[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 75 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:00
Jthem schreef op maandag 24 februari 2025 @ 06:46:
[...]

Hahaha ja, maar normaal zouden flessen whisky dat toch moeten kunnen overleven.
Heb wel vaker last van een kurk die kapot gaat zelfs met nieuwere flessen, en ja ik trek ze gewoon rustig naar boven en trek ze er niet uit als een cowboy.

Bij the ultimate heb een paar keer gehad dat het houten dopje van de kurk afkomt en bij een The Single Cask die vierkante flessen dat de kurk in2e breekt en dat was nog een vrij recente bottelong 2023 of 24. Soms heb je gewoon beetje pech heb vaak wel een kurk die ik daar dan weer mee vervang.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cfern
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-04 23:27
Hieronder een paar van mijn observaties over kurken.
  • Hoe ouder de fles, hoe meer ontkurken een gok wordt. Toch nog een beetje spanning in mijn leven.
  • De beste kurk is van plastic (zie bottelingen van the Creative Whisky Company). In zekere zin was David Stirk creatief met kurk.
  • De een-na-beste kurk is composiet (recente Diageo-flessen bijvoorbeeld).
  • Het is verbazingwekkend hoe twee kurken die precies even groot lijken toch net te klein of net te groot zijn. Bewaar al je kurken!
  • Een stukje kurk in je whisky is niet erg. Dat is gratis kauwgom met whiskysmaak.
  • Negeer bovenstaande opmerking, zeef je whisky. Mopperen tijdens het zeven mag.

"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits) | PoE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:55

inhico

pw

Wat betreft kurk: regelmatig voorkomend probleem met afbrekende/brokkelende kurken bij flessen die al wat langer open staan, maar ook bij nieuwe (wat oudere) flessen. Diverse remedies:
- ten eerste: helemaal eens met @cfern . Verder:
- kurk eruit zien te krijgen en vervangen door een nieuwe kurk: verkrijgbaar in verschillende maten (duckduckgo is jouw vriend). Let op: er is niet een echte standaardmaat; rare malts van diageo hebben een wat grotere kurk dan anderen. Er zijn ook konische kurken verkrijgbaar die op een brede range van flessen passen.
- bewaar een fles met een wijdere hals (bijvoorbeeld 'A'Bunadh) en gebruik deze om te decanteren, en wel als volgt: maak 'm schoon (heet water) en droog na elk gebruik. Gebruik een rvs zeef (zo klein mogelijke filtermaat) om de whisky over te gieten. Spoel originele fles om en laat 'm drogen. Giet whisky terug (met gebruik van zeef). Bedenk wel: elke decantatie geeft verlies, hoe klein ook...
- Je kunt ook alleen de kurk eruit frotten en vervangen. Vervolgens bij inschenken bij elke dram een zeef gebruiken.
- Mijn eigen mening is dat kurk de smaak niet beïnvloedt, maar wel dat ik het liever niet merk.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 27-04 09:13
Iemand de Glenlivet 16 van Signatory(100 proof) nu wel al geproefd. Ben erg aan twijfelen of het de moeite waard is om in te slaan...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-04 14:45

Thasaidon

If nothing goes right, go left

@Jthem
De 16 jaar 100 proof ken ik niet.
De 14 jaar Cask Strength ken ik wel. Een heerlijke Whisky, maar voor dat geld zou ik hem nooit zelf gekocht hebben. Gelukkig was het dan ook een cadeau. ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ci_pj6qbewmHfOLZNbu71Hy10Gs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TeGj3aZbazcPvow1XHgNya6j.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens zou ik Alles van Signatory blind durven kopen. Die hebben mij nog nooit teleurgesteld :)

[ Voor 55% gewijzigd door Thasaidon op 26-02-2025 10:34 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-04 21:14

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:51:
Iemand de Glenlivet 16 van Signatory(100 proof) nu wel al geproefd. Ben erg aan twijfelen of het de moeite waard is om in te slaan...
Hmmm nog niet. Ik moet even kijken of ik vandaag tijd heb (en anders vrijdag wel) om het sampletje van Robert van WhiskyVanZuylen te proberen. Ik zal dan wel wat notities maken.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Deathchant schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:17:
[...]

Hmmm nog niet. Ik moet even kijken of ik vandaag tijd heb (en anders vrijdag wel) om het sampletje van Robert van WhiskyVanZuylen te proberen. Ik zal dan wel wat notities maken.
Haha wat had ik me vergist! Ik dacht dat ik dus een sample van deze GL 16yr erbij had gekregen. Maar ik had dus een sample gekregen van een andere whisky die hij aan de telefoon adviseerde, maar die hij niet meer online verkocht. Hij had nog 1 fles staan en als ik em wilde hebben kon ik bij de notities van de bestelling erbij zeggen dat ik die ook wilde. Maar kep het niet gedaan, omdat ik geen 2 flessen wilde kopen. Het ging om een Signatory Vintage small batch edition #16, Speyside (m) 14 yr met 48,2%:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYWGOFqcL37vEfI_3JkTp9bpmmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HaYxbARYDWQjSzn1m9Wq9Mcx.jpg?f=fotoalbum_large

Dus @Jthem , helaas nog geen smaaknotitie van de Signatory GL maar dan wel van de Speyside (m) 14yr:

Signatory Vintage small batch edition #16, Speyside (m) 2010, 14yr, 1st fill & 2nd fill oloroso casks, 48,2%:

Kleur: donkergoud/lichtbruin

Geur: zoet, rozijnen, veenwater, kruidig hout, amandelspijs, complex. Ruikt naar goeie casks!

Smaak: best zoet, vanille, amandelspijs , kersen, duurt niet lang voordat alle smaken aanwezig zijn, op t laatste wat meer hout, smaakt precies zoals ie ruikt!

Afdronk: middellang tot lang. Na 3 minuten nog steeds lichtzoete houtsmaken en rozijnen aanwezig. Niet droog, maar ook geen speekselvloed

Conclusie: ondanks VanZuylen deze whisky niet meer online verkocht, raadden ze me deze fles aan aangezien ik iets soortgelijks als de Speyside (m) 100PROOF. Ze hadden nog 1 fles die ze me aanboden, maar ik had het toch niet gedaan, omdat ik de 16yr Glenlivet wilde hebben. Ik kreeg dan toch een laatste restje als sample opgestuurd zodat ik toch kom proeven en hij stelt absoluut niet teleur!! Wat een goeie 14 jarige whisky zeg, lekker vol van smaak en dat voor maar 50 euro! Als je em nog ergens uit kunt halen, meteen doen, want dit is een no-brainer!

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Deathchant schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 23:29:
[...]

Haha wat had ik me vergist! Ik dacht dat ik dus een sample van deze GL 16yr erbij had gekregen. Maar ik had dus een sample gekregen van een andere whisky die hij aan de telefoon adviseerde, maar die hij niet meer online verkocht. Hij had nog 1 fles staan en als ik em wilde hebben kon ik bij de notities van de bestelling erbij zeggen dat ik die ook wilde. Maar kep het niet gedaan, omdat ik geen 2 flessen wilde kopen. Het ging om een Signatory Vintage small batch edition #16, Speyside (m) 14 yr met 48,2%:
[Afbeelding]

Dus @Jthem , helaas nog geen smaaknotitie van de Signatory GL maar dan wel van de Speyside (m) 14yr:

Signatory Vintage small batch edition #16, Speyside (m) 2010, 14yr, 1st fill & 2nd fill oloroso casks, 48,2%:

Kleur: donkergoud/lichtbruin

Geur: zoet, rozijnen, veenwater, kruidig hout, amandelspijs, complex. Ruikt naar goeie casks!

Smaak: best zoet, vanille, amandelspijs , kersen, duurt niet lang voordat alle smaken aanwezig zijn, op t laatste wat meer hout, smaakt precies zoals ie ruikt!

Afdronk: middellang tot lang. Na 3 minuten nog steeds lichtzoete houtsmaken en rozijnen aanwezig. Niet droog, maar ook geen speekselvloed

Conclusie: ondanks VanZuylen deze whisky niet meer online verkocht, raadden ze me deze fles aan aangezien ik iets soortgelijks als de Speyside (m) 100PROOF. Ze hadden nog 1 fles die ze me aanboden, maar ik had het toch niet gedaan, omdat ik de 16yr Glenlivet wilde hebben. Ik kreeg dan toch een laatste restje als sample opgestuurd zodat ik toch kom proeven en hij stelt absoluut niet teleur!! Wat een goeie 14 jarige whisky zeg, lekker vol van smaak en dat voor maar 50 euro! Als je em nog ergens uit kunt halen, meteen doen, want dit is een no-brainer!
Haha cool, wel leuke whisky, was toen aan twijfelen tussen de #29 van ze of deze maar is de #29 geworden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
de Cadenhead (undisclosed distillery, maar het is een Lagavulin) kunnen ophalen, en nog een "wat is dit dan voor een leuk experiment flesje" erbij.
wat heerlijk toch een slijter die met je meedenkt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sdDkayJ66M4QnezZuy_Gr1BiQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k3CPORGh1LRffPEjaVUAH738.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door dyrc op 28-02-2025 11:59 ]

• Jthem
Mooi flesje, springbank zo te zien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Jthem schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:06:
Mooi flesje, springbank zo te zien?
Calvados gefinished op Springbank, een keertje precies andersom :)
*ik maak de aanname dat ze onderling wat vaten uitgewisseld hebben, de finish op de Springbank was 5 maanden. Dan moeten we over (minimaal) twee en half jaar iets de andere kant op tegen gaan komen :D

[ Voor 31% gewijzigd door dyrc op 27-02-2025 19:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:38

GerkeP

Vragen mag altijd........

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRVn5HPta7_hSA5z4IGmDaiJEmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmCTt6iGTNXOUPGTDUMgbZba.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben niet zo'n fan van peated whisky.
In november bij de Distillery van Fary Lochan setje van 4 verschillende whisky meegenomen.
Vandaag deze maar eens gepakt.

Verrassend lekker, erg zacht, maar een enorm scherpe afdronk.

In mei maar eens kijken of ze hier nog grote flessen van hebben staan.

Fary Lochan
Sherry & Peat Batch 01

GerkeP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Heb de Glenlivet 16 (100 proof sv) besteld, nu bij whiskysite met 15% op de indie' s, meteen ook de linkwood 17 erbij besteld van 100proof sv en nog wat van Ledaig 😇

Wat mij alleen opvalt aan de factuur ja dat hun de Speyside 16 100 proof van sv een glenfarclass noemen ipv glenlivet, maar moet wel Glenlivet zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door Jthem op 28-02-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:50:
Heb de Glenlivet 16 (100 proof sv) besteld, nu bij whiskysite met 15% op de indie' s, meteen ook de linkwood 17 erbij besteld van 100proof sv en nog wat van Ledaig 😇

Wat mij alleen opvalt aan de factuur ja dat hun de Speyside 16 100 proof van sv een glenfarclass noemen ipv glenlivet, maar moet wel Glenlivet zijn.
Kan aan mij liggen, maar ik zie die GL 16 niet staan op whiskysite.nl...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Deathchant schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:31:
[...]

Kan aan mij liggen, maar ik zie die GL 16 niet staan op whiskysite.nl...
Inderdaad, zowel de gl16 als Linkwood 17 zijn al uitverkocht. Gl16 had er vanmorgen nog 5, ging rap dus, was ook wel mooi voor 68 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:04

Beyond

Dussssss.......

Is dit nog wat? Kwam gisteren uit:

https://www.dramtime.nl/product/ardbeg-eureka/

Al het goeie.......

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
de committee releases zijn er vaker in 2 varianten geweest, de committee versie (cask strength) en de 'breder verkrijgbare' normale versie.
bijvoorbeeld de Ardcore die er op 50.1% en op 46% is uitgebracht.

mijn eigen spelregel is "alleen committee versies" als ik ze koop. Ze zijn vaak aan de dure kant, en Diageo's LMVH (thanks @Jeffrey1908 ) marketingteam verkoopt je een complete ervaring met mooie backstory, maar de whisky zelf is vaak aan de jongere kant voor het geld.

het zijn vaak leuke flessen, net iets anders, maar de Corryvreckan en Uigeadail lopen vaak rondjes om deze flessen voor de helft van het geld. (relatief gezien, de committee weet dat ze de serieuzere drinkers hebben, ze komen niet met slechte whisky weg)

Als de prijs een "haalt schouders op" bedrag is voor je: lekker doen zou ik zeggen!

[ Voor 6% gewijzigd door dyrc op 01-03-2025 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
dyrc schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:55:
[...]

de committee releases zijn er vaker in 2 varianten geweest, de committee versie (cask strength) en de 'breder verkrijgbare' normale versie.
bijvoorbeeld de Ardcore die er op 50.1% en op 46% is uitgebracht.

mijn eigen spelregel is "alleen committee versies" als ik ze koop. Ze zijn vaak aan de dure kant, en Diageo's marketingteam verkoopt je een complete ervaring met mooie backstory, maar de whisky zelf is vaak aan de jongere kant voor het geld.

het zijn vaak leuke flessen, net iets anders, maar de Corryvreckan en Uigeadail lopen vaak rondjes om deze flessen voor de helft van het geld. (relatief gezien, de committee weet dat ze de serieuzere drinkers hebben, ze komen niet met slechte whisky weg)

Als de prijs een "haalt schouders op" bedrag is voor je: lekker doen zou ik zeggen!
Prijs is volgens mij schappelijke voor deze release, enkel voor een NAS op batch strenght toch wel prijzig.

Ik koop hem zelf wel altijd wel benieuwd naar Ardbeg.

Ps is toch van LVMH en niet diageo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-04 23:08
Het hele marketing geleuter moet je maar snel vergeten bij dit soort releases. Het enige wat dat doet is de prijs opdrijven, die afdeling en alle poeha eromheen moet immers betaald worden.
Maar eerlijk is eerlijk er zitten soms echt hele goeie tussen. Ikzelf heb de Blaaaack, Bizarbq en spectalular gekocht.
Vooral de eerste 2 waren echt iets speciaals. De Bizarbq heb ik zelfs voor de 2de keer gekocht. De Blaaack wilde ik ook graag weer hebben maar die was niet meer te betalen.

Als je van PX houd zou ik de gok wagen voor 85 euro. De Uigeadail en Corryvrecken liggen ook al rond die prijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
frank.. schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:16:
Het hele marketing geleuter moet je maar snel vergeten bij dit soort releases. Het enige wat dat doet is de prijs opdrijven, die afdeling en alle poeha eromheen moet immers betaald worden.
Maar eerlijk is eerlijk er zitten soms echt hele goeie tussen. Ikzelf heb de Blaaaack, Bizarbq en spectalular gekocht.
Vooral de eerste 2 waren echt iets speciaals. De Bizarbq heb ik zelfs voor de 2de keer gekocht. De Blaaack wilde ik ook graag weer hebben maar die was niet meer te betalen.

Als je van PX houd zou ik de gok wagen voor 85 euro. De Uigeadail en Corryvrecken liggen ook al rond die prijs.
De Bizarbq heb ik ook bijgehaald nu eentje open staan, best goed voor €85 maar daar ga je hem meer voor vinden.

Het is enkel leuk als Ardbeg je aanstaat het is net eventjes wat anders dan de core range maar dat wil niet zeggen dat het perse beter is.

En als Ardbeg een beetje in je straatje valt en je bent benieuwd hou gewoon eventjes whiskybase in de gaten en filter de echte reviews eruit want het valt mij vaak op dat bij Ardbeg soms wel erg zuur word gereageerd door sommige die het afzeiken enkel door de prijs zonder zelf ook maar een dram gehad te hebben van de daadwerkelijke whisky waar het om gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Jeffrey1908 op 01-03-2025 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-04 13:54
Zie ik zo nog iemand op het Whiskyfestival(letje) op Apeldoorn station?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Bambi105 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:52:
Zie ik zo nog iemand op het Whiskyfestival(letje) op Apeldoorn station?
die zijn wel rechtstreeks de competitie aangegaan met de bierfestivalletjes in steden als Oeteldonk :D

veel plezier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-04 11:45
Vandaag nog een sample van @Bambi105 opengetrokken: de cage bottle Longrow Fresh Sherry. 9 jaar oud en 57.8%. Nogmaals: ik ben echt superslecht in tasting notes en heb mij niet ingelezen op deze whisky. Benieuwd of Bambi iets herkent van wat ik schrijf want hij is hier meester in :)

Paar drupjes water bij gedaan. Op de neus vooral veel sherry en alcohol. Kan ook bijna niet anders met 57.8%. Ergens ruik ik ook wat abrikoos. Met wat tijd opent hij zich wat en ruik ik ook iets dat mij doet denken aan groene appel. Ook wat bloemigs en vanille.

Dan de smaak. Verrassend zacht en diep op de eerste slok met ook wel meteen een diepe burn en de smaakpapillen die vol aangezet worden. Ik blijf kauwen en slikken. Steeds meer vanille en bloemen in de smaak. Naast veel sherry. Op de afdronk wat charred tonen. Het doet mij een beetje denken aan tropisch fruit maar dan van de bbq. Er komt inmiddels ook een zuurtje in en zelfs iets caramels. Met nog een paar extra druppels water komt die laatste steeds meer naar boven en verandert het profiel wat. De onderliggende tonen lijken meer naar boven te komen. Ik proef ook een klein bittertje - beetje hopjes-achtig bijna.

Ik zou niet meteen zeggen dat dit Longrow is. De peat is echt subtiel en heel anders dan een Islay bijvoorbeeld, en de typische Springbank funk is ook subtiel aanwezig en meer grassig dan stallerig.

Al met al wel echt een bijzondere dram. Zeer prettig en zo eentje waarbij je op elk moment dat je hem drinkt wat anders kan proeven gok ik.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04:46
Vorige week ff proeverijtje met vrienden gedaan. Erg leuk altijd. Niks extreems, maar wat is die Arran 10 toch een kneiter, die sprong er voor iedereen echt uit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QP-2_oxMEQ3ek1WnFrtbchXG_tI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLDv0YvVL55iwlFH3r03aLYt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
@olafmol dit is wel echt een fijne samenstelling zeg! Veel frisse, hoge tonen in die whiskies, uiteenlopend fruit. En leuk dat ik m'n gedachten bevestigd zie: Arran 10 blijft verbazen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
Bambi105 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:23:
@olafmol dit is wel echt een fijne samenstelling zeg! Veel frisse, hoge tonen in die whiskies, uiteenlopend fruit. En leuk dat ik m'n gedachten bevestigd zie: Arran 10 blijft verbazen.
Tnx, was leuke opbouw, 3 “gangen” van 2 whiskies, van links naar rechts.

Vriend kwam nog met deze bourbon aanzetten, helemaal niet verkeerd (als je van zoet houdt lol)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D92ibT0aMacr_2HVfnUExHdDeKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBYEGH8jhpjC68iRLQbMX9JG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bambi105
@donleone83 mooi beeld schets je! Ik ga 'm binnenkort er weer even bij pakken.

Het mini festival op Apeldoorn station viel niet tegen! Wel druk in een kleine ruimte, maar het was een leuke collectie om in te grasduinen.

Paar highlights:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-egGXQ2Y-MLzqVYKC1Y2M8p_NU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYsqvMjO8umbm296ZqndClb9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mt-JoumKd8uQ_TATufd4m5Ma_w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJqv55EVKCDIBJETULmdwS4M.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7Fhr0iXiPky2EpqHjEupdunU94=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EeuOEhUXkvWvcPJl8AHOPEhu.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SWBft5AV_AKcRaQjg-2icuCcpQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3kgCgQy59KVg0uw4LkbXlmF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5CNHISSeVDNMKeg-k4M3n9FtbM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmE1TQzVB8hErLxlPxZRQ59U.jpg?f=fotoalbum_tile

We dronken een Lagavulin Jazz Fest 2018 (ex bourbon, american+european oak) naast een Caol Ila Distillery exclusive (bourbon+red wine oak): de Caol Ila won! Wonderbaarlijk, wat een citrus en zachtheid voor een cask strength. De Jazzavulin was eigenlijk heel rauw en had een intense branderigheid, terwijl het % practisch gelijk was. Niet slecht, maar zeker niet top.

Een 22yo Bowmore van Hart Bros, gedistilleerd in 89 stal mijn hart. Een funky, zacht ziltige bourbonbeauty. Niet de karakteristieke grapefruit, maar vooral dat zeezout en oude sigarendoos, iets sauna achtigs (olie, verse kruiden, warm hout).

Daarnaast dronken we voor 6 eu per dram een Glendronach 21 Parliament uit 2018 (!). Die fles was op aan het eind van de avond, dus was blij dat ik er gauw bij was. Wat een ervaring. Een veel vollere, diepere sherrybom dan de moderne 10-15yo's op PX vaten die ook niet slecht zijn (Edradour, GlenAllachie, Tamdhu, etc). Heel elegant, zoet maar niet snoepachtig, juist vers fruitig en smakend naar meer. Terwijl juist die Bowmore heel drogend was, als een gortdroge Sancerre.

Die Parliament was een geschenkje om nog mee te kunnen maken.

Dan was er nog een Filey Bay ex-peated (gemiddeld), Cadenheads Peated Bunna (interessant!), Wolfburn single cask (begint erg op Springbank te lijken) en Lindores.

Die Lindores verraste ook en ga ik vaker proberen. Lijkt me een veelbelovende distilleerderij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Bambi105 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:40:
@donleone83 mooi beeld schets je! Ik ga 'm binnenkort er weer even bij pakken.

Het mini festival op Apeldoorn station viel niet tegen! Wel druk in een kleine ruimte, maar het was een leuke collectie om in te grasduinen.

Paar highlights:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

We dronken een Lagavulin Jazz Fest 2018 (ex bourbon, american+european oak) naast een Caol Ila Distillery exclusive (bourbon+red wine oak): de Caol Ila won! Wonderbaarlijk, wat een citrus en zachtheid voor een cask strength. De Jazzavulin was eigenlijk heel rauw en had een intense branderigheid, terwijl het % practisch gelijk was. Niet slecht, maar zeker niet top.

Een 22yo Bowmore van Hart Bros, gedistilleerd in 89 stal mijn hart. Een funky, zacht ziltige bourbonbeauty. Niet de karakteristieke grapefruit, maar vooral dat zeezout en oude sigarendoos, iets sauna achtigs (olie, verse kruiden, warm hout).

Daarnaast dronken we voor 6 eu per dram een Glendronach 21 Parliament uit 2018 (!). Die fles was op aan het eind van de avond, dus was blij dat ik er gauw bij was. Wat een ervaring. Een veel vollere, diepere sherrybom dan de moderne 10-15yo's op PX vaten die ook niet slecht zijn (Edradour, GlenAllachie, Tamdhu, etc). Heel elegant, zoet maar niet snoepachtig, juist vers fruitig en smakend naar meer. Terwijl juist die Bowmore heel drogend was, als een gortdroge Sancerre.

Dan was er nog een Filey Bay ex-peated (gemiddeld), Cadenheads Peated Bunna (interessant!), Wolfburn single cask (begint erg op Springbank te lijken) en Lindores.

Die Lindores verraste ook en ga ik vaker proberen. Lijkt me een veelbelovende distilleerderij.
Leuke samenvatting zeg! De Bowmore klinkt als een hele gave, de Glendronach Parliament staat al een poosje op mijn radar om eens te proeven alleen vind ik een hele fles kopen veel te duur, hopelijk eens een sample of een fles voor een (zacht) prijsje te vinden.

Heb nu 2 keer een Wolfburn op (geen single cask) maar beide keren niet erg onder de indruk druk geweest. Lindores heb ik helemaal nog nooit gehad hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Bambi105 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:40:
[~

Daarnaast dronken we voor 6 eu per dram een Glendronach 21 Parliament uit 2018 (!).

in hindsight had ik toen alles waar ik mn handen op kon krijgen moeten kopen.

Om de medelezers bij te praten waarom je zo verkneukeld was: Glendronach is dicht geweest, en had nog voorraad liggen. ze moesten old stock gebruiken om alle core ranges te maken. old stock uit minimaal de begin 90's.
zie dit tabelletje, er waren "golden years to buy", en die zijn helaas voorbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWnjtSlZUTkVlxNvnTyWVqjZZXw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p10TCIkJ9FuRPfQCbEfDIAWO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door dyrc op 02-03-2025 08:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revox862
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:53
dyrc schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:32:
Hindsight is 20/20 :) Maar ik had hetzelfde moeten doen.
Ik heb één Glendronach 18 2018 opgemaakt en heb nog drie staan gebottled in 2017, 2018 en 2019.
De 21 staat nogsteeds op mijn verlanglijstje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jthem
dyrc schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:32:
[...]

Om de medelezers bij te praten waarom je zo verkneukeld was: Glendronach is dicht geweest, en had nog voorraad liggen. ze moesten old stock gebruiken om alle core ranges te maken. old stock uit minimaal de begin 90's.
zie dit tabelletje, er waren "golden years to buy", en die zijn helaas voorbij.

[Afbeelding]
Ja klopt ook! Heb er nog 2 van de 21 jaar (uit '19 en '21) en nog een 18 jarige uit dat tijdperk. Verheug me eens om flesje van te openen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Mijn 21yr Parliament is op. Heerlijk! Ik heb nog 1 fles oude Glendronach 15yr (gebotteld in Mei 2015 dacht ik), en nog 1 fles Glendronach 18yr. Die heb ik 8 jaar geleden gekregen van collegas en zit in de parafilm.

Ik ben wel erg benieuwd hoe die Glendronach Master Anthology serie smaakt, vooral de Ode to the Dark....Ik vermoed na de eerste reviews te hebben gezien dat het een "scherpe" variant van de oude GD15yr zou kunnen zijn qua smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Dat inpakken is opzich prima, zou ik eigenlijk ook moeten doen maar nog niet zo gedaan. Hoop dat ze 10a15j meegaan 😀

Had op base reviews gelezen van ode to the dark en zijn of heel goed en andere klagen dat het wat waterig is. Hoe vinden jullie de nieuwe stijl van Glendronach? Ik vond oude etiket wel leuker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:15:
Dat inpakken is opzich prima, zou ik eigenlijk ook moeten doen maar nog niet zo gedaan. Hoop dat ze 10a15j meegaan 😀

Had op base reviews gelezen van ode to the dark en zijn of heel goed en andere klagen dat het wat waterig is. Hoe vinden jullie de nieuwe stijl van Glendronach? Ik vond oude etiket wel leuker.
Ik heb de dingen gewoon in de parafilm gezet omdat ik echt te langzaam drink helaas. Ik heb 4/5 april een whiskyproeverijtje, dus heb ik weer een excuus om een fles open te rukken (en zorgen dat daar dan flink wat van wordt gedronken tijdens dat proeverijtje) :) Ik ga de GlenAllachie 11yr PX Puncheon open trekken, daar verheug ik me al een jaar op :D

Over Glendronach...Ik ken Glendronach vooral van de "oude" tijd zeg maar. Dus Billy Walker tijd, niet Rachel Barrie tijd. Ik heb de "nieuwe" varianten van de 15/18/21 nog nooit geproefd, en ook nooit overwogen om te kopen omdat ik ze veel te duur vind. Ik vind het wel jammer dat Glendronach afgestapt is van hoe ze het deden, en nu wat commercieler te zijn gegaan. Maar goed, ik schuw geen probeersels, dus mocht het er ooit van komen, dan ga ik het zeker proberen, zolang ik het maar lekker vind (en het dus de prijs waard vind). 70 euro voor een hele donkere NAS met first fill PX cask vind ik echt niet verkeerd, zeker niet als het wel nog de Glendronach karakteristiek heeft. Maar ik zou het dus niet meer blind kopen zoals ik dat vroeger van Glendronach kon zeggen. Ik zou het eerst willen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:45

nrg

Op basis van bovenstaande… ben wel benieuwd hoeveel flessen jullie tegelijk open hebben staan. Ik heb een keer de policy ingevoerd dat er pas een nieuwe fles open mag als er een andere leeg is. Zit zelf nu op 5 tegelijk open (+ iets in een karaf voor de show waarvan ik niet meer weet wat het is :') )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slight
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:50
nrg schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:39:
Op basis van bovenstaande… ben wel benieuwd hoeveel flessen jullie tegelijk open hebben staan. Ik heb een keer de policy ingevoerd dat er pas een nieuwe fles open mag als er een andere leeg is. Zit zelf nu op 5 tegelijk open (+ iets in een karaf voor de show waarvan ik niet meer weet wat het is :') )
Bij mij is het ongeveer 10. En inderdaad, er moet er eentje leeg voordat er een nieuwe open gaat. Anders staan flessen gewoon veel te lang open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
nrg schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:39:
4 flessen whisky en 1 rum/ cognac
2 tot 70 euro ongeveer 2mnd voor de 2
1 70-120 ongeveer 2 mnd
1 120 + euro 4-6 mnd

Zijn zo beetje mijn doelstellingen.

De andere 195 staan dicht tot fles leeg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nrg

nrg

@Jthem de andere 195 flessen?! Run je een slijterij of is dit een privécollectie? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
nrg schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:28:
@Jthem de andere 195 flessen?! Run je een slijterij of is dit een privécollectie? :)
😶privé collectie. Miss eens slijter openen gaan haha
Eigenlijk is het wel triest uit de hand gelopen... Collega me aangestoken in combinatie met teveel lekkers willen en dan kwam zo weer van het 1 het ander.

[ Voor 23% gewijzigd door Jthem op 04-03-2025 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
@nrg ik denk dat ik ca 80% van mijn whiskies nu open heb. Dat zijn er minder dan @Jthem maar nog steeds veel. In elk geval te veel om met 1 lever aan te pakken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Ik probeer max 3 flessen open te hebben. Met mijn tempo heb ik dan meestal een fles zo’n 6 maanden open. Alleen nu na een proeverij zijn er ineens een stuk meer flessen open. Goeie reden om samen te proeven, wel zo gezellig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Ik ben bang dat mijn collectie er hetzelfde uit ziet als die van @Jthem alleen heb ik nu ongeveer 35 flessen open staan.
Ik leg mezelf op om echt alleen het weekend te drinken dus echt snel gaat het allemaal niet, schenk ook nog wel eens een sampletje uit maar die komen dan ook weer net zo hard terug dus zo blijven we lekker bezig haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Hier momenteel 16 flessen open, waarvan sommigen al meer dan 10-15 jaar. Merk overigens geen achteruitgang of anderzins smaakverlies. Maar dat is lastig objectief vast te stellen, aangezien er geen referentie is.r
Het is mijn streven het aantal open flessen te beperken tot ca 10. Dus nog 6 af te handelen alvorens weer een nieuwe te openen. Ik heb nog 83 gesloten flessen staan, niet allemaal even interessant. En sommigen wel interessant, maar waarschijnlijk niet bijzonder qua smaak.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-04 13:11
15 gesloten, 38 open; ongeveer het gemiddelde van de afgelopen jaren.
De duurdere flessen gaan minimaal een jaar mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:36
Bambi105 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:47:
@nrg ik denk dat ik ca 80% van mijn whiskies nu open heb. Dat zijn er minder dan @Jthem maar nog steeds veel. In elk geval te veel om met 1 lever aan te pakken..
Jij drinkt alleen maar samples joh :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
KillaZ schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:09:
[...]

Jij drinkt alleen maar samples joh :+
Je zou het bijna zeggen he.. maar het eind is wel in zicht hoor ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cfern
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-04 23:27
Ik heb een eenvoudig systeem. Er mogen niet meer whiskyflessen tegelijk open dan in mijn whiskykast passen. Dat zijn er op dit moment 24. Ik probeer een beetje breed te spreiden qua whiskytypes.
  • Zware rookbommen (Ardbeg / Laphroaig 10 CS / Kilchoman).
  • Lichtere rookwaren (Talisker / Bowmore / Thy Bøg).
  • Iets met sherry (Tomatin 18 / Ardnamurchan Sherry Cask).
  • Fris en bourbon matured (Balblair, Littlemill).
  • Grain whisky.
  • Barrel proof bourbon.
  • Old school stuff (CWC Exclusive Blend 1980, Glenfarclas 185th anniversary).
Daarnaast heb ik nog 51 flessen dicht zitten die wachten op hun beurt in de whiskykast.

Het aantal dichte flessen is ooit over de 100 geweest vroeger, vooral omdat ik vaak enthousiast op de gok had gekocht. Ik probeer nu met meer beleid whisky's te kopen. Ik weet nu wel zo'n beetje wat mijn smaak is en koop liever geen 'is wel OK' whisky's meer. Het komt mij dus wel goed uit dat mijn dealerslijter steeds vaker in-store proeverijtjes organiseert.

"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits) | PoE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Bambi105 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:13:
[...]

Je zou het bijna zeggen he.. maar het eind is wel in zicht hoor ;)
Is bijna een hint merk ik...... :D

K to the KillaZ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Als ik het allemaal zo lees voel ik me echt een amateur :D

Ik heb maar een paar flessen staan, waarvan er meestal niet meer dan 4 open zijn.
2 peated en 2 anderen, want ik wil kunnen pakken waar ik op dat moment zin in heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8l3CetSUIoBtPbGGpkcAzVIPatQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tc6YcdE9CPdwKamXjvf2En6T.jpg?f=fotoalbum_large

Hinch Peated
Benromach 10
Saint & Peat 2024 (Port Askaig)
Starà mysliveckà No4 (CZ)
Signatory Vintage Cask Strenght Edition, Glenlivet 14y
Wolfburn Aurora sherry oak
Talisker Parley wilder seas
Glen Turner Heritage double cask port
Dalwhinnie 15
Laphroaig 10
Fondaudege Heritage (F)
The Balvenie doublewood 12

De Liqor43 en Griftwater zijn van de vrouw :P

[ Voor 67% gewijzigd door Thasaidon op 05-03-2025 13:50 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KillaZ
Thasaidon schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:37:
Als ik het allemaal zo lees voel ik me echt een amateur :D

Ik heb maar een paar flessen staan, waarvan er meestal niet meer dan 4 open zijn.
2 peated en 2 anderen, want ik wil kunnen pakken waar ik op dat moment zin in heb.

[Afbeelding]

Hinch Peated
Benromach 10
Saint & Peat 2024 (Port Askaig)
Starà mysliveckà No4 (CZ)
Signatory Vintage Cask Strenght Edition, Glenlivet 14y
Wolfburn Aurora sherry oak
Talisker Parley wilder seas
Glen Turner Heritage double cask port
Dalwhinnie 15
Laphroaig 10
Fondaudege Heritage (F)
The Balvenie doublewood 12

De Liqor43 en Griftwater zijn van de vrouw :P
Het kan hard gaan hoor. Pre Covid had ik 4 flessen whisky. Nu staan er 30+ open beneden en 15+ plus open op een plek waar vrienden niet mogen komen :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

@Thasaidon Nu ben ik wel benieuwd wat er in dat Griftwater zit. Zo te zien geen water uit de Grift...
En verder ben je geen amateur omdat je minder dan een bepaald aantal flessen hebt.

...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jthem
inhico schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:35:
@Thasaidon Nu ben ik wel benieuwd wat er in dat Griftwater zit. Zo te zien geen water uit de Grift...
En verder ben je geen amateur omdat je minder dan een bepaald aantal flessen hebt.
Precies, eigenlijk zelfs nog verstandigste om niet teveel willen. Had steeds doelstellingen waar het moest ophouden maar het lukt niet.

Zoveel lekkers allemaal, heerlijk ook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bambi105
inhico schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:35:
Amen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Is dat Griftwater uit Apeldoorn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@Jthem @inhico
Griftwater is hier lokaal (Veenendaal) te koop bij de Gall. Maar ik ben er nog niet achter waar het precies vandaan komt.
Het zou wel uit de streek komen.
De Grift is een "waterloop" welke o.a door Veenendaal heen loopt. Maar ook bij Apeldoorn idd.

Het is een likeur van rum met vanille en citrus vruchten.
Mijn vrouw vind dat heerlijk, maar ik vind dat veel te zoet.

@KillaZ
Ik weet wat je bedoeld. Er was een tijd dat ik maar 1 fles op de plank had. Glenfiddich.
Totdat @GerkeP mij de Balvenie Doublewood liet proeven, toen begon het :P

[ Voor 23% gewijzigd door Thasaidon op 05-03-2025 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:45
Misschien klopt het niet wat ik denk...
35 flessen open gedurende langere tijd dat moet toch iets met de kwaliteit doen.
Er komt meer lucht bij enz. Wordt het altijd bewaard op de juiste manier....
Na aantal jaren zal dat toch iets doen met de kwaliteit van de drank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Als je het donker en afgesloten bewaard is dat geen probleem.
Ik heb 1x een niet goed afgesloten fles gehad met een "bedorven" whisky.
Ik sluit de duurdere flessen ook altijd met een vacuüm dop

GerkeP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mM30pQ_zzkgISPdr5P_H1XSMK5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRiVkhiVsjI2FbQSuTBSNwwC.jpg?f=fotoalbum_large

Bijna weekend

GerkeP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Diagonaal
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 08:18
Zojuist een smakelijke "The Singleton of Glendullan Golden Autumn Orchard" gedronken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysuQozS03P8tcwB1L5jkiGNWbD0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BpqtEvotIyY8zuwimM4ac895.png?f=user_large

Is Singleton de bottelaar en Glendullan de distillery? Of hoe moet ik die verhoudingen zien?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

De distillery is in dit geval Glendullan. The Singleton is een soort marketing-naam en kan whisky van Glendullan, Glen Ord of Dufftown zijn. Meer achtergronden weet ik niet.

...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jthem
Dit was de bestelling die me over de 200 heeft doen gaan, vandaag ontvangen. Ivm 15% korting meteen grote bestelling gedaan. Wel erg benieuwd ook naar de linkwood 6 en Blair athol 7.

Vlnr
Speyside 16 sv (glenlivet)
Linkwood 17 sv
Bunnahabhain 8 sv 1st en 2nd fill oloroso but
Linkwood 6 koval bourbon finish Murray mcdavid
Blair athol 7 xs px sherry finish Murray mcdavid
Ledaig 14 koval Murraymcdavid( die we al hebben maar zo lekker is)
Ledaig 15 tawny port finish Murray mcdavid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNaDd3dxZverqeH6iszZm2f41hA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nllMjSjivKwzSH4pL46777Oi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Jthem op 07-03-2025 23:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Hoe displayen jullie je whisky eigenlijk? Ik ga binnenkort verhuizen en ik wil een leuk kastje/vitrinekastje hebben voor mijn whisky. Ik heb niet superveel. Stuk of 10-12 flessen en veel samples en natuurlijk de nodige glaasjes e.d. Ik wil iets leuks hebben, iets wat erbij past, dus geen Billy van Ikea ofzo. Hebben jullie inspiratie? Moet ook geen 1000 euro kosten voor 1 kastje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:42
Een bar-globe is het eerste wat mij te binnen schiet, maar dat moet wel bij je vintage interieur passen.
Afbeeldingslocatie: https://i.etsystatic.com/40022135/r/il/060d3d/4812577330/il_1140xN.4812577330_j1uy.jpg

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gineau
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:12
Deathchant schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:28:
Hoe displayen jullie je whisky eigenlijk? Ik ga binnenkort verhuizen en ik wil een leuk kastje/vitrinekastje hebben voor mijn whisky. Ik heb niet superveel. Stuk of 10-12 flessen en veel samples en natuurlijk de nodige glaasjes e.d. Ik wil iets leuks hebben, iets wat erbij past, dus geen Billy van Ikea ofzo. Hebben jullie inspiratie? Moet ook geen 1000 euro kosten voor 1 kastje.
Ik heb er zelf wel eentje van de Ikea, namelijk de Milsbo. Was precies wat ik zocht en nog voor een leuke prijs ook. Misschien wat voor jou?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aS6b94gR30Qwa9yP_ZY_eMx7SBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6PPh2GZc6kzDDXIH9u14eIj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Gineau op 10-03-2025 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Zo'n bar globe....daar heb ik teveel flessen voor. Ik vind het absoluut mooi, maar ik moet wel mijn hele voorraad erin kunnen krijgen.

@Gineau , is dat met verlichting?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KillaZ
@Deathchant Ik heb deze van de Ikea, de FABRIKÖR, is ook wel populair (oude foto). Kunnen 3 planken en je kun er zelf een led strip in plaatsen (genoeg ruimte en uitsparingen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JB_BNTir9BVK6MbiETE-jWyqbco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LdTxxkzH8x9BJLXT9T6Ewm1U.jpg?f=fotoalbum_large

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gineau
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:12
Deathchant schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:08:
Zo'n bar globe....daar heb ik teveel flessen voor. Ik vind het absoluut mooi, maar ik moet wel mijn hele voorraad erin kunnen krijgen.

@Gineau , is dat met verlichting?
Wordt standaard geleverd zonder verlichting, maar er is wel verlichting beschikbaar voor dit model.

Ik ga er zelf nog een ledstrip in plakken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• wouter143
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-04 14:18
Deathchant schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:28:
Ik heb een paar jaar geleden een aantal gebruikte fruitkistjes gekocht online en deze opgehangen. Daar staat nu mijn verzameling met (bijna alleen maar) whisky in. Er passen tot nu toe 67 flessen whisky in volgens de laatste telling, maar niet alles staat dan mooi in het zicht helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRcCn335uSiSeYPnJj97SWTHHBA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/csSdymdhX9zr7Hhn9C1VbM0l.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNcbu4e1dfB4FrvLKSNg8AgHVUg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlvc6z1IyEaCuTAw3wvvvq5U.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KillaZ
@wouter143 Let na verloop van tijd wel op dat die kistjes nog goed zitten. Wij hadden dat ook op kantoor, heeft ons toch een mooie fles HB glenburgie gekost omdat het kistje uit elkaar donderde. :X

Ziet er wel altijd heel sfeervol uit zo! :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slight
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:50
Ik heb ook gekozen voor 'kistjes', maar dan van Ikea. De kleuren die ik heb, kun je volgens mij niet meer kopen. Ik kocht ze circa 2019. EKET heet de serie. En ja, ze zitten goed vast :) Nadeel: flessen groter dan 31,5cm passen er niet in. Ze bestaan helaas wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVKRfZx7CrfSJxDZfMzGpZul3_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZ9No8ZdAtIUnZPJkMxQY1ZO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:35

Honesty

kattenneus!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFX92CL2zz4D0jtmBh_8GU-ljaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pp4CW6L2XNvi9ysax5HInzOI.jpg?f=fotoalbum_large

Wij hebben gewoon kasten hangen van ikea, ik heb nu alleen de bovenste plank voor alles wat open staat. Voorraad heb ik bijna nooit, staan gemiddeld 10 tot 15 flessen open(nu denk ik 9 Malts) wat mixdrank en een paar speciale biertjes.
Volgende maand weer jarig en dan komen er waarschijnlijk weer wat flessen bij.
Wordt altijd nerveus als er te veel flessen open staan en zodra flessen half leeg zijn de wil ik ze snel weg hebben.
Mijn idee is wel dat ik de kasten ernaast ook beetje bij beetje ga innemen.

[ Voor 29% gewijzigd door Honesty op 11-03-2025 20:03 ]

Festina lente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wouter143
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-04 14:18
KillaZ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:16:
@wouter143 Let na verloop van tijd wel op dat die kistjes nog goed zitten. Wij hadden dat ook op kantoor, heeft ons toch een mooie fles HB glenburgie gekost omdat het kistje uit elkaar donderde. :X

Ziet er wel altijd heel sfeervol uit zo! :)
Hahaha klopt, ik kijk ook regelmatig of ze nog goed zitten, voorlopig gaat het al een paar jaar zonder problemen. Ik heb wel gemerkt dat het erg belangrijk is dat als er een nieuwe fles bijkomt, dat dat gecompenseerd moet worden door de rest van de flessen iets lichter te maken...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:03

Vrijdag

De Zwarte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzoTv4_U0JX7YM8SqofMxKwr5Zg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oYHhcmmYhjeOZ2xC1GwnFGsi.png?f=user_large

Laatst bij de kringloop toevallig dit boek zien liggen en meteen meegenomen. Altijd leuk om te lezen. Met een glas whisky erbij uiteraard :9

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Tonger
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-04 10:20
Dan zal ik mijn manier van display ook delen. De kastjes en rekken komen van Amazon, merk Vasagle. Beetje donker spul misschien maar dat past wel bij mij. Heel makkelijk en leuk om in elkaar te zetten, superstevig en vaak in de aanbieding (meeste units zijn ruim onder de 100€). Nadeel is wel dat het allemaal open is en ik dus regelmatig aan het afstoffen ben, zeker met die harige monsters waarvan er 3 rondlopen. Inmiddels is het allemaal wel een beetje uit de hand gelopen met ca. 15 kasten/rekken in diverse maten en rond de 350 gesloten flessen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bYrk-KjytzozAY49ZshqGG8i7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KAtczZhRHcgkDk8v6krDgLeD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dw6qvMVftHl7WoMcSSHpAPsI_ZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJX6VDGESWmRXX2GBfWJNPnK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quBF_RaQdaqBHdx3ZI26UmleCiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7Sk1a6euYDZ9RvpfZ9ngkg6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQw2b-OUB4aosQ5DG1dr2_1JZS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2h31CUEUljgtiOxGjxWKvfv.jpg?f=fotoalbum_large

What’s on the menu? Tè Bheag, een verrassend goeie blend voor iets meer dan 20€.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHQSNkx8W2u4oEbeeMCxpDc-3iE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXchAuJV6UWps1vX9dc8K5O8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:45
Tonger schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:56:
Dan zal ik mijn manier van display ook delen. De kastjes en rekken komen van Amazon, merk Vasagle. Beetje donker spul misschien maar dat past wel bij mij. Heel makkelijk en leuk om in elkaar te zetten, superstevig en vaak in de aanbieding (meeste units zijn ruim onder de 100€). Nadeel is wel dat het allemaal open is en ik dus regelmatig aan het afstoffen ben, zeker met die harige monsters waarvan er 3 rondlopen. Inmiddels is het allemaal wel een beetje uit de hand gelopen met ca. 15 kasten/rekken in diverse maten en rond de 350 gesloten flessen.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

What’s on the menu? Tè Bheag, een verrassend goeie blend voor iets meer dan 20€.
[Afbeelding]
Nu weet ik waar al die Springbanks blijven ;) :o :)
Je hebt er aardig wat zo te zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Dacht ik dat ik al teveel flessen had met 200 😱 heb jij er nog 350 staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Jthem op 12-03-2025 22:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-04 09:28

mace

Sapere Aude

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-04 09:28

mace

Sapere Aude

Ik heb nu voor de tweede keer gehad dat SMWS mij een incomplete order stuurt. Hebben anderen hier ook last van gehad?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• terror-oehoe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:49
Tonger schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:56:
Dan zal ik mijn manier van display ook delen. De kastjes en rekken komen van Amazon, merk Vasagle. Beetje donker spul misschien maar dat past wel bij mij. Heel makkelijk en leuk om in elkaar te zetten, superstevig en vaak in de aanbieding (meeste units zijn ruim onder de 100€). Nadeel is wel dat het allemaal open is en ik dus regelmatig aan het afstoffen ben, zeker met die harige monsters waarvan er 3 rondlopen. Inmiddels is het allemaal wel een beetje uit de hand gelopen met ca. 15 kasten/rekken in diverse maten en rond de 350 gesloten flessen.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
het idee van whisky is dat je het drinkt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Voor de geïnteresseerden, zag dat de Glenlivet 16 weer op voorraad was bij whiskysite. Dat met 15% korting. Weet niet of er nog op zoek waren ernaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herzeleid
Jthem schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:57:
Voor de geïnteresseerden, zag dat de Glenlivet 16 weer op voorraad was bij whiskysite. Dat met 15% korting. Weet niet of er nog op zoek waren ernaar.
Dank voor de tip! Toch maar even een bestelling geplaatst.. (incl Invergordon uit '87)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Ik ga de Invergordon 1987 bestellen. Wil nog wat erbij hebben vanuit mijn geboortejaar 1987 en dan is deze wel mooi! Ga hem samen met de nieuwe Aultmore 18 van sv bestellen.

https://www.whiskybase.co...y/271689/aultmore-2006-sv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nrg

nrg

@Herzeleid je brengt me op een idee :-) lijkt me heel leuk om een whisky uit m’n geboortejaar te hebben. Heb je die Invergordon 87 MM gekocht? Weet je hoe die is?

Andere suggesties uit ‘87 zijn ook welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Denk dat die 2 net niet meer beschikbaar zijn van 1987, de Murray mcdavid en de Fragrant drops. 🤭🤭🤭 net beiden ingeladen.

* zie net dat die van Murray mcdavid er nog 1 heeft van 1987

[ Voor 28% gewijzigd door Jthem op 15-03-2025 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nrg

nrg

Haha, Whiskysite is er nu ineens achter elkaar 3 van kwijt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja, wilde wel weer paar van 1987 erbij, heb een coopers choise North british uit 1987 en een Strathclyde Murray mcdavid 1987. Daar komen nu 2 Invergordons 1987 bij (Fragrant drops en Murray McDavid) en meteen de Aultmore 18 sv erbij gepakt die net erbij kwam. Max geprofiteerd van de 15%

En indd @nrg alle 2 zijn opeens uitverkocht haha

[ Voor 7% gewijzigd door Jthem op 15-03-2025 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herzeleid
nrg schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:25:
@Herzeleid je brengt me op een idee :-) lijkt me heel leuk om een whisky uit m’n geboortejaar te hebben. Heb je die Invergordon 87 MM gekocht? Weet je hoe die is?

Andere suggesties uit ‘87 zijn ook welkom!
Ik heb de Fragrant Drops gekocht (met korting 119 euro)

Ah iemand is je voor geweest, is nu uitverkocht..

[ Voor 6% gewijzigd door Herzeleid op 15-03-2025 18:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nrg

nrg

Ja, ik heb hals over kop die laatste MM gekocht :p Geen idee wat ik in huis haal :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Herzeleid schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:02:
[...]

Ik heb de Fragrant Drops gekocht (met korting 119 euro)

Ah iemand is je voor geweest, is nu uitverkocht..
Zwijgrecht... was ze ook aan bestellen toen jij ze had besteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herzeleid
nrg schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:12:
Ja, ik heb hals over kop die laatste MM gekocht :p Geen idee wat ik in huis haal :X
Op de fles staat:

Nose: Fruity coffee, prunes, creamy

Palate: Sweet nuts, floral chocolate

Finish: Very long, oily, sweet spice

https://www.whiskybase.co...36213/invergordon-1987-mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nrg

nrg

Yes, dat klinkt als mijn smaak! Ik denk dat de fles de komende 3 jaar niet open gaat, mooie om tzt op m’n 40e te doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Ja heb ze in mijn lijstje gezet. Op 40e gaat de Invergordon 35 van Fragrant drop open en dan weer jaren erna de Murray mcdavid Invergordon en op 50e staat de Strathclyde 🤭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Die Aultmore 18 van sv loopt ook hard zie ik bij wsite, waren er 8 en staan net 3 uurtjes erop en zijn er ook nog maar 3. Lijkt me wel erg lekkere whisky.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Iemand de nieuwe Longrow 100 proof al geprobeerd? ik kan een flesje afhalen (now to find some time to do that...) en ben benieuwd ten opzichte van de longrow reds van de afgelopen jaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 27-04 06:54
Meestal kom je er te laat achter dat het toch leuk is om een whisky uit je geboortejaar te hebben, voor een acceptabele prijs. Mijn ervaring is dat tot 35 jaar na je geboortejaar er nog eenvoudig flessen te vinden zijn die voor acceptabele prijzen te koop zijn. Nou moet ik zeggen dat b.v. voor 1987 momenteel de spoeling wel relatief dun is, met vrij weinig malt whisky. Dat kan natuurlijk te maken hebben met dat in de jaren 80 de productie niet zo hoog lag als in het verleden. Verklaart dan ook de relatief hogere prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
il-Principe schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:21:
Meestal kom je er te laat achter dat het toch leuk is om een whisky uit je geboortejaar te hebben, voor een acceptabele prijs. Mijn ervaring is dat tot 35 jaar na je geboortejaar er nog eenvoudig flessen te vinden zijn die voor acceptabele prijzen te koop zijn. Nou moet ik zeggen dat b.v. voor 1987 momenteel de spoeling wel relatief dun is, met vrij weinig malt whisky. Dat kan natuurlijk te maken hebben met dat in de jaren 80 de productie niet zo hoog lag als in het verleden. Verklaart dan ook de relatief hogere prijzen.
Ja indd wel jammer, ben er sinds vorig jaar actief naar op zoek maar kom in normaler prijzen alleen grain tegen. (Heb er ook nu met deze bestelling pas 4 van 1987) maar wel leuk hebbedingetje.

Moet ook bekennen dat ik de Invergordon 35 van Fragrant ook echt alleen om het jaar gekocht heb.

[ Voor 5% gewijzigd door Jthem op 15-03-2025 23:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-04 11:45
Uit 1983 heb ik ook veel moeite om iets te vinden, ik hou mij aanbevolen voor tips!

Dan hier de laatste post over de samples van Springbank die ik van @Bambi105 kreeg: de Springbank distillery exclusive hand filled, gebottled op 55.4%.

Ik kan hier heel kort over zijn: fenomenaal. Typisch Springbank op de neus en smaak. Funk, vanille, tropisch fruit, caramel (van de oudere flessen), zout, alles. Maar doordat het een infinity bottle is met verschillende jaargangen er in, komt er elke slok weer iets ander bovendrijven. Drinkt veel soepeler weg dan een standaard 55.4%, ook iets minder complex en vluchtiger in de afdronk dan dat je op basis van het alcoholpercentage zou verwachten. Alsof je een 10yo open trekt met hints van alle andere jaren er in. Duidelijk te proeven dat hier ook oudere spirit in zit, met hints van de 15, de 18 en de 21 die ik allemaal duidelijk op pik.

Als ik dan 1 whisky zou mogen kiezen om de rest van mijn leven te drinken, zou dit een goede kanshebber zijn. En ik weet meteen weer waarom ik Springbank zo geniaal vind. Man man man wat een genot. Onvoorstelbaar goede whisky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
dyrc schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:48:
Iemand de nieuwe Longrow 100 proof al geprobeerd? ik kan een flesje afhalen (now to find some time to do that...) en ben benieuwd ten opzichte van de longrow reds van de afgelopen jaren.
Nee krijg hem wel snel te proeven denk ik, denk dat die goed te vergelijken is met de Red serie heb geen idee of het goed gaat verkopen.
Ikzelf ben altijd wel gecharmeerd van Longrow mooi zuurtje erin mooie boere turf die niet altijd overheerst.

Nou kan de finish op een longrow een heel andere whisky brengen dus ben net zo nieuwsgierig als jij naar deze uitgaven.

Iemand een idee waarom de Red serie niet verder gaat? Alle finishes die bedoeld waren te pas gekomen of een andere reden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Jeffrey1908 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 22:26:
[...]

Iemand een idee waarom de Red serie niet verder gaat? Alle finishes die bedoeld waren te pas gekomen of een andere reden?
wat ik zo kan verzinnen is dat er meer flexibiliteit mogelijk is (zowel in het weglaten van red -dan kunnen ze nog iets met rum casks etc. uithalen- maar ook de stap naar NAS, de Red's hadden altijd een age statement).

deze 100 proof is 6 jaar oud (5 zou nog mogelijk zijn maar springbank is niet kinderachtig met hinten naar leeftijd, als ze bijna 4 zeggen dan is het geen 3.5). This whisky has been matured for almost 4 years in refill bourbon casks and over 2 years in refill pinot noir casks.

Indirect ook een hintje dat het spul rond de 10 jaar ver op is en/of dat ze het liever nog laten liggen.

qua smaak verwacht ik het standaard longrow profiel met een hint rood, want tweemaal refill barrels gebruikt, en aan de scherpe kant want jong en cask strength.

[ Voor 8% gewijzigd door dyrc op 16-03-2025 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nrg

nrg

Gieten jullie halflege flessen wel eens over in kleinere flessen? Zo ja, waar kopen jullie de kleinere flessen?
Pagina: 1 ... 75 76 Laatste