Oproep van de redactie: software voor 'weg van big tech'

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 20:09
Ik heb jullie hulp nodig!

Ergens in de komende weken wil ik een verhaal publiceren over 'weg van big tech'. Daarvoor wil ik jullie favoriete tools horen die niet in handen zijn van grote techbedrijven. Het is geen lijstje met tips of een review, maar een verhaal met persoonlijke ervaringen met het overstappen van tools van grote techbedrijven op alternatieven. Dit is wat ik tot nu toe heb:

Browser: Chrome -> Firefox
Zoeken: Google -> DuckDuckGo
Webopslag/back-up: Google Drive/iCloud -> Nextcloud
Sociale media: Instagram/Twitter -> Mastodon
Wachtwoorden: Apple Keychain/Chrome -> Bitwarden
Chatten: WhatsApp -> Signal

Nu wil ik graag ideeën voor tools in categorieën waar grote techbedrijven ook heel goed in zijn, zoals fotobeheer (Google Foto's), agenda (Google Calendar) navigatie (Google Maps/Apple Maps) en misschien andere categorieën waar ik nog helemaal niet aan gedacht heb. Laat weten wat je favoriete tools zijn, en hopelijk kan ik die in mijn artikel zetten. Zou dubbel leuk zijn als je erbij kan zetten waarom juist die tool, wat je er tof aan vindt en wat je er minder goed aan vindt. Bedankt alvast d:)b !

[ Voor 5% gewijzigd door arnoudwokke op 10-01-2023 13:32 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02:11

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie

In eerste instantie omdat ik zestien jaar terug het gedoe zat was om met een illegale Windows te werken, maar tegenwoordig vind ik de vrijheid en het gemak ook erg prettig. Ubuntu is dan ook niet moeilijker dan Windows, alleen anders. Wat de vrijheid betreft zijn hun experimenten met snap wel jammer. Ik zit nog op 20.04 en ik twijfel of ik bij het aflopen van de support niet naar een andere distro wil.

[ Voor 87% gewijzigd door Dirk op 10-01-2023 15:33 ]

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Cino
  • Laatst online: 03-07 13:16
Mail: ProtonMail

Tegenwoordig kan je mail zien als brieven post anno 2023, tegenwoordig krijg je alles binnen in de mail en dan vind ik het een prettig gevoel dat het niet bij een partij ligt waarbij het de primaire vorm van inkomsten is om je de "beste (lees; gepersonaliseerde) advertenties te laten zien".

[ Voor 90% gewijzigd door Cino op 10-01-2023 14:09 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-07 09:44

Kryziek

bb || !bb

Home automation: Home Assistant.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:09
Wachtwoorden: Bitwarden -> Vaultwarden. Makkelijker dan bitwarden om zelf te draaien. Bitwarden heeft nogal veel resources nodig. Vaultwarden is lightweight.
Git: GitHub -> GitLab / GitTea GitHub is in handen van Microsoft. GitLab is een kleinere speler, die toch veel te bieden heeft. Mocht je de data echt in eigen hand willen hebben dan is GitTea een simpele git server.
Media: Netflix / Disney plus / Amazon -> Jellyfin. Jellyfin is opensource media server. Dit blijft gratis en opensource i.t.t. Plex of Emby.
VPN: -> Wireguard. Veel vpn diensten gebruiken wireguard onderwater. Echter weet je niet wat ze uiteindelijk met het onversleutelde data doen. Er gaat inmiddels gigantische hoeveelheden data naar grote vpn providers.
Maps: Google Maps -> OpenStreetMap. OSM wordt bijgehouden door de community. Deze data is hierdoor accurater dan google. Er is echter geen standaard navigatie app. Veel navigatie apps halen allerlei data binnen voor "drukte". OSM apps vaak niet.
Financieel Inzicht: YNAB -> FireFly III

[ Voor 85% gewijzigd door Orion84 op 16-01-2023 14:41 . Reden: Ongewenste verbastering van Microsoft weggehaald ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:36
MS Office -> Softmaker Office (https://www.softmaker.com/en/products)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
Dank voor alle reacties tot nu toe. Heb even zinnetje toegevoegd aan TS dat het dubbel leuk zou zijn als je toelicht waarom juist die tool, wat er goed aan is en wat er mss minder goed aan is. Dan zou ik dat met naamsvermelding kunnen meenemen in het artikel, lijkt me leuk!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:53
Chat: Matrix ( https://matrix.org ) -> Open source en gedecentraliseerd, i.t.t. software zoals Whatsapp of Signal, dat nog steeds afhankelijk is van centrale servers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik vind Syncthing wel erg goed als alternatief voor nextcloud, je hebt dan geen server nodig maar dit kan wel.
Verder voor backups Duplicati, die ondersteund ook veel opslag providers daar gebruik ik zelf Storj.io mee.
Verder, Keepass met Syncthing, werkt ook wel goed.
En voor de Chromebook eigenaren, daar kan je Linux op installeren met wat moeite, mrchromebox.tech.
En Lutris/Steam voor gamen op Linux, werkt ook.

[ Voor 6% gewijzigd door Soldaatje op 10-01-2023 13:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:00
Navigatie: OSMAnd (mobiel), gebaseerd op Openstreetmaps
Goed: zeer gedetaileerd, bevat diverse kaarten waaronder wandelroutes. Offline kaarten. Je kunt zelf makkelijk een route samenstellen. Ondersteuning voor gpx files. Diverse plugins mogelijk.
Minder goed: geen file informatie, weergave minder goed onder Android Auto. Zoeken naar adressen/poi's kan lang duren of lastig te vinden.

Mail: Thunderbird
Goed: Snel zoeken naar mails, back-up/restore is eenvoudig.
Minder goed: opmaak in mails is beperkt, Outlook (met Word als editor) biedt veel meer mogelijkheden

[ Voor 97% gewijzigd door segil op 10-01-2023 16:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:47
Contacten, agenda, foto's, VPN ==> Synology NAS via eigen DNS naam met een wildcard certificaat van LetsEncrypt
Wachtwoorden: Keepass
Email: Hostnet.nl

Waarom dit alles? Idd weg bij BigTech. Hostnet.nl is absoluut in NL gehost, daar staat mijn mail en komt mijn domeinnaam vandaan. Thuis heb ik een Syno staan waarop ik een VPN host, te benaderen via mijn eigen domeinnaam met wildcard certificaat. Contacten, agenda, foto's etc. gaan allemaal via de Syno.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:41

Pazo

Mroaw?

Ik probeer de laatste jaren steeds meer los te komen van de big tech en veel meer lokaal en in eigen beheer te krijgen. Vooral op het gebied van privacy, dat is wel de leidende draad. Het meeste is al genoemd, maar mijn aandeel:

Mail: van Outlook en Gmail over naar Protonmail.
Vooral omdat er niet mee gekeken wordt door de grote tech. Meer privacy.

Opslag: van Dropbox en Onedrive naar Nextcloud op eigen server. Daarin ook contacten en agenda. Vooral voor de foto's is het fijn. Mede omdat er niet meegekeken wordt en niet per ongeluk je hele account wordt afgesloten omdat je toevallig een badfoto van je dochter erin hebt staan met iets te veel bloot (zoals je wel eens hoort).

Wachtwoorden: Keepass, en dan op de eigen Nextcloud server.

Browser: Firefox. Wederom veel meer gericht op privacy. Goede plugins mbt adblocking en tracking.

Zoekmachine: van Google naar DuckDuckGo.

Kaarten: van Google Maps naar OpenStreetMaps, op de telefoon HereWeGo.

VPN: ProtonVPN

Home Automation: Home Assistant. Open source, lokaal te draaien.

Mobiel OS: Van Android naar LineageOS zonder Google play services.

(wat ik alleen nog wil: van Whatsapp naar Signal, maar helaas te veel belangrijke groepen, ook werkgerelateerd, om volledig over te kunnen stappen).

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-07 12:59
MS Office -> LibreOffice

Fijne, Duidelijke UI die er wel wat beter uitziet dan onder andere een wat oudere word versie. Prima compatibiliteit met normale MS Office files de afgelopen versies (ik draai v7). Snelle goeie updates & bug fixes

Apps op Windows & Linux & MacOS. Draait prima op Windows & Linux, met Macos geen ervaring

Volledig Gratis & Open-source. Geen cloud maar lokaal

- OnlyOffice heeft volgens mij intergratie met Nextcloud & is cloud based. heeft volgens andere ook net wat betere compatibiliteit met MS Office maar wel minder features

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11

Yucon

*broem*

Voor Nextcloud levert Stack eventueel ook kant en klare hosting. Weg van big tech betekent niet automatisch zelf hosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik vind het allemaal net wat minder fijn werken, alleen Firefox is wel ok denk ik, al gebruik ik meestal Chrome omdat het ook wel makkelijk werkt dat alles (bookmarks, wachtwoorden) gesynchroniseerd is. Open Office duurt superlang om op te starten en ziet er net wat minder gelikt uit als Microsoft Office, Google Photos werkt gewoon heel handig op een Androidtelefoon, ik hoef er amper wat voor te doen en ook niks te sorteren. Als ik een foto zoek van mijn vrouw zoek ik op haar naam of op haar gezicht op een willekeurige foto en zelfs kinderfoto's komen er dan uit. Als ik een foto zoek aan het strand zoek ik op strand.

Vroeger ook Ubuntu een tijdje gebruikt ipv Windows. Je bent dan toch meer tijd kwijt aan het zoeken naar alternatieven voor software.

Maar ik ben wel benieuwd naar het artikel, misschien ga ik het dan toch weer een keer proberen om los te komen van big tech.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:20
Firefox en DuckDuckGo gebruik ik al vele jaren.
Voor wachtwoorden heb ik een zelfgeschreven programma.
Webopslag: Strato (of is dat ook bigtech?)
Office pakket: Libre Office
Mail: Thunderbird met eigen domein mailserver

Social media en chatten ben ik nooit aan begonnen.

[ Voor 5% gewijzigd door JukeboxBill op 10-01-2023 14:03 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Wachtwoorden => Keepass (privé)
Mail => eigen domeinen, gehost bij een kleine, Nederlandse hoster, in Thunderbird
Browser => Firefox (al sinds Phoenix)
Opslag => eigen NAS, met een backup van belangrijk spul naar een VPS (wederom, in Nederland)

Streaming video => Plex (en rips van DVD's / blurays)
Streaming audio => Foobar (thuis, vanaf NAS) of Plexamp (on the go)... muziek van eigen CD-rips of sites als bijvoorbeeld Bandcamp

[ Voor 29% gewijzigd door Jester-NL op 10-01-2023 15:24 ]

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:53

jdh009

FP ProMod
OS: Linux Mint (voor beginners i.v.m. de UI gelijkenis met windows) of Ubuntu (voor de meer 'ervaren' gebruikers) maar als je echt hardcore wilt gaan (en/of voor kinderen) kun je ook een Raspberry Pi kopen en die gebruiken om het gehele rijtje van AMD/Intel/MS buiten spel te zetten. Tegenwoordig responsive genoeg als je alleen een beetje browset.

Redelijk niche maar toch benoemen voor GIS/GEO:
ArcGIS -> QGIS en/of GeoServer
AutoCAD -> FreeCAD
Google Maps -> OSM

Websites:
Adobe ColdFusion -> Lucee (Gemakkelijk websites maken met CFML)

Voor mijn sporadische gebruik werkt dit prima:
Photoshop -> Gimp (al zou Krita ook kunnen)
Illustrator -> Inkscape
Lightroom -> Darktable
InDesign -> Scribus
Adobe video editor ding -> Shortcut (Alternatief: DaVinci Resolve/Lightworks)
Windows media player -> VLC
Browser -> Chromium (al kun je hiervan wel zeggen dat Google (en Microsoft) een hele flinke vinger in de pap heeft.)
3D (iets van Adobe) -> Blender
FTP -> Filezilla
Mail -> Proton
Amazon -> locale speciaalzaak in de winkelstraat of (kleinere) Nederlandse webshop (met goede beoordeling en service)
GitHUB -> Gitlab
Domotica -> Homey

Netflix -> tweedehands Blu-ray's kopen en rippen + Plex

Valve/Steam -> GOG

[ Voor 19% gewijzigd door jdh009 op 10-01-2023 15:08 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:58
smartphones --> geen google android meer maar ben overgestapt op GrapheneOS op een google pixel. De ervaring tot nu toe is behoorlijk meh. Het werkt wel, maar de FOSS app-stores (F-droid, aurora etc) zijn echt compleet bout. Je kunt niks vinden. echt helemaal niks. Ik zocht een navigatie app en typte dus in "maps" in f-droid: lange lijst met wazige hits. Je kunt ook niet zien hoe vaak een app gedownload is en of er reviews zijn etc. Dus nul aanknopingspunten over wat "goed" is.

hoe ik apps vind: ik zoek via Duckduckgo op "maps foss" of "maps opensource" en kwam iets tegen dat organic maps heette. Dat ingetikt in f-droid --> warempel het bestaat --> downloaden en nu wel tevreden mee.

Je merkt dus dat de gebruikerservaring echt om te janken is vergeleken met de veel meer gepolijste versies in de google play/apple app store.

Voor overige zaken zit GrapheneOS echt heel slick in elkaar. Je kunt heel mooi toestemming per app geven voor bepaalde dingen en ik heb echt het idee dat ik minder afgeluisterd wordt. Veel minder wazige advertenties over dingen die ik bespreek in mijn dagelijks leven (teken van afluisteren door smartphones).

[ Voor 17% gewijzigd door Fr33z op 10-01-2023 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Vooropgesteld: er zijn diensten waar de big tech het nu eenmaal goedkoper beter sneller stabieler kan, ik stap er niet helemaal van af.

Browser: Firefox. Open. Vele plugins. Waar Chrome binnenkort ampert nog adblockers ondersteunt.
Mobiele browser: Safari -> Brave. Met als bonus dat YT is te spelen met gelockt scherm
Sociale media: Instagram/Twitter -> GoT! Sociaal en als bonus cookieloze geen ads op GoT
Wachtwoorden: -> Keepass. Weg van de cloud-versies. En online via een willekeurige dienst
Opslag: Google drive / Onedrive -> Synology NAS + eigen backup. Kost amper tot geen moeite, nul kans dat een babyfoto resulteert in een ban
Backup: Google / MS / Apple / Amazon -> tweede NAS bij een ander voor over en weer backups. Idem.
ebooks: Amazon -> Calibre. Fantastische bibliotheek. Omzetten naar ebook reader erg makkelijk
Muziekbibliotheek: --> MediaMonkey (gold). Muziek mooi offline.
Games: Steam -> GOG. Ik geef geen geld als er DRM op zit.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Warpozio
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-07 09:15
Marzman schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:53:
Open Office duurt superlang om op te starten en ziet er net wat minder gelikt uit als Microsoft Office,
Open Office zou ik vervangen door Libre Office, Open Office is dood volgens mij

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
arnoudwokke schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:23:

Wachtwoorden: Apple Keychain/Chrome -> Bitwarden
De grap is dat je met Bitwarden stiekem toch de big tech bedrijven steunt omdat het o.a. Google trackers ingebouwd heeft.

Artikel

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:15
Ik zal gelijk maar toegeven dat het afstappen van big-tech geen doel op zich is voor mij.

Mail/agenda/drive/VPN -> Proton. Open-source en audited (afaik). Privacy minded. Opererend vanuit een degelijk land met degelijke wetgeving, ipv vanuit een of andere bananenrepubliek. Eigen domein is mogelijk (mail).

Synchronisatie -> Syncthing. Open-source, niet afhankelijk van een cloud-provider (storage) - je hebt eigenlijk alles zelf in de hand (indien gewenst i.i.g.). Werkt op praktisch ieder device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-07 16:12

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

https://o11y.eu/blog/prometheus-10-years/

Ik kan zelf wel een verhaaltje schrijven maar ^ legt het beter uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-07 12:59
XWB schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:40:
[...]

De grap is dat je met Bitwarden stiekem toch de big tech bedrijven steunt omdat het o.a. Google trackers ingebouwd heeft.

Artikel
Nou valt het qua 'slechtheid' van die trackers wel mee volgens het artikel:
The open-source Bitwarden has two for Google Firebase analytics and Microsoft Visual Studio crash reporting.
Interessante informatie in het forum hierover: https://community.bitward...rs-from-bitwarden/18925/9

Volgens tgreer op het forum:
It’s very important to note that none of these are tracking any user-data, they’re simply allowing push notifications and crash reporting
Verder is Bitwarden wel open-source

Bitwarden FAQ
Q: What third-party services, libraries or identifiers are used in my Bitwarden account?

A: In the mobile apps, Firebase Cloud Messaging (often mistaken for a tracker) is used only for push notifications related to sync and performs absolutely no tracking functions. Microsoft Visual Studio App Center is used for crash reporting on a range of mobile devices. In the web vault, Stripe and PayPal scripts are used for payment processing only on payment pages.

For those who prefer to exclude all 3rd party communication, Firebase and Microsoft Visual Studio App Center are removed completely from the F-Droid build. Additionally, turning off push notifications on a self-hosted Bitwarden server will disable using the push relay server.

Bitwarden takes user security and privacy seriously. Bitwarden maintains secure, end-to-end encryption with zero knowledge of your encryption key. As a company focused on open source, we invite anyone to review our library implementations at any time on GitHub.

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:32
Spotify/ Apple Music —> Qobuz/Tidal omdat laatstgenoemden als enigen een brede collectie hi res muziekbestanden aanbieden en Qobuz/Tidal populair zijn bij audiofielen met dure high end apparatuur.

[ Voor 68% gewijzigd door aljooge op 10-01-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Voor het omzeilen van bigtech ben je doorgaans aangewezen op freeware, shareware, open source en wat al niet meer.
Dat is allemaal gratis, maar voor software en diensten, die ik dagelijks gebruik, ben ik wel genegen om van tijd tot tijd een donatie te doen.
Het valt mij wel op dat er de laatste tijd ook wat uitdrukkelijker om wordt gevraagd.

Maar als ik dan weer lees dat WikiMedia bulkt van het geld en toch elk jaar op Wikipedia een pop-up verschijnt om te vragen om een bijdrage, dan gaat dat een beetje schuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Weg van big tech is lastig.

Zelf gebruik ik op mobiel FairEmail omdat deze ook tracking probeert te blokkeren.
Voor webmail gebruik SnappyMail dat ik zelf ontwikkel, en die verwijdert nog veel meer tracking.

Om bij big tech weg te blijven is zelfs bij gebruik van alternatieven in geval van tracking soms gewoon onmogelijk.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Munchie
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Munchie

FP ProMod
Misschien niet helemaal 'weg' van de big tech, maar wel een stap in de goede richting, namelijk Front-Ends. Hierbij kan je een website gebruiken, zonder daadwerkelijk de website zelf te bezoeken. Hierdoor heb je een schonere interface en geen last meer van tracking, advertenties & sponsorblocks, cookie toestemmingen, inlog pop-ups, 'recommendations', 'wil je onze app downloaden' en dergelijke.

Youtube -> Piped
Reddit -> Libreddit
Twitter -> Nitter
Google Translate -> Lingva

Het nadeel is dat de services niet altijd stabiel zijn, dus komt wel eens voor dat een filmpje niet wil laden of dat de website onbereikbaar is. Op sommige front-ends kan je ook een lokaal account aanmaken, maar je kan dus niet inloggen met je normale account.

Er bestaan nog veel meer front-ends, maar daar heb ik geen persoonlijke ervaringen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:06
Cmd -> Cygwin
Omdat ik op de commandline binnen linux/Unix veel handige scriptjes in bouwen die standaard niet in Windows zitten.
Windows -> linux
Ik heb in de loop der tijd veel veel distros gedraaid van red hat tot momenteel Xubuntu. Voor data onderzoeken die ik voor mij studie doe, werk ik liever onder linux dan Windows
Visual studio -> pycharm
Ik werk veel met Python, pycharm werkt daarmee heerlijk. Eigenlijk geen idee of visual studio fijn werkt of equivalent is.
Photoshop -> gimp
Voor de minimale dingen die ik er mee doe, volstaat gimp, de pro’s missen vaak dingen. Maar voor huis-tuin-keuken zaken, werkt het prima
…. -> proxmox
Ik draai een klein servertje dat een aantal vm’s en containers draait. Eigenlijk nooit over nagedacht of er een alternatief vanuit big data mogelijk is
Apple home -> home assistant

Ik ben al een poosje aan het bedenken hoe een nextcloud servertje op te zetten. Maar ik hik een beetje aan tegen de redundancy. Een externe server hosten, daar ben ik nog niet aan toe😏 (lees dan gaat er een abbo lopen…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
htca schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:32:
Ik ben al een poosje aan het bedenken hoe een nextcloud servertje op te zetten. Maar ik hik een beetje aan tegen de redundancy. Een externe server hosten, daar ben ik nog niet aan toe😏 (lees dan gaat er een abbo lopen…)
Ik begrijp je wel. Heb hier een test opstelling om SnappyMail te integreren en Nextcloud is niet bepaald lichtvoetig.
Redundant tikt het dan wel aan in kosten en is €100 per maand niet echt opgewassen tegen de maandelijkse prijs van big tech.

Ik merkte wel, omdat Nextcloud in Duitsland zit, de community bestaat uit veel duitsers.
Je bent dan wel in europeesche handen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EEstar
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 03-07 11:37
GitHub > Codeberg
Grammarly > LanguageTool
Google Translate > DeepL
YouTube > NewPipe
Google Reverse image search > TinEye

Ook vind je de meeste privacy vervangers met goede beargumentatie eigenlijk al op de volgende site:
https://www.privacyguides.org/tools/

[ Voor 25% gewijzigd door EEstar op 10-01-2023 22:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lucas
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 03-07 15:40
Text / code editor -> VSCodium: Een binary distributie van VS Code maar dan zonder de trackers & closed source Microsoft extensies

2FA op Android -> Aegis: Opensource 2FA app voor Android, zo simpel is het eigenlijk wel

E-mail op Android -> K-9 Mail: Opensource e-mail client die onder de Mozilla Thunderbird projecten valt, geen Gmail meer nodig :)

Playstore -> AuroraStore: Alternatieve frontend voor de Google Playstore waarbij je niet hoeft in te loggen met een Google account, perfect in combinatie met bijvoorbeeld GrapheneOS!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het is overigens niet per se zo dat bijv de privacy beter zit bij de kleinere alternatieven. Ook daar is het opletten. De grote jongens waren ook ooit klein en nog stouter.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PA5AM
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03-07 11:01

PA5AM

Kortegolf

Backup -> Borg. Maakt iedere nacht een snapshot van alle data naar een andere server via ssh. Om stroom te besparen zet ik deze backup server alleen aan om de backup te maken met WOL en gaat vervolgens weer uit.

IM -> Matrix . Ik gebruik het al jaren en het maakt nog steeds grote sprongen voorwaarts. Vooral de end-to-end versleuteling met cross-signing van meedere apparaten is erg fijn.

Muziek -> Navidrome . Webbased muziekspeler en door de Subsonic compatible api te gebruiken met vele mobiele clients.

DNS Resolver -> Unbound . Helaas is er bij DNS resolvers steeds meer centralisatie door de googles en cloudflares van deze wereld.

DNS Authoritative -> PowerDNS. Zelfde reden als hierboven. Het is ook een prachtig stukje software. :)

E-Mail -> Postfix/Dovecot/Rspamd met domeinen, gebruikers en aliassen in een database. Na het opzetten vereist het eigenlijk niet zo veel inspanning om dit op de rails te houden in tegenstelling tot alle horrorverhalen die ik constant lees over het zelf hosten van email...

VPN -> Wireguard. Ik ben OpenVPN gelukkig snel vergeten...

[ Voor 9% gewijzigd door PA5AM op 11-01-2023 00:29 ]

8 punten en 3 strepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:35

DaFeliX

Tnet Devver
Android -> LineageOS . Ik heb een oude telefoon overgenomen van iemand, waar de fabrikant geen support meer leverde. Android zou daar dus niet meer geupgrade worden, een goede reden om 'ns een andere OS te proberen.
Ik vind 't leuk om wat nieuws te proberen, en had 'niets te verliezen' als ik de telefoon zou bricken. Toch was de eerste flash wel spannend. Ik mis android niet altijd, maar soms zijn apps alleen via Google Play te installeren. Ik gebruikte daarvoor een andere Android telefoon, en kon deze dan weer sideloaden op m'n LineageOS. Helaas werkten steeds meer apps niet zonder Google Play Services, met als meest recente voorbeeld Spotify. Daarom probeer ik steeds vaker apps uit F-Droid te gebruiken, maar de waarheid is dat ik gewoon minder apps ben gaan gebruiken op m'n telefoon. Ik ben hier eigenlijk wel blij mee, omdat ik veel minder afgeleid word. De apps die ik als meeste gebruik zijn m'n RSS-reader (feeder), browser (IceCatMobile) en e-mail client (k-9 mail).

TLDR: Mijn telefoon blijft weer jaren security updates ontvangen, daarvoor moet ik mij er maar bij neer leggen dat ik minder apps kan gebruiken op m'n telefoon.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
aljooge schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:22:
Spotify/ Apple Music —> Qobuz/Tidal omdat laatstgenoemden als enigen een brede collectie hi res muziekbestanden aanbieden en Qobuz/Tidal populair zijn bij audiofielen met dure high end apparatuur.
Tidal is toch ook gewoon bigtech?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX

DaFeliX

Tnet Devver
Cloud > ownCloud . Nooit gebruik gemaakt van big tech voor cloud storage, maar altijd m'n eigen server in eigen beheer gebruikt. Ik gebruik dit vooral voor bestanden delen, maar ook mijn contacten en calender staan in ownCloud. Op mijn telefoon gebruik ik DAVx5 en ICSx5 voor het synchroniseren van contacten resp. synchroniseren van mijn werkagenda.
Het voelt heel fijn om te weten waar deze gegevens precies staan, op mijn telefoon en op mijn server. Het beheren van een eigen ownCloud server vereist wel wat systeembeheer ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFeliX

DaFeliX

Tnet Devver
WIndows > Linux . Ik begon met slackware, en sinds 2005 gebruik ik Ubuntu. In het begin was het pioneren met Linux; zo was het aansturen van twee schermen destijds nog een hele taak en vereiste dat je handmatig configuratieaanpassingen deed aan de grafische server. Ik gebruikte dan ook dual-boot om ook regelmatig naar WIndows te gaan. Naarmate Ubuntu steeds gebruiksvriendelijker en eenvoudiger in gebruik werd, gebruikte ik Windows steeds minder. Uiteindelijk heb ik als laatst Windows Vista gebruikt, en daarna alleen nog Ubuntu op mijn systemen gebruikt.
Tegenwoordig is Ubuntu een plug-and-play vervanging voor Windows. Doordat het gebruikt maakt van package managers (helaas ook snap...) is het beheren van software eenvoudiger dan in Windows. En sinds Steam is ook gaming onder Linux geen probleem meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFeliX

DaFeliX

Tnet Devver
E-mail > Eigen mailserver. Omdat ik al een webserver had, leek het mij wel leuk om deze ook als mailserver te gebruiken. Ik gebruik exim en postfix. Het is een enorm leerzaam proces, maar ik kan het weinig mensen aanbevelen. E-mail is complex, en ontwikkelingen om het beter te maken (SPF, DMARC et cetera) hebben elk weer hun eigen leercurve. Bovendien heb je te maken met inkomende spam die je moet zien af te weren, en krijg je soms te maken met delivery issues die je zelf moet zien op te lossen. Zeker als kleine partij kan dit nog wel eens lastig zijn als een ontvanger je zonder duidelijke reden blokkeert.
Het kan zijn dat mijn server stuk gaat, en daarom heb ik een extra mailadres bij mailbox.org waar deze notificaties op binnen komen. Dit omdat ik geen mails ontvang als de server stuk is ;)

Overigens is dit wel een nadeel wat open-source meer heeft: Hoewel de software zelf open is, moet je dit wel ergens draaien. Voor een fotobewerkingsprogramma is dat niet erg, die draai je immers lokaal, maar voor e-mail heb je toch echt een server nodig. Big tech biedt de software icm de dienstverlening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
nog een aanvulling;
notepad/wordpad -> notepad++
Gewoon omdat het super handig is en je allerlei plugins kunt gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ooit was ik Google-fan. Wat was ik blij dat ik een invite kon bemachtigen voor de eerste lichting gmail-adressen in NL! Dus volgende automatisch Google drive. Ik had vroeger geen probleem met het office-pakket van Microsoft. Je kocht je licentie en dan was het van jou om te gebruiken zolang je wilde.

Op het moment dat ik zelf een e-commerce site had geprogrammeerd zag ik wat mensen allemaal voor gegevens opgaven, vol vertrouwen. Niet veel later door de smartphone werd ik nog bewuster van hoe deze data mis-/gebruikt kon worden zonder dat je het doorhebt. Een jaar of 8 geleden ben ik dan begonnen met rustig zaken vervangen.

OS: Linux mint en Linux os manjaro KDE plasma, op de smartphone lineageos met microg. Linux mint was mijn eerste Linux en heel eenvoudig in gebruik te nemen. Ik stoorde me echter wel aan de trage updates van softwarepakketten. Uiteindelijk had ik een rits ppa's om het bij te houden, maar dat is niet hoe het heurt. Op mijn nieuwe laptop ben ik daarom voor manjaro gegaan. Ik ben zeer onder de indruk van de support, zowel forum als wiki is fantastisch.
Ik heb nog een poging gedaan om W11 in een VM te krijgen, maar hoewel het legaal is op hetzelfde apparaat, is het bijna onmogelijk voor elkaar te krijgen met een OEM-key. Toen was ik weer snel klaar met MS.

Fotobewerking: GIMP.

Cloud: nextcloud. Niet zelf in beheer, maar bij 3e partij vanwege gebruiksgemak. Elk gezinslid heeft een account. Ik gebruik de volgende apps: notes, news, agenda+taken, bestanden (duh)

Wachtwoordbeheer: keepass, niet bij een derde partij ergens op de server vind ik heel fijn.

Office: libre Office. Doet gewoon wat het moet doen?

Browser: Firefox met o.a. containers (meta en Google in hun eigen containers)
Zoeken: ik gebruik afwisselend Qwant en DDG. Qwant heeft een eigen indexer, dus komt soms met echt andere resultaten. Helaas maar waar: als ik zoek naar iets specifieks, val ik soms nog terug op Google.

Video calls op pc: jitsi, of als het echt moet: Teams in de browser.

Muziek: mijn mp3-collectie op de NAS. Buitenshuis luister ik zelden muziek (of gewoon radio in de auto).

Dan meer over de telefoon:
ik gebruik dus lineageos met microG. Ik ben zelf vrij allergisch voor ads en mijn data doorsturen, dus heb wat aanvullingen. Ik gebruik adaware, mijn kind heeft er TrackerControl op staan. Ideaal!

Voor navigatie gebruik ik MagicEarth. Het blijft een beetje sketchy. Ze beweren geen data te verzamelen, maar het is closed source. Toch ben ik juist voor navigatie op zoek naar iets dat heel eenvoudig te bedienen is. OSMand is een prachtige uitgebreide app, maar gebruik ik meer tijdens vakantie (wandelen). Er zit ontzettend veel in. Voor citytrips vind ik het leuk om alle Wikipedia informatie te downloaden. Je kunt dan offline je kaart gebruiken en wikipediainformatie over plekken waar je langskomt lezen. Google maps pak ik via de browser er soms nog bij voor streetview of reviews.

Email : fairmail

Nieuws lezen doe ik in een open source nieuws app (meerdere te vinden op f-droid) die synct met Nextcloud. De Nextcloud News App op de server leest RSS feeds en dan kun je op elk device dus de nieuwsartikelen lezen en wordt ook gesynct wat je al gelezen hebt etc. Erg fijn. Wel jammer dat rss-feeds niet altijd beschikbaar zijn, maar soit.

Authenticator app: Aegis en niet die van Google

Verder vind ik Exodus https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/ een goed hulpmiddel om in te schatten of een app data doorsturt naar bijvoorbeeld Google. De meeste apps haal ik van f-droid, maar als ik iets de store van Google wil hebben (via Aurora ), dan check ik de reports. Kan trouwens ook in Aurora store zelf.

Soms gebeurt het dat vanuit werk of opleiding met Microsoft gewerkt wordt. Dan gebruik ik de webversie van outlook en installeer ik zeker niet de app op mijn telefoon.

Translate: deepL

Op de telefoon heb ik keepass2android om in de browser maar ook andere apps mijn keepass-wachtwoorden in te vullen.

Agenda en taken sync ik via davx5 met de Nextcloud-server.
Whatsapp heb ik al jaren geleden vervangen voor Signal. Ik merk privé dat niemand het heel gek vindt, maar in werk-/studiesituaties is het wel lastig. Als ik de vraag krijg waarom ik geen Whatsapp heb, begrijpen ze maar al te goed waarom, maar collega's nemen de stap naar Signal toch minder snel. Al mijn vrienden (m.u.v. degenen die echt met een hele oude en volle telefoon rondlopen) zijn wel over.

Verder heb ik voor mezelf de regel zoveel mogelijk in de browser te doen als ik deze keuze heb tussen app en browser. Ik kom dus helaas zo nu en dan nog op Facebook voor bijvoorbeeld evenementen.

De notes app (nextcloud) op de telefoon werkt voor mij ook prima. Uiteindelijk staan er op de server gewoon .txt-bestanden, dus je kunt er altijd bij, vanaf welk device dan ook.

-----
Helemaal vrij van big data ben ik niet, maar ik ben content. Ik zou nog willen dat mijn Nextcloud data encrypted zou zijn, maar de laatste keer dat ik me daarin verdiepte, was dat niet zo'n wijs plan. Server side encryption is niet zo veilig, omdat in theorie de benodigde keys ook op de server te vinden zijn en e2e betekent dat alle je devices extra moeten werken. Heel interessant is mijn data niet, dus laat ik het zo.

Tweede waar ik tegenaan loop is de dwingelandij vanuit instanties: hoe vanzelfsprekend het is dat je wel kunt whatsappen met bijvoorbeeld de energieboer, maar niet meer gewoon kunt mailen of bellen. (Of via Messenger een bedrijf kunt berichten). Dat zie ik steeds meer gebeuren en Meta zal dat vast interessant vinden allemaal. Ik heb vorig jaar met de reisorganisatie echt even met mij handen in het haar gezeten: telefonisch niet bereikbaar (want: druk/personeelstekort), contactformulier op de website onschadelijk gemaakt (want: druk/personeelstekort) en zo bleef alleen contact via Facebook Messenger over. Echt niet ok. Het ontbreekt me dan wel aan energie om daar een klacht over in te dienen, of te vragen hoe ze hun gegevensverwerking met Meta hebben vastgelegd.

Tot slot: ik gebruik de DNS van adguard tegen malware en trackers, zowel in de router thuis als op elk mobiele device. Ik realiseer me dat het dubbelop is icm tracker control en adAware, maar het bevalt me goed. Alleen komt wat ik opvraag natuurlijk wel bij een Amerikaanse partij terecht. Ik ga daar nog eens in duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-07 15:45
Laptop:

Win -> Linux - (Manjaro in mijn geval)
Hotmail -> Protonmail - (niet echt software)

3D tekenen -> FreeCAD RealThunder - Niet het makkelijkste 3D programma om te leren maar werkt prima voor mijn toepassingen.

Cura -> Prusaslicer - Merkte bij Cura wanneer ik een 3D model sliced de upload verbinding heel actief werd. Nu gebruik ik PrusaSlicer en die lijkt niks te versturen.

Ik wil weer meer terug naar FLAC/MP3's luisteren i.p.v. Spotify.
Winamp -> Audacious - Winamp cloon voor Linux.

Telefoon:

GoogleMaps -> Organic Maps, voor het navigeren etc.. kan ik voor de telefoon deze app aanbevelen. Offline kaarten en belangrijker ze harken geen enkele gegevens binnen.

En mijn telefoon wil ik in de toekomst naar LineageOS zetten.

edit..

En natuurlijk op zijn tijd een donatie doen aan het software wat ik gebruik.

[ Voor 13% gewijzigd door wauskoek op 11-01-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouterNL
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:09
XWB schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:40:
[...]

Artikel
Als je Bitwarden via f-droid installeert is het volgens mij ook helemaal vrij van deze trackers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-07 15:31
dns => pihole/unbound.

Gebruik sinds jaar en dag pihole om de welbekende redenen ( blokkeren adds , tracking etc ) maar ik dacht ik voeg daar ook eens unbound aan toe. Die heb ik nu als resolver ingesteld zodat alles dat via pihole gaat door mijn eigen unbound instance gaat. Voordeel is dat als er een dns resolver plat ligt je daar niet direct last van hebt en je door de setup weet je dat de resolvings niet eerst door je provider en/of google dns'n gaan.

Wil hier ook nog ooit DOH via laten verlopen maar dat heb ik nu nog niet werkende helaas.
offtopic:
En het is gewoon leuk spul om mee te spelen

OS => Ubuntu

Lang windows gebruikt maar sinds ik op mijn huidige werkplek fulltime ubuntu gebruik toch maar overgestapt. Dat maakt het voor mij persoonlijk makkelijker en zit ik mijzelf niet te irriteren dat dingen anders werken. En aangezien ik Geforce now gebruik als gaming platform heb ik ook daar geen problemen mee ( en nee, Linux is anno 2023 nog steeds niet een goed alternatief als gaming platform )

Wachtwoorden => keepass
Heb alles in keepass databases gestopt. Dat had ik op mijn vorige werk en dat beviel wel. Het staat nu alleen nog wel in google drive. Maar dat is omdat ik tot op heden nog geen fatsoenlijk alternatief heb gevonden wat overal goed werkt (en betaalbaar is)

[ Voor 37% gewijzigd door Webgnome op 11-01-2023 11:38 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:39

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Al mijn suggesties zijn al benoemd in het artikel, wat dat betreft top :) Het enige dat ik wel wil mee geven is dat wij als Tweakers soms "overboord" slaan met de haalbaarheid en het onderhoud van een alternatief systeem.

Een voorbeeld:

Vergelijk een Duplicati setup met Keepass database welke gesynced kan worden door een VPN verbinding op te zetten wanneer je in het buitenland zit. Ohja en mocht het standaard VPN poortje zijn dichtgemetseld op de grote boze FW in China draai tuig dan een RaspberryPi op met even een 2de VPN dienst op een andere poort zodat het daar ook werkt.

Of gebruik de Bitwarden web GUI (non-self hosted).

Ik snap natuurlijk dat self-hosted of een kekke Duplicati setup veel mooier en privacy vriendelijker is. Maar de combinatie van technische haalbaarheid, privacy en onderhoud vanaf je eigen kant is ook niet niks.

Ik heb in het verleden geprobeerd om mijn eigen mail server te hosten, na 2 maanden was ik er klaar mee. Updates zelf pushen, spam filters bijwerken, packages welke niet lekker met elkaar samen werken, DNS records correct administreren zodat je niet op een blacklist komt, ga nog maar door. Terwijl ik nu een paar euro's per maand betaal om mijn mail bij Proton te zetten. Hoewel mijn eigen bak waarschijnlijk nog iets beter was geweest maak ik hier wel de afweging om toch te kiezen voor proton.

TLDR; ik hoop dat in het artikel zeker de mooie Keepass / Duplicati / eigen mailserver oplossingen naar voren komt want het is gewoon heel mooi om te zien welke opties er zijn. Tegelijk hoop ik ook dat het artikel veel mensen kan bereiken en laagdrempelig zal zijn om een groot verschil op privacy te maken voor Tweakers welke een laagdrempeligere instap willen.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Van de dingen die hier genoemd zijn, heb ik er al met diverse geëxperimenteerd. Ik kijk uit naar het artikel.

@arnoudwokke noemde in de topicstart ook nog Google Photos. Momenteel doe ik dat nog via een Synology NAS maar ik zit er aan te denken om zelf een servertje te bouwen. Als alternatief voor de foto’s heb ik Photoprism op het oog om in een Docker-container te gaan draaien. Daar lees ik wel goede dingen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Google Photos ken ik niet, maar als het gaat om foto's te delen. Daar gebruik ik Piwigo voor bij een NL hostingprovider.
Het werkt voor mijn doel (delen familiefoto's) prima en wordt ook goed ondersteund door de ontwikkelaar/community.
Piwigo kan ook op een eigen lokale server, maar mijn 4G internetverbinding is daarvoor te traag plus beperking bundel.

[ Voor 49% gewijzigd door JukeboxBill op 11-01-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchie
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Munchie

FP ProMod
Misschien ook nog noemenswaardig, de browser extensie: LocalCDN.
Hiermee worden verzoeken naar externe Libraries en CDNs geblokkeerd, en in plaats daarvan lokaal geïnjecteerd en geladen. Bijvoorbeeld van Google Hosted Libraries, Microsoft Ajax CDN, Cloudflare en Yandex CDN.

Bij het gebruik merk je er eigenlijk niks van. Een nadeel is dat het wel eens kan gebeuren dat een website niet goed laadt, in dat geval is tijdelijk uitschakelen een oplossing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De vraag is even wat precies de definitie van Big Tech is en vooral wanneer je daadwerkelijk 'weg' bent van Big Tech. Is dat puur geen data/gegevens meer delen of ook op andere vlakken de banden volledig breken?

Voor navigatie op de telefoon is HERE WeGo een prima alternatief (Google Play), echter is dit bedrijf weer een zeer grote speler op het gebied van automotive navigatie. We hebben het dan over een bedrijf met 9000 werknemers met als eigenaren een aantal grote autofabrikanten.

En is een NAS van Synology met hun native software niet gewoon overstappen naar een andere Big Tech speler? En wat dachten we van Ubuntu? Zitten daar niet ook ontzettend veel contributies in van Big Tech bedrijven? En met Bitwarden ben je weg van Big Tech maar zit je wel weer vast aan een andere online provider.

Kortom, wat is echt het achterliggende doel? En ga je ook in op de risico's? Wat is bijvoorbeeld het verdienmodel achter deze producten? Hoe weten we dat de bedrijven over een paar jaar nog bestaan?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Yariva schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:49:
Ik heb in het verleden geprobeerd om mijn eigen mail server te hosten, na 2 maanden was ik er klaar mee. Updates zelf pushen, spam filters bijwerken, packages welke niet lekker met elkaar samen werken, DNS records correct administreren zodat je niet op een blacklist komt, ga nog maar door. Terwijl ik nu een paar euro's per maand betaal om mijn mail bij Proton te zetten. Hoewel mijn eigen bak waarschijnlijk nog iets beter was geweest maak ik hier wel de afweging om toch te kiezen voor proton.
Het moet een beetje hobby zijn inderdaad om kans van slagen te hebben. Bij mij was het dat (ook een mailservertje gehad en zo vroeger), maar inmiddels ook niet meer.

/▌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arnoudwokke
De vraag is even wat precies de definitie van Big Tech is
Grote techbedrijven. In de dagelijkse praktijk in Nederland gaat het dan vooral om Google, Apple, Microsoft en Meta, maar Amazon hoort daar in principe ook bij natuurlijk :)
vooral wanneer je daadwerkelijk 'weg' bent van Big Tech. Is dat puur geen data/gegevens meer delen of ook op andere vlakken de banden volledig breken?
Eerlijk is eerlijk: helemaal weg gaat niet lukken, want hoe ontloop je sites die werken met AWS of Google Fonts? Maar je kunt je afhankelijkheid uiteraard wel verminderen, door minder diensten te gebruiken van techgiganten of er diensten naast te gebruiken die van kleinere partijen zijn.
Kortom, wat is echt het achterliggende doel?
Ik merkte dat ik af en toe stappen om diverse redenen om deze afhankelijkheid te verminderen. Het leek me goed die eens op te sommen en samen te vatten, gecombineerd met de samengebalde wijsheid van mensen in dit topic :) Die bezwaren tegen grote techbedrijven vallen uiteen in een paar categorieën: ze hinderen actief concurrentie, ze verzamelen veel data en ze kunnen je algoritmisch afsluiten van je account met mogelijk grote gevolgen, zonder dat je daar iets aan kan doen. Met mijn keuzes wil ik dus behalve de stroom aan data verminderen ook actief kleinere concurrenten steunen en de gevolgen van een door een algoritme gesloten account sterk verminderen.
En ga je ook in op de risico's? Wat is bijvoorbeeld het verdienmodel achter deze producten? Hoe weten we dat de bedrijven over een paar jaar nog bestaan?
Het is per dienst op zijn hoogst een korte bespreking, geen doorlichting van hele bedrijven of een volledige review van een stuk software. Daar gaat het ook niet over. Zoals ik al zei: het is geen 'koopgids' of zelfs maar advies, het wordt denk ik een heel persoonlijk verhaal over ervaringen met die software :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
arnoudwokke schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:13:
[...]

Grote techbedrijven. In de dagelijkse praktijk in Nederland gaat het dan vooral om Google, Apple, Microsoft en Meta, maar Amazon hoort daar in principe ook bij natuurlijk :)

[...]

Eerlijk is eerlijk: helemaal weg gaat niet lukken, want hoe ontloop je sites die werken met AWS of Google Fonts? Maar je kunt je afhankelijkheid uiteraard wel verminderen, door minder diensten te gebruiken van techgiganten of er diensten naast te gebruiken die van kleinere partijen zijn.

[...]

Ik merkte dat ik af en toe stappen om diverse redenen om deze afhankelijkheid te verminderen. Het leek me goed die eens op te sommen en samen te vatten, gecombineerd met de samengebalde wijsheid van mensen in dit topic :) Die bezwaren tegen grote techbedrijven vallen uiteen in een paar categorieën: ze hinderen actief concurrentie, ze verzamelen veel data en ze kunnen je algoritmisch afsluiten van je account met mogelijk grote gevolgen, zonder dat je daar iets aan kan doen. Met mijn keuzes wil ik dus behalve de stroom aan data verminderen ook actief kleinere concurrenten steunen en de gevolgen van een door een algoritme gesloten account sterk verminderen.

[...]

Het is per dienst op zijn hoogst een korte bespreking, geen doorlichting van hele bedrijven of een volledige review van een stuk software. Daar gaat het ook niet over. Zoals ik al zei: het is geen 'koopgids' of zelfs maar advies, het wordt denk ik een heel persoonlijk verhaal over ervaringen met die software :)
* is razend nieuwsgierig iig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11

Yucon

*broem*

Ik zie het als een dagje geen vlees eten. Vegetariër worden hoeft niet direct, maar het kan geen kwaad het automatische van de dagelijkse gehaktbal wat minder een automatisme te maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:25

Gotiniens

Fairly odd Tim

Ik heb de afgelopen maanden mijn telefoon proberen te ont-google-en, Ik had al langer het idee het een en ander hier over te delen. Op mijn PC gebruik ik al jaren Linux, dus onderstaande tekst zal zich voornamelijk op mobiel richten.

Ten eerste is natuurlijk de vraag voor jezelf waar je de grens legt qua "Big-Tech", en waarom je minder Big-Tech wil. Mijn grootste reden was privacy, en uit ideologische redenen wil ik graag zoveel mogelijk open source gebruiken.

Ook zal ik soms toch voor Big-Tech kiezen omdat de content bijv enkel daar te verkrijgen is, bijv sommige youtubers uploaden enkel naar YouTube, Of sommige diensten waar ik voor betaal zijn ook enkel closed source, die zal ik ook blijven gebruiken. Ik zal dan wel kijken naar een zon privacy vriendelijke optie, bijv een alternatieve app.

* Mail
Misschien wel de makkelijkste, schaf een domein aan bij een provider, en je krijgt er vaak gratis e-mail bij. Mijn provider is bereikbaar via IMAP, dus een standaard mail client als Thunderbird is prima om je mail te lezen/versturen vanaf je PC.

Op mijn mobiel gebruik ik fair email, om mijn mail te lezen, wordt gigantisch hard aan gewerkt, soms meerdere updates per dag. Maar heeft misschien wel te veel features.

Mijn provider heeft voor webmail roundcube, prima mail client waar alle mail functionaliteit inzit. De interface ben ik niet echt een fan van, maar heb nog geen alternatief gevonden die ik acceptabel vind. Vanuit roundcube kan je ook je mail filters instellen, deze worden op de server uitgevoerd dus de andere clients hebben daar gelijk voordeel van.

* Kalender
Ik heb op mijn domein Nextcloud geinstallerd met de calendar plugin. Mijn idee was om deze te gebruiken voor mijn calender. Ik heb echter familie waar ik mijn agenda mee deel, en die zagen het niet zo zitten om wat anders te gaan gebruiken voor hun calendar.

Daarom heb ik nu op mijn mobiel DAV5x geïnstalleerd die mijn Google Calendar synced met de kalender op mijn mobiel. Op die manier kan ik mijn kalender delen met mijn familie.

Op deze manier heeft Google wel nog regelmatig mijn IP adres, daarom wil ik het syncen van mijn kalender in de toekomst migreren naar Nextcloud, zodat ze me minder goed kunnen profileren op basis van IP.

* Maps
Maps heb ik nog recent nog mijn app veranderd, dus ben nog niet helemaal zeker of dit de beste optie was. Qua privacy en open source is openstreetmap heer en meester. Mijn voorkeur gaat dus uit naar OSM gebaseerde kaarten, OSM is niet altijd even compleet, maar ik heb nog niet meegemaakt dat dat een probleem is.

Beide hieronder beschreven apps gebruiken off-line maps. Wat betekent dat je van te voren de kaarten moet downloaden voor je ze kan gebruiken. Je kan ze downloaden per provincie/regio/eiland afhankelijk van hoe het land ingedeeld is. Dit heeft een privacy voordeel, want er is geen server die elke keer ziet waar je bent, het nadeel is dat als je eens aan de andere kant van de wereld wilt kijken, de kans groot is dat je dan niet de gedetailleerde kaart hebt.

In eerste instantie downloade ik OsmAnd, deze app is zeer compleet met veel detail in de kaart, veel meer detail dan Google Maps. Hierdoor is het renderen van de kaart op mijn mobiel langzaam, te langzaam wat mij betreft.

Daarna downloade ik Organic Maps, deze app is iets minder compleet dan OsmAnd, ik gok ongeveer gelijk aan Google Maps. Voorlopig gebruik ik daarom deze app.

Beide Apps ondersteunen turn-by-turn navigatie, helaas hebben ze geen file informatie wat mij betreft een groot gebrek is. Ook werkt op mijn mobiel TTS niet (Ook daar ontgoogled), dus gesproken instructies werken niet. Hiervoor gebruik ik de navigatie van mijn Auto, die gebruikt TomTom Live services, wat qua privacy beter is dan Google.

* YouTube
Ik kijk best veel YouTube, zowel op mijn mobiel als op mijn TV via Chromecast. Dit gaat voornamelijk over op mijn mobiel.

NewPipe is een open source YouTube client, abonnementen zijn lokaal waardoor je niet hoeft in te loggen met je Google account. Ook kan je filmpjes downloaden, ook enkel de audio, die ik gebruik voor podcasts die alleen op YouTube verschijnen. Nadeel van NewPipe is dat de app nog steeds verbinding maakt met YouTube, waardoor ze wederom je IP hebben. En momenteel kan NewPipe niet alle livestreams listen van een kanaal.

Libretube lost dat op, die gebruikt een instantie van piped als proxy naar YouTube. Hierdoor verbind jij niet naar YouTube. LibreTube is een iets nieuwere cliënt, en daarom voor mijn gevoel nog niet helemaal compleet. Ik houd hem echter wel in de gaten, want ik denk dat het zomaar mijn default cliënt kan worden.

* Chromecast
Ik gebruikte mijn Chromecast best veel, hier zag ik nog best veel beren op de weg, uiteindelijk viel het mee. Ik heb alle functionaliteit kunnen verhuizen naar mijn Kodi media speler

Youtube kijken deed ik het meeste met mijn Chromecast, gelukkig heeft Kodi een youtube plugin. In combinatie met NewPipe, en een Kodi afstandbediening app kan ik YouTube filmpjes sturen naar mijn Kodi. Toegegeven soms crashed de Youtube Plugin, en ik mis elke 1e seconde van een YouTube filmpje. Ik vind deze nadelen acceptabel.

Ik kijk graag NFL, en deed dat vroeger via een Kodi Plugin dat gaf mij destijds zoveel problemen dat ik uiteindelijk een Chromecast gekocht heb. Ik zag het dus niet echt zitten om deze plugin weer te moeten gebruiken. Gelukkig heb ik er dit seizoen geen problemen mee gehad.

* Android
Android zelf zit zoals geleverd bij je telefoon natuurlijk vol met Google, maar het is in principe open source er zijn dus genoeg ROMs te vinden die standaard zonder Google geleverd worden, ook omdat de custom rom juridische problemen kan krijgen door het meeleveren vaan Google. De bekendste ROM is LineageOS. Ik heb er voor gekozen om MicroG te gebruiken, een open source implementatie van sommige Google API's, hierdoor ben je iets minder privacy vriendelijk, maar je krijgt er bepaalde features voor terug, zoals push notificaties (Die via de servers van Google lopen).

Hier zitten veel kleine dingen die je zelf moet regelen, want stiekem wordt er veel geregeld door Google, zoals bijv een snelle GPS fix. Hier heb ik helaas nu geen mooi overzicht van.

De contacten van mijn telefoon heb ik opgeslagen in mijn Nextcloud met Contacten plugin, en synchroniseer ik met DAVx5, net zoals mijn agenda.

* F-Droid/Aurora
Je telefoon is wat mij betreft weinig waard zonder apps, dus een app store waar ik apps kon downloaden was essentieel.

Mijn hoofd app store is F-Droid voornamelijk omdat er veel open source software in te verkrijgen is. Het is soms even zoeken, maar ik vind voor de meeste persoonlijke apps goede alternatieven in F-Droid. Er zijn ook alternatieve repo's voor F-Droid, zoals IzzyOnDroid die wat minder open source gericht is.

Helaas kan ik niet alles vinden in F-Droid, mijn Bank heeft bijvoorbeeld geen app in F-Droid staan, wel in de Google Play Store. Om toch apps te kunnen downloaden uit de Play Store gebruik ik Aurora Store, Hiermee kan je anoniem Apps downloaden uit de Play Store, Aurora heeft hiervoor een aantal Google Accounts die je tijdelijk toegewezen krijgt bij het openen van de Store.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:57

jurroen

Security en privacy geek

Leuk, @arnoudwokke - weer zo'n tof artikel op komst. Ik tik dit vanaf mobiel, alles naast de opmaak ook nog linken is wat too much :9
Algemeen
  • Mobile OS: GrapheneOS
Dagelijks gebruik
  • E-mail: Eigen mailserver, mutt, FairEmail
  • Browser: Ungoogled Chromium op OpenBSD (met pledge en unveil), met flag hardening en enkele extensies zoals uBlock Origin
  • Zoeken: DuckDuckGo en Searx
  • Socials: Fediverse (draai zelf een Mastodon instance, gebruik Pixelfed). Twitter links open ik in Nitter en Reddit via Libreddit.
  • Instant Messaging: Signal
  • Drive/Docs/Sync: Nextcloud met de apps files, photo's, contacts, bookmarks en OnlyOffce. Data mobiel sync ik met de NC app (voor foto's), Davx5 (agenda, contacten, taken) en Floccus (bookmarks, ook browser extensie op desktop)
  • Credentials: KeePassXC die via Nextcloud synced. Delen van wachtwoorden met iOS gebruikers via Strongbox. 2FA (TOTP) via Aegis Authenticator en WebAuthn / FIDO2 met een Yubikey
  • Navigatie: OsmAnd+ en incidentele opzoekacties via Open Street Maps op de desktop.
  • Media: Jellyfin en Koel (selfhosted Spotify). Jouwbuis voor Youtube, Peertube heeft de voorkeur
  • Domotica: Home Assistant, Zigbee via een stick icm Zigbee2Mqtt, apparaten geflashed met Tasmota firmware
  • DNS: Unbound icm unbound-adblock
Werk/productiviteit/overig
  • Slack: Mattermost
  • Code repos: Gitea
  • Backup: rsync naar eigen servers in datacenter(s)
  • Video conferencing: Jitsi
  • Virtualisatie: OpenBSD met VMM en HardenedBSD met Bhyve en jails.
  • Overige opmerkingen: Jouwbuis, Nitter, Libreddit host ik publiekelijk, door iedereen te gebruiken. Mastodon instance invite-only voor bekenden. Ik host 7 Tor relays en 3 exits. Last but not least: ik doneer aan sites / auteurs / makers / open source projecten die ik veel gebruik of consumeer.

[ Voor 0% gewijzigd door jurroen op 12-01-2023 00:24 . Reden: Tagje niet goed afgesloten ]

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-07 16:56
Self hosted video streamen wordt hier geopperd alleen zie ik dat niet echt als een legaal alternatief voor Big Tech. Stel je vervangt Disney+ voor BluRay's dan steun je nog steeds Disney want dit zijn de rechthebbenden. Netflix originals zijn vaak op geen andere manier te kijken dan via Netflix. Uiteraard kan je een film natuurlijk gewoon downloaden via bekende wegen maar dit is geen eerlijk vergelijk. En wees eens eerlijk, wie koopt er nou zelf een BluRay en gaat deze rippen (is ook illegaal in NL trouwens)

Het zelfde geldt voor alternatieve YouTube clients die reclame skippen en downloaden mogelijk maken, dit is ook tegen de voorwaarden van Google in. (en je bent niet weg bij Google)

Als je echt weg wil bij grote streaming diensten dan zou je iets als CuriosityStream (of een andere kleine streaming dienst met eigen content) moeten nemen

[ Voor 14% gewijzigd door GrooV op 12-01-2023 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Laatst online: 26-06 23:50

Nextcloud.

Deze gebruik ik al sinds versie 12 en nu zijn ze op 25.
Het was eerst een zware toer om het te installeren, je moest echt de hele LAMP server installeren en dan ook weten hoe je in Apache, MySql en PHP bepaalde instellingen moest maken.
Het was moeilijk om daar een sluitende handleiding voor te vinden en het was ook echt een hoop werk.

Inmiddels is dat verbeterd en is er een Docker versie van. Met Nextcloud-All-In-One kun je het echt makkelijk installeren.
Er wordt een master-container geïnstalleerd.
Die installeert vervolgens de andere containers.
Alles wordt geconfigureerd, tot en met een LetsEncrypt certificaat aan toe.

Nextcloud is een dropbox-replacement die je zelf kunt hosten. Er zit ook online functionaliteit bij waarmee je bestanden kunt bewerken.
Het draait bij mij op een Raspberry Pi 4 met een aparte harddisk.
Wat kan er:
De schijfgrootte bepaal je zelf.
Synchroniseren van een map tussen verschillende laptops (Google drive, dropbox, Onedrive).
Hij backupt foto's vanaf mobieltjes. Instelbaar, elke foto van de camera, foto's in Whatsapp - wat je instelt.
Delen van mappen/bestanden/foto's, ook eenmalig en read-only via een linkje (WeTransfer alternatief)
Wat heb je niet
Abonnementskosten
Scanning door externe tools die automatisch je account blokkeren zonder dat je in contact kunt komen om het weer te herstellen.
Extra functionaliteit:
Office online - Je kunt OpenDocumentText documenten online aanmaken en editen; een eenvoudige spreadsheet.
DrawIO integratie, dus .IO files openen en editen
Foto's: onderwerp en gezichtsherkenning
GPS tracks worden automatisch herkend en op een kaart getekend
GPS informatie in foto's wordt gebruikt om foto's op een kaart te tonen (leuk voor vakanties!)
Kalenders, contacten, todo-lijstjes, kun je allemaal benaderen via een laptop of mobiele telefoon.
Niet geblokkeerd:
Veel bedrijven hebben Google Drive en veel andere sharing-sites geblokkeerd.
Ik ken ook een bedrijf waar je Google Drive wel kunt benaderen maar alleen read-only.
Deze zelf-gehoste software wordt niet herkend door de blokkerende software.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Perperdure koffiemachine -> koffie malen met de ouderwetse koffiemolen
Heet water en off-you-go....

Wasdroger --> waslijn en knijpers

[ Voor 15% gewijzigd door eheijnen op 12-01-2023 14:49 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Laatst online: 26-06 23:50
GrooV schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:32:
Self hosted video streamen wordt hier geopperd alleen zie ik dat niet echt als een legaal alternatief voor Big Tech. Stel je vervangt Disney+ voor BluRay's dan steun je nog steeds Disney want dit zijn de rechthebbenden.
Dat zie ik niet zo. Disney en Netflix kunnen op elk moment een film/serie uit het aanbod verwijderen. Je bezit helemaal niets, je hebt alleen een abonnement, geen bezit en geen rechten.

Als jij thuis je video's opslaat en een media streamer gebruikt om ze te ontsluiten heb je op dat punt vergelijkbare functionaliteit als de streamers maar ben je wel onafhankelijk geworden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-07 19:24

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Laat ik me eerst even aansluiten bij het sentiment dat het eigenlijk niet om "weg van big tech" gaat. Voor mij gaat het om onafhankelijkheid, niet hoe groot het bedrijf is. De semi-monopolies maken het probleem dringender maar ook kleine bedrijven kunnen groot worden en worden opgekocht. Mijn insteek is dus vooral dat ik onafhankelijk wil zijn. Vrijwel alles "cloud" en "online" valt daarmee af als er geen gebruik wordt gemaakt van standaard protocollen. Daarnaast heb ik een stevige voorkeur voor protocollen waarvan meerdere implementaties zijn zodat ik overstappen als een bepaalde applicatie er mee stop. Het liefst heb ik Vrije software zodat ik het desnoods zelf kan (laten) aanpassen of onderhouden.

Overigens is mijn achtergrond wellicht iets anders dan de meesten. Omdat ik al heel lang kies voor onafhankelijkheid ben ik nooit heel ver gegaan met 'big tech'. Door de jaren heen heb ik geinvesteerd in kennis en hardware om het zelf te doen en ik heb juist niet geinvesteerd in producten die me aan 'big tech' zouden binden. Ik heb dus ook niet iets op hoeven geven want ik heb het nooit gehad. Mijn "strijd" is vooral om mijn onafhankelijkheid te behouden en 'big tech' niet binnen te laten.

Browser: Firefox
E-mail client: Thunderbird (PC) en K9 Mail (mobiel)
E-mail server: Postfix + Dovecot + RSpamd (voor tweakers, niet voor het grote publiek)
Calendar & Adresbook: Davical (server) en DAVx5 (client mobiel) en Thunderbird (client pc)
Filesynchronisatie: Syncthing (pc en mobiel)
Wachtwoorden: GNU pass (alleen voor diehard nerds)
OTP: andOTP (mobiel) en otpclient (PC)
Digitale handtekening & encryptie: PGP / GnuPG
Webauthn/ Fido2: Yubikey
Navigatie: OSMand
Woordjes leren: Anki
Chat/Voice/Video: Signal (persoonlijke gespreken) en Jitsi (groepen)
Youtube: SMPlayer (~=mpv + youtube-dl) op PC en Skytube op mobiel
VPN: Wireguard & OpenVPN
Appstore: F-droid (mobiel) en Debian Aptitude (PC)
Home Automation: Home Assistant
Zoeken: DuckDuckGO
Versiebeheer: subversion, git en gitlab (self hosted)
Office: LibreOffice
Backups: BackupPC
Plaatjes tekenen: Inkscape
Remote shell: ssh
Muziek: Clementine + NAS
DNS: Unbound en Bind
"Slimme" Stroommeter: Youless
Systeembeheer: Puppet
SSL certificaten: decentraal (met behulp van) DANE

Deze lijst wordt vast nog wel aangevuld.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 03:51
Tarquin schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:30:

Nextcloud.

Deze gebruik ik al sinds versie 12 en nu zijn ze op 25.
Het was eerst een zware toer om het te installeren, je moest echt de hele LAMP server installeren en dan ook weten hoe je in Apache, MySql en PHP bepaalde instellingen moest maken.
Het was moeilijk om daar een sluitende handleiding voor te vinden en het was ook echt een hoop werk.

Inmiddels is dat verbeterd en is er een Docker versie van. Met Nextcloud-All-In-One kun je het echt makkelijk installeren.
Er wordt een master-container geïnstalleerd.
Die installeert vervolgens de andere containers.
Alles wordt geconfigureerd, tot en met een LetsEncrypt certificaat aan toe.

Nextcloud is een dropbox-replacement die je zelf kunt hosten. Er zit ook online functionaliteit bij waarmee je bestanden kunt bewerken.
Het draait bij mij op een Raspberry Pi 4 met een aparte harddisk.
Wat kan er:
De schijfgrootte bepaal je zelf.
Synchroniseren van een map tussen verschillende laptops (Google drive, dropbox, Onedrive).
Hij backupt foto's vanaf mobieltjes. Instelbaar, elke foto van de camera, foto's in Whatsapp - wat je instelt.
Delen van mappen/bestanden/foto's, ook eenmalig en read-only via een linkje (WeTransfer alternatief)
Wat heb je niet
Abonnementskosten
Scanning door externe tools die automatisch je account blokkeren zonder dat je in contact kunt komen om het weer te herstellen.
Extra functionaliteit:
Office online - Je kunt OpenDocumentText documenten online aanmaken en editen; een eenvoudige spreadsheet.
DrawIO integratie, dus .IO files openen en editen
Foto's: onderwerp en gezichtsherkenning
GPS tracks worden automatisch herkend en op een kaart getekend
GPS informatie in foto's wordt gebruikt om foto's op een kaart te tonen (leuk voor vakanties!)
Kalenders, contacten, todo-lijstjes, kun je allemaal benaderen via een laptop of mobiele telefoon.
Niet geblokkeerd:
Veel bedrijven hebben Google Drive en veel andere sharing-sites geblokkeerd.
Ik ken ook een bedrijf waar je Google Drive wel kunt benaderen maar alleen read-only.
Deze zelf-gehoste software wordt niet herkend door de blokkerende software.
Er zijn ook aanbieders waar je een eigen Nextcloud-instance kan huren, zoals bij Hetzner.de, bijvoorbeeld (€5,20 incl. NL BTW/mnd.).
Ander alternatief is Stackstorage van TransIP, maar die is duurder en de app blijft een beetje brak. Bovendien bewaren die de backups maar 5 dagen, tegen 30 dagen bij Hetzner.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 11:28
Zelf ben ik ook een beetje aan het overstappen op selfhost/opensource etc. Niet alleen om weg te gaan van de big tech, maar ook "Gewoon, omdat het kan!"

Windows -> Alpine met KDE
Niet voor iedereen weg gelegd. Alpine is een minimale Linux distro en vereist best nog wat werk als je het als dagelijkse desktop OS wil gebruiken.

Office -> Nextcloud/Libreoffice
Is al genoeg over gezegd :) Ik gebruik het vooral voor mezelf, soms met familieleden als ik bestanden wil delen oid.

Contacten/agenda's -> Nextcloud
Werkt prima samen met de Apple apps die ik nog gebruik.

Taken -> Vikunja
Vooral omdat je takenlijstjes kan delen met andere mensen.

Notities -> Joplin
Je kan notitieboeken delen met je hele familie :)

Wachtwoorden -> bitwarden/vaultwarden
Bitwarden omdat ik het een goede opensource alternatief vind voor andere leveranciers. Vaultwarden omdat het kan.

VPN -> wireguard
Omdat ik veel dingen niet aan de grote klok wil hangen zijn ze alleen intern benaderbaar :)

Browser -> Chromium/Firefox
Ben nog aan het puzelen met de firefox sync server. Dan is dat een mooi alternatief voor het syncen van bookmarks etc.

Backups -> urbackup
Eenvoudige oplossing die voor mij prima voldoet.

Twitter -> Mastodon
Mastodon is naar mijn bescheiden mening het beste alternatief voor Twitter. Al doe ik de laatste tijd met beide niet veel meer.

Chat -> IRC/Matrix
Veel opensource projecten gebruiken een van beide (of allebei) om te communiceren, ik dus ook.

Teams -> Rocketchat/Matrix
Dit wilde de baas graag :) We gebruiken nu Rocketchat, maar ik overweeg te migreren naar een Matrix oplossing, gewoon omdat je dan zelf de keuze hebt welke server en welke client je gebruikt. Bij Rocketchat heb je dat naar mijn mening nog onvoldoende.

AppleTV/Apple Music -> Kodi/Jellyfin
Alle CD's en DVD's die ik heb kan ik nu "in stijl" van genieten. Hoewel Jellyfin en Kodi nog wat "ruig" zijn als je de Apple wereld gewend bent, denk ik dat ze het meeste in de buurt komen.

Home automation -> Home Assistant
Ben er nog niet helemaal uit of dit blijft, ben naar Domoticz aant kijken.

Nu heb ik alleen nog een iPhone en een iPad die op de lijst staan om te vervangen, aangezien ik al eeuwen vast zit in de Apple "walled garden" is dat nog wel een dingetje :)

Interressant topic! Ben benieuwd naar het artikel :)

[ Voor 54% gewijzigd door Aherin op 12-01-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-07 16:56
Tarquin schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:56:
[...]

Dat zie ik niet zo. Disney en Netflix kunnen op elk moment een film/serie uit het aanbod verwijderen. Je bezit helemaal niets, je hebt alleen een abonnement, geen bezit en geen rechten.

Als jij thuis je video's opslaat en een media streamer gebruikt om ze te ontsluiten heb je op dat punt vergelijkbare functionaliteit als de streamers maar ben je wel onafhankelijk geworden.
Het probleem is dat "zelf videos opslaan" in 9/10 gevallen niet legaal is. (zelfde exemplaar downloaden mag niet, kopieerbeveiliging omzeilen mag niet)

Ik zeg niet dat het niet goed werkt maar het is geen goed legaal alternatief. Dan zou een botnet ook een alternatief kunnen zijn voor een clouddienst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het probleem is dat "zelf videos opslaan" in 9/10 gevallen niet legaal is. (zelfde exemplaar downloaden mag niet, kopieerbeveiliging omzeilen mag niet)

Ik zeg niet dat het niet goed werkt maar het is geen goed legaal alternatief. Dan zou een botnet ook een alternatief kunnen zijn voor een clouddienst...
In zakelijke wereld gebruiken ze het eufemisme "Compliance" voor het proces van bewust kiezen om de wet te overtreden omdat het onmogelijk (of te duur/lastig) is om dat niet te doen. Dat doe je als er geen goede alternatieven zijn en je moet kiezen uit twee kwaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
[...]

Deels valt dit wel te ondervangen met bijv. FF plugins. Decentraleys of localcdn (laatstgenoemde gebruik ik zelf) kan in ieder geval die netwerken buiten spel zetten.

Ik maak zelf gebruik van nextcloud-hosting bij portknox (Duitsland), o.a. omdat de eigenaar actief bijdraagt aan open source ontwikkeling (naast Nextcloud bijv. ook Joplin), en omdat ik met Hetzner een nare ervaring heb gehad me iets teveel deed denken aan big tech ellende. Ik ben blij met een kleine persoonlijke hoster die actief bijdraagt aan open source, ook als ik dan wat meer betaal. Ik word niet betaald om reclame te maken overigens :)

[ Voor 8% gewijzigd door cat_byte op 13-01-2023 15:29 . Reden: typo en onnodig veel gequoted ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-07 13:26
Gotiniens schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:55: Aurora heeft hiervoor een aantal Google Accounts die je tijdelijk toegewezen krijgt bij het openen van de Store.
In theorie ja, is bij mij afgelopen week nog niet gelukt. Maar met throwaway google account lukt het ook, al moet ik zeggen dat ik echt geen flauw idee heb wat het effect daarvan op privacy is. Ttz zelfs nadat je alles verwijdert inclusief account zou het mij niet verbazen moest er nog ergens een link tussen je telefoonnummer en het ooit gebruikt hebben van Google bestaan.

Maar al bij al: heb smartphone jarenlang afgehouden omdat ik het wel gehad heb met Goole en consoorten en ook geen zin heb om te gaan babysitten op een unix-achitg OS, maar LineageOS for microG is toch wel redelijk ok in die zin dat de hoeveelheid geklooi veel beter meevalt dat ik verwacht had :)
eheijnen schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:48:
Perperdure koffiemachine -> koffie malen met de ouderwetse koffiemolen
Heet water en off-you-go....
Vind ik wel een goeie. En omdat het relatief weinig bekend is: als je graag espresso drinkt (de 'echte' dus niet wat er in onze contreien vaker wel dan niet als espresso verkocht wordt) kijk dan zeker eens naar http://www.cafelat.com/robot.html

Afbeeldingslocatie: http://www.cafelat.com/uploads/1/5/3/6/15367184/robot-w-mark_orig.jpg

Niet echt goedkoop (in aankoop dan), kost wat moeite, maar: ding gaat eindeloos mee, geen afval behalve de koffie, produceert even goede espresso als 5k+ toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:06
Voor Android apps: ik geef de voorkeur, indien mogelijk, aan installeren vanaf F-Droid zodat Google Play omzeild kan worden.

En ik vond de Google Locatie geschiedenis erg handig. Heb ik vervangen door Owntracks op mobiel in combinatie met een eigen database (maar het werkt ook met Owntracks). Voornamelijk omdat ik dan bij mijn eigen data kan op de manier zoals ik wil.

Nexcloud verder voor alle Sync behoeften. Backblaze voor backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
epostel schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:22:
[...]

In theorie ja, is bij mij afgelopen week nog niet gelukt. Maar met throwaway google account lukt het ook, al moet ik zeggen dat ik echt geen flauw idee heb wat het effect daarvan op privacy is. Ttz zelfs nadat je alles verwijdert inclusief account zou het mij niet verbazen moest er nog ergens een link tussen je telefoonnummer en het ooit gebruikt hebben van Google bestaan.

Maar al bij al: heb smartphone jarenlang afgehouden omdat ik het wel gehad heb met Goole en consoorten en ook geen zin heb om te gaan babysitten op een unix-achitg OS, maar LineageOS for microG is toch wel redelijk ok in die zin dat de hoeveelheid geklooi veel beter meevalt dat ik verwacht had :)

[...]

Vind ik wel een goeie. En omdat het relatief weinig bekend is: als je graag espresso drinkt (de 'echte' dus niet wat er in onze contreien vaker wel dan niet als espresso verkocht wordt) kijk dan zeker eens naar http://www.cafelat.com/robot.html

[Afbeelding]

Niet echt goedkoop (in aankoop dan), kost wat moeite, maar: ding gaat eindeloos mee, geen afval behalve de koffie, produceert even goede espresso als 5k+ toestellen.
Wikipedia: Coffee percolator

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-07 09:29
Ik lees dit topic met veel plezier mee maar struikel wel over de mate van technisch inzicht welke nodig is om e.e.a. te realiseren.

"Updates zelf pushen, spam filters bijwerken, packages welke niet lekker met elkaar samen werken, DNS records correct administreren"

Huh??????

Veel posters lijken redelijk intensief met automatisering bezig te zijn of wekken de indruk er in ieder geval behoorlijk in thuis te zijn.
Ik ben dat niet, hoewel ik me als gebruiker redelijk kan redden. Ik vermoed dat er meer gebruikers zijn die los willen van de big tech maar niet dergelijke vaardigheden hebben.
Ik hoop dan ook dat de redactie in het artikel ook aandacht schenkt aan in hoeverre de geboden oplossingen haalbaar zijn voor "Dummies".
Graag dus ook een lijstje met Plug&Play oplossingen.
Alvast bedankt!

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
CvP_tweakers schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:51:
Ik lees dit topic met veel plezier mee maar struikel wel over de mate van technisch inzicht welke nodig is om e.e.a. te realiseren.

"Updates zelf pushen, spam filters bijwerken, packages welke niet lekker met elkaar samen werken, DNS records correct administreren"

Huh??????

Veel posters lijken redelijk intensief met automatisering bezig te zijn of wekken de indruk er in ieder geval behoorlijk in thuis te zijn.
Ik ben dat niet, hoewel ik me als gebruiker redelijk kan redden. Ik vermoed dat er meer gebruikers zijn die los willen van de big tech maar niet dergelijke vaardigheden hebben.
Ik hoop dan ook dat de redactie in het artikel ook aandacht schenkt aan in hoeverre de geboden oplossingen haalbaar zijn voor "Dummies".
Alvast bedankt!
Waarvan specifiek zou je een plug en play oplossing willen zien?
Of wordt dat de inzet van het redactie artikel, dat bepaalde software geïnstalleerd en gebruikt wordt?
Ik zie het zelf als een hobby, veel staat ook uitgebreid uitgelegd op diverse websites en voor de meeste problemen is wel ergens een topic te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-07 09:29
Soldaatje schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:07:
[...]

Waarvan specifiek zou je een plug en play oplossing willen zien?
Of wordt dat de inzet van het redactie artikel, dat bepaalde software geïnstalleerd en gebruikt wordt?
Ik zie het zelf als een hobby, veel staat ook uitgebreid uitgelegd op diverse websites en voor de meeste problemen is wel ergens een topic te vinden.
software voor 'weg van big tech'

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

epostel schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:22:
[...]

[Afbeelding]

cafelat - Vietnamese coffee filter (het ding ziet er uit als een overpriced vietnamees koffiefilrter ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epc-HRWL3DRbglWetoKpJ5a2R-U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EhXXdoltPqCp3oEaZsOmocgs.webp?f=user_large

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epostel
Marzman schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:41:
cafelat - Vietnamese coffee filter (het ding ziet er uit als een overpriced vietnamees koffiefilrter ;)
espresso != koffie >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:01
CvP_tweakers schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:12:
[...]

software voor 'weg van big tech'
Er zijn toch ook voldoende kant en klare systemen langs gekomen? Google Maps => OsmAnd; Opslag / contacten / kalender => Nextcloud, die je bij bepaalde hosting providers kant en klaar kunt afnemen. En ook bv op vlak van mail, waar de meeste van de door jou benoemde technische dingen betrekking op hebben, zijn er alternatieven benoemd, bv Proton Mail of mail die je bij hosting pakketten / providers kunt afnemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

[b]CvP_tweakers in "Oproep van de redactie: software voor 'weg van big tech'"CvP_tweakers schreef op maandag 16 januari 2023 @i.Stijn

Ik vind het een lastige, een beetje vergelijkbaar met "Ik hoor dat veel van de piloten hier behoorlijk technisch zijn, hoogtemeters, brandstof, luchtdruk, vectoren, landen, opstijgen. Ik vermoed dat er meer gebruikers zijn die los van de luchtvaartmaatschappijen willen maar niet dergelijke vaardigheden hebben."

Hoewel ik iedereen volop wil steunen kunnen we er tegelijkertijd niet om heen dat IT vaak best wel complex is. Stokpaardje, ik verwijt de IT-industrie dat ze jarenlang hebben gefocussed op 'beginnersvriendelijk' als een van de belangrijkste eigenschappen van software. Niet omdat het niet belangrijk is maar omdat ze de wereld hebben wijs gemaakt dat IT makkelijk is en dat je dom bent als je het niet snapt.

Tot op zekere hoogte is het ook een heel oneerlijke strijd, als amateur meespelen op het zelfde veld als de miljardenbedrijven. Het is misschien een beetje ontmoedigend, maar wat iedereen kan doen is stemmen en politici aansporen om big-tech in te perken en verder te kijken dan alleen financiele aspecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:14
Volgens mij heb ik https://affinity.serif.com/en-us/ nog niet voorbij zien komen. Ik ben dit prive gaan verbruiken als alternatief voor Photoshop (of eigenlijk meerdere producten van Adobe). In plaats van honderden euro's per jaar aan Adobe verspillen heb ik de programma's van Affinity gekocht. Dat bevalt mij prima, ik kan er immers alles mee doen wat ik voorheen ook al deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
In het kader van deze discussie kan het ook zijn, weg van big tech, op naar small tech. Een beetje dezelfde beweging als we nu zien met winkels. De grote macht van webwinkels toont zich en toch kiezen mensen er voor om lokaal te kopen in sommige gevallen. Als de lokale aanbieder een ander verdienmodel heeft dan kan dat voor de niet technisch aangelegde Tweaker ook een overweging zijn.

Een goed voorbeeld kan zijn:
E-mail van Google, Microsoft, Apple, etc -> Lokale aanbieder zoals Soverin
Online opslag van de grote partijen -> Managed hosted NextCloud bij één van de aanbieders van deze lijst https://github.com/nextcloud/providers#providers
iPhone of Google Android -> eOs preinstalled telefoon https://e.foundation/e-os/

Ik kan de lijst wel uitbreiden, maar ik denk dat dat prima lukt zonder mijn DuckDuckGo kunsten ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:14
Zenomyscus schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:30:
Volgens mij heb ik https://affinity.serif.com/en-us/ nog niet voorbij zien komen. Ik ben dit prive gaan verbruiken als alternatief voor Photoshop (of eigenlijk meerdere producten van Adobe). In plaats van honderden euro's per jaar aan Adobe verspillen heb ik de programma's van Affinity gekocht. Dat bevalt mij prima, ik kan er immers alles mee doen wat ik voorheen ook al deed.
Toevoeging: uiteindelijk zijn we dit ook zakelijk gaan gebruiken bij het bedrijf waar ik voor werk. Meerdere collega's hebben nu een license voor Affinity ipv Adobe Creative Cloud. Dat scheelt een flinke bak geld en het werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:22:
[...]

Ik vind het een lastige, een beetje vergelijkbaar met "Ik hoor dat veel van de piloten hier behoorlijk technisch zijn, hoogtemeters, brandstof, luchtdruk, vectoren, landen, opstijgen. Ik vermoed dat er meer gebruikers zijn die los van de luchtvaartmaatschappijen willen maar niet dergelijke vaardigheden hebben."

Hoewel ik iedereen volop wil steunen kunnen we er tegelijkertijd niet om heen dat IT vaak best wel complex is. Stokpaardje, ik verwijt de IT-industrie dat ze jarenlang hebben gefocussed op 'beginnersvriendelijk' als een van de belangrijkste eigenschappen van software. Niet omdat het niet belangrijk is maar omdat ze de wereld hebben wijs gemaakt dat IT makkelijk is en dat je dom bent als je het niet snapt.

Tot op zekere hoogte is het ook een heel oneerlijke strijd, als amateur meespelen op het zelfde veld als de miljardenbedrijven. Het is misschien een beetje ontmoedigend, maar wat iedereen kan doen is stemmen en politici aansporen om big-tech in te perken en verder te kijken dan alleen financiele aspecten.
Maar dan zeg je dus eigenlijk, dat je alleen weg kan van Big Tech, als je IT-er bent? Dan wordt het een kort artikel, vrees ik :+ Die IT-ers kunnen het ook zelf wel uitzoeken, tenslotte.

Ik denk dat bovenstaande ook wat kort door de bocht is. Er zijn voldoende alternatieven voor een heleboel big-tech, waar je niet voor doorgeleerd hoeft te hebben. Zo ook bijvoorbeeld het door mij geopperde Hetzner (Owncloud Nextcloud aanbieder), voor cloudopslag.

Ik denk dat er een paar aspecten zijn die Big-tech in de kaart spelen:
- Veel wordt "gratis" aangeboden (je betaalt met je privé-data), goede alternatieven (die je niet zelf host) kosten doorgaans geld. Als ze geen geld kosten, moet je je afvragen wie dan betaalt, of dat jij het product bent...
- Zaken zijn verregaand geïntegreerd (je hebt verschillende alternatieven nodig om het geheel te vervangen), dus het gebruiksgemak loopt terug wanneer je van big-tech af wilt.

Eens met @Shivs, weg van big-tech wil wat mij betreft niet zeggen dat je alles zelf moet doen, je kan ook naar small-tech.

Net als dat wanneer je niet meer met grote luchtvaartmaatschappijen wilt vliegen, je niet direct je vliegbrevet hoeft te halen, maar ook met een kleine maatschappij kan vliegen, of de trein nemen...

[ Voor 0% gewijzigd door Wild Chocolate op 16-01-2023 14:05 . Reden: fout gecorrigeerd ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:40

Kek

3flix

Ik zie al veel mooie dingen langs komen.

Vanuit werk (web en cloud diensten) doen wij zo veel mogelijk selfhosted en dus eigenlijk per definitie weg bij 'big brother'.

Een aantal dingen die ik nog niet direct tegenkwam:

Mattermost(selfhosted) als vervanging voor Slack.
Echter kan mattermost meer, heeft sinds enige tijd ook mooi kanban en andere functies, dus zou ook deels Teams kunnen vervangen.

ipv Github; gitlab of gitea.

Voor Email gebruik ik zelf een selfhosted Mailcow instantie (met dan wel SMTP via amazon SES)

Ik haal soms ook inspiratie van dit blog: https://noted.lol
Wel gericht op selfhosted dus heeft wat kennis van VPSen/Docker nodig maar staan mooi dingen tussen; zoals bijvoorbeeld Pikapods: https://www.pikapods.com waar je met een klik zo je selfhosted apps kan aanmaken en gebruiken mocht je niet technisch zijn op dat vlak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-06 06:44
Vorig jaar ben ik geswitched van Google Workspace naar Protonmail, omwille van redenen zoals ze in dit topic zijn beschreven. De maildienst werkt goed, maar waar ik tegenaan loop is de sloot oninteressante mailtjes die protonmail niet kan scheiden van interessante mailtjes. Kort geleden ben ik dus weer teruggegaan naar Google Workspace (met mijn eigen domein).

Google zegt dat de content van mijn mails niet voor advertentiedoeleinden wordt gebruikt (https://www.google.com/intl/nl/gmail/about/) , laten we hopen dat dat ook klopt.

Omdat het voor mij belangrijk is om de belangrijke e-mails tijdig te lezen ben ik blij dat Google die filtering kan doen. Ja, afhankelijkheid van grote techbedrijven is vervelend maar op e-mail wil ik niet snel compromissen doen.

Voor storage van foto's e.d. gebruik ik een Synology NAS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-07 22:04
Neyluzz schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:43:
...
Voor storage van foto's e.d. gebruik ik een Synology NAS.
Ik gebruik Synology Photo met client app op de telefoon om automatisch backups te maken van foto's op de telefoon naar de Synology NAS.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Ik denk overigens, dat het onderwerp zo uitgebreid is, dat je hier een hele reeks artikelen over kan schrijven. Voor elk van de diensten een eigen artikel met alternatieven met hun voor- en nadelen. En dan ook een duidelijke scheiding aanbrengen tussen self-service oplossingen en meer kant en klaar.

Voor mij overigens ook een bewuste keuze om niet alles zelf te willen hosten. Hardware-aanschaf, energieverbruik en tijd om de boel up to date te houden lopen ook best op als je alles in eigen beheer wilt. Dan wil ik best een paar tientjes per maand uitgeven om het uit te besteden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:22
Plex: Jellyfin. Gebaseerd op Emby, voordat Emby closed source werd. Jellyfin is nog wel open source en is niet bloated, in tegenstelling tot Plex.

YouTube: NewPipe (Android) en SmartTubeNext (Android TV/ChromeCast with Google TV). Beide zijn lichtgewicht, open source YouTube clients, zonder advertenties.

Twitter: Nitter (web) en Fritter (Android). Lichtgewicht en open source Twitter clients. In beide clients kan je niet inloggen, het zijn dus alleen viewers. Fritter kan Tweets automatisch in die app openen, voor Nitter is het aan te raden hiervoor de extensie LibRedirect te gebruiken.

Adobe PDF Reader: Sumatra PDF. Super lichtgewicht, open source PDF client. Ik val in herhaling... :+

Adobe Illustrator: Inkscape

Adobe Creative Cloud: Affinity suite, veeeel goedkoper.

[ Voor 17% gewijzigd door P1nGu1n op 16-01-2023 14:55 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 407645

Voor locatiegeschiedenis heb ik deze combinatie gevonden. Werkt leuk, maar misschien heeft iemand nog betere (lees accuratere) oplossingen.

GpxPod

Te combineren met GPSLogger

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 407645 op 16-01-2023 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Wild Chocolate schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:36:
Maar dan zeg je dus eigenlijk, dat je alleen weg kan van Big Tech, als je IT-er bent? Dan wordt het een kort artikel, vrees ik :+ Die IT-ers kunnen het ook zelf wel uitzoeken, tenslotte.
Ik ga nog verder en zeg dat het voor de meeste IT'ers eigenlijk ook te veel gevraagd is.
Sorry, ik kan het niet mooier maken.
Ik denk dat bovenstaande ook wat kort door de bocht is. Er zijn voldoende alternatieven voor een heleboel big-tech, waar je niet voor doorgeleerd hoeft te hebben. Zo ook bijvoorbeeld het door mij geopperde Hetzner (Owncloud Nextcloud aanbieder), voor cloudopslag.
<knip>
- Zaken zijn verregaand geïntegreerd (je hebt verschillende alternatieven nodig om het geheel te vervangen), dus het gebruiksgemak loopt terug wanneer je van big-tech af wilt.
In mijn ervaring is dit voor de meeste mensen een te grote stap en worden ze voortdurend blootgesteld aan druk om toch maar de big-tech oplossing te gebruiken. Het zijn vooral de IT'ers die daar mee om kunnen gaan.
Eens met @Shivs, weg van big-tech wil wat mij betreft niet zeggen dat je alles zelf moet doen, je kan ook naar small-tech.
Fair, ik heb de 'fout' gemaakt m'n eigen invulling te geven aan de oproep van de redactie. Mijn invulling is dat ik zoveel mogelijk onafhankelijkheid wil, los van de vraag of het big-tech of small-tech is. Dat hoeft inderdaad niet door het zelf te hosten
Net als dat wanneer je niet meer met grote luchtvaartmaatschappijen wilt vliegen, je niet direct je vliegbrevet hoeft te halen, maar ook met een kleine maatschappij kan vliegen, of de trein nemen...
Je rekt de vergelijking te ver op door er luchtvaartmaatschappijen bij te halen. Om het even zonder vergelijkingen te zeggen: sommige dingen zijn nu eenmaal heel moeilijk en kunnen (nog) niet versimpeld worden.

Het is terecht om te vragen wat er mogelijk is voor "dummies" maar het antwoord daarop zou wel eens teleurstellend kunnen zijn. Er is wel wat mogelijk maar het is niet voor niets dat de IT'ers hier zoveel moeite doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:03

kodak

FP ProMod
Prettig dat er zo veel reacties zijn, maar ik mis bij een flink deel helaas de link met het onderwerp privacy of security.

In het algemeen lijkt het me toch dat @arnoudwokke de vraag en verzoek om onderbouwing stelde om duidelijk te krijgen wat er op die gebieden anders/beter/slechter is tussen de oplossing van big-tech en het aangedragen alternatief.

Een interessante bijdrage zou zijn als er dan ook blijkt dat er ook onderzocht is of de vermeende voordelen/nadelen ook ergens uit blijken. Het argument over.big tech is vaak dat ze doen wat gebruikers niet willen of verwachten, dat omgekeerde zal toch ook ergens uit moeten blijken bij alternatief. Ligt die grens voor je alternatief vooral bij populariteit, controleer je het zelf, of verwacht je dat anderen dat wel voor je doen om het liever te gaan gebruiken? Deze vraag is niet om een diepe discussie te willen op wat beter is, maar terug te lezen waar het vergelijken op gebaseerd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:14

LankHoar

Langharig tuig

@arnoudwokke ik zou zeker ook deze topics even doornemen:
Leven zonder Google, reclaim je privacy. Alternatieven.
Persoonlijke Privacy Topic

Ik meende dat er nog zo'n soort topic was, maar kan die zo even niet terug vinden.

Zelf gebruik ik het volgende:
  • E-mail: ProtonMail
  • Opslag: ProtonDrive (en een tijd lang Stack van TransIP gebruikt, maar werd me te duur - wil nog eens een eigen NAS)
  • Backup: Crashplan (wil wanneer ik een NAS heb, ook een NAS bij familie neer zetten en dan eigen backups draaien)
  • VPN: ProtonVPN
  • Browser: Firefox
  • Zoekmachine: DuckDuckGo
  • Chatten: Signal
  • Kalender: Google (wil daar nog vanaf, maar ProtonCalender vind ik nog afdoende fijn in gebruik.
  • Password manager: LastPass

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epostel
Misschien ook interessant om eerst bij het begin te beginnen, namelijk: 1) welke data verzamelt big tech zoal en 2) waarom is dat een probleem. Ik heb in mijn omgeving toch de indruk dat er veel mensen echt niet mee zijn, zeker al niet met punt 1. Het is dan ook wel moeilijk om echt een goed overzicht te vinden (als iemand site met simpele en goede uitleg weet: graag toevoegen). En wat punt 2 betreft zijn er natuurlijk ook een hoop mensen die het niet kan schelen, maar ik denk (hoop) dat bij minstens een deel ervan dat ook komt doordat ze niet weten wat punt 1 allemaal inhoudt.

[ Voor 0% gewijzigd door epostel op 16-01-2023 16:54 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:16
E-mail: Thunderbird / Mailcow
Server OS: Debian / Proxmox + alle tools / libraries die qua linux servers sowieso al sinds jaar en dag open source zijn.
Password manager: Keepass
File manager: Double commander
Kantoorautomatisering: LibreOffice
Browser:Firefox
TTY client: Putty
Platte tekstverwerker: Notepad++
PCB / Circuit ontwerper: KiCad

En op eerdere suggesties voor de vervanging van de Adobe Suite moet ik jammer genoeg vaststellen dat we daar gewoon geen echt alternatief voor hebben. Misschien Krita voor Illustrator, maar Gimp is lange na geen Photoshop en Affinity en Scribus lange na geen InDesign. Al is het wat betreft de laatste alleen maar wegens het ontbreken van een multiline paragraph composer

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:06
https://www.memotoo.com/nl/features.php

Dit heb ik ook nog een paar jaar gebruikt in plaats van Nextcloud, om contactpersonen en kalender te syncen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Aanpassingen aan de lijst:
• Browser: Chrome -> Firefox TOR Browser Je wil je IP dynamisch maskeren. Dat kan met een VPN in theorie, maar in de praktijk is dat toch lastiger. Firefox + noscript + decentraleyes + uBlock Origin + VPN is denk ik 2e keus. En nee, TOR wordt niet alleen maar door criminelen gebruikt. I2P is een opkomend netwerk dat wellicht een oplossing kan bieden in plaats van TOR.
• Zoeken: Google -> DuckDuckGo ? Lastig. DDG gebruikt onder water Bing, en dat is de laatste tijd wel aan censuur onderhevig. Brave search is nog wat te nieuw om echt als goede vervanging te kunnen dienen, maar heeft wel een eigen index.
• Wachtwoorden: Apple Keychain/Chrome -> Bitwarden KeypassXC + Syncthing. Veilig lokaal. Syncthing zorgt voor het up to date houden op andere devices. KeepassXC is voor zowat elk OS verkrijgbaar.
Verdere suggesties:
• Discord -> Matrix (en dan hopen dat er een bridge is met je favoriete Discord server) Als je puur voice wil is Mumble ook een optie.
• Email -> Proton + Thunderbird. Er zit echter wel een addertje onder het gras bij Proton. Met Proton is het aantal aliassen beperkt, waardoor je nooit één adres per entiteit kan realiseren. Dat is iets wat toch wel veel voordelen kan brengen op het gebied van privacy. Self hosted kan een valkuil blijken. Steeds meer lijkt door grote partijen bepaald te worden wat er met email mag en kan, en als je niet meespeelt wordt je mail geweerd. Als je gewoon elke paar maanden even kijkt of er weer een nieuw speeltje is waar ze mee schermen, dan is Docker Mailserver wel een optie als self-hosted pakket, maar dan wel vanaf een VPS of een IP uit een range die niet van consumenten af lijkt te komen, bijvoorbeeld met een tunnel broker en een OPNsense router. Dat is een van de nare regeltjes waar de grote partijen je mee pesten. Zelf gebruik ik (met lichte tegenzin) de mailfunctionaliteit van mijn hosting provider. Als mail client Thunderbird omdat online mail onhandig is. Een volwaardige applicatie is mijns inziens veel makkelijker in het gebruik dan een webapplicatie. Thunderbird heeft genoeg plugins om de ervaring helemaal aan te passen naar jouw wensen en is op alle PC platforms te gebruiken. K-9 is voor Android een goed alternatief, en zal t.z.t. door Mozilla als Thunderbird voor Android beschikbaar worden gemaakt, als ik het goed heb. Beiden gaan naar mijn mening veel beter om met identiteiten dan andere mailprogramma's, waardoor reageren op mails op een per alias basis praktisch werkbaar is/wordt.
• Telefoon -> SailfishX op een Sony Xperia 10-serie telefoon. (ja, wel lastig dat je de telefoon een jaar voordat de betreffende Sailfish release uitkomt moet kopen)
• OS -> Kubuntu. Stabiliteit en gebruiksgemak zonder al te veel beperkingen. KDE is wat mij betreft de beste DM. Gnome is te beperkend in wat je er mee kan.
• Navigatie: op OSM gebaseerde diensten. OSMand voor Android. OSMscout en/of PureMaps voor Sailfish.
• Smart home: Homeassistant. Is zelf gehost en kan ook standalone worden gebruikt.
• Camera's: RPi Zero + Pi NoIR camera + PoE hat + CoralAI module in server (vervangt WiFi module op moederbord). Dit is een project op zich, maar dan heb je wel alles lokaal maar toch slim.
• Smart speaker: mycroft.ai Zelf gehost. Geen luistervinken, mits het juiste STT model wordt gebruikt. VOSK werkt niet met Nederlands. Coqui is als het goed is ook een mogelijkheid, maar ik heb me er nog niet goed genoeg in verdiept om precies te kunnen zeggen wat waar wordt gehost.

Ik zou de suggestie willen doen dat een eigen server en een eigen domein stiekem een must is als je écht privacy wil behouden. Dat stelt je in staat om alles zelf in de hand te houden en om ook veel flexibeler te zijn met het hosten van diensten1. Dat kan natuurlijk op een RPi 4 met 8GiB RAM, maar ik zou eerder voor zoiets kiezen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock J5040-ITX€ 143,01€ 143,01
2Interne harde schijvenSeagate IronWolf NAS HDD, 4TB€ 84,34€ 168,68
1BehuizingenInter-Tech IPC SC-4100€ 85,90€ 85,90
2Geheugen internCrucial CT16G4SFRA32A*€ 42,91€ 85,82
1VoedingenFSP FlexGURU 250W€ 70,06€ 70,06
2Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 74,99€ 149,98
Totaal€ 703,45

*eigenlijk werkt het maar met 8GiB RAM, maar met de juiste kit kan je tot 32GiB gaan.

Een op linux gebaseerde NAS zoals Open Media Vault met docker en/of KVM of anders Proxmox met een NAS VM kan hier voor niet al te veel geld al in voorzien en is heel flexibel.
De reden is dat je met 32GiB veel meer kan doen en je met de J5040 veel meer CPU-kracht tot je beschikking hebt. Verder zijn ARM64 niet altijd even volwassen als de x86 tegenhangers van dezelfde software. (verschilt natuurlijk sterk per pakket)
Mocht je toch wel iets afhankelijk willen zijn van big tech, en het niet erg vinden om toch in de X as a Service val te trappen, dan kan een VPS bij een partij zoals Linode natuurlijk ook.
Bottom line: het behouden van je privacy kost geld.

1: Naar aanleiding van commentaar in artikel: mede omdat je dan middels reverse proxy makkelijk bij je zelf gehoste diensten kan en het in geval van het zelf hosten van e-mail ook makkelijker wordt. Het biedt ook de mogelijkheid om eventueel van email provider te wisselen zonder dat je alle email adressen om moet gooien, mits je alle aliassen omzet.

[ Voor 19% gewijzigd door ocf81 op 24-01-2023 16:00 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Soldaatje schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:41:
Ik vind Syncthing wel erg goed als alternatief voor nextcloud, je hebt dan geen server nodig maar dit kan wel.
Verder voor backups Duplicati, die ondersteund ook veel opslag providers daar gebruik ik zelf Storj.io mee.
Verder, Keepass met Syncthing, werkt ook wel goed.
En voor de Chromebook eigenaren, daar kan je Linux op installeren met wat moeite, mrchromebox.tech.
En Lutris/Steam voor gamen op Linux, werkt ook.
Syncthing als je alleen files wil verdelen, maar verder geen andere diensten wil draaien. Als je ook foto's wil doen etc, dan is nextcloud wel beter. Je kan sowieso beide naast elkaar draaien en dan per doeleinde bepalen wat welke dienst dan moet doen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

kodak schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:54:
Prettig dat er zo veel reacties zijn, maar ik mis bij een flink deel helaas de link met het onderwerp privacy of security.

In het algemeen lijkt het me toch dat @arnoudwokke de vraag en verzoek om onderbouwing stelde om duidelijk te krijgen wat er op die gebieden anders/beter/slechter is tussen de oplossing van big-tech en het aangedragen alternatief.
Ik vind het geen gekke aanname, maar misschien is het interessanter om die aanname toch niet te doen. Misschien zijn er wel meer/andere reden. Voor mij zijn privacy en security namelijk slechts bijzaken. Belangrijke bijzaken maar meer gevolgen dan oorzaken.

Mij gaat het om macht, controle, zelfbeschikking, burgerrechten, de rechtstaat en (last but not least) innovatie.
Hele grote en fundamentele principes dus.

Vragen als "Wie is er de baas op internet?", "Hoe ver mag of moet je gaan met censuur?", "Hoe voorkomen we onrecht?", "Welke rechten heb je als gebruiker?", "Wat zijn de gevolgen als je account op een grote site wordt geblokekerd?", "Wat moet je doen als een groot bedrijf al je mail als spam aanmerkt?", "Kan ik naar de rechter stappen?", "Mag de leverancier je smarthome uitschakelen als je weigert te upgraden?" "Kan ik later mijn werk en eigendommen en cultuur (boeken, programma's, muziek) nog overdragen op mijn nageslacht?", "Waarom zou je nog innoveren als je toch al de hele markt in handen hebt?", "Hoe werkt de wereld om ons heen?"
Een interessante bijdrage zou zijn als er dan ook blijkt dat er ook onderzocht is of de vermeende voordelen/nadelen ook ergens uit blijken. Het argument over.big tech is vaak dat ze doen wat gebruikers niet willen of verwachten,
Fundamenteel zullen bedrijven altijd voor geld kiezen boven gebruikers.
dat omgekeerde zal toch ook ergens uit moeten blijken bij alternatief.
Ik kan het niet bewijzen met cijfers maar ik ervaar dagelijks dat schrijvers van vrije software meer begaan zijn met hun gebruikers dan de schrijvers van gesloten software.

Punten waar je makkelijk het verschil ziet zijn:
- aan/afwezigheid van reclame
- aan/afwezigheid van tracking & monitoring met commerciele doeleinden
- de bereidheid om direct met gebruikers te communiceren
- de reactietijd bij (security) bugs
Ligt die grens voor je alternatief vooral bij populariteit, controleer je het zelf, of verwacht je dat anderen dat wel voor je doen om het liever te gaan gebruiken?
Daar is niet echt een simpel antwoord op te geven. Het is een balans tussen zelf controleren en vertrouwen op anderen en het inschatten van de risico's. Een applicatie als Firefox (veel code en veel gebruikers) is iets heel anders dan DynDNS (weinig code, weinig gebruikers). Op een firewall ben ik een stuk kritischer dan op een digitale kookwekker. De software van mijn stofzuigrobot heeft heel andere eisen en methodes dan een stukje AI dat in de cloud van Amazon draait.
Ten slotte speelt kennis en expertise een rol. Ik ben beter in staat om software te controleren als ik zelf relevante expertise heb, al is het alleen maar dat ik ervaring heb met programmeertaal.

De meeste software controleer ik natuurlijk helemaal niet, dat is praktisch gezien niet te doen. Ik krijg dan wel eens de reactie dat het systeem dan niet werkt of zo iets, maar alleen al de mogelijkheid om te controleren is al veel meer dan ik bij gesloten software heb. Bij gesloten software is er helemaal geen mechanisme om er vertrouwen in te hebben anders dan "Het zou wel stom zijn om zo'n mooi product kapot te maken met domme features"... maar zelfs dat werkt in praktijk niet omdat aandeelhouders vooral aan de korte termijn denken.

[ Voor 30% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 16-01-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackOkenobi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23-06 11:58
Browser: Firefox (met uiteraard o.a. ublock Origin)
Zoeken: Startpage.com
Webopslag/back-up: lokale NAS
Sociale media: Geen
Wachtwoorden: Lokaal
Chatten: Signal
Mail: protonmail.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cino
  • Laatst online: 03-07 13:16
Zou deze even heroverwegen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Een aantal zaken blijf ik lekker voor bij "Big Tech". Zo vind ik Safari een prima browser en voor nogal onbenullige wachtwoorden is Apple Keychain heerlijk natuurlijk. Ook spul als VMWare werkt gewoon nét iets beter en geavanceerder dan opensource alternatieven, naar mijn mening. Al kan het natuurlijk geen kwaad om opensource alternatieven op dat soort zaken te vermelden voor mensen die daar prima genoeg aan hebben maar liever FOSS gebruiken of ondersteunen. Er stond in de TS van @arnoudwokke niet dat het perse opensource moest zijn, als het maar niet "Big Tech" is. Sommige zaken die ik noem zijn dan ook niet (100%) FOSS.

Een paar dingen die ik kan noemen:
- Wachtwoorden ben ik overgestapt op Strongbox, een op KeePass gebaseerd systeem maar dan met erg handige aanvullingen. Het is grotendeels opensource en gebruikt lokale opslag in plaats van de computer van iemand anders. (Waar recente ontwikkelingen me toch weer duidelijk maken dat dat superieur is ondanks dat het iets minder gebruiksvriendelijk is. ;)) Uiteraard kán hij wel met iCloud, Dropbox of je eigen (S)FTP server synchroniseren als je dat wil.

- Voor Authenticator (2FA) overgestapt op een iOS-app genaamd "Authenticator+", want die is FOSS, werkt op de Watch en synchroniseert end-to-end encrypted via iCloud met m'n andere devices indien gewenst. Zo hoef ik het spul van Google en Microsoft niet meer te gebruiken.

- Over Cloud gesproken, van Dropbox naar een eigen opslag; 1 lokaal op de Synology (die telt denk ik niet want ook Big Tech) en 1 op een eigen server met een WebDAV-achtig systeem.

- Van Adobe Photoshop overgestapt naar Affinity Photo en GIMP. Weet niet of dat telt.

- Inderdaad ook van WhatsApp naar Signal.

- Geen grote mail provider, maar servertje in eigen beheer met opensource software; maar dat is wellicht te obscuur...? Dovecot en Exim zijn goede opties op dat gebied. En dan een tool als Roundcube voor je webclient als je die wil hebben. En een firewall waar beginners mee overweg kunnen (of althans: een tool die iptables aanstuurt) kun je Config Server Firewall overwegen. Wellicht handige aanvullende info voor overstappers die het zelf eens willen gaan proberen. :P

- Van Notepad naar Notepad++. :P Nee dat was op Windows nog zo, op MacOS toch aan Sublime gegaan. ;)

- Van Apple's iCloud back-ups ben ik overgestapt op iMazing. Dankzij dit systeem worden er lokale versleutelde back-ups (gearchiveerd op tijd & datum, incrementals) gemaakt over WiFi van alle iOS apparaten in huis. Op lokale opslag. Uiteraard is het aan jezelf om eens in de zoveel tijd een export te doen naar een externe schijf die elders ligt of je eigen servertje ergens voor als het huis in de fik vliegt. En waarom? iCloud backups zijn niet end-to-end encrypted, dus privacy technisch vind ik dit veel fijner plus a.) de versioning (ala Time Machine) is geniaal en heel handig, b.) alles lekker in eigen beheer.

- Voor verschillende zaken die normaliter proprietary zijn voor HomeKit ben ik overgestapt op HomeBridge. Dat geeft meer controle. Helaas is niet alles daarin te krijgen en het framework blijft natuurlijk Apple; maar het scheelt wel al weer wat beetjes en maakt bijvoorbeeld de Hue-app overbodig en je kan je Harmony ermee aansturen, etc. Dus ik weet niet 100% zeker of dit meer als tooltje gezien moet worden dan werkelijk "weg van big tech".

- Tenslotte zijn er nog handige tooltjes voor media ophalen en bewerken waarvoor je geen peperdure software nodig hebt van grote namen in de industrie. Denk daarbij voor vervanging van dat soort software aan ffmpeg en Handbrake.

Op medisch gebied heb ik er ook een paar om weg te gaan van Big (Pharma-)Tech als dat interessant is (ik vind van wel, maarja :P):

- Van de officiële Dexcom G6 en Abbott's LibreLink-app overgestapt naar xDrip4iO5 (In de App Store staat een fork genaamd "Shuggah"). (Er is ook een xDrip+ voor Android, al is dat een compleet andere app; wel hetzelfde doel.) Waarom? Het is opensource, je privacy wordt er gewaarborgd, je kan veel meer naar wens instellen, je data is geheel in eigen beheer, follow functies komen beschikbaar in combinatie met een eigen Nightscout server en je kan de app desgewenst zelf aanpassen, bouwen en sideloaden naar je iPhone of Android-device. (Geen jailbreak nodig.)

- Van officiële uitleessoftware van ResMed en Philips naar OSCAR. Waarom? Het biedt meer informatie dan de officiële software en wederom: m'n (real-time) data verdwijnt niet gedwongen in een of andere random computer van een bedrijf met een rukke privacy policy. De pest is wel dat je bij dit spul alsnog gedwongen, nee: gechanteerd noem ik het zelfs, wordt om extreem privacy gevoelige details aan zorgverleners te verstrekken terwijl je dat helemaal niet wil; maar dat is weer een ander onderwerp (waar helaas helemaal geen aandacht aan wordt besteed, door geen enkele media outlet.). ;)

- Van Glukoo naar TidePool en Nightscout (die laatste is opensource en reeds gelinkt hierboven.). Ziekenhuis wil graag Glukoo, maar Tidepool kan veel meer data herbergen, heeft een veel sterkere privacy policy plus het recht om steeds alles te expungen en Nightscout kan ik 100% in eigen beheer houden. Zowel Tidepool als Nightscout zijn opensource en worden beheerd door non-profit organisaties.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:14

LankHoar

Langharig tuig

Cino schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:54:
[...]

Zou deze even heroverwegen :Y
Waarom precies?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Online password managers worden de laatste tijd aan de lopende band gehacked. In eigen beheer is daarom veiliger.

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1 2 3 Laatste