[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 66 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:29
il-Principe schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:55:
Het beste is om je flessen bij een zo'n stabiel mogelijke temperatuur te houden. Als ze te veel temperatuurschommeling hebben, kunnen flessen zich "leegpompen" over langere tijd (het vulniveau daalt dan). Doordat de alcohol krimpt in de winter en uitzet in de zomer, wisselt de druk in de damplaag erboven. In de zomer zal de druk hoger zijn en zal de damp via het zwakste punt naar buiten drukken totdat de druk weer normaal is. In de winter zal het volume krimpen, en een onderdruk ontstaan. Deze onderdruk wordt aangevuld door de alcohol die verdampt uit de whisky. Voor een volle fles kom ik dan uit op 0.5 ml/cyclus aan alcoholverlies. (Aannames: 60%ABV(50%w/w) whisky, afgevuld 20°C, 700 ml whisky, headspace 50 ml, temperatuurschommeling 20°C-40°C).
Hele goede uitleg, dit is voor mij gewoon geen optie zeker niet met de extreme temperaturen die we een aantal zomers hebben aangetikt, nu is dit voor mij ook niet heel intressant want ik heb idd een hoop dichte flessen, sommige wat duurder dan de andere maar zoals @Deathchant al zegt die zou ik gewoon een parafilm over de kurk heen geven mocht ik zo'n idee hebben dat die de eerste 5 tot 8 jaar niet open zal gaan.

@Bambi105 Toevallig kwam ik sinds jij vertelde over Golden promise een stukje tegen van een japanse whisky die gestookt is met Golden promise en wel een Yamazaki.

Een expressie in de reeks met limited edition single malt whisky’s is The Yamazaki Golden Promise die gebotteld is op 48 procent ABV. Zoals de naam al doet vermoeden is deze whisky met Golden Promise gerst gestookt.

Kost wel 427 euro dat dan weer wel.

[ Voor 14% gewijzigd door Jeffrey1908 op 15-06-2024 00:52 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 17:22
Mezelf dan toch maar eens verwend.
Niks bijzonders of exotisch, wel lekker!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Klu902dov5z6yMICTgwvqXl8Fh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xziTkXh2Joe70DmBnLQuOjF5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10:20
Nav de ingestorte vitrinekast maar eens een kast gezocht. Toevallig via Marktplaats leuke gevonden en yeah heb weer plek!
Ideale aan grote kast is dat flessen zonder geschenkverpakkingen nu toch in donker staan. Onderaan de kast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2ZM_ZT2Mt202HyGlO1nexTAp18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pI5CtynwxUHAsdtydIWMo9R2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KIp9zIEHNLHbTLZDsJV7lw3eMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibG8K0Kp2ywPHy3rHbaZZpwr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Jthem op 15-06-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:58:
Nav de ingestorte vitrinekast maar eens een kast gezocht. Toevallig via Marktplaats leuke gevonden en yeah heb weer plek!
Ideale aan grote kast is dat flessen zonder geschenkverpakkingen nu toch in donker staan. Onderaan de kast.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo uiteindelijk alles overleefd?

Handig he die platbuikjes van claxton's zo kan je er wel een paar van kwijt haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Jeffrey1908 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 15:32:
[...]

Zo uiteindelijk alles overleefd?

Handig he die platbuikjes van claxton's zo kan je er wel een paar van kwijt haha
Gelukkig wel! Toch stevige flessen die whiskyflesjes!

Ja Claxtons is leuk stapelen en heerlijk spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 12:15
coob schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:06:
Mezelf dan toch maar eens verwend.
Niks bijzonders of exotisch, wel lekker!

[Afbeelding]
Peat lover, zo te zien :) Laat vooral wat smaaknotities en recensies achter! Ik ben in elk geval enorm benieuwd naar wat je van de Laphroaig PX Travel Retail vindt. Die heeft niet al te lang geleden namelijk de enige 1/10 gekregen op Dramface.com (link)

Het kan zijn dat je een andere batch hebt (dat hoop ik, als ik hun notities lees). Maar zelfs als je een 1/10 hebt gekocht, dan is dat een waardevolle fles voor je verzameling. Laat je voor nu niet te veel bevooroordelen hierdoor. Nogmaals, fingers crossed dat je de juiste versie hebt!! En geniet ook van al de andere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Bambi105 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:27:
[...]

Peat lover, zo te zien :) Laat vooral wat smaaknotities en recensies achter! Ik ben in elk geval enorm benieuwd naar wat je van de Laphroaig PX Travel Retail vindt. Die heeft niet al te lang geleden namelijk de enige 1/10 gekregen op Dramface.com (link)

Het kan zijn dat je een andere batch hebt (dat hoop ik, als ik hun notities lees). Maar zelfs als je een 1/10 hebt gekocht, dan is dat een waardevolle fles voor je verzameling. Laat je voor nu niet te veel bevooroordelen hierdoor. Nogmaals, fingers crossed dat je de juiste versie hebt!! En geniet ook van al de andere!
Die PX heb ik al eens gehad en hij is echt wel erg lekker.
Whiskybase denkt er ook zo over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tz_f3NvPeW2jjAnSd7OGIw3xmdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/msuV2EZPfPhJhdGQUBhOevim.jpg?f=fotoalbum_large

En Connos.com ook...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GU4twSQA7iyk4ibFedCLJ-TH9Wk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z38aRxThEaz7SkPr67aEP2vO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door coob op 15-06-2024 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Jthem schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:58:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou als ik jou was wel wat metalen profielen aan de voor en achterkant van die plankjes maken, want die bovenste plank is al aardig aan het inzakken. Nou zal zo'n plaat niet zo spectaculair uit elkaar spatten als een glasplaat, maar als je deze nog veel voller zet blijft er ook niet veel over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
coob schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:37:
[...]

Die PX heb ik al eens gehad en hij is echt wel erg lekker.
Whiskybase denkt er ook zo over.
[Afbeelding]

En Connos.com ook...
[Afbeelding]
Gelukkig! Ze zullen aan dat batchnummer 44-TLLL0157 gewoon een compleet mislukte versie hebben gehad. Dan staat nog steeds de hoop dat je ervan zal genieten en ons eventueel laat meegenieten van je impressies! Slainthe!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bambi105
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrtYJP8BWTY4kRor0-Yb6NoRZMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnFFWBj8o3gbfCuin9ejIKrp.jpg?f=fotoalbum_large

Zo, weer een kleine tasting! Ik heb inmiddels achterstand op wat ik wil gaan proeven, met in het verschiet Thompson Bros Benrinnes 9yo, een Cane & Grain Craigellachie 8yo en een ongelofelijke Miltonduff 28yo van Murray McDavid Mission Gold. Voordat ik daar rustig de tijd voor neem (en soms een nipje neem van iets uit Campbeltown) heb ik een drietal lichte whiskies voor me:

De Compass Box Hedonism 2024, de Compass Box Experimental Grain en de Van Wees Ultimate Ardlair 11 op 64,2% (er is redelijk recent een Ardlair van vW uitgekomen maar die had een ander %).

Experimental Grain:
- Niet lang geleden heb ik deze hier al gepost, maar ik heb blind voor mijn vorige notities weer zitten proeven en kwam op een paar gemene delers en een paar afwijkingen uit:

Neus:
Zoals eerder ook banaan, maar nu merkte ik de lactisch toon (babykots) veel minder. Mogelijk omdat die als een van de eerste aroma moleculen sneuvelen door oxidatie. Mogelijk omdat ik niet goed oplet..
Ik ruik nu ook meer ananas, rum-tonen, bubblegum, rum-rozijnen en die lichte turf.

Smaak: vol, vers, fruitig, tropische smoothie, meer mango en banaan dan ananas, iets kruidigs, kaneel.

Ontzettend boeiende whisky! Dikke 7/10 (87-88 punten).

Dan de Ardlair..
Neus:
- Zonder water: heel gesloten, veel lijm, aceton, alcohol, friszuur, zoetzuur sap van augurk, lichte gersttonen.
- Met veel water en tijd: wow, wat een verandering! Veel meer gerst, meer vanille, nog steeds een zoetzuur. Ook nu een lichte stalgeur, funk, bijna Springbank! Lichte asgeuren, uitgebrande vuurkorf in de ochtend.

Smaak:
Weer die frisse zoetzure smaak voorop, met gerst, maar ook ziltigheid, mezcaltonen, metaal (kauwen op aluminium), prikwater op de tong. Weer die funk. Lichte karamel.

Een vreemde whisky waar je heel rustig de tijd voor moet nemen, die je flink wat water moet geven, maar waarna je echt beloond wordt met een heerlijke frisse whisky die nog het meeste aan Springbank 10 en Hazelburn doet denken.

En dan de klapper, de Hedonism 2024. De laatste van John Glaser (hij is vertrokken als master blender, een aderlating voor Compass Box).

Wat een machtig mooie whisky!
Neus:
Boter, gebakken brood, warme bakker, croissants, toffee ++, custardvla, creme brulee, broodpudding, lichte banaan, druiven en heel laat na een uur wachten ook grapefruit op de neus. Heel bijzonder. Een van de lekkerste geuren van whisky dit jaar.

Smaak:
Mega vol, slagroom, roombroodje, vanille, custard vla weer. Alles van de neus is in de smaak te vinden. Dan een lichte toon die doet denken aan witte wijn, volle Chardonnay.

Deze staat op mijn watchlist om te kopen. Wat een bijzondere, prachtige whisky. Het is graan, maar juist voor een graan is het heerlijk en het kan goed opboksen tegen malt whiskies die mochten dromen van deze geur/smaak combinatie. Oude Glenrothes doet me hieraan denken, maar die kost zo 2-3x zo veel...

8,5-9/10 (90+ punten), memorabel, hartverwarmend, echt heel bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 13:33
Bambi105 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:46:
[Afbeelding]

Dan de Ardlair..
Neus:
- Zonder water: heel gesloten, veel lijm, aceton, alcohol, friszuur, zoetzuur sap van augurk, lichte gersttonen.
- Met veel water en tijd: wow, wat een verandering! Veel meer gerst, meer vanille, nog steeds een zoetzuur. Ook nu een lichte stalgeur, funk, bijna Springbank! Lichte asgeuren, uitgebrande vuurkorf in de ochtend.

Smaak:
Weer die frisse zoetzure smaak voorop, met gerst, maar ook ziltigheid, mezcaltonen, metaal (kauwen op aluminium), prikwater op de tong. Weer die funk. Lichte karamel.

Een vreemde whisky waar je heel rustig de tijd voor moet nemen, die je flink wat water moet geven, maar waarna je echt beloond wordt met een heerlijke frisse whisky die nog het meeste aan Springbank 10 en Hazelburn doet denken.

En dan de klapper, de Hedonism 2024. De laatste van John Glaser (hij is vertrokken als master blender, een aderlating voor Compass Box).

Wat een machtig mooie whisky!
Neus:
Boter, gebakken brood, warme bakker, croissants, toffee ++, custardvla, creme brulee, broodpudding, lichte banaan, druiven en heel laat na een uur wachten ook grapefruit op de neus. Heel bijzonder. Een van de lekkerste geuren van whisky dit jaar.

Smaak:
Mega vol, slagroom, roombroodje, vanille, custard vla weer. Alles van de neus is in de smaak te vinden. Dan een lichte toon die doet denken aan witte wijn, volle Chardonnay.

Deze staat op mijn watchlist om te kopen. Wat een bijzondere, prachtige whisky. Het is graan, maar juist voor een graan is het heerlijk en het kan goed opboksen tegen malt whiskies die mochten dromen van deze geur/smaak combinatie. Oude Glenrothes doet me hieraan denken, maar die kost zo 2-3x zo veel...

8,5-9/10 (90+ punten), memorabel, hartverwarmend, echt heel bijzonder.
Leuk. Ik had van deze Ardlair 2011 een fles. Het frisse zoetzure deed mij denken aan rood fruit/rode bessen maar verder had ik moeite om de neus en smaak te benoemen. Grapefruit? Cacao? Hout? Het metalige zat er ook zeker in.

Van de Hedonism heb ik de oude versie gehad. De prijsstijging heeft me weerhouden van de nieuwe 2024 versie (van 60 naar 100 euro?) maar als ik dit zo lees dan is het ook echt een hele andere whisky. Die gaat op de wishlist!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coob
Bambi105 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:15:
[...]

Gelukkig! Ze zullen aan dat batchnummer 44-TLLL0157 gewoon een compleet mislukte versie hebben gehad. Dan staat nog steeds de hoop dat je ervan zal genieten en ons eventueel laat meegenieten van je impressies! Slainthe!
Ik heb m inmiddels geprobeerd maar ik vond die van een paar jaar geleden toch een stuk beter.
Deze is wat vlakker van karakter dan de oude versie.
Ook veel minder peated dan toen.
De sherry is ook veel meer aanwezig dan bij de oude.
Deze lijkt ook flink gekleurd, hij is veel donkerder dan de oude.
Beetje een tegenvaller dus.

Denk dat ik m zelf maar moet blenden met de ileach cs of met de scarabus cs.

[ Voor 5% gewijzigd door coob op 18-06-2024 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 16:00

Thasaidon

If nothing goes right, go left

coob schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:19:
[...]
Denk dat ik m zelf maar moet blenden met de ileach cs of met de scarabus cs.
Dat is toch zonde van de ileach en scarabus ;)

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coob
Thasaidon schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:34:
[...]

Dat is toch zonde van de ileach en scarabus ;)
:+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:29

Secsytime

Automagisch

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Is dat zo lekkere whisky? Nog nooit gehad...

Moet ook zeggen dat de Hedonism wat @Bambi105 zei ook me aanspreekt. Ben beetje twijfelen wat voor deze maand de fles van de maand gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:09:
[...]

Is dat zo lekkere whisky? Nog nooit gehad...

Moet ook zeggen dat de Hedonism wat @Bambi105 zei ook me aanspreekt. Ben beetje twijfelen wat voor deze maand de fles van de maand gaat worden.
Haha al die keuzes.

Ja ik had er ook nog niet van gehoord (ook nog niet tegen gekomen) zijn dat flessen die snel weg zijn of kan ik op me gemak wachten tot ik eens een sampletje kan fixen?

Heb enkel de Hedonism rode label op de reguliere toen der tijd geloof ik geproefd, die was best lekker nog lekkerder dan de duurdere experimental ookal proefde je wel het verschil dat de experimental wel complexer was, maar verkoos toch de Hedonism, de nieuwste uitgaven heb ik nog niet gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
lastig aan te komen, maar de hint naar dramtime die ik een tijdje geleden van jullie ontving voor een andere fles is ook voor deze fles goud. wat een relax contact ook via de mail.
(dus blij met de fles en met de hint naar dramtime)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

dyrc schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:57:
[...]

lastig aan te komen, maar de hint naar dramtime die ik een tijdje geleden van jullie ontving voor een andere fles is ook voor deze fles goud. wat een relax contact ook via de mail.
(dus blij met de fles en met de hint naar dramtime)
Denk dat Dramtime hier een aantal mensen erg blij heeft gemaakt :)

Aardige mensen daar inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Nou @Secsytime, mij ook! Hopelijk bereiken ze via deze tips juist de mensen die de flessen gaan openen. Ik kan me voorstellen dat de flippers een hele trits van de Paul Launois serie straks als vertical (elk jaar 1) willen aanbieden aan Catawiki, terwijl het gewoon als drinkwhisky bedoeld is.

Voor iets meer dan 70 euro voor een fles Paul Launois Ardnamurchan is dat een geweldige prijs-kwaliteit verhouding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Bambi105 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:09:
Nou @Secsytime, mij ook! Hopelijk bereiken ze via deze tips juist de mensen die de flessen gaan openen. Ik kan me voorstellen dat de flippers een hele trits van de Paul Launois serie straks als vertical (elk jaar 1) willen aanbieden aan Catawiki, terwijl het gewoon als drinkwhisky bedoeld is.

Voor iets meer dan 70 euro voor een fles Paul Launois Ardnamurchan is dat een geweldige prijs-kwaliteit verhouding!
Vorig jaar heb ik er 115 euro voor moeten betalen, het is niet anders 🤷🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Bambi105 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:09:

deze gaat mooi volgend weekend open, ik zal hier een leuk foto'tje neergooien (de PL challenge: wie zet m het leukst op de foto?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herzeleid
Ook maar even een mailtje de deur uit gedaan.. bij vorige releases steeds mis gegrepen.
Ze hebben ook veel Thompson Bros! De TB/BSW beviel erg goed. Iemand nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Herzeleid schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:09:
Ook maar even een mailtje de deur uit gedaan.. bij vorige releases steeds mis gegrepen.
Ze hebben ook veel Thompson Bros! De TB/BSW beviel erg goed. Iemand nog tips?
Die 1969 met een beetje Dornoch erin lijkt me heel speciaal.
Ook heeft Dramface net een goeie recensie gehad van die ex bourbon Linkwood.
Als ik onbeperkt budget had zou ik die Blair Athol kopen, die heeft 2 verschillende leeftijden in die botteling zitten, 1 significant ouder.
Dan heb je nog de Nc'Noch, een blend van Nc'Nean en Dornoch, ook bijzonder!

Te veel goeie opties van Thompson bros!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herzeleid
Ah nice ik pak de recensie er even bij. De Blair Athol klinkt ook erg goed! Mooie vintage.
De Ardna was nu al uitverkocht :( Begin komende week nieuwe kansen bij andere slijterijen..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bambi105
dyrc schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:01:
[...]

deze gaat mooi volgend weekend open, ik zal hier een leuk foto'tje neergooien (de PL challenge: wie zet m het leukst op de foto?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6a4s1LwXJqXQbG-0e5uEBRPo8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sWsHozkn2OKVa3uvUfDO52cC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_FMrALBnWDW78Ul2w768e1ka-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50iicnJcLcOQVJnPFQYOUKR5.jpg?f=fotoalbum_large

De Paul Launois is nog niet binnen, maar deze twee specials wel net. Afkomstig van Royal Mile Whiskies in Edinburgh, met de nodige (vreselijke) admin/import/btw kosten, maar toch op de mat.

De George Hotel versie is er een met Golden Promise gerst, gelegen op first fill (Spaans) eikenhout waar oloroso op lag, unpeated!
Dan de Ad/venturers club botteling, weer unpeated, nu op Sauternes.
En dan straks de Paul Launois, ook weer unpeated! Dat wordt een mooie proeverij.

Om nu tenminste 1 fles ruimte te maken is de AD/10.21:06 opgegaan naast een Ardnamurchan Midgie. Wat een paar pracht whiskies. En heel verschillend.

De Midgie is ouder, misschien een jaartje of 2/3 en heeft veel meer aardse/mos/gras tonen, veel zout/hartige tonen en later pas karamel en gedroogd fruit. Heel typisch een toon van cider op de tong, droge cider. En net wat meer turf.
De 10.21:06 is heel wat anders. Fris, hoge tonen, licht, ook wel gras maar dan vers gemaaid, citrus! Gele/witte druiven, lichte fudge, lichte ziltigheid en frisse turf. Die heeft natuurlijk ook veel meer blootstelling gehad aan de lucht. In dit geval werd deze fles echt lekkerder naarmate de fles verder leeg ging. Hij begon al top, maar deze laatste slok heeft echt niks verkeerds en bokst keihard op tegen zijn oudere Midgie broer.

Neem het met een korreltje zout van een Ardna fan, maar dit blijft goed spul zeg. Ik heb het laatst ook voor wat mensen neergezet die heel zelden whisky drinken en die waren allemaal verbaasd over de citrus en het zout van die 10.21:06. Nou op naar de volgende flessen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
PS. De Ardna handfill staat er naast (7 jaar, unpeated, oloroso octaaf, 65,4(!!)%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Bambi105 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:44:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De Paul Launois is nog niet binnen, maar deze twee specials wel net. Afkomstig van Royal Mile Whiskies in Edinburgh, met de nodige (vreselijke) admin/import/btw kosten, maar toch op de mat.

De George Hotel versie is er een met Golden Promise gerst, gelegen op first fill (Spaans) eikenhout waar oloroso op lag, unpeated!
Dan de Ad/venturers club botteling, weer unpeated, nu op Sauternes.
En dan straks de Paul Launois, ook weer unpeated! Dat wordt een mooie proeverij.

Om nu tenminste 1 fles ruimte te maken is de AD/10.21:06 opgegaan naast een Ardnamurchan Midgie. Wat een paar pracht whiskies. En heel verschillend.

De Midgie is ouder, misschien een jaartje of 2/3 en heeft veel meer aardse/mos/gras tonen, veel zout/hartige tonen en later pas karamel en gedroogd fruit. Heel typisch een toon van cider op de tong, droge cider. En net wat meer turf.
De 10.21:06 is heel wat anders. Fris, hoge tonen, licht, ook wel gras maar dan vers gemaaid, citrus! Gele/witte druiven, lichte fudge, lichte ziltigheid en frisse turf. Die heeft natuurlijk ook veel meer blootstelling gehad aan de lucht. In dit geval werd deze fles echt lekkerder naarmate de fles verder leeg ging. Hij begon al top, maar deze laatste slok heeft echt niks verkeerds en bokst keihard op tegen zijn oudere Midgie broer.

Neem het met een korreltje zout van een Ardna fan, maar dit blijft goed spul zeg. Ik heb het laatst ook voor wat mensen neergezet die heel zelden whisky drinken en die waren allemaal verbaasd over de citrus en het zout van die 10.21:06. Nou op naar de volgende flessen!
Mooi spul zeg! Heb je de midgie ook geimporteerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Secsytime schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:05:
[...]

Mooi spul zeg! Heb je de midgie ook geimporteerd?
Die heb ik helaas alleen in een sampleflesje gekregen van de distilleerderij, twee weken geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Wat hebben jullie moeten betalen voor de Paul launois, ofja wat is de vraagprijs, toch benieuwd...

[ Voor 26% gewijzigd door Jthem op 22-06-2024 18:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Jthem schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 18:33:
Wat hebben jullie moeten betalen voor de Paul launois, ofja wat is de vraagprijs, toch benieuwd...
€ 82,90 inclusief verzenden (74,95 voor alleen de fles)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Zijn hier nog meer liefhebbers van de 'Nikka from the barrel'?

Heb 'm voor een weggeefprijs(je) op de kop getikt (ze zijn sowizo al absoluut niet duur!) maar hij verrast me behoorlijk!

Simpele fles, geen doos, geen kurk, maar absoluut boven verwachting _/-\o_

Dit is nou een leuke om in te zetten als cadeautje, of om iemands interesse te wekken/horizon te verbreden richting Japanse whisky O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herzeleid
Koekstra schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:04:

Heb 'm voor een weggeefprijs(je) op de kop getikt (ze zijn sowizo al absoluut niet duur!) maar hij verrast me behoorlijk!

Dit is nou een leuke om in te zetten als cadeautje, of om iemands interesse te wekken/horizon te verbreden richting Japanse whisky O+
Zeker! Ik dacht dat er overwegend Schotse whisky in zit maar dat doet niet af aan de kwaliteit. Voor rond de 30 euro is deze altijd goed, vooral als cadeautje :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Heb tot nu toe de Bunnahabhain 12 cask strenght en de Ledaig 15 van Murray McDavid als flesjes van de maand ingeslagen... denk 2 mooie flessen ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:54:
Heb tot nu toe de Bunnahabhain 12 cask strenght en de Ledaig 15 van Murray McDavid als flesjes van de maand ingeslagen... denk 2 mooie flessen ..
Bunna 12 CS zoizo heerlijk de 2022 iets beter dan de 2023, die ledaig ken ik niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 10:04
Koekstra schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:04:

Vond em niet zo spannend. Uiteindelijk werd het voor mij een highball whisky.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@Koekstra @olafmol
Zo zie je maar weer dat smaken (gelukkig) verschillen.
Ik heb de Nikka nog nooit geprobeerd, maar zal dat eens proberen.

Maar als we het dan over "verrassende" Whisky hebben...

Zelf vond ik de Milk & Honey Classic Single Malt (uit Israël) wel verrassend.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/146298/mh-classic
Evenals de Milk & Honey Single Malt Elements Sherry Cask
https://www.whiskybase.co...whisky/240314/mh-elements

Als deze weer eens in de aanbieding zijn, kan ik hem aanraden.

De Milk & Honey Red Wine Cask vond ik dan weer tegenvallen.
https://www.whiskybase.co...whisky/164296/mh-elements

[ Voor 4% gewijzigd door Thasaidon op 24-06-2024 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Herzeleid schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:11:
[...]

Zeker! Ik dacht dat er overwegend Schotse whisky in zit maar dat doet niet af aan de kwaliteit. Voor rond de 30 euro is deze altijd goed, vooral als cadeautje :*)
Ik denk dat je gelijk heb want als ik 'm blind zou proeven had ik geen vraagtekens gehad of dit een Schotse zou zijn en er gewoon vanuit gegaan zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caccic
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 12:28
Hallo iedereen,

Ben nieuw op dit forum. Sinds ik van mijn vrouw een fles whisky cadeau kreeg (Inchmurrin 9 Years Old 2014 Hart Brothers), heeft het mijn interesse om er meer over te leren/proeven opgewekt.

Hebben jullie misschien tips, waar en welke samples ik best kan bestellen om mijn smaken beter te definiëren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Caccic schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:25:
Hallo iedereen,

Ben nieuw op dit forum. Sinds ik van mijn vrouw een fles whisky cadeau kreeg (Inchmurrin 9 Years Old 2014 Hart Brothers), heeft het mijn interesse om er meer over te leren/proeven opgewekt.

Hebben jullie misschien tips, waar en welke samples ik best kan bestellen om mijn smaken beter te definiëren?
Welkom!

Whiskysite.nl bestel ik wel eens een sampeltje die hebben er best veel, als je zo nu en dan bij een slijter komt die iets wat gespecialiseerd is in whisky willen die ook nog wel eens sample flesjes verkopen of meegeven.

De meeste vatrijpingen die je tegen zult komen zijn, bourbon cask, sherry cask of een combinatie daarvan. Daar zou ik een beetje in blijven in het begin om je weg te vinden en te vergelijken.

En dan heb je nog de geturfde en ongeturfde, geef alles een kans en lees veel mee op dit forum of waar je ook maar informatie kan vinden.

En als je het echt intressant en leuk vind, probeer eens een proeverij of een festival te bezoeken, op een proeverij (masterclass) kan je echt een hoop leren als ze goed en leuk worden gegeven, ikzelf vind een festival leuk om te bezoeken dan heb je zoveel kans om een hoop te proeven waar je benieuwd naar ben.

[ Voor 15% gewijzigd door Jeffrey1908 op 24-06-2024 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caccic
Bedankt @Jeffrey1908 voor de info. Het forum heeft zeker zijn nut bewezen, heel fijn en leerrijk om door te lezen. De ervaringen van iedereen zijn super om te lezen.

Zie hier onder enkele samples die ik zou willen proberen. Is een beetje random gekozen door wat opzoekwerk op het internet en hier op het forum.

Benieuwd wat jullie hiervan vinden, misschien wat veel voor een eerste keer?

Edit: sorry voor het knipprogramma weergave.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wt1_CGKgkFQJa-x0xhd4igWF_TI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nPL6oQXoEMJdhJniQNEZQgDX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bg8Tl8GnK_BP94TYq5xDUns-EE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lyz2xUv4IsmPsAeWxEQpWAA3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Caccic schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:58:
Bedankt @Jeffrey1908 voor de info. Het forum heeft zeker zijn nut bewezen, heel fijn en leerrijk om door te lezen. De ervaringen van iedereen zijn super om te lezen.

Zie hier onder enkele samples die ik zou willen proberen. Is een beetje random gekozen door wat opzoekwerk op het internet en hier op het forum.

Benieuwd wat jullie hiervan vinden, misschien wat veel voor een eerste keer?

Edit: sorry voor het knipprogramma weergave.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuke lijst hoor!

Wat ongeturfd en wat licht geturfd wat sherrycask, en of een variatie daarvan.

Als je wil weten welke vaten er gebruikt zijn kun je ook kijken op whiskybase.com daar staan de verhoudingen.

Als je ze naast elkaar gaat proeven van 40% naar boven werken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 20:57

Deathchant

Don't intend. Do!

@Caccic Ookal ben je een beginner en moet je je smaakpalet nog uitbreiden, zou ik je adviseren om niet altijd het veelgehoorde advies "begin met instappende whisky" over te nemen ;)
Ik kreeg dat advies ook en dat was het slechtste advies wat ik ooit heb gekregen.

Dat je nu met samples aan de slag gaat, ookal is dat in verhouding theoretisch gezien duurder dan een fles kopen, is erg slim; je kunt vanalles wat proeven en je zit dan achteraf niet met een grote fles die je niet lekker vindt (goedkoop is soms duurkoop).

Je hebt in ieder geval wel wat samples in je mandje liggen die best wel wat afdekken:
- whisky op bourbon vaten gerijpt (vanille, fruitige en bloemige geuren/smaken)
- whisky op sherryvaten gerijpt (donker fruit, kruidige geuren/smaken)
- wat licht rokerigs/granigs

Helemaal goed. Echter heb ik toch nog wat suggesties voor je huidige lijstje:

- De Craigallachie & Tobermory & Glenfiddich zijn min of meer van hetzelfde: bourbon of bourbon/sherrymix rijping. Ik zou er twee houden, bijvoorbeeld de Tobermory 12 en Craigallachie 13, en de laatste vervangen door een oudere leeftijd bijvoorbeeld de Glenfiddich 18yr.

- Ik zou ook een goeie cask strength op je lijstje zetten (die kun je ook verdunnen met water). Een goeie zou zijn een Aberlour A'Bunadh of een Glendronach cask strength. Die zijn sterker, krachtiger en heel vaak zelfs ook uit 1 vat.

- Ik zou ook een wat stevigere rokerige erop zetten. Een Lagavulin 16yr.

Schroom niet om wat stevigere of oudere te proberen, hoe anders moet je je smaakpalet uitbreiden...
Want laten we wel wezen...Glenlivet 12, Glenfiddich 12, Balvenie 12, Glengoyne 12, Glenfarclas 12, Tobermory 12....het smaakt allemaal wel een klein beetje hetzelfde....

EDIT: vergeet niet kortingscode WS2024 te gebruiken in je winkelmandje !

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bambi105
@Caccic ik ben het helemaal eens met @Deathchant en @Jeffrey1908, je kan weinig mis doen op dit moment, behalve je verwachtingen heel hoog maken. Geniet ervan en laat ons vooral weten wat je lekker vond en waarom! Die lijst is top, neem er mooi de tijd voor.

Misschien nog een tip: na 5 whiskies (ca 20-25 ml) proef je de nuances een stuk minder. Maar misschien was je sowieso al van plan elke sample rustig de tijd te geven. Dan is twee whiskies naast elkaar drinken ook een mooie test. Je proeft dan beter waar whisky A beter is dan B, terwijl B weer iets anders speciaals heeft tov A.

[ Voor 1% gewijzigd door Bambi105 op 24-06-2024 20:39 . Reden: betere zin ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
Als je al je regio's afgedekt wil hebben, dan is een Lowland en een Campbeltown whisky nog te overwegen (hoewel Ardna en Benromach allebei mooie Campbeltown aspecten hebben). Je zou nog een Kingsbarns Doocot sample kunnen halen of Bladnoch Vinaya sample. Die hebben lichte, frisse en subtielere smaaktonen dan de andere toppers op je lijst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jthem
Als je richting laag geturfde wil gaan zou ik eens wat van highland park of Orkney (Highland park) nemen... via highland park heeft het mij geholpen om meer naar de rokerige geturfde whiskys te gaan.

Verder indd niet alleen maar instappers nemen, sommige vallen toch wel tegen. En zoek het verschil eens op wat je lekkerder vindt, vatsterkte of juist niet.

Welkom op het forum!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• correcto
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:38
Ledaig 10 is ook een mooie rokerige om mee te beginnen. Goed betaalbaar ook.

Om je verder te verdiepen in de whiskies op je lijst zou je ze kunnen opzoeken op Dramface of op het youtube kanaal van Ralfy. Een handig overzicht van de reviews van Ralfy vind je op https://ralfywhisky.webnode.be/.

Veel plezier!

[ Voor 8% gewijzigd door correcto op 24-06-2024 21:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caccic
@Jeffrey1908 @Deathchant @Bambi105 @Jthem @correcto

Bedankt voor alle tips, ik ga het na het werk even allemaal bekijken en dan een keuze maken! Ik ga jullie op de hoogte houden wat ik ga bestellen. En dan is het tasting time 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herzeleid
Deathchant schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:07:
@Caccic Ookal ben je een beginner en moet je je smaakpalet nog uitbreiden, zou ik je adviseren om niet altijd het veelgehoorde advies "begin met instappende whisky" over te nemen ;)

- Ik zou ook een wat stevigere rokerige erop zetten. Een Lagavulin 16yr.
Eens! instap whisky =/= gateway whisky
Pak een paar mooie samples mee met leeftijd en/of cask strenght, (un)peated, verschillende vaten, bourbon, sherry, port etc. bijv Bunnahabhain Cask Strenght 2023 of deze Ben Nevis van James Eadie of deze mooie Glen Scotia met amontillado finish of de reeds genoemde Lagavulin 16, Edradour, Arran, Craigallachie en nog veel meer..
Veel plezier! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:04
@Caccic

Mag ik nog 2 voorstellen indienen?
Prima geprijsd en fijn rokerig (peated) pallet:

- laphroiag quarter cask
- kilchoman machir bay

(Terzijde: zelf verwacht ik binnen nu en enkele weken 2 mooie flessen te ontvangen...hoge verwachtingen van. Keep you guys posted:-D )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@fender89 @Caccic
Als je zacht rokerig wil, is de Ierse Connemara ook zeker een aanrader.
Of de Schotse Ballechin (de rokerige variant van Edradour)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
dyrc schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:58:
[...]

€ 82,90 inclusief verzenden (74,95 voor alleen de fles)
Yes🤩is mij ook nog gelukt om 2 flesjes te reserveren...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Ik zou met een Octomore beginnen, weet je meteen wat peat is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Secsytime schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:38:
Prima milde instapper. Echt een allemansvriend. Zeg maar de Golden Retriever onder de whiskies 8)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caccic
Wauw zoveel tips van iedereen. Heeft de keuze er zeker niet makkelijker op gemaakt. Keuze stress op het moment. Ga vandaag of morgen mijn bestelling doen. De zoektocht naar een whisky fles is ook wel verslavend.

Heb me ook een set Glencairn glazen bestelt, daar ben toch ook erg benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Caccic schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:37:
Wauw zoveel tips van iedereen. Heeft de keuze er zeker niet makkelijker op gemaakt. Keuze stress op het moment. Ga vandaag of morgen mijn bestelling doen. De zoektocht naar een whisky fles is ook wel verslavend.

Heb me ook een set Glencairn glazen bestelt, daar ben toch ook erg benieuwd naar.
Nou dat is nog zacht uitgedrukt hahaha :+
Afgelopen weekend Kilchoman op sauternes vaten gekocht, en nog 3 x ultimate, glen spey cs bunnahabhain cs en een 14 jaar oude linkwood op 46%

Die glazen daar doe je goed aan! Dat is een must!
Secsytime schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:38:
En daar lekker mee beginnen als opstapje hahaha!

[ Voor 14% gewijzigd door Jeffrey1908 op 27-06-2024 00:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jthem
Verslavend is het zoeken naar flessen zeer zeker.

Voor je het weet zit je ook met een hele whiskykamer vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
olafmol schreef op zondag 23 juni 2024 @ 02:47:
[...]

Vond em niet zo spannend. Uiteindelijk werd het voor mij een highball whisky.
Wel een mooi gedesigned flesje trouwens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herzeleid
Jthem schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:38:
[...]

Speurneuzen!
Mij is het weer niet gelukt... Dus mocht je aan 1 fles genoeg hebben dan houd ik me aanbevolen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herzeleid
Jeffrey1908 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 00:03:
[...]

Nou dat is nog zacht uitgedrukt hahaha :+
Afgelopen weekend Kilchoman op sauternes vaten gekocht, en nog 3 x ultimate, glen spey cs bunnahabhain cs en een 14 jaar oude linkwood op 46%

Die glazen daar doe je goed aan! Dat is een must!

[...]

En daar lekker mee beginnen als opstapje hahaha!
Fijn he die Ultimate releases. Ben zelf voor de Glen Elgin 13 (58,5%) en de Glen Garioch 11 (59,2%) gegaan.
Hoe kan het dat ze die voor 5 tientjes verkopen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
Ff een subtiele hint, maar met deze hitte is het natuurlijk weer perfect Japanese Highball weer! Zo makkelijk om te maken ook (vergeet gewoon dat gedoe over "clear ice" enzo, nergens voor nodig om een lekker drankje te krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Ik wil jullie iets doorgeven maar hoe maak een regel aan met zo slotje?
Jthem schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:38:
[...]

Mij dus ook! Dus bij deze loop even jullie bekende slijters af online d:)b

[ Voor 64% gewijzigd door Jeffrey1908 op 27-06-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Wel blij dat ik ze heb kunnen bemachtigen maar vraag me wel af. Is dit zo gehypte fles omdat die snel uitverkocht is of is het prijs kwaliteit gewoon enorm goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:00:
Wel blij dat ik ze heb kunnen bemachtigen maar vraag me wel af. Is dit zo gehypte fles omdat die snel uitverkocht is of is het prijs kwaliteit gewoon enorm goed?
Ik had er nog nooit van gehoord maar jullie waren er nogal wild van en dat heeft mijn interesse gewekt.

Nou is smaak natuurlijk persoonlijk maar ik merk echt wel dat er hier liefhebbers reageren die echt wel wat weten van whisky en ook wel merken wanneer iets goed is of niet dus daar heb ik gewoon de gok op genomen.

Dus als die niet lekker is ..... jullie schuld haha _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Haha, ja ook al vele soorten whisky gehad maar Ardnamurchan nog nooit, lees veel goeds en ook dat die snel uitverkocht is en dat is meestal goed teken.. @Bambi105 kan er miss meer over zeggen

[ Voor 12% gewijzigd door Jthem op 27-06-2024 13:23 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Wat is tegenwoordig geen hype denk ik dan :? Springbank, Glendronach (vooral de single casks), Ardnamurchan...
Het lijkt tegenwoordig wel alsof elke whisky die een relatief nieuwe distillery op de markt brengt zo hyperig gereleased wordt, om maar mee te kunnen deinen op die golf van prijsstijgingen.

Door de prijsstijgingen denkt iedereen dat wat vroeger "normaal" was nu ineens een rarity is, en zo gaat het met alles ;)
"Ineens" kun je 100 euro vragen voor een 15 jarige whisky die op 46% gebottled is, non-chill filtered en non-colored is.

Ik wil zelf altijd graag eerst proeven voordat ik een fles koop. Natuurlijk pik ik her en der wel wat tips op, maar ik kan niet altijd verifieren of iemand zegt dat iets echt heel lekker is qua oprechte smaakbeleving, of dat dat gekleurd is door de hype/prijs (want dan moet het wel lekker zijn).

Daarom vind ik de smaaknotities die we hier met elkaar delen wel fijn om te lezen; je kunt er enigszins uithalen óf en hoé iemand ervan geniet. Maar zoals met alles: over smaak valt niet te twisten.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Deathchant schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:04:
Wat is tegenwoordig geen hype denk ik dan :? Springbank, Glendronach (vooral de single casks), Ardnamurchan...
Het lijkt tegenwoordig wel alsof elke whisky die een relatief nieuwe distillery op de markt brengt zo hyperig gereleased wordt, om maar mee te kunnen deinen op die golf van prijsstijgingen.

Door de prijsstijgingen denkt iedereen dat wat vroeger "normaal" was nu ineens een rarity is, en zo gaat het met alles ;)
"Ineens" kun je 100 euro vragen voor een 15 jarige whisky die op 46% gebottled is, non-chill filtered en non-colored is.

Ik wil zelf altijd graag eerst proeven voordat ik een fles koop. Natuurlijk pik ik her en der wel wat tips op, maar ik kan niet altijd verifieren of iemand zegt dat iets echt heel lekker is qua oprechte smaakbeleving, of dat dat gekleurd is door de hype/prijs (want dan moet het wel lekker zijn).

Daarom vind ik de smaaknotities die we hier met elkaar delen wel fijn om te lezen; je kunt er enigszins uithalen óf en hoé iemand ervan geniet. Maar zoals met alles: over smaak valt niet te twisten.
Meestal zit er wel iets achter de hype he.. Ardnamurchan maakt mijns inziens gewoon erg goede whisky en ook nog voor een normale prijs. Dit in tegenstelling tot de meeste whiskys van Diageo, wat voornamelijk marketing betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Was bij slijter ook snel uitverkocht

Heb er voor maat en mij gelukkig 1 voor mooie prijs a 65 euro. Soms zit het ook eens mee. Maar was indd 3uur online en toen uitverkocht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Secsytime schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:00:
[...]

Meestal zit er wel iets achter de hype he.. Ardnamurchan maakt mijns inziens gewoon erg goede whisky en ook nog voor een normale prijs. Dit in tegenstelling tot de meeste whiskys van Diageo, wat voornamelijk marketing betreft.
Ja true (ik vraag me af hoe lang Ardna dat "vol gaat houden"). Sinds de prijsstijgingen, zie je wel vaker dat men op zoek gaat naar de kleine distilleries die (nog) niet door de groten (zoals Diageo) gerund worden op zoek naar de whisky hoe het "vroeger" was, namelijk affordable en goed qua kwaliteit mét een agestatement.
Ardna lijkt dan in ieder geval goed te beginnen.

Maar ja, family-run distilleries (zoals bijvoorbeeld Glenfarclas als ik me niet vergis) zijn ook flink gestegen....

Persoonlijk ben ik echt helemaal niet bezig met ergens bovenop duiken om het maar te kunnen scoren o.i.d. Dat soort "stress" heb ik echt geen zin in. Haalt de fun er snel vanaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:10:
Was bij slijter ook snel uitverkocht

Heb er voor maat en mij gelukkig 1 voor mooie prijs a 65 euro. Soms zit het ook eens mee. Maar was indd 3uur online en toen uitverkocht
We gaan t zien haha stiekem vind ik iets op de gok kopen ook wel weer leuk, tot dat die tegen valt natuurlijk dan wat minder.
Herzeleid schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:30:
[...]

Fijn he die Ultimate releases. Ben zelf voor de Glen Elgin 13 (58,5%) en de Glen Garioch 11 (59,2%) gegaan.
Hoe kan het dat ze die voor 5 tientjes verkopen?
Oh haha toevallig ook precies de andere dan ik heb gekozen. Ja 50 per fles ongeveer eigenlijk een redelijke prijs.
Deathchant schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:04:

Het stukje eerst proeven dat vind ik zelf natuurlijk ook wel fijn maar bij de (hype) flessen is dat gewoon niet mogelijk te schaars of te duur.

En dan soms maar gewoon op de gok kopen als het al niet te duur is, en dan maar hopen dat de hype het waard is omdat het ook echt goed is!
Deathchant schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:26:
[...]

Ja true (ik vraag me af hoe lang Ardna dat "vol gaat houden"). Sinds de prijsstijgingen, zie je wel vaker dat men op zoek gaat naar de kleine distilleries die (nog) niet door de groten (zoals Diageo) gerund worden op zoek naar de whisky hoe het "vroeger" was, namelijk affordable en goed qua kwaliteit mét een agestatement.

Maar ja, family-run distilleries (zoals bijvoorbeeld Glenfarclas als ik me niet vergis) zijn ook flink gestegen....

Persoonlijk ben ik echt helemaal niet bezig met ergens bovenop duiken om het maar te kunnen scoren o.i.d. Dat soort "stress" heb ik echt geen zin in. Haalt de fun er snel vanaf.
Ja ikzelf vind het ook wel gewoon leuk om alles in de gaten te houden ik ben bijvoorbeeld ook wel benieuwd naar Ardnahoe die komen nu langzaam een beetje in Duitsland in de winkels dus daar zit ik ook nog een beetje naar te zoeken, erg benieuwd naar!

Net zoals @Bambi105 een stukje terug bij ardnamurchan was geweest en het had over Golden promise vind ik het best leuk om daar wat meer over op te zoeken en in de gaten te houden, het klonk intressant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Deathchant schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:26:
[...]

Same here, dat hele FOMO wil ik zo ver mogelijk weg houden. Hobbies moeten wel gezellig blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

olafmol schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:54:
[...]

Same here, dat hele FOMO wil ik zo ver mogelijk weg houden. Hobbies moeten wel gezellig blijven.
Ik ben er ook niet van, maar ik snap dat mensen enthousiast worden van "iets nieuws" en het dan gaan onderzoeken en (al dan niet op de gok) kopen. Geen whisky shots, maar dopamine shots :D :D
Maar fair enough, het één is niet slechter/beter dan het ander he, ieder voor zich natuurlijk ;)
Ik ben ook wel intrigued door jullie Ardnamurchan-verhalen hoor, dus ik zou het zeker eens willen proeven. Maar ik ga nu niet keihard mijn best doen om bovenop elke release te zitten ofzo. Het komt wel als het komt.

Ik merk gewoon persoonlijk dat het niet iets moet worden waar ik actief achteraan moet blijven gaan en bovenop moet blijven zitten want anders zou ik teveel kunnen missen. Tja, dan maar niet, dan weet ik ook niet wat ik (potentieel) mis. Is me teveel anxiety.

[ Voor 12% gewijzigd door Deathchant op 27-06-2024 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:41
Jeffrey1908 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:49:
Ik wil jullie iets doorgeven maar hoe maak een regel aan met zo slotje?
Bedoel je de [mo] tag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Deathchant schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:00:
[...]

Ik ben er ook niet van, maar ik snap dat mensen enthousiast worden van "iets nieuws" en het dan gaan onderzoeken en (al dan niet op de gok) kopen. Geen whisky shots, maar dopamine shots :D :D
Maar fair enough, het één is niet slechter/beter dan het ander he, ieder voor zich natuurlijk ;)
Ik ben ook wel intrigued door jullie Ardnamurchan-verhalen hoor, dus ik zou het zeker eens willen proeven. Maar ik ga nu niet keihard mijn best doen om bovenop elke release te zitten ofzo. Het komt wel als het komt.

Ik merk gewoon persoonlijk dat het niet iets moet worden waar ik actief achteraan moet blijven gaan en bovenop moet blijven zitten want anders zou ik teveel kunnen missen. Tja, dan maar niet, dan weet ik ook niet wat ik (potentieel) mis. Is me teveel anxiety.
Valt wel mee hoor.

Heb gewoon de lokale slijter gevraagd of hij 1 voor me wilde reserveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
[...]

Maar dat snap ik heel erg goed hoor!

Ik word alleen wat actiever wanneer ik enthousiast word van bepaald whisky nieuws waar ik naar uitkijk of interessant vind, zeker als er veel uitkomt in een korte periode. Maar ik kan ook heel passief zijn wanneer ik niet zozeer op iets zit te wachten. Dan kan ik ook zomaar van alles langs me heen laten gaan.
Ja members only, ik wou eventjes de informatie weg geven dat die te koop was maar dan op die manier, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

olafmol schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:54:
[...]
Helemaal mee eens.

Binnen mijn vriendenkring zijn er niet veel die ook liefhebber zijn van Whisky. Dus ik lees hier graag jullie ervaringen en meningen. En daar doe ik dan weer ideeën bij op ;)

Ik heb alleen wel gezien dat de echte parels hier niet in mijn budget zitten. Meer dan 75,- wil ik er eingelijk niet voor uitgeven. Er zijn ook genoeg parels voor dat bedrag of minder ;)
En zoals ik al eerder aan gaf heb ik wel eens een "heel bijzondere" (lees dure) Whisky mogen proeven, maar die was niet aan mijn "smaakpallet" besteed.
Dus duur is in mijn beleving zeker niet per definitie ook goed.

Gelukkig bied mijn slijter ook de mogelijkheid om in de winkel te proeven of om samples te kopen.
Niet alles natuurlijk, maar wel relatief veel.

En ja, ik neem soms nog zeker de gok met een hele fles en tot nu toe is dat nog niet écht tegen gevallen.
Zo kwam ik op vakantie in zuid Frankrijk de Aberlour Casg Annamh tegen, maar deze was in NL niet te verkrijgen. Dus meegenomen. En deze stelde zeker niet telleur.
Pas veel later kwam deze ook in NL in de winkels en heb ik er nog één gehaald bij mijn slijter.

[ Voor 9% gewijzigd door Thasaidon op 27-06-2024 18:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Met het herinneren van een highball leek me dit een leuke benauwde avond ervoor. Heb gekozen voor een Hibiki japanese harmony erin... genieten

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bambi105
[...]

Ardnamurchan is voor mij inmiddels een soort passiewhisky geworden, zoals Springbank. Heel irrationeel, maar ik voel iets magisch bij die merken, zeker nu ik er geweest ben maar daarvoor was het ook al door de drank. Het mooie van de hype rond die twee merken is dat de klanten de hype maken en niet hun marketingteams (Springbank heeft ongeveer 0,0 FTE marketing, Ardna iets meer). Ardnamurchan en Springbank hebben beiden ook een beleid om alles voor een zo laag mogelijke prijs op de markt te zetten, binnen alle redelijkheid.

Ook bieden ze beiden een low-range whisky aan voor echt stuivers (nou ja, 35 eu voor zowel de Campbeltown Loch en de Maclean's Nose) die beiden ook goed verwijzen naar het profiel van de duurdere 50 eu flessen (Ardna AD of SB10/KK12).

Zodoende zou ik jou, @Deathchant inderdaad zeker niet willen opjagen met mijn hysterie over Ardna maar juist geruststellen dat zij nog wel ff hun profiel blijven aanbieden voor een redelijke prijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 19:15
Heel herkenbaar Bambi....Ardnamurchan heeft 'iets'. Staat ook standaard bij mij in de kast.

Zojuist mijn eerste Engelse whisky gekocht. Cotswold signature. Bourbon en rode wijn vaten. Ik kreeg bij mijn lokale slijter een glaasje in mijn handen gedrukt...moet je eens proeven, net binnen gekregen zei hij.
Schijnt wel een jonge whisky te zijn 4+ jaar maar dat proef je er niet aan af. Mooie volle en beetje romige smaak, goed mondgevoel en ook wel fruitig. En dat voor nog geen 5 tientjes.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:04
fender89 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:58:
...

(Terzijde: zelf verwacht ik binnen nu en enkele weken 2 mooie flessen te ontvangen...hoge verwachtingen van. Keep you guys posted:-D )
Als vervolg hierop presenteer ik jullie onderstaande aankopen.
Allereerst de Laphroaig cairdeas 2024.
De cairdeas uitgave is een jaarlijkse limited run, (dit jaar de 30e editie) met dit jaar een combinatie van 2019’s Triple Wood and 2021’s PX Cask. Gebotteld op cask strength (52,4)

De 2 pins waren een aardig 'free gift".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5Tu7im96dzYzxabPHnPOD24DSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZhjlriNH4usxilr1zPCoTab.jpg?f=fotoalbum_large

De volgende is absoluut eentje in de categorie 'verslavende zoektocht' en 'rationeel niet helemaal te verantwoorden'. Maar dat deert niet. Genieten van een goede dram is bij uitstek iets waar emotie de overhand heeft.

Het zit al hele lange tijd in mijn hoofd, om een 'geboortejaar whisky' te kopen. Het mag zo zijn dat ik nu een exemplaar (20 yo) bemachtigd heb die meerdere 'checkbox' wensen van de lijst kan afvinken:

- geboortejaar én geboortemaand,
- een van mijn favoriete distilleerderijen (Laphroaig)
- cask strength, (55,4)
- sherry hogshead.

... In de hoedanigheid van The Old Malt Cask van Douglas Laing en co.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mK3BvmYwUfkwxxe6ussHNDAbc2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJsXe6aLakGqt5FyMaaPrPV2.jpg?f=fotoalbum_large

Het zal waarschijnlijk nog wel een aardige tijd duren voor deze fles open gaat. Mijn backlog groeit gestaag..
Maar ik beloof mijn smaaknotitie te delen zodra het moment aangebroken is ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ik krijg hem dinsdag of woensdag aan..

Hoe smaakt die??? Ben erg benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:07:
[...]

Ik krijg hem dinsdag of woensdag aan..

Hoe smaakt die??? Ben erg benieuwd!
Ik hen hem vanavond binnen gehad!

Wat vind jij ervan @dyrc ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jthem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXk78f54UVpwQskK3WfjIhnyBTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYhjTp0e4rFs4nME2dkuqTHL.jpg?f=fotoalbum_large

Heb de flesjes ook mogen ontvangen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 06:27:
[Afbeelding]

Heb de flesjes ook mogen ontvangen...
Huh, ik dacht je een pagina geleden nog zei dat je erg benieuwd was naar hoe die Ardna zou smaken en je hebt meteen 2 flessen gekocht...die snap ik niet. Als je em nou niet lekker vindt, zit je met 2 flessen :?

Die Ledaig is al open zo te zien :P Hoe bevalt je die? Is die zwaar rokerig of lichtjes?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:08
Deathchant schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 07:45:
[...]

Huh, ik dacht je een pagina geleden nog zei dat je erg benieuwd was naar hoe die Ardna zou smaken en je hebt meteen 2 flessen gekocht...die snap ik niet. Als je em nou niet lekker vindt, zit je met 2 flessen :?

Die Ledaig is al open zo te zien :P Hoe bevalt je die? Is die zwaar rokerig of lichtjes?
Ben je nieuw hier..... :+

Dat is hoe @Jthem rolt..... :P

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
[...]

Dan maakt die er iemand van dit forum blij mij, die is zo verkocht hoor.

Ik bestel ook vaak 2 flessen wanneer iets me echt niet bevalt ruil ik hem met iemand of verkoop ik 'm gewoon weer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ah ok, had ik ook zelf kunnen bedenken natuurlijk ;) Mijn brein werkt niet zo ;) Als ik een 2e fles koop, dan is dat een her-koop van een fles die zojuist is leeggegaan en dusdanig lekker was dat ik een 2e wil.
Nu ik het hardop uitspreek, er zijn maar 2 flessen geweest waar ik een 2e van heb gekocht nadat de eerste op was en dat is de Glendronach 21yr en de Balvenie 15yr Single Barrel sherry cask. Bij die laatste heb ik wel eerst drankdozijn opgebeld om te vragen of het dezelfde cask was en dat was het geval :)

De 10yr SFTC van Edradour zou ik ook zo opnieuw kopen (hij is bijna leeg), maar dat doe ik dit keer niet omdat ik nog een 9yr en een 12yr heb gekocht van Edradour die op moeten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Persoonlijk koop ik niet snel ergens 2 flessen van, zeker niet iets gelimiteerds. Dan ontneem ik namelijk iemand anders de mogelijkheid om hem ook te drinken.

Maar ieder zijn eigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herzeleid
Er zijn heel veel whiskies en er komen heel veel nieuwe whiskies bij. Dan koop ik liever iets nieuws ipv meerdere flessen van hetzelfde spul te drinken. Dat lukt niet altijd (bijv 3x Kilchoman Senaig en 3x Glen Scotia Victoriana) maar is wel de insteek.

De Glen Elgin 13 (2009) Ultimate VW is echt een fruitbom, precies wat ik zocht. Top prijs/kwaliteitsverhouding!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
[...]

Dat heet fomo, of WAS ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:10:
[...]

Ben je nieuw hier..... :+

Dat is hoe @Jthem rolt..... :P
_O- haha nee de 2e fles is niet voor mij mannen... De 2e fles is voor een collega/whiskymaat van me.

En inderdaad ik koop bijna alles ongeproefd en ben in al de jaartjes pas 1x teleurgesteld geweest. Daar heb ik de schoonmoeder blij mee gemaakt 😉 wat ik wel eerst geproefd heb was de ledaig 14 via een onafhankelijke forum proeverij...

[ Voor 9% gewijzigd door Jthem op 02-07-2024 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
[...]

De Ledaig zit nog volledig dicht. Dus lijkt inderdaad maar zo.. Misschien wat te weinig gekregen 🫨

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:08
Jthem schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:37:
[...]

De Ledaig zit nog volledig dicht. Dus lijkt inderdaad maar zo.. Misschien wat te weinig gekregen 🫨
Nee hoor :) ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Voor de Laphroaig fans, de 18 jaar is weer terug van weg geweest, ik heb heb die zelf nog nooit gehad (zelfs nog nooit gezien) benieuwd wat die gaat kosten.

Hij is vanaf 2 juli voor leden beschikbaar en vanaf 4 juli moet die in de webshop staan.

Ben zelf niet heel erg bekend met Laphroaig enige die ik op heb is de cairdeas van 2023 en die van dit jaar, en de cask strenght 10 jaar maar als ik een sampltje kan krijgen van de 18 komt die wel op mijn lijstje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Jeffrey1908 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:25:
Hij is vanaf 2 juli voor leden beschikbaar en vanaf 4 juli moet die in de webshop staan.
Leden?
En welke webshop?

Vwbt de Laphroaig. Ik heb alleen ervaring met de standaard 10 jarige en de Quarter Cask.
Beide erg lekker, maar mijn voorkeur gaat wel uit naar de Quarter Cask (48%).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--fMWzKhiQEphw_JdIBbxKMXYd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NBufZHE6p5T7cw2rG45SBIN1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Thasaidon schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:51:
[...]

Leden?
En welke webshop?

Vwbt de Laphroaig. Ik heb alleen ervaring met de standaard 10 jarige en de Quarter Cask.
Beide erg lekker, maar mijn voorkeur gaat wel uit naar de Quarter Cask (48%).

[Afbeelding]
Leden = Friends of Laphroiag (kortom lid via hun site)
Webshop = hun eigen webshop Laphroaig.com

Hun cairdeas bestel in ook altijd via hun site zelf omdat ik die hier nooit in de slijterijen zie staan dus voor mij vanzelfsprekend hun eigen site maar bij deze.

[ Voor 11% gewijzigd door Jeffrey1908 op 03-07-2024 09:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
Tussendoor een korte tasting van een heerlijke fles: https://www.whiskysite.nl...4-cane-and-grain-070.html

Ik heb een sample gekregen en heb besloten die blind te proeven. Er stond alleen een grote "2" op het flesje, dus ik kon me van de domme houden. Wat ik vond was:

Geur:
Heel lichte turf of "farmyard funk"? Super fruitig, rozijnen, lichte en fijne eau-de-vie, weer een lichte cidertoon (misschien heb ik iets met cider de laatste tijd..). Dan bruine basterdsuiker en poedersuiker (ietwat jonge whisky a 8-12 jaar schreef ik op, met vraagtekens erbij). Op het eind noten, amandelen.

Smaak:
Sterk, maar niet ethanol-heavy. Zeker cask strength, 55+%. Fris, licht met een diepe laag eroverheen dat lijkt op Madeira invloeden. Die bessen/cassis tonen met een aardse tint (bosgrond, nat woud, wandelen in de herfst in een bos na de regen). Smaakt zeker jonger, niet super jong (>5 jaar zeker).
Speyside-achtig profiel (rijk, vol, ruggengraat van noten/karamel en iets sherry-fruit-achtigs maar waarschijnlijk een finish op een Vin Doux Naturel of versterkte wijn als port of marsala, etc.

Dus ik ben heel blij te lezen dat het een 8yo Craigellachie was van Cane & Grain op portvaten! Ik ben gelukkig nog niet gek aan het worden want de officiële smaaknotities zijn als volgt:

NEUS: Oranje Fruit, Ruby Port, Hints van Citrus, Grapefruitbitters en een fleugje rijke Cointreau.
SMAAK: Vol, Licht Waxy. Ruby Port, Rijke Brandy, Marsepein en een vleugje Anijs.
AFDRONK: Lang en Rijk. Zoete Brandy, Bosbessenbitters en hints van romige Marsepein.

Al met al een prachtige versie van Craigellachie, waarbij het distillaat absoluut te proeven is en niet wordt overspoeld door de port, maar juist versterkt. Absoluut fan van deze whisky, zeker voor onder de 80 euro. Dat is niet goedkoop, maar ik heb helaas duurdere whisky gedronken die ouder was maar een stuk minder speciaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 19:15
Jeffrey1908 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:25:
Voor de Laphroaig fans, de 18 jaar is weer terug van weg geweest, ik heb heb die zelf nog nooit gehad (zelfs nog nooit gezien) benieuwd wat die gaat kosten.

In de pre-order 174 euro. Kreeg gister een mail van Laphroaig....
Ik heb een oude versie wel eens geproeft...heerlijk! Maar 174 euro heerlijk 🤔. Dat nou ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Bambi105 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:58:
Tussendoor een korte tasting van een heerlijke fles: https://www.whiskysite.nl...4-cane-and-grain-070.html

Ik heb een sample gekregen en heb besloten die blind te proeven. Er stond alleen een grote "2" op het flesje, dus ik kon me van de domme houden. Wat ik vond was:

Geur:
Heel lichte turf of "farmyard funk"? Super fruitig, rozijnen, lichte en fijne eau-de-vie, weer een lichte cidertoon (misschien heb ik iets met cider de laatste tijd..). Dan bruine basterdsuiker en poedersuiker (ietwat jonge whisky a 8-12 jaar schreef ik op, met vraagtekens erbij). Op het eind noten, amandelen.

Smaak:
Sterk, maar niet ethanol-heavy. Zeker cask strength, 55+%. Fris, licht met een diepe laag eroverheen dat lijkt op Madeira invloeden. Die bessen/cassis tonen met een aardse tint (bosgrond, nat woud, wandelen in de herfst in een bos na de regen). Smaakt zeker jonger, niet super jong (>5 jaar zeker).
Speyside-achtig profiel (rijk, vol, ruggengraat van noten/karamel en iets sherry-fruit-achtigs maar waarschijnlijk een finish op een Vin Doux Naturel of versterkte wijn als port of marsala, etc.

Dus ik ben heel blij te lezen dat het een 8yo Craigellachie was van Cane & Grain op portvaten! Ik ben gelukkig nog niet gek aan het worden want de officiële smaaknotities zijn als volgt:

NEUS: Oranje Fruit, Ruby Port, Hints van Citrus, Grapefruitbitters en een fleugje rijke Cointreau.
SMAAK: Vol, Licht Waxy. Ruby Port, Rijke Brandy, Marsepein en een vleugje Anijs.
AFDRONK: Lang en Rijk. Zoete Brandy, Bosbessenbitters en hints van romige Marsepein.

Al met al een prachtige versie van Craigellachie, waarbij het distillaat absoluut te proeven is en niet wordt overspoeld door de port, maar juist versterkt. Absoluut fan van deze whisky, zeker voor onder de 80 euro. Dat is niet goedkoop, maar ik heb helaas duurdere whisky gedronken die ouder was maar een stuk minder speciaal.
Leuke whisky, Craigellachie 13 OB ooit op als een van mijn eerste whisky's maar man man ik vond het gewoon echt niet lekker, maar tegenwoordig vind ik het echt wel een fijne whisky en probeer ik ook wel eens een IB als het label me interessant genoeg lijkt!

Erg leuk om eerst je eigen bevindingen op te schijven en daarna toch even de officiële proef notities ernaast te houden. (En dan stiekem heel dicht in de buurt komen) (y)
frank.. schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:54:
[...]

In de pre-order 174 euro. Kreeg gister een mail van Laphroaig....
Ik heb een oude versie wel eens geproeft...heerlijk! Maar 174 euro heerlijk 🤔. Dat nou ook weer niet.
Zo 174 euro, dat is wel duur.
Pagina: 1 ... 66 ... 78 Laatste