Ik heb de afgelopen maanden mijn telefoon proberen te ont-google-en, Ik had al langer het idee het een en ander hier over te delen. Op mijn PC gebruik ik al jaren Linux, dus onderstaande tekst zal zich voornamelijk op mobiel richten.
Ten eerste is natuurlijk de vraag voor jezelf waar je de grens legt qua "Big-Tech", en waarom je minder Big-Tech wil. Mijn grootste reden was privacy, en uit ideologische redenen wil ik graag zoveel mogelijk open source gebruiken.
Ook zal ik soms toch voor Big-Tech kiezen omdat de content bijv enkel daar te verkrijgen is, bijv sommige youtubers uploaden enkel naar YouTube, Of sommige diensten waar ik voor betaal zijn ook enkel closed source, die zal ik ook blijven gebruiken. Ik zal dan wel kijken naar een zon privacy vriendelijke optie, bijv een alternatieve app.
* Mail
Misschien wel de makkelijkste, schaf een domein aan bij een provider, en je krijgt er vaak gratis e-mail bij. Mijn provider is bereikbaar via IMAP, dus een standaard mail client als Thunderbird is prima om je mail te lezen/versturen vanaf je PC.
Op mijn mobiel gebruik ik
fair email, om mijn mail te lezen, wordt gigantisch hard aan gewerkt, soms meerdere updates per dag. Maar heeft misschien wel te veel features.
Mijn provider heeft voor webmail
roundcube, prima mail client waar alle mail functionaliteit inzit. De interface ben ik niet echt een fan van, maar heb nog geen alternatief gevonden die ik acceptabel vind. Vanuit roundcube kan je ook je mail filters instellen, deze worden op de server uitgevoerd dus de andere clients hebben daar gelijk voordeel van.
* Kalender
Ik heb op mijn domein
Nextcloud geinstallerd met de calendar plugin. Mijn idee was om deze te gebruiken voor mijn calender. Ik heb echter familie waar ik mijn agenda mee deel, en die zagen het niet zo zitten om wat anders te gaan gebruiken voor hun calendar.
Daarom heb ik nu op mijn mobiel
DAV5x geïnstalleerd die mijn Google Calendar synced met de kalender op mijn mobiel. Op die manier kan ik mijn kalender delen met mijn familie.
Op deze manier heeft Google wel nog regelmatig mijn IP adres, daarom wil ik het syncen van mijn kalender in de toekomst migreren naar Nextcloud, zodat ze me minder goed kunnen profileren op basis van IP.
* Maps
Maps heb ik nog recent nog mijn app veranderd, dus ben nog niet helemaal zeker of dit de beste optie was. Qua privacy en open source is
openstreetmap heer en meester. Mijn voorkeur gaat dus uit naar OSM gebaseerde kaarten, OSM is niet altijd even compleet, maar ik heb nog niet meegemaakt dat dat een probleem is.
Beide hieronder beschreven apps gebruiken off-line maps. Wat betekent dat je van te voren de kaarten moet downloaden voor je ze kan gebruiken. Je kan ze downloaden per provincie/regio/eiland afhankelijk van hoe het land ingedeeld is. Dit heeft een privacy voordeel, want er is geen server die elke keer ziet waar je bent, het nadeel is dat als je eens aan de andere kant van de wereld wilt kijken, de kans groot is dat je dan niet de gedetailleerde kaart hebt.
In eerste instantie downloade ik
OsmAnd, deze app is zeer compleet met veel detail in de kaart, veel meer detail dan Google Maps. Hierdoor is het renderen van de kaart op mijn mobiel langzaam, te langzaam wat mij betreft.
Daarna downloade ik
Organic Maps, deze app is iets minder compleet dan OsmAnd, ik gok ongeveer gelijk aan Google Maps. Voorlopig gebruik ik daarom deze app.
Beide Apps ondersteunen turn-by-turn navigatie, helaas hebben ze geen file informatie wat mij betreft een groot gebrek is. Ook werkt op mijn mobiel TTS niet (Ook daar ontgoogled), dus gesproken instructies werken niet. Hiervoor gebruik ik de navigatie van mijn Auto, die gebruikt TomTom Live services, wat qua privacy beter is dan Google.
* YouTube
Ik kijk best veel YouTube, zowel op mijn mobiel als op mijn TV via Chromecast. Dit gaat voornamelijk over op mijn mobiel.
NewPipe is een open source YouTube client, abonnementen zijn lokaal waardoor je niet hoeft in te loggen met je Google account. Ook kan je filmpjes downloaden, ook enkel de audio, die ik gebruik voor podcasts die alleen op YouTube verschijnen. Nadeel van NewPipe is dat de app nog steeds verbinding maakt met YouTube, waardoor ze wederom je IP hebben. En momenteel kan NewPipe niet alle livestreams listen van een kanaal.
Libretube lost dat op, die gebruikt een instantie van
piped als proxy naar YouTube. Hierdoor verbind jij niet naar YouTube. LibreTube is een iets nieuwere cliënt, en daarom voor mijn gevoel nog niet helemaal compleet. Ik houd hem echter wel in de gaten, want ik denk dat het zomaar mijn default cliënt kan worden.
* Chromecast
Ik gebruikte mijn Chromecast best veel, hier zag ik nog best veel beren op de weg, uiteindelijk viel het mee. Ik heb alle functionaliteit kunnen verhuizen naar mijn
Kodi media speler
Youtube kijken deed ik het meeste met mijn Chromecast, gelukkig heeft Kodi een
youtube plugin. In combinatie met NewPipe, en een
Kodi afstandbediening app kan ik YouTube filmpjes sturen naar mijn Kodi. Toegegeven soms crashed de Youtube Plugin, en ik mis elke 1e seconde van een YouTube filmpje. Ik vind deze nadelen acceptabel.
Ik kijk graag NFL, en deed dat vroeger via een
Kodi Plugin dat gaf mij destijds zoveel problemen dat ik uiteindelijk een Chromecast gekocht heb. Ik zag het dus niet echt zitten om deze plugin weer te moeten gebruiken. Gelukkig heb ik er dit seizoen geen problemen mee gehad.
* Android
Android zelf zit zoals geleverd bij je telefoon natuurlijk vol met Google, maar het is in principe open source er zijn dus genoeg ROMs te vinden die standaard zonder Google geleverd worden, ook omdat de custom rom juridische problemen kan krijgen door het meeleveren vaan Google. De bekendste ROM is
LineageOS. Ik heb er voor gekozen om
MicroG te gebruiken, een open source implementatie van sommige Google API's, hierdoor ben je iets minder privacy vriendelijk, maar je krijgt er bepaalde features voor terug, zoals push notificaties (Die via de servers van Google lopen).
Hier zitten veel kleine dingen die je zelf moet regelen, want stiekem wordt er veel geregeld door Google, zoals bijv een snelle GPS fix. Hier heb ik helaas nu geen mooi overzicht van.
De contacten van mijn telefoon heb ik opgeslagen in mijn Nextcloud met Contacten plugin, en synchroniseer ik met DAVx5, net zoals mijn agenda.
* F-Droid/Aurora
Je telefoon is wat mij betreft weinig waard zonder apps, dus een app store waar ik apps kon downloaden was essentieel.
Mijn hoofd app store is
F-Droid voornamelijk omdat er veel open source software in te verkrijgen is. Het is soms even zoeken, maar ik vind voor de meeste persoonlijke apps goede alternatieven in F-Droid. Er zijn ook alternatieve repo's voor F-Droid, zoals
IzzyOnDroid die wat minder open source gericht is.
Helaas kan ik niet alles vinden in F-Droid, mijn Bank heeft bijvoorbeeld geen app in F-Droid staan, wel in de Google Play Store. Om toch apps te kunnen downloaden uit de Play Store gebruik ik
Aurora Store, Hiermee kan je anoniem Apps downloaden uit de Play Store, Aurora heeft hiervoor een aantal Google Accounts die je tijdelijk toegewezen krijgt bij het openen van de Store.