Oproep van de redactie: software voor 'weg van big tech'

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-09 13:34

RoyK

Hobby tekenaar

Door dit topic (dank @arnoudwokke ) ben ik wel wakker geschud over de staat van ons digitaal welzijn. En tegelijk voel ik me somber over de beperkte impact die ik kan maken als het gaat om mijn gezin en mijzelf te kunnen "beschermen".

De vragen die ik eerder hierboven stelde staan helaas nog dieper in de grond nu ik me wat meer heb verdiept.

Het lijkt er gewoon op dat de sneeuwbal al lang van de berg aan het rollen is en alleen nog maar vaart kan maken. Ik vraag me oprecht af waar ik aan begin en hoeveel energie ik er aan moet gaan spenderen wat ik beter aan iets anders kan toewijzen.

Waar ik over na zit te denken is om in ieder geval over te gaan op Firefox (gebruik nu Edge) wat een easy handeling is.

Wat ik overweeg is om Onedrive (gebruik ik om mijn NAS te backuppen) te vervangen door bijvoorbeeld Stack. Het nadeel is dat het wat meer kost. En dan komt de weegschaal in beeld... het kost meer, er veranderd niets. Zeg jij het maar.

Als Onedrive weg is kan ik Office stoppen. Exchange kan ik vervangen met Protonmail. Dit is leuk voor mijn onderbuik gevoel, maar ik werk nog steeds in Windows 11. Dus linksom of rechtsom..waar begin ik in hemelsnaam aan.

Ik vrees dat dit "weg van big tech" meer romantisch is, een beetje gezonde rebelsheid. Voor sommigen een hobby en zijn er ook wat mensen die in mijn ogen doordraaien.

Ik blijf meelezen want de stof boeit me. Maar ik ben er somber over.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Als gewone thuisgebruiker heb ik inmiddels 4tb aan gegevens, waarvoor ik mijn Synology NAS als backup en cloud gebruik. Alles is remote beschikbaar op al mijn apparaten. Verder maak ik automatisch nog 3 andere backups, waarvan één direct met Hyperbackup van Synology, de anderen gaan ook automatisch, waarbij ik met alles zelfs een jaar terug kan vallen.

Mijn foto's, die ik onderweg neem worden direct naar de NAS gestuurd en gesynchroniseerd naar mijn map voor bewerken in Capture One. Voor mijn mobiel en tablet heb ik geen micro SD kaartje meer nodig, want alles is er. zoals ook op mijn Surface Pro.

De NAS hardware heeft mij ongeveer € 1100,- gekost in de afgelopen 10 jaar en in 2025 vernieuw ik de NAS, de schijven gaan denk ik wel langer mee. Het niet afhankelijk zijn van de grollen van een externe betalende Cloud service is voor mij de grootste winst. Verder is de Synology, zeker de laatste 2 jaar enorm verbeterd en ook eenvoudiger geworden voor een gewone thuisgebruiker zoals ik.

Helaas heb ik gekochte software die niet op Linux loopt, wat de reden is dat ik niets over Linux heb geleerd, waardoor, "Dan ga je gewoon over op Linux", helaas niet op mij van toepassing is. Het is een onneembare muur voor mij op mijn leeftijd. Dus neem ik zoveel maatregelen als ik kan, om minder afhankelijk te zijn van Windows en Google. Hetzelfde geldt voor Android Custom Rom's" en de "Rasberry Pi" voor mij.

Zowat alle data die men wil hebben is te koop, er zijn gewoon legale bedrijven met miljarden omzet die daar in handelen, ik weet zeker dat mijn gegevens inmiddels ook overal bekend zijn, het enige wat ik kan doen is om mijn gegevens op internet zo beperkt mogelijk te houden, liefst niet meer dan wat in een telefoonboek van vroeger staat, als simpele thuisgebruiker kan ik het nooit opnemen tegen Microsoft, Google, Apple etc.

Ik doe geen cloud's en heb software die koop en op mijn PC geïnstalleerd staat, geen subscriptions.
Mijn mail is Tutanota (Keemail) en mijn Freedom account, waar je alles kwijt kan raken als je de wachtwoorden kwijt bent, want dan kan niemand het meer redden, dus het is zaak dat je de wachtwoorden niet kwijt raakt. Keepass staat op al mijn devices en gebruik ik al heeeel lang, beslist geen wachtwoordmanagers die online staan, daar lees ik regelmatig hacks van, die ik nooit over Keepass lees (afkloppen).

Verder zoveel mogelijk gebruiken van wat o.a. in deze thread te vinden is, veel goeie tips..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

epostel schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:20:
[...]

Goede vragen, heb x aantal posts geleden ook al eens gevraagd of er niemand een mooi overzicht heeft van wat Big Tech nu juist allemaal van jou weet. Helaas geen antwoord, en zelf ben ik te chaotisch om dat allemaal mooi bij te houden maar op basis van wat ik de afgelopen 10+ jaar erover gelezen heeft: veel, en alleszins veel te veel om er niets aan te doen voor mij persoonlijk. Het artikel van Arnoud gaat er ook niet echt in detail over, maar het zijn juist die details die duidelijk maken hoe ver het allemaal wel gaat, vind ik. In hoeverre het allemaal schijn is om er iets aan te proberen doen weet ik inderdaad wel niet altijd.

Maar om 1 enkel voorbeeld te geven (en hopelijk volgen er meer) dat het toch niet zo naïef is: het verschil tussen een originele Android of iPhone en een toestel dat iets anders draait is gigantisch. Lees al gewoon enkel de abstract hier: https://www.scss.tcd.ie/doug.leith/apple_google.pdf.
Je kan dat toch opvragen welke informatie ze van je hebben? Maar hoe ze dingen combineren en daar conclusies uit trekken weet je niet.

En als je geen klant bent hebben ze inderdaad nog steeds informatie van je, dan heb je alleen geen mooie username maar een id-nummer in een database.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

RoyK schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:07:
Door dit topic (dank @arnoudwokke ) ben ik wel wakker geschud over de staat van ons digitaal welzijn. En tegelijk voel ik me somber over de beperkte impact die ik kan maken als het gaat om mijn gezin en mijzelf te kunnen "beschermen".

De vragen die ik eerder hierboven stelde staan helaas nog dieper in de grond nu ik me wat meer heb verdiept.

Het lijkt er gewoon op dat de sneeuwbal al lang van de berg aan het rollen is en alleen nog maar vaart kan maken. Ik vraag me oprecht af waar ik aan begin en hoeveel energie ik er aan moet gaan spenderen wat ik beter aan iets anders kan toewijzen.

Waar ik over na zit te denken is om in ieder geval over te gaan op Firefox (gebruik nu Edge) wat een easy handeling is.

Wat ik overweeg is om Onedrive (gebruik ik om mijn NAS te backuppen) te vervangen door bijvoorbeeld Stack. Het nadeel is dat het wat meer kost. En dan komt de weegschaal in beeld... het kost meer, er veranderd niets. Zeg jij het maar.

Als Onedrive weg is kan ik Office stoppen. Exchange kan ik vervangen met Protonmail. Dit is leuk voor mijn onderbuik gevoel, maar ik werk nog steeds in Windows 11. Dus linksom of rechtsom..waar begin ik in hemelsnaam aan.

Ik vrees dat dit "weg van big tech" meer romantisch is, een beetje gezonde rebelsheid. Voor sommigen een hobby en zijn er ook wat mensen die in mijn ogen doordraaien.

Ik blijf meelezen want de stof boeit me. Maar ik ben er somber over.
Ik vind jouw verhaal eigenlijk aardig dramatisch. De stappen die je moet doen zijn vooral eenmalig werk om op te zetten, waarna je gewoon door kan gaan als vanouds. Ja, dat kost geld, maar je krijgt er je vrijheid mee terug.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

ocf81 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:31:
[...]

Ik vind jouw verhaal eigenlijk aardig dramatisch. De stappen die je moet doen zijn vooral eenmalig werk om op te zetten, waarna je gewoon door kan gaan als vanouds. Ja, dat kost geld, maar je krijgt er je vrijheid mee terug.
Tja.. dat is het toch ook gewoon. Hoe meer ik te weten kom over dit onderwerp, hoe triester ik het er eigenlijk voor vindt staan.

Ik begin gewoon in te zien dat "weg van big tech" een ideaal is waar wat romantiek omheen hangt. Maar dat het in het echt onmogelijk is. Wat overblijft is de portemonnee openen en/of er (veel) energie in steken om alles te regelen en te onderhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rayx
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 28-03 17:55

rayx

HUH?

Ik gebruik Brave als browser. Schijnt de betere browser te zijn. Draait onder Chromium, dat vind ik nog wel enigszins verdacht, maar daar heb ik dan weer niet genoeg verstand van.
Ik gebruik AdBlock, die moest ik uitzetten om het artikel te kunnen lezen... En shields in Brave uitschakelen...
Dus je komt er niet heel makkelijk vanaf, ook niet bij Tweakers.
Dit artikel wordt ook geblokkeerd als je niet toegeeft aan de advertentiedruk.

Weg blijven van Big Tech is vooral moeite doen. En niet lui de makkelijkste weg kiezen en sociale druk weerstaan.
Geen Goegel, geen Metaah, geen wazzap enz...
Sms en Signal werken wel, heb je daar geen zin in, jammer dan.
En ja ik "mis" dingen. Ik vind dat prima. Is niet belangrijk genoeg dus. En ik heb genoeg te doen.
Veel apps en tools heb je helemaal niet nodig.
Kijk op de kaart en sla het op in je geheugen, schrijf iets op een stukje papier !
Flikker alles van je telefoon en gebruik het minimale, er zit ook een vliegtuigstand op!
Een oude Macbook voor internet, die je regelmatig leeggooit.
Kranten kan je ook nog amper online lezen (dank DPG !), dus lekker in een bieb of cafe.

En ja het kost moeite....

“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
RoyK schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:31:
Een nachtje geslapen en toch wel wat liggen piekeren over dit onderwerp. Een vraag die aan me blijft kleven is: Wat schiet ik ermee eigenlijk op? Ik hou wel van een beetje rebelsheid, maar wat veranderd er dan? Hebben de Big Techs dan ineens geen inzicht meer in mijn gedrag? Dat zou wel een beetje naïef zijn, denk ik.

En wat mag het dan allemaal kosten? Onedrive vervangen gaat een stukje duurder worden. Dan staat het op een andere plek en heb ik er misschien een beter gevoel bij. Is dat het dan? Gaat het om gevoel?

Voor velen is Linux niet de OS om te zijn voor het dagelijks werk of een potje gamen. Ik heb er in ieder geval niets te zoeken omdat mijn tools daar niet zijn. Alleen daarom sta ik al 0-8 achter.

Ook heb ik op geen enkele manier inzicht wat een OS, browser of programma over mij wegstuurt zodat er een profiel van mij of mijn kinderen gemaakt kan worden.

Onder ons toetsenbord ligt een diep mistig ravijn met griezelige steegjes en slecht verlichte straatjes waar ook getrainde ogen moeite hebben om zicht te houden of te krijgen.

Ik vraag me af:
-hoe groot is de schijnveiligheid?
-hoeveel effort en tijd gaat/wil ik erin stoppen?
-wat mag / gaat het extra kosten in euro's?
-hoeveel gemak mag eraf?
-Is weg van big tech niet een dikke placebo?
Uiteraard kan je hier heel ver in gaan. En een eigen server kost inderdaad wat centen. Want naast de server zelf is het ook aan te raden om reserveonderdelen te bewaren, de hardware kan kapot gaan. En ook je backups moeten goed in orde zijn. Maar als je geen zin hebt in zelfbouw zijn er alternatieven, zoals een NAS.

Op de vraag of "weg van big tech" meer romantisch is, ik zou vooral kijken naar mogelijke problemen.

Bijvoorbeeld: als je Google/Microsoft/cloud account afgesloten wordt (zie review: Account geblokkeerd. Wat nu?) dan heb je een probleem. Dat kan je voorkomen door je gegevens zelf in beheer te nemen. Dit heeft dus niets met romantiek te maken, maar met het lokaliseren van een mogelijk héél vervelend probleem.

Van Windows overstappen naar Linux daarentegen lost meestal geen probleem op, zo'n stap zou ik dan ook minder urgent vinden. Zelf werk ik overdag in Linux omdat het (voor mij) simpelweg prettiger is, maar ik heb wel een dual boot om 's avonds nog een game in Windows te kunnen spelen. Ik hoef ook niet per se weg van alle big tech bedrijven, maar ik kijk vooral naar de praktische kant van elke dienst.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulet
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-09 17:18
Dat je voor je zelf of kinderen Google of Snotify etc nodig heb om muziek te luisteren is wel teveel voor mij.

Je kunt een pendrive met muziek maken en in een usb luidsprekertje stoppen.... dat is alles... of als je freak bent (tweaker ;) ) een audio-systeem opzetten om vanuit een centrale speler in bepaalde kamers muziek te spelen.

Of eenvoudig een oud mobieltje in de slaapkamer als muziekspeler gebruiken... er zijn internet-radiostations die geen reclame hebben ;)

Maar ja, iedereen is anders....

9950x3d+4090+64DDR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

XWB schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:50:
[...]

Uiteraard kan je hier heel ver in gaan. En een eigen server kost inderdaad wat centen. Want naast de server zelf is het ook aan te raden om reserveonderdelen te bewaren, de hardware kan kapot gaan. En ook je backups moeten goed in orde zijn. Maar als je geen zin hebt in zelfbouw zijn er alternatieven, zoals een NAS.

Op de vraag of "weg van big tech" meer romantisch is, ik zou vooral kijken naar mogelijke problemen.

Bijvoorbeeld: als je Google/Microsoft/cloud account afgesloten wordt (zie review: Account geblokkeerd. Wat nu?) dan heb je een probleem. Dat kan je voorkomen door je gegevens zelf in beheer te nemen. Dit heeft dus niets met romantiek te maken, maar met het lokaliseren van een mogelijk héél vervelend probleem.

Van Windows overstappen naar Linux daarentegen lost meestal geen probleem op, zo'n stap zou ik dan ook minder urgent vinden. Zelf werk ik overdag in Linux omdat het (voor mij) simpelweg prettiger is, maar ik heb wel een dual boot om 's avonds nog een game in Windows te kunnen spelen. Ik hoef ook niet per se weg van alle big tech bedrijven, maar ik kijk vooral naar de praktische kant van elke dienst.
Aanvullend: als je de stap naar eigen cloudopslag al hebt gemaakt, dan ben je er al bijna, voor de meeste mensen rest alleen nog e-mail. Zelf ben ik naar een betaalde mailprovider over gegaan maar hier maakte ik me ook behoorlijk zorgen over: na bijna 20 jaar dezelfde e-mail te gebruiken, wat ga ik allemaal missen? Ik heb toen 2 maanden uitgetrokken om beide adressen naast elkaar te gebruiken zodat ik diensten en nieuwsbrieven die ik wilde houden kon bijwerken naar mijn nieuwe adres. Uiteindelijk koste het slechts 1 maand en zou ik nooit meer terug willen. De kosten zijn echt minimaal, beheer is hooguit een kwartier om de maand (updates op mijn nextcloud komen grotendeels vanzelf), en nu ben ik echt compleet los van big tech. Op mijn toestel met GrapheneOS heb ik nu gewoon hetzelfde gemak en functionaliteit als een telefoon met Google Android, alleen ben ik nu écht zelf eigenaar.

De tijd dat onafhankelijkheid voor linux beheerders was met overgewicht, grote baarden en lange nachten van crontabs configureren en sources compileren is echt allang voorbij. Als je genoeg kennis van Linux hebt om het gewoon te kunnen gebruiken en niet krap bij kas zit, dan ligt het echt wel binnen bereik. Naast een spaarpotje voor pech met de auto heb ik nu dus ook een klein potje voor digitale infra. Nog niet hoeven gebruiken overigens.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:16

jurroen

Security en privacy geek

nst6ldr schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:55:
[...]

Aanvullend: als je de stap naar eigen cloudopslag al hebt gemaakt, dan ben je er al bijna, voor de meeste mensen rest alleen nog e-mail. Zelf ben ik naar een betaalde mailprovider over gegaan maar hier maakte ik me ook behoorlijk zorgen over: na bijna 20 jaar dezelfde e-mail te gebruiken, wat ga ik allemaal missen? Ik heb toen 2 maanden uitgetrokken om beide adressen naast elkaar te gebruiken zodat ik diensten en nieuwsbrieven die ik wilde houden kon bijwerken naar mijn nieuwe adres. Uiteindelijk koste het slechts 1 maand en zou ik nooit meer terug willen. De kosten zijn echt minimaal, beheer is hooguit een kwartier om de maand (updates op mijn nextcloud komen grotendeels vanzelf), en nu ben ik echt compleet los van big tech. Op mijn toestel met GrapheneOS heb ik nu gewoon hetzelfde gemak en functionaliteit als een telefoon met Google Android, alleen ben ik nu écht zelf eigenaar.
Oh tof! E-mail migreren is een stuk minder eng dan veelal gedacht wordt. De inhoud van de mailbox kan indien gewenst worden meegenomen (bijvoorbeeld met imapsync). De mailbox bij 'big tech' kan indien gewenst ook doorsturen, zodat je zeker weet dat je niets misloopt.

In mijn optiek valt er ook echt wel wat te zeggen voor "community hosting", bijvoorbeeld door je gezin of familieleden ook een stukje opslag op je Nextcloud te geven. Dat zou ik zelf overigens niet "overhaast" doen, want de beschikbaarheid van hun data ligt daarmee wel in jouw handen. Als je dan geen of geen goede backups hebt en ze daardoor jaren aan foto's kwijtraken... ouch!

GrapheneOS is the best! Welke mailclient gebruik jij? Ik zweer zelf bij FairEmail. Zeker na het doorlopen van de instellingen is het echt een hele fijne mailclient.
De tijd dat onafhankelijkheid voor linux beheerders was met overgewicht, grote baarden en lange nachten van crontabs configureren en sources compileren is echt allang voorbij. Als je genoeg kennis van Linux hebt om het gewoon te kunnen gebruiken en niet krap bij kas zit, dan ligt het echt wel binnen bereik. Naast een spaarpotje voor pech met de auto heb ik nu dus ook een klein potje voor digitale infra. Nog niet hoeven gebruiken overigens.
De tijd van die beheerders is niet voorbij - maar tegenwoordig is het een keuze :) Ik ben Unix beheerder en een baard aan het groeien, just because I can :+

Ik zou zelfs zeggen dat kennis van Unix/Linux niet eens meer een vereiste is. Om een voorbeeld te noemen, CasaOS is een zeer gebruiksvriendelijke oplossing. Ik geloof dat het uit de stallen van Zimaboard komt, welke ermee shipt. Met CasaOS hoef je zelfs geen terminal meer aan te raken, behalve, hooguit voor het flashen ervan.

En een beetje geld kan geen kwaad. Zelfs een semi-managed oplossing zoals Hetzners Storage Share kost vijf euro per maand. Er zijn helaas genoeg mensen voor wie dat teveel is ;(

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik ben nieuwsgierig hoe het anderen afgaat betreft dit onderwerp sinds de oproep van de redactie.

Mij heeft het geïnspireerd om dingen te veranderen. Tegelijk, ervaar ik ook een soort van opgeef gevoel en dat het meer lijkt op romantiek, en misschien iets waar een IT'r zijn hobby in kwijt kan.

Sommige dingen kan ik op orde maken zoals mijn opslag verschuiven van Onedrive naar Stack. Maar Onedrive werkt zo prettig in het geheel. Of Libre office gebruiken ipv google docs. Toch gebruik ik nog regelmatig docs en sheets. Want ze werken zo goed.

Of ToDo dat ingebouwd zit in Windows, werkt als een speer. Etc, etc etc. Het uitproberen van alternatieven, dat net niet altijd even lekker syncen of net niet aansluiten zit me soms in de weg.

Kortom, zie ik het somber in en ben ik meer met mijn eigen principes in gevecht dan dat het iets bijdraagt.

Hoe gaat het jullie af?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05:33
Tsja, 100% weg van big tech zal wel niet gaan, maar ik ben redelijk op weg.

Wat ik zoal gebruik:
  • STACK voor online opslag
  • Mailbox.org met eigen domein voor mail en agenda - Thunderbird als desktop client en FairEmail als mobiele client
  • LineageOS op mijn telefoon.
  • OpenWRT op mijn router en AP's
  • Logseq als notities en TODO app (aanrader!)
  • MoOde audio player als netwerk streamers (Raspberry Pi's)
  • Manjaro Linux op laptop
  • EndeavourOS op mijn desktop
  • Ubuntu op een andere desktop
  • Home Assistant voor home automation
  • OMV als NAS OS op RPi
  • Firefox als browser op mobiel en desktops
  • Bitwarden als wachtwoord manager
Vast nog wel een en ander vergeten, maar dit zijn wel de belangrijkste daily drivers....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ja dat is precies wat ik bedoel. Je moet best door wat hoepels heen zoals je telefoon voorzien van een ander os, je router voorzien van een ander os, ubuntu / linux gaan gebruiken, je nas voorzien van een ander os / of zelf opzetten, etc. Allemaal onderwerpen waar je toch wel een beetje moet begrijpen wat je doet, en meer bij komt kijken dan klik-klaar. Het lijkt dan meer een hobby te worden haha.

Hoe bevalt stack overigens?

Ik gebruik
- bitwarden via Homeassistant
- brave browser met duckduckgo
- Libreoffice (zo veel mogelijk maar verzaak regelmatig)

ps, kan Freetube nog aanraden. Daarmee kan je zonder ingelogd te zijn lokaal toch kanalen subscriben.

[ Voor 8% gewijzigd door RoyK op 05-10-2023 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Laatst online: 17-09 19:29
@RoyK Tja, dat ben ik wel met je eens. Het is een behoorlijke uitdaging om weg te zijn van Big Tech. Vooral hobby, want anders is het te veel gedoe.
Ik heb het volgende gerealiseerd:
  • Fairphone 4 met LineageOs+MicroG;
  • Debian Linux op laptop;
  • VPS (Contabo.de) met Mailcow (dockers met postfix, dovecot, spam, etc.) en 3 eigen domeinen;
  • Intel Nuc thuis met HomeAssistant, AdguardHome, Nextcloud, Vaultwarden (Bitwarden in Rust in Docker), FireFly-III, etc. (Nextcloud en Vaultwarden zijn bereikbaar via subdomein);
  • Domeinen DNS bij Vymex.
Het duurde even om alles goed te hebben, maar als het draait is het wel stabiel en toch goed te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaskeesrand
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 25-11-2023
Zoeken: google => yacy frontend voor solr index + local searx+searxng(metasearch + customization door wat jij kiest om in je index te plaatsen)
Maps: google => openstreetmap
Mobile: android => degoogled android
Mail: gmail/outlook => protonmail, tutanota(verschillende accounts) + 1 account met eigen domeinnaam enkel bedoelt voor contacten waar ik waarde aan hecht
Chat: discord => irc/matrix/xmpp
Generatieve machinelearning algoritmes: chatgpt => selfhosted llms deze kunnen bijna op een pi draaien er is geen enkele reden dat u nog uberhaupt chatgpt gaat liggen helpen en betalen.
Midjourney => stable diffusion ook weer zelfhosted rtx 3060 12 gb vram is genoeg om dit op een deftige manier te kunnen draaien
Microsoft => eender wat geen microsoft is.
Passwords: keepas(xc)/bitwarden
Media: selfhosted library met eigen content: jellyfin, emby, stash(voor de volwassenen) foss media players: vlc, mpv
Fotobewerking: photoshop => gimp
Ide/text editor: vscode of code => vscodium(vscode zonder microsoft), vim, notepadqq
Browsers: chrome/chromium en firefox => firedragon, waterfox, librewolf.

Voor alles is wel een oplossing alternativeto is een goede start om deze rabithole te beginnen ontdekken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Laatst online: 17-09 13:27
k ben nieuwsgierig hoe het anderen afgaat betreft dit onderwerp sinds de oproep van de redactie.

Mij heeft het geïnspireerd om dingen te veranderen. Tegelijk, ervaar ik ook een soort van opgeef gevoel en dat het meer lijkt op romantiek, en misschien iets waar een IT'r zijn hobby in kwijt kan.

Sommige dingen kan ik op orde maken zoals mijn opslag verschuiven van Onedrive naar Stack. Maar Onedrive werkt zo prettig in het geheel. Of Libre office gebruiken ipv google docs. Toch gebruik ik nog regelmatig docs en sheets. Want ze werken zo goed.

Of ToDo dat ingebouwd zit in Windows, werkt als een speer. Etc, etc etc. Het uitproberen van alternatieven, dat net niet altijd even lekker syncen of net niet aansluiten zit me soms in de weg.

Kortom, zie ik het somber in en ben ik meer met mijn eigen principes in gevecht dan dat het iets bijdraagt.

Hoe gaat het jullie af?
Degene die de oproep deed hier :)

Veel dingen zijn gebleven. Het gaat mij puur om het verminderen van de afhankelijkheid, niet om het niet langer gebruiken van diensten van big tech - en dat lukt goed. Dit zijn de dingen die wel of niet een plekje hebben gekregen in mijn dagelijks leven

Browser: Firefox (had ik al), is gewoon gebleven. Ik steun ze ook via een abo met diensten die ik niet of nauwelijks gebruik
Zoeken: Qwant
Maps: Google Maps - ik heb heb OsmAnd+ geprobeerd, maar die kwam tekort voor mij
Mobile: Google Android nog steeds, ook nodig voor werk
Mail: Gmail, met back-up in Proton voor als account afgesloten zou worden
Chat: zoveel mogelijk Signal, waar het moet WhatsApp
Media: YouTube, de andere front-ends zijn niet bij mij blijven hangen in dagelijks gebruik
Wachtwoorden: 1password met back-up in Bitwarden
Foto-en video-opslag: Google Foto's, met back-up op NextCloud en lokaal
Opslaan bestanden: Nextcloud

Dus best wat back-ups en best wat veranderingen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Minder afhankelijk is wel een beetje vaagjes. Mijn Gmail is onder eigen domein, dus te veranderen. Al de rest (wat jij ook opnoemt) is ook te veranderen, mijn Facebook account hecht ik niet zo veel waarde aan. Firefox heb ik ook, en anders is het in twee tellen geinstalleerd.

Tja, backups dat zal het belangrijkste zijn en niet te veel waarde hecten aan dingen die je niet kan exporteren en importeren.

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 11-10-2023 12:56 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 18:10
Falco schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:40:
Tsja, 100% weg van big tech zal wel niet gaan, maar ik ben redelijk op weg.

Wat ik zoal gebruik:
  • STACK voor online opslag
  • Mailbox.org met eigen domein voor mail en agenda - Thunderbird als desktop client en FairEmail als mobiele client
  • LineageOS op mijn telefoon.
  • OpenWRT op mijn router en AP's
  • Logseq als notities en TODO app (aanrader!)
  • MoOde audio player als netwerk streamers (Raspberry Pi's)
  • Manjaro Linux op laptop
  • EndeavourOS op mijn desktop
  • Ubuntu op een andere desktop
  • Home Assistant voor home automation
  • OMV als NAS OS op RPi
  • Firefox als browser op mobiel en desktops
  • Bitwarden als wachtwoord manager
Vast nog wel een en ander vergeten, maar dit zijn wel de belangrijkste daily drivers....
Stack heb ik ingewisseld voor Hetzner Storage Share, die draait op Nextcloud, is uitgebreider configureerbaar, heeft een betere app en betere webomgeving. Eén van de voordelen vind ik dat ik die webomgeving ook kan gebruiken als webmail voor meerdere mailaccounts. Is bovendien goedkoper dan Stack (€5,20 incl. BTW per maand voor 1 TB)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Wild Chocolate schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:42:
[...]

Stack heb ik ingewisseld voor Hetzner Storage Share, die draait op Nextcloud, is uitgebreider configureerbaar, heeft een betere app en betere webomgeving. Eén van de voordelen vind ik dat ik die webomgeving ook kan gebruiken als webmail voor meerdere mailaccounts. Is bovendien goedkoper dan Stack (€5,20 incl. BTW per maand voor 1 TB)
Hoe zit het dan met de locatie van de opslag? Ik zie dat het deels ook in de USA aanwezig is. Stack is zover ik weet geheel Nederlandse bodem / Europese wetgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 18:10
RoyK schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:32:
[...]

Hoe zit het dan met de locatie van de opslag? Ik zie dat het deels ook in de USA aanwezig is. Stack is zover ik weet geheel Nederlandse bodem / Europese wetgeving.
Uit mijn link:
DATA PROTECTION
Your Storage Share will be hosted in our own data center in Falkenstein, Germany. We guarantee that its operation complies with EU's data protection regulations (GDPR). You can also generate a data processing agreement (DPA) that complies with article 28 of the GDPR on konsoleH.
Duitsers zijn veel zeikeriger qua privacy dan Nederlanders (zie bijvoorbeeld hoe lang ze daar streetview hebben tegengehouden).

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:10
Interessant topic.

Ben zelf ook bezig om grotendeels van Big Tech weg te gaan. Al heel wat jaren geleden alles van Google de deur uit gedaan. Helaas is Microsoft ook al heel wat jaren bezig een soort Google te worden. Daarom heb ik recent besloten om ook daar mijn data niet meer te stallen en de overstap naar Proton te maken.
  • Mobiel: iPhone. Hiervoor ben ik ook vervanging aan het overwegen
  • Zoeken: DDG. Dit werkt voor mij goed genoeg
  • Navigatie: Flitsmeister of Apple Maps
  • Email en Kalender: Outlook. Recent begonnen met de overstap naar Proton
  • Chat: Apple Berichten, waar het moet WhatsApp
  • Wachtwoorden: Bitwarden
  • Foto-en video-opslag: iCloud met regelmatige migratie naar NAS middels PhotoSync
  • Bestanden: NAS
Zoals hierboven omschreven ben ik ook aan het overwegen om mijn iPhone te vervangen. Dit is toch wel iets lastiger, omdat het toch wel prettig is als het allemaal 'gewoon werkt', zonder al teveel ermee te moeten klooien.

Ik zie dat er eigenlijk 2 opties zijn die mijn iPhone zouden kunnen vervangen:
  1. Google Pixel met GrapheneOS
  2. FairPhone met /e/OS
Zijn er hier mensen met ervaring met deze OS-en?
Werken de apps voor Banken en bijvoorbeeld DigiD, zonder problemen op deze software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaskeesrand
Het probleem met mobile is dat android dan misschien wel opensource is maar als je de google play services er uit haalt dan werken veel van de bank en id apps niet omdat zij dit doen met de service van google. Normaal kan je een versie installeren met google services of zonder google services.

Ala je dan de originele playstore hebt dan is in mijn ogen het nut van een custom rom te installeren niet meer om privacy redenen maar om de bloat te verwijderen en mogenlijks extra functionaliteiten van he telefoon te ontblokken.

Itsme is ook zo een klucht of was weet niet hoe dit nu zit maar de laatste keer moest ik extra software boven op de bestaande drivers van een werkende cardreader installeren welke niet werkte op linux en hun oplossing toen was om eerst virtualbox te installeren om vervolgens een windows vm aan te maken. Dat slaat als een l*l op een drumstel met een k*tgeluid.

Dus als je id en bank apps wil gebruiken zal je de versies van grapheneOs of /e/Os moeten kiezen die de google play services hebben ingeboud. Ik dacht dat graphene dit normaal wel had maar met /e/OS ben ik niet bekend. Maar is wel iets waar ik na ga kijken want mijn telefoon is na 6 jaar toch wel aan vervanging toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drav91
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:22
klaaskeesrand schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:43:

bank apps wil gebruiken zal je de versies van grapheneOs of /e/Os moeten kiezen die de google play services hebben ingeboud.
Vooralsnog, werken bank apps (ing, asn, raisin) bij mij op GrapheneOS zonder google play services in het user profiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:19

Gotiniens

Fairly odd Tim

Dat bepaalde bank/id apps niet werken heb ik enkel van horen zeggen. Al mijn bank apps werken 100% ook voor mijn creditcard werkt het 100%. Waar dit verhaal vandaan komt geen idee, maar ik gok bij gebruikers uit de VS.

DigiD werkt niet 100%, maar is nog steeds bruikbaar. Het scannen van de QR codes gebruikt een google play library, en die werkt dus niet op bovenstaande OS'en. Maar de QR methode is in mijn ervaring niet verplicht, en kan vervangen worden door SMS.

Ik draai zelf lineageos zonder Google play services, en heb meer problemen met GPS fix, een precieze fix kan soms een tiental seconden duren. Maar uiteindelijk is hij wel goed. Waarschijnlijk ligt dit aan mijn A-GPS modules

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
Het nadeel van GrapheneOS vind ik wel dat dit in principe alleen op een Google Pixel telefoon werkt.
Een Google telefoon aanschaffen om los te komen van Big Tech.... 8)7

Ik ga me eens verdiepen in de Fairphone 5 en /e/OS en de ontwikkelingen hiervan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaskeesrand
Hmm dan moet ik me serieus terug gaan verdiepen maar ik zit op een oude fork van havoc os misschien dat daardoor mijn bank apps en zaken zoals skrill niet werken. Maar moet toegeven zulke zaken op een mobiel doen doe ik eigenlijk niet, meestal gewoon met de kaartlezer ook om dat ik op mijn eigen toestel af en toe al eens durf expetimenteren ivm pentesting vindt ik het niet verstandig om als er een rat op me gsm staat al heb ik die er zelf opgezet dingen te gaan doen zoals mijn bankzaken. Bij deze neem ik mijn woorden terug en ga ik me verdiepen in modernere versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Kriss1981 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:54:
Interessant topic.

Ben zelf ook bezig om grotendeels van Big Tech weg te gaan. Al heel wat jaren geleden alles van Google de deur uit gedaan. Helaas is Microsoft ook al heel wat jaren bezig een soort Google te worden. Daarom heb ik recent besloten om ook daar mijn data niet meer te stallen en de overstap naar Proton te maken.
  • Navigatie: Flitsmeister of Apple Maps
Navigatie: Ik ken flitsmeister niet maar afgaande op de screenshots gebruiken die ook Google Maps. Er zijn ook alternatieven zoals Sygic die offline kaarten gebruiken, is uiteraard niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:44
Gebruikte een hele tijd Brave en DuckDuckGo als alternatieven. Maar met DuckDuckGo heb ik eigenlijk altijd dat ik daarna toch "!g"* er voor zet, omdat de resultaten niet goed genoeg zijn. Ook zijn er diverse controversies omtrend de Brave browser.

Een tijdje geleden kwam ik www.kagi.com als zoekmachine tegen, deze is welliswaar niet gratis**, maar de resultaten zijn dan ook prima. Ook is de "summarize page" optie wel fijn. Ook zag ik dat ze aan een browser werken (momenteel enkel voor MacOS) genaamd Orion.

Geef dus momenteel beiden een kans, en ben eigenlijk wel tevreden.

Met YouTube krijg ik sinds kort meldingen dat videos niet worden afgespeeld zonder de ad-blocker uit te schakelen. Hierdoor ben ik dus overgestapt op https://piped.video wat een privacy-friendly open-source frontend is voor Youtube.

Je kan niet liken en commentaar plaatsen, maar dat deed ik toch al niet. Ook moest ik mijn subscriptions overhevelen. (Je kan een account aanmaken, maar dat is optioneel, anders slaat hij je subscriptions enkel op in de browser).

Verder is daar een bonus dat het "doomscrollen" wat verminderd, doordat het minder suggesties geeft, en je niet zo naar een volgende video kan scrollen bij de shorts.

* Dit is de shebang syntax, welke kagi ook ondersteund.
code:
1
!wiki zoekopdracht
bijvoorbeeld redirect je direct naar wikipedia met de zoekopdracht,
code:
1
!g
is voor google etc.

** Je betaalt met geld, in plaats van met privacy. ;)

Zit er momenteel aan te denken om mijn wachtwoorden te verhuizen, gebruik nu Apple's keychain. Maar dat werkt niet fijn op niet Apple apparaten.

[ Voor 14% gewijzigd door ZpAz op 24-10-2023 12:40 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapi_tijn
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-09 06:41
Ik las vandaag ergens een artikel over het kickstarter project: de Murena 2, een privacy minded smartphone. Wellicht is die nog het overwegen waard in plaats van een pixel aan te schaffen? https://www.kickstarter.c...term=privacy%20smartphone

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriss1981
Kalentum schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:08:
[...]

Navigatie: Ik ken flitsmeister niet maar afgaande op de screenshots gebruiken die ook Google Maps. Er zijn ook alternatieven zoals Sygic die offline kaarten gebruiken, is uiteraard niet gratis.
Bij mij staat er een Apple Kaarten logo onderin het Flitsmeister scherm :?

Heb in het verleden ook wel eens Sygic en HERE gebruikt. HERE vond ik wel prettig en goed werken, dus die ga ik weer eens installeren.
kapi_tijn schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:36:
Ik las vandaag ergens een artikel over het kickstarter project: de Murena 2, een privacy minded smartphone. Wellicht is die nog het overwegen waard in plaats van een pixel aan te schaffen? https://www.kickstarter.c...term=privacy%20smartphone
Die had ik ook gezien, maar vind ik niet zo interessant. Ik ga zeker de ontwikkelingen omtrent het /e/OS volgen en ook de Fairphone 5.

Recent is vanuit Fairphone de Fairphone 4 met /e/OS ondersteuning uitgebracht. Wellicht volgt er ook nog een Fairphone 5 met officiële /e/OS ondersteuning :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 14:09
Soldaatje schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:41:
Ik vind Syncthing wel erg goed als alternatief voor nextcloud, je hebt dan geen server nodig maar dit kan wel.
Verder voor backups Duplicati, die ondersteund ook veel opslag providers daar gebruik ik zelf Storj.io mee.
Verder, Keepass met Syncthing, werkt ook wel goed.
En voor de Chromebook eigenaren, daar kan je Linux op installeren met wat moeite, mrchromebox.tech.
En Lutris/Steam voor gamen op Linux, werkt ook.
Bedankt voor de tip werkt genial en met enkele stappen op een Linux laptop draaiende gekregen en nu synct mijn mobiel fotos met Syncthing!!!

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Laatst online: 17-09 19:29
Kriss1981 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:47:
[...]
Die had ik ook gezien, maar vind ik niet zo interessant. Ik ga zeker de ontwikkelingen omtrent het /e/OS volgen en ook de Fairphone 5.

Recent is vanuit Fairphone de Fairphone 4 met /e/OS ondersteuning uitgebracht. Wellicht volgt er ook nog een Fairphone 5 met officiële /e/OS ondersteuning :)
Ik zie inderdaad dat de /e/ versie nu ook via de webshop van Fairphone zelf te krijgen is. Maar volgens mij is dit gewoon doorverkoop van Murena zelf, aangezien zij ook de support leveren, en niet Fairphone.
Bij Murena zelf is ook de Fairphone 5 te leveren.

Ik heb /e/ een tijdje gebruikt. En met een andere launcher was het best te gebruiken. Maar nu ben ik meer tevreden met LineageOs+MicroG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Browser: in ieder geval eentje zonder DRM, bijv. K-Meleon, Mypal of Yandex. Liefst eentje waarmee je ook kan internetbankieren (met random reader of ander 2fa apparaatje)
Zoeken: maakt niet uit welke zoekmachine je gebruikt, als je maar niet bent ingelogd en regelmatig cookies wist
Webopslag: niet doen, maar gewoon lokaal opslaan op bijv een NAS (met een goede backup), dus zonder enig account bij wie dan ook. Met een eigen VPN server eventueel op afstand beschikbaar maken.
Sociale media: ook niet aan beginnen en dus ook geen account aanmaken bij welke partij dan ook. FB begon ook klein en is juist door het aanmelden/aanmaken van accounts groot geworden.
Wachtwoorden: gewoon uit je hoofd leren. zoveel zijn het er niet als je geen accounts (meer) aanmaakt!
Chatten: IRC of sms, ikzelf doe niet meer dan dat en dan nog vind ik dat ik er teveel tijd/moeite aan besteed
Zakelijke en Open source Instant Messengers zijn er ook wel mocht daar behoefte aan zijn.
e-mail: zelf hosten (dus ook geen Proton Mail) m.b.v. een Synology bijv. Wel lastig als je provider poort 25 uitgaand blokkeert (inkomend is meestal geen probleem), maar wel te doen.En anders zakelijk internet abbo nemen.
Navigatie: Een losse Navtech of Tom Tom werkt in de regel prima, evenals de ingebouwde navigatie van een nieuwe auto. Ikzelf heb nog een Nokia Lumia (zonder simkaart) met Nokia Here die nog steeds werkt en te updaten is, maar wel wat trager is.
Muziek & Video: gewoon ouderwetse offline media of FM/DAB+ radio. Wil je toch online? Dan Youtube m.b.v. SMTube of soortgelijke software. Met SMPlayer/VLC/Kodi of soortgelijke software kan ook online radio of IPTV bekeken overigens (voor online radio gebruik ik WMP of de ingebouwde app op sommige oude Nokia's met Wifi).
Laatste gouden tip: geen Smartphone gebruiken. Die dingen zijn van A tot Z geproduceerd door/in handen van Big Tech. enkele uitzonderingen nagelaten, maar die gaan het toch niet redden.

[ Voor 33% gewijzigd door soedesh op 25-10-2023 05:43 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Pagina: 1 2 3 Laatste