[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 64 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:33

Secsytime

Automagisch

Stephanvr schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:20:
[...]

Ik bedoelde 't zo niet :'( , een echte whisky liefhebber is gewoon iemand die van whisky geniet. Misschien is het ook wel een beetje gericht op mezelf, ik ben namelijk niet bepaald een liefhebber. Ik drink helemaal geen alcohol, maar als je een distillerij bezoekt in Schotland schroom ik er ook niet voor om er een keer van te proeven. Ik wilde dat niet missen, dan is 't ook voor de beleving, toch?

Toen ik deze probeerde (maar ik heb nagenoeg geen referenties) vond ik dit wel de mindere van de twee wisky's die we mochten proeven. Met een druppeltje water breek je de smaak een klein beetje, maar wat een smaak explosie.. Voor iemand die normaal geen alcohol drinkt vond ik 'm echt heel sterk.

Overigens; we hebben 'm in 2019 gekocht voor ~ 60,- euro. Zo spannend is hij dus gelukkig ook niet. Ik bewaar de fles omdat 't ergens ook een herinnering is en hij goed staat in onze 'kroeg'. Meer als decoratie en een beetje zonde van de inhoud (want niemand drinkt 'm op). Het verhaal is alleen wel heel mooi, en eigenlijk werd hij enkel verkocht in de distillerij. Online werd hij toen ook niet verkocht, maar nu lijkt hij bijna volledig van de markt te zijn.

Anyways; misschien dat ik 'm ooit (of binnenkort) gewoon aan iemand weggeef die de inhoud meer waardeert dan dat ik zelf doe.
Leuk als herinnering aan de distillery! (Y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:26
Ik zit trouwens al een poosje op tweakers maar vandaag dacht ik pas, hey zou er onder de forums iets zitten wat met whisk(e)y te maken heeft en toen werd ik blij dat ik hier uit kwam even een paar pagina's vluchtig door gekeken en ik heb al wat mooie bottelingen voorbij zien komen! Dus vanaf vandaag volg ik dit topic!

En om gelijk te beginnen met een tip voor de peat heads dit weekend een Port Charlotte PMC:01 gekocht och och! Wat een heerlijke whisky!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:07
Zit momenteel op Mauritius, en dat is natuurlijk Rhum (agricole, puur gemaakt van gefermenteerd sugar cane sap) country. Mega veel rum en rhum in de supermarkt.
En extra leuk: een kadootje van de eigenaar van ons appartement:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpTdckG2KHB9S08z8FQaNjMP79s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhAE8PNwlfgf1zbUUhhdr5ch.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens drinken de locals hun El cheapo white rum van het merk “goodwill” met cola, dangerous stuff heb ik gemerkt. Wel leuk om te merken hoe groot dat verschil is tussen de “connaisseurs” en de locals, ook qua prijs ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XuEK0aswhK7lShroISbpZaturU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YV849q1YkjHB49eWJJOkdBsc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door olafmol op 05-05-2024 18:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-05 18:36

mace

Sapere Aude

olafmol schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:56:
Zit momenteel op Mauritius, en dat is natuurlijk Rhum (agricole, puur gemaakt van gefermenteerd sugar cane sap) country. Mega veel rum en rhum in de supermarkt.
En extra leuk: een kadootje van de eigenaar van ons appartement:

[Afbeelding]

Overigens drinken de locals hun El cheapo white rum van het merk “goodwill” met cola, dangerous stuff heb ik gemerkt. Wel leuk om te merken hoe groot dat verschil is tussen de “connaisseurs” en de locals, ook qua prijs ;)

[Afbeelding]
Dat is leuk! Rum is enorm divers. Ik heb wel eens een fles "Gold of Mauritius" gehad maar die vond ik niet zo goed, kwam ik maar met moeite doorheen. Maar Penny Blue XO kon me dan wel weer bekoren. O-)

Maar een heftige witte rum heeft ook wel wat. Rum Fire van Hampden (Jamaica) is gewoon een smaakbom. Ruw, ruig, vurig, scherp. Al die dingen die we in whisky niet graag zien, maar in een cocktail kan het fantastisch zijn.

Ik drink zelf wel eens Clairin, dat is een soort rhum agricole van Haiti. Daar zijn een aantal varianten van en sommige zijn Funky met hoofdletter F. Ik maak er zelf wel eens een soort Moscow mule mee. Dat noem ik een Port-au-Prince Mule. Bekt niet lekker maar het drankje bekt wel lekker zullen we zeggen. :P

[ Voor 17% gewijzigd door mace op 05-05-2024 22:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-05 20:51
mace schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:40:
[...]

Dat is leuk! Rum is enorm divers. Ik heb wel eens een fles "Gold of Mauritius" gehad maar die vond ik niet zo goed, kwam ik maar met moeite doorheen. Maar Penny Blue XO kon me dan wel weer bekoren. O-)

Maar een heftige witte rum heeft ook wel wat. Rum Fire van Hampden (Jamaica) is gewoon een smaakbom. Ruw, ruig, vurig, scherp. Al die dingen die we in whisky niet graag zien, maar in een cocktail kan het fantastisch zijn.

Ik drink zelf wel eens Clairin, dat is een soort rhum agricole van Haiti. Daar zijn een aantal varianten van en sommige zijn Funky met hoofdletter F. Ik maak er zelf wel eens een soort Moscow mule mee. Dat noem ik een Port-au-Prince Mule. Bekt niet lekker maar het drankje bekt wel lekker zullen we zeggen. :P
Leuk @mace welke Clairin's drink je? Ik heb recent de Sajous en Rocher gekocht. Die Rocher als een soort inkomertje en de Sajous omdat ik hoorde dat die echt gestoord was. Nou, dat was ook waar.

@olafmol prachtige locatie zeg. Geniet ervan! Ik hoor dat naast Labourdonnais, ook Grays, New Grove en Chamarel erg goed (kunnen) zijn. Wie weet vind je daar nog een mooie distillery exclusive, single cask of anderszins pareltje! Hoe dan ook, geniet en mocht je leuke tasting notes hebben dan zijn we benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:35

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Slight schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:12:
Als single malts een goed ontworpen logo zijn, dan zijn blends vergelijkbaar met een Captcha code! Soms prima, maar meestal een allegaartje. Uitzonderingen daargelaten. Doch, blends helpen vele om de hobby van whisky te ontdekken, en om cocktails te maken. Dus het heeft zeker bestaansrecht. Wereldwijd nog steeds het grootste deel van de whiskymarkt uiteraard.
Ik deel je mening, maar het zijn niet enkel blends die helpen om Whisky te ontdekken.
Er zijn ook goedkopere Single Malts die de moeite waard zijn.

Zo heb ik ooit in zuid Frankrijk, gewoon bij de "E.Leclerc" supermarkt de "Fondaudège Héritage" ontdekt.
Deze was toen in de aanbieding en koste nog geen € 30,-
Een heerlijke zachte, soepele, fruitige single malt Whisky.

https://www.whiskybase.co.../172510/fondaudge-hritage

En afgelopen jaar in Tsjechië nog de "Stará Myslivecká" (Old Hunter's) ontdekt.
Zowel de 7 jaar oude Selection als de 4 jaar oude Bourbon Cask Reserve vond ik in de supermarkt voor nog geen € 20,-
Het zijn wel Rye (rogge) Whisky's, maar beide waren prima te drinken.
Vooral de 7 jaar oude Selection had hele mooie kruidige, grasachtige, aardse smaken zoals je bij een Rye zou verwachten.
Maar ook de Bourbon Cask was zeker goed te doen.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/173280
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/200150

Leuk verhaal achter deze Whisky's is dat de distilleerderij de oudste in Europa zou zijn.
Daar lees je alles over op hun site.

https://staramyslivecka.cz/en/destilujeme-500-let/

Maar goed... de moraal van mijn verhaal...
Het hoeft niet allemaal duur te zijn, om ook goed te zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Thasaidon op 06-05-2024 11:14 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• terror-oehoe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:36
mooi om te zien dat er hier Clairin drinkers zijn. Afgelopen weekend nog een Ti Punch ermee gemaakt 😎

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:26
Slight schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:12:
Als single malts een goed ontworpen logo zijn, dan zijn blends vergelijkbaar met een Captcha code! Soms prima, maar meestal een allegaartje. Uitzonderingen daargelaten. Doch, blends helpen vele om de hobby van whisky te ontdekken, en om cocktails te maken. Dus het heeft zeker bestaansrecht. Wereldwijd nog steeds het grootste deel van de whiskymarkt uiteraard.
Zonder blends geen indie's, dus dat er maar meer blends gemaakt mogen worden :+

Overigens zijn blends bij de indie's vaak de betere whisky, iets wat ik ook tijdens de tasting probeerde vol te houden >:)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-05 16:07
@KillaZ staan jullie 1 juni ook in Leiden? Overweeg langs te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
@DennisCle Ja! Toevallig 1 waar ik er zelf ook bij sta. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-05 16:07
KillaZ schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:56:
@DennisCle Ja! Toevallig 1 waar ik er zelf ook bij sta. :)
Leuk, als ik kom dan zal ik wel even komen buurten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Is Leiden een beetje vergelijkbaar met International Whisky Festival eind dit jaar in Den Haag?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:03
Ik drink graag whiskey en vooral een goede Islay. Maar ik drink het nauwelijks in de horeca, na een goede maaltijd heb ik liever een calvados of grappa. Dit weekend vroeg ik in een restaurant wat ze aan calvados hadden en kwamen ze hiermee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxGxy2Plfzff3CYaHZ1UUtpxfsY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jxWzP4pE9uyk2TALDxjuqEVp.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmgpm5omAvINDFVm6_rvLfVjG0k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zxNJLix1EvHy9SvJqXVXsvlB.png?f=user_large

Beviel heel goed. De Islay invloeden waren subtiel maar voegden wel echt wat toe. Al moet ik er wel bij zeggen dat ik op dat moment al zeven gangen met bij elke gang een bijpassende wijn achter de kiezen had. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Jeffrey1908 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:06:
Is Leiden een beetje vergelijkbaar met International Whisky Festival eind dit jaar in Den Haag?
Leiden is voor mij de eerste keer achter de stand, dus geen idee ;) .

Den Haag is het grootste festival van NL, dus ik verwacht dat het iets kleinschaliger is allemaal. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Het IWF was vroeger altijd in Leiden in de Pieterskerk, maar die locatie werd te duur. Daarom is het naar Den Haag verhuisd. Grappig dat er nu weer eentje in Leiden is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Bambi105 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:20:
Leuk @mace welke Clairin's drink je? Ik heb recent de Sajous en Rocher gekocht. Die Rocher als een soort inkomertje en de Sajous omdat ik hoorde dat die echt gestoord was. Nou, dat was ook waar.
Ik heb nu de Vaval staan en een Communal. Vaval is wel heftig. Ik heb ze nog niet allemaal geprobeerd, en zou dat wel graag willen doen, eens een keer op zoek naar een proefsetje ofzo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:54

ricardo246

Life's what you make it!

donleone83 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:37:
Nog steeds bieden sommige nieuwere distilleries het rechtstreeks aan. Ik zag dat je een vat kon kopen nog bij Arran bijvoorbeeld en bij Holyrood (nieuwe distillery in Edinburgh).

@hfos zou je ons op de hoogte kunnen houden? Ik ben erg benieuwd hoe het proces van verkopen van zo’n vat gaat en ook of er nou nog enig rendement op zit.
Kickje.

Do t/m Zondag in Edinburgh rondgehangen.
Samen met vrienden in 2021 een vat Holyrood gekocht welke in Jan 22 in een sherry cask gevuld is.

Uiteraard de distilleerderij bezocht, en de plek van het vat, plus een tasting van de nog jonge spirit (nog geen whisky).
Mocht je nog wat specifieke details willen weten, let me know, maar dit is de ruwe break down:

30 euro per fles puur voor 10 jaar in het vat laten liggen. Daarna heb je de keus; terug verkopen aan de distilleerderij of laten bottelen en verschepen, ik gok over 10 jaar zo'n 35 euro per fles ish.

Holyrood heeft een paar whisky's uitgebracht die ondanks de jonge leeftijd erg goed zijn; The arrival (4 ish jaar) en Cask 58 (5 jaar ish). Holyrood vindt jaartallen niet zo belangrijk om op de fles te zetten.
De cask 58 is alleen bij de distilleerderij te koop in de oplage vh vat; 300 flessen en gaan daar nu voor 120 Eur weg.
Wat die waard wordt zien we wel. Maar was al bijna uitverkocht.
The arrival ook, 1200 flessen in no time weg, wel via verkoopkanalen buiten de distilleerderij a 80 eur per fles.

Is er geld aan te verdienen; ja, als je veel geduld hebt en de serie die ze maken aan slaat.
Ik ga voor de flessen :9B

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
KillaZ schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:34:
[...]

Leiden is voor mij de eerste keer achter de stand, dus geen idee ;) .

Den Haag is het grootste festival van NL, dus ik verwacht dat het iets kleinschaliger is allemaal. :)
Kleinschaliger hoeft niet slecht te zijn, ik vond Den Haag namelijk heel erg leuk maar ook heel erg druk.

Ongeacht de drukte ben ik er dit jaar gewoon weer bij maar dit zijn wel de leuke festivals om leuke dingen te proberen waar je niet direct een fles van wil kopen.

Je zegt je staat acher de stand? mag ik vragen wat je zoal schenkt (welke importeur/merk).
mace schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:50:
Het IWF was vroeger altijd in Leiden in de Pieterskerk, maar die locatie werd te duur. Daarom is het naar Den Haag verhuisd. Grappig dat er nu weer eentje in Leiden is. :)
Oh geinig jo dat wist ik dus helemaal niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
busje voor de deur met een langwerpig kartonnen doosje, 't was weer feest :)
Voor de AD/venture club members van Ardnamurchan/ Adelphi een unpeated Ardnamurchan op Sauternes vaten, cask strength op 55%.Age statement op 8yo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYzxl0HEeTt1pTYAW6dF_25FjCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrAsLFNcY94Wpvpba2KYztga.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door dyrc op 11-05-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Wow @dyrc, te gek. Ik ben over 3 weken in Schotland en wil er dan ook mijn fles fysiek gaan halen bij Royal Mile Whisky. Het lijkt op papier een fles die kan gaan lijken op hun Paul Launois, maar ik ben natuurlijk razend benieuwd wat de drinkers ervan denken. Gaat deze binnenkort open? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Bambi105 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:58:
Wow @dyrc, te gek. Ik ben over 3 weken in Schotland en wil er dan ook mijn fles fysiek gaan halen bij Royal Mile Whisky. Het lijkt op papier een fles die kan gaan lijken op hun Paul Launois, maar ik ben natuurlijk razend benieuwd wat de drinkers ervan denken. Gaat deze binnenkort open? ;)
Deze gaat inderdaad soon™ open. Hopelijk vis ik dit jaar niet achter 't net met de PL editie van ze, daar ben ik tot nu toe elke keer te laat mee (ik mis 't nieuws ofzo...) en dan zet ik de sauternes en de champagne variant naast elkaar. leuke zomeravond in 't vooruitschiet dan :)

succes met happy shoppen in de royal mile, gooi je nog wat op de gok via de post? of netjes 1 fles pp en dan 't vliegtuig terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
dyrc schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:48:
[...]

Deze gaat inderdaad soon™ open. Hopelijk vis ik dit jaar niet achter 't net met de PL editie van ze, daar ben ik tot nu toe elke keer te laat mee (ik mis 't nieuws ofzo...) en dan zet ik de sauternes en de champagne variant naast elkaar. leuke zomeravond in 't vooruitschiet dan :)

succes met happy shoppen in de royal mile, gooi je nog wat op de gok via de post? of netjes 1 fles pp en dan 't vliegtuig terug?
Denk dat ik alles met het vliegtuig meeneem en dan hard duimen wanneer ik bij de douane sta. Enig idee hoe happig ze daarop zijn? Ik hoor op hetwhiskyforum dat het erg kan wisselen en dat ze zelfs mensen doorsturen die netjes komen aangeven dat ze een berg flessen bij zich hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Bambi105 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:02:
[...]

Denk dat ik alles met het vliegtuig meeneem en dan hard duimen wanneer ik bij de douane sta. Enig idee hoe happig ze daarop zijn? Ik hoor op hetwhiskyforum dat het erg kan wisselen en dat ze zelfs mensen doorsturen die netjes komen aangeven dat ze een berg flessen bij zich hebben.
Sticker eraf en groot "sample" erop schrijven en zeggen dat je op ene festival staat :o :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

dyrc schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:10:
busje voor de deur met een langwerpig kartonnen doosje, 't was weer feest :)
Voor de AD/venture club members van Ardnamurchan/ Adelphi een unpeated Ardnamurchan op Sauternes vaten, cask strength op 55%.Age statement op 8yo.

[Afbeelding]
Kun je daar nog lid van worden? Zie er namelijk niks over op de site van Ardnamurchan..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Secsytime schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:21:
[...]

Kun je daar nog lid van worden? Zie er namelijk niks over op de site van Ardnamurchan..
momenteel gesloten, 480 leden.
opgeven voor de nieuwsbrief van ardnamurchan is de manier om t volgende 'inschrijven geopend' mee te krijgen.

ze hebben heel erg opgelet op o.a. de Springbank Society, en het gezeik wat daar speelt met veel meer leden dan flessen beschikbaar per society bottling. bij de ad/venturers heb je momenteel flesgarantie, batchsize is gelijk aan aantal leden.

ik zal zelf met een schuin oog ook opletten, indien de invites open gaan dan klap ik hier wel een link. als we nog wat tweakers erin krijgen zou een volgende leuke stap wat hinten dat een dutch meet wel leuk is om vanuit de distillery bij aan te sluiten :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bambi105
Eindelijk wat tijd gehad om weer wat te proeven. Samples en geopende flessen. Hier dus een mini serie van recente smaaknotities:

Glen Elgin 10 van Claxton's dronk ik naast een Kilkerran 8 Cask Strength Sherry van 2024 en de Dramfool Bruichladdich 14 yo.

Dit was een prachtige set van zeer uiteenlopende whiskies. De Kilkerran 8 CS was fantastisch, met een frisse sherry geur van vers rood fruit, maar een diepe stalmest/funk laag eroverheen en laag turf die alles afrond. Wel een bonkige, knoestige whisky. Niet voor alle dagen, maar wel echt om van te genieten als je rustig erover na wil denken. Ook wat vuurwerk, buskruit tonen na een tijd in het glas met wat water. Heerlijk en een dikke 8.

De Bruichladdich 14 yo van Dramfool was gebotteld op een gestoorde 64,8% maar hij dronk (I kid thou not) als een van 46%. Wat een prachtige gebalanceerde dram was dit. Buitengewoon intense neus zonder een spoortje turf. Een basis van fris fruit distilaat (eau de vie, kirsch, etc.) met ook lichte noten van verse druiven en romigheid van gerstemout/troebel witbier. De fruitigheid was bijzonder, maar werd aangevuld door een even bijzondere zware roodfruit toon (cassis, kersen) en iets industrieels: metaalslijpsel (lichte zwavel misschien?) en boterzuur, maar heel licht (die babykotstoon, hoe onplezierig dat ook klinkt, is het oprecht een mooie toon).
De smaak was nog voller, explosief zelfs, maar dus geenszins branderig. Veel chocola, lichte mokka en een middellang tot lange afdronk met tabak.

Ik begrijp de prijs van die flessen nu iets beter. Voor 200+ euro verwacht je ook zo'n whisky. Dit was echt uitzonderlijk, de mooiste of een van de mooiste whisky ervaringen van dit jaar: 9-9,5.

De Glen Elgin kan dan alleen maar onderdoen, zou je dan zeggen. Nou echt niet.
Waar de Bruichladdich gerst en cassis met chocola was, was de Glen Elgin bloemen, sinaasappel en lichte bosvruchten, aardbei. De smaak was ook vol met bloemige tonen, ook wat assige tonen (Shaved Toasted Recharred misschien?) en weer in de smaak sinaasappel en mandarijn.

Een veel strakkere, rechtlijniger whisky dan de Kilkerran 8 en de Bruichladdich 14, maar wel een waar je van blijft drinken. Een dikke 7,5.

Binnenkort schrijf ik ook mijn proefnotities op van een Dailuaine op Islay vaten en een setje grains (Strathclyde 34yo, Dumbarton 20yo en Compass Box's Experimental Grain)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20:18
Lekker weekje in Zeeland, heb een normale bunnahabhain 12 meegenomen, lang niet meer gehad maar blijft toch een parel voor het geld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Dit weekend een sample gehad van Daftmill 2011 Summer release, past ook prima bij het weer wat we dit weekend hebben gehad! lekker fuitige whisky iets wat romig heel lekker.

Ook heb ik nog een dram gehad van Glentauchers 2012 van de nieuwe lijn van Signatory Vintage 100 Proof Edition 11 jaar oud. Deze vond ik lekker maar de sherry was wel teveel aanwezig, beetje water toevoegen kan geen kwaad, maakt hem voor mij wel wat beter.

Dan nog de Secret Orkney ook van de 100 Proof Editie 14 oud deze is ook op 1st Fill Oloroso maar ook op Bourbon Hogsheads. Waarschijnlijk een Highland Park lichte turf best lekker. lekkerder van de Glentauchers al zeg ik het zelf maar voor ongeveer 50 euro best goed.
Jthem schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:00:
Lekker weekje in Zeeland, heb een normale bunnahabhain 12 meegenomen, lang niet meer gehad maar blijft toch een parel voor het geld.
De bunnahabhain 12 is gewoon heel erg goed!
Bambi105 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:49:

Een veel strakkere, rechtlijniger whisky dan de Kilkerran 8 en de Bruichladdich 14, maar wel een waar je van blijft drinken. Een dikke 7,5.

Binnenkort schrijf ik ook mijn proefnotities op van een Dailuaine op Islay vaten en een setje grains (Strathclyde 34yo, Dumbarton 20yo en Compass Box's Experimental Grain)
Wat een mooie lijst!

Heb pas de CB Experimental Grain geproefd ben benieuwd wat jij ervan vind, zoizo wel leuk om soms eens een mooie grain te drinken tussen alle malts door want er zitten echt hele mooie tussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Jeffrey1908 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:28:
Dit weekend een sample gehad van Daftmill 2011 Summer release, past ook prima bij het weer wat we dit weekend hebben gehad! lekker fuitige whisky iets wat romig heel lekker.

Ook heb ik nog een dram gehad van Glentauchers 2012 van de nieuwe lijn van Signatory Vintage 100 Proof Edition 11 jaar oud. Deze vond ik lekker maar de sherry was wel teveel aanwezig, beetje water toevoegen kan geen kwaad, maakt hem voor mij wel wat beter.

Dan nog de Secret Orkney ook van de 100 Proof Editie 14 oud deze is ook op 1st Fill Oloroso maar ook op Bourbon Hogsheads. Waarschijnlijk een Highland Park lichte turf best lekker. lekkerder van de Glentauchers al zeg ik het zelf maar voor ongeveer 50 euro best goed.

[...]

De bunnahabhain 12 is gewoon heel erg goed!
[...]
Normaal indd meer de specialer flesjes open maar dan kom je achter dat bunna gewoon erg goed is.

Secret Orkney van de 100 proof sv twijfel ik ook, voor dat geld zou het toch niet mis moeten zijn..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Net twee Japanse whisky's van Nikka (Yoichi en Miyagikyo) besteld.

Na het zien van de review van Ralfy toch wel erg benieuwd geraakt. In het verleden een Nikka All Malt gedronken, maar deze lijkt discontinued (?). Dit was een erg lekkere en betaalbare.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
Die nieuwe 100 proof lijn blijkt populair en op Dramface werd onlangs de Ben Nevis 8 Sherry van de recente 100 proof batch met zeer positief ontvangen. Ik heb daar ook de gok op genomen, mede gezien de recente top Ben Nevis in de tasting van een niet nader te noemen techblog.

Dank @Jeffrey1908 voor de notities en korte recensies! Altijd benieuwd naar hoe de geopende flessen het doen hier.

[ Voor 0% gewijzigd door Bambi105 op 12-05-2024 17:32 . Reden: grammatica ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
Secsytime schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:03:

Na het zien van de review van Ralfy toch wel erg benieuwd geraakt. In het verleden een Nikka All Malt gedronken, maar deze lijkt discontinued (?). Dit was een erg lekkere en betaalbare.
Je zult hier wel wat plezier aan beleven denk ik @Secsytime , hoewel ik je smaakwensen niet ken. Maar naast elkaar is het heel leuk te drinken, die twee Japanners.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1wnZ7YlAIYbjc5l6Q9N5-96Frc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNfxk9zGRXKM0TsjTDjccSAC.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijdag kon ik deze toppers tacklen. In #2 vond ik de Strathclyde 34 yo van Murray McDavid (Mission Gold). De Dumbarton 20 was al een bekende voor me en de Compass Box Experimental Grain was, tja, een experiment.

Alle drie waren het bijzondere drams, waarbij opviel dat de Dumbarton en de Strathclyde heel erg op elkaar leken en de CB EG een volstrekte outlier was.

Alle drie hadden iets mafs. De Strathclyde was gefinished op Koval Rye vaten, de Dumbarton op rode bourgogne voor 3 maanden. De CB was nog maffer: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdyPSB5UuImW7lWQa_jkJNavxr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFP1367A7Z29RHtEwvRBjca8.jpg?f=fotoalbum_large

Die bevat een aantal oude ex bourbon graan whiskies, een beetje Hedonism en een beetje jonge Loch Lomond single 'grain' (100% malt whisky uit een van hun non-pot stills) die geturfd is.

Dat was te merken. De Compass Box was mijn favoriet, want het was zo vreemd en mooi, maar smaakte zowel jonger als complexer dan de andere twee.

De Strathclyde won net van de Dumbarton, maar dat was omdat die eerste geen enkele alcoholwalm of iets artificieels toonde. Beiden waren te vergelijken met oude Armagnac. Heeeel veel eikentonen, veel karamel, noten en diepe vanille. Ook wat rozijn en niet dat fruitige van Cognac of Armagnac. Eigenlijk eikensap. Dat klinkt als 'over-oaking' maar beiden waren nog steeds in balans en heerlijk. Wel een stuk minder complex en uitdagend dan de Experimental Grain. Maar dat lijkt ook het punt ;)

Drie toppers van grain whiskies, met de Compass Box die ik nog wel zou willen kopen omwille van z'n vreemde tonen. Banaan en perzik! Weer dat boterzuur (babykots, op een goeie manier) en diepe fruitigheid vermengd met een diep karamel en vanille fundament. Heel romig, creme achtig en een lichte turfnoot die na 30 minuten heel duidelijk werd.

Drie machtige whiskies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op zondag 12 mei 2024 @ 15:18:
[...]

Normaal indd meer de specialer flesjes open maar dan kom je achter dat bunna gewoon erg goed is.

Secret Orkney van de 100 proof sv twijfel ik ook, voor dat geld zou het toch niet mis moeten zijn..
Zeker! door velen word dit misschien als een basis whisky gezien omdat dit overal verkrijgbaar is, net als bijvoorbeeld een Benromach 10 op maar 43% voor een zeer betaalbare prijs, toch vind ik dit lekkere whisk'y, ongeacht ik best veel IB heb ga ik soms toch terug naar bijvoorbeeld deze 2 (en het lijstje is langer hoor).
Bambi105 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:11:
Die nieuwe 100 proof lijn blijkt populair en op Dramface werd onlangs de Ben Nevis 8 Sherry van de recente 100 proof batch met zeer positief ontvangen. Ik heb daar ook de gok op genomen, mede gezien de recente top Ben Nevis in de tasting van een niet nader te noemen techblog.

Dank @Jeffrey1908 voor de notities en korte recencies! Altijd benieuwd naar hoe de geopende flessen het doen hier.
Leuk! ik vind het heerlijk om whisky's naast elkaar te proeven en op mijn eigen manier te beoordelen en dat is vaak inderdaad meer een notitie dan en mooie uitgebreide recentie zoals jij ze schijft wat ik overigens wel heel erg leuk vind om te lezen! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Ja ook vele ib's, me kastje is deze maand met 152 flesjes gevuld. Heerlijk uit de hand gelopen hobby...

Heb thuis een lekkere hp van Gordon Macphail open staan.. Die vind ik wel bijzonder lekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvT6VsWj8bvsCbMrUKIueIZNok4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1diDFYvCw8V8zKspvOiuXRF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 177% gewijzigd door Jthem op 12-05-2024 19:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Jthem schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:36:
Ja ook vele ib's, me kastje is deze maand met 152 flesjes gevuld. Heerlijk uit de hand gelopen hobby...
Gelukkig ben ik niet de enige met een probleem :+ :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Haha nee, leuke verzameling, heb zelfs geen plek meer.

Glen scotia 15 is ook trouwens zo goede prijs kwaliteit whisky(voor mij)

[ Voor 41% gewijzigd door Jthem op 12-05-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
@Bambi105 leuk dat je die Strathclyde op 1 zet, deze heeft in het land voor 199€ te koop gestaan.

Als je dan geld uit wil geven voor een bijzondere grain van 34 jaar oud, had ik deze zeker gekozen.

In diezelfde categorie zit de invergordon van Dramful nu, een machtig interessante dram voor een, in deze tijden, schappelijke prijs voor een 35 jaar oude grain (150~160€)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:42:
@Bambi105 leuk dat je die Strathclyde op 1 zet, deze heeft in het land voor 199€ te koop gestaan.

Als je dan geld uit wil geven voor een bijzondere grain van 34 jaar oud, had ik deze zeker gekozen.

In diezelfde categorie zit de invergordon van Dramful nu, een machtig interessante dram voor een, in deze tijden, schappelijke prijs voor een 35 jaar oude grain (150~160€)
Zou de strathclyde al willen omwille van botteljaar 1987. (Geboortejaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:20:
[...]

Zou de strathclyde al willen omwille van botteljaar 1987. (Geboortejaar)
Hij is gelukkig niet in 87 gebotteld hoor, dan had het spirit geheten :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:24:
[...]

Hij is gelukkig niet in 87 gebotteld hoor, dan had het spirit geheten :+
Haha ja dat dus 🤭🫡 anders was het al heel lang in het flesje... Bedoelde uiteraard gedestilleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Ik ben erg benieuwd naar de Ardnahoe Inaugural Release. Deze is op 10 mei uitgebracht, maar ik heb hem helaas nog niet in Nederland gezien. Als iemand meer weet, laat het dan gerust weten!

https://www.whiskybase.co...2968/ardnahoe-05-year-old

't Is een 5 jaar oude whisky op ex-Bourbon en ex-Oloroso sherry, en een ABV van 50%. Het is de eerste release van deze nieuwe Islay distilleerderij.
Secsytime schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:03:

Ja naar Ralfy durf ik ook wel te luisteren!

Ik heb nog niet gek veel Japanners op alhoewel ik laatst wel een lekkere kreeg via een proeverij, Yamazakura Asaka Peated Single Cask 63,5% 4 jaar oud.

https://www.whiskybase.co...5/yamazakura-asaka-peated

De Yoichi en Miyagikyo heb ik al staan maar die heb ik nog niet geprobeerd, maar die wil ik nog wel naast elkaar gaan zetten, even vergelijken.

Zou iemand mij kunnen vertellen/verwijzen hoe ik de naam van de whisky krijg zonder de volledige link te hoeven vermelden?

[ Voor 54% gewijzigd door Jeffrey1908 op 14-05-2024 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Gah, mijn Couvreur special vatting is leeg. Erg lekker slaapmutsje, maar net ff prijzig om zonder meer te vervangen. Als iemand 'm kent, nog suggesties die er op lijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Bundin schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:43:
Gah, mijn Couvreur special vatting is leeg. Erg lekker slaapmutsje, maar net ff prijzig om zonder meer te vervangen. Als iemand 'm kent, nog suggesties die er op lijken?
Had me maar een DM gestuurd dat je bij het 3landenpunt was. Ik woon daar 6km vandaan. Had ik je wat samples kunnen geven (niet perse van die whisky die je daarnet noemde maar gewoon, als mede whiskyliefhebber) ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Jeffrey1908 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:30:
Ik ben erg benieuwd naar de Ardnahoe Inaugural Release. Deze is op 10 mei uitgebracht, maar ik heb hem helaas nog niet in Nederland gezien. Als iemand meer weet, laat het dan gerust weten!

't Is een 5 jaar oude whisky op ex-Bourbon en ex-Oloroso sherry, en een ABV van 50%. Het is de eerste release van deze nieuwe Islay distilleerderij.

[...]

Ja naar Ralfy durf ik ook wel te luisteren!

Ik heb nog niet gek veel Japanners op alhoewel ik laatst wel een lekkere kreeg via een proeverij, Yamazakura Asaka Peated Single Cask 63,5% 4 jaar oud.

https://www.whiskybase.co...5/yamazakura-asaka-peated

De Yoichi en Miyagikyo heb ik al staan maar die heb ik nog niet geprobeerd, maar die wil ik nog wel naast elkaar gaan zetten, even vergelijken.

Zou iemand mij kunnen vertellen/verwijzen hoe ik de naam van de whisky krijg zonder de volledige link te hoeven vermelden?
De Ardnahoe werd goed ontvangen door Roy Aquavitae en nu ook bij https://www.dramface.com/...dnahoe-inaugural-5yo-2024

Ben erg benieuwd. Hopelijk kan ik hier een drammetje van vinden op de Schotland reis binnenkort.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bambi105
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyYT7p1sGJDReoxCyPgixDPyuDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8mzXOjjC2ibyIWPoAaXiEMM.jpg?f=fotoalbum_large

Deze Ben Nevis is hier vandaag binnengekomen. Waarschijnlijk binnenkort een tasting note!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Jeffrey1908 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:30:

Deze zou vandaag of morgen hier binnen moeten komen. Ik heb hem in Schotland besteld, dat leek me makkelijker en sneller. Maar ze zouden vrij breed beschikbaar moeten worden van wat ik begreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Stukje of topic (vergeef me op voorhand) maar bij de whiskyzaak is mij ook flesje francois Peyrot heritage 60 aangeraden (genaamd 63 jaar oude cognac) voor rond de 110 euro.

Iemand ervaring met deze cognac ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Heb nog wat leuks bij SMWS besteld:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nLRXngJ5/Furtive-Gherkin-26470.webp
https://smws.eu/furtive-gherkin/

8 jaar oude Ardnamurchan. Geen single cask zoals meestal bij SMWS, maar een mooi flesje alsnog. :)
The Panel were immediately plunged into scrubbing an old barbecue grill. But on the side were lemons, buttery samphire, tangy pickles and chutney, and crackers with sea salt and black pepper. We also got whiffs of smoked ham and a summery coastal tang. Reduction brought out delicate threads of smoke, distant beach bonfire embers, engine oil and kippers smashed on to toasted brioche. When neat, the palate was sweetly lemony and smoky, with fish pâté, pickled cornichons, charred fennel, jalapeños in brine and clam broth. Water added layers of texture and thickness in the mouth, while bringing out gristy porridge notes, and other elements including lavender honey and a gherkin lurking in a dirty martini.
(Hun tasting notes zijn altijd een beetje, tja...)

En verder heb ik ook de AD/Venturers club bottling bij Royal Mile whiskies besteld! Dat wordt weer janken met de importheffingen, maar wel een mooie bottling....

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/KYn0V7hR/sb7181-5060383653595.webp
A special bottling distilled in 2016, combining two Sauternes aged Ardnamurchan casks. This oily, west coast spirit works particularly well with the sweetness of this fantastic dessert wine.

One of 480 bottles, bottled at 55% exclusively for the Ardnamurchan Adventurers Club.

Official Tasting Notes

Treacle, hessian, butter, tropical fruit and caramelised cinnamon bun.
Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Bambi105 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:36:
[...]

De Ardnahoe werd goed ontvangen door Roy Aquavitae en nu ook bij https://www.dramface.com/...dnahoe-inaugural-5yo-2024

Ben erg benieuwd. Hopelijk kan ik hier een drammetje van vinden op de Schotland reis binnenkort.
Zodra die beschikbaar is gaat die besteld worden!
Bambi105 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:37:
[Afbeelding]

Deze Ben Nevis is hier vandaag binnengekomen. Waarschijnlijk binnenkort een tasting note!
Ja zou dit dan een goede zijn? ik ga me best doen om er een sampletje van te krijgen. Ik en Ben nevis van 8 jaar gaan niet altijd goed samen. na 1 keen een hele leuke te hebben gehad van Chapter 7 https://www.whiskybase.co...216299/ben-nevis-2013-ch7 werd ik nieuwsgierig naar meer van Ben Nevis.
Dat werd al snel minder na eentje van Signatory Vintage van de bekende Un-chillfiltered Collectie ook een 8 jaar oude https://www.whiskybase.co.../214605/ben-nevis-2013-sv
dit vond ik gewoon niet lekker! deze had ik op de gok gekocht maarja helaas, soms zit je er wel eens naast.
Maar met de Chapter 7 nog in het hoofd en de miskoop van Signatory nog 1 keer een gokje gedaan en dan de Decanter editie van Signatory geprobeerd weer eentje van 8 Jaar maar dan op Olorosso vaten https://www.whiskybase.co.../243738/ben-nevis-2014-sv gelukkig al een stuk beter dan de 2e ervaring maar ongeacht dat deze beter was is niet echt mijn ding helaas.

Kortom ga eerst proberen deze te proeven voor ik deze blindelings koop.
hfos schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:45:
[...]

Deze zou vandaag of morgen hier binnen moeten komen. Ik heb hem in Schotland besteld, dat leek me makkelijker en sneller. Maar ze zouden vrij breed beschikbaar moeten worden van wat ik begreep.
Oke, Ik wacht gewoon eventjes tot deze in Nederland beschikbaar is, Zoals je zelf al zegt, ze worden breed beschikbaar waarvan ik ook al wat had gelezen volgens mij van Reddit.

Ben benieuwd wat je ervan vind als je hem binnen krijgt! op dramface was het positief dus hoop dat t wat is.
mace schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:53:
Heb nog wat leuks bij SMWS besteld:

[Afbeelding]
https://smws.eu/furtive-gherkin/

8 jaar oude Ardnamurchan. Geen single cask zoals meestal bij SMWS, maar een mooi flesje alsnog. :)

[...]

(Hun tasting notes zijn altijd een beetje, tja...)

En verder heb ik ook de AD/Venturers club bottling bij Royal Mile whiskies besteld! Dat wordt weer janken met de importheffingen, maar wel een mooie bottling....

[Afbeelding]

[...]

Ik ben benieuwd :)
Zien er beide intressant uit, Heb nog nooit een fles van SMWS gehad, hun werken met smaakprofielen en je moet lid zijn om flessen te kopen als ik 't goed heb? Zie ze wel eens om een festival staan misschien eens een keertje kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Jthem schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:16:
Stukje of topic (vergeef me op voorhand) maar bij de whiskyzaak is mij ook flesje francois Peyrot heritage 60 aangeraden (genaamd 63 jaar oude cognac) voor rond de 110 euro.

Iemand ervaring met deze cognac ?
Ik zou oppassen. In mijn bescheiden ervaring met armagnac/cognac loop je het risico op over-oaking hier. 60 jaar continu op een eikenhouten vat levert maar een in beperkt aandeel een topresultaat. En als het een topresultaat is, dan krijgt het een topprijs.

Kijk even wat Ruben op Whiskynotes.be over dergelijke jaartallen schrijft. Of wat Serge op Whiskyfun heeft gezegd. Je kan een pareltje hebben of een leuk experiment met een intense eikensap ervaring. Ligt er ook aan wat je verwacht voor ca 100 eu.

Als je het gaat openen zou ik op zn minst een jonger flesje armagnac van 46% ernaast kopen om te vergelijken, zoals bijv. De Domaine le Basque.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Jeffrey1908 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:33:
Oke, Ik wacht gewoon eventjes tot deze in Nederland beschikbaar is, Zoals je zelf al zegt, ze worden breed beschikbaar waarvan ik ook al wat had gelezen volgens mij van Reddit.

Ben benieuwd wat je ervan vind als je hem binnen krijgt! op dramface was het positief dus hoop dat t wat is.
Heb gisteravond een kladje ingeschonken, niet teveel tijd aan besteed (meer ruiken dan proeven). Uurtje laten staan, tikkie water erbij. Eerste indruk was dat het voelt als een Port Charlotte light, of een Port Charlotte met een shotje Bruichladdich (= unpeated) gemixt. Voor zo'n jonkie vond ik het rokerige meevallen en vond ik er al heel wat in gebeuren - soms heb je van die jongere (3-5yo) whiskies die nog maar amper wakker worden, deze is al met zijn ogen aan het knipperen en woordjes aan het maken. Belooft heel wat voor volgende releases, moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
hfos schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:29:
[...]

Heb gisteravond een kladje ingeschonken, niet teveel tijd aan besteed (meer ruiken dan proeven). Uurtje laten staan, tikkie water erbij. Eerste indruk was dat het voelt als een Port Charlotte light, of een Port Charlotte met een shotje Bruichladdich (= unpeated) gemixt. Voor zo'n jonkie vond ik het rokerige meevallen en vond ik er al heel wat in gebeuren - soms heb je van die jongere (3-5yo) whiskies die nog maar amper wakker worden, deze is al met zijn ogen aan het knipperen en woordjes aan het maken. Belooft heel wat voor volgende releases, moet ik zeggen.
Als je dit al enigzins kan vergelijken met een Port Charlotte / Bruichladdich zegt mij al heel veel! Leuk dat je effe je snelle notitie brengt!

Ook leuk om te kijken als die even wat tijd heeft gehad in de fles! De recentie van dramface gelezen 8 uit 10 klinkt veel belovend!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Jeffrey1908 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:33:
Zien er beide intressant uit, Heb nog nooit een fles van SMWS gehad, hun werken met smaakprofielen en je moet lid zijn om flessen te kopen als ik 't goed heb? Zie ze wel eens om een festival staan misschien eens een keertje kijken.
Klopt allebei, maar naast de smaakprofielen (die m.i. lang niet altijd kloppen) werken ze vooral met distilleerderij-nummers. Ardnamurchan is dus nummer 149, Linkwood is 39, Highland Park is 4, Clynelish is 26, etc. Het is een beetje irritant maar op een gegeven moment weet je je favorieten wel. Lijst hier: https://www.whiskysaga.com/smws-codes

Ze zijn niet goedkoop maar ze hebben wel echt leuke releases en de kwaliteit is goed. Single Cask is de standaard, en die zijn altijd op vatsterkte. Dit is een small batch vatting en ook op vaststerkte. Ze maken ook blended malts en soms blends en die zijn meestal 50% Altijd natural colour non chill filtered.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
mace schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:26:
[...]

Klopt allebei, maar naast de smaakprofielen (die m.i. lang niet altijd kloppen) werken ze vooral met distilleerderij-nummers. Ardnamurchan is dus nummer 149, Linkwood is 39, Highland Park is 4, Clynelish is 26, etc. Het is een beetje irritant maar op een gegeven moment weet je je favorieten wel. Lijst hier: https://www.whiskysaga.com/smws-codes

Ze zijn niet goedkoop maar ze hebben wel echt leuke releases en de kwaliteit is goed. Single Cask is de standaard, en die zijn altijd op vatsterkte. Dit is een small batch vatting en ook op vaststerkte. Ze maken ook blended malts en soms blends en die zijn meestal 50% Altijd natural colour non chill filtered.

***members only***
Oke klinkt wel interessant! Net dus ook gelijk effe op de site gekeken en kon dus ook gewoon alle whisky's zien thnx voor de info! Ook fijn weetje de cijfers voor de distilleerderij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:09
Heden avond een mooi cadeau gekregen.
Voor mij nog totaal onbekend, maar het zal vast smaken :-)

https://www.cadenhead.sco...inal-jan24-b5-enigma-g16/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SO2v3dAa5VvQNnnv-jjaqyx4bFE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dLAZmlfYxtnLTabv3AGlBwoH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SnDNhCe3VMIFe0p0PWu0nonQRo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LfGC3uwOI9edOTlZWG8syV7L.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jthem
Vandaag nog leuke Ledaig 14 van Claxtons dikbuikkie op Merlot opzij laten leggen in Schimmert.

Was mooi geprijsd en claxton warehouse 1 is dikke prima...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
fender89 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:30:
Heden avond een mooi cadeau gekregen.
Voor mij nog totaal onbekend, maar het zal vast smaken :-)

https://www.cadenhead.sco...inal-jan24-b5-enigma-g16/

[Afbeelding][Afbeelding]
Gaaf, intressante notes! vorige week met een 14 jaar oude highland in me handen gestaan ook van de enigma serie, maar niet geproefd of gekocht, was benieuwd naar de campbeltown maar die was al weg.
Jthem schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:34:
Vandaag nog leuke Ledaig 14 van Claxtons dikbuikkie op Merlot opzij laten leggen in Schimmert.

Een Ledaig op Merlot klinkt gaaf, op de gok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Meer op de ervaring van Claxton die altijd bevallen is. Mbt Ledaig en Merlot een gokje maar neem meestal wel zo gokjes.

Tot nu toe laatste 3j 1 "miskoop" gedaan in de 100+ euro flesjes.(mystery Highland 21 van whisky in Leiden) deze is bijna op en nog 1 voor over x aantal jaar...
Hoop dus dat deze Ledaig goed gaat bevallen, maar mag nog even paar j in de wacht staan helaas.

[ Voor 9% gewijzigd door Jthem op 16-05-2024 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:34:

Dat is hier in de buurt ;) Zonder te oordelen, ben ik inmiddels wel benieuwd naar jouw stash aan whisky ;) Ik koop ook meer dan dat ik drink, maar ik koop 1 a 2 flessen per jaar ofzo (ja, zo langzaam drink ik), maar jij lijkt elke week wel een nieuwe/meerdere nieuwe flessen te koop.
Is dat ter investering? En hoe doe je dat qua plaats?

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:07
Deathchant schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:46:
[...]

Dat is hier in de buurt ;) Zonder te oordelen, ben ik inmiddels wel benieuwd naar jouw stash aan whisky ;) Ik koop ook meer dan dat ik drink, maar ik koop 1 a 2 flessen per jaar ofzo (ja, zo langzaam drink ik), maar jij lijkt elke week wel een nieuwe/meerdere nieuwe flessen te koop.
Is dat ter investering? En hoe doe je dat qua plaats?
WAS: Whisky Acquisition Syndrome 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Hahaha WAS haha, mooi man!🤭zal eens naar de dokter gaan. :+

@Deathchant indd, kom ook uit het mooie zuiden des land.

En zeker mag je vragen, alleen ik koop er 2-4 per maand. Gaan per 2 -3maand ongeveer 4 op.

Zit nu zo steeds rond de 152-155 aan aantal.

Plaats? Ja dat vraag ik mij ook af. Daar zit het grootste probleem wel een beetje.

[ Voor 6% gewijzigd door Jthem op 17-05-2024 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-05 09:33
Iemand tips voor een mooie independent bottling van Glen Elgin?
Ik had deze al gevonden https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/212009/glen-elgin-2010-je
Denk dat de madeira finish wel past bij Glen Elgin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:46:
Hahaha WAS haha, mooi man!🤭zal eens naar de dokter gaan. :+

@Deathchant indd, kom ook uit het mooie zuiden des land.

En zeker mag je vragen, alleen ik koop er 2-4 per maand. Gaan per 2 -3maand ongeveer 4 op.

Zit nu zo steeds rond de 152-155 aan aantal.

Plaats? Ja dat vraag ik mij ook af. Daar zit het grootste probleem wel een beetje.
150 flessen damn. Jouw drinktempo houdt het dus ook niet bij het kooptempo. Ik kom ook uit het zuiden, alleen vermoed ik wat zuidelijker nog (wat dichterbij het drielandenpunt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Deathchant schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:27:
[...]

150 flessen damn. Jouw drinktempo houdt het dus ook niet bij het kooptempo. Ik kom ook uit het zuiden, alleen vermoed ik wat zuidelijker nog (wat dichterbij het drielandenpunt).
Nee klopt als een bus. Beetje als uit de hand gelopen hobby dat we dachten "leuke voorraad" maar veel meer moeten we niet op voorraad hebben dan nu. Gewoonweg geen plek meer voor.

Ja las al zoiets. Woon ongeveer 15km hoger dan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Herzeleid schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:25:
Ik had deze al gevonden https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/212009/glen-elgin-2010-je
Ik heb zelf Glen Elgins gehad van van Wees (The Ultimate) en Signatory en die vond ik eigenlijk altijd wel goed smaken. Niet heel bijzonder maar gewoon echt solide. Eigenlijk beetje hetzelfde als de officiële bottling wat dat betreft. De indies zijn dan vooral wat rijker van smaak dan de OB.

Ik heb het niet eerder op iets anders dan bourbon of sherry geprobeerd, maar ik denk dat Glen Elgin wel goed samengaat met Madeira. Ik zou geen uitgesproken distilleerderijkarakter verwachten met een madeirasausje eroverheen, maar dat heeft Glen Elgin toch al niet echt.

In ander nieuws:

Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door mace op 17-05-2024 16:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:25:
Meer op de ervaring van Claxton die altijd bevallen is. Mbt Ledaig en Merlot een gokje maar neem meestal wel zo gokjes.

Tot nu toe laatste 3j 1 "miskoop" gedaan in de 100+ euro flesjes.(mystery Highland 21 van whisky in Leiden) deze is bijna op en nog 1 voor over x aantal jaar...
Hoop dus dat deze Ledaig goed gaat bevallen, maar mag nog even paar j in de wacht staan helaas.
Ja, je heb helaas niet altijd de keuze om te proeven, ik koop ook zat op de gok maar met de wat duurdere probeer ik toch wel te wachten tot ik 'm ergens op een festival tegen kom ofzo.

@mace vind de prijzen van van zuylen wel altijd erg scherp!

[ Voor 4% gewijzigd door Jeffrey1908 op 17-05-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Jeffrey1908 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:00:
[...]

Ja, je heb helaas niet altijd de keuze om te proeven, ik koop ook zat op de gok maar met de wat duurdere probeer ik toch wel te wachten tot ik 'm ergens op een festival tegen kom ofzo.

@mace vind de prijzen van van zuylen wel altijd erg scherp!
Klopt ze hebben altijd hele scherpe prijzen, eigenlijk altijd wel goedkoper dan Dozijn of Gigant. En ik woon er 10 minuten vandaan... Wat wil een whiskyliefhebber nog meer? 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
mace schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:41:
[...]

Klopt ze hebben altijd hele scherpe prijzen, eigenlijk altijd wel goedkoper dan Dozijn of Gigant. En ik woon er 10 minuten vandaan... Wat wil een whiskyliefhebber nog meer? 8)
Is wel echt 1 van mijn 2 favo zaakjes om te bestellen... goed spul, leuke eigenaars en mooie whisky...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
mace schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:41:
[...]

Ik kom er ook wel eens meestal als ik wat online heb besteld pik ik het wel eens op. Heel eerlijke prijzen! Zuid Holland heeft wel een paar goede slijterijen hoor, zeker wanneer je ergens vaak komt kan dat ook een hoop voordeel brengen wanneer ze je smaak profiel een beetje kennen.
Jthem schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:48:
[...]

Is wel echt 1 van mijn 2 favo zaakjes om te bestellen... goed spul, leuke eigenaars en mooie whisky...
Ja, kom er voornamelijk voor de prijzen, wel een paar keer leuk gesprek gehad, kom meer in Pijnacker (de helm) dat is wel mijn vaste slijter ondanks het een stukje rijden is (van Zuylen ook even ver) en in Rijswijk de boog heeft ook een zeer uitgebreid aanbod maar beide kunnen niet op tegen de prijzen van van Zuylen.

[ Voor 32% gewijzigd door Jeffrey1908 op 17-05-2024 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Herzeleid schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:25:
James Eadie is zeker goed... Bij zuylen. krijg je ook die Glen elgin 15j van Wilson And Morgan. (Wel 105 euro) ook dikke prima. (Heb daar de 14jarige van)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Case_C
  • Laatst online: 16:39

Case_C

[Team Carrack]

Kwam deze toevallig tegen op YT, grappig dat die hier niet gepasseerd is. Wel een mooi verhaal met de oudste whiskey van NL.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:40

Dido

heforshe

Whiskey was op, gelukkig had de slijter er zin in :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41dufvdznsWZrgvp48CS_hYvhz8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZKz9hbyLPwKsS06VddENAn1q.jpg?f=user_large

Signatory Vintage 100 proof, Secret Orkney en Secret Speyside.
Beiden 57,1%, 14 resp 13 jaar oud en voor een zeer schappelijke 52 euro de fles 8)

Met mijn huidige drankconsumptie kan ik weer minimaal een jaar vooruit *O*

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Case_C schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:43:
Kwam deze toevallig tegen op YT, grappig dat die hier niet gepasseerd is. Wel een mooi verhaal met de oudste whiskey van NL.
[YouTube: Johan stookte (stiekem!) de oudste whisky van Nederland | Oost]
Ja, leuk filmpje, die man is er echt trots op.
Deze kwam volgens mij echt een paar maandjes uit nadat Millstone met 27 jaar claimde de oudste Nederlandes whisky te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:27
Komende vrijdag een tasting opstaan van whiskys ouder dan 25 jaar.

Alvast de line up door gekregen.

Dramfool Elderly Elvis Tilting (1998) 25 jaar
Lady of the Glen North British (1992) 30 jaar
Murray McDavid Ledaig (1997) 25 jaar
Murray McDavid 'La Giraffe Chic' / Westport (1997) 25 jaar
Claxton's Speyside Distillery (1994) 29 jaar
The Duchess Caperdonich (1997) 25 jaar
Mc Connell's (Ed. 1 van de Old Cromac Collection) 20 jaar.

Zeer benieuwd

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bambi105
@Philtjens Machtig, dat klinkt herkenbaar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmpJGk4Z_XzLpYGjUoMZ9lX9YFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2NK2eOZmKO1dEUUN8SMMlXD.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren heb ik toevallig besloten die Glenlivet te drinken, die (Elderly Elvis) van Dramfool 25 yo maar wel naast een 29 yo Claxton's Speyside distillery van 1994 die op Tawny Port vaten heeft gelegen (finish denk ik). Waarschijnlijk is het dus dezelfde! Daarnaast heb ik iets bekends van die leeftijd willen drinken als referentie, dus koos ik een armagnac uit de Bas-Armagnac die samengesteld is uit 25-45 jaar oude vattings.

Neem de tijd, want ik merkte pas na 30 min hoe uiteenlopend de drie drankjes waren, wat na 5 minuten nog niet zo heel helder was.

Glenlivet:
Neus: typische butterscotch tonen, maar ook veel sinaasappel, sinaasappellikeur of de net iets bittere Mandarin Napoleon. Veel brood en boter, wentelteefjes, croissants, bakkerijlucht en na die 30 minuten ook een tropische toon a la banaan en nootmuskaat. De minste eik-invloed van de drie, geen tannines (lijkt me daarom Amerikaans eikenhout ipv Frans/Europees eikenhout van de armagnac).

Palet en afdronk: sinaasappel, mandarijn, toffee en weer broodpudding/wentelteefjes. Echt uitnodigend om meer te drinken. Zoet, zonder suikergoed. Het zoete van boter en witbrood, zonder toppings. En op het einde een appelige toon, naast de citrus.

Al met al een prachtige balans en de meest gebalanceerde van de drie. De geur en smaak zijn prachtig geintegreerd en in balans. Uitzonderlijke Glenlivet.

Armagnac:
Neus: ik ken deze al goed, maar het blijft leuk. Veel pruimen, gedroogde zoete pruimen en na 30 minuten die typische reine claude siroop geur (zonder water). Vanille, tonkabonen en koffie met cacao. Intens, maar zomers.

Palet en afdronk: heel intens (te?), erg vol en tanninerijk met een droge afdronk die heel lang blijft. Dit zit tegen over-oaking aan, echt eikensap, maar er is genoeg complexiteit van het fruit om hier heel lang bij stil te staan en meer van te drinken. De "jonge" 25 jaar oude component houdt de oudere component in toom en fris, zo lijkt het. Het lijkt ook bijna meer Chardonnay/Gewurztraminer, beiden wit, ipv een Merlot/Bordeaux/Primitivo qua druiven/wijn beleving. En het lijkt maar weinig op de port tegenstander.

Speyside Dist. Port 29 yo:
Geur: Heel anders, paars en kruidig. Lavendel, tijm, bloemenwinkel en tropische geur. Ook bramen, diepe rode bosvruchten en ook wat gedroogde pruim. Geen koffie, geen cacao of chocolade. Dan ook een hartige toon, varkensvlees, soja, oude kaas. Ook wat tannines, droogte.

Palet en afdronk:
Begint zwaar, maar eindigt heel fris en licht! Heel mooi complex, maar ook wat uit balans. Alsof er 2 smaken zijn die niet geheel integreren maar elkaar aanvullen en soms contrasteren. (ik maak hier vast te veel van..). Dan drop, zoethout, harde fruitsnoepjes. Ook een sherrytoon, alsof deze whisky lang op een 1st fill of 2nd fill sherry heeft gelegen met een korte finish in een heel lekker fris port vat (was een octaaf, dus dat moet wel kort zijn geweest anders was het geheel uit balans geraakt).

Alle drie erg lekker, maar de whiskies stelen wel de spotlight van de armagnac. En de Glenlivet vond ik een eye-opener. Echt heel typisch Glenlivet, zeker voor oude Glenlivet, maar absoluut niet saai. Integendeel. Een prachtig specimen!

Geniet ervan dus @Philtjens en neem de tijd voor ze!!!

[ Voor 0% gewijzigd door Bambi105 op 22-05-2024 22:17 . Reden: grammatica ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
@Bambi105 Ik weet wel zeker dat het dezelfde zijn! ;)

Die Glenlivet is machtig mooi, maar ik vind die Speyside uitzonderlijk. Al heb ik een zwak voor Port finishes.

@Philtjens mooie line up! Wie geeft hem als ik vragen mag? :)

[ Voor 16% gewijzigd door KillaZ op 22-05-2024 20:44 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
@Bambi105 het klinkt misschien raar maar ik ken heel weinig van whiskys.

Ik ben erin gerold door eens een keertje mee te gaan naar een tasting.
Eerste keer viel dit tegen qua smaak maar ben toch blijven gaan omdat de gastspreker zeer gepassioneerd hierover sprak en ik helemaal meeging in het verhaal.

Doordat er zoveel verschillen zijn in smaak finish .... Ben ik ook blijven drinken en proeven.

Ik hou het vooral bij single malts al heb ik ook een enkele blend staan.

Armagnac heb ik ook leren proeven en vond ik ook mooi van smaak.

Dit was een exclusieve line up en wou eens kijken wat zijn de verschillen tussen jong en oud / goedkoop en duur.

Ik ben neutraal en heb geen voorkeur voor land merk of finish.

Ik vind vooral cask strenght finish en sherry/port vaatjes vrij lekker.

Ik kies heel simpel of ik vind het lekker of niet.

Ik ben heel benieuwd wat ik kan verwachten maar ga het op mij af laten komen en vooral genieten met mijn vrienden van lekkere drank goed gezelschap en een fijne avond😃

@KillaZ De tasting zelf word gegeven in kinrooi belgie (mijn plaatselijke handelaar Saint mac genaamd).

Hijzelf is vooral groot liefhebber van ierse whiskys en heeft dit jaar als eerste een whiskeyfestival georganiseerd maar enkel met ierse whiskys en spirits.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
@Philtjens Ah leuk! Hele mooie line up hoor, geniet er van!

Members only:

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
KillaZ schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:12:
@Philtjens Ah leuk! Hele mooie line up hoor, geniet er van!

***members only***
Ja al paar keer gesprekken mee gehad.

Toevallig is een botteling van hem ook mijn lievelings whisky 😃

En laat dat net het toeval zijn dat hij de gastspreker is van de tasting vrijdag !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Philtjens schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:45:
Komende vrijdag een tasting opstaan van whiskys ouder dan 25 jaar.

Alvast de line up door gekregen.

Dramfool Elderly Elvis Tilting (1998) 25 jaar
Lady of the Glen North British (1992) 30 jaar
Murray McDavid Ledaig (1997) 25 jaar
Murray McDavid 'La Giraffe Chic' / Westport (1997) 25 jaar
Claxton's Speyside Distillery (1994) 29 jaar
The Duchess Caperdonich (1997) 25 jaar
Mc Connell's (Ed. 1 van de Old Cromac Collection) 20 jaar.

Zeer benieuwd
Wow mooie tasting zeg! Mooie gelegenheid om zulke whisky's te kunnen proeven!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philtjens
Jeffrey1908 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:59:
[...]

Wow mooie tasting zeg! Mooie gelegenheid om zulke whisky's te kunnen proeven!
Inderdaad is ook de eerste keer zover ik weet dat hij zoiets organiseerd.

Paar weken later een tasting met allemaal whiskys tot max 50 euro ook weer interessant vergelijkingsmateriaal.

Volgens hem zitten er enkele exemplaren bij wat maar "once in a liftime" gedronken kan worden zelf niet echt de kennis om dit te bevestigen of niet 😃

Weet wel dat zo een collectie niet snel in de kast zal staan vanwege zeer hoge aankoop prijzen.

Hoewel ik ook wel een duurder exemplaar heb maar das er maar eentje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KillaZ
Philtjens schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:01:
[...]

Inderdaad is ook de eerste keer zover ik weet dat hij zoiets organiseerd.

Paar weken later een tasting met allemaal whiskys tot max 50 euro ook weer interessant vergelijkingsmateriaal.

Volgens hem zitten er enkele exemplaren bij wat maar "once in a liftime" gedronken kan worden zelf niet echt de kennis om dit te bevestigen of niet 😃

Weet wel dat zo een collectie niet snel in de kast zal staan vanwege zeer hoge aankoop prijzen.

Hoewel ik ook wel een duurder exemplaar heb maar das er maar eentje.
Nou ja, once in a lifetime is misschien wat overdreven, maar het is hetzelfde als met een keer 10 euro voor een dram uitgeven op een festival: Je krijgt de kans om te ondervinden of de hogere categorie whisky een whiksy is die je kunt proeven, ik vind persoonlijk dat er in deze categorie (>150 euro een fles) er meer dan alleen een drammetje uit komt.

De Glenlivet is bijzonder en is ook voor Jurgen een nieuw merk: Dramful.

Members only:

De Ledaig kom je niet vaak zo oud en zo verfijnd tegen bij indie's.
De Speyside is gewoon een bijzondere distillery (de distillery van, jawel, Spey, maar onafhankelijk willen ze dat niet op de fles dus maakt iedereen er "speyside distillery" van) en heeft "iets".
De Glenmorangie (Vandaar Giraf Chic ;) ) is er 1 die je niet vaak zo oud bij een indie tegenkomt en is qua diepgang misschien minder dan de bovenste whisky's maar is wel een dram voor iedereen: heel verfijnd, nergens scherp, veel fruit tonen en boterzacht (alsof je in een brioche hapt).

Hoe dan ook, je krijgt de kans om er lekker voor te zitten, je glas even te laten staan en er alles uit te halen wat er in zit. Wat ruik je de eerste keer? Is dat anders de 2e keer?
Wat proef je bij het eerste slokje, van primair tot tertiair....Is dat anders de 2e keer?

Zijn er bepaalde geuren of smaken die je mist of die je juist apart vindt (kijk naar de opmerking van @Bambi105 over de Speyside, het leuke is dat jij die ook gaat drinken --> proef je hetzelfde?.

Ik vind de opzet van Jurgen een goede, misschien ook wel iets voor een andere groep als het hier allemaal wat rustiger is.
Members only:
:+

K to the KillaZ

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
de ardnamurchan AD/venturers (adelphi) society gaat binnenkort weer +100 members (momenteel ~480 leden). het is een redelijk nieuwe club en ze zijn zoekende naar hoe/wat/waar, echt een avontuurtje ;)
Ze hebben hun laatste fanclub bottlings niet uitverkocht, en vullen dus aan zodat ze dat niet nog een keer overkomt. kans dat als het een "hottere" distillery wordt dat t dan loterij drama kan worden, maar ik snap ze vanuit financieel oogpunt.
let op: de DHL 'fuckyou fee' is standaard bij deze club. inklaring en belasting doen standaard +40/50 euro op je bestelling en m ontwijken lukt (mij) niet.

houd hun site in de gaten!

As already mentioned, we are opening the club up to another 100 members in the next couple of weeks. If you have a friend that you think would like to be a member let us know their email address (use our new email above) and we'll make sure to send them a notification when the club membership is live on the website.

[ Voor 6% gewijzigd door dyrc op 24-05-2024 16:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
dyrc schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:28:
de ardnamurchan AD/venturers (adelphi) society gaat binnenkort weer +100 members (momenteel ~480 leden). het is een redelijk nieuwe club en ze zijn zoekende naar hoe/wat/waar, echt een avontuurtje ;)
Ze hebben hun laatste fanclub bottlings niet uitverkocht, en vullen dus aan zodat ze dat niet nog een keer overkomt. kans dat als het een "hottere" distillery wordt dat t dan loterij drama kan worden, maar ik snap ze vanuit financieel oogpunt.
let op: de DHL 'fuckyou fee' is standaard bij deze club. inklaring en belasting doen standaard +40/50 euro op je bestelling en m ontwijken lukt (mij) niet.

houd hun site in de gaten!

As already mentioned, we are opening the club up to another 100 members in the next couple of weeks. If you have a friend that you think would like to be a member let us know their email address (use our new email above) and we'll make sure to send them a notification when the club membership is live on the website.
Niet geïnteresseerd maar wel heel tof dat je wellicht wel geïnteresseerde tijdig op de hoogte stelt, Inclusief de extra kosten. _/-\o_

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Philtjens
Kleine update van de tasting gisteren.

Het waren mooie whiskys en uniek om eens te proberen maar mijn conclusie is wel degelijk ouder is niet persé beter.

Los van de prijzen was dit de top 3 voor mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iqv5XPFbsPzUU5435wIt80xddJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2RO4JZoWS8TSPTX8M8iWteV.jpg?f=fotoalbum_large plek 3 was voor de dramfool.
Smaak was mooi in balans vooral een lekker warme afdronk mede door hoger alvoholpercentage met een kleine spicyness wat erna een beetje afnam een lekker lang warm in de mond bleef hangen met een klein zoetje van de bourbon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrsYJJX6cL1hIHrAq3np4-2-CcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jjdj3QhYwMHsqhmVdaejHvx.jpg?f=fotoalbum_large
De 2 plek was voor de lady of the glen.
Was een 30 jaar oude graan whisky met een "vreemd chemisch pattex" geurtje dit viel me direct op.
Bij de eerste slok meteen heel aangenaam verrast. Fluweelzacht ook weer mooi in balans met een heel klein tintje van vanille zeer toegankelijk.
Dit was dan ook de eerste whisky en was denk ik ook de beste keuze om mee te starten (kostprijs was ook "maar 151 euro").
Opmerkelijk dit was eentje waar ik ook van kan genieten om alleen te drinken de andere keuzes zijn meer gebaseerd ook om met een vriend te drinken omdat die beleving qua smaken wat meer binnenkwamen.
En dan als laatste op plaats nummer 1Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rj5-p46PdTip5sUhCz12w8WWxR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRZmW8U6UcMZZS7EtPQ6dn8C.jpg?f=fotoalbum_large
Toevallig ook nog de jongste uit de groep wat mezelf heel aangenaam verrast heeft.
The mc connells whisky.
Hier kan ik ook wat meer over vertellen omdat deze echt direct opviel.

Neus was meteen een sterke perengeur herkenbaar voor mij.
Bij het drinken gebeurde er veel exotische smaken kwamen gelijk door banaan,peren,appel er zat ook wat peper achtig was merkbaar bij de afdronk.
Door de finish ook een ietwat drogere afdronk.
Ook weer wat hoger in alcohol percentage maar deze was voor mij de beste en echt perfect in balans en eentje wat zo speciaals was wat ik in het normale sigment nog niet ben tegen gekomen.

Normaal hou ik niet zo van het zoete maar deze had me aangenaam verrast maar en hing natuurlijk ook wel een stevig prijskaartje aan van rond de 370 euro als ik het goed herinner.

Al bij al een zeer fijne avond gehad maar ik ben tot de conclusie gekomen dat ouder niet altijd beter is.

Mijn nummer 1 was de jongste dus dit is een feit vanuit mijn persoonlijke smaak wat dit dan ook bevestigd.

En twee wat me direct opviel wel is dat bij het hoger sigment de balans vaak wel beter is qua smaken finishes en alcohol percentages.

Ik ben heel blij dit eens meegemaakt te hebben maar persoonlijk ben ik van mening dat er voor minder geld ook gewoon goede producten zijn waar er dan voor dezelfde prijs 3 flessen gekocht kunnen worden ipv 1.
Er zijn zeker verschillen maar dat is voor mij de meerprijs niet direct waard dan.

Komen we vooral weer terug op de balans wat dan minder is maar daarom niet slechter, bij de duurdere is het gewoon net een stuk beter in balans allemaal gebracht wellicht door het lange rijpen.

Al bij al een zeer geslaagde avond en ook weer groot deel te danken aan de gastspreker de whisky mercenary.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Kep gisteren de Tobermory tour gedaan. Was op zich wel leuk. Hele entertaining kerel die met veel grapjes de boel vertelde. Hij ging echter lang niet zo uitgebreid in op het hele proces, maar nevertheless entertaining.

1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9DE_WYFRn8vlwAx8RPefO_kRXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVauEYrh3z9CthlZMaqCSo0u.jpg?f=fotoalbum_large

2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dun1w7mDSNppsQFQKhsvbaE2LAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdYQ0mLxJVuDNBFpA0VAeneo.jpg?f=fotoalbum_large

3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUqsd8nOmTxFyS9TCxIEDtVmelI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b85aziFqu3MKYiBMqExO4Q3F.jpg?f=fotoalbum_large

4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TH8GoLHF6_n5K4pFe7SE32xld0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5V8ENHyLNs7vKH8N5ODUrJ7.jpg?f=fotoalbum_large

5:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhhRen7VJJjufK1b8ZB_9-sVIKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KskMKAwZvXKPQPGlBpBteRED.jpg?f=fotoalbum_large

6:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_ZzR_A19lPYXa4oeax_7on0DS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AeICKiw98reSJqhcUmvhNpB8.jpg?f=fotoalbum_large

7:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QNIloc-uCehIuTPOBvyW_bLaQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bx17fvHDnYGM29Jk2vmbcIlf.jpg?f=fotoalbum_large

8:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pv3d0Xl9ufsVfFJtHysYyIskCEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YKQslhISj8h7ngpBqVEsvpf8.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ja, op een gegeven moment is het "seen em once, seen em all", en iedereen voegt wel iets toe wat uniek is voor hen.

Maar goed. Ik heb zelf nog niet echt ervaring met Tobermory.
Bij de tasting heb ik een 12yr Tobermory en een 10 yr Ledaig (peated versie, uitgesproken als "leh-chick") geproefd.

Zoals jullie weten ben ik totaal niet van de rokerige whisky's en hou ik van flink krachtig sherries whisky's, maar ik moet zeggen dat ik het steeds vaker kan waarderen. Zo vond ik die Ledaig veel meer rijke smaken hebben dan de Tobermory. Ik zou t nog niet zelf kopen tbh, maar hij was absoluut beter dan de Tobermory 12 yr.

Tobermory behoort wel tot een van de kleinere distilleries. Ook qua volume dat ze produceren. (1M liter per jaar). Hun vaten liggen ook niet in Tobermory, maar ergens in de buurt van Glasgow (wist ik dus niet).

Met behulp van een YOLO gehalte, heb ik een 20cl flesje van een limited edition distillery-only 18yr oloroso cask strength (57,9%) Tobermory gekocht. De grote normale fles was 185 pond en dat vond ik te gortig. Als ik een dag langer was gebleven, had ik em waarschijnlijk toch omgeruild tegen de grote :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcAl8Hg_Yt7hmjwXcCGoBbILz7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OA5A2c44lZ1FKGvmJzPMPmHE.jpg?f=fotoalbum_large

Thuis meteen proberen!

Morgen naar Talisker! Vorig jaar al geweest maar geen tour gedaan. Kep de tour in 2015 gedaan dus ik ga em nu nog eens doen om te kijken wat er anders is.
Toen ik destijds de Talisker Dark Storm en Talisker 10yr te proeven kreeg, ging ik over mijn nek bij wijze van. Maar nu ik het steeds meer waardeer (en mijn openheid voor smaakpalletten duidelijk anders is), ben ik benieuwd wat ik er nu van vind :)

Oh trouwens, Tobermory is echt een prachtig dorpje! Ik was er al eens geweest in 2015, maar het is nog steeds.even mooi!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6I-ai-af8EcXizPs8mMSy7HN-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1MnJGSPLoLYCbgloGPQqizn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xypuiVs_-BVEseB1rFOZFQYfCRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PV2rQKa3Vykd5hbJSQkz30PJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Wat leuk! @Deathchant zou ook graag eens een keer een soort Whisky reis doen, en dan wat distilleerderijen bezoeken lijkt me echt leuk! Ook het Schotse landschap lijkt me prachtig! Helaas nog nooit in Schotland geweest.

Mooie foto's ook! Zeker van de haven.

Morgen Talisker, is dat de laatste of ga je er nog meer bezoeken?
Bambi105 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:20:
@Philtjens Machtig, dat klinkt herkenbaar!

[Afbeelding]

Gisteren heb ik toevallig besloten die Glenlivet te drinken, die (Elderly Elvis) van Dramfool 25 yo maar wel naast een 29 yo Claxton's Speyside distillery van 1994 die op Tawny Port vaten heeft gelegen (finish denk ik). Waarschijnlijk is het dus dezelfde! Daarnaast heb ik iets bekends van die leeftijd willen drinken als referentie, dus koos ik een armagnac uit de Bas-Armagnac die samengesteld is uit 25-45 jaar oude vattings.
Mag ik vragen waarom je hier een armagnac voor gebruikt? Het is een heel ander distillaat, heb je dit van een proeverij geleerd of uit je eigen ervaring als een mooie vergelijking? Of zit er een hele andere gedachte achter?

Je hoeft natuurlijk geen uitleg te geven maar ik ben gewoon benieuwd.

[ Voor 63% gewijzigd door Jeffrey1908 op 29-05-2024 23:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
@Jeffrey1908 goeie vraag! Ik vind het leuk om overlap en contrast te vinden tussen de dranken die ik drink. Je kan zo bijvoorbeeld heel goed een Laphroaig naast een rokerige mezcal drinken en bijzonder veel overlap treffen.

Een armagnac van ongeveer dezelfde leeftijd op frans eikenhout is maar deels te vergelijken van een whisky op port of sherry, maar toch wel deels. Ook heb ik een pragmatische reden en dat is dat ik niet veel 25+ jaar oude whisky in mijn verzameling heb, maar wel armagnac ;)

Ik rommel ook maar wat aan he :p ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Bambi105 op 30-05-2024 09:37 . Reden: jaar toegevoegd ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bambi105
Vandaag stap ik trouwens in het vliegtuig naar Edinburgh en sta morgenochtend op Arran bij de Lochranza Distillery en die middag bij Lagg! Ik zal in @Deathchant 's voetsporen treden en wat foto's en ervaringen delen. Ps. Zaterdag Campbeltown...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Deathchant schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 01:41:
Met behulp van een YOLO gehalte, heb ik een 20cl flesje van een limited edition distillery-only 18yr oloroso cask strength (57,9%) Tobermory gekocht.

Thuis meteen proberen!
Sta altijd open voor een sample swap, zeker als je tegenwoordig van de peat bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Gaat er verder nog iemand naar Leiden zaterdag a.s.? :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Oke klinkt leuk @Bambi105 misschien wel een leuk idee idd, vind het altijd leuk om whisky's naast elkaar te proeven en een klein uitstapje naar een rokerige mezcal die ik toevallig wel heb staan :) helaas heb ik geen oude armagnac of cognac maar laatst wel een 25 jaar oude cognac kunnen proeven en kan me wel voorstellen dat ik een overlapping zou kunnen vinden. Ga het in me achterhoofd houden wellicht eens proberen!

Ben benieuwd naar je reisverslag :9

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Talisker was helemaal volgeboekt helaas. Maar kep wel wat rond gesnuffeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UO0eF7ZbewgGO5HFWyB-q-7s2Fc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4TFMGmu6IO1Kz3Z6N8M83T9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9EbdLlr1BYe-wIr_h6QFhMXfd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSRicv4P8SNbPemUwW8fSjrh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsbCteU9Pknc-UxP5ZABhTWgH8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRGqc7iQDG7RRa8UtJdTndwf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diaNoEz2q1us5yH48VnzZqu8dyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wU3DdzJQehpM01JmhZdv5nUF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kf74BLiBzvyR0hGYDCYZV_HDEcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0sJwV7sf4wmkCPEYHhxH5oCS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_dDn_9Ma7-FO9iDDFcsfNHw6zY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGhJX28e9S5CkFI73JXd90cV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGNe7kOypuuS1bz_zaUOVGuSk6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/51lf4XvZVams3RXNGRH0cktQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAKDhQkfW8rYJ9-c425A1fv2li0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wByNNrJXNq67mXRS5luqhxfn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84RtA3OHTJg7ZpbIfh5BB3qlKBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PnHnFwIZ5dINKew0WVkaCcdl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OM747DAwfmGz-051Bzkjy4FXV2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkgdYRvkAgsRsy8htr1QJcl8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzXq0W9Vh8lVsr1FrxJvEu7F9Wo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4b6ttLe0tbj2krxCYKL4y4K1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRMEZTmWJWf2bZ2k345LlO4e-ec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erEPYsSILakw60z8DHws451o.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk niks gekocht, maar echt kudos voor de manier hoe alles gedisplayed wordt!

Ook effe bij Oban geweest en daar hadden ze een 12 yr cask strength wat je zo uit het vat mocht proeven. Veel en veel beter dan de standaard whiskys die ze hebben!

Edit: mijn gedachten waren weer eens sneller dan gedacht; ik ben gisteren bij Oban geweest en ze waren net gesloten. Ik heb enkele jaren geleden de tour gedaan waarbij je een glencairn cadeau kreeg en een gratis proefbeurtje van die 12yr cask strength. Die was tegen de 56% aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oF1PXmzmZ9JZkda9oJZaWYxoBn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zePm1B0ckgVVT4bZy5QmqUhl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPrScJkysyYH_6aDquF6H1h2ubA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9bZHNn29AOZrvRPrFDa0gNaQ.jpg?f=fotoalbum_large

@Jeffrey1908 sorry ik had helemaal over je vraag heen gelezen. Ik ben dus bij Tobermory/Ledaig geweest met tour (en loot :P ) maar bij Oban en Talisker langsgeweest zonder tour.
Ik heb in eerdere jaren al gedaan (mét tour):
- 2015: Glenfiddich, Glenlivet, Talisker
- 2016: Harris Distillery (ze waren net pas geopend, dus we kregen gin te proeven :P ), Glenfarclas
- 2017: Glengoyne, Glendronach

Slechts visitors center bezocht (zonder tour):
- 2016: Aberlour, Balvenie, Abhainn Dearg (nou ja die had toen niet echt een visitors center)
- 2017: Scala, Highland Park

Langsgereden maar nooit bezocht:
- 2010-2023: Ben Nevis
- 2015: Tomintoul, Dalwhinnie, Cardhu
- 2017-2023: Dalmore, Glenmorangie, Old Pulteney, Balblair

[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 31-05-2024 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:06
Talisker ziet er bekend uit
Wij waren er net op de dag dat de Queen begraven werd
Zodoende was alleen de show ruimte open.

Het viel ons ook op alle producten zo goed uitgestald waren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Deathchant schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:50:

@Jeffrey1908 sorry ik had helemaal over je vraag heen gelezen. Ik ben dus bij Tobermory/Ledaig geweest met tour (en loot :P ) maar bij Oban en Talisker langsgeweest zonder tour.
Ik heb in eerdere jaren al gedaan (mét tour):
- 2015: Glenfiddich, Glenlivet, Talisker
- 2016: Harris Distillery (ze waren net pas geopend, dus we kregen gin te proeven :P ), Glenfarclas
- 2017: Glengoyne, Glendronach

Slechts visitors center bezocht (zonder tour):
- 2016: Aberlour, Balvenie, Abhainn Dearg (nou ja die had toen niet echt een visitors center)
- 2017: Scala, Highland Park

Langsgereden maar nooit bezocht:
- 2010-2023: Ben Nevis
- 2015: Tomintoul, Dalwhinnie, Cardhu
- 2017-2023: Dalmore, Glenmorangie, Old Pulteney, Balblair
Zo je hebt al heel wat gezien zeg! Zonde dat je bij Talisker geen tour kon doen, als dat al de bedoeling was.
Wel leuk dat je ook wat foto's heb heb toegevoegd ziet er toch heel anders uit dan al die fotos die je bij elk artikel terug ziet komen (positief)!

Nu je peated ook begint te waarderen ook intresse om een keer Islay te bezoeken? daarvan zie ik er namelijk nog niets van tussen staan haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
@Jeffrey1908 Ledaig is anders flink peated hoor ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bambi105
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwVAfchKBxC9u_iBH08G0hecWY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1ZHN2lCdmpEMyR6jw5NVGL9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_q2JBeucFjNtSvsxh1l5v-o--ho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaxDhRWkM5JfVjtNM9ZRn7KY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvUGar72SAUbZ0xGd8I8tlvWUn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JekQAFtw5te94ZrKApgaWWvp.jpg?f=fotoalbum_large

Hier op Arran begint de reis uitstekend.
Bij de Lochranza distillery en bij Lagg hebben we de tours gedaan en een paar whiskies kunnen proeven.

Paar hoofdpunten:

1. De ketels van Lochranza en Lagg zijn heel erg verschillend. Bij Lagg willen ze het kopercontact verminderen, dus bespoedigen ze de distillatie met dikke, potige ketels met een arm (lyne arm) die een scherpere 45 graden hoek maakt. Bij Lochranza juist niet, dus is het een kleinere, spitsere ketel met een 90 graden hoek. Dat gaf het distillaat een heel fris, soepel en fruitig karakter met lichte gerst en bier tonen. Terwijl die Lagg spirit meteen al ruw, vreemd, mezcal/tequila achtig smaakte met een opvallende gekookte boerenkool/groene bladgroente toon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tj4REAnA7UDeuRd8WaZZk3ramhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNphIyZmZ9TRUcLt4exEz1Nh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwBEgmuFPHn2-qT5EtbIQkCA04U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gl8Xjbx9DcZz8KY5WRATJMXS.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIalsHp8BCynl2c2L9PUKgwcHD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9aqBAKy439NwYwpb4mYjPMaO.jpg?f=fotoalbum_large

2. Wat een prachtig eiland en prachtige locaties voor beide distilleerderijen, met goeie tours, goeie bars en lekker eten.

3. De Arran 10 was wederom ontzettend lekker. Hoe saai het lijkt, mijn vrienden en ik stonden echt te kijken van een Arran 10 sample.

4. Toen hebben we een Arran 25yo gedronken en een Arran 7yo Madeira (distillery excl), Lagg Kilmory en de Lagg distillery excl, een 4yo ex-Lochranza barrels, waarschijnlijk sherry of port met virgin oak finish (Bijna zo bruin als een 18yo sherry cask!)
- zoals gedacht, die 25yo is immens lekker, veel diepe fruittonen, fris nog, lichte bitter maar een geweldige balans en conplexiteit met een nasmaak die eeuwen duurt. Echt de moeite waarom een dram van te halen en 250+ € per fles is dan ineens heel begrijpelijk.
- de 7yo ex-Madeira Arran was ook heel bijzonder. Jong en knallend, maar met een diepe aardse bessentoon van de madeira met een lichte as toon/rokerigheid.
- de Kilmory van Lagg is bijna Caol Ila qua frisheid, maar qua turf echt in overdrive en imposant.
- die distillery exclusive van Lagg heb ik blind gekocht, maar wel later geproefd. Een bizarre dram eigenlijk, ik heb niks wat daar op lijkt. Het distillaat is zo zwaar en ruig, vettig en geturfd, een dik mondgevoel. De sherryvruchten beukt daar tegenop en wordt aangevuld met peper en kruidkoektonen. Echt werkelijk bizarre whisky.

[ Voor 2% gewijzigd door Bambi105 op 31-05-2024 22:34 . Reden: foto 2x ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
KillaZ schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:14:
@Jeffrey1908 Ledaig is anders flink peated hoor ;)
Dat weet ik, maar het is geen Islay, en in zijn vorige post gaf die aan niet van peated te zijn maar wel de Ledaig boven te Tobermory dus vandaar mijn vraag naar Islay.

Ik ga morgen helaas niet naar Leiden zag wel intressante festival bottelingen Benromach single cask en een 32 jaar oude North British. Ze linken intressant maar kan ze morgen helaas niet proeven.

@Bambi105 Mooi verslag, gave foto's distillery van Lagg is prachtig zeg! ziet er nog zo nieuw en modern uit! vind de distillery van Ardnahoe ook zo modern maar die van Lagg is echt mooi.

Moet zegen dat ik die laatste die je benoemde distillery exclusive van Lagg er wel erg intressant vind klinken.

Tof dat jullie wat foto's en verslagen delen jij ook @Deathchant

[ Voor 26% gewijzigd door Jeffrey1908 op 31-05-2024 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jeffrey1908 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:50:
[...]

Zo je hebt al heel wat gezien zeg! Zonde dat je bij Talisker geen tour kon doen, als dat al de bedoeling was.
Wel leuk dat je ook wat foto's heb heb toegevoegd ziet er toch heel anders uit dan al die fotos die je bij elk artikel terug ziet komen (positief)!

Nu je peated ook begint te waarderen ook intresse om een keer Islay te bezoeken? daarvan zie ik er namelijk nog niets van tussen staan haha.
Het was de bedoeling om de tour te doen, maar alles was sold out helaas. Dat gold voor de komende 2 weken zeiden ze. Ik had eigenlijk voordat ik op vakantie ging moeten boeken, maar ja, ik wil niet alles al vooraf moeten plannen. Als het mooi weer is ben ik toch liever buiten. En dat weet je natuurlijk nooit van te voren.

En idd, kep wel al wat gezien, maar tis niet mijn doel om er zoveel mogelijk te zien ofzo. Gewoon hoe het uitkomt eigenlijk. Supergoeie slecht-weer-activiteit ook ;)

Dit was mijn 18e keer Schotland ;) Hoewel ik eigenlijk wel alles van GlenDronach lekker vind, was dat in 2017 zeker niet de beste tour. Kep daar vrij weinig exclusieve info gekregen, maar wel een uiterst goeie distillery managers cask afgevuld daar voor 83 pond. Een 11 jarige cask strength met 57,7% die smaakt zoals de gorse (gaspeldoorn) daar ruikt. Goud waard! Ik vond de tour van Glenfiddich heel leuk en ook goeie informatie en voorbeelden van cask-hout en hoe het uitziet wanneer het verzadigd is enzo. En 4 whisky's te proeven voor nog geen 10 pond p.p. bij de tour (was wel 2015).

Ik vond Glenfarclas ook heel goed, hele leuke enthousiaste rondleidster met goeie informatie specifiek voor Glenfarclas. En omdat ik toen zo enthousiast was en ze het leuk vonden dat ik zo'n sherrybom-liefhebber was, mocht ik samen met mijn vrouw een Glenfarclas uit 1959 proeven. Echt top!

Ik vond denk ik Glenlivet het minst inspirerend aanvoelen. Beetje "lopende band" achtig zeg maar.

Je moet anders maar eens op mijn naam zoeken in dit topic, want ik heb hier allemaal met foto's verslagjes van gedaan.

Islay, Jura en Campbeltown staan vooralsnog niet op het programma. Niet omdat ik de whiskys niet lekker vind, maar omdat het gebied me (nog) niet echt trekt om op vakantie te gaan.

Wat betreft peat vs non-peat: ik zou denk ik niet uit mezelf peated whisky kopen. Maar ik probeer altijd alles en ik kan steeds beter door de "BWEHHH! PEAT!"-sensatie heenkomen om vervolgens erachter te komen dat er velen vaak een complexere smaak hebben dan reguliere non-peated 10 of 12yr oude whisky's.
Zo'n Ledaig 10yr heeft wat mij betreft veel meer rijkere smaken dan een default Tobermory 12yr. Net zoals de goedkope Highland Park 12yr Viking honor me op diezelfde manier verraste met complexere smaken dan een reguliere 12yr Glenfiddich/Balvenie/noem maar op.

Kep nu nog steeds de associaties "teer, asfalt, uitlaatgas" bij een Lagavulin 16yr, maar damn, wat is dat een stevig complexe whisky zeg. Lekker zou ik em niet noemen omdat het toch echt niet mijn smaak is. Maar ik waardeer wel de rijke smaken die hij heeft naast al dat asbakkengeweld ;)
Heel "lekker" om te proeven tijdens een whisky avond, maar zelf kopen, nee definitely niet ;)

@Jeffrey1908 je moet Schotland gewoon als de donder op je lijst gaan zetten ;) Zo'n mooi land!
Om je lekker te maken:
Topicreeks: [Testcase] Neist Point
@Bambi105 shit, nu wil ik die Lagg exclusive ook proeven!

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 31-05-2024 23:05 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 77 Laatste