Leuk @
fender89 dank! Ook om zo nu en dan eens van de officiële bottelingen te horen.
Ik kon van de week genieten van een drietal Glen Scotia's. De double cask van enkele jaren terug (bourbon + sherry), een exclusive for the netherlands heavy char ex bourbon en cask strength variant en de Travel Exclusive 10y cask strength ex bourbon.
Glen Scotia is niet zo sexy als Springbank en co, maar soms denk ik echt wow bij deze distilleerderij.
De double cask is redelijk recht voor z'n raap een inkomer voor Campbeltown: beperkte funk (zeg maar niveau 1 vd 5) en praktisch geen turf, met het fruitige sherry dat de zoetheid van het bourbonvat omhoog brengt plus een ziltigheid, iets van de kust dat alles heel subtiel en elegant maakt. Toen het 25 eu per fles was kocht ik hier 3 van, maar ik denk dat 40 euro een heel normale prijs is.
De twee cask strengths zijn mooi in hoe ze contrasteren. Beiden 100% ex bourbon, bijna even oud, heel vergelijkbaar alc. rond de 55-57% uit mijn hoofd, maar naast elkaar gedronken twee aparte werelden.
De 10yo travel retail heeft geen turf, waardoor citroen en creme, room, custard met een zilte twist in de geur en in smaak voorop staan.
De Ned. Excl. is fors geturfd en komt uit een heavy char vat, waardoor het heel funky wordt en meer karamel, koffie en zelfs gedroogd fruit tonen zoals ex-sherry whisky krijgt. Ik zet het consistent op het niveau van de Springbank 12 CS zolang het aandeel sherry laag is.
Dus hulde voor Glen Scotia, zowel voor hun exclusives als hun standaard lijn, maar let op wat je koopt want sommige single cask exclusives blijken heel erg tegen te vallen.