K to the KillaZ
Ga er nog eens op me gemak doorheen even wat foto's groot bekijken want ze zijn prachtig bedankt!
Grappig, dan was je er precies een week later dan wij. Wij hebben ook alleen even gekeken. We zagen het bordje van de destilleerderij langs de kant van de weg en hadden de tijd om het te volgen. Het viel ons nog tegen hoe ver die nog van de grote weg af lag, was nog een aardig ritje.Bergenfietsen schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:22:
Talisker ziet er bekend uit
Wij waren er net op de dag dat de Queen begraven werd
Zodoende was alleen de show ruimte open.
Het viel ons ook op alle producten zo goed uitgestald waren
Dat in tegenstelling tot Oban, dat midden in het dorp ligt. Die hebben de vaten ook ergens anders liggen omdat ze er de ruimte niet voor hebben. Verschrikkelijk dorp om te komen trouwens dat Oban. Ziet er van een afstandje heel rustiek uit maar als je beter kijkt zie je dat 80-90% van de panden daar horeca, hotel of bed en breakfast is. Daarnaast gaat de doorgaande weg dwars door het dorp met vaak files tot gevolg.
Maargoed, de rondleiding bij Oban was leuk om mee te maken. Behalve het proeven rechtstreeks uit het vat echter niet heel speciaal.
Onderdeel van de hoofdweg:
:strip_exif()/f/image/4za1ukc8mnD34cTAZb5EJnnr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1IQ7gKFutamdGb8Q53Cy6x0u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9bZHNn29AOZrvRPrFDa0gNaQ.jpg?f=fotoalbum_large)
De distillery ligt dus idd aan de doorgaande drukke weg.
Het Colosseumpje bovenop kun je makkelijk naartoe wandelen en dan heb je prachtige uitzichten over Oban:
:strip_exif()/f/image/MP5bfqWQ7sIgQxK4kE2YgZao.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/do81imDf50HlVOLfmmRXsKtc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SkcJivwEjeh7xSUhTRmxQcdv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AtgSw3PL5IzOSsKj94PZvrq8.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder nog wat indrukken:
:strip_exif()/f/image/fjazvzjPQroHu2Yv4iYpQrDL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qITWO1IwV5A3Mp8XfcrWwoep.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je gewoon bij de parkeerplaats bij de eerste rotonde als je Oban binnenkomt gaat staan (kost een pond per uur maar gewoon niet zo zuinig zijn
Overigens zou ik mijn loot van Tobermory whisky nog even laten zien. Tis tenslotte een whisky topic:
:strip_exif()/f/image/Fj72GDZ4V5U9qxNaxuYavdUS.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ik koop verder nooit whisky daar. Veel duurder dan bij drankdozijn.nl. Maar ik moest rijden dus ik kon bij de distillery niks proeven, dus had ik een samplepakketje meegekregen. U ziet (van rechts naar links, sorry
- sample van Tobermory 12yr
- sample van Ledaig 10yr
- sample van Tobermory 21yr
- 18yr cask strength oloroso (57,9%) distillery exclusive
- een mini glencairn, aangezien ik geen drinker maar een proever ben
- tasting glass
- waterkannetje wilde mijn vrouw hebben dus die zal waarschijnlijk niet voor whisky doeleinden gebruikt gaan worden
@Jeffrey1908 bedankt voor t compliment, altijd leuk om te horen! Tip: effe wegblijven in de zomer. De midges steken je lek en het is extra druk. Bovendien regent het een stuk meer in juli en augustus. Mei of eind september is een goed moment om te gaan, ookal zijn die maanden nu ook al flink druk. Het weer is doorgaans ook beter.
Begin oktober is ook heel goed; de herfstkleuren zijn dan op zijn best.
[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 01-06-2024 12:54 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Onlangs kwam ik bij deze woning: https://www.funda.nl/43502657
Nou, dat leek me wel wat!
Helaas wilde mijn vriendin er niet aan, ze vindt de buurt maar niks
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
![]() | ![]() | ![]() |
De dag in Campbeltown is gekomen. Korte levenslessen van vandaag (later wat tasting notes):
1. Plan niet twee distillery tours en 1 Cadenheads warehouse tasting op 1 dag. Overweldigend veel moois om te proeven, maar zonder smaakpapillen of nuchterheid is dat weinig waard.
2. Kilkerran is best strak en netjes georganiseerd, maar nog steeds veel ruiger en losser dan Arran en Lagg. Springbank is echt een compleet georganiseerd rommelhok. Fenomenaal old school!
3. Er komen bergen met flippers naar de Springbank Shop, maar de prachtige 'cage bottles' worden al na 1 uur aangevuld als ze op zijn. Nadat ik een 9yo cask strength Longrow op 1st fill sherry kocht, kwam er een 12yo Springbank CS 100% first fill bourbon en ik kon mezelf wel opvreten. Maar fomo doet niemand goed!
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Campbeltown kan ik de volgende keer wel 3 dagen bezoeken. De tours bij Kilkerran/Glengyle en Springbank eindigen met een dram van hun standaard uitgaven, respectievelijk de Kilkerran 12, Kilkerran Heavily Peated (batch 9 deze keer), Springbank 10, Hazelburn 10 en Longrow. Maar bij de tasting krijg je een tour-only miniatuur flesje van een 100% bourbon Kilkerran 10 en een Springbank 8 100% bourbon. Mooie verrassing die ook geproefd gaat worden!
De Kilkerran 12 was weer heerlijk, fris, lichte citrus en een milde funk en weinig turf. De Heavily Peated was een echte peat bom, bijna zo geturfd als Lagg, maar ook zoet en subtiel genoeg met frisse bourbontonen.
Springbank 10 en Longrow staken ook fors af van elkaar. De Longrow is ook flink geturfd, maar de KK Heavily Peated was een ander verhaal. Longrow is dan net wat vettiger met wat meer mest/stal/funk tonen en iets minder karamel zoetheid. En de SB10 juist weer een stuk frisser, met amandel, citrus en zachte turf.
Naast die SB10 konden we in de Washback Bar een Springbank Local Barley 13yo van 2024 drinken en dat is tot nu toe de whisky van de reis.
Grotendeels vergelijkbaar met SB10, maar qua mondgevoel veel meer vettigheid, veel meer smaak an sich, geen enkele zweem van ethanol ondanks de cask strength en dan een diep en gebalanceerd palet met noten en heel veel citroen. Echt bijzonder veel citroen. Wat een prachtwhisky.
Na de twee tours konden we aansluiten bij de Cadenheads watehouse tasting, waar uit het vat je glas werd gevuld met het volgende (in vogelvlucht):
- 12 yo Blended Malt (12yo Aultmore, 20yo Glenrothes en 13-16yo Glenallachie): Uitstekend! Boter en karamel, soepel op de beste manier, maar niet complex. Gewoon krankzinnig lekker a 45 pond.
- Glenburgie 12 Madeira finish 57.5%; fruitig, aardsig, maar geen simpele drinker. De minst verfijnde.
- Craigellachie 13 Oloroso finish 55.1%; bijna rood van kleur, waarbij het diepe, vette distillaat goed opbokst tegen de volle sherrytonen. Heel typisch Speyside.
- Glen Garioch 11 Amontillado finish 58%; erg lekker, met een meer droge sherry als nasmaak terwijl de volle, industriële tonen met lichte zwavel/vuurwerktonen van een sherried Glen Garioch meer op de voorgrond staan. Mijn maten vonden dit vreselijk, ik heerlijk.
- Orkney 20 (HP) ex refill Bourbon 61%; de beste van allen. Ik zou zweren dat het Springbank was, maar het was bloemiger en de heide smaak, typisch voor Highland Park, was echt centraal in deze drank. Lekkere stinkerige turf, lekker veel bourbon tonen en bijzonder makkelijk te drinken op meer dan 60%. 100 pond...
- Bunnahabhain Staoisha 9 ex refill Bourbon 60%; heavily peated, maar onder de KK en Lagg. Het viel eigenlijk een beetje weg bij die twee, dus absoluut geen slechte whisky, maar ik was reeds verpest.
Nou heb ik nog niks gezegd over de 4 Springbank Shop handfills (de KK en Hazelburn waren het lekkerst), of de aangeschafte Longrow 16 Cask Strength op Port alsook de Springbank 10 Cask Strength op Fijian Rum Casks. Maar die moeten eerst in NL open, dus die volgen!
Morgen pauze, maar we gaan wel op weg naar Ardnamurchan Distillery.
Is er wel wat te koop in de winkel van Springbank dan?Bambi105 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:47:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
De dag in Campbeltown is gekomen. Korte levenslessen van vandaag (later wat tasting notes):
1. Plan niet twee distillery tours en 1 Cadenheads warehouse tasting op 1 dag. Overweldigend veel moois om te proeven, maar zonder smaakpapillen of nuchterheid is dat weinig waard.
2. Kilkerran is best strak en netjes georganiseerd, maar nog steeds veel ruiger en losser dan Arran en Lagg. Springbank is echt een compleet georganiseerd rommelhok. Fenomenaal old school!
3. Er komen bergen met flippers naar de Springbank Shop, maar de prachtige 'cage bottles' worden al na 1 uur aangevuld als ze op zijn. Nadat ik een 9yo cask strength Longrow op 1st fill sherry kocht, kwam er een 12yo Springbank CS 100% first fill bourbon en ik kon mezelf wel opvreten. Maar fomo doet niemand goed!
Dat moet een geweldige dag zijn geweest!Bambi105 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 21:38:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Campbeltown kan ik de volgende keer wel 3 dagen bezoeken. De tours bij Kilkerran/Glengyle en Springbank eindigen met een dram van hun standaard uitgaven, respectievelijk de Kilkerran 12, Kilkerran Heavily Peated (batch 9 deze keer), Springbank 10, Hazelburn 10 en Longrow. Maar bij de tasting krijg je een tour-only miniatuur flesje van een 100% bourbon Kilkerran 10 en een Springbank 8 100% bourbon. Mooie verrassing die ook geproefd gaat worden!
De Kilkerran 12 was weer heerlijk, fris, lichte citrus en een milde funk en weinig turf. De Heavily Peated was een echte peat bom, bijna zo geturfd als Lagg, maar ook zoet en subtiel genoeg met frisse bourbontonen.
Springbank 10 en Longrow staken ook fors af van elkaar. De Longrow is ook flink geturfd, maar de KK Heavily Peated was een ander verhaal. Longrow is dan net wat vettiger met wat meer mest/stal/funk tonen en iets minder karamel zoetheid. En de SB10 juist weer een stuk frisser, met amandel, citrus en zachte turf.
Naast die SB10 konden we in de Washback Bar een Springbank Local Barley 13yo van 2024 drinken en dat is tot nu toe de whisky van de reis.
Grotendeels vergelijkbaar met SB10, maar qua mondgevoel veel meer vettigheid, veel meer smaak an sich, geen enkele zweem van ethanol ondanks de cask strength en dan een diep en gebalanceerd palet met noten en heel veel citroen. Echt bijzonder veel citroen. Wat een prachtwhisky.
Na de twee tours konden we aansluiten bij de Cadenheads watehouse tasting, waar uit het vat je glas werd gevuld met het volgende (in vogelvlucht):
- 12 yo Blended Malt (12yo Aultmore, 20yo Glenrothes en 13-16yo Glenallachie): Uitstekend! Boter en karamel, soepel op de beste manier, maar niet complex. Gewoon krankzinnig lekker a 45 pond.
- Glenburgie 12 Madeira finish 57.5%; fruitig, aardsig, maar geen simpele drinker. De minst verfijnde.
- Craigellachie 13 Oloroso finish 55.1%; bijna rood van kleur, waarbij het diepe, vette distillaat goed opbokst tegen de volle sherrytonen. Heel typisch Speyside.
- Glen Garioch 11 Amontillado finish 58%; erg lekker, met een meer droge sherry als nasmaak terwijl de volle, industriële tonen met lichte zwavel/vuurwerktonen van een sherried Glen Garioch meer op de voorgrond staan. Mijn maten vonden dit vreselijk, ik heerlijk.
- Orkney 20 (HP) ex refill Bourbon 61%; de beste van allen. Ik zou zweren dat het Springbank was, maar het was bloemiger en de heide smaak, typisch voor Highland Park, was echt centraal in deze drank. Lekkere stinkerige turf, lekker veel bourbon tonen en bijzonder makkelijk te drinken op meer dan 60%. 100 pond...
- Bunnahabhain Staoisha 9 ex refill Bourbon 60%; heavily peated, maar onder de KK en Lagg. Het viel eigenlijk een beetje weg bij die twee, dus absoluut geen slechte whisky, maar ik was reeds verpest.
Nou heb ik nog niks gezegd over de 4 Springbank Shop handfills (de KK en Hazelburn waren het lekkerst), of de aangeschafte Longrow 16 Cask Strength op Port alsook de Springbank 10 Cask Strength op Fijian Rum Casks. Maar die moeten eerst in NL open, dus die volgen!
Morgen pauze, maar we gaan wel op weg naar Ardnamurchan Distillery.
Heel gaaf KK en SB op een dag bezoeken, en de Cadenhead Shop geeft me een beetje Harry Potter vibes haha, Van de Cadenhead tasting lijkt me de Glen Garioch 11 Amontillado finish 58% en de Orkney 20 (HP) ex refill Bourbon 61% heel gaaf om te proeven!
Hoe is die tour?
Het klinkt erg gaaf om zo vanuit een vat een glas te proeven? ik vind het nogal een aardige lijst met zo'n 55/60% ikzelf ben nogal erg langzaam als het gaat om proeven laat het graag even rusten in het glas om vervolgens van een klein glaasje toch zo 3 a 4 kleine slokjes te halen over een bepaalde tijd, krijg je hier ook een beetje de tijd tussen elke whisky of moet je doordrinken omdat de volgende er alweer aan komt?
En van KK vind ik de 16 heerlijk 2 flessen al van gehad nu nog eentje op voorraad gelukkig en de 12 is ook gewoon zo'n typiche whisky die zich onderscheid van de rest!
Van SB is de lekkerste die ik op heb (helaas niet zoveel einkel de core range) de 15 die heeft net als de KK 16 een vreemde zwavel, muffe droog ruikende noot die ik niet helemaal kan plaatsen maar wel heel onderscheidend is,ongeacht dat de KK 16 heel anders is dan de SB 15 hebben ze beide een soort rauw iets misschien is dat de Funk die sommige mensen benoemen maar ik vind het geweldig!
En van Longrow vind ik de normale, gewoon een prima whiksy voor de prijs, mocht iemand weten waar er voor een leuke prijs wel eens een 18 of een Red te koop staat of aangeboden word laat het me gerust weten want die staan al een tijdje op mijn wensen lijstje om een te proeven.
Van de warehouse tasting zei mijn maat dat hij een gewone tasting in een lokaal of bar-setting had verwacht. Hij wilde ook een relaxte lounge sfeer. Ik had dat ook juist verwacht, maar ik vond dit, in een warenhuis, tussen de vaten wel aanzienlijk beter! De vaten waren maar deels gebotteld (zoals te zien aan de flessen op de foto) en waren de laatste batch die ze wilde uitbrengen, geen selectie van crowdpleasers of standaard protocolletje van drams. Dit was whisky waar ze in geloofden en dat was te merken.
@Secsytime zeker! Het voelde nogal schaamteloos om de shop te fotograferen, maar je moet je voorstellen dat er 4 glazen tanks (demijohns) staan van va 30-40 liter per stuk. Elke demijohn bevat 1 van hun merken. KK, SB, LR of HB. Maar dat is dan hetgeen wat de warehouse manager die dag heeft uitgekozen als bijzonder vaatje. Er staat niks verder bij. Geen leeftijd, geen info over het vat. Alleen dat het cask strength is. Je kan ze ook alle vier proeven en ik vond deze keer de KK en HB uitstekend, terwijl ik niet lang geleden van een van mijn maten de SB handfill kreeg die geweldig gesherried was.Secsytime schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 23:11:
[...]
Is er wel wat te koop in de winkel van Springbank dan?
Daarnaast staat de hele core range er. Als je geluk hebt ook de SB15, SB18, HB12 variaties, HB 21 en de LR21 stond er deze keer (245 pond). Als je nog meer geluk hebt staan er Local Barleys of staan de specials er, zoals de nieuwe Sherrywood range.
Daarbovenop kon je de Campbeltown Festival bottelingen kopen. Kijk even naar Aquavitae's reactie op 1 whisky daarvan in de laatste vPub op Youtube.
En dan dus nog de 'cage bottles'.
Er waren tijden de afgelopen jaren dat alle core ranges en cage bottles door flippers werden opgekocht. Maar zelfs dan kon je als fan nog de demijohn handfills kopen!
Dat klinkt behoorlijk willekeurig..Bambi105 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 08:06:
[...]
@Secsytime zeker! Het voelde nogal schaamteloos om de shop te fotograferen, maar je moet je voorstellen dat er 4 glazen tanks (demijohns) staan van va 30-40 liter per stuk. Elke demijohn bevat 1 van hun merken. KK, SB, LR of HB. Maar dat is dan hetgeen wat de warehouse manager die dag heeft uitgekozen als bijzonder vaatje. Er staat niks verder bij. Geen leeftijd, geen info over het vat. Alleen dat het cask strength is. Je kan ze ook alle vier proeven en ik vond deze keer de KK en HB uitstekend, terwijl ik niet lang geleden van een van mijn maten de SB handfill kreeg die geweldig gesherried was.
Daarnaast staat de hele core range er. Als je geluk hebt ook de SB15, SB18, HB12 variaties, HB 21 en de LR21 stond er deze keer (245 pond). Als je nog meer geluk hebt staan er Local Barleys of staan de specials er, zoals de nieuwe Sherrywood range.
Daarbovenop kon je de Campbeltown Festival bottelingen kopen. Kijk even naar Aquavitae's reactie op 1 whisky daarvan in de laatste vPub op Youtube.
En dan dus nog de 'cage bottles'.
Er waren tijden de afgelopen jaren dat alle core ranges en cage bottles door flippers werden opgekocht. Maar zelfs dan kon je als fan nog de demijohn handfills kopen!
Die cage bottles zijn wel erg cool!
:strip_exif()/f/image/dcgS2GBpkEztcITsGrzTWNS0.jpg?f=fotoalbum_large)
Neus: sterk, alsof t een cask strength is. Ruikt niet naar een 21 jarige, maar eerder naar een 10 of 12 jarige. Veenwater, erg bloemig, en vanille-zoet.
Smaak: best een kick, smaakt vrij jong naar een 12 of 15 jarige whisky. Geen bittertje, weinig hout, veel bourbon en bloemigheid. Die vanillige zoetheid was ook in de smaak aanwezig, bijna alsof er rumcask invloeden in zitten. Verder vrij weinig smaak, geen complexiteit.
Nasmaak: nasmaak is vrij snel weg dus dit was mijns inziens vrij korte beleving. Duidelijk bourbon'ig, totaal niet droog. Als dit een reguliere 15 jarige Glenfiddich was, had ik t ook geloofd.
Nee, hier zou ik geen grote fles van kopen, zeker niet met de huidige prijzen. Deze had de 46,3% wel echt nodig, want volgens mij zou de bloemigheid minder doorkomen wanneer het maar 40% zou zijn geweest.
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
En dan heb je 't toch over een fles van 160/200 euro, dan zou je toch wel bepaalde verwachtingen moeten waarmaken.
[ Voor 17% gewijzigd door Jeffrey1908 op 03-06-2024 09:09 ]
Je maakt daar eigenlijk een interessant punt. Is een whisky beter omdat 'ie duur is, of is 'ie duur omdat 'ie beter is?Jeffrey1908 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 07:42:
En dan heb je 't toch over een fles van 160/200 euro, dan zou je toch wel bepaalde verwachtingen moeten waarmaken.
Het is natuurlijk niet zo zwart wit en ik geloof best dat er grote verschillen in objectieve kwaliteit zijn. Echter kan ik me er niet aan onttrekken dat er ook in de whiskywereld een hoop confirmation bias is. "Het is duur en de experts zijn er lyrisch over, dus ik móet dit ook goed vinden", zeg maar (enigszins gechargeerd
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Nou dat is natuurlijk heel objectief of een whisky goed is of niet, maar je mag denk ik wel een verwachtings patroon hebben die bij een bepaalde prijs range zit.Vrijdag schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:20:
[...]
Je maakt daar eigenlijk een interessant punt. Is een whisky beter omdat 'ie duur is, of is 'ie duur omdat 'ie beter is?
Het is natuurlijk niet zo zwart wit en ik geloof best dat er grote verschillen in objectieve kwaliteit zijn. Echter kan ik me er niet aan onttrekken dat er ook in de whiskywereld een hoop confirmation bias is. "Het is duur en de experts zijn er lyrisch over, dus ik móet dit ook goed vinden", zeg maar (enigszins gechargeerd)
Tobermory bijvoorbeeld wilt een whisky op de markt brengen die in hun profiel past en bij de wat duurdere flessen mag je wel een iets wat verfijndere (betere) whisky verwachten lijkt mij,
Plus dit is ook gewoon mijn mening en die kan heel fout zijn maar zo beoordeel ik wel een whisky, mag die zo duur zijn van mij of is die dit niet waard.
Ik neem aan dat je juist subjectief bedoelt?Jeffrey1908 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:27:
[...]
Nou dat is natuurlijk heel objectief of een whisky goed is of niet, maar je mag denk ik wel een verwachtings patroon hebben die bij een bepaalde prijs range zit.
Op internet of in boeken heb ik namelijk nog nooit een checklist gevonden waaraan een 'goede' whisky moet voldoen. Wel aan welke voorwaarde een spirit moet voldoen om whisky te mogen heten.
Whisky is en blijft een smaakbeleving die iedereen voor zichzelf maakt. Of het nu gaat om het alcoholpercentage, de leeftijd, de vaten waarop het gerijpt is; iedereen waardeert dat anders.
En dat is maar goed ook. Als er maar een paar 'goede' whisky's zouden zijn, zouden veel mensen die drinken. Doordat iedere whisky anders is, en door iedereen anders beleefd wordt, is er een enorme range aan whisky's ontstaan.
Nou ja, ik kon me nog herinneren dat je een Glenfarclas 25yr voor 90 euro kon krijgen en een Glendronach 21yr voor 72 euro....Die tijden zijn al een jaar of 7 niet meer. Daar is allemaal ~100 euro erbovenop gekomen. Dus ik moet het in de huidige tijdsgeest zetten. Doorgaans koop ik niet echt grote flessen als ik ze nog nooit geprobeerd heb, op enkelingen naVrijdag schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:20:
[...]
Je maakt daar eigenlijk een interessant punt. Is een whisky beter omdat 'ie duur is, of is 'ie duur omdat 'ie beter is?
Het is natuurlijk niet zo zwart wit en ik geloof best dat er grote verschillen in objectieve kwaliteit zijn. Echter kan ik me er niet aan onttrekken dat er ook in de whiskywereld een hoop confirmation bias is. "Het is duur en de experts zijn er lyrisch over, dus ik móet dit ook goed vinden", zeg maar (enigszins gechargeerd)
Ik wil eerst weten hoe het smaakt voordat ik een sloot geld ga uitgeven. Ik zeg ook niet dat het het per definitie niet waard is, maar voor mijn persoonlijke smaakvoorkeuren heb ik wel iets hogere verwachtingen als ik 160 euro ga uitgeven aan een fles. Dat ga ik niet gewoon zomaar even kopen. Dus ik koop altijd samples om te proeven. Ja, ik weet dat het in verhouding (qua inhoud) duurder is, maar het is pas echt duurkoop als je een theoretisch uitstekende dure whisky koopt en dan wat teleurstelt.
Deze Tobermory 21yr is er voor mij persoonlijk eentje van. Ik zeg niet dat het geen 150 euro waard is, maar voor mij is het dat in ieder geval niet. Jammer, want ik had wel gedacht dat ie echt volumineus en krachtig zou zijn met een rijke diversiteit aan smaken, maar dat vond ik helaas niet terug.
Zo vond ik de Highland Park 12yr Viking Honor en de Ledaig 10yr verrassend complex qua smaken en dat voor een prijs van <40 euro.
Dus ja, van een 21 jarige voor 150 euro mag het mijns inziens wel wat complexiteit geven, en dat was nu jammer genoeg niet het geval. Ik ben wel blij dat ik em geprobeerd heb
Nu die 18yr distillers exclusive open maken en proeven. Die heb ik op de gok gekocht voor 55 pond (20cl). Als dat ook niks is, dan is dat jammer, maar ik ga er even vanuit dat die 18 yr single cask oloroso toch wel erg complex is. Ook dát wilt niet altijd wat zeggen; ik heb een Benriach 17yr PX cask sampletje op ~52% gehad en die smaakte ook erg weinig complex helaas. We gaan het zien. #YOLO
Helemaal mee eens. Daarom vind ik het momenteel veel spannender om in het <50 euro segment pareltjes te vinden. En daarnaast veel meer gefocust op Rum, daar zit zoveel spannends dat nog niet qua bedragen is geëxplodeerd zoals helaas wel bij whisky.Deathchant schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:38:
[...]
Nou ja, ik kon me nog herinneren dat je een Glenfarclas 25yr voor 90 euro kon krijgen en een Glendronach 21yr voor 72 euro....Die tijden zijn al een jaar of 7 niet meer. Daar is allemaal ~100 euro erbovenop gekomen. Dus ik moet het in de huidige tijdsgeest zetten. Doorgaans koop ik niet echt grote flessen als ik ze nog nooit geprobeerd heb, op enkelingen na![]()
Ik wil eerst weten hoe het smaakt voordat ik een sloot geld ga uitgeven. Ik zeg ook niet dat het het per definitie niet waard is, maar voor mijn persoonlijke smaakvoorkeuren heb ik wel iets hogere verwachtingen als ik 160 euro ga uitgeven aan een fles. Dat ga ik niet gewoon zomaar even kopen. Dus ik koop altijd samples om te proeven. Ja, ik weet dat het in verhouding (qua inhoud) duurder is, maar het is pas echt duurkoop als je een theoretisch uitstekende dure whisky koopt en dan wat teleurstelt.
Deze Tobermory 21yr is er voor mij persoonlijk eentje van. Ik zeg niet dat het geen 150 euro waard is, maar voor mij is het dat in ieder geval niet. Jammer, want ik had wel gedacht dat ie echt volumineus en krachtig zou zijn met een rijke diversiteit aan smaken, maar dat vond ik helaas niet terug.
Zo vond ik de Highland Park 12yr Viking Honor en de Ledaig 10yr verrassend complex qua smaken en dat voor een prijs van <40 euro.
Dus ja, van een 21 jarige voor 150 euro mag het mijns inziens wel wat complexiteit geven, en dat was nu jammer genoeg niet het geval. Ik ben wel blij dat ik em geprobeerd heb
Nu die 18yr distillers exclusive open maken en proeven. Die heb ik op de gok gekocht voor 55 pond (20cl). Als dat ook niks is, dan is dat jammer, maar ik ga er even vanuit dat die 18 yr single cask oloroso toch wel erg complex is. Ook dát wilt niet altijd wat zeggen; ik heb een Benriach 17yr PX cask sampletje op ~52% gehad en die smaakte ook erg weinig complex helaas. We gaan het zien. #YOLO
Voor mij hoeft het niet perse "bang for buck" te zijn ofzo. Voor mij hoeft een whisky niet perse goedkoop te zijn. Maar áls ik al 150-200 euro ga uitgeven, dan wil ik wel meer qua smaak dan dat die Tobermory me gaf.olafmol schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:00:
[...]
Helemaal mee eens. Daarom vind ik het momenteel veel spannender om in het <50 euro segment pareltjes te vinden. En daarnaast veel meer gefocust op Rum, daar zit zoveel spannends dat nog niet qua bedragen is geëxplodeerd zoals helaas wel bij whisky.
Zo zou ik zo zeggen dat ik de Kavalan Solist sherry of vinho barrique echt wel 120-150 euro waard vind. Dus als er ook echt goeie shit tussen zit voor dat geld, wil ik het best kopen.
Rum...tja, ik heb het geprobeerd, maar ik ben niet zo into rum. Het is me allemaal echt te zoet en chemisch (?). De rum die me bijgebleven was die ik de moeite waard vond, was de Tres Hombres (dominicaanse republiek). Wellicht heb ik nog niet genoeg geprobeerd, maar tot nu toe vind ik whisky gewoon het beste passen bij wat ik kan hebben.
Ik drink verder geen enkel ander alcoholhoudende drank, alhoewel het er allemaal erg lekker uitziet (wijn, bier, etc), maar ik vind het echt niet lekker.
Een eigen mening kan natuurlijk nooit fout zijn. Immers is het jou persoonlijke mening gebaseerd op jou als persoon.Jeffrey1908 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:27:
[...]
Nou dat is natuurlijk heel objectief of een whisky goed is of niet, maar je mag denk ik wel een verwachtings patroon hebben die bij een bepaalde prijs range zit.
Plus dit is ook gewoon mijn mening en die kan heel fout zijn maar zo beoordeel ik wel een whisky, mag die zo duur zijn van mij of is die dit niet waard.
En dat geldt ook voor smaak.
Ik heb ook wel eens dure Whisky's op, maar ik vond ze zeker niet allemaal lekker. Of ze voldeden idd niet aan de verwachting.
Voor mij betekend duur dus ook niet dat het dan automatisch goed of lekker is.
Ik kan namelijk ook zeker genieten van een goedkopere Whisky.
Zo heb ik laatst een Le Breuil single malt bij mijn slijter vandaan gehaald.
Een Franse Whisky uit Normandie.
https://slijterij-hetplei...reuil-whisky-de-normanie/
Een heerlijke zacht Whisky.
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
Kavalan maakt echt geweldige whisky's!Deathchant schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:08:
[...]
Voor mij hoeft het niet perse "bang for buck" te zijn ofzo. Voor mij hoeft een whisky niet perse goedkoop te zijn. Maar áls ik al 150-200 euro ga uitgeven, dan wil ik wel meer qua smaak dan dat die Tobermory me gaf.
Zo zou ik zo zeggen dat ik de Kavalan Solist sherry of vinho barrique echt wel 120-150 euro waard vind. Dus als er ook echt goeie shit tussen zit voor dat geld, wil ik het best kopen.
Rum...tja, ik heb het geprobeerd, maar ik ben niet zo into rum. Het is me allemaal echt te zoet en chemisch (?). De rum die me bijgebleven was die ik de moeite waard vond, was de Tres Hombres (dominicaanse republiek). Wellicht heb ik nog niet genoeg geprobeerd, maar tot nu toe vind ik whisky gewoon het beste passen bij wat ik kan hebben.
Ik drink verder geen enkel ander alcoholhoudende drank, alhoewel het er allemaal erg lekker uitziet (wijn, bier, etc), maar ik vind het echt niet lekker.
Leuk! Mooi festival zo, leuk publiek.
Middag was een stuk drukker dan de avond dus heb zelf nog een tijd bij Van Wees geholpen (die stond alleen op een tafel van 5 meter en wij waren met zijn 5en. Dus dan maar even overlopen

[ Voor 7% gewijzigd door KillaZ op 03-06-2024 16:07 ]
K to the KillaZ
Dat verschilt natuurlijk heel erg, een whisky die 'duur' is door schaarste of zeldzaamheid of dat een whisky met een bepaalde prijs op de markt word gebracht.Vrijdag schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:20:
[...]
Prijs zegt uiteraard niet alles zo kocht ik bij Dirk 3 Craigellachie 13 voor 28 euro tot 3 jaar geleden nu kost die gemiddeld genomen overal zo'n 40/50 euro maar de whisky zelf is niet perse beter geworden.
En net als bij andere producten word er natuurlijk ook hype, fomo gecreëerd rond bepaalde merken of uitvoeringen die wat met de prijs zouden kunnen doen, en ook in dit geval blijft de whisky hetzelfde.
En misschien heb je hier ook wel gelijk in hoor, maar dan nog moet je proberen tussen alle reviews door je eigen mening te vormen want helaas hebben we niet de luxe om alles te kunnen proeven wat we zouden willen kopen. (ik niet tenminste)
Ik bedoel subjectief inderdaad, Nee, uiteraard is er geen checklist die een goede whisky bevestigd, dat ben je natuurlijk zelf die dat doet, Jij weet wat je lekker vindt of verwacht van een voor jou goede whisky.m181087 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:32:
[...]
Ik neem aan dat je juist subjectief bedoelt?
Op internet of in boeken heb ik namelijk nog nooit een checklist gevonden waaraan een 'goede' whisky moet voldoen. Wel aan welke voorwaarde een spirit moet voldoen om whisky te mogen heten.
Whisky is en blijft een smaakbeleving die iedereen voor zichzelf maakt. Of het nu gaat om het alcoholpercentage, de leeftijd, de vaten waarop het gerijpt is; iedereen waardeert dat anders.
En dat is maar goed ook. Als er maar een paar 'goede' whisky's zouden zijn, zouden veel mensen die drinken. Doordat iedere whisky anders is, en door iedereen anders beleefd wordt, is er een enorme range aan whisky's ontstaan.
Maar ik vind het wel belangrijk dat wanneer ik een whisky van 50 euro beoordeel voor mezelf ik deze ook wat meer vergeef voor wat die niet goed zou mogen doen voor mij, bij een whisky van 100 euro verwacht ik al iets meer, en rond de 200 euro dan moet het toch wel erg goed zijn wil ik hier ook echt 200 euro voor betalen.
En het is juist prachtig dat niet iedereen dezelfe whisky drinkt omdat die 'goed' is maar ik ben wel van mening dat de prijs tegenover de kwaliteit moet staan.
@hfos Geloof het of niet, maar nog geen enkele fles van wat ik sinds 2018 heb gekocht is open gegaanhfos schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:26:
[...]
Sta altijd open voor een sample swap, zeker als je tegenwoordig van de peat bent
Mocht je nog geinteresseerd zijn in reguliere samples, ik heb het volgende:
- Aberlour 12yr non-chill-filtered (48%)
- Aberlour A'Bunadh batch 56 (61,2%)
- Aberlour A'Bunadh batch 66 (59,2%)
- Balblair 90
- Balvenie 12yr double wood
- Balvenie 14yr Caribbean Cask
- Balvenie 15yr single barrel sherry cask (47,8%, cask #241)
- Balvenie 17yr doublewood
- Beinn Dubh (43%)
- Ben Nevis 20yr (51,7%, cask #745490) -> in Aken gekocht bij Vom Fass
- Dalmore King Alexander III
- Edradour 2008 Sherry Decanter 12yr (57,7%)
- Clayborn (duits)
- GlenAllachie 15yr
- Glendronach 15yr revival (46%)
- Glendronach Cask strength batch 5 (55,3%)
- Glen Garioch 1797 founders reserve
- Glenfarclas 10yr
- Glenfarclas 105 (60%)
- Glenfiddich 21yr gran reserva rum cask finish (cask #36)
- Glenlivet 12yr FirstFill
- Glenlivet 15yr
- Glenlivet 18yr
- Glenlivet 25yr
- Glenturret 21yr (51,6%, exclusive malt)
- Highland Park 12yr Viking Honor
- Jameson 12yr (iers)
- Jura 10yr origin
- Jura 16yr Diurachs own
- Mannachmore 12yr (46%)
- Singleton Tailfire
- Springbank 12 CS batch 18 (heb ik van jou gekregen, maar nog wat over
)
- Tobermory 9yr, 46% (2008, cask #110359) -> in Aken gekocht bij Vom Fass
[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 03-06-2024 18:08 ]
:strip_exif()/f/image/AcZ3QymqJh41UFxgNSxnz8aJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tcPkth1PFDkZHFD0RfQK8T1Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag weer een stukje whiskyhemel op aarde voor deze Whisky Tweaker. Ardnamurchan Distillery.
Dit is een distilleerderij waar je graag de omrit voor wil doen! De rit alleen al was buitengewoon mooi, zelfs voor de al zo schone Highlands. Eenmaal daar deden we de Behind the Scenes tour, 2 uur lang inclusief de warenhuizen.
:strip_exif()/f/image/jaHe3n2n2S3RgdDMnDxtSWiU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V3gqQAjSts9hupoVlcShX3Yw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OubAOqWJxArFppQesGKBbQqf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uE9CTmRZhiGKCTIoQq8TvwKU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R2vSylPO1hBjKChBJ9SssCR8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6gJopMSVCrQURZrztDoedB5G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FqfXgaDkq7FVgbbh416EpYsC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kGEAMh1FxFOrSHcuSDDDUh6W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/grPBJ2SgQUzpD39Qct4nC9hf.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat spande de kroon van de reis tot nu toe. Op de foto's zie je zowel de dunnage warenhuizen (vaten op balken op de aarde) als de betonnen tweede verdieping van één van de warenhuizen. De geur was ongelofelijk, zo zoet en fruitig van het distillaat.
Daar leerden we welke prachtvaten ze hebben. Bergen Spinola PX en Paul Launois Champagne, maar ook tequila, rum, pinot noir, veel Woodford Reserve bourbon en veel meer. Soms ook (zie foto's) ex-Caol Ila, ex-Benrinnes of ex-Ben Nevis bourbon barrels. En overal mooi genoteerd of het Olo (Oloroso) of GP (Golden Promise Barley).
Dit gaat wel erg diep, maar blijkbaar fermenteert de GP heel lang en langzaam, dus kan je gerust de fermentatietijd twee keer zo lang maken (dus 6-7 dagen), terwijl veel distilleerderijen max. 30-50 uur fermenteren. Daardoor komt nog meer fruitigheid naar voren en krijgt het meer complexiteit.
Het geturfde deel is na het mouten, voor distillatie, 20 ppm. Het eind resultaat is vaak licht geturfd, zoals Highland Park. Maar hun Cask Strength is bijna geheel geturfd op 20 ppm en die is al veel steviger, bijna zwaar geturfd te noemen.
Maar nu komt er dus een batch van 80 ppm geturfde gerst aan voor een ware heavily peated Ardnamurchan! Nog één om in de gaten te houden (voor over ca 3 a 4 jaar).
Dit klinkt mega intressant! Word dit een bepaalde lijn van hun 'de Golden Promise line' of moeten we op onderzoek uit waar dit wel of niet gebruikt word?Bambi105 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:03:
Die Golden Promise Ardna's moeten we in de gaten gaan houden. Blijkbaar geven die een heel vettig distillaat, maar na ook de gemoute GP gerst te hebben geroken ben ik al overtuigd. De geturfde gemoute 'standaard' gerst viel volkomen weg bij de zoete, pasgebakken koekjes geur van de Golden Promise. Absoluut vol belofte.
Dit gaat wel erg diep, maar blijkbaar fermenteert de GP heel lang en langzaam, dus kan je gerust de fermentatietijd twee keer zo lang maken (dus 6-7 dagen), terwijl veel distilleerderijen max. 30-50 uur fermenteren. Daardoor komt nog meer fruitigheid naar voren en krijgt het meer complexiteit.
Goed om te weten! Heavily peated Ardnamurchan even wachten nog maar je maakt me er wel benieuwd naar!Bambi105 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:08:
Nog een gedetailleerd Ardna weetje: het profiel van Ardnamurchan whisky is er een van deels geturfd en deels ongeturfd, met een mengsel van bourbon en sherry.
Het geturfde deel is na het mouten, voor distillatie, 20 ppm. Het eind resultaat is vaak licht geturfd, zoals Highland Park. Maar hun Cask Strength is bijna geheel geturfd op 20 ppm en die is al veel steviger, bijna zwaar geturfd te noemen.
Maar nu komt er dus een batch van 80 ppm geturfde gerst aan voor een ware heavily peated Ardnamurchan! Nog één om in de gaten te houden (voor over ca 3 a 4 jaar).
Geur: muffig zoete sherry, jong, veenwater, beetje roosvicee, groenig
Smaak: begint rustig, ineens flink opbouwend lichtzoete sherry, houtig en meteen komen flink hartige/zoutige tonen naar de voorgrond, alsof je pure chocolade met zeezout of salted-caramel eet (uiteraard niet zo zoet). Verder een lekker stevige prikkel.
Afdronk: lang, droog wordend, houtig en 5 minuten later tijdens uitademing zelfs wat vloeitjes gevuld met shag.
Nou, hier gebeurt in ieder geval veel meer dan bij de Tobermory 21yr! Poeh, dit is een stevige whisky, in a good way! Zeker sherried, maar niet alleen maar sherry. Die hartige smaak door de lichtzoete sherry smaak is echt top! En ik hou toch zo erg van leder en tabakszaken. Daarom was ik verliefd op enkele glendronachs (met name de allardice en de 19yr single casks), en deze Tobermory heeft dat in lichte vorm dus ook in de afdronk.
Tis nu 20 minuten geleden en kep nog steeds een beleving bij het door de neus uitademen.
Dit is wel wat ik een aparte whisky noem. Had ik de gok maar gewaagd en de grote fles gekocht. Maar ja, die krijg je nergens alleen bij de distillery zelf.
Maar is niet erg. Ik wist dat het risico bestond dat ik toch de grote wilde, maar ik ga gewoon genieten van dit 20cl flesje. Ik drink toch langzaam, dus dat pakt dit keer eens goed uit
Dat flesje had ook een mooie donkere kleur, gelukkig toch nog wat lekkers na de 21 te hebben haha.Deathchant schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 01:13:
Hierbij mijn tasting notes van de Tobermory 18yr single cask oloroso distillery exclusive, 57,9%
Geur: muffig zoete sherry, jong, veenwater, beetje roosvicee, groenig
Smaak: begint rustig, ineens flink opbouwend lichtzoete sherry, houtig en meteen komen flink hartige/zoutige tonen naar de voorgrond, alsof je pure chocolade met zeezout of salted-caramel eet (uiteraard niet zo zoet). Verder een lekker stevige prikkel.
Afdronk: lang, droog wordend, houtig en 5 minuten later tijdens uitademing zelfs wat vloeitjes gevuld met shag.
Nou, hier gebeurt in ieder geval veel meer dan bij de Tobermory 21yr! Poeh, dit is een stevige whisky, in a good way! Zeker sherried, maar niet alleen maar sherry. Die hartige smaak door de lichtzoete sherry smaak is echt top! En ik hou toch zo erg van leder en tabakszaken. Daarom was ik verliefd op enkele glendronachs (met name de allardice en de 19yr single casks), en deze Tobermory heeft dat in lichte vorm dus ook in de afdronk.
Tis nu 20 minuten geleden en kep nog steeds een beleving bij het door de neus uitademen.
Dit is wel wat ik een aparte whisky noem. Had ik de gok maar gewaagd en de grote fles gekocht. Maar ja, die krijg je nergens alleen bij de distillery zelf.
Maar is niet erg. Ik wist dat het risico bestond dat ik toch de grote wilde, maar ik ga gewoon genieten van dit 20cl flesje. Ik drink toch langzaam, dus dat pakt dit keer eens goed uit
Fijn als het lukt om toch de whisky nog te kunnen laten spreken tussen de sherry smaak door.
Daar lijkt het wel op! maar dat zal misschien ook wel met dit stukje te maken hebben wat ook invloed zal hebben op de prijs.Bambi105 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 23:31:
@Jeffrey1908 ze zeiden nog niks over een specifieke botteling, maar dit zal ongetwijfeld iets worden wat ze aan de grote klok gaan hangen, zeker na voorbeelden als deze: https://www.dramface.com/...dnamurchan-golden-promise
Golden Promise barley, a heritage barley originally created in the 60s, is really expensive to use simply because the yield rates are so low compared with more modern varietals, like Laureate. From a layperson’s perspective it looks like the wee kernels of barley are physically smaller, so I guess that contributes to the yield issue - you get physically less for your money?
Of ik ben te negatief en zou het mee kunnen vallen maar ik ga er wel vanuit dat dit doorberekend zal worden, desondanks ben ik er wel erg benieuwd naar want t klinkt veelbelovend.
:strip_exif()/f/image/scqaR75VLdhboPTm8Lb2jNqW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CF0fVXoOyuo3zUvPPJfmiGYb.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is ook wat gekocht en gedronken, hier in de West-Highlands. Bij Tyndrum Whisky kwam ik met de eigenaar aan de praat over rum en de indie bottelaar WhiskySponge. Hij bood me een klein glaasje 32 jaar oude Enmore aan van de Sponge.. een gesloten rum distilleerderij die een houten column still gebruikt. Heel bijzonder, eigenlijk heerlijk sherried whisky (bijna) maar met een randje mangosap, diesel/tankstation, olijven en tabak in de nasmaak. Uitzonderlijk..
Dat was voor mij de druppel en ik kocht de laatste fles RumSponge Uitvlucht 25 jaar op 60% ex-rum cask. Uitvlucht is een beetje als Enmore, een gesloten Guyanese distilleerderij met een houten pot still (niet column, zoals Enmore). Onvoorstelbaar lekker, wel veel droger en 'groener' dan de Enmore die op sherry vaten lag. Maar ook die mangosap, rauwe industrietonen en na een half uur ook die diepe tabak en sigarendoos tonen. Absoluut fenomenaal en een parel in de verzameling.
Op de Ardnamurchan distilleerderij kwamen meerdere flessen op tafel. Een 4yo sherry octave van 62,1% zonder turf was het allermooiste. Zo zacht voor die ABV, zo fris en fruitig, met die mest en staltoon en een zachte sherry achtergrond. De whisky rook als de warenhuizen, slecht te beschrijven.
[ Voor 3% gewijzigd door Bambi105 op 05-06-2024 07:31 . Reden: extra info ]
De Hand-Fill was een 7yo unpeated oloroso octave op meer dan 65% die heel dicht tegen die 4yo van hierboven aan zat, dus die heb ik aangeschaft. Ook weer veel zachter dan die 65% doet vermoeden.
Dan hadden we nog de Ardnamurchan Midgie op 48% die bestaat uit een mengsel van bourbon-, sherry-, madeira- en sauternes vaten bestond. Voor ieder die de standaard AD van Ardnamurchan kent, is dit absoluut de upgrade. Een funky, licht geturfde dram met net iets meer zoetigheid, een diepere aardse toon (mos, bosgrond, as) en een fijn vettig mondgevoel.
En voor ik het vergat, hadden ze de Ardnamurchan clubbotteling achtergehouden, een Glen Garioch 11 van Adelphi die niet lang geleden op Dramface. Die moet (en zal) ik nog proeven, waarna nog wat smaaknotities volgen.
Dit was citrus en specifiek citroen, vers gras, amandelen, heel licht, bijna Lowlands whisky met pas in de nasmaak toffee tonen. Licht zoetig, iets drogend, een heel gevaarlijke whisky omdat je blijft doordrinken hoewel de ABV weer enorm hoog ligt. Voor een eerste Ballindalloch ervaring heel goed. Ik kan het alleen vergelijken met bourbon Daftmill en oude Tormore. Wel erg duur voor een van hun eerste oplagen a €140+ per fles...
[ Voor 5% gewijzigd door Bambi105 op 04-06-2024 22:54 ]
Toch merk ik dat dat wel iets is waar ik echt een mentale barrière heb. Kijk ik zuiver naar het bedrag ten opzichte van hoe lang ik geniet van een fles dan is dat economisch best goed te praten. Toch het feit dat veel flessen meer dan verdubbeld zijn zonder goede reden (zo voelt het, ik weet dat het veel genuanceerder ligt) weerhoudt mij er wel van zomaar leuke dingen te halen.Deathchant schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:38:
Nou ja, ik kon me nog herinneren dat je een Glenfarclas 25yr voor 90 euro kon krijgen en een Glendronach 21yr voor 72 euro....Die tijden zijn al een jaar of 7 niet meer. Daar is allemaal ~100 euro erbovenop gekomen. Dus ik moet het in de huidige tijdsgeest zetten.
Aangezien whisky niet de enige drank is die ik lekker vind is de interesse simpelweg wat verschoven.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik snap het helemaal.Gonadan schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:03:
[...]
Toch merk ik dat dat wel iets is waar ik echt een mentale barrière heb. Kijk ik zuiver naar het bedrag ten opzichte van hoe lang ik geniet van een fles dan is dat economisch best goed te praten. Toch het feit dat veel flessen meer dan verdubbeld zijn zonder goede reden (zo voelt het, ik weet dat het veel genuanceerder ligt) weerhoudt mij er wel van zomaar leuke dingen te halen.
Aangezien whisky niet de enige drank is die ik lekker vind is de interesse simpelweg wat verschoven.
Het zal best zo zijn dat een groot deel komt door de ontzettend grote vraag, vooral vanuit China en de aziatische landen. Vaten raken minder snel in de roulatie door de lange rijping van age-statement-whisky's en worden daardoor flink duurder. Ook de vraag naar wijn en sherry is exponentieel toegenomen, waardoor er nog meer druk komt te staan op de verkrijgbaarheid van vaten. All true.
Maar laten we ook het hele opkopen-door-grote-bedrijven niet vergeten. Kep het idee dat vooral de laatste 10 jaar flink veel wisselingen van de wacht geweest zijn en ook nóg meer opgekocht is door grote bedrijven, die uiteraard meer efficientie/winst willen hebben.
Dan heb je nog de (rijke) mensen die over alle gefabriceerde hypes tig flessen moeten kopen en dan ook met woekerwinsten verkopen.
Kortom: het helpt allemaal niet. We zullen het moeten accepteren dat onze geliefde whisky's duurder worden. Er zal per budgetcategorie altijd whisky blijven uitkomen. Of die ons inziens net zo goed is in kwaliteit als dat 5-10 jaar geleden (en verder terug) was, is een ander verhaal.
Je geliefde Lagavulin 16yr voor 48 euro kopen, das war einmahl. Dat is nu gewoon voorbij, hoe zuur het ook is.
Wil je je budget niet verruimen, en wat jij ook terecht aanstipt je morele grenzen, dan zul je het moeten doen met het aanbod in dat budget.
De laatste echt goeie whisky's die betaalbaar waren (<55 euro) waren voor mij de GlenAllachie 15yr en de Highland Park 12yr Viking Honor.
Het is ook niet zo dat de whisky "geleidelijk duurder" wordt. Nee het gaat met vrij grote sprongen.
- Een Glengoyne 21 jaar zat enkele jaren geleden op de 80-90 euro. Nu 175 euro.
- Een Glendronach 21 jaar zat enkele jaren geleden op de 75-85 euro. Nu 200 euro.
- Een Glenfarclas 25 jaar zat enkele jaren geleden op de 90-100 euro. Nu 175 euro.
- Een Glendronach Allardice zat enkele jaren geleden op 64 euro. Nu 170 euro.
- Dalmore King Alexander III zat enkele jaren geleden op 112 euro. Nu in de aanbieding voor 245 euro.
In de tijden dat ik met whisky bezig was zaten in dat budget echt exclusieve (vaak oude) whisky's. Nu lijkt bijna ieders gehele core range daarnaartoe op te schuiven. De jongere of NAS whisky's vullen het gat <12 jaar nu op in de 30-50 euro categorie. En tegenwoordig lijkt het soms ook zo alsof ze any non-age-statement maken, voorzien van een exotisch klinkende Gaelic naam, en dan hoppa op 70 euro prijzen. Nou ben ik echt niet snobbig t.o.v. non-agestatement-whisky, er zijn zoveel NAS whisky's die echt goed smaken...Maar het lijkt steeds meer een trend te worden heb ik het idee. En dan ook niet bescheiden blijven qua prijs, nee nee, meteen 70 euro ofzo. Dus kep wel het idee ook dat whiskymakers "ermee weg komen" (als je het al zo moet noemen) om minder hun best te hoeven doen om een kwaliteitproduct neer te zetten, onder de noemer van "ja maar grote vraag etc". Ik heb in 2016 een welbekende single cask limited edition gekocht van Glendronach voor 198 euro. 21 jaar en 53%. Voor zo'n zelfde single cask edition betaal je nu 400+, echt waanzin.
Lijkt haast dezelfde trend te volgen als NVIDIA, smartphones en andere dingen
Ik had er wel een beetje "last" van dat de frustratie wel wat opliep dat alles zo duur was, maar ik heb me erbij neergelegd (ookal blijf ik klagen
Doordat ik zo vreselijk langzaam ben, heb ik nu nog 8 of 9 dichte flessen "van vroeger" die ik echt wel open wil maken, dus ik kan nog wel vooruit met echt goeie kwaliteit whisky's. Zo nu en dan (1x/jaar) koop ik een fles die ik dan eigenlijk per toeval tegenkom waar de smaaknotities zo goed van zijn dat ik het wel aandurf om te kopen zonder eerst een sample te hebben geproefd. Die zitten nog in het <100 euro segment, weliswaar niet ouder dan 12 jaar, maar wel superlekkere caskstrengths.
De Allardice en Parliament zijn echt waanzinnige whisky's, maar ik ga de huidige prijzen gewoon niet eraan uitgeven. Ik mis het karakter van een wat oudere whisky wel. Zo'n allardice is fenomenaal. En ook de Glengoyne 25yr is echt een superwhisky (die nu niet 270 euro kost wat toen al veel was, maar nu richting de 400, madness on a stick
Mijn Edradour 10yr SFTC is echt een hele goeie whisky die nu bijna op is. Kep nog een beetje Viking Honor en GlenAllachie 15yr en dan kan ik mijn dichte flessen beginnen open te maken.
Ik kijk zo nu en dan wanneer ik in een whisky hyperfocus zit of er dan toevallig wat langs komt wat me aanstaat voor het budget dat ik wil uitgeven, en indien niet, dan niet he
[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 05-06-2024 18:03 ]
En de indies van van wees (The Ultimate) vind ik ook vaak wel een goede prijs kwaliteit verhouding hebben.
Nou ja, zoals met 95% van alle prijsverhogingen kunnen we het niet veranderen. Het enige wat we als collectief kunnen doen is het niet kopenJeffrey1908 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:54:
Yep whisky is heel duur geworden, en ik blijf t maar kopenongelooflijk eigenlijk, maaaar we kunnen klagen en dat moeten we ook doen want het is ook gewoon (te) duur maar er zijn in mijn ogen wel wat kleine lichtpunjtes, zo vind ik de 100 proof lijn van Signatory best aantrekkelijk! Glentauchers 11 jaar 57.1% voor 50 euro en een Secret Orkney 14 jaar ook 57.1% 50 euro en dit alles is recentelijk uitgekomen.
En de indies van van wees (The Ultimate) vind ik ook vaak wel een goede prijs kwaliteit verhouding hebben.
Ja precies!Deathchant schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:19:
[...]
Nou ja, zoals met 95% van alle prijsverhogingen kunnen we het niet veranderen. Het enige wat we als collectief kunnen doen is het niet kopenMaar dat doen we niet dus blijft 't helaas zo. Enige wat je kunt doen is jezelf aan de situatie aanpassen en kijken wat wél nog kan (na een boel knotteren natuurlijk, want dat helpt bij het verwerkingsproces
)
Het blijft toch een gezamenlijke hobby, best een actief topic voor een glaasje gezelligheid
En laten we wel wezen doordat het zo uiteenlopend is staan we wel met ze alle in het weekend of doordeweeks bij de slijter om weer eens wat uit te zoeken tussen de 250+ misschien soms wel 650+ whisky's die er op dat moment in de slijterij staan of op een festival waar het super druk is en iedereen samen staat te proeven wat nou wel of geen knaller van een whisky is.
En dat vind ik er ook wel leuk aan ben nu al op een aantal festivals geweest en meen soms toch dezelfde terug te zien.
Ga dit jaar nog naar pottstill festival, arts of drinks, en internetional whisky festival Den Haag.
Iemand nog tips welk festival het bezoeken waard is?
Zo kon ik gisteren bij hem een flesje Kilkerran 8yo sherry cask matured meenemen. Glaasje geproefd met hem, heerlijke whisky. Ondanks de ontzettend vriendelijke prijs van €72,50 (hij blijft zich verzetten tegen prijsverhogingen die alleen gebaseerd zijn op schaarste en niet op kwaliteit) heb ik hem maar laten staan. Ik heb, naast wat ik open heb staan, nog 5 dichte flessen uit Campbeltown staan (Campbeltown Loch, The Gauldrons, Longrow Peated, SB 10 en 15) en ben na een vrij recente en compleet onverwachte operatie aan mijn buik alleen nog maar minder gaan drinken.
Zelf merk ik dat ik heel veel standaard flessen die half op zijn inmiddels doorschuif naar mijn vadertje van 94 die elke avond van een glas whisky geniet maar bijna net zo blij is met een simpele blend als met een dure single malt. Ik vind hem te oud om slechte whisky te drinken en een Balvenie Doublewood bijvoorbeeld of een andere standaard whisky (die je af en toe kado krijgt van iemand) doet mij niet zoveel meer eerlijk gezegd.
Ik beweeg zelf langzaam naar een (veel) duurder segment maar drink echt weinig dus vind het wel prima. Het enige wat ik echt jammer vind is dat er zo ontzettend veel goede flessen waren voor betaalbare prijzen die ik nu gewoon niet meer koop. Zoals de eerder aangehaalde Lagavulin 16. Of een Laphroaig Brodir. Er zit een mentale blokkade bij mij om het dubbele te betalen voor zo’n fles dan wat ik “ooit” betaald heb. Wel vreemd want alle dagelijkse boodschappen lijken inmiddels ook twee keer zo duur als vroeger 😅
[ Voor 17% gewijzigd door donleone83 op 06-06-2024 07:11 ]
In de prijscategorie van 40-55 euro kun je nog steeds flessen van goede kwaliteit vinden, maar ik merk dat ik de afgelopen jaren steeds vaker naar de 55-80 euro categorie ga om net wat meer kwaliteit te krijgen. Een hoger alcoholpercentage, langere rijping, etc. Omdat ik weet dat ik maar een klein aantal flessen per jaar drink, stel ik steeds hogere eisen aan wat ik drink.
Als de markt een dip krijgt, zullen steeds betere flessen beschikbaar worden binnen mijn prijsklasse. Waar je nu een fles van 12-15 jaar kunt kopen, kun je straks misschien een fles van 18 jaar binnen je budget vinden als de prijzen voldoende dalen. Daar kunnen wij als liefhebbers alleen maar blij mee zijn. Ik ben ook wel een beetje klaar met de zotte prijzen die je af en toe ziet. Investeerders zullen daarentegen minder blij zijn.
In theorie wel ja. Maar ik geloof niet dat de prijzen nog gaan dalen, mss wel stabiliseren. Terugdraaien van prijsverhogingen gebeurt eigenlijk alleen maar als de prijsverhoging door schaarste was ontstaan, en in veel whisky gevallen is het meer een marketing en investerings dingetje. En blijkbaar wordt het betaald door deze en gene.Slight schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:42:
@donleone83 Kwaliteit boven kwantiteit, dat is hoe het moet zijn wat mij betreft. Op een gegeven moment realiseer je je dat je maar een beperkt aantal flessen per jaar kunt drinken, en dat het weinig zin heeft om meer te kopen dan dat. Daarom kun je voor de flessen die je koopt ervoor kiezen om net wat meer uit te geven voor hogere kwaliteit.
In de prijscategorie van 40-55 euro kun je nog steeds flessen van goede kwaliteit vinden, maar ik merk dat ik de afgelopen jaren steeds vaker naar de 55-80 euro categorie ga om net wat meer kwaliteit te krijgen. Een hoger alcoholpercentage, langere rijping, etc. Omdat ik weet dat ik maar een klein aantal flessen per jaar drink, stel ik steeds hogere eisen aan wat ik drink.
Als de markt een dip krijgt, zullen steeds betere flessen beschikbaar worden binnen mijn prijsklasse. Waar je nu een fles van 12-15 jaar kunt kopen, kun je straks misschien een fles van 18 jaar binnen je budget vinden als de prijzen voldoende dalen. Daar kunnen wij als liefhebbers alleen maar blij mee zijn. Ik ben ook wel een beetje klaar met de zotte prijzen die je af en toe ziet. Investeerders zullen daarentegen minder blij zijn.
Ook het feit dat de trend omhoog is maakt dat mensen mss nu meer kopen, want mss is het straks ineens wel weer 50 euro duurder.
Het zijn net aandelen. Maar die dalen ook wel
Maar ik laat me graag verrassen. Ik houd de Glen Scotia Victoriana CS goed in de gaten qua prijs
Het grappige is dat het "klagen" van slijters (voor zover je het klagen mag noemen) zich vooral beperkt tot de jongens die online ook erg actief zijn. Er zijn heel veel "traditionele" slijters die hier lekker door blijven bestellen en nergens last van hebben. Die traditionele slijters doen vaak ook minder in de categorie 250+, dus misschien ligt het daar aan? Wie weet.donleone83 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 06:54:
Ik sprak gisteren met mijn vaste slijter en we kwamen tot de conclusie dat er momenteel voor het eerst in jaren een beetje een dip in de markt lijkt te zijn omdat er minder verkocht lijkt te worden en de distilleries een beetje ophouden met van alles nieuws de markt op te gooien. Hij merkt dat aan de bovenkant van de markt (waar natuurlijk ook veel investeerders zitten) er minder gebeurt. Hij heeft bijvoorbeeld nog een zeer exclusieve Chichibu bottling liggen die hij voor het eerst niet zomaar binnen een dag wegzet en leveranciers van whiskies die normaal heel hard gaan hebben opeens wat vaker extra doosjes om te leveren ipv minder.
Zo kon ik gisteren bij hem een flesje Kilkerran 8yo sherry cask matured meenemen. Glaasje geproefd met hem, heerlijke whisky. Ondanks de ontzettend vriendelijke prijs van €72,50 (hij blijft zich verzetten tegen prijsverhogingen die alleen gebaseerd zijn op schaarste en niet op kwaliteit) heb ik hem maar laten staan. Ik heb, naast wat ik open heb staan, nog 5 dichte flessen uit Campbeltown staan (Campbeltown Loch, The Gauldrons, Longrow Peated, SB 10 en 15) en ben na een vrij recente en compleet onverwachte operatie aan mijn buik alleen nog maar minder gaan drinken.
Zelf merk ik dat ik heel veel standaard flessen die half op zijn inmiddels doorschuif naar mijn vadertje van 94 die elke avond van een glas whisky geniet maar bijna net zo blij is met een simpele blend als met een dure single malt. Ik vind hem te oud om slechte whisky te drinken en een Balvenie Doublewood bijvoorbeeld of een andere standaard whisky (die je af en toe kado krijgt van iemand) doet mij niet zoveel meer eerlijk gezegd.
Ik beweeg zelf langzaam naar een (veel) duurder segment maar drink echt weinig dus vind het wel prima. Het enige wat ik echt jammer vind is dat er zo ontzettend veel goede flessen waren voor betaalbare prijzen die ik nu gewoon niet meer koop. Zoals de eerder aangehaalde Lagavulin 16. Of een Laphroaig Brodir. Er zit een mentale blokkade bij mij om het dubbele te betalen voor zo’n fles dan wat ik “ooit” betaald heb. Wel vreemd want alle dagelijkse boodschappen lijken inmiddels ook twee keer zo duur als vroeger 😅
Dat gezegd hebbende, dat hele sentiment voelde je niets van op Leiden. "We willen wat speciaals", dus je biedt een 12 jaar oude Aultmore aan. "Ja ik moet je dan wel 3 muntjes vragen"
"Nee nee, niet speciaal genoeg doe deze maar!!!" en meneer wijst een 27 jaar oude Balvenie aan voor 13 muntjes.

Er zijn nog steeds goede prijzen te vinden, maar helaas is alles gewoon duur geworden om in te kopen. Dat maakt dat vaten die "niet aantrekkelijk" waren, opeens aangeboden worden. Zonder van Wees te bashen ( ik stond nota bene een tijdje op Leiden het uit te schenken) maar een highland park van 14 jaar voor 50 euro is in de huidige markt "te goedkoop". Dat betekent niet dat het meteen een slechte whisky is, maar het is waarschijnlijk een vat geweest die in de oude markt niet interessant was om uit te brengen qua kwaliteit, maar nu voor 5 tientjes in de markt als HP gezet wordt om een mooie verkoop te halen.Jeffrey1908 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:54:
Yep whisky is heel duur geworden, en ik blijf t maar kopenongelooflijk eigenlijk, maaaar we kunnen klagen en dat moeten we ook doen want het is ook gewoon (te) duur maar er zijn in mijn ogen wel wat kleine lichtpunjtes, zo vind ik de 100 proof lijn van Signatory best aantrekkelijk! Glentauchers 11 jaar 57.1% voor 50 euro en een Secret Orkney 14 jaar ook 57.1% 50 euro en dit alles is recentelijk uitgekomen.
Slim, maar je introduceert mensen een HP die je voorheen niet als HP uit wilde brengen
[ Voor 18% gewijzigd door KillaZ op 06-06-2024 08:59 ]
K to the KillaZ
Ja mijn slijter hoor je ook niet klagen hoor. Die heeft zijn vaste clientele voor bijzondere flessen en heeft met veel klanten een langdurige band opgebouwd. Als hij iets binnen krijgt waarvan hij weet dat ik interesse heb krijg ik ook een appje - zoals een tijdje terug weer met SB15.KillaZ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:46:
[...]
Het grappige is dat het "klagen" van slijters (voor zover je het klagen mag noemen) zich vooral beperkt tot de jongens die online ook erg actief zijn. Er zijn heel veel "traditionele" slijters die hier lekker door blijven bestellen en nergens last van hebben. Die traditionele slijters doen vaak ook minder in de categorie 250+, dus misschien ligt het daar aan? Wie weet.
Dat gezegd hebbende, dat hele sentiment voelde je niets van op Leiden. "We willen wat speciaals", dus je biedt een 12 jaar oude Aultmore aan. "Ja ik moet je dan wel 3 muntjes vragen"
"Nee nee, niet speciaal genoeg doe deze maar!!!" en meneer wijst een 27 jaar oude Balvenie aan voor 13 muntjes.![]()
Ja zo hoort het toch, ik mag het wel zo'n slijter.donleone83 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:58:
[...]
Ja mijn slijter hoor je ook niet klagen hoor. Die heeft zijn vaste clientele voor bijzondere flessen en heeft met veel klanten een langdurige band opgebouwd. Als hij iets binnen krijgt waarvan hij weet dat ik interesse heb krijg ik ook een appje - zoals een tijdje terug weer met SB15.
Het gesprek in Leiden ging ook over de vaten die nu aangeboden worden. Vaten die gekocht zijn door particulieren en die nu willen cashen. Dat maakt het voor indie's een stuk lastiger, want die particulier wil cash zien, kijkt naar Whiskybase en denkt: "Kassa", nog voordat er ook maar een fles gebotteld is.
Idem voor de collecties die nu aangeboden worden, mensen kijken naar de WB prijs, gaan naar een slijter en willen er 30k voor hebben. Wil die slijter er wat aan verdienen kan hij niet meer dan 8 bieden......

[ Voor 36% gewijzigd door KillaZ op 06-06-2024 09:04 ]
K to the KillaZ
Prima toch. Laat die lui maar lekker zwetenKillaZ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:00:
[...]
Ja zo hoort het toch, ik mag het wel zo'n slijter.
Het gesprek in Leiden ging ook over de vaten die nu aangeboden worden. Vaten die gekocht zijn door particulieren en die nu willen cashen. Dat maakt het voor indie's een stuk lastiger, want die particulier wil cash zien, kijkt naar Whiskybase en denkt: "Kassa", nog voordat er ook maar een fles gebotteld is.
Idem voor de collecties die nu aangeboden worden, mensen kijken naar de WB prijs, gaan naar een slijter en willen er 30k voor hebben. Wil die slijter er wat aan verdienen kan hij niet meer dan 8 bieden......
Daar gaat niemand om zweten. Genoeg online whiskyveilingen of andere internationaal georienteerde platformen tegenwoordig, als je iets hebt wat het verkopen waard is verkoopt het gegarandeerd. Geen reden om het via een slijter te doen.
Ik heb ooit flessen verkocht via Whiskybase (*) en eerder dit jaar een cask via Whisky Auctioneer (**), en ben daar niet slechter van geworden. Moet daar ook bij zeggen dat ik nooit van die 'hype'flessen heb gekocht met het oog om te verkopen (wie weet die Highland Park viking serie nog, of die GoT serie van een paar jaar geleden), maar gewoon behoorlijk spul voor een acceptabele prijs.
Deze hele discussie speelt trouwens al een paar jaar, en het blijft me verbazen hoeveel 'rek' er wel niet in deze hele markt zit!
(* Waarom verkoop ik flessen? Omdat als iemand het viervoudige biedt van wat ik er ooit voor betaald heb het voor mij niet zo'n moeilijke keuze is. Het is niet alsof die whisky ineens 4x zo lekker is geworden.)
(** Waarom verkoop ik een vat en laat ik het niet bottlen oid? Omdat ik het ding kocht toen ik nog single was, intussen getrouwd en vader en ik weet niet wat ik met 150 flessen moet doen. Nu is het naar een bottelaar gegaan die het ongetwijfeld beter kan gebruiken dan ik.)
Ik las gister ook een artikel op Whiskymonkyes.com over dalende prijs van whisky.donleone83 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 06:54:
Ik sprak gisteren met mijn vaste slijter en we kwamen tot de conclusie dat er momenteel voor het eerst in jaren een beetje een dip in de markt lijkt te zijn omdat er minder verkocht lijkt te worden en de distilleries een beetje ophouden met van alles nieuws de markt op te gooien. Hij merkt dat aan de bovenkant van de markt (waar natuurlijk ook veel investeerders zitten) er minder gebeurt. Hij heeft bijvoorbeeld nog een zeer exclusieve Chichibu bottling liggen die hij voor het eerst niet zomaar binnen een dag wegzet en leveranciers van whiskies die normaal heel hard gaan hebben opeens wat vaker extra doosjes om te leveren ipv minder.
Patrick van Zuidam van Zuidam Distillers uit Baarle-Nassau verwacht een normalisatie van de whiskyprijzen en ziet dit als een positieve ontwikkeling. Whisky is immers gemaakt om van te genieten, niet om naar te kijken. Johannes Moosbrugger, beheerder van de whisky-prijsindex Whiskystats, beaamt dat de gewone consument een goede tijd tegemoet gaat.
Ja leuk stukje alleen zie ik dit niet op korte termijn gebeuren en dat word ook direct bevestigd in het stukje eronder haha.
Ondanks de verwachte prijsdalingen verwacht niemand dat de prijzen van whisky echt zullen inzakken. Roy Kroeze van Stokerij Sculte uit Ootmarsum wijst op de blijvende populariteit van de drank onder consumenten. Waar whisky vroeger meer een oudemannendrank was, is het tegenwoordig ook in trek bij jongvolwassenen. Bovendien is er van een bepaalde whisky altijd maar een beperkte hoeveelheid beschikbaar, wat ervoor zorgt dat de prijzen wat hoger blijven liggen.
Deze tekst komt een stuk dichter bij mijn idee van de markt.
Zo denk ik er ook over, het zal niet goedkoper gaan worden, kijk maar eens om je heen zulke dingen gebeuren zelde bij producten of diensten, mits ze in noodweer verkeren maar dat doen de slijters niet.olafmol schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:19:
[...]
In theorie wel ja. Maar ik geloof niet dat de prijzen nog gaan dalen, mss wel stabiliseren. Terugdraaien van prijsverhogingen gebeurt eigenlijk alleen maar als de prijsverhoging door schaarste was ontstaan, en in veel whisky gevallen is het meer een marketing en investerings dingetje. En blijkbaar wordt het betaald door deze en gene.
Ook het feit dat de trend omhoog is maakt dat mensen mss nu meer kopen, want mss is het straks ineens wel weer 50 euro duurder.
Het zijn net aandelen. Maar die dalen ook welDat zie ik voor whisky dus niet gebeuren.
Ook dit sluit prima aan bij hoe ik de markt zie, waar schaarste gecreëerd kan worden en waar geld verdient kan worden laat niemand zijn kansen liggen.hfos schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:37:
[...]
Daar gaat niemand om zweten. Genoeg online whiskyveilingen of andere internationaal georienteerde platformen tegenwoordig, als je iets hebt wat het verkopen waard is verkoopt het gegarandeerd. Geen reden om het via een slijter te doen.
Ik heb ooit flessen verkocht via Whiskybase (*) en eerder dit jaar een cask via Whisky Auctioneer (**), en ben daar niet slechter van geworden. Moet daar ook bij zeggen dat ik nooit van die 'hype'flessen heb gekocht met het oog om te verkopen (wie weet die Highland Park viking serie nog, of die GoT serie van een paar jaar geleden), maar gewoon behoorlijk spul voor een acceptabele prijs.
Deze hele discussie speelt trouwens al een paar jaar, en het blijft me verbazen hoeveel 'rek' er wel niet in deze hele markt zit!
(* Waarom verkoop ik flessen? Omdat als iemand het viervoudige biedt van wat ik er ooit voor betaald heb het voor mij niet zo'n moeilijke keuze is. Het is niet alsof die whisky ineens 4x zo lekker is geworden.)
(** Waarom verkoop ik een vat en laat ik het niet bottlen oid? Omdat ik het ding kocht toen ik nog single was, intussen getrouwd en vader en ik weet niet wat ik met 150 flessen moet doen. Nu is het naar een bottelaar gegaan die het ongetwijfeld beter kan gebruiken dan ik.)
Hier bedoel ik niks vervelends mee naar jou toe hoor @hfos
Gaat voornamelijk over t vet gedrukte stukje.
Ik wou al zeggen, 'vechten?'Jeffrey1908 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:48:
[...]
Hier bedoel ik niks vervelends mee naar jou toe hoor @hfos
Gaat voornamelijk over t vet gedrukte stukje.
Ben het met je eens, zolang whisky zo populair blijft dat elke regio zijn eigen whiskyfestival heeft en je wordt doodgegooid met whiskyclubjes en artikelen over investeren in whisky zal die verwachte normalisatie nog wel even uitblijven. En zoals je al aangeeft, de beschikbare hoeveelheid is eindig...
Aan de andere kant staan winkels volgens mij niet bepaald leeg, en wat ik zelfs als een positieve ontwikkeling zie is dat er meer geëxperimenteerd wordt dan ooit met vattypes, finishes, grondstoffen en weet ik het. Ik heb geen probleem met een jonge whisky of een NAS als het een degelijk product betreft, zolang de prijs maar een beetje in verhouding is tot het gebodene.
De slijter waar ik veel kwam heeft het vaak genoeg gehad over de tijden dat hij de Macallan 10yo CS voor €35 had staan... en dat die bleef staan, hij raakte hem aan de straatstenen niet kwijt. Ik heb er wat van gehad, het is iets waar @Deathchant best blij van zou worden.
Nou ben ik voor de bijl gegaan en heb een fles gehaald
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6Fe0O295DfG3nZSbdxgi1jRP.jpg?f=user_large)
K to the KillaZ
En vanavond heb ik hem gepakt omdat ik zag dat ralfy namelijk precies dezelfde een review heeft gegeven ook cask 386.
YouTube: ralfy review 945 - Edradour 10yo @46%vol: (Signatory)
Ik ervaar hem wel iets anders dan ralfy maar dat komt misschien ook omdat deze al vrij (lang) open staat.
:strip_exif()/f/image/BkA2JoFa8d8I5RVO9lYba7Hn.jpg?f=fotoalbum_large)
Neus:rozijnen, kaneel, honing, iets wat droog maar niet zoals fino sherry in whisky droog kan zijn, iets wat tussen zuur en hout inzit maar niet zoals oud hout, vanille, en als die wat langer staat ook wel een beetje cassis.
Smaak:kruidig, kaneel, grapefruit,ook wel iets van pepper en wat sinasappel, en ook een wat droge aardse smaak.
Afdronk:Witte peper, zoet hout, op een vreemde manier ook weer iets aards en drogend, en blijft best lang hangen.
Al met al een leuke whisky, smaakt trouwens ook wel alsof die iets wat hoger in ze alcohol zit dan 46% hij doet wat ruiger aan, tot die een goed half uurtje staat dan is die echt wel heel toegankelijk en een stuk minder ruig.
[ Voor 3% gewijzigd door Jeffrey1908 op 07-06-2024 23:38 ]
Die beviel me echt heel goed. Vele malen beter nog dan de 'gewone' 12 Caledonia.
Ja, ze hebben recentelijk een heleboel variaties uitgebracht.Slight schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 23:16:
Over Edradour gesproken, ik heb recent deze parel op Madeira casks aangeschaft: https://www.whiskybase.co...isky/248941/edradour-2012
Die beviel me echt heel goed. Vele malen beter nog dan de 'gewone' 12 Caledonia.
Ik heb de Barbaresco, Sauternes, Burgundy, en de Olorosso sherry butts batch 1 nog klaar staan om te proeven de Madeira helaas nog niet
Echt een goeie fles aangeschaft!teot schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:55:
Voor een niet nader te noemen online whiskyproeverijeerder dit jaar kreeg ik een aantal proefsetjes. Helaas kon ik niet bij die proeverij zijn vanwege ziekte en heb ik het een paar weken later zelf gehouden met de opname. De Ledaig 14 bleef me toch wel goed bij omdat die een prettige rooksmaak heeft naast de andere smaken.
Nou ben ik voor de bijl gegaan en heb een fles gehaald
[Afbeelding]
Stijgingen kan ik wel accepteren, maar het moet wel logisch zijn. De Lagavulin 16 is een mooi voorbeeld. Dat blijft een klassieker die prima in de kast past voor als je 'gewoon ff' een lekker whiskietje wilt. Die is echter qua prijs bij lokale slijters meer dan verdubbeld.Deathchant schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:47:
Je geliefde Lagavulin 16yr voor 48 euro kopen, das war einmahl. Dat is nu gewoon voorbij, hoe zuur het ook is.
Wil je je budget niet verruimen, en wat jij ook terecht aanstipt je morele grenzen, dan zul je het moeten doen met het aanbod in dat budget.
Kijk ik dan naar de Laphroaig 10 wat voor mij altijd een quilty pleasure zal blijven dan is die één à twee tientjes gestegen in prijs, en online praktisch niets. Dat is voor mij niet te rijmen, dus dan maar minder Laga.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Oh neeeeee!Jthem schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:40:
Gisteren is 1 van mijn vitrinekasten ingestort...Ook nog met de lekkerste flesjes, zou dat teken zijn dat er toch teveel flessen in stonden..
Was er nog wat te redden of is echt alles kapot?
Waarom te goedkoop? Zo bijzonder is hij ook weer niet.mace schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:11:
Lagavulin 16 is nu veel te duur geworden, maar eerlijk is eerlijk, hij was vroeger eigenlijk veel te goedkoop.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja nog niet alle flessen bekeken maar denk dat alles het, gelukkig, overleefd heeft op wat geschenkverpakkingen na. Moet nog alle flessen goed bekijken. Maar was schrikken..mace schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:44:
[...]
Oh neeeeee!Wat een ramp!
![]()
Was er nog wat te redden of is echt alles kapot?
Jawel hoor, misschien niet bijzonder voor de whiskyliefhebber, maar vergeet niet wat het is, een sherry-matured Islay single malt van 16 jaar oud, en op 43% gebotteld zelfs. Voor rond de 50 euro.Gonadan schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:53:
[...]
Waarom te goedkoop? Zo bijzonder is hij ook weer niet.
Ok, 46% zou beter zijn, hij is bijgekleurd en chill-filtered, en misschien is de smaak niet enorm bijzonder als je al wat meer ervaring hebt.
Maar ga maar eens kijken wat vergelijkbare whisky van toen kostte. Voor dat geld kreeg je bij de andere distilleerderijen echt geen 16 jaar oud, of sherry matured. Laga 16 was echt een koopje hoor destijds.
Hij lag goed in de markt inderdaad, ook omdat hij redelijk uniek was. Maar de 55 à 60 zou ik niet snel als 'te goedkoop' beschouwen, eerder gewoon een goede deal.mace schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:05:
[...]
Jawel hoor, misschien niet bijzonder voor de whiskyliefhebber, maar vergeet niet wat het is, een sherry-matured Islay single malt van 16 jaar oud, en op 43% gebotteld zelfs. Voor rond de 50 euro.
Ok, 46% zou beter zijn, hij is bijgekleurd en chill-filtered, en misschien is de smaak niet enorm bijzonder als je al wat meer ervaring hebt.
Maar ga maar eens kijken wat vergelijkbare whisky van toen kostte. Voor dat geld kreeg je bij de andere distilleerderijen echt geen 16 jaar oud, of sherry matured. Laga 16 was echt een koopje hoor destijds.
Dat sommige concurrenten van het eiland liever steeds iets anders vaags voor te veel geld uitbrengen wat het dan eindelijk lang niet altijd waard is is weer iets anders.
Maar wilde je als Islay liefhebber iets ouder dan tien of twaalf dan moest je wel de Lagavulin. Iets rijker wellicht, maar ook meteen een stuk duurder.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
:strip_exif()/f/image/L73XfETJtNv9j5Hnst1LLSmL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door donleone83 op 09-06-2024 18:57 ]
Oef inderdaad schrikken, en wat voor kast en hoeveel flessen hebben we het dan.Jthem schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:02:
[...]
Ja nog niet alle flessen bekeken maar denk dat alles het, gelukkig, overleefd heeft op wat geschenkverpakkingen na. Moet nog alle flessen goed bekijken. Maar was schrikken..
Dat we een idee hebben voor de max belasting. Staan er hier ook best wat in per plank.
Ik zei rond de 50. Jij maakt daar 55 à 60 van.Gonadan schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:23:
[...]
Hij lag goed in de markt inderdaad, ook omdat hij redelijk uniek was. Maar de 55 à 60 zou ik niet snel als 'te goedkoop' beschouwen, eerder gewoon een goede deal.
Dat sommige concurrenten van het eiland liever steeds iets anders vaags voor te veel geld uitbrengen wat het dan eindelijk lang niet altijd waard is is weer iets anders.
Maar wilde je als Islay liefhebber iets ouder dan tien of twaalf dan moest je wel de Lagavulin. Iets rijker wellicht, maar ook meteen een stuk duurder.
Ik heb even in mijn inbox gezocht voor oude aanbiedingen. Hier een voorbeeld van 1 maart 2015:

Als het bij D12 voor 43 euro kostte zal je bij de reguliere slijter er misschien tegen de 50 voor betalen.
Echt. Het was té goedkoop.
Klopt, ik heb het over standaard prijzen, niet de extreme aanbiedingen. Bij d12 kan je hem nu ook soms nog voor 70 vinden. Dat zijn inderdaad geen gezonde prijzen maar dat heeft meer met zo'n dozenschuiver te maken dan Lagavulin zelf.mace schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:27:
[...]
Ik zei rond de 50. Jij maakt daar 55 à 60 van.
Ik heb even in mijn inbox gezocht voor oude aanbiedingen. Hier een voorbeeld van 1 maart 2015:
[Afbeelding]
Als het bij D12 voor 43 euro kostte zal je bij de reguliere slijter er misschien tegen de 50 voor betalen.
Echt. Het was té goedkoop.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het heeft met Diageo te maken die Lagavulin het premium segment aan het induwen is. Of is Diageo in dit geval de dozenschuiver?Gonadan schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:26:
[...]
Klopt, ik heb het over standaard prijzen, niet de extreme aanbiedingen. Bij d12 kan je hem nu ook soms nog voor 70 vinden. Dat zijn inderdaad geen gezonde prijzen maar dat heeft meer met zo'n dozenschuiver te maken dan Lagavulin zelf.
Ik ben ook wel een beetje van mening dat Diageo het door de prijs iets op te schroeven het iid naar een premium segmenr probeerd te plaatsen.terror-oehoe schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:59:
[...]
Het heeft met Diageo te maken die Lagavulin het premium segment aan het induwen is. Of is Diageo in dit geval de dozenschuiver?
Net als Oban 14 is ook wel rond dezelfde prijs als de laga 16 misschien met een beetje zoeken iets goedkoper, maar ook t idee dat deze als premium gezien moet worden.
Want Dalwhinnie 15 jaar ook 43% blijft voor een zeer schappelijke prijs beschikbaar net als Clynelish 14 jaar 46%blijft ook schappelijk
Maar als we dan kijken naar Talisker 18 dan denk ik dat Diageo heel erg goed weet wat ze willen / kunnen vragen voor welke whisky.
Marketing kunnen ze natuurlijk als de beste!
Ja maar dit was in een tijd dat je whisky niet aan de straatstenen kwijt kon. Tijden waarin je een blue hangar 4 nog voor de retail prijs kon krijgen (en waar slijters hem niet voor kwijt konden), tijden waarin je belachelijk goede David Stirk bottelingen voor een paar tientjes kon oppikken.donleone83 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:56:
In 2009 plaatste ik een leuke order bij Laphroaig. Er zat wellicht wel een 15% verjaardagskorting ofzo bij maar check de prijzen. En die 15 jaar oude, die was minimaal net zo goed als de Laga. Jammer dat hij toen vervangen is door de (in mijn ogen) veel mindere 18yo. En ja, die 67,60 is het totaalbedrag inclusief 15,95 shipping.
[Afbeelding]
Tijden die ik alleen maar ken van verhalen helaas, want in 2009 had ik welgeteld 1 fles whisky in mijn kast staan
Hoewel de prijsstijgingen van "premium" Diageo bottelingen fors zijn, is de hele markt een beetje gek aan het doen. Spirits gaan voor idiote prijzen eruit, vaten zijn belachelijk in prijs gestegen maar productie is nog nooit zo hoog geweest.
Die bel gaat wel een keertje klappen, alleen zal de consument dan gewend zijn aan de prijzen en gaat er dus iemand die marge, of een deel van die marge in zijn zak steken. Diageo doet er aan mee, maar Pernaud Ricard en Edrington doen er net zo hard aan mee.
[ Voor 18% gewijzigd door KillaZ op 10-06-2024 08:58 ]
K to the KillaZ
Het ging over dat Lagavulin eigenlijk te goedkoop was, met als onderbouwing de prijzen van een dozenschuiver als d12 die simpelweg extreem laag zit ten opzichte een gewone slijter.terror-oehoe schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:59:
Het heeft met Diageo te maken die Lagavulin het premium segment aan het induwen is. Of is Diageo in dit geval de dozenschuiver?
Wat Diageo betreft, ik denk niet dat het specifiek om 'premium' gaat. Ze kijken gewoon hoeveel rek erin zit en maken gebruik van de goede naam van een whisky. In de loop der jaren zijn er best veel mensen fan geworden van de Lagavulin 16 en hij stond ook bekend om een heel erg goede prijs/kwaliteit. Dat wordt nu gewoon wat recht getrokken ten faveure van Diageo maar ook de slijters, want je gaat mij niet wijs maken dat er geen marge op zit.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zei rond de 50 euro. Jij maakte er 55-60 van. Vervolgens zeg ik dat het bij D12 destijds 43 was, dus dat rond de 50 bij de slijter wel redelijk zou kunnen kloppen. Vervolgens zeg je "ja nee dozenschuiver telt niet".Gonadan schreef op maandag 10 juni 2024 @ 08:57:
[...]
Het ging over dat Lagavulin eigenlijk te goedkoop was, met als onderbouwing de prijzen van een dozenschuiver als d12 die simpelweg extreem laag zit ten opzichte een gewone slijter.
Kortom; je bent een beetje flauw bezig... Als je een andere bron hebt van historische prijzen dan kunnen we verder praten maar die 55-60 die in je hoofd zit klopt niet.
Laten we eerlijk zijn, ik vind het juist nogal flauw om met absolute bodemprijzen van een extreme aanbieder te gaan schermen terwijl ik het al die tijd over gewone winkelprijzen heb. Zullen we dat soort kwalificaties maar gewoon achterwege laten?mace schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:03:
Ik zei rond de 50 euro. Jij maakte er 55-60 van. Vervolgens zeg ik dat het bij D12 destijds 43 was, dus dat rond de 50 bij de slijter wel redelijk zou kunnen kloppen. Vervolgens zeg je "ja nee dozenschuiver telt niet".
Kortom; je bent een beetje flauw bezig... Als je een andere bron hebt van historische prijzen dan kunnen we verder praten maar die 55-60 die in je hoofd zit klopt niet.
Van slijters waar je gewoon binnen kunt lopen ben ik gemiddeld 55 tot 60 gewend, en nee, die bonnetjes heb ik niet bewaard maar ik heb er meer dan genoeg flessen gekocht om dat zeker te weten. In die tijd had je überhaupt nog amper van dat soort online handel als d12.
Dus als jij dan d12 wilt gebruiken als argument om het 'te goedkoop' te willen noemen dan mag dat van mij uiteraard, maar daar ga ik gewoon niet in mee. Dan gaan we het niet eens worden.
Het is verder ook niet heel relevant denk ik, maar de 110 die tegenwoordig standaard is vind ik wel fiks voor zo'n fles. Nu moet ik ook zeggen dat een flesje van de betere tripel in die tijd ook zo'n beetje verdubbeld is en men tegenwoordig makkelijk 5 tot 10 euro voor een blikje bier vraagt. Misschien toch maar gewoon vaker Laga bestellen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
:strip_exif()/f/image/xOkTSrpx2HCQ7XUg7jWOFgA7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7fleSh9pTdTlmnK4BV6BxM0o.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog wat olie op het vuur bij dezen!
De flessen en flesjes hebben de terugreis overleefd en hebben bij het arriveren in NL ook geen problemen veroorzaakt. Het was nog even spannend, want ik had mijn koffer bomvol met flessen en bubblewrap. Mijn twee maten hadden ook hun koffers tot de nok vol, dus we konden geen fles extra kwijt.
Zodoende heb ik helaas de laatste AD/venturers club bottle van Ardnamurchan moeten laten staan.. maar ik mag hier uiteraard niet klagen! Smaaknotities volgen uiteraard.
Achter elke fles zit wel een verhaal. Wat een geschenk! Schotland heeft me geraakt en dit was een eerste van veel reizen, waarschijnlijk.
WAUW!!! Wat en deftige flessen staan daar tussen zeg!Bambi105 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:20:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De flessen en flesjes hebben de terugreis overleefd en hebben bij het arriveren in NL ook geen problemen veroorzaakt. Het was nog even spannend, want ik had mijn koffer bomvol met flessen en bubblewrap. Mijn twee maten hadden ook hun koffers tot de nok vol, dus we konden geen fles extra kwijt.
Zodoende heb ik helaas de laatste AD/venturers club bottle van Ardnamurchan moeten laten staan.. maar ik mag hier uiteraard niet klagen! Smaaknotities volgen uiteraard.
Achter elke fles zit wel een verhaal. Wat een geschenk! Schotland heeft me geraakt en dit was een eerste van veel reizen, waarschijnlijk.
Ik kijk al uit naar je verslagen wanneer je zover bent!!!
Heb een keer een sampletje gekregen van een handfill longrow heel apart, kortom ben benieuwd!
Mooi koffertje hoor en ik ken wel wat je zegt. Ook al pak je alles volledig in en gebruik je kleding als buffer, zodra je een keer gezien hebt hoe koffers behandeld worden zit je toch niet rustig.Bambi105 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:20:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Zo hebben wij ook wel bij de check-in gestaan om nog wat flessen te verdelen zodat iedereen onder de gewichtslimiet zat.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
K to the KillaZ
Betreft de kast voor boven, waar ze zowat ingepropt zijn. Kast zelf is bol gaan staan want het glas, die in kast als oplegger liggen, Passen niet meer op de houders. Betreft trouwens oudere foto, stonden er nu meer in.Case_C schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:58:
[...]
Oef inderdaad schrikken, en wat voor kast en hoeveel flessen hebben we het dan.
Dat we een idee hebben voor de max belasting. Staan er hier ook best wat in per plank.
:strip_exif()/f/image/Xc3IydhMPLDMlOt24XTqYr1P.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Jthem op 10-06-2024 10:02 ]
K to the KillaZ
De Speyburn 10 op port, al keer fles van gehad, maar oeeee zo lekker en de 17. Blend port.
Nu waren er nog vele oude in die rechterkant van Murray McDavid en Whiskydudes...
Oh man daar zat ik ook al echt verlekkerd naar te kijken…KillaZ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:01:
@Bambi105 Lekker kleurtje die Longrow op Port. Ben wel benieuwd hoe die smaakt.
@Bambi105 wat een prachtige vangst. Genieten!!!
[ Voor 9% gewijzigd door donleone83 op 10-06-2024 12:44 ]
Nou, het is hoofdzakelijk op bourbonvaten gerijpt hoormace schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:05:
[...]
Jawel hoor, misschien niet bijzonder voor de whiskyliefhebber, maar vergeet niet wat het is, een sherry-matured Islay single malt van 16 jaar oud, en op 43% gebotteld zelfs. Voor rond de 50 euro.
Ten opzichte van 8 jaar geleden is alles duur, maar om te zeggen dat ie "te goedkoop" was had dan graag wat meer onderbouwd gezien; maakte Lagavulin verlies op het maken van deze whisky dan? Dat zou namelijk toepasbaar moeten zijn op bijna alle whisky's dan.
Een glenlivet/glenfiddich/glendronach 15 jaar waren ook rond diezelfde prijs (40-55 euro) als de Lagavulin. Dat de Glendronach reeks (15, 18, 21) wellicht wat te goedkoop waren is wat over te zeggen aangezien deze oudere whisky ervoor gebruikten, dus tenzij Lagavulin oudere casks gebruikt dan 16 jaar om hun 16 jarige te maken, was de prijs destijds volgens mij gewoon "marktconform".
EDIT: ik heb gewoon een of ander oud antiek kastje van mijn oma gebruikt om daar zoveel mogelijk op te proppen, maar ik ben ook aant denken om een fatsoenlijk kastje met verschillende laagjes te kopen zodat ik meer kwijt kan. Maar dan zit je met fles+koker...De kokers wil ik niet wegdoen, maar als ik het ga uitstallen, dan gewoon alleen de flessen. Hoe doen jullie dat, gewoon alle flessen uit de koker halen en de koker elders bewaren?
[ Voor 13% gewijzigd door Deathchant op 10-06-2024 16:08 ]
Ik heb al mijn flessen die nog dicht zijn in de giftbox staan, de flessen die geen box hebben die staan wat weg gemoffeld ivm eventueel zonlicht en mijn flessen die open staan staan zonder box op een andere plek maar ook uit direct zonlicht. Misschien maak ik er wel even een fotootje van als ik tijd heb.Deathchant schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:43:
[...]
EDIT: ik heb gewoon een of ander oud antiek kastje van mijn oma gebruikt om daar zoveel mogelijk op te proppen, maar ik ben ook aant denken om een fatsoenlijk kastje met verschillende laagjes te kopen zodat ik meer kwijt kan. Maar dan zit je met fles+koker...De kokers wil ik niet wegdoen, maar als ik het ga uitstallen, dan gewoon alleen de flessen. Hoe doen jullie dat, gewoon alle flessen uit de koker halen en de koker elders bewaren?
[ Voor 31% gewijzigd door Jeffrey1908 op 10-06-2024 16:21 ]
Ik heb zelf een kast gebouwd, ik had X cm² over na een kleine verbouwing en daar heb ik iets op maat gemaakt voor mijn collectie, met de bedoeling die op peil te houden of af te bouwen. Ik heb veel kleinere flessen (0,5L) en die hebben een paar eigen vakken gekregen, en wat andere ruimte voor de wat hogere jongens zoals Spey en Octomore en zo. En een paar lades voor zaken als glazen, samples, miniaturen en twee lades onderin omdat ik er anders nooit meer bij kan... Helaas blijft Bruichladdich Port Charlottes sneller uitbrengen dan ik ze op krijg dus staan er her en der flessen op mijn bureau, binnenkort maar weer eens wat flessen naar vrienden brengen.Deathchant schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:43:
[...] Hoe doen jullie dat, gewoon alle flessen uit de koker halen en de koker elders bewaren?
Bij mij staan de flessen bovenop de keukenkastjes. Nu staat de zon in de ochtend en een deel van de middag op de keuken maar ik heb vrijwel altijd de jaloezieën dicht en een gordijn voor de keukendeur. (ook tegen tocht). Er is dus geen direct zonlicht op de flessen. Wel kan het in de zomer best warm worden. Vanwege waardeloze isolatie en bovenste etage.Deathchant schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:43:
[...]
Hoe doen jullie dat, gewoon alle flessen uit de koker halen en de koker elders bewaren?
Aan de andere kant laat ik ze gewoon in de koker (als ze daarmee kwamen) en dus ook geen directe zon. Tot nu toe niks gemerkt van smaakverlies.
Volgens whiskybase heb ik 21 flessen open staan. Die staan ergens onder in een boekenkast, waar ik er makkelijk bij kan. Ook hier geen behoefte om ze uit te stallen, dus dat maakt het wel wat eenvoudiger.
Ik bewaar de flessen altijd in de dozen/kokers waarin ze kwamen, totdat ze bijna leeg zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door inhico op 11-06-2024 17:18 ]
...
De open flessen zijn uit de doos (en de doos bij het oud papier) en de gesloten flessen staan nog in de doos als die er bij zat.
Heb wel eens gehoord dat mensen ook gesloten flessen uit de doos halen, omdat deze een karton geur/smaak aan de whisky zou kunnen geven. Maar weet eigenlijk niet of dat realistisch is.
Hier een voorbeeld van de kast die ik in de kelder heb: https://www.stellingkast.nl/toepassingen/kantoor/kantoorkast/kantoorkast-104
[ Voor 33% gewijzigd door correcto op 12-06-2024 18:07 ]
mij lijken dit fabeltjes.correcto schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:52:
Heb wel eens gehoord dat mensen ook gesloten flessen uit de doos halen, omdat deze een karton geur/smaak aan de whisky zou kunnen geven. Maar weet eigenlijk niet of dat realistisch is.
het effect van de 'grote boze buitenwereld' op een onbeschermde fles lijkt me vele malen groter/riskanter dan het effect van diezelfde invloeden op een fles in een kartonnen koker, die o.a. alle negatieve UV invloeden, spatwater en passerende beestjes (die je etiket lekker vinden) afvangt.
grote kans dat t karton onterecht de schuld kreeg van een klein beetje vermolmde kurk.
(nog los van als de geur erin kan dan kan de alcohol er hoogstwaarschiinlijk ook uitdampen)
[ Voor 6% gewijzigd door dyrc op 12-06-2024 18:39 ]
En als er inderdaad iets mis is met die kurk/dop dan is het alsnog zeer onwaarschijnlijk dat het karton van de doos de smaak of geur van de whisky zou beïnvloeden.
Dan zou ik toch op z'n minst forse paddestoelen groeiend op het karton verwachten...
...
Haha! Dezelfde fabel als dat mensen denken dat een whisky (qua smaak) steeds ouder wordt als je em lang dicht laatcorrecto schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:52:
Deathchant schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:47:
[...]
Haha! Dezelfde fabel als dat mensen denken dat een whisky (qua smaak) steeds ouder wordt als je em lang dicht laat
Gewoon parafilm om de dop/kurk+hals doen, dan kan de lucht ook niet door de kurk naar buiten ontsnappen.il-Principe schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:55:
Het beste is om je flessen bij een zo'n stabiel mogelijke temperatuur te houden. Als ze te veel temperatuurschommeling hebben, kunnen flessen zich "leegpompen" over langere tijd (het vulniveau daalt dan). Doordat de alcohol krimpt in de winter en uitzet in de zomer, wisselt de druk in de damplaag erboven. In de zomer zal de druk hoger zijn en zal de damp via het zwakste punt naar buiten drukken totdat de druk weer normaal is. In de winter zal het volume krimpen, en een onderdruk ontstaan. Deze onderdruk wordt aangevuld door de alcohol die verdampt uit de whisky. Voor een volle fles kom ik dan uit op 0.5 ml/cyclus aan alcoholverlies. (Aannames: 60%ABV(50%w/w) whisky, afgevuld 20°C, 700 ml whisky, headspace 50 ml, temperatuurschommeling 20°C-40°C).