Leuk topic en interessante reacties. Het is ook al eens eerder aangegeven in één van de voorgaande comments. De filosofie achter de actie Weg bij Big Tech lijkt me ook belangrijk.
Wat mij betreft hebben de Big Tech te veel invloed op de wereld (door dataverzameldrift) en daardoor op mijn leven. De invloed én techniek is daardoor té gecentraliseerd. Voor mij belangrijke waardes zijn privacy, security en open source, wat voor mij gelijk staat aan autonomie, veiligheid en vrijheid.
Dit jaar wil ik flink wat moves maken om weg te gaan bij Big Tech.
* Nu gebruik ik nog GMail, maar wil overstappen naar Proton (+ nog wat andere privacy georienteerde mail providers. Altijd handig om meerdere adressen te hebben
)
* Nu gebruik ik nog Windows, maar wil naar Ubuntu (of andere)
* Gebruik al Vaultwarden voor wachtwoorden
* Gebruik al Synology NAS voor opslag
* Als browser gebruik ik Brave (zowel desktop als mobiel, incl de nodige plugins)
* Voor zoeken Startpage (alhoewel die ook Google gebruikt, zij het geanomiseerd), wie weet overstappen naar een ander
* NordVPN gebruik ik. Als mijn abonnement afloopt wil ik een andere overwegen
* Kalender van Google Calender naar Proton
* Contacten nog even zien. Mogelijk NextCloud
* Rumble/odysee voor video's, maar ja, YT biedt toch wel betere content
* Gelukkig kijk ik geen series en houd ik niet van films kijken.
* Chat: matrix e.a. alternatieven (treema bv), maar ook telegram. Al houden de mensen om me heen me op WhatsApp.
* Op fb, twitter en discord zit ik gelukkig niet
En deze is ook al een keer voorbijgekomen; al een keer voorbij gekomen. Er zijn een aantal alternatieven die worden aangeboden door kleinere techbedrijven. Dit betekent niet automatisch dat ze privacy en security hoog in het vaandel hebben.
Mocht er iemand feedback op mijn lijstje hebben dan hoor ik het wel.
Wat mij betreft hebben de Big Tech te veel invloed op de wereld (door dataverzameldrift) en daardoor op mijn leven. De invloed én techniek is daardoor té gecentraliseerd. Voor mij belangrijke waardes zijn privacy, security en open source, wat voor mij gelijk staat aan autonomie, veiligheid en vrijheid.
Dit jaar wil ik flink wat moves maken om weg te gaan bij Big Tech.
* Nu gebruik ik nog GMail, maar wil overstappen naar Proton (+ nog wat andere privacy georienteerde mail providers. Altijd handig om meerdere adressen te hebben
* Nu gebruik ik nog Windows, maar wil naar Ubuntu (of andere)
* Gebruik al Vaultwarden voor wachtwoorden
* Gebruik al Synology NAS voor opslag
* Als browser gebruik ik Brave (zowel desktop als mobiel, incl de nodige plugins)
* Voor zoeken Startpage (alhoewel die ook Google gebruikt, zij het geanomiseerd), wie weet overstappen naar een ander
* NordVPN gebruik ik. Als mijn abonnement afloopt wil ik een andere overwegen
* Kalender van Google Calender naar Proton
* Contacten nog even zien. Mogelijk NextCloud
* Rumble/odysee voor video's, maar ja, YT biedt toch wel betere content
* Gelukkig kijk ik geen series en houd ik niet van films kijken.
* Chat: matrix e.a. alternatieven (treema bv), maar ook telegram. Al houden de mensen om me heen me op WhatsApp.
* Op fb, twitter en discord zit ik gelukkig niet
En deze is ook al een keer voorbijgekomen; al een keer voorbij gekomen. Er zijn een aantal alternatieven die worden aangeboden door kleinere techbedrijven. Dit betekent niet automatisch dat ze privacy en security hoog in het vaandel hebben.
Mocht er iemand feedback op mijn lijstje hebben dan hoor ik het wel.