Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Niet te warm en vochtig is logisch, maar is bij bijvoorbeeld de moeite om 'm luchtdicht te verpakken?
[ Voor 4% gewijzigd door -CJ op 05-02-2024 16:11 ]
All I had to do was follow the damn train.
Gewoon in de doos laten, en parafilm om de bovenkant heen wikkelen, totdat je helemaal óver de folie heen bent. Dan is ie écht luchtdicht.-CJ schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:11:
Vraagje waar ik via de zoekfunctie moeilijk een antwoord op kon vinden; ik heb een fles gekocht voor mijn zoon en die krijgt 'ie als 'ie 18 is (duurt nog ongeveer 1,5 decennium). Hoe kan ik de fles tot die tijd het beste bewaren? Zit uiteraard nog helemaal dicht en in de originele doos.
Niet te warm en vochtig is logisch, maar is bij bijvoorbeeld de moeite om 'm luchtdicht te verpakken?
Zorg wel dat je om de zoveel tijd de kurk nathoudt door de fles even een kwartslag te draaien, anders droogt de kurk helemaal in.
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Wat een vervelende winkel vind ik dat. Je wordt echt de winkel uitgekeken, alsof je komt stelen ofzo. Brrrr nee, daar kom ik niet meer. Maar laat dat je vooral niet tegenhouden om een voor jou mooi whiskytje te scorenfender89 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:30:
![]()
![]()
Nog 4 op voorraad bij Bams in Maastricht ....
[Afbeelding]
Dank! Kan het eventueel ook met cellofaan?Deathchant schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:29:
[...]
Gewoon in de doos laten, en parafilm om de bovenkant heen wikkelen, totdat je helemaal óver de folie heen bent. Dan is ie écht luchtdicht.
Zorg wel dat je om de zoveel tijd de kurk nathoudt door de fles even een kwartslag te draaien, anders droogt de kurk helemaal in.
All I had to do was follow the damn train.
Hmm, I guess. Ik heb parafilm gekocht toen hiervoor omdat parafilm extreem rekbaar is, en altijd goed plakt en zijn vorm behoudt. Cellofaan verliest zijn rek en hold zeg maar, dus grote kans dat het uiteindelijk losser gaat zitten. Maar goed, kwestie van uitproberen met cellofaan zou ik zeggen en dan na een jaartje of 2 eens kijken of het nog een goeie dichte seal maakt. Zo niet, dan kun je alsnog met parafilm doen.
Verder heb ik nog geen andere aankoop ervaringen bij deze zaak. (En dat terwijl ik er wekelijks voorbij loop ...)

Het is een Talisker van onbekende leeftijd, gefinisht op XO Cognacvaten. In samenwerking met Parley, wat ik niet kende, die iets met conservatie van de zeebodem doet. Het glas is 100% gerecycled wat wel aardig is.
Voor 46 euro is het een complete weggeefprijs! Blijkbaar moeten ze er vanaf. Voor dat geld zeker weten de moeite waard! (Voor de originele originele prijs van 90 euro zeker weten niet
Ik heb deze in de distilleerderij voor het dubbele gekocht deze zomer, haha. Ik vind het een lekkere whisky in ieder geval, geniet ervan.mace schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:33:
Ik had een aanbieding in de mail van de drankgigant voor een Talisker Wilder Seas X Parley voor 46 euro.
[Afbeelding]
Het is een Talisker van onbekende leeftijd, gefinisht op XO Cognacvaten. In samenwerking met Parley, wat ik niet kende, die iets met conservatie van de zeebodem doet. Het glas is 100% gerecycled wat wel aardig is.
Voor 46 euro is het een complete weggeefprijs! Blijkbaar moeten ze er vanaf. Voor dat geld zeker weten de moeite waard! (Voor de originele originele prijs van 90 euro zeker weten nietmaar die 62 euro die hij voor deze bodemprijs was had ik er nog wel voor over.)
Waar?mace schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:33:
Ik had een aanbieding in de mail van de drankgigant voor een Talisker Wilder Seas X Parley voor 46 euro.
[Afbeelding]
Voor 46 euro is het een complete weggeefprijs! Blijkbaar moeten ze er vanaf. Voor dat geld zeker weten de moeite waard! (Voor de originele originele prijs van 90 euro zeker weten nietmaar die 62 euro die hij voor deze bodemprijs was had ik er nog wel voor over.)

Hoor hier goede verhalen over
Ook paar x geweest, toen opzich wel redelijk behulpzaam met samples etc. Moet zeggen dat de fles me wel aantrekt maar toch 104 euro is wat prijzig tegenover de prijzen waar die voor stond en heb nog wat anders in vizier staan. Dus ben nog aan twijfelen voor de JE Ben Nevisfender89 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:20:
@Deathchant mm, die ervaring had ik vandaag niet maar ik moet erbij zeggen dat ik alleen even 'in en uit ' ben gelopen. Ik had de fles vrijdagavond via webshop besteld, dus hoefde enkel op te halen aan de kassa.
Verder heb ik nog geen andere aankoop ervaringen bij deze zaak. (En dat terwijl ik er wekelijks voorbij loop ...)
Drankgigant zei ik toch? Helaas uitverkocht inmiddels.:(
https://www.drankgigant.n...-seas-x-parley-op-op.html
https://www.drankgigant.nl/talisker-wilder-seas.htmlmace schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:22:
[...]
Drankgigant zei ik toch? Helaas uitverkocht inmiddels.:(
https://www.drankgigant.n...-seas-x-parley-op-op.html
73,50
Direct leverbaar!
Veel meer zou ik er niet voor geven. Vond hem niet echt veel specialer dan de 10yo.
Neemt niet weg dat het een prima whisky is 😋
Een leuke fles uit mijn geboortejaar 😀
Een Glenfiddich Pure Malt, over 8 years old.
43% en 75 cl.
Gebotteld in 1979
(Foto bijvoegen lukt ff niet)
[ Voor 43% gewijzigd door frank.. op 07-02-2024 18:00 ]
Wat is dit toch een heerlijke drank hé!
Vergeet niet "dat ene" te zeggen he
K to the KillaZ
Helaas! Misschien als je ooit meer in het zuiden bent. Eindhoven ofzo.KillaZ schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:13:
Kom ik nog Tweakers tegen in Alkmaar? Ik sta er morgen vanaf 20.00 en Zaterdagavond.
Helaas waren de tickets voor zaterdag allemaal al uitverkocht en ging vanavond niet lukken. Kom hopelijk later dit jaar nog wel een keer langs bij een ander festival want ik heb de smaak aardig te pakken gekregenKillaZ schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:13:
Kom ik nog Tweakers tegen in Alkmaar? Ik sta er morgen vanaf 20.00 en Zaterdagavond.
Eindhoven gaan ze wel heen, maar dat is voor mijn vrijwilligerswerk echt te ver hoorSlight schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 00:07:
[...]
Helaas! Misschien als je ooit meer in het zuiden bent. Eindhoven ofzo.
Helaas! Utrecht is een aanrader!denyos schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 07:07:
[...]
Helaas waren de tickets voor zaterdag allemaal al uitverkocht en ging vanavond niet lukken. Kom hopelijk later dit jaar nog wel een keer langs bij een ander festival want ik heb de smaak aardig te pakken gekregen
[ Voor 40% gewijzigd door KillaZ op 09-02-2024 07:19 ]
K to the KillaZ
Ik ben er vanavond bij. Sta jij bij High-Spirits?KillaZ schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:13:
En wat moet ik niet vergeten te zeggen?
Tot vanavond!
Geen ideeGineau schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:03:
[...]
Ik ben er vanavond bij. Sta jij bij High-Spirits?
En wat moet ik niet vergeten te zeggen?![]()
Tot vanavond!
Spreek mij gewoon even aan, komt goed!
K to the KillaZ
Haha. Ik ga m'n best doen, geen idee wie je bentKillaZ schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:09:
[...]
Geen idee![]()
Spreek mij gewoon even aan, komt goed!
Tweakers het nieuwe medium voor een blind dateGineau schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:24:
[...]
Haha. Ik ga m'n best doen, geen idee wie je bent
1e keer een ledaig gehad en moet zeggen dat me die niet tegen viel! Smaakt naar meer, stapje hoger dan de Highland Park (al kan je ze niet vergelijken)
De Ben Nevis 8 vs 9 is dat nu een compleet ander vat/smaak?
[ Voor 46% gewijzigd door Jthem op 14-02-2024 23:25 ]
https://www.dramface.com/dramface-top-40
Na 1000 stemmen lijkt het me wel interessant even te bespreken hoe het er uit ziet!
Inmiddels zijn er zo'n 850 stemmen binnen, dus zal wel een update komen over niet al te lange tijd.
Welke Ben Nevis 8 bedoel je?Jthem schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:19:
Vandaag toevallig nog eens een proeverij ingehaald waar toevallig jullie zelfde flesjes in de buisjes zaten 🫢. Was genieten!
1e keer een ledaig gehad en moet zeggen dat me die niet tegen viel! Smaakt naar meer, stapje hoger dan de Highland Park (al kan je ze niet vergelijken)
De Ben Nevis 8 vs 9 is dat nu een compleet ander vat/smaak?
[ Voor 8% gewijzigd door KillaZ op 19-02-2024 09:38 ]
K to the KillaZ
Oja klopt inderdaad...Andere finish.KillaZ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:29:
[...]
Welke Ben Nevis 8 bedoel je?Die van JE was namelijk op een Malaga cask gefinished, heel ander profiel gekregen daardoor.

Iemand al eens een rare cask gedronken van Macallan toevallig?
Net 2 Bunna 12 bij g&g gescoord. Bunna 12 niks mis mee.
[ Voor 7% gewijzigd door Jthem op 19-02-2024 15:58 ]
![]() | ![]() |
Dit weekend zijn er weer een paar mooie flessen geproefd en ik heb rustig de tijd gehad voor de 30th anniversary bottelingen van Adelphi. Een korte review:
Akkeshi 3yo:
- eerste indruk, Islay whisky. Niet zo veel turf als Laphroaig en Ardbeg, maar niet ver eronder. Vol en rond, met citrus en veel groene elementen, gras, mos, lichte ziltigheid a la Talisker en Oban, en iets meer Highland turf aspecten (zoet, aards, modder, as, dood hout, nat bos) dan Islay.
De smaak is heel vol, maar elegant. Gerst, vanille, citrus, zoete turf, amandel en geroosterde pindas. Het heeft tonen van heide zoals Highland Park en iets wat lijkt op de Tasmaanse whisky Hellyer's Road, een groene toon die ik niet kan plaatsen. Eucalyptus? Kruiden die ze in sauna's gebruiken?
Al met al zeer te spreken, maar zoals ik verwachtte: het is veel geld voor een subtiele whisky met evident een hoog cijfer qua smaak. Maar 80 euro beter dan Sprinkbank 10? Nee. Het is wel heel bijzonder en compleet anders dan Springbank 10. Ik ben er immens blij mee.
Ik had het vrienden aangeboden in een blind tasting en het kreeg de 2de plaats. Hiernaast had ik 2 peaters met verschillende intensiteit: de Six Isles Port Finish (6-8yo blend van Arran, Islay, Highland Park, etc), de Glen Scotia Victoriana (6-20+ yo vaten) en de Akkeshi 3yo en consistent werd de Akkeshi als oudste geschat met 12-15 jaar.
Dat is wel het bijzondere van die dram. Er zit geen greintje aceton, alcoholwalm, rubber of iets anders ultra jongs aan de geur en smaak.
Al met al, een aanrader voor de liefhebber!
De Springbank 15 was, als vanzelfsprekend, heerlijk. De muffigheid van de 10 (magnifique!) Plus heel veel koffie, cacao, pruimen, cognac. Geweldig.
Ook gingen 2 nieuwe Arrans open. De oudere Port Finish (50% abv uit 2018) en de gloednieuwe Remnant Renegade ed. 1. De Arran Port was heel vriendelijk en deed enorm denken aan de bovenstaande Glen Scotia smaaktonen. Heel lekker! De Remnant was op en top Arran. Intens, diep, geconcentreerd en vol. Heel veel nasmaak, krachtige neus met vanille, karamel, zoet eiken, gerst. Geen wonder, gezien het 'remnants' van allerlei vaten van sinds het begin van Arran's oprichting die bij elkaar geblend zijn. Dit was de Arran 10 op 150% kracht.
Ook de Del Maguey Mezcal was genieten. Olijvenwater, asrook van Islay, sappige grastonen, salmiak en anijs. Hele korte afdronk uiteraard, maar erg smakelijk.
Goed, ook nog 2 Lagg's. Een distillery only en de Corriecravie. Beiden zijn zo intens industrieel en vet. Vlezig, hartig, diepe zoete turf, havenlucht en de distillery only nog een stuk zwaarder geturfd maar minder sherried.
Geslaagd weekend, dat was t zeker.
[ Voor 0% gewijzigd door Bambi105 op 23-02-2024 09:13 . Reden: grammatica ]
Macallan koop ik alleen nog maar heel af en toe als "Secret Speyside" of "Unnamed Speyside" oid van Van Wees of Signatory. Dan is het nog een beetje leuk qua prijs. De prijs-kwaliteitsverhouding bij de officiële bottelingen is echt ver te zoeken.Jthem schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:14:
[...]
Oja klopt inderdaad...Andere finish.![]()
Iemand al eens een rare cask gedronken van Macallan toevallig?
Net 2 Bunna 12 bij g&g gescoord. Bunna 12 niks mis mee.
Die Arran Remnant klinkt heel interessant! Ik ga daar eens een flesje van scoren denk ik.Bambi105 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:50:
Ook gingen 2 nieuwe Arrans open. De oudere Port Finish (50% abv uit 2018) en de gloednieuwe Remnant Renegade ed. 1. De Arran Port was heel vriendelijk en deed enorm denken aan de bovenstaande Glen Scotia smaaktonen. Heel lekker! De Remnant was op en top Arran. Intens, diep, geconcentreerd en vol. Heel veel nasmaak, krachtige neus met vanille, karamel, zoet eiken, gerst. Geen wonder, gezien het 'remnants' van allerlei vaten van sinds het begin van Arran's oprichting die bij elkaar geblend zijn. Dit was de Arran 10 op 150% kracht.
Welke fles dat is wisselt door het jaar heen, op dit moment is het een fles die sommige mensen wel kunnen waarderen gezien de opmerkingen tijdens een bepaalde bijeenkomst.
K to the KillaZ
Ja eigenlijk ook mee eens, heb nog die van signatory, die leek me prijs nog wel waard maar Macallan bijna alles tussen 40 en 43%. Vind ik meestal wel al zondemace schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:48:
[...]
Macallan koop ik alleen nog maar heel af en toe als "Secret Speyside" of "Unnamed Speyside" oid van Van Wees of Signatory. Dan is het nog een beetje leuk qua prijs. De prijs-kwaliteitsverhouding bij de officiële bottelingen is echt ver te zoeken.
Die zwarte koker? 17 yr op Sherry?Jthem schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:38:
[...]
Ja eigenlijk ook mee eens, heb nog die van signatory, die leek me prijs nog wel waard maar Macallan bijna alles tussen 40 en 43%. Vind ik meestal wel al zonde
Die heb ik gisteren open getrokken, dat is echt een lekkere dram. Volle bak sherry met een botersnoepje in de mond.
K to the KillaZ
Dacht, ik deel hem hier even:
https://whiskyjongens.nl/whiskyfestival-zuid-limburg/
Of ik er zelf naar toe ga weet ik nog niet, maar het concept spreekt me wel aan.
Jullie bedoelen die in het zwarte ovalen blik, Unnamed Speyside(M) toch?KillaZ schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:16:
[...]
Die zwarte koker? 17 yr op Sherry?
Die heb ik gisteren open getrokken, dat is echt een lekkere dram. Volle bak sherry met een botersnoepje in de mond.
(Goh wat zou Signatory bedoelen met (M)?

Ik heb laatst bij mijn niet-tweaker whiskymaat de SV 2005 Orkney(HP) 18YO uit dezelfde serie mogen proberen. Zelfde idee, cask strength full sherry matured. Dat was ook echt een snoepje.
Inderdaad @mace Die bedoelen we. De grote "geheimzinnige" M 😜 kan me nog herinneren ergens eind zomer dat je die gehad hebt toch. Denk dat die wel heerlijk moet zijn.mace schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:32:
[...]
Jullie bedoelen die in het zwarte ovalen blik, Unnamed Speyside(M) toch?
(Goh wat zou Signatory bedoelen met (M)?)
Ik heb laatst bij mijn niet-tweaker whiskymaat de SV 2005 Orkney(HP) 18YO uit dezelfde serie mogen proberen. Zelfde idee, cask strength full sherry matured. Dat was ook echt een snoepje.
Mooi concept zo te zien bij de grotten, ook bij mij niet zo ver vandaan.fender89 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:14:
Werd via-via geattendeerd op een whisky event in zuid-limburg, 22-11-2024. (Eindelijk iets in 'mijn' regio)
Dacht, ik deel hem hier even:
https://whiskyjongens.nl/whiskyfestival-zuid-limburg/
Of ik er zelf naar toe ga weet ik nog niet, maar het concept spreekt me wel aan.
Jthem schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:21:
[...]
Mooi concept zo te zien bij de mergelgroeve, ook bij mij niet zo ver vandaan.
Mannochmore natuurlijk!mace schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:32:
[...]
Jullie bedoelen die in het zwarte ovalen blik, Unnamed Speyside(M) toch?
(Goh wat zou Signatory bedoelen met (M)?)
K to the KillaZ
Graag gedaan! Goed binnengekomen dus? Ben benieuwd wat je van de samples vindtSlight schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:05:
Met dank aan @KillaZ zal ik genieten van mijn Claxton's Blair Athol en James Eadie Ben Nevis! Thanks. Ook bedankt voor de samples
@Jthem Als we het hebben over de sample die ik Mace en vrijdag in Den Haag heb gegeven dan is dat de McMd op diamond rum ja.
[ Voor 16% gewijzigd door KillaZ op 24-02-2024 18:29 ]
K to the KillaZ
Yes, alles is goed gearriveerd. En ik heb op het moment de North British 14y op Koval voor me staan in een glasKillaZ schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:27:
[...]
Graag gedaan! Goed binnengekomen dus? Ben benieuwd wat je van de samples vind![]()
edit: Inmiddels ook de Old Pulteney 12y van Hart Brothers gehad, die is ook heerlijk zeg. Echt een solide bourbon cask whisky, met invloeden van de kust. De MMD Benrinnes (op tawny port) was ook zeer lekker. Ik wil nog wel eens een expressie kopen van Benrinnes zonder cask finish, om het profiel beter te kunnen beoordelen.
[ Voor 29% gewijzigd door Slight op 24-02-2024 22:17 ]
De sample die ik heb gekregen op het whiskyfestival idd. Die was wel bijzonder.Jthem schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:11:
@mace Die ledaig 16 mm die je gedronken hebt is dat die de afwerking op rum heeft gehad.
Ben wel erg benieuwd ernaar maar de 25 finish Wine cask ervan is niet mega veel duurder dan de 16 rum, dus zit beetje in dubio tussen die 2...mace schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:07:
[...]
De sample die ik heb gekregen op het whiskyfestival idd. Die was wel bijzonder.
Lagavulling 16 is die wat te vergelijken als ledaig of juist meer rokerig/peat
[ Voor 36% gewijzigd door Jthem op 01-03-2024 17:53 ]
Heb vandaag gebruik gemaakt van 15% korting dus heb de ledaig 14(van de proeverij) en de 16 rum besteld. Heeeel erg veel zin inJthem schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:24:
[...]
Ben wel erg benieuwd ernaar maar de 25 finish Wine cask ervan is niet mega veel duurder dan de 16 rum, dus zit beetje in dubio tussen die 2...
Lagavulling 16 is die wat te vergelijken als ledaig of juist meer rokerig/peat

Meteen sample van lagavulin 16 besteld
De bodem van mijn Deanston 12 van 2020 komt in zicht. Wat een heerlijke volle dram blijft dit. Ik moet aan bijenwas, leer, veel noten en zachte toffee denken bij de geur. Het mondgevoel is heel imposant, alsof het vettiger is, was-achtig, in tegenstelling tot heel veel andere ongefilterde whisky. Een gevaarlijk drinkbare whisky die lekkerder wordt naarmate de fles verder leeg raakt. Ik ga deze zeker vervangen als die op is. Een dikke 7 op de Dramface schaal (ca. 87-88 in de standaard schaal).
Nogmaals heb ik de Port variant van Six Isles geproefd en ik kan er lastig aan wennen. Het zou een collectie van zes eilanden zijn (Highland Park op Orkney, Scapa, Arran, Islay, Mull en Skye (Talisker dus)) maar smaakt alsof een groot deel Highland Park is. Dat is niet verkeerd trouwens. Ook Talisker kent een goeie Port versie in de Port Ruighe. Ook Arran is lekker op Port. Maar dit alles bij elkaar maakt een net-niet whisky. Misschien moet ik het nog wat langer laten staan en later weer eens proberen. Voorlopig geef ik het een 5 op de Dramface schaal (81-83). Helaas heb ik er 60 euro voor betaald (en nu is hij dik in de aanbieding op whiskysite...), zelfs op aanrader van de verkoper. Daarom juist wil ik het nog een kans geven, want de verkoper zweerde erbij.
Als laatste een geweldig sample van een Bunnahabhain 13 op Margeaux rode wijn vaten van Murray McDavid. Erg vriendelijke neus met rode vruchten, naast het notige en ziltige karakter van ongeturfde Bunna. Heel krachtig en fris. De smaak is complex en tegen het bittere aan. Ik vond het erg lekker, maar mijn 2 mede tasters waren niet enthousiast. Waarschijnlijk door de licht hartige zwaveltoon. Die kan ik erg waarderen in whisky, zolang de balans goed is (zoals hier). Maar beide mijn maten knapten er volkomen op af. Mijn inziens een heel karaktervolle whisky die je in positieve zin niet gauw vergeet. Een goeie 6 op schaal van Dramface (dikke 86-87).
Die Bunna klinkt mij als muziek in de orenBambi105 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:51:
Als laatste een geweldig sample van een Bunnahabhain 13 op Margeaux rode wijn vaten van Murray McDavid. Erg vriendelijke neus met rode vruchten, naast het notige en ziltige karakter van ongeturfde Bunna. Heel krachtig en fris. De smaak is complex en tegen het bittere aan. Ik vond het erg lekker, maar mijn 2 mede tasters waren niet enthousiast. Waarschijnlijk door de licht hartige zwaveltoon. Die kan ik erg waarderen in whisky, zolang de balans goed is (zoals hier). Maar beide mijn maten knapten er volkomen op af. Mijn inziens een heel karaktervolle whisky die je in positieve zin niet gauw vergeet. Een goeie 6 op schaal van Dramface (dikke 86-87).
Heeft er iemand hier de Arran Renegade series al eens geproefd? Ik twijfel nog..
Jazeker, zie mijn recente berichten. Ik ben fan van de Renegade! Ik kan niet wachten tot een volgende variant (puur speculatie hoor, maar wat als ze nu een collectie vaten met geturfde Arran in die Renegade serie gaan uitgeven...)Herzeleid schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:26:
[...]
Die Bunna klinkt mij als muziek in de oren![]()
Heeft er iemand hier de Arran Renegade series al eens geproefd? Ik twijfel nog..
Jthem, gozer, even goede vrienden hoor, maar... Je enthousiasme is leuk maar denk even na en kijk online voordat je zulke vragen stelt. Je slingert een vraag in de ether maar het kost best nog wel wat uitzoekwerk om die te beantwoorden. Welke Glenburgie van Murray McDavid? Welke Glenburgie van Signatory? Op welke vaten zijn ze gerijpt? Hebben ze een finish gehad, zo ja welke? Op welke sterkte zijn ze afgevuld? Zijn er reviews online te vinden van deze whiskies? Of van eerdere releases in dezelfde series die er op lijken? Als je nu eens eerst zelf op zoek gaat naar zulke informatie, dan zul je zien dat je een groot deel van je antwoord al zult krijgen, en wat je niet weet kun je vervolgens gerichtere vragen over stellen, zonder dat je van de posters in dit topic gaat verwachten dat ze jouw onderzoek voor je gaan doen.Jthem schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:40:
Signatory heeft nu ook glenburgie 28, zou die te vergelijken zijn met de Murray McDavid
Het zou zo maar kunnen bijvoorbeeld dat de ene op Oloroso vaten is gerijpt met een finish op PX, en de andere op alleen refill vaten, of bourbon. Dat is een enorm verschil. Maar, de ene is misschien 46% en de andere 52%, (ik roep maar wat). Dat maakt ook verschil.
Maar ga aub niet verwachten dat dit topic een soort whisky-orakel is waar je halve gedachtes in kunt smijten en een antwoord te krijgen. Je moet er zelf ook wat voor doen, wij zijn ook maar mensen.
Enthousiasme liet me roeptoeteren haha.
Vraag hoeft ook niet uitgezocht te worden. Ik ga hem toch links laten liggen. Maar volgende keer zal ik inderdaad wat specifieker zijn, thnx mace🙏
Dat is toch ook alweer een tijd geleden he, zo goedkoop
Eens, ik moet mij beheersen geen tweede (derde) dram in te schenken...Bambi105 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:41:
[...]
Jazeker, zie mijn recente berichten. Ik ben fan van de Renegade! Ik kan niet wachten tot een volgende variant (puur speculatie hoor, maar wat als ze nu een collectie vaten met geturfde Arran in die Renegade serie gaan uitgeven...)
Zullen goede vaten zijn en/of ouder spul, het verschil met de standaard 10 is duidelijk
Enig minpuntje? Waarom niet op vatsterkte voor een betere prijs-kwaliteitverhouding!
Een geturfde versie zou idd ook welkom zijn! Hoe zit dat eigenlijk? Is het nu Machrie Moor? of Lagg?
Lagg is een andere destilleerderij, dus het zou Machrie Moor zijn. De destilleerderij waar Arran (en Machrie Moor) gemaakt wordt heet Lochranza.Herzeleid schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:43:
[...]
Eens, ik moet mij beheersen geen tweede (derde) dram in te schenken...
Zullen goede vaten zijn en/of ouder spul, het verschil met de standaard 10 is duidelijk
Enig minpuntje? Waarom niet op vatsterkte voor een betere prijs-kwaliteitverhouding!
Een geturfde versie zou idd ook welkom zijn! Hoe zit dat eigenlijk? Is het nu Machrie Moor? of Lagg?
Google zegt ergens rond 2022 dit erover:mace schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:12:
[...]
Die The Famous One ken ik niet. Is dat nieuw? Wat vind je ervan?
“The Famous Grouse is hoping to appeal to Britain's sweet tooth with a new whisky called The Famous One. The 40% abv spirit was developed with “all the classic complexity, smooth taste, quality, and character of classic Grouse” but with a sweeter taste than the brand's core dram.”
[ Voor 19% gewijzigd door Jthem op 27-03-2024 19:12 ]
De oude Revival was echt top!Jthem schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:10:
Vandaag de Glendronach 15, Glenallachie 12 van Murray mcdavid op sherry en cognac samen met de Edradour 9 van ultimate besteld. Glendronach 15 voor 60 euro is ook niet slecht... (Al was de oudere beter)
Zeker als je de versie had die veel ouder was als die 15 jaar
Heb nu de Port wood ook nog staan, ook wel lekker hoor maar is weer echt een NAS.
Zelf ben ik meer van de C.S. bottelingen, die vind ik echt geweldigl.
Mee eens! En ja cask Strength is ook wel lekker maar heb er meestal wel 1 "mildere" bij staan. En als je ziet dat de GD15 bijna overal 75a80+ kost is de 60 nog goed te doenJackBigBoss schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:52:
[...]
De oude Revival was echt top!
Zeker als je de versie had die veel ouder was als die 15 jaar![]()
Heb nu de Port wood ook nog staan, ook wel lekker hoor maar is weer echt een NAS.
Zelf ben ik meer van de C.S. bottelingen, die vind ik echt geweldigl.
Ik zag in de folder van de Gall 4 Whisky's van Balnellan.
Islay Blended Malt
Lowland Blended Malt
Highland Single Malt
Speyside Single Malt
Omdat ik deze nog niet ken, maar wel graag nieuwe Whisky's uit probeer
Echter is er niet heel veel te vinden over Balnellan, behalve dat het een onafhankelijke bottelaar is welke voornamelijk levert aan de Amerikaanse keten "Total Wine".
Ook reviews variëren van prima tot zeer matig.
Waar ik een beetje over twijfel is dat ze maar 40% zijn en volgens mij "Chill-filtered", waardoor er vaak veel karakter verloren gaat.
Iemand hier ervaring met deze door Gall aangeboden Whisky's?
[ Voor 12% gewijzigd door Thasaidon op 30-03-2024 19:08 ]
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
Zo te zien is Balnellan een merk dat puur voor Gall gebotteld wordt. Aangezien dit blends zijn die voor een drankenwinkel gebotteld worden zou ik ze lekker links laten liggen. Voor die 30 euro die ze er voor vragen kan je door een paar euro hoger te gaan gemakkelijk een veel betere single malt krijgen. Als je van stevig met wat rook houdt bijvoorbeeld zijn de Taliskers bij Gall in de aanbieding. Zowel de Skye als de 10yo zijn voor die prijs echt prima. Als je iets milder en zachter lekker vindt, is voor ongeveer hetzelfde geld die Old Pulteney 12 ook echt prima. Let wel, als je niet aan Gall gebonden bent, kan je voor die prijs nog veel en veel meer goede whisky online vinden.Thasaidon schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 18:06:
Beste mede whisky liefhebbers.
Islay Blended Malt
Lowland Blended Malt
Highland Single Malt
Speyside Single Malt
Omdat ik deze nog niet kende, maar wel graag nieuwe Whisky's uit probeer, ben ik op zoek gegaan naar meer info.
Echter is er niet heel veel te vinden over Balnellan, behalve dat het een onafhankelijke bottelaar is welke voornamelijk levert aan de Amerikaanse keten "Total Wine".
Ook reviews variëren van heel lovend tot matig.
Waar ik een beetje over twijfel is dat ze maar 40% zijn en volgens mij "Chill-filtered", waardoor er vaak veel karakter verloren gaat.
Alcoholpercentage zegt niets over de kwaliteit trouwens. 40% is voor heel veel whisky uitstekend. Of je meer van rond de 40% of meer van cask strength houdt is heel persoonlijk.
Benieuwd. Deze is bedoeld om rechtstreeks uit de vriezer te drinken. Heb ooit die snow grouse wel gehad en kan mij herinneren dat ik dat best lachen vond.Yalopa schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:43:
Geen idee als het wat is, maar voor 1+1 gratis en nog eens 3% korting ga ik ze ook niet laten staan.
[Afbeelding]
Favoriet van mijn vader. Heel erg zachte whisky. Waar heb je die gekocht? Kan ik ook wat halenYalopa schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:43:
Geen idee als het wat is, maar voor 1+1 gratis en nog eens 3% korting ga ik ze ook niet laten staan.
[Afbeelding]
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Drinkt je vader hem effectief ijskoud of gewoon zo?
[ Voor 77% gewijzigd door Yalopa op 30-03-2024 20:39 ]
You don't need eyes to see, you need vision
Oh dat is een beetje ver weg. Ik woon zelf in Den HaagYalopa schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:39:
Stond in de Colruyt (Belgische supermarkt)
Drinkt je vader hem effectief ijskoud of gewoon zo?
Nee, gewoon zo. Heeft het wel eens geprobeerd, van tevoren in de vriezer. Maar dat vond hij niet zoveel toevoegen.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
You don't need eyes to see, you need vision
Bedankt voor je inputdonleone83 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:14:
[...]
...
Aangezien dit blends zijn die voor een drankenwinkel gebotteld worden zou ik ze lekker links laten liggen.
Voor zover ik zag zijn alleen de Islay en Lowland blends. De Highland en Speyside zouden wel single Malt zijn.
En ja, voor dat geld zijn er zeker betere Whisky's te vinden. Vooral als je idd niet bij de Gall shopt.
Vergeleken met bv een Drankgigant of Drankdozijn is de Gall gewoon schofterig duur.
Mijn smaak is heel wisselend.
De ene keer heb ik zin in iets stevigs zoals idd een Talisker, Port Askaig 100 Proof, Ardbeg of Scarabus.
De andere keer heb ik zin in iets soepels zoals een Macallan, Knockando, Aberlour of Tamdhu.
En zoals ik al zei hou ik van nieuwe Whisky's proberen.
Zo heb ik vorige zomervakantie uit Tsjechië een paar varianten van Stará myslivecká (Old Hunters Rye) meegenomen. Zeker niet slecht, maar ook niet mijn favoriet.
In Duitsland heb ik een hele lekkere 5 jaar oude Aureum gevonden, die ik nog wel eens mee neem als ik hem weer tegen kom.
Een 5 jaar oude Münsterländer single malt special edition, vond ik dan weer wat minder.
En mijn favoriet uit Frankrijk is de Fondaudège (Heritage) single malt.
Van alle Whisky's welke ik in de loop der jaren geproefd heb zijn er maar een paar die ik echt niet lekker vond. De Aerstone land cask (de sea cask vond ik ook niet geweldig) en Speyburn.
De Whisky's die altijd goed zijn, zijn die van Signatory, The Ultimate of van Beek.
En ik probeer dan ook ieder jaar weer een Saint&Peat te bemachtigen
Ik vind de Dalwhinnie 15 erg lekker, maar deze ken ik niet.Yalopa schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:43:
Persoonlijk zou ik hem niet in de vriezer leggen. Hoe kouder je de drank maakt, hoe minder je proeft.
Maar met 2 flessen kun je dat prima zelf uitproberen
[ Voor 13% gewijzigd door Thasaidon op 31-03-2024 11:06 ]
Je weet duidelijk goed waar je over praat! Voor die prijs kan je er geen buil aan vallen. Excuses, ik dacht dat je een “beginnend” drinker was.Thasaidon schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:58:
[...]
Bedankt voor je input
Voor zover ik zag zijn alleen de Islay en Lowland blends. De Highland en Speyside zouden wel single Malt zijn.
En ja, voor dat geld zijn er zeker betere Whisky's te vinden. Vooral als je idd niet bij de Gall shopt.
Vergeleken met bv een Drankgigant of Drankdozijn is de Gall gewoon schofterig duur.
Mijn smaak is heel wisselend.
De ene keer heb ik zin in iets stevigs zoals idd een Talisker, Port Askaig 100 Proof, Ardbeg of Scarabus.
De andere keer heb ik zin in iets soepels zoals een Macallan, Knockando, Aberlour of Tamdhu.
En zoals ik al zei hou ik van nieuwe Whisky's proberen.
Zo heb ik vorige zomervakantie uit Tsjechië een paar varianten van Stará myslivecká (Old Hunters Rye) meegenomen. Zeker niet slecht, maar ook niet mijn favoriet.
In Duitsland heb ik een hele lekkere 5 jaar oude Aureum gevonden, die ik nog wel eens mee neem als ik hem weer tegen kom.
Een 5 jaar oude Münsterländer single malt special edition, vond ik dan weer wat minder.
En mijn favoriet uit Frankrijk is de Fondaudège (Heritage) single malt.
Van alle Whisky's welke ik in de loop der jaren geproefd heb zijn er maar een paar die ik echt niet lekker vond. De Aerstone land cask (de sea cask vond ik ook niet geweldig) en Speyburn.
De Whisky's die altijd goed zijn, zijn die van Signatory, The Ultimate of van Beek.
En ik probeer dan ook ieder jaar weer een Saint&Peat te bemachtigen
[...]
Ik vind de Dalwhinnie 15 erg lekker, maar deze ken ik niet.
Persoonlijk zou ik hem niet in de vriezer leggen. Hoe kouder je de drank maakt, hoe minder je proeft.
Maar met 2 flessen kun je dat prima zelf uitproberen
Je hoeft geen excuses te maken hoor!
Ik snap dat je wellicht dacht dat ik een beginner was, omdat ik nog niet eerder in dit topic gepost had.
Maar ik heb ook pas sinds kort ontdekt dat hier dus ook een Whisky topic op Tweakers aanwezig was
Dus ik deel hier graag mijn ervaringen.
Ik ben zeker geen kenner, maar wel een liefhebber
[ Voor 17% gewijzigd door Thasaidon op 31-03-2024 15:09 ]
:strip_exif()/f/image/7IDVXbFJPDHmD0oF9G7e0EpJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Paasproost mannen!
Deze is net open gegaan hier, even voor zitten.
[ Voor 5% gewijzigd door KillaZ op 01-04-2024 16:22 ]
K to the KillaZ
Vond die ook wel aardig voor in de zomer. Heb er nog de officiële Snow grouse shotglaasjes van. De whisky connaisseurs gruwden er nogal van destijds, want ijskoud drinken: dat hoort niet!donleone83 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:47:
[...]
Benieuwd. Deze is bedoeld om rechtstreeks uit de vriezer te drinken. Heb ooit die snow grouse wel gehad en kan mij herinneren dat ik dat best lachen vond.
_██_
(ಠ_ృ)
Een vriend van me dronk dit gewoon op kamertemperatuur en vond het een prima whisky.Atomsk schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 02:46:
[...]
Vond die ook wel aardig voor in de zomer. Heb er nog de officiële Snow grouse shotglaasjes van. De whisky connaisseurs gruwden er nogal van destijds, want ijskoud drinken: dat hoort niet!
Precies, daarom wel leuk om gewoon te proberen! Zo ben ik van plan in de zomer de flessen die ik toch (te) weinig drink te gaan gebruiken om een goede whisky sour te perfectioneren.Atomsk schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 02:46:
[...]
Vond die ook wel aardig voor in de zomer. Heb er nog de officiële Snow grouse shotglaasjes van. De whisky connaisseurs gruwden er nogal van destijds, want ijskoud drinken: dat hoort niet!
Dan kunnen die kenners mijn rug op, ik zit lekker
K to the KillaZ
Een echte kenner zal je vervloeken.
Een echte liefhebber (zoals ik) zou gewoon zeggen dat je vooral moet doen wat JIJ lekker vindt
Genoeg "kenners" op festivals die ik kan jennen hoor, dus dat komt wel goedThasaidon schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:28:
@KillaZ
Een echte kenner zal je vervloeken.
Een echte liefhebber (zoals ik) zou gewoon zeggen dat je vooral moet doen wat JIJ lekker vindt
K to the KillaZ
Op de Gall&Gall website is te zien dat het bij Angus Dundee vandaan komt. Die zijn eigenaar van Glencadam en Tomintoul, dus het is zeer waarschijnlijk dat die twee als de Highland en de Speyside worden gebotteld omdat die vaten het goedkoopst voor hun zijn en de kwaliteit ervan beter kunnen sturen. De Lowland en Islay zullen uit de maltfabrieken komen, zoals Dalrymple (Ailsa Bay) en Caol Ila.Thasaidon schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 18:06:
Beste mede whisky liefhebbers.
Islay Blended Malt
Lowland Blended Malt
Highland Single Malt
Speyside Single Malt
Omdat ik deze nog niet ken, maar wel graag nieuwe Whisky's uit probeer, ben ik op zoek gegaan naar meer info.
Ook reviews variëren van prima tot zeer matig.
Dank voor de info, dat zijn leuke weetjes.
De flessen zijn nu in de aanbieding, dus heb de Highland en Speyside single malt en de Islay blend besteld.
(De Lowland blend trekt me niet zo)
Had toevallig nog een Gall bon liggen en heb nu maar 10,- per fles betaald. Koopje
Ik zal wel laten weten hoe ze smaken, al is smaak natuurlijk heel persoonlijk.
Zo vind ik blends vaak minder dan single malts, maar de Black Bottle (Islay blend) vind ik weer wel erg lekker,
[ Voor 16% gewijzigd door Thasaidon op 02-04-2024 18:30 ]
Passievrucht op de neus en op elke slok (even zoeken tussen de 57.4% alcohol..), wat een feestje!
mocht je de fles nog tegenkomen en twijfelen: zeker doen (~70 euro)
ik zie ook dat de beschikbaarheid van Ardbeg 8 'for discussion' opeens hoger is (binnen onze landsgrenzen) en ik begrijp dat er wat dozen flessen bij slijterijen in Nederland zijn neergezet. 65 euro lijkt de MRSP te zijn, en dat is ook een "must grab" (age statement cask strength Ardbeg voor de prijs van een NAS). even (online)zoeken en je komt ze nog tegen. heb er zelf 2 in eindhoven kunnen ophalen.
[ Voor 45% gewijzigd door dyrc op 03-04-2024 09:02 ]
Wat liggen die prijzen gek uit elkaar, van 65 tot aan 165dyrc schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:56:
ik zie ook dat de beschikbaarheid van Ardbeg 8 'for discussion' opeens hoger is (binnen onze landsgrenzen) en ik begrijp dat er wat dozen flessen bij slijterijen in Nederland zijn neergezet. 65 euro lijkt de MRSP te zijn, en dat is ook een "must grab" (age statement cask strength Ardbeg voor de prijs van een NAS). even (online)zoeken en je komt ze nog tegen. heb er zelf 2 in eindhoven kunnen ophalen.
de flessen zijn eigenlijk alleen voor de ardbeg committee, en die zijn daarop weer alleen binnen de landsgrenzen van de UK of DE te koop, via de site van Ardbeg zelf. De prijs is dan 65 euro per fles. Je krijgt ze vanuit die webshop niet verstuurd naar NL, en third party reshippers hebben vaak een uitzondering op explosieven/brandbare stoffen/alcohol/batterijen, waardoor je ze ook niet fatsoenlijk doorgestuurd kan krijgen voor een kleine toeslag.terror-oehoe schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:41:
[...]
Wat liggen die prijzen gek uit elkaar, van 65 tot aan 165
Deze oplossing (dozen naar NL schuiven en ze in NL kopen) lost dat op.
De flessen die je voor de hogere prijs ziet zijn de flipper / verkopers die al moeite hebben gedaan om ze wel beschikbaar te krijgen en een markup rekenen, en die worden nu significant ge-undercut door het aanbieden voor MRSP. ik zag dat dramtime (geen ervaring met de webshop) ze nog op voorraad heeft staan voor 65.
Toevallig net de Aerstone land cask afgelopen weekend aan een vriend gegeven, en uiteraard samen een glaasje geproefd. Ik vond 'm wel lekker, licht rooksmaakje had van mij wel iets sterker gemogen.Thasaidon schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:58:
[...]
Maar na wat gitaar gespeeld te hebben, een wandeling met nog meer vrienden erbij en een kampvuurtje met lekker hapjes gleed de whisky soepel naar binnen
Moet wel eerlijk zeggen dat ik de volgende keer wel een andere rokerige whisky voor 'm ga halen.
Zou die inderdaad ook nog een keer moeten proberen de Aerstones. Voor meer rokerig is de Finlaggan Eilan Mor voor mij nog steeds uitmuntend qua rook en smaak.Pat911 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:23:
[...]
Toevallig net de Aerstone land cask afgelopen weekend aan een vriend gegeven, en uiteraard samen een glaasje geproefd. Ik vond 'm wel lekker, licht rooksmaakje had van mij wel iets sterker gemogen.
Maar na wat gitaar gespeeld te hebben, een wandeling met nog meer vrienden erbij en een kampvuurtje met lekker hapjes gleed de whisky soepel naar binnen
Moet wel eerlijk zeggen dat ik de volgende keer wel een andere rokerige whisky voor 'm ga halen.
Dat is de standaard whisky van die vriend. Dus ik neem altijd een andere mee om te proberen.Case_C schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:20:
[...]
Zou die inderdaad ook nog een keer moeten proberen de Aerstones. Voor meer rokerig is de Finlaggan Eilan Mor voor mij nog steeds uitmuntend qua rook en smaak.
Talisker storm beviel hem ook goed, de Highland park spirit of the bear wacht nog op een gezamenlijke sessie.
Tot nu was een Ardbeg, ik weet niet welke, zijn favoriet.
Thanks voor de uitleg! Inmiddels een fles voor 65eu bij een Nederlandse slijterij bestelddyrc schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:52:
[...]
de flessen zijn eigenlijk alleen voor de ardbeg committee, en die zijn daarop weer alleen binnen de landsgrenzen van de UK of DE te koop, via de site van Ardbeg zelf. De prijs is dan 65 euro per fles. Je krijgt ze vanuit die webshop niet verstuurd naar NL, en third party reshippers hebben vaak een uitzondering op explosieven/brandbare stoffen/alcohol/batterijen, waardoor je ze ook niet fatsoenlijk doorgestuurd kan krijgen voor een kleine toeslag.
Deze oplossing (dozen naar NL schuiven en ze in NL kopen) lost dat op.
De flessen die je voor de hogere prijs ziet zijn de flipper / verkopers die al moeite hebben gedaan om ze wel beschikbaar te krijgen en een markup rekenen, en die worden nu significant ge-undercut door het aanbieden voor MRSP. ik zag dat dramtime (geen ervaring met de webshop) ze nog op voorraad heeft staan voor 65.