Wat zijn de verschillen tussen de HP18 'dark' editie en de reguliere HP 18?
De dark is qua alcoholpercentage iets sterker. Hij zou iets krachtiger moeten zijn.
Wat ik overal lees is dat de dark nog iets meer sherrybommetje zou zijn met lichte HP tinten.
Wat ik overal lees is dat de dark nog iets meer sherrybommetje zou zijn met lichte HP tinten.
Ik heb nu op het moment Torbahaig.
Licht van kleur maar heel erg sterk.
Voor mij blijft de Talisker north 57 nog steeds zwaar favoriet.
Gelukkig nog een gesloten fles die er nu bijna 5 jaar staat. Heel veel moeite om ervan af te blijven.
Gelukkig nog een gesloten fles die er nu bijna 5 jaar staat. Heel veel moeite om ervan af te blijven.
Johann Sebastian Bach
Haha, dat is leuk om te horenHamed schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:46:
Leuke topic![]()
....en als ik zin in iets nieuws heb, dan spam ik Deathchant wel! tot nu toe topadvies.
Als je ooit in de gelegenheid komt om die te proeven: de Dalmore 18yr. Die vind je denk ik wel lekker, helaas is die erg duur.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
ik wilde zeggen de zwarte fles waardoor je niet kan zien hoeveel er nog inzit maar blijkbaar zijn er meer verschillen.Jthem schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:12:
De dark is qua alcoholpercentage iets sterker. Hij zou iets krachtiger moeten zijn.
Festina lente
Wat vind je van laphroaig en talisker? Ben zelf wel van HP maar bijna niet van islay maar deze vond ik beide lekker. Dalmore 18 vind ik zelf ook lekker maar is ook veel te duur geworden. Ooit onder de 100 meegepakt bij de makro maar vertik echt meer dan 100 euro voor een fles drank te betalen. Een gedaan omdat ik 27 werd en die was toen ook 27 jaar oud en €200 ofzo maar dat was 20 jaar geleden al een uitzondering voor me.Deathchant schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:30:
[...]
Haha, dat is leuk om te horenMaar zo te zien heb jij een grotere range in wat je lekker vindt dan ik. Ik hou echt niet van rokerig, ook niet als het maar een beetje is (zoals highland park en soms ook glenturret). Ik probeer álles, en ik kan ook best veel waarderen, maar om het dan zelf te kopen, nou nee
Als je ooit in de gelegenheid komt om die te proeven: de Dalmore 18yr. Die vind je denk ik wel lekker, helaas is die erg duur.
Festina lente
Nope en nopeHonesty schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:39:
[...]
Wat vind je van laphroaig en talisker? Ben zelf wel van HP maar bijna niet van islay maar deze vond ik beide lekker. Dalmore 18 vind ik zelf ook lekker maar is ook veel te duur geworden. Ooit onder de 100 meegepakt bij de makro maar vertik echt meer dan 100 euro voor een fles drank te betalen. Een gedaan omdat ik 27 werd en die was toen ook 27 jaar oud en €200 ofzo maar dat was 20 jaar geleden al een uitzondering voor me.
Lagavulin 16yr, heel cliché, maar dit vind ik dan één van de beste stevig rokerige whisky's die ik ooit heb geproefd. Heel diep van smaak (maar ook echt veel te asbakkig en asfalt'ig
Kep in 2016 eentje uit de Glendronach Limited Edition batch 14 series gekocht voor 199 euro en die was echt superlekker! Aangezien ik meer een proever ben dan echt een drinker heb ik zeker 3kwart van de fles gedeeld met anderen, zoals ik eigenlijk met bijna alle whisky's doe.
Tegenwoordig moet je 199 euro aftikken voor een Glendronach 18
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Die 57 north kocht ik een paar jaar geleden nog voor een tientje of 5-6. Een liter welteverstaan.J.S. Bach schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:50:
Ik heb nu op het moment Torbahaig.
Ja ik ook maar is nergens meer te krijgen.coob schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:29:
[...]
Die 57 north kocht ik een paar jaar geleden nog voor een tientje of 5-6. Een liter welteverstaan.
Volgens mij hoor. Iemand die nog voor mij goede whisky weet? Ben gek op nieuwe merken....
Johann Sebastian Bach
Gezien je Talisker lekker vindt, Ardnamurchan. Maakt niet uit wat je koopt van ze.J.S. Bach schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:10:
[...]
Ja ik ook maar is nergens meer te krijgen.
Volgens mij hoor. Iemand die nog voor mij goede whisky weet? Ben gek op nieuwe merken....
Die tijden zijn lang voorbij helaas.coob schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:29:
[...]
Die 57 north kocht ik een paar jaar geleden nog voor een tientje of 5-6. Een liter welteverstaan.

Full time lurker, parttime drinker, no time poster hier 
Afgelopen jaren best wat whiskeys gedronken en verzameld maar nu ik ga verhuizen wil ik veel weg doen.
Alle samples / halfvolle flessen ed heb ik al weggegeven aan vrienden, maar heb ook nog wel wat flessen staan die ik ooit gekocht heb om te bewaren.
Zo heb ik bv een groot deel van de Game of Thrones serie staan, heeft een tweaker daar interesse in? Hoef niet de hoofdprijs, zo lang ik maar geen verlies maak.
Bij interesse, DM me vooral, mocht deze post in strijd zijn met de regels hoor ik het graag, dan moet ik ws. een topic openen in het "vraag en aanbod" topic?
Afgelopen jaren best wat whiskeys gedronken en verzameld maar nu ik ga verhuizen wil ik veel weg doen.
Alle samples / halfvolle flessen ed heb ik al weggegeven aan vrienden, maar heb ook nog wel wat flessen staan die ik ooit gekocht heb om te bewaren.
Zo heb ik bv een groot deel van de Game of Thrones serie staan, heeft een tweaker daar interesse in? Hoef niet de hoofdprijs, zo lang ik maar geen verlies maak.
Bij interesse, DM me vooral, mocht deze post in strijd zijn met de regels hoor ik het graag, dan moet ik ws. een topic openen in het "vraag en aanbod" topic?
Nou @KillaZ ik heb erg zitten genieten van de 24yo James Eadie Cameronbridge naast een glaasje 20yo Dumbarton van WIN van een paar jaar terug. Heerlijke combo, twee erg verschillende smaken en al met al een tweetal prachtige voorbeelden van de schoonheid van Grain whisky.
Die JE Cameronbridge was bijna een Speysider, maar nog soepeler, vriendelijker, misschien iets steviger houtinvloed.
De WIN Dumbarton had een ex rode wijnvat maturatie gehad volgens mij, wat het een stuk excentrieker maakte.
In deze twee gevallen lijkt de vatinvloed heel sterk, maar zorgt de leeftijd voor een goed geintegreerde, gebalanceerde ervaring. Heel sterk staaltje werk!
Die JE Cameronbridge was bijna een Speysider, maar nog soepeler, vriendelijker, misschien iets steviger houtinvloed.
De WIN Dumbarton had een ex rode wijnvat maturatie gehad volgens mij, wat het een stuk excentrieker maakte.
In deze twee gevallen lijkt de vatinvloed heel sterk, maar zorgt de leeftijd voor een goed geintegreerde, gebalanceerde ervaring. Heel sterk staaltje werk!
Ik heb hem toevallig vanmiddag ingeschonken. Murray McDavid Ledaig 16. Ik heb er een SMWS 12YO Port Charlotte (bourbon matured) naast gezet als vergelijking.
De Ledaig heeft een mooi zacht floraal turfaroma, ziltig, met een heel klein beetje BBQ of zoiets. De smaak is honingachtig zoet, de rook komt weer terug op de mid palate, een tikje bitter misschien? en hij heeft een prettig pittig kruidige afdronk. Not bad, not bad at all.
De SMWS PC is één van mijn favorieten, maar hij is wel assiger dan de Ledaig. (Stuk jonger natuurlijk.)
[ Voor 8% gewijzigd door mace op 03-12-2023 16:56 ]
Vanmiddag een Hart Brothers Mortlach 16 jaar 52,6% ingeschonken waar ik nog een sample van had staan. Wat een lekker spul! Aanradertje.
[ Voor 25% gewijzigd door correcto op 03-12-2023 18:08 ]
Ik moet er nog eens goed voor gaan zitten. Ben eerlijk gezegd een beetje nerveus, want een 24-jarige drink ik zeg maar nooit. Ook de laatste paar weken verkouden (en zelfs twee dagen met koorts in bed) en veel hoesten. Dan vind ik het zo zonde om het te proberen omdat ik bang ben dat ik de geuren en smaken niet goed kan ontdekken

Ben trouwens ook aan het kijken naar naar die Murray McDavid 12 en 18, die zijn inmiddels in de verkoop toch? Ik ga eens kijken bij Passievoorwhisky (zit bij mij in de buurt) en Zeewijck (zit bij mijn ouders in de buurt
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Die hebben allebei niets besteld, dus ik denk het nietVrijdag schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:53:
[...]
Ik moet er nog eens goed voor gaan zitten. Ben eerlijk gezegd een beetje nerveus, want een 24-jarige drink ik zeg maar nooit. Ook de laatste paar weken verkouden (en zelfs twee dagen met koorts in bed) en veel hoesten. Dan vind ik het zo zonde om het te proberen omdat ik bang ben dat ik de geuren en smaken niet goed kan ontdekken
Ben trouwens ook aan het kijken naar naar die Murray McDavid 12 en 18, die zijn inmiddels in de verkoop toch? Ik ga eens kijken bij Passievoorwhisky (zit bij mij in de buurt) en Zeewijck (zit bij mijn ouders in de buurt
K to the KillaZ
Ohw kak, dan moet ik even verder zoekenKillaZ schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:01:
[...]
Die hebben allebei niets besteld, dus ik denk het niet
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Ik moest de Rebel's reserve even terugzoeken, want wow, wat een interessante whisky is dit. Highland + Islay Peat. Ik proef (niet langer blind, dus korreltje zout) dat er zowel die assige kust turf met havengeur aan zit, maar ook een zoet en groen element. Geen peatbomb, maar de focus ligt wel sterk op turf. Ik zou de grain er niet zo uit halen. Misschien door een licht zoetje, lichte karamel en vanille en een vrij soepele afdronk. Maar als je had gezegd dat het gewoon heel goeie bourbon vaten waren, dan had ik het ook geloofd. Ik zou willen dat ik de madeira goed kon terugvinden, maar misschien was dat blind juist wel gelukt.KillaZ schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:01:
Voor de mensen die op zoek zijn naar een leuke fles voor de kerst, afgelopen vrijdag was het debuut van 2 prachtige blends. @Vrijdag en @mace hebben ze mogen proeven (om het wij van wc eend gehalte toch iets te minderen);
- Murray McDavid Rebel's reserve 12 Yr blended whisky
Neem een Caol Ila en een peated Benriach en gooi daar een 35(!) Jarige North British bij. Het resultaat is een boterzachte geturfde whisky die bij iedereen in de smaak valt. Gefinished op Madeira en een rood wijnvat...Een snoepje.
- Murray McDavid Coastal Embrace 18 Yr blended malt whisky
Pak een oud vat met daarin Bruichladdich, Tobermory en Auchentoshan en top hem af met Highland Park en jawel, Laphroaig.
De jongste whisky hiervan is 18 jaar met een finish op Pauillac vat en je krijgt een bek vol met whisky. De favoriet van velen op het festival!
Zal tussen de 50 en 60 euro in de winkel zijn voor de 12 jaar en tussen de 80 en de 95 voor de 18 jaar.
Ik denk dat dit een goeie sparringpartner is voor Compass Box' Peat Monster. Die is ook niet zo over the top en licht aangevuld met highland/speyside whiskies.
Dat zoetje is typisch de North British die erin zit. Er zit ook een scheut Invergordon in, maar die zal minder uitgesproken zijn dan een 35 jaar oud vat NB. Ik vind het in ieder geval een topper, zoals de mannen op het festival ook al merktenBambi105 schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:21:
[...]
Ik moest de Rebel's reserve even terugzoeken, want wow, wat een interessante whisky is dit. Highland + Islay Peat. Ik proef (niet langer blind, dus korreltje zout) dat er zowel die assige kust turf met havengeur aan zit, maar ook een zoet en groen element. Geen peatbomb, maar de focus ligt wel sterk op turf. Ik zou de grain er niet zo uit halen. Misschien door een licht zoetje, lichte karamel en vanille en een vrij soepele afdronk. Maar als je had gezegd dat het gewoon heel goeie bourbon vaten waren, dan had ik het ook geloofd. Ik zou willen dat ik de madeira goed kon terugvinden, maar misschien was dat blind juist wel gelukt.
Ik denk dat dit een goeie sparringpartner is voor Compass Box' Peat Monster. Die is ook niet zo over the top en licht aangevuld met highland/speyside whiskies.
K to the KillaZ
Die Rebel's Reserve is bij Peet in Zoetermeer, die heb ik door mijn non-tweaker maat laten halen die jullie ontmoet hebben. De 18yo Coastal Embrace heb ik passie voor whisky voor gemaild en ze hebben een fles voor me besteld die deze week geleverd zou moeten worden.Vrijdag schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:53:
[...]
In ander nieuws ben ik aan de SMWS adventkalender begonnen. Hij is eigenlijk bedoeld voor na kerst (12 days of christmas, dus tussen kerst en driekoningen) maar ik doe om de dag een dram t&m kerst. Het begint heel aardig met een 19 jaar oude Auchentoshan.
Wat een verschil is dat zeg, indy Auchentoshan vs. de OB. Geen vergelijk.
Wat een verschil is dat zeg, indy Auchentoshan vs. de OB. Geen vergelijk.
[ Voor 7% gewijzigd door mace op 05-12-2023 18:08 ]
Haha, dat verklaart die ene fles die gereserveerd stond voor van de Boogmace schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:05:
[...]
Die Rebel's Reserve is bij Peet in Zoetermeer, die heb ik door mijn non-tweaker maat laten halen die jullie ontmoet hebben. De 18yo Coastal Embrace heb ik passie voor whisky voor gemaild en ze hebben een fles voor me besteld die deze week geleverd zou moeten worden.
K to the KillaZ
Is dat deze?mace schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:05:
[...]
Die Rebel's Reserve is bij Peet in Zoetermeer, die heb ik door mijn non-tweaker maat laten halen die jullie ontmoet hebben. De 18yo Coastal Embrace heb ik passie voor whisky voor gemaild en ze hebben een fles voor me besteld die deze week geleverd zou moeten worden.
https://nl.whisky.com/sho...ctshop=3&autoredirected=1
Na begin dit jaar een beginnende liefde voor Whisky te hebben opgebouwd na een proeverij, heb ik dit weekend een Cognac proeverij. Ben erg benieuwd.
Nog cognac liefhebbers hier ?
Armagnac liefhebber hier, van die bastaard broer van cognac voor plebs als ik! Heerlijk!Diagonaal schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:47:
Na begin dit jaar een beginnende liefde voor Whisky te hebben opgebouwd na een proeverij, heb ik dit weekend een Cognac proeverij. Ben erg benieuwd.
Helemaal niks plebs! Ik vind Armagnac over het algemeen wat meer in te beleven. Maar dat is slechts mijn mening/ervaring. En er lijkt me overigens ook helemaal niets mis met een cognac-proeverijBambi105 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:49:
[...]
Armagnac liefhebber hier, van die bastaard broer van cognac voor plebs als ik! Heerlijk!
...
Vandaag de 2 flesjes Cromlech opgehaald in Havelte. 2j geleden via Certificaat al besteld en betaald, meteen kleine rondleiding gehad en leuk gesprek gehad.
Te plaatse mogen proeven alvast, heerlijk, tevens flesje ruim van hem gekocht, keer een rum van over 50% wat ook goed te drinken was.
Te plaatse mogen proeven alvast, heerlijk, tevens flesje ruim van hem gekocht, keer een rum van over 50% wat ook goed te drinken was.
:strip_exif()/f/image/9ZUGigWSqx7ruVPbs0cUVVsU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Jthem op 06-12-2023 18:47 ]
Zojuist van de tankpunten een flesje Glenmorangie besteld. Iemand hier ervaring mee?

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Nee, ik kon mijn kortingscode niet gebruikenDirtyBird schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:52:
https://www.gall.nl/bowmo...52-years-70cl-443786.html
Heeft iemand zich hier al voor ingeschreven?
K to the KillaZ
Jazeker! Dat is een ontzettend fijne dram. Geniet er van!Jthem schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:43:
@KillaZ ken je deze nog? Staat voor mij vanavond om te openen. Ben benieuwd...
[Afbeelding]
K to the KillaZ
Niet echt. Ik drink vooral speciaalbier en rum-cola, maar op zijn tijd kan ik erg genieten van een glas whisky, dus ik zorg wel dat ik altijd wat heb staan. Glenlivet, Aerstone (sea cask), en nu dus deze Glenmorangie erbij. Hij is gisteren bezorgd en ik moet zeggen dat hij goed bevalt!mace schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:21:
[...]
Vanwege het enthousiasme rondom de tasting is jouw post een beetje ondergesneeuwd denk ik, dus ik zal even antwoorden.
Glenmorangie 10 is een hele vriendelijke zachte whisky, maar wel prima kwaliteit. Biedt net ff wat meer dan de standaard Glenfiddichs en Glenlivets. Uitstekend voor beginners. Als je al wat verder in je whisky-reis bent is het misschien wat simpel. Heb je zelf al wat ervaring met whisky?
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Indd fijne dram. Veel fruit, heerlijke sherry Bunna.KillaZ schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:48:
[...]
Jazeker! Dat is een ontzettend fijne dram. Geniet er van!
De nieuwe aanwisten van deze week, zou geen verrassing moeten zijn
:

Coastal Embrace blijf nog eventjes dicht, maar de Rebel's Reserve gelijk opengetrokken. Lekkere mild geturfde iets pittige dram met een geweldige zijdezachte textuur van het grain-component.

Coastal Embrace blijf nog eventjes dicht, maar de Rebel's Reserve gelijk opengetrokken. Lekkere mild geturfde iets pittige dram met een geweldige zijdezachte textuur van het grain-component.
[ Voor 43% gewijzigd door mace op 10-12-2023 20:47 ]
Jammer. maar zeker een goed punt!Orion84 schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:23:
[modbreak]@KillaZ ondanks dat ik als lid van deze community en whiskyliefhebber je initiatief heel erg tof vind moet ik hier als crew helaas toch de party pooper zijn.
Los van dat dit op deze manier (schaalgrootte, in samenwerking met een importeur, suggestie dat bestellingen geregeld kunnen worden) tamelijk commercieel overkomt en zelfs als het tegen kostprijs is sowieso gewoon gratis reclame voor (de merken van) die importeur is, gaan we hier niet faciliteren dat een gebruiker alcohol gaat distribueren naar een grote groep tweakers, zonder dat daarbij ook maar een poging wordt gedaan tot leeftijdsvalidatie. Dat is een te groot risico voor ons.[/modbreak]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Ik vertrouw erop dat @KillaZ het stuk leeftijdsvalidatie goed gaat regelen. Dat er geen schijn van belangenverstrengeling mag zijn tussen Tweakers en alcoholverkoop is heel redelijk, regels zijn regels.
Hopelijk zal dus onder een andere naam toch het feest wel doorgaan en kunnen we onze positieve (en negatieve) proefervaringen tzt delen.
Hopelijk zal dus onder een andere naam toch het feest wel doorgaan en kunnen we onze positieve (en negatieve) proefervaringen tzt delen.
Help!
Ik drink niet zo heel vaak whisky, maar zo af en toe lust ik wel een glaasje. Nu wilde ik net de kurk van m'n Tobermory 12 op Manzanilla afdraaien, maar komt alleen de bovenkant eraf en zit er een groot deel van de kurk vast in de hals. De fles is nog halfvol en ik vind het een heerlijke whisky, dus ik zou het zonde vinden als dit het einde ervoor betekent.
Is er een manier om de kurk uit de fles te krijgen zonder dat het in de whisky komt? En hoe kan ik dan de whisky het best bewaren?
Ik drink niet zo heel vaak whisky, maar zo af en toe lust ik wel een glaasje. Nu wilde ik net de kurk van m'n Tobermory 12 op Manzanilla afdraaien, maar komt alleen de bovenkant eraf en zit er een groot deel van de kurk vast in de hals. De fles is nog halfvol en ik vind het een heerlijke whisky, dus ik zou het zonde vinden als dit het einde ervoor betekent.
Is er een manier om de kurk uit de fles te krijgen zonder dat het in de whisky komt? En hoe kan ik dan de whisky het best bewaren?
@hatsa kurkentrekker? 
En dan goed afsluiten en als de brandweer zo'n vacuümtrekplug halen die eigenlijk voor wijn is.
En dan goed afsluiten en als de brandweer zo'n vacuümtrekplug halen die eigenlijk voor wijn is.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Die vacuuümtrekplug incl pompje heb ik wel, maar ik heb me laten vertellen dat je dan ook de aroma's deels meeneemt.Gonadan schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:55:
@hatsa kurkentrekker?
Om de pijn te verzachten heb ik mezelf maar een glaasje Octomore 10 ingeschonken

Alternatief is om de kurk *in* de fles te drukken en de whisky over te schenken in een andere fles waar je nog wel een kurk/dop voor hebt. Eventueel kun je de whisky door een zeef schenken om kleine stukjes kurk er uit te filteren.
Wat je overigens niet wilt is je whisky met de kurk er in (en een andere kurk op de fles) wegzetten. Dat komt niet ten goede van de smaak!
Succes
Wat je overigens niet wilt is je whisky met de kurk er in (en een andere kurk op de fles) wegzetten. Dat komt niet ten goede van de smaak!
Succes
[ Voor 22% gewijzigd door correcto op 11-12-2023 21:04 ]
Die trek je er wel uit, maar niet echt uit je whisky lijkt mij. Al hoef je hem van mij ook niet helemaal vacuüm te trekken hoor, gewoon zorgen dat hij luchtdicht is is het belangrijkst.hatsa schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:59:
Die vacuuümtrekplug incl pompje heb ik wel, maar ik heb me laten vertellen dat je dan ook de aroma's deels meeneemt.
Wellicht ten overvloede, maar als er wat kurk in je whisky valt is dat helemaal niet erg. Gewoon eruit vissen en klaar. De term kurk in je wijn moet je ook niet letterlijk nemen.
[ Voor 17% gewijzigd door Gonadan op 11-12-2023 21:02 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Met samenwonen is er van m'n vriend een whisky karaf van Nachtmann meegekomen. Die lijkt goed luchtdicht af te sluiten. Kan ik het daarin gieten en dan langere tijd bewaren? Of is dat meer bedoeld om op redelijk korte termijn op te drinken. Volgens mij heeft m'n vriend hem nog nooit gebruikt 
Ik heb geen overgebleven whiskykurk. Wel wijnkurken.
Dat is vooral als er een schimmeltje in de kurk gaat zitten, en dan is het ook al niet lekker zonder dat er kurk in valt. Maar ik wil deze whisky gewoon niet vernaggelen.
Ik heb geen overgebleven whiskykurk. Wel wijnkurken.
Van wijn weet ik hetGonadan schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:01:
[...]
Die trek je er wel uit, maar niet echt uit je whisky lijkt mij. Al hoef je hem van mij ook niet helemaal vacuüm te trekken hoor, gewoon zorgen dat hij luchtdicht is is het belangrijkst.
Wellicht ten overvloede, maar als er wat kurk in je whisky valt is dat helemaal niet erg. Gewoon eruit vissen en klaar. De term kurk in je wijn moet je ook niet letterlijk nemen.
[ Voor 56% gewijzigd door hatsa op 11-12-2023 21:10 ]
Nadeel van een karaf is dat hij vaak niet écht luchtdicht is, maar dat kan jij beter beoordelen. Daarnaast is het ook niet lichtdicht, dus je moet hem dan wel ergens in het donker zetten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bij geopende flessen wil het wel eens gebeuren dat de kurk slecht wordt en afbreekt. Aangezien ik nogal wat flessen open heb/had en er wel eens vergeet kom ik het geregeld tegen. Vaak is er geen enkel houvast meer aan de kurk en is ie er ook met een kurkentrekker niet helemaal uit te krijgen. Resultaat: stukjes kurk in je fles.
Overigens nooit wat van gemerkt qua smaak, maar niet optimaal.
Ik giet dan altijd de fles over via een zeef in een schone, droge andere fles. De oorspronkelijke fles maak ik schoon met alleen water en als ie helemaal droog is gaat de whisky weer terug. Geeft wel ietsje verlies. Ik heb nog wat kurken liggen en als die niet helemaal naar wens afsluiten wikkel ik er ook wat plastic huishoudfolie omheen todat ik iets beter passends heb gevonden. Die vacuvin kurken werken ook wel, maar ik vraag me af of die wel echt blijvend luchtdicht zijn.
Overigens nooit wat van gemerkt qua smaak, maar niet optimaal.
Ik giet dan altijd de fles over via een zeef in een schone, droge andere fles. De oorspronkelijke fles maak ik schoon met alleen water en als ie helemaal droog is gaat de whisky weer terug. Geeft wel ietsje verlies. Ik heb nog wat kurken liggen en als die niet helemaal naar wens afsluiten wikkel ik er ook wat plastic huishoudfolie omheen todat ik iets beter passends heb gevonden. Die vacuvin kurken werken ook wel, maar ik vraag me af of die wel echt blijvend luchtdicht zijn.
...
De kurk is bijna helemaal bovenaan afgebroken, dus ik denk dat ik met de kurkentrekker nog wel wat houvast zou hebben.
Ik heb voor nu de fles verder afgesloten met het afgebroken deel, en laat het voor vandaag in ieder geval zo. Op de website van Tobermory staat dat je bij een gebroken kurk contact op moet nemen, dus dat heb ik gedaan. Het zou mooi zijn als ze me aan een nieuwe kurk kunnen helpen, want ik zie zo'n Vacuvin-dop niet zo zitten. Ik drink eigenlijk altijd maar één glaasje, dus was van plan om nog wel even met die fles te doen.
Ik heb voor nu de fles verder afgesloten met het afgebroken deel, en laat het voor vandaag in ieder geval zo. Op de website van Tobermory staat dat je bij een gebroken kurk contact op moet nemen, dus dat heb ik gedaan. Het zou mooi zijn als ze me aan een nieuwe kurk kunnen helpen, want ik zie zo'n Vacuvin-dop niet zo zitten. Ik drink eigenlijk altijd maar één glaasje, dus was van plan om nog wel even met die fles te doen.
Niet te hard klagen over kurken, anders krijgen we straks allemaal nepkurk of schroefdoppen van die bottelaarshatsa schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:04:
De kurk is bijna helemaal bovenaan afgebroken, dus ik denk dat ik met de kurkentrekker nog wel wat houvast zou hebben.
Maar zoals andere al zeiden; gewoon even met de kurkentrekker eruit halen. Als dat niet lukt kan je nog een ander trucje proberen. Je drukt de kurk dan door. Vervolgens laat je een stuk touw (of platic/lint, whatever) in de vorm van een lus in de fles zakken. Zorg dat het touw zich om de kurk heen begeeft, en dan omhoog tillen. Klinkt ingewikkeld, maar het lukte mij bij de eerste keer proberen al toen ik een keer een falende kurk had. Nu heb je voortaan ook een reden om kurken te bewaren van flessen die leeg zijn, voor noodgevallen als deze
Nog een bonustip. Als je een fles voor lange tijd laat staan, zorg dan dat je eens in paar weken even de fles op z'n kop houdt. Dan blijft de kurk nat. Uiteraard nooit een whiskyfles op de zijkant bewaren, want dan vergaat de kurk.
Extra bonus, bij het openen eerst altijd de fles op de kop houden en de kurk een paar keer ronddraaien in de hals. Daarmee smeer je de kurk wat. Meestal hoor je dan ook een klein klikje van het loskomen van de kurk in de fles. De ergste weerstand is er dan af ent de kurk gaat er eenvoudig uit, zonder schade.Slight schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:20:
Nog een bonustip. Als je een fles voor lange tijd laat staan, zorg dan dat je eens in paar weken even de fles op z'n kop houdt. Dan blijft de kurk nat. Uiteraard nooit een whiskyfles op de zijkant bewaren, want dan vergaat de kurk.
* Vrijdag gaat nu even zijn flessen omdraaienSlight schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:20:
[...]

O neehoor, ik heb gewoon gevraagd of ze een oplossing hebben/weten voor mijn gebrek aan reservekurk. Ik zal voortaan kurken bewaren, maar ik doe makkelijk een paar jaar met een fles.Slight schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:20:
[...]
Niet te hard klagen over kurken, anders krijgen we straks allemaal nepkurk of schroefdoppen van die bottelaars
Maar zoals andere al zeiden; gewoon even met de kurkentrekker eruit halen. Als dat niet lukt kan je nog een ander trucje proberen. Je drukt de kurk dan door. Vervolgens laat je een stuk touw (of platic/lint, whatever) in de vorm van een lus in de fles zakken. Zorg dat het touw zich om de kurk heen begeeft, en dan omhoog tillen. Klinkt ingewikkeld, maar het lukte mij bij de eerste keer proberen al toen ik een keer een falende kurk had. Nu heb je voortaan ook een reden om kurken te bewaren van flessen die leeg zijn, voor noodgevallen als deze
In dit geval was er extreem weinig kracht nodig om de kurk af te doen breken. Ik heb in ieder geval al de gewoonte om de fles op zijn kop te houden voordat ik hem openmaak, maar niet om de kurk op z'n kop rond te draaien. In dit geval denk ik dat ik dan alsnog de kurk stuk had gedraaid.basmq schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:23:
[...]
Extra bonus, bij het openen eerst altijd de fles op de kop houden en de kurk een paar keer ronddraaien in de hals. Daarmee smeer je de kurk wat. Meestal hoor je dan ook een klein klikje van het loskomen van de kurk in de fles. De ergste weerstand is er dan af ent de kurk gaat er eenvoudig uit, zonder schade.
De Octomore smaakte overigens weer heerlijk
Parafilminhico schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:42:
....en als die niet helemaal naar wens afsluiten wikkel ik er ook wat plastic huishoudfolie omheen todat ik iets beter passends heb gevonden.
Rol van 38 meter, hoeveel flessen heb jij thuis staan?
Ik ben voor. Nepkurk dan. Veel beter dan natuurkurk.Slight schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:20:
[...]
Niet te hard klagen over kurken, anders krijgen we straks allemaal nepkurk of schroefdoppen van die bottelaars
Ja dat doe ik ook, maar niet elke paar weken, daar is mijn verzameling inmiddels te groot voor geworden.Nog een bonustip. Als je een fles voor lange tijd laat staan, zorg dan dat je eens in paar weken even de fles op z'n kop houdt. Dan blijft de kurk nat. Uiteraard nooit een whiskyfles op de zijkant bewaren, want dan vergaat de kurk.

Twee keer per jaar haal ik alles uit de kast en zet ik het even een paar minuten op de kop, om het weer terug in de kast te zetten. Ook goed om je verzameling weer even in handen te krijgen, dan denk je eerder "goh deze fles heb ik al een paar jaar, tijd om open te maken" ipv alleen maar je nieuwste aanwinsten steeds open te trekken.
Wat zijn jullie ervaringen met het bewaren van geopende flessen?Slight schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:20:
[...]
Volgens sommige bronnen op internet, is het wijsheid om geopende flessen maximaal 2 jaar te bewaren. Daarna zou het de smaak (negatief) kunnen beïnvloeden.
Blaauw87 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:47:
[...]
Rol van 38 meter, hoeveel flessen heb jij thuis staan?
:strip_exif()/f/image/ROw5AsMjDeFALGCzOn2b0qEs.jpg?f=fotoalbum_large)
Dicht (maar alles gaat open, ik drink alleen te langzaam):
- GD15
- GD18
- GD distillery manager cask # 1441 (zwarte koker)
- Kavalan Solist Sherry Cask
- Edradour 9yr The Ultimate
- Edradour 12yr cask strength batch 1
- Edradour 12yr Sherry Decanter
- Glengoyne 12yr cask strength for the netherlands
En ja, sommigen heb ik al ja-ren dicht, maar nogmaals, niet omdat het niet open wil maken maar omdat ik te langzaam drink. Dus for the time being parafilm om de hals en dop gedaan.
De rest is allemaal open;
- HP 12yr Viking honour
- Balvenie 14yr Caribbean vaak
- Aberlour Abunadh batch 66
- Laphroaig 10yr
- Glenallachie 15yr
- Edradour 10yr Straight from the cask
- Glendronach 21yr
- Tobermory distillers edition 0,2L
- Ben Nevis limited edition 0,2L
Kep al veel ook weggegeven als samples. De Laphroaig is gelukkig bijna op

Ja, ik denk dat 2 jaar voor een volle c.q. dichte fles wel in de richting zit. Wat overigens niet wil zeggen dat het niet mogelijk is om een fles langer te bewaren. Maar hoe verder het niveau van de fles daalt, hoe meer oxidatie plaatsvindt. Een logisch gevolg van de ratio whisky tot lucht.Diagonaal schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:47:
Wat zijn jullie ervaringen met het bewaren van geopende flessen?
Volgens sommige bronnen op internet, is het wijsheid om geopende flessen maximaal 2 jaar te bewaren. Daarna zou het de smaak (negatief) kunnen beïnvloeden.
Zeker als er minder dan een derde in de fles zit, dan zou ik 'm niet langer dan 6 maanden laten staan. Als er echt nog maar een bodempje in zit dan moet het wel binnen 1-2 maanden gedaan zijn. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de kwaliteit dan steeds harder achteruit gaat. Als kanttekening wel dat het verschilt per fles. Als je 46+ of misschien zelfs vatsterkte whisky hebt dan is het verval weer een stuk minder.
Mijn ervaringen:Diagonaal schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:47:
[...]
Hier heb ik ca 110 flessen staan, waarvan zo'n 25 geopend (schatting). Voor de geïnteresseerden: https://www.whiskybase.com/profile/inhico/collection. Ik koop daarom nog zeer zelden een fles en volg niet alle ontwikklingen meer.
Sommige van die flessen zijn al meer dan 10 jaar geopend. Bij mij staan ca 10 flessen in een woonkamer, de rest op een ongeisoleerde zolder, waaronder ook geopende flessen. En indien aanwezig in bijgeleverde koker/doos. Op die zolder zijn de temperaturen als buiten, alleen wat gedempt.
Tot nog toe gaat dat veelal zonder problemen. Meest voorkomende probleem is het afbreken van de kurk in geopende flessen.
Een enkele keer als er lange tijd nog maar weinig in zit; minder dan een kwart, dan lijkt het wat minder alcoholisch te worden. Zou niet gek zijn als de angels ook hier hun share pakken... Maar voor mij vaak niet merkbaar en ook niet hinderlijk. Zoals @Slight aangeeft: het effect van wat minder alcohol is waarschijnlijk eerder te merken als er al relatief weinig alcohol in zit. Effect op de smaak kan dan nog steeds meevallen.
Een veelgehoorde tip, die mij ook wel logisch lijkt, is de whisky over te gieten in een kleinere fles, met als vuistregel dat de fles voor minimaal een derde tot de helft gevuld moet zijn.
Ik doe dat echter niet (te lui) en ervaar er geen problemen door.
Ongeopende flessen kunnen doorgaans zonder problemen vele (tientallen) jaren worden bewaard zonder achteruitgang. Maar je kunt een keer pech hebben. Dat is mij nog nooit overkomen. Mijn oudste flessen zijn ca 25 jaar oud).
[ Voor 5% gewijzigd door inhico op 15-12-2023 08:06 ]
...
Een Millburninhico schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:02:
[...]
Mijn ervaringen:
Hier heb ik ca 110 flessen staan, waarvan zo'n 25 geopend (schatting). Voor de geïnteresseerden: https://www.whiskybase.com/profile/inhico/collection. Ik koop daarom nog zeer zelden een fles en volg niet alle ontwikklingen meer.
Sommige van die flessen zijn al meer dan 10 jaar geopend. Bij mij staan ca 10 flessen in een woonkamer, de rest op een ongeisoleerde zolder, waaronder ook geopende flessen. En indien aanwezig in bijgeleverde koker/doos. Op die zolder zijn de temperaturen als buiten, alleen wat gedempt.
Tot nog toe gaat dat veelal zonder problemen. Meest voorkomende probleem is het afbreken van de kurk in geopende flessen.
Een enkele keer als er lange tijd nog maar weinig in zit; minder dan een kwart, dan lijkt het wat minder alcoholisch te worden. Zou niet gek zijn als de angels ook hier hun share pakken... Maar voor mij vaak niet merkbaar en ook niet hinderlijk. Zoals @Slight aangeeft: het effect van wat minder alcohol is waarschijnlijk eerder te merken als er al relatief weinig alcohol in zit. Effect op de smaak kan dan nog steeds meevallen.
Een veelgehoorde tip, die mij ook wel logisch lijkt, is de whisky over te gieten in een kleinere fles, met als vuistregel dat de fles voor minimaal een derde tot de helft gevuld moet zijn.
Ik doe dat echter niet (te lui) en ervaar er geen problemen door.
Ongeopende flessen kunnen doorgaans zonder problemen vele (tientallen) jaren worden bewaard zonder achteruitgang. Maar je kunt een keer pech hebben. Dat is mij nog nooit overkomen. Mijn oudste flessen zijn ca 25 jaar oud).
K to the KillaZ
Dank u.
Merendeel heb ik 13-20 jaar geleden gekocht. Veel via Ebay in Duitsland. Ik heb (vrijwel?) nooit meer dan 150€ per fles betaald, meestal aanzienlijk minder. (Zou overigens met alle inflatie nu toch al wel zo'n 250€ zijn, denk ik).
Één fles was duurder destijds ca €260 en dat is een Glen Grant (32yo) uit 1972. En dat is tegelijkertijd de lekkerste whisky die ik ooit heb geproefd.
Mijn andere favorieten zijn de Convalmore 28yo en de Tomatin 42yo. Van beide heb ik naast een aangebroken fles nog een volle staan. Dat stemt mij tevreden....
...
Ik ben het eens met @inhico , zo sta ik er ook in. De Scotch Test Dummies hebben een best redelijk mini onderzoekje gedaan dat hier mee te maken heeft: YouTube: Conclusion! 5 Year Gassing Experiment on Scotch!Diagonaal schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:47:
[...]
Ik merk met de paar 40% whiskies die ik heb dat er veel sneller die fletsheid ontstaat dan bij 46% of hoger whiskies, zelfs bij kleine bodempjes.
Omdat ik het zekere voor het onzekere wil nemen, gebruik ik oude sample flesjes om restjes whisky in te bewaren en kieper ik de restjes daarvan in een passende infinity bottle (1 semi-peated, 1 bourbon barrel invloed en 1 sherried).
Zojuist onderstaande video gekeken van het Youtube-kanaal Whisky Tales, en ik wilde hem ook hier met jullie delen want ik vond hem ontzettend verhelderend.
e: Vergeten te vermelden, deze man is whisky-kenner maar werkt ook voor Signatory, dus heeft ook insider-inzicht in de markt.
Het gaat over dat de whisky-zeepbel aan het klappen is, of eigenlijk al geklapt is. De markt zit op slot. Hij noemt een aantal zaken die volgens hem gerelateerd zijn. Blends en blended malts doen het slecht. Er zijn grote kortingen bij de Britse online-retailers omdat ze cashflow nodig hebben en van hun voorraad afmoeten. De markt is verzadigd met te veel special releases die te veel kosten en mensen kopen ze niet meer. Allerlei special releases die normaal binnen no-time uitverkocht waren blijven nu op de schappen staan. Importeurs bestellen steeds minder. (In Azië zou zelfs de prijs van Macallan gedaald zijn omdat er zoveel overstock is.) Nu gaat het nog goed omdat het kersttijd is en mensen meer geld hebben en kadootjes kopen, maar dat het vanaf volgend jaar erg lastig gaat worden. Interessant vond ik ook dat hij specifiek nog Murray McDavid noemt als een partij die nu op een segment richt waar nog wel geld te verdienen is.
En dat Signatory zelf dat ook gaat doen volgend jaar met hun 100-proof serie.
Oké genoeg gekletst, er is nog veel meer dus ga zelf de video maar kijken.
Ik vond hem erg interessant.
Enig nadeel, de video is in het Duits. Ik vond hem goed te verstaan maar hij praat wat snel. (Je kan evt. automatische ondertitels gebruiken of de video op 0,75x snelheid zetten als je moeite hebt met Duits verstaan.)
e: Vergeten te vermelden, deze man is whisky-kenner maar werkt ook voor Signatory, dus heeft ook insider-inzicht in de markt.
Het gaat over dat de whisky-zeepbel aan het klappen is, of eigenlijk al geklapt is. De markt zit op slot. Hij noemt een aantal zaken die volgens hem gerelateerd zijn. Blends en blended malts doen het slecht. Er zijn grote kortingen bij de Britse online-retailers omdat ze cashflow nodig hebben en van hun voorraad afmoeten. De markt is verzadigd met te veel special releases die te veel kosten en mensen kopen ze niet meer. Allerlei special releases die normaal binnen no-time uitverkocht waren blijven nu op de schappen staan. Importeurs bestellen steeds minder. (In Azië zou zelfs de prijs van Macallan gedaald zijn omdat er zoveel overstock is.) Nu gaat het nog goed omdat het kersttijd is en mensen meer geld hebben en kadootjes kopen, maar dat het vanaf volgend jaar erg lastig gaat worden. Interessant vond ik ook dat hij specifiek nog Murray McDavid noemt als een partij die nu op een segment richt waar nog wel geld te verdienen is.
Oké genoeg gekletst, er is nog veel meer dus ga zelf de video maar kijken.
Enig nadeel, de video is in het Duits. Ik vond hem goed te verstaan maar hij praat wat snel. (Je kan evt. automatische ondertitels gebruiken of de video op 0,75x snelheid zetten als je moeite hebt met Duits verstaan.)
[ Voor 4% gewijzigd door mace op 16-12-2023 14:36 ]
Dank je @mace ! Ik hoorde ook al van Whisky Tales en was benieuwd er naar te luisteren (nog steeds, ondanks het Duits) maar je samenvatting is heel behulpzaam. Ik ben benieuwd en kan me er veel bij voorstellen. Dit is een beetje een whisky-aanleunend onderwerp, dus zal er zelf niet te veel op doorgaan, maar de continuerende financiële malaise zal er niet bij gaan helpen.mace schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:10:
Zojuist onderstaande video gekeken van het Youtube-kanaal Whisky Tales, en ik wilde hem ook hier met jullie delen want ik vond hem ontzettend verhelderend.
Het gaat over dat de whisky-zeepbel aan het klappen is, of eigenlijk al geklapt is. De markt zit op slot. Hij noemt een aantal zaken die volgens hem gerelateerd zijn. Blends en blended malts doen het slecht. Er zijn grote kortingen bij de Britse online-retailers omdat ze cashflow nodig hebben en van hun voorraad afmoeten. De markt is verzadigd met te veel special releases die te veel kosten en mensen kopen ze niet meer. Allerlei special releases die normaal binnen no-time uitverkocht waren blijven nu op de schappen staan. Importeurs bestellen steeds minder. (In Azië zou zelfs de prijs van Macallan gedaald zijn omdat er zoveel overstock is.) Nu gaat het nog goed omdat het kersttijd is en mensen meer geld hebben en kadootjes kopen, maar dat het vanaf volgend jaar erg lastig gaat worden. Interessant vond ik ook dat hij specifiek nog Murray McDavid noemt als een partij die nu op een segment richt waar nog wel geld te verdienen is.En dat Signatory zelf dat ook gaat doen volgend jaar met hun 100-proof serie.
Oké genoeg gekletst, er is nog veel meer dus ga zelf de video maar kijken.Ik vond hem erg interessant.
[YouTube: Warum die Scotch Whisky Blase schon geplatzt ist]
Ik kijk uit naar de kopersmarkt op de veilingssites, waar we eindelijk die opgespaarde 'investeerwhisky' gaan vinden voor onder de aankoopprijs. Wensdenken waarschijnlijk, maar een man kan dromen..
Heb mezelf een kerstcadeau besteld bij collega:
Botteling in samenwerking met Murray McDavid, een 26 jarige Glenmorangie met een finish van 7 jaar op een koval bourbon vat. Dit is een echte mooie smaakbom geworden die is gebottled op vatsterkte (48.9%)maar 45 flessen op is op.
Ben benieuwd, dit zou het snoepje gaan worden:
:strip_exif()/f/image/CbKPU9JulGY2FRa9LC6leiZs.jpg?f=fotoalbum_large)
Botteling in samenwerking met Murray McDavid, een 26 jarige Glenmorangie met een finish van 7 jaar op een koval bourbon vat. Dit is een echte mooie smaakbom geworden die is gebottled op vatsterkte (48.9%)maar 45 flessen op is op.
:strip_exif()/f/image/CbKPU9JulGY2FRa9LC6leiZs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jtoTacZvcFnCtjuThemlAnN9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 57% gewijzigd door Jthem op 16-12-2023 23:43 ]
Dit is echt een snoepje, zo'n whisky waar je de hele avond mee kan zitten. Geniet er van!Jthem schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:22:
Heb mezelf een kerstcadeau besteld bij collega:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je hem geproefd? Volgens mij is er een sample fles naar die slijter toe gegaan.
K to the KillaZ
Nee, niet geproefd maar de collega van mij wel en qua smaak geloof ik hem blindelings. Dus gaat mooi in de kast even mooi wezen en over paar jaar weer van genieten.. Vind hem wel donker voor een bourbon vat? Weet je daar toevallig iets van @KillaZ ?KillaZ schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:27:
[...]
Dit is echt een snoepje, zo'n whisky waar je de hele avond mee kan zitten. Geniet er van!
Heb je hem geproefd? Volgens mij is er een sample fles naar die slijter toe gegaan.
[ Voor 4% gewijzigd door Jthem op 17-12-2023 15:32 ]
Niets speciaals hoor, koval zelf is als ik het niet verkeerd heb al vrij donker. Dat betekent dat die mannen uit Chicago al een vrij actief vat gebruiken.Jthem schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:32:
[...]
Nee, niet geproefd maar de collega van mij wel en qua smaak geloof ik hem blindelings. Dus gaat mooi in de kast even mooi wezen en over paar jaar weer van genieten.. Vind hem wel donker voor een bourbon vat? Weet je daar toevallig iets van @KillaZ ?
Alle Koval finishes van McMd hebben dit kleurtje wel
K to the KillaZ
Ben erg benieuwd in ieder geval! Wel mooie aanwinst denk ik(als ik hem krijg) collega is enthousiast erover dus leek mij nog mooie eindejaarskoop.KillaZ schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:28:
[...]
Niets speciaals hoor, koval zelf is als ik het niet verkeerd heb al vrij donker. Dat betekent dat die mannen uit Chicago al een vrij actief vat gebruiken.
Alle Koval finishes van McMd hebben dit kleurtje wel
Nu de Invergordon 36 jaar van whiskydudes in het glaasje, voor een graan een heerlijke whisky. Maar met graan is en blijft je houdt ervan of niet.
Zo, mijn whisky-hobby-kast maar eens goed bijgevuld. Bleef iedere keer maar een flesje kopen, en dat schiet niet echt op. De basisvoorraad bestaat uit:
Caol Ila 12y/o
Ardbeg corryvreckan
Laphroaig PX cask
Laphroaig Select
Amrut Cask strength (62%...)
Fryske Hynder Port finish
Craigellaghie 13 y/o
The Chita Distillers reserve
Torabhaig Allt Glean
Kan ik voorlopig weer even vooruit. Binnenkort weer eens kijken naar wat exclusievere dingen, maar voor nu is het geld even op.
Caol Ila 12y/o
Ardbeg corryvreckan
Laphroaig PX cask
Laphroaig Select
Amrut Cask strength (62%...)
Fryske Hynder Port finish
Craigellaghie 13 y/o
The Chita Distillers reserve
Torabhaig Allt Glean
Kan ik voorlopig weer even vooruit. Binnenkort weer eens kijken naar wat exclusievere dingen, maar voor nu is het geld even op.
HENG HENG
Weet iemand of de Laphroaig 10yo ooit is gebotteld op een ander percentage dan 40%? En dan bedoel ik niet de cask strength batches, maar gewoon de "standaard" botteling.
Als ik op whiskybase voor je kijk zie ik dat hij op 43% is geweest. Zie je bij Aberlour ook, heb nog een 16 year staan met 43% maar is ook naar 40 gegaan...basmq schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:53:
Weet iemand of de Laphroaig 10yo ooit is gebotteld op een ander percentage dan 40%? En dan bedoel ik niet de cask strength batches, maar gewoon de "standaard" botteling.
De Amerikaanse versie is standaard 43%.basmq schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:53:
En er zijn van die oude 20 cl flacons die ook op die sterkte zijn gebotteld. Behalve die 3% extra is dat nog de "ouderwetse" laphroaig. Het medicinale is nog sterker aanwezig. Af en toe kom je ze nog op Catawiki ofzo tegen.
Een drietal flessen voor de feestdagen (ben alvast begonnen
)
Naast de Glenfarclas 2010 Christmas Edition van vorig jaar een Loch Lomond 18 met een finish op Toscaanse wijnvaten en de Arran Amarone Cask Finish
Die Loch Lomond is echt een aanrader, snoepje met lichte peat
Maar of ie 150 euro waard is? Prijs bij release was <100 euro...
De Arran wat simpeler maar goed spul en ook fijn om te delen met de minder ervaren whisky drinker
Naast de Glenfarclas 2010 Christmas Edition van vorig jaar een Loch Lomond 18 met een finish op Toscaanse wijnvaten en de Arran Amarone Cask Finish
Die Loch Lomond is echt een aanrader, snoepje met lichte peat
Maar of ie 150 euro waard is? Prijs bij release was <100 euro...
De Arran wat simpeler maar goed spul en ook fijn om te delen met de minder ervaren whisky drinker
Vandaag de Linkwood 13 uncharted " Peaches " opzij laten leggen, klinkt als een heerlijk fruitig perzik whiskytje afgewerkt op rode wijnvaten. Klinkt in ieder geval erg goed. Combinatie Linkwood en wijnvat denk ik dat dat goed combineert.
[ Voor 15% gewijzigd door Jthem op 21-12-2023 18:09 ]
Dat klinkt goed ja! Maar is ie ook 100+ euro goed? Hoe komt zo'n prijs tot stand?
Ik ga kijken voor een sample..
Ik kan je er niks over vertellen anders dan dat hij bij drankgigant meer dan 10 euro goedkoper is...BramD12 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:44:
Wie heeft er ervaring met Ezra Brooks Whiskey? Ik kwam deze hier tegen https://www.casanumber7.n...entucky-straight-whiskey/ en zit te overwegen om deze te bestellen. Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen en aanbevelingen
Verder advies zou zijn; kijk een paar reviews op youtube, er staan er redelijk wat op over deze bourbon.
Dit zijn helaas wel de prijzen voor een indie Linkwood van deze leeftijd op een finish zoals deze.Herzeleid schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:01:
Dat klinkt goed ja! Maar is ie ook 100+ euro goed? Hoe komt zo'n prijs tot stand?
Beetje wij van WC eend, maar ik zie dat whiskysite de nieuwe lading Explorations heeft gepubliseerd, daar zitten hele fijne drams tussen die iets vriendelijker voor je pinpas zijn.
K to the KillaZ
Die Dalrymple 12 port, ben wel fan van goede port cask maar Dalrynple zegt mij helemaal niets. Wat kan je daarover zeggen @KillaZKillaZ schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:54:
[...]
Dit zijn helaas wel de prijzen voor een indie Linkwood van deze leeftijd op een finish zoals deze.
Beetje wij van WC eend, maar ik zie dat whiskysite de nieuwe lading Explorations heeft gepubliseerd, daar zitten hele fijne drams tussen die iets vriendelijker voor je pinpas zijn.
Dalrymple is Ailsa Bay. In dit geval de niet geturfde versie. Je krijgt een drammetje met oranje fruit die wat scherp op de tong is bij de eerste slok. De afdronk is waar de port naar voren komt, rood fruit overheerst daar.
Hele leuke fles, het jongere broertje was vorig jaar vrij populair op festivals.
Hele leuke fles, het jongere broertje was vorig jaar vrij populair op festivals.
K to the KillaZ
Jammer.. Ik dacht aan de Flora&Fauna release van 45 euro maar ik snap dat het geen eerlijke vergelijking isKillaZ schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:54:
[...]
Dit zijn helaas wel de prijzen voor een indie Linkwood van deze leeftijd op een finish zoals deze.
Ik zie naast de Explorations ook een 17yo blended malt sherry of port finish staan van Hart Brothers, interessant!
Die port blend is geweldig, maar wel heel veel port invloed gehad. Als je er van houdt echt dikke prima.Herzeleid schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:19:
[...]
Jammer.. Ik dacht aan de Flora&Fauna release van 45 euro maar ik snap dat het geen eerlijke vergelijking is
Ik zie naast de Explorations ook een 17yo blended malt sherry of port finish staan van Hart Brothers, interessant!
Jammer genoeg willen ze bij HB nooit vertellen wat er in zit.
K to the KillaZ
Die 17 port blend heb ik vorig jaar nog bij wsite gekocht voor 50 euro. De vorige editie dan. Vond hem wel flink omhoog gegaan.Herzeleid schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:19:
[...]
Jammer.. Ik dacht aan de Flora&Fauna release van 45 euro maar ik snap dat het geen eerlijke vergelijking is
@KillaZ Ja ben me nog licht aan bedenken om die bij de Linkwood te nemen maar wacht even nieuwe jaar af. Kijken wat nieuwe aanbiedingen enz zijn en wat eventueel nog uitkomt.
De 17 jarige port blend was vorig jaar oktober 63eu, dus met 27% is ‘ie idd aardig gestegen in prijs 😮
Verwijderd
Voor de feestdagen vier flessen whisky gehaald. Korting bij Gall en Gall. Ik drink al sinds 2009 whisky, vodka, rum en bier. De jaren daarvoor dronk ik bier en amaretto.
Dit topic ga ik in de gaten houden.
WelkomVerwijderd schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:24:
Voor de feestdagen vier flessen whisky gehaald.
….
Verwijderd
Bushmills, Johnnie Walker, Tenjaku en Tamnavulin.
De Bushmills is de oudste Distillery van de wereld met jaar 1608.
Mijzelf op deze getrakteerd. Gisteravond een eerste glas ingeschonken, lekkere sherry bom hoor!
:strip_exif()/f/image/5ZTc2ycSTfYcugdnPRuGJOkI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door correcto op 23-12-2023 12:45 . Reden: Foto verkleind ]
Hier gaat Ralfy toch heel goed op? Zijn de prijzen al flink aan het stijgen?correcto schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:39:
Mijzelf op deze getrakteerd. Gisteravond een eerste glas ingeschonken, lekkere sherry bom hoor!
[Afbeelding]
Kan kloppen, had hem misschien met de 10% of 15% korting gekocht. Aardige stijging zo.terror-oehoe schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:14:
De 17 jarige port blend was vorig jaar oktober 63eu, dus met 27% is ‘ie idd aardig gestegen in prijs 😮
Ja, klopt. Maar niet alleen hij. Paar reviews van gezien en afgaande hierop leek het me een mooie whisky voor de Kerst. En dit is voor deze leeftijd relatief betaalbaar, maar alsnog €150.olafmol schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:53:
[...]
Hier gaat Ralfy toch heel goed op? Zijn de prijzen al flink aan het stijgen?
Ik wacht even af... Een goede port finish kan ik zeker waarderen maar het was de prijs die het zo aantrekkelijk maakte. Jammer dat de blend onbekend is.. en hoe goed zijn de vaten geweest als de finish zo nadrukkelijk aanwezig is?Jthem schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:59:
[...]
Kan kloppen, had hem misschien met de 10% of 15% korting gekocht. Aardige stijging zo.
De cask strenght Speyburn 10 op port pipes van HB was heel mooi maar niet meer te krijgen.
Zag een Tomatin op port pipes maar die moet 100 euro kosten.
Klopt, Speyburn HB was een heerlijke fles! Heb er gelukkig toen ik hem geproefd had meteen 2e fles van gekocht voor over paar jaar nog een keer open te reitenHerzeleid schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:02:
[...]
Ik wacht even af... Een goede port finish kan ik zeker waarderen maar het was de prijs die het zo aantrekkelijk maakte. Jammer dat de blend onbekend is.. en hoe goed zijn de vaten geweest als de finish zo nadrukkelijk aanwezig is?
De cask strenght Speyburn 10 op port pipes van HB was heel mooi maar niet meer te krijgen.
Zag een Tomatin op port pipes maar die moet 100 euro kosten.

@correcto prachtige spirit, dit moet een snoepje zijn! Mocht je het nog niet weten: onafhankelijk heet het een Knockdu, dus mocht je dit lekker vinden houd je ogen daar voor open.
@Herzeleid @Jthem dit is een hele andere blend dan de fles van bijna 2 jaar terug alweer. Reden is dat ze geen vaten hadden liggen die de kwaliteit konden evenaren van de eerste batch.
De prijsstijging is helaas in deze markt reëel, de jongste whisky in deze blend is 17 jaar, dan ben je tegenwoordig al aan de beurt. Als je een koopje wil met oude whisky dan ga je richting een coastal Embrace. Misschien heeft @mace hem al geopend?
@Herzeleid @Jthem dit is een hele andere blend dan de fles van bijna 2 jaar terug alweer. Reden is dat ze geen vaten hadden liggen die de kwaliteit konden evenaren van de eerste batch.
De prijsstijging is helaas in deze markt reëel, de jongste whisky in deze blend is 17 jaar, dan ben je tegenwoordig al aan de beurt. Als je een koopje wil met oude whisky dan ga je richting een coastal Embrace. Misschien heeft @mace hem al geopend?
K to the KillaZ