Even de daad bij het woord voegen, een vergelijking van een 2018 Ardbeg Uigeadail 54,2% vs Kilchoman Sanaig Cask Strength 57,8% (2024) en de Caol Ila Murray McDavid Palo Cortado 17yo op 54,6%.
Ik doe het in het kort: de Caol Ila is de beste van de 3, maar dat mag ook wel voor dezelfde prijs voor 1 fles als de Sanaig en Uigea bij elkaar. Toch zou ik, dit wetende de Caol Ila kiezen boven deze twee flessen. Zo goed is de Caol Ila van MMcD. De Sanaig en Uigea lijken her en der op elkaar:
1. Dirty peat, maar de Sanaig is wat mossiger/aardser en de Ardbeg is meer van de havenlucht en zeewier
2. Sterker geturfd dan de Caol Ila, de Uigea komt nog iets meer binnen dan de Sanaig.
3. Beiden hebben een diepe assige toon en dat resulteert in een nasmaak als die van koffie, verbrande koffiebonen, twijgjes in een vuurkorf.
4. Zowel de Sanaig als Ardbeg hebben sherry invloed, maar de Sanaig is veel meer sherried, hoewel ik eigenlijk zou moeten zeggen, de Ardbeg is echt meer beinvloed door de bourbon vaten (meer citrus, meer frisheid, citrus en hooi). De Sanaig is meer van het rode fruit, aardbei, gestoofde pruim.
Ik zou de Sanaig nu eerder kopen dan de Ardbeg Uigeadail. Misschien zou ik dan liever een Ardbeg Corryvreckan kopen om echt die pure Ardbeg ervaring te hebben met bourbon invloed. Zeker omdat de Uigea's niet beter worden over de afgelopen jaren. En deze Sanaig is, op zichzelf gedronken Heel_Erg_Lekker.
Maar toch, die Caol Ila zeg. Wat een frisheid, wat een fruit, wat een balans. De afdronk is langer, vriendelijker, warmer. Ook met water en tijd wordt het alleen maar lekkerder. Prachtig. Zeker in de top 20 van mijn beste whiskies van het jaar, waarschijnlijk top 10. Maar dat komt wel door hele goeie concurrentie.