Herzeleid schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:15:
We gaan eind augustus naar Edinburgh, iemand nog tips? The Scotch Whisky Experience en The Royal Mile shop staan al op het lijstje. Qua distilleries zie ik dat Holyrood (nieuw) en Glen Kinchie redelijk in de buurt liggen. Iemand ervaring met distillery tours in de buurt van?
Toevallig ben ik vorig weekend in Schotland geweest. Ik was met vrienden, één nacht in Glasgow en 2 in Edinburgh. We hadden een auto gehuurd dus niet afhankelijk van OV, wat je veel meer bewegingsvrijheid geeft in een uitgestrekt land als Schotland.
Qua tips:
Glengoyne is een hele mooie destilleerderij. Het is echt een prachtige idyllische plek. Stel je een ansichtkaart voor van een distilleerderij uit de 19e eeuw, met een kabbelend beekje, waterrad, heuvels op de achtergrond, etc. Wat dat betreft een aanrader! De whisky is ook niet half slecht.
Echter, toen wij er waren werd er onderhoud gepleegd en konden we dus de distilleerderij zelf niet in! Dat was wel een grote domper. Informeer dus vooral even vooraf!
Niet al te ver weg van Glengoyne is
Deanston. Goede whisky maar in een wat atypische locatie. Het zit in een oude textielfabriek uit de jaren 60. Interessante bouwstijl, het heeft een bepaalde schoonheid maar het is niet een klassieke 19e eeuwse stokerij.
In Edinburgh zelf is het wel leuk om
Holyrood te bezoeken. Ze zijn net een jaar of 5 geleden gestart, dus ze hebben nog niet zoveel whisky. Er is een 3 jaar oude maar die vind ik eerlijk gezegd niet echt om over naar huis te schrijven.
Wat wel leuk is is dat ze heel veel variëren met de receptuur van hun new make. Ze hebben dus allerlei soorten mout en gist gebruikt en experimenteren er op los. Dat is bij andere distilleerderijen niet echt een ding. Er wordt commerciële mout en gist gebruikt die vooral bedoeld is om zoveel mogelijk yield te krijgen (zoveel mogelijk zetmeel in de gerst -> veel suiker in de mout -> meer alcohol).
Ze maken ook een hele aardige gin waarbij ze qua botanicals alléén maar jeneverbes gebruiken. En verder bijenwas en zout. Heel apart om vervolgens dan de citrus en dennenaalden e.d. eruit te pikken die puur van de jeneverbes komen.
In Edinburgh heb je ook
Port of Leith distillery. Helaas ontbrak het ons aan de tijd om ook die te bezoeken, maar ik heb me laten vertellen dat het een hele moderne, innovatieve distilleerderij is omdat het allemaal gravity-fed is. Dus de mout wordt naar de bovenste verdieping gehaald, waar het gemalen wordt, dan gaat het een verdieping lager om te mashen, de wort gaat een verdieping naar beneden naar de washbacks om te fermenteren, dat gaat weer naar beneden om gestookt te worden, etc... Er hoeft dus weinig energie gebruikt te worden om de zaken heen-en-weer te pompen. Voordeel is ook dat het een hoog gebouw is in de haven, en de bar is helemaal bovenin dus je hebt mooi uitzicht over de stad. Ik ben er zelf niet geweest maar ik ga er volgende keer zeker heen!
Laatste tip:
SMWS! ze hebben twee locaties in Edinburgh. Als je een vriend of kennis hebt die je mee kan nemen is het zeker aan te raden. Een grotere verzameling single cask whisky uit allerlei landen maar vooral Schotland zelf ga je op weinig plekken vinden. Maar je moet wel lid zijn of iemand kennen die lid is.