Kep em ook net gekeken. Er zijn wel meerdere brands (Dalmore, macallan, Glenlivet, Glengoyne) die stevig onderuit gehaald worden doordat de distilleries overpriced, overmarketed en zogenaamd exclusive whisky maken, zelfs met "rubbish casks".
Het is wel geinig om Ralfy zo te horen ranten...een Schots accent doet het em voor mij altijd wel, maar ja, in feite is er niet veel nieuws onder ze zon; hij stipt gewoon het alombekende draaiboek van kapitalisme aan.
Marketing inzetten om steeds het wiel opnieuw uit te vinden zodat ze zich duurdere prijzen kunnen vragen.
Gaat het niet met alles zo? Is niks nieuws hoor.
Maar ja, ik snap Ralfy absoluut, zeker als je al zo lang en zo diep in het onderwerp zit. Ik denk stiekem zelf ook wel eens zo erover, want ik weet ook hoe het vroeger was.
Maar zo vreselijk puristisch over age statments en chill filtering zijn...tja, het kan, maar ik heb zelf zoiets van "als het lekker smaakt, dan maakt het toch niet zoveel uit", tenzij je natuurlijk veel te veel ervoor betaalt, maar dat moet ieder voor zichzelf uitmaken.
Ik heb genoeg chill filtered whisky geproefd die ik gewoon lekker vond hoor. De Glengoyne 21yr met "maar" 43% is echt een fantastische whisky....althans, toen ik die proefde in 2016 vond ik dat. Maar ik zie dat Glengoyne net als Glendronach "andere formules" heeft voor hun core range dan vroeger, waarbij velen zeggen dat het vroeger smaakvoller was. Heck, kep zelf net een post gemaakt wat de hell er aan de hand is met Glendronach, waarbij ik ook terugblik naar vroegere bottlings....Ik heb dan ook allang geen Glengoyne 21 meer gehad, dus het zou kunnen.
Ik zou volgens mij echt niet in staat zijn om een nonchillfiltered whisky te kunnen onderscheiden van chillfiltered whisky....
Maar ja, ik probeer het wel altijd te baseren op mijn smaak. Als ik het echt niet of minder lekker vind, dan koop ik het niet meer. Het kan dan goed dat de kwaliteit van de distilleries achteruit zijn gegaan, of dat nou door chillfiltering komt en bottlen op <46%. Maar het is ook niet geheel realistisch om te verwachten dat we 21yr whisky kunnen kopen old-style voor 80 euro. Het duurder worden ligt niet alleen maar aan greedy distilleries, maar ook aan gebrek aan kwaliteit casks en het duurder worden van bourbon en sherry en wijn e.d.
Het lijkt een kwestie te zijn van én-én: zowel mindere kwaliteit én flink veel duurder, combineer daar dan idd de bullshit-marketing erbij en dan krijg je wel voeding voor rant. Dus volgens mij heb ik mezelf ernaartoe gepraat dat ik het grotendeels toch wel met Ralfy eens ben