Probeer maar eens een fles Kilkerran of welke Campbeltown dan ook voor een normale prijs te vinden..dyrc schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:56:
afgelopen weekend een Kilkerran 8 sherry cask (2024, cask strength) opengetrokken.
Passievrucht op de neus en op elke slok (even zoeken tussen de 57.4% alcohol..), wat een feestje!
mocht je de fles nog tegenkomen en twijfelen: zeker doen (~70 euro)
ik zie ook dat de beschikbaarheid van Ardbeg 8 'for discussion' opeens hoger is (binnen onze landsgrenzen) en ik begrijp dat er wat dozen flessen bij slijterijen in Nederland zijn neergezet. 65 euro lijkt de MRSP te zijn, en dat is ook een "must grab" (age statement cask strength Ardbeg voor de prijs van een NAS). even (online)zoeken en je komt ze nog tegen. heb er zelf 2 in eindhoven kunnen ophalen.
Dramtime is een prima shop, 1 van de grotere in NL, zowel online (dramtime) als winkel (Muthert)dyrc schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:52:
[...]
Ik zag dat dramtime (geen ervaring met de webshop) ze nog op voorraad heeft staan voor 65.
K to the KillaZ
Zoals ik al zei, smaak is (gelukkig) heel persoonlijk.Pat911 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:23:
[...]
Toevallig net de Aerstone land cask afgelopen weekend aan een vriend gegeven, en uiteraard samen een glaasje geproefd. Ik vond 'm wel lekker, licht rooksmaakje had van mij wel iets sterker gemogen.
Ik vond de Land Cask een rare nasmaak hebben. Alsof ik verbrand rubber proefde.
En ja, er zijn veel rokerigere whisky's te vinden.
Scarabus is er bv zo één, maar als je het over Ardbeg hebt is de "Wee Beastie" ook lekker.
Maar ook de Machrie Moor (peated Arran cask strenght) vond ik erg lekker.
En zoals ik al eerder zei, ook de "Black Bottle" is voor zijn prijs een prima Islay blend.
Wil je echt rokerig dan is Coal Ila, Lagavulin of Port Charlotte (Heavily peated) een goede optie.
Maar ook Bunnahabhain en Kilchoman zijn erg lekker.
Keuze genoeg dus
[ Voor 17% gewijzigd door Thasaidon op 03-04-2024 13:18 ]
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
dan heb je momenteel precies de verkeerde tegenover je (relatively speaking)Secsytime schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:40:
[...]
Probeer maar eens een fles Kilkerran of welke Campbeltown dan ook voor een normale prijs te vinden..
ik tel mn zegeningen in dat opzicht, maar een goede relatie met je (lokale) slijters, en ook andere dingen afnemen dan alleen de "flip flessen" goes a long way. hij denkt vast aan me tijdens z'n extra ski-vakantie
thanks voor de info, die gaat mentaal op t 'trusted' lijstjeKillaZ schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:55:
[...]
Dramtime is een prima shop, 1 van de grotere in NL, zowel online (dramtime) als winkel (Muthert)
Tsjah, ik drink relatief weinig.dyrc schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:07:
[...]
dan heb je momenteel precies de verkeerde tegenover je (relatively speaking)
ik tel mn zegeningen in dat opzicht, maar een goede relatie met je (lokale) slijters, en ook andere dingen afnemen dan alleen de "flip flessen" goes a long way. hij denkt vast aan me tijdens z'n extra ski-vakantie
Arran Signature Series 2;
Peated inderdaad en nu met age statement van 11 jaar
Peated inderdaad en nu met age statement van 11 jaar
Mwah 2 klikken en een Kilkerran 12y voor €59,95 op voorraad.Secsytime schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:40:
[...]
Probeer maar eens een fles Kilkerran of welke Campbeltown dan ook voor een normale prijs te vinden..
Weet niet wat jij een normale prijs vindt, maar dit valt wel mee toch?
Verbrand rubber, teer/asfalt, uitlaatgas, ecoline inkt, uitgeduwde-peuk-in-asbak, gitzwarte trekzalf van vroeger....het zijn mij geen onbekende zaken bij het drinken van (te) geturfde whisky's hoor
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Precies. Mijn slijter appt mij als hij iets van Springbank binnen krijgt 😅 En bij hem betaal ik normale prijzen.dyrc schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:07:
[...]
dan heb je momenteel precies de verkeerde tegenover je (relatively speaking)
Smaak is inderdaad heel persoonlijk. En in sommige gevallen smaakt iets ook lekkerder door het gezelschap, de omgeving etc. Dan let je misschien ook wat minder op de smaak.Thasaidon schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:10:
[...]
Zoals ik al zei, smaak is (gelukkig) heel persoonlijk.![]()
Ik vond de Land Cask een rare nasmaak hebben. Alsof ik verbrand rubber proefde.
-knip-
Keuze genoeg dus
Maar inderdaad genoeg keuze, en sommige van je aanbevelingen ga ik zeker eens proberen.
De Laguvullin was al genoemd en kende ik al, die is inderdaad heerlijk. Een Kilchoman heb ik ook nog achterin de kast staan... misschien straks na de koffie nog maar even een afzakkertje nemen
Bedankt voor de tip!! Ook gelijk een fles besteld😀terror-oehoe schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:21:
[...]
Inmiddels een fles voor 65eu bij een Nederlandse slijterij besteld
65 is prima te doen...en hij staat al een tijdje op de lijst als "bottle of interest"
Tot voor kort kwam ik ze alleen tegen voor absurde bedragen 🫣
Met Bunnahabhain moet je wel een beetje opletten want de meeste zijn unpeated.Thasaidon schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:10:
[...]
Wil je echt rokerig dan is Coal Ila, Lagavulin of Port Charlotte (Heavily peated) een goede optie.
Maar ook Bunnahabhain en Kilchoman zijn erg lekker.
Keuze genoeg dus
De Toiteach A Dhà is aardig rokerig en betaalbaar ...oja...en erg lekker 😉
Octomore heb ik eens geproefd, maar is niet mijn prijsklasse. Tenzij ik ruzie wil met mijn vrouwDeathchant schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:49:
Ik heb menig Laphroaigs en Octomores deze benamingen toebedeeld
Maar de Laphroaig Quarter Cask welke ik ooit gehad heb, was wel erg lekker.
Daar heb je gelijk in. Maar toen ik het typte dacht ik aan de Eirigh Na Greine en de The Ultimate Bunnahabhain Staoisha die ik nog niet zo lang geleden leeg gemaakt heb.frank.. schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:10:
Met Bunnahabhain moet je wel een beetje opletten want de meeste zijn unpeated.
De Toiteach A Dhà is aardig rokerig en betaalbaar ...oja...en erg lekker 😉
De Toiteach A Dhà staat nu op mijn verlanglijst
Eirigh Na Greine,die kende ik nog niet. Staat nu bij mij op het verlanglijstjeThasaidon schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:09:
[...]
Daar heb je gelijk in. Maar toen ik het typte dacht ik aan de Eirigh Na Greine en de The Ultimate Bunnahabhain Staoisha die ik nog niet zo lang geleden leeg gemaakt heb.
De Toiteach A Dhà staat nu op mijn verlanglijst
Die combinatie met rode wijnvaten klinkt interessant!
The Ultimate heb ik toevallig ook nog niet zo lang geleden leeg gemaakt. Echt veel waar voor je geld vind ik.
Ik heb nu de Ardmore van The Ultimate open staan. Iets minder rokerig maar ook kwalitatief erg goed, zeker voor nog geen 5 tientjes. Ik heb nog een fles gekocht voor in de voorraad.
Ik heb nog een Staoisha in de voorraad staan, single cask van Carn Mor. 5 jaar oud en 50%.
Deze staat al een paar jaar op de plank, misschien dat ik die binnenkort maar eens ga aanvallen.
Het `probleem` is alleen dat er nog zoveel lekkers staat te wachten...

Alle The Ultimates welke ik ooit heb gekocht/geproefd zijn tot nu toe heel goed bevallen.frank.. schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:12:
[...]
The Ultimate heb ik toevallig ook nog niet zo lang geleden leeg gemaakt. Echt veel waar voor je geld vind ik.
...
Het `probleem` is alleen dat er nog zoveel lekkers staat te wachten...
Zo goed dat ik zo iedere The Ultimate blind zou durven kopen.
Geldt overigens ook voor Signatory. Die hebben mij ook nog nooit teleurgesteld.
Heb nu een 14 jarige Glenlivet uit de Signatory Cask Strength serie.
Maar die is echt voor speciale gelegenheden zeg maar
Dus ja, er is zeker nog heel veel lekkers te vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door Thasaidon op 04-04-2024 13:54 ]
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Bij dezen een kleine review uit Japan, uit de stad Takamatsu. In een kleine bar, genaamd Shamrock vond ik de meest uitgebreide whiskycollectie die ik in mijn beperkte ervaring heb gezien. Omdat alles per dram en halve dram werd aangeboden, heb ik me na een Clynelish van Gordon & Macphail en Hazelburn 21 (zie foto's voor details) laten verrassen door de eigenaar, Hide.
Hij zette een Glenburgie 23 en een Glenrothes 26 voor mijn neus en liet me een 19yo hand filled Bowmore proeven (service!) voor ik de avond afmaakte met een Laphroaig 17. De overige foto's zijn ter inspiratie. Als mijn lever het aankon, had ik hier graag een halve mille achtergelaten gezien de collectie Springbanks (11yo, 13yo, de hele range tot 30yo, local barleys, hand fills en dan nog de selectie Hazelburns, Longrows en Kilkerrans...) en dan nog de rest! Oude Red Label Johnny Walkers van 1970, een Murray McDavid verschijning, alles (alles!!) van Kilchoman, zijn eigen indie merk Whisky Hoop met focus op refill bourbon en refill sherry. En dan nog de onbereikbare whiskies a 60+ euro per 10 ml als de Karuizawas, Broras, Dornoch's eerste botteling, enzovoort, enzovoort.
Die man vertelde me dat hij 2 maanden per jaar in Schotland is om te proeven van alles en meer een liefhebber/verzamelaar dan barman. Maar ook z'n bartending was foutloos. Heel veel kennis, vriendelijk, hij lachte mee met andere gasten en maakte de ene cocktail na de ander.
Dit is nu meer een review van de bar geworden. Hieronder meer.
Tl,dr; alleen al voor deze bar kan je naar Takamatsu komen.
[ Voor 0% gewijzigd door Bambi105 op 05-04-2024 07:19 . Reden: kleine was niet meer van toepassing ]
De Clynelish 14 G&M (for the Whisky exchange 20th anniversary) en Hazelburn 21 uit 2022 waren echt uitzonderlijke whiskies om mee te starten. Twee uitersten:
Clynelish was niet was-achtig, maar mineralig en had veel honing, maar verder droog en licht geturfd (waarschijnlijk uit een vat waarin een geturfde whisky heeft gelegen). Heel rechtlijnige, pure whisky, met een lichte frisse fruitigheid van de sherry. Geen 'bomb', maar juist smaakvol in z'n elegantie.
De Hazelburn was juist boertig, met de typische Springbank funk, stalgeur, mos, aarde, nat bos met dode bomen, verterende bladeren in de herfst. En dat in combinatie met het rode fruit van de sherry en een zwaveltoon die perfect paste. Die gaf het een vuurwerk/buskruit toon die in absolute balans was met de rest. Vuurwerk afsteken met m'n pa op een regenachtig oud en nieuw (een smaak notitie waar niemand behalve ik iets aan heeft, ik weet het).
Clynelish was niet was-achtig, maar mineralig en had veel honing, maar verder droog en licht geturfd (waarschijnlijk uit een vat waarin een geturfde whisky heeft gelegen). Heel rechtlijnige, pure whisky, met een lichte frisse fruitigheid van de sherry. Geen 'bomb', maar juist smaakvol in z'n elegantie.
De Hazelburn was juist boertig, met de typische Springbank funk, stalgeur, mos, aarde, nat bos met dode bomen, verterende bladeren in de herfst. En dat in combinatie met het rode fruit van de sherry en een zwaveltoon die perfect paste. Die gaf het een vuurwerk/buskruit toon die in absolute balans was met de rest. Vuurwerk afsteken met m'n pa op een regenachtig oud en nieuw (een smaak notitie waar niemand behalve ik iets aan heeft, ik weet het).
Toen de Glenburgie 23 en Glenrothes 26, beiden cask strength, beide vaten geselecteerd door de eigenaar. Ook weer verschillend en intens. De Glenburgie had de typische tropische fruit tonen met een basis van karamel en vanille. Maar de ananas/mango/meloen tonen waren elke keer weer op de voorgrond. Heel imposant!
De Glenrothes was één van de sterren vd avond. Deze evolueerde van een typische Speysider met boterige karamel op de neus (voor de thuiskoks, echt heel specifiek dit, vers gemaakt) maar dan citroen limonade in de mond. Vettig, vol mondgevoel, honing en op de nasmaak gist, fruit of broodgist. Maar na 30-40 minuten leek het meer een ex sherry met mokka tonen, sherry fruitigheid, kazige tonen. Heel bijzonder.
De Glenrothes was één van de sterren vd avond. Deze evolueerde van een typische Speysider met boterige karamel op de neus (voor de thuiskoks, echt heel specifiek dit, vers gemaakt) maar dan citroen limonade in de mond. Vettig, vol mondgevoel, honing en op de nasmaak gist, fruit of broodgist. Maar na 30-40 minuten leek het meer een ex sherry met mokka tonen, sherry fruitigheid, kazige tonen. Heel bijzonder.
Als laatste een Laphroaig 17yo, nadat ik een sipje van een hand filled 55,5% Bowmore 19yo kreeg. Die Bowmore was zo fruitig, zo fris geturfd en de citrus/grapefruit stond echt voorop. Magisch en helaas veel te weinig en helaas brengt Bowmore dit soort flessen niet aan het publiek..
De Laphroaig was typisch en vol Laphroaig, maar de extreme turf was genuanceerd geworden en as kwam juist op de voorgrond. Heel elegant voor een heavily peated whisky, doordat de zeewier- en havenluchtachtige turf de smaken en de geuren mooi afronde. Ik zal waarschijnlijk nooit meer zo een lekkere Laphroaig drinken.
De Laphroaig was typisch en vol Laphroaig, maar de extreme turf was genuanceerd geworden en as kwam juist op de voorgrond. Heel elegant voor een heavily peated whisky, doordat de zeewier- en havenluchtachtige turf de smaken en de geuren mooi afronde. Ik zal waarschijnlijk nooit meer zo een lekkere Laphroaig drinken.
Voorraad bij Dramtime nu -1 ...dyrc schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:52:
[...]
de flessen zijn eigenlijk alleen voor de ardbeg committee, en die zijn daarop weer alleen binnen de landsgrenzen van de UK of DE te koop, via de site van Ardbeg zelf. De prijs is dan 65 euro per fles. Je krijgt ze vanuit die webshop niet verstuurd naar NL, en third party reshippers hebben vaak een uitzondering op explosieven/brandbare stoffen/alcohol/batterijen, waardoor je ze ook niet fatsoenlijk doorgestuurd kan krijgen voor een kleine toeslag.
Deze oplossing (dozen naar NL schuiven en ze in NL kopen) lost dat op.
De flessen die je voor de hogere prijs ziet zijn de flipper / verkopers die al moeite hebben gedaan om ze wel beschikbaar te krijgen en een markup rekenen, en die worden nu significant ge-undercut door het aanbieden voor MRSP. ik zag dat dramtime (geen ervaring met de webshop) ze nog op voorraad heeft staan voor 65.
Leuk hè Japan! Als ze daar iets doen, doen ze het gelijk heel erg goed en vol passie. Ben echt verliefd geworden toen ik daar was. (En goedkoper dan een vakantie naar Kroatië als je het een beetje slim aanpaktBambi105 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 05:32:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Bij dezen een kleine review uit Japan, uit de stad Takamatsu. In een kleine bar, genaamd Shamrock vond ik de meest uitgebreide whiskycollectie die ik in mijn beperkte ervaring heb gezien. Omdat alles per dram en halve dram werd aangeboden, heb ik me na een Clynelish van Gordon & Macphail en Hazelburn 21 (zie foto's voor details) laten verrassen door de eigenaar, Hide.
Hij zette een Glenburgie 23 en een Glenrothes 26 voor mijn neus en liet me een 19yo hand filled Bowmore proeven (service!) voor ik de avond afmaakte met een Laphroaig 17. De overige foto's zijn ter inspiratie. Als mijn lever het aankon, had ik hier graag een halve mille achtergelaten gezien de collectie Springbanks (11yo, 13yo, de hele range tot 30yo, local barleys, hand fills en dan nog de selectie Hazelburns, Longrows en Kilkerrans...) en dan nog de rest! Oude Red Label Johnny Walkers van 1970, een Murray McDavid verschijning, alles (alles!!) van Kilchoman, zijn eigen indie merk Whisky Hoop met focus op refill bourbon en refill sherry. En dan nog de onbereikbare whiskies a 60+ euro per 10 ml als de Karuizawas, Broras, Dornoch's eerste botteling, enzovoort, enzovoort.
Die man vertelde me dat hij 2 maanden per jaar in Schotland is om te proeven van alles en meer een liefhebber/verzamelaar dan barman. Maar ook z'n bartending was foutloos. Heel veel kennis, vriendelijk, hij lachte mee met andere gasten en maakte de ene cocktail na de ander.
Dit is nu meer een review van de bar geworden. Hieronder meer.
Tl,dr; alleen al voor deze bar kan je naar Takamatsu komen.
@Bambi105 Oh boef! Die wardhead heb je niet eens laten zien. 22 jaar oude Glenfiddich uit 97 met een theelepeltje Balvenie (als die er al in zit.....ze namen het niet zo nauw)....kom maar door.
Mooie avond gehad zo te zien
Mooie avond gehad zo te zien
K to the KillaZ
@Bambi105
Mooie review uit Japan!
Mijn review van de Balnellan van de Gall is een heel stuk minder spannend.
Omdat het voor mij al weekeind is, gisteravond de Balnellan Islay blend geprobeerd.
Op de neus ruikt hij aardig peated en ook de smaak is in eerste instantie niet onaardig, maar voor mij zijn er geen specifieke smaken te herkennen, zoals de Olijven, ahoorn siroop of tiramisu (volgens de Gall site).
Ook blijft de smaak niet lang in de mond, want zodra je de slok hebt doorgeslikt is ook vrijwel gelijk de smaak weg.
Voor een beginner die deze Whisky wil proberen om de smaak van Islay te proeven kan hij nog wel, want hij is niet overdreven peated.
Maar voor iemand (zoals ik) die al langer bekend is met de betere Islay's is deze toch wel teleurstellend.
Deze blend is een beetje bland, om het zo maar te zeggen
Mooie review uit Japan!
Mijn review van de Balnellan van de Gall is een heel stuk minder spannend.
Omdat het voor mij al weekeind is, gisteravond de Balnellan Islay blend geprobeerd.
Op de neus ruikt hij aardig peated en ook de smaak is in eerste instantie niet onaardig, maar voor mij zijn er geen specifieke smaken te herkennen, zoals de Olijven, ahoorn siroop of tiramisu (volgens de Gall site).
Ook blijft de smaak niet lang in de mond, want zodra je de slok hebt doorgeslikt is ook vrijwel gelijk de smaak weg.
Voor een beginner die deze Whisky wil proberen om de smaak van Islay te proeven kan hij nog wel, want hij is niet overdreven peated.
Maar voor iemand (zoals ik) die al langer bekend is met de betere Islay's is deze toch wel teleurstellend.
Deze blend is een beetje bland, om het zo maar te zeggen
[ Voor 9% gewijzigd door Thasaidon op 05-04-2024 10:01 ]
Mijn glas van vanavond haalt het natuurlijk helemaal niet bij de absolute pareltjes die @Bambi105 gepost heeft van zijn vast en zeker geweldige trip door the land of the rising sun, maar om met ondergaande zon (okee, eigenlijk is ie al onder en kan ik vanuit mijn stadstuintje in Utrecht überhaupt de zonsondergang niet zien) en het klokkenspel van de Domtoren op de achtergrond een (ietwat uitgeschoten) dram Laphroaig Lore te drinken is ook totaal geen straf.
Prachtige dram. Van de verschillende finishes is er geen een overheersend en voor een Laphroaig is hij verrassend zacht en prachtig in balans. Dat zal de toevoeging van de oudere vaten zijn. Islay zoals een goede Islay bedoeld is wat mij betreft: duidelijk peated, zout, tonen van caramel en pure chocolade en een mooie vlezige afdronk. Top!
Prachtige dram. Van de verschillende finishes is er geen een overheersend en voor een Laphroaig is hij verrassend zacht en prachtig in balans. Dat zal de toevoeging van de oudere vaten zijn. Islay zoals een goede Islay bedoeld is wat mij betreft: duidelijk peated, zout, tonen van caramel en pure chocolade en een mooie vlezige afdronk. Top!
:strip_exif()/f/image/zxPxYV8rt7ZUHyLPp1c8FxHI.jpg?f=fotoalbum_large)
We zijn inmiddels 2 dagen verder, dus ook 2 Whisky's verder 
Dus wederom tijd om even mijn ervaring met de andere twee Balnellan's te delen.
Afgelopen vrijdag de Balnellan Highland single malt gedronken.
Op de neus is deze wat zachter dan ik zou verwachten, maar de smaak maakt dat wel enigszins weer goed. Ook de "beloofde" smaken van o.a. geroosterde noten en melkachtige koffie zijn (zij het in de verte) aanwezig, maar verder proef ik niet echt herkenbare smaken.
Wel blijft bij deze de smaak langer hangen.
Ook had ik het idee dat ik toch wel het "rauwe" van de Highlands in deze Whisky proef.
Al met al geen verkeerde Whisky, hij drinkt lekker weg, maar niet mij favoriet.
Dan gister de Balnellan Speyside single malt gedronken.
Deze is wat zachter op de neus en ruik wat bloemiger.
Dat geldt ook voor de smaak. Deze is ook zachter, bloemiger en fruitiger en komt wat romiger over.
En ook bij deze blijft de smaak langer hangen, maar ook hier komen de geadverteerde smaken niet heel duidelijk naar boven.
Ook dit is geen verkeerde Whisky en drinkt ook weer lekker weg. Maar wederom niet mijn favoriet.
Ik denk dat ik in al die jaren van lekkere Whisky's gedronken te hebben al aardig "verpest" ben door mijn toch wat duurdere smaak.
Maar voor iemand die inderdaad wil beginnen, of iets goedkoops maar toch wel lekkers wil, dan kan ik de Balnellan Highland en Speyside single malts aanraden.
En volgens mij is dat precies waarom de Gall ze nu in hun assortiment heeft.
De Islay blend zou ik persoonlijk bij wegblijven, want ik vind hem niet peated genoeg, er zit geen herkenbare smaak aan, behalve het rokerige. Daarnaast is de smaak vrijwel gelijk weg zodra je hem doorslikt.
Maar voor een beginnend Whisky drinker zou deze wel kunnen, omdat hij dus niet zo heel peated is en je dus kunt "wennen" aan het rokerige.
Echter zou ik voor datzelfde geld de "Black Bottle" (Islay Blend) kopen, die vind ik lekkerder en is in mijn ogen meer Islay dan de Balnellan.
Hoe de Lowland blended is weet is dus niet, die heb ik niet gekocht.
Dus wederom tijd om even mijn ervaring met de andere twee Balnellan's te delen.
Afgelopen vrijdag de Balnellan Highland single malt gedronken.
Op de neus is deze wat zachter dan ik zou verwachten, maar de smaak maakt dat wel enigszins weer goed. Ook de "beloofde" smaken van o.a. geroosterde noten en melkachtige koffie zijn (zij het in de verte) aanwezig, maar verder proef ik niet echt herkenbare smaken.
Wel blijft bij deze de smaak langer hangen.
Ook had ik het idee dat ik toch wel het "rauwe" van de Highlands in deze Whisky proef.
Al met al geen verkeerde Whisky, hij drinkt lekker weg, maar niet mij favoriet.
Dan gister de Balnellan Speyside single malt gedronken.
Deze is wat zachter op de neus en ruik wat bloemiger.
Dat geldt ook voor de smaak. Deze is ook zachter, bloemiger en fruitiger en komt wat romiger over.
En ook bij deze blijft de smaak langer hangen, maar ook hier komen de geadverteerde smaken niet heel duidelijk naar boven.
Ook dit is geen verkeerde Whisky en drinkt ook weer lekker weg. Maar wederom niet mijn favoriet.
Ik denk dat ik in al die jaren van lekkere Whisky's gedronken te hebben al aardig "verpest" ben door mijn toch wat duurdere smaak.
Maar voor iemand die inderdaad wil beginnen, of iets goedkoops maar toch wel lekkers wil, dan kan ik de Balnellan Highland en Speyside single malts aanraden.
En volgens mij is dat precies waarom de Gall ze nu in hun assortiment heeft.
De Islay blend zou ik persoonlijk bij wegblijven, want ik vind hem niet peated genoeg, er zit geen herkenbare smaak aan, behalve het rokerige. Daarnaast is de smaak vrijwel gelijk weg zodra je hem doorslikt.
Maar voor een beginnend Whisky drinker zou deze wel kunnen, omdat hij dus niet zo heel peated is en je dus kunt "wennen" aan het rokerige.
Echter zou ik voor datzelfde geld de "Black Bottle" (Islay Blend) kopen, die vind ik lekkerder en is in mijn ogen meer Islay dan de Balnellan.
Hoe de Lowland blended is weet is dus niet, die heb ik niet gekocht.
[ Voor 17% gewijzigd door Thasaidon op 07-04-2024 10:12 ]
Vandaag mijzelf getrakteerd voor de verjaardac, 2 leuke flesjes, drankgigant heeft signatory in aanbieding
De inchgower 23 op bourbon Hogsheads en 34 maanden finish in sherry butt.
En dan nog de Bunnahabhain 9 staoisha van signatory op oloroso sherry met 46%
De inchgower 23 op bourbon Hogsheads en 34 maanden finish in sherry butt.
En dan nog de Bunnahabhain 9 staoisha van signatory op oloroso sherry met 46%
Anoniem: 170423
Een lekker smakende whisky met een zoete nasmaak.mace schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:12:
[...]
Die The Famous One ken ik niet. Is dat nieuw? Wat vind je ervan?
Wat volgt is een klein relaas over het Japanse whisky merk Akkeshi. Het mysterie van de 'lage' prijs van de Adelphi Akkeshi single cask, cask strength botteling is mogelijk opgelost, maar er zitten nog wat vragen aan vast.Bambi105 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:36:
[Afbeelding]
Daar zijn ze dan! De Akkeshi 3yo op first fill bourbon, vatsterkte op 57,8% en de Clynelish 12yo, ook first fill bourbon en 58,3%. Dan zie je wat een warme zomers die Akkeshi heeft moeten hebben en dat verklaart waarom hun andere 3yo (zeker) niet smaken als handreinigingsgel. De Akkeshi is wel geturfd, dus geen goeie vergelijking met de Clynelish.
Mijn 'compleet bevooroordeelde' tasting notes volgen gauw.
Akkeshi whisky van het merk zelf (OB) alleen kopen boven de 200 euro en soms boven de 300 per fles. Ik stond bijv. net in een discount store (Don Quijote) in Osaka en daar werd de goedkoopste 3yo blend (groot deel corn whiskey, deel malt) van Akkeshi op 46% voor 22.000 yen aangeboden, ca. 130-140€ met de gunstige huidige stand.
Adelphi, een opzich al dure indie bottelaar (IB) met goede naam, besloot een vat te bottelen. Je denkt dan, die gooien er een marge bovenop. Maar nee. Ze boden het aan voor net iets meer dan de helft van een officiële botteling. Hoe kan dat?
Als je gaat graven vind je dat het distillaat in 2018 uit de ketel kwam en in 2023 is het verkocht, dus waarschijnlijk net in 2022 uit het vat in de fles gegaan. Kortom, dat is niet de 3yo die op de fles vermeld staat, maar tenminste 4 jaar.
Wat er kan zijn gebeurd, is dat een RVS vat met Akkeshi distillaat naar Schotland is gegaan in een zeecontainer. Volgens de Schotse whiskyregels kan je het dan geen Schotse whisky noemen en als je die regels ook zou toepassen op Japanse whisky, dan zou het geen Japanse mogen heten.
Daar wordt het wel sketchy, want de flessen zijn gebotteld na 1 april 2021, toen de nieuwe Japanse whisky wet inging. Die stelt oa. dat de ingrediënten Japans moeten zijn en tenminste 3 jaar van de rijping moet in Japan plaatsvinden. Ook moet de botteling in Japan plaatsvinden.
Ook al zou het RVS vat dus na rijping in Hokkaido hebben plaatsgevonden (ligt ter hoogte van zuid-Frankrijk, maar is wel koeler vanwege andere zee- en luchtstromen) dan nog zou de nieuwe wet betekenen dat ze het niet een Japanese Single Malt mochten noemen, zoals nu op het label staat.
Adelphi maakt hier waarschijnlijk gebruik van enkele laxere Japanse regels van voor 2021 omdat het distillaat ook van voor 2021 is, zodat ze toch onder hun naam een Japanse whisky mogen bottelen en voor aanzienlijk minder geld dan dat Akkeshi dat kan/wil/doet.
Ik kan geen andere verklaring vinden. Misschien @KillaZ heb jij nog een ingeving vanuit het perspectief van de ervaren indie bottelaars in jouw directe omgeving? Iemand anders?
[ Voor 10% gewijzigd door Bambi105 op 09-04-2024 04:46 . Reden: dubbele quote ]
@Bambi105 Ik kan eens vragen hoe het zit, Whisky Import NL zit namelijk 100 meter van ons vandaan.
Volgens mij zie ik ze op whiskyfestival Leiden, als ik het onthoud zal ik het eens voorleggen
Mijn gezond verstand zegt een stukje marketingbudget gebruiken om de prijs te drukken i.c.m. een slechter verkoopbaar destillaat
Volgens mij zie ik ze op whiskyfestival Leiden, als ik het onthoud zal ik het eens voorleggen
Mijn gezond verstand zegt een stukje marketingbudget gebruiken om de prijs te drukken i.c.m. een slechter verkoopbaar destillaat
K to the KillaZ
Mooi @KillaZ ! Ik ben benieuwd. Je gezonde verstand kan het bij het juiste eind hebben. Zou ik wel minder romantisch vinden dan 'we hebben als Adelphi een maas in de wet gevonden' maar Ockam's scheermes gaat toch vaak op.KillaZ schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 07:34:
@Bambi105 Ik kan eens vragen hoe het zit, Whisky Import NL zit namelijk 100 meter van ons vandaan.
Volgens mij zie ik ze op whiskyfestival Leiden, als ik het onthoudt zal ik het eens voorleggen![]()
Om nog een leuk aanstaand flesje onder de aandacht te brengen: Via Ardnamurchan': "The fourth release of our AD/ Paul Launois release has been successfully blended this morning. *Please note this is not yet available to buy."
Dit is de jaarlijkse release van Ardnamurchan op champagnevaten, spul verkoopt in een dag of wat standaard uit, en er is lastig(relatively speaking) aan te komen.
Zet die maar op de shortlists en houd er een schuin oog op
(de vorige update via de nieuwsbrief was "We're planning to release a Paul Launois late spring/early summer (we have still to blend this) and there will be more of that very well loved Sherry Release coming out later in the year too.")
Dit is de jaarlijkse release van Ardnamurchan op champagnevaten, spul verkoopt in een dag of wat standaard uit, en er is lastig(relatively speaking) aan te komen.
(de vorige update via de nieuwsbrief was "We're planning to release a Paul Launois late spring/early summer (we have still to blend this) and there will be more of that very well loved Sherry Release coming out later in the year too.")
Leuke grote review van je ervaringen in Japan. Deze springt eruit voor mij, omdat ik groot fan ben van de Clynelish 14. Wat ik interessant vind is dat je zegt dat deze niet was-achtig is, zoals de normale 14 wel is. Voor mij te duur als losse fles om te kopen, maar wie weet kom ik em nog een keer tegen.Bambi105 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 05:38:
De Clynelish 14 G&M (for the Whisky exchange 20th anniversary) [...]
Ik zie het zelf ook meer als een aanmoediging voor mezelf om in dit soort bars vaker Clynelish te kopen en om van een indie bottelaar de gok aan te durven een andere Clynelish te kopen. Het was in elk geval weer een genot om te drinken.DennisCle schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:54:
[...]
Leuke grote review van je ervaringen in Japan. Deze springt eruit voor mij, omdat ik groot fan ben van de Clynelish 14. Wat ik interessant vind is dat je zegt dat deze niet was-achtig is, zoals de normale 14 wel is. Voor mij te duur als losse fles om te kopen, maar wie weet kom ik em nog een keer tegen.
Toevallig dronk ik vanavond een non-export White Oak Akashi/Eigashima Shujo distillery, een mix van malt en melasse distillaat (rum-achtig). Geen verkeerde malternative, maar niet bijzonder. Soepel, afgerond karameltonen, zoetig, korte afdronk, geen specifieke vieze tonen. Ik kreeg er een huisgebrouwen kaneel/gember drank bij (deed denken aan dat bladgoud drankje met kaneelsmaak) en aardappel Shochu (25% sterke vodka achtige drank die veel wordt gedronken in Japan). Die twee waren dermate matig, dat de White Oak er wel met kop en schouders bovenuit stak!
Gold StrikeBambi105 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:31:
[...]
Ik kreeg er een huisgebrouwen kaneel/gember drank bij (deed denken aan dat bladgoud drankje met kaneelsmaak)
Ik kan me voorstellen dat die niet je favoriet was; dat dronk ik lang geleden voor het stappen nog wel eens.
Zal wel een stukje goedkoper zijn geweest dan je White Oak, met € 18 per fles.
Heb je hier nog een goed adresje voor? Vorig jaar 125e voor moeten betalendyrc schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:43:
Om nog een leuk aanstaand flesje onder de aandacht te brengen: Via Ardnamurchan': "The fourth release of our AD/ Paul Launois release has been successfully blended this morning. *Please note this is not yet available to buy."
ik zoek hetzelfde, hoop dit jaar vooral door op tijd te zijn en goed te googlen wat geluk te hebben... mn eigen adresjes hebben dit (nog) niet via hun leverancierskanalen. En ik snap ze ook wel ergens, heb je straks een plank vol flessen die de gemiddelde consument niet (her)kent, en dan staat het stof te happen.Secsytime schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:25:
[...]
Heb je hier nog een goed adresje voor? Vorig jaar 125e voor moeten betalen
:strip_exif()/f/image/X0B8Uufs7FOoM81n2PzVePfv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RuecaOvKphFOuYwlxUE5XFPl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/woRsOGaKt38DHUMtxsZjVmD7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HEuljb6QWSHwe7jP5I7KHkT9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Fm1r8bwcgPRUx9NjUXDtvWDN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XeO2TotK28kLwGcCINHFrR43.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oT3NMPfwcCamCld4lDiVFfsp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fW7m896BfG6dJY8B8jEhFw9G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LiXZOZX6fnC1KCQJZSi31XS6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AutI530YoyL3TR8nf4PaAdkk.jpg?f=fotoalbum_large)
Op een van mijn laatste dagen in Japan loop ik Bar Sloppy tegen het lijf, ver buiten Osaka. Ze zijn 3 dagen per week open en het wordt gerund door een taxi chauffeur met een whiskycollectie en een bevriende cinematograaf. Meer hobby dan professie dus, en zodoende was het ongelofelijk gaaf.
Toen ik ze een beetje leerde kennen, kwam de 'master' naar me toe met de 25yo Arran, afkomstig van een van de eerste vaten die gevuld zijn bij Arran op vatsterkte. Daarvoor kreeg ik een Linkwood 25 van Gordon & Macphail, simpelweg omdat ik de 15 al had en daar erg van genoten heb.
Deze twee waren op zich al heel goed. Het was Arran tot de max, volle honing en die mooie bourbon tonen, bijna wasachtig en veel intens fruit als appel. Een afdronk die maar duurde.
Tegenover de Linkwood 25 die helaas op 43% was gebotteld, maar die bleef ook hangen en gaf juist die bloemige tonen heel sterk weer. Echt een 'bloemenbom' i.t.t. een sherry of peat bom.
Daarna kwamen wat vreemde bottelingen van Japanse distilleerderijen. Twee cask picks door de eigenaar, een peated Nagahama 3yo die op ex-Laphroaig Quarter Casks had gelegen en een Shizuoka 3yo die ex-bourbon is, uit twee verschillende potstills is gekomen (daar is Shizuoka trots op) en ook peated en cask strength.
Beiden zeer vol, zonder een zweem van jongheid, ondanks de hoge percentages. En beiden zeer verschillend.
De Nagahama stal de show vanwege een diepe hartige, zoutige toon, die me echt deed denken aan sojasaus en dat was de eerste keer dat ik die toon zo sterk in een glas whisky vind. Heel goed.
De Shizuoka was krankzinnig qua smaak. Rum achtig, maar dan zoals de zeer ester-achtige Hampdens of des te meer als de Haitiaanse rum Clairin Sajous. Olijven en gebakken groene paprika op de voorgrond. Heel zoutig weer, maar niet de diepe zoetheid van soja. Geen spoortje. Een fris-hartige whisky, zonder bitter of vanille. Echt maf en echt lekker.
Daartussen kwamen twee grain whiskies uit Japan. De Kanosuke 3yo van rijstdistillaat en de Ikinokura 8yo van tarwe, op sherry. Die laatste was praktisch onmiskenbaar van een Schotse sherried whisky en zodoende minder speciaal dan de rest vd collectie. Maar de Kanosuke was wonderbaarlijk op 42%. De rijst was te vinden en was zeer romig en juist na 20 minuten extreem sterk aanwezig. Rice crispies met melk, maar dan niet die rice crispies met chocola, maar echt de standaard variant.
Een zeer zeldzame Ichiro's Malt & Grain op cask strength viel helaas weg bij al dat mooie geweld. Daar had ik liever wat rustiger de tijd aan gespendeerd. Lekker. Maar niet complex.
En toen nog een beetje Caol Ila van een japanse Indie bottelaar, Dramlad. Ook weer een prachtige peated botteling om ernaast te drinken, maar ik had er onvoldoende tijd of soberheid voor om die rustig te beoordelen.
Tl:dr; ga naar Bar Sloppy als je ooit in Osaka bent. Geweldige liefde voor whisky en het hart en de collectie gaat open als je jouw liefde toont!
Ps. En voor omgerekend 46 euro ging ik weer naar buiten. Die 'master' heeft dus bijna gratis van zijn collectie zitten delen.
Ps2. Die collectie was trouwens veel groter. Een vermogen aan Chichibu, Kanosuke en Shizuoka, maar vooral zijn voorliefde voor Ardbeg was te zien. De Japanse whiskies waren natuurlijk interessanter voor mij om te drinken, maar ik had ook graag de 19yo en de indie 20 tot 25 yo Ardbegs willen proberen... je hebt maar 1 lever he.
[ Voor 3% gewijzigd door Bambi105 op 13-04-2024 09:35 ]
Tnx @Bambi105 lekker dan nu wil ik snel weer eens terug naar Japan! 
Laat het trouwens maar over aan Japanners/aziaten om umami in hun whisky te krijgen, als ik dat zo lees
Laat het trouwens maar over aan Japanners/aziaten om umami in hun whisky te krijgen, als ik dat zo lees
Heeft iemand van jullie ervaring met Dumbarton single grain whisky? Ik ben benieuwd hoe ver dat van mijn usual smaakpalet af ligt...
Ik hou zelf niet van dat granige wat je ook in bier proeft.
Ik wilde eens gewoon volledig random een fles van een merk pakken wat ik niet ken, vandaar de vraag
Ik wilde eens gewoon volledig random een fles van een merk pakken wat ik niet ken, vandaar de vraag
[ Voor 21% gewijzigd door Deathchant op 15-04-2024 17:07 ]
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Fijne grain, wat meer uitgesproken dan je standaard invergordon of girvan.Deathchant schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:18:
Heeft iemand van jullie ervaring met Dumbarton single grain whisky? Ik ben benieuwd hoe ver dat van mijn usual smaakpalet af ligt...
Heb je wel eens een grain gehad? Want het gaat totaal niet naar het hoppige van bier. Een oude grain gaat al heel snel richting het volle vettige van een likeurtje gecombineerd met het zoete van de Grain.
Het moet wel echt je ding zijn. Ik zou je een samplesetje kunnen toesturen met wat indie Grains als je interesse hebt?
K to the KillaZ
https://www.whiskybase.co...193111/dumbarton-2000-winDeathchant schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:18:
Deze heb ik een paar keer kunnen drinken en blijft lekker. Ik moet denken aan een oude, maar fruitiger bourbon whiskey bij deze. Maar andere grains kunnen juist weer romig zijn. Of volstrekt de plank misslaan, jong en oud.
Dus deze hele specifieke zou ik je aanraden, maar blind een grain kopen doe ik ook niet.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Klopt helemaal, over het algemeen zijn jonge grains nog te scherp of hebben ze een vrij chemische afdronk. Uitzonderingen daar gelaten. Hoe ouder de grain, hoe beter startpunt een bottelaar heeft. Het mooie van een grain is dat het goedkoper te produceren is, er vaak veel volume van wordt geproduceerd dus je bent in staat om 30+ jaar oude grains tegen nog redelijk acceptabele prijzen te kopen.Bambi105 schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:55:
[...]
https://www.whiskybase.co...193111/dumbarton-2000-win
Deze heb ik een paar keer kunnen drinken en blijft lekker. Ik moet denken aan een oude, maar fruitiger bourbon whiskey bij deze. Maar andere grains kunnen juist weer romig zijn. Of volstrekt de plank misslaan, jong en oud.
Dus deze hele specifieke zou ik je aanraden, maar blind een grain kopen doe ik ook niet.
Wat je ook doet @Deathchant, laat de oude Hart Brother grains in een bruine koker links liggen
@mace Goed idee, maar dat wordt de komende 5 weken lastig in verband met een prive dingetje.
[ Voor 4% gewijzigd door KillaZ op 16-04-2024 08:12 ]
K to the KillaZ
luck on my side.
Er was weer een prachtige ballot bij de springbank society, ivm het 20 jarige bestaan van de club. Een flesje (35cl) 20 jaar (20y 10m) oude Springbank volledig op nieuwe portvaten, en cask strength gebottled op 55.7%.
momenteel op transport, en alles bij elkaar beginnen de kosten nog met een 1xx, feeling like a winner
Er was weer een prachtige ballot bij de springbank society, ivm het 20 jarige bestaan van de club. Een flesje (35cl) 20 jaar (20y 10m) oude Springbank volledig op nieuwe portvaten, en cask strength gebottled op 55.7%.
momenteel op transport, en alles bij elkaar beginnen de kosten nog met een 1xx, feeling like a winner
/f/image/IU01krhZfeEJCLCrIGw2za9R.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door dyrc op 17-04-2024 09:50 ]
Mooi hoor @dyrc!
Ik ben vandaag een gelukkig man, vorig jaar met een verjaardag een ge-wel-dige blend gedronken. De Blue Hanger 4 van Berry Bro's.
- Gebotteld in 2008
- Glen Grant 1974 op Sherry
- Glen Livet 1974 op Sherry
- Mortlach 1992 op Bourbon
Destijds voor <200 euro in de winkel te vinden. Werd volgens diezelfde persoon als die hem gevonden heeft "Nooit verkocht" in zijn slijter. Kwam hij er toch 1 tegen in het zuiden van het land voor de oude retail prijs!
:strip_exif()/f/image/30xuLr4lq3BSsGUCVgnWYBkm.jpg?f=fotoalbum_large)
Oh en daarnaast een nieuw merk, sommigen kennen het misschien wel
14 jaar oude Bruichladdich op Syrah van DramFool. Mooi stel gasten die backed zijn door Jim McEwan en daarmee dus een enorme lading Bruichladdich vaten kunnen bottelen. Sinds deze maand wordt het in NL officieel geimporteerd.
Ik ben vandaag een gelukkig man, vorig jaar met een verjaardag een ge-wel-dige blend gedronken. De Blue Hanger 4 van Berry Bro's.
- Gebotteld in 2008
- Glen Grant 1974 op Sherry
- Glen Livet 1974 op Sherry
- Mortlach 1992 op Bourbon
Destijds voor <200 euro in de winkel te vinden. Werd volgens diezelfde persoon als die hem gevonden heeft "Nooit verkocht" in zijn slijter. Kwam hij er toch 1 tegen in het zuiden van het land voor de oude retail prijs!
:strip_exif()/f/image/30xuLr4lq3BSsGUCVgnWYBkm.jpg?f=fotoalbum_large)
Oh en daarnaast een nieuw merk, sommigen kennen het misschien wel
14 jaar oude Bruichladdich op Syrah van DramFool. Mooi stel gasten die backed zijn door Jim McEwan en daarmee dus een enorme lading Bruichladdich vaten kunnen bottelen. Sinds deze maand wordt het in NL officieel geimporteerd.
K to the KillaZ
weet je toevallig of ze dan ook wat port charlotte vaten hebben?Oh en daarnaast een nieuw merk, sommigen kennen het misschien wel![]()
Zeker, de flessen staan al beneden.dyrc schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:36:
[...]
weet je toevallig of ze dan ook wat port charlotte vaten hebben?
K to the KillaZ
Dramfool hebben met die McEwan range een mooie reeks kunnen uitbrengen - maar helaas wel aan de prijs. Wist niet dat ze nu geimporteerd werden, ik bestelde ze altijd bij Bruce zelf tot ik leningen moest afsluiten om de verzendkosten te dekken (bij wijze van spreken). Ik heb nog anderhalve Lochindaal staan, maar die zijn al van een tijdje geleden.
Dat was eigenlijk ook de reden dat ze verder wilden kijken. De mannen hebben echt een prachtig assortiment, maar logistiek blijft lastighfos schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:17:
Dramfool hebben met die McEwan range een mooie reeks kunnen uitbrengen - maar helaas wel aan de prijs. Wist niet dat ze nu geimporteerd werden, ik bestelde ze altijd bij Bruce zelf tot ik leningen moest afsluiten om de verzendkosten te dekken (bij wijze van spreken). Ik heb nog anderhalve Lochindaal staan, maar die zijn al van een tijdje geleden.
K to the KillaZ
@KillaZ Dat is heel lief aangeboden, maar is niet nodig
Gisteren voor het eerst een Kilkerran 12 opengetrokken met een vriend. Zo hee, lekker hoor. Echt een allemansvriend, niet super uitgesproken maar toch veel karakter, if that makes sense. Die komt wel op het lijstje opnieuw kopen.
Ik ben er weer ingetrapt...
Zojuist de festival editie van Arbeg gekocht. De `spectacular`
De veelste dure special releases vliegen je om de oren bij Arbeg en meestal kan ik de verleiding aardig weerstaan. Deze keer heb ik toch toegeven onder het mom van allerlei excuses (jaja ik weet het..slapjanus
)
Voor de eerste keer een Ardbeg met een rijping/finish op portvaten.
Dit type rijping is echt een van mijn favorieten, zeker bij flink rokerige whisky`s.
Ik laat het wel weten hou hij bevalt als ik hem binnen heb!

De veelste dure special releases vliegen je om de oren bij Arbeg en meestal kan ik de verleiding aardig weerstaan. Deze keer heb ik toch toegeven onder het mom van allerlei excuses (jaja ik weet het..slapjanus

Dit type rijping is echt een van mijn favorieten, zeker bij flink rokerige whisky`s.
Flinke prijs weer voor een NAS..frank.. schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:05:
Ik ben er weer ingetrapt...![]()
De veelste dure special releases vliegen je om de oren bij Arbeg en meestal kan ik de verleiding aardig weerstaan. Deze keer heb ik toch toegeven onder het mom van allerlei excuses (jaja ik weet het..slapjanus)
Als het helpt je beter over jezelf te voelen, ik bestel zonder meer elke Port Charlotte Valinch die de distilleerderij me aanbiedt. Ik vraag niet wat het kost (de flesjes zijn ridicuul overpriced [zeker met s&h erbij]), ik heb een backlog van heb ik jou daar, ik heb het totaal niet nodig, maar ik bestel er toch elke keer een. Dan is die ene Ardbeg prima te verantwoorden - al ben ik daar al jaren geleden mee gestopt... Hoop dat je ervan geniet!frank.. schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:05:
Ik ben er weer ingetrapt...![]()
De veelste dure special releases vliegen je om de oren bij Arbeg en meestal kan ik de verleiding aardig weerstaan. Deze keer heb ik toch toegeven onder het mom van allerlei excuses (jaja ik weet het..slapjanus)
haha het was met een dikke knipoog bedoeld hoor.
Meer zoals jij met de Port Charlotte Valinch zo te horen. Totaal niet nodig maar toch gewoon aanschaffen.
Die Port Charlotte klink trouwens ook wel interessant. Zijn het elke keer single barrels?
Ja, volgens mij is elke single cask en dus vrij gelimiteerde oplage. Moet zeggen dat ik niet helmaal zeker weet hoeveel het er intussen zijn, ik houd mijn Whiskybase al een hele tijd niet meer bij. Iets te confronterend...
@frank..
Ik heb een tijd geleden de Port Charlotte 10yo Heavily Peated gehad.
Errug lekker en zeker een van mijn favorieten peated Whisky's
Ik heb een tijd geleden de Port Charlotte 10yo Heavily Peated gehad.
Errug lekker en zeker een van mijn favorieten peated Whisky's
@Thasaidon..
De 10yo is zeker een heerlijk whisky. Eigenlijk alles wat ze regulier uitbrengen is topspul.
Een tijd geleden dat ik die gehad heb 🤔
Ik zet hem er bij op het lijstje 😎
De 10yo is zeker een heerlijk whisky. Eigenlijk alles wat ze regulier uitbrengen is topspul.
Een tijd geleden dat ik die gehad heb 🤔
Ik zet hem er bij op het lijstje 😎
:strip_exif()/f/image/LicU5xGQxAw36q7dnc1DI55w.jpg?f=fotoalbum_large)
Na al dat whisky geweld in Japan, heb ik nu weer realistische, haalbare whiskies onder mijn neus gekregen. Ik heb een prachtige set samples binnen gekregen van @KillaZ en de Linkwood 8 van Claxton's Exploration series op 50%, afkomstig uit STR barriques (ex-wijn dus) is de eerste die ik open.
Ik heb besloten mijn Linkwood 11 op vatsterkte ernaast te leggen. Die heeft ook op frans eikenhout gelegen, maar dan ex-cognac of ex-armagnac. Een fles waar ik al dol op ben.
En eerlijk gezegd is de Claxton's lekkerder! Echt een sprankelende neus, waarbij het frisse, florale van Linkwood intact is maar wordt versterkt door een intens fruitige, winegum achtige sensatie. Cassis geur, heel vers vooral.
De 11yo Linkwood is rechtlijniger, het distillaat spreekt sterker en het vat is minder invloedrijk, maar dat maakt de whisky ook wat subtieler en zachter. Alsof de volumeknop wat lager staat dan de Claxton's.
Ik ga deze combi nog eens drinken en dan wat meer met water spelen om te zien hoe ze reageren. Ik herinner me dat de Linkwood 11 juist meer los komt en fruitiger wordt met water, dus wellicht haalt het toch de Claxton's Linkwood in. Maar vooralsnog wint de Claxton's, heerlijk!
[ Voor 0% gewijzigd door Bambi105 op 26-04-2024 08:43 . Reden: leesbaarheid ]
@Bambi105 Leuke start van de set!
Ook waard om te vermelden dat STR betekent dat de wijnvaten "Shaved" "Toasted" en "Recharred" zijn. Dat is waarschijnlijk waarom je dat frisse in combinatie met de rode wijngum ervaart. Door de STR techniek meng je in feite het verse eiken (na het schrapen) met het eiken wat lang in contact is geweest met de rode wijn aan de binnenkant van het vat. In combinatie met het toasten en het recharren krijg je vaak wat meer vanille tonen mee, die door de linkwood spirit als heel fris wordt ervaren.
Volgens sommigen "matured" de whisky wat sneller in een STR vat, maar dat hebben wij nooit blind kunnen testen.
Super leuke dram (Die van WIN ook trouwens, niet verkeerd dat setje!)
Ook waard om te vermelden dat STR betekent dat de wijnvaten "Shaved" "Toasted" en "Recharred" zijn. Dat is waarschijnlijk waarom je dat frisse in combinatie met de rode wijngum ervaart. Door de STR techniek meng je in feite het verse eiken (na het schrapen) met het eiken wat lang in contact is geweest met de rode wijn aan de binnenkant van het vat. In combinatie met het toasten en het recharren krijg je vaak wat meer vanille tonen mee, die door de linkwood spirit als heel fris wordt ervaren.
Volgens sommigen "matured" de whisky wat sneller in een STR vat, maar dat hebben wij nooit blind kunnen testen.
Super leuke dram (Die van WIN ook trouwens, niet verkeerd dat setje!)
[ Voor 8% gewijzigd door KillaZ op 26-04-2024 08:56 ]
K to the KillaZ
Mijn ervaring van STR is vaak heel positief geweest, hoewel het ook snel overdone kan raken. Vanuit mijn persoonlijke ervaring en uit wat ik hoor ben ik het geheel eens dat die maturatie in STR vaten sneller lijkt te gaan. Het vat is dermate geactiveerd door die STR behandeling, dat je het distillaat ook kan overweldigen. Hier is dus een excellente balans geslagen.
Verzuring van vaten, zeker rode wijn (laag ABV) en sherry (hoger abv, maar ook hoger suikergehalte) is een risico. Ik kan me voorstellen dat die STR behandeling daar een positief effect op heeft zodat je een verzuurd vat (wat je normaal door de BBQ chips versnipperaar moet gooien) toch kan gebruiken voor whisky.
Verzuring van vaten, zeker rode wijn (laag ABV) en sherry (hoger abv, maar ook hoger suikergehalte) is een risico. Ik kan me voorstellen dat die STR behandeling daar een positief effect op heeft zodat je een verzuurd vat (wat je normaal door de BBQ chips versnipperaar moet gooien) toch kan gebruiken voor whisky.
Deze Linkwood is ook een aanrader!
Heb zelf nog geen betere whisky van ex-wijnvat gehad..
Fruit (perzik, ananas, passievrucht) en gebak. Fris fruitig, niet te zoet.
Voor liefhebbers van port finish is deze Old Pulteney ook een aanrader. Rode vruchten, melkchocolade, ziltigheid. Het is een aparte combinatie maar bevalt mij uitstekend.
Voor liefhebbers van port finish is deze Old Pulteney ook een aanrader. Rode vruchten, melkchocolade, ziltigheid. Het is een aparte combinatie maar bevalt mij uitstekend.
Klopt heb deze linkwood ook staan, Peaches. Erg goed.Herzeleid schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:32:
Deze Linkwood is ook een aanrader!
Heb nu deze Linkwood opzij laten leggen...schijnt ook prijs kwaliteit goed te zijn.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CaLavkLTnm1EqWWI6Rm6oeCN.jpg?f=user_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Jthem op 28-04-2024 17:16 ]
Die heb ik vorige week bij Van Zuylen opgepikt. Doet me denken aan de Flora&Fauna versie, maar alles op volume 11. Erg prettig.Jthem schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:20:
[...]
Klopt heb deze linkwood ook staan, Peaches. Erg goed.
Heb nu deze Linkwood opzij laten leggen...schijnt ook prijs kwaliteit goed te zijn.
[Afbeelding]
Cool, heb hem daar ook opzij laten leggen. Ook vat 306258? Zou wel redelijk verschil in de vaten zitten.mace schreef op maandag 29 april 2024 @ 23:21:
[...]
Die heb ik vorige week bij Van Zuylen opgepikt. Doet me denken aan de Flora&Fauna versie, maar alles op volume 11. Erg prettig.
Ben wel benieuwd, gaat denk ik in zomer mee op vakantie.
Ik heb 306252 zo te zien. Erg fruitig met peer en perzik. Beetje droog op de afdronk.
De Speymhor mocht zich verheugen in mijn blijvende belangstelling. Inmiddels al meerdere keren een flesje meegenomen en genoten.
Deze keer iemand erop uit gestuurd voor een paar flesjes. Helaas, het blijkt niet meer in het assortiment. Omdat die iemand dan toch niet met lege handen wil komen krijg je twee flesjes blended van 13.99 en 6,99.
Nou de Statesman van 6,99 is alvast gekleurd en gezoet alcoholwater, meer kan ik er niet van maken. Geluk bij een ongeluk is mijn smaak ook zoet...
:strip_exif()/f/image/O7ASFoiq41KE0pWqlbzvQbWX.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou @Bitzer , je weet ons wel enthousiast te maken!
Ik gooi er nog maar een Linkwood mini tasting in. Ik heb de Linkwood 11 vervangen door de Linkwood 15 van G&M op 46% en die naast de Claxton's Linkwood 8 op 50% gezet.
Heel andere ervaring dan eerder deze week. En niet heel eerlijk natuurlijk. De 15 is bijna 2x zo oud en ca. 15-30 euro duurder, afhankelijk van je winkel.
:strip_exif()/f/image/X0mtQkrHDUeif72m2euycsBW.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu gaat toch de 15 er met de winst vandoor, maar het verschil is een stuk kleiner dan verwacht. Misschien krijgt de Claxton's 8yo door de 50% net meer volume, meer kracht en meer complexiteit. Ook lijkt de Claxton's 8yo nu meer distilaat te tonen dan t.o.v. de 11yo brandy cask versie van W.I.N.
De 15yo Linkwood is echt meer sherried (klassieke sherrytonen als rozijnen, rood fruit, tabak) en is voller met behoud van dat bloemige van Linkwood. De nasmaak is ook net wat langer dan de jongere Claxton's.
Maar terwijl de Claxton's dus 7 jaar jonger is, vind ik dat je dat er niet zo vanaf proeft. Mooi werk, van beide indie bottelaars en weer een succesvolle Linkwood!
Ik gooi er nog maar een Linkwood mini tasting in. Ik heb de Linkwood 11 vervangen door de Linkwood 15 van G&M op 46% en die naast de Claxton's Linkwood 8 op 50% gezet.
Heel andere ervaring dan eerder deze week. En niet heel eerlijk natuurlijk. De 15 is bijna 2x zo oud en ca. 15-30 euro duurder, afhankelijk van je winkel.
:strip_exif()/f/image/X0mtQkrHDUeif72m2euycsBW.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu gaat toch de 15 er met de winst vandoor, maar het verschil is een stuk kleiner dan verwacht. Misschien krijgt de Claxton's 8yo door de 50% net meer volume, meer kracht en meer complexiteit. Ook lijkt de Claxton's 8yo nu meer distilaat te tonen dan t.o.v. de 11yo brandy cask versie van W.I.N.
De 15yo Linkwood is echt meer sherried (klassieke sherrytonen als rozijnen, rood fruit, tabak) en is voller met behoud van dat bloemige van Linkwood. De nasmaak is ook net wat langer dan de jongere Claxton's.
Maar terwijl de Claxton's dus 7 jaar jonger is, vind ik dat je dat er niet zo vanaf proeft. Mooi werk, van beide indie bottelaars en weer een succesvolle Linkwood!
[ Voor 3% gewijzigd door Bambi105 op 01-05-2024 10:55 . Reden: Leesbaarheid ]
heads up voor mn mede-tweakers:
De "Ardnahoe Islay Single Malt Scotch Whisky
Inaugural Release" komt eraan. 5yo op 50%.
Matured in a combination of ex-Bourbon and ex-Oloroso sherry casks, our Inaugural release has been bottled at our preferred strength of 50% alcohol, without artificial colouring or chill-filtration.
vanaf 10 mei te koop, sowieso online bij de distillery zelf (geen idee wie t verder gaat verkopen en hoe groot de batch size is).
De eerste "echte" fles van een nieuwe Islay, toch leuk voor een verzameling.
edit: ik zie dat ze momenteel alleen UK shipping doen.. good luck hunting
edit: als iemand weet wie de flessen in NL krijgt, ik houd me aanbevolen..
Matured in a combination of ex-Bourbon and ex-Oloroso sherry casks, our Inaugural release has been bottled at our preferred strength of 50% alcohol, without artificial colouring or chill-filtration.
vanaf 10 mei te koop, sowieso online bij de distillery zelf (geen idee wie t verder gaat verkopen en hoe groot de batch size is).
/f/image/Gq5xsZ2ZVaFd6lqZ3jdlzw06.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door dyrc op 03-05-2024 14:26 ]
Ik heb net een oudere 43% variant van de G&M Linkwood 15 soldaat gemaakt. Nog een 50ml sample in het "archief" bewaard. Vind de Longmorn en Glentauchers uit de distillery labels serie overtuigender, maar een Linkwood is eigenlijk nooit slecht.Bambi105 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:30:
Nou @Bitzer , je weet ons wel enthousiast te maken!
[Afbeelding]
Heb met deze linkwood ook een Millstone 2012 Rye 10 jaar cask strenght(Amerikaans eiken vat) opzij laten leggen bij Zuylen. Werd geadviseerd door Rob, even wat anders anders.mace schreef op maandag 29 april 2024 @ 23:21:
[...]
Die heb ik vorige week bij Van Zuylen opgepikt. Doet me denken aan de Flora&Fauna versie, maar alles op volume 11. Erg prettig.
Wij hebben een double barreled blended whiskey, die volgens mij nergens meer te koop is. Ik kan deze ook een tijdje al niet meer online vinden.
Fabrikant: The famous grouse
Product: The ultimate grouse
Zijn er sites waarbij je meer informatie op kan vragen en waarbij wij kunnen checken of deze fles zeldzaam is of niet? Overigens; hoe lang kun je whiskey bewaren?
Zijn er sites waarbij je meer informatie op kan vragen en waarbij wij kunnen checken of deze fles zeldzaam is of niet? Overigens; hoe lang kun je whiskey bewaren?
[ Voor 17% gewijzigd door Stephanvr op 03-05-2024 13:54 ]
Ongeopend zou een fles whisky geen einddatum moeten hebben en dus onbeperkt bewaren ..Geopend zeggen ze, bij half gevulde fles, een jaartje of 2.. Meningen zullen mogelijk verdeeld zijn maar dat is het ongeveer wat gezegd wordt.
Probeer 'm te vinden via whiskybase.com. Dat is zo ongeveer de beste site hiervoor.Stephanvr schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:53:
Wij hebben een double barreled blended whiskey, die volgens mij nergens meer te koop is. Ik kan deze ook een tijdje al niet meer online vinden.
Gezien het een blended whisky is, waarschijnlijk blended scotch, zal de leeftijd bepalend zijn voor de prijs die je hier mogelijk voor kan vangen. Hoe zeldzaam het is durf ik niet te zeggen in elk geval.
Waarschijnlijk ben je het beste af deze lekker open te maken. Maar zo lang je het dicht houdt en de kurk elke maand een beetje nat houdt dan blijft ie misschien wel eeuwen goed.
Werkelijk mijn eerste Google hit bij het intikken van “the ultimate grouse” is Whiskybase, zoals @Bambi105 al aanraadde. Daar zie je ook echt meteen dat hij nu ongeveer €100,- waard zou moeten zijn. Met het gedoe dat verkopen, opsturen, etc. oplevert (en met überhaupt de vraag of iemand hem gaat kopen) kan je hem inderdaad beter opdrinken.Stephanvr schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:53:
Ik snap je hoor, alleen voor een absolute noob is er gewoon weinig informatie over te vinden. Er staat bij dat de gemiddelde prijs 100,- euro is, maar dat deze niet (meer) te koop is in een online winkel. Ik vraag me dan af of die gemiddelde prijs dan bijvoorbeeld van 3 of 4 jaar geleden is. Kortom; dan weet ik als amateur eigenlijk nog steeds niet zo veel. Als deze niet meer te koop aangeboden wordt is er wat dat betreft eigenlijk ook geen referentie.donleone83 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:27:
[...]
Werkelijk mijn eerste Google hit bij het intikken van “the ultimate grouse” is Whiskybase, zoals @Bambi105 al aanraadde. Daar zie je ook echt meteen dat hij nu ongeveer €100,- waard zou moeten zijn. Met het gedoe dat verkopen, opsturen, etc. oplevert (en met überhaupt de vraag of iemand hem gaat kopen) kan je hem inderdaad beter opdrinken.
[ Voor 5% gewijzigd door Stephanvr op 03-05-2024 15:39 ]
Heb je ook gelijk in. Maar als er op Whiskybase eigenlijk geen info over te vinden is, hij niet gevraagd wordt daar en hij niet te koop aangeboden wordt, kan je er vanuit gaan dat hij niet zeldzaam en populair is.Stephanvr schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:37:
[...]
Ik snap je hoor, alleen voor een absolute noob is er gewoon weinig informatie over te vinden. Er staat bij dat de gemiddelde prijs 100,- euro is, maar dat deze niet (meer) te koop is in een online winkel. Ik vraag me dan af of die gemiddelde prijs dan bijvoorbeeld van 3 of 4 jaar geleden is. Kortom; dan weet ik als amateur eigenlijk nog steeds niet zo veel. Als deze niet meer te koop aangeboden wordt is er wat dat betreft eigenlijk ook geen referentie.
De tweede hit op Google (van een veilingsite die whiskyhammer.com heet) laat zien dat de laatste veiling twee jaar geleden 50 pond opbracht en dat hij nooit boven de 70 pond verkocht is daar.
Laat je weten hoe die smaakt?
Overigens moet de eerste echt bijzondere Famous Grouse die zeldzaam wordt en veel geld gaat opleveren nog gemaakt worden. Typische dertien in een dozijn blends, goed voor door de cola.
[ Voor 9% gewijzigd door donleone83 op 03-05-2024 15:54 ]
Ik heb 'm al eerder gehad, maar voor mij is hij te sterkdonleone83 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:51:
[...]
Heb je ook gelijk in. Maar als er op Whiskybase eigenlijk geen info over te vinden is, hij niet gevraagd wordt daar en hij niet te koop aangeboden wordt, kan je er vanuit gaan dat hij niet zeldzaam en populair is.
De tweede hit op Google (van een veilingsite die whiskyhammer.com heet) laat zien dat de laatste veiling twee jaar geleden 50 pond opbracht en dat hij nooit boven de 70 pond verkocht is daar.
Laat je weten hoe die smaakt?
Overigens moet de eerste echt bijzondere Famous Grouse die zeldzaam wordt en veel geld gaat opleveren nog gemaakt worden. Typische dertien in een dozijn blends, goed voor door de cola.

Het verhaal is overigens wel boeiend. Famous Grouse heeft de ultimate gedurende de koude oorlog naar Rusland gestuurd, en ze zonder reden van opgave teruggestuurd gekregen. Ze wisten ook niet meer hoe deze precies gemaakt is, dus het is wel een speciale oplage. We hebben in Schotland de fabriek bezocht, dan zijn dit soort verhalen voor de beleving in ieder geval wel leuk.
[ Voor 18% gewijzigd door Stephanvr op 03-05-2024 16:20 ]
Als hij te sterk is qua alcohol percentage, dan even laten staan na inschenken en paar druppeltjes water er in.
Is van Douglas Laing toch? Zal via dramtime dan wel beschikbaar zijn.dyrc schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:13:
heads up voor mn mede-tweakers:
[Afbeelding]
Uit welk jaartal is je fles? Want dat kan nog wel eens verschil maken. Is het er eentje die daar ook geweest is? Of is het de “remake” van een mooi verhaal?Stephanvr schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:17:
[...]
Ik heb 'm al eerder gehad, maar voor mij is hij te sterk
Het verhaal is overigens wel boeiend. Famous Grouse heeft de ultimate gedurende de koude oorlog naar Rusland gestuurd, en ze zonder reden van opgave teruggestuurd gekregen. Ze wisten ook niet meer hoe deze precies gemaakt is, dus het is wel een speciale oplage. We hebben in Schotland de fabriek bezocht, dan zijn dit soort verhalen voor de beleving in ieder geval wel leuk.
Dit verhaal geeft overigens echt nul hits op Google. Als dit waar is, zou ik denken dat ze dit vol als marketing zouden inzetten.
[ Voor 8% gewijzigd door donleone83 op 03-05-2024 16:25 ]
Wel de bloedlijn maar ze hebben t bedrijf een keer gesplitst. Technisch is Douglas Laing van de ene broer, en Hunter Laing (nieuwe naam) van de andere. Ardnahoe valt onder Hunter Laing, en ze zijn nu ~10 jaar bezig (inclusief plekje zoeken en bouwen) met Ardnahoe.Secsytime schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:21:
[...]
Is van Douglas Laing toch? Zal via dramtime dan wel beschikbaar zijn.
Vind het aardig aan de prijs 70 gbp voor een 5yo.dyrc schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:31:
[...]
Wel de bloedlijn maar ze hebben t bedrijf een keer gesplitst. Technisch is Douglas Laing van de ene broer, en Hunter Laing (nieuwe naam) van de andere. Ardnahoe valt onder Hunter Laing, en ze zijn nu ~10 jaar bezig (inclusief plekje zoeken en bouwen) met Ardnahoe.
Het is 'meer dan aardig' aan de prijs als je 't op de tech specs bekijkt.(5yo, en effectief een unproven distillery, gelukkig wel nog op 50% en niet zo plat als ze 't mogen aanlengen...)Secsytime schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:36:
[...]
Vind het aardig aan de prijs 70 gbp voor een 5yo.
-ik gok dat ze wat liquide willen worden, er zit al een boel investering in aan de voorkant en knaken zijn vast nodig tegen deze tijd-
Aan de andere kant: de eerste fles van een nieuwe Islay distillery. Je heb nu de kans om er "vanaf het begin" bij te zijn en een mental note te creeeren hoe 't spul proeft (als het jong is).
Ik leg een tweede flesje weg (als ik eraan kan komen, maar met jouw hint lijkt dat geen probleem te zijn), dan kan ik over XX jaar nog een keer iets leuks op tafel zetten, al is het maar als vergelijking of tegen die tijd een 'lost distillery'.
edit: i'm a sucker for emotions, combineer dat met wat fomo
[ Voor 3% gewijzigd door dyrc op 03-05-2024 17:00 ]
Ja fors inderdaad, omgerekend 82 euro en dan in NL verkoop zal dik tegen de 100 euro aan gaan hoesten geloof ik, als we hem hier gaan krijgen.Secsytime schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:36:
[...]
Vind het aardig aan de prijs 70 gbp voor een 5yo.
Er staat geen jaartal op de fles. Of ja, niet voorzover ik een datum kan zien. Een remake zou niet moeten kunnen, omdat ze niet precies meer wisten hoe ze 'm zelf geproduceerd hebben. Aan de andere kant kan het ook een marketing verhaal zijn. We hebben dit tijdens een rondleiding te horen gekregen en besloten een fles mee naar huis te nemen. Overigens; je kon deze toen ook al niet online kopen en enkel vanuit de brouwerij meenemen. Wat ik mezelf er nog van herinner is dat hij double barreled 12 jaar (of dan 2 x 12 jaar?) op smaak is gebracht.donleone83 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:23:
[...]
Uit welk jaartal is je fles? Want dat kan nog wel eens verschil maken. Is het er eentje die daar ook geweest is? Of is het de “remake” van een mooi verhaal?
Dit verhaal geeft overigens echt nul hits op Google. Als dit waar is, zou ik denken dat ze dit vol als marketing zouden inzetten.
Voor de echte whisky liefhebbers is het denk ik wel een leuke fles

[ Voor 9% gewijzigd door Stephanvr op 04-05-2024 12:57 ]
Oei, die laatste zin. Hier op dit forum. Popcorn 🍿;)Stephanvr schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:55:
[...]
Er staat geen jaartal op de fles. Of ja, niet voorzover ik een datum kan zien. Een remake zou niet moeten kunnen, omdat ze niet precies meer wisten hoe ze 'm zelf geproduceerd hebben. Aan de andere kant kan het ook een marketing verhaal zijn. We hebben dit tijdens een rondleiding te horen gekregen en besloten een fles mee naar huis te nemen. Overigens; je kon deze toen ook al niet online kopen en enkel vanuit de brouwerij meenemen. Wat ik mezelf er nog van herinner is dat hij double barreled 12 jaar (of dan 2 x 12 jaar?) op smaak is gebracht.
Ik vind t super dat je jouw verhaal hier deelt, en de mystiek/mysterie rondom deze fles is een mooi magneetje om je verder binnen te hengelen in deze hobby. zelf ben ik ~20 jaar geleden begonnen met Dimple (wat een luxe fles! driehoekig wow!) en via lagavulin 16 de rabbithole ingedonderd.Stephanvr schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:55:
[...]
Er staat geen jaartal op de fles. Of ja, niet voorzover ik een datum kan zien. Een remake zou niet moeten kunnen, omdat ze niet precies meer wisten hoe ze 'm zelf geproduceerd hebben. Aan de andere kant kan het ook een marketing verhaal zijn. We hebben dit tijdens een rondleiding te horen gekregen en besloten een fles mee naar huis te nemen. Overigens; je kon deze toen ook al niet online kopen en enkel vanuit de brouwerij meenemen. Wat ik mezelf er nog van herinner is dat hij double barreled 12 jaar (of dan 2 x 12 jaar?) op smaak is gebracht.
Als je interesse gewekt is maar je t toch een te bijzondere fles vindt om open te trekken: begin voor je gevoel een trapje lager, en bewaar deze fles met een verhaal. Als ie iets waard is dan verdwijnt die waarde niet zomaar, en als je (uitgave aan whisky) groeit dan kan t zo zijn dat je een mooi moment vindt om m alsnog open te trekken.
druppeltje water, ijsklontjes, 10sec in de magnetron(!), cola erdoor, you do you
lekker delen hier, zelf je koers trekken, jaloers kijken naar elkaars spul en de gunfactor aan elkaar.
edit: en wat @KillaZ hieronder zegt: je hebt helaas geen goud gevonden
Je hebt 1 groot nadeel: het is een famous grouse.....Stephanvr schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:55:
[...]
Houdt de fles als herinnering aan een mooie reis maar verwacht geen parel of iets dergelijks in handen te hebben
@Bambi105 drink eens door, ik wil weten wat je van die Dramful vindt
K to the KillaZ
Ik denk het helaas niet. Als er al zoiets bestaat als een “echte whisky liefhebber”, whatever that may be, wordt die totaal niet warm van iets van The Famous Grouse - hoe leuk het verhaal op papier ook is. Al draagt een aap een gouden ring…Stephanvr schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:55:
[...]
Overigens ben ik ook wel benieuwd naar wat je er bij de distillery voor betaald hebt. Want als dit een of andere zeer zeldzame fles uit de jaren 80 of eerder met een tof Koude Oorlog verhaal zou zijn die jarenlang in Rusland heeft gelegen, dan zou je er ook bij de distillery de absolute hoofdprijs voor betaald hebben (denk: paar duizend euro).
[ Voor 28% gewijzigd door donleone83 op 04-05-2024 17:21 ]
Een liefhebber is volgens mij gewoon iemand die Whisky lekker vind en er van kan genieten.donleone83 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:18:
[...]
Ik denk het helaas niet. Als er al zoiets bestaat als een “echte whisky liefhebber”, whatever that may be, wordt die totaal niet warm van iets van The Famous Grouse
Ik zie mijzelff dan ook als liefhebber, maar zeker geen kenner.
Zelf hou ik van uitproberen en weet ik wat ik lekker vind en wat niet,
Maar smaak is echt heel persoonlijk.
The Famous Grouse vind ik persoonlijk ook niet lekker. Maar ik ken mensen die er wel gewoon van kunnen genieten en ook dat zijn liefhebbers
Helemaal eens. Maar ik ben ook niet degene die zegt dat het “voor de echte liefhebber” wel een leuke fles kan zijn. Gemiddeld zijn blends gewoon altijd van veel mindere kwaliteit dan single malts en gemiddeld is The Famous Grouse een bijzonder matige blend.Thasaidon schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:05:
[...]
Een liefhebber is volgens mij gewoon iemand die Whisky lekker vind en er van kan genieten.
Ik zie mijzelff dan ook als liefhebber, maar zeker geen kenner.
Zelf hou ik van uitproberen en weet ik wat ik lekker vind en wat niet,
Maar smaak is echt heel persoonlijk.
The Famous Grouse vind ik persoonlijk ook niet lekker. Maar ik ken mensen die er wel gewoon van kunnen genieten en ook dat zijn liefhebbers
Klopt, maar je vroeg je wel af wat dan een echte liefhebber wasdonleone83 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:48:
[...]
Maar ik ben ook niet degene die zegt dat het “voor de echte liefhebber” wel een leuke fles kan zijn.
Maar ik ben het helemaal met je eens vwbt Blend vs Single Malt.
[ Voor 10% gewijzigd door Thasaidon op 04-05-2024 19:58 ]
Als single malts een goed ontworpen logo zijn, dan zijn blends vergelijkbaar met een Captcha code! Soms prima, maar meestal een allegaartje. Uitzonderingen daargelaten. Doch, blends helpen vele om de hobby van whisky te ontdekken, en om cocktails te maken. Dus het heeft zeker bestaansrecht. Wereldwijd nog steeds het grootste deel van de whiskymarkt uiteraard.
Ik bedoelde 't zo nietdonleone83 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:18:
[...]
Ik denk het helaas niet. Als er al zoiets bestaat als een “echte whisky liefhebber”, whatever that may be, wordt die totaal niet warm van iets van The Famous Grouse - hoe leuk het verhaal op papier ook is. Al draagt een aap een gouden ring…
Overigens ben ik ook wel benieuwd naar wat je er bij de distillery voor betaald hebt. Want als dit een of andere zeer zeldzame fles uit de jaren 80 of eerder met een tof Koude Oorlog verhaal zou zijn die jarenlang in Rusland heeft gelegen, dan zou je er ook bij de distillery de absolute hoofdprijs voor betaald hebben (denk: paar duizend euro).
Toen ik deze probeerde (maar ik heb nagenoeg geen referenties) vond ik dit wel de mindere van de twee wisky's die we mochten proeven. Met een druppeltje water breek je de smaak een klein beetje, maar wat een smaak explosie.. Voor iemand die normaal geen alcohol drinkt vond ik 'm echt heel sterk.
Overigens; we hebben 'm in 2019 gekocht voor ~ 60,- euro. Zo spannend is hij dus gelukkig ook niet. Ik bewaar de fles omdat 't ergens ook een herinnering is en hij goed staat in onze 'kroeg'. Meer als decoratie en een beetje zonde van de inhoud (want niemand drinkt 'm op). Het verhaal is alleen wel heel mooi, en eigenlijk werd hij enkel verkocht in de distillerij. Online werd hij toen ook niet verkocht, maar nu lijkt hij bijna volledig van de markt te zijn.
Anyways; misschien dat ik 'm ooit (of binnenkort) gewoon aan iemand weggeef die de inhoud meer waardeert dan dat ik zelf doe.
Ik gun je vooral dat je er jezelf of iemand anders blij mee maaktStephanvr schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:20:
[...]
Ik bedoelde 't zo niet, een echte whisky liefhebber is gewoon iemand die van whisky geniet. Misschien is het ook wel een beetje gericht op mezelf, ik ben namelijk niet bepaald een liefhebber. Ik drink helemaal geen alcohol, maar als je een distillerij bezoekt in Schotland schroom ik er ook niet voor om er een keer van te proeven. Ik wilde dat niet missen, dan is 't ook voor de beleving, toch?
Toen ik deze probeerde (maar ik heb nagenoeg geen referenties) vond ik dit wel de mindere van de twee wisky's die we mochten proeven. Met een druppeltje water breek je de smaak een klein beetje, maar wat een smaak explosie.. Voor iemand die normaal geen alcohol drinkt vond ik 'm echt heel sterk.
Overigens; we hebben 'm in 2019 gekocht voor ~ 60,- euro. Zo spannend is hij dus gelukkig ook niet. Ik bewaar de fles omdat 't ergens ook een herinnering is en hij goed staat in onze 'kroeg'. Meer als decoratie en een beetje zonde van de inhoud (want niemand drinkt 'm op). Het verhaal is alleen wel heel mooi, en eigenlijk werd hij enkel verkocht in de distillerij. Online werd hij toen ook niet verkocht, maar nu lijkt hij bijna volledig van de markt te zijn.
Anyways; misschien dat ik 'm ooit (of binnenkort) gewoon aan iemand weggeef die de inhoud meer waardeert dan dat ik zelf doe.
Stephanvr ik weet niet of je hem al op whiskybase heb gevonden?Stephanvr schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:55:
[...]
Kleine tip vaak staat onder aan de fles net boven de onderkant een fles code zoiets als VOORBEELD 24/2/23 23/47 of L0232311007 of een variant, al is deze code geheel opzichzelf staand voor elke distilerij of blender maar dit kan je helpen om de exacte fles te vinden via whiskybase, als je de juiste variatie heb gevonden voor je fles whisky, ik weet niet of dit ook voor jou fles grouse zo is daar heb ik dan weer geen ervaring mee, maar ik verwacht uit je verhaal zeker geen zeldzaamheid te gaan vinden maar misschien wel leuk voor jezelf.