[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 68 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-06 09:38
Caccic schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:47:
Gisteren mijn whisky samples mogen ontvangen. Random eentje uitgekozen om te proeven, Edradour 10!

ik proefde in het begin iets van karamel en achteraf donkere chocolade en sherry. De afdronk vond ik iets minder, was zeer snel weg. Maar over het algemeen wel een lekkere whisky. Wel heerlijk hoe meer smaken er vrij komen naargelang de tijd dat je de whisky laat "ademen". Zeer leuke manier om het te drinken, want in het verleden analyseerde ik de geuren en smaken niet zo zeer.

hebben jullie misschien tips over hoe ik 2 verschillende whisky tegelijk kan proeven. Tussen de slokjes heen best wat water drinken?
Ik denk dat de korte afdronk met het alcohol-percentage te maken heeft. Mijn favoriet van Edradour is de Caledonia met 46%.
Palate cleansers zijn o.a. water, brood en crackers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herzeleid
Bambi105 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:31:
[...]

Soms denk je even niet aan whisky terwijl je ze proeft en knalt er ineens een herinnering in je hoofd of een heel specifieke smaak (die wasabi van laatst). Die notities blijven hangen! Maar dat hoeft ook niet constant te gebeuren.
Herkenbaar en altijd leuk. Zoals de Glen Elgin die ik laatst geplopt heb ruikt naar een of ander snoepje waar als klein kind dol op was. Dat zoiets 25 jaar lang in je geheugen blijft staan :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:18

Barrycade

Through the...

Edradour ben ik geweest (al weer veels te lang geleden), super mooie locatie.

Nog een ongeopende fles van staan signature edition. Toendertijd waren de flessen in Schotland duurder dan in NL maar omdat ik er toch was toch maar gekocht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:32
Ik drink al jaren af en toe een glaasje whisky en lees af en toe graag mee in dit topic. De discussie rond Ardnamurchan Paul Launois triggerde mij recentelijk en ik wilde hem graag in huis hebben om ook eens te proberen. Ik heb hem uiteindelijk via het Deense Whisky.dk besteld en had hem vlot in huis voor een schappelijke prijs.

Hij is daar nu ook uitverkocht, maar bij https://rfwhisky.dk/produ...ul-launois-2024-70cl-57-3 nog te bestellen (8 stuks leverbaar als ik het wel heb). Ze rekenen € 82,95 per fles en € 17,95 verzending naar Nederland. Heb geen aandelen bij de winkel, maar wellicht heeft iemand er wat aan.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:43
Ik weiger gewoon aan dit soort bizarre prijsopdrijvingen mee te doen. Dan maar geen Paul Launois whisky. Als ie ooit weer eens voor rond de 75 euro te koop is neem ik hem wel mee. Te gek dit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:47
olafmol schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:07:
Ik weiger gewoon aan dit soort bizarre prijsopdrijvingen mee te doen. Dan maar geen Paul Launois whisky. Als ie ooit weer eens voor rond de 75 euro te koop is neem ik hem wel mee. Te gek dit.
Ja en hiervan weet je dat die sporadisch als je geluk had ergens voor 75 te koop stond, met een hoop andere whisky's is het al heel moeilijk om de advies prijs te achterhalen omdat er massaal door de slijters een behoorlijke winst marge overheen word gegooid.

Nou dat was iets makkelijker dan gedacht.

Springbank 10=62
Springbank 12 CS=80
Springbank 15 =85
Springbank 18 =130
Springbank 21 =300
Springbank Local Barley 13 =120
Springbank 10 Pedro Xeminez = 107
Springbank 10 Pablo Cortado = 107

Dit zijn de prijzen in euro bij springbank zelf.

[ Voor 21% gewijzigd door Jeffrey1908 op 16-07-2024 17:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schraal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:53
Jeffrey1908 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:21:
[...]
Springbank 10=62
Springbank 12 CS=80
Springbank 15 =85
Springbank 18 =130
Springbank 21 =300
Springbank Local Barley 13 =120
Springbank 10 Pedro Xeminez = 107
Springbank 10 Pablo Cortado = 107

Dit zijn de prijzen in euro bij springbank zelf.
Op de 10 na heb ik ze nog nooit voor deze prijs in de winkel gezien. Als ik ze überhaupt als eens heb gezien. Zou de 12 cs graag nog een keer proeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
schraal schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:27:
[...]

Op de 10 na heb ik ze nog nooit voor deze prijs in de winkel gezien. Als ik ze überhaupt als eens heb gezien. Zou de 12 cs graag nog een keer proeven.
Heb die open staan, naarmate deze wat zuurstof heeft gekregen is die wel mega goed hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:42
schraal schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:27:
[...]

Ik heb de 15 (meermaals) en 21 voor vergelijkbare prijzen gekocht. Mijn lokale slijter weigert aan de gekte mee te doen en wist dat ik de 21 open zou trekken dus gunde hij hem mij ook ondanks dat hij maar twee flessen beschikbaar had.

@Bambi105 ik moet nog steeds aan al het lekkers beginnen en dan goede tasting notes bijhouden. Het is geen onwil, maar het leven brengt even andere prioriteiten met zich mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeffrey1908
donleone83 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:59:
[...]

Ik heb de 15 (meermaals) en 21 voor vergelijkbare prijzen gekocht. Mijn lokale slijter weigert aan de gekte mee te doen en wist dat ik de 21 open zou trekken dus gunde hij hem mij ook ondanks dat hij maar twee flessen beschikbaar had.

@Bambi105 ik moet nog steeds aan al het lekkers beginnen en dan goede tasting notes bijhouden. Het is geen onwil, maar het leven brengt even andere prioriteiten met zich mee.
Nou wees maar zuinig op die slijterij want ik ken zulke niet! _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Thasaidon schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:49:
@Jeffrey1908
Als je het dan toch over speciaaltjes hebt ;)
Dit zijn die Nederlandse whisky's waar ik t vanmiddag over had.

https://www.cleydistillery.com/

Zie ze wel eens staan in/rond zuid holland of men het hier buiten kent weet ik niet zo goed, heb ook nog een millstone maar dat kennen jullie denk ik wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzV_Zy8xBJ6-dDSs8rtgaPAHc7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5LpBOzy8T0oH1juhiozM5pAK.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIY7881R_Vwj0PvEpeF82Sxp_38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6249gEJXRtaige5qzArUg5k8.jpg?f=fotoalbum_large

Ze zijn trouwens bezig met een nieuwe locatie die naar verluid zal openen Q3 2025 dus ik kan nog gaan kijken bij de oude locatie :) bij die nieuwe komen we tegen die tijd wel is een keertje!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-06 14:56

Thasaidon

If nothing goes right, go left

@Jeffrey1908
Cley kende ik nog niet, dus daar ga ik eens naar kijken :)

Millstone ken ik wel.
Daar heb ik inmiddels de "American Oak" en "Peated PC Cask" van gehad.
Beide erg lekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFsCHu1Qdui9xGJJvAld6Zub0Ig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNLW9vst6QK3poPxQmtqpQny.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaPJVVz64IyGuDVjP0dXKOCSFec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLn2dZ4l7fR1ymK1Qs6BDroN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Thasaidon op 17-07-2024 09:16 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Oh, en vergeet de Beek Whisky's niet.

Jan Beek was voorheen betrokken bij o.a. de "The Ultimate" selecties van Van Wees in Amersfoort.
Maar hij is in 2018 met zijn eigen label begonnen.

https://www.beekspirits.nl/#

Ik heb tijdens wat tastings de "Vintage PX Cask finish" en "Vintage White Port finish" geproefd en gekocht.
Dit zijn blends, maar ook erg lekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aauR9c2O2L0g2FwrNUl6jq_qZ0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JEqvXq5TatVOnQuLUCl1nSod.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDOBOG4Jhxh2HaAHkdxivZmMdiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wPWB0m9o7gxqdE2GcmMpruJW.jpg?f=fotoalbum_large

En dan ken ik ook nog Bus Whisky, maar tot nu toe alleen nog maar van naam.
Deze heb ik al een tijdje op mijn verlanglijst staan, maar het is er nog niet van gekomen iets te proeven dan wel aan te schaffen.

https://www.buswhisky.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Thasaidon schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:33:
Oh, en vergeet de Beek Whisky's niet.

Jan Beek was voorheen betrokken bij o.a. de "The Ultimate" selecties van Van Wees in Amersfoort.
Maar hij is in 2018 met zijn eigen label begonnen.

https://www.beekspirits.nl/#

Ik heb tijdens wat tastings de "Vintage PX Cask finish" en "Vintage White Port finish" geproefd en gekocht.
Dit zijn blends, maar ook erg lekker.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dan ken ik ook nog Bus Whisky, maar tot nu toe alleen nog maar van naam.
Deze heb ik al een tijdje op mijn verlanglijst staan, maar het is er nog niet van gekomen iets te proeven dan wel aan te schaffen.

https://www.buswhisky.com/
Hahaha als je nou alle Nederlandse whiskys in 1 keer wil proberen kan je hun premium blend nemen.

DUTCH PREMIUM BLEND

Met Nederlandse single malts: Millstone (Peated PX en Oloroso), Frysk Hynder, Texelse whisky (Single Malt en Smoked Single Malt), IJsvogel, Eastmoor, Horstman en Cley. Zacht en toch stevig, warm en krachtig, fruitig en kruidig, met hints van leer, tabak en turfrook met een middellange finish.

Scheelt een hoop geld 8)7 :+

Nee alle gekkigheid aan de kant, Beek kon ik nog niet, maar net als jou wel gehoord van Bus, moet ik ook nog eens zien te gaan proeven.

[ Voor 4% gewijzigd door Jeffrey1908 op 17-07-2024 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:50
Jan Beek moet je een keer meegemaakt hebben op een festival, die man is de belichaming van ruiken en proeven bij dranken.

Overigens is Jan ook nauw betrokken bij Millstone vanwege zijn relatie met Van Zuidam ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@KillaZ
Ja, ik heb Jan al een aantal keren meegemaakt bij het "Whisky diner" wat mijn lokale slijter "Slijterij het Plein" samen met "Residence Rhenen" en Jan organiseren.
Idd een hele persoonlijkheid, maar op een hele positieve manier. Als je nog niets met Whisky had, dan krijg je dat met Jan zijn enthousiasme vanzelf wel ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Thasaidon op 18-07-2024 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caccic
  • Registratie: Juni 2024
Net een glaasje Lagavulin 16 ingeschonken. Wauw wat is dat een (rokerige) bommetje. Hier moet ik duidelijk nog aan wennen. Een smaak in mijn mond wat ik niet gewoon ben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Caccic schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:24:
Net een glaasje Lagavulin 16 ingeschonken. Wauw wat is dat een (rokerige) bommetje. Hier moet ik duidelijk nog aan wennen. Een smaak in mijn mond wat ik niet gewoon ben!
Ja, Lagavulin 16 is een andere wereld dan Edradour 10, eigenlijk niet met elkaar te vergelijken, je hebt wel gelijk een beeld bij Islay whisky nu tegenover de andere regios.

In het begin zal het wel overweldigend zijn die rokerige smaak, en zal je er wat moeilijker leuke smaken uithalen als je wel deed bij de Edradour maar mocht je geturfde whiksy's toch kunnen waarderen, na verloop van tijd en verschillende peated whisky's zul je wel merken dat het niet alleen rook/turf is, maar ook hele mooie smaken naast de rook kan hebben.

Als je de Lagavulin nu nog te heftig vind is van jou lijstje de Benromach 10, of de Ardnamurchan (weet niet of ze allemaal lichte turf hebben) misschien wel een iets leuker opstapje.
Caccic schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:47:
Gisteren mijn whisky samples mogen ontvangen. Random eentje uitgekozen om te proeven, Edradour 10!

ik proefde in het begin iets van karamel en achteraf donkere chocolade en sherry. De afdronk vond ik iets minder, was zeer snel weg. Maar over het algemeen wel een lekkere whisky. Wel heerlijk hoe meer smaken er vrij komen naargelang de tijd dat je de whisky laat "ademen". Zeer leuke manier om het te drinken, want in het verleden analyseerde ik de geuren en smaken niet zo zeer.

hebben jullie misschien tips over hoe ik 2 verschillende whisky tegelijk kan proeven. Tussen de slokjes heen best wat water drinken?
Ik neem vaak een cracker of een wit stukje stokbrood tussendoor of inderdaad een slokje water maar kijk vooral naar @Bambi105 zijn tips daar kun je wel wat mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:04

Dido

heforshe

Ik mag zo meteen bij mijn slijter een fles Signatory Vintage 100 proof Linkwood 2013 10 years ophalen.

Niet dat ik zonder whiskey zat, maar voor 5 tientjes kon ik hem niet laten schieten :+

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Dido schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:54:
Ik mag zo meteen bij mijn slijter een fles Signatory Vintage 100 proof Linkwood 2013 10 years ophalen.

Niet dat ik zonder whiskey zat, maar voor 5 tientjes kon ik hem niet laten schieten :+
De 100 proof die deze week uit kwam zeker, ook benieuwd naar vind Linkwood een beetje ondergewaardeerd ik kan er echt van genieten maar hoor er weinig mensen over.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Jeffrey1908 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:00:
De 100 proof die deze week uit kwam zeker, ook benieuwd naar
Yup. En ik ook :)
vind Linkwood een beetje ondergewaardeerd ik kan er echt van genieten maar hoor er weinig mensen over.
Ssssst, straks wordt het populair, en schiet de prijs door het dak :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:47

mace

Sapere Aude

Jeffrey1908 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:00:
[...]

De 100 proof die deze week uit kwam zeker, ook benieuwd naar vind Linkwood een beetje ondergewaardeerd ik kan er echt van genieten maar hoor er weinig mensen over.
Linkwood is één van mijn meest favoriete distilleerderijen. Het liefst heb ik hem rechttoe rechtaan op bourbon.

De prijs zal ik me voorlopig nog niet zo druk over maken, het is echt een productiedistilleerderij, een van de grotere.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik ga komend weekend naar Schotland en heb bij Royal Mile alvast wat voorbesteld. O-)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kMzczJyH/sb7368.webpAfbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/jjxQPLsD/sb7087.webp

De North Highland blended malt 8yo van Thompson Bros.
https://www.royalmilewhis...d-blended-malt-44-5-70cl/
Een 8 jaar oude blend van Clynelish en Glen Ord voor slechts 33 pond. Kan niet misgaan toch? ;)

En een "Sutherland" single cask bottling van hun eigen merk. 13 jaar oude Clynelish. Iets meer een gokje maar ik denk dat het wel goedkomt.
https://www.royalmilewhis...-rmw-cask-2524-57-1-70cl/

Ik ga nog 2 kleine flesjes van de 2 verschillende new makes bij Holyrood kopen en dat is het dan wel weer. Wil het niet te gek maken. Laten we zien of het gaat lukken. :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeffrey1908
mace schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:18:
Ik ga komend weekend naar Schotland en heb bij Royal Mile alvast wat voorbesteld. O-)

[Afbeelding][Afbeelding]

De North Highland blended malt 8yo van Thompson Bros.
https://www.royalmilewhis...d-blended-malt-44-5-70cl/
Een 8 jaar oude blend van Clynelish en Glen Ord voor slechts 33 pond. Kan niet misgaan toch? ;)

En een "Sutherland" single cask bottling van hun eigen merk. 13 jaar oude Clynelish. Iets meer een gokje maar ik denk dat het wel goedkomt.
https://www.royalmilewhis...-rmw-cask-2524-57-1-70cl/

Ik ga nog 2 kleine flesjes van de 2 verschillende new makes bij Holyrood kopen en dat is het dan wel weer. Wil het niet te gek maken. Laten we zien of het gaat lukken. :X
Leuk! toevallig poosje terug review zitten lezen op Dramface over die Thompson Bros, mocht je die nog niet hebben gezien/gelezen.

https://www.dramface.com/...-8yo-north-highland-tesco

Wel slim eigenlijk ik ga dit jaar nog met een maat die wat minder whiksy gek is dan ik, een weekend naar ik denk Edinburgh, en om op voorhand al eens even te die sites te checken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FritzM
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mijn laatste aanwinst, een paar weken geleden opgehaald bij Erik zelf.
Deze zowel vorig jaar, als dit jaar geproefd in Leiden op het festival.
Je weet niet wat je proeft voor een 3 jaar!! oude rye whisky! :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1KI_gmYNXHBXJcoWjuPBI57yN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ObdA43UsifreeYUEHp1gl6NH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-06 21:22
FritzM schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 19:18:
Mijn laatste aanwinst, een paar weken geleden opgehaald bij Erik zelf.
Deze zowel vorig jaar, als dit jaar geproefd in Leiden op het festival.
Je weet niet wat je proeft voor een 3 jaar!! oude rye whisky! :)
[Afbeelding]
Verlicht ons @FritzM ! Wat proef je! Ik hoorde hier eerder ook al wat goeds over, specifiek die van Kintra. Ben benieuwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FritzM
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Bambi105 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:28:
[...]

Verlicht ons @FritzM ! Wat proef je! Ik hoorde hier eerder ook al wat goeds over, specifiek die van Kintra. Ben benieuwd.
Een licht zoete caramel met vanille en kruidig in de neus.
Een mooie volle smaak met caramel tonen en houttonen. Deze combinatie geeft het een hele mooie body.
De afdronk is niet heel lang, maar geeft een fijn gevoel. Amandelen en marsepein achtig.

Ik kreeg hem vorig jaar blind ingeschonken door Jurgen Vromans van "The Whisky Mercenary" en was echt verbaasd, dat deze whisky maar 3 jaar oud was.

N.B.: Jurgen en Erik (van Kintra) hebben het vat samen gekocht.

[ Voor 4% gewijzigd door FritzM op 25-07-2024 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Laatst online: 19-06 15:40
Ik heb ooit gehoord dat je whisky kunt kopen, waarbij een stukje grond zit in Schotland, en waarmee je dan een Lord (Laird) en/of Lady titel kunt krijgen.
Sure, vast en zeker meer onzin dan echt wat waard die titels, maar lijkt me leuk als een cadeau om te geven.

Nu kan ik alleen nergens die combinatie met whisky vinden. De titels vind ik wel los (o.a. www.highlandtitles.com).

Iemand een tip/ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Dirtbiter schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:54:
Ik heb ooit gehoord dat je whisky kunt kopen, waarbij een stukje grond zit in Schotland, en waarmee je dan een Lord (Laird) en/of Lady titel kunt krijgen.
Sure, vast en zeker meer onzin dan echt wat waard die titels, maar lijkt me leuk als een cadeau om te geven.

Nu kan ik alleen nergens die combinatie met whisky vinden. De titels vind ik wel los (o.a. www.highlandtitles.com).

Iemand een tip/ervaring?
Volgens mij heeft Laphroiag zoiets dat je dan je eigen stukje op Islay hebt weet niet of je dat bedoelde?

My plot heet dat stukje, https://www.laphroaig.com/my-plot

[ Voor 4% gewijzigd door Jeffrey1908 op 26-07-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Laatst online: 19-06 15:40
Jeffrey1908 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:02:
[...]

Volgens mij heeft Laphroiag zoiets dat je dan je eigen stukje op Islay hebt weet niet of je dat bedoelde?

Ja, dat komt heel erg in de buurt.

Wat ik lees, is dat je bij aankoop van een fles, lid kunt worden van 'Friends of Laphroiag', en wanneer je lid wordt, krijg je een klein stukje land op het grasveld tegenover de distilleerderij.

Hieraan ontbreekt het stukje titel van Lord/Laird/Lady. Daar hebben ze het op de website niet over.

Maar op zichzelf kan dit ook een leuk cadeau zijn, mocht ik geen whisky+land+titel kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gineau
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:22
Dirtbiter schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:54:

Iemand een tip/ervaring?
Een maatje van mij heeft ook ooit als cadeau een stukje land gekregen in Schotland. Naar mijn weten is dit niet gekoppeld aan een distilleerderij of whisky.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W14AdzMx1eMHwtR0gmKLEAfAKRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fpL4JoIF6g3MOTXRwkTh4Tj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teot
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:22
het lijkt een groot marketingding te zijn: https://www.euronews.com/...-of-land-being-gifted-to-

En inderdaad niet gekoppeld aan whisky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Dirtbiter schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:25:
[...]

Ja, dat komt heel erg in de buurt
Hieraan ontbreekt het stukje titel van Lord/Laird/Lady. Daar hebben ze het op de website niet over.

Maar op zichzelf kan dit ook een leuk cadeau zijn, mocht ik geen whisky+land+titel kunnen vinden.
Nee, klopt alleen het stukje land inderdaad maar bij het lezen was dit het enige wat er enigsinds op leek, verde zou ik niet weten bij welke whisky je daadwerkelijk een Lord/Lady zou kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Jeffrey1908 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:22:
Nee, klopt alleen het stukje land inderdaad maar bij het lezen was dit het enige wat er enigsinds op leek, verde zou ik niet weten bij welke whisky je daadwerkelijk een Lord/Lady zou kunnen worden.
Genoeg, als je het hele estate waar een destileerderij op staat opkoopt, kom je vast een eind. Kost wel iets meer dan een symbolisch certificaatje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Dido schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 17:39:
[...]

Genoeg, als je het hele estate waar een destileerderij op staat opkoopt, kom je vast een eind. Kost wel iets meer dan een symbolisch certificaatje :+
Ja, hahaha had meer het idee dat 't om een cadeautje/kleinigheidje ging.

Moet je wel hele goede vrienden zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:55

Honesty

kattenneus!

Jeffrey1908 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:02:
[...]

Je mag dan ook 1 keer per jaar een dram laphroaig ophalen in Schotland.

Festina lente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Honesty schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 17:56:
Je mag dan ook 1 keer per jaar een dram laphroaig ophalen in Schotland.
Da's wel een takke-end voor 1 drankje :D

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-06 18:45
Over Laphroaig gesproken, afgelopen zondag weer een paar samples besteld. Ik was het eigenlijk niet van plan omdat er nog zoveel staat maar de Laphroaig 25 yo cask strenght 48,9% stond er tussen.
Aangezien een hele fles helaas ver boven mijn budget (lees: dat ga ik er niet voor betalen) gaat kon ik de verleiding niet weerstaan en heb in hem in het winkelmandje gekieperd. O-) Zo vaak krijg je de kans niet om dit soort whiskys te proeven.

en 1 sample is geen sample dus deze er maar bij gedaan:
-Kilchoman single cask marsala, bottled for bresser & timmer
-Oamaruvian revolution (new zealand whisky compagny)
-Puni Sole Italian malt
-Cotswold peated single cask
-Cotswold bourbon cask

met een beetje mazzel komen ze morgen of donderdag binnen. Mooi net voor de vakantie d:)b

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• coyote1980
coyote1980 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:54:
Ik drink al jaren af en toe een glaasje whisky en lees af en toe graag mee in dit topic. De discussie rond Ardnamurchan Paul Launois triggerde mij recentelijk en ik wilde hem graag in huis hebben om ook eens te proberen. Ik heb hem uiteindelijk via het Deense Whisky.dk besteld en had hem vlot in huis voor een schappelijke prijs.

Hij is daar nu ook uitverkocht, maar bij https://rfwhisky.dk/produ...ul-launois-2024-70cl-57-3 nog te bestellen (8 stuks leverbaar als ik het wel heb). Ze rekenen € 82,95 per fles en € 17,95 verzending naar Nederland. Heb geen aandelen bij de winkel, maar wellicht heeft iemand er wat aan.
Na een poosje wachten was het gisteravond tijd om deze Ardnamurchan eens te proberen, mijn eerste whisky van deze distilleerderij!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXIvqmi4AC6q0pbGiJtine4EHRA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tSxVhKFthUdYlrWKtOUrB13w.jpg?f=user_large

Ik ben blij dat ik hier over het bestaan van deze champagnevatgerijpte whisky las. Ik ben nog niet op het niveau dat ik alle smaaktonen die ik proef kan benoemen, maar wát was dit genieten. In de geur en smaak kwam het champagnevat goed naar voren. Heerlijk, en leuk dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
@coyote1980 heel mooi om te horen! Enige wasabi? ;)

https://www.dramface.com/...urth-release-paul-launois

Deze smaaknotities zijn ook beperkt, maar ik kan me wel erg inleven in bloemkool en selderij/bleekselderij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:04

Vrijdag

De Zwarte

Bleekselderij? :r

Doe mij dan maar "die oude zolder met in de hoek grootmoeders spinnenwiel en het raam dat uitkijkt op het glooiende landschap met de oude bomen waar boven een roofvogel vliegt en de gouden zonenstralen door de met dauw bedekte bladeren schijnen terwijl in de verte het sprankelende blauw van het kristalheldere meer flonkert en de grauw roerdomp net te horen is en de ambachtelijke bakker zojuist zijn appeltaart uit de oven haalt - nosings" :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coyote1980
Bambi105 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:37:
@coyote1980 heel mooi om te horen! Enige wasabi? ;)

https://www.dramface.com/...urth-release-paul-launois

Deze smaaknotities zijn ook beperkt, maar ik kan me wel erg inleven in bloemkool en selderij/bleekselderij!
Dank, ga met de volgende dram eens kijken welke tonen ik kan herkennen / plaatsen :) En nee, wasabi heb ik volgens mij niet geroken of geproefd :o

Zag trouwens dat whisky.dk hem nu met 10% korting voor € 78,25 aanbiedt, excl. verzendkosten, puur ter info.

[ Voor 4% gewijzigd door coyote1980 op 02-08-2024 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 06:25

inhico

pw

@Vrijdag: gouden zonenstralen? Pas maar op dat Patricia Paay het niet hoort

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herzeleid
We gaan eind augustus naar Edinburgh, iemand nog tips? The Scotch Whisky Experience en The Royal Mile shop staan al op het lijstje. Qua distilleries zie ik dat Holyrood (nieuw) en Glen Kinchie redelijk in de buurt liggen. Iemand ervaring met distillery tours in de buurt van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Herzeleid schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:15:
We gaan eind augustus naar Edinburgh, iemand nog tips? The Scotch Whisky Experience en The Royal Mile shop staan al op het lijstje. Qua distilleries zie ik dat Holyrood (nieuw) en Glen Kinchie redelijk in de buurt liggen. Iemand ervaring met distillery tours in de buurt van?
Hey, leuk ik ben ook informatie aan het binnen harken met een trip naar Edinburgh, ik kreeg nog als tip dat glengoyne nog wel leuks was voor een distillery tour (wel 2 en half uur met de trein).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herzeleid
Jeffrey1908 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:23:
[...]

Hey, leuk ik ben ook informatie aan het binnen harken met een trip naar Edinburgh, ik kreeg nog als tip dat glengoyne nog wel leuks was voor een distillery tour (wel 2 en half uur met de trein).
Ah ja, Glengoyne! Unhurried since 1833, lijkt me zeker leuk! :)
Verder heb ik nog gevonden: Lindores Abbey, Kingsbarns, Deanston, Glenturret, Tullibardine en Clydeside.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Herzeleid schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:55:
[...]

Ah ja, Glengoyne! Unhurried since 1833, lijkt me zeker leuk! :)
Verder heb ik nog gevonden: Lindores Abbey, Kingsbarns, Deanston, Glenturret, Tullibardine en Clydeside.
Oehh, glenturret :9, hoeveel dagen ga je want dat leg er ook aan hoeveel je uiteindelijk kan bezoeken, ik ga maar een lang weekend 3 dagen, dus ik moet goed gaan plannen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Herzeleid schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:15:
Jeffrey1908 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:23:
[...]

Toevallig ben ik vorig weekend in Schotland geweest. Ik was met vrienden, één nacht in Glasgow en 2 in Edinburgh. We hadden een auto gehuurd dus niet afhankelijk van OV, wat je veel meer bewegingsvrijheid geeft in een uitgestrekt land als Schotland.

Qua tips: Glengoyne is een hele mooie destilleerderij. Het is echt een prachtige idyllische plek. Stel je een ansichtkaart voor van een distilleerderij uit de 19e eeuw, met een kabbelend beekje, waterrad, heuvels op de achtergrond, etc. Wat dat betreft een aanrader! De whisky is ook niet half slecht. :P

Echter, toen wij er waren werd er onderhoud gepleegd en konden we dus de distilleerderij zelf niet in! Dat was wel een grote domper. Informeer dus vooral even vooraf!

Niet al te ver weg van Glengoyne is Deanston. Goede whisky maar in een wat atypische locatie. Het zit in een oude textielfabriek uit de jaren 60. Interessante bouwstijl, het heeft een bepaalde schoonheid maar het is niet een klassieke 19e eeuwse stokerij.

In Edinburgh zelf is het wel leuk om Holyrood te bezoeken. Ze zijn net een jaar of 5 geleden gestart, dus ze hebben nog niet zoveel whisky. Er is een 3 jaar oude maar die vind ik eerlijk gezegd niet echt om over naar huis te schrijven.

Wat wel leuk is is dat ze heel veel variëren met de receptuur van hun new make. Ze hebben dus allerlei soorten mout en gist gebruikt en experimenteren er op los. Dat is bij andere distilleerderijen niet echt een ding. Er wordt commerciële mout en gist gebruikt die vooral bedoeld is om zoveel mogelijk yield te krijgen (zoveel mogelijk zetmeel in de gerst -> veel suiker in de mout -> meer alcohol).

Ze maken ook een hele aardige gin waarbij ze qua botanicals alléén maar jeneverbes gebruiken. En verder bijenwas en zout. Heel apart om vervolgens dan de citrus en dennenaalden e.d. eruit te pikken die puur van de jeneverbes komen.

In Edinburgh heb je ook Port of Leith distillery. Helaas ontbrak het ons aan de tijd om ook die te bezoeken, maar ik heb me laten vertellen dat het een hele moderne, innovatieve distilleerderij is omdat het allemaal gravity-fed is. Dus de mout wordt naar de bovenste verdieping gehaald, waar het gemalen wordt, dan gaat het een verdieping lager om te mashen, de wort gaat een verdieping naar beneden naar de washbacks om te fermenteren, dat gaat weer naar beneden om gestookt te worden, etc... Er hoeft dus weinig energie gebruikt te worden om de zaken heen-en-weer te pompen. Voordeel is ook dat het een hoog gebouw is in de haven, en de bar is helemaal bovenin dus je hebt mooi uitzicht over de stad. Ik ben er zelf niet geweest maar ik ga er volgende keer zeker heen!

Laatste tip: SMWS! ze hebben twee locaties in Edinburgh. Als je een vriend of kennis hebt die je mee kan nemen is het zeker aan te raden. Een grotere verzameling single cask whisky uit allerlei landen maar vooral Schotland zelf ga je op weinig plekken vinden. Maar je moet wel lid zijn of iemand kennen die lid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
@mace Kijk! dat zijn tips waar we wat aan hebben! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:55
@Herzeleid Nog een nieuwe oude... Rosebank Distillery in Falkirk. www.rosebank.com

(Hm, de prijzen waarvoor ik nog Rosebank had gekocht liggen een factor 50-100 lager)
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/10052
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/253543

[ Voor 52% gewijzigd door il-Principe op 04-08-2024 17:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xR-38Nx4ETWuOfaUgJGyqHyp-ec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DKSd9p4dEoMw7sr7Xx1jAPgz.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag binnen gekregen van Best of Wines: Ardbeg My Little Pony the Unicorn's Tale. Ben benieuwd.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

inhico schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:07:
@Vrijdag: gouden zonenstralen? Pas maar op dat Patricia Paay het niet hoort
"Appelsap" :*)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Ik kreeg laatst van een vriend een flesje Bus whisky. Ik ben wel benieuwd, maar aan de andere kant is het ook wel leuk om het gewoon dicht te laten, als display flesje zeg maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Atomsk schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:29:
[Afbeelding]
Vandaag binnen gekregen van Best of Wines: Ardbeg My Little Pony the Unicorn's Tale. Ben benieuwd.
Ik heb hem ook, nog niet geprobeerd maar heb goede dingen gehoord, zowel over deze als de 1ste versie, de 13 jaar.

Deze is ook zo ongeveer 20 euro goedkoper dan de 13, er is een hoop kritiek richting Ardbeg matige releases voor een pittige prijs maar, een NAS zoals de ardbeg day releases zijn duur en lang niet altijd best, jammer want hun core range vind ik wel erg goed in de prijs/kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-06 18:45
[Afbeelding]
Ik heb hem afgelopen weekend binnen gekregen en meteen opengemaakt. Ik ga er nog niet teveel over zeggen maar mij bevalt hij erg goed moet ik zeggen 😋😋
Geen spijt van dat ik hem gekocht heb!

De eerste versie, 13 jaar oude, ook als sample geproeft. Ook top! Misschien dat die binnenkort ook op de plank komt.

[ Voor 8% gewijzigd door frank.. op 06-08-2024 14:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
Goeie tip @mace ! Loch Lomond doet grandioos werk en gezien Roy zo'n fanboy is kan je veel slechtere flessen kopen dan die 12 en 14 jarigen die eraan komen! Wel zo immens jammer dat het zo duur is om ze te importeren...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-06 06:56
Vandaag mbt jaar geleden bruiloft een lekkere Inchgower 23 van Signatory Vintage in het glaasje gestopt, gelegen op bourbon en daarna 34 mnd afgewerkt op fresh sherry butt.

Neus complex fruitig, smaak doet mij vooral aan abrikozen denken met wat vanille

Moet zeggen dat ik hem erg lekker vind.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• KillaZ
Tussen al het geweld van de Barolo's, Brunello's en Chianti's stond er ineens........
Een 19,8 jaar oude imperial *O* *O* *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48jwmel1Mtu-V8nsP06jkx9giBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAzBAGqWK6giidkbGYNJtAsU.jpg?f=fotoalbum_large

K to the KillaZ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Dat is een mooie fles @KillaZ ! Ik heb zelf nog 2 19 jaar oude Imperials van SV staan (unchillfiltered collection 1995). Ik heb destijds 59.95 per stuk betaald dus ik had er gelijk drie gekocht. 8)7

De eerste is een aantal jaren geleden opgegaan, de tweede gaat nog wel een keer open maar de derde blijft dicht denk ik...

De Aqvavitae Loch Lomonds zijn inmiddels ook binnen. Ik heb me wederom scheel moeten betalen aan importkosten. Echt niet leuk zo. Maar wel twee hele mooie flessen. O+

Doe even een weekje alcoholvrij dus voorlopig blijven ze nog dicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• schraal
Er een nieuwe Ardnamurchan released: AD/ Sauternes Cask Release. Ben benieuwd of en wanneer deze naar Nederland komt. De Midgie release heb ik hier nooit gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
mace schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:42:
Dat is een mooie fles @KillaZ ! Ik heb zelf nog 2 19 jaar oude Imperials van SV staan (unchillfiltered collection 1995). Ik heb destijds 59.95 per stuk betaald dus ik had er gelijk drie gekocht. 8)7

De eerste is een aantal jaren geleden opgegaan, de tweede gaat nog wel een keer open maar de derde blijft dicht denk ik...

De Aqvavitae Loch Lomonds zijn inmiddels ook binnen. Ik heb me wederom scheel moeten betalen aan importkosten. Echt niet leuk zo. Maar wel twee hele mooie flessen. O+

Doe even een weekje alcoholvrij dus voorlopig blijven ze nog dicht.
Bizar he, dat zal deze ongetwijfeld ook gekost hebben (of in die richting). Als ik dat nu zou tegenkomen voor die prijs neem ik alles mee. Imperial is bijzonder, heb die frisheid en dat waxachtige ook nog nergens in een andere dram tegengekomen.

Alhoewel dat frisse ook vaak wel in een Breaval zit, maar dan zit je weer met die dennennaaldjes waar je aan moet wennen. :o

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:17
[Afbeelding]
Nice! Ardbeg is hier ook geliefd. En heb ook wel een beetje een zwak voor speciale edities met mooi artwork. Springt lekker in t oog, tussen de overige "standaard" flessen. (.. uiteindelijk gaat het natuurlijk om de inhoud van de fles ;-) )

De productomschrijving maakt me wel nieuwsgierig. "Pittige tonen van limoen en zoete perziken galopperen over het gehemelte." Deels gerijpt op Madeira vaten ..
Niet je alledaagse Ardbeg dus..

Lees graag of de smaak je bevalt. Wellicht gaat-ie dan ook mijn 'wish list' ;-)

(Met mezelf afgesproken dat het lopende jaar voldoende gekocht is.. zowel in kwantiteit als in euro's :+ )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
schraal schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:50:
Er een nieuwe Ardnamurchan released: AD/ Sauternes Cask Release. Ben benieuwd of en wanneer deze naar Nederland komt. De Midgie release heb ik hier nooit gezien.
Leuk! Gezien het succes van de Midgie, wat deels ex-Sauternes was, zal deze ook niet teleurstellen.

Nu nog even wachten op die eerste 10yo Ardna die dit jaar zou moeten komen....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Drankdozijn heeft Springbank 12 Cask Strength beschikbaar: https://drankdozijn.nl/ar...s-cask-strength-2024-70cl

Ondanks de tamelijk schunnige prijs, heb ik hem toch besteld want het is één van mijn meest geliefde whisky's ooit en ik wilde al jaren een vervangende fles, maar vond de prijzen te stevig of viste steeds achter het net voor de meer schappelijke prijzen...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Nog even een foto. 🥰

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/K8Qpxydx/IMG-9935.jpg

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jur-
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online
Na dit topic al enige tijd gelezen te hebben wordt het nu tijd om mij ook maar eens te voegen in dit gezelschap notoire alcoholisten.

Laatst maar weer eens naar mijn favoriete whisky tent geweest en drie lekker Islays tot me genomen. Begonnen met de Octomore 5 year old 13.3 (61.6% vol.). Heerlijke whisky, echt alsof je een sigaar drinkt. Lekker kruidig, goede lange afdronk en uiteraard zeer rokerig (met een kleine 130 PPM mag je dat ook wel verwachten). Zal deze (of een andere Octomore) zeker nog vaker tot gaan drinken maar gezien de prijs (€ 240 euro per fles) niet aan mijn persoonlijke collectie toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJkoQvd6XtROJDv4D6i8lv3ap-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cU1DCDM28EAO979q7RW37OHj.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna stond een Kilchoman batchstrenght (57% vol.) op het menu. Ook niet verkeerd, wederom aardig rokerig. Uiteraard minder uitgesproken rokerig dan de Octomore. Was eigenlijk gewoon vooral benieuwd naar deze jongste 'singlefarm distilleerderij' van Islay. Niet overdonderend, meer onderzoek is nodig. Daar zal ik me in de toekomst wel weer voor opofferen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hTFVdssdFydI1PP1R3Ao6RZ4OA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXCzbZIf7aHxAxGWQKRGpChX.jpg?f=fotoalbum_large

Als afsluiter van deze avond stond Ardberg Heavy Vapours (46% vol.) op het menu. Dat kwam mooi uit gezien Ardbeg mijn favoriete distilleerderij is en Heavy Vapours al langer op mijn lijstje stond. Voor Heavy Vapours ontkoppelen ze bij Ardbeg de luchtreiniger op de destilleerketel wat uiteraard een andere smaaksensatie met zich meebrengt. Ook deze Ardbeg was weer heerlijk, kruidig, zoet en lekker turfrook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGxco3rT42tPm6LTt04GTiLaR6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPGaWwxcUTXoUlSwrNVJA3jd.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas waren er dit keer geen flessen Laphroaig caskstrenght beschikbaar. Dus ik zal nog een keer terug moeten keren. Zwaar leven.

Niet lullen maar whiskyglazen vullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:42

Secsytime

Automagisch

Jur- schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:06:
Na dit topic al enige tijd gelezen te hebben wordt het nu tijd om mij ook maar eens te voegen in dit gezelschap notoire alcoholisten.

Laatst maar weer eens naar mijn favoriete whisky tent geweest en drie lekker Islays tot me genomen. Begonnen met de Octomore 5 year old 13.3 (61.6% vol.). Heerlijke whisky, echt alsof je een sigaar drinkt. Lekker kruidig, goede lange afdronk en uiteraard zeer rokerig (met een kleine 130 PPM mag je dat ook wel verwachten). Zal deze (of een andere Octomore) zeker nog vaker tot gaan drinken maar gezien de prijs (€ 240 euro per fles) niet aan mijn persoonlijke collectie toegevoegd.

[Afbeelding]

Daarna stond een Kilchoman batchstrenght (57% vol.) op het menu. Ook niet verkeerd, wederom aardig rokerig. Uiteraard minder uitgesproken rokerig dan de Octomore. Was eigenlijk gewoon vooral benieuwd naar deze jongste 'singlefarm distilleerderij' van Islay. Niet overdonderend, meer onderzoek is nodig. Daar zal ik me in de toekomst wel weer voor opofferen.

[Afbeelding]

Als afsluiter van deze avond stond Ardberg Heavy Vapours (46% vol.) op het menu. Dat kwam mooi uit gezien Ardbeg mijn favoriete distilleerderij is en Heavy Vapours al langer op mijn lijstje stond. Voor Heavy Vapours ontkoppelen ze bij Ardbeg de luchtreiniger op de destilleerketel wat uiteraard een andere smaaksensatie met zich meebrengt. Ook deze Ardbeg was weer heerlijk, kruidig, zoet en lekker turfrook.

[Afbeelding]

Helaas waren er dit keer geen flessen Laphroaig caskstrenght beschikbaar. Dus ik zal nog een keer terug moeten keren. Zwaar leven.
Is dit in Utrecht? Ben daar een aantal jaren geleden bij een geweldige whisky bar geweest onderaan de gracht!

Kon je de rest nog goed proeven na het geweld van de Octomore?
Hoop dat die ook naar NL komt :9~ :9~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Ik zie de Utregse gracht ;) Malt Vault denk ik dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jur-
  • Niet online
Dit is inderdaad bij de Malt Vault in Utrecht.
Secsytime schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:10:
[...]

Is dit in Utrecht? Ben daar een aantal jaren geleden bij een geweldige whisky bar geweest onderaan de gracht!

Kon je de rest nog goed proeven na het geweld van de Octomore?
Ja dat ging redelijk. Mijn smaakpupillen zijn goed getraind (lees: weggevaagd) op peated Whisky.

[ Voor 81% gewijzigd door Jur- op 15-08-2024 11:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Jur- schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:15:
Dit is inderdaad bij de Malt Vault in Utrecht.

[...]

Ja dat ging redelijk. Mijn smaakpupillen zijn goed getraind (lees: weggevaagd) op peated Whisky.
Dat was hem ja, echt een vette bar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Allereerst welkom @Jur- Leuk verslag gedaan, ikzelf ben nog nooit naar een whisky bar geweest wat zijn nou ongeveer de prijzen die je betaald voor een dram?

Ik vond de Ardbeg heavy vapor maar een vreemde eend in de Ardbeg vijver om eerlijk te zijn, niet perse slecht maar een heel vreemde Ardbeg, mocht je eens de Ardbeg BizarreBQ vinden, https://www.whiskybase.co...y/228999/ardbeg-bizarrebq voor een mooie prijs zou ik je die aanraden als Ardbeg fan dat is een van de lekkerste Ardbegs die ik op heb, helaas gaan ze nu wel weg voor woeker prijzen.

Wel leuk om op die manier even te zoeken naar whisky's die toch al in je whislist stonden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jur-
  • Niet online
Jeffrey1908 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:28:
Allereerst welkom @Jur- Leuk verslag gedaan, ikzelf ben nog nooit naar een whisky bar geweest wat zijn nou ongeveer de prijzen die je betaald voor een dram?

Ik vond de Ardbeg heavy vapor maar een vreemde eend in de Ardbeg vijver om eerlijk te zijn, niet perse slecht maar een heel vreemde Ardbeg, mocht je eens de Ardbeg BizarreBQ vinden, https://www.whiskybase.co...y/228999/ardbeg-bizarrebq voor een mooie prijs zou ik je die aanraden als Ardbeg fan dat is een van de lekkerste Ardbegs die ik op heb, helaas gaan ze nu wel weg voor woeker prijzen.

Wel leuk om op die manier even te zoeken naar whisky's die toch al in je whislist stonden.
Bedankt voor de tip de BizarreBQ staat sowieso bovenaan mijn lijst. Helaas was deze bij de Malt Vault net op. Bij de Malt Vault zijn er drie prijsklassen afhankelijk van de exclusiviteit van de whisky; 14, 16 of 22 euro voor een dram. Een andere mogelijkheid is om een flight van drie whiskies te bestellen dan zijn de prijzen 35, 45 of 55 euro.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herzeleid
Tip voor de liefhebbers; drankdozijn heeft de Laphroaig Cask Strenght weer voor een redelijke prijs.

@mace Mooie set, ben benieuwd naar je bevindingen! Misschien vind ik nog een Loch Lomond "Aqvavitae" in Edinburgh.
Bij de 12yo zit er nog een extra dram in, zo lijkt het :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-06 06:56
Deze week de Caol ila 12 en bowmore 12 proeven, kijken of we de rokerig/ peat kunnen opwerken gaan en deze gaan bevallen...vandaag eens met caol ila beginnen...

[ Voor 13% gewijzigd door Jthem op 15-08-2024 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Herzeleid schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:59:
@mace Mooie set, ben benieuwd naar je bevindingen! Misschien vind ik nog een Loch Lomond "Aqvavitae" in Edinburgh.
Bij de 12yo zit er nog een extra dram in, zo lijkt het :+
ik kan je de codes sturen zodat je bij royal mile kunt bestellen voor local pickup? Laat maar weten!
Laat maar, uitverkocht.

[ Voor 5% gewijzigd door mace op 16-08-2024 00:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coyote1980
Triest nieuws, een (in mijn ogen) interessante speler in Whiskyland heeft het faillissement aangevraagd: het Zweeds Mackmyra!

Ze hebben net hun 25 jarig jubileum gevierd, en door de jaren heen heb ik best wel wat varianten van ze in huis gehaald. Ze waren "anders", ze probeerden dingen, ik had een zwak voor ze, maar hebben het dus niet gered.
Whiskyproducent Mackmyra buiten Gävle vraagt ​​faillissement aan.

De reden is dat het bedrijf niet genoeg contant geld heeft, zo blijkt uit een persbericht van het bedrijf.

"Op de langere termijn schuilt er grote waarde in de producten van het bedrijf, de grote rijpingsmagazijnen en productiefaciliteiten", schrijft het management van het bedrijf.

Maar nu is het geld op. Verschillende nieuwe uitgaven van de eigenaren door de jaren heen waren niet genoeg.

“Dit is een triest besluit, vooral voor ons personeel, onze ongelooflijk loyale klanten en ambassadeurs. Het gevoel wordt uiteraard versterkt door het feit dat dit midden in het 25-jarig jubileum van het bedrijf gebeurt en in een tijd waarin we echt op weg waren om de ontwikkeling van het bedrijf te richten op winstgevendheid en een mooie toekomst”, zegt waarnemend CEO Patrick Björsjö. in een opmerking.

Het bedrijf heeft zijn productie in de molenstad Mackmyra, ten westen van Gävle.
Ik heb ze nog eens bezocht daar vlakbij Gävle, en was even vergeten dat alle drankverkoop via Systembolaget moet (dus er was geen whisky te koop). Stond ik toch even raar te kijken. :o

Hopelijk komt er nog een doorstart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
Wat balen zeg! Moet zeggen dat ik ook geen groot aanschaffer ben van Mackmyra omdat het hier in NL maar mondjesmaat binnenkomt en ze vaak erg duur zijn voor 50cl of ook 70cl flesjes. Maar net als Ballindalloch, Annandale en GlenWyvis is het dure spul wat ze uitbrengen ook gewoon klasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
coyote1980 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:13:
Triest nieuws, een (in mijn ogen) interessante speler in Whiskyland heeft het faillissement aangevraagd: het Zweeds Mackmyra!

Ze hebben net hun 25 jarig jubileum gevierd, en door de jaren heen heb ik best wel wat varianten van ze in huis gehaald. Ze waren "anders", ze probeerden dingen, ik had een zwak voor ze, maar hebben het dus niet gered.

[...]

Ik heb ze nog eens bezocht daar vlakbij Gävle, en was even vergeten dat alle drankverkoop via Systembolaget moet (dus er was geen whisky te koop). Stond ik toch even raar te kijken. :o

Hopelijk komt er nog een doorstart.
Deze whisky is eigenlijk nooit echt op mijn radar verschenen, ik zou ook niet weten of ik hier ooit een dram van op heb.

Maar wel vervelend nieuws als dit merk je interesse altijd heeft gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slight
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:24
Als je Whisky Tales van André Haberecht volgt, dan is dit niet heel verrassend. De whisky-industrie heeft het zwaar. Hier in Nederland en in Duitsland valt het nog mee. Maar wereldwijd kakt de markt gigantisch in. Niet voor niets dat er partijen de handdoek in de ring gooien. Ook grote partijen zitten met de handen in het haar, en zij krijgen hun spullen niet kwijt.

Er is zoveel geproduceerd, maar voor wie precies? Signatory Vintage heeft recent de 100 proof serie voor een extreem aantrekkelijke prijs in de markt gezet, en buiten Nederland en Duitsland krijgen ze het bijna niet kwijt. Importeurs zitten tot de nok toe vol met voorraad die niet verkoopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@Slight
Ik hoor een overschot aan Whisky en een te kort aan vraag... dus prijzen omlaag om de vraag te stimuleren?
* Thasaidon mompelt iets met marktwerking ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Slight schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:48:
Als je Whisky Tales van André Haberecht volgt, dan is dit niet heel verrassend. De whisky-industrie heeft het zwaar. Hier in Nederland en in Duitsland valt het nog mee. Maar wereldwijd kakt de markt gigantisch in. Niet voor niets dat er partijen de handdoek in de ring gooien. Ook grote partijen zitten met de handen in het haar, en zij krijgen hun spullen niet kwijt.

Er is zoveel geproduceerd, maar voor wie precies? Signatory Vintage heeft recent de 100 proof serie voor een extreem aantrekkelijke prijs in de markt gezet, en buiten Nederland en Duitsland krijgen ze het bijna niet kwijt. Importeurs zitten tot de nok toe vol met voorraad die niet verkoopt.
Niet dat ik je niet geloof, maar geef ff een seintje als mijn Glen Scotia Victoriana weer voor 60euries of minder te koop komt ;P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeffrey1908
@Thasaidon Dat zou je zegen he, ik zie de 7Gods van Chichibu ook de winkel niet uit vliegen en de nieuwste Longrow Red die ook niet gelijk is uitverkocht, maar verwacht niet veel marktwerking naar beneden (de winkelprijzen).

Misschien dat de gretige slijters iets minder gretig word als alles langer blijft staan.

En marktwerking gaat in elke branche natuurlijk naar boven en naar beneden en misschien stabiliseert het wel wat, maar ben wel benieuwd wat de toekomst uiteindelijk zal uitwijzen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

D12 heeft de Talisker Wilder Seas weer in de aanbieding. Dit maal voor €29,95, een absolute dumpprijs.

https://drankdozijn.nl/ar...talisker-wilder-seas-70cl

Die kostte bij introductie 90 euro. Daar heeft Diageo zich lelijk in vergist.

Voor 30 euro moet je hem zeker niet laten staan, het is goed spul.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
mace schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 06:54:
D12 heeft de Talisker Wilder Seas weer in de aanbieding. Dit maal voor €29,95, een absolute dumpprijs.

https://drankdozijn.nl/ar...talisker-wilder-seas-70cl

Die kostte bij introductie 90 euro. Daar heeft Diageo zich lelijk in vergist.

Voor 30 euro moet je hem zeker niet laten staan, het is goed spul.
Wauw bizar zeg 3 tientjes, wat jij zegt het begon met 90 heb er zelf in een aanbieding 55 voor betaald toen.

Heb er nog eentje open staan, nu eventjes wachten tot ze de 18 jaar ook weer voor een normale prijs gaan verkopen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieksc
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-06 09:38
Jeffrey1908 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:06:
[...]

Wauw bizar zeg 3 tientjes, wat jij zegt het begon met 90 heb er zelf in een aanbieding 55 voor betaald toen.

Heb er nog eentje open staan, nu eventjes wachten tot ze de 18 jaar ook weer voor een normale prijs gaan verkopen :9
Ken deze whisky niet, maar als dit volgens jullie een koopje is, heb ik hem toch maar mee besteld. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• schraal
Jeffrey1908 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:06:
[...]

Maakt ook meteen duidelijk wat een marges men de laatste tijd meende te kunnen hanteren. Gelukkig lijkt de hele hype rond whisky over te zijn en gaan we meer normale prijzen betalen.

• Thasaidon

Thasaidon

Voor de liefhebbers...

Ik heb 'm al een paar keer voorbij zien komen hier, maar nog niet voor de prijs van nu...
Talisker wilder seas voor nog geen €30,-

https://drankdozijn.nl/ar...il&utm_campaign=127893095

[ Voor 3% gewijzigd door Thasaidon op 22-08-2024 16:52 ]

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Thasaidon schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:48:
Voor de liefhebbers...

Ik heb 'm al een paar keer voorbij zien komen hier, maar nog niet voor de prijs van nu...
Talisker wilder seas voor nog geen €30,-

https://drankdozijn.nl/ar...il&utm_campaign=127893095
Ik had hem gezien en meteen een bestelling gedaan, samen met lagavullin 16(die gaat toch nooit meer voor 50 terug komen) en wat drankjes voor de cocktails.Wilders seas was toen 80 euro en dat is die volgens de mensen die hem gekocht hadden niet waard, maar ben benieuwd. De 10 en port roughe vond ik beide dagen wel lekker, maar durfde ook geen 2 wilder seas te kopen. Eerst proeven.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

In principe heb ik niks tegen NAS whisky, maar met die Talisker zie je dus hoe ze je daarmee proberen te neppen voor maximale marge.

• Thasaidon

Thasaidon

@Honesty
Ik vond de Talisker Port Ruighe wel lekker, maar niet super.
Maar voor nog geen € 40,- kun je 'm prima nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Thasaidon schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:24:
@Honesty
Ik vond de Talisker Port Ruighe wel lekker, maar niet super.
Maar voor nog geen € 40,- kun je 'm prima nemen.
Die port ruighe was toen ook iets van 35 niet zo lekker als lag maar voor die prijs best te doen, wilder seas heb ik eigenlijk nog meer hoop op omdat ik van Sherryd whisky hou.

Festina lente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Honesty schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:39:
[...]

Die port ruighe was toen ook iets van 35 niet zo lekker als lag maar voor die prijs best te doen, wilder seas heb ik eigenlijk nog meer hoop op omdat ik van Sherryd whisky hou.
Wilder seas heeft een finish op cognac gehad, voor mij het bekende Talisker profiel met een iets wat romig, zoete saus eroverheen, ik zou hem dus ook de prijs waard vinden die zit rond de core range zoals de sky, de 10, de storm zo rond de 35/42,50 euro range.

Op whiskybase krijgt die er aardig van langs, nu die voor een dump prijs de deur uit gaat, wat mij betreft laat Diageo hier dan ook het achterste van hun tong zien! De consument veel te veel laten betalen, en het is dus overduidelijk dat de marges die ze zich permitteren belachelijk (te) hoog zijn.

En als we het dan toch over voornamelijk NAS en marges hebben, zou je je ook misschien wel kunnen afvragen bij welke whisky's dit ook flink van toepassing kan zijn, hierbij denk ik aan de Ardbeg day releases, hoewel ik echt een zwak heb voor Ardbeg vind ik deze prijzen ook vaak belachelijk hoog voor de kwaliteit die we terug krijgen, en zo zullen er nog wel zat voorbeelden zijn.

Lagavulin 16 lopen de prijzen ook zeer uiteen, van 110 tot 67,50 wat ik dan denk op die 67,50 word ook gewoon nog winst gemaakt.

Achja, nu ben ik aan het klagen dat de prijzen naar beneden gaan, laten we het maar als positief beschouwen en hopen dat de markt wat stabieler en eerlijker word, dit is wel een mooie eye-opener als ik het zo mag noemen, en luister altijd naar je eigen mening als de prijs kwaliteit verhouding goed is moet je gewoon lekker genieten van je dram!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Ardnamurchan AD/ Sauternes Cask staat als pre order bij whiskysite
Ook is er bij meerdere slijters een nieuwe partij van de 100 proof series en welke ikzelf intressant vind, Ardnahoe die eindelijk in Nederland overal in de winkels komt te liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Jeffrey1908 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 07:15:
[...]

Ardnamurchan AD/ Sauternes Cask staat als pre order bij whiskysite
Ook is er bij meerdere slijters een nieuwe partij van de 100 proof series en welke ikzelf intressant vind, Ardnahoe die eindelijk in Nederland overal in de winkels komt te liggen.
Nette prijs gaat dat worden.

Ook bij Dramtime beschikbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Secsytime op 23-08-2024 10:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slight
Van Zuylen, Dramtime, Dramshop, Whiskysite, Woudenberg en Passie voor Whisky. Ze hebben ze allemaal op de site staan.

Ik stond op het punt om de Linkwood exceptional cask te bestellen bij van Zuylen, maar geloof het of niet, de pre-order was al uitverkocht. Dan maar elders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 14:11

Deathchant

Don't intend. Do!

Als iemand nog sherried whisky's weet die sterk tabakkig ruiken/smaken, let me know. Ik realiseer me dat ik te weinig/geen sherried whisky's meer heb waar flinke tabakgeur/smaak aan zit. Vroegere Glendronachs hadden dat, en de Glengoyne 25 ook wel, maar ik ga geen 400 euro voor een fles whisky betalen ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
Deathchant schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:58:
Als iemand nog sherried whisky's weet die sterk tabakkig ruiken/smaken, let me know. Ik realiseer me dat ik te weinig/geen sherried whisky's meer heb waar flinke tabakgeur/smaak aan zit. Vroegere Glendronachs hadden dat, en de Glengoyne 25 ook wel, maar ik ga geen 400 euro voor een fles whisky betalen ;)
Laatste keer dat ik die note echt duidelijk tegenkwam, was bij een grain whisky. Een 30 jaar oude Girvan op Refill barrel / 1st fill Oloroso quarter om precies te zijn [wb].

Verder kom ik 'm soms tegen in een Edradour 12 [wb]. Maar het is heel wisselvallig. Ook de Edradour flessen zijn steeds duurder aan het worden, maar nog wel betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cfern
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:24
Deathchant schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:58:
Dat is ook een van mijn favoriete geuren. Sigarenwinkel en sigarenkistjes voornamelijk. Vooral de oude HP 21 en 25 hadden dat precies.

De meest recente whisky die ik had waarbij ik die associatie had was de Ardnamurchan Sherry Cask. Misschien sherried Ardnamurchan in de gaten houden? Of een andere lichtgepeate sherried whisky?

"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits) | PoE

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• coyote1980
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4TZKFb0diXa4iVZCvzxnrADtts=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xnOZPmmOFr8EU8sPA0spezsV.png?f=user_large
Ik kon niet langer wachten of de Ardnamurchan Sauternes Cask Release ook naar Nederland zou komen, dus besloten om er een order in het VK voor te plaatsen. Meteen twee Midgies meebesteld, en drie Bunnahabhain, was incl. Nederlandse BTW iets voordeliger daar - en ik wilde ze toch t.z.t. een keer aanschaffen. O+

Ik had al meermaals eerder whisky in het VK besteld, maar in beide gevallen 1 fles. Mijn huidige order bevatte 6 flessen, want dat leek me een mooie verdeling in een flessendoos (beetje naar-mezelf-toe-geredeneerd-argument :P ). Net als eerdere keren met DHL Economy Express kwam er de inklaringsfactuur met een 20 euro processing fee (en BTW erover), en de BTW op de producten zelf - tot zover alles volgens verwachting. Wat ik niet verwachte was een "Other leveys (L1)" kostenpost van ca. 66 euro. Ik heb nog een vraag uit staan bij DHL waarvoor die kostenpost is - met Google zoeken levert geen duidelijk antwoord op, maar het lijkt te maken te hebben met een kostenpost bij meer dan 5 producten in de order. Toevallig iemand hier met ervaring ermee die kan zeggen "ja, dat is normaal"?

Pagina: 1 ... 68 ... 77 Laatste