[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 70 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-06 21:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3EszvihU2c2K3VSr4n0G1zGroE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zW9F5aKeiCSdce1wmV1yxrwl.jpg?f=fotoalbum_large

De late zomervakantie is hier begonnen en de armagnac is open. Ons adres is op het terrein van twee enorme Bourgondiërs met kennissen in de armagnac business.

Zo dronken we een hors d'age (10-15+ jaar oud) van de lokale burgemeester. Die was lekker, heel nootachtig en vanille-rijk op de neus, met een tamelijk tannine rijke/wrange maar korte nasmaak. De geur was van een lekker bourbon whisky, de smaak van een matige sherry whisky.

Gelukkig had ze daarnaast een 1962-2012 van Dom. Les Salles, een en al bloemig, diepe honing, champignons, misopasta en ingekookte rode wijn/port. De smaak was heerlijk, intens rood fruit en wijn, maar geen overheersend hout. Wel kwam die hartigheid en jamaicaanse funk achtige toon weer terug en dat maakt het een complexe, niet geheel toegankelijke drank.

Als laatste een gesloten distilleerderij, St. Martin d'Armagnac 1983. Geen idee wanneer deze op de fles ging, maar waarschijnlijk was hij niet jonger dan 18 en niet ouder dan 25.

Dit was kraakhelder fruit, heel puur, heel fris en vers. Fris rood fruit ipv pruimen of karamel/vanille/noten. Het was een groot contrast met de andere twee.

De smaak leek sterker en tegelijk subtieler, met meer de bloemigheid van de 50 jaar oude en ook een enorm lange nasmaak met dezelfde verse vruchten.

Hij deed me meer denken aan whisky dan alle andere armagnac die ik me kan herinneren. Helaas is het een uberzeldzame armagnac waar niemand ooit aandacht aan besteed heeft en die helaas dus niet meer gemaakt zal worden. Wel ga ik de rest vd vakantie op zoek naar deze smaak, want dit was uitzonderlijk.. to be continued.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-06 18:54
Komende vrijdag heeft mijn slijter een instore tasting van Fettercairn.
Iemand bekend met dezer whisky? Lees het e.e.a. op het web, maar dat zegt me niet altijd evenveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:51

Vrijdag

De Zwarte

Layumi schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:48:
Iemand bekend met dezer whisky? Lees het .e.a. op het web, maar dat zegt me niet altijd evenveel.
Ik heb een tijdje terug deze voor mijn vader gehaald. Zijn favoriete whisky is Dalwhinnie Winter's Gold en deze Fettercairn lijkt daar wel een beetje op. Fruitig, lichtzoetig en heel zacht:

https://www.fettercairnwh...y/core-range/12-year-old/

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 21:08
Layumi schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:48:
Iemand bekend met dezer whisky? Lees het .e.a. op het web, maar dat zegt me niet altijd evenveel.
Fettercairn heeft hele leuke whisky. Volgens mij geeft Toon de Gier die tastings?

Wordt voornamelijk gebruikt in blend, maar een paar procent is voor de single malt en nog minder gaat naar de indie's.

Ik vind de 16 op chocolate barley geweldig, maar die is beperkt leverbaar geweest.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-06 18:54
KillaZ schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:17:
[...]

Fettercairn heeft hele leuke whisky. Volgens mij geeft Toon de Gier die tastings?

Wordt voornamelijk gebruikt in blend, maar een paar procent is voor de single malt en nog minder gaat naar de indie's.

Ik vind de 16 op chocolate barley geweldig, maar die is beperkt leverbaar geweest.
Geen odee wie de tasting geeft bij de slijter. Misschien dat ik even langs ga..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C
  • Laatst online: 09:16

Case_C

[Team Carrack]

@Bambi105 Grappig, kreeg net een mailtje van cognac-expert met een leuke Armagnac ook uit Bas Armagnac.

Een 130 jaar oude.. uit 1888.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
@Case_C dat kon minder! Jemig, wat een prijs ook. Sommige van die flessen hebben letterlijk al die tijd op een vat gelegen, maar het overgrote deel gaat op enig moment over in grote glazen bokalen (demijohn's) om 'op glas te rijpen' - wat dat ook echt mag behelzen. WhiskySponge Angus McRaild gaat op zn website wel diep in op 'old bottle effect' bij whisky en dat zal ook bij Armagnac wel zo werken (als dat werkt) maar hoe je het ook wendt of keert, die druiven zijn wel geplukt in 1888! Andere tijd, ander proces, andere grond. Als ik 10k plus euro gewoon stuk kon slaan dan had ik het wel geweten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcDBNenEGY2kRrk1QQmOa9MP_ak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfAse5ehyXqhLUeOH0Xzukne.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flP33CaEy0ANZmZ7s4RvmV0Qu4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WVJyDQdy7IrYVLyA4Gl7tgz7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-06 15:48
KillaZ schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:17:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBbk5jPbtG4ulucjtL39Brcmp_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uKjkYE6td2JXbWztIvnbea3s.jpg?f=fotoalbum_large

Toevallig nu in het glas zitten op vakantie. Heerlijk 16jaar chocolate barley. Thuis nog 1 fles van op voorraad. Echt heerlijke doordrinker is dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-06 22:56
Het is interessant om te zien hoe whiskykwaliteit van distileerderijen zich in golven beweegt. En dan doel ik op destilaatkwaliteit. (Old) Fettercairn was een tijd maar van matige kwaliteit, maar blijkbaar is het nu zodanig dat het toch verbeterd is. Glen Scotia, Tobermory, Loch Lomond en Deanston zijn ook voorbeelden die nu toch een behoorlijke ontwikkeling hebben doorgemaakt. Jaren 80 Bowmore en Glen Garioch zijn ook berucht maar is weer op kwaliteit.

• Slight
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:02
The Old Pipe in Sint-Oedenrode:
Fettercairn in-store 12 oktober
Op zaterdag 12 oktober staat Toon de Gier, brand ambassador van Fettercairn, de hele middag in de winkel om vanalles te laten proeven. Loop lekker binnen en laat Toon je alles vertellen over dit prachtige merk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-06 21:26

mace

Sapere Aude

Heeft iemand ooit gehoord van drankstunter.nl ? Ik heb een kadobon gekregen voor deze site. Het ziet er uit als een drankdozijn kloon. Ik heb even op de site gekeken maar ik word er verdrietig van. Alleen maar standaardmerken. Niks ook maar een beetje uniek of onafhankelijk. Alleen maar Diageo, Pernod Ricard, Bacardi, etc.Allerhande smerige shotjes. Kadoverpakkingen van goedkope zooi in gimmick flessen, etc.

Heb 50 euro kadobon maar geen idee waar ik het aan uit wil geven. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door mace op 26-09-2024 22:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12-06 21:53
mace schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:33:
Heeft iemand ooit gehoord van drankstunter.nl ? Ik heb een kadobon gekregen voor deze site. Het ziet er uit als een drankdozijn kloon. Ik heb even op de site gekeken maar ik word er verdrietig van. Alleen maar standaardmerken. Niks ook maar een beetje uniek of onafhankelijk. Alleen maar Diageo, Pernod Ricard, Bacardi, etc.Allerhande smerige shotjes. Kadoverpakkingen van goedkope zooi in gimmick flessen, etc.

Ik dacht nog misschien wat leuke speciaal biertjes als je dat lekker vindt, ik wel op zijn tijd, die markt is ook vrij groot maar zelfs dat aanbod is vreselijk!

Gewoon wijn voor de visite ofzo, het aanbod is vrij simpel op alle fronten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• terror-oehoe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-06 23:48

Mackmyra of anders gewoon een cocktail flesje toch?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schraal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:06
Persoonlijk zou ik voor de Amrut Fusion gaan, @mace . Ooit bij een proeverij gehad en ik was aangenaam verrast. Heeft ook een mooie review gekregen op dramface.

[ Voor 3% gewijzigd door schraal op 27-09-2024 08:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-06 13:47
Van die foute shotjes, met apendrop-smaak of zo :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-06 09:38

Ik zou gaan voor

-Nikka Coffey Malt
-Mackmyra
-Lagavulin 8
-Flora&Fauna

Of de Glenlivet Caribbean Reserve icm 15 euro aan bier/wijn/andere zooi
Die is mij iig goed bevallen afgelopen zomer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slight
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:02

Clynelish 14 zou ik ook zeker niet over het hoofd zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Bedankt voor de suggesties. Misschien Mackmyra omdat die gaan sluiten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jthem
Herfst is begonnen, eerste ledaig is geopend vandaag. Ledaig 14 Murray mcdavid op koval finish. Heerlijk van oude bekende proeverij 😉

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jthem
Vandaag 3 snoepjes opgehaald bij mijn afleverpunt.

Wat een mooie whisky is het lijkt me weer. Gordon Macphail is ook echt een fijne IB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qw1wUhGWw4fzUc20meDEItTPkg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OwDUZchDPiLpgL780leTgFfV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:06
@Jthem mooi! Ziet er goed uit. Ben benieuwd hoe de Caol Ila bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
fender89 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:31:
@Jthem mooi! Ziet er goed uit. Ben benieuwd hoe de Caol Ila bevalt.
Ben ook benieuwd, maar ook erg benieuwd naar de Bunnahabhain, vind ik ook echt heerlijk spul.

Bij wsite wat opzij laten leggen die ik binnenkort bestel, strathclyde Murray mcdavid 1987 ivm geboortejaar van mijn😅 en Ledaig 15 Murray mcdavid. Heerlijk vooruitzicht.

[ Voor 30% gewijzigd door Jthem op 02-10-2024 14:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-06 20:23

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:26:

Wat een mooie whisky is het lijkt me weer. Gordon Macphail is ook echt een fijne IB.

[Afbeelding]
Nice!! Smakelijk :9~
Ik ga vrijdag naar Mworveld Distillery in Geulle (Z-Limburg). Ik ben benieuwd!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Deathchant schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:36:
[...]

Nog nooit van gehoord, eventjes gezocht 2 varianten op de site. Zelf al eens geproefd, of word de eerste keer vrijdag bij je bezoek?

Ga zelf het weekend naar pot still festival, ben benieuwd wat ik aan het einde van de dag allemaal voor moois heb mogen proeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
[...]

Welkom in mijn woongebied dan haha! Moet bekennen nog nooit geproefd daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:00:
[...]

Welkom in mijn woongebied dan haha! Moet bekennen nog nooit geproefd daar.
Ik woon daar ook :)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Ach jeh, dan zwieg ich🤪

[ Voor 3% gewijzigd door Jthem op 02-10-2024 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herzeleid
[...]

Oh dat is vlakbij.. interessant! Zo te zien elke vrijdag een rondleiding en tasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik zag deze voorbij komen waar in de smaaknotities TABAK en ook leer staat:
https://www.whiskysite.nl...-2009-murray-mcdavid.html

Iemand een idee van welke distillery dit komt? 15 yr cask strength voor 94,99...Weet niet of ik dat zomaar even ga uitgeven voor iets totaal onbekends...

En ik vroeg me af of dit wat was:
https://www.whiskysite.nl...ignatory-c-151860752.html

Volgens mij Macallan (heb ik nog nooit gehad), maar 249 euro vind ik wel heel veel voor een 18yr....

[ Voor 26% gewijzigd door Deathchant op 03-10-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-06 16:04
Jthem schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:26:

[Afbeelding]
Caol Ila. Mijn favoriet! Heb die ooit in Groningen tijdens de whiskeydagen geproefd en was meteen fan. Ze hadden daar ook de 25YO. Dat was ook speciaal!

Genieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Deathchant schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:33:

Iemand een idee van welke distillery dit komt? 15 yr cask strength voor 94,99...Weet niet of ik dat zomaar even ga uitgeven voor iets totaal onbekends...

Volgens mij Macallan (heb ik nog nooit gehad), maar 249 euro vind ik wel heel veel voor een 18yr....
Laatste is indd Macallan! Heb hem thuis ook staan, verwacht er wel veel van. Moet hem eens x openen gaan. ( mjah zoveel leuks staan heerlijk)

[ Voor 4% gewijzigd door Jthem op 03-10-2024 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Makaja schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:33:
[...]

Caol Ila. Mijn favoriet! Heb die ooit in Groningen tijdens de whiskeydagen geproefd en was meteen fan. Ze hadden daar ook de 25YO. Dat was ook speciaal!

Genieten!
Ja die sprak me ook echt aan. Ziet er ook echt mooi uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105

@Deathchant Ik dacht dat die Murray McDavid een Glenfarclas was. Ff checken met @KillaZ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Bambi105 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:43:
[...]

@Deathchant Ik dacht dat die Murray McDavid een Glenfarclas was. Ff checken met @KillaZ ;)
Op internet eens gezocht, zou inderdaad Glenfarclas moeten zijn. Speyside opgericht 1832 dus je zit goed @Bambi105

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ

@Bambi105 heeft gelijk, glenfarclas.

Signatory is een macallan. Al maakt de importeur ook lompe grapjes dat het "Misschien een mannochmore is".

Nee, gewoon macallan. 80 euro duurder voor een jaar ouder, dan zou ik lekker verder zoeken :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-06 16:04
Jthem schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:06:
[...]
Laatste is indd Macallan! Heb hem thuis ook staan, verwacht er wel veel van. Moet hem eens x openen gaan. ( mjah zoveel leuks staan heerlijk)
Persoonlijk vind ik Macallan overgewaardeerd. Iemand vertelde me dat het tot de beste whiskey's hoort, maar ik vond hem toch wat vlak en simpel. Nu is dat niet heel raar, want Speyside whiskey's zijn over het algemeen wat vriendelijker, maar ik vind dan een Glenlivet 15YO French Oak Reserve dan toch lekkerder... Maar dat gaat dan om de 12YO Macallan. Dus zegt niks over een 25YO want dat kan een wereld van verschil zijn....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Makaja schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:27:
[...]

Persoonlijk vind ik Macallan overgewaardeerd. Iemand vertelde me dat het tot de beste whiskey's hoort, maar ik vond hem toch wat vlak en simpel. Nu is dat niet heel raar, want Speyside whiskey's zijn over het algemeen wat vriendelijker, maar ik vind dan een Glenlivet 15YO French Oak Reserve dan toch lekkerder... Maar dat gaat dan om de 12YO Macallan. Dus zegt niks over een 25YO want dat kan een wereld van verschil zijn....
Er is een wereld van verschil tussen de spirits die macallan op de markt brengt en wat er mondjesmaat naar de indie's toegaat. Over het algemeen is een indie macallan van >15 jaar zeer goed te pruimen, maar helaas maken ze er dan onmiddelijk gebruik van.

Echter, persoonlijke mening, zou ik meer genieten van die speyside finest dan die ultimate, omdat je weet dat je bijna 3 flessen er voor kan halen. ;)

De nieuwe release van McMd met een betaalbare Linkwood en Blair Athol is wel een aanrader @Bambi105 Die ga jij onwijs waarderen! Zijn je samples al op? :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
@KillaZ Ik zag ze voorbij komen! Heel benieuwd. Er is nog 1 sample te gaan (#3) die ik zeer (zeer!) binnenkort hier even zal bespreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

mace schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:31:
Bedankt voor de suggesties. Misschien Mackmyra omdat die gaan sluiten.
Uiteindelijk is het een F&F Dailuaine 16 geworden. Die was net zo duur als overal dus prima.

Gekozen voor gratis levering bij een slijterij in Den Haag. Maar zo'n slijterij/avondwinkel in de mooie Haagse wijk Laak. Best wel sketchy haha. Maar aardige lui wel.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Dank voor het antwoord. Ja ik las tabak dus ik dacht die moet ik hebben ;) Echter weet ik van mezelf dat ik niet zo'n fan ben van Glenfarclas. Voor sherried whisky's vind ik Glenfarclas toch wat slapjes.
@Jthem @KillaZ Dus die 18yr Macallan...(Signatory) is die het waard? Vind ik in deze "terug" wat Glendronach ooit had? Beetje dat aparte leer/tabak smaakje?

Overigens, die Mwórveld Distilleerderij in Geulle was wel leuk! Het was de eigenaar zelf die de tasting deed. Hij vertelde eerst het verhaal/geschiedenis. Hij is gepensioneerd en hij wilde toch wat blijven doen. Dus distillery opgericht, ik meen in 2016 of 2017 dat hij zei. Bij hun is het vrij simpel: ze hebben 1 grote ketel van 250 liter, en een "kolom-distilleer proces" om zo de 2 tot 3x distilleren in 1x te kunnen doen. Ze knallen 63% in de vaten (ze hebben 240 vaten) en hebben nu een 3-4 jaar whisky, altijd op 49%. Ze hebben de 10e batch nu klaar om te verkopen.
Batch 8 was een peat.

Kep niks gekocht, omdat ik 80 euro voor 1 fles toch wat aan de dure kant vond voor een 3 jarige, maar de smaak was wel echt goed. Veel beter dan de standaard 12yr Glenfiddich/Glenlivet/Balvenie/noem maar op.

Batch 6 was van de 4 tastings de beste. Die had een zwaveltje erin zitten, beetje hartig en licht zoetig. Die 49% kickt er wel in! Ik vond het zeer geslaagd!

We hadden gevraagd of we foto's mochten maken, dat was geen punt. Hier wat impressies:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOuKbINLjWBBlQDaXrK7b_Wgxw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFTVy5MeSSzVX15pFw5iL4HF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRkJJjNtraZ5dKBjYOkch9_klrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gcsbWoAn851SsoEcEdENxsK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aomcvQpZOvzW3Ylb-YeENvaLC-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6ItPD4Yh8FDMUUWNWRVHmgq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8g1TX2i4bsP51tA5EBAmyFiGew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OXOrMELCCGY15FjbbTlcWnz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L__SPMHUAMkBqSKSAMzOrog87pY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sW7Kwwn9kQLkQPmLDW52H08V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9EG7FXeeFgEbgbNwhtdKbK-mC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dua6CgLcxyDp6IGzOSkq9PZ8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8T3uLE-z2-Nzk1ZuDFezsdE9wOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJbB1zakOYBoaM7kAoXjBZao.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_f0lPIdM4-DqbCzQzQ1Kc2-HsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8nxpceHteoE0imrhCYIoxp0g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Deathchant schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:05:
Dank voor het antwoord. Ja ik las tabak dus ik dacht die moet ik hebben ;) Echter weet ik van mezelf dat ik niet zo'n fan ben van Glenfarclas. Voor sherried whisky's vind ik Glenfarclas toch wat slapjes.
@Jthem @KillaZ Dus die 18yr Macallan...(Signatory) is die het waard? Vind ik in deze "terug" wat Glendronach ooit had? Beetje dat aparte leer/tabak smaakje?

Overigens, die Mwórveld Distilleerderij in Geulle was wel leuk! Het was de eigenaar zelf die de tasting deed. Hij vertelde eerst het verhaal/geschiedenis. Hij is gepensioneerd en hij wilde toch wat blijven doen. Dus distillery opgericht, ik meen in 2016 of 2017 dat hij zei. Bij hun is het vrij simpel: ze hebben 1 grote ketel van 250 liter, en een "kolom-distilleer proces" om zo de 2 tot 3x distilleren in 1x te kunnen doen. Ze knallen 63% in de vaten (ze hebben 240 vaten) en hebben nu een 3-4 jaar whisky, altijd op 49%. Ze hebben de 10e batch nu klaar om te verkopen.
Batch 8 was een peat.

Kep niks gekocht, omdat ik 80 euro voor 1 fles toch wat aan de dure kant vond voor een 3 jarige, maar de smaak was wel echt goed. Veel beter dan de standaard 12yr Glenfiddich/Glenlivet/Balvenie/noem maar op.

Batch 6 was van de 4 tastings de beste. Die had een zwaveltje erin zitten, beetje hartig en licht zoetig. Die 49% kickt er wel in! Ik vond het zeer geslaagd!

We hadden gevraagd of we foto's mochten maken, dat was geen punt. Hier wat impressies:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie rondleiding geweest zo te zien. Wel mooi om te zien hoe iemand zijn lust en leven in de godendrank kan steken.

Ja goeie vraag of het waard is. Zag toevallig vandaag in de kast dat ik de 17 jaar ervan heb, twijfel om die 18 in te willen slaan bij wsite met de 15% of eerder een rokerige voor in me voorraad. Als je de reviews leest op base zijn ze allemaal wel goed te spreken erover, maar is jet omdat het de naam heeft of omdat het echt zo lekker is en het geld waard is, dat is even de vraag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908

Deze vandaag geproefd op het pot still festival, wel onder SPEYSIDE 18Y. 2005/2024 Macallan op 57.9% en die van jouw linkje geeft 57.5% dus een andere botteling.

€246.20 kost die volgens het boekje, leer haalde ik hier wel uit tabak niet echt wel zoete sherry tonen misschien dat iemand anders dit wel als tabak zou kunnen omschrijven maar voerde niet de boventoon, wat wel knap was is dat de alcohol nauwelijks waarneembaar was en perfect in balans is, smaak was top!
blijft wel €246.20 schuurt toch wel erg tegen mijn bovengrens aan |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Zaterdag weer naar het Whisky aan Zee festival in IJmuiden *O* Dit keer alleen mijn vader en ik, mijn zwager zit helaas(?) ergens in een exotisch oord om te duiken.

Ben wel weer benieuwd, vind het altijd wel leuk om nieuwe dingen te proberen. Misschien dit keer eens op zoek naar meer fruitig, Speyside en mild ipv een vloeibare zak houtskool :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duijnzaak
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-06 14:46
Vrijdag schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:29:
Zaterdag weer naar het Whisky aan Zee festival in IJmuiden *O* Dit keer alleen mijn vader en ik, mijn zwager zit helaas(?) ergens in een exotisch oord om te duiken.

Ben wel weer benieuwd, vind het altijd wel leuk om nieuwe dingen te proberen. Misschien dit keer eens op zoek naar meer fruitig, Speyside en mild ipv een vloeibare zak houtskool :P
ik ga smiddags met 3 vrienden.

staat killaz er ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-06 18:21
@Jthem Ik ben er een beetje uit zo in de warme maanden, maar was het niet jij die Highland Park nog net kon waarderen en Talisker al te rokerig vond? Dan is Caol Ila niet echt de veilige keuze..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
duijnzaak schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:41:
[...]

ik ga smiddags met 3 vrienden.

staat killaz er ook?
Nee ikzelf niet, High Spirits wel. Ik ga persoonlijk niet zo heel graag naar dit festival :)

Vergeet niet de Blair Athol en Linkwood te proeven van McMd ;) Ook is er een geweldig(e) (dure) Ardbeg van McMd die je tegen vergoeding kunt proeven. :9

[ Voor 24% gewijzigd door KillaZ op 07-10-2024 16:30 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Morex
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-06 22:01
Als beginner (0 ervaring met whisky) zou ik graag whisky willen gaan ontdekken. Via dit topic heb ik een webshop gevonden waar ze meer dan 1000 soorten Whisky samples aanbieden. Hier zou ik graag samples willen bestellen die wat verschillende soorten smaakprofielen laten ervaren.

In mijn zoektocht naar welke smaakprofielen er bij whisky grofweg zijn vond ik de website: https://whiskyanalysis.co...ology-flavour-comparison/
Hier worden 9 smaak categorieën beschreven.

Aan de hand hiervan heb ik whiskys gekozen die op de webshop als sample te vekrijgen zijn. Ik ben benieuwd hoe jullue hier naar kijken. Tips zijn welkom :)

A: Glendronach 12 (Full-bodied, sweet, pronounced sherry – with fruity, honey and spicy notes) Highland
B: Glenfarclas 15 (Full-bodied, sweet, pronounced sherry – with fruity, floral and malty notes, some honey and spicy notes may be evident) Highland
C: Aberlour 10 (Full-bodied, sweet, pronounced sherry – with fruity, floral, nutty, and spicy notes, some smoky notes may be evident) Speyside
E: Auchentoshan 12 (Medium-bodied, medium-sweet – with fruity, honey, malty and winey notes, some smoky and spicy notes may be evident ) Lowlands
F: Bunnahabhain 12 (Full-bodied, sweet and malty – with fruity, spicy, and smoky notes) Islay
G: Glenfiddich 12 (Light-bodied, sweet, apéritif-style – with honey, floral, fruity and spicy notes, but rarely any smoky notes) Speyside
H: Dalwhinnie 15 (Very light-bodied, sweet, apéritif-style – with malty, fruity and floral notes) Highland
I: Highland Park 12 (Medium-bodied, medium-sweet, quite smoky – with some medicinal notes and spicy, fruity and nutty notes) Islands
J: Lagavulin 16: (Full-bodied, dry, very smoky, pungent – with medicinal notes and some spicy, malty and fruity notes) Islay

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-06 18:21
Morex schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:06:
Als beginner (0 ervaring met whisky) zou ik graag whisky willen gaan ontdekken. Via dit topic heb ik een webshop gevonden waar ze meer dan 1000 soorten Whisky samples aanbieden. Hier zou ik graag samples willen bestellen die wat verschillende soorten smaakprofielen laten ervaren.

In mijn zoektocht naar welke smaakprofielen er bij whisky grofweg zijn vond ik de website: https://whiskyanalysis.co...ology-flavour-comparison/

Aan de hand hiervan heb ik whiskys gekozen die op de webshop als sample te vekrijgen zijn. Ik ben benieuwd hoe jullue hier naar kijken. Tips zijn welkom :)

A: Glendronach 12 (Full-bodied, sweet, pronounced sherry – with fruity, honey and spicy notes) Highland
B: Glenfarclas 15 (Full-bodied, sweet, pronounced sherry – with fruity, floral and malty notes, some honey and spicy notes may be evident) Highland
C: Aberlour 10 (Full-bodied, sweet, pronounced sherry – with fruity, floral, nutty, and spicy notes, some smoky notes may be evident) Speyside
E: Auchentoshan 12 (Medium-bodied, medium-sweet – with fruity, honey, malty and winey notes, some smoky and spicy notes may be evident ) Lowlands
F: Bunnahabhain 12 (Full-bodied, sweet and malty – with fruity, spicy, and smoky notes) Islay
G: Glenfiddich 12 (Light-bodied, sweet, apéritif-style – with honey, floral, fruity and spicy notes, but rarely any smoky notes) Speyside
H: Dalwhinnie 15 (Very light-bodied, sweet, apéritif-style – with malty, fruity and floral notes) Highland
I: Highland Park 12 (Medium-bodied, medium-sweet, quite smoky – with some medicinal notes and spicy, fruity and nutty notes) Islands
J: Lagavulin 16: (Full-bodied, dry, very smoky, pungent – with medicinal notes and some spicy, malty and fruity notes) Islay
Mooi lijstje en goed onderzoek gedaan zeg! Waarom drie Highlands? Ik zou sowieso een van die Highlands vervangen door een Campbeltown. Specifiek een Springbank 10. Dan pak je ook de laatste whisky “regio” mee en die is echt heel anders dan de rest.

Verder kunnen we uuuuuren discussiëren over of je de “beste” representatives gekozen hebt van de verschillende regio’s, maar smaak is heel persoonlijk. Ik kan daar dus heel erg mijn mening over gaan geven (weet niet of je daar überhaupt behoefte aan hebt) maar dan ga je de mening van alle anderen over de gekozen inviduele samples ook krijgen en daar wordt het niet overzichtelijker van.

Als leek op het gebied van whisky maak je een prima keuze door voor twee highlands, twee speysides, een lowland, een campbeltown, een island en twee Islays te gaan. Als je nu al vermoed dat je niet van rokerig en extreem sterk houdt, kan je nog een lowland toevoegen en een Islay eruit halen. Skip dan de Bunna.

Highland, Speyside en Lowlands zijn de meest toegankelijke voor de beginnende drinker. Voor de gebieden waar je twee samples van kiest zou ik je nog aanraden iets met finishes te doen: 1 standaard en een finish op bijvoorbeeld sherry of port. Dan kan je meteen proeven hoe groot de impact van zo’n finish kan zijn.

Heb je hier wat aan?

EDIT: ik lees nu pas goed over de verschillende smaakprofielen en check net pas die website. Zo kan je ook naar whisky kijken maar is wat mij betret wat kort door de bocht. Ik zou representatives zoeken van alle regio’s. Ik vind het sowieso onvergeeflijk dat deze website nergens een Campbeltown ingedeeld heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door donleone83 op 07-10-2024 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

KillaZ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:28:
[...]

Nee ikzelf niet, High Spirits wel. Ik ga persoonlijk niet zo heel graag naar dit festival :)

Vergeet niet de Blair Athol en Linkwood te proeven van McMd ;) Ook is er een geweldig(e) (dure) Ardbeg van McMd die je tegen vergoeding kunt proeven. :9
Ben je er wel weer bij in Den Haag? Kom ik weer even gedag zeggen, ik ga er weer heen met wat vrienden en (oud) collega's :)

[ Voor 6% gewijzigd door Vrijdag op 07-10-2024 20:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
donleone83 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:06:
@Jthem Ik ben er een beetje uit zo in de warme maanden, maar was het niet jij die Highland Park nog net kon waarderen en Talisker al te rokerig vond? Dan is Caol Ila niet echt de veilige keuze..
Ja klopt, heb lange tijd niks anders dan Hp gehad met betrekking tot turf tot ik in proeverij de ledaig 14 in glas had en paar samples van collega kreeg(caol ila enz) en het, na jaren niet gehad te hebben, opeens smaakte...erg apart want paar j. terug vond ik een Hp 15 al turfachtig, nu heb ik diezelfde hp15 toevallog open en denk ik hmm waar is de turf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Vrijdag schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:59:
[...]

Ben je er wel weer bij in Den Haag? Kom ik weer even gedag zeggen, ik ga er weer heen met wat vrienden en (oud) collega's :)
Yes! Als het een beetje meezit de zaterdag sessies. :)

Gezellig, ik heb een hotel, dus zal ook wat uit mijn collectie meenemen *O*

[ Voor 11% gewijzigd door KillaZ op 07-10-2024 20:20 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

KillaZ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:19:
[...]

Aah dat is jammer! :'( Wij zijn er de vrijdagavond :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

KillaZ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:19:
[...]

Ik ben zaterdag van de partij. :*)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
mace schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:23:
[...]

Ik ben zaterdag van de partij. :*)

***members only***
Lekker verdeeld ik ga zondag haha oOo

En @Vrijdag had ook niet anders verwacht van jouw met zo'n naam! _O-

[ Voor 14% gewijzigd door Jeffrey1908 op 08-10-2024 00:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Morex schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:06:

Goed bezig hoor! Leuk onderzoek maar het is wel een beetje een braaf lijstje en zoals @donleone83 zegt, campbeltown is niet vertegenwoordigd en de aangegeven Springbank 10 kan ik idd alleen maar toejuichen.

Wat ik bedoel met braaf lijstje is de range in alcohol 40,43,46% prima om mee te beginnen natuurlijk! Zeker om je ervaring mee te beginnen en misschien vind je dit al pittig als je verder nooit whisky drinkt, maar er is nog een hele wereld met independent bottelaars die wanneer je een richting kan vinden ook dat eens te gaan proberen!

Als ik nog een leuke suggestie mag doen.

2 blended whisky die heel leuk zijn in prijs/kwaliteit bij mijn mening.

1.Campbeltown Loch Blended Malt
2.Compass box Orchard House

En wat ik de laatste tijd vaak zeg, bezoek eens een whisky proeverij/festival dat is een feest om dingen te proberen de mensen achter de stand zijn vaak hartstikke gedreven om je wat leuks te laten proeven als jij aangeeft wat je intressant lijkt en je een klein beetje een idee wat je lekker vind vullen hun je wel aan met wat er een beetje bij in de richting komt.

Maar ga eerst maar je sampletjes proberen want je bent verder goed op weg, ookal heb ik mijn mening over sommige merken die ertussen staan maar dat is ook maar mijn mening.

[ Voor 9% gewijzigd door Jeffrey1908 op 08-10-2024 00:39 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-06 18:16

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Het is hier al weer even stil, dus laat ik eens wat posten over een Whisky waarover ik hier nog niet veel gelezen heb.

De Wolfburn Aurora Sherry Oak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmZAuQ4P3Xl29GMUujpBR4t1ah4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncGQPlg2AAsgFeQnjVEuhe03.jpg?f=fotoalbum_large

Het verhaal:
Deze wordt gerijpt in een combinatie van ex-bourbon en Oloroso sherry vaten.
De rijping maakt dat de whisky de zoete tonen van sherry heeft, aangevuld met smaken van fruit.
De Wolfburn sherry heeft een lange gisting, langzame, zachte distillatie en wordt lokaal opgeslagen.
Aan het einde van het rijpingsproces ontstaat deze uitzonderlijk soepele en perfect uitgebalanceerde Whisky

Mijn eigen ervaring:
Een lekkere Whisky waarbij je naast een fruitige smaak ook de zoete sherry proeft.
Op de neus ook zoettig, beetje amandel achtig.
Inderdaad een soepele Whisky die lekker weg drinkt.
Alleen de sherry nasmaak had van mij wat langer mogen blijven hangen, maar wellicht ben ik te veel gewend aan de lange nasmaak van peated Whisky's ;)

Al met al een prima Whisky voor een prima prijs van net geen €50,-

https://www.whiskybase.co...sky/86072/wolfburn-aurora

https://www.masterofmalt....urora-single-malt-whisky/

[ Voor 32% gewijzigd door Thasaidon op 15-10-2024 18:51 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jthem
Vandaag vanuit werk leuke proeverij gehad met paar leuke whisky's ertussen.

Holyrood distillery
Blair athol 8 van Claxton exploration, heerlijk afgewerkt op port vat.
De speyside 15 van Murray mcdavid sherrybommetje(Glenfarclas)
North british 35 van Murray mcdavid (toch stukje rokerigheid erin wat me positief verbaasde)in begin ruik je aceton wat daarna veranderde in zachtheid, in de smaak proef je ook de lichte rokerigheid.
De ledaig 9 (Millstone Finest 9) moscatel(gewoon genieten)

Toch heerlijke avond en proeverij voor kleine bedragje gehad....

[ Voor 42% gewijzigd door Jthem op 18-10-2024 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:32:
Vandaag vanuit werk leuke proeverij gehad met paar leuke whisky's ertussen.

Holyrood distillery
Blair athol 8 van Claxton exploration, heerlijk afgewerkt op port vat.
De speyside 15 van Murray mcdavid sherrybommetje(Glenfarclas)
North british 35 van Murray mcdavid (toch stukje rokerigheid erin wat me positief verbaasde)in begin ruik je aceton wat daarna veranderde in zachtheid, in de smaak proef je ook de lichte rokerigheid.
De ledaig 9 (Millstone Finest 9) moscatel(gewoon genieten)

Toch heerlijke avond en proeverij voor kleine bedragje gehad....
Leuke lijst! Rokerigheid in een North British dat is apart dat heb ik nog nooit meegemaakt maar klinkt intressant!

Was de holyrood wat? Nog nooit wat van gehad, en Ledaig op moscate klinkt goed! Heb je van de Ledaig een WB nummer?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jthem
Jeffrey1908 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:10:
[...]

Leuke lijst! Rokerigheid in een North British dat is apart dat heb ik nog nooit meegemaakt maar klinkt intressant!

Was de holyrood wat? Nog nooit wat van gehad, en Ledaig op moscate klinkt goed! Heb je van de Ledaig een WB nummer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otvIsiDF9akCyaXIBNL27DaIg6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMjdtSblDaO9zswO4gyIc9BX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aM8TKfTGB5u-Hdb85_KzSNE5R9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YhEkZxZVTFtx51L4LzAg7O2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCzzL_1Fx12Ge9TSK4EiUqYQ6Iw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYche5b7hH7Yg0zDtHa129gd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4oFjypdUTKGfvu73UM-SsG-kvjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBMB122HMpJ2Clb38c0xpSzj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OkeDBMVP4WLkxxoyhZEZcO0MP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/saRfynjsVitzAjfZMtCnNlPv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
De North British komt natuurlijk aan zijn hele milde rokerigheid door de ex Islay cask finish

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
@Jthem Leuk om te zien! Goede selectie drams ook. Maar dat kun je wel aan Frans overlaten ;)

@Jeffrey1908 Hollyrood is een nieuwe Destilleerderij, de Ambir is een goede dram voor een prima prijs, hun Gin is ge-wel-dig.

[ Voor 10% gewijzigd door KillaZ op 18-10-2024 11:18 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jur-
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online
Mooie selectie whisky's Jhtem. Vraag aan jou en anderen in dit topic. Hapjes bij een proeverij? Sowieso,eten bij whisky? Doen of niet doen? Schuiven jullie het liefst hele schalen bitterballen naar binnen of juist puur whisky met misschien een glaasje water?

Niet lullen maar whiskyglazen vullen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bambi105
Jur- schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:33:
Mooie selectie whisky's Jhtem. Vraag aan jou en anderen in dit topic. Hapjes bij een proeverij? Sowieso,eten bij whisky? Doen of niet doen? Schuiven jullie het liefst hele schalen bitterballen naar binnen of juist puur whisky met misschien een glaasje water?
Kaas en chocola!

Zeker harde kazen als pecorino of parmezaan doen het uitstekend, maar ook een stevige stilton bij een heavily sherried whisky.

Goeie chocola haalt ook hele mooie elementen naar boven of maskeert smaken zodat andere smaken naar voren komen.

Frituur kan, maar in mijn ervaring was het altijd te vettig (chocola en kaas is ook goed aan het vet, maar niet zo intens als frituur) maar misschien heb je nog wat mooie airfryer hapjes die je kunt overwegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:24

Secsytime

Automagisch

De eerste Ardnamurchan 10 yo komt eraan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:44:
De North British komt natuurlijk aan zijn hele milde rokerigheid door de ex Islay cask finish
Ja, duidelijk maar die finish heb ik nog niet eerder gezien, zouden ze dit eerst op kleine vaten doen om bijvoorbeeld te testen?

Deze finish lijkt me een beetje gedurft en wanneer je dit toch aan durft is je hele vat verziekt als het niet goed uit pakt. Iemand een idee of ze zulke dingen eerst testen op een bepaalde manier?
Jur- schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:33:
Doe mij maar schalen vol met bitterballen >:) haha nee niet met een mooie proeverij, zou misschien best kunnen maar je ziet inderdaad meestal kaas, pure chocolade, wit stokbrood. Maar op een festival eet ik tussentijd gewoon een broodje bal ofzo hoor is maar net waar je jezelf ook goed bij voelt, jij weet uiteindelijk prima hoe je het best proef ik zou bijvoorbeeld niks met rauwe ui of knoflook nemen of pittig eten vermijdt ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:02:
@Jthem Leuk om te zien! Goede selectie drams ook. Maar dat kun je wel aan Frans overlaten ;)

@Jeffrey1908 Hollyrood is een nieuwe Destilleerderij, de Ambir is een goede dram voor een prima prijs, hun Gin is ge-wel-dig.
Inderdaad was de eerste x dat ik die gedronken had. Was prijs kwaliteit helemaal in orde.

De line up was dikke prima. De grootste verassing vond ik de NB 35 op Islay cask en hoe heerlijk Ledaig weer was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
[quote]Jeffrey1908 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:22:
[...]

Ja, duidelijk maar die finish heb ik nog niet eerder gezien, zouden ze dit eerst op kleine vaten doen om bijvoorbeeld te testen?

Deze finish lijkt me een beetje gedurft en wanneer je dit toch aan durft is je hele vat verziekt als het niet goed uit pakt. Iemand een idee of ze zulke dingen eerst testen op een bepaalde manier?

[...]

Ja zeker gedurfd maar daar weet Murray mcdavid wel hoe ze mee moeten omgaan 🥰

Of dat eerst een keer getest wordt durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KillaZ
Jeffrey1908 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:22:
[...]

Ik kan dit alleen beantwoorden voor McMd en Claxtons omdat ze daar vrij open in zijn.

Het een combinatie van vraag vanuit de markt (waaronder vanuit de importeurs), beschikbaarheid en een heel klein stukje creativiteit van de master blender.

Uiteraard zijn 1 en 2 het belangrijkst, bij McMd zijn er gigantisch veel vaten beschikbaar, waaronder uiteraard ook de wat "slechtere" spirits. Deze kunnen veelal gered worden door een goede finish uit te zoeken. Dat is wat Dean vaak doet met de wat jongere whisky's. Als dat slaagt, dan is er een goede whisky beschikbaar tegen een vaak aantrekkelijke prijs.

Bij zijn experimenten is het veelal een kwestie van: Wat heb ik beschikbaar en waar kan ik mee klooien. Dat is het letterlijk, klooien.

Die beschikbaarheid is vaak bijvoorbeeld door het reracken, waardoor er een Octaafje beschikbaar is waar Dean mee kan stoeien, bijvoorbeeld door een graanwhisky in een Islay vat te gooien.

(Ik vind hem minder geslaagd, maar het is leuk op een proeverij.)

Dean liep vorig jaar op het festival in Den Haag een rondje, gooide 2 a 3 drams bij elkaar van een aantal nieuwe releases van andere stands puur en alleen omdat hij nieuwsgierig was. Het gevolg is dat hij een aantal keren terug kwam met zijn "eigen" blend die vaak best geslaagd was.

Bij Claxtons is Martin wat conservatiever, mede omdat hij wat minder vaten heeft. Maar ook daar heeft hij bijvoorbeeld vorig jaar specifiek 2 Shiraz vaten uit Australie weten te scoren, om daar een Glen Elgin en een Caol Ila in te laten rijpen.

Die waren beide zeer geslaagd. :)

[ Voor 16% gewijzigd door KillaZ op 18-10-2024 15:25 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Zag dat Murray mcdavid weer paar leuke limited edities heeft, fiddichside 35, Macduff 26, Tobermory 28.. weer mooie releases denk ik.
Afwerking op wijnvaten px en oloroso... als ik op hun site zie lijken het weer 3 toppers.

@KillaZ al iets van vernomen of gehoord welke daar een echt pareltje in is?

[ Voor 28% gewijzigd door Jthem op 20-10-2024 15:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fender89
Psst, Gall&Gall whisky dagen gaan morgen (21-10) van start tm 3 november.

Normaliter is Gall 'te duur', maar nu toch oké-prijzen voor bijvoorbeeld:

- lagavulin 8 : 49.99
- ledaig 10: 47,99
- ardbeg wee beastie: 40,99,

... Het is dat ik nog een Gall-cadeaubon twv 40 eu heb liggen..
Ik ga eens een kijkje nemen bij de Gall winkel wat ze op voorraad hebben. (Online komen er weer verzendkosten bij onder de 55eu..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:54
fender89 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:09:

Normaliter is Gall 'te duur', maar nu toch oké-prijzen voor bijvoorbeeld:

- lagavulin 8 : 49.99
- ledaig 10: 47,99
- ardbeg wee beastie: 40,99,

... Het is dat ik nog een Gall-cadeaubon twv 40 eu heb liggen..
Ik ga eens een kijkje nemen bij de Gall winkel wat ze op voorraad hebben. (Online komen er weer verzendkosten bij onder de 55eu..)
Ehhh. Zo’n Ledaig 10 kan je gemakkelijk voor 39 euro kopen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
Ook incl verzendkosten...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Bij mijn lokale vriendelijke slijter hoef ik geen verzendkosten te betalen ;)

Gewoon nog paar flesjes erbij en de verzendkosten zijn te verwaarlozen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Dank voor de tip.

Hier een tip voor jou... Als je bij de Gall online besteld en laat afleveren in de winkel is dat ook gratis! :)

Daarnaast heeft de Gall online een veel groter aanbod dan ik de winkels zelf.
En dus kun je ook lekker spul bestellen wat jou lokale Gall wellicht niet op de plank heeft, maar het na je bestelling wel kunt ophalen.

[ Voor 23% gewijzigd door Thasaidon op 21-10-2024 09:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-06 13:47
Afgelopen jaar op vakantie geweest in Noorwegen, en heb daar geprobeerd een whisky van Bivrost te scoren. Helaas alles uitverkocht, want ze maken maar beperkte batches.
Gisteren op een Scandinavische beurs stond Bivrost daar, met de primeur van de bivrost Ygdrassil, een whisky die vast in hun assortiment gaan opnemen, ook omdat ze teveel klanten moesten teleurstellen.
Licht rokerig van geur, en de afdronk was juist licht fruitig. Ik vond 'm erg aangenaam. Komt pas op 7 november op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Heeft iemand al eens whisky geproefd van Michel Couvreur? Daar zouden ook tabakssmaken in zitten heb ik me laten vertellen.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:37:
Zag dat Murray mcdavid weer paar leuke limited edities heeft, fiddichside 35, Macduff 26, Tobermory 28.. weer mooie releases denk ik.
Afwerking op wijnvaten px en oloroso... als ik op hun site zie lijken het weer 3 toppers.

@KillaZ al iets van vernomen of gehoord welke daar een echt pareltje in is?
Hoezo denk jij dat het toppers zijn dan :) ;)

Het gaat om een 35 jaar oude tea-spooned glenfiddich, een "oude" Macduff (wat je al bijna niet voorbij ziet komen) en een Tobermory die 25 jaar geleden nog als "slechte spirit" te boeken stond. Met andere woorden, ik denk dat er weinig mensen zijn die iets kunnen zeggen over deze whisky's ;)

Ik vind het voor de whisky die je krijgt, absoluut toppers voor een meer dan acceptabele prijs. Maar dat komt omdat ik alle 3 de spirits al eens heb mogen proeven uit een vergelijkbaar jaar die allemaal een stuk duurder waren in de winkel.

Voor de gemiddelde whisky nipper zou ik zeggen: Bespaar je de centen en shop een categorie of 2 lager, veel leuker voor je referentie kader en veel leuker voor je portomonnee. Kun je nog eens 2 of zelfs 3 flessen voor meenemen ook. (Tip: Linkwood/ Blair Athol McMD of de 15 jarige Glen Elgin van The Single Cask).

[ Voor 6% gewijzigd door KillaZ op 21-10-2024 17:32 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:16:
[...]

Hoezo denk jij dat het toppers zijn dan :) ;)

Het gaat om een 35 jaar oude tea-spooned glenfiddich, een "oude" Macduff (wat je al bijna niet voorbij ziet komen) en een Tobermory die 25 jaar geleden nog als "slechte spirit" te boeken stond. Met andere woorden, ik denk dat er weinig mensen zijn die iets kunnen zeggen over deze whisky's ;)

Ik vind het voor de whisky die je krijgt, absoluut toppers voor een meer dan acceptabele prijs. Maar dat komt omdat ik alle 3 de spirits al eens heb mogen proeven uit een vergelijkbaar jaar die allemaal een stuk duurder waren in de winkel.

Voor de gemiddelde whisky nipper zou ik zeggen: Bespaar je de centen en shop een categorie of 2 lager, veel leuker voor je referentie kader en veel leuker voor je portomonnee. Kun je nog eens 2 of zelfs 3 flessen voor meenemen ook. (Tip: Linkwood/ Blair Athol McMD of de 15 jarige Glen Elgin van The Single Cask).
Op smaak die op originele site staat, oude macduff is mooi. Glenfiddich is spirit waar bij mij whisky ooit begonnen is en waar ik wel van hou, mooi om met kerst zo iets te hebben staan. En allerbelangrijkste, Murray mcdavid stelt mij nog niet teleur >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Update hierop...
kreeg vanmorgen een mail dat er tijdens de "Premium weken" tijdelijk gratis verzending is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jur-
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online
Gister een tasting van The Single Cask gehad bij de Malt Vault. 6 cask strenght IB’s achterover getikt en tot slot nog een glas Octomore 14.3 genomen. Met name de Bruichladdich 12 Rhinns was echt een pareltje. Geturfd en vervolgens gerijpt op een premier cru superieur sauternes vat 60,5% vol. Super lange intense afdronk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoUvO2ctkM_dqA8Zk3Ig4p2OY-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SeoZEErWFe0FPWs3dwoLocvb.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ook de Whitlaw 9 (Highlandpark) was bijzonder lekker. Rook een beetje naar vruchtenhagel, anijs achtig en smaakte ondanks de turf heerlijk zoet-droog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qjo34WfrpZY4s6zHmne3uOVWbws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mvws7qjktMCzJx6AGRCwcEiD.jpg?f=fotoalbum_large

Afsluiten met de Octomore 14.3 was ook geen straf. Ondanks de 214 ppm toch echt een heerlijke whisky. Helaas hadden ze de 15.3 (307 ppm) wel besteld maar nog niet binnen. Dus ik moet nog een keer terug. Ook geen straf. Al met al een heerlijke whisky avond. Hopelijk zijn mijn smaakpupillen tegen de kerst weer hersteld.

Niet lullen maar whiskyglazen vullen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jur- schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:13:
Gister een tasting van The Single Cask gehad bij de Malt Vault. 6 cask strenght IB’s achterover getikt en tot slot nog een glas Octomore 14.3 genomen. Met name de Bruichladdich 12 Rhinns was echt een pareltje. Geturfd en vervolgens gerijpt op een premier cru superieur sauternes vat 60,5% vol. Super lange intense afdronk.

[Afbeelding]

Maar ook de Whitlaw 9 (Highlandpark) was bijzonder lekker. Rook een beetje naar vruchtenhagel, anijs achtig en smaakte ondanks de turf heerlijk zoet-droog.

[Afbeelding]

Afsluiten met de Octomore 14.3 was ook geen straf. Ondanks de 214 ppm toch echt een heerlijke whisky. Helaas hadden ze de 15.3 (307 ppm) wel besteld maar nog niet binnen. Dus ik moet nog een keer terug. Ook geen straf. Al met al een heerlijke whisky avond. Hopelijk zijn mijn smaakpupillen tegen de kerst weer hersteld.
Leuke bottelaar, sinds kort pas (bekend) mee geraakt.
Zelf laatst een Bunnahabhain 13 jaar oud met een finish op First Fill Moscatel Octave gekocht, een dijk van een whisky op 67.9%! Zijn maar 87 flesjes van.

https://www.whiskybase.co...35/bunnahabhain-2010-tscl

Echt een leuke whisky die net even anders is op een goede manier.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bambi105
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgQYq5zoYj3LGym93JEmGEwzvVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fmhg5V8l3ablX4y5vdEDnXtl.jpg?f=fotoalbum_large

Het is weer zo ver. Ik heb mijn smaak weer terug en kan weer ruiken!

Vandaag drie sherried whiskies, waarvan 1 blind, 1 als referentie (8yo Ben Nevis 100 proof van Signatory) en 1 nieuwe knaller (WhiskySponge 100, de Ardna 7yo).

Ik heb de blinde gekregen en ben vergeten wat het was (het antwoord komt aan het eind).

Geur eerst:

Nevis 8:
sherry bom! Ook zilt, fris, kiezelstrand, misschien een beetje zwavel op een goede manier, vuurwerk, luciferdoosje. Dan aardse tonen, mos, grond, as (turf invloed?). Als laatst sterke associatie met rode wijn, zeker je het glas een dag later ruikt.

Blind tasting:
fris fruit, typisch sherry (PX?), pruimen, armagnac, veel eik maar niet te. Lichte muffigheid, speculaaskruiden, tropische fruit esters (overrijpe ananas, een toon van oudere 20+ whisky/rum). Als laatste zoete grote gele rozijnen en vleesplankje. Geen turf! Na 30 min ook tabak, heerlijk.

WhiskySponge 100:
neckpour dus een gesloten neus eerst, iets groens, jongs. Dan zilte zeelucht en hooi, later pas frisse sherry, maar veel minder dan hierboven. Lijkt meer bourbon met karamel, noten, dulce du leche. Na 10 min veeel meer turf, mossig, natte takken op het vuur, compost, stal. FUNK!

Smaak:

Nevis 8:
Ziltigheid voorop, sherry daarna, dan citrusschil, weer kalk/schelpen/heet zand, lichte bittere toon, zeker in de nasmaak. Tanninerijk, meeste van de 3. Meeste sherry overheersing ook. Drogend, assig, zeer lichte turf.

Cijfer: 7 op Dramface schaal (ca 86).

Blind tasting:
Sherry voorop, vlezigheid en dan broodtonen? Bakkerij? Notenbrood/vijgenbrood. Later koffiebonen, veel intens gedroogd fruit en weer die tropische toon (20+ jaar oud?)
Laaaaaange afdronk, moet oud zijn, want het is zeker niet alleen maar eikenhout wat ik proef. Geweldige balans.

Cijfer:
Dikke 8,5-9 op DF schaal (91-92). Heerlijke bijzondere sherried whisky. Zal weer duur zijn... Speysider?

WhiskySponge 100:
Nu meer sherry dan turf, laange nasmaak, geen bitter. Wel veel noten, anders dan hierboven. Frisse notensmaak, amandel, pindas, dan een havengeur bij het proeven, gerookte vis, Springbank 10 associatie, maar dan meer intens. Springbank 12 CS meer zelfs..
Voor een neckpour al erg lekker, nog wel gesloten.

Cijfer:
Begint als een stevige 7-7,5. Lekkere sherried Ardna en een prachtig voorbeeld van goed uitgedokterde sherry invloed (nadrukkelijk zeer beperkt). Juist een idee van een bourbon+peat whisky met een zweem sherry.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FzZ2ZGSjBSUkaBrN9LY2r1u5tw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnqaaI6qOpFlAM5yl9CZ08Mw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iU-qgXKvyG3aATRIP1UeopvwuVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/doxjGptcILGlhP13Okx8vDQu.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al een heerlijke set van uiteenlopende sherried whiskies. Ik heb van de blind tasting achterhaald dat het een PX sherried Miltonduff 28yo is van Murray McDavid. Man, wat een elegante maar imposante whisky. Dank @KillaZ dat ik deze weer kon proeven.

De Ardna van de Sponge stelt niet teleur, de Ben Nevis van Signatory misschien een beetje nadat ik overhyped was door wat reviews. Maar zeer capabele whisky die beter is dan z'n prijs laat doorschemeren.

De Ardna is als laatst een cadeau van mijn vrouw geweest voor mijn houten huwelijksjubileum. Die moet dus wel goed smaken ;) Ik ben als fanboy ook vreselijk bevooroordeeld dus neem mijn review met een grote korrel zout. Maarja, hij is wel eeeeeerg lekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Bambi105 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:39:
[Afbeelding]

Het is weer zo ver. Ik heb mijn smaak weer terug en kan weer ruiken!

Vandaag drie sherried whiskies, waarvan 1 blind, 1 als referentie (8yo Ben Nevis 100 proof van Signatory) en 1 nieuwe knaller (WhiskySponge 100, de Ardna 7yo).

Ik heb de blinde gekregen en ben vergeten wat het was (het antwoord komt aan het eind).

Geur eerst:

Nevis 8:
sherry bom! Ook zilt, fris, kiezelstrand, misschien een beetje zwavel op een goede manier, vuurwerk, luciferdoosje. Dan aardse tonen, mos, grond, as (turf invloed?). Als laatst sterke associatie met rode wijn, zeker je het glas een dag later ruikt.

Blind tasting:
fris fruit, typisch sherry (PX?), pruimen, armagnac, veel eik maar niet te. Lichte muffigheid, speculaaskruiden, tropische fruit esters (overrijpe ananas, een toon van oudere 20+ whisky/rum). Als laatste zoete grote gele rozijnen en vleesplankje. Geen turf! Na 30 min ook tabak, heerlijk.

WhiskySponge 100:
neckpour dus een gesloten neus eerst, iets groens, jongs. Dan zilte zeelucht en hooi, later pas frisse sherry, maar veel minder dan hierboven. Lijkt meer bourbon met karamel, noten, dulce du leche. Na 10 min veeel meer turf, mossig, natte takken op het vuur, compost, stal. FUNK!

Smaak:

Nevis 8:
Ziltigheid voorop, sherry daarna, dan citrusschil, weer kalk/schelpen/heet zand, lichte bittere toon, zeker in de nasmaak. Tanninerijk, meeste van de 3. Meeste sherry overheersing ook. Drogend, assig, zeer lichte turf.

Cijfer: 7 op Dramface schaal (ca 86).

Blind tasting:
Sherry voorop, vlezigheid en dan broodtonen? Bakkerij? Notenbrood/vijgenbrood. Later koffiebonen, veel intens gedroogd fruit en weer die tropische toon (20+ jaar oud?)
Laaaaaange afdronk, moet oud zijn, want het is zeker niet alleen maar eikenhout wat ik proef. Geweldige balans.

Cijfer:
Dikke 8,5-9 op DF schaal (91-92). Heerlijke bijzondere sherried whisky. Zal weer duur zijn... Speysider?

WhiskySponge 100:
Nu meer sherry dan turf, laange nasmaak, geen bitter. Wel veel noten, anders dan hierboven. Frisse notensmaak, amandel, pindas, dan een havengeur bij het proeven, gerookte vis, Springbank 10 associatie, maar dan meer intens. Springbank 12 CS meer zelfs..
Voor een neckpour al erg lekker, nog wel gesloten.

Cijfer:
Begint als een stevige 7-7,5. Lekkere sherried Ardna en een prachtig voorbeeld van goed uitgedokterde sherry invloed (nadrukkelijk zeer beperkt). Juist een idee van een bourbon+peat whisky met een zweem sherry.
Fijn dat je weer kunt ruiken en proeven, hebben wij weer wat leuks om te lezen! Leest leuk weg bedankt weer! d:)b

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06 23:21

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51ijePFB_Id_uqn-hEYQ_-zm9ZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5vyS11JLumO0nod51WIHFR5.jpg?f=fotoalbum_large

Tussen al het whisky geweld hier een, vind ik, lekkere Jura red wine cask. Drinkt makkelijk weg, beetje hout, beetje rode wijn. Vanavond maar eens wat meer van proeven.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
@Bambi105 Mooi dat hij weer in de smaak viel! Die miltonduff is dan ook echt geweldig!

K to the KillaZ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:01

GerkeP

Vragen mag altijd........

Sinds een jaar of 10 ben ik fan van de de whisky van Fary Lochan.
Gisteren even bij de distilleerderij langs geweest (nee geen tasting, want met de auto 😁)

Natuurlijk een keuze moeten maken, want er staat voldoende lekkers tussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7J72JcyHBLOquYzOPgB2e5esv4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2zNPEyYrdBuPLqDjOPDKca1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paNNScgMLcrZSjZIJgKxUpRxkZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69yuoRpdXp8KfTZGt2bbdllc.jpg?f=fotoalbum_large

GerkeP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jthem
Gisteren mooie hint gegeven voor mijn kerstcadeau. Mooie trilogie van Claxton octaafjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewVEMxWEJLt3LAj1rjDJV6yhRHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxFWB3O5YhquQn9C33YUBmD4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Jthem op 06-11-2024 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:15:
Gisteren mooie hint gegeven voor mijn kerstcadeau

[Afbeelding]
Dat zullen wel smaakbommetjes zijn op octaafjes, wel leuk zo'n forum kom je allemaal bottelaars tegen die je nog nooit heb gezien.

Leuk hoe iedereen dat vind!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Deze is bottled voor thewhiskyoffice maar verdo**d vet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Nou, misschien toch maar tijd om vanavond een bodempje in te schenken om de pijn/frustratie te verzachten...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Jeffrey1908 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:18:
[...]
wel leuk zo'n forum kom je allemaal bottelaars tegen die je nog nooit heb gezien.
Bezoek eens een speciaalzaak in je omgeving (of iets verder weg), je zult versteld staan van de hoeveelheid aanbieders met vaak zeer sympathieke prijs/kwaliteitverhouding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-06 19:07
janvanduschoten schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:03:
Tussen al het whisky geweld hier een, vind ik, lekkere Jura red wine cask. Drinkt makkelijk weg, beetje hout, beetje rode wijn. Vanavond maar eens wat meer van proeven.
Drinkt makkelijk weg.
Omwille van deze opmerking gisteren een fles besteld met een Tamnavulin Double Cask die ook redelijk makkelijk is.

Tot op heden is Aberfeldy 16 nog mijn favoriet, daarna de 12.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Nieuwe Whisky in aantocht ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTF4FA66_6bQcQE76ozKCDJt3zQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gkQIahk4Tpxh7Zxd7Z2fBnSy.jpg?f=user_large

https://www.ardgowandisti...l-of-custom-copper-stills

https://www.ardgowandistillery.com/

[ Voor 35% gewijzigd door Thasaidon op 07-11-2024 09:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06 23:21

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Loei123 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:03:
[...]

Drinkt makkelijk weg.
Omwille van deze opmerking gisteren een fles besteld met een Tamnavulin Double Cask die ook redelijk makkelijk is.

Tot op heden is Aberfeldy 16 nog mijn favoriet, daarna de 12.
M'n dochter (ja, 18+) wilde ook even proeven waar dit nu naar smaakte. "Oe, sterk", "ik ruik hout" en eindigend met "het smaakt een beetje naar blokfluit spelen" :+
Hij bevalt mij goed, binnenkort maar eens wat andere varianten proberen. Tamnavulin Double Cask staat nu ook op m'n to-do lijstje :)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
@janvanduschoten She gets it! Mooie smaaknotitie, briljant!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herzeleid
Er is nu ook een cask strenght versie van de Kilchoman Sanaig, niet getwijfeld en meteen aangeschaft 8)7
Na de m.i. absurde prijs van de 16-yo had ik er weinig vertrouwen meer in maar het valt mee.
70 euro incl verzendkosten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeffrey1908
hfos schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:50:
[...]

Bezoek eens een speciaalzaak in je omgeving (of iets verder weg), je zult versteld staan van de hoeveelheid aanbieders met vaak zeer sympathieke prijs/kwaliteitverhouding.
Ja zeker! Ik kom met regelmaat wel in een whisky speciaal zaak, zeker rond en in Zuid Holland en inderdaad de ene slijterij heeft een grote collectie staan aan Signatory de andere heeft veel meer staan van Murray Mcdavid en de ander heeft weer Maltbarn en Archives wat je verder niet snel bij een andere slijterij tegen komt, maar blijf het toch leuk vinden om dan ineens weer een serie van Claxtons te zien die ik nergens tegen ben gekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Ik zie deze overal beschikbaar komen, al iemand die deze heeft geproeft?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Voor de liefhebbers (zoals ik :P )

Hij is er weer. De Saint & Peat 2024.

Afbeeldingslocatie: https://www.drankgigant.nl/media/catalog/product/cache/2000x/s/a/saint_peat_heavily_peated_2024_edition_1.png
Saint & Peat Heavily Peated 2024 Edition is een zachte goudgele single malt whisky afkomstig uit de Islay regio van Schotland. Deze editie is gedistilleerd door de Port Askaig distilleerderij, maar uitgebracht door de onafhankelijke bottelaar The Ultimate Whisky Company. Hij heeft een gelimiteerde oplage opgeleverd van slechts 420 flessen. De whisky heeft een sterk veen karakter, rijk aan rokerige ondertonen. Saint & Peat Heavily Peated 2024 Edition heeft een alcoholpercentage van 55%.
https://www.drankgigant.n...-peated-2024-edition.html

Ik heb m al bijna binnen ;)

[ Voor 92% gewijzigd door Thasaidon op 14-11-2024 17:45 ]

Pagina: 1 ... 70 ... 77 Laatste