Hele goede uitleg, dit is voor mij gewoon geen optie zeker niet met de extreme temperaturen die we een aantal zomers hebben aangetikt, nu is dit voor mij ook niet heel intressant want ik heb idd een hoop dichte flessen, sommige wat duurder dan de andere maar zoals @Deathchant al zegt die zou ik gewoon een parafilm over de kurk heen geven mocht ik zo'n idee hebben dat die de eerste 5 tot 8 jaar niet open zal gaan.il-Principe schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:55:
Het beste is om je flessen bij een zo'n stabiel mogelijke temperatuur te houden. Als ze te veel temperatuurschommeling hebben, kunnen flessen zich "leegpompen" over langere tijd (het vulniveau daalt dan). Doordat de alcohol krimpt in de winter en uitzet in de zomer, wisselt de druk in de damplaag erboven. In de zomer zal de druk hoger zijn en zal de damp via het zwakste punt naar buiten drukken totdat de druk weer normaal is. In de winter zal het volume krimpen, en een onderdruk ontstaan. Deze onderdruk wordt aangevuld door de alcohol die verdampt uit de whisky. Voor een volle fles kom ik dan uit op 0.5 ml/cyclus aan alcoholverlies. (Aannames: 60%ABV(50%w/w) whisky, afgevuld 20°C, 700 ml whisky, headspace 50 ml, temperatuurschommeling 20°C-40°C).
@Bambi105 Toevallig kwam ik sinds jij vertelde over Golden promise een stukje tegen van een japanse whisky die gestookt is met Golden promise en wel een Yamazaki.
Een expressie in de reeks met limited edition single malt whisky’s is The Yamazaki Golden Promise die gebotteld is op 48 procent ABV. Zoals de naam al doet vermoeden is deze whisky met Golden Promise gerst gestookt.
Kost wel 427 euro dat dan weer wel.
[ Voor 14% gewijzigd door Jeffrey1908 op 15-06-2024 00:52 ]