[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 69 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:55
@coyote1980 alles van 1 webshop? Het is namelijk inderdaad een debiele surcharge van DHL als je invoice meer dan 5 lijnen bevat. Zogenaamd omdat de douane en DHL dan "meer te controleren hebben"

Als je webshop alles op 1 lijn had gegooid, wat gewoon kan, had je die surcharge niet gehad.

Beetje jammer, maar alsnog een mooie rits whisky gescoord!

K to the KillaZ

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:54
@KillaZ Klopt, alles bij whisky-online.com besteld. Ik zal het ze laten weten - ik heb de DHL faktuur ook maar gewoon betaalt, eens kijken of er achteraf over klagen bij DHL nog wat uithaalt (al geloof ik daar niet in). Ik laat het wel de webshop nog even weten, wellicht heeft iemand in de toekomst er wat aan. Zaten ook nog 2x dezelfde fles in - hadden die op 1 regel gestaan was het al goed gegaan...

En inderdaad, was even balen toen ik het zag, ook toen de dag erna de Sauternes Cask Release ook in Nederland te koop kwam voor een hele mooie prijs, maar ik ga er gewoon van genieten de komende tijd. Moet nu ook stoppen met bijkopen, eerst dingen opdrinken :+

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• schraal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-06 21:13
coyote1980 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:32:
[Afbeelding]
Ik kon niet langer wachten of de Ardnamurchan Sauternes Cask Release ook naar Nederland zou komen, dus besloten om er een order in het VK voor te plaatsen. Meteen twee Midgies meebesteld, en drie Bunnahabhain, was incl. Nederlandse BTW iets voordeliger daar - en ik wilde ze toch t.z.t. een keer aanschaffen. O+
Wow, mooi rijtje hoor! Maar gauw die 66 euro vergeten (wel suf hoor!) en hiervan genieten! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:07

mace

Sapere Aude

Deathchant schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:58:
Als iemand nog sherried whisky's weet die sterk tabakkig ruiken/smaken, let me know. Ik realiseer me dat ik te weinig/geen sherried whisky's meer heb waar flinke tabakgeur/smaak aan zit. Vroegere Glendronachs hadden dat, en de Glengoyne 25 ook wel, maar ik ga geen 400 euro voor een fles whisky betalen ;)
Dan zou ik op zoek gaan naar oudere sherrykanonnen. Mortlach, Bunnahabhain, Longmorn. 15 á 18 jaar oud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik zat er nog even over na te denken en ik denk dat Loch Lomond 18 ook zeker wel in dat straatje past. En dat is één van de meest vriendelijk geprijsde 18's. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:05

Honesty

kattenneus!

Talisker wilder seas geprobeerd en viel best wel tegen qua smaak
volgende keer wil ik hem wel proeven vs ander whisky's

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 00:08
Honesty schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:18:
Ja en dan te bedenken dat die voor 90 op de markt kwam, rond de 35/40 is die het wel waard, ook ik heb teveel betaald 55 toen der tijd in de aanbieding. Maar ik wil 't geen slechte whisky noemen hoor, iets wat a typisch voor een Talsiker maar het Talisker profiel komt wel goed terug (wat ik niet verkeerd vind)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
mace schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:14:
[...]

Dan zou ik op zoek gaan naar oudere sherrykanonnen. Mortlach, Bunnahabhain, Longmorn. 15 á 18 jaar oud.
+1 voor deze. Een oude macduff op Sherry zou ook wel in je profiel passen @Deathchant.

Pak er dan 1 van CWC van David Stirk bijvoorbeeld, oude stijl macduff die bij de oude stijl slijters wel eens kan liggen.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Honesty schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:18:
Jeffrey1908 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:23:
[...]

Ja en dan te bedenken dat die voor 90 op de markt kwam, rond de 35/40 is die het wel waard, ook ik heb teveel betaald 55 toen der tijd in de aanbieding. Maar ik wil 't geen slechte whisky noemen hoor, iets wat a typisch voor een Talsiker maar het Talisker profiel komt wel goed terug (wat ik niet verkeerd vind)
Ik weet niet of het een batch dingetje is dan, want ik vind die Wilder Seas een prima whisky. Hij is typisch Talisker ziltig met een vleugje turf, en dat peperige, en daaroverheen komt een laagje gesuikerde sinaasappelschillen, chocola, en honing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
mace schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 23:03:
[...]

[...]

Ik weet niet of het een batch dingetje is dan, want ik vind die Wilder Seas een prima whisky. Hij is typisch Talisker ziltig met een vleugje turf, en dat peperige, en daaroverheen komt een laagje gesuikerde sinaasappelschillen, chocola, en honing.
Ja dat is geen batch dingetje, dat bedoel ik juist haha echt het talisker profiel lichte turf en ziltig, alleen de finish is a typisch bedoel ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Jeffrey1908 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 23:06:
[...]

Ja dat is geen batch dingetje, dat bedoel ik juist haha echt het talisker profiel lichte turf en ziltig, alleen de finish is a typisch bedoel ik.
Ja sorry ik had er een klein beetje overheen gelezen. Ik moet naar bed. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06 21:35

Deathchant

Don't intend. Do!

Hmmm ok. Ik heb mijn twijfels of die flinke tabaksmaak in de Edradour 12 caledonian zit...Kep em nog niet gehad verder, dus what do I know ;)

Bunahbbhain vind ik echt niet lekker. Mortlach ken ik eigenlijk niet, en ik heb ook nog nooit een echt goeie macallan gehad (de Macallan Sienna noem ik geen goeie Macallan ;) ), maar daar zou ook tabaksmaak in zitten heb ik gister toevallig ergens gelezen...
En ik ga dus geen 600 euro betalen voor een Glendronach single cask (daar zit wel tabak in vaak).

[ Voor 21% gewijzigd door Deathchant op 25-08-2024 20:40 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-06 09:38
De meningen zijn verdeeld wbt de wilder seas, ik kan hem wel waarderen, meer dan de standaard 10 en menig NAS Talisker.

Die Ardnamurchan The Midgie vandaag mogen proeven in Edinburgh, zoet en romig, het vleugje peat houdt alles in balans. Lekker!

Ook een 14 jaar oude Glenturret peated, super spul en meer te ontdekken dan de standaard 12yo (die zijn al goed) maar de prijs van 150 pond is mij echt te gortig.

Uiteindelijk bij Cadenheads een 14yo Inchgower meegenomen uit PX vaten waar Springbank in heeft gezeten. :Y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
@Herzeleid Dat klinkt als een mooie dag!
Aangezien hier best wat Ardnamurchan liefhebbers zijn raak ik ook wat meer geïnteresseerd, voor vaderdag voor me vader ook een Ardnamurchan cadeau gedaan en uiteraard ook eventjes geproefd maar ik was aangenaam verrast. The Midgie lijkt me enorm leuk om te proeven Madeira & Sauternes / Sherry / Bourbon heel intressant!

@coyote1980 Wat een rijtje zeg! Die Bunnahs! :9 18 wil ik ook nog wel eens proeven en de feis ile van dit jaar was heerlijk! Wil eigenlijk ook die Sauternes release wel bestellen maar ik hou me eventjes in.

Doen meer van jullie bestellen uit Schotland zelf?
Ikzelf ben altijd bang voor onvoorziene kosten ik zou precies dezelfde fout maken, 6 flessen doosje klaar is kees! maar niet dus zoals @KillaZ zegt boven de 5 lijnen dat moet je maar net weten.

Leuke opdracht @Deathchant een whisky met een tabak profiel wellicht zou je dat kunnen vinden in een wat oudere Ardmore op sherry.

[ Voor 7% gewijzigd door Jeffrey1908 op 25-08-2024 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16-06 14:04
Heb de Ardnamurchan sauternes ook flesje van besteld, gaat over 3 weekjes mee op vakantie...
Had de linkwood 17 van de 100proof willen meebestellen maar was te laat helaas...

[ Voor 30% gewijzigd door Jthem op 26-08-2024 22:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ardna Midgie heb ik mijn UK buddy eentje van laten bestellen, komt in december naar Nederland.

De Sauternes wacht ik even totdat die bij van Zuylen is denk ik, fietsafstand. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Benieuwd of het ook zo lekkere ardnamurchan is die sauternes..😋

@mace ook geen straf om op fietsafstand van Zuylen af te wonen hé.. wat een leuke slijter.

[ Voor 42% gewijzigd door Jthem op 27-08-2024 06:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:37

Secsytime

Automagisch

Het Ardnamurchan virus gaat hier ook goed rond zie ik :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Secsytime schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:51:
Het Ardnamurchan virus gaat hier ook goed rond zie ik :+
Lees net in een mailtje van dramtime dat er een exclusieve single cask botteling aan zit te komen voor dramtime misschien leuk om in de gaten te houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Jeffrey1908 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:15:
[...]

Lees net in een mailtje van dramtime dat er een exclusieve single cask botteling aan zit te komen voor dramtime misschien leuk om in de gaten te houden!
Is die al te reserveren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Ik zal 't even plaatsen wat er stond.

COMING SOON:
ARDNAMURCHAN SINGLE CASK EXCLUSIVELY BOTTLED FOR DRAMTIME

Zaterdag 7 september lanceren we onze eerste Ardnamurchan single cask botteling! Uiteraard mailen we daar dan nog over maar heb je interesse en woon/ben je in de buurt? Dan ben je tussen 13.00 en 17.00 uur van harte welkom om deze, en andere Ardnamurchan bottelingen, te komen proeven!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Vandaag bij plaatselijke slijter nog een caol ila 9 gekocht van cane and grain, deze heeft finish op Latour Barrique. Was voor 65 euro afgeprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:05

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Zijn er hier ook mensen bekend met de "Spot" Whisky's van Mitchell & Son?
https://www.spotwhiskey.com/en

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:11:
Vandaag bij plaatselijke slijter nog een caol ila 9 gekocht van cane and grain, deze heeft finish op Latour Barrique. Was voor 65 euro afgeprijsd.
Hele nette prijs voor een fijne dram. Wel een druppeltje water erbij doen ivm de filosofie van Cane & Grain ("Wij verdunnen niet, dat doet de consument maar" :D )

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:05:
[...]

Hele nette prijs voor een fijne dram. Wel een druppeltje water erbij doen ivm de filosofie van Cane & Grain ("Wij verdunnen niet, dat doet de consument maar" :D )
Haha ja heb hem ook nog in de highland park vorm, sterk spul en goede filosofie haha. Soms is zo sterk ook wel heerlijk naar dan meer wanneer het koud is..
Uiteraard als verslaafde verzamelaar(meeste van jullie wetend at toch al) kon ik deze voor dat geld niet laten schieten... zag dat die overal duurder was dus O+

[ Voor 3% gewijzigd door Jthem op 28-08-2024 19:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:06:
[...]

Haha ja heb hem ook nog in de highland park vorm, sterk spul en goede filosofie haha. Soms is zo sterk ook wel heerlijk naar dan meer wanneer het koud is..
Uiteraard als verslaafde verzamelaar(meeste van jullie wetend at toch al) kon ik deze voor dat geld niet laten schieten... zag dat die overal duurder was dus O+
Ja, haha die krankzinnige drang heb ik helaas ook altijd _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Ja soms wel erg vervelend die drang hahaha..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Bambi105 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:46:
[Afbeelding]

En dan de klapper, de Hedonism 2024. De laatste van John Glaser (hij is vertrokken als master blender, een aderlating voor Compass Box).

Wat een machtig mooie whisky!
Neus:
Boter, gebakken brood, warme bakker, croissants, toffee ++, custardvla, creme brulee, broodpudding, lichte banaan, druiven en heel laat na een uur wachten ook grapefruit op de neus. Heel bijzonder. Een van de lekkerste geuren van whisky dit jaar.

Smaak:
Mega vol, slagroom, roombroodje, vanille, custard vla weer. Alles van de neus is in de smaak te vinden. Dan een lichte toon die doet denken aan witte wijn, volle Chardonnay.

Deze staat op mijn watchlist om te kopen. Wat een bijzondere, prachtige whisky. Het is graan, maar juist voor een graan is het heerlijk en het kan goed opboksen tegen malt whiskies die mochten dromen van deze geur/smaak combinatie. Oude Glenrothes doet me hieraan denken, maar die kost zo 2-3x zo veel...

8,5-9/10 (90+ punten), memorabel, hartverwarmend, echt heel bijzonder.
Stond mij nog bij dat je die op je wensenlijst had... hij is in de aanbieding bij whiskysite voor 75 euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Ik wou deze maand geen whisky meer kopen maar heb toch maar even Ardnahoe besteld, bij van zuylen kost die 75 maar bij een hoop aanbieders kost deze gewoon rond de 85/90, vind er wel veel verschil in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik had hem voor 90 bij Van Zuylen via grijze import, en een week of twee later hadden ze hem voor 75 via reguliere import. Beetje pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
mace schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:30:
Ik had hem voor 90 bij Van Zuylen via grijze import, en een week of twee later hadden ze hem voor 75 via reguliere import. Beetje pech.
Ach als je hem niet bij van zuylen had gekocht was je ook 85/90 kwijt geweest.

En toevallig al van gesnoept of staat die in de backlog kast te wachten?

Hij is al uitverkocht ook net optijd besteld.

[ Voor 6% gewijzigd door Jeffrey1908 op 30-08-2024 18:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• schraal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-06 21:13
Ardnamurchan AD/ Sauternes Cask vandaag binnen gekregen, met een stuk of wat samples.

Van de neck pour: prima whisky voor de zomer :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhETVXGBeJIPXgr1rZ2e9aEkI4Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNmU9WLHENBdMUsdem6Sj8ZL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jM_AtyCIcrSTUzOyue2c23m9bvU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfCJ6wxXYA3FrilNDSQ8soHL.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Ben vandaag de Ardnahoe gaan ophalen en het risico wanneer je iets besteld en op gaat halen is dat je met meer flessen terug komt, en dat laatste is gebeurd. De linkwood 17 jaar van SV de 100 proof Exceptional Cask een 11 jaar oude Bunnahabhain ongeturfd ook van SV Small Batch.
Heel vervelend weer!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Jeffrey1908 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:20:
[...]

Ach als je hem niet bij van zuylen had gekocht was je ook 85/90 kwijt geweest.

En toevallig al van gesnoept of staat die in de backlog kast te wachten?

Hij is al uitverkocht ook net optijd besteld.
Ik deed die week alcoholvrij maar daarna gelijk opengemaakt. Het is een bijzonder volwassen smakende whisky voor maar 5 jaar oud. Ik vind hem erg indrukwekkend. De beste nieuwe destilleerderij van de afgelopen paar jaren denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
mace schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:08:
[...]

Ik deed die week alcoholvrij maar daarna gelijk opengemaakt. Het is een bijzonder volwassen smakende whisky voor maar 5 jaar oud. Ik vind hem erg indrukwekkend. De beste nieuwe destilleerderij van de afgelopen paar jaren denk ik.
Bij mij is die vanavond gelijk open gegaan, had er al goede dingen over gehoord maar ondanks dat had ik niet echt een verwachting, maar hoopte op iets goeds.

En ik ben wel tevreden over wat ik in me glas heb, ik ben niet echt een ervaringsdeskundige wat betreft Inaugural releases, maar ik weet wel dat ik dit een whisky vind die alles wel in zich heeft en zoals @mace zegt hij doet volwassen aan.

Ik ben benieuwd wat ze zullen doen in de toekomst met deze als startschot! Hoop dat ze 50% aanhouden en dat ze een normale prijs gaan vragen voor hun expressies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Nog een weekje en dan 3 weekjes in Zeeland, toch de flesjes veranderd om mee te nemen, ga toch de fettercairn 16 1threlease samen met de Glen Scotia Victoriana meenemen.

Vandaag ook de ledaig triple wood besteld. Ledaig meestal erg lekker voor in winter..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-06 14:44
Zijn er nog Tweakers die naar Maltstock gaan?
Mijn selectie voor de sharing tafels… de Elusive Umami heeft nog 1/4 erin, dus die gaat mee. Samen met twee Poolse whiskies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oemsXNW_RRmbBLW3NS3dtSUqoQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6V4GO9CMj1JwtUGhKdIpwg1r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
De ijzeren voorraad maar weer eens aangevuld met een Kilkerran 12, Glen Scotia Victoriana CS, en een Compass Box Orchard House. Blijven toch altijd goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
olafmol schreef op maandag 2 september 2024 @ 00:38:
De ijzeren voorraad maar weer eens aangevuld met een Kilkerran 12, Glen Scotia Victoriana CS, en een Compass Box Orchard House. Blijven toch altijd goed.
Ohhhh die eerste 2 heerlijk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Nou, die laatste 1 ook! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Okeeee die laatste ook (y) maar de glen scotia en kilkerran zijn wel heerlijk.
Als je de kilkerran 12 eens naast de 16 kan proeven moet je dat eens doen, vorige maand gedaan je merkt gewoon heel erg goed hetzelfde profiel maar de 16 smaakt ook gewoon wat voller en meer door ontwikkeld (iets complexer), lijkt echt het perfecte voorbeeld voor wat rijping kan doen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-06 21:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwlY5rBN5-NGSVgqvBIwPhQ2NVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ysobh14R8fNpGtX6CFPl2bap.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2F49XOfghGo11F3zxSrkj2jgrMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFd0r9diwyNMp4xPhr1TC7aB.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een beetje protserig, vooral als niet alle labels goed in zicht zijn en ik geen recensies kan geven van alles, maar dit was kort geleden de selectie hier in Drenthe.

Belangrijkste punt: open die flessen! We hadden wat te vieren dus een maatje bracht twee nieuwe 25 jaar oude whiskies mee (Arran en Linkwood van G&M), naast een selectie bekende toppers (Mezcal Lagavulin van het Jazz festival van enkele jaren terug, Cotswolds Peated Cask, Arran 17 Calvados en nog een paar meer). Een ander maatje nam z'n Springbanks mee, waaronder een restje Local Barley 11yo, Cask Strength 12 en de 18.

Wat een geweld. Gelukkig hadden we 3 dagen, want dit is meer dan een simpele sterveling kan drinken zonder zijn hele palet te verknoeien.

Ardna vinden mijn vrienden niks, dus die heb ik achter gehouden voor de liefhebbers. Maar wat hebben we genoten van de Springbank producten.

De recent Longrow 16 op port (festival botteling, 35 cl) was de topper van het weekend, maar de twee 25 jaar oude deden ook goed mee. Zelf bleef ik erg gecharmeerd van hoe goed Campbeltown Loch is en ook de Port Charlotte 10.

Net als een paar anderen hier heb ik toch minder de neiging om aan de whisky te gaan. Maar als het weer stelselmatig kan, dan volgt er her en der weer een wat uitgebreider verhaal met smaaknotities.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Oh @Bambi105 wat een heerlijke tafel! Hoe waren de 2 Linkwood tegenover elkaar de 15 en 25 laatst stond ik in dubio om de 25 jaar te kopen maar niet gedaan.

Zoals je zegt de 2 relatief goedkope Campbeltown Loch en PC 10, staan nog aardig hun mannetje tegenover al dat geweld wat daar staat he!

Ik heb zelf laatst ook een leuke whisky dag gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHaz4LPLvLf9DKjpc0X7S0hUozU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8d1PbbKr5PVOIsnnDXGag8Ke.jpg?f=fotoalbum_large

Hele leuke flessen en een hele gezellige dag geweest!
We hebben ze gedronken in de volgorde zoals ze hier staan, en de eerste was echt heel erg goed, de 2 Bunnahs de 22 jaar van SV en de meest rechtse 13 jaar finished op First Fill Moscatel octave maakte ook wel veel indruk even als de Hand Filled Springbank die was nog verassend getrufd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
O jongens, wat een mooie flesjes komen er weer tevoorschijn.

Arran 25 lijkt me keer heerlijk, oude Bunna is denk ik ook een feest. Genieten lijkt mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
Jeffrey1908 schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:49:
Oh @Bambi105 wat een heerlijke tafel! Hoe waren de 2 Linkwood tegenover elkaar de 15 en 25 laatst stond ik in dubio om de 25 jaar te kopen maar niet gedaan.

Zoals je zegt de 2 relatief goedkope Campbeltown Loch en PC 10, staan nog aardig hun mannetje tegenover al dat geweld wat daar staat he!

Ik heb zelf laatst ook een leuke whisky dag gehad.
[Afbeelding]

Hele leuke flessen en een hele gezellige dag geweest!
We hebben ze gedronken in de volgorde zoals ze hier staan, en de eerste was echt heel erg goed, de 2 Bunnahs de 22 jaar van SV en de meest rechtse 13 jaar finished op First Fill Moscatel octave maakte ook wel veel indruk even als de Hand Filled Springbank die was nog verassend getrufd.
Ik vind die combi Linkwood 15 en Linkwood 25 van G&M prachtig! De 15 is oud genoeg voor een stevige florale ondertoon, maar heeft ook nog iets lichts en fris, meer vers bosfruit dan de 25. Maar die 25 is een en al bloemen, eau de cologne, potpourri, bloemenwinkel, bijenwas en een diepere sherry basis met donker gedroogd fruit als pruimen.

Net als de Arran 18 en Arran 25. 18 is een echte sherry bom, maar met de bijenwas en honing van Arran die sterk voorop zit. De 25 is heel complex uit te leggen, iets aards, gedroogd fruit maar geen kersen of pruimen (abrikoos? Gedroogde appel? Ik weet het nog niet). Het is echt een concentraat van Arran karakter. Nogmaals, zoals de Remnant Renegade van Arran ook is (aanrader voor als je de 25 niet wilt kopen voor die 300+€).

Maar die line-up van jou @Jeffrey1908 geeft ook weg dat er iemand in Campbeltown is geweest! Is dat de Cadenheads Warehouse tasting Craigellachie? Kan je daar wat meer over vertellen? Ik denk dat ik die namelijk ook heb gedronken dit jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Bambi105 schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:51:
[...]

Ik vind die combi Linkwood 15 en Linkwood 25 van G&M prachtig! De 15 is oud genoeg voor een stevige florale ondertoon, maar heeft ook nog iets lichts en fris, meer vers bosfruit dan de 25. Maar die 25 is een en al bloemen, eau de cologne, potpourri, bloemenwinkel, bijenwas en een diepere sherry basis met donker gedroogd fruit als pruimen.

Net als de Arran 18 en Arran 25. 18 is een echte sherry bom, maar met de bijenwas en honing van Arran die sterk voorop zit. De 25 is heel complex uit te leggen, iets aards, gedroogd fruit maar geen kersen of pruimen (abrikoos? Gedroogde appel? Ik weet het nog niet). Het is echt een concentraat van Arran karakter. Nogmaals, zoals de Remnant Renegade van Arran ook is (aanrader voor als je de 25 niet wilt kopen voor die 300+€).

Maar die line-up van jou @Jeffrey1908 geeft ook weg dat er iemand in Campbeltown is geweest! Is dat de Cadenheads Warehouse tasting Craigellachie? Kan je daar wat meer over vertellen? Ik denk dat ik die namelijk ook heb gedronken dit jaar.
Heel interessant die Linkwood 15 / 25.

Ik herinner me nog dat Arran 18 nogal eventjes een hype was, maar ik heb hem nog nooit gehad maar deze staat wel op mijn sample lijstje dus die word in de toekomst zeker nog wel geproefd! De Remnant Renegade staat al te wachten in mijn backlog kast haha.

Dan de Cadenheads ja deze heren gaan nog wel eens naar Schotland dat had je goed gezien!
Het is zeker een Craigellachie-Glenlivet Vintage 2011 13 jaar oud Oloroso sherry hogshead op 55.1% De hoofd tonen bij deze waren voornamelijk Grapefruit, Heel erg Sherry, Hout, Cassis.
Deze kwam na 2 whisky's van 46 dus hij was flink aanwezig, maar het was niet helemaal mijn whisky als ik eerlijk ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jur-
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online
Mooi collectie flessen inderdaad Bambi! Voldoende alcohol om het tragische verlies van Bambi's moeder in ieder geval tijdelijke te vergeten.

Vraagje voor jullie allen. Welke Campeltown whisky('s) zouden jullie aanraden binnen een budget van max 70 euro per fles?

Niet lullen maar whiskyglazen vullen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bambi105
@Jur- Voor de beste prijs-kwaliteit denk ik meteen aan Springbank 10 (45-60 eu), Campbeltown Loch (35-50 eu) of Kilkerran 12 (45-60 eu).

Glen Scotia dingt ook mee voor goede prijs kwaliteit, maar is in mijn optiek ook wisselvalliger. Met soms toppers die veel minder kosten van Springbank en soms dure producten die het net niet zijn.

Een Glen Scotia Double Cask (de Rum of Sherry) zijn in elk geval top. Ook is er een peated festival botteling op Port die gewoon heerlijk is en volgens mij nog binnen die prijsrange valt. En de Glen Scotia 15 is nog onder de 70 euro te vinden!

Dan aanbevelingen:
- Als het je eerste Campbeltown whisky is zou ik beginnen met Campbeltown Loch of Kilkerran 12.
- Als je vooral erg van peated houdt, dan Longrow of een Kilkerran Heavily Peated (vaak nog onder de 70 eu, als je ze kan vinden).
- Als je al wat gewend bent van de andere Schotse windstreken en de typische Campbeltown ervaring wil: Springbank 10.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jthem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLAAZMF79j5AFp_ettrecduDBjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Dx17QIBK1BTNRTfXiiD5bJl.jpg?f=fotoalbum_large

De voorraad is weer aangevuld. Wisselvallig maar wel allemaal lekkers 🤩

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
@Juronymous en als aanvulling van @Bambi105 de Glen Scotia Victoriana valt normaal buiten de 70 euro maar nu bij drankdozijn is die precies 70 euro, die is echt ook wel even de moeite waard om te noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:37:
[Afbeelding]

De voorraad is weer aangevuld. Wisselvallig maar wel allemaal lekkers 🤩
Een wisselvallige selectie is juist het leukste!
De Ardna en de Compassbox lijken me ook wel leuke whisky's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Jeffrey1908 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:48:
@Juronymous en als aanvulling van @Bambi105 de Glen Scotia Victoriana valt normaal buiten de 70 euro maar nu bij drankdozijn is die precies 70 euro, die is echt ook wel even de moeite waard om te noemen.
De Victoriana is ook echt wel een aanrader, ligt er ook aan wat voor iets je zoekt? Cask Strength/ soepel /sherry /bourbon dat soort zaken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jthem
Jeffrey1908 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:50:
[...]

Een wisselvallige selectie is juist het leukste!
De Ardna en de Compassbox lijken me ook wel leuke whisky's
Ja beiden onbekend, de compass box in gaan verdiepen door een review van @Bambi105 .

Hele tijd interessant geweest maar nu was die in aanbieding dus maar gebruik van gemaakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:13:
[...]

Ja beiden onbekend, de compass box in gaan verdiepen door een review van @Bambi105 .

Hele tijd interessant geweest maar nu was die in aanbieding dus maar gebruik van gemaakt.
Ja als er hier iemand een goede review geeft over een bepaalde whisky die jezelf ook al in het vizier had, dan word de koop uitstellen al lastig en al helemaal als ze dan eens in de aanbieding zijn, dan kan je er al helemaal niet meer omheen :9

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jur-
  • Niet online
@Bambi105 @Jthem en @Jeffrey1908 Bedankt voor de tips, de vraag was inderdaad wat breed geformuleerd. Het liefst drink ik cask strenght Islay's (eventueel met een beetje water). Meer peated expressies zijn dan ook niet perse nodig. Wat dat betreft lijkt de Vicotriana mij een goede keuze om eens mee te beginnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bambi105
Jur- schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:02:
@Bambi105 @Jthem en @Jeffrey1908 Bedankt voor de tips, de vraag was inderdaad wat breed geformuleerd. Het liefst drink ik cask strenght Islay's (eventueel met een beetje water). Meer peated expressies zijn dan ook niet perse nodig. Wat dat betreft lijkt de Vicotriana mij een goede keuze om eens mee te beginnen.
Volmondig mee eens dat de Victoriana een topper is en zijn geld waard. Waar ik aan twijfel is hoe representatief de Victoriana is voor Campbeltown. Ik ben huiverig om te zeggen 'nu weet je grofweg wat Campbeltown whisky is' na een heerlijk glas Victoriana, hoewel ik bij Kilkerran 12 en Springbank 10 daar praktisch 100% garantie voor kan geven. Ter overweging als je een tweede Campbeltown whisky naast je Victoriana gaat scoren!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Bambi105 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:18:
[...]

Volmondig mee eens dat de Victoriana een topper is en zijn geld waard. Waar ik aan twijfel is hoe representatief de Victoriana is voor Campbeltown. Ik ben huiverig om te zeggen 'nu weet je grofweg wat Campbeltown whisky is' na een heerlijk glas Victoriana, hoewel ik bij Kilkerran 12 en Springbank 10 daar praktisch 100% garantie voor kan geven. Ter overweging als je een tweede Campbeltown whisky naast je Victoriana gaat scoren!
Helemaal mee eens! Kon enkel niet de Victoriana achterwegen laten want dat vind ik persoonlijk echt een heel lekkere whisky zeker voor 70 euro, Springbank 10 heeft zeker dat profiel net als Kilkerran 12 Hazelburn 10 misschien ook nog wel (niet mijn favoriet).

En @Jur- Ik las je bent voornamelijk van de cask strenght Islays en niet echt naar een peat op zoek, maar dan zou je eigenlijk ook eens de Kilkerran heavely peated moeten proberen al is het alleen al om te vergelijken met je eigen toppers van islay. Betaal er alleen niet teveel voor ongeveer rond de 70 niet veel meer voor betalen iig. Of een Longrow vind ik zelf ook altijd wel lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:56
Bambi105 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:22:
@Jur- Voor de beste prijs-kwaliteit denk ik meteen aan Springbank 10 (45-60 eu), Campbeltown Loch (35-50 eu) of Kilkerran 12 (45-60 eu).
Een Springbank voor dat bedrag? Ben benieuwd waar. Laatste check bij mijn slijter was in de €80. Die is wel erg duur geworden.
Online uitverkocht of duur, maar wel erg lekker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Layumi schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:54:
[...]

Een Springbank voor dat bedrag? Ben benieuwd waar. Laatste check bij mijn slijter was in de €80. Die is wel erg duur geworden.
Online uitverkocht of duur, maar wel erg lekker
Die gaat idd overal voor minimaal 70 euro de fles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Laatste batch springbank 10 64,99 betaald dus moet te doen zijn.

Net even opgezocht via Google binnen 2 minuten 65 en voorradig gevonden, betaal niet te veel mensen! Gevo vraagt er bijvoorbeeld 100 euro voor!

Door zulke sites denk je dat je spekkoper bent als je hem iets goedkoper vind als je er niet helemaal in thuis bent.

[ Voor 67% gewijzigd door Jeffrey1908 op 03-09-2024 17:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:56
Jeffrey1908 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:17:
Laatste batch springbank 10 64,99 betaald dus moet te doen zijn.

Net even opgezocht via Google binnen 2 minuten 65 en voorradig gevonden, betaal niet te veel mensen! Gevo vraagt er bijvoorbeeld 100 euro voor!

Door zulke sites denk je dat je spekkoper bent als je hem iets goedkoper vind als je er niet helemaal in thuis bent.
Feit dat je 2 minuten moet zoeken zegt genoeg. Kom er veel tegen van rond de 70 en idd 2 sites van rond de 65.
Dan ben je idd spekkoper. Rond de 70 is ie ook waard vind ik, daarboven hmmm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Layumi schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:06:
[...]

Feit dat je 2 minuten moet zoeken zegt genoeg. Kom er veel tegen van rond de 70 en idd 2 sites van rond de 65.
Dan ben je idd spekkoper. Rond de 70 is ie ook waard vind ik, daarboven hmmm
Ja en als je zo'n goed sul bent die altijd trouw naar zijn slijter gaat is dat maar zonde van je geld, toen mij hobby begon nam ik ook van iedereen maar aan wat ze zeiden. Na een tijdje leer je de markt kennen en weet je wat je waar voor mag betalen en of het het waard is maar ik zou nooit 80 euro betalen voor springbank 10 met deze kennis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jur-
  • Niet online
Ergens voelt 70 euro voor een core-range nog wel een beetje gek. Maar goed Springbank is zelfs voor single malt begrippen een erg kleine distilleerderij en inflatie is ook een ding. Wellicht eerst toch nog maar een verkenningsmissie bij de Malt Vault om daar wat verschillende glaasjes te proeven voordat ik mijn keuze maak tussen Vicotriana, Springbank 10 of toch een Kilkerran of Hazelburn. Kortom, afzien maar ik offer me wel weer op voor de wetenschap.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Herzeleid
Ik koop de Springbank 10 vaak bij Woudenberg dranken, die hebben 'm nu op voorraad voor 64,95.

De Ardnamurchan Sauternes is echt top! Met name abrikozen maar ook cake, honing en noten.
De Sauternes finish overheerst niet maar je moet wel van zoet houden denk ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herzeleid
@Jur- Als ik een Campbeltown favoriet moest kiezen dan is het de Hazelburn. Ik zou zeker eerst even proeven, smaken verschillen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Ik weet niet of hier bourbon fans zitten maar bij van zuylen staat Weller 12 voor 5 tientjes te koop.

https://www.whiskyvanzuylen.nl/whisky/product/wl-weller/5508

Inmiddels uiverkocht

[ Voor 8% gewijzigd door Jeffrey1908 op 05-09-2024 22:24 ]

• Slight
  • Registratie: December 2008
Jeffrey1908 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:03:
Ik weet niet of hier bourbon fans zitten maar bij van zuylen staat Weller 12 voor 5 tientjes te koop.

https://www.whiskyvanzuylen.nl/whisky/product/wl-weller/5508
Ik ken de fles, maar ik weet niet wat het normaal moet kosten. Maar toevallig zie ik 'm net ook bij Whiskysite nieuw in het assortiment, maar dan voor 100 euro! Dat is me nogal een verschil. Mijn god.

• Jeffrey1908
Slight schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:29:
[...]

Ik ken de fles, maar ik weet niet wat het normaal moet kosten. Maar toevallig zie ik 'm net ook bij Whiskysite nieuw in het assortiment, maar dan voor 100 euro! Dat is me nogal een verschil. Mijn god.
Dat is een zeer aanzienlijk verschil,de laatste 2 dagen een beetje zitten lezen over bourbon dus ik was eens opzoek naar een bourbon die me zou kunnen smaken. heb er weinig ervaring mee dus zou wel een paar bourbons willen proberen kijken of dat wat voor me is.

Dus iedereen die naast het schotse en ierse geweld nog wel een een bourbon drinkt, gooi maar een suggestie op alstublieft!

Trouwens ook gevallen voor Ardanamurchan Sauternes Release weekend eventjes ophalen.

• olafmol
  • Nu online
Slight schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:29:
[...]

Whiskysite is toch altijd reteduur?

Nevermind had iets anders in gedachten.

[ Voor 6% gewijzigd door olafmol op 05-09-2024 21:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slight
  • Registratie: December 2008
olafmol schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:14:
Whiskysite is toch altijd reteduur?

Nevermind had iets anders in gedachten.
Jij dacht aan Passie voor Knaken... euh, Whisky.

• Jeffrey1908
Bij passie vandaag Ardna Sauterness gekocht 69 euro niet veel duurder dan whiskysite, daar was die 65 ofzoiets?

Moest hem wel bestellen want hij ging als een tierelier, bij whiskybase was die al uitverkocht toen de mail eruit ging, dus moest snel handelen haha, overal waar die online komt is die binnen no time weg.

[ Voor 48% gewijzigd door Jeffrey1908 op 05-09-2024 22:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herzeleid
Voor wie Aqvavitae niet volgt;
Ardbeg komt met een nieuwe release van de 17yo. Speciaal voor de liefhebbers, 40% ABV, chillfiltered, retailprijs 160 GBP.. :')

Ben groot fan van de 10yo maar door al die special releases (marketing bs) gaan de beste vaten naar flessen die niet of nauwelijks geopend zullen worden. Of zie ik dat verkeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
Hou op met me @Herzeleid wat een flater van LVMH. Ik ben benieuwd wat de medewerkers van Ardbeg van deze (waarschijnlijk management/advertising department) keuze vinden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-06 16:59
Speciaal voor de liefhebbers whahaha!!
Het is toch nog lang geen 1 april?
Of bedoelen ze de liefhebbers van geld binnen harken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
frank.. schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:53:
Speciaal voor de liefhebbers whahaha!!
Het is toch nog lang geen 1 april?
Of bedoelen ze de liefhebbers van geld binnen harken?
De liefhebbers van (te) veel geld uitgeven!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Herzeleid schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:33:
Voor wie Aqvavitae niet volgt;
Ardbeg komt met een nieuwe release van de 17yo. Speciaal voor de liefhebbers, 40% ABV, chillfiltered, retailprijs 160 GBP.. :')

Ben groot fan van de 10yo maar door al die special releases (marketing bs) gaan de beste vaten naar flessen die niet of nauwelijks geopend zullen worden. Of zie ik dat verkeerd.
Als Ardbeg liefhebber voel je je toch gewoon een melk koe, 40% 17 jaar en een super geweldig verhaal hoe goed dit vroeger wel niet was, 165 euro alstublieft, ik heb heel veel van Ardbeg gekocht de Ardbeg day releases vanaf 2019 de laatste 2/3 waren me niet het geld waard, de anatology serie bevalt me dan weer wel goed, maar 17 jaar op 40%? Ik vind het duur!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jur-
  • Niet online
Voor al die special releases kan je prima terecht bij een goede whisky bar. Ik ben groot fan van de core-range. Al het overige is een beetje hit and miss (en naar mijn idee maar zeer zelden de investering van een hele fles waard).

Nou moet ik wel zeggen dat ik de marketing praatjes en vormgeving van Ardbeg over het algemeen wel weet te waarderen. Volgende week vrijdag staat overigens weer een bezoek aan de Malt Vault op de agenda :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jur- schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:20:
Voor al die special releases kan je prima terecht bij een goede whisky bar. Ik ben groot fan van de core-range. Al het overige is een beetje hit and miss (en naar mijn idee maar zeer zelden de investering van een hele fles waard).

Nou moet ik wel zeggen dat ik de marketing praatjes en vormgeving van Ardbeg over het algemeen wel weet te waarderen. Volgende week vrijdag staat overigens weer een bezoek aan de Malt Vault op de agenda :)
Helemaal gelijk hun core range is gewoon geweldig! Maar de special releases zijn de laatste tijd gewoon te duur voor wat je krijgt, en wat jij zegt hun vormgeving is ook altijd prachtig, mooie giftbox met een reliëf erop, maar de whisky zelf moet natuurlijk gewoon goed zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Die Ardnamurchan van Dramtime heeft een mooie kleur zeg! Ben benieuwd hoe die gaat smaken, voorlopig heb ik nog even genoeg staan :+

Hij staat trouwens nog niet op Whiskybase, kan ik daar zelf een editie toevoegen?

Afbeeldingslocatie: https://www.dramtime.nl/wp-content/uploads/2024/09/Ardnamurchan-AD-1118-CK-1973-Bottled-Exclusively-for-Dramtime.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
Zeker kan dat @Secsytime en ik moet zeggen dat ik ook wel onder de indruk ben van de aanblik van zo veel px invloed op een blijkbaar flink peated Ardna. Nu de smaak nog! Jeukende handen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Bambi105 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:04:
Zeker kan dat @Secsytime en ik moet zeggen dat ik ook wel onder de indruk ben van de aanblik van zo veel px invloed op een blijkbaar flink peated Ardna. Nu de smaak nog! Jeukende handen...
Had je hem niet geproefd bij FM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Helaas kon ik niet bij hun Ardna tasting zijn. Toch erg slechte timing, dus ik hoop dat ze succes maar niet te veel succes met die flessen hebben!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Ik heb hem besteld single cask, cask strenght, 8 jaar oud, en ben zoizo onder de indruk van Ardnamurchan sinds ik t ontdekt heb, ben alleen een klein beetje bang dat de PX teveel invloed heeft als ik de kleur zie maar de prijs lijkt me in orde dus ik durf het aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Enige weken geleden was mijn Gall&Gall kaart aan verlenging toe. Je krijgt dan eenmalig korting op een fles whisk(e)y. Goede gelegenheid om eens iets duurders te zoeken dan ik gewoonlijk koop.

Ik ben nogal Ierland-minded en daar tijdens een vakantie heel lang geleden o.a. kennisgemaakt met whiskey.
Ik was al bekend met de Connemara peated whiskey, maar deze is nieuw voor mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyFSebLwJoDOpi76AFIufDd_aSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/waf8GvVuFw1L4E4O0I1tHc26.jpg?f=fotoalbum_large

en is het ook wel waard om gedronken te worden uit een Waterford Cristal hand geslepen whiskey glas.

Leuk detail is de van hout gemaakte stop.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Jeffrey1908 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:05:Moest hem wel bestellen want hij ging als een tierelier, bij whiskybase was die al uitverkocht toen de mail eruit ging, dus moest snel handelen haha, overal waar die online komt is die binnen no time weg.
Hee, even zomaar tussendoor... je moet niets he, ook niet als iets 'als een tierelier' verkoopt. Laat je niet gek maken, er is echt nog steeds heel veel prima spul verkrijgbaar, je laat het klinken alsof je bijna een belangrijk medicijn voor je zeldzame was misgelopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
hfos schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 07:59:
[...]

Hee, even zomaar tussendoor... je moet niets he, ook niet als iets 'als een tierelier' verkoopt. Laat je niet gek maken, er is echt nog steeds heel veel prima spul verkrijgbaar, je laat het klinken alsof je bijna een belangrijk medicijn voor je zeldzame was misgelopen.
Ja, ik snap wat je bedoelt. Je bedoelt het vast goed, maar ik laat zat schieten waar ik minder interesse in heb hoor. Alleen als ik een bepaalde whisky zie die ik toch wel wil hebben en hij is op voorraad, dan handel ik dat direct af.
Maar ik snap je FOMO-associatie wel hoor, zo klinkt het ook wel een beetje als ik het terug lees.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Iemand Ralfy's rant nog gezien? Zo hee, die werd echt boos en trekt flink van leer tegen Diageo ed. Goede video om eens even van te genieten! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

olafmol schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:51:
Iemand Ralfy's rant nog gezien? Zo hee, die werd echt boos en trekt flink van leer tegen Diageo ed. Goede video om eens even van te genieten! :)
Goede rant, is precies de reden waarom ik eigenlijk alleen nog Ardnamurchan en Springbank koop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Weet iemand wat ze in godsnaam bij Glendronach aan het doen zijn? Ik heb van de week nog wat samples geproefd van de 12, 15 en cask strength en die smaken echt niet meer zoals ik me herinner. Een stuk minder smaak :( Kep echt het idee dat het bergafwaarts aant gaan is met deze distillery :'( Er zit nauwelijks nog dat typische glendronach-smaakje aan. Niet dat ik inmiddels mijn heil nog niet elders heb gevonden (hallo Edradour, hallo GlenAllachie ;) ), maar ja, jammer vind ik het wel, want ik was eigenlijk instantly verliefd geworden op whisky na het proeven van de Glendronach 18yr.
Gelukkig heb ik nog een oude versie (gesloten) van de 15 revival en de 18 allardice om die nostalgie weer terug te krijgen.
Ik dacht namelijk laatst nog, in mijn zoektocht naar tabakkige whisky, om nog eens een Glendronach te proberen, maar met de huidige prijzen en zeker na het proeven van die unsatisfying samples heb ik dat idee maar losgelaten :'( Jammer zeg.

Daarentegen heb ik wel echt hele goeie Edradours (12yr sherry decanter, 10yr SFTC, 12yr caskstrength oloroso batch 1) en 2 goeie GlenAllachie's (15yr en de 12yr single cask cask strength PX 61%).

Om alle ellende over Glendronach maar te verdrinken, heb ik gister opnieuw genoten van The Ultimate, edradour cask strength 2011 die ik begin juli open getrokken heb tijdens een whiskyproeverijtje. Ik heb er al smaaknotities van gepost, maar damn ik blijf het zeggen, wat een goeie whisky is dat! Sherry bom deluxe, zoetig en behoorlijk kruidig. Met een extra smaakje tabak zou dit mijn favoriet zijn ookal is ie maar 9 jaar.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Kep em ook net gekeken. Er zijn wel meerdere brands (Dalmore, macallan, Glenlivet, Glengoyne) die stevig onderuit gehaald worden doordat de distilleries overpriced, overmarketed en zogenaamd exclusive whisky maken, zelfs met "rubbish casks".
Het is wel geinig om Ralfy zo te horen ranten...een Schots accent doet het em voor mij altijd wel, maar ja, in feite is er niet veel nieuws onder ze zon; hij stipt gewoon het alombekende draaiboek van kapitalisme aan.
Marketing inzetten om steeds het wiel opnieuw uit te vinden zodat ze zich duurdere prijzen kunnen vragen.
Gaat het niet met alles zo? Is niks nieuws hoor.

Maar ja, ik snap Ralfy absoluut, zeker als je al zo lang en zo diep in het onderwerp zit. Ik denk stiekem zelf ook wel eens zo erover, want ik weet ook hoe het vroeger was.

Maar zo vreselijk puristisch over age statments en chill filtering zijn...tja, het kan, maar ik heb zelf zoiets van "als het lekker smaakt, dan maakt het toch niet zoveel uit", tenzij je natuurlijk veel te veel ervoor betaalt, maar dat moet ieder voor zichzelf uitmaken.
Ik heb genoeg chill filtered whisky geproefd die ik gewoon lekker vond hoor. De Glengoyne 21yr met "maar" 43% is echt een fantastische whisky....althans, toen ik die proefde in 2016 vond ik dat. Maar ik zie dat Glengoyne net als Glendronach "andere formules" heeft voor hun core range dan vroeger, waarbij velen zeggen dat het vroeger smaakvoller was. Heck, kep zelf net een post gemaakt wat de hell er aan de hand is met Glendronach, waarbij ik ook terugblik naar vroegere bottlings....Ik heb dan ook allang geen Glengoyne 21 meer gehad, dus het zou kunnen.

Ik zou volgens mij echt niet in staat zijn om een nonchillfiltered whisky te kunnen onderscheiden van chillfiltered whisky....

Maar ja, ik probeer het wel altijd te baseren op mijn smaak. Als ik het echt niet of minder lekker vind, dan koop ik het niet meer. Het kan dan goed dat de kwaliteit van de distilleries achteruit zijn gegaan, of dat nou door chillfiltering komt en bottlen op <46%. Maar het is ook niet geheel realistisch om te verwachten dat we 21yr whisky kunnen kopen old-style voor 80 euro. Het duurder worden ligt niet alleen maar aan greedy distilleries, maar ook aan gebrek aan kwaliteit casks en het duurder worden van bourbon en sherry en wijn e.d.
Het lijkt een kwestie te zijn van én-én: zowel mindere kwaliteit én flink veel duurder, combineer daar dan idd de bullshit-marketing erbij en dan krijg je wel voeding voor rant. Dus volgens mij heb ik mezelf ernaartoe gepraat dat ik het grotendeels toch wel met Ralfy eens ben ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Deathchant schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:32:
Weet iemand wat ze in godsnaam bij Glendronach aan het doen zijn? Ik heb van de week nog wat samples geproefd van de 12, 15 en cask strength en die smaken echt niet meer zoals ik me herinner. Een stuk minder smaak :( Kep echt het idee dat het bergafwaarts aant gaan is met deze distillery :'( Er zit nauwelijks nog dat typische glendronach-smaakje aan. Niet dat ik inmiddels mijn heil nog niet elders heb gevonden (hallo Edradour, hallo GlenAllachie ;) ), maar ja, jammer vind ik het wel, want ik was eigenlijk instantly verliefd geworden op whisky na het proeven van de Glendronach 18yr.
Gelukkig heb ik nog een oude versie (gesloten) van de 15 revival en de 18 allardice om die nostalgie weer terug te krijgen.
Ik dacht namelijk laatst nog, in mijn zoektocht naar tabakkige whisky, om nog eens een Glendronach te proberen, maar met de huidige prijzen en zeker na het proeven van die unsatisfying samples heb ik dat idee maar losgelaten :'( Jammer zeg.

Daarentegen heb ik wel echt hele goeie Edradours (12yr sherry decanter, 10yr SFTC, 12yr caskstrength oloroso batch 1) en 2 goeie GlenAllachie's (15yr en de 12yr single cask cask strength PX 61%).

Om alle ellende over Glendronach maar te verdrinken, heb ik gister opnieuw genoten van The Ultimate, edradour cask strength 2011 die ik begin juli open getrokken heb tijdens een whiskyproeverijtje. Ik heb er al smaaknotities van gepost, maar damn ik blijf het zeggen, wat een goeie whisky is dat! Sherry bom deluxe, zoetig en behoorlijk kruidig. Met een extra smaakje tabak zou dit mijn favoriet zijn ookal is ie maar 9 jaar.
Wat ook nog kan meespelen: je smaak verandert (lees: wordt minder) als je ouder wordt (ongeveer vanaf je 40e bij mannen), evenals je reuk. Dat kan een hoop verschil maken met hoe je een bepaald gerecht of drank nu en vroeger proeft en ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Zeker een heerlijke video! Mooi die passie voor goede whisky en de afkeer van de grote jongens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Mbt Glendronach deel ik de ervaring wel. Gelukkig nog oudere staan maar sinds Billy Walker weg is lijkt het wel of het meer productie werk is geworden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Zo morgen lekker 3 weekjes Zeeland, heb de Glen scotia victoriana en Fettercairn 16 klaar gezet. Benieuwd naar de Fettercairn 16.

[ Voor 4% gewijzigd door Jthem op 10-09-2024 21:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Case_C
  • Laatst online: 10:15

Case_C

[Team Carrack]

Momenteel de Tobermory 12 open staan, een heerlijke makkelijke zomermalt met fruitige tonen en prettige nadronk. Hoop dat die binnenkort weer eens voorbij komt voor een leuke prijs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:53
Jthem schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:20:
Mbt Glendronach deel ik de ervaring wel. Gelukkig nog oudere staan maar sinds Billy Walker weg is lijkt het wel of het meer productie werk is geworden
ach ik ben het grotendeels wel eens met de rant video. Probleem is echter dat bijna ieder merk hier wel in bepaalde mate schuldig aan is. Marketing is gewoon een ding en dat was het "vroeger" ook al. Tegenwoordig zijn de 18yo (en duurder) nagenoeg onbetaaldbaar. Kan mij de tijd nog herinneren dat ik de glendronach 21 yo parliament heb gehamsterd voor 75 euro per fles (en genoeg andere soortgelijke voorbeelden). De prijzen nu zijn bizar. En ook de 10yo en de 11yo worden tegenwoordig al als 'exclusive' aangemerkt met prijzen vaak boven de 100 euro per fles. Dat is ook compleet mesjokke. Wordt vaak als een koopje nog aangeprijsd ook. 8)7
Het is wat de gek ervoor geeft en daar hebben we maar mee te doen. Ik heb zelf gelukkig 8 a 10 jaar geleden flink wat gekocht waar ik nu nog veel plezier aan heb de komende decennia. Lekker drinken, af en toe wat verkopen, het is prima zo. En zo nu en dan gericht een leuk flesje kopen. Hoewel Ralphy gelijk heeft denk ik niet dat hij de geest nog terug krijgt in de fles ;)

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Zie net dat de nieuwe Octomore 15.3 een PPM heeft van 307,2! Dit is na de 8.3 de hoogste PPM (309,1).

Heeft iemand hier de 8.3 geproefd? Ben erg benieuwd of het wat is.. Heb zelf de 6.2 ooit gehad en die was geweldig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Sorry voor de melancholie, maar met nostalgische weemoed kijk ik dit filmpje terug en hoor ik hoe hij zegt "it's an expensive whisky, it's a little over a hundred pounds and I usually don't buy whiksy over a hundred pounds", en dan heeft ie het over een fantastische Glendronach 23yr single cask :'( En dat is nog "maar" 7 jaar geleden. Ik kan me nog herinneren dat ik mijn 21yr single cask in 2016 kocht voor 198 euro in het kader ach-goe-eens-een-keertje-gek. Wat een heerlijke whisky was dat ook :'(
[/nostalgie]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Secsytime schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:45:
Zie net dat de nieuwe Octomore 15.3 een PPM heeft van 307,2! Dit is na de 8.3 de hoogste PPM (309,1).

Heeft iemand hier de 8.3 geproefd? Ben erg benieuwd of het wat is.. Heb zelf de 6.2 ooit gehad en die was geweldig.
Vind Octomore hartstikke interessant maar heb er weinig ervaring mee 3 of 4 op vraag me niet welke maar ik koop ze eigenlijk nooit omdat ze vrij duur zijn.

Wat mij wel opviel was dat ik soms veel meer verwachte van 180 ppm of 210 ppm en dat het me elkekeer reuze mee viel, (was natuurlijk wel pittig) maaral met al veegt het niet alles uit en is het best een leuke whisky, ondanks dat waren ze allemaal wel vrij verschillend van mekaar.
Deathchant schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 21:05:
Sorry voor de melancholie, maar met nostalgische weemoed kijk ik dit filmpje terug en hoor ik hoe hij zegt "it's an expensive whisky, it's a little over a hundred pounds and I usually don't buy whiksy over a hundred pounds", en dan heeft ie het over een fantastische Glendronach 23yr single cask :'( En dat is nog "maar" 7 jaar geleden. Ik kan me nog herinneren dat ik mijn 21yr single cask in 2016 kocht voor 198 euro in het kader ach-goe-eens-een-keertje-gek. Wat een heerlijke whisky was dat ook :'(
[/nostalgie]
Gaat het weer een beetje? :(:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jthem
Fettercairn 16 1th release vandaag geproefd, wat een feest in die fles is dat zeg😇🥰 fles gaat die 2 weken met gemak op.
Nadeel, drinkt gemakkelijk weg.

Neus hem veel oud rood fruit, beetje vochtig rood fruit(klinkt miss raar) maar dat komt in mij op.

Mond 1 en al zachte heerlijke chocolade met rozijnen.

[ Voor 67% gewijzigd door Jthem op 13-09-2024 23:25 ]

Pagina: 1 ... 69 ... 77 Laatste