[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 72 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:30

Thompson

Beeromaniac

Hupske schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:48:
Aangezien hier de whiskykennis zit, hoop ik een antwoord te krijgen op mijn vraag.

Mijn vader wordt binnenkort 60 jaar, en daarom willen mijn broer en ik hem uiteraard iets cadeau doen. Andere jaren gaven we hem wel eens een fles whisky, omdat hij dat heerlijk vindt (en wij ook).

Nu willen we het iets anders aanpakken en hem een proeverij aanbieden, waarbij hij samen met zijn zoons op pad gaat.
Weten jullie een leuke plek in Nederland waar wij terecht kunnen voor een whiskyproeverij en gewoon met z’n drieën kunnen aanschuiven? We plakken er een overnachting aan vast, dus het moet in een stad in Nederland zijn. :)
In Breda heb je ook een prima optie

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-06 18:16

Thasaidon

If nothing goes right, go left

SunnieNL schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:30:
[...]
Bus Whisky vond ik een leuke experience en daar kun je ook blijven slapen op de boerderij.
Eerst proeverij, daarna heerlijk eten in het restaurant (uiteraard met whisky) en dan slapen in heel eenvoudige kamer. Ga je in wat droger seizoen, dan kun je in de omgeving ook goed wandelen.
Mooi om te weten dat het beviel.
De vrouw en ik hebben deze ook nog op onze bucketlist staan ;)

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-06 20:23

Deathchant

Don't intend. Do!

ViperTim schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:07:
[Afbeelding]

Van mijn kerstpakket gekregen. Ik ben geen kenner, maar is dit wat?
Hey Dappels (verkesgeneraal), mwah, ik vind van niet. Tomintoul vind ik zelf tamelijk smakeloos. Vrij slap. Als er nou iets meer diepte inzat, dan zou tomintoul best ok zijn. Lekker zachte bloemige smaken. Dus misschien vind je het wel wat. Ik hou zelf meer van de wat krachtigere smaken.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-06 15:48
Vandaag de Bunnahabhain 5 claxtons besteld die eerder aangeraden werd 😉 Bunnahabhain is super goed spul en dat in jasje van Claxton's met de tip vanuit forum, samen besteld met de Caol ila 9 van Whiskydudes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror-oehoe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-06 23:48
Ik heb keuze stress en kan niet kiezen:
  1. James Eadie Ben Nevis 10 Years Old 2014 (85eu)
  2. James Eadie Aberlour 11 Years Sherry Cask (89eu)
  3. James Eadie Glen Spey 12Y 2008 (93eu)
Welke zouden jullie kiezen, als je er eentje mag uitzoeken? 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:49

sebasd

loopt op espresso

Jthem schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 00:02:
Vandaag de Bunnahabhain 5 claxtons besteld die eerder aangeraden werd 😉 Bunnahabhain is super goed spul en dat in jasje van Claxton's met de tip vanuit forum, samen besteld met de Caol ila 9 van Whiskydudes.
Ik ben benieuwd wat je er van vindt. Die van mij kwam vorige week binnen, geprobeerd even te proeven maar door verkoudheid was het enige wat ik proefde dat het inderdaad nog best een jonge whisky is :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12-06 21:53
terror-oehoe schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 00:57:
Ik heb keuze stress en kan niet kiezen:
  1. James Eadie Ben Nevis 10 Years Old 2014 (85eu)
  2. James Eadie Aberlour 11 Years Sherry Cask (89eu)
  3. James Eadie Glen Spey 12Y 2008 (93eu)
Welke zouden jullie kiezen, als je er eentje mag uitzoeken? 🙈
Heel persoonlijk dit, maar ik zou 3 nemen, Glen Spey van van wees was super, en ik heb meerdere goede geproefd dit jaar waaronder eentje van G&M ook geweldig!

Ben Nevis is voor mij te vaak een hit or miss en dan zou ik de gok voor 85 euro niet nemen, 50/50 of ik hem goed vind of niet dus deze valt voor mij af.

Nummer 2 Aberlour weinig ervaring mee die zou ik echt eerst willen proeven voor ik deze zou kopen.

Conclusie, nummer 3 Glen Spey meest veilige optie voor mij, Ben Nevis zou heel goed kunnen zijn maar ook heel erg tegen kunnen vallen, en Aberlour is mij te onbekend dus blind zou ik hem niet kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@Jeffrey1908 @terror-oehoe

Idd heel persoonlijk. Ik zou namelijk voor de #2 gaan, de Aberlour.
Ik mag deze graag drinken en hou ook wel van Whisky's welke op sherry of bourbon vaten gelegen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-06 22:11
Volgens mij zijn het alledrie aardige sherrybommen dus ik haak af. Niet echt mijn ding.
Maar voordat ik deze bedragen neer zou leggen voor relatief jonge whiskys zou ik toch echt eerst even willen proeven ergens. Zeker als het van een onafhankelijke bottelaar komt.

Ben nevis is wat jeffrey zegt ook voor mij wel een hit or miss. De ene keer fantastisch en de andere keer meh ...🫣

Toch altijd moeilijk te zeggen met die indies. Soms is het beter dan de officiële maar het kan ook flink verprutst zijn tot bijna onherkenbaar "als".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@frank..
Een goeie peated sla ik ook niet over hoor ;-)
Zo heb ik laatst weer de "Saint&Peat" 2024 (van The Ultimate, van Wees) ook weer gekocht.
Dit keer is het een Port Askaig.

The Ultimate, of bv Signatory, durf ik blind te kopen, want mijn ervaringen met deze bottelaars zijn tot nu toe altijd zeer positief geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-06 22:11
@Thasaidon

Peated sla ik ook zeker niet over. 😀 Zeker nu in de winter niet.
Signatory en Van Wees koop ik ook blind. Nog eigenlijk nooit een echte miskoop van gehad.

Maar die jij noemt ken ik niet...
Denk dat ik die maar eens onder de kerstboom ga leggen voor mezelf. Klinkt wel erg intereasant 👍.
Dat is het mooie van dit forum...je hoort nog eens wat 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@frank..
Mijn eerste ervaring met de Saint&Peat was in 2013 en sindsdien probeer ik hem iedere jaar weer te bemachtigen.
Soms lukte dat niet en was hij al op (beperkte oplage), maar ondertussen heb ik genoeg mensen in de vriendenkring die hem ook willen en de eerste die hem ziet besteld gelijk of gaat even bij van Wees langs, ook voor de rest ;-)

Dit jaar is het dus een Port Askaig, voorgaande jaren was het een Bunnahabhain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-06 21:19
Thasaidon schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:01:
@frank..
Mijn eerste ervaring met de Saint&Peat was in 2013 en sindsdien probeer ik hem iedere jaar weer te bemachtigen.
Soms lukte dat niet en was hij al op (beperkte oplage), maar ondertussen heb ik genoeg mensen in de vriendenkring die hem ook willen en de eerste die hem ziet besteld gelijk of gaat even bij van Wees langs, ook voor de rest ;-)

Dit jaar is het dus een Port Askaig, voorgaande jaren was het een Bunnahabhain.
@Thasaidon wel interessant dat ze de naam Port Askaig gebruikten bij Van Wees gezien dat een merk van Elixir Distillers is waarbij ze veelal (maar niet uitsluitend) Caol Ila gebruiken om die Port Askaig 10, 17,etc te 'maken'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@Bambi105
Vond ik ook, om dezelfde reden.
Maar ik weet natuurlijk niet hoe van Wees zijn selectie gemaakt heeft.
Ik ga er even van uit dat ze gewoon een barrel aangekocht hebben. Dit jaar waren er ook maar 420 flessen gebotteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Wat is van Murray mcdavid De Coastal Embrace 28 voor blend bij elkaar gezet... @KillaZ een idee toevallig? Zie in verschillende afwerkingen te krijgen, finish op rum, cognac oloroso vat.

* zie het al met zoeken via website Murray mcdavid zelf, blend van Bunnahabhain, highland park, Lahproigh en Speyside whisky's. Voor 28jaar lijkt me die aardig geprijsd (al zegt de smaak en leeftijd natuurlijk nog niets)

[ Voor 47% gewijzigd door Jthem op 19-12-2024 00:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 21:08
@Jthem Zeker, een blend van Highland Park, Laphroaig, bunna, glenturret, tamdhu, Glenrothes en Macallan.

Daarvan is de jongste dus 28 jaar.

Neem de Olorosso, you'll thank me later ;) :9

K to the KillaZ

• Jthem
KillaZ schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:49:
@Jthem Zeker, een blend van Highland Park, Laphroaig, bunna, glenturret, tamdhu, Glenrothes en Macallan.

Daarvan is de jongste dus 28 jaar.

Neem de Olorosso, you'll thank me later ;) :9
Heb hem besteld met olorosso 😀 thnx!
Allemaal lekker spul wat erin zit zo te zien..

[ Voor 6% gewijzigd door Jthem op 19-12-2024 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:38:
[...]

Heb hem besteld met olorosso 😀 thnx!
Allemaal lekker spul wat erin zit zo te zien..
De rumliefhebber zal de Diamond rum zeker kunnen waarderen hoor, maar deze olorosso springt er echt uit :9

K to the KillaZ

• Jthem
KillaZ schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:22:
[...]

De rumliefhebber zal de Diamond rum zeker kunnen waarderen hoor, maar deze olorosso springt er echt uit :9
Olorosso zal denk ik ook wel goed vallen bij mij. Opzich als ik zie wat erin zit is de prijs niet slecht he.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:54
Jthem schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:54:
[...]

Olorosso zal denk ik ook wel goed vallen bij mij. Opzich als ik zie wat erin zit is de prijs niet slecht he.
Wat is de prijs als ik vragen mag? Ik zie nogal verschillende bedragen voorbij komen nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Om en nabij de 140 145 euro. Heb hem voor 140 besteld(opzij gelegd)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tonger
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-06 18:15
De nieuwe HP12 ziet er toch wel fancy uit, een hele verbetering t.o.v. de oude uitvoering. De smaak zal vast niet veranderd zijn maar het was altijd al een guilty pleasure dus ik heb deze besteld om te vergelijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPvfCRJqlvjjk3m5Lzvo8hrNilg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SHxHGTuztMJWDbvwzeBfTpK3.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-06 18:54
Vanmiddag indoor tasting bij mij slijter midden vh land.
Hart Brothers en Murray MCdavid.
Ben niet bekend met de merken, dus erg benieuwd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
Layumi schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:58:
Vanmiddag indoor tasting bij mij slijter midden vh land.
Hart Brothers en Murray MCdavid.
Ben niet bekend met de merken, dus erg benieuwd
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
***members only***
Organisatie tasting is inderdaad door de slijter. Een dame genaamd Melody zou deze geven, maar de tasting is helaas niet doorgegaan.
Was wel benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Layumi schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:09:
[...]

Organisatie tasting is inderdaad door de slijter. Een dame genaamd Melody zou deze geven, maar de tasting is helaas niet doorgegaan.
Was wel benieuwd
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik hoop dat je wat moois heb kunnen proeven! :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
Ik hoop dat je wat moois heb kunnen proeven! :)
[/quote]
Nee helaas, was erg druk in de zaak. Hoop dat ze deze tasting opnieuw plannen.
Was erg benieuwd naar de Murray M. en dan met sherry, port achtige combi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jthem
Trekken jullie nog een mooie fles open met kerst of niet?

Ik heb met kerst de Glenrothes 25 jaar van Murray mcdavid 1990 bourbon Barrel and jurancon wine cask finish samen met de Glen garioch 11 Moscatel van Claxton's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:05:
Trekken jullie nog een mooie fles open met kerst of niet?

Ik heb met kerst de Glenrothes 25 jaar van Murray mcdavid 1990 bourbon Barrel and jurancon wine cask finish samen met de Glen garioch 11 Moscatel van Claxton's.
Klinkt als een kwaliteit whisky hoor 1990 _/-\o_ !
Misschien vind ik t wel leuk met kerst de nieuw Longrow 18, maar heb dat niet gepland ofzo hoor, zou ook zomaar een andere kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Jeffrey1908 schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:10:
[...]

Klinkt als een kwaliteit whisky hoor 1990 _/-\o_ !
Misschien vind ik t wel leuk met kerst de nieuw Longrow 18, maar heb dat niet gepland ofzo hoor, zou ook zomaar een andere kunnen worden.
Ja is het ook, bij mijn bevordering op het werk 2 weken geleden deze geopend en glaasje van gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:15:
[...]

Ja is het ook, bij mijn bevordering op het werk 2 weken geleden deze geopend en glaasje van gehad.
Toch altijd wel gaaf om zo'n soort fles te openen, de verwachting is toch altijd wel hoog vind ik dan tenminste.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bambi105
Ik heb onlangs een Glen Scotia 10 (cask strength) global travel retail ex-bourbon open getrokken voor de kersttijd (bij de neckpour al een heerlijke whisky! Exact in tegenstelling tot de recensie van DF) en ik ga erg veel genieten van de Ardna AD/10.

In de tussentijd af en toe een nipje van een sample flesje hier en daar (onlangs een prachtige Caol Ila Murray McDavid 17 op Palo Cortado sample mogen ontvangen). Het is nu al een goeie kerst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Bambi105 schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:03:
Ik heb onlangs een Glen Scotia 10 (cask strength) global travel retail ex-bourbon open getrokken voor de kersttijd (bij de neckpour al een heerlijke whisky! Exact in tegenstelling tot de recensie van DF) en ik ga erg veel genieten van de Ardna AD/10.

In de tussentijd af en toe een nipje van een sample flesje hier en daar (onlangs een prachtige Caol Ila Murray McDavid 17 op Palo Cortado sample mogen ontvangen). Het is nu al een goeie kerst!
Klinkt ook erg goed wat je klaar hebt staan of geopend hebt. Hoe was de caol ila 17 van Murray McDavid, die sprong mij ook weer eruit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Jeffrey1908 schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:47:
[...]

Toch altijd wel gaaf om zo'n soort fles te openen, de verwachting is toch altijd wel hoog vind ik dan tenminste.
Klopt op 1 of andere manier blijft het wel speciaal zo flesje openen. Wel niet zorgen dat verwachtingen te hoog zijn, kunnen zaken tegen vakken natuurlijk🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
@Jthem De eerste helft die ik heb geproefd was erg goed, een van de betere Caol Ila's die ik heb gehad in recente jaren. Mijn eerste gedachte was Uigeadail van Ardbeg, maar wel een stuk voller. Het is een prijzig flesje, maar die prijs begrijp ik helemaal voor deze smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Bambi105 schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:43:
@Jthem De eerste helft die ik heb geproefd was erg goed, een van de betere Caol Ila's die ik heb gehad in recente jaren. Mijn eerste gedachte was Uigeadail van Ardbeg, maar wel een stuk voller. Het is een prijzig flesje, maar die prijs begrijp ik helemaal voor deze smaak.
Las de smaaknotities en eerste whiskybase review en werd er ook wel warm van...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bambi105
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lacqRoxo03E5FMHyrfd6-sUEhy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvEom6Ll9HL9ctZhl08jqQ9M.jpg?f=fotoalbum_large

Even de daad bij het woord voegen, een vergelijking van een 2018 Ardbeg Uigeadail 54,2% vs Kilchoman Sanaig Cask Strength 57,8% (2024) en de Caol Ila Murray McDavid Palo Cortado 17yo op 54,6%.

Ik doe het in het kort: de Caol Ila is de beste van de 3, maar dat mag ook wel voor dezelfde prijs voor 1 fles als de Sanaig en Uigea bij elkaar. Toch zou ik, dit wetende de Caol Ila kiezen boven deze twee flessen. Zo goed is de Caol Ila van MMcD. De Sanaig en Uigea lijken her en der op elkaar:
1. Dirty peat, maar de Sanaig is wat mossiger/aardser en de Ardbeg is meer van de havenlucht en zeewier
2. Sterker geturfd dan de Caol Ila, de Uigea komt nog iets meer binnen dan de Sanaig.
3. Beiden hebben een diepe assige toon en dat resulteert in een nasmaak als die van koffie, verbrande koffiebonen, twijgjes in een vuurkorf.
4. Zowel de Sanaig als Ardbeg hebben sherry invloed, maar de Sanaig is veel meer sherried, hoewel ik eigenlijk zou moeten zeggen, de Ardbeg is echt meer beinvloed door de bourbon vaten (meer citrus, meer frisheid, citrus en hooi). De Sanaig is meer van het rode fruit, aardbei, gestoofde pruim.

Ik zou de Sanaig nu eerder kopen dan de Ardbeg Uigeadail. Misschien zou ik dan liever een Ardbeg Corryvreckan kopen om echt die pure Ardbeg ervaring te hebben met bourbon invloed. Zeker omdat de Uigea's niet beter worden over de afgelopen jaren. En deze Sanaig is, op zichzelf gedronken Heel_Erg_Lekker.

Maar toch, die Caol Ila zeg. Wat een frisheid, wat een fruit, wat een balans. De afdronk is langer, vriendelijker, warmer. Ook met water en tijd wordt het alleen maar lekkerder. Prachtig. Zeker in de top 20 van mijn beste whiskies van het jaar, waarschijnlijk top 10. Maar dat komt wel door hele goeie concurrentie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bambi105
Mijn hemel, terugkijkend was het een absurd goed whiskyjaar met de onnoembare februari tasting (heerlijke Ledaig 14yo en de James Eadie Ben Nevis 9yo), whiskybars in Japan (Linkwood en Arran 25, nog oudere Glenrothes en Bowmore distillery hand fill, mesjogge Shizuoka distillery), distilleerderijen en tastings in Schotland (Lagg, Springbank, Cadenheads en Ardnamurchan, Local Barley's, Enmore rum 32yo, meer Arran 25, nog meer Linkwood 25), geweldige samples (Miltonduff 28yo PX van Murray McDavid, Dramfool Bruichladdich 14 op een Syrah vat, deze Caol Ila Palo Cortado, Compass Box Hedonism en Experimental Grain, Raasay unpeated chinkapin, Wolfburn small batch 316), en nieuwe flessen zoals de Adelphi Akkeshi 3yo bourbon, Ardna 10, Ardna WhiskySponge, Ardna Golden Promise single barrel en de Schotland distillery hand fills en shop exclusives. Zo op papier is het een hoop trots gedreutel van een whiskygek (kijk mij eens stoer m'n flessen showen nonsense), maar de mooiste dranken hiervan die ik heb gedronken waren samen met vrienden, gulle giften van vrienden en aimabele barmannen of insider tips van deze Tweakers club. Dat is allemaal een voorrecht en iets om dankbaar voor te zijn. EN leuk om te delen met wie daarin geinteresseerd is. Dank voor de interactie en de positieve sfeer. Ik kijk uit naar nog een jaar whiskyTweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
@Bambi105 en dan te bedenken dat ik blind die sample pakte, in de wetenschap dat het een sample was van een oudere whisky die niet meer leverbaar was :P

Trouwens, deze is ook niet meer leverbaar, dus mocht je hem willen, hij gaat echt belachelijk hard bij de slijters.

Idem voor die coastal embrace op Olorosso :Y)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
@KillaZ inderdaad, de coastal embrace olorosso was ook op 1 dag uitverkocht waar ik besteld had zag ik, de 2 andere (rum en cognac) blijven nog mooi beschikbaar.

Welke gaat nog hard, de Caol Ila 17 of?

[ Voor 6% gewijzigd door Jthem op 24-12-2024 07:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Was aan kijken, die caol ila 17 is ook Palo Cortado sherry, toevallig vandaag de 2 flesjes opgehaald die nog opzij lagen waar de Bunnahabhain 5 van Claxton inzat en deze mooie parel, deze is 2 jaar afgewerkt met Palo Cortado sherry...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feD2tNFNs9QL0LAXDRuuKANI54A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTRor46E0keiCSQ3J50t04nB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:24

Secsytime

Automagisch

Mocht iemand nog een excuus nodig hebben om een mooi flesje te kopen..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Fijne feestdagen iedereen!

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/66/35/1e/66351e002c2efd5c363afbcc02c31d40.jpg

:)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jthem
Fijne feestdagen fijne whiskyproevers! Leuke forumleden waar we elkaar mooie tips geven...

Kerstdagen lekker vrij en oud op nieuw weer nacht werken dus deze kerstdagen lekker genieten!!!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJp34R8WJ52RFU8kJSrrCBHRqGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKlMXZ4hK7lKHxA6AE6Qw4hI.jpg?f=fotoalbum_large
Sampletjes van erg dure whisky's gekregen om te proberen. Kep altijd al willen weten hoe een goeie 18 jarige Macallan smaakt, ik hoop echt dat ik hierin die echte goeie sherried whisky smaak van "vroeger" in kan proeven.
De Glengoyne 30 jaar ziet er verrassend licht uit voor een sherried whisky. De Glengoyne 25 was veel donkerder...Misschien hebben ze het verkeerde sample gestuurd...Ik hoop dat de 30yr beter is dan de 25, want die 25 was wat mij betreft de beste Glengoyne die ik ooit heb gedronken.
Hoe dan ook zijn dit ideale kerstcadeautjes want ik zou het zelf nooit kopen.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jthem
Mooie samples, Glengoyne 25 ook echt super goede whisky, laat ons weten naar de30. ..

Ook benieuwd na de Macallan, heb de17 hier nog mooi staan te wezen van Signatory maar ben benieuwd naar de ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:26:
Mooie samples, Glengoyne 25 ook echt super goede whisky, laat ons weten naar de30. ..

Ook benieuwd na de Macallan, heb de17 hier nog nou staan te wezen van Signatory maar ben benieuwd naar de ervaring.
Oh heb je die GG25 ook al eens geproefd ja?
Ik vond in ieder geval echt een megagroot verschil in smaak tussen de GG21 en GG25 alsof het echt een totaal ander merk was ofzo. Beetje moeilijk te omschrijven.

Tussen de Glendronach 18 en 21 zat zeker ook verschil, maar je proefde duidelijk dat het allebei Glendronachs waren.
Bij de GG21 en GG25 zit zo'n groot verschil....
De 21yr is echt een zachte rijke sherried whisky, lekker vol maar zeker niet krachtig, alsof er alleen 2nd of 3rd fill vaten gebruikt worden. Maar de GG25 was echt een flinke sherry krachtbom (1st fill) die meer richting Glendronach of Edradour-kracht gaat.

Ik heb dus totaal geen idee wat ik van de 30yr moet verwachten. Neigt ie de 21yr-lijn te volgen of de 25yr-lijn...Spannend, ik moet in ieder geval effe kijken wanneer ik een goed moment kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Deathchant schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:35:
[...]

Oh heb je die GG25 ook al eens geproefd ja?
Ik vond in ieder geval echt een megagroot verschil in smaak tussen de GG21 en GG25 alsof het echt een totaal ander merk was ofzo. Beetje moeilijk te omschrijven.

Tussen de Glendronach 18 en 21 zat zeker ook verschil, maar je proefde duidelijk dat het allebei Glendronachs waren.
Bij de GG21 en GG25 zit zo'n groot verschil....
De 21yr is echt een zachte rijke sherried whisky, lekker vol maar zeker niet krachtig, alsof er alleen 2nd of 3rd fill vaten gebruikt worden. Maar de GG25 was echt een flinke sherry krachtbom (1st fill) die meer richting Glendronach of Edradour-kracht gaat.

Ik heb dus totaal geen idee wat ik van de 30yr moet verwachten. Neigt ie de 21yr-lijn te volgen of de 25yr-lijn...Spannend, ik moet in ieder geval effe kijken wanneer ik een goed moment kan vinden.
Ja gg21 is ook al te gek, voor mijn gevoel beetje kerstachtige smaak, gg 25 2 samples van gehad omdat ik hier het kistje met de fles van heb staan. Gg oudere zijn wel een genot om te drinken maar 18, 21 en 25 waren niet te vergelijken, wel stuk voor stuk heerlijk spul, 2 jaar geleden stom geweest om niet toen bij gall meer van de gg 21 te kopen. Met 10% korting kostte die rond 100 euro. Maargoed dat is met zoveel whiskys.

[ Voor 11% gewijzigd door Jthem op 26-12-2024 22:37 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-06 23:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEig3HB-il3n1CB5n3C2JhuEkg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmUiCiIyUPK4hNV8C6oPKaTK.jpg?f=fotoalbum_large

Toch weer een klein cadeautje van de kerstman gekregen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-06 09:38
Philtjens schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:34:
[Afbeelding]

Toch weer een klein cadeautje van de kerstman gekregen hier.
Fijne cadeautjes! Heb batch 27 en die mag er zijn!! Vraag me af in hoeverre dit is te vergelijken met OB Macallan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-06 23:47
Herzeleid schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 00:58:
[...]

Fijne cadeautjes! Heb batch 27 en die mag er zijn!! Vraag me af in hoeverre dit is te vergelijken met OB Macallan.
Nog geen OB macallan geproefd deze beviel me gewoon heel goed.

Ik heb het "probleem" dat meestal bij 46° whiskys de smaak vrijwel vaak hetzelfde is in grote lijnen ( karamel m, bruine suiker, boter, zandkoekjes, vanille ) bij mij vandaar het grotendeels ook cask strenghts zijn in mijn kast pas dan beginnen de smaak notities wat anders te worden voor mij.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jthem
Beste wensen allemaal, net na mijn nacht nog een heerlijke whisky gedronken op de goede afloop. Laat 2025 een mooi jaar worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb gisteravond mijn Glengoyne 30yr sample geopend en een klein slokje geprobeerd. Mijn vielen een paar dingen op:
- de kleur is erg licht; glengoyne kleurt hun whisky niet en deze 30yr is voor 1/3 first fill sherry-oak en voor 2/3 refill sherry-oak, dus in theorie zou deze (een stuk) donkerder moeten zijn.
- de whisky ruikt niet als een complexe sherried-whisky, maar op zijn best als een bourbon-whisky met sherry finish.
- qua smaak lijkt deze whisky op zijn best op een 18 jarige Glenlivet, echt niet ouder.

Normaliter twijfel ik nooit aan een sample, maar aangezien de sample van 3cl behoorlijk wat gekost heeft (55 euro) heb ik toch voor de zekerheid gevraagd of het zou kunnen zijn dat er een vergissing is gemaakt en ik een verkeerde sample heb gekregen.

Op zich qua smaak zeker niet verkeerd/slecht, maar ik dacht effe een Glenfiddich 18yr te proeven ofzo. Heel bloemig, zoet, totaal niet bitter en heel klein beetje houtig op t einde. Misschien was het een Glengoyne 18 of misschien hooguit een 21yr? Afdronk was ook niet complex of lang en binnen 20sec alweer weg.

Ik kan me ook mega vergissen en veel te hoge/andere verwachtingen ervan had. Misschien dat dit precies is hoe de Glengoyne 30yr zich manifesteert. Ik weet dat er een groot verschil is tussen de 21yr en de 25yr, waarbij juist die 25yr de vreemde eend in de bijt is. Die is namelijk een flink krachtige zoals Glendronach, en de rest van hun core range is meer subtieler en zachter zoals Glenfarclas. Dus het zou zomaar kunnen zijn dat ze met de 30 jarige de lijn van alle anderen voortzetten in plaats van de 25yr....

Ik zou al bijna zo arrogant zijn om te zeggen dat ik wel weet welke lagen goeie sherried whisky heeft, en dat deze sample naar mijn mening toch echt niet overeenkomt met wat je van een 30 jaar oude whisky verwacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Deathchant schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 10:36:
Ik heb gisteravond mijn Glengoyne 30yr sample geopend en een klein slokje geprobeerd. Mijn vielen een paar dingen op:
- de kleur is erg licht; glengoyne kleurt hun whisky niet en deze 30yr is voor 1/3 first fill sherry-oak en voor 2/3 refill sherry-oak, dus in theorie zou deze (een stuk) donkerder moeten zijn.
- de whisky ruikt niet als een complexe sherried-whisky, maar op zijn best als een bourbon-whisky met sherry finish.
- qua smaak lijkt deze whisky op zijn best op een 18 jarige Glenlivet, echt niet ouder.

Normaliter twijfel ik nooit aan een sample, maar aangezien de sample van 3cl behoorlijk wat gekost heeft (55 euro) heb ik toch voor de zekerheid gevraagd of het zou kunnen zijn dat er een vergissing is gemaakt en ik een verkeerde sample heb gekregen.

Op zich qua smaak zeker niet verkeerd/slecht, maar ik dacht effe een Glenfiddich 18yr te proeven ofzo. Heel bloemig, zoet, totaal niet bitter en heel klein beetje houtig op t einde. Misschien was het een Glengoyne 18 of misschien hooguit een 21yr? Afdronk was ook niet complex of lang en binnen 20sec alweer weg.

Ik kan me ook mega vergissen en veel te hoge/andere verwachtingen ervan had. Misschien dat dit precies is hoe de Glengoyne 30yr zich manifesteert. Ik weet dat er een groot verschil is tussen de 21yr en de 25yr, waarbij juist die 25yr de vreemde eend in de bijt is. Die is namelijk een flink krachtige zoals Glendronach, en de rest van hun core range is meer subtieler en zachter zoals Glenfarclas. Dus het zou zomaar kunnen zijn dat ze met de 30 jarige de lijn van alle anderen voortzetten in plaats van de 25yr....

Ik zou al bijna zo arrogant zijn om te zeggen dat ik wel weet welke lagen goeie sherried whisky heeft, en dat deze sample naar mijn mening toch echt niet overeenkomt met wat je van een 30 jaar oude whisky verwacht...
Dat klinkt als een flinke tegenvaller, al op Whiskybase gekeken of je überhaupt iets terug kan vinden wat op jou ervaring lijkt? Een whisky waar je een verwachting van kan en of mag hebben kan natuurlijk altijd anders uitpakken en soms zelfs flink tegenvallen.

Zo had ik dit ook met bijvoorbeeld een Tobermory 23 mooie scores op whiskybase best een flinke prijs maar ik vond het verre van een spannende dram, erg vlak mega korte afdronk viel me zwaar tegen, gelukkig was dit op een festival waar het me geen geld kosten, maar deze stond wel op me whislist maar gelukkig eerst kunnen proeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jeffrey1908 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:56:
[...]

Dat klinkt als een flinke tegenvaller, al op Whiskybase gekeken of je überhaupt iets terug kan vinden wat op jou ervaring lijkt? Een whisky waar je een verwachting van kan en of mag hebben kan natuurlijk altijd anders uitpakken en soms zelfs flink tegenvallen.

Zo had ik dit ook met bijvoorbeeld een Tobermory 23 mooie scores op whiskybase best een flinke prijs maar ik vond het verre van een spannende dram, erg vlak mega korte afdronk viel me zwaar tegen, gelukkig was dit op een festival waar het me geen geld kosten, maar deze stond wel op me whislist maar gelukkig eerst kunnen proeven.
Tot zojuist niet gekeken. Ik kijk nooit echt op whiskybase. De laagste score voor any versie van de 30yr is 89+.
Als dit idd écht een 30 jarige Glengoyne was, dan is ie me idd behoorlijk tegen gevallen. Stel je voor je koopt een fles ervan voor 1000 euro, damn :-(

Overigens, ik heb de Tobermory 21yr als sample van Schotland meegenomen en ik was er ook niet over te spreken....Deed me denken aan de hartige sherry-smaak die Glen Garioch ook heeft, en die vond ik ook niet lekker.
Overigens, de Glen Garioch 15yr Sherry Cask en de Glenallachie 15yr Sherry Cask zijn prima naast elkaar te houden om erachter te komen welke van de 2 je voorkeur heeft. De Glen Garioch is dan meer de hartige sherry met lichte zwaveltonen erin. De Glenallachie is dat zoete, zware kruidige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
@Deathchant balen als je er zo op verheugd en dat het dan tegen valt. Vreemd als dit dan de Glengoyne 30 zou zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Wat betreft die Glengoyne 30yr: Ik heb deze reactie gekregen van whiskysite.nl:

Alle flessen die wij samplen komen van de importeur zelf. Zo ook deze Glengoyne 30. De Monnik uit Oldenzaal is importeur hiervan. Dit soort oude flessen worden pas op sample gezet zodra ze besteld worden.

In bijlage de foto van de fles waar we samples van maken en een dichte fles. Je kan zien dat de kleur gelijk is. De verwachting kan natuurlijk altijd hoger zijn dan de werkelijke uitkomst misschien?

Er staan geen andere flessen open van Glengoyne dus het zou geen pickfout geweest kunenn zijn.

Dus ik ga er gewoon vanuit dat het wel degelijk de Glengoyne 30yr was, en ik blijf bij wat ik eerder zei: unworthy. Nogmaals, tis zeker geen slechte whisky, maar qua smaakbeleving en afdronk valt het hooguit in de categorie Glenfiddich 18.

Gelukkig dat het een kerstcadeau was, zodat ik kon proberen.
Ik snap de lovende scores op whiskybase dan ook niet, maar ja, over smaak valt niet te twisten natuurlijk.
Ik vraag me af of mensen automatisch zo'n hoog cijfer geven als een whisky zo oud is en dat bij voorbaat hun smaak al beïnvloed wordt hierdoor.

Glenfarclas 25yr is ook zo'n geval; ik vind dat echt geen goeie whisky. Weinig diepgang in smaak, weinig hangende afdronk....vond dat toen ook een teleurstelling te bedenken dat ie toen voor 95 euro te krijgen was en ik zelfs dát het al niet waard vond.....Tja, ik zou een commercieel slechte whisky reviewer zijn geloof ik....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Nou, hierbij mijn notities van de Signatory Caskstrength Speyside (M) 18yr 2005, 57,9% (Macallan):

Kleur: donkerbruin met een lichte roodtint

Geur: heel duidelijk goeie oude sherrycask: beetje muffig veenwater, kruidig lichtzoet hout, mossig, heel licht-zwavelig/hartig. Na opwarming van het glas ruikt ie heel anders: zoeter, kersen, lichte hint van vanille, amandelspijs, lichte hint van kaneel. Na 5 druppels water ruikt het hetzelfde maar dan minder zoet en meer veenwater.

Smaak: flinke kick op de tong na 3 seconde, dan inderdaad die oude sherrycask smaak, maar lang niet zo zoet als dat ie ruikt. Hij smaakt hartig, heel licht-zwavelig in het begin, daarna overgaand in houtig, gedroogde kersen (stel ik me zo voor) en vooral rozijntjes, vleugje kaneel, amandel. Na 5 druppels water is de smaak nog steeds hetzelfde maar met meer hout smaak (maar dat kan ook komen doordat ik al een slok gehad heb). Wel nog steeds die oude sherrycask-smaak.

Afdronk: lang, en flink droog wordend. Na 5 minuten nog steeds die droogheid en een nat-hout associatie. Na 5 druppels water is de afdronk van deze whisky ook vrijwel hetzelfde: veel smaken aanwezig en erg droog. Na 10 minuten nog steeds veel smaken aanwezig, vooral de smaak die achterblijft wanneer je rozijntjes hebt gegeten.

Dit vind ik dus echt een goeie sherrycask met niet overdreven sherry, maar met vele laagjes smaken.
Véél beter dan de Glengoyne 30yr en ook veel beter dan de limited edition Tobermory 18yr caskstrength (die toevallig ook uit 2005 is en ook op 57,9% is gebotteld).

Zou deze Macallan me 249 euro waard zijn (want dat kost die grote fles) om zelf te kopen? Nee, dan blijf ik toch echt bij mijn Edradourtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Deathchant schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:23:
Nou, hierbij mijn notities van de Signatory Caskstrength Speyside (M) 18yr 2005, 57,9% (Macallan):

Geur: heel duidelijk goeie oude sherrycask: beetje muffig veenwater, kruidig lichtzoet hout, mossig, heel licht-zwavelig/hartig. Na opwarming van het glas ruikt ie heel anders: zoeter, kersen, lichte hint van vanille, amandelspijs, lichte hint van kaneel. Na 5 druppels water ruikt het hetzelfde maar dan minder zoet en meer veenwater.

Smaak: flinke kick op de tong na 3 seconde, dan inderdaad die oude sherrycask smaak, maar lang niet zo zoet als dat ie ruikt. Hij smaakt hartig, heel licht-zwavelig in het begin, daarna overgaand in houtig, gedroogde kersen (stel ik me zo voor) en vooral rozijntjes, vleugje kaneel, amandel. Na 5 druppels water is de smaak nog steeds hetzelfde maar met meer hout smaak (maar dat kan ook komen doordat ik al een slok gehad heb). Wel nog steeds die oude sherrycask-smaak.

Afdronk: lang, en flink droog wordend. Na 5 minuten nog steeds die droogheid en een nat-hout associatie. Na 5 druppels water is de afdronk van deze whisky ook vrijwel hetzelfde: veel smaken aanwezig en erg droog. Na 10 minuten nog steeds veel smaken aanwezig, vooral de smaak die achterblijft wanneer je rozijntjes hebt gegeten.

Dit vind ik dus echt een goeie sherrycask met niet overdreven sherry, maar met vele laagjes smaken.
Véél beter dan de Glengoyne 30yr en ook veel beter dan de limited edition Tobermory 18yr caskstrength (die toevallig ook uit 2005 is en ook op 57,9% is gebotteld).

Zou deze Macallan me 249 euro waard zijn (want dat kost die grote fles) om zelf te kopen? Nee, dan blijf ik toch echt bij mijn Edradourtjes.
Met het lezen van je test/ review moest ik inderdaad meteen aan de offerte 12 jaar cask strenght Edradour denken die je mond zo lekker droog maken en rozijnen je tegemoet komen stuiteren en daarna.... je mond er uitdrogen zooooo lekker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:23:
[...]

Met het lezen van je test/ review moest ik inderdaad meteen aan de offerte 12 jaar cask strenght Edradour denken die je mond zo lekker droog maken en rozijnen je tegemoet komen stuiteren en daarna.... je mond er uitdrogen zooooo lekker
Mwah, de Edradours zijn toch meer overladen met sherry hoor (niks mis mee overigens). Ik vind ze niet zo droog als deze macallan.
Ik ben in ieder geval blij dat ik em geproefd heb. Ik zou er geen 249 euro voor uitgeven maar als het dezelfde prijs zou hebben als de Edradours, dan zou ik zeker eens de Edradour skippen voor deze macallan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Deathchant schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:23:

Mooie uitgebreide notes! Ik kreeg de kaneel een stuk duidelijker door dan jij dat kreeg denk ik. Ik vond hem ook erg goed in balans! En de leeftijd krijg je ook mooi mee! Ik denk dat ik hem iets beter vond bevallen dan jij, maar helaas had ik er niet de tijd voor om hem even goed te laten luchten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jeffrey1908 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 00:16:
[...]

Mooie uitgebreide notes! Ik kreeg de kaneel een stuk duidelijker door dan jij dat kreeg denk ik. Ik vond hem ook erg goed in balans! En de leeftijd krijg je ook mooi mee! Ik denk dat ik hem iets beter vond bevallen dan jij, maar helaas had ik er niet de tijd voor om hem even goed te laten luchten.
Maar dit is wel één van de betere sherried whisky's (die non-Edradour of non-Glendronach zijn) die ik écht goed vond.
Ik kreeg zelfs een heel klein beetje tabakdoos associatie tijdens de afdronk :9~ :9~
Hij beviel dus absoluut goed....maar gewoon geen 249-euro-goed.

In ieder geval had deze whisky geen water nodig; alle smaak proefde ik al bij de onverdunde slok ;)
Als dit de kwaliteit van alle/de meeste Macallans is en de prijs niet zo absurd was, zou ik Macallan zeker toevoegen aan mijn lijstje van favoriete merken (áls ik dat al zo kan zeggen, want ik heb geen favoriet merk, het is alleen dat het meeste van Edradour en Glendronach wat ik proef nooit teleurgesteld heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
@Deathchant erg leuk om met je overwegingen en smaaknotities mee te kunnen lezen.

Dit horende ben ik benieuwd hoe je de jongere/lager geprijsde Speyside (M)'s zou waarderen van Signatory en hoe je een vergelijkbaar merk als Tamdhu in zn huidige vorm beoordeeld. Soms dwaalt er nog wel eens een Speyside (T) rond of een Duich (ook Tamdhu) die ongefilterde, ongekleurde en 46+% whiskies aan het publiek aanbieden.

Ik ben ook zeer benieuwd naar hoe je de standaard Macallan bottelingen (sub 200€) zou waarderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
De speyside macallan van Signatory #29 die net uit is, is dat prijs kwaliteit een aanradertje of niet zo echt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slight
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Jthem schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:53:
De speyside macallan van Signatory #29 die net uit is, is dat prijs kwaliteit een aanradertje of niet zo echt?
Signatory maakt weinig tot geen winst op deze serie. Alles in de 100 proof serie is bizar goed wat betreft prijs-kwaliteit. Waar ga je anders een Independently Bottled Single Malt, in veel gevallen ouder dan 10 jaar, op 57.1% sterkte vinden voor 50 euro? Er is er niet een die lager dan 84 scoort op WB. De Speyside M waar je over spreekt scoort zelfs over de 88.

Linkje naar WB overzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Zag het inderdaad op wb staan, maar als er ergens woord Macallan bij staat hoor ik het liever van de echte drinkers want sommige hypen maar omdat het Macallan is.

Denk zo flesje niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Slight schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:24:
[...]

Signatory maakt weinig tot geen winst op deze serie. Alles in de 100 proof serie is bizar goed wat betreft prijs-kwaliteit. Waar ga je anders een Independently Bottled Single Malt, in veel gevallen ouder dan 10 jaar, op 57.1% sterkte vinden voor 50 euro? Er is er niet een die lager dan 84 scoort op WB. De Speyside M waar je over spreekt scoort zelfs over de 88.

Linkje naar WB overzicht
Sounds good, besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:53:
Waar zie je die staan dan? Bedoel je deze: https://whiskyvanzuylen.nl/whisky/product/macallan/7955

[ Voor 12% gewijzigd door Deathchant op 06-01-2025 20:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Bambi105 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:39:
@Deathchant erg leuk om met je overwegingen en smaaknotities mee te kunnen lezen.

Dit horende ben ik benieuwd hoe je de jongere/lager geprijsde Speyside (M)'s zou waarderen van Signatory en hoe je een vergelijkbaar merk als Tamdhu in zn huidige vorm beoordeeld. Soms dwaalt er nog wel eens een Speyside (T) rond of een Duich (ook Tamdhu) die ongefilterde, ongekleurde en 46+% whiskies aan het publiek aanbieden.

Ik ben ook zeer benieuwd naar hoe je de standaard Macallan bottelingen (sub 200€) zou waarderen ;)
Dank :) Ik heb verder nog nooit een Tamdhu gehad, en ook nog geen jonger/lager geprijsde Speyside (M). Deze die ik nu gekregen had met kerst (ik zou mezelf nooit zo snel zo'n vreselijk duur sampletje kopen to be honest....) was mijn eerste Macallan. Nou ja, niet geheel waar, ik heb in het verleden een Macallan Gold gehad en die was echt smakeloos :N

Als je toevallig nog iets van samples over hebt van diegene die je noemde, kunnen we best eens wat samples ruilen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

By the way, damn zeg, wat is dit een mooie presentatie <3 <3 :
Afbeeldingslocatie: https://whiskyvanzuylen.nl/uploads/large/1733404316_9Scapa-10.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Slight schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:24:
[...]

Linkje naar WB overzicht
Er zijn 12 reviews die dan boven de 88 scoren. Dat zijn vrij weinig reviews.
Dat is denk ik wat hij bedoelt met overhyping; er staat (M) op en dan ineens zou het megagoed moeten zijn. Daar ga ik niet zo in mee.

Waar ik dan wél in mee kan gaan is dat 13yr + non chill filtered + non colored + 1st fill sherryvaten + vatsterkte voor maar 50 euro gewoon te proberen is zonder er echt spijt van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Deze inderdaad, heb hem bij de andere fles toegevoegd ( coastal Embrace 28 olorosso) van Murray mcdavid dus gaan we binnenkort thuis ontvangen 😇🤩

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Deathchant schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:40:
[...]

Er zijn 12 reviews die dan boven de 88 scoren. Dat zijn vrij weinig reviews.
Dat is denk ik wat hij bedoelt met overhyping; er staat (M) op en dan ineens zou het megagoed moeten zijn. Daar ga ik niet zo in mee.

Waar ik dan wél in mee kan gaan is dat 13yr + non chill filtered + non colored + 1st fill sherryvaten + vatsterkte voor maar 50 euro gewoon te proberen is zonder er echt spijt van te hebben.
Toen ik mijn eigen zinnetje (de laatste) vanmorgen opnieuw las, dacht ik fuck it :) Dus kep die 13 jarige Macallan ook besteld. Wat kan er gebeuren voor 47,95 ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
Deathchant schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:47:
[...]

Toen ik mijn eigen zinnetje (de laatste) vanmorgen opnieuw las, dacht ik fuck it :) Dus kep die 13 jarige Macallan ook besteld. Wat kan er gebeuren voor 47,95 ;)
Top, dat is idd een bijzondere prijs in deze tijden. Erg interessant wat Signatory daar aan het doen is. Ik begrijp dat de andere indies hun strategie niet kunnen waarderen.

Er valt wat voor en tegen te zeggen. Signatory is af te schilderen als een soort Albert Heijn die plots de producten van allemaal kleine groenteboeren in NL gaat ondermijnen door ver onder de gemiddelde verkoopprijs hun groenten te verkopen.

Maar de andere kant zegt men dat het bizar is dat appels in dit hypothetische scenario 18 euro per kilo kosten (neem een 5yo Staoisha die bij sommige indies voor 90€+ wordt aangeboden) en dat die AH dus eindelijk weer eens 'normale' prijzen hanteert.

De waarheid zal hier wellicht in het midden liggen. Hebben jullie hier meer perspectieven op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Bambi105 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:33:
[...]

Top, dat is idd een bijzondere prijs in deze tijden. Erg interessant wat Signatory daar aan het doen is. Ik begrijp dat de andere indies hun strategie niet kunnen waarderen.

Er valt wat voor en tegen te zeggen. Signatory is af te schilderen als een soort Albert Heijn die plots de producten van allemaal kleine groenteboeren in NL gaat ondermijnen door ver onder de gemiddelde verkoopprijs hun groenten te verkopen.

Maar de andere kant zegt men dat het bizar is dat appels in dit hypothetische scenario 18 euro per kilo kosten (neem een 5yo Staoisha die bij sommige indies voor 90€+ wordt aangeboden) en dat die AH dus eindelijk weer eens 'normale' prijzen hanteert.

De waarheid zal hier wellicht in het midden liggen. Hebben jullie hier meer perspectieven op?
Denk dat het meer te vergelijken is met een "huismerk", minder marketing, betere prijs-kwaliteit-verhouding, cut out the middle man, zoiets.

Het feit dat je xxxx euro's voor iets *kunt* vragen betekent niet perse dat je dat ook *moet* doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

[...]

To be honest heb ik echt totaal geen weet van "wat er allemaal de ronde gaat".
Ik ben niet op de hoogte van "wat Signatory nu aant doen is". Het enige wat ik meekrijg is:
- steeds meer grote corporaties kopen de kleintjes op, ten nadele van de kwaliteit, want chill filtering en mass-production krijgen voorrang.
- nieuwe kleinere distilleries hebben nog ruimte om whisky te maken "zoals het hoort"
- sherry casks worden steeds duurder en ik krijg wat mee over angstbeelden van tekorten door te hoge chinese vraag
- de echte goeie sherrycasks zijn uitzonderlijk deze dagen omdat grote coorperaties de nadruk leggen op mass-produce en dan kunnen master blenders/distillers zich niet helemaal 100% op kwaliteit richten
- prijzen rijzen de pan uit
Verder krijg ik niks mee (en zoek ik ook niet echt ernaar).

Ik wil gewoon goeie whisky proeven, of dat nou een indie is of een groot merk of een klein merk. Ik wil gewoon een faire prijs betalen. Hoeft niet mega goedkoop te zijn, maar ook niet absurd overhyped duur. Mijn uitgaves per fles liggen sowieso doorgaans tussen de 70 en 100 euro, dus heel goedkoop is dat ook niet. Het whisky-overton-window schuift wel verder op naar "rechts", dus hogere prijzen worden sneller genormaliseerd. Dus ik probeer altijd wat te zoeken that fit the requirements.

Af en toe met een duurder sampletje wat kunnen proeven aan flessen die ik normaliter niet zou kopen is ook wel fijn. Dan kan ik tenminste zelf proeven wat ik vind in plaats van wat sommigen doen whiskybase afstruinen op beoordelingen zoals ze op IMDb voor zich laten bepalen welke film goed is.
Moet iedereen voor zichzelf weten natuurlijk, maar ik wil het gewoon altijd graag zelf weten.

Zo zijn er mensen die zich van te voren kapot laten hypen op een Glengoyne 30yr, want zo'n oude en dure whisky moet het toch waard zijn, en heee kijk eens aan, whiskybase zegt dat ook! En dan kopen ze wellicht zo'n fles en dan stelt ie enorm teleur. Ik laat grootverzamelaars/scalpers even erbuiten, dat zijn gewoon geen whiskyliefhebbers, punt.

Ik ben dan in ieder geval blij dat ik zelf heb ervaren dat een dure Glengoyne 30yr het absoluut niet waard is en zelfs teleurstellend is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Signatory, gordon & mcfail ... en dergelijke kopen ook maar vaten op bij destilleerderijen. Als zo'n vat dan uiteindelijk wat mindere kwaliteit is kunnen ze er gewoon minder voor vragen.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
Het lastige is dat in de whisky markt de prijs volledig losgekomen lijkt te zijn van de kwaliteit. Ws omdat een consumptie artikel met verzamelaars en investeringen word gemixed, net als b.v. bepaalde wijnen. Alleen kun je wijnen nog prima in de supermarkt kopen, maar voor whisky moet je naar een slijterij en dat is alweer een stapje verder qua exclusiviteit. Dat maakt het zo lastig.

En daar komt nog bij het heftige marketing verhaal.

[ Voor 6% gewijzigd door olafmol op 07-01-2025 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Deathchant schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:35:
By the way, damn zeg, wat is dit een mooie presentatie <3 <3 :
Die presentatie is wel mooi, maar "Don't judge a book by it's cover".
Als hij net zo smaakt als de Scapa Skiren... die vond ik erg tegenvallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xV5KKY2CpC6x8HUPPUsD05Pqen4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7npQsDua4kP6Vxvco9BeeobM.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens kan ik je de Tamdhu zeker aanraden...
Ik vond de Tamdu 12 verrassend lekker.
Maar ja, hij word dan ook uitsluitend op Oloroso sherry vaten gerijpt en dat proef je.

De 18 jarige zou ook heel erg lekker zijn, maar die heb ik nog niet mogen proberen.
Is ook een iets andere prijsklasse :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XofXzTsWwRGI37Idbe8E0h0rkHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmE6wz0M2dXT7gl3RvxIJcBS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door Thasaidon op 07-01-2025 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Yalopa schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:27:
Signatory, gordon & mcfail ... en dergelijke kopen ook maar vaten op bij destilleerderijen. Als zo'n vat dan uiteindelijk wat mindere kwaliteit is kunnen ze er gewoon minder voor vragen.
En ondanks dat zou ik blind iedere Signatory kopen. Die zijn mij nog nooit tegen gevallen.
En ik heb er ondertussen al aardig wat gehad, vind ik zelf :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slight
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Deathchant schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:21:
Ik ben dan in ieder geval blij dat ik zelf heb ervaren dat een dure Glengoyne 30yr het absoluut niet waard is en zelfs teleurstellend is.
Typisch geval dat leeftijd niet altijd een goede indicator van kwaliteit is.
Of verzuipen in een sherry vat. Dan proeft de gemiddelde persoon niets meer van de originele slechte spirit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
[...]

Zal ik het maar zeggen dan? Dat het misschien stiekem een Mannochmore is?

* KillaZ laat zichzelf wel uit O-)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
KillaZ schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:28:
[...]

Wat betekent dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
KillaZ schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:28:
[...]

Hahaha, A. Die zag ik niet aankomen want B. Dan steekt Signatory of de draak met zichzelf of nemen ze hun klanten in de maling. Sowieso een mooie whisky anecdote.

Of zoals ze zeggen 'huge if true'!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Bambi105 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:59:
[...]

Hahaha, A. Die zag ik niet aankomen want B. Dan steekt Signatory of de draak met zichzelf of nemen ze hun klanten in de maling. Sowieso een mooie whisky anecdote.

Of zoals ze zeggen 'huge if true'!
Nou, laat ik het zo zeggen; ik heb nog niet 1 persoon bij van Wees, behalve de van Wezen zelf want die heb ik op nog niet 1 festival gezien, horen zeggen dat het een Macallan is.

17 en 18 jarige Macallan zwaar van de sherry neerzetten voor sub 200€? 5 jaar geleden geen probleem maar in deze tijd ben je dief van je eigen portemonnee als je dat doet.

Maar goed, als het wel Macallan is, betekent het dat ze nog veel meer vaten hebben en ze nu willen meeliften op de edrington hype die Macallan heet.

Als het geen Macallan is, geen man overboord want die M kon ook gewoon voor mannochmore staan. Qua profiel helemaal in lijn met die goedkope signatory's en die 17 en 18 jarige sherry bommen.

Je zou ze moeten benaderen als een Mannochmore in mijn ogen, dan word je namelijk niet blind gemaakt door zie hype.

Voor €48 een prima whisky, maar dat is het.

K to the KillaZ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-06 22:56
Het zit misschien iets subtieler in elkaar dan dat er "gewoon" wat vaten op worden gekocht, zeker voor de gevestigde onafhankelijke bottelaars zoals Signatory, Gordon & MacPhail en het oude Douglas Laing.

B.v. Gordon & MacPhail heeft alle controle over het destillaat, ze leveren de vaten zelf aan en rijpen dit onder eigen beheer af. Als een vat niet geschikt is, wordt het niet gebotteld. Door de schaalgrootte is zo'n vat geen gigantisch verlies. Ook de speciale contracten die G&M heeft en had, zorgt ervoor dat ze toegang hebben tot destilaten die andere normaal niet krijgen. Zo was G&M voor vele distilleerderijen een semi-officiele bottelaar.

Wat de grote onafhankelijke bottelaars niet kunnen/willen gebruiken verdwijnt dan naar de markt, om door andere onafhankelijke bottelaars opgekocht te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Bedoel je dan dat de Speysides met "m" erop mogelijk Mannochmore is dan, zoals de 17&18 jaar en de 13jarige nu van #29. Maar overal lees je op websites / slijters Macallan erop enz.

Mij valt niks meer maar ik heb geen idee. 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
KillaZ schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:37:
[...]

Nou, laat ik het zo zeggen; ik heb nog niet 1 persoon bij van Wees, behalve de van Wezen zelf want die heb ik op nog niet 1 festival gezien, horen zeggen dat het een Macallan is.

17 en 18 jarige Macallan zwaar van de sherry neerzetten voor sub 200€? 5 jaar geleden geen probleem maar in deze tijd ben je dief van je eigen portemonnee als je dat doet.

Maar goed, als het wel Macallan is, betekent het dat ze nog veel meer vaten hebben en ze nu willen meeliften op de edrington hype die Macallan heet.

Als het geen Macallan is, geen man overboord want die M kon ook gewoon voor mannochmore staan. Qua profiel helemaal in lijn met die goedkope signatory's en die 17 en 18 jarige sherry bommen.

Je zou ze moeten benaderen als een Mannochmore in mijn ogen, dan word je namelijk niet blind gemaakt door zie hype.

Voor €48 een prima whisky, maar dat is het.
Ik lees een heleboel, voor mij, “geheimtaal”. fascinerend ;) wat is bv een “edrington hype die Macallan heet”?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Ik vind wat Signatory doet prima, mooie prijs, maar benader deze whisky ook als een whisky die 50 euro kost, de een is beter dan de andere maar er zitten echt wel leuke tussen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
Thanks @KillaZ interessante achter de schermen analyse!

Goeie whisky is goeie whisky, of het nou NAS, blended grain, 200 euro of 25 euro is.

Als ze met hun Speyside M een mooie Mannochmore hebben gemaakt die voor het gemak als Macallan wordt beschouwd (niet iedereen heeft een @KillaZ in z'n leven) voor die prijs, prima.

En het punt van @Jeffrey1908 klopt des te meer. Beoordeel de whisky naar z'n prijssegment, niet z'n leeftijd, naam of kleur.

Ik zou het wel een cynische (zeg maar leugenachtige) werkwijze vinden van Signatory als ze jarenlang een idee hebben opgebouwd dat hun Speyside M een Macallan is en dat nu gaan inzetten om al hun M Speysiders te verkopen op die naamsbekendheid.

Ik zou ook vreemd staan kijken als ze een sherried Mortlach of Miltonduff bottelen en ik verwacht Macallan. Nu ben ik inmiddels van mening dat ik een betere ervaring krijg met een Miltonduff of Mortlach dan met een Macallan, dus ik zal zeker niet teleurgesteld worden in dit geval. Meer transparantie zou ik wel waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Bambi105 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:49:
Thanks @KillaZ interessante achter de schermen analyse!

Goeie whisky is goeie whisky, of het nou NAS, blended grain, 200 euro of 25 euro is.

Als ze met hun Speyside M een mooie Mannochmore hebben gemaakt die voor het gemak als Macallan wordt beschouwd (niet iedereen heeft een @KillaZ in z'n leven) voor die prijs, prima.

En het punt van @Jeffrey1908 klopt des te meer. Beoordeel de whisky naar z'n prijssegment, niet z'n leeftijd, naam of kleur.

Ik zou het wel een cynische (zeg maar leugenachtige) werkwijze vinden van Signatory als ze jarenlang een idee hebben opgebouwd dat hun Speyside M een Macallan is en dat nu gaan inzetten om al hun M Speysiders te verkopen op die naamsbekendheid.

Ik zou ook vreemd staan kijken als ze een sherried Mortlach of Miltonduff bottelen en ik verwacht Macallan. Nu ben ik inmiddels van mening dat ik een betere ervaring krijg met een Miltonduff of Mortlach dan met een Macallan, dus ik zal zeker niet teleurgesteld worden in dit geval. Meer transparantie zou ik wel waarderen.
De grote vraag is nu dus: wie heeft die M=Macallan koppeling gemaakt? Zij zelf niet lijkt het

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Bij mij draait het uiteraard om de smaak maar vind het ook leuk om te weten wat je nu drinkt natuurlijk. Als je bv bij van zuylen op site ook gewoon ziet staan dat het Macallan is zou je toch moeten aannemen dat zoiets zou kloppen, of zou zo slijter dan ook"verkeerd" geïnformeerd worden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
olafmol schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:01:
[...]

Ik lees een heleboel, voor mij, “geheimtaal”. fascinerend ;) wat is bv een “edrington hype die Macallan heet”?
Even voorop stellen, "wij" zullen nooit weten wat er echt in zit. Echter, als je kijkt naar de markt, waar Aziaten alles wat Macallan heet blind kopen zelfs als het een matige spirit is en de gigantische volumes die Edrington heeft en maakt is het gewoonweg "raar" om daar als Signatory niet van te profiteren.

Uiteindelijk zijn ze er maar voor 1 ding: Geld verdienen.

Zoals ik al zei: Het rijmt in deze markt, met de prijzen voor vaten waar Macallan in zit, niet dat je voor onder de 200 euro een 17 tot 18 jarige zwaar in de sherry (wat een NL favo is!) Macallan op de markt brengt..

Chapeau als ik er volledig naast zit he, ik ben er zelf ook debet aan want zowel de goedkopere signatory als de sherry bom staat in de kast, maar ik wacht op de dag dat ik een 18 jarige sherry mannochmore er naast kan zetten :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-06 09:35

Thermomet3r

het is warm of koud

Recent 2 flessen whisky gekregen, kan er niet veel over vinden, (enige wat ik vind is dat ze in 2001 gebotteld zijn) misschien dat iemand hier ze herkend.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SSJjBd0W5xjhgpMzp0YC74DGtE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbNb53RN64dnvJesMQcYVCnh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tInVm-Dv6Ds9528nvC-vnoCZFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gSXB01lb35xHGGdEN5fGIZrE.jpg?f=fotoalbum_large

Wel geinig dat de kunstenaar van het plaatje cricket en crocket door elkaar heeft gehaald.

specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Thermomet3r schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:13:
Recent 2 flessen whisky gekregen, kan er niet veel over vinden, (enige wat ik vind is dat ze in 2001 gebotteld zijn) misschien dat iemand hier ze herkend.[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wel geinig dat de kunstenaar van het plaatje cricket en crocket door elkaar heeft gehaald.
Google: “ Old Cricket Canadian Whisky

An old Canadian whisky produced by San Giorgio s.r.l.”. Ging voor 20 dollar ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Bambi105 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:49:

Ik heb deze Speyside (M) 13yr voor 47,95 gekocht gebaseerd op dat het idd Macallan is; ik heb immers nu geproefd dat Macallan in mijn smaakpalet past en gewoon de gok genomen dat deze ook wel ok zou zijn.

Ik ben het volledig met je eens dat het inderdaad leugenachtig zou zijn als het ineens wat anders was, gewoon omdat ze mensen op deze manier misleiden.
Tegelijkertijd, als de whisky niks is, of juist superlekker is, dan is dát het eerste wat telt; ik heb met Glengoyne wel gezien dat niet alles automatisch goed is, dus datzelfde zal voor Macallan ook kunnen gelden. Dus mocht deze Macallan dezelfde teleurstelling teweeg brengen als de Glengoyne 30, dan zal ik deze fles uiteraard niet meer kopen, en ja, ik zou natuurlijk op mijn hoede zijn elke keer als Signatory dan met (M) gaat liggen marketen. Maar ja, ik bekijk het van aankoop tot aankoop. Het kan nou eenmaal gewoon voorkomen dat een whisky niet aan je verwachting voldoet, ookal is het van het merk dat je graag drinkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:58

inhico

pw

olafmol schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:01:
[...]

Edrington is de eigenaar van Macallan. En ook Glenrothes en Highland Park. En Famous grouse etc.

edit: en Macallan is een hype...

[ Voor 5% gewijzigd door inhico op 08-01-2025 12:31 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Deathchant schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:59:
[...]

Ik heb deze Speyside (M) 13yr voor 47,95 gekocht gebaseerd op dat het idd Macallan is; ik heb immers nu geproefd dat Macallan in mijn smaakpalet past en gewoon de gok genomen dat deze ook wel ok zou zijn.

Ik ben het volledig met je eens dat het inderdaad leugenachtig zou zijn als het ineens wat anders was, gewoon omdat ze mensen op deze manier misleiden.
Tegelijkertijd, als de whisky niks is, of juist superlekker is, dan is dát het eerste wat telt; ik heb met Glengoyne wel gezien dat niet alles automatisch goed is, dus datzelfde zal voor Macallan ook kunnen gelden. Dus mocht deze Macallan dezelfde teleurstelling teweeg brengen als de Glengoyne 30, dan zal ik deze fles uiteraard niet meer kopen, en ja, ik zou natuurlijk op mijn hoede zijn elke keer als Signatory dan met (M) gaat liggen marketen. Maar ja, ik bekijk het van aankoop tot aankoop. Het kan nou eenmaal gewoon voorkomen dat een whisky niet aan je verwachting voldoet, ookal is het van het merk dat je graag drinkt.
Nergens communiceert Signatory zelf dat het om Macallan gaat. Ik vermoed/vrees dat iemand anders (een winkel, handelaar of reviewer?) die Macallan referentie eraan geknoopt heeft. Het klopt idd dat een Nederlandse online webshop expliciet daar Macallan noemt, maar ik zie dus nergens bij Signatory zelf ook maar enige rererentie.

Ik zou dus niet direct de blame bij signatory leggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bambi105
https://twowhiskybros.co....ion-motherlover-101-proof

@Deathchant @KillaZ

Nu denk ik niet dat deze heren meer 'in the know' zijn dan bijv. @KillaZ maar zij geven in elk geval wat smaaknotities ter referentie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Deathchant schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:59:
[...]

Hoezo heeft Signatory je dan misleid? Het is gewoon een spelletje met het wel of niet kopen van merkrechten op een vat. Ik durf te wedden dat een Mannochmore ook prima in je palet past.

Maar je ziet al hoe dit loopt; ik zaai twijfel (die er ook bij anderen is) en het balletje gaat rollen.

Zo gaat het ook bij de importeur, die belt de slijter: "ja zou Macallan kunnen zijn". Slijter: "Ja is Macallan"

:)

@Bambi105 nogmaals, het zou best Macallan kunnen zijn en ook hier is de manier van omschrijven niet verkeerd: "Speyside distillery, often referred to as “Speyside (M),” which, for those in the know, means Macallan."

Klopt, Macallan wordt in Speyside gemaakt en kan op deze manier omschreven worden. Maar een 13 jaar oude voor 50 pond?

Iemand is daar vergeten om geld te verdienen :+

[ Voor 11% gewijzigd door KillaZ op 08-01-2025 13:35 ]

K to the KillaZ

Pagina: 1 ... 72 ... 77 Laatste