberhoubt kijken of die er al is of dat ik die zou moeten starten), afhankelijk van wat en hoeveel ik te zeggen heb.
Edit: PostNL is als het goed is onderweg met de watch, ging lekker snel voor de verandering. Heb besloten een topic aan te gaan maken gezien ik erg weinig erover zie op Tweakers en het me een interesant topic lijkt. Zodra ik de boel draaiende heb zal ik de topic openen. Kan hem ook wel eerder openen maar als er straks wat mis blijkt met het device lijkt het me ook zo sneu als ik al topic starter het niet werkend heb
Edit2: Heb het draaien, dus hier het topic voor de geintreseerden: Het (nog niet zo) grote AsteroidOS topic
[ Voor 14% gewijzigd door Cambionn op 25-04-2023 18:19 ]
review: Custom roms voor Android - Hoe zijn installatie en gebruik anno nu?drav91 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:08:
[...]
Ik overweeg een telefoon met GrapheneOS te nemen. Er zijn niet veel apps die ik gebruik, maar 1 belangrijke is de bank app (in mijn geval ING).
Hier staat een lijst van bank apps die werken op GrapheneOS. Hier staat ING niet bij Nederland, de Belgische en Duitse ING apps staan er wel bij. In de play store lijken ze allemaal wel op elkaar.
Weet iemand of nederlandse ING app wel of niet werkt op GrapheneOS?
Er is geen GrapheneOS topic, dus deze vraag maar hier gesteld.
Privacytools.io zou je eigenlijk links moeten willen laten liggen. De community is overgestapt op PrivacyGuides.org: Why we moved on from PrivacyToolsTurdie schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:36:
Ik heb pas de site privacytools.io daar staat een hele mooie collectie aan tools.
Tegenbericht van PrivacyTools:
https://www.privacytools....ailed-attempt-to-takeover
Hier ook wat discussie er over:
https://www.reddit.com/r/...cytoolsio_has_split_from/
Ik werd afgelopen week gebeld door een phisher die op mijn bankgegevens uit was. Hij wist mijn naam en dat ik bij bunq bankier. Ik had het gelukkig wel in de gaten dus niks aan de hand verder maar ik zat mij af te vragen hoe ik erachter kan komen waar deze gegevens vandaan gekomen zijn. Mijn gok is een (energie)leverancier oid, maar ik zou graag willen weten wie precies... Iemand een idee?
Weet niet hoe betrouwbaar de lijst is, maar ziet er wel interessant uit. Ook handig dat ze ook een lijst van afraders hebben, i.p.v. alleen aanraders. Misschien dat dat alternatief wat meer vooruit/upstream loopt op een relatief stabiele lijst als PrivacyGuides.Beekforel schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:50:
Ik was op zoek naar een alternatief voor iets en kwam in die zoektocht https://github.com/pluja/awesome-privacy#notes-and-tasks tegen. Volgens mij niet veel anders dan privacyguides maar misschien heeft iemand er nog iets aan.
Dergelijke gegevens kunnen overal vandaan komen. Bijv. bij een betaling op een webshop.Ik werd afgelopen week gebeld door een phisher die op mijn bankgegevens uit was. Hij wist mijn naam en dat ik bij bunq bankier. Ik had het gelukkig wel in de gaten dus niks aan de hand verder maar ik zat mij af te vragen hoe ik erachter kan komen waar deze gegevens vandaan gekomen zijn. Mijn gok is een (energie)leverancier oid, maar ik zou graag willen weten wie precies... Iemand een idee?
Het hangt er dus van af hoe je de bankgegevens gebruikt bij het plaatsen van orders etc.
De enige manier om je zelf daar tegen te beschermen of risico te minimaliseren, is het gebruik van nepgegevens of zo veel mogelijk geanonimiseerde gegevens bij het plaatsen van orders.
Als de crimineel ook je geboortedatum of dergelijke gegevens wist, en je deze nooit op webshops gebruikt, dan worden bronnen als verzekeraars, banken, energiemaatschappijen, verhuurders, nutsbedrijven of telecom providers, wel aannemelijker.
Ik ben niet zo lang doorgegaan, dus ik weet helaas niet precies welke gegevens ze wel / niet hebben. Maar in elk geval de combinatie voor- / achternaam, telefoonnummer en bank. Ik vul mijn (echte) telefoonnummer eigenlijk alleen in bij "serieuze" zaken zoals nutsbedrijven dus vandaar dat ik in die hoek denk.Cyb schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:21:
[...]
Dergelijke gegevens kunnen overal vandaan komen. Bijv. bij een betaling op een webshop.
Het hangt er dus van af hoe je de bankgegevens gebruikt bij het plaatsen van orders etc.
De enige manier om je zelf daar tegen te beschermen of risico te minimaliseren, is het gebruik van nepgegevens of zo veel mogelijk geanonimiseerde gegevens bij het plaatsen van orders.
Als de crimineel ook je geboortedatum of dergelijke gegevens wist, en je deze nooit op webshops gebruikt, dan worden bronnen als verzekeraars, banken, energiemaatschappijen, verhuurders, nutsbedrijven of telecom providers, wel aannemelijker.
Maar er is dus ergens een lijst waarop ik sta en ik zou graag willen weten welke lijst.
Zelf probeer ik tegenwoordig bij dat soort telefoontjes, zo kort mogelijk aan de lijn te zijn, en zo min mogelijk gegevens te verstrekken, en direct op te hangen indien duidelijk is dat het een oplichter is. Dit omdat criminelen steeds meer A.I. zullen inzetten. Ze kunnen bijv. je stem opnemen, om daarmee vervolgens met voice cloning identiteitsfraude toe te passen.Beekforel schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:35:
[...]
Ik ben niet zo lang doorgegaan, dus ik weet helaas niet precies welke gegevens ze wel / niet hebben. Maar in elk geval de combinatie voor- / achternaam, telefoonnummer en bank.
Een stap die wat verder gaat, is het werken met meerdere telefoonnummers en telefoons.
Grofweg elke Nederlanders met een eigen emailadres, komt in lijsten op het dark web voor. De kunst is vooral om het aantal toekomstige lijsten te minimaliseren, en te zorgen dat je gegevens in toekomstige lijsten vooral oude, ongeldige, te generieke, of proxy gegevens zijn.Maar er is dus ergens een lijst waarop ik sta en ik zou graag willen weten welke lijst.Maar om nou het donkere web op te gaan om dit uit te gaan vogelen gaat misschien ook wat ver.
Ik neem al jaren niet meer met naam op bij onbekende telefoonnummers om inderdaad dat risico zo laag mogelijk te houden. Ook nooit iets bevestigen of erkennen.Cyb schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:14:
[...]
Zelf probeer ik tegenwoordig bij dat soort telefoontjes, zo kort mogelijk aan de lijn te zijn, en zo min mogelijk gegevens te verstrekken, en direct op te hangen indien duidelijk is dat het een oplichter is. Dit omdat criminelen steeds meer A.I. zullen inzetten. Ze kunnen bijv. je stem opnemen, om daarmee vervolgens met voice cloning identiteitsfraude toe te passen.
Een stap die wat verder gaat, is het werken met meerdere telefoonnummers en telefoons.
[...]
Grofweg elke Nederlanders met een eigen emailadres, komt in lijsten op het dark web voor. De kunst is vooral om het aantal toekomstige lijsten te minimaliseren, en te zorgen dat je gegevens in toekomstige lijsten vooral oude, ongeldige, te generieke, of proxy gegevens zijn.
Men kan ook je gegevens vanuit meerdere lijsten gecombineerd hebben.Beekforel schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:50:
Ik werd afgelopen week gebeld door een phisher die op mijn bankgegevens uit was. Hij wist mijn naam en dat ik bij bunq bankier. Ik had het gelukkig wel in de gaten dus niks aan de hand verder maar ik zat mij af te vragen hoe ik erachter kan komen waar deze gegevens vandaan gekomen zijn. Mijn gok is een (energie)leverancier oid, maar ik zou graag willen weten wie precies... Iemand een idee?
Ben ik bekend mee maar daar zit niks tussen wat ik aan mijn bankgegevens kan koppelen.Cyb schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:27:
@Beekforel Op haveibeenpwned.com kan je trouwens ook kijken of je email of telnr in bepaalde gehackte databases voorkomt.
Assume al jouw informatie als gecompromitteerd en je bent daardoor minder vatbaar voor phishing.
Helaas niet te voorkomen en ernaar blijven zoeken helpt je ook niet.
Zelf heb ik meerdere lagen om mij heen van telefoonnummers / e-mailadressen en persoonsgegevens. Maar ook van die gegevens ga ik niet uit dat die niet een keer gelekt zijn.
We gaan binnenkort op vakantie naar camping de paal, nu kreeg ik gisteravond deze email:
Ik ben geen giga privacy freak maar vind dit toch echt wel te ver gaan voor een camping, dit zijn Chinese praktijken.Beste familie XXX,
Wat leuk dat jullie bij ons verblijven op Camping de Paal vanaf XX-XX-XXXX. Natuurlijk is het ook super gaaf om te komen zwemmen! En hebben jullie al gehoord van de nieuwe binnenspeeltuin? Over deze twee faciliteiten willen we jullie wat uitleggen. We hebben namelijk een nieuwe en makkelijke manier om hier naar binnen te komen. Welke? Lees maar snel verder.
Vanaf dit jaar gaan we op onze camping werken met gezichtsherkenning voor zowel de binnenspeeltuin als het zwembad. Via onderstaande link kunnen jullie de selfies van alle gezinsleden toevoegen. Op deze manier hoeven jullie alleen te lachen in de camera en kunnen jullie zo doorlopen!🙂 Kinderen van 0 en 1 kunnen op de arm mee naar binnen, hiervoor is geen selfie nodig.
Wanneer jullie op de link klikken, komen jullie op een pagina van Easysecure. Na het uploaden van de selfies, en het doorgeven van alle namen zijn jullie al klaar om te gaan zwemmen. 🏊
Belangrijk: de hoofdboeker wordt enkel aangeduid met voor- en achternaam. Bij de overige gasten staat Guest 1, Guest 2 etc. vermeld. Bij een gezin van 4 personen staat dus 1 hoofdboeker en guest 1t/m 3 vermeld.
We raden aan om de link te openen met je telefoon. Op deze manier kan je meteen de foto's maken met je camera. 🤳
Klik op de volgende link om de selfies toe te voegen: Klik hier om je foto te uploaden
Bij vragen kunnen jullie uiteraard contact opnemen met de receptie!
Met vriendelijke groeten,
Camping de Paal
De leverancier van dit systeem (easysecure) geeft zelf al aan dat je verplicht bent om een alternatief op biometrische toegang aan te bieden.
Vind het ook niet netjes dat ze dit niet in de mail aangeven. Al vermoed ik dat tegenwoordig bijna iedereen dit soort data wel afstaat.
Reactie:
We willen jullie graag uitleggen wat de techniek hierachter is.
De foto die jullie uploaden wordt namelijk enkel gebruikt om een paar herkenningspunten van jullie gezicht te onthouden. Deze worden tijdens jullie verblijf gebruikt om toegang te geven tot het zwembad. De foto wordt na het aanmaken van de herkenningspunten direct verwijderd, deze wordt dus niet gebruikt. 1 dag na jullie verblijf worden de herkenningspunten ook gewist.
Mochten jullie hier geen gebruik van willen maken, dan is het mogelijk om met de reserveringsbevestiging langs te komen op de receptie. Er worden dan dagkaartjes voor jullie reservering gemaakt. Jullie dienen dan wel iedere dag, wanneer jullie gebruik willen maken van het zwembad of de binnenspeeltuin, langs te komen bij de receptie om deze pasjes te updaten.
[ Voor 16% gewijzigd door bastv op 19-06-2023 12:27 ]
Zeker voor zoiets is het imho volslagen onzinnig. Dat alles voor de paar “zwartzwemmers”?
Verwijs de camping ook even naar https://www.autoriteitper...fweging-gebruik-biometrie
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Lees: actief ontmoedigingsbeleid.Mochten jullie hier geen gebruik van willen maken, dan is het mogelijk om met de reserveringsbevestiging langs te komen op de receptie. Er worden dan dagkaartjes voor jullie reservering gemaakt. Jullie dienen dan wel iedere dag, wanneer jullie gebruik willen maken van het zwembad of de binnenspeeltuin, langs te komen bij de receptie om deze pasjes te updaten.
Dan lopen we wel even bij de receptie langs, mooi moment om dagelijks even te vertellen waarom ik tegen het afgeven ben van biometrische data
Beetje flauw wellicht, maar als je bij de receptie binnen loopt, kan je ook een paar keer het woord 'consumentenbond' noemen. Dat heeft vaak een meer afschrikwekkende werking dan de AP die toch niemand kent en die bovendien vrij tandenloos is.bastv schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:49:
Dan lopen we wel even bij de receptie langs, mooi moment om dagelijks even te vertellen waarom ik tegen het afgeven ben van biometrische data
Entropy isn't what it used to be
Compleet gestoord. Ik irriteer me er al aan dat het op sommige vliegvelden moet, laat staan bij een speeltuin. Het vragen naar biometrische gegevens van kinderen, omdat ze een speeltuin willen bezoeken waar ze voor betaald hebbenbastv schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:24:
Ik heb iets wat ik moet delen....
We gaan binnenkort op vakantie naar camping de paal, nu kreeg ik gisteravond deze email:
[...]
Ik ben geen giga privacy freak maar vind dit toch echt wel te ver gaan voor een camping, dit zijn Chinese praktijken.
De leverancier van dit systeem (easysecure) geeft zelf al aan dat je verplicht bent om een alternatief op biometrische toegang aan te bieden.
Vind het ook niet netjes dat ze dit niet in de mail aangeven. Al vermoed ik dat tegenwoordig bijna iedereen dit soort data wel afstaat.
Reactie:
[...]

Lijkt me een prima onderwerp om te behandelen in een TV programma als Radar, Kassa of Max Vakantieman. Ik zou zeggen, stuur ze voor de gein allemaal eens die email door
Ik vind hier dus echt wel wat van hoor...bastv schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:24:
Ik heb iets wat ik moet delen....
Overigens van de AP website:
Die tweede is sowieso niet van toepassing voor een speeltuin/zwembad, maar ook die eerste vind ik discutabel. Er wordt je in die mail gewoon gezegd dat te doen, zonder melding dat het niet hoeft of wat dan ook. En zelfs als je er achter aan gaat is het een opt-out met ontmoedigingsbeleid.Dit betekent dat er strenge regels gelden voor het gebruik van biometrische gegevens, omdat het in principe verboden is om bijzondere persoonsgegevens te verwerken. Tenzij er een wettelijke uitzondering geldt.
Bij biometrische gegevens die worden gebruikt voor unieke identificatie, zijn dit de 2 meest voorkomende uitzonderingen op het verwerkingsverbod:
- De betrokkenen hebben hun uitdrukkelijke toestemming gegeven. Dit is een van de uitzonderingen uit de AVG op het verbod om bijzondere persoonsgegevens te verwerken.
- De verwerking is noodzakelijk voor authenticatie of beveiliging. Deze uitzondering staat in de Uitvoeringswet AVG (UAVG). Die noodzaak is er echter niet snel. Het moet gaan om een zwaarwegend algemeen belang. Bijvoorbeeld de beveiliging van een kerncentrale of van staatsgeheime informatie.
Ik vraag me dan ook af of dit überhaubt op deze manier zo mag.
Ben nu die eerste eens aan het testen. Maar wellicht dat andere hier er nog wat over te zeggen hebben.
Edit: Moet zeggen dat ik enorm fan ben van de Focus mode van Mojeek. Heb een paar topic waar ik idd in een groep websites normaal zoek, en uit gewoonte de naam van de website er maar bij zette. Dat werkte in Mojeek toch wat minder lekker, maar een Focus setting voor die websites + de lexical search ipv semantical werkt dan opeens heerlijk
[ Voor 25% gewijzigd door Cambionn op 18-07-2023 15:27 ]