[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 60 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 10:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtyjrOlS8a_ZB50w4yXt1S48cjk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Huiq2C5FVZFwVXdGC0SxPhK.jpg?f=fotoalbum_large

Deze vandaag binnen, had ik nog op mijn lijstje staan na een festivalletje. Kast begon leeg te raken dus langzaam maar weer eens wat bijkopen :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:52
Zo, kerstavond. Lekker gegeten, de gasten zijn net naar huis. De kids in bed.

Nu even 'me time'. Relaxed op de bank, de benen omhoog met een dram uit zojuist geopende fles. (Het werd weer eens tijd ...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wt5fVzBuf4MyBFClxuU8w7fDwRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuY1njM8N25s4C9NWeQPJp7R.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste slok: hé .. herkenbaar ala ardbeg uigeadail, maar zonder het zoetje. Iets scherper. Kortere afdronk ook.
Hoe dan ook, genieten vanavond.

Fijne kerst allemaal o<:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:53

Secsytime

Automagisch

fender89 schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:17:
Zo, kerstavond. Lekker gegeten, de gasten zijn net naar huis. De kids in bed.

Nu even 'me time'. Relaxed op de bank, de benen omhoog met een dram uit zojuist geopende fles. (Het werd weer eens tijd ...)

[Afbeelding]

Eerste slok: hé .. herkenbaar ala ardbeg uigeadail, maar zonder het zoetje. Iets scherper. Kortere afdronk ook.
Hoe dan ook, genieten vanavond.

Fijne kerst allemaal o<:)
Echt een toppertje die Lagavulin 16, schrik tegenwoordig alleen van de prijs..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:30
Voor mij zat er als afsluiter van de dag gisteren weer een dram Springbank 21 in mijn glas. Dat was weer echt even genieten zeg.

@fender89 hopelijk heb je genoten van deze. In de goede oude tijd was hij 50 euro. Blijft een klassieker die wat mij betreft altijd past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:18
Ik zag 'm van de week voor 70 euro bij D12. Dat was alweer vijf euro duurder dan de laatste 'aanbiedingsprijs' waar ik 'm voor kocht. Die goede oude tijd van vijftig euro...had ik er toen maar meer gekocht :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:52
Heb mijn bestel historie bij D12 geraadpleegd,..

De Lagavulin had ik 02-2021 daar besteld ( ..damn de tijd gaat snel ..). Toen 64,95 eu voor betaald.

...in die zelfde order zat overigens de Caol Ila 18. Toen 84,95 eu voor betaald. Die is inmiddels ook aardig aan de prijs zie ik.

Hoe dan ook, gesmaakt heeft-ie zeker!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:39

inhico

pw

Zat voor de aardigheid mijn verleden bij Drankdozijn te bekijken. Mijn laatste keer was in 2019 en toen heb ik een paar keer een fles Caol Ila 25yo gekocht voor €99,95!!!! Die was afgeprijsd van ca 150€. Nu staat ie er op voor 400€. Het is een fantastische whisky, maar 400€ is echt gekkenwerk.

Edit: eerlijk is eerlijk; als ik bij D12 kijk naar de aanbiedingen van dit moment, dan zit daar best wel prima spul bij voor een redelijke prijs. (Rekening houdende met inflatie etc). Het gaat dan vooral om de "standaard-range", en vaak niet al te oud. Maar ook daar zit nog allerlei lekkers tussen.

[ Voor 33% gewijzigd door inhico op 25-12-2023 09:30 ]

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
Het meer exclusieve spul is in mijn beleving bij D12 vaak veel te hoog geprijsd. Je moet daar vooral zijn voor mainstream spul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Pannencouque schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:51:
Het meer exclusieve spul is in mijn beleving bij D12 vaak veel te hoog geprijsd. Je moet daar vooral zijn voor mainstream spul.
Dit dus. Maar ja, to be honest; alle exclusievere whisky's zijn gewoon (net als de rest eigenlijk) peperduur geworden.
Een GD21 kocht je nog voor 80-90 euro. Nu kun je over de 200 euro aftikken.
Een glengoyne 25yr was in 2019 al eigenlijk te duur met 280 euro en kon je em in de aanbieding kopen voor 239 euro. Tis gewoon een normale core-range whisky van ze he. Daar kun je nu hetzelfde bedrag voor aftikken als dat je in dat jaar kon voor de echt exclusievere 30yr. Waanzin gewoon.
Ik ben in ieder geval blij dat ik niet zo'n snelle drinker ben, waardoor ik komende jaren nog kan genieten van alle parels die ik mijns inziens nog (dicht) heb.
Als je het mij vraagt is het het niet meer waard om zoveel geld te betalen voor wat vroeger een goeie lekkere standaard core range whisky was (en nu nog steeds is).
Ik geloof best wel dat e.e.a. duurder geworden is door schaarste op goeie (vooral sherry) casks, maar sinds 2017-2018 zoiets, is het echt een hype geworden helaas.
Ook zoals met alles weer veel te veel mensen (ook particulieren met een beetje meer geld dan normaal) die geld ruiken en alles moeten gaan opkopen om te investeren.

Je ziet het vaker dat een bepaalde branche die in eerste instantie bestaat voor genieters dan ineens gedomineerd worden door "investeerders".
Ik weet dat dat niet illegaal is, dus vergeef me m'n zuurheid, maar het drukt nou eenmaal z'n stempel erop waar de gewone genieter veel last van heeft.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Tijd voor deflatie, ohnee dan zijn alle huiseigenaren de sjaak..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:44
Vrolijk Kerstfeest allemaal! Wie drinkt er vandaag/vanavond een kerstdram en welke is dat? Bij mij gaat de peated 1770 van Glasgow op tafel. Heerlijke peated PX.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20:31
Bambi105 schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:05:
Vrolijk Kerstfeest allemaal! Wie drinkt er vandaag/vanavond een kerstdram en welke is dat? Bij mij gaat de peated 1770 van Glasgow op tafel. Heerlijke peated PX.
Bij mij gisteren begonnen met de Bunna 16 van Claxton en erna de Orkney 17 van Whiskynerds. Niet megaspeciaal maar wel errug lekker 😀

Gisteren van me vrouw mijn kerstcadeautje ontvangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TX6hK37OrhYdvAIfGVnMnjJJLeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nxAi83hQTVaepOPT3DGxlf8c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:17

Hupske

AFCA

Vanavond ga ik voor de Gauldrons Cask Strength. Heb de variant met 46% ook in bezit en die vind ik geweldig lekker(plaats hem boven een Campbeltown Loch of wellicht zelfs de Springbank 10). Dus ben benieuwd wat die op vat sterkte doet.

Daarnaast heb ik ook nog een dichte Arran Machrie Moor staan. Alleen denk ik dat die voor morgen wordt.

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:01
Bambi105 schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:05:
Niet heel speciaal, maar gisteravond de Bunna 12 gedronken en vanmiddag met mijn vader een Loch Lomond 12.
Allebei lekker makkelijk te drinken whisky's. Doet me vooral terug denken aan de rondrit door Schotland die we vorig jaar samen hebben gemaakt en de whisky's die we daar hebben gedronken.
Dat soort vakanties blijven je je leven lang bij. Ik zou er zo weer heen willen.

De volgende whisky die open gaat is de Milk and Honey uit Tel Aviv Israël denk ik.

En jullie ook een vrolijk kerstfeest allemaal.

[ Voor 9% gewijzigd door m181087 op 25-12-2023 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
m181087 schreef op maandag 25 december 2023 @ 21:05:
[...]

Niet heel speciaal, maar gisteravond de Bunna 12 gedronken en vanmiddag met mijn vader een Loch Lomond 12.
Allebei lekker makkelijk te drinken whisky's. Doet me vooral terug denken aan de rondrit door Schotland die we vorig jaar samen hebben gemaakt en de whisky's die we daar hebben gedronken.
Dat soort vakanties blijven je je leven lang bij. Ik zou er zo weer heen willen.

De volgende whisky die open gaat is de Milk and Honey uit Tel Aviv Israël denk ik.

En jullie ook een vrolijk kerstfeest allemaal.
Fijne feestdagen allemaal.

Welke Milk and honey gaat het worden voor je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donleone83
Hupske schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:15:
Vanavond ga ik voor de Gauldrons Cask Strength. Heb de variant met 46% ook in bezit en die vind ik geweldig lekker(plaats hem boven een Campbeltown Loch of wellicht zelfs de Springbank 10). Dus ben benieuwd wat die op vat sterkte doet.

Daarnaast heb ik ook nog een dichte Arran Machrie Moor staan. Alleen denk ik dat die voor morgen wordt.
Laat even weten hoe die is. Hij staat hier ook nog dicht in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
Jthem schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:51:
[...]

Fijne feestdagen allemaal.

Welke Milk and honey gaat het worden voor je?
De Classic single malt.
Die heb ik laatst op een whisky proeverij gehad en viel in de smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Milk and honey doet het ook echt wel prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Ook de Invergordon 36 van whiskydudes heeft nu het glaasjje gezien met de kerstdagen. Bodem is zichtbaar nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:06

Vrijdag

De Zwarte

Secsytime schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:28:
Tijd voor deflatie, ohnee dan zijn alle huiseigenaren de sjaak..
Als aspirant huizenkoper mogen wat mij betreft morgen alle huizenprijzen kelderen naar voor de invoering van de euro niveau 8)

En tja, dure flessen... laatst voor net wat meer dan drie tientjes een flesje Glen Moray Fired Oak gekocht voor mijn vader. Want die vond hij zo lekker op het festival. En ik vond het ook dikke prima. Voor mij geen confirmation bias of fomo.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:00
Vrijdag schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 19:45:
[...]

Als aspirant huizenkoper mogen wat mij betreft morgen alle huizenprijzen kelderen naar voor die invoering van de euro niveau 8)

En tja, dure flessen... laatst voor net wat meer dan drie tientjes een flesje Glen Moray Fired Oak gekocht voor mijn vader. Want die vond hij zo lekker op het festival. En ik vond het ook dikke prima. Voor mij geen confirmation bias of fomo.
Dat is voor die prijs echt een prima whisky. In vond die chardonnay finish voor dat geld ook een prima whisky O-)

Hier zojuist de laatste restjes van de Excalibur gevierd :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHvjXLIF76J2F3bDga_MV1eiVa0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rReKJ6PaX8Ico6fSkue86AlW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door KillaZ op 26-12-2023 21:59 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m181087
Gisteren bij de schoonfamilie een Tenjaku blended whisky gehad die mijn zwager had aangeschaft.
Leuk om weer eens een Japanse whisky te proberen, maar eerlijk gezegd viel hij me enorm tegen. Weinig kleur, weinig geur, weinig smaak en de smaak was snel weg. Geen aanrader wat mij betreft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bambi105
m181087 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 08:38:
Gisteren bij de schoonfamilie een Tenjaku blended whisky gehad die mijn zwager had aangeschaft.
Leuk om weer eens een Japanse whisky te proberen, maar eerlijk gezegd viel hij me enorm tegen. Weinig kleur, weinig geur, weinig smaak en de smaak was snel weg. Geen aanrader wat mij betreft.
Ik wachtte eerst maar ff op je reactie @m181087 want er is maar 1 reden waarom ik mijn Tenjaku in de kast heb staan. Dat is de werkelijke bodem van alle whiskies die ik ooit heb gedronken. Een ware 0 vd 100. Er is niks goed aan die whisky. Dus die zet ik mijn non-whisky kenners voor als referentiemateriaal om aan te geven hoe zeer whiskies onderling verschillen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
Een kleine zoektocht online toont dat het distillaat van een mashbill van 86% mais en 14% gemouten gerst komt. Een recente batch zou 3 tot 6 jaar oud distillaat bevatten. Het kan 3 tot 6 jaar op RVS hebben gelegen en een 'finish op bourbonvaten' hebben gehad. Het gebrek aan info doet me dat nu wel verdenken.

Of het werkelijk uit Japan komt is ook nog twijfelachtig. Ze zeggen op de website dat er Japans water voor gebruikt is, maar dat kan ook alleen bij de verdunningstap zijn toegevoegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga vanavond aan de Tenjaku. Jullie reviews zeggen niet veel goeds. Ik heb al een keer een Japanse whisky gedronken en die viel echt niet tegen. Helaas ben ik de naam van die andere japanse whisky vergeten.

Vanavond dus de Tenjaku even proeven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:25
Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:58:
Ik ga vanavond aan de Tenjaku. Jullie reviews zeggen niet veel goeds. Ik heb al een keer een Japanse whisky gedronken en die viel echt niet tegen. Helaas ben ik de naam van die andere japanse whisky vergeten.

Vanavond dus de Tenjaku even proeven.
Smaken verschillen dus gewoon neutraal ingaan en zelf proeven :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Bambi105 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:21:
Een kleine zoektocht online toont dat het distillaat van een mashbill van 86% mais en 14% gemouten gerst komt. Een recente batch zou 3 tot 6 jaar oud distillaat bevatten. Het kan 3 tot 6 jaar op RVS hebben gelegen en een 'finish op bourbonvaten' hebben gehad. Het gebrek aan info doet me dat nu wel verdenken.

Of het werkelijk uit Japan komt is ook nog twijfelachtig. Ze zeggen op de website dat er Japans water voor gebruikt is, maar dat kan ook alleen bij de verdunningstap zijn toegevoegd.
Zo jong, dan lijkt het mij sterk dat het nog een Ben Nevis spirit is?

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
KillaZ schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:20:
[...]

Zo jong, dan lijkt het mij sterk dat het nog een Ben Nevis spirit is?
Gezien de corn + malt mixed mashbill mogen we aannemen dat Ben Nevis deze whisky helaas niet heeft aangeraakt... Ik dacht ook dat dat een Nikka dingetje was omdat ze onder dezelfde paraplu zitten (Asahi Group).

Ik zou dus eerder verwachten dat een Amerikaanse whiskey c.q. bourbonmaker een container aan vaten naar Japan heeft laten verschepen voor Tenjaku. Er gaan ook berichten rond dat Tenjaku niet in Japan verkocht wordt maar alleen als gimmick whisky in bepaalde markten wordt gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Ah zo bedoel je, ik dacht dat je naar de mysteries rondom die Ben Nevis spirits refereerde die massaal naar het verre Oosten werden verscheept.

Met name die oude garde hier heeft daardoor 1 of andere afkeer gekregen aan alles wat Japans en "jong" is.

Ik moet eerlijk zeggen dat dat nog een vrij onbekend stuk ook de whisky wereld is voor mij. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Komend voorjaar staat de Hibiki Japanse harmonie op programma, benieuwd hoe die zal smaken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Jullie met oud en nieuw nog lekker glaasje drinken of wordt het de kerstwhisky nog? Heb helaas nachtdienst vanaf morgen tot dinsdagochtend dus zal klein glaasje worden bij veilig thuiskomst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bambi105
Jthem schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:45:
Jullie met oud en nieuw nog lekker glaasje drinken of wordt het de kerstwhisky nog? Heb helaas nachtdienst vanaf morgen tot dinsdagochtend dus zal klein glaasje worden bij veilig thuiskomst.
Ik laat het even van het moment afhangen, maar waarschijnlijk een Springbank. Gisteren heb ik een glaasje Kilkerran 12 en Campbeltown Loch naast elkaar gedronken (beiden van laat 2021-begin 2022) en wat is dat een genot. De KK12 is net wat minder rauw, maar nog steeds een karaktervolle dram met citroen en oesters (havenlucht, lichte zeewiertonen in de turf) terwijl de C Loch juist een duidelijk sherry component heeft die het meer a la Springbank CS maakt. Het is ook net wat minder 'puur' dan de Kilkerran. M.a.w. wat vlezig, lichte stalgeur, funky dus, misschien iets meer turf en juist heel veel karakter.

De dikke en de dunne, zou je kunnen zeggen. Een elegante dame en een bolle, vriendelijke heer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jthem
Lekker @Bambi105 gisteren nog eens glaasje Aberlour a bunnadh gehad.

Als we veilig thuis komen na oud op nieuw (want ja geweld vs hulpverleners is tegenwoordig normaal, maar dat is weer andere discussie) dan trek ik ook nog lekker glaasje denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
Jthem schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:05:
Lekker @Bambi105 gisteren nog eens glaasje Aberlour a bunnadh gehad.

Als we veilig thuis komen na oud op nieuw (want ja geweld vs hulpverleners is tegenwoordig normaal, maar dat is weer andere discussie) dan trek ik ook nog lekker glaasje denk ik.
Succes @Jthem dan! Hopelijk geen incidenten voor jou en je collega's..

Over gekkigheid gesproken, die Meikle Toir Turbo zie ik net op whiskysite.nl voor 250 euro staan... goed, ze doen iets bizars met die whisky, maar 250 eu?! Of is whiskysite.nl nu gewoon cynisch qua prijzen?

[ Voor 0% gewijzigd door Bambi105 op 29-12-2023 13:07 . Reden: spelling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 13:33
Bambi105 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:36:
[...]

Ik laat het even van het moment afhangen, maar waarschijnlijk een Springbank. Gisteren heb ik een glaasje Kilkerran 12 en Campbeltown Loch naast elkaar gedronken (beiden van laat 2021-begin 2022) en wat is dat een genot. De KK12 is net wat minder rauw, maar nog steeds een karaktervolle dram met citroen en oesters (havenlucht, lichte zeewiertonen in de turf) terwijl de C Loch juist een duidelijk sherry component heeft die het meer a la Springbank CS maakt. Het is ook net wat minder 'puur' dan de Kilkerran. M.a.w. wat vlezig, lichte stalgeur, funky dus, misschien iets meer turf en juist heel veel karakter.

De dikke en de dunne, zou je kunnen zeggen. Een elegante dame en een bolle, vriendelijke heer.
Mooie omschrijving van beide!
Ik ga het nieuwe jaar in met een Kilkerran 16 uit 2023 en ben erg benieuwd maar
Prijs/kwaliteit verhouding gaat er niks boven de Campbeltown Loch..nog geen 35 euro!

[ Voor 10% gewijzigd door Herzeleid op 29-12-2023 14:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herzeleid
Bambi105 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:06:
[...]

Succes @Jthem dan! Hopelijk geen incidenten voor jou en je collega's..

Over gekkigheid gesproken, die Meikle Toir Turbo zie ik net op whiskysite.nl voor 250 euro staan... goed, ze doen iets bizars met die whisky, maar 250 eu?! Of is whiskysite.nl nu gewoon cynisch qua prijzen?
Bij drankdozijn voor 199,95... zou dat dan de geadviseerde prijs z GlenAllachie?
Voor wie zijn deze releases? Investeerders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• correcto
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:19
Bambi105 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:06:
[...]
Tamelijk cynisch lijkt me, gezien hij bij d12 50 euro goedkoper is…

Je zou eens bij een Mitra kunnen vragen. Die leveren via De Monnik dranken en die zijn importeur van The GlenAllachie (https://monnik-dranken.nl...side-single-malt-0-70lt#0)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• correcto
Overigens is The GlenAllachie wel een van m'n favorieten. Heb altijd wel één of meer flesjes open staan. De 10cs heeft imho een mooie prijs/prestatie verhouding.

Helaas kruipt bij de rest van de range de prijs steeds verderomhoog en zijn de bottlings met het nieuwe Billy Walker distillaat aardig aan de prijs voor 4/5 jaar oud.

Recent heb ik voor de tweede keer een 13 Madeira cask opengemaakt. Erg lekker spul!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
correcto schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:25:
Overigens is The GlenAllachie wel een van m'n favorieten. Heb altijd wel één of meer flesjes open staan. De 10cs heeft imho een mooie prijs/prestatie verhouding.

Helaas kruipt bij de rest van de range de prijs steeds verderomhoog en zijn de bottlings met het nieuwe Billy Walker distillaat aardig aan de prijs voor 4/5 jaar oud.

Recent heb ik voor de tweede keer een 13 Madeira cask opengemaakt. Erg lekker spul!
Wel mee eens indd ! Cs is dik in orde. De reguliere 12&15 ook lekker. Vind prijs kwaliteit de 18 het minste.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bambi105
KillaZ schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:44:
Ah zo bedoel je, ik dacht dat je naar de mysteries rondom die Ben Nevis spirits refereerde die massaal naar het verre Oosten werden verscheept.

Met name die oude garde hier heeft daardoor 1 of andere afkeer gekregen aan alles wat Japans en "jong" is.

Ik moet eerlijk zeggen dat dat nog een vrij onbekend stuk ook de whisky wereld is voor mij. :)
Hier een geweldige infographic met daarbij aangegeven of het echte of neppe Japanse whisky is:

https://www.hetwhiskyforu...ewtopic.php?f=394&t=18848

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:54
Zo vandaag weer even inkopen gedaan aangezien er enkele flessen leeg zijn.

Zelf ben ik geen expert ik ga gewoon naar de lokale slijter en proef vanalles en geef dan aan wat ik lekker vind.

Zo doende uitgekomen op dit exemplaar.
Limited edition exclusief voor belgie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sa9LzpH3Gmj4BOb-d25DsLEPicg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqQsZYIouXlRofA1w8DoeEuH.jpg?f=fotoalbum_large

Komen nog 2 flesjes aan 1 als investering wat ik normaal niet doe en andere is voor zelf van te genieten uiteraard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Jthem schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:45:
Ik ben dan bij mijn ouders vanwege mijn verjaardag. Maar ik ga denk ik maar weer aan de Kilchoman Machir Bay, aangezien mijn vader die altijd voor mij haalt want ik vind 'm zo lekker :9

Misschien nog wat afwisselen met de Glen Moray Fired Oak of licht beginnen met de Dalwhinnie Winter's Gold (mijn vader's favoriet). En als er nog wat van over is, wil ik wel weer deze tot mij nemen :9 :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bUtP_5p0pwW_scTn9RuGU7baus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33jMF8VcQeMLZknfFrlZax1Q.jpg?f=fotoalbum_large

Die heeft hij een tijdje terug gekregen en is ook dikke prima wat mij betreft.

En natuurlijk hoop ik dat je een fijne en veilige jaarwisseling hebt @Jthem Sterkte alvast!

[ Voor 4% gewijzigd door Vrijdag op 29-12-2023 20:06 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Thnx, 😀

Mooie verjaardag dan steeds zo he en meteen vuurwerk als afsluiter.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

De beste whisky wensen voor 2024 allemaal! 🥳🥃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donleone83
Met veel dank aan @KillaZ ben ik reeds in het bezit van mijn setje voor de *knip* proeverij! Die gaat de koffer in voor mijn lange reis (ik vertrek zondag)! Heel leuk om toch mee te kunnen doen!

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 04-01-2024 11:14 . Reden: De proeverij is nadrukkelijk niet georganiseerd door of in samenwerking met Tweakers ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 21-09 02:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Modbreak:Verzoek om discussie rond de proeverij die KillaZ georganiseerd heeft te beperken tot interessante posts over de whiskies die je t.z.t. geproefd hebt. Als jullie elkaar op de hoogte willen houden van het ontvangen van setjes en andere slowchat, dan graag via een ander kanaal, daar is dit topic niet voor bedoeld.

Verder is het dus nadrukkelijk geen activiteit die georganiseerd is door of in samenwerking met Tweakers, dus ook het verzoek het niet te bestempelen als "Tweakers proeverij"

[ Voor 21% gewijzigd door Orion84 op 04-01-2024 11:18 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Even een malternative vraagje voor de whiskyliefhebbers: ik zoek de rokerigheid of misschien wel de bizarheid van Islay whiskies en begrijp dat Mezcal en bepaalde rums een ervaring kunnen leveren die daar aan doet denken. Ik verwacht geen echte peat natuurlijk, maar wel iets bijzonders.

Hebben jullie misschien tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donleone83
Bambi105 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:49:
Even een malternative vraagje voor de whiskyliefhebbers: ik zoek de rokerigheid of misschien wel de bizarheid van Islay whiskies en begrijp dat Mezcal en bepaalde rums een ervaring kunnen leveren die daar aan doet denken. Ik verwacht geen echte peat natuurlijk, maar wel iets bijzonders.

Ik heb laatst een bizar goede Mezcal op waarvan ik eerst dacht dat het whisky was ja. Ik vraag het even voor je na!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
donleone83 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:25:
[...]

Ik heb laatst een bizar goede Mezcal op waarvan ik eerst dacht dat het whisky was ja. Ik vraag het even voor je na!
@Bambi105 wat ik op had was de Ilegal Mezcal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
donleone83 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:06:
[...]

@Bambi105 wat ik op had was de Ilegal Mezcal.
Interessant. Ik zie een aantal soorten Ilegal Mezcal, bv Anejo, Reposado etc. Enig idee welke het was?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donleone83
olafmol schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:26:
[...]

Interessant. Ik zie een aantal soorten Ilegal Mezcal, bv Anejo, Reposado etc. Enig idee welke het was?
Ja ik had iets specifieker moeten zijn. Ik dronk de Anejo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Weet iemand hoe het zit met sterke drank online bestellen op een buitenlandse (maar wel EU) website? Komen er dan nog invoerkosten overheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
olafmol schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:07:
Weet iemand hoe het zit met sterke drank online bestellen op een buitenlandse (maar wel EU) website? Komen er dan nog invoerkosten overheen?
Invoerrechten krijg je bij non-EU-land. Dus het VK, of elders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• correcto
olafmol schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:07:
Heb in verschillende EU landen whisky besteld en daarvoor geen invoerrechten hoeven te betalen. Voor het VK betaal je meestal wel nog apart invoerrechten aan de vervoerder (tenzij er expliciet bij staat vermeld dat dat al bij de prijs in zit). En dat kan behoorlijk aantikken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Bambi105 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:49:

Octomore?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
Tnx, nav de Ilegal Mezcal discussie ff de rabbithole ingedoken, en net mijn eerste Mezcal besteld, de Bozal Espadín-Barril-Mexicano Ensamble:

https://www.bozalmezcal.com/spirits/ensamble/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tKltrjjgHtTP9AEQ9sOlEJ8AN0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ABUtZ7kiHCj6yw1sWQSnqKpJ.png?f=fotoalbum_large

Daarbij ook nog 2 flessen Rum die op mijn "Cheap&Cheerful" test-lijst stonden, als een soort tegenhanger van (te) dure whisky, de Mount Gay Eclipse, en de Appleton Estate Signature.

Ben benieuwd! :)

[ Voor 30% gewijzigd door olafmol op 05-01-2024 09:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
Dank voor de tips! Ik heb rond zitten neuzen en hoopte op een 46% plus mezcal, maar daar zijn er bar weinig van. Echter doet Del Maguey daar wel aan, dus komt de Del Maguey Minero deze kant op. Ook ik ben gevallen voor nieuwe rums, namelijk die van Clairin. De Rocher en de Sajous blijken nog maffer te zijn dan Hampdens en andere Jamaicaanse rums, dus die kan ik binnenkort eens proeven. Het was Whisky Lock op Youtube die er op wees in zijn Whisky of the Year review. Ben benieuwd en zal de notes posten als Malternative.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
Bambi105 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:38:
Dank voor de tips! Ik heb rond zitten neuzen en hoopte op een 46% plus mezcal, maar daar zijn er bar weinig van. Echter doet Del Maguey daar wel aan, dus komt de Del Maguey Minero deze kant op. Ook ik ben gevallen voor nieuwe rums, namelijk die van Clairin. De Rocher en de Sajous blijken nog maffer te zijn dan Hampdens en andere Jamaicaanse rums, dus die kan ik binnenkort eens proeven. Het was Whisky Lock op Youtube die er op wees in zijn Whisky of the Year review. Ben benieuwd en zal de notes posten als Malternative.
in de mezcal reddit wordt die Bozal hoog aangeschreven en die is 47%. Überhaupt wel tricky om buiten de Amerika’s veel van de daar hoog aangeschreven mezcals te vinden. Deze kon ik voor een goede prijs online vinden met een acceptabele shipping cost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
olafmol schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:53:
[...]

in de mezcal reddit wordt die Bozal hoog aangeschreven en die is 47%. Überhaupt wel tricky om buiten de Amerika’s veel van de daar hoog aangeschreven mezcals te vinden. Deze kon ik voor een goede prijs online vinden met een acceptabele shipping cost.
Laat ons weten hoe die bevalt. Ik hoor veel lui, waaronder Ralfy, mezcals vergelijken met Islay whiskies qua rokerigheid en ziltigheid. Dat belooft wat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:53
donleone83 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:57:
[...]

Ik ben heel benieuwd wat je er van vindt! Ik heb Campbeltown en specifiek Springbank een jaar of twee geleden ontdekt en ben helemaal fan. Het smaakprofiel en karakter van de whisky bevalt mij ontzettend goed. Ik heb momenteel 7 flessen uit Campbeltown staan: 1 Campbeltown Loch, 1 The Gauldrons, 1 Longrow, 2 Springbank 10yo, 1 Springbank 15yo en een Springbank 21yo. (Nog) niet alles staat open, maar als de 10 je bevalt en je wat andere samples uit de streek wil proeven: let me know!
Het heeft even geduurd (andere flessen eerst opgemaakt), maar vrijdag de Springbank 10y geopend. Vrijdag en zaterdag erg genoten. Aangenaam verrast door de smaak en erg genoten. Een blijver wat mij betreft. Had de fles in september gekocht voor €69 (incl. verz.), maar die vlieger gaat nu niet meer op. Mijn eerste Campbeltown is een rake.

Gelijk maar even een vraag. Iemand bekend met deze fles:
Springbank Campbeltown Loch 70cl Blended Malt Scotch Whisky???
Volgens de beschrijving is deze whisky gecreëerd door J&A Mitchell van Springbank Distillers Ltd.
Benieuwd of het een aanrader is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• correcto
Layumi schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:55:
[...]

Het heeft even geduurd (andere flessen eerst opgemaakt), maar vrijdag de Springbank 10y geopend. Vrijdag en zaterdag erg genoten. Aangenaam verrast door de smaak en erg genoten. Een blijver wat mij betreft. Had de fles in september gekocht voor €69 (incl. verz.), maar die vlieger gaat nu niet meer op. Mijn eerste Campbeltown is een rake.

Volgens de beschrijving is deze whisky gecreëerd door J&A Mitchell van Springbank Distillers Ltd.
Als je van de Springbank 10 houdt, dan vast ook van de Campbeltown Loch. Die heeft een erg goede prijs/prestatieverhouding en is over het algemeen goed verkrijgbaar. Ook zit er best wat variatie tussen batches, wat hem ook interessant maakt.

Overigens is de SB 10 op dit moment bij de Mitra de whisky vd maand voor 59,99 euro... Zag er bij de Mitra om de hoek een tiental staan.

[ Voor 0% gewijzigd door correcto op 07-01-2024 15:33 . Reden: typos ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
Layumi schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:55:
[...]

@Layumi die Campbeltown Loch kan ik je van harte aanraden. Ik heb deze zien dippen in prijs tot 35 euro in de laatste weken in bepaalde slijterijen en hij is dat absoluut waard. Ongelofelijk om die kwaliteit nog te vinden voor dit geld.

Mooi dat de SB10 bevalt! Hopelijk blijft de toegankelijkheid ervan gewaarborgd de komende jaren. Ik krijg het idee van wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Bambi105 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:30:
[...]

@Layumi die Campbeltown Loch kan ik je van harte aanraden. Ik heb deze zien dippen in prijs tot 35 euro in de laatste weken in bepaalde slijterijen en hij is dat absoluut waard. Ongelofelijk om die kwaliteit nog te vinden voor dit geld.

Mooi dat de SB10 bevalt! Hopelijk blijft de toegankelijkheid ervan gewaarborgd de komende jaren. Ik krijg het idee van wel!
35 euro? Waar? Laagste die ik kan vinden is 46,50 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:53
olafmol schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:07:
[...]

35 euro? Waar? Laagste die ik kan vinden is 46,50 euro.
€44.95 gevonden, wie minder ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zyk
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17:11

Zyk

€39,95 in de aanbieding in Sint-Oedenrode.

€37,95 in de aanbieding in Velp.

[ Voor 33% gewijzigd door Zyk op 07-01-2024 19:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• correcto
€33,99 in Groningen
nope, net Ralfy's review van z'n whisky van het jaar (MacLean's Nose) gekeken en die had ik in m'n hoofd zitten.

Overigens schijnt hier een deel Glen Scotia whisky doorheen te zitten en dat komt ook uit Campbeltown.

[ Voor 101% gewijzigd door correcto op 07-01-2024 21:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slight
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:59
Bambi105 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:30:
@Layumi die Campbeltown Loch kan ik je van harte aanraden. Ik heb deze zien dippen in prijs tot 35 euro in de laatste weken in bepaalde slijterijen en hij is dat absoluut waard.
Ik heb mijn Campbeltown Loch ook voor 35 euro op de kop getikt. Bij Drankdozijn was ie een paar weken voor die prijs te vinden. Nu inmiddels terug naar 46,50, helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
Die d12 deal idd en in Emmen ook nog, volgens mij in Zuidwolde bij Whisky en Whiskey ook. Ik kon mijn ogen niet geloven, zeker na het geproefd te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philtjens
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gjlUns94GhhHYosy8f3g6WMA4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LeiMw8NgxfbHylTgS83nAB1k.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij nog eens mijn laatste 2 aankopen.

Dingle pot still batch 4 deze ook op een whiskytasting geproefd echt een subliem exemplaar helaas was hiervan maar 1 exemplaar en deze was direct weg dus toch maar online gekocht.

Macallan als "investering" gekocht.
Moest er ooit een zeer speciaal moment zijn zou ik deze alsnog durven open doen. Deze wel blind gekocht dus geen idee qua smaak.

Voorlopig is mijn voorraad kastje weer goed bijgevuld en kan ik weer voorruit.

3 februari heb ik wel nog een iers gerelateerde whiskybeurs opstaan dus misschien dat ik daar alsnog wat leuk kan ontdekken en wat meeneem maar dit is niet echt de bedoeling voorlopig heb ik weer genoeg staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zirkulin
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-10-2024
<knip> V&A is op dit deel van het forum verboden.

Merk dat ik eigenlijk steeds minder (wel beter) drink, dus dan kan een deel ook wel naar andere liefhebber :)

Ontopic: Had laatst de Glen Moray Fired Oak tijdens een proeverij en was best verrast door de prijs / kwaliteit! Geldt dit voor de hele Glen Moray range?

[ Voor 22% gewijzigd door Ardana op 09-01-2024 14:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Case_C
  • Laatst online: 17:03

Case_C

[Team Carrack]

Toch nieuwschierig geworden naar die Springbank Campbeltown Loch 70cl Blended Malt Scotch Whisky.
2 flesjes binnen, en nog een Cadenhead Glenlivet 25y uit 1991 op CS voor de verzameling.

Die prijs viel me wel behoorlijk mee, net an 145 euro voor 25y. De standaard 25y Glenlivet moet tegenwoordig meer dan 300 kosten 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

zirkulin schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:56:

Ontopic: Had laatst de Glen Moray Fired Oak tijdens een proeverij en was best verrast door de prijs / kwaliteit! Geldt dit voor de hele Glen Moray range?
Ja die is lekker! Ik heb op een festival een paar andere van Glen Moray geprobeerd. Helaas weet ik het niet meer uit mijn hoofd maar ik vond ze allemaal eigenlijk dikke prima :Y

De Elgin Classic en Elgin port cask weet ik nog wel, die vond ik erg lekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:57

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Philtjens schreef op maandag 8 januari 2024 @ 01:34:
[Afbeelding]

Hierbij nog eens mijn laatste 2 aankopen.

Dingle pot still batch 4 deze ook op een whiskytasting geproefd echt een subliem exemplaar helaas was hiervan maar 1 exemplaar en deze was direct weg dus toch maar online gekocht.

Macallan als "investering" gekocht.
Moest er ooit een zeer speciaal moment zijn zou ik deze alsnog durven open doen. Deze wel blind gekocht dus geen idee qua smaak.

Voorlopig is mijn voorraad kastje weer goed bijgevuld en kan ik weer voorruit.

3 februari heb ik wel nog een iers gerelateerde whiskybeurs opstaan dus misschien dat ik daar alsnog wat leuk kan ontdekken en wat meeneem maar dit is niet echt de bedoeling voorlopig heb ik weer genoeg staan.
Zijn die Macallan zo gewaardeerd dan? Ik kreeg deze week de Macallan 12 y/o als verlaat cadeautje van mijn wederhelft. Prima whisky, maar ook weer niet zo spectaculair dat ik de oudere versies als investering zou zien.

HENG HENG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Case_C schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:55:
Toch nieuwschierig geworden naar die Springbank Campbeltown Loch 70cl Blended Malt Scotch Whisky.
2 flesjes binnen, en nog een Cadenhead Glenlivet 25y uit 1991 op CS voor de verzameling.

Die prijs viel me wel behoorlijk mee, net an 145 euro voor 25y. De standaard 25y Glenlivet moet tegenwoordig meer dan 300 kosten 8)7
Toevallig gekocht via Old Pipe deze 25?Prima whisky lijkt mij en indd prijs kwaliteit vele malen gunstiger dan via distilleerderij zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philtjens
Spacecowboy schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:53:
[...]

Zijn die Macallan zo gewaardeerd dan? Ik kreeg deze week de Macallan 12 y/o als verlaat cadeautje van mijn wederhelft. Prima whisky, maar ook weer niet zo spectaculair dat ik de oudere versies als investering zou zien.
Vooral gehyped op de Amerikaanse markt.
Zelf nooit geproefd tbh.

De 25 jaar kost serieus geld dit is de opvolger en denk dat deze wel ook flink in prijs gaat stijgen gedurende x aantal jaar.

Ik zal er allesinds geen verlies op maken en moest het resultaat tegenvallen trek ik hem alsnog zelf open op een speciale gelegenheid.

Nogmaals normaal koop ik ook nooit iets als investering maar wou het eens gewoon proberen en ben benieuwd ook om dit in de loop van de jaren op te volgen en kijken hoe dit evolueert.

Zelf heb ik een tomatin van 18 jaar gehad en 14 jaar en zelf vond ik de 14 jaar beter dan 18 en deze was ook aanzienlijk goedkoper.

Alles is uiteindelijk persoonlijke smaak.

Heb ook een fles 3 jaar oud op cask strenght en dit is mijn favoriet tot nu toe echt een bizar goede smaak/ervaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slight
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:59
Spacecowboy schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:53:
Het aloude verhaaltje wat louche whisky producenten al decennia doen. Om naam te creëren bottel je oudere en betere whisky dan wat je op de fles zet. Dus in een 12yo stop je 15yo en 18yo. Knal er een berg marketing tegenaan. Dan wanneer de hype is ontstaan, begin je langzaam de kwaliteit af te bouwen.
  • De kwaliteit van het destillaat daalt vanwege snellere productie
  • De leeftijd in de fles daalt omdat de oudere whisky naar exclusievere flessen gaat
  • De kwaliteit van de ingekochte vaten gaat achteruit om geld te besparen
  • Om de slechte kwaliteit van de vaten te maskeren voeg je kleurstof toe
  • Je verdunt het nog iets meer... van 46% naar 43%... of zelfs naar 40%...
Et voila, je hebt een massaproduct met een goede naam waar je nog zeker 50 jaar op vooruit kan, voordat je dat trucje nog en keer moet doen. Of misschien ben ik nu heel pessimistisch. Dat mag ieder voor zich bepalen.

Zelf kan ik alleen spreken over de Macallan Sienna die ik zo'n 10 jaar geleden had. Prima spul was dat. Maar je moet wel realiseren dat je altijd wat betaald voor de marketing. De naam staat synoniem voor stijl, klasse en 'smooth' whisky, een woord wat echte liefhebbers eigenlijk niet willen horen. Maar het is (was?) een mooi voorbeeld van een sherried whisky. Zonde dat ze chill-filtratie en kleurstof toepassen. En doorgaans is het alleen te vinden op 40 of 43%, voor prijzen die gemiddeld te hoog liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Case_C
  • Laatst online: 17:03

Case_C

[Team Carrack]

Jthem schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:55:
[...]
Toevallig gekocht via Old Pipe deze 25?Prima whisky lijkt mij en indd prijs kwaliteit vele malen gunstiger dan via distilleerderij zelf.
Klopt ja. Prima verpakt, en voor die jaargangen redelijke prijzen. Zou er zo weer bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Case_C schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:41:
[...]

Klopt ja. Prima verpakt, en voor die jaargangen redelijke prijzen. Zou er zo weer bestellen.
Ook om eens langs te gaan een leuke shop.

Die Caperdonich van Berry Bros....... *;

K to the KillaZ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:56
Ik heb een zwak voor Edradour, want dat is mijn eerste bijzondere single malt die ik op vakantie kocht in Schotland, Edradour zelf. Was een bijzondere versie. Wat me bij is gebleven is dat het jaartal niet alles zegt. Die versie van 10 jaar was beter dan oudere whiskys die ik heb geprobeerd.

Qua whisky's zijn Schotse single malts mijn favoriet, hoewel ik hele lekkere Ierse heb geproefd, Ik ben blij dat die markt weer meer aan het groeie is. Ik heb niet echt een voorkeur voor een bepaald merk (behalve wat ik net zei). Mijn smaap zit hem meer in de subtielere Schotse denk ik. Eeen hele leuke "budget" vind ik de Dalwhinnie 15y. Maar van een flinke reokerige (zoals een Arrdbeg 10y) kan ik ook van genieten. Het leukste is gewoon naar een proeverij te gaan. Ik vind die in Grongingen bijvoorbeeld erg leuk! Ik ga daar al jaren met vrienden naar toe.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Slight schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:32:
[...]

Zelf kan ik alleen spreken over de Macallan Sienna die ik zo'n 10 jaar geleden had. Prima spul was dat. Maar je moet wel realiseren dat je altijd wat betaald voor de marketing. De naam staat synoniem voor stijl, klasse en 'smooth' whisky, een woord wat echte liefhebbers eigenlijk niet willen horen. Maar het is (was?) een mooi voorbeeld van een sherried whisky. Zonde dat ze chill-filtratie en kleurstof toepassen. En doorgaans is het alleen te vinden op 40 of 43%, voor prijzen die gemiddeld te hoog liggen.
Ik was juist helemaal niet te spreken over de Sienna. Heel weinig (langdurige) smaken. Niet complex, en het smaakpalet is echt zo weg. Smaken verschillen he ;)

Over chill filteren en kleuren....Tja, daar kun je een hele hoop theorie op loslaten die ik ook aannemelijk vind. Als puntje bij paaltje komt, moet je het altijd van je eigen smaak laten afhangen. Er zijn zat chill filtered/gekleurde whisky die ik gewoon lekker vind.

ik heb ook liever dat ze het niet doen dan wel doen, maar ja, dat is dan alleen op de gaande theoriën gebaseerd en niet perse op persoonlijke smaakvoorkeuren.

Mij lijkt het gewoon een stuk logischer om het niet te doen; je hoeft geen filtering systeem te kopen en te onderhouden, en idem voor het kleuren. Het scheelt in het productieproces lijkt me. En dat alleen maar om wat kristalvorming tegen te gaan....Maar goed, wie ben ik, ik ben geen baas van een distileerderij en ik hoef alleen rekening met mezelf te houden en ik hoef dus niets te beslissen over de productie en daarbij dan uit te middelen voor miljoenen anderen.

Ik maak me verder geen illusies dat ik net als al die puristen het onderscheid zou kunnen proeven, wat mij dan weer aangeeft dat het voor mij persoonlijk geneuzel in de marge is. Dus met wat ik nu erover weet, kan ik in ieder geval geen echte persoonlijke bezwaren hebben tegen chill filteren en bijkleuren als het aankomt op smaakbeleving.
PrimusIP schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 01:54:
Ik heb een zwak voor Edradour, want dat is mijn eerste bijzondere single malt die ik op vakantie kocht in Schotland, Edradour zelf. Was een bijzondere versie. Wat me bij is gebleven is dat het jaartal niet alles zegt. Die versie van 10 jaar was beter dan oudere whiskys die ik heb geprobeerd.

Qua whisky's zijn Schotse single malts mijn favoriet, hoewel ik hele lekkere Ierse heb geproefd, Ik ben blij dat die markt weer meer aan het groeie is. Ik heb niet echt een voorkeur voor een bepaald merk (behalve wat ik net zei). Mijn smaap zit hem meer in de subtielere Schotse denk ik. Eeen hele leuke "budget" vind ik de Dalwhinnie 15y. Maar van een flinke reokerige (zoals een Arrdbeg 10y) kan ik ook van genieten. Het leukste is gewoon naar een proeverij te gaan. Ik vind die in Grongingen bijvoorbeeld erg leuk! Ik ga daar al jaren met vrienden naar toe.
Ik heb heel lang een voorkeur gehad voor Glendronach. Er was daadwerkelijk geen enkele whisky van hen die ik niet lekker vond. Daarnaast hou ik van kruidig en krachtig en sherried. En wat ik vooral heel erg prettig vind is dat Glendronach zo'n extra diepgangetje heeft in de vorm van tabaksmaakjes hier en daar. I love it. Dus helemaal goed. Maar ja, afgelopen paar jaren zijn ze zo achterlijk duur geworden, dat ik het niet meer waard vind.

Dus ik ben nu wat meer aan het kijken in wat minder dure categorieen en ik ben dus ook sinds een jaar of 4 fan geworden ben van Edradour. Ook Edradour heeft net als Glendronach dat extraatje wat ik in andere whisky's niet proef (tabak, leder etc), met de Glengoyne 25yr als uitzondering (maar die heeft dat ook een stuk minder dan een Glendronach of Edradour).
De gewone standaard 10yr Edradour is in ieder geval al een stuk rijker qua smaak dan mening andere whisky's. Uiteindelijk verliefd geworden op de 12yr Sherry Decanter van 58,2%. Daarna een 9yr gekocht van The Ultimate, en nog een 10yr SFTC die ook echt heel lekker is. Dus Edradour is nu ook beetje mijn number 1 brand ;)

Op zich proef ik in de GlenAllachie 15yr ook zo'n licht extraatje wat Glendronach heeft. Dus ik ben ook benieuwd naar hun 10yr cask strength die ik nog niet geproefd heb.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• correcto
Deathchant schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:14:
[...]
Op zich proef ik in de GlenAllachie 15yr ook zo'n licht extraatje wat Glendronach heeft. Dus ik ben ook benieuwd naar hun 10yr cask strength die ik nog niet geproefd heb.
Die 10 cs kan ik je zeker aanraden. Persoonlijk vind ik die een hele goede prijs/prestatie hebben van de core range van The GlenAllachie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jthem
Gisteren al groot deel van de bestelling mogen ontvangen. Wat een feest deze flesjes, vooral de rechtse is nog 1 uit de oude doos die we nog hebben kunnen bemachtigen.. Dit weekend krijg ik als goed is de Giraffe chic 26 van Murray McDavid eindelijk.

Vlnr
Glendronach cask 12
Orkney 24 Moscatel finish: infrequent flyers
De linkwood 13 Peaches : uncharted
Glenrothes 25 wine cask finish :Murray McDavid uit 1990

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0PRVR56rs_Hp1ZgVq6S6HMNN74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9yarfv1YhBKtskzjjRPn74RI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:57

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Philtjens schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:01:
[...]

Vooral gehyped op de Amerikaanse markt.
Zelf nooit geproefd tbh.

De 25 jaar kost serieus geld dit is de opvolger en denk dat deze wel ook flink in prijs gaat stijgen gedurende x aantal jaar.

Ik zal er allesinds geen verlies op maken en moest het resultaat tegenvallen trek ik hem alsnog zelf open op een speciale gelegenheid.

Nogmaals normaal koop ik ook nooit iets als investering maar wou het eens gewoon proberen en ben benieuwd ook om dit in de loop van de jaren op te volgen en kijken hoe dit evolueert.

Zelf heb ik een tomatin van 18 jaar gehad en 14 jaar en zelf vond ik de 14 jaar beter dan 18 en deze was ook aanzienlijk goedkoper.

Alles is uiteindelijk persoonlijke smaak.

Heb ook een fles 3 jaar oud op cask strenght en dit is mijn favoriet tot nu toe echt een bizar goede smaak/ervaring.
Tja, ik zie whisky met name iets om van te genieten. Dat investeren, ach. Maar die Macallan 12 was aardig, maar niet meer dan dat.

HENG HENG

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Diagonaal
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 14:28
Investeerders in Whisky gun ik een mooie aardbeving waarbij de kast omvalt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Diagonaal schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:09:
Investeerders in Whisky gun ik een mooie aardbeving waarbij de kast omvalt
Beetje gekke opmerking, ben jij in de markt dan voor whisky's die op dit moment interessant zijn om in te investeren?

De markt wordt niet kapot gemaakt door de investeerders, want dat zijn whisky's die voor jan en alleman niet interessant zijn. De markt wordt kapot gemaakt door Diageo, Edrington, Bacardi en Pernaud Ricard die miljoenen (!) vaten hebben liggen, meer stoken dan dat er verkocht wordt en ala Rolex een schijn schaarste creeren terwijl er nog nooit zoveel gestookt is.

Mooi voorbeeld is Bacardi, eigenaar van John Dewar. Die heeft bij Coalburn een complex waar 1 mio + vaten liggen terwijl hun blends, wat meer dan 90% is van wat ze verkopen, in verkopen gedaald zijn. Hun malts (Craigellachie, Aberfeldy, Aultmore, Brackla and Glen Deveron) zijn gestegen in verkopen, maar dat maakt net 1% van hun whisky verkoop. De rest gaat naar andere bottelaars.

Edrington, is in 6 jaar tijd minder gaan verkopen maar wel ruim een derde extra gaan stoken, waar gaat die macallan straks allemaal heen?

Dat kun je de investeerder die een 34 jaar oude Littlemill koopt niet kwalijk nemen ;)

[ Voor 25% gewijzigd door KillaZ op 16-01-2024 08:28 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Persoonlijk ben ik ook niet zo'n fan van investeerders in die zin van het woord dat zij een schaars goed inkopen zuiver met als doel het met winst te kunnen verkopen. Op dit forum noemen we dat ook wel scalpers. ;)

Als liefhebber een verzameling aanleggen die je trots geeft is wat anders, maar dat noem ik verzamelaar en geen investeerder.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
Gonadan schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:25:
Persoonlijk ben ik ook niet zo'n fan van investeerders in die zin van het woord dat zij een schaars goed inkopen zuiver met als doel het met winst te kunnen verkopen. Op dit forum noemen we dat ook wel scalpers. ;)

Als liefhebber een verzameling aanleggen die je trots geeft is wat anders, maar dat noem ik verzamelaar en geen investeerder.
Maar de "schaarse" goederen waar we het hier over hebben en waar iedereen over kotst zijn goederen die missschien 10 tweakers hier ooit zullen kopen. Vanwaar dat gemuit op "investeerders"?

Ik begrijp het niet zo, als je al boos moet zijn dan moet je dat zijn op de zoveelste Aziaat met teveel geld de een Littlemill, Rosebank, Imperial of een oude Bowmore door zijn cola giet.
Buiten dat, is de markt waar de investeerders in opereren echt niet 1 waar ze een 20+ jaar oude Glendronach, Edradour, Glenallechie of voor mij part een Macallan Double Cask kopen hoor.

Alles tot 300 euro wat zo belachelijk in prijs is gestegen heeft echt niets met investeren in whisky te maken, dat is hetzelfde signaal als wat je bij de/onze indie's hoort keer op keer. :)

[ Voor 8% gewijzigd door KillaZ op 16-01-2024 08:34 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Boos en gemuit? Dat valt toch wel mee? Ik zie maar één jolige opmerking.

Verder kan ik alleen voor mijzelf spreken, maar ik heb gewoon helemaal niets investeerders in die vorm. Ook al heb ik er zelf geen directe hinder van, het is een kwestie van principe.
Investeren kan iets moois zijn en mooie dringen brengen, maar er zijn ook legio voorbeelden waarin van alles kapot wordt gemaakt zuiver voor het persoonlijk gewin. Kunnen we vast nog heel mooi over uitweiden, maar dan moeten we daar wel een ander topic voor zoeken ben ik bang. :P

Het enige waar ik boos over ben is dat de Lagavulin 16 zo populair is geworden dat het niet meer een prachtige standaardwhisky voor een schappelijke prijs is. Die heb ik normaal gesproken altijd staan. Je weet wat je hebt en heerlijk om op terug te grijpen. :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Gonadan schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:45:
Boos en gemuit? Dat valt toch wel mee? Ik zie maar één jolige opmerking.

Verder kan ik alleen voor mijzelf spreken, maar ik heb gewoon helemaal niets investeerders in die vorm. Ook al heb ik er zelf geen directe hinder van, het is een kwestie van principe.
Investeren kan iets moois zijn en mooie dringen brengen, maar er zijn ook legio voorbeelden waarin van alles kapot wordt gemaakt zuiver voor het persoonlijk gewin. Kunnen we vast nog heel mooi over uitweiden, maar dan moeten we daar wel een ander topic voor zoeken ben ik bang. :P

Het enige waar ik boos over ben is dat de Lagavulin 16 zo populair is geworden dat het niet meer een prachtige standaardwhisky voor een schappelijke prijs is. Die heb ik normaal gesproken altijd staan. Je weet wat je hebt en heerlijk om op terug te grijpen. :9
Het gaat mij niet over die ene opmerking, maar de toon die hier en bijvoorbeeld op festivals keer op keer naar voren komt O-) :)

Volgens mij was de adviesprijs van een Laga 16 ooit 5 tientjes? :o

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

KillaZ schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:47:
Het gaat mij niet over die ene opmerking, maar de toon die hier en bijvoorbeeld op festivals keer op keer naar voren komt O-) :)
Wat ze op festivals allemaal tegen jou roepen weet ik niet, ik zit puur hier in het topic te lezen. ;)
Klopt, ik haalde hem altijd voor 50 piek en later 55. Dat vond ik duur voor een standaardwhisky want één van mijn favorieten de Laphroaig 10 en die heeft zelfs een periode onder de 40 gezeten. :D

Dat was allemaal nog wel voor de accijnsverhogingen uiteraard, die hebben ook meegeholpen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
KillaZ schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:47:
[...]

Dus jij denkt dat puur de distilleries de prijsstijging hebben gecreëerd, door kunstmatig schaarste te creëren, en dat daarna pas de investeerders erop gedoken zijn? Dit is een serieuze vraag trouwens...

Ik denk dat de frustratie van de "gewone consument" vooral komt uit het feit dat de prijzen zo snel en zo hard gestegen zijn, en dat het enige linkje dat men ziet het feit is dat er steeds meer investeerders in de whisky zijn gestapt, juist vanwege die prijsstijging. Kip en ei? Of juist een aanjagend effect?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
olafmol schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:54:
[...]

Dus jij denkt dat puur de distilleries de prijsstijging hebben gecreëerd, door kunstmatig schaarste te creëren, en dat daarna pas de investeerders erop gedoken zijn? Dit is een serieuze vraag trouwens...
Nee, de investeerders hebben geen interesse in het overgrote deel van de markt, de "nieuwe" hype whisky daar gelaten (denk aan de eerste batch Ardnamurchan). De prijsstijging komt omdat de eigenaren "nieuwe" finishes/spirits met dezelfde prijsstelling op de markt zetten als een 12 jaar oude whisky van hun andere distilleerderij. Waarom? Wie zal het zeggen, maar ik hoop dat die hype snel klapt want het slaat nergens op.
olafmol schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:54:
[...]

Ik denk dat de frustratie van de "gewone consument" vooral komt uit het feit dat de prijzen zo snel en zo hard gestegen zijn, en dat het enige linkje dat men ziet het feit is dat er steeds meer investeerders in de whisky zijn gestapt, juist vanwege die prijsstijging. Kip en ei? Of juist een aanjagend effect?
Ja en nee. Wat ik probeer te zeggen is dat de prijsstijging in het algemeen op vaten 2 oorzaken kent; enerzijds de "consumentenwhisky" waar de prijs hoger is dan zou moeten gezien de huidige geschatte voorraad vaten.

Anderzijds het feit dat er van de "investeringswhisky" daadwerkelijk gewoon minder vaten beschikbaar zijn. Een 30 jaar oude bowmore is er gewoon weinig en was voorheen een stuk vriendelijker geprijsd (maar nog steeds ontzettend duur). Daar is door de investeerders daadwerkelijk een stijging door vraag/aanbod gecreeerd.

Ik moest even zoeken, maar Fletcher omschreef het mooi op Dramface:
If we concentrate on the niche malt whisky market (as this is where the real profit is), the average drinker feels that they are being squeezed out of purchases. A drink that was something in easy reach perhaps even week to week is now at a price level that hasn’t made the drinker move month to month but ignore it entirely. Drinking and drinkers are faddy – often not prone to brand loyalty but swayed by price, promotion and availability.

The price has gone up, the promotion has become disingenuous and the availability has been exploited. So many releases, be they new distilleries, new age statements or a wood finish etc, have prices that the general whisky-drinking public know have been plucked from thin air.

“How can a company offer a three year old whisky for a higher price than their other distillery’s 10 year old?”

“How can a four year rye whisky be over £100?”

“Why are all of these non-age statement whiskies priced more than double what this excellent 10 year old whisky is?”

“How can a distillery justify a 50% price increase just because the whisky is from a different wood type?”

“Why are there 12 different expressions from this one distillery?”

And so on.

The European drinker, and I don’t believe they are unique, is not brand loyal and is certainly price elastic. Drinkers have noticed that an 18 year old they bought for sub 100€ a few years ago is now double. They also notice when the so-called ‘limited edition’ is limited to so many bottles that there is always surplus. And that ‘Limited’ means expensive
Dit is hetzelfde signaal als uit de indie markt: Waarom moet bijvoorbeeld een glenglassaugh van 4 jaar oud duurder zijn dan de eigen botteling die 12 jaar oud is? Dat is toch niet te rijmen? Zo zijn er tergenwoordig legio voorbeelden. Dat komt niet door de "schaarste" die de investeerders creeren, dat komt omdat de eigenaren van de distilleerderijen geld ruiken. :)

[ Voor 36% gewijzigd door KillaZ op 16-01-2024 09:46 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
KillaZ schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:30:
[...]

Nee, de investeerders hebben geen interesse in het overgrote deel van de markt, de "nieuwe" hype whisky daar gelaten (denk aan de eerste batch Ardnamurchan). De prijsstijging komt omdat de eigenaren "nieuwe" finishes/spirits met dezelfde prijsstelling op de markt zetten als een 12 jaar oude whisky van hun andere distilleerderij. Waarom? Wie zal het zeggen, maar ik hoop dat die hype snel klapt want het slaat nergens op.

[...]

Ja en nee. Wat ik probeer te zeggen is dat de prijsstijging in het algemeen op vaten 2 oorzaken kent; enerzijds de "consumentenwhisky" waar de prijs hoger is dan zou moeten gezien de huidige geschatte voorraad vaten.

Anderzijds het feit dat er van de "investeringswhisky" daadwerkelijk gewoon minder vaten beschikbaar zijn. Een 30 jaar oude bowmore is er gewoon weinig en was voorheen een stuk vriendelijker geprijsd (maar nog steeds ontzettend duur). Daar is door de investeerders daadwerkelijk een stijging door vraag/aanbod gecreeerd.

Ik moest even zoeken, maar Fletcher omschreef het mooi op Dramface:

[...]

Dit is hetzelfde signaal als uit de indie markt: Waarom moet bijvoorbeeld een glenglassaugh van 4 jaar oud duurder zijn dan de eigen botteling die 12 jaar oud is? Dat is toch niet te rijmen? Zo zijn er tergenwoordig legio voorbeelden. Dat komt niet door de "schaarste" die de investeerders creeren, dat komt omdat de eigenaren van de distilleerderijen geld ruiken. :)
Misschien heb ik het niet duidelijk geschreven, maar ik vroeg inderdaad of de prijsstijging van consumenten-whiskies is gecreëerd door de distilleries (dus niet de investeerders) door kunstmatig schaarste te creeeren. Of bedoel je dat ze gewoon "random" de prijzen omhoog gooien omdat het kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ben ook wel benieuwd. Ik kan mij namelijk niet aan de indruk onttrekken dat bijvoorbeeld de eerder genoemde Lagavulin bij bepaalde lokale slijters nog heel veel harder gestegen is dan bij online winkels. Een verschil tussen fysiek en online was er altijd wel en te verklaren, maar er een paar tientjes extra op gooien verbaast mij dan wel weer.
Dat voelt dan toch een beetje als hopen dat de liefhebber die toch wel komt halen en dan wat extra vangen. Of het moet in de tussenhandel al gebeuren, dat kan natuurlijk ook.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
olafmol schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:28:
[...]

Misschien heb ik het niet duidelijk geschreven, maar ik vroeg inderdaad of de prijsstijging van consumenten-whiskies is gecreëerd door de distilleries (dus niet de investeerders) door kunstmatig schaarste te creeeren. Of bedoel je dat ze gewoon "random" de prijzen omhoog gooien omdat het kan?
Het is een combinatie, er wordt meer spirit dan ooit gedestilleerd, magazijnen liggen overvol en toch worden vaten duurder. De enige die dat in de hand heeft zijn de eigenaren die in een verzadigde markt er mee weg komen om prijzen te vragen die nergens op gebaseerd zijn (en ondertussen met minder aantallen hogere winsten pakken --> Zie Edrington).

Ik noem nu Edrington en Glenglassaugh als voorbeeld, maar er zijn genoeg andere spirits die onnodig duur zijn geworden.
Gonadan schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:38:
Ben ook wel benieuwd. Ik kan mij namelijk niet aan de indruk onttrekken dat bijvoorbeeld de eerder genoemde Lagavulin bij bepaalde lokale slijters nog heel veel harder gestegen is dan bij online winkels. Een verschil tussen fysiek en online was er altijd wel en te verklaren, maar er een paar tientjes extra op gooien verbaast mij dan wel weer.
Dat voelt dan toch een beetje als hopen dat de liefhebber die toch wel komt halen en dan wat extra vangen. Of het moet in de tussenhandel al gebeuren, dat kan natuurlijk ook.
Dat ligt simpelweg aan de factor van de slijter, die vermenigvuldigt de inkoop gewoon met een factor, waar de factor van online slijter een stuk lager ligt.

[ Voor 30% gewijzigd door KillaZ op 16-01-2024 11:04 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
@KillaZ Ik heb zelf altijd begrepen dat ook de enorm groeiende markt voor whisky in Azië hier een rol in speelt. Distilleries kunnen opeens hele jonge vaten mengen en als NAS whiskies verkopen voor de prijs waar je vroeger een goede single malt voor had, omdat het in Azië toch wel afgenomen wordt. Dat zorgt er weer voor dat ze de prijzen omhoog kunnen gooien. Kan jij duiden of dat een broodje aap is of dat het ook echt wel meespeelt? Want ik ben verbaasd door het verhaal dat de warehouses vol liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

KillaZ schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:01:
Dat ligt simpelweg aan de factor van de slijter, die vermenigvuldigt de inkoop gewoon met een factor, waar de factor van online slijter een stuk lager ligt.
Daarmee kan ik niet verklaren dat een verschil van vijf euro vroeger (zo'n 10%) nu een verschil is van minimaal twintig tot veertig euro (zo'n 20 tot 40%).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
donleone83 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:04:
@KillaZ Ik heb zelf altijd begrepen dat ook de enorm groeiende markt voor whisky in Azië hier een rol in speelt. Distilleries kunnen opeens hele jonge vaten mengen en als NAS whiskies verkopen voor de prijs waar je vroeger een goede single malt voor had, omdat het in Azië toch wel afgenomen wordt. Dat zorgt er weer voor dat ze de prijzen omhoog kunnen gooien. Kan jij duiden of dat een broodje aap is of dat het ook echt wel meespeelt? Want ik ben verbaasd door het verhaal dat de warehouses vol liggen.
Dat is natuurlijk onderdeel van het probleem. Het is simpelweg marktwerking, maar heeft verder weinig met de "investeringswhisky" te maken.
Gonadan schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:06:
[...]

Daarmee kan ik niet verklaren dat een verschil van vijf euro vroeger (zo'n 10%) nu een verschil is van minimaal twintig tot veertig euro (zo'n 20 tot 40%).
Stronteigenwijze slijters, je kent ze misschien wel :+

Online verlagen ze hun factor, nemen genoeg met iets minder marge om toch maar te verkopen, de slijter houdt stug vast aan zijn factor die ergens in 1876 bepaald is door zijn opa/vader/voorganger :o

[ Voor 26% gewijzigd door KillaZ op 16-01-2024 11:34 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herzeleid
Sowieso zijn alle prijzen 20% gestegen tov 10 jaar geleden.
Daar bovenop maakt bijv. een Diageo misbruik van de situatie.
Alles voor de shareholders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

KillaZ schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:32:
Stronteigenwijze slijters, je kent ze misschien wel :+
Zou zomaar eens kunnen. :+
Online verlagen ze hun factor, nemen genoeg met iets minder marge om toch maar te verkopen, de slijter houdt stug vast aan zijn factor die ergens in 1876 bepaald is door zijn opa/vader/voorganger :o
Haha dat geloof ik direct, maar dan kan ik het nog steeds niet rijmen met de getallen. Maar mogelijk is de ene slijter weer een stuk eigenwijzer dan de andere en is het daarom nog wat wisselend. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 60 ... 78 Laatste