[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 61 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Dat er nu meer geproduceerd wordt, veranderd niets aan de vooraard vaten van 30 jaar oud hé, die blijft slinken...

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22-07 00:20
Ik betaalde voor Lagavulin 16 in 2022 €60 in 2015 €45 en in 2009 €35 (gemiddeld 4% inflatie). Nu is het 15-30% inflatie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:37
In hoeverre is de lagavulling qua rokerigheid. Ben niet zo durfal om de echte rokerige te proberen omdat me dat keer niet zo goed beviel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:02

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dan zou ik hem laten staan. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Ja daar was ik al bang voor, en Benromach en hp vind ik prima maar dat hou ik het wel bij vrees ik 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:19
Laat m sowieso maar staan ;)

Recent heb ik een geweldige sample van Murray McDavid Ledaig 16yo kunnen proeven. Die heeft op bourbon vaten gelegen en een finish gehad op 1st fill Diamond rum vaten. My goodness, wat komt dat in de buurt van wat ik me herinner van de special release Lagavulins, maar dan zowel veel krachtiger als eleganter. Qua prijs zal deze Ledaig wel over de Laga16 gaan, maar dat is ook appels met peren vergelijken. Deze Ledaig heeft eenzelfde intense geturfdheid, die is verzacht door de jaren en de rum tot een meer groen/grassige, ziltige en ook zoete turf. De smaak is zowel assig (meer uitgedoofde vuurkorf ipv bbq) als rijk aan citrustonen. Die gaat ruimschoots door in de nasmaak. Erg mooi. Een feestwhisky, voor speciale gelegenheden.

Als ik Lagavulin ergens mee zou vervangen dan was het een sherried Caol Ila van een indie of een Ledaig, absoluut. En dat voor een lagere prijs of hogere abv en integriteit van presentatie (geen gefilter, geen karamel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Laga was één van mijn favorieten, juist vanwege de prijs/kwaliteit (mijn beoordeling). Nu hij bizar veel hoger is geworden kan je je inderdaad afvragen of hij het nog wel waard is en of je niet beter naar alternatieven kunt kijken. Toch laat hij een gat achter en dingen als indies zijn soms erg leuk maar ook tijdelijk. Het idee van een 'standaardwhisky' is natuurlijk dat hij altijd te halen is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:38

Vrijdag

De Zwarte

Een paar jaar geleden was bij Fear the Walking Dead het personage Strand een hele aflevering bezig een fles Lagavulin 16 uit een autowrak te halen. Heeft misschien ook wel meegeholpen aan de bekendheid? :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teot
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:26
Vrijdag schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:01:
Een paar jaar geleden was bij Fear the Walking Dead het personage Strand een hele aflevering bezig een fles Lagavulin 16 uit een autowrak te halen. Heeft misschien ook wel meegeholpen aan de bekendheid? :P
Ook door Ron Swanson (Nick Offerman) in Parks & Recreation, dat was zijn huiswhisky

https://insidethecask.com...nd-lagavulin-single-malt/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:29
Bambi105 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:45:
[...]

Laat m sowieso maar staan ;)

Recent heb ik een geweldige sample van Murray McDavid Ledaig 16yo kunnen proeven. Die heeft op bourbon vaten gelegen en een finish gehad op 1st fill Diamond rum vaten. My goodness, wat komt dat in de buurt van wat ik me herinner van de special release Lagavulins, maar dan zowel veel krachtiger als eleganter. Qua prijs zal deze Ledaig wel over de Laga16 gaan, maar dat is ook appels met peren vergelijken. Deze Ledaig heeft eenzelfde intense geturfdheid, die is verzacht door de jaren en de rum tot een meer groen/grassige, ziltige en ook zoete turf. De smaak is zowel assig (meer uitgedoofde vuurkorf ipv bbq) als rijk aan citrustonen. Die gaat ruimschoots door in de nasmaak. Erg mooi. Een feestwhisky, voor speciale gelegenheden.

Als ik Lagavulin ergens mee zou vervangen dan was het een sherried Caol Ila van een indie of een Ledaig, absoluut. En dat voor een lagere prijs of hogere abv en integriteit van presentatie (geen gefilter, geen karamel).
Mooi spul he :9 *O*

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-07 00:16
Herzeleid schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:43:

Daar bovenop maakt bijv. een Diageo misbruik van de situatie.
Alles voor de shareholders?
Die maken het wel heel bont inderdaad.
Oban 14 van 4 tientjes naar bijna 80 euro.
Talisker 25 was zo rond de 250 nu ben je gauw 400+ kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:07
frank.. schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:00:
[...]

Die maken het wel heel bont inderdaad.
Oban 14 van 4 tientjes naar bijna 80 euro.
Talisker 25 was zo rond de 250 nu ben je gauw 400+ kwijt.
Oban 14 is gewoon voor 55 euro te vinden, als je ff voorbij de G&G kijkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 21:11

Spacecowboy

XBL: Biggmans

olafmol schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:33:
[...]

Ik vind Gall sowieso aan de dure kant met weinig vernieuwends. Ligt misschien aan de plaatselijke uitbater, maar die hier is weinig soeps. Prijs ook aan de hoge kant. Als ik de straat oversteek en naar de "lokale" whiskyboer ga, kom ik vaak met veel leuker spul thuis, voor vaak minder geld.

Nu even lekker aan de Macallan 12. Even ontsmetten voor de tandarts morgenochtend. :)

HENG HENG

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frank..
olafmol schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:33:
[...]

Vond hem inderdaad ergens voor 55, wel met behoorlijke korting. Dat dan weer wel. G&G spant wel de kroon met de prijs, die is bijna verdubbeld met een jaar of 2 geleden.

G&G kom ik eigenlijk nooit. Te duur, geen interessant aanbod. Misschien hooguit een keer een fles als cadeau voor iemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Vorig jaar heeft g&g de prijzen zo extreem verhoogd dat het gewoon niet meer loont om fles te kopen. Zelfs de 10% korting en met behaalde punten, de 12.50 euro korting, zit je nog duurder dan online of andere slijter. Hadden vaker leuke prijs kwaliteit en als premiumkaart verlengd werd kreeg je 25% op fles naar keuze, dit is nu 25% op fles tot 50 euro.

[ Voor 24% gewijzigd door Jthem op 17-01-2024 08:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-07 09:59
Iemand anders hier ook een certificaat van Drumlin Distillery uit Nederland?

Ik heb een certificaat waarmee ik sinds eind 2023 een fles mag ophalen bij de distilleerderij in Havelte. Ben er alleen nog niet aan toegekomen, maar ben wel heel benieuwd naar de whisky.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-07 18:36
Iets met appels met peren maar de Lagavulin 8 yo is heerlijk en betaalbaar.
Ik heb de mijne voor 45 euro gekocht.

[ Voor 58% gewijzigd door Herzeleid op 17-01-2024 15:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:22

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb afgelopen zaterdag een proeverijtje gehad en deels geleid. Ik had een presentatie gemaakt van het hele proces, de invloeden van de casks en ik had ook 5 flessen meegenomen. Anderen hadden ook wat meegenomen en we hadden geproefd:

1: Balvenie 14 caribbean cask
2: HP 12yr Viking Honour
3: Aberlour A'Bunadh batch 66
4: Edradour 10yr SFTC
5: Glenallachie 15yr sherry cask
6: Nikka Taketsuru Pure Malt
7: Smokehead Rum Rebel
8: Lagavulin 16yr
9: Bunnahabhain Stiuireadair

De eerste 5 kwamen van mij dus die kende ik al. De enige nieuwe voor me waren 6, 7 en 9.

Mijn takeaway van deze proeverij is dat ik heb gemerkt dat naarmate ik ouder word, nieuwe herinneringen moet maken. De Lagavulin 16 vond ik toen weliswaar een van de voller smakende rookwhisky's, maar nog steeds niet te hachelen (ik hou niet van peated). Maar ik moet zeggen dat ik het steeds meer begin te waarderen. Die Lagavulin 16 was mijns inziens de beste rokerige van de 3 die we hebben geproefd. Wat een volle smaak. Maar ja, dan die afdronk he....pfffff. Ging maar niet weg ;)

Ook die Smokehead was echt verrassend rijk aan smaken, bijna on par met de Lagavulin. De Bunna was dan de minst rijke.

Ondanks mijn waardering voor rookwhisky's groeit, zou ik het zelf nog steeds niet kopen :) Maar ik kan me er wat bij voorstellen dat mensen toch 80 euro ervoor betalen om die Laga 16 te willen. Als dat je ding is, volledig begrijpelijk ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Jthem schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:59:
Vorig jaar heeft g&g de prijzen zo extreem verhoogd dat het gewoon niet meer loont om fles te kopen. Zelfs de 10% korting en met behaalde punten, de 12.50 euro korting, zit je nog duurder dan online of andere slijter. Hadden vaker leuke prijs kwaliteit en als premiumkaart verlengd werd kreeg je 25% op fles naar keuze, dit is nu 25% op fles tot 50 euro.
Dat is me met wijn ook wel opgevallen, de prijzen zijn echt hard gestegen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
@Deathchant Mocht je er voor open staan: Kijk dan ook eens naar een Croftengea. Dat is een peated Loch Lomond single malt.

Veelal een hele softe intro in de peated whisky, waar de heavy peated Loch Lomond zelf vaak een bak as is.

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
DennisCle schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:33:

Ik heb een certificaat waarmee ik sinds eind 2023 een fles mag ophalen bij de distilleerderij in Havelte. Ben er alleen nog niet aan toegekomen, maar ben wel heel benieuwd naar de whisky.
Ja! Heb de 2 flesjes in december opgehaald (Al vroeg ik me af hoe gek het was om van zuid helemaal naar noord te rijden, bleek dat ik niet de enige maf was) Daar de whisky geproefd en ook zijn rum op vatsterkte. Beiden wel lekker spul hoor. Maar voor mij eenmalig denk ik al ligt het niet aan de smakelijke whisky maar meer aan de afstand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Japieh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:57
DennisCle schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:33:

Ik heb ook nog een certificaat liggen, maar ik mag het pas helaas eind 2024 ophalen :'( moet dus nog even geduld hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennisCle
Jthem schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:57:
[...]

Ja! Heb de 2 flesjes in december opgehaald (Al vroeg ik me af hoe gek het was om van zuid helemaal naar noord te rijden, bleek dat ik niet de enige maf was) Daar de whisky geproefd en ook zijn rum op vatsterkte. Beiden wel lekker spul hoor. Maar voor mij eenmalig denk ik al ligt het niet aan de smakelijke whisky maar meer aan de afstand.
Voor mij is het ook drie uur rijden en ik had het certificaat gekocht voor ik een klein kind had, dus nu zoek ik een moment om te gaan, haha. Denk dat het ook bij één keer blijft voor mij ongeacht de smaak. Fijn dat het iig lekker is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfhsH_ziwM-10WtW4Kch7eKf_lA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BAqw4L54M2er2FHqcuNqYfFx.jpg?f=user_large

De Adelphi fanboys kunnen weer gaan kwijlen.

Ik heb mijn bestelling gedaan, want dit zal wel kneiterhard gaan. Ik heb begrepen dat hier onwijze parels voor het drinken tussen zitten en niet alleen bij die onbetaalbare. Die Spirit of Yorkshire, de Ardna, Glen Garioch, oh my word..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Eeeeeeen er zijn meteen al een paar uitverkocht.. Jeumig.. De Akkeshi is in elk geval besteld!

[ Voor 23% gewijzigd door Bambi105 op 19-01-2024 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Jammer dat die imperial zo duur is :|

K to the KillaZ

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

KillaZ schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:37:
Jammer dat die imperial zo duur is :|
DaT kOmT dOoR dE iNvEsTeErDeRs!

:+

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
Vrijdag schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:50:
[...]

DaT kOmT dOoR dE iNvEsTeErDeRs!

:+
Precies :+ Imperial moet je drinken, net als rosebank :o

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlam12
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-06 07:07
wat is er speciaal of bijzonder aan deze whiskies, zeg ik als een sporadische whiskey drinker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
Uitstekende vraag! Iedere Indie bottelaar zal zeggen dat ze de beste zijn, maar weinig staan zo goed bekend als Adelphi, WhiskySponge, Thompson Bros, Claxtons en Dram Mor. Adelphi en WhiskySponge brengen echter bijna alleen maar hele dure flessen uit omdat ze zulke dure vaten kopen, maar wel stelselmatig complete klappers. Van Wees/Signatory kan veel goedkoper bottelingen aanbieden, maar de kans op een diamant is ook weer kleiner in het lagere segment.

De Clynelish in het bijzonder is blijkbaar een puurdere Clynelish dan dat Diageo uitbrengt, en dat voor een lagere prijs dan die recente Jazz Crescendo special release.

Akkeshi zie je bijna niet buiten Japan en dit keer wel een, maar dan nog onder de prijs die Akkeshi officiële bottelingen moeten kosten.

Zo zal die Ardna ook zonder twijfel heel speciaal zijn, omdat Adelphi eigenaar is van Ardnamurchan. Ennnnn, wie brengt er nou suboptimaal spul uit op hun 30ste verjaardag.

Dat speelt allemaal mee in dit specifieke geval. Voor mij dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Bambi105 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:11:
Uitstekende vraag! Iedere Indie bottelaar zal zeggen dat ze de beste zijn, maar weinig staan zo goed bekend als Adelphi, WhiskySponge, Thompson Bros, Claxtons en Dram Mor. Adelphi en WhiskySponge brengen echter bijna alleen maar hele dure flessen uit omdat ze zulke dure vaten kopen, maar wel stelselmatig complete klappers. Van Wees/Signatory kan veel goedkoper bottelingen aanbieden, maar de kans op een diamant is ook weer kleiner in het lagere segment.

De Clynelish in het bijzonder is blijkbaar een puurdere Clynelish dan dat Diageo uitbrengt, en dat voor een lagere prijs dan die recente Jazz Crescendo special release.

Akkeshi zie je bijna niet buiten Japan en dit keer wel een, maar dan nog onder de prijs die Akkeshi officiële bottelingen moeten kosten.

Zo zal die Ardna ook zonder twijfel heel speciaal zijn, omdat Adelphi eigenaar is van Ardnamurchan. Ennnnn, wie brengt er nou suboptimaal spul uit op hun 30ste verjaardag.

Dat speelt allemaal mee in dit specifieke geval. Voor mij dan.
Heb je ze allemaal besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
olafmol schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:51:
[...]

Heb je ze allemaal besteld?
I wish, maar als ik dik 3K zomaar kom verbrassen zonder blikken of blozen en verder geen whisky kon kopen dit jaar, dan had ik het hier gedaan..

Die Clynelish was al weg voordat die banner op hun website stond, dus dat wordt nog speuren in NL bij andere slijterijen. De Akkeshi is in the pocket en de Ardna laat ik nu staan omdat ik dit jaar naar de distilleerderij ga om de Glen Garioch van de Ardna club in ontvangst te nemen en nog een fles Ardna daar wil scoren. Misschien is daar nog wat te proeven van deze line up waardoor de laatste Adelphi aanschaf kan worden gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
vlam12 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:43:
wat is er speciaal of bijzonder aan deze whiskies, zeg ik als een sporadische whiskey drinker
Het is waarschijnlijk niet slim een van deze whiskies te kopen voor je een beetje een referentiekader hebt. Het is en blijft heel veel geld.

Maar als je een relatief goedkope Akkeshi wil drinken, is dit je kans.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frank..
Bambi105 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:00:
De Akkeshi is in elk geval besteld!
Caramba! 138 euro voor een 3 jaar oude whiskey!
Even een serieuze vraag: wat is zo speciaal aan deze fles of aan Akkeshi? Ben zelf niet bekend met dit merk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:51

Secsytime

Automagisch

Ik krijg het gevoel dat een heleboel whiskys gehyped worden en bewust in hele lage hoeveelheden worden gereleased voor maximale winst.

Zo ook weer bij deze Adelphi release. Uit de vaten kunnen ze echt wel meer flessen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlam12
ik heb hetzelfde gevoel, kleine oplage betekend fomo, waardoor mensen eerder over kunnen gaan op koop, omdat het een special release is, en als liefhebber je het natuurlijk niet moet missen. als ik naar de bedragen kijk, om een cleynelish 12yr te kopen voor 140 euro, dan kan men misschien wel goede vaten gebruiken, hoeveel meerwaarde zal z'n vat of merk geven tov een generieke whisky van deze prijsklasse als arran 21, of ancoc 18 bijv.

krijg hier hetzelfde gevoel als met koffie, dat bepaalde koffieboeren of branders veel geld kunnen vragen omdat bepaalde lots of boeren, gehyped zijn om hun kwaliteit, en misschien ook wel waard zijn. ik ben daar te nuchter in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Kunstmatige schaarste creëren en vooral heel hard roepen dat iets exclusief, limited, premium of zeldzaam is. Voor een nog groter effect koppel je er een arbitrair "maximaal aantal" nummer aan en laat je het maar op een paar plekken verkopen, op basis van reservering.

Advertising causes need 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlam12
ja, als er geen noodzaak om iets nieuws te kopen, dan zal je het niet doen, kijk maar naar tech bijvoorbeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
frank.. schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:11:
[...]

Caramba! 138 euro voor een 3 jaar oude whiskey!
Even een serieuze vraag: wat is zo speciaal aan deze fles of aan Akkeshi? Ben zelf niet bekend met dit merk.
Persoonlijke ervaring voor mij, maar alle Akkeshi die ik heb gedronken aan een bar waren bijzondere en nieuwe ervaringen. Herkenbaar als whisky, maar anders dan alles wat ik heb gedronken. Hoe ze de whisky maken is ook mooi, heel lokaal allemaal, blah blah. Maar zo heeft ieder merk wel z'n charmes.

De reden dat ik dat bedrag wil betalen zit 'm ook niet in de leeftijd, want die jaren in een warenhuis kosten enkele dubbeltjes per liter aan m2, onderhoud en brandstoffen. Het gaat mij om het verschil tussen een 9 en een 9,2 of een 8,5 en een 9.

Het is allemaal decadent, whisky is dat per definitie, maar dit al helemaal. En daar komt het op vergelijkbare hoogte als die ene koptelefoon die echt wel 700 euro beter klinkt dan die van 20 euro of die pc die echt wel 1500 euro beter gamet dan die van 500 euro. Of nog iets lastiger, een schilderij dat echt wel 2000 euro mooier is dan die poster van 50 euro.

Dan terug naar Adelphi. Clynelish en haar zuster Brora staan bekend om de bijenwas achtige ervaring, die bij bijna geen andere whisky te vinden is. De huidige uitgever van Clynelish whisky, Diageo, wil alleen nog bekend staan als het premium merk voor de rijken, dus biedt die Clynelish niet meer aan voor een redelijke prijs aan het klootjesvolk als ik.

Adelphi en andere bottelaars die toch een dergelijk vat weten los te peuteren bij Diageo om die klassieke smaak weer aan te bieden aan een net iets minder exclusieve groep mensen, die wil ik met mijn centjes aanmoedigen dat te blijven doen.

In de tussentijd prijs ik ook Maclean's Nose (ook Adelphi!!) van 32 euro en Campbeltown Loch van 35 euro de hemel in, want zij bieden echte whisky aan (een 7,5-8,5 in mijn boekje) voor allemans prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Nu kom ik de Auchroisk van Signatory in de aanbieding tegen. Maar dat is de 27 jarige Refill butt. Wat is nu het verschil tussen butt en de andere die in Hogshead met flinke afwerking op sherry butt heeft gehad.

[ Voor 10% gewijzigd door Jthem op 20-01-2024 07:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bambi105
Jthem schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 06:43:
Nu kom ik de Auchroisk van Signatory in de aanbieding tegen. Maar dat is de 27 jarige Refill butt. Wat is nu het verschil tussen butt en de andere die in Hogshead met flinke afwerking op sherry butt heeft gehad.
Een hogshead is ongeveer de helft zo groot als een butt en komt voornamelijk uit de bourbon huizen (is dus ex bourbon). Een sherry butt is een enorm vat, dus heeft de whisky relatief minder contact oppervlak met het vat.

Als je 27 jaar lang of nog veel langer whisky op een vat wil laten rijpen, dan kan die maar beter niet op first fill px sherry gaan bijv., want die geeft in veel kortere tijd veel meer smaak af.

Maar als je na een lange tijd op een hogshead nog een kleine sherry boost wil geven aan je whisky, dan geef je het een finish op een first of refill sherry vat. Of port, marsala, rivesaltes, sauternes of andere vins doux naturales voor dat type finishes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
En de ene refill sherry is de andere niet. Is het een 2nd fill, 3rd fill, 4th fill? Was het amontillado, palo cortado, manzanilla, fino of andere sherry? Was het vat 'nat' toen de distilleerderij het kreeg? Of is het massaal met duizend andere vaten in duigen per vrachtboot verscheept voor enkele maanden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slight
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:27
Over vaten gesproken...

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in (versterkte) wijn finishes, First Phil Whisky bracht gisteren een interessante video uit met wat uitleg:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Bambi105 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 07:19:
[...]

Een hogshead is ongeveer de helft zo groot als een butt en komt voornamelijk uit de bourbon huizen (is dus ex bourbon). Een sherry butt is een enorm vat, dus heeft de whisky relatief minder contact oppervlak met het vat.

Als je 27 jaar lang of nog veel langer whisky op een vat wil laten rijpen, dan kan die maar beter niet op first fill px sherry gaan bijv., want die geeft in veel kortere tijd veel meer smaak af.

Maar als je na een lange tijd op een hogshead nog een kleine sherry boost wil geven aan je whisky, dan geef je het een finish op een first of refill sherry vat. Of port, marsala, rivesaltes, sauternes of andere vins doux naturales voor dat type finishes.
Thnx bambi105

Als ik zo van Auchroisk signatory de review lees scoort de 26 op Hogshead en narijping op sherry beter dan de 27 op alleen maar Refill butt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Secsytime schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:06:

Zo ook weer bij deze Adelphi release. Uit de vaten kunnen ze echt wel meer flessen halen.
Oprechte vraag: waarom denk je dat? :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Secsytime schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:06:
Hangt van verschillende zaken af, zoals het vat, de leeftijd en het klimaat. Ik heb recentelijk een vat verkocht wat in 2007 is gevuld met 200 liter spirit, waar na 16 jaar nog iets meer dan 90 liter van over was. Het vat (fresh bourbon barrel) lag gewoon in een warehouse in Schotland. Ik vond het een vrij forse Angels' Share maar volgens de distillery was het nog binnen de te verwachten marges. Ik heb er in de loop van de tijd misschien 6 of 7 samples van 0,1 liter uit laten halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
hfos schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:59:
[...]

Hangt van verschillende zaken af, zoals het vat, de leeftijd en het klimaat. Ik heb recentelijk een vat verkocht wat in 2007 is gevuld met 200 liter spirit, waar na 16 jaar nog iets meer dan 90 liter van over was. Het vat (fresh bourbon barrel) lag gewoon in een warehouse in Schotland. Ik vond het een vrij forse Angels' Share maar volgens de distillery was het nog binnen de te verwachten marges. Ik heb er in de loop van de tijd misschien 6 of 7 samples van 0,1 liter uit laten halen.
man dat is meer dan 50% verlies, heb je daar al eens een second opinion voor gevraagd? Ik zou "not amused" zijn...

update: ff gegoogled, kwam dit tegen: https://www.theglenlivet....les/angels-share-meaning/ "By the end of its maturation period, a 20-year-old spirit might lose 40% of its volume."

Bij jou was het op 16 jaar al meer dan 50%..hmm..

update2: ik lees ook dat het klimaat nogal veel impact kan hebben, maar Schotland zou mee moeten vallen: "A 50 year old scotch can lose up to 75% of its contents by the time it’s bottled. This year, Buffalo Trace’s antique collection’s George T. Stagg lost 84% of its volume to the angels after only 15 years." http://www.dramdevotees.com/angels-share-effect/

[ Voor 30% gewijzigd door olafmol op 22-01-2024 14:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ja, heb er een beetje naar rondgevraagd maar dik 50% is dus een mogelijkheid. Vaten zijn allemaal uniek, er is niet echt een keiharde regel: uitzonderingen zijn mogelijk...
Het spul was na 15 jaar trouwens heerlijk, dus het is niet voor niets geweest. Ik weet wie het heeft gekocht, ik hoop dat ze het goed behandelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
hfos schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:58:
Ja, heb er een beetje naar rondgevraagd maar dik 50% is dus een mogelijkheid. Vaten zijn allemaal uniek, er is niet echt een keiharde regel: uitzonderingen zijn mogelijk...
Het spul was na 15 jaar trouwens heerlijk, dus het is niet voor niets geweest. Ik weet wie het heeft gekocht, ik hoop dat ze het goed behandelen...
Daar gaat het idd uiteindelijk om...wel interessant zoveel variabelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:22

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb ook weer eens met een groepje samen wat besteld (geen verzending).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruoO_QvB7GiIEbr5nL6VAQUUl6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/amN38XmGemaO7mVXkdEgeeW7.jpg?f=fotoalbum_large

GlenAllachie 12yr PX Cask (bottled for Van Wees)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QOYWcycnRltMW45V1ggob7tHjs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fiTkmPVlhhoqEm3r1J6vi2db.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaxBnvdSHHIIihCCvwjrfQc5oGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FW33oTC4YeBopmB9hJeUjzdI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb die gekocht omdat ik de 15yr sherry cask van GlenAllachie erg goed vond.
Van Wees (The Ultimate) heb ik tot nu toe ook nog geen enkele slechte van geproefd, en ik had al heel lang geen single PX-vat whisky meer gehad, dus ik heb deze een beetje op de gok gekocht zonder sample. Normaliter proef ik eerst, maar ik durf het wel aan ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ttzk
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 28-06-2024
Hallo,

Ik wil thuis ook een Amaretto Sour kunnen maken volgens het Jeffrey Morgenthaler recept, met bourbon. Hij raadt een "cask strength bourbon" aan, maar ik weet niet goed waar te beginnen. Heeft iemand suggesties voor een budgetvriendelijke instap-bourbon (of whiskey? rye?) die hiervoor geschikt zou kunnen zijn?
Bedankt alvast!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slight
ttzk schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:35:
Hallo,

Ik wil thuis ook een Amaretto Sour kunnen maken volgens het Jeffrey Morgenthaler recept, met bourbon. Hij raadt een "cask strength bourbon" aan, maar ik weet niet goed waar te beginnen. Heeft iemand suggesties voor een budgetvriendelijke instap-bourbon (of whiskey? rye?) die hiervoor geschikt zou kunnen zijn?
Bedankt alvast!
Als alcoholpercentage belangrijk is, en ik denk van wel als hij het over 'cask strength' bourbon heeft, dan denk ik aan de volgende opties:
  • Wild Turkey 101 Proof
  • Four Roses Single Barrel 100 Proof
  • Rittenhouse Rye 100 Proof
Deze zijn alle drie niet cask strength, maar wel bovengemiddeld sterk. En toch nog best betaalbaar tussen 22 en 36 euro ongeveer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:13
Jthem schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 06:43:
Ik heb de 26 jarige Auchroisk van Signatory uit 1996. Initial maturation op Hogshead en dan 65 maanden in een “fresh sherry butt”. Cask 1, fles 294 van 687 om precies te zijn 😂 Prachtige whisky. Echte sherry bom zoals jij het zou omschrijven! Veel zoet fruit (zoals vaker bij een oude sherry whisky) maar ook ondertonen van chocolade en rozijnen. Heel mooi gebalanceerd!

Als ik terug ben uit ZA kunnen we best even een sample exchange doen (per post, gezien de afstand tussen ons). Dankzij @KillaZ heb ik weer wat extra sampleflesjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
donleone83 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 04:42:
[...]

Ik heb de 26 jarige Auchroisk van Signatory uit 1996. Initial maturation op Hogshead en dan 65 maanden in een “fresh sherry butt”. Cask 1, fles 294 van 687 om precies te zijn 😂 Prachtige whisky. Echte sherry bom zoals jij het zou omschrijven! Veel zoet fruit (zoals vaker bij een oude sherry whisky) maar ook ondertonen van chocolade en rozijnen. Heel mooi gebalanceerd!

Als ik terug ben uit ZA kunnen we best even een sample exchange doen (per post, gezien de afstand tussen ons). Dankzij @KillaZ heb ik weer wat extra sampleflesjes!
Drink je in ZA nog wat of niet? :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DennisCle
Na al tijden de lofzang hier te lezen over de Springbanks gisteren maar naar een lokale Mitra gefietst en heb daar de laatste kunnen bemachtigen. Vond het een mooie prijs om deze veelgeprezen whisky een keer te proberen. Komend weekend opentrekken en proberen, zin in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
DennisCle schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:36:
Na al tijden de lofzang hier te lezen over de Springbanks gisteren maar naar een lokale Mitra gefietst en heb daar de laatste kunnen bemachtigen. Vond het een mooie prijs om deze veelgeprezen whisky een keer te proberen. Komend weekend opentrekken en proberen, zin in.
En wat was de prijs? En voor welke Springbank?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DennisCle
olafmol schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:51:
[...]

En wat was de prijs? En voor welke Springbank?
Oh pardon, het gaat om de Springbank 10yo, om daar mee te beginnen, en die is nu €60 bij de Mitra. Dat is doorgaans wel een prijs die ik mooi vind voor Whisky, heel veel meer hoeft van mij niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• donleone83
DennisCle schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:59:
[...]

Oh pardon, het gaat om de Springbank 10yo, om daar mee te beginnen, en die is nu €60 bij de Mitra. Dat is doorgaans wel een prijs die ik mooi vind voor Whisky, heel veel meer hoeft van mij niet.
60 euro is een keurige prijs, ga je denk ik niet teleurgesteld door zijn. Als je de 15 voor onder de 100 euro ooit tegenkomt, kan je die ook blind kopen!

@KillaZ vooral veel water - heet man! Heb een mooi setje samples mee voor een speciale aangelegenheid 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Heeft iemand hier al de Meikle Toir whiskies van GlenAllachie geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ttzk
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 28-06-2024
Slight schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:56:
[...]

Als alcoholpercentage belangrijk is, en ik denk van wel als hij het over 'cask strength' bourbon heeft, dan denk ik aan de volgende opties:
  • Wild Turkey 101 Proof
  • Four Roses Single Barrel 100 Proof
  • Rittenhouse Rye 100 Proof
Deze zijn alle drie niet cask strength, maar wel bovengemiddeld sterk. En toch nog best betaalbaar tussen 22 en 36 euro ongeveer.
Super, bedankt voor de tips!
Die Four Roses was ik ook al ergens tegengekomen. Die heeft een alcoholpercentage van 50% dus ik dacht toen dat dat te laag was om als "cask strength" door te gaan, maar dat is dus niet echt het geval? Hoe dan ook zal ik daar als noob waarchijnlijk toch niets van merken.. :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schraal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:31
Ik hoor net in de Tweakers podcast dat @PiweD (redacteur Jelle Stuip) van whisky houdt. Mag ik je vragen wat je graag drinkt? En koop je ook wel eens Franse whiskies? Thanks :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Net de Thorabhaig Allt Gleann weer eens ingeschonken. Bevalt me erg goed, voor een relatief onbekend merk. Neus is mooi oilie/rookachtig. Prima afdronk voor die prijs, mooie fles voor niet te duur, en daarom prima om zo tussendoor eens te drinken.

HENG HENG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slight
ttzk schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:15:
[...]

Super, bedankt voor de tips!
Die Four Roses was ik ook al ergens tegengekomen. Die heeft een alcoholpercentage van 50% dus ik dacht toen dat dat te laag was om als "cask strength" door te gaan, maar dat is dus niet echt het geval? Hoe dan ook zal ik daar als noob waarchijnlijk toch niets van merken.. :*)
Vatsterkte is relatief. Er zijn uitzonderingen, maar meestal zit het tussen 55 en 65% zo'n beetje. Voor een bourbon op 50% hoef je echt je neus niet op te halen, dat is 10% boven normale sterkte. Menig biertje is jaloers op die 10%.

Ik probeerde zeker ook rekening te houden met je portemonnee, omdat de meeste bourbons op vatsterkte niet meer te betalen zijn tegenwoordig. Maar als je meer wilt spenderen kan je zoeken naar: Elijah Craig Barrel Proof, Wild Turkey Rare Breed Barrel Proof, Bulleit Bourbon Barrel Strength, John E. Fitzgerald Larceny Barrel Proof, Maker's Mark Cask Strength.

Het meeste is lastig aan te komen in Nederland, en als je het al kan vinden dan is het niet goedkoop. Ik denk dat het ook weinig toegevoegde waarde heeft in een cocktail. De 100 proof bourbons die ik eerder noemde zijn betaalbaar, prima kwaliteit en alsnog flink sterk. Succes met je Amaretto Sour.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
schraal schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:18:
Ik hoor net in de Tweakers podcast dat @PiweD (redacteur Jelle Stuip) van whisky houdt. Mag ik je vragen wat je graag drinkt? En koop je ook wel eens Franse whiskies? Thanks :D
Klopt! Ik drink graag whisky's van de Schotse eilanden, de rokerige dus..Coal ila, Bowmore, Lagavulin, dat werk.

En Franse whisky...nooit gedronken, heb je een aanrader?

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schraal
PiweD schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:25:
[...]

Klopt! Ik drink graag whisky's van de Schotse eilanden, de rokerige dus..Coal ila, Bowmore, Lagavulin, dat werk.

Qua rokerig zijn mijn favorieten op dit moment Ardnamurchan (heb de cask strength nu in mijn glas) en Kilchoman.

Franse whisky heb ik ook nog nooit gehad, maar ik weet dat er best wat zijn en heb wel eens goede verhalen gehoord over Armorik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank..
PiweD schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:25:

Probeer Le Breuil eens. Ik heb de Origine een tijdje geleden gehad. Een nog vrij jonge whisky maar met een heerlijke smaak. Kruidig, vanille en een klein pepertje.
Er is ook een peated versie, die staat bij mij nog op het verlanglijstje 😉

[ Voor 37% gewijzigd door frank.. op 26-01-2024 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diagonaal
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-07 13:09
Iemand tips over hoe sample flesjes schoon te maken, zodat deze opnieuw gevuld kunnen worden?

Kan zomaar zo zijn dat ik er een paar leeg heb na volgend weekend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Diagonaal schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:14:
Iemand tips over hoe sample flesjes schoon te maken, zodat deze opnieuw gevuld kunnen worden?

Van die reageerbuis flesjes?

De Xenos/Blokker/Action heeft van die herbruikbare rietjes en daar zit dan een soort afwasborstel bij die daar in past. Daarmee kan je die buisjes ook wel schoonmaken denk ik.

Gewoon met heet water lijkt me voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Vrijdag schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:05:
[...]

Van die reageerbuis flesjes?

De Xenos/Blokker/Action heeft van die herbruikbare rietjes en daar zit dan een soort afwasborstel bij die daar in past. Daarmee kan je die buisjes ook wel schoonmaken denk ik.

Gewoon met heet water lijkt me voldoende.
Amen! Ik ga ook door best wat sampleflesjes en die gaan gewoon als eerst, samen met de whiskyglazen door het hete sop, goed uitspoelen en aan de lucht drogen. Uiteindelijk gaat er toch desinfecteermiddel in (tenminste 46% alcohol ;) ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Ik gooi ze (lees als zet ze) gewoon in vaatwasser en laat ze dan drogen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bambi105
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3T3iXlRZU_mBwZKDenDDy2p_oV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OONrAEounj9PWwVmVs1S5ldg.jpg?f=fotoalbum_large

Daar zijn ze dan! De Akkeshi 3yo op first fill bourbon, vatsterkte op 57,8% en de Clynelish 12yo, ook first fill bourbon en 58,3%. Dan zie je wat een warme zomers die Akkeshi heeft moeten hebben en dat verklaart waarom hun andere 3yo (zeker) niet smaken als handreinigingsgel. De Akkeshi is wel geturfd, dus geen goeie vergelijking met de Clynelish.

Mijn 'compleet bevooroordeelde' tasting notes volgen gauw.

[ Voor 0% gewijzigd door Bambi105 op 01-02-2024 19:36 . Reden: grammatica ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Bambi105 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:36:
[Afbeelding]

Daar zijn ze dan! De Akkeshi 3yo op first fill bourbon, vatsterkte op 57,8% en de Clynelish 12yo, ook first fill bourbon en 58,3%. Dan zie je wat een warme zomers die Akkeshi heeft moeten hebben en dat verklaart waarom hun andere 3yo (zeker) niet smaken als handreinigingsgel. De Akkeshi is wel geturfd, dus geen goeie vergelijking met de Clynelish.

Mijn 'compleet bevooroordeelde' tasting notes volgen gauw.
Zag ze indd maar ook dat ze mega snel uitverkocht waren, twijfel nog voor die Glen Garioch 11 jaar van Adelphi, heb nog nooit de kwaliteit van Adelphi mogen ervaren

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vlam12
in verband met het afstuderen, heb ik mezelf op 2 whiskies getracteerd. Ik was wel benieuwd naar de cask strength bunna 12 jaar. Nu zal ik ook kunnen ervaren wat het verschil is tussen bunna 12 de reguliere versie en de cask strength.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3xYS3XAlJTEPxvyfLsI7wTOgrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aedxsUS18qemI2naaxxgancq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
vlam12 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:48:
in verband met het afstuderen, heb ik mezelf op 2 whiskies getracteerd. Ik was wel benieuwd naar de cask strength bunna 12 jaar. Nu zal ik ook kunnen ervaren wat het verschil is tussen bunna 12 de reguliere versie en de cask strength.

[Afbeelding]
Gefeliciteerd en mooie keuzes! Laat vooral weten wat je ervan denkt zodra je ze naast elkaar hebt gedronken. Is dit de 2023 Bunna 12 CS?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schraal
vlam12 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:48:
Oe, de Bunna 12cs is erg lekker! De 2022 variant is mij iig wel heel goed bevallen. Heb er toen meteen nog wat besteld :*)

[ Voor 4% gewijzigd door schraal op 02-02-2024 18:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-07 07:02
(6) ... 4-5-3-1-2

If you know, you know ;)

Aangenaam kennis gemaakt met de James Eadie cask finish Ben Nevis en Harth Brothers 17yr blended malt port finish.
Genoteerd op wensen-lijstje!

En , als peated-liefhebber, was nr 6 echt een pareltje. Ledaig 14 Years Old 2009 Murray McDavid.

Leuke avond gehad! Bedankt Leslie en co.

Edit: in het kader van 'niet te lang afwachten ' : james Eadie Ben Nevis besteld. 104 eu armer, maar een mooie herinnering rijker!

[ Voor 16% gewijzigd door fender89 op 02-02-2024 22:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:33

inhico

pw

Zojuist een proeverij that cannot be named meegemaakt. vermoedelijk meerdere van ons. Was leuk om mee te maken, mooie set. Dank aan de organisatoren!

edit: verrassend en winnaars waren wat mij betreft de Ben Nevis en de Ledaig (Tobermory).
Van Ben Nevis tot nog toe weinig goeds in het glas gehad vóór vandaag en Ledaig kende ik nog niet.
De Blair Athol completeert voor mij de top 3.

[ Voor 44% gewijzigd door inhico op 02-02-2024 22:46 ]

...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:34
Mee eens met @inhico, was een feestje. Dank heren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• schraal
Voor mij de 4 en dan de rest. Heb nog een bodempje in mijn glas en daar ga ik nog even van nagenieten. Was erg leuk en informatief!

Helaas liet de techniek (Teams is k*t) me wat in de steek (nee, was niet de schrale internetverbinding :S ) en was mijn beeld vanaf halverwege bevroren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bambi105
Zeg dat wel, erg mooi gedaan @KillaZ

#4/6 op gedeelde eerste plek, de Ben Nevis 9yo Sherry vs de Ledaig 14yo Rye
dan #3, de Blair Athol 7yo Brandy
dan #2, de Grain Barn 30yo. Die werd gedurende de avond steeds lekkerder en ik drink die as we speak nog. Heerlijk!
De 17yo blend en de Auchroisk Cask Craft waren ook erg lekker, maar t.o.v. de rest staan ze aan het eind van een uitstekende line up.

Leuk om te horen hoeveel variatie er was in voorkeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-07 22:14

Toff

FP ProMod
Diagonaal schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:14:

Spoelen met alcohol...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slight
Wat een toeval. Ik heb ook meegedaan met een erg toffe proeverij deze avond! Was echt top. Ik heb erg genoten van de Ben Nevis op Oloroso vat, en ook de Blair Athol op brandy vat. Daarna komt voor mij de Hart Brothers Blended Malt op port vat, en daarna Auchroisk. De 30 jaar oude Grain Barn was zeker niet slecht, maar voor een whisky van 30 jaar oud verwacht ik echt meer. Nummertje 6 was helaas niet voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlam12
Bambi105 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:26:
[...]

Gefeliciteerd en mooie keuzes! Laat vooral weten wat je ervan denkt zodra je ze naast elkaar hebt gedronken. Is dit de 2023 Bunna 12 CS?
Dat is inderdaad de 2023 versie, de 2022, schijnt beter te zijn, echter is het door de natuurlijke gelimiteerde oplageniet meer te krijgen, en het was al zoeken om de 2023 versie te bemachtigen. Al ben ik wel op een website gestuit, die de springbank 15 verkoopt, maar niet los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
schraal schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:22:
Voor mij de 4 en dan de rest. Heb nog een bodempje in mijn glas en daar ga ik nog even van nagenieten. Was erg leuk en informatief!

Helaas liet de techniek (Teams is k*t) me wat in de steek (nee, was niet de schrale internetverbinding :S ) en was mijn beeld vanaf halverwege bevroren.
Excuus voor die flauwe grap, er zat al wat alcohol in :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Gisteravond een hele gave tasting mogen bijwonen. "Those who know cannot explain. Those who do not know cannot understand" ;) Voor zover dat lukte met een negenjarige die ik naar bed moest brengen en monteurs die over de vloer waren voor glasvezel.

Mijn favoriet was nummer zes :9

Heel erg bedankt @KillaZ en team!

[ Voor 24% gewijzigd door Vrijdag op 03-02-2024 08:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jthem
Ben erg benieuwd naar mijn inhaalslag die ik nog moet maken!

Klinkt goed in ieder geval...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:00:
Ben erg benieuwd naar mijn inhaalslag die ik nog moet maken!

Klinkt goed in ieder geval...
Maandag passen we even de opname aan en deel ik hem met je ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-07 08:01

mace

Sapere Aude

Ik heb geheel toevallig gisteravond ook een aantal zeer fraaie whisky's mogen proeven, in een leuk gezelschap. Helaas had ik ook wat probleempjes met Teams waardoor ik niemand kon zien (en niemand mij), behalve de gastheren, maar ik had geen zin om eraan te morrelen dus ik heb het zo gelaten.

Volgorde was voor mij 4,6,2,3,5,1

Bottom 3:
Plaats 6, sample 1:
De Auchroisk was een leuke expressie, maar niet geheel mijn ding. Hij was uitgesprokener dan de Flora&Fauna editie, en het Koval vat deed veel heavy lifting, maar m.i. nog net ff te jong en spirity.

Plaats 5, sample 5:
17YO Blended Malt Port finish van HB: Erg fraai, terwijl ik normaal niet zo van port finishes houd, maar sprong er bij mij deze avond niet echt uit. Misschien ook net iets te subtiel na nummer 4.

Plaats 4, sample 3:
Blair Athol: Deze was echt verrassend. Hele interessante neus, vertaalt zich ietsjes minder op de tong maar alsnog zeer goed. Lekkere appelcider op de neus. Lang getwijfeld of ik deze op plek 3 of plek 4 ging zetten.

Top 3:
Plaats 3, sample 2:
Grain Barn 30. Wat een interessante dram is dat. Niet voor iedereen, maar hier kun je echt uren aan zitten.
Erg mooie oude statige grain met het zoete, vanille, bloemige, die wat "opgepept" is met mooie kruidige houtinvloeden. Deze kun je inschenken en de hele avond over doen.

Plaats 2, sample 6:
Ledaig 14. Ik ben al een tijdje op de Tobermory-trein (wmb is de standaard 10YO de spirituele opvolger van Ardbeg 10 voor betaalbare kwaliteit peated single malt) en zoals ik tijdens de tasting al zei, Murray McDavid doet leuke dingen met Ledaig. ;) Deze heeft ondanks de leeftijd nog steeds lekkere krachtige rookinvloeden, maar is vervolgens heerlijk zacht.

Plaats 1, sample 4:
James Eadie Ben Nevis 9yo Oloroso.
Een flinke krachtige knaap. Ben Nevis met de grappige combinatie van een beetje viezige machineolie, tropisch fruit, en dan op een mooi sappig Oloroso-vat. Heeft flink wat water nodig.

Gelukkig heb ik van alles nog min of meer een halve tot 1/3 buisje over, dus ik kan het nog eventjes dunnetjes over doen. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Wel leuk om al te lezen welk lekkers er tussen zit, de grain barn 30 heb ik in kast ook nog dicht staan dus wel erg benieuwd hoe die smaakt.

Voor mij zal de ledaig een test worden of ik dat ga lusten, dus dat erg benieuwd naar..

Ben nevis James Eadie zie ik nergens meer te koop staan, alleen die 8 jarige maar is ander vat geloof ik.

[ Voor 19% gewijzigd door Jthem op 03-02-2024 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:11:
Wel leuk om al te lezen welk lekkers er tussen zit, de grain barn 30 heb ik in kast ook nog dicht staan dus wel erg benieuwd hoe die smaakt.

Voor mij zal de ledaig een test worden of ik dat ga lusten, dus dat erg benieuwd naar..

Ben nevis James Eadie zie ik nergens meer te koop staan, alleen die 8 jarige maar is ander vat geloof ik.
Dit kwam in de tasting ook naar voren. Er zullen slijters zijn die zonder webshop hem nog hebben staan, is ook weer een leuke zoektocht ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denyos
  • Laatst online: 22:07
We hebben er gisteravond nog 1 op de kop weten te tikken, maar bij die webshop stond ook een limiet van max 1 per persoon. Toen we een 2e wilde bestellen bleek hij ook daar uitverkocht, m’n whisky maatje had dus letterlijk de laatste voor m’n neus weg gekaapt…

Voor mij persoonlijk was het lijstje 6,4,3,1,5,2. Erg leuk om zo de verschillende ervaringen te lezen en eens een aantal flink andere soorten whisky te ervaren dan het gebruikelijke Gall assortiment van een klein dorpje (oftewel: geen specials).

Komende tijd maar eens zoeken of er meer van dit soort evenementen georganiseerd worden of dat het tegenwoordig weer alleen fysieke festivals en tastings zijn. Smaakte zeker naar meer en het was op deze manier ook heerlijk te combineren met het gezin en geen gedoe om een Bob te vinden 😅

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
denyos schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:29:
We hebben er gisteravond nog 1 op de kop weten te tikken, maar bij die webshop stond ook een limiet van max 1 per persoon. Toen we een 2e wilde bestellen bleek hij ook daar uitverkocht, m’n whisky maatje had dus letterlijk de laatste voor m’n neus weg gekaapt…

Voor mij persoonlijk was het lijstje 6,4,3,1,5,2. Erg leuk om zo de verschillende ervaringen te lezen en eens een aantal flink andere soorten whisky te ervaren dan het gebruikelijke Gall assortiment van een klein dorpje (oftewel: geen specials).

Komende tijd maar eens zoeken of er meer van dit soort evenementen georganiseerd worden of dat het tegenwoordig weer alleen fysieke festivals en tastings zijn. Smaakte zeker naar meer en het was op deze manier ook heerlijk te combineren met het gezin en geen gedoe om een Bob te vinden 😅
Wie weet ;) O-)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:02
Die Ledaig is wel een toppertje ja. Ik werd al heel gelukkig van de geur. Van genoten. Jammer dat ie zo snel op was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Spacecowboy op 04-02-2024 18:48 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

nvm ik zit niet op te letten.

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
@KillaZ zou je de opname ook met mij kunnen delen?

Ik was “helaas” op safari eerder die avond en daarna uit eten met mijn vriendin. Ik kwam zo moe thuis dat ik de proeverij moest laten schieten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DennisCle
Leuk om jullie indrukken te lezen. Ik vond het ook een gezellige, luchtige avond. Top geregeld.

Ik ben zelf fan van rokerige whisky's, maar ik moet zeggen dat de Ledaig 14yo mij niet direct heeft gepakt. Met name de geur viel me wat tegen, de smaak daarna was wel goed, maar komt niet binnen bij mijn favorieten.

- De Ben Nevis 9yo vond ik erg kruidig, lekker maar niet mijn typische voorkeur.
- De Blair Athol 7yo van de exploration series vond ik een erg mooie whisky, positieve verrassing.
- De 30yo Grain Barn was ook een erg positieve verrassing. Moet zeggen dat ik weinig ervaring heb met Grain whisky dus de verhalen hierover kan ik niet staven met ervaring. Deze vond ik wel heel mooi, maar ook qua profiel niet direct in mijn typische voorkeur.

De Auchroisk Cask Craft van Murray McDavid was voor mij de highlight van de avond. Grappig dus om te lezen dat deze jullie minder deed. Ik was echt verrast door de rijke zoetige bourbon smaak van deze whisky, bleef ook lang hangen en was echt aangenaam vettig.

De 17yo blend was lekker, maar had in die zin niet iets dat mij pakte of verraste.

Voor mij dus 1 - 3 - 6 - 4 - 2 - 5 en een gezellige topavond.

Overigens ook enthousiast geworden om dit jaar naar het whiskyfestival in Den Haag te gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door DennisCle op 05-02-2024 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
donleone83 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:43:
@KillaZ zou je de opname ook met mij kunnen delen?

Ik was “helaas” op safari eerder die avond en daarna uit eten met mijn vriendin. Ik kwam zo moe thuis dat ik de proeverij moest laten schieten.
Tuurlijk, er moet nog even wat geknipt worden (ik was iets te enthousiast/eerlijk) over bepaalde dingen dus voordat hij gedeeld wordt met de groep halen we dat er even uit.

K to the KillaZ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bambi105
KillaZ schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:47:
[...]

Tuurlijk, er moet nog even wat geknipt worden (ik was iets te enthousiast/eerlijk) over bepaalde dingen dus voordat hij gedeeld wordt met de groep halen we dat er even uit.
Hou die eerlijkheid er maar weer in de volgende keer ;) Er is ook zeker wat te zeggen voor een fysieke variant of een versie die niet wordt opgenomen.

Ongedwongen sfeer van een tasting waarbij je van profs eindelijk eens hoort wat ze niet openlijk kunnen zeggen, dat is wel een charmant aspect wat ik alleen maar zou willen koesteren. Het is aan de toehoorders om daar natuurlijk ook discreet mee om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Lijkt me ook, gewoon eerlijkheid erin houden!
Pagina: 1 ... 61 ... 77 Laatste