Afgelopen zaterdag een whiskyproeverijtje georganiseerd en dit waren de kandidaten:
- Togouchi Sake cask finish, 40%, NAS
- Glenkinchie 12y, 43%
- Penderyn Legend, 40%
- Jura The Sound, 42,5%
- Cardhu 12yr, 40%
- Tamnavulin sherry cask, 40%
- Wolfburn 10yr, 46%
- Amrut Fusion, 50%
- Ardbeg 10yr, 46%
- GlenAllachie 12yr, PX cask, 61%
Ook in deze volgorde gedronken, dus van instap naar advanced zeg maar. Bij nader inzien had de Glenkinchie en Tamnavulin omgewisseld moeten worden, maar ja.
Ik zal ze zeker niet allemaal gaan bespreken, maar er waren zeker wat uitschieters. De Wolfburn 10 had me aardig verrast moet ik zeggen. Voor een 10 jarige echt verrassend vol van smaak, zoet en fruitig, en ook beetje kruidig. Ook de Amrut Fusion kon me goed bekoren.
Ik vind peated whisky echt zo niet lekker, maar ik probeer altijd alles, dus ik had weer de aangename gelegenheid om een van de Ralfy-favorites te proeven, de Ardbeg 10. Hoewel ik vind dat ie ook veel smaak heeft, is dit me echt te vies
Cardhu, Jura, Penderyn, Togouchi, Glenkinchie, Tamnavulin....eigenlijk beetje van hetzelfde, waarbij de Glenkinchie de meeste smaak had.
Mijn eigen inbreng was de GlenAllachie, die ik vorig jaar in januari gekocht heb en nu ein-de-lijk eens open kon (ik drink te langzaam).
Dat was tevens ook mijn favoriet van de avond. Mijn god wat is die sterk zeg jeetje mina. Ik drink caskstrengths eigenlijk nooit met water, maar ondanks ik het branden soms wel lekker vind, moet deze echt water hebben. Hij brandt namelijk nog net zo heftig bij de 2e en 3e slok, dus dat is voor mij een teken dat er toch water in moet

Gelukkig kun je hier best wat water bij doen zonder dat de smaak afzwakt.
Hij ruikt sceptisch; bijna geen alcohol lucht, maar doordat het wel veel alcohol heeft is het net alsof alle geuren wat onder een dekentje van alcohol liggen. Je moet em echt effe laten staan om meer te ruiken, maar dan ruikt het wel lekker sherry'ig. Ik moet eerlijk toegeven dat ik dit keer niet goed kon herkennen dat het een PX cask was. Als er Oloroso op de fles gestaan had, had ik het ook geloofd. Misschien moet ik het nog eens een keer proeven als ik alleen thuis ben, en niet al 8 andere op heb
Qua smaken was het wederom wat ik zo lekker vind van sherry'd whisky's: kruidig, houtig, kaneel/kersen/rozijnen/amandelspijs en dit keer zelfs een hele lichte hint van drop/zoethout. Ook qua nasmaak blijft ie erg lang hangen. Ik zeg altijd, als een whisky zo lang in je mond blijft hangen zoals rokerige whisky's blijven hangen, dan is het een goeie

Deze GlenAllachie is absoluut een aarader!
Maar net zoals met alle overheersende zaken qua eten (paprika, knoflook/uien etc), maakt het geen ruk uit wat je eet, je blijft boertjes van paprika of knoflook houden. Dat geldt hetzelfde voor mij wat betreft het drinken van whisky: je blijft altijd boertjes krijgen van de rokerige die je hebt gedronken
[
Voor 4% gewijzigd door
Deathchant op 08-04-2025 08:01
]