[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 74 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:25
sebasd schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:05:
Aanraders gevraagd! Ik heb ergens nog wat geld op een PayPal-rekening ‘over’ en nou wil ik dat graag besteden aan een wat duurdere fles whisky, gewoon ‘omdat het kan’.

Wat ik lekker vind:
* Balvenie Doublewood en Balvenie Caribbean Cask (sowieso zou een rum-finish een grote plus zijn)
* Auchentoshan Three Wood
* Appel, vanille, caramel, rozijnen

Budget 150 tot max 200 euro. Heeft iemand een leuke suggestie?
Misschien nog wat leuke suggesties in deze video voor je, 5 whisky's met een rum finish mocht je nog niks gevonden hebben.

https://youtu.be/NHBY2iMGHjo?si=VhnwhN0W_Yw62IDv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:45

sebasd

loopt op espresso

Dank je! Daar ga ik dit weekend eens naar kijken. Ik heb nog geen keuze gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-05 12:11
sebasd schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:05:
Aanraders gevraagd! Ik heb ergens nog wat geld op een PayPal-rekening ‘over’ en nou wil ik dat graag besteden aan een wat duurdere fles whisky, gewoon ‘omdat het kan’.

Wat ik lekker vind:
* Balvenie Doublewood en Balvenie Caribbean Cask (sowieso zou een rum-finish een grote plus zijn)
* Auchentoshan Three Wood
* Appel, vanille, caramel, rozijnen

Budget 150 tot max 200 euro. Heeft iemand een leuke suggestie?
6 flessen van The Glenlivet Caribbean Reserve :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:03

Secsytime

Automagisch

Jthem schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:02:
Mbt rum afwerking durf ik weinig tips te geven, moest wel nog denken aan de Coastal Embrace 28 van Murray mcdavid chapter 2 die is op rum afwerking, maar lees er niet zo heel veel spectaculairs over, heb daarvan de Oloroso afwerking dankzij tip van @KillaZ 🙏

Heb me toch overstag laten gaan met iets totaal anders dankzij mijn slijter. Eerder al keer genoemd en indd door @Bambi105 erop geattendeerd dat oud ook kan tegenvallen mbt eik, pas nog reviews en test opgezocht en lees zoveel goeds dus toch keer proberen. Cognac van francois peyrot 63j oud.

[Afbeelding]
Durf ik te vragen wat zoiets kost? Waar heb je hem gehaald? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16:41
Secsytime schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:20:
[...]

Durf ik te vragen wat zoiets kost? Waar heb je hem gehaald? :+
Bedoel je dan de cognac 😀

Moet je denken rond de 115 euro. Heb hem gekocht bij van zuylen maar op meerdere plekken te krijgen.

Tijd geleden al eens aangeraden en online wat reviews en video's over bekeken en toch eens proberen waard.

[ Voor 34% gewijzigd door Jthem op 02-02-2025 16:48 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:29
Ik lig er al een tijdje uit hier in het topic. Het eerlijke verhaal is dat ik eigenlijk al ruim een jaar amper meer whisky drink. Na mijn langere Zuid-Afrika reis van vorig jaar heb ik thuis weinig behoefte meer om te drinken. Ik heb zelfs de flesjes van de tasting van @KillaZ nog liggen - vrij schandalig, helemaal na al zijn moeite om mijn pakketje op tijd voor mijn reis bij mij afgeleverd te krijgen. Sorry!

Redenen? De kleine man zijn slaapschema speelt mee. Als de dag elke dag nog voor 5 uur start leer je vanzelf om doorgaans voor 21:00 uur in bed te liggen. Met een jong gezin betekent dat kids naar bed en er zelf bijna meteen achteraan. ‘s Avonds gewoon thuis dingen doen (op af en toe natuurlijk iets sociaals na) voelt altijd alsof er een soort timer op staat omdat je weet dat je de volgende ochtend de prijs betaalt 😂
Verder speelt de gezondheid mee. Die is uitstekend, maar vanwege mijn handicap en wat andere uitdagingen moet dat wel dagelijks prioriteit krijgen. Naast veel sporten, gezond eten en veel slapen heeft alcohol weinig ruimte in mijn leven.

Dat zorgt er dus ook voor dat ik een aantal veel te mooie flessen heb staan (zowel dicht als open) die weinig aandacht krijgen. Zonde. Gelukkig zijn ze lang houdbaar.

Lange introductie he? Nu to the point. Na @Bambi105 zijn prachtige Springbank reis in 2024 was hij zo ontzettend vriendelijk om wat samples met mij te delen. Afgelopen vrijdag heb ik er eindelijk eentje open getrokken en die is het wel echt waard om hier nog even een vermelding te krijgen. Ik had namelijk het voorrecht om de Longrow Open Day - May 2024 te proeven. 16 jaar oud, gematured op ruby port vaten, 54.7% en maar 2200 flessen van gemaakt. En wat een dram!

Voor mij echt weer even een herinnering aan waarom ik rokerige whiskies op port zo ontzettend lekker vind. Alleen de rook van deze Longrow is erg subtiel, wordt overstemd door vooral donker fruit. Zoet, warm en dan toch dat vleugje rook er in. Een whisky die je hele mond en al je smaakpapillen aan het werk zet (je gaat er lekker van kauwen) en waar dan in de afdronk (ook in de geur trouwens) toch opeens onmiskenbaar de Campbeltown funk nog even in langskomt. Wat een onwijs bijzondere dram en tof om dit zo te kunnen proeven! Er staan nog wat mooie samples op mij te wachten dus hopelijk vind ik ergens deze week weer de ruimte en tijd om er van eentje te genieten!
Bambi105 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:27:
[Afbeelding]
Springbank 5yo Springbank Society botteling op 100 proof: zilt, zeeeeer geturfd voor Springbank, funk stalgeur en veel citroen, sap, rasp, gedroogd, meegebakken in een brood. Echt een 10/10 whisky, unobtainium maar dank aan @KillaZ voor de toegang!
Ik word nu nog benieuwder naar de SB 28yo die we binnenkort verdelen Bambi! (Thanks @KillaZ)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Bambi105 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:27:
[Afbeelding]

Springbank 5yo Springbank Society botteling op 100 proof: zilt, zeeeeer geturfd voor Springbank, funk stalgeur en veel citroen, sap, rasp, gedroogd, meegebakken in een brood. Echt een 10/10 whisky, unobtainium maar dank aan @KillaZ voor de toegang!
ik geniet even op afstand mee, mooi om te zien dat ze open gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
donleone83 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 06:13:

Ik word nu nog benieuwder naar de SB 28yo die we binnenkort verdelen Bambi! (Thanks @KillaZ)
De SB 28 society bottling waar ze 4 vaten van bij elkaar gegooid hebben? daar zit een leuk verhaaltje aan: de Society heeft de losse vaten mogen proeven en mogen stemmen welk vat de nieuwe Society bottle zou worden.
Vervolgens bedacht men dat er dan wel heel weinig flessen zouden komen (en met de club loten we wie er mag kopen), om de batch size te vergroten is alles bij elkaar gegooid (sherry hogshead, sherry butt, bourbon barrel, rum barrel), en om de batch size nog een keer kunstmatig te vergroten (en de kosten per fles te drukken) is er gebottled in 20cl.

Mijn stem is toen naar de Rum barrel gegaan, niet omdat deze 't beste was, maar omdat hij onder de 40% gekomen was, technisch dus geen whisky maar een Spirit.
De kans om een Springbank van 28 te bemachtigen die geen whisky is was te mooi om te laten schieten, helaas 't sampletje opgezopen en nu bestaat er geen hele fles van (er zullen vast nog wat samples rondzweven over de wereld).

[ Voor 5% gewijzigd door dyrc op 03-02-2025 09:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• donleone83
dyrc schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:06:
[...]

De SB 28 society bottling waar ze 4 vaten van bij elkaar gegooid hebben? daar zit een leuk verhaaltje aan: de Society heeft de losse vaten mogen proeven en mogen stemmen welk vat de nieuwe Society bottle zou worden.
Vervolgens bedacht men dat er dan wel heel weinig flessen zouden komen (en met de club loten we wie er mag kopen), om de batch size te vergroten is alles bij elkaar gegooid (sherry hogshead, sherry butt, bourbon barrel, rum barrel), en om de batch size nog een keer kunstmatig te vergroten (en de kosten per fles te drukken) is er gebottled in 20cl.

Mijn stem is toen naar de Rum barrel gegaan, niet omdat deze 't beste was, maar omdat hij onder de 40% gekomen was, technisch dus geen whisky maar een Spirit.
De kans om een Springbank van 28 te bemachtigen die geen whisky is was te mooi om te laten schieten, helaas 't sampletje opgezopen en nu bestaat er geen hele fles van (er zullen vast nog wat samples rondzweven over de wereld).
Tof verhaal! En precies die ja. @Bambi105 heeft een 20cl botteling op de kop weten te tikken via @KillaZ en die gaan we samen delen. Ik ga hem denk ik in een tasting line-up gooien met de 15 en de 21 die ik thuis heb staan. Heel benieuwd naar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
dyrc schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:02:
[...]

ik geniet even op afstand mee, mooi om te zien dat ze open gaan.
Degene hierboven aangehaald deze zomer ook een springbank handfilled mogen proeven, ook deze was zeer vol met turf en zilt bijna on springbanks, als ik deze blind had geproefd weet ik niet of ik hier springbank uit had gehaald ondanks het buiten de vele turf en zilt toch wel weer iets van springbank weg had, maar ik denk dat ik flink de mist in zou gaan!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:37
dyrc schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:06:
[...]

Omdat ik wist dat @Bambi105 SB fan was en hij zeker weten die sample ging drinken kon hij voor een normale-niet-SB-hype prijs naar Bambi :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:50
Vanavond was op NPO1 de Keuringsdienst van Waarde.
Ging over de hype van sherry cask en de vaten. Bier, gin, whisky, rum op sherryvaten.
Hoe kan het dat er nagenoeg geen sherry verkocht wordt en bijna ieder drankje met alcohol is gerijpt pp sherryvaten...

Werd nog even een fles whisky opengemaakt uit 1960, gerijpt op sherryvaten.

Paul den Dulk aan t woord. Vatrijpingsexpert Jan Beek aan t woord. Gerenommeerde Spaanse sherrymaker aan t woord en de industrie die vaten maakt, 2 jaar een inferieure sherry in stopt en verkoopt als sherryvat. De sherry is zo slecht dat er azijn van wordt gemaakt. Het vat wordt vervolgens verkocht als sherryvat..

Misschien leuk om even terug te kijken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• terror-oehoe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:15
Layumi schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:43:
Ging over de hype van sherry cask en de vaten. Bier, gin, whisky, rum op sherryvaten.
Hoe kan het dat er nagenoeg geen sherry verkocht wordt en bijna ieder drankje met alcohol is gerijpt pp sherryvaten...

Werd nog even een fles whisky opengemaakt uit 1960, gerijpt op sherryvaten.

Paul den Dulk aan t woord. Vatrijpingsexpert Jan Beek aan t woord. Gerenommeerde Spaanse sherrymaker aan t woord en de industrie die vaten maakt, 2 jaar een inferieure sherry in stopt en verkoopt als sherryvat. De sherry is zo slecht dat er azijn van wordt gemaakt. Het vat wordt vervolgens verkocht als sherryvat..

https://npo.nl/start/seri...st-van-waarde_87/afspelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepknook
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-05 11:30
Van het weekend rolde ik weer eens de lokale slijter binnen om mijn voorraad rode wijn aan te vullen. Met de vraag of er nog wat leuks binnen was gekomen viel mijn oog op een fles. Namelijk een Isle of Raasay.
Nu heb ik een aantal maanden terug tijdens een tasting al de grote broer ervan mogen proeven. Namelijk de Isle of Raasay Columbian oak Cask strenght. (61%) Welke mij uiterst beviel.

En deze doet niet onder. Heerlijk peated en goede smaak. En met het iets lagere alcoholpercentage misschien nog zelfs wat lekkerder dan de cask strenght. :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSdVlX1_piebk_owwvF6-YVQc_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3QubiTUBnnvqlf8Qz9OIoLV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Layumi schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:43:

Terug gekeken, was wel leuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:00:
[...]

Terug gekeken, was wel leuk!
Ja leuk item! Wel een vreemde business eigenlijk, zonder aanbod toch aanbod, dit heeft me wel verleid om toch eens een fles op een veiling te kopen die in de jaren 60/70 is gebotteld of als ik eens zoiets op een sample lijstje zie staan.

Heeft iemand die al lang whisky drinkt enig idee welke kant ik mag gaan zoeken qua distillery die deze (oude style) waarschijnlijk nog heeft toen er nog echt goede vaten gebruikt werden? En hier bedoel ik dan een oude botteling mee.

[ Voor 23% gewijzigd door Jeffrey1908 op 04-02-2025 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schraal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:29
Jeffrey1908 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:02:
[...]

Ja leuk item! Wel een vreemde business eigenlijk, zonder aanbod toch aanbod, dit heeft me wel verleid om toch eens een fles op een veiling te kopen die in de jaren 60/70 is gebotteld of als ik eens zoiets op een sample lijstje zie staan.
Ik spaar nog ff door, 2500 euro... :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
schraal schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:04:
[...]

Ik spaar nog ff door, 2500 euro... :F
Nee dat gaat ik dus nooit niet betalen uiteraard! Whisky mag lekker zijn maar 2500 lekker gaan we nooit niet doen.

Nee ik bedoel meer gewoon een oude botteling die toen sherry cask verder nog geen hype was en deze business nog niet van toepassing was, dat er nog (goede) vaten werden gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schraal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:29
Jeffrey1908 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:08:
[...]

Nee dat gaat ik dus nooit niet betalen uiteraard! Whisky mag lekker zijn maar 2500 lekker gaan we nooit niet doen.
Snap ik hoor. ;)
Vond het wel mooi hoe hij die fles ff zonder blikken of blozen open trok. Maar kan me ook voorstellen dat het ook wel een factor 10-15 goedkoper had gekund.

Ben eigenlijk wel benieuwd of er ook hedendaagse whiskies zijn waarvan bekend is dat ze echte gebruikte sherryvaten gebruiken ipv nieuw geprepareerde.
Heb zelf een An Cnoc 24 staan, waarvan ik me kan voorstellen dat die op hele goede vaten heeft gelegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Jeffrey1908 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:08:
[...]

Nee ik bedoel meer gewoon een oude botteling die toen sherry cask verder nog geen hype was en deze business nog niet van toepassing was, dat er nog (goede) vaten werden gebruikt.
Catawiki heeft nog wel eens leuke spullen die betaalbaar kunnen zijn. Maar dit zal nooit tientjes werk zijn hoor :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cfern
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-04 11:45
[...]
Heeft iemand die al lang whisky drinkt enig idee welke kant ik mag gaan zoeken qua distillery die deze (oude style) waarschijnlijk nog heeft toen er nog echt goede vaten gebruikt werden? En hier bedoel ik dan een oude botteling mee.
Bij een proeverij een paar jaar geleden heeft Patrick van Zuidam verteld dat de sherryvaten die zij voor hun Millstone whisky's gebruiken 'echte sherryvaten' zijn geweest. Verder blijft het vrees ik een beetje gokwerk omdat volledige transparantie nou niet echt het sterkste punt is van veel grote whiskystokers.

Ik ben al een tijdje whiskyliefhebber, dus ik weet wat er bedoeld wordt met 'old school' sherry whisky's. Die smaak ben ik bij moderne bottelingen eigenlijk niet meer tegengekomen (helaas).

De beste kans om nog een beetje betaalbaar aan deze smaak te komen is je ogen open houden voor oude blended whisky's uit de vroege jaren '80 of de '70's. Is geen single malt, maar geven wel het 'old school sherry' gevoel. Edit: met oud bedoel ik hier een onafhankelijk gebottelde blend met een hoge leeftijd op de fles, geen random blend die ergens in de jaren 70 is gebotteld.

Deze komen soms wel eens op de markt omdat ze ooit in een ver verleden als oude blend zijn gepland, maar de eigenaar van gedachte is veranderd en de vaten heeft doorverkocht aan whiskybrokers. Je hebt dan dus goede kans dat deze whisky's echt vanaf het begin in een sherryvat hebben gelegen en niet later even in een modern sherryvat zijn gefinisht (maar garantie heb je nooit).

Deze heb ik bijvoorbeeld zelf geproefd, erg lekker, misschien nog op veilingen te vinden?
https://www.whiskybase.co...-exclusive-blend-1980-cwc

Niet geproefd: de bottelaar north star spirits heeft wel eens oude blends (of blended malts) uitgebracht.

Toevoeging: ik heb de KvW uitzending niet gezien, maar vroeger werd er ook wel Paxarette gebruikt om vaten te behandelen waar whisky in werd gerijpt. Dit is een soort van ingekookte druivenmost. Dat mag tegenwoordig niet meer, maar geeft wel lekkere "sherry"whisky's.

[ Voor 10% gewijzigd door cfern op 05-02-2025 10:33 ]

"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits) | PoE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
@cfern Patrick en Jan zijn goede vrienden van elkaar, volgens mij heeft Jan zelfs de eerste millstone whisky opgezet.

Overigens is de whisky die je linkt 1tje van David Stirk (CwC). David heeft in de jaren 2005 ~ 2015 een aantal parels op de markt gezet onder het label CwC. Vrij betaalbare whisky destijds, in de huidige tijd als het het afzet tegen de prijs die je nu moet betalen geweldige whisky qua prijs kwaliteit.

Als je een slijter tegenkomt die een CwC whisky heeft uit die tijd, meteen kopen (heb ik volgens mij wel vaker gezegd :D )

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:10
KillaZ schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:08:
@cfern Patrick en Jan zijn goede vrienden van elkaar, volgens mij heeft Jan zelfs de eerste millstone whisky opgezet.

Overigens is de whisky die je linkt 1tje van David Stirk (CwC). David heeft in de jaren 2005 ~ 2015 een aantal parels op de markt gezet onder het label CwC. Vrij betaalbare whisky destijds, in de huidige tijd als het het afzet tegen de prijs die je nu moet betalen geweldige whisky qua prijs kwaliteit.

Als je een slijter tegenkomt die een CwC whisky heeft uit die tijd, meteen kopen (heb ik volgens mij wel vaker gezegd :D )
The Old Pipe (in St.Oedenrode) heeft volgens hun website nog wel een paar CwC flesjes op voorraad...doe er uw voordeel mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:40:
@Bambi105 Mooi tafeltje zo! Leuk dat de SB beviel.

Hier toevallig ook een klein tafeltje neergezet in het weekend, niet omdat het moet, maar omdat het kan (Het was denk ik nationaal whisky weekend?)

- Port Dundas 17 van King Cask
- Bunna 5 van Claxtons
- Eadie Aultmore 12 (een oudje, maar blijft lekker!)
- MmD Fettercairn 28
- 2001 Glen Moray van Stirk (als je deze serie tegenkomt, meteen kopen, dit is oude kwaliteit whisky die echt voor een paar tientjes in de winkel stond vroegah)
- Ardnamurchan Dramtime exclusive (enorme sherry bom)

[Afbeelding]

Tip van flip: Doe je kast op slot als er een importeur (en goede vriend) aan tafel zit :+
Had vandaag bij maat de coastal Embrace 28 ook in px kunnen bestellen voor 130 euro wil ik die ook wel naast de Oloroso hebben. Ook de Aultmore 12 van James eadie en zag dat je toevallig recent nog deze Aultmore gehad hebt @KillaZ lees op base veel nootachtig (wat ik wel lekker vind) maar officiële smaaknotities zijn weer heel anders, wat was/is jouw smaakervaring..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 23:18:
[...]

Had vandaag bij maat de coastal Embrace 28 ook in px kunnen bestellen voor 130 euro wil ik die ook wel naast de Oloroso hebben. Ook de Aultmore 12 van James eadie en zag dat je toevallig recent nog deze Aultmore gehad hebt @KillaZ lees op base veel nootachtig (wat ik wel lekker vind) maar officiële smaaknotities zijn weer heel anders, wat was/is jouw smaakervaring..
Aultmore is een fijnproevers whisky vind ik. De Aultmores die ik heb gehad (McMd, JE en een Explorations volgens mij) waren allemaal dezelfde categorie: Inderdaad de hazelnoot, beetje botertje.

Ik kan wel een smaaknotitie maken, je kunt je voorstellen dat met die tafel de details aan het einde van de avond een beetje verdwijnen :+ Komt dan Zaterdag.

Overigens sta ik morgen in Alkmaar achter de stand, ik doe dit jaar niet aan zinnetjes, want dat werd op een gegeven moment ook door niet-tweakers gebruikt :o

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Haha dat moeten we niet hebben dat andere niet tweakers gaan overnemen he 😉

Was voor de Aultmore gevallen door de vele noot reacties en toen ik op het enige echte forum zocht zag ik dat je in januari hem geproefd hebt dus zal geen toeval zijn.

De Coastal Embrace heb ik in Oloroso en px ik denk de 2 betere keuzes van de hele lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ook eens fles van nl bodem besteld, geen idee of het iets is voor net geen 4 tientjes. Had er nog nooit van gehoord, De verloren whisky uit Terschelling, deze single cask heeft nog half jaartje op px octaaf gelegen en 50,1%

Jullie al gehoord van deze whisky?

https://www.instagram.com/damdranken/p/DFVC3wdtQJ5/

[ Voor 13% gewijzigd door Jthem op 07-02-2025 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acotone777
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 10:19
[...]

Glen Grant op sherryvaten uit de zestiger jaren is nog redelijk te betalen op online veilingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-05 22:48
Gaat er nog iemand naar het whisky festival Apeldoorn op 1 maart? Oogt als een fijn klein festijn (sorry). Ik ken het niet maar ik wil wel een gokje wagen.

De Ardna club kreeg vandaag ook een update: er komen 100 nieuwe plekken bij en een club botteling volgt in de lente van een 6yo unpeated ex-bourbon Golden Promise Ardnamurchan. Ik jaag nu in februari al te gauw door mijn jaarlijks budget, maar als ik kan ga ik deze niet aan me voorbij laten gaan.

PS: erg genoten van een Springbank 10, een Benromach 10 en de sherried Ben Nevis 8 van de Signatory 100 proof serie. Na een tijdje rust, komt de Ben Nevis helemaal tot leven. Heerlijk mineraal achtig, zacht geturfd distillaat en dan een stevig sherry deken eroverheen met een lichte (goeie) zwaveltoon.

Ook kwam ik dinsdag op Terschelling in een slijterij (Lutine) die momenteel een blend komt van 3 Islay distilleerderijen en die o.a. op "cranberry" vaten legt. Dus een seasoning van cranberry sap ipv sherry/wijn. Het was even zoeken, maar het frisse, scherpe van cranberry zat er wel degelijk aan en de peaty blend die hij kocht was van prima kwaliteit (46%, unchillfiltered, nat. colour). Er zijn ook plannen om eigen distillaat te gaan lageren en verkopen. Lijkt me een prima kanshebber als nieuwe Hollandse distilleerderij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Laatst online: 21:11

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik ben op zoek naar m'n eerste rokerige whisky. Dit jaar heb ik al een Deanston Virgin Oak op, nu een fles Orchard House bijna leeg.
Ik zag dat een Cragganmore 12 ook wat rokerig is en aardige reviews heeft. Weet iemand of dat een goede start is of zijn er betere in die prijsklasse (€30-€40)?

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
janvanduschoten schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 00:09:
Ik ben op zoek naar m'n eerste rokerige whisky. Dit jaar heb ik al een Deanston Virgin Oak op, nu een fles Orchard House bijna leeg.
Ik zag dat een Cragganmore 12 ook wat rokerig is en aardige reviews heeft. Weet iemand of dat een goede start is of zijn er betere in die prijsklasse (€30-€40)?
Benromach 8yo peat smoke?

YouTube: ralfy review 1027 - Benromach 8yo Peat Smoke @46%vol:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Bii mij is afgelopen jaar door ledaig gelukt om over te stappen naar de rokerige/peat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:38

inhico

pw

Talloze mogelijkheden. En er zijn talloze gradaties in rokerigheid. Daarnaast is rokerig niet per se het zelfde als peaty. Oftewel rokerige whisky is niet altijd ook peaty. Die Cragganmore 12 is sowieso een goede keuze (al vind ik die zelf niet bijzonder rokerig). Highland Park (niet mijn favoriet) wordt ook wel geassocieerd met wat rook.
Binnen de prijsrange die je noemt zou ik gaan voor een Talisker 10, of een Talisker Storm. Die zijn rokerig, maar niet zwaar geturfd.

...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bambi105
[@Jthem en @olafmol kan ik volmondig beamen. Beiden zijn matig tot fors geturfd en voornamelijk ex-bourbon (Ledaig 10 in elk geval), tenzij je de ex-sherry peat smoke Benromach kiest (ook eerrrrrug lekker).

@janvanduschoten De Cragganmore zou ik aan me voorbij laten gaan, omdat de officiele bottelingen ervan altijd een beetje matig en zwak zijn.

Je kunt in de zacht geturfde hoek nog een Signatory variant van Highland Park/secret Orkney kiezen of de onwelprezen Ardnamurchan AD.

Uit de stal van Compass Box doe je er ook goed aan om de heerlijke Peat Monster te kopen. Nu ook in de aanbieding bij whiskysite.nl ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:13
& @janvanduschoten
In plaats van de Benromach 8 kan je ook voor de standaard Benromach 10 gaan, ligt meer in het verlengde van Cragganmore 12 en niet meteen zwaar op de turf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:21:
Haha dat moeten we niet hebben dat andere niet tweakers gaan overnemen he 😉

Was voor de Aultmore gevallen door de vele noot reacties en toen ik op het enige echte forum zocht zag ik dat je in januari hem geproefd hebt dus zal geen toeval zijn.

De Coastal Embrace heb ik in Oloroso en px ik denk de 2 betere keuzes van de hele lijn.
Oke komt ie:

James Eadie Aultmore 12 yr

In de neus: Bloemig, verwacht je niet van een Aultmore. In de verte een boterkoek, dat herken je dan wel. Verder geen hazelnoot of iets dergelijks in de neus. Heel fris, leuk

1e slok: Vettig! Daar komen de noot tonen, als hij in je mondhoeken zit proef je dan weer wat meer citrus (frisheid) wat dan langzaam overgaat naar wat zwoeler fruit, tegen een mandarijn aan. Blijft niet lang hangen, maar zit wel "lekker" in je mondhoeken.

Afdronk: Wat kruidig, niet lang maar wel nog dat zwoele van de combo noten en mandarijn.

Ik zou niet zo snel hazelnoot zeggen, meer alsof je een handje notenmix in je huig gooit.

Het leuke is dat bij de 2e slok die kruidigheid meer naar voren komt. Mooie dram hoor :)

Zal zo even de finish er bij zoeken, want ik zie meerdere Aultmores. Aangezien JE niet meer bij "ons" zit, weet ik even niet wat hun laatste releases zijn.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:42:
[...]

Oke komt ie:

James Eadie Aultmore 12 yr

In de neus: Bloemig, verwacht je niet van een Aultmore. In de verte een boterkoek, dat herken je dan wel. Verder geen hazelnoot of iets dergelijks in de neus. Heel fris, leuk

1e slok: Vettig! Daar komen de noot tonen, als hij in je mondhoeken zit proef je dan weer wat meer citrus (frisheid) wat dan langzaam overgaat naar wat zwoeler fruit, tegen een mandarijn aan. Blijft niet lang hangen, maar zit wel "lekker" in je mondhoeken.

Afdronk: Wat kruidig, niet lang maar wel nog dat zwoele van de combo noten en mandarijn.

Ik zou niet zo snel hazelnoot zeggen, meer alsof je een handje notenmix in je huig gooit.

Het leuke is dat bij de 2e slok die kruidigheid meer naar voren komt. Mooie dram hoor :)

Zal zo even de finish er bij zoeken, want ik zie meerdere Aultmores. Aangezien JE niet meer bij "ons" zit, weet ik even niet wat hun laatste releases zijn.
🥰 Bedankt voor de uitgebreide beschrijving, klinkt erg goed! Blij dat hij binnenkort voor mij is. Jammer dat jullie inderdaad geen James eadie meer hebben, hebben toch vaak lekkers ertussen.

Als je Aultmore 55.1% is dan is het een re-charred hogshead

[ Voor 3% gewijzigd door Jthem op 08-02-2025 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:47:
[...]

Als je Aultmore 55.1% is dan is het een re-charred hogshead
Yes, dat is hem, staat niet op de koker, wel op de fles :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:45:
[...]

Yes, dat is hem, staat niet op de koker, wel op de fles :)
Dan is het inderdaad dezelfde 😉 JE heeft dat vaak niet op koker staan geloof ik. Zijn nog weinig die J.E. Importeren geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op zondag 9 februari 2025 @ 23:07:
[...]

Dan is het inderdaad dezelfde 😉 JE heeft dat vaak niet op koker staan geloof ik. Zijn nog weinig die J.E. Importeren geloof ik.
Nou ja....de meest bekende importeur van NL is er mee aan de haal gegaan, helaas.

Maar goed, genoeg andere vissen in de vijver. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herzeleid
Jthem schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:02:
Mbt rum afwerking durf ik weinig tips te geven, moest wel nog denken aan de Coastal Embrace 28 van Murray mcdavid chapter 2 die is op rum afwerking, maar lees er niet zo heel veel spectaculairs over, heb daarvan de Oloroso afwerking dankzij tip van @KillaZ 🙏

Heb me toch overstag laten gaan met iets totaal anders dankzij mijn slijter. Eerder al keer genoemd en indd door @Bambi105 erop geattendeerd dat oud ook kan tegenvallen mbt eik, pas nog reviews en test opgezocht en lees zoveel goeds dus toch keer proberen. Cognac van francois peyrot 63j oud.

[Afbeelding]
Heb een sample van de Coastal Embrace 28 op rum vaten, alsof je zeep aan het drinken bent.... not good

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Herzeleid schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:58:
[...]

Heb een sample van de Coastal Embrace 28 op rum vaten, alsof je zeep aan het drinken bent.... not good
Dat lijkt mij een verrot sample flesje? Zeep is nou niet direct hoe ik de Rum finish zou willen omschrijven.

Van wie heb je die sample gehad? :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Herzeleid schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:58:
[...]

Eh bah.. Lees ook op base geen hoge score over de rum en cognac cask, die zou ik dan echt weer niet blind durven te kopen. Oloroso wat @KillaZ zei berrie ik volledig op een px shirt ook weer boven 88% met goede beschrijving op base.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:05:
[...]

Dat lijkt mij een verrot sample flesje? Zeep is nou niet direct hoe ik de Rum finish zou willen omschrijven.

Op base stond ook een review op mbt te zepig dus toch niet de enige met zeepsmaak 🧽🧽🧽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herzeleid
KillaZ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:05:
[...]

whiskysite.nl
Nee had het ook totaal niet verwacht.. maar was echt niet lekker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Herzeleid schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:41:
[...]

whiskysite.nl
Nee had het ook totaal niet verwacht.. maar was echt niet lekker
Balen dan wel... Hoop dat de andere 2 wel bevallen maar heb daar redelijk vertrouwen in🫣

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:27

_Apache_

For life.

Ik had al een tijdje een fles staan, die ik had gekocht ter nagedachtenis van een overleden familie-lid.

Van het weekend eindelijk gelegenheid gehad om hem open te trekken en er van te genieten.

Wat een heerlijke wisky, krachtig, maar niet overdonderend, proef mooie verschillende smaken die niet met elkaar vechten op je pallet zegmaar.

Old Pulteney 18 years Single Malt

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
_Apache_ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:41:
Ik had al een tijdje een fles staan, die ik had gekocht ter nagedachtenis van een overleden familie-lid.

Van het weekend eindelijk gelegenheid gehad om hem open te trekken en er van te genieten.

Wat een heerlijke wisky, krachtig, maar niet overdonderend, proef mooie verschillende smaken die niet met elkaar vechten op je pallet zegmaar.

Old Pulteney 18 years Single Malt
Mooi om hiermee toch de herinneringen op te halen. Het klinkt als een ideale whisky daarvoor.

Kan je, voor de geeks, kijken welke dot matrix code er op de voet van de fles staat met de datum van uitgave? Het kan zijn dat je nog een heel goede versie van Old Pulteney 18 had als het van ca. 3-10 jaar terug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Als eerste is het altijd mooi om een drank aan een speciale herinnering te openen/drinken, dat maakt het genieten weer extra mooi!! Old Pulteney 18 keer sample van gehad van een maat en beviel mij ook toen goed. Voor mij staat hij dit jaar ook gepland om te openen, in augustus met weer jaartje huwelijk gaat die open. Heb deze in 2021 gekocht toen, was voor de lol onderop de fles aan kijken maar zie bij flescode 3334 staan.

[ Voor 17% gewijzigd door Jthem op 10-02-2025 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:27

_Apache_

For life.

Bambi105 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:01:
[...]

Mooi om hiermee toch de herinneringen op te halen. Het klinkt als een ideale whisky daarvoor.

Kan je, voor de geeks, kijken welke dot matrix code er op de voet van de fles staat met de datum van uitgave? Het kan zijn dat je nog een heel goede versie van Old Pulteney 18 had als het van ca. 3-10 jaar terug is.
Heb de fles er nog eens goed bijgepakt, en het lijkt geen 18y/o te zijn. Maar is een Old Pulteney Huddart, geen idee van de leeftijd.

https://www.gall.nl/old-p...Ki2dxKsVDkjhoCBuYQAvD_BwE

Hij heeft de code 3334 op de onderkant staan.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Bambi105 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:01:
[...]

Een indie Pulteney op port finish, kom maar door hoor :9~

K to the KillaZ

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• donleone83
Vandaag in een koffiebar in Utrecht afgesproken met @Bambi105 om de door ons (via hier) aangeschafte Springbank society bottling (20cl) van 28 jaar oud te verdelen. Leuk om even bij te kletsen over zijn tripje naar Campbeltown, onze ervaringen met Japanse whisky en mooie verhalen over bijzondere tastings bij distilleries. We moesten ons allebei inhouden om niet alvast even een slokje te nemen :)

Vanavond nog een van de samples van Bambi105 opengetrokken: een 10 jaar oude Springbank op Fijian Rum casks.

Interessante dram. Ik ben erg slecht in tasting notes, dus stop vooral met lezen. Hoog in de alcohol met 57.1%. Op de geur en de eerste slokken herken ik niet meteen Springbank er in maar ook geen overduidelijke rum invloeden behalve een wat zoetige nasmaak die fijn blijft hangen. Ik denk aan licht fruit, maar er zit ook iets in wat naar caramel neigt maar net niet helemaal doorpakt. Hoe verder ik kom, hoe meer ik toch ook wat Springbank funk op pik.

Met een drupje water opent hij zich opeens volledig en komt er iets peper/pittigs in de plaats van de alcohol, met bijna wat drop of anijs in het gehemelte. Erg smakelijke en bijzondere whisky. Proeft jonger dan hij is en blind had ik nooit gedacht dat dit een Springbank was.

Doet mij ergens ver weg enigszins denken aan een (niet-geturfde) Kilchoman Machir Bay. Ik denk dat het de lichte kleur is, in combinatie met wat licht fruit en citrus en wat peperigs. Maar ik moet zeggen dat mijn laatste glas Machir Bay tien jaar geleden was 😅

Al met al een bijzonder aangenaam glas. Eentje die het op een lange zomeravond buiten na een bbq bij een toetje met ijs uitstekend zou doen. Maar ook eentje waar ik niet per se een hele fles van zou kopen. En dat is het ontzettend leuke aan samples krijgen van mede-liefhebbers. Dank voor het delen @Bambi105!

De 28 jaar oude society bottling bewaar ik tot een moment dat ik er beter rustig voor kan gaan zitten!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 17:50

Deathchant

Don't intend. Do!

Ok ik heb em geproefd. Hierbij mijn smaaknotites over de Signatory Vintage 100PROOF edition #29, Speyside (m) 2011, 13yr, 57,1%:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-abREfHdazorUvFAwnu7pqUalQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tyicabq2JJcUP7MTwusvR2ML.jpg?f=fotoalbum_large

Kleur: bruin/rood

Geur: klein beetje vergelijkbaar met de Speyside (m) 18yr 2005 caskstrength alleen minder complex: beetje muffig, kruidig, best zwavelig en zelfs een beetje spiritusachtig, zoet, leeg rozijnendoosje, kaneel.

Smaak: in het begin zoet en ook zwavelig, maar op het laatste helemaal niet zoet en zelfs beetje hartig. Kruidig, niet vreselijk complex.

Afdronk: warm, hartig, middellang (zeker korter dan de 18yr Speyside macallan 2005), rozijntjes, lichte hint van kaneel.

Conclusie: hij is zeker niet zo complex qua verschillende smaken zoals de 18yr Speyside (m). Ik heb jongere whisky's gehad die meer en diepere smaken hadden, bijvoorbeeld een Edradour of Glendronach, maar dit is voor 47,50 euro absoluut een goeie deal en zeker geen miskoop!

[ Voor 16% gewijzigd door Deathchant op 14-02-2025 22:29 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-05 09:50
Tonight's dram: Caol Ila 12
Best vriendelijke Islay. Licht zoetje en een pepertje.
Redelijk korte afdronk, ala kilchoman Machir bay.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yhNsymoMYxmRl5B_6dJPXcguGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9aOXHRf4IDtIYYGKMc9lxzus.jpg?f=fotoalbum_large

Sláinte.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeffrey1908
fender89 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:41:

[Afbeelding]

Sláinte.
Leuke whisky, maar om het spannender te maken eens een leuke indie proberen als je dit leuk vind, zijn vrijwel altijd net even wat spannender en vaak ook erg betaalbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bambi105
fender89 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:41:

[Afbeelding]

Sláinte.
Leuk @fender89 dank! Ook om zo nu en dan eens van de officiële bottelingen te horen.

Ik kon van de week genieten van een drietal Glen Scotia's. De double cask van enkele jaren terug (bourbon + sherry), een exclusive for the netherlands heavy char ex bourbon en cask strength variant en de Travel Exclusive 10y cask strength ex bourbon.

Glen Scotia is niet zo sexy als Springbank en co, maar soms denk ik echt wow bij deze distilleerderij.

De double cask is redelijk recht voor z'n raap een inkomer voor Campbeltown: beperkte funk (zeg maar niveau 1 vd 5) en praktisch geen turf, met het fruitige sherry dat de zoetheid van het bourbonvat omhoog brengt plus een ziltigheid, iets van de kust dat alles heel subtiel en elegant maakt. Toen het 25 eu per fles was kocht ik hier 3 van, maar ik denk dat 40 euro een heel normale prijs is.

De twee cask strengths zijn mooi in hoe ze contrasteren. Beiden 100% ex bourbon, bijna even oud, heel vergelijkbaar alc. rond de 55-57% uit mijn hoofd, maar naast elkaar gedronken twee aparte werelden.

De 10yo travel retail heeft geen turf, waardoor citroen en creme, room, custard met een zilte twist in de geur en in smaak voorop staan.

De Ned. Excl. is fors geturfd en komt uit een heavy char vat, waardoor het heel funky wordt en meer karamel, koffie en zelfs gedroogd fruit tonen zoals ex-sherry whisky krijgt. Ik zet het consistent op het niveau van de Springbank 12 CS zolang het aandeel sherry laag is.

Dus hulde voor Glen Scotia, zowel voor hun exclusives als hun standaard lijn, maar let op wat je koopt want sommige single cask exclusives blijken heel erg tegen te vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Glen scotia is inderdaad top, zacht maar toch veelzijdig. De gs 15 is ook weer zo voorbeeld van complexiteit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• olafmol
Na de lovende woorden van Ralfy ook
maar de Speyside (GL) 16 Signatory 100 Proof - Exceptional Cask Edition #7 en de Mortlach 2013 Signatory Vintage 100 Proof Edition #34 besteld.
Ben erg benieuwd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slight
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:34
Ben erg benieuwd wat je van de stijl van Mortlach vindt. Ik ben zelf geen fan. Dat zeg ik op basis van een Mortlach 16 die ik eens had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:45

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Ik heb ook ooit eens een Mortlach "Rare Old" gehad, maar dat was ook voor mij niet helemaal mijn smaak.
Waarom weet ik niet precies meer, want dat was in 2018.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEnnoogPs16WovdpmT8yY_mKhUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wtp7vHgktsK03kHDZkRSb48Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door Thasaidon op 20-02-2025 08:43 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• olafmol
Hahaha nou dat klinkt veelbelovend guys! ;)

• Thasaidon

Thasaidon

Ach, smaken verschillen gelukkig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik zag deze in mijn email voorbij komen:
https://drankdozijn.nl/ar...17-years-single-malt-70cl

Ik heb nog nooit een Arran gehad eigenlijk. Zitten daar tabakkige smaakjes/geurtjes aan?

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
Deathchant schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:46:
Ik zag deze in mijn email voorbij komen:
https://drankdozijn.nl/ar...17-years-single-malt-70cl

Ik heb nog nooit een Arran gehad eigenlijk. Zitten daar tabakkige smaakjes/geurtjes aan?
In mijn ervaring met Arran niet op die leeftijd. De 18yo (sherried zoals deze 17yo en op 46%) is heerlijk, maar niet a la tabak. Die heeft juist de combi van diepe honing, vanille en vers rood fruit. Het is echt een fris distillaat met hoge tonen en beperkte houtinvloeden (over het algemeen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
Het is vast niet wat je zoekt, maar het is te overwegen om de tabaktonen buiten whisky te zoeken.

Leeftijd is voor mij de doorslaggevende factor in het vinden van een fijne, diepe tabaktoon en de geur van lege sigarendozen.

Die leeftijd is te halen met whisky, maar is nog enigszins betaalbaar bij rum van die leeftijd (https://www.dramtime.nl/p...dad-1993-the-beast-3-496/). Er zijn ook een paar Thompson Bros rummetjes van 25+ jaar die tabaktonen krijgen.

En natuurlijk zeer oude armagnac. Dat is even zoeken, maar de Cognactheek moet daar ook doorslag in kunnen geven over de telefoon. Dan ben je ook voor onder de 400 euro aan het praten over 30-60 jaar oude armagnac die tabak erg naar voren laten komen. Armagnac heeft in mijn optiek nog het meeste weg van heavy sherried whisky van de oude school toen whisky nog over-aged werd en de sherryvaten beter waren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Deathchant schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:46:
Ik heb de Arran 10 gehad. Die is vanillie achtig met citrus hints en een beetje honing achtig.
Erg lekker fris en zoet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwJQdBDjg1nK0UAFehhkMG2wi28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDZQ9SigL7g2Wu2CbtjQIEaY.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de Arran Machrie Moor Cask strenght vond ik erg lekker.
Dit is een peated Whisky, maar niet overdreven peated.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1wPtWCgCikD6jrF17Zy5GQcLEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4xxjT3oiTvqehn5G2kEsx706.jpg?f=fotoalbum_large

Maar geen van beide had tabak achtige smaaken.

--edit--
Hier toevallig een hele leuke vergelijken van deze twee Arran Whisky's
YouTube: Arran 10 Year Old vs Machrie Moor Single Malt Scotch Whisky Tasting/...

[ Voor 54% gewijzigd door Thasaidon op 21-02-2025 14:25 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik had nog even met Whisky van Zuylen gebeld voor "tabaksmaak" whisky en hij gaf aan dat ik bij de Edradours cask strength wel goed zit, maar dat deze ook een optie was:
https://whiskyvanzuylen.nl/whisky/product/glenlivet/7962

Hij gaf wel aan dat deze heel dichtbij de Speyside (m) van laatst kwam, maar dat bij deze Glenlivet nog meer fruitige tonen erbij zaten. Klonk goed, dus ik heb deze gekocht.....Alweer ene gekocht zonder dat ik van te voren weet hoe die smaakt....Ik zie een patroon :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Deathchant schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:57:
Ik had nog even met Whisky van Zuylen gebeld voor "tabaksmaak" whisky en hij gaf aan dat ik bij de Edradours cask strength wel goed zit, maar dat deze ook een optie was:

Hij gaf wel aan dat deze heel dichtbij de Speyside (m) van laatst kwam, maar dat bij deze Glenlivet nog meer fruitige tonen erbij zaten. Klonk goed, dus ik heb deze gekocht.....Alweer ene gekocht zonder dat ik van te voren weet hoe die smaakt....Ik zie een patroon :D
Ik ben wel benieuwd wat de experts hier van onderstaande advies vinden, maar dit is waar ChatGPT mee op de proppen kwam:
Over het algemeen vind je tabaksnoten vaak in sherrygerijpte whisky’s, oudere expressies en sommige geturfde varianten. Hier zijn een paar aanbevelingen:

Campbeltown
Springbank 12 Cask Strength – Rijke, complexe whisky met tonen van tabak, leer en donkere chocolade.
Glen Scotia 18 – Diepere sherry-invloeden met tabaksblad en kruidige tonen.
Islay
Lagavulin 16 – Klassieker met rokerige, aardse tonen die soms aan pijptabak doen denken.
Laphroaig 10 Sherry Oak – Peaty en medicinaal, maar de sherryvatrijping voegt tabak en leer toe.
Ardbeg Uigeadail – Rokerig, zoet en met een vleugje oud leer en sigarenkist.
Speyside/Highlands (Sherry Cask-rijping)
GlenDronach 15 Revival – Vol sherrykarakter met gedroogd fruit, leer en tabaksblad.
Aberlour A’bunadh – Krachtige sherrybom met tonen van tabak, cacao en kruiden.
Macallan Classic Sherry Oak 18 – Luxe keuze met subtiele tabakstonen en veel diepgang.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jthem
@Deathchant weer een whisky gekocht zonder te proeven😱

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

olafmol schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:02:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat de experts hier van onderstaande advies vinden, maar dit is waar ChatGPT mee op de proppen kwam:

Springbank 12 Cask Strength – Rijke, complexe whisky met tonen van tabak, leer en donkere chocolade.
Glen Scotia 18 – Diepere sherry-invloeden met tabaksblad en kruidige tonen.

Lagavulin 16 – Klassieker met rokerige, aardse tonen die soms aan pijptabak doen denken.
Laphroaig 10 Sherry Oak – Peaty en medicinaal, maar de sherryvatrijping voegt tabak en leer toe.
Ardbeg Uigeadail – Rokerig, zoet en met een vleugje oud leer en sigarenkist.
Speyside/Highlands (Sherry Cask-rijping)
GlenDronach 15 Revival – Vol sherrykarakter met gedroogd fruit, leer en tabaksblad.
Aberlour A’bunadh – Krachtige sherrybom met tonen van tabak, cacao en kruiden.
Macallan Classic Sherry Oak 18 – Luxe keuze met subtiele tabakstonen en veel diepgang.
Even een oordeel op wat ik zelf ervaar:

Laga 16: hell no! TabaksROOK ja ;)
Uigeadail: idem!
Glendronach 15: meh....een bietje dan. Voor mij was het toen een van de eerste keren dat ik Glendronach 18 en Glendronach 21yr proefde. Oh en de GlenGoyne 25yr.
Abunadh: echt niet. Die smaakt sherryig, maar vrij "jong". Nee, hier proef ik echt geen tabak in

Wat betreft de Macallan classic sherry oak 18yr: die "eer" heb ik nog nooit gehad helaas...

In de voorstellen waar ChatGPT mee komt, ben ik het meest benieuwd of de Glen Scotia 18yr klopt....

En hier op het forum werd ook Tamdhu Cigar Malt geroepen. WhiskyJason (youtube) beveelde me Michael Couvreur aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
olafmol schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:02:
[...]

[...]
Dit zijn geen vragen voor ChatGPT, die gaat waarschijnlijk alleen op wat officiële smaaknotities af en een handje vol recensies, en van die indie markt weet die zoizo al erg weinig.

Wel leuk om te kijken wat die je gaat aanbevelen natuurlijk haha.

Het is al moeilijk om tussen die duizenden whiskys die te koop zijn een aanbeveling te doen door de liefhebbers van dit tweakers forum, of andere whisky forums.

De tabaks smaak zal ook door velen misschien heel anders worden geassocieerd worden, maar ik denk dat je het idd wel goed terug zou kunnen vinden in een CS Edradour.

Of een mooie Ardmore (met leuke leedtijd) op sherry casks zou je dit misschien ook wel kunnen vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@olafmol @Deathchant
Idd... de Lagavulin 16 is ROKERIG, maar zeker niet in de zin van tabak.
Dat geld overigens ook voor de Lagavulin 8.

Overigens heb ik zelf nog nooit een Whisky gehad waarvan ik dacht, Ja! Tabak.
Wel een keer verbrand rubber(!). Dat was de Aerstone 10 Land Cask.
Voor mij de grootste miskoop van Whisky ooit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJQ7ShQqeZEVcvVmp9i_pGh66oY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJqhsjQN7xFFhODNJabQez4l.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Thasaidon op 22-02-2025 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
een keer een vraagje: iemand de Cadenhead Enigma 15 (2008, islay) geprobeerd?
Op de (laag avontuurlijke,want islays zitten prima in mn drinkvoorkeursrichting) gok besteld, het lijkt een Lagavulin te zijn(?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AN8rkoCp-OPgPeIUEHYgXo4U7p8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WwxfYUBqDoMCRGbaCSS21OwY.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Als we het dan toch over mystery Islay's hebben, Scarabus.
Sommigen zeggen dat hij bij Coal Ila vandaan komt, anderen noemen weer Lagavulin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7MQrPfSKnzl39EODiUPCIItmUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5a6EXyJv07NOqkkUwWEnJxQc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind 'm gewoon lekker ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Thasaidon op 22-02-2025 20:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
@dyrc als ik 1 Enigma zou kopen, dan is het die. Ik hoor alleen maar goeie dingen over die en ik hoor inderdaad vaker dat het Lagavulin is. Ben reuzebenieuwd naar je ervaringen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Thasaidon schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:43:
Als we het dan toch over mystery Islay's hebben, Scarabus.
Sommigen zeggen dat hij bij Coal Ila vandaan komt, anderen noemen weer Lagavulin.

[Afbeelding]

Ik vind 'm gewoon lekker ;)
daar durf ik een kratje bier (vloeken in de kerk hier?bier is ook lekker) op te zetten dat het een jonge caol ila is.
prima bang for buck whisky, ik heb de eerste run nog ergens in een doos liggen, die waren toen onder de twintig euro :o

klein lesje trivia: hunter laing ging de Ardnahoe distillery neerzetten, en om alvast cashflow te hebben zijn ze dit gaan verkopen :)

[ Voor 9% gewijzigd door dyrc op 22-02-2025 22:09 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jthem
Net nog genoten van de caol ila 10 van Signatory.

2 jaar geleden nooit gedacht aan de caol ila te zitten😱

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1I5JWA3oT3Icz70-82zqR20Fri4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cr8xIwbxRr9T6DqEal5ux3yJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Hij is al binnen :)

Ik heb nu voor de 2e keer bij VanZuylen besteld nadat ik ze gebeld had voor wat tips en advies. En ik ben erg over ze te spreken. Goed advies, aardige vent, en uitstekende verpakking. Ik had gevraagd of ze een sample van de whisky erbij konden doen indien ze die hadden, en ik heb gewoon gratis een restje gekregen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCvkidY13URPsFqHk9c_jgUA7Pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQVhxM6Ns1vAZckR3ZaQ8fTX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9n7UBxpCnCkiWJeAnsYgpciP2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIW7GURevkW3zOruCAZxMdqz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSF8uaoZdU9QyDk0-f7esqVp-8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGFEfkKHjsFT9YQ5HuDaljSu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6mgnUHp4oGduVeZYmqkaukRduQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDMGYYJ29mXmuhUQpnjFTDHC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwaMUL2w6roHulUdkZUulZB6qQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RePS0OYTJbotBuVdNL0N6ATz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jthem
Rik en Rob zijn beiden twee toppers!!

Oprecht mijn allround zaak voor advies en laten mij ook vaker eens out of the box denken... zo ook met die oude cognac, 2 leuke mensen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• revox862
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-05 22:58
Lang nagedacht, toch maar gekocht. Stelt zeker niet teleur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0KcDMMzb0nhMveaZ4_JKRIyse0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HjWM03Fium6JKeA7FcvGRy71.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-05 14:13

mace

Sapere Aude

Ik woon op fietsafstand van Van Zuylen dus Ik ben inmiddels op first name basis met Rik, Rob en Aad (de laatste is de eigenaar, Aad van Zuylen). Dat is niet om op te scheppen maar meer om aan te geven dan mijn whiskyhobby misschien een beetje uit de hand loopt. O-)

Die Glenlivet heb ik deze week ook even opgepikt. Prachtige dram voor het geld. Eerder al eens een Glenlivet 16yo op sherry van SMWS gehad en dat is ook een snoepje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:31:
Rik en Rob zijn beiden twee toppers!!

Oprecht mijn allround zaak voor advies en laten mij ook vaker eens out of the box denken... zo ook met die oude cognac, 2 leuke mensen.
Ja hoor! Wip er ook wel eens binnen mooie prijzen ook, en ze denken met je me als ze weten waar je interesse naar uit gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeffrey1908
mace schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:48:

Die Glenlivet heb ik deze week ook even opgepikt. Prachtige dram voor het geld. Eerder al eens een Glenlivet 16yo op sherry van SMWS gehad en dat is ook een snoepje.
Ja ik haalde laatst ook al Glenlivet aan van Signatory, https://www.whiskybase.co.../253117/glenlivet-2006-sv echt een leuke whisky! Geprobeerd op een proeverij en direct een fles apart gezet, zoet, boter, kaneel, appel gebak, bakkerij lucht echt een bak aan smaak!

Sinds ik deze heb geproefd staan ze weer op mijn rada, voor heen vrijwel alleen distillery bottlongen van ze geprobeerd maar dat is wel een hele andere ervaring geweest waarom ik er eigenlijk niet meer naar omkeek, behalve de oranje rum reserve geloof ik die was best wel oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

revox862 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:34:
Lang nagedacht, toch maar gekocht. Stelt zeker niet teleur.

[Afbeelding]
Ik zou toch heel benieuwd zijn naar het verschil tussen de officiele 18yr en de 18yr van Signatory (mits terug verdund tot 43% dan):
https://www.whiskysite.nl...ignatory-cask-streng.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revox862
Deathchant schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:26:
[...]

Ik zou toch heel benieuwd zijn naar het verschil tussen de officiele 18yr en de 18yr van Signatory (mits terug verdund tot 43% dan):
https://www.whiskysite.nl...ignatory-cask-streng.html
Helaas kan ik het antwoord daar niet op geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

revox862 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:32:
[...]

Helaas kan ik het antwoord daar niet op geven :)
Zit toch 80 euro verschil in zo te zien en met de Signatory krijg je ook nog eens caskstrength. Dus vandaar de vraag ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revox862
Deathchant schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:35:
[...]

Zit toch 80 euro verschil in zo te zien en met de Signatory krijg je ook nog eens caskstrength. Dus vandaar de vraag ;)
Snap ik :) Ik heb af en toe wel eens in dit topic gekeken, maar wist het bestaan van de Signatory varianten niet af. Ik dacht voorlopig klaar te zijn met kopen. Misschien niet 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jthem
Dat denk ik al 2 jaar klaar te zijn met kopen maar iedere maand laten we ons weer opnieuw verleiden 😇

Net bij maat nog de Tamdu 9 van Claxton's erbij besteld, is op oloroso octaaf.

https://www.whiskybase.co...sky/239657/tamdhu-2013-cl

[ Voor 43% gewijzigd door Jthem op 23-02-2025 15:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ralfy heeft een review gemaakt met zijn gedachtes over waarom de Signatory Vintage 100PROOF serie zo gooedkoop is, waar wij het enkele pagina's ook al over hebben: YouTube: ralfy review 1066 - The 'Signatory" Sales Scoop of 2025

EDIT: hij zegt eigenlijk niet veel meer dan dat independent bottlers gewoon heel goed hun publiek targeten zonder alle marketing bullshit en daarmee hoge winsten een beetje opgeven.

[ Voor 51% gewijzigd door Deathchant op 23-02-2025 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
De Glenlivet begint mij ook, door het er hele tijd over te hebben, te kriebelen om te willen hebben...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slight
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:34
Signatory is niet ontzettend duidelijk in hun hints. Zo brachten ze laatst ook een Speyside (TAM) uit, maar is het dan Tamnavulin of Tamdhu?... Nogal een verschil wat mij betreft.

Zo heb ik ook mijn vraagtekens bij de Speyside (GL). Hij staat hier bij mij ook al een maandje op de kast, omdat ik het niet kon weerstaan, maar wie zegt me dat het Glenlivet is? Het kan zo maar elke andere Speyside distillery zijn die met GL begint. Glenfarclas bijvoorbeeld. Maar hopelijk houden ze ons niet voor de gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Slight schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:36:
Signatory is niet ontzettend duidelijk in hun hints. Zo brachten ze laatst ook een Speyside (TAM) uit, maar is het dan Tamnavulin of Tamdhu?... Nogal een verschil wat mij betreft.

Zo heb ik ook mijn vraagtekens bij de Speyside (GL). Hij staat hier bij mij ook al een maandje op de kast, omdat ik het niet kon weerstaan, maar wie zegt me dat het Glenlivet is? Het kan zo maar elke andere Speyside distillery zijn die met GL begint. Glenfarclas bijvoorbeeld. Maar hopelijk houden ze ons niet voor de gek.
Signatory koopt zelf de vaten bij de distilleries, dus ze weten heus wel wat ze afvullen. Ze kunnen/mogen niet gewoon liegen ofzo. (GL) zou ook Glenlossie kunnen zijn idd.
(TAM) = tamnavulin, maar ik snap de verwarring.

Ze hebben ook bottelings waar ze gewoon de naam opzetten zonder dat mysterieuze (m)/(GL)(TAM) gedoe.....Laat dat dan hun enige marketing zijn (namelijk dat er discussie ontstaat over wat het toch zou kunnen zijn, zodat iedereen het erover heeft).

Als Whisky VanZuylen op hun website hebben staan dat het om Glenlivet gaat, en Ralfy dat ook zo zegt, dan ga ik daar gewoon vanuit.

[ Voor 5% gewijzigd door Deathchant op 23-02-2025 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revox862
Deathchant schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:03:
Als Whisky VanZuylen op hun website hebben staan dat het om Glenlivet gaat, en Ralfy dat ook zo zegt, dan ga ik daar gewoon vanuit.
Oke! Nu wil ik er ook een :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

revox862 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:18:
[...]

Oke! Nu wil ik er ook een :D
Dan zou ik niet te lang meer wachten. Toen ik Robert vrijdag aan de telefoon had, had hij er nog maar 11 over; de dag van te voren nog 36.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revox862
Deathchant schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:00:
[...]

Dan zou ik niet te lang meer wachten. Toen ik Robert vrijdag aan de telefoon had, had hij er nog maar 11 over; de dag van te voren nog 36.
Bedankt! Net gedaan. Hopelijk is er nog een :P

EDIT: Blijkbaar de laatste. Staat nu op OUT OF STOCK :D

[ Voor 7% gewijzigd door revox862 op 23-02-2025 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Mij was net de kurk stuk gegaan van fles, de 25 jarige Glenrothes. Is vanaf december open deze fles. Nu opeens kurk stuk. Fles zelf is 10j oud. Niet zo leuk... Draai als de flessen gesloten zijn ze 1x in de maand a 2 maand om. Nu deze open is niet meer omgedraaid en kurk gewoon afgebroken. Hoop niet dat het bij meerdere gaat gebeuren want heb er meerdere van de whiskys die al 10j in fles zitten.

https://www.whiskybase.co.../75380/glenrothes-1990-mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbsLvX4-LbRcHLo7-BGDu8YdqZU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/X65rrNhxR4xlxiET7lTAmCoz.jpg?f=user_large

[ Voor 43% gewijzigd door Jthem op 23-02-2025 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Jthem schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:18:
Mij was net de kurk stuk gegaan van fles, de 25 jarige Glenrothes. Is vanaf december open deze fles. Nu opeens kurk stuk. Fles zelf is 10j oud. Niet zo leuk... Draai als de flessen gesloten zijn ze 1x in de maand a 2 maand om. Nu deze open is niet meer omgedraaid en kurk gewoon afgebroken. Hoop niet dat het bij meerdere gaat gebeuren want heb er meerdere van de whiskys die al 10j in fles zitten.

[Afbeelding]
De oplossing is simpel… ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:14
Jthem schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:18:

[Afbeelding]
Kleine tip.
Hou de doppen altijd bij van lege flessen deze zijn er in veel maten / materialen moest er ooit zoiets voorvallen heb je altijd nog reserve kurken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:13
Ach, van Zuylen, tijd geleden dat ik daar geweest ben. Eerste keer dat ik daar was een Abunadh batch 6 en een Teaninich 27 Rare Malt aangeschaft. Kort daarna kreeg van Zuylen meer ruchtbaarheid en verdwenen de stoffige flessen, maar bleven wel goede deals komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
olafmol schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:18:
[...]

De oplossing is simpel… ;)
Hahaha ja, maar normaal zouden flessen whisky dat toch moeten kunnen overleven.
Pagina: 1 ... 74 ... 76 Laatste