Nee, maar wel besteldJeffrey1908 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:48:
[...]
Ik zie deze overal beschikbaar komen, al iemand die deze heeft geproeft?

Hopelijk morgen proeven, want hij gaat vandaag nog op de bus zeggen ze.

Nee, maar wel besteldJeffrey1908 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:48:
[...]
Ik zie deze overal beschikbaar komen, al iemand die deze heeft geproeft?
Leuke prijs ook! Laatst Port Askaig Cask Strenght op en die was prima! Iets wat citrus, kruidigheid, en een licht zoetje en uiteraard de zware turf, maar die is wel iets duurder.Thasaidon schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:37:
Voor de liefhebbers (zoals ik)
Hij is er weer. De Saint & Peat 2024.
[Afbeelding]
[...]
https://www.drankgigant.n...-peated-2024-edition.html
Ik heb m al bijna binnen
Door prive omstandigheden ben ik er alleen de avondsessie morgen, voel je vrij om een drammetje te halenmace schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:23:
[...]
Ik ben zaterdag van de partij.![]()
***members only***
K to the KillaZ
Ik heb een aantal jaar geleden de Port Askaig 100 Proof gehad. Die smaakte net zo als jij beschrijft.Jeffrey1908 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 00:13:
Laatst Port Askaig Cask Strenght op en die was prima! Iets wat citrus, kruidigheid, en een licht zoetje en uiteraard de zware turf, maar die is wel iets duurder.
[ Voor 31% gewijzigd door Thasaidon op 15-11-2024 11:09 ]
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
[ Voor 12% gewijzigd door Jthem op 16-11-2024 10:12 ]
Was weer gezellig!mace schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:23:
[...]
Ik ben zaterdag van de partij.![]()
***members only***
K to the KillaZ
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Was echt weer een topavond, niet in de minste plaats vanwege jouw goede zorgen.
Eens, ik zou ook gelijk meedoen.m181087 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:47:
Als ik al die lekkere flessen voorbij zie komen, moet ik toch geregeld denken aan de online tasting van @KillaZ / High Spirit begin dit jaar. Die was ook echt top.
Stiekem hoop ik nog steeds dat daar een vervolg op komt. Ik zou me i.i.g. weer blind inschrijven.
[ Voor 5% gewijzigd door KillaZ op 19-11-2024 12:00 ]
K to the KillaZ
Snap ik heel goed, maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat een aantal potentiële deelnemers je daar graag mee helpt als dat de issue isKillaZ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:00:
Jajaja.....Ik heb gewoon weinig motivatie om 200+ reageerbuisjes te vullen ja
Dan moet ik een fles extra inkopen voor het "inproeven" tijdens het "inpakken"m181087 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:18:
[...]
Snap ik heel goed, maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat een aantal potentiële deelnemers je daar graag mee helpt als dat de issue is
K to the KillaZ
Nou, dan kom ik zeker reageerbuisjes vullen!KillaZ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:03:
[...]
Dan moet ik een fles extra inkopen voor het "inproeven" tijdens het "inpakken"![]()
![]()
Jesse en ik hebben het er al over gehad, festival seizoen is nu wat rustiger, misschien komt het er weer aan, maar dat zal uiteraard niet via Tweakers zijn![]()
Heb er van het weekend een glas van gehad. Bijna een neckpour, want had er al een sample uitgehaald voor iemand anders en de fles een halve dag open laten staan.Secsytime schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:36:
Op whiskybase zijn de reviews van de Ardnamurchan 10 yo niet al te best.. heeft iemand hem hier al geprobeerd?
Ja precies zoals jij zegt fruit, honing en ik had dan ook wat nieuw hout.schraal schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:04:
[...]
Heb er van het weekend een glas van gehad. Bijna een neckpour, want had er al een sample uitgehaald voor iemand anders en de fles een halve dag open laten staan.
Ik had deze niet als Ardna herkend als ik het niet wist.
Zoet, fruitig, honing, was. Winegums. Ik hou er wel van.
[ Voor 21% gewijzigd door Jeffrey1908 op 19-11-2024 22:57 ]
https://www.gall.nl/booms...6e-4821-8dd6-3012e1946593Deze Dutch Single Malt heeft na 7 jaar rijping op voormalig Amerikaanse Bourbon vaten zijn ultieme smaak bereikt en maakt het tot een mooi glas om echt van te genieten. Serveer Boomsma Dutch Single Malt Whisky in een mooi glas, puur, met eventueel een drupje bronwater om de verfijnde aroma’s te laten floreren.
Als je nu gewoon eens op bezoek komt 😉Thasaidon schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:48:
Iemand al ervaring met deze?
Boomsma Dutch Single Malt 7Y
[...]
https://www.gall.nl/booms...6e-4821-8dd6-3012e1946593
GerkeP
Dit was weer een erg leuke sessie. Ik zal het niet zo uitgebreid doen, maar dit is wel degelijk whisky voor een lofzang van mijn kant.Bambi105 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:41:
[Afbeelding]
Notities volgen later van deze kleine proeverij vanavond. Ben benieuwd!
De fles Jura heeft het niet heel lang volgehouden hier.janvanduschoten schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:37:
[...]
M'n dochter (ja, 18+) wilde ook even proeven waar dit nu naar smaakte. "Oe, sterk", "ik ruik hout" en eindigend met "het smaakt een beetje naar blokfluit spelen"![]()
Hij bevalt mij goed, binnenkort maar eens wat andere varianten proberen. Tamnavulin Double Cask staat nu ook op m'n to-do lijstje
Ik heb hem bijna op, hij drinkt makkelijk wegLoei123 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:51:
[...]
De fles Jura heeft het niet heel lang volgehouden hier.
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Zo denk ik over de Tamnavulin en Aberfeldy 12.janvanduschoten schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:57:
[...]
Die Jura is er wel 1 om standaard te hebben staan vind ik, prima prijs/smaak/kwaliteit.
K to the KillaZ
Die tobermory? Zeker, maar hij was op backorder dus ik wacht op het verlossende woord van Jesse, die zou dat via jou aan mij doorgeven, was het verhaal. 😇
Kleine 3 weekjes, dus misschien heb je mazzel voor kerstmace schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 01:07:
[...]
Die tobermory? Zeker, maar hij was op backorder dus ik wacht op het verlossende woord van Jesse, die zou dat via jou aan mij doorgeven, was het verhaal. 😇
K to the KillaZ
Niets te verliezen behalve wat euros en m'n leverBambi105 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:35:
Absoluut doen @Kwistnix , daar is een wereld te ontdekken. Mooie Doorly's, Hampden's, Black Tot, Chairman's Reserves, etc. Etc! Genieten!
Dan is een fles rhum van Clairin Casimir 52 Months zeker aan te raden. Deze heeft liggen rijpen op Caroni vaten. Ongekend lekkere rum waar de banaan goed in te proeven is 🤯Kwistnix schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:08:
Ik was door mijn whiskey heen en op een game avondje brengt een vriend meestal zelf een fles mee. Dat was alleen geen whiskey deze keer, maar bruine rum. Dat is toch ook wel lekker spul hoor! Naast whiskey en sake ga ik daar ook maar eens meer van proberen.
[ Voor 12% gewijzigd door Jthem op 03-12-2024 07:31 ]
[ Voor 46% gewijzigd door Thasaidon op 09-12-2024 14:20 ]
Die Claxtons deanston valt tegen, daar zou ik voor die prijs niet aan beginnenBambi105 schreef op zondag 8 december 2024 @ 06:50:
@Philtjens dan hier een paar onorthodoxe aanbevelingen, die wel binnen je criteria (lijken te) vallen:
https://www.dramtime.nl/p...1yo-special-release-2024/
Deze ongeturfde Caol Ila heb ik zelf niet gedronken, maar ik hoor vanuit meerdere hoeken en vooral van mensen die liever geen geturfde whisky drinken dat Diageo deze Special Release wel echt goed heeft gedaan.
Uiteraard wens ik je ook de Ardnamurchan AD/10 toe. Ongeturfd, absoluut vol en vet, maar anders dan dat je gewend zal zijn (als ik je verhaal zo lees).
Bij vol en vet, met sherry invloed denk ik ook meteen aan: Deanston! Die heeft zo'n fijne wassigheid en intensiteit, ook bij 46%. Als je de Oloroso sherry cask strength kan vinden, zit je gebakken. Deze Claxton's zal vast ook niet teleurstellen op 50%: https://www.whiskysite.nl...xtons-exploration-se.html
[ Voor 6% gewijzigd door KillaZ op 09-12-2024 12:29 ]
K to the KillaZ
Top @KillaZ , straight from the horse's mouth! Dit is inside info waar we wat mee kunnen.KillaZ schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:02:
[...]
Die Claxtons deanston valt tegen, daar zou ik voor die prijs niet aan beginnen
@Philtjens In diezelfde serie van Claxton's zit de 5 jarige Bunna op Oloroso. Dat is een bak appeltaart met Fudge. Mooi voor deze tijd van het jaar!
Is dat deze? https://www.whiskysite.nl...claxtons-exploration.htmlKillaZ schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:02:
[...]
@Philtjens In diezelfde serie van Claxton's zit de 5 jarige Bunna op Oloroso. Dat is een bak appeltaart met Fudge. Mooi voor deze tijd van het jaar!
[ Voor 6% gewijzigd door sebasd op 09-12-2024 14:15 ]
Vele Edradours hebben deze qualities ook, dat "vettige", bijna tabak-zwavelachtige randje.Philtjens schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 22:17:
Op zoek naar wat suggesties voor de feestdagen.
Ik ben op zoek naar een mooie whisky voor de feestdagen.
Ik hou vooral van volle smaken en vettige whisky (geen turf).
Alcohol.percentage ook minstens 46% andere vind ik het te braaf.
Ter vergelijking qua smaak overlaatst een signatory speyside 13y cask strenght gehad beviel me heel erg goed.
Alsook een the octave glentouchers 2009 cask strenght deze was iets subtieler qua smaak.
Bunnahabhain 12 years Cask Strenght 2023.
Deze vond ik zelf heel erg goed.
Deze whiskys zijn allemaal geproefd op een festival.
Qua prijs liefst tussen de 50/100 euro en een beetje gelijkaardig qua smaken.
Het hoeven ook geen cask strenghts te zijn maar gewoon een goeie prijs kwaliteit fles.
Benieuwd naar eventuele suggesties. (aangezien het hier vaak over smoke en turf gaat en dit net iets is wat ik niet lekker vind)
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ik weet niet als het waar is maar de signatory speyside was blijkbaar van een macallan vat dus dat zou wel heel goed kunnen dat deze daarom beviel doordat ook die vettige smaak zat.Deathchant schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:54:
[...]
Vele Edradours hebben deze qualities ook, dat "vettige", bijna tabak-zwavelachtige randje.
Kep afgelopen zomer de 10yr Straight from the Cask opgedronken en die had dat ook:
https://www.whiskysite.nl...t-from-the-148891970.html
(zal vast en zeker een andere batch zijn, maar dat typische vettige is meer distillery karakter wat er dan sowieso in zit)
Ik heb anderhalf jaar geleden ook deze gekocht (maar nog niet open gemaakt) omdat ik ook op zoek was naar wat vettigs:
https://www.whiskysite.nl...k-strength-070-ltr-5.html
Het schijnt dat vroegere Macallans dat ook hadden, maar als je nu nog iets daarvan kunt krijgen is het niet te betalen.
Wellicht hebben Deanstons of Tamdhu's op oloroso vaten gerijpt ook nog dat karakter?
Heb al wat tastings gehad waar ook claxtons voorbij kwam.KillaZ schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:02:
[...]
Die Claxtons deanston valt tegen, daar zou ik voor die prijs niet aan beginnen
Zeker dat die caol ila geen turf is ?Bambi105 schreef op zondag 8 december 2024 @ 06:50:
@Philtjens dan hier een paar onorthodoxe aanbevelingen, die wel binnen je criteria (lijken te) vallen:
https://www.dramtime.nl/p...1yo-special-release-2024/
Deze ongeturfde Caol Ila heb ik zelf niet gedronken, maar ik hoor vanuit meerdere hoeken en vooral van mensen die liever geen geturfde whisky drinken dat Diageo deze Special Release wel echt goed heeft gedaan.
Uiteraard wens ik je ook de Ardnamurchan AD/10 toe. Ongeturfd, absoluut vol en vet, maar anders dan dat je gewend zal zijn (als ik je verhaal zo lees).
Bij vol en vet, met sherry invloed denk ik ook meteen aan: Deanston! Die heeft zo'n fijne wassigheid en intensiteit, ook bij 46%. Als je de Oloroso sherry cask strength kan vinden, zit je gebakken. Deze Claxton's zal vast ook niet teleurstellen op 50%: https://www.whiskysite.nl...xtons-exploration-se.html
Geen probleem, wie weet kom je wat moois tegen!Philtjens schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:28:
[...]
Zeker dat die caol ila geen turf is ?
Heb hier wel eens een dram van gehad om te proberen maar vond dit echt niet lekker maar goed wou toch wel eens wat turf proberen maar is echt mijn ding niet.
Claxtons wel al vaker op tastings gehad maar vind dat ze iets chemisch smaakje hebben.
Ardnamurchan heb ik ook nog niet geproefd dus kan hier ook wel eens voor kijken als dit wat zou zijn.
Bedankt voor de suggesties 👍🏻
[ Voor 0% gewijzigd door Bambi105 op 09-12-2024 16:41 . Reden: typo ]
Tuurlijk zit geen haast bij heb nog wel wat flesjes staan dus 😃Bambi105 schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:40:
[...]
Geen probleem, wie weet kom je wat moois tegen!
Het bijzondere van die Caol Ila is A. omdat praktisch 99,9% van alle Caol Ila's (heavily) peated zijn, is deze versie die 0,01% die dat niet is (zie de nadrukkelijke opmerking bij deze release dat het "unpeated" is) en B. dat Diageo eens met een bijzondere Special Release komt die duur is maar niet compleet absurd zoals de NAS Mortlach of de idioot geprijsde Lagavulin.
Geen fan van claxtons vanwege de smaak is zeggen dat je geen fan bent van een bakker omdat zijn speltbrood smerig isPhiltjens schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:23:
[...]
Heb al wat tastings gehad waar ook claxtons voorbij kwam.
Helaas ben ik geen fan van claxtons, ik vond deze vaak een 'chemisch' smaak toetsje afgaf.
Zelfde gevoel trouwens bij de watt whisky (deze had het voor mijn gevoel nog veel feller)
K to the KillaZ
Mee eens, sluit nooit een whisky uit! Een bottelaar kan geweldige whiskys bottelen maar ook wat mindere, zelfs als deze whisky uit dezelfde distillery komt. Blijf dus gewoon proeven wanneer het kan!KillaZ schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:59:
[...]
Geen fan van claxtons vanwege de smaak is zeggen dat je geen fan bent van een bakker omdat zijn speltbrood smerig is
Bij mij is het overgrote deel Signatory! Maar ook een ruim aantal van de vele andere, waaronder ook Claxton's en Murray Mcdavid enzovoort heeft weinig nut om ze allemaal op te noemen.Jthem schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:15:
Claxton's en Murray Mcdavid zijn beiden wel beetje de huis whiskys bij me. 95% altijd goed soms iets minder maar dat is altijd en overal wel
In het kader van meer info is beter, even een beetje tegen geluid. Zowel Serge (whiskyfun, 82) als Ruben (Whiskynotes, 81) waren niet heel enthousiast over die Caol Ila. Algemene indruk was bij beide, niet slecht maar deze stijl kan je ook (beter) bij Highland distillerderijen krijgen. Ik zou deze dan ook alleen aanraden aan echte Caol Ila fans die een keer wat anders uit hun stills willen proeven.Bambi105 schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:40:
[...]
Geen probleem, wie weet kom je wat moois tegen!
Het bijzondere van die Caol Ila is A. omdat praktisch 99,9% van alle Caol Ila's (heavily) peated zijn, is deze versie die 0,01% die dat niet is (zie de nadrukkelijke opmerking bij deze release dat het "unpeated" is) en B. dat Diageo eens met een bijzondere Special Release komt die duur is maar niet compleet absurd zoals de NAS Mortlach of de idioot geprijsde Lagavulin.
Geen idee of dat vettige altijd uit een vat komt of dat het distilleerderijkarakter een grotere rol speelt. Ik zou dat wel graag willen weten overigensPhiltjens schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:18:
[...]
Ik weet niet als het waar is maar de signatory speyside was blijkbaar van een macallan vat dus dat zou wel heel goed kunnen dat deze daarom beviel doordat ook die vettige smaak zat.
Met edradour geen ervaring nog maar goed om te weten volgend whisky festival dit merk dan zeker ook eens te proberen 👍🏻
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Naar mijn idee zou je je niet al teveel van de mening van anderen moeten aantrekken. Tenzij je zeker weet dat zijn/haar smaak overeenkomt met de jouwe... In mijn geval komt wat ik lekker vind vaak wel overeen met wat Serge Valentin er van vindt. Dus dan is zijn oordeel waardevol voor mij. Maar er zijn andere (de meeste) maltmaniacs die een totaal andere smaak hebben. Niks mis mee, maar voor mij onbruikbaar als indicatie van wat lekker is en wat niet.Lone schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:26:
[...]
In het kader van meer info is beter, even een beetje tegen geluid. Zowel Serge (whiskyfun, 82) als Ruben (Whiskynotes, 81) waren niet heel enthousiast over die Caol Ila. Algemene indruk was bij beide, niet slecht maar deze stijl kan je ook (beter) bij Highland distillerderijen krijgen. Ik zou deze dan ook alleen aanraden aan echte Caol Ila fans die een keer wat anders uit hun stills willen proeven.
Verder helemaal eens met de aanrader van Deanston!
...
Helemaal mee eens dat je eigen smaak uiteindelijk bepalend is, maar door het inderdaad grote aanbod kan kan het handig zijn om reviews van anderen als startpunt te nemen. Whiskybase scores zijn daar ook een voorbeeld van, zeker als een whisky redelijk wat reviews heeft. Daar komt deze Caol Ila bijv. ook niet heel goed uit de verf.inhico schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:47:
[...]
Naar mijn idee zou je je niet al teveel van de mening van anderen moeten aantrekken. Tenzij je zeker weet dat zijn/haar smaak overeenkomt met de jouwe... In mijn geval komt wat ik lekker vind vaak wel overeen met wat Serge Valentin er van vindt. Dus dan is zijn oordeel waardevol voor mij. Maar er zijn andere (de meeste) maltmaniacs die een totaal andere smaak hebben. Niks mis mee, maar voor mij onbruikbaar als indicatie van wat lekker is en wat niet.
Er gaat niets boven zelf proeven en je mening vormen. Aan de andere kant: het aanbod is groot, dus je moet selectief zijn en dan kan de mening van een ander behulpzaam zijn.
BTW: bestaan die Maltmaniacs nog?
[ Voor 28% gewijzigd door Lone op 10-12-2024 13:44 ]
Het vettige wat ik vernoem is in mijn geval denk ik wel heel anders.Deathchant schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:35:
[...]
Geen idee of dat vettige altijd uit een vat komt of dat het distilleerderijkarakter een grotere rol speelt. Ik zou dat wel graag willen weten overigensIk weet best veel en ik heb veel distilleries bezocht, maar ja, we hebben het hier over iets specifieks qua smaak wat iedereen anders benoemt dus dan zouden we dit bij distilleries moeten checken.
Jij en anderen noemen het "vettig", ik noem het tabak-zwavelig, en ik heb geen idee of we het over hetzelfde hebben, maar gevoelsmatig klikte het meteen in ieder geval
Overigens, je wist dat Signatory eigenaar is van Edradour?
Niet dat het in dit geval aan Signatory kan liggen, want het distillaat is gewoon van Macallan, en ik geloof dat het vat ook van Macallan is (anders zou het niet independent BOTTLER heten, want alleen het in de fles doen wordt door een indie bepaald). Waar ik heen wil: mij is verteld dat als je van die oude sherryvatrijpingen (met dat "vettige") houdt, dat je ook eens naar Michel Couvreur moet kijken, of een Tamdhu Cigar Malt (duur!!!).
Enkele van de "oude" (niet perse qua leeftijd, maar qua tijdperiode) Glendronachs hebben dit ook. Het was mij als eerste opgevallen in 2015 toen ik een Glendronach 18yr allardice proefde. Duidelijk tabak/vettig.
[ Voor 13% gewijzigd door KillaZ op 10-12-2024 14:17 ]
K to the KillaZ
BesteldKillaZ schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:02:
[...]
Grappig, daar was ik ook. Mooie line-up. De Ardbeg was inderdaad errrrug lekker maar had voor mij toch een beetje teveel zwavel van de sherry, wat ik gezien de prijs niet echt hoort, wmb. De Macallan was voor mij een mooie uitzondering op het Macallan-thema van "prachtige neus, saaie palate" want de smaak was bij die ook goed. Die Brackla op wijnvaten vond ik niet lekker. Mijn top 3 was Springbank, Daftmill, Ardbeg.Lone schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:29:
[...]
Helemaal mee eens dat je eigen smaak uiteindelijk bepalend is, maar door het inderdaad grote aanbod kan kan het handig zijn om reviews van anderen als startpunt te nemen. Whiskybase scores zijn daar ook een voorbeeld van, zeker als een whisky redelijk wat reviews heeft. Daar komt deze Caol Ila bijv. ook niet heel goed uit de verf.
Zo ver ik weet zijn die Maltmaniacs al een tijdje inactief. Johannes van den Heuvel is ook al een hele tijd stil.
Ik heb trouwens eind nov nog een mooie eindejaarsproeverij bijgewoond bij Passie voor Whisky. Dit was de line up:Vooral de Springbank Local Barley was erg special en ik had gelukkig de mogelijkheid om daar een fles van mee te nemen. Die Macallan was ook erg goed en kwam op de tweede plek. De Ardbeg was ook erg lekker en kwam op drie. Ik was heel benieuwd naar de Laphroaig omdat ik daar normaal gesproken erg fan van ben. Deze vond ik echter erg vreemd.
- Daftmill 2011 - 2024 Winter Release 46%
- Royal Brackla 2006 - 2024 52.3% Berry Bros & Rudd for the Friends of Berry Bros & Rudd
- Glenrothes 9 years 2015 - 2024 Signatory Vintage for LMDW
- Macallan 19 years 2005 - 2024 56.5% Gordon & MacPhail 'Speymalt'
- Springbank 11 years 2011-2022 55.1% Local Barley
- Williamson (Laphroaig) 13 years 2010-2024 54.4% The Single Cask
- Ardbeg 15 years 2008-2024 57.5% MMD Mission Gold for Wu Dram Clan
[ Voor 3% gewijzigd door mace op 10-12-2024 21:05 ]
Gaaf @KillaZ ! Ik weet wat me te doen staatKillaZ schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:16:
@Bambi105 Is dat een vraag aan mij?
Uit die release is de Strathclyde ge-wel-dig. Een volle romige grain die overloopt van de creme brulee met een tikje anijs. Voor die prijs en jouw smaak een prima keuze.
Het grappige van die Bunna is dat er wel een dikke vette 5 op staat, maar je hem dat niet zou geven. Een jonge spirit is vaak wat scherper en hakt er zo lomp uit in de afdronk. Dat is bij deze bunna, mede door de finish, niet het geval. Hij is wat duurder dan de Strathclyde en gezien jouw smaak en voorkeur zou ik dan voor de grain gaan.
Overigens is die Ardmore een Ardmore uit die release: Speklapjes/bbq/volle whisky, die perfect bij een winter BBQ past. Alleen heeft Jack die niet op voorraad zo te zien.
Toevallig de Strathclyde geproefd afgelopen zaterdag bij proeverij, romige kan ik echt beamen ! Heerlijk spul hoorBambi105 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:12:
[...]
Gaaf @KillaZ ! Ik weet wat me te doen staat
Geen turf, wel erg lekker.Philtjens schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:28:
[...]
Zeker dat die caol ila geen turf is ?
Heb hier wel eens een dram van gehad om te proberen maar vond dit echt niet lekker maar goed wou toch wel eens wat turf proberen maar is echt mijn ding niet.
Toevallig dan ook de 17 jarige Glenlivet van signatory op Oloroso die pas uit is?Jeffrey1908 schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:27:
[...]
Bij mij is het overgrote deel Signatory! Maar ook een ruim aantal van de vele andere, waaronder ook Claxton's en Murray Mcdavid enzovoort heeft weinig nut om ze allemaal op te noemen.
Ik weet niet of je deze bedoeld?Jthem schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:28:
[...]
Toevallig dan ook de 17 jarige Glenlivet van signatory op Oloroso die pas uit is?
Die heb ik nu maar even op mijn wishlist gezet., want die ziet er intressant uit. Ik ben door mijn maximale bestedingsbedrag aan whisky heen deze maandJeffrey1908 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:49:
[...]
Ik weet niet of je deze bedoeld?
https://www.whiskybase.co.../253117/glenlivet-2006-sv
Deze heb ik gekocht na een proeverij begin November, vond deze erg lekker.
Leuk hoor! Ben benieuwd of die je bevalt wanneer uw whisky tegoed het weer toelaat!SunnieNL schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:20:
[...]
Die heb ik nu maar even op mijn wishlist gezet., want die ziet er intressant uit. Ik ben door mijn maximale bestedingsbedrag aan whisky heen deze maand
Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.
Dat zijn er best veel hoor, vaak zie je het wel op de site van de slijter of de importeur (zonder je naar een niet nader te noemen importeur meteen te sturen, want er zijn genoeg mooie flessen).Hupske schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:48:
Aangezien hier de whiskykennis zit, hoop ik een antwoord te krijgen op mijn vraag.
Mijn vader wordt binnenkort 60 jaar, en daarom willen mijn broer en ik hem uiteraard iets cadeau doen. Andere jaren gaven we hem wel eens een fles whisky, omdat hij dat heerlijk vindt (en wij ook).
Nu willen we het iets anders aanpakken en hem een proeverij aanbieden, waarbij hij samen met zijn zoons op pad gaat.
Weten jullie een leuke plek in Nederland waar wij terecht kunnen voor een whiskyproeverij en gewoon met z’n drieën kunnen aanschuiven? We plakken er een overnachting aan vast, dus het moet in een stad in Nederland zijn.
K to the KillaZ
En dat is het. Het is zoveel, vooral voor mij zelf dat ik geen overzicht er in heb. Tevens ook geen enkele ervaring, dus geen idee waar op te letten.KillaZ schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:16:
[...]
Dat zijn er best veel hoor, vaak zie je het wel op de site van de slijter of de importeur (zonder je naar een niet nader te noemen importeur meteen te sturen, want er zijn genoeg mooie flessen).
In Utrecht zit de MaltVault aan de gracht. Dat is leuk. En dan lekker bij KarelV een mooie hotelkamer. Eten bij Madeleine, de Klub, of Goeie Louisa.Hupske schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:48:
Aangezien hier de whiskykennis zit, hoop ik een antwoord te krijgen op mijn vraag.
Mijn vader wordt binnenkort 60 jaar, en daarom willen mijn broer en ik hem uiteraard iets cadeau doen. Andere jaren gaven we hem wel eens een fles whisky, omdat hij dat heerlijk vindt (en wij ook).
Nu willen we het iets anders aanpakken en hem een proeverij aanbieden, waarbij hij samen met zijn zoons op pad gaat.
Weten jullie een leuke plek in Nederland waar wij terecht kunnen voor een whiskyproeverij en gewoon met z’n drieën kunnen aanschuiven? We plakken er een overnachting aan vast, dus het moet in een stad in Nederland zijn.
Hupske schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:48:
Patrick's whisky bar in hotel Fidder in Zwolle is wat dat betreft wel een aanrader. Als je ze opbelt en jullie idee uitlegt wil Patrick ongetwijfeld een mooie tasting voor jullie organiseren. Het is inderdaad een officiële SMWS partner bar, maar daarnaast heeft hij ook gewoon een grote collectie whisky.frank.. schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:59:
In zwolle zit een whisky hotel...
Volgens mij zijn zij ook een officiële locatie van de SMWS.
[ Voor 27% gewijzigd door mace op 14-12-2024 14:25 ]
Met zoons? Als het echt voor jullie 3en is(of vieren) zal ik persoonlijk aanraden om naar Schotland af te reizen(lekker lang weekend samen doen), klinkt meteen als iets extra duur maar zoiets maak je niet zo vaak mee en kost misschien 2 of 3 keer zo duur. Je kan daar allemaal dezelfde speciale fles whisky kopen waar je bij iedere dram denkt aan dat moment en aan elkaar. Ik heb het nooit met mijn vader kunnen doen(die dronk ook alleen bourbon) maar als mijn zonen straks 18+ zijn zal ik wel van zoiets samen doen dromen. Geniet ervan, ook als je in Nederland een proeverij doet,Hupske schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:48:
Festina lente
@Bambi105 zie je, die Strathclyde is voor jou gemaakt johHerzeleid schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:31:
Gisteravond leuke tasting gehad in Geleen, zat mooie whisky bij en een zekere Frans van High Spirits bracht alles met veel kennis en humor.
The Glenlee ACEO 40% - fles kost twee tientjes, voor dat geld niet verkeerd! ipv een Grants bijv.
Linkwood Murray McDavid 44,5% - Cask Craft serie, PX en Oloroso Sherry, weinig spannends
Tomintoul 8yo 2016 Hart Brothers 46% - First fill Marsalla, rood fruit, noten, als een dessert, top!
Tamdhu 8yo 2016 Hart Brothers 46% - Sherrybomb, mooie kleur, goede vaten, lijkt ouder dan 8 jaar, top!
Strathclyde 16yo 2007 50% Claxton's - zou niet zeggen dat dit een grain whisky is, beste van de avond!
BlairAthol 8yo 2015 50% Claxton's - Beetje muffig? Zal aan mij liggen en/of aan zijn drie voorgangers.
Caol Ila 10yo 2014 Murray McDavid - Koval Rye vaten, erg lekker! met name de neus, kampvuur, top!
Uiteindelijk de Tamdhu en de Strathclyde mee naar huis genomen, voor de feestdagen
K to the KillaZ
[ Voor 20% gewijzigd door frank.. op 15-12-2024 00:04 ]
Ik ben inderdaad helemaal overtuigd en heb een goeie lokale slijter op het oog die hem heeft voor een goeie prijs! Recensie volgt in het nieuwe jaarKillaZ schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:47:
[...]
@Bambi105 zie je, die Strathclyde is voor jou gemaakt joh
Lees altijd met veel plezier mee, maar nu voel ik me genoodzaakt om ook een keer te reageren (en dat met mijn nicknameHupske schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:48:
Niet de wereld van verwachten, dan zal hij niet tegenvallen. Je kan het veel slechter treffen en als het niet bevalt, dan doet die het goed in een whisky cream, een old fashioned of in de koffie.ViperTim schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:07:
[Afbeelding]
Van mijn kerstpakket gekregen. Ik ben geen kenner, maar is dit wat?
Ff snel in 5 seconden speciaal voor jou gegoogled, op Reddit: This is very inoffensive, very average and mild without any bold flavours. While it is not actively bad or offputting it is simply very boring. It might be nice as a highball in summer, but for neat sipping this does not offer much.ViperTim schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:07:
[Afbeelding]
Je kunt er altijd een winterdram van maken als is niet zo bevalt.ViperTim schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:07:
Ik zou eens beginnen met open maken en proeven, en wat bijvoorbeeld @olafmol post dat is waarschijnlijk een mening van iemand die al veel meer whisky ervaring heeft dus vanzelfsprekend zou dit niet heel veel indruk maken maar is dit 1 van je eerste whisky's kan dit best smaakvol zijn dus de beste indicatie is zelf eventjes kijken of je het iets vind.ViperTim schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:07:
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Jeffrey1908 op 16-12-2024 09:28 ]
Van het weekeinde ook de 2e Whisky open gemaakt.Thasaidon schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:11:
Afgelopen weekeinde naar een kerstmarkt in Duitsland geweest.
...
Ik heb ook nog een andere Whisky meegenomen, maar daarover later meer.
[ Voor 6% gewijzigd door Thasaidon op 16-12-2024 10:22 ]
Bus Whisky vond ik een leuke experience en daar kun je ook blijven slapen op de boerderij.Hupske schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:48:
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq