Hahahah geweldig @KillaZ even dat balletje opgooien, maar ben wel van mening dat slijters niet zomaar iets kunnen zeggen dat het bv Macallan of Glenlivet is. Moet toch uiteraard ergens op gebaseerd zijn.
@KillaZ Ik denk haast wel dat je ergens gelijk zit hoor, maar ik snap wel het stukje (M)isleiding die het oproept, de site van de slijterij geeft al een richting wat het is, wellicht heel slim van de slijter want hey maccalan voor zo'n prijs! Marketing erachter snap ik heel goed.
Nou maakt mij het niet uit want smaak is baas maar secret speyside is dan misschien iets netter.
Nou maakt mij het niet uit want smaak is baas maar secret speyside is dan misschien iets netter.
Precies, daarom moet je vooral niet denken: "Oh ik heb een Macallan voor <50 euro!!!??!"Jeffrey1908 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:46:
@KillaZ Ik denk haast wel dat je ergens gelijk zit hoor, maar ik snap wel het stukje (M)isleiding die het oproept, de site van de slijterij geeft al een richting wat het is, wellicht heel slim van de slijter want hey maccalan voor zo'n prijs! Marketing erachter snap ik heel goed.
Nee, ga gewoon uit van een leuke Speysider die een allemans vriend is (al vond ik de vorige batch meer een zomer whisky) of een dikke Sherry bom die je een bek vol met whisky geeft (17 en 18 jaar oude versies) en je hebt echt hele leuke whisky in je glas.
Wat eigenlijk ook weer ironisch is, had er namelijk echt "macallan" op gestaan waren ze 2, misschien wel 3 keer zo duur geweest voor dezelfde whisky.
K to the KillaZ
Geheel mee eens en ik begrijp je. Mocht iemand nou echt eens op schoot zijn gekropen bij het team van SIgnatory die dat vat heeft gebotteld, post het dan hier op Tweakers om dit mysterie eens en voor altijd op te lossenKillaZ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:32:
[...]
@Bambi105 nogmaals, het zou best Macallan kunnen zijn en ook hier is de manier van omschrijven niet verkeerd: "Speyside distillery, often referred to as “Speyside (M),” which, for those in the know, means Macallan."
Klopt, Macallan wordt in Speyside gemaakt en kan op deze manier omschreven worden. Maar een 13 jaar oude voor 50 pond?
Iemand is daar vergeten om geld te verdienen
De enige die dat doen en kunnen is de fam. van Wees, dus daar kan ik je niet bij helpenBambi105 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:59:
[...]
Geheel mee eens en ik begrijp je. Mocht iemand nou echt eens op schoot zijn gekropen bij het team van SIgnatory die dat vat heeft gebotteld, post het dan hier op Tweakers om dit mysterie eens en voor altijd op te lossen
K to the KillaZ
Recent weer een jaartje ouder geworden dus weer een tweetal flessen mogen ontvangen.
Allereerst de Nikka Days, waarbij mij met name opviel hoe helder en zacht deze van kleur is in een glas.
Nu heb ik deze al langer op het oog in het kader van proberen. Echter nooit de stap gezet om hem te kopen dus een welkome verrassing. De beweerde smaken, peer,noten,vanille, haal ik er deels wel uit. Met name de vanille, een zachte wat zoetige smaak bij het drinken. Al met al dus geen verkeerde whisky, maar tevens ook niet heel bijzonder.
Als tweede kwam er een fles Suntory Toki uit het cadeau papier met de typerende baksteen vorm fles. Wederom een Japanner maar wel een met veel sterkere en kruidigere smaak en afdronk. Eigenlijk totaal het tegenovergestelde van de Nikka.
Allereerst de Nikka Days, waarbij mij met name opviel hoe helder en zacht deze van kleur is in een glas.
Nu heb ik deze al langer op het oog in het kader van proberen. Echter nooit de stap gezet om hem te kopen dus een welkome verrassing. De beweerde smaken, peer,noten,vanille, haal ik er deels wel uit. Met name de vanille, een zachte wat zoetige smaak bij het drinken. Al met al dus geen verkeerde whisky, maar tevens ook niet heel bijzonder.
Als tweede kwam er een fles Suntory Toki uit het cadeau papier met de typerende baksteen vorm fles. Wederom een Japanner maar wel een met veel sterkere en kruidigere smaak en afdronk. Eigenlijk totaal het tegenovergestelde van de Nikka.
Even voor de "leek" hier...KillaZ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:09:
[...]
De enige die dat doen en kunnen is de fam. van Wees, dus daar kan ik je niet bij helpen
van Wees is toch "The Ultimate" en niet "Signatory"?
Of bedoel je dat anders?
[ Voor 4% gewijzigd door Thasaidon op 08-01-2025 18:44 ]
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
Klopt Signatory is niet van Wees, maar denk dat er gedoeld word op de contacten en kennis van zaken door van Wees. Signatory is van Edradour dacht ik of andersom.Thasaidon schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:39:
[...]
Even voor de "leek" hier...
Of bedoel je dat anders?

Wel leuk die opschudding over Macallan wel of niet er is direct weer volop leven in het topic.
[ Voor 10% gewijzigd door Jeffrey1908 op 08-01-2025 19:28 ]
Inderdaad andersom: Edradour is van Signatory, sinds ik meen 2002. Van Wees heeft altijd goede contacten gehad met Andrew Symington van Signatory.Jeffrey1908 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:23:
[...]
Klopt Signatory is niet van Wees, maar denk dat er gedoeld word op de contacten en kennis van zaken door van Wees. Signatory is van Edradour dacht ik of andersom.
Wel leuk die opschudding over Macallan wel of niet er is direct weer volop leven in het topic.
...
Van Wees importeert Signatory voor NLThasaidon schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:39:
[...]
Even voor de "leek" hier...
Of bedoel je dat anders?
K to the KillaZ
En hun The Ultimate bottelingen zijn van Signatory vaten, als ik me niet vergis.
[ Voor 0% gewijzigd door Bambi105 op 08-01-2025 20:59 . Reden: Grammatica ]
https://www.dramface.com/...herlover-100-proof-series
Laat dit artikel nou exact gaan over de Signatory M en de algemene praktijken van Signatory. Ze komen er niet goed vanaf, als ik het zo lees van een business insider.
En een zeer positieve review van een James Eadie Mannochmore (toeval?)
Laat dit artikel nou exact gaan over de Signatory M en de algemene praktijken van Signatory. Ze komen er niet goed vanaf, als ik het zo lees van een business insider.
Dat zou verklaren waarom ik van beide nog nooit een "miskoop" heb gehadBambi105 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:57:
[...]
En hun The Ultimate bottelingen zijn van Signatory vaten, als ik me niet vergis.
Nog nooit een miskoop wil ik niet zeggen maar van beide ben ik wel erg positief, de meeste indies die ik heb komen denk ik ook van deze 2 partijen, The ultimate heeft heel vaak een leuke prijs kwaliteitverhouding, en Signatory heeft wel wat duurdere leuke whisky's maar ook voor de wat goedkopere onder de 75 euro vind ik vaak wel iets leuks of intressants.Thasaidon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:16:
[...]
Dat zou verklaren waarom ik van beide nog nooit een "miskoop" heb gehad
Mooie vondst.Bambi105 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:50:
Tja, de schrijver van dat artikel heeft ook wel een wat romantische blik op wat de (whisky)wereld zou moeten zijn. Het is gewoon big business en de praktijken van Signatory zijn niets bijzonders in welke bedrijfstak dan ook. Uiteindelijk is het gewoon een bedrijf wat geld wil verdienen. Als je daar niet aan wil bijdragen moet je daar niets kopen. Er zijn genoeg alternatieven.
En nee, ik ben zeker geen fan van Signatory: veel geproefd (want veel relatief betaalbare bottelingen), maar nooit iets echts bijzonders gehad.
Disclaimer: laatste Signatory die ik heb gedronken is al een aantal jaar geleden: een Macallan 13yo een sherrybom, maar met naar mijn mening teveel zwavel.
...
Oeh! Dat is nou eens een interessante read in de nitty gritty details van de marktBambi105 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:50:
De opmerking over importeurs en hun marges in de comments is ook wel interessant.
En tja, of een merk wel of niet zichtbaar is, je kunt het ook zien als “we laten het product voor zichzelf spreken, en zo houden we de kosten laag”. Het blijft een fascinerende markt, en zoals altijd, als er veel geld in het spel is of komt, dan worden mensen ook soms nogal vreemd in hun gedrag.
Waarom de (M)? Omdat Macallen beter verkoopt? Of Mannochmore? Is dat misleiding?
SV gebruikt ook de termen Secret Speyside of Unnamed Speyside, daar komt geen letter bij kijken..
SV gebruikt ook de termen Secret Speyside of Unnamed Speyside, daar komt geen letter bij kijken..
Omdat marketing nou eenmaal een (goedbetaald) vak is.Herzeleid schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:17:
Waarom de (M)? Omdat Macallen beter verkoopt? Of Mannochmore? Is dat misleiding?
Secret Speyside kan natuurlijk van alles zijn, als dat een distillery is zonder echte vraag (zoals Macallan dat wel heeft) en je hebt een vat zonder merkrecht, is secret speyside gewoonweg makkelijk.
Cane & Grain (de bottelaar, niet de winkel in NL) deed dat mooi met Highland Park: Vat was zonder merkrecht gekocht. Dan zetten we er toch gewoon "Distilled at Highland Park" op? Dat risico namen ze, ipv er "Orkney" op te zetten. Ook wel mooi.
De laatste Murray McDavid had ook zo'n grapje: King of Casks wat gewoon een teaspooned Balvenie was. Wat staat er achterop het label? "From the distillery that brings you the famous "DoubleWood" whisky.
Goh, wat zou dat nou zijn

[ Voor 61% gewijzigd door KillaZ op 09-01-2025 11:29 ]
K to the KillaZ
Door al die reacties ben ik toch ook wel benieuwd hoe het nou precies zit. Maar het zal weinig invloed gaan hebben op hoe ik de gekochte whisky ga beleven, of dat nou een (M)=macallan of (M)=Mannochmore of (M)=Mortlach is. Mannochmore heb ik overigens 1x gehad van de Flora & Fauna serie, die was wel erg bloemig en heel licht. Vrij weinig smaak in mijn herinnering.
Hij komt zodrek binnen, dus ik zal eens op de etiketten gaan rondneuzen, maar stiekem is het ergens wel leuk, die "verrassing" van het niet-weten. Voor 47,95 kan dat, maar voor 249 euro vind ik het een te hoog bedrag om niet te weten wat het is. In ieder geval voor 47,95 kan niet veel misgaan, en indien wel, dan is dat prima te behappen.
Ik zal mijn smaaknotities t.z.t. geven.
EDIT:
:strip_exif()/f/image/Tyicabq2JJcUP7MTwusvR2ML.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O6Y6rczXZYY06dhxxZwo9cpG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aHvonahWeNngwkVfTlfsXFoC.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet echt veel meer info....
Het wordt wel tijd voor een nieuwe telefoon zeg, want hij legt de kleuren niet zo goed vast. Hij is in ieder geval lichter dan de Glengoyne 12yr limited edition (ook 1st fill sherry) en neigt eerder iets meer naar oranje/bruin. De Glengoyne is meer rood/bruin:
Hij komt zodrek binnen, dus ik zal eens op de etiketten gaan rondneuzen, maar stiekem is het ergens wel leuk, die "verrassing" van het niet-weten. Voor 47,95 kan dat, maar voor 249 euro vind ik het een te hoog bedrag om niet te weten wat het is. In ieder geval voor 47,95 kan niet veel misgaan, en indien wel, dan is dat prima te behappen.
Ik zal mijn smaaknotities t.z.t. geven.
EDIT:
:strip_exif()/f/image/Tyicabq2JJcUP7MTwusvR2ML.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O6Y6rczXZYY06dhxxZwo9cpG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aHvonahWeNngwkVfTlfsXFoC.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet echt veel meer info....
Het wordt wel tijd voor een nieuwe telefoon zeg, want hij legt de kleuren niet zo goed vast. Hij is in ieder geval lichter dan de Glengoyne 12yr limited edition (ook 1st fill sherry) en neigt eerder iets meer naar oranje/bruin. De Glengoyne is meer rood/bruin:
:strip_exif()/f/image/qz58WtQd9XE6Vg2Wrdj0QLY2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 57% gewijzigd door Deathchant op 09-01-2025 15:05 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Even een quick and dirty teardown van vatnummers (d.m.v. whiskybase) voor de "verheldering" van de discussie. Op basis van de vatnummers kan wel gesteld worden dat de vaten vanuit de Edrington groep komen, dus Mannochmore zou onwaarschijnlijk zijn. Het lijkt erop dat de codering is gebaseerd op groep/distileerderijnummer/vattypenummer/vatnummer, maar dit is niet helemaal sluitend.
DRU17 Edrington group casks
A6 Highland Park
A10 Macallan
A16 Glenrothes
A19 Glenrothes
Cask type:
A62 Hogshead
A63 first fill sherry (of sherry hogshead?)
A65 2nd fill sherry
A67 hogshead?
A106 sherry
A167 Olorosso
A190 refill sherry
A194 bourbon
A195 bourbon
In ieder geval wordt alleen A10X aangeduid met een M op het etiket, de anderen hebben geen M of wel specfiek Glenrothes benoemd. Zo ook A6X waarbij HP op het etiket staat (of ze bedoelen dan Hold Pultenely)
Whisky blijft een comodity, het kan best zo zijn dat Signatory gewoon snel deze wil omzetten. Dat het toevallig uit de Macallan distileerderij komt maakt qua prijs misschien niet eens zoveel uit. Signatory heeft in het verleden ook zat dingen gebotteld als "no name" en goedkoop of als zeer jong, waar ook prestigieuzere distilleerderijen in zijn gegaan. Zoals de Vintage Island/Islay/Skye*/Lowland/Highland/Campbeltown-reeks(*=Talisker) en ook los Springbank (1997). De Talisker hadden ze gerust nog langer kunnen laten liggen, maar misschien was er het een en ander vastgelegd in een contract met Diageo.
A6 Highland Park
A10 Macallan
A16 Glenrothes
A19 Glenrothes
Cask type:
A62 Hogshead
A65 2nd fill sherry
A67 hogshead?
A106 sherry
A167 Olorosso
A190 refill sherry
A194 bourbon
A195 bourbon
In ieder geval wordt alleen A10X aangeduid met een M op het etiket, de anderen hebben geen M of wel specfiek Glenrothes benoemd. Zo ook A6X waarbij HP op het etiket staat (of ze bedoelen dan Hold Pultenely)
Whisky blijft een comodity, het kan best zo zijn dat Signatory gewoon snel deze wil omzetten. Dat het toevallig uit de Macallan distileerderij komt maakt qua prijs misschien niet eens zoveel uit. Signatory heeft in het verleden ook zat dingen gebotteld als "no name" en goedkoop of als zeer jong, waar ook prestigieuzere distilleerderijen in zijn gegaan. Zoals de Vintage Island/Islay/Skye*/Lowland/Highland/Campbeltown-reeks(*=Talisker) en ook los Springbank (1997). De Talisker hadden ze gerust nog langer kunnen laten liggen, maar misschien was er het een en ander vastgelegd in een contract met Diageo.
Waar/hoe vind je die vatnummers?il-Principe schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:17:
Even een quick and dirty teardown van vatnummers (d.m.v. whiskybase) voor de "verheldering" van de discussie. Op basis van de vatnummers kan wel gesteld worden dat de vaten vanuit de Edrington groep komen, dus Mannochmore zou onwaarschijnlijk zijn. Het lijkt erop dat de codering is gebaseerd op groep/distileerderijnummer/vattypenummer/vatnummer, maar dit is niet helemaal sluitend.
A6 Highland Park
A10 Macallan
A16 Glenrothes
A19 Glenrothes
Cask type:
A62 Hogshead
A65 2nd fill sherry
A67 hogshead?
A106 sherry
A167 Olorosso
A190 refill sherry
A194 bourbon
A195 bourbon
Scherp! Ik ken de DRU17 aanduiding vaak van de orkney inderdaad dus Highland Park, dat het ook gelinkt kon zijn aan Macallan of Glenrothes wist ik niet.il-Principe schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:17:
A6 Highland Park
A10 Macallan
A16 Glenrothes
A19 Glenrothes
Cask type:
A62 Hogshead
A65 2nd fill sherry
A67 hogshead?
A106 sherry
A167 Olorosso
A190 refill sherry
A194 bourbon
A195 bourbon
Met de termen "Signatory DRU" c.q. "Signatory DRU17" als zoekitem (maar wel met de Classic Search) op Whiskybase. Dan krijg je een mooi lijstje met de DRU's van de vatnummers. De zoekfunctie is zodanig slecht dat met DRU, DRU17 er niet uitkomt maar wel DRU 17. In de nieuwe zoekfunctie werkt het niet.
Signatory DRU geeft 53 hits en DRU17 geeft 66 hits. Ultimate geeft respectievelijk 8 en 3 hits.
Excuses maar dit is volledige hocus pocus voor mijil-Principe schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:55:
[...]
Met de termen "Signatory DRU" c.q. "Signatory DRU17" als zoekitem (maar wel met de Classic Search) op Whiskybase. Dan krijg je een mooi lijstje met de DRU's van de vatnummers. De zoekfunctie is zodanig slecht dat met DRU, DRU17 er niet uitkomt maar wel DRU 17. In de nieuwe zoekfunctie werkt het niet.
Signatory DRU geeft 53 hits en DRU17 geeft 66 hits. Ultimate geeft respectievelijk 8 en 3 hits.
Een fles van Signatory secret (M):
https://www.whiskybase.co...229538/speyside-m-2005-sv
Deeplink naar Whiskybase:

Op de 100 proof #29 staat het zo te zien niet, maar dat is bij de meeste 100 proof flessen van Signatory.

Op de 100 proof #29 staat het zo te zien niet, maar dat is bij de meeste 100 proof flessen van Signatory.
Staat idd niks op van een cask. Heb in het verleden wel een andere secret speyside van Signatory gehad en daar stond toen wel die die DRU17 op het etiket.il-Principe schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:12:
[Afbeelding]
Hier denk ik omdat het een single cask is. De 100 proof serie is dat niet dacht ikil-Principe schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:12:
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Jeffrey1908 op 10-01-2025 01:07 ]
Ik heb ook een cask strength liggen van Signatory. En daar staat ook gewoon het cask nummer op.
Maar dit is dan ook gewoon een Glenlivet en geen mystery spey.
:strip_exif()/f/image/dyxOmlhSW71cp1UTDCk60Vun.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de 100 proof serie heb ik (nog) geen ervaring.
Enkel met de 100 proof van Port Askaig, die ik overigens kan aanraden als je van Islay's houd.
:strip_exif()/f/image/dyxOmlhSW71cp1UTDCk60Vun.jpg?f=fotoalbum_large)
Enkel met de 100 proof van Port Askaig, die ik overigens kan aanraden als je van Islay's houd.
:strip_exif()/f/image/hghalu2l84u0wlNcO32HJesH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Thasaidon op 10-01-2025 10:15 ]
Woodrow’s “Race to the Bottom Edition” (M)otherlover 101 ProofBambi105 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:18:
https://twowhiskybros.co....ion-motherlover-101-proof
@Deathchant @KillaZ
Nu denk ik niet dat deze heren meer 'in the know' zijn dan bijv. @KillaZ maar zij geven in elk geval wat smaaknotities ter referentie
Steken de mensen van Woodrow nu de draak met Signatory met deze release?
edit: Ah ik moest even de dramface review beter lezen.

[ Voor 5% gewijzigd door mace op 10-01-2025 12:07 ]
Al met al snap ik dat de "Industry insiders" niet zo blij zijn met de 100 proof serie van Signatory. Het is inderdaad een beetje als kratten pils bij de supermarkt, dat wordt (werd?) ook altijd onder de kostprijs verkocht als het in de aanbieding was. En daar is als kleine slijterij vervolgens onmogelijk om tegenaan te concurreren.
Maar aan de andere kant is het wel goed, want de prijzen van sommige indie bottlings gingen echt he-le-maal nergens meer over. Dat je veel geld vraagt voor 15 jaar oude whisky van een distilleerderij met een wat klein volume gerijpt op een schaars olorosovat, gebottled op vatsterkte, etc... Dat is te begrijpen. Maar om 90+ te vragen voor 5 jaar oude whisky op een bourbonvat, wat sommige bottelaars deden, dat gaat écht te ver. Dus een shake-up is misschien niet zo slecht. Kan alleen in het voordeel van de consument uitpakken...
Maar aan de andere kant is het wel goed, want de prijzen van sommige indie bottlings gingen echt he-le-maal nergens meer over. Dat je veel geld vraagt voor 15 jaar oude whisky van een distilleerderij met een wat klein volume gerijpt op een schaars olorosovat, gebottled op vatsterkte, etc... Dat is te begrijpen. Maar om 90+ te vragen voor 5 jaar oude whisky op een bourbonvat, wat sommige bottelaars deden, dat gaat écht te ver. Dus een shake-up is misschien niet zo slecht. Kan alleen in het voordeel van de consument uitpakken...
[ Voor 8% gewijzigd door mace op 10-01-2025 10:42 ]
Het gaat erom dat het cask nummer met DRU17 begint, dat geeft al aan dat het een Highland Park kan zijn of wat @il-Principe zegt een Macallan of Glenrothes, maar DRU17 zal je bijvoorbeeld niet zien staan als het om een Bunna gaat of een Mortlach bijvoorbeeld.Thasaidon schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:13:
Ik heb ook een cask strength liggen van Signatory. En daar staat ook gewoon het cask nummer op.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben het helemaal met je eens! Vooral het laatste stukje alhoewel ik na een proeverij ook schuldig ben aan het veel te veel betalen voor een jonge whisky! Op het moment zelf vind ik het rechtvaardig dat ik €80 betaal voor een 5 jaar oude Caol ila omdat ik deze gewoon de lekkerste van de avond vond, en er waren veel oudere whisky's die hier niet tegenop konden. Maar wanneer je hier even op papier naar kijkt is dat gewoon belachelijk natuurlijk, maar waarom zou ik wel €140 euro betalen voor een 15 jaar oude Tamnavulin die ik veel minder lekker vind maar de prijs is wel iets meer te rechtvaardigen.mace schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:40:
Al met al snap ik dat de "Industry insiders" niet zo blij zijn met de 100 proof serie van Signatory. Het is inderdaad een beetje als kratten pils bij de supermarkt, dat wordt (werd?) ook altijd onder de kostprijs verkocht als het in de aanbieding was. En daar is als kleine slijterij vervolgens onmogelijk om tegenaan te concurreren.
Soms moet je ook gewoon iets kopen naar wat het voor jou waard is in de meeste gevallen vind ik een wat oudere whisky vaak lekkerder maar er zitten ook echt wel leuke jonge whisky's tussen en die kosten soms ook gewoon wat meer geld dan je zou verwachten, maar als het toch de kwaliteit heeft die jij goed vind?
En ja, misschien melken ze die prijzen ook wel heel erg uit maar dat is denk ik ook niet iets waar de 100 proof lijn van Signatory een verschil in zal maken, misschien alleen een klein beetje de consument wakker schudden en de concurrentie iets scherper maken, maar veel meer dan dat zal er vast niet gebeuren. Al zou dat wel heel fijn zijn als dat wel gebeurd natuurlijk.
Die Port Askaig is niet van Signatory, maar van Specialty Drinks (tegenwoordig Elixir): een heel andere bottelaar. Die Port Askaig is voor zover ik weet ook geen single cask, hetgeen het logisch maakt dat er geen vatnummers op staan. En waarschijnlijk is het een Caol Ila.Thasaidon schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:13:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: Overigens die Signatory is toch geen 100 proof? Het etiket noemt het niet, alleen dat het vatsterkte is, maar dat is iets anders. Alcoholpercentage bij 100 proof zou 57,14% moeten zijn.
Edit 2: @Jeffrey1908 had dat verschil tussen vatsterkte en 100proof ook al gemeld. Mijn bijnaam is spuit11.
[ Voor 11% gewijzigd door inhico op 10-01-2025 13:03 ]
...
@inhico
De Askaig was ook slechts als voorbeeld voor een 100 proof Whisky. Niet zo zeer Signatory.
En de Signatory was een voorbeeld van een cask strength en niet 100 proof.
De Askaig was ook slechts als voorbeeld voor een 100 proof Whisky. Niet zo zeer Signatory.
En de Signatory was een voorbeeld van een cask strength en niet 100 proof.
Er staat ook niet op de fles (de Speyside M 13yr waar we het de hele tijd over hebben) of het caskstrength is. Met 57,1% zou je denken van wel, maar er staat niet expliciet vermeld dat het caskstrength is...tenzij "100 PROOF" ook indirect caskstrength betekent.Jeffrey1908 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 01:06:
[...]
Hier denk ik omdat het een single cask is. De 100 proof serie is dat niet dacht ik
[ Voor 12% gewijzigd door Deathchant op 10-01-2025 13:09 ]
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Voor de duidelijkheid: als we het hebben over die Signatory M Speyside, dan hebben we het over een 100 proof whisky, en dus met een alcoholpercentage van 57,14%. Een caskstrength is wat anders en dat is deze niet (zou in theorie wel kunnen uiteraard, maar is niet waarschijnlijk).Deathchant schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:05:
[...]
Er staat ook niet op de fles of het caskstrength is. Met 57,1% zou je denken van wel, maar er staat niet expliciet vermeld dat het caskstrength is...
En omdat het ook geen single cask is staan er geen vatnummers vermeld en is dat dus geen aanwijzing voor uit welke distillery die vaten afkomstig zijn. Dus die M kan nog steeds naar van alles verwijzen.
[ Voor 15% gewijzigd door inhico op 10-01-2025 13:25 ]
...
Ja precies, ik dacht al zoiets. Anders zou het denk ik niet onder Signatory Vintage, maar onder Signatory caskstrength uitgebracht zijn. Thanksinhico schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:10:
[...]
Voor de duidelijkheid: als we het hebben over die Signatory M Speyside, dan hebben we het over een 100 proof whisky, en dus met een alcoholpercentage van 57,14%. Een caskstrength is wat anders en dat is deze niet (zou in theorie wel kunnen uiteraard, maar is niet waarschijnlijk).
De hier staat voor de afbeelding in de quote en de rest van mijn text was voor de 100 proof line van Signatory. Denk dat dat de verwarring is of ik snap niet goed wat je bedoelt.Deathchant schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:05:
[...]
Er staat ook niet op de fles (de Speyside M 13yr waar we het de hele tijd over hebben) of het caskstrength is. Met 57,1% zou je denken van wel, maar er staat niet expliciet vermeld dat het caskstrength is...tenzij "100 PROOF" ook indirect caskstrength betekent.
Oh nee, bij mij was geen verwarring; ik kon gewoon niet zo 1,2,3 vinden of de 100PROOF serie automatisch caskstrength was (maar dat is dus niet zo).Jeffrey1908 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:15:
[...]
De hier staat voor de afbeelding in de quote en de rest van mijn text was voor de 100 proof line van Signatory. Denk dat dat de verwarring is of ik snap niet goed wat je bedoelt.
Ahha zoDeathchant schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:17:
[...]
Oh nee, bij mij was geen verwarring; ik kon gewoon niet zo 1,2,3 vinden of de 100PROOF serie automatisch caskstrength was (maar dat is dus niet zo).
21 jaar en dan nog steeds 60,1%...Dan zal het wel met een hoger percentage in het vat zijn gegaan dan 65%Jthem schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:55:
https://www.whiskysite.nl...old-2003-070-ltr-601.html
Van deze is geen twijfel dat het macallan is
Of een lamlul in het warehouse die het vat te hoog heeft gelegdDeathchant schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:08:
[...]
21 jaar en dan nog steeds 60,1%...Dan zal het wel met een hoger percentage in het vat zijn gegaan dan 65%
K to the KillaZ
Mijn bijdrage dan over de Signatory Vintage Speyside (M) 13y
. Gisteren open getrokken en een paar dingen vielen me op:
- Afdronk is erg stroef/tanninerijk voor een whisky, alsof je een chianti hebt gedronken
- Als je eenmaal het vluchtige deel hebt gehad, proef je de drank zelf beter. Daarvan viel het mij op dat dat deel erg lijkt op de Macallan Double Cask 12y: https://www.whiskybase.co...6238/macallan-12-year-old
Tnx, interessant! Die tanines komen denk ik van de sherry vaten?teot schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:36:
Mijn bijdrage dan over de Signatory Vintage Speyside (M) 13y. Gisteren open getrokken en een paar dingen vielen me op:
Laat ik nou net die Macallan open hebben staan dus daarna heb ik die ingeschonken. Zeer vergelijkbaar met elkaar, maar de Macallan was wel wat zachter. Wellicht ligt dat aan het lagere alcoholpercentage. Ik wil verder niet suggereren of de Signatory wel of geen Macallan is, daarvoor heb ik niet genoeg kennis erover. Wel kan ik zeggen dat de Signatory de betere koop is obv prijs en kwaliteit.
- Afdronk is erg stroef/tanninerijk voor een whisky, alsof je een chianti hebt gedronken
- Als je eenmaal het vluchtige deel hebt gehad, proef je de drank zelf beter. Daarvan viel het mij op dat dat deel erg lijkt op de Macallan Double Cask 12y: https://www.whiskybase.co...6238/macallan-12-year-old
Dat moet haast wel, heb er niet zo snel een andere verklaring voorolafmol schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:44:
[...]
Tnx, interessant! Die tanines komen denk ik van de sherry vaten?
De bron van tannine is het vat. Tannines komen doorgaans van Europees eiken. Sherryvaten zullen van Europees eiken zijn, dus dat zou inderdaad een bron van de tannine kunnen zijn. De hoeveelheid tannine die de vaten afgeven zal afhangen van hoe vaak ze gebruikt zijn.
...
De fles in kwestie is 1st fill oloroso, dus maar 1x. Maar dat zegt nog steeds niks over de kwaliteit van de vaten. Als je naar de kleur kijkt dan is ie gemiddeld donker. Mijn 9yr Edradour van the ultimate is vele malen donkerder en is ook first fill. Daar zitten duidelijk meer tannines in de gebruikte sherry cask dan deze van Signatory/Macallan...inhico schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:16:
De bron van tannine is het vat. Tannines komen doorgaans van Europees eiken. Sherryvaten zullen van Europees eiken zijn, dus dat zou inderdaad een bron van de tannine kunnen zijn. De hoeveelheid tannine die de vaten afgeven zal afhangen van hoe vaak ze gebruikt zijn.
Amen @janvanduschoten ! Deze fles is qua bang for buck erg naar mijn smaak. Jong, maar smaakvol, vriendelijk en krachtig genoeg op 46,3% om veel duurdere whiskies te laten stofhappen. Hoor graag je mening erover.janvanduschoten schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:17:
Ik ben een rondje goedkopere flessen aan het doen en heb nu een Deanston Virgin Oak met 46,3%. Ben benieuwd hoe die gaat bevallen.
De eerste proef was zacht met vlot daarna wat meer prikkeling van de alcohol. Zeker niet verkeerd vind ik.
[Afbeelding]
Is dat die deanston van die sample van jou?Bambi105 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 07:59:
[...]
Amen @janvanduschoten ! Deze fles is qua bang for buck erg naar mijn smaak. Jong, maar smaakvol, vriendelijk en krachtig genoeg op 46,3% om veel duurdere whiskies te laten stofhappen. Hoor graag je mening erover.
Die heeft mij toen echt verrast, onwijze gem.
K to the KillaZ
De prijs-kwaliteit van Deanston Virgin Oak is prima in orde, zoals ik heb ervaren aan de hand van een sample. Op basis daarvan durfde ik ook de Cask Strength versie aan te schaffen. Hoewel de prijs van de Cask Strength versie het dubbele is, is de kwaliteit ook aanzienlijk verbeterd ten opzichte van de reguliere variant. Voor mij was het de investering zeker waard. Mocht je dus de Virgin Oak leeg hebben, en het smaakt naar meer, denk dan eens aan de CS versie.
Ik wilde deze of de Naked Malt proberen. Deze was nu (met pas) bij Gall voor €29, dus meegenomen. De volgende keer dus Naked Malt, of de Compass Box Orchard House. Daar heb ik ook goede verhalen over gelezen.Slight schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:28:
De prijs-kwaliteit van Deanston Virgin Oak is prima in orde, zoals ik heb ervaren aan de hand van een sample. Op basis daarvan durfde ik ook de Cask Strength versie aan te schaffen. Hoewel de prijs van de Cask Strength versie het dubbele is, is de kwaliteit ook aanzienlijk verbeterd ten opzichte van de reguliere variant. Voor mij was het de investering zeker waard. Mocht je dus de Virgin Oak leeg hebben, en het smaakt naar meer, denk dan eens aan de CS versie.
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Dat was een Deanston 12, ook in hun core range 46,3%. Ze blijven me verrassen, ook met hun 10yo bordeaux cask en de sherry cask strength. Consistent goed, zoals Arran, maar net wat uitdagender.KillaZ schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:42:
[...]
Is dat die deanston van die sample van jou?
Die heeft mij toen echt verrast, onwijze gem.
@janvanduschoten
Ik heb ook erg genoten van die Deanston virgin oak.
Beetje zoete smaak van vanille of honing, zoals je dat ook van eiken verwacht.
De Naked Malt heb ik geen ervaring mee, dus ik hoor graag hoe jij die vindt.
Ik heb ook erg genoten van die Deanston virgin oak.
Beetje zoete smaak van vanille of honing, zoals je dat ook van eiken verwacht.
De Naked Malt heb ik geen ervaring mee, dus ik hoor graag hoe jij die vindt.
Klopt het dat oudere Deanstons niet meer te vinden zijn? Er was toch ook een 18 en 20 jarige geloof ik?
https://www.whiskysite.nl/en/deanston-18-years-old.htmlDeathchant schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:41:
Klopt het dat oudere Deanstons niet meer te vinden zijn? Er was toch ook een 18 en 20 jarige geloof ik?
https://www.whiskysite.nl...-organic-070-ltr-509.html
U vraagt, wij draaien.
Sinds Maltstock en zeker na de december tasting ben ik erg fan van Thy Whisky. Tijdens Maltstock leerde ik van hem dat rokerig en Peated twee totaal verschillende zaken zijn.
Het beukenhout wat zij gebruiken geeft wel een rokerige geur, maar veel minder de rokerige turfsmaak (en adem) die Schotse rokerige whiskies geven.
Ik ben fan. Het zijn van een single estate whisky geeft het nog wat extra's. Ik hoop dat ze het volhouden (ik hoor wat geruchten).
Na de december tasting in ieder geval de px & oloroso en de caramel malt gekocht. De speciale Nederlandse cask 269 stond al op de lijst na de speciale tasting op Maltstock. Dit weekend kwam alles binnen:strip_exif()/f/image/7RtGL7TvyutuEBngUVaRWq1z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wPJnnd3N8uUXN4KMXznvqI6K.jpg?f=fotoalbum_large)
Het beukenhout wat zij gebruiken geeft wel een rokerige geur, maar veel minder de rokerige turfsmaak (en adem) die Schotse rokerige whiskies geven.
Ik ben fan. Het zijn van een single estate whisky geeft het nog wat extra's. Ik hoop dat ze het volhouden (ik hoor wat geruchten).
Na de december tasting in ieder geval de px & oloroso en de caramel malt gekocht. De speciale Nederlandse cask 269 stond al op de lijst na de speciale tasting op Maltstock. Dit weekend kwam alles binnen
:strip_exif()/f/image/7RtGL7TvyutuEBngUVaRWq1z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wPJnnd3N8uUXN4KMXznvqI6K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cwRxcRg8oxOtHPNgRKUC1T5R.jpg?f=fotoalbum_large)
Tussen die twee zou ik zeker voor de Orchard House gaan!janvanduschoten schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:50:
[...]
Ik wilde deze of de Naked Malt proberen. Deze was nu (met pas) bij Gall voor €29, dus meegenomen. De volgende keer dus Naked Malt, of de Compass Box Orchard House. Daar heb ik ook goede verhalen over gelezen.
Orchard House is idd top, als ie leeg is komt er bij mij altijd direct een nieuwemace schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:47:
[...]
Tussen die twee zou ik zeker voor de Orchard House gaan!
Ik heb eergisteren en gisteren hiervan gedronken en ik ben zeker tevreden. Het is een heerlijke, zoetige, houtachtige smaak die na een paar seconden pittiger wordt vanwege de alcohol.Bambi105 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 07:59:
[...]
Amen @janvanduschoten ! Deze fles is qua bang for buck erg naar mijn smaak. Jong, maar smaakvol, vriendelijk en krachtig genoeg op 46,3% om veel duurdere whiskies te laten stofhappen. Hoor graag je mening erover.
Het is zeker veel smaak voor relatief weinig geld.
Deze ga ik vaker kopen.
Dat is echt een mooie prijs voor een meer dan goede dram @Jthem
K to the KillaZ
Oehh een Caol ila van die leeftijd en een indie altijd intressant!Jthem schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:14:
[Afbeelding]
Gezwicht voor de Caol ila 17, via collega goedkoper kunnen krijgen dan de vraagprijs wat mij toch over heeft gehaald.(net over 150 euro)
Finish op een octaaf?
Daar ben ik ook voor gezwicht. Dat in combinatie met de review van @Bambi105 en whiskybase review kan dit geen miskoop zijn 😀KillaZ schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:19:
Dat is echt een mooie prijs voor een meer dan goede dram @Jthem
Yes octaaf Palo Cortado sherry 88 flesjes vanJeffrey1908 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:21:
[...]
Oehh een Caol ila van die leeftijd en een indie altijd intressant!
Finish op een octaaf?
@Deathchant is dit ook jouw editie? https://www.dramface.com/...acallan-signatory-vintage
Mijn god, wat een verhaal zeg.... anyway, ik heb hier in Nederland de #29 kunnen kopen... nog steeds is de claim dat het een Macallan is niet daadwerkelijk bewezen.... ook hier wordt het gewoon geponeerd maar niet onderbouwd. Anyway, als ie maar goed smaakt (hier thuis nog niet geopend, eerst wat andere flessen leeg)
Nee, ik heb de #29 net als olafmol. Zie ook de foto's van mijn post:
Deathchant in "[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6"
[ Voor 19% gewijzigd door Deathchant op 21-01-2025 16:49 ]
Heb hem net ook mogen ontvangen de Speyside #29, samen met de North British 15 van Murray mcdavid finish op oloroso, tokaji en ex Islay. Keer gokje waard misschien.Deathchant schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:48:
[...]
Nee, ik heb de #29 net als olafmol. Zie ook de foto's van mijn post:
Deathchant in "[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6"
De naam Bunnahabhain ben ik in dit topic al wat keren tegen gekomen en het maakte me nieuwsgierig. Toen een vriend vertelde hoe smerig hij de Bunnahabhain Cruach Mhona op een proeverij vond was dat een goede reden voor mij om die eens te willen bestellen.
Die fles is nog dicht. Ik had ook een Stiùireadair besteld en die heb ik gisteren open gemaakt. Wat zal ik zeggen, het is een prima whisky zeker voor het geld maar in mijn beleving geen Islay. Grof gesteld vind ik het een betere Glenfiddich.
Die fles is nog dicht. Ik had ook een Stiùireadair besteld en die heb ik gisteren open gemaakt. Wat zal ik zeggen, het is een prima whisky zeker voor het geld maar in mijn beleving geen Islay. Grof gesteld vind ik het een betere Glenfiddich.
Ja Bunnahabhain is voor mij ook wel een veel terugkerende whisky(zelfs de normale 12 jaar blijft heerlijk!) Je zegt geen Islay, nee, je kan hem niet vergelijken met andere Islay whisky's maar Bunna moet je gewoon waarderen om zijn zachtheid en vriendelijkheid waar je op ieder jaargetijde of dag van kan en mag genieten.
:strip_exif()/f/image/pcWMpjuL9U6AetyVxy8Zmcng.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had een Gall korting bij elkaar gespaard en kon nu de Compass box orchard house voor €35 kopen, dus de Naked Malt moet nog even wachten. Eerste indruk, lekker zacht ,beetje zoet, de pit zit bij het doorslikken. Nog een beetje verkouden, dus qua geur kan ik er weinig van zeggen.
Bunnahabhain is inderdaad een wat vreemde Islay maar wel eentje die ik eerg hoog heb zitten, zowel de geturfde als ongeturfde varianten hiervan.Bitzer schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:10:
De naam Bunnahabhain ben ik in dit topic al wat keren tegen gekomen en het maakte me nieuwsgierig. Toen een vriend vertelde hoe smerig hij de Bunnahabhain Cruach Mhona op een proeverij vond was dat een goede reden voor mij om die eens te willen bestellen.
Ik zou je zeker de standaard 12 als de Cask strenght 12 kunnen aanraden! De feis ile van afgelopen jaar op port vaten 14 jaar oud vond ik ook wel een lekkere.
+1. De Bunnahabhain 12 is hier een mainstay. Altijd goed. En prijs kwaliteit is ook top.Jeffrey1908 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:03:
[...]
Bunnahabhain is inderdaad een wat vreemde Islay maar wel eentje die ik eerg hoog heb zitten, zowel de geturfde als ongeturfde varianten hiervan.
Ik zou je zeker de standaard 12 als de Cask strenght 12 kunnen aanraden! De feis ile van afgelopen jaar op port vaten 14 jaar oud vond ik ook wel een lekkere.
Hier ook, vergezeld van een Toiteach A Dha.olafmol schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:40:
[...]
+1. De Bunnahabhain 12 is hier een mainstay. Altijd goed. En prijs kwaliteit is ook top.
Ik begin peat steeds meer te waarderen, dus misschien binnenkort maar eens iets zwaarders bestellen.
Mooiste van de Orchard House is de geur imo! Heerlijkjanvanduschoten schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 00:23:
Ik had een Gall korting bij elkaar gespaard en kon nu de Compass box orchard house voor €35 kopen, dus de Naked Malt moet nog even wachten. Eerste indruk, lekker zacht ,beetje zoet, de pit zit bij het doorslikken. Nog een beetje verkouden, dus qua geur kan ik er weinig van zeggen.
Aanraders gevraagd! Ik heb ergens nog wat geld op een PayPal-rekening ‘over’ en nou wil ik dat graag besteden aan een wat duurdere fles whisky, gewoon ‘omdat het kan’.
Wat ik lekker vind:
* Balvenie Doublewood en Balvenie Caribbean Cask (sowieso zou een rum-finish een grote plus zijn)
* Auchentoshan Three Wood
* Appel, vanille, caramel, rozijnen
Budget 150 tot max 200 euro. Heeft iemand een leuke suggestie?
Wat ik lekker vind:
* Balvenie Doublewood en Balvenie Caribbean Cask (sowieso zou een rum-finish een grote plus zijn)
Mbt rum afwerking durf ik weinig tips te geven, moest wel nog denken aan de Coastal Embrace 28 van Murray mcdavid chapter 2 die is op rum afwerking, maar lees er niet zo heel veel spectaculairs over, heb daarvan de Oloroso afwerking dankzij tip van @KillaZ 🙏
Heb me toch overstag laten gaan met iets totaal anders dankzij mijn slijter. Eerder al keer genoemd en indd door @Bambi105 erop geattendeerd dat oud ook kan tegenvallen mbt eik, pas nog reviews en test opgezocht en lees zoveel goeds dus toch keer proberen. Cognac van francois peyrot 63j oud.
Heb me toch overstag laten gaan met iets totaal anders dankzij mijn slijter. Eerder al keer genoemd en indd door @Bambi105 erop geattendeerd dat oud ook kan tegenvallen mbt eik, pas nog reviews en test opgezocht en lees zoveel goeds dus toch keer proberen. Cognac van francois peyrot 63j oud.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/R63asvrrLuGuXCv4L2qNI1ee.jpg?f=user_large)
Ik zou dat zelf niet aan 1 fles spenderen. Kun je ook 2-3 mooie flessen voor kopen in 65-80 euro range.sebasd schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:05:
Okee.Slight schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:17:
[...]
Ik zou dat zelf niet aan 1 fles spenderen. Kun je ook 2-3 mooie flessen voor kopen in 65-80 euro range.
Grote vraag: ga je een eventueel verschil in prijs proeven of is het gewoon leuk omdat het geld een keer te spenderen aan een duurdere whisky?sebasd schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:05:
Aanraders gevraagd! Ik heb ergens nog wat geld op een PayPal-rekening ‘over’ en nou wil ik dat graag besteden aan een wat duurdere fles whisky, gewoon ‘omdat het kan’.
Wat ik lekker vind:
Een beetje van allebei.Layumi schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:19:
[...]
Grote vraag: ga je een eventueel verschil in prijs proeven of is het gewoon leuk omdat het geld een keer te spenderen aan een duurdere whisky?
Ik zou in deze prijs range toch echt wel eerst de desbetreffende whisky willen proeven..sebasd schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:05:
Wat ik lekker vind:
Ik hou echt wel van een gokje wagen, weet wel wat ik ongeveer lekker vind en wat ik kan verwachten maar voor €100+ liever een sampletje, of op advies van iemand waarvan ik weet dat we ongeveer hetzelfde lekker vinden.
Najah als je weet wat je lekker vind kan het rustig. Ben in al de jaren 1x teleurgesteld in duurdere aankoop. Deze is weer aan maat doorverkocht.
@sebasd als ik jou was zou ik dan toch 2 flessen doen, want de stap zal best fors zijn van een Balvenie of Auchentoshan Three Wood naar een fles van 150 euro. Wel is het duidelijk dat het geen geturfde of funky whisky moet worden, maar meer in de die ex-bourbon, mogelijk bourbon+sherry hoek moet zitten. Daar zit gelukkig heel veel lekkers!sebasd schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:05:
Wat ik lekker vind:
Wat ik je meteen zou aanraden is een goeie (en/of oude) Grain Whisky, zoals die @KillaZ vaker heeft aangeraden, de Strathclyde 16 yo van Claxton's (https://www.whiskysite.nl...claxtons-exploration.html) of een oudere die toevallig ook op een Dark Rum barrel heeft gelegen: https://www.tyndrumwhisky...t-flyers-cask-804138.html
Ook die lijkt goed in je palet te liggen.
Anders sluit je smaak waarschijnlijk heel goed aan bij Single Malt's van Arran. Als je de Remnant Renegade Edition 1 ergens kan vinden (zoals hierhttps://www.bockjebathmen.nl/en/webshop/146536/whisky/2148962/arran-remnant-renegade-signature-series-edition-1). Ik weet bijna wel zeker dat er 20+ jaar oude whisky in die Remnant Renegade #1 zit en dat maakt het zo'n prachtige rijke, volle ervaring met de typische tonen van Arran die goed in je straatje passen als ik je notities zo lees.
Mocht je dus voor 2 flessen gaan, doe dan die Arran en die Strathclyde. Of 1 klapper en dan die Rum Cask 35yo Invergordon.
@sebasd en hier nog een linkje naar die 35yo Invergordon: https://www.dramshop.nl/e...sk-infrequent-flyers.html
:strip_exif()/f/image/54RQA3WlA5NNy2WTLlgpJsBa.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog een paar tasting notes van een prachtig weekendje (ter ref, ik gebruik de Dramface scores, dus 5/10 is letterlijk de middle of the road whiskies, prima, niks mis mee, 6 is al zo goed dat ik ze zou willen kopen voor de juiste prijs, 7 begint wel erg goed te worden, 8 is buitengewoon, 9 is praktisch een 10 en 10 is voor die enkele whiskies bestemd en is zeer persoonlijk)
Ardna 10: prachtig zilt, licht funky (niet geturfd), zeker fruitig maar anders dan sherry en een dikke ruggengraat van vers bierbrood. 8/10.
RumSponge Uitvlugt 25: wat een drank, bijna te goed om te drinken. Nergens mee te vergelijken, is het cognac? nee. Is het rum, ja, maar nee! Is het whisky, bijna, maar nee. Rottend warm tropisch fruit, olijven inmaakvocht, iets industrieels en toch magnifiek! 9/10.
Springbank 5yo Springbank Society botteling op 100 proof: zilt, zeeeeer geturfd voor Springbank, funk stalgeur en veel citroen, sap, rasp, gedroogd, meegebakken in een brood. Echt een 10/10 whisky, unobtainium maar dank aan @KillaZ voor de toegang!
Meikle Toir 5yo Turbo: koekkruiden en turf, op standje 11 vd 10. Meer turf dan een gemiddeld Octomore inmiddels, maar het is op de smaak niet te merken. Tegelijkertijd vol en complex, maar geen greintje jongheid of bitterheid. Buitengewoon, 7 of toch 8/10.
Cotswold Peated Cask (cask strength): weer bierbrood, vanille en dan geroosterde groene paprika en jalapeno (zonder de pittigheid). Praktisch te vergelijken met de onbetaalbare Shizuoka Pot Still S of K's. Erg goed, wel uitdagend. 6/10
Elements of Islay (I hartje Papa): moet een Caol Ila zijn, heel kenmerkend een zwaar geturfde pure zuid-Islay whisky. Zo puur, veel vanille, noten en een vleugje citrus weer, maar dan een walm asrook, vers houtrook en lichte havenlucht. Erg lekker, drinkt gewoon te makkelijk weg: 6/10.
Daarnaast nog een lekkere Forgotten Casks van Chairman's Reserve gedronken. Mocht je die kunnen vinden, dan drink je voor een groot deel heerlijke oude rum voor een paar tientjes. En een nu wat te oud worden Hazelburn 8yo 46%, erg lekker, maar de oemf is er uit gezien het een bodempje aan het worden is. Echt een subtiele ongeturfde Springbank en nog steeds een 6/10.
[ Voor 0% gewijzigd door Bambi105 op 26-01-2025 21:29 . Reden: paar puntjes aangepast ]
*Noteert deze op wensenlijstjeJthem schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:14:
[Afbeelding]
Gezwicht voor de Caol ila 17, via collega goedkoper kunnen krijgen dan de vraagprijs wat mij toch over heeft gehaald.(net over 150 euro)
Mooie fles man, geniet ervan
@Bambi105 Mooi tafeltje zo! Leuk dat de SB beviel.
Hier toevallig ook een klein tafeltje neergezet in het weekend, niet omdat het moet, maar omdat het kan (Het was denk ik nationaal whisky weekend?)
- Port Dundas 17 van King Cask
- Bunna 5 van Claxtons
- Eadie Aultmore 12 (een oudje, maar blijft lekker!)
- MmD Fettercairn 28
- 2001 Glen Moray van Stirk (als je deze serie tegenkomt, meteen kopen, dit is oude kwaliteit whisky die echt voor een paar tientjes in de winkel stond vroegah)
- Ardnamurchan Dramtime exclusive (enorme sherry bom)
:strip_exif()/f/image/NV1uTWCf4ejs6rt7SXkQbSTT.jpg?f=fotoalbum_large)
Tip van flip: Doe je kast op slot als er een importeur (en goede vriend) aan tafel zit
Hier toevallig ook een klein tafeltje neergezet in het weekend, niet omdat het moet, maar omdat het kan (Het was denk ik nationaal whisky weekend?)
- Port Dundas 17 van King Cask
- Bunna 5 van Claxtons
- Eadie Aultmore 12 (een oudje, maar blijft lekker!)
- MmD Fettercairn 28
- 2001 Glen Moray van Stirk (als je deze serie tegenkomt, meteen kopen, dit is oude kwaliteit whisky die echt voor een paar tientjes in de winkel stond vroegah)
- Ardnamurchan Dramtime exclusive (enorme sherry bom)
:strip_exif()/f/image/NV1uTWCf4ejs6rt7SXkQbSTT.jpg?f=fotoalbum_large)
Tip van flip: Doe je kast op slot als er een importeur (en goede vriend) aan tafel zit
K to the KillaZ
Top, bedankt voor de tips!Bambi105 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:07:
[...]
@sebasd als ik jou was zou ik dan toch 2 flessen doen, want de stap zal best fors zijn van een Balvenie of Auchentoshan Three Wood naar een fles van 150 euro. Wel is het duidelijk dat het geen geturfde of funky whisky moet worden, maar meer in de die ex-bourbon, mogelijk bourbon+sherry hoek moet zitten. Daar zit gelukkig heel veel lekkers!
Wat ik je meteen zou aanraden is een goeie (en/of oude) Grain Whisky, zoals die @KillaZ vaker heeft aangeraden, de Strathclyde 16 yo van Claxton's (https://www.whiskysite.nl...claxtons-exploration.html) of een oudere die toevallig ook op een Dark Rum barrel heeft gelegen: https://www.tyndrumwhisky...t-flyers-cask-804138.html
Ook die lijkt goed in je palet te liggen.
Anders sluit je smaak waarschijnlijk heel goed aan bij Single Malt's van Arran. Als je de Remnant Renegade Edition 1 ergens kan vinden (zoals hierhttps://www.bockjebathmen.nl/en/webshop/146536/whisky/2148962/arran-remnant-renegade-signature-series-edition-1). Ik weet bijna wel zeker dat er 20+ jaar oude whisky in die Remnant Renegade #1 zit en dat maakt het zo'n prachtige rijke, volle ervaring met de typische tonen van Arran die goed in je straatje passen als ik je notities zo lees.
Mocht je dus voor 2 flessen gaan, doe dan die Arran en die Strathclyde. Of 1 klapper en dan die Rum Cask 35yo Invergordon.
Sorry ik wist niet dat verduidelijkings vragen ongewenst warenolafmol schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:52:
Haha. Hii vraagt om een tip in die prijs range, niet OF ie dat wel moet doen
Natuurlijk zijn die niet ongewenstLayumi schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:41:
[...]
Sorry ik wist niet dat verduidelijkings vragen ongewenst waren
Er is wel een verschil tussen vragen stellen, of een persoonlijke mening geven, waar vaak ook nog wel een soort van waardeoordeel in verpakt zit, en die geen antwoord op de specifieke vraag geven
Ik krijg het gevoel dat we langs elkaar gaan discussiëren, omdat we elkaars antwoorden (verkeerd) interpreterenolafmol schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:44:
[...]
Natuurlijk zijn die niet ongewenst
Er is wel een verschil tussen vragen stellen, of een persoonlijke mening geven, waar vaak ook nog wel een soort van waardeoordeel in verpakt zit, en die geen antwoord op de specifieke vraag geven
We hebben een mooie overeenkomst genaamd whisky. Enjoy the tase
Voor mij was het helaas geen whisky weekend. Alweer 1.5 wel zo ziek als een 🐶
Hoop dat mijn smaak en geur weer snel terug zijn.
Hoop dat mijn smaak en geur weer snel terug zijn.
Zie dat Murray mcdavid De Caol Ila 17 verder op verschillende Octaafjes heeft afgewerkt. Zag die niet aankomen. Ook Ammontilado sherry en px, ook de Coastal Embrace 28 Murray mcdavid is er in px afwerking zie ik die ik in oloroso heb.
[ Voor 10% gewijzigd door Jthem op 30-01-2025 23:29 ]