[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 67 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:01
Jeffrey1908 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:25:
Voor de Laphroaig fans, de 18 jaar is weer terug van weg geweest, ik heb heb die zelf nog nooit gehad (zelfs nog nooit gezien) benieuwd wat die gaat kosten.

Hij is vanaf 2 juli voor leden beschikbaar en vanaf 4 juli moet die in de webshop staan.

Ben zelf niet heel erg bekend met Laphroaig enige die ik op heb is de cairdeas van 2023 en die van dit jaar, en de cask strenght 10 jaar maar als ik een sampltje kan krijgen van de 18 komt die wel op mijn lijstje.
Voor 174 euro ver van wegblijven. Hij heeft ooit, rond 2008 denk ik, de 15yo vervangen die uit de handel ging. Die 15yo was vele vele malen beter.

Ik heb nog een heleboel moois staan om te proeven (met speciale shout out naar @Bambi105, reviews en notities volgen) maar zit even in een periode dat ik amper drink en minder zin heb in whisky. Herkennen jullie dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:44
donleone83 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 06:06:
[...]

Voor 174 euro ver van wegblijven. Hij heeft ooit, rond 2008 denk ik, de 15yo vervangen die uit de handel ging. Die 15yo was vele vele malen beter.

Ik heb nog een heleboel moois staan om te proeven (met speciale shout out naar @Bambi105, reviews en notities volgen) maar zit even in een periode dat ik amper drink en minder zin heb in whisky. Herkennen jullie dat?
Yep ik vind 't duur, heb recentelijk de cairdeas geproeft en daar was ik wel enthousiast over maar die zitten rond de 100. Maar 174 vind ik wel erg duur.

En dat stukje over een mindere periode herken ik niet echt, al vind ik whisky wel meer een koud weer drank en neem ik met echt warm weer eigenlijk niet zo snel een whisky dus als je het op die manier bedoelt wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 12:15
[...]

Herken ik heel erg! Misschien is het het warme weer of omdat ik meer plannen heb 's avonds omdat het langer licht is. Op een of andere manier trekt whisky proeven mij nu minder. Gelukkig hebben we geen haast met drinken, blijft het eindeloos goed (meestal) en zo kunnen we onze lever en slijmvliezen een beetje koesteren ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 16:00

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Jeffrey1908 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 00:53:
[...]
Craigellachie 13 OB ooit op als een van mijn eerste whisky's maar man man ik vond het gewoon echt niet lekker,
Voor mij was de Craigellachie 13 ook één van mijn eerste échte ;) Whisky's.
Ik vond 'm niet slecht, maar niet mijn favoriet.

Mijn reis in de wereld van goede Whisky's begon ooit met het proeven van The Balvenie DoobleWood 12.
Na jaren van enkel Glenfiddich gedronken te hebben, kwam ik erachter dat er nog veel meer lekkers te proeven viel. :D

Onlangs weer een Balvenie gekocht. Kijken of hij nog net zo lekker smaakt als toen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Thasaidon op 04-07-2024 09:07 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
[...]

Ja dat herken ik. Geen idee waarom. Ben net wel in de wereld van aeropress gedoken, mss komt het daardoor ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16-09 10:20
Voor degene die de Glen Scotia Victoriana graag wilt zag ik dat hij op whiskysite ook weer voor 60 euro te krijgen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
@Jthem idd! Er zitten een paar hele goeie deals tussen, zoals wat Claxton's. Niet om de FOMO verder aan te wakkeren..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Heb indd wel paar flesjes opzij laten leggen van de aanbiedingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@Jthem
Vergeet de Glen Scotia Double Barrel Rum Cask Finish niet. Die is nu ook in de aanbieding voor 40.

[ Voor 3% gewijzigd door Thasaidon op 04-07-2024 10:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Jthem schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:21:
Hahaha, heb je al een apart pakhuis gekocht voor al je whisky aankopen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 13:33
Bambi105 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:58:
Tussendoor een korte tasting van een heerlijke fles: https://www.whiskysite.nl...4-cane-and-grain-070.html

Ik heb een sample gekregen en heb besloten die blind te proeven. Er stond alleen een grote "2" op het flesje, dus ik kon me van de domme houden. Wat ik vond was:

Geur:
Heel lichte turf of "farmyard funk"? Super fruitig, rozijnen, lichte en fijne eau-de-vie, weer een lichte cidertoon (misschien heb ik iets met cider de laatste tijd..). Dan bruine basterdsuiker en poedersuiker (ietwat jonge whisky a 8-12 jaar schreef ik op, met vraagtekens erbij). Op het eind noten, amandelen.

Smaak:
Sterk, maar niet ethanol-heavy. Zeker cask strength, 55+%. Fris, licht met een diepe laag eroverheen dat lijkt op Madeira invloeden. Die bessen/cassis tonen met een aardse tint (bosgrond, nat woud, wandelen in de herfst in een bos na de regen). Smaakt zeker jonger, niet super jong (>5 jaar zeker).
Speyside-achtig profiel (rijk, vol, ruggengraat van noten/karamel en iets sherry-fruit-achtigs maar waarschijnlijk een finish op een Vin Doux Naturel of versterkte wijn als port of marsala, etc.

Dus ik ben heel blij te lezen dat het een 8yo Craigellachie was van Cane & Grain op portvaten! Ik ben gelukkig nog niet gek aan het worden want de officiële smaaknotities zijn als volgt:

NEUS: Oranje Fruit, Ruby Port, Hints van Citrus, Grapefruitbitters en een fleugje rijke Cointreau.
SMAAK: Vol, Licht Waxy. Ruby Port, Rijke Brandy, Marsepein en een vleugje Anijs.
AFDRONK: Lang en Rijk. Zoete Brandy, Bosbessenbitters en hints van romige Marsepein.

Al met al een prachtige versie van Craigellachie, waarbij het distillaat absoluut te proeven is en niet wordt overspoeld door de port, maar juist versterkt. Absoluut fan van deze whisky, zeker voor onder de 80 euro. Dat is niet goedkoop, maar ik heb helaas duurdere whisky gedronken die ouder was maar een stuk minder speciaal.
Damn, dat klinkt erg goed. Craigallachie icm portvaten zal een goede match zijn. Van Cane & Grain eens een "Burnside" (Balvenie) gehad die ook rond de 70-80 euro zat maar dan krijg je wel kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herzeleid
frank.. schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:54:
[...]

In de pre-order 174 euro. Kreeg gister een mail van Laphroaig....
Ik heb een oude versie wel eens geproeft...heerlijk! Maar 174 euro heerlijk 🤔. Dat nou ook weer niet.
174 euro?? Hoe komen ze aan die prijs?
Heb voor een Laphroaig 10 Cask Strength 65 euro betaald..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:06:
Voor degene die de Glen Scotia Victoriana graag wilt zag ik dat hij op whiskysite ook weer voor 60 euro te krijgen is.
Haha ik wou het hier nog plaatsen maar jullie zijn zelf net zo scherp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
olafmol schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:32:
[...]

Hahaha, heb je al een apart pakhuis gekocht voor al je whisky aankopen? ;)
Haha heb warehouse 10 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Thasaidon schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:29:
@Jthem
Vergeet de Glen Scotia Double Barrel Rum Cask Finish niet. Die is nu ook in de aanbieding voor 40.
.

[ Voor 9% gewijzigd door Jthem op 04-07-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Jthem schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:21:
[...]

Haha zag het, maar is de Bunna 12 geworden erbij met Hart Brothers en James Eadie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:43
[...]

maar zit even in een periode dat ik amper drink en minder zin heb in whisky. Herkennen jullie dat?
Idd maar ver bij wegblijven. Voor dat geld kan je beter 3 flessen quarter cask kopen ;)

Dat minder zin in whisky herken is wel een beetje. Als het echt zo bokkeheet is buiten dan pak ik liever wat kouds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank..
Herzeleid schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:58:
[...]

174 euro?? Hoe komen ze aan die prijs?
Heb voor een Laphroaig 10 Cask Strength 65 euro betaald..
Geen idee hoe ze daar aan komen. Ik denk dat ze de prijs gewoon net zover willen oprekken zodat mensen nog net niet compleet over de zeik gaan en er toch nog mensen zijn die het blijven kopen.
Voor een beetje oudere whisky ben je tegenwoordig al gauw 100 of meer kwijt.

65 euro voor een CS? nice! mag ik vragen waar?
Ik heb die uit 2018 en 2020 nog staan maar er kan er altijd eentje bij in de voorraad natuurlijk O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herzeleid
frank.. schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:48:
[...]

Geen idee hoe ze daar aan komen. Ik denk dat ze de prijs gewoon net zover willen oprekken zodat mensen nog net niet compleet over de zeik gaan en er toch nog mensen zijn die het blijven kopen.
Voor een beetje oudere whisky ben je tegenwoordig al gauw 100 of meer kwijt.

65 euro voor een CS? nice! mag ik vragen waar?
Ik heb die uit 2018 en 2020 nog staan maar er kan er altijd eentje bij in de voorraad natuurlijk O-)
Dat was bij DrankDozijn afgelopen februari, batch 16, veel beter dan de standaard 10 en ook de sherry cask 10 die ik daarvoor heb gehad, al was die laatste ook niet verkeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Herzeleid schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:22:
[...]

Dat was bij DrankDozijn afgelopen februari, batch 16, veel beter dan de standaard 10 en ook de sherry cask 10 die ik daarvoor heb gehad, al was die laatste ook niet verkeerd!
Dan hebbie een hele mooie prijs gehad zeg! Het loont ook wel om goed te kijken vind ik, er zitten echt een paar goede aanbieders tussen met hele fijne prijzen op zijn tijd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:03
Bambi105 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:13:
@Jthem idd! Er zitten een paar hele goeie deals tussen, zoals wat Claxton's. Niet om de FOMO verder aan te wakkeren..
Die Juniper Hill van McMd is ook een mooie prijs, Tomatin met aardbei smaakje :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:26:
[...]

Die Juniper Hill van McMd is ook een mooie prijs, Tomatin met aardbei smaakje :)
Heb ook de Glenrothes 8 van Hart Brothers. Zou ook goed moeten zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 20:57

Deathchant

Don't intend. Do!

Bambi105 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:13:
Bambi....jij enabler!! :D

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
Ze zouden me moeten inhuren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Haha geweldig fomo aan te wakkeren...duffe 😅haha

[ Voor 8% gewijzigd door Jthem op 04-07-2024 19:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Caccic
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:29
Zeer drukke werkweek gehad met tussendoor nog een trip naar Italië voor het werk, maar ik heb eindelijk enkele samples kunnen bestellen.

Tussendoor nog een vriend warm kunnen maken om de whisky samples mee te proeven :D

Ik hou jullie nog op de hoogte wat we ervan vonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srBcxKuEj9F92D4NBwuhKCn08rI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/If0wYnSck5bpW0YRYCR5Hm6m.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aTlgI-B6YvfQxxSrVLVd_m1Jz8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/19A2psY7ZgQsJhGufqaunp3t.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Caccic schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:10:
Zeer drukke werkweek gehad met tussendoor nog een trip naar Italië voor het werk, maar ik heb eindelijk enkele samples kunnen bestellen.

Tussendoor nog een vriend warm kunnen maken om de whisky samples mee te proeven :D

Ik hou jullie nog op de hoogte wat we ervan vonden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heeeey leuk!

Zie dat we toch nog een beetje invloed hebben gehad haha, zitten leuke whisky's tussen ik behoud me van me eigen voorkeur, wil je niet beïnvloeden maar veel plezier alvast met proeven. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Vandaag 3 samples van collega gekregen
Murray mcdavid Croftengea smokey and sweet
Murray mcdavid Mannochmore Malty and peat
En 24 jarige blend Hogshead 1999

Vooral benieuwd naar de 2 rokerige hoe ik ze geregeld krijg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:33:
Vandaag 3 samples van collega gekregen
Murray mcdavid Croftengea smokey and sweet
Murray mcdavid Mannochmore Malty and peat
En 24 jarige blend Hogshead 1999

Vooral benieuwd naar de 2 rokerige hoe ik ze geregeld krijg
Ik zie hier heel veel Murray mcdavid voorbij komen en ik kom er zelf vrijwel nooit mee in aanraking ik zie ze wel eens online en soms een verdwaalde fles bij een slijterij maar hier lijkt het toch best wel in trek.

De IB's waar ik meestal mee thuis kom zijn van Signatory, Gordon Macphail, The Ultimate of in mindere maten wel eens een black adder, carn mor en soms een uitstapje maar vooral de eerste 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Jeffrey1908 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:47:
[...]

Ik zie hier heel veel Murray mcdavid voorbij komen en ik kom er zelf vrijwel nooit mee in aanraking ik zie ze wel eens online en soms een verdwaalde fles bij een slijterij maar hier lijkt het toch best wel in trek.

De IB's waar ik meestal mee thuis kom zijn van Signatory, Gordon Macphail, The Ultimate of in mindere maten wel eens een black adder, carn mor en soms een uitstapje maar vooral de eerste 3.
De ibs die je hebt zijn ook super en ook altijd wel bij me van die. Murray mcdavid kwaliteit ook erg lekker, kan het wel eens aanraden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
@Jthem ja het lijkt er wel op als ik dit forum zie, effe eens een keer me aandacht op hun richten en kijken of ik iets ziet wat in mijn straatje past!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Jeffrey1908 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:10:
@Jthem ja het lijkt er wel op als ik dit forum zie, effe eens een keer me aandacht op hun richten en kijken of ik iets ziet wat in mijn straatje past!
Wat voor iets vind je lekker dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:30:
[...]

Wat voor iets vind je lekker dan?
Nou dat is zowel peated als unpeated, ik betrap mezelf erop dat ik de laatste tijd wel wat meer unpeated koop meestal wel op bourbon, maar zowel op sherry als op port vind ik ook wel lekker.
Andere cask varianten die bewaar ik toch echt tot ik een sample kan krijgen of eens ergens anders kan proeven (Oktober en November worden druk :+ ).

En als het dan om unpeated gaat denk ik zelf aan, Linkwood, Glenburgie, Glen elgin, Bunnahabain Beetje beetje die stijl.

En wanneer het om peated gaat zit ik meer in de richting van, Ardbeg, Caol ila, Ledaig.

Maar ik probeer net zo graag iets waar ik helemaal niet bekend mee ben, een goede single grain kan ik ook echt wel waarderen, ik probeer het liefst zoveel mogelijk zeker met indies want het kan echt een hit or miss zijn!

En ik heb nog een aardige backlog dus heb de tijd om wat uit te zoeken haha.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:26

Vrijdag

De Zwarte

frank.. schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:35:
[...]

Dat minder zin in whisky herken is wel een beetje. Als het echt zo bokkeheet is buiten dan pak ik liever wat kouds.
Gelukkig is de zomer weer voorbij en worden de dagen weer korter en koeler met een fikse hoeveelheid regen. Tijd voor een lekkere peated of sherry cask dus 8)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• olafmol
Toch ff wat compleet anders. Pineapple infused rum. Geen likeur, wel echt rum, maar met een fantastische ananas geur en kruidigheid. I like :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRTthikDwueeN5esd8Fa28Jf-kg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OXoT9W1i8SWiwsGjkO3kMN5a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FritzM
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ook de LAGG? Die is ook wel erg lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
FritzM schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:18:
[...]

Ook de LAGG? Die is ook wel erg lekker!
Nee niet erbij besteld, is mijn ik echt onbekend.

Vandaag voor mij de eerste sample geprobeerd, Croftengea smokey and sweet van Murray McDavid.

Voor iemand die nog niet zo peat/rookminded was begint het op 1 of andere manier toch te wennen voor mij. Waar ik jaren terug al raar opkeek van een sterkere highland park beginnen de meer peaters mij toch beter te bevallen. Hoe het komt, geen flauw idee. Is het gewenning of wat anders...

Deze is Murray ruik je wel meteen de Jodiumgeur maar het heeft ook meteen iets zoets war eruit springt, Mogelijk het bourbon vat wat zich toch komt melden..

Al bij al avond genoten van de 6cl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:56:
[...]

Vandaag voor mij de eerste sample geprobeerd, Croftengea smokey and sweet van Murray McDavid.

Voor iemand die nog niet zo peat/rookminded was begint het op 1 of andere manier toch te wennen voor mij. Waar ik jaren terug al raar opkeek van een sterkere highland park beginnen de meer peaters mij toch beter te bevallen. Hoe het komt, geen flauw idee. Is het gewenning of wat anders...

Deze is Murray ruik je wel meteen de Jodiumgeur maar het heeft ook meteen iets zoets war eruit springt, Mogelijk het bourbon vat wat zich toch komt melden..

Al bij al avond genoten van de 6cl.
Misschien leuk voor jou om eens van een ib een mooie ardmore te proberen.
Die kunnen echt heel mooi subtiel in hun peat zijn zitten echt pareltjes tussen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
olafmol schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:31:
Toch ff wat compleet anders. Pineapple infused rum. Geen likeur, wel echt rum, maar met een fantastische ananas geur en kruidigheid. I like :)

[Afbeelding]
Ik heb laatst bij een maat weer eens een rum gedronken, drink t wel eens vaker maar ik raak nooit echt overtuigd.

Of ik het nou teveel met whisky wil vergelijken ik weet het niet maar de smaken zijn vaak net te domonant/scherp/te uitdrukkelijk ofzo soms heb ik wel eens nou dit gaat de goede kant op maar raak nooit echt geïnteresseerd in een nieuw glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:53
Leuk @Jthem , hier een beetje dezelfde richting aan het opgaan.
Eigenlijk heb ik pas sinds mijn rondrit in Schotland van twee jaar geleden echt interesse in Whisky en koop ik zelf flessen. Eerder kreeg ik ze alleen cadeau.
Na laatst een Bunna 12 en een Milk and Honey Classic te hebben opgedronken (al doe ik daar maanden over) heb ik een paar week geleden twee flessen Aberlour gekocht. Een 12 jaar en een A'Bunadh. Maar daarna begon het toch wat te knagen, het zijn allemaal een beetje dezelfde Cherry whisky's.
Tijdens een rondleiding bij Blair Athol heb ik namelijk een Coal Isla Victoriana geproefd die ik verrassend lekker vond, ondanks de peated geur.
Afgelopen donderdag waren de Loch Lomond 14 jaar en de Bunna Toiteach A Dha in de aanbieding. Beide (heel) licht rokerig. Gisteren de A Dha open getrokken en ik ben blij met de afwisseling. Waar ik eerdee absoluut geen peat wilde, vind Ik deze heerlijk.
Geen idee of ik in de toekomst nog meer naar peated ga, maar de A Dha blijft voorlopig in de collectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Jeffrey1908 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:18:
[...]

Ik heb laatst bij een maat weer eens een rum gedronken, drink t wel eens vaker maar ik raak nooit echt overtuigd.

Of ik het nou teveel met whisky wil vergelijken ik weet het niet maar de smaken zijn vaak net te domonant/scherp/te uitdrukkelijk ofzo soms heb ik wel eens nou dit gaat de goede kant op maar raak nooit echt geïnteresseerd in een nieuw glas
Tis idd geen whisky ;)
Welke had je gedronken? Er is nogal veel aangezoet of gespiced spul nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
olafmol schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:04:
[...]

Tis idd geen whisky ;)
Welke had je gedronken? Er is nogal veel aangezoet of gespiced spul nl.
Het was iets van plantation met die touwtjes eromheen welke precies weet ik echt niet, daar kan je net zoveel mee als ik zeg dat ik een whisky op heb van signatory maar goed, misschien als ik weer is langs gaat dat die hem nog heeft staan, zal erop letten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FritzM
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Jthem schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:56:
[...]

Lagg is ook nog een redelijk nieuwe distillery. 2 jaar geleden de spirit geproefd en vorig jaar de eerste LAGG whisky (andere botteling, geen sherry cask). Dit jaar heb ik deze geproefd op het festival in Leiden. Ik vind hem echt geweldig. Mooie sherry cask met een behoorlijke peat. Je moet er van houden :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Jeffrey1908 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:11:
[...]

Het was iets van plantation met die touwtjes eromheen welke precies weet ik echt niet, daar kan je net zoveel mee als ik zeg dat ik een whisky op heb van signatory maar goed, misschien als ik weer is langs gaat dat die hem nog heeft staan, zal erop letten.
Ah ja, ken ik wel. Is niet heel slecht hoor, maar idd ook niet super spannend :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
olafmol schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 11:11:
[...]

Ah ja, ken ik wel. Is niet heel slecht hoor, maar idd ook niet super spannend :)
T is ook niet echt slecht hoor maar, alleen het kan niet me interesse wekken zoals whisky dat wel doet, en als me een rum aangeboden word dan wil zal ik t ook gewoon weer proberen wellicht valt het wel eens een keer in de smaak.

T is niet alleen whisk, drink ook graag een speciaal biertje, maar sta overal voor open.

[ Voor 6% gewijzigd door Jeffrey1908 op 07-07-2024 13:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
FritzM schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:44:
[...]

Lagg is ook nog een redelijk nieuwe distillery. 2 jaar geleden de spirit geproefd en vorig jaar de eerste LAGG whisky (andere botteling, geen sherry cask). Dit jaar heb ik deze geproefd op het festival in Leiden. Ik vind hem echt geweldig. Mooie sherry cask met een behoorlijke peat. Je moet er van houden :*)
Geheel eens @FritzM ! Lagg gaat in de toekomst hoge ogen gooien, zeker gezien het nu al zo goed is. Een Lagavulin killer, als ik een hele boude voorspelling mag maken. Als Lagg eenmaal 16 jaar is dan geloven we niet wat we drinken..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:45

Secsytime

Automagisch

Van het weekend even een whiskybase update gedaan.. blijkt dat ik 22 gesloten flessen heb.. Oeps, een beetje uit de hand gelopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
Secsytime schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:59:
Van het weekend even een whiskybase update gedaan.. blijkt dat ik 22 gesloten flessen heb.. Oeps, een beetje uit de hand gelopen.
Nou, vrienden uitnodigen en drinken/proeven maar ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

olafmol schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:08:
[...]

Nou, vrienden uitnodigen en drinken/proeven maar ;P
Moeten wel erg goede vrienden zijn als ik naar de value kijk :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Secsytime schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:45:
[...]

helloooo new best friend ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Secsytime schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:45:
[...]

Dat worden ze vanzelf wel dan ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Kep afgelopen vrijdag ook een whisky avondje geregeld met collega's en oud collega's. Was echt heel gezellig!
Aberfeldy 12 geprobeerd, een speciale Glengoyne 14yr op Manzanilla cask, een Port Charlotte heavy peat, een GlenAllachie 10yr cask strength en ik heb ein-de-lijk een nieuwe fles zelf opengetrokken, namelijk de Edradour 9yr 2011 caskstrength van the ultimate. Mijn 10yr SFTC is zo goed als op en man, die van the ultimate is echt lekker zeg sodeju, echt een sherry bom op kracht. Niks subtiel, niks zacht, nee hij ramt er gewoon snoeihard in. Behoorlijk kruidig en vol van smaak. Ook met wat water, wat ik doorgaans bijna nooit doe, is ie ook echt heerlijk en ook dán knalt ie er nog in. Je proeft er mijns inziens niet maar 9 jaar in. Hij werd in ieder geval ook ruim ingeschonken door de anderen ;)

Dus dat is weer een pareltje wat mij betreft. Geen idee of je die nu nog kunt krijgen (uit 2011, gebotteld in 2020), maar dit is voor sherried whiskyliefhebbers echt een aanrader.

De Aberfeldy 12 had me ook aangenaam verrast. Heel zoet, bijna honingachtig, meer in de neus dan de smaak, maar toch erg lekker als je van zacht en rond houdt. Beter dan je standaard Glenlivet/Glenfiddich/balvenie/aberlour 12 jaar als je het mij vraagt.
Ook de 14yr Glengoyne 1994 Manzanilla was echt een topper. Hij had eerder een bourbon karakter met sherrytonen erdoor dan andersom. Kep niet gekeken verder naar of ie op bourbon gerijpt is of sherry. Glengoyne doet meer sherry normaliter, maar deze smaakte dus echt naar een goeie mix bourbon en sherry. Voor een 14 jarige van 50% echt een verrassend volle smaak alsof het een 18 jarige was.

Hele geslaagde avond en ben blij dat ik weer een nieuwe goeie fles open kon maken ;)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Deathchant schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:22:
Kep afgelopen vrijdag ook een whisky avondje geregeld met collega's en oud collega's. Was echt heel gezellig!
Aberfeldy 12 geprobeerd, een speciale Glengoyne 14yr op Manzanilla cask, een Port Charlotte heavy peat, een GlenAllachie 10yr cask strength en ik heb ein-de-lijk een nieuwe fles zelf opengetrokken, namelijk de Edradour 9yr 2011 caskstrength van the ultimate. Mijn 10yr SFTC is zo goed als op en man, die van the ultimate is echt lekker zeg sodeju, echt een sherry bom op kracht. Niks subtiel, niks zacht, nee hij ramt er gewoon snoeihard in. Behoorlijk kruidig en vol van smaak. Ook met wat water, wat ik doorgaans bijna nooit doe, is ie ook echt heerlijk en ook dán knalt ie er nog in. Je proeft er mijns inziens niet maar 9 jaar in. Hij werd in ieder geval ook ruim ingeschonken door de anderen ;)

Dus dat is weer een pareltje wat mij betreft. Geen idee of je die nu nog kunt krijgen (uit 2011, gebotteld in 2020), maar dit is voor sherried whiskyliefhebbers echt een aanrader.

De Aberfeldy 12 had me ook aangenaam verrast. Heel zoet, bijna honingachtig, meer in de neus dan de smaak, maar toch erg lekker als je van zacht en rond houdt. Beter dan je standaard Glenlivet/Glenfiddich/balvenie/aberlour 12 jaar als je het mij vraagt.
Ook de 14yr Glengoyne 1994 Manzanilla was echt een topper. Hij had eerder een bourbon karakter met sherrytonen erdoor dan andersom. Kep niet gekeken verder naar of ie op bourbon gerijpt is of sherry. Glengoyne doet meer sherry normaliter, maar deze smaakte dus echt naar een goeie mix bourbon en sherry. Voor een 14 jarige van 50% echt een verrassend volle smaak alsof het een 18 jarige was.

Hele geslaagde avond en ben blij dat ik weer een nieuwe goeie fles open kon maken ;)
Gaaf, zulke avonden moet je koesteren!

Leuk om met z'n allen te proeven van verschillende soorten whisky's ervaringen delen, een dram nemen van een fles die je normaal altijd over het hoofd ziet, heel leuk om te doen, eind deze maand ook zo'n soort avond hoop dat die ook zo gezellig word!

Ja, Edradour kan zo ontzettend rauw zijn! Heb t idee dat het best wel word ondergewaardeerd maar ik vind het een erg leuke distillery! (ze brengen de laatste tijd interessante bottelingen uit met verschillende cask variaties)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jeffrey1908 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 19:33:
[...]
Ja, Edradour kan zo ontzettend rauw zijn! Heb t idee dat het best wel word ondergewaardeerd maar ik vind het een erg leuke distillery! (ze brengen de laatste tijd interessante bottelingen uit met verschillende cask variaties)
Yup, kep wel redelijk wat van Edradour (gehad) en zij hebben het plekje ingenomen van wat Glendronach vroeger was ;)
Sommigen hier zeggen dat Edradour een "dirty malt" is....kep nog niet echt opgezocht wat ze daarmee bedoelen, maar ik noem het dat stukje extra tabakkige wat anderen niet hebben ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Edradour is echt qua sherry the bom en mijn sherry favoriet. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Welke is minder rokerig of meer een aanrader voor het rokerige op te bouwen na ledaig. Een Ardmore of Caol ila..

[ Voor 26% gewijzigd door Jthem op 08-07-2024 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:03:
Welke is minder rokerig of meer een aanrader, Ardmore of Caol ila..
Naar mijn mening is ardmore minder rokerig, caol ila is over 't algemeen wel wat rokeriger.

Maar een tip voor beide, ze zijn van een independent bottler, over het algemeen een stuk beter dan hun distillery botteling. (Zeker ardmore)

Oh lees nu pas je stukje van Ledaig, ja caol ila is wel echt islay en ardmore is dacht ik highland en daar zit wel een verschil in.

Maar Ledaig is dacht ik op 46% en de originele Caol ila 12 is 43% en de originele Ardmore zelf 40% als ik t goed heb dus als je de originele botteling koopt kan t misschien wat saai zijn voor je.

[ Voor 49% gewijzigd door Jeffrey1908 op 08-07-2024 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:17

Dido

heforshe

Deathchant schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:22:
Ook de 14yr Glengoyne 1994 Manzanilla was echt een topper. Hij had eerder een bourbon karakter met sherrytonen erdoor dan andersom. Kep niet gekeken verder naar of ie op bourbon gerijpt is of sherry.
Manzanilla is een Spaanse versie van (fino, dus met flor) sherry, dus het lijkt me stug dat een "Manzanilla" whiskey op bourbon gefinished wordt ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@Jthem
Ik zou eerst voor de Ardmore gaan en dan pas de Caol Ila.
Ik vond deze laatste veel rokeriger dan de Ardmore.

@Jeffrey1908
Wat je zegt klopt, maar alcohol percentages zeggen niets over hoe peated een Whisky is.

Onderstaande Machrie Moor (peated Arran), die ik ook zeker kan aanbevelen, zou dan met zijn 56,2% heel peated moeten zijn. Maar dat valt mee. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HagBNXSP38s5cfv8rQL9OzxyTnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rhpdmeu86ozmYaiNKVJnUrVH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Thasaidon op 08-07-2024 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Jeffrey1908 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:05:
[...]

Naar mijn mening is ardmore minder rokerig, caol ila is over 't algemeen wel wat rokeriger.

Maar een tip voor beide, ze zijn van een independent bottler, over het algemeen een stuk beter dan hun distillery botteling. (Zeker ardmore)

Oh lees nu pas je stukje van Ledaig, ja caol ila is wel echt islay en ardmore is dacht ik highland en daar zit wel een verschil in.

Maar Ledaig is dacht ik op 46% en de originele Caol ila 12 is 43% en de originele Ardmore zelf 40% als ik t goed heb dus als je de originele botteling koopt kan t misschien wat saai zijn voor je.
Ja heb ledaig ook van IB's, moet zeggen dat IB qua smaak verhouding vaak in heel veel dingen beter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Dido schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:41:
[...]

Manzanilla is een Spaanse versie van (fino, dus met flor) sherry, dus het lijkt me stug dat een "Manzanilla" whiskey op bourbon gefinished wordt ;)
De whisky in kwestie was gefinished op Manzanilla casks. Dus hij heeft een volledige rijping gehad op een ander vat, en ik vroeg me af of de volledige rijping dus op bourbon vaten was omdat Glengoyne normaliter niet echt op bourbonvaten laten rijpen maar op sherryvaten.

Volledig op sherryvaten laten rijpen en dan een finish geven van een andere sherry zie ik niet vaak gebeuren; normaliter wil je de smaakpaletten van bourbon en sherry dan combineren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
@Thasaidon Nee, klopt ook wel wat je zegt hoor, maar over het algemeen maakt het aantal % aan alchohol wel uit wat voor indruk een whisky achterlaat (in een groot gedeelte van de gevallen) in een aantal gevallen kan 43% bijvoorbeeld ook nog aardig smaakvol zijn tegenover een 46% maar in de regel vraag ik me dan toch af hoe die 43% procent had gesmaakt als die net wat hoger had geweest, dit geld niet voor de echt oudere whisky's maar ik snap je punt.

@Jthem Om terug te komen over hoe rokerig een whisky is, dat valt dan wel weer terug te vinden in het aantal PPM maar helaas word dit vaker niet dan wel vermeld en om eerlijk te zijn, ook ppm zegt niet alles als je 't mij vraagt is hoe rokerig iets is heel persoonlijk.
  1. Bruichladdich Octomore - Islay - +169 PPM
  2. Ardbeg Supernova - Islay - 100 PPM
  3. Ardbeg 10 Year - Islay - 55 PPM
  4. Kilchoman Machir Bay - Islay - 50 PPM
  5. Laphroaig 10 Year - Islay - 40 PPM
  6. Bunnahabhain Toiteach - Islay - 38 PPM
  7. Caol Ila 12 Year - Islay - 35 PPM
  8. Lagavulin 16 Year - Islay - 35 PPM
  9. Bowmore 15 Year - Islay - 30 PPM
  10. Talisker 10 Year - Isle of Skye - 22 PPM
  11. Highland Park 12 Year - Highland - 20 PPM
  12. Springbank 10 Year - Campbeltown - 12 PPM
  13. Oban 14 Year - Highland - 10 PPM
  14. Balvenie 12 Year - Speyside - 7 PPM
  15. Glenlivet 12 Year - Speyside - <2 PPM
  16. Bunnahabhain 12 Year - Islay - <2 PPM
Hoe hoger PPM hoe rokeriger het is.

Hier even een lijstje gevonden, weet niet hoe die onderbouwd is maar misschien dat je hier een beter beeld krijgt van wat je kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Jeffrey1908 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:33:
@Thasaidon Nee, klopt ook wel wat je zegt hoor, maar over het algemeen maakt het aantal % aan alchohol wel uit wat voor indruk een whisky achterlaat (in een groot gedeelte van de gevallen) in een aantal gevallen kan 43% bijvoorbeeld ook nog aardig smaakvol zijn tegenover een 46% maar in de regel vraag ik me dan toch af hoe die 43% procent had gesmaakt als die net wat hoger had geweest, dit geld niet voor de echt oudere whisky's maar ik snap je punt.

@Jthem Om terug te komen over hoe rokerig een whisky is, dat valt dan wel weer terug te vinden in het aantal PPM maar helaas word dit vaker niet dan wel vermeld en om eerlijk te zijn, ook ppm zegt niet alles als je 't mij vraagt is hoe rokerig iets is heel persoonlijk.

Hier even een lijstje gevonden, weet niet hoe die onderbouwd is maar misschien dat je hier een beter beeld krijgt van wat je kan verwachten.
Ja die ken ik inderdaad... was voor mij gewoon meer dat ik zowel Caol ila als Ardmore nog nooit gehad heb, pas sinds dit jaar ben ik eens wat meer op zoek naar de iets rokerigere whiskys tussen de andere door 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 06:43:
[...]

Ja die ken ik inderdaad... was voor mij gewoon meer dat ik zowel Caol ila als Ardmore nog nooit gehad heb, pas sinds dit jaar ben ik eens wat meer op zoek naar de iets rokerigere whiskys tussen de andere door 😀
Nou dat is mooi, hebbie nog een hoop te proeven :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
@Jthem Caol Ila links laten liggen als je net begint, bevalve als het een dikke cask finish heeft gehad. Ardmore gaat naar BBQ peat, terwijl Caol Ila echt turf/zilt heeft. Zeker een blanke Caol Ila kan best heftig zijn als je net in de wereld van peated stapt.

Kijk dan bijvoorbeeld naar een Croftengea. Dat is een peated Loch Lomond die zeer aangenaam is maar toch net dat peat stapje heeft.

Ardmore kan ook hoor, maar dat is in mijn ogen net een andere peated belevenis. DIe schenk ik altijd uit als de ideale bbq whisky, omdat hij ook dat vettige vaak heeft. Speklapje, bbq, Ardmore.....Prima combo

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Jthem schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 06:43:
[...]

Iedereen lijkt hier heel erg voor de "heftige" smaken te gaan, super rokerig, peaty, "sherry bommetjes" etc. Ik kan dat zeker wel waarderen, maar ik ben zelf misschien nog wel meer gecharmeerd van de meer "fruitige" whiskies, zoals bv de Compass Box Orchard House.

Nog meer liefhebbers van dat segment hier? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
olafmol schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:45:
[...]

Iedereen lijkt hier heel erg voor de "heftige" smaken te gaan, super rokerig, peaty, "sherry bommetjes" etc. Ik kan dat zeker wel waarderen, maar ik ben zelf misschien nog wel meer gecharmeerd van de meer "fruitige" whiskies, zoals bv de Compass Box Orchard House.

In de zomer wel ja 😉 in de winter hou ik wel van die echte zware bommetjes.

[ Voor 5% gewijzigd door Jthem op 09-07-2024 08:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
[...]

In deze tijden? Zeker! Miltonduff, Glen Elgin, Blair Athol, Glenburgie, dailuaine....kom maar door hoor O-)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
[...]

Ik ben van beide kanten hoor, iid in de zomer zal ik wat minder snel een peated nemen dan in de winter maar zowel een lekkere ardbeg of een geturfde bunna, en port charlotte kan ook zo geweldig zijn!

Maar in de zomer pak ik ook wat sneller een Linkwood, Glen elgin, ga zo maar door.

Om terug te komen op sherry bommetjes, daar heb ik wat meer momenten voor waar ik daar bewust eventjes niet voor kies, soms overwoekerd een sherry gedreven whisky voor mij een beetje te veel en dan neem ik even een tijdje afstand van sherry whisky's om er vervolgens wel weer naar terug te gaan, maar dat zijn wel meer periodes die meer schommelen voor mij dan peated of unpeated whisky's.

[ Voor 24% gewijzigd door Jeffrey1908 op 09-07-2024 09:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Glen Garioch 12 is ook heerlijk in de zomer net als een Kavalan Concertmaster! Beide in de 50 euro range.

Bourbon kan ook lekker in de zomer zijn, aangezien het wat zoeter is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• frank..
Afgelopen weekend zowaar een Franse whisky gekocht. Le Breuil single cask met een rijping op Amerikaan/Frans eiken en Banyuls vaten. Dat laatste zei mij helemaal niet maar de beste man in de winkel kon mij vertellen dat Banyuls een versterkte zoete franse wijn is, in dit geval rode wijn. Totaal 350 flessen, cask strength 50,2%. (Wel een laag % voor een cask strength van 4 jaar oud als je het mij vraagt).
Maar voor het geld (50 euro) toch maar meegenomen uit nieuwsgierigheid.

Thuis meteen open gemaakt en geproeft. Normaal loop ik met een boog om alles heen wat met Frankrijk te maken heeft maar ik moet toegeven dat dit naar meer smaakt. Beetje water erbij en de smaken komen goed los...klein beetje eiken, vanille, perzik, blauwe bessen. Al met al een mooie fruitige whisky voor in de zomer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMSvhkmTxTxpxRXenY348lnrE7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OdK0eg3TECqlrXhC6sN5zwa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jeffrey1908 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:33:
Toch maf dat de Lagavulin 16yr "maar" 35PPM is. Hij smaakt echt wel alsof er veel meer in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Deathchant schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:03:
[...]

Toch maf dat de Lagavulin 16yr "maar" 35PPM is. Hij smaakt echt wel alsof er veel meer in zit.
Ja, nogal maar toen ik dit lijstje opzocht, heb het klakkeloos overgenomen.

Maar zoals jij dus ook merkt lijk je zelf toch een heel ander beeld te hebben bij een bepaalde whisky hoe rokerig iets nou wel of niet is.

Hoe vaak sta je naast iemand die met je mee proeft en zegt zoooo deze is rokerig zeg waarvan jezelf misschien denk, nou mwa dat valt toch wel mee.

En de ene rokerige whisky is de andere niet zo vind ik Lagavulin een heel andere vorm van rokerig hebben dan bijvoorbeeld een Longrow die een veel (zoetere) rook heeft in mijn beleving.
En denk bijvoorbeeld is aan Laphroiag die jodium die iedereen eruit haalt is ook weer een heel andere beleving en ik denk dat de manier hoe jij iets ruikt al veel meer zegt dan de PPM alhoewel je ook wel een bepaalde waarde kan aflezen van de PPM natuurlijk het is ook niet zo dat dat uit de lucht is gegrepen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-09 14:53
Jeffrey1908 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:39:
[...]

Ja, nogal maar toen ik dit lijstje opzocht, heb het klakkeloos overgenomen.

Maar zoals jij dus ook merkt lijk je zelf toch een heel ander beeld te hebben bij een bepaalde whisky hoe rokerig iets nou wel of niet is.

Hoe vaak sta je naast iemand die met je mee proeft en zegt zoooo deze is rokerig zeg waarvan jezelf misschien denk, nou mwa dat valt toch wel mee.

En de ene rokerige whisky is de andere niet zo vind ik Lagavulin een heel andere vorm van rokerig hebben dan bijvoorbeeld een Longrow die een veel (zoetere) rook heeft in mijn beleving.
En denk bijvoorbeeld is aan Laphroiag die jodium die iedereen eruit haalt is ook weer een heel andere beleving en ik denk dat de manier hoe jij iets ruikt al veel meer zegt dan de PPM alhoewel je ook wel een bepaalde waarde kan aflezen van de PPM natuurlijk het is ook niet zo dat dat uit de lucht is gegrepen.
De PPMs zijn de specificaties hoe zwaar de malt gepeat is. Aan het eind van het hele distillatieproces zal ongeveer 1/3e in de new make (kunnen) komen. Afhankelijk van de cut kan er b.v. meer of minder PPMs in de new make komen. Dus dan kan het zijn dat Lagavulin toch iets zwaarder smaakt met maar 35 PPM. Diageo heeft in het verleden wel de PPMs naar beneden bijgesteld, blijkbaar met behoud van eindkarakter. Het meten van de PPMs in eindproduct is lastig omdat uit het hout ook vergelijkbare moleculen in de whisky komen, waardoor de meting onbetrouwbaar wordt en dan weinig meer zegt. Bovendien reageren de peatmoleculen verder en kunnen veranderen/omgezet worden in andere moleculen en dus "verdwijnen". Dus ja de begin PPM geeft een indicatie hoe zwaar iets kan zijn, maar het proces kan dit totaal omgooien,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
@Jeffrey1908 en @Deathchant en @il-Principe geheel mee eens en goed punt @il-Principe ! Ik wilde het net maken.

Er zijn nu maar weinig merken die zo eerlijk zijn om te zeggen hoeveel ppm er in de fles zit, hoeveel ppm gaat de lippen van onze klanten raken, zeg maar. Torabhaig is er 1 van in elk geval. Volgens mij doen ze het bij Meikle Tor/GlenAllachie nu ook, maar verifieer dat vooral eerst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:15
Door al dat ppm gepraat moet ik toch even kwijt dat ik een fles heb staan met 309ppm.

Ppm getal zegt inderdaad niet alles over hoe rokerig iets smaakt. Het is een indicatie, maar geen lineair verband.
Nu 2 3 flessen open staan, een ardbeg an oa, een Macallan 12 double cask en een octomore 11.2 waar ik langzamer doorheen ga. Probeer altijd iets rokerig en wat niet rokerig open te hebben zodat ik kan afwisselen.

Als ik al die heerlijkheden van indie's voorbij zie komen moet ik daar misschien toch ook eens wat van proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bucephalus op 09-07-2024 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
il-Principe schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:06:
[...]

De PPMs zijn de specificaties hoe zwaar de malt gepeat is. Aan het eind van het hele distillatieproces zal ongeveer 1/3e in de new make (kunnen) komen. Afhankelijk van de cut kan er b.v. meer of minder PPMs in de new make komen. Dus dan kan het zijn dat Lagavulin toch iets zwaarder smaakt met maar 35 PPM. Diageo heeft in het verleden wel de PPMs naar beneden bijgesteld, blijkbaar met behoud van eindkarakter. Het meten van de PPMs in eindproduct is lastig omdat uit het hout ook vergelijkbare moleculen in de whisky komen, waardoor de meting onbetrouwbaar wordt en dan weinig meer zegt. Bovendien reageren de peatmoleculen verder en kunnen veranderen/omgezet worden in andere moleculen en dus "verdwijnen". Dus ja de begin PPM geeft een indicatie hoe zwaar iets kan zijn, maar het proces kan dit totaal omgooien,
Wel fijn dat je dit eventjes toevoegt want ik vroeg mezelf al af waar dit gemeten word in het proces, omdat ik me niet voor kon stellen dat dit na het hout contact wat na 5 /10 of misschien wel 20 jaar met wisseling van een eventuele (variant x/finish cask) bijvoorbeeld nog overblijft. Ocotomore is niet voor niks vaak maar 5 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
@KillaZ jij als wij als wc eend kenner.

Ardmore James eadie 11 2020 61.3% of de Safe haven 8 van Murray McDavid saint julien cask. 50%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Dat is echt appels met ingedroogde kersen vergelijken :P

Totaal niet met elkaar te vergelijken, het is allebei whisky, allebei in de peated categorie, maar de spirits zijn zo verschillend

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 20% gewijzigd door KillaZ op 09-07-2024 22:18 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Hahaha vooral die ingedroogde kersen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank..
Bucephalus schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:19:
Door al dat ppm gepraat moet ik toch even kwijt dat ik een fles heb staan met 309ppm.
Dat moet de Octomore 8.3 zijn denk ik?
Ik heb al verschillende gehad waaronder ook de 11.2. Een van de betere als je het mij vraagt...heerlijke whisky. Gek genoeg zijn het vaak de .2 versies die ik het lekkerst vind door de finish die deze versies hebben. De laatste series 13 en 14 vond ik wel beduidend minder als de voorgangers overigens...

De 8.3 stond nog op mijn lijstje maar ik sloeg stijl achterover toen ik op whiskybase keek wat zo`n flesje doet tegenwoordig...gaat deze jongen thuis niet kunnen verkopen haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:15
frank.. schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:19:
[...]

Dat moet de Octomore 8.3 zijn denk ik?
Ik heb al verschillende gehad waaronder ook de 11.2. Een van de betere als je het mij vraagt...heerlijke whisky. Gek genoeg zijn het vaak de .2 versies die ik het lekkerst vind door de finish die deze versies hebben. De laatste series 13 en 14 vond ik wel beduidend minder als de voorgangers overigens...

De 8.3 stond nog op mijn lijstje maar ik sloeg stijl achterover toen ik op whiskybase keek wat zo`n flesje doet tegenwoordig...gaat deze jongen thuis niet kunnen verkopen haha
Ja, is inderdaad de 8.3. In 2019 gekocht toen mijn liefhebberij voor rokerige whisky's een vlucht nam. Toen ook vooral als leuk verzamelobject omdat het (volgens mij nog steeds) de whisky met het hoogste ppm gehalte was. Nu inderdaad een paar keer over de kop gegaan qua prijs. Maakt de keuze om hem een keer open te maken of te verkopen en er aantal andere goede flessen voor terug te kopen wel steeds lastiger. Voor nu genoeg andere voorraad om nog lang mee vooruit te kunnen
De 11.2 is ook erg lekker inderdaad. Heerlijk bij een bbqmet wat vrienden, of na het kerstdiner als afsluitertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Bucephalus schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:37:
[...]

Ja, is inderdaad de 8.3. In 2019 gekocht toen mijn liefhebberij voor rokerige whisky's een vlucht nam. Toen ook vooral als leuk verzamelobject omdat het (volgens mij nog steeds) de whisky met het hoogste ppm gehalte was. Nu inderdaad een paar keer over de kop gegaan qua prijs. Maakt de keuze om hem een keer open te maken of te verkopen en er aantal andere goede flessen voor terug te kopen wel steeds lastiger. Voor nu genoeg andere voorraad om nog lang mee vooruit te kunnen
De 11.2 is ook erg lekker inderdaad. Heerlijk bij een bbqmet wat vrienden, of na het kerstdiner als afsluitertje.
Tsjah, dat mensen hem voor een bepaalde prijs te koop zetten betekent niet dat hij er ook voor gekocht wordt. Dit is zo'n whisky waar je echt een liefhebber voor moet vinden die het er voor over heeft. Iets totaal anders dan een Springbank proberen te verkopen zeg maar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bambi105
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWS3Y3A3qZ46eWP-F0Cyte8G-n4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueJjX7zPSoQkqWkHbblBwg6X.jpg?f=fotoalbum_large

Zo Paul Launois gang, hij is open! En wat een dram.

Alle drie op tafel zijn magisch: de Raasay Chinkapin Oak (unpeated) single cask, de MacLean's Nose van Ardna/Adelphi en de Paul Launois van Ardna.

Ik zal later met betere tasting notes komen, maar ze zijn alle drie heerlijk en heel verschillend. Bij de MacLean's nose dacht ik aan een fruitigere, lichter geturfde variant van Ardbeg 10, bij de Raasay krijg je een smaakexplosie van onbekend eikenhout die eindigt in aardbeien limonade en de Paul Launois is zo citroenfris en fruitig, maar eindigt dan met wasabi tonen! Ik denk wel dat het heel persoonlijk voor mij is, die wasabi toon, want ik heb wat reviews gezocht en niemand heeft het daarover. Iemand anders die ook wasabitonen in de laatse Paul Launois proeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Je hebt weer een heerlijke proef tafel zo te zien @Bambi105, ik ga je uitgebreide review tegemoet zien, altijd leuk om te lezen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

frank.. schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:09:
Afgelopen weekend zowaar een Franse whisky gekocht. Le Breuil single cask met een rijping op Amerikaan/Frans eiken en Banyuls vaten.
Ik had hem al eerder gepost...

Thasaidon in "[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6"

Maar de "gewone" Le Breuil is ook een lekkere Whisky

Evenals de Franse Fondaudège Heritage, ook een prima Whisky.

Thasaidon in "[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruoPvLpI15kI6Yp8qEGu89k5RLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yxt8EvwTc2THNCXryAsJE1gw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnMjrDl2Pd00EhBSO-4SS1OQeEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tnmwBNP7g9iEIP5lcngeYCf0.jpg?f=fotoalbum_large

Soms zijn die Fransen zo gek nog niet ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-09 12:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLJqWoXvJ6dhvAytQ7fsPH0NpcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXLNYnPkif58BrMusDz9A8jX.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen weekend in Drenthe dus eindelijk kans om mijn eerste Nederlandse whisky op te halen bij Drumlin Distillery.

Blind gekocht, maar was een gouden greep. Erik praat met veel passie over zijn werk en ik kreeg de kans enkele whisky's te proeven. De Cromlech 2021 was zowaar nog lekkerder dan de 2020 die ik heb gekocht. Zou zeker aanraden om die te proberen.

Verder had hij nog een speciale whisky, de "Our Baby". Een limited edition die het neerstorten van een Amerikaanse bommenwerper direct in de buurt van de distilleerderij herdenkt. Slechts 150 flessen. Ik vond het een prachtige whisky en heb een van de laatste gekocht ook al vond ik het een forse prijs. Ik twijfel nog of ik deze bewaar voor een speciale gelegenheid of dat ik deze wegzet tot mijn zoontje van bijna twee 18 is. Enerzijds vind ik dat een mooi idee. Anderzijds is 16 jaar wachten wel erg lang, haha.

Er komen er nog twee met dit thema. Een die een Franse bommenwerper herdenkt is in de maak en die heb ik ook mogen proeven uit het vat. Heel toffe whisky op een Armagnac vat, maar die is nog niet klaar. De derde in de trilogie zal een Duitse bommenwerper herdenken.

Hou het in de gaten zou ik zeggen. Heel leuk om daar zaterdag langs te zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
DennisCle schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:04:
[Afbeelding]

Afgelopen weekend in Drenthe dus eindelijk kans om mijn eerste Nederlandse whisky op te halen bij Drumlin Distillery.

Blind gekocht, maar was een gouden greep. Erik praat met veel passie over zijn werk en ik kreeg de kans enkele whisky's te proeven. De Cromlech 2021 was zowaar nog lekkerder dan de 2020 die ik heb gekocht. Zou zeker aanraden om die te proberen.

Verder had hij nog een speciale whisky, de "Our Baby". Een limited edition die het neerstorten van een Amerikaanse bommenwerper direct in de buurt van de distilleerderij herdenkt. Slechts 150 flessen. Ik vond het een prachtige whisky en heb een van de laatste gekocht ook al vond ik het een forse prijs. Ik twijfel nog of ik deze bewaar voor een speciale gelegenheid of dat ik deze wegzet tot mijn zoontje van bijna twee 18 is. Enerzijds vind ik dat een mooi idee. Anderzijds is 16 jaar wachten wel erg lang, haha.

Er komen er nog twee met dit thema. Een die een Franse bommenwerper herdenkt is in de maak en die heb ik ook mogen proeven uit het vat. Heel toffe whisky op een Armagnac vat, maar die is nog niet klaar. De derde in de trilogie zal een Duitse bommenwerper herdenken.

Hou het in de gaten zou ik zeggen. Heel leuk om daar zaterdag langs te zijn geweest.
Ja is ook echt een leuke vent die vol passie praat over de whisky. Afgelopen winter de 2020 gehaald en een rum van hem, ben niet bepaald een pure rumdrinker maar die van hem, op vatsterkte, was echt heerlijk.

De our baby vond ik ook wel leuk maar moet zeggen dat het voor mij toch echt te ver rijden is steeds zo heen en terug maar aan de kwaliteit van zijn drank ligt het zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
Jthem schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:44:
[...]

Ja is ook echt een leuke vent die vol passie praat over de whisky. Afgelopen winter de 2020 gehaald en een rum van hem, ben niet bepaald een pure rumdrinker maar die van hem, op vatsterkte, was echt heerlijk.

De our baby vond ik ook wel leuk maar moet zeggen dat het voor mij toch echt te ver rijden is steeds zo heen en terug maar aan de kwaliteit van zijn drank ligt het zeker niet.
Ja dat snap ik heel goed. Heeft mij ook ruim een half jaar gekost om de overtocht te maken en toevallig had ik wat anders in de buurt. Ik ga dus ook niet snel nog een keer terug, maar dat ligt zeker niet aan de kwaliteit inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:53
Grappig. Ik kende Drumlin Distillery niet, terwijl ik er niet ver vanaf woon.
Maar € 80 voor 0,5 liter is flink geprijsd zeg. Dan moet de smaak ook wel goed zijn.

Rondleidingen zijn zo te zien niet (meer) te plannen via zijn website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
m181087 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:29:
Maar € 80 voor 0,5 liter is flink geprijsd zeg. Dan moet de smaak ook wel goed zijn.

Stel je ook niet teveel voor van de rondleidingen. In december tussen ander bezoek door korte rondleidingen gehad en dan komt de passie van hem echt naar boven. 80 is veel voor 0 5 maar voor NL single estate is het prima. De 160 voor de speciale fles voor 0.5 l is wel wat prijzig. Maar voor mij is het heen en terug over de 500km dus helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
m181087 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:29:

Cley uit Rotterdam vraagt ook 80 euro voor 0.5 liter maar wel cask strenght en op leuke vaten PX, Pablo Cortado, Campbeltown (raad zelf maar welke) maar, het zijn leuke whisky's.

Ga later in 't jaar met vrienden daar langs voor een rondleiding, zin in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japieh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:53
DennisCle schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:04:
[Afbeelding]

De Our Baby heb ik ook gehaald toen hij uitkwam, nog niet open gemaakt, maar dat gaat hij zeker weten, het is leuk inderdaad om met Erik te praten, en ik ga in November de 2021 versie ophalen van Cromlech.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Wel leuk die posts van @Thasaidon en @DennisCle komen er eens whiskys voorbij die ik nog nooit gezien heb.

Ik zie de Ardnamurchan Paul Launois 4 trouwens al voor flinke prijzen (plusminus 125) in de winkels leggen zeg! Wat een marge pakken sommige winkels hierop, en dan te bedenken dat er op de 75 euro advies prijs al aan verdient word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Jeffrey1908 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:29:
Wel leuk die posts van @Thasaidon en @DennisCle komen er eens whiskys voorbij die ik nog nooit gezien heb.

Ik zie de Ardnamurchan Paul Launois 4 trouwens al voor flinke prijzen (plusminus 125) in de winkels leggen zeg! Wat een marge pakken sommige winkels hierop, en dan te bedenken dat er op de 75 euro advies prijs al aan verdient word.
Het gaat inderdaad snel.. jammer dat het zo moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisCle
Japieh schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:04:
[...]

De Our Baby heb ik ook gehaald toen hij uitkwam, nog niet open gemaakt, maar dat gaat hij zeker weten, het is leuk inderdaad om met Erik te praten, en ik ga in November de 2021 versie ophalen van Cromlech.
Nice, ga je zeker van genieten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caccic
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:29
Gisteren mijn whisky samples mogen ontvangen. Random eentje uitgekozen om te proeven, Edradour 10!

ik proefde in het begin iets van karamel en achteraf donkere chocolade en sherry. De afdronk vond ik iets minder, was zeer snel weg. Maar over het algemeen wel een lekkere whisky. Wel heerlijk hoe meer smaken er vrij komen naargelang de tijd dat je de whisky laat "ademen". Zeer leuke manier om het te drinken, want in het verleden analyseerde ik de geuren en smaken niet zo zeer.

hebben jullie misschien tips over hoe ik 2 verschillende whisky tegelijk kan proeven. Tussen de slokjes heen best wat water drinken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@Jeffrey1908
Als je het dan toch over speciaaltjes hebt ;)

Op Texel heb je het landgoed "De Bonte Belevenis".
Hier hebben ze niet alleen een leuke kleine bierbrouwerij "De Boei", met diverse heerlijke biertjes
https://www.landgoeddebontebelevenis.nl/Bierbrouwerij

maar ook een kleine distilleerderij "De Lepelaar", waar ze niet alleen Jenever en likeurtjes maken
https://www.landgoeddebontebelevenis.nl/Distilleerderij

Maar ook hele lekkere Whisky maken!
https://www.landgoeddebontebelevenis.nl/Texelse-Whisky

Na een leuke rondleiding van een heel enthousiaste man in de brouwerij en distilleerderij (met tasting), had mijn dochter wat lekkers voor mij mee genomen.

Een 3 jaar "oude" Single Grain Whisky, Texelse Triticale.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Bq7e1pjbwAmCz84ej-oaQKtSsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ro2cBSLwihkaRgLqFvaDcQql.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FILScCMb31MD88-dAGI8m0fSeFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FmExPkRJmCxXHV92PrbB3DHi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Thasaidon op 16-07-2024 16:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
Caccic schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:47:
Gisteren mijn whisky samples mogen ontvangen. Random eentje uitgekozen om te proeven, Edradour 10!

ik proefde in het begin iets van karamel en achteraf donkere chocolade en sherry. De afdronk vond ik iets minder, was zeer snel weg. Maar over het algemeen wel een lekkere whisky. Wel heerlijk hoe meer smaken er vrij komen naargelang de tijd dat je de whisky laat "ademen". Zeer leuke manier om het te drinken, want in het verleden analyseerde ik de geuren en smaken niet zo zeer.

hebben jullie misschien tips over hoe ik 2 verschillende whisky tegelijk kan proeven. Tussen de slokjes heen best wat water drinken?
Mooi @Caccic, leuk om je proefnotities al te horen. Ik heb een vergelijkbare ervaring bij de Edradour 10 op 40%!

Relax vooral bij het drinken. Je hoeft ook niet altijd te zoeken of hard na te denken bij elke dram. Ik zet vaak 2-5 drams naast elkaar, max 2 cl per glas, inderdaad met wat water ernaast en allemaal afgedekt met iets. Soms met kaas, soms met een boek en soms met muziek of vrienden. Films en series of games met whisky mengt minder goed, omdat ik echt bijna niet kan focussen op de smaak. Dan drink ik alleen om dronken te worden en daar is het leven m.i. te kort voor.

Soms denk je even niet aan whisky terwijl je ze proeft en knalt er ineens een herinnering in je hoofd of een heel specifieke smaak (die wasabi van laatst). Die notities blijven hangen! Maar dat hoeft ook niet constant te gebeuren.

Een oefening is om het blind te drinken, zelfs nu je nog begint. Dan ga je echt zoeken naar smaaknotities en kan je daarna de proefnotities van whiskyfun of van de aanbieder checken of ze kloppen.

Maar bovenal, relax, laat het ook maar even gebeuren, die whisky en maak er niet te veel van. Dan komt het vanzelf.
Pagina: 1 ... 67 ... 78 Laatste