[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 76 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:52

mace

Sapere Aude

nrg schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:09:
Gieten jullie halflege flessen wel eens over in kleinere flessen? Zo ja, waar kopen jullie de kleinere flessen?
Ik doe het niet, ik heb een systeempje waarbij als de flessen voorbij de helft zijn, ik ze op een aparte plek zet met alle whisky die op "moet" en ze dan gewoon opmaak.

Dat gezegd hebbende, je kan hier flessen kopen in allerlei soorten en maten: https://www.flessenland.nl/ Ik haal hier zelf sample flesjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 15-07 11:19
Ik schud ze ook niet over, sommige staan wel met dan 10 j gesloten voor ze open gaan maar eenmaal open blijven ze max 4a5mnd open, moet ik bekennen dat ik sommige juist lekkerder vind als ze half leeg zijn. Gisteren nog aan gedacht toen ik Glendronach cask strenght in glaasje had en ik idee had dat deze lekkerder was geworden.

Die Aultmore 18 sv die ik gisteren bij de 2 1987 flesjes besteld heb is gisteren in 4 uur opgegaan (8stuks) zou die zo goed gaan zijn😋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14-07 20:13
Bij mij gaat de laatste 20 cl in een kleine fles https://www.ampulla.co.uk...lask-bottle-polycone-cap/. Ooit in een grijs verleden wat van gekocht, maar denk dat er ook nog andere leveranciers van bestaan.

Het is een combinatie van ruimtebesparing en weinig headspace dat ik overgiet. Dan ben ik een grote fles kwijt en geen last van een fragiele kurk.

Snel deze als alternatief gevonden:
https://www.flessenland.n...s-monding-pp-28-100014040
Is alleen geen polycone beschikbaar https://glassbottles.co.uk/product/28mm-polycone-screw-cap/ zijn iets beter dan de witte plastic doppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Dit onderwerp doet mij wel twijfelen om duurdere fles over te gieten naar een karaf. Laatste x bij mijn 25 jarige Glenrothes vond ik niet fijn met de kurk in mijn whisky. In hoeverre zou zo fles in karaf kunnen, verandert smaak erdoor of zou dat weinig veranderen?

De normaler prijzen is gok wel waard maar bij de oude od duurdere whiskys is het zonde is het zonde om kurk erin te hebben en zou karaf optie kunnen zijn. Zoiets als deze, wat vinden jullie ervan.

https://www.bol.com/nl/nl...uYGeF5VWf4EsaAmtvEALw_wcB

[ Voor 53% gewijzigd door Jthem op 17-03-2025 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14-07 20:13
De "sluiting" van een karaf is meestal glas op glas, niet de meest handige oplossing qua afsluiten. Onderstaand met een mix van plastic/glas sluiting is beter, misschien met een wat mindere uitstraling.
https://www.flessenland.n...ml-monding-kurk-100032570
https://www.flessenland.n...or-monding-kurk-100002360

Of een versie met een schroefdop.
https://www.flessenland.n...-monding-gpi-28-100030560

Het overschenken zelf is vergelijkbaar met het inschenken van een dram qua blootstelling aan de lucht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slight
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:48
Jthem schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:28:
Dit onderwerp doet mij wel twijfelen om duurdere fles over te gieten naar een karaf. Laatste x bij mijn 25 jarige Glenrothes vond ik niet fijn met de kurk in mijn whisky.
Niet het meest erge dat je kan overkomen. Even door een zeefje halen en een andere kurk erop doen.
Jthem schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:28:
In hoeverre zou zo fles in karaf kunnen, verandert smaak erdoor of zou dat weinig veranderen?
Het voorbeeld van de karaf dat je deelt, is echt het tegenovergestelde van wat ik zou kiezen. Een belangrijke reden is al genoemd (glas op glas), maar een andere reden is dat het gaat om een karaf van 1250 ml. Als jij je flesje van 700 ml daar dus in dumpt, dan blijft er meer dan een halve liter lucht in de karaf, wat het proces van oxideren versnelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schraal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:01
Een alternatief is nog het gebruik van speciale spuitbussen met gas dat je in je whiskyfles spuit. Dat gas vormt een luchtdichte laag op de whisky en beschermt het daardoor.

Heb er zelf geen ervaring mee, maar wel een keer een Ralfy special erover gezien.
Deze om precies te zijn: Ralfy review 913 extras en Ralfy review 218

‘Private preserve’ is een voorbeeld, maar er zijn soorgelijke.

[ Voor 21% gewijzigd door schraal op 17-03-2025 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-07 11:39
Niet goedkoop, maar voor wie een paar unobtainiums wil proberen is dit een uitstekend aanbod van de Whiskybase shop:

https://shop.whiskybase.c...rs-tasting-set-6x2cl.html

Ik ben blij dat ze het op deze manier doen, ongeacht de prijs van 65 eu voor 5 samples. Die Springbank 30 en Local Barley 8 zorgen voor die hoge prijs, maar dit is beter dan 0 euro voor het nooit kunnen proeven in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Instant update: hij is al uitverkocht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:42
donleone83 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:07:
Uit 1983 heb ik ook veel moeite om iets te vinden, ik hou mij aanbevolen voor tips!

Dan hier de laatste post over de samples van Springbank die ik van @Bambi105 kreeg: de Springbank distillery exclusive hand filled, gebottled op 55.4%.

Ik kan hier heel kort over zijn: fenomenaal. Typisch Springbank op de neus en smaak. Funk, vanille, tropisch fruit, caramel (van de oudere flessen), zout, alles. Maar doordat het een infinity bottle is met verschillende jaargangen er in, komt er elke slok weer iets ander bovendrijven. Drinkt veel soepeler weg dan een standaard 55.4%, ook iets minder complex en vluchtiger in de afdronk dan dat je op basis van het alcoholpercentage zou verwachten. Alsof je een 10yo open trekt met hints van alle andere jaren er in. Duidelijk te proeven dat hier ook oudere spirit in zit, met hints van de 15, de 18 en de 21 die ik allemaal duidelijk op pik.

Als ik dan 1 whisky zou mogen kiezen om de rest van mijn leven te drinken, zou dit een goede kanshebber zijn. En ik weet meteen weer waarom ik Springbank zo geniaal vind. Man man man wat een genot. Onvoorstelbaar goede whisky.
@Bambi105 Is dit die in mijn pakketje naar jou zat?

Dan moet je @dyrc bedanken :) Onwijs leuk om te lezen dat jullie er zo van genieten mannen. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
KillaZ schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:14:
[...]

@Bambi105 Is dit die in mijn pakketje naar jou zat?

Dan moet je @dyrc bedanken :) Onwijs leuk om te lezen dat jullie er zo van genieten mannen. :)
Daar volgt nog een uitgebreide review over @KillaZ en @dyrc . Dit was een hand fill Springbank, zie de foto hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ym4NC3UztCkwJZB2jeJdxXAPPb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kx5NNaFS2ln0QXqZYNKsgydK.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was een leuke miniproeverij trouwens. De Clairin rum sloot aan bij de funky en industriele tonen van de Springbank, terwijl de meer klassieke Campbeltown funk en het sherry profiel van de Glen Scotia weer heel andere tonen in de Springbank handfill naar boven brachten.

Die Clairin rums uit Haiti zijn trouwens ontzettend aan te raden voor de peatheads hier, net als veel andere high ester funky rums van bijv. Longpond en Hampden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
@Bambi105 Nice!

Voor de Dramfool fans. Gisteren was een proeverij voor slijters voor de nieuwe release. Er zit een Macduff op PX in die echt geweldig is. Helaas niet goedkoop (>100 eu), maar dat is helaas de nieuwe realiteit.

K to the KillaZ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Bambi105 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:35:
Niet goedkoop, maar voor wie een paar unobtainiums wil proberen is dit een uitstekend aanbod van de Whiskybase shop:

https://shop.whiskybase.c...rs-tasting-set-6x2cl.html

Ik ben blij dat ze het op deze manier doen, ongeacht de prijs van 65 eu voor 5 samples. Die Springbank 30 en Local Barley 8 zorgen voor die hoge prijs, maar dit is beter dan 0 euro voor het nooit kunnen proeven in mijn optiek.
leuke set, lijkt een beetje op de officiele setjes Springbank tasting pack (jaarlijks in wisselende samenstelling) (6*2cl voor 40 pond)
als je de MSRP flesprijs van de 30jaar pakt heb je al voor ~40 euro aan whisky in 1 flesje van die samples die je gekocht hebt, echt een prima prijs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGdh86jL3QIhUXKi3Fk_G3JONIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wv8cqpHwIhR8ivJTuLQKb0oX.jpg?f=fotoalbum_large

mocht je verliefd worden op die 30, ik heb er nog een liggen :)
(weinig subtiele flex, maar het clubje hier vertrouw ik met de info)

[ Voor 8% gewijzigd door dyrc op 20-03-2025 17:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:55
KillaZ schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:41:
@Bambi105 Nice!

Voor de Dramfool fans. Gisteren was een proeverij voor slijters voor de nieuwe release. Er zit een Macduff op PX in die echt geweldig is. Helaas niet goedkoop (>100 eu), maar dat is helaas de nieuwe realiteit.
Ben van Dramfool wel een tikkeltje enthousiast geworden week of 2/3 geleden met de man achter dramfool staan praten, weet er veel over te vertellen en ze bottelen wel hele gave en leuke dingen zoals een Ardbeg van 4 jaar oud die al een zeer volwassen smaak had, helaas ook aan de prijs maar wel leuk om te proeven. Ben binnenkort een sample van een octomore die ik al ken heerlijk, en een 16 jaar oude port charlotte waar ik erg benieuwd naar ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Jeffrey1908 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:51:
[...]

Ben van Dramfool wel een tikkeltje enthousiast geworden week of 2/3 geleden met de man achter dramfool staan praten, weet er veel over te vertellen en ze bottelen wel hele gave en leuke dingen zoals een Ardbeg van 4 jaar jou die al een zeer volwassen smaak had, helaas ook aan de prijs maar wel leuk om te proeven. Ben binnenkort een sample van een octomore die ik al ken heerlijk en een 16 jaar oude port charlotte waar ik erg benieuwd naar ben.
Met Bruce? Dat is wel een mooie vent inderdaad. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
KillaZ schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:00:
[...]

Met Bruce? Dat is wel een mooie vent inderdaad. :)
Ja klopt! Bruce, rustige man kan leuk vertellen wat en hoe die alles doet, gewoon leuk om dat allemaal even aan te horen.

Plus hij had prachtige whiskys bij, ze zijn allemaal wel redelijk aan de prijs en sommige vind ik gewoon veel te duur maar de kwaliteit is er zeker!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik heb een tijdje geleden 5 muntjes opgestuurd naar Claxton's, en inmiddels een mooie brief ontvangen van ze waar in staat dat ik een
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
mag kopen. Echt een leuk loyalty programma van ze met die muntjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWWhisky
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:59
Die is erg lekker!

En bedankt voor het doorgeven, dan wachten wij nog even met het opsturen van de volgende muntjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Kan je die in NL gewoon kopen of moet je dat echt met creditcard doen? Vroeg me dat tijd geleden ook al eens af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
mace schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 23:54:
Ik heb een tijdje geleden 5 muntjes opgestuurd naar Claxton's, en inmiddels een mooie brief ontvangen van ze waar in staat dat ik een
***members only***
mag kopen. Echt een leuk loyalty programma van ze met die muntjes.
Misschien mis ik iets over muntjes? Maar de deal klinkt prima! Hoe werkt dit dan bestellen via hun site ofzo koop eigenlijk bijna altijd alles lokaal bestel maar zelden wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Jeffrey1908 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:16:
[...]

Misschien mis ik iets over muntjes? Maar de deal klinkt prima! Hoe werkt dit dan bestellen via hun site ofzo koop eigenlijk bijna altijd alles lokaal bestel maar zelden wat.
Als je een exploration series fles koopt zit er een muntje bovenop de kurk. Als je er 5 hebt moet je op de website een formuliertje invullen en de muntjes naar ze opsturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Jthem schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:45:
Kan je die in NL gewoon kopen of moet je dat echt met creditcard doen? Vroeg me dat tijd geleden ook al eens af.
Die speciale fles? Gaat via de importeur mee op transport en je rekent hem gewoon af bij je lokale slijter (moet die wel Claxton's verkopen of beter gezegd afnemer bij High Spirits zijn).

[ Voor 10% gewijzigd door mace op 22-03-2025 13:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
mace schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:37:
[...]

Als je een exploration series fles koopt zit er een muntje bovenop de kurk. Als je er 5 hebt moet je op de website een formuliertje invullen en de muntjes naar ze opsturen.
Dank voor de waardevolle informatie, dat betekend direct dat ik al muntjes in bezit heb! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:26
Hebben alle Claxton's die munt? Wat zijn de aanraders? :*)
Heb een Strathclyde van Claxton's gehad, die was goed!

niet goed gelezen; alleen de exploration series dus

[ Voor 21% gewijzigd door Herzeleid op 22-03-2025 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
@mace die is mooi he! Ik mag helaas niet meedoen, maar dit is echt een goede deal.

Kon Jesse je een beetje op tijd helpen? :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:41
Een vriendin van mij is op zich ook wel een beetje geintereseerd in whisky dus ik zei, kom proeven wat ik heb. Heb er zelf ook geen donder verstand van, heb 6 whisky's staan en ze vond de Glendfiddich IPA de lekkerste. Probleem is dat die niet meer te koop is, maar wat zou je nu aanraden te kopen met ongeveer die smaak?
Heb het idee dat ze een beetje een "zachte" de lekkerste vond.

Prijs liefst onder de 50 euro ook. Zelf wissel ik wat af waar ik trek in heb op dat moment, heb bijvoorbeeld ook een Highlandpark 12 Viking honour staan, een Gouden Carolus sherry oak en nog wat random spul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Bambi105 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:21:

Dit was een leuke miniproeverij trouwens. De Clairin rum sloot aan bij de funky en industriele tonen van de Springbank, terwijl de meer klassieke Campbeltown funk en het sherry profiel van de Glen Scotia weer heel andere tonen in de Springbank handfill naar boven brachten.

Die Clairin rums uit Haiti zijn trouwens ontzettend aan te raden voor de peatheads hier, net als veel andere high ester funky rums van bijv. Longpond en Hampden.
Clairin is wel enorm verschillend, afhankelijk van welke je hebt. Sajous is bijna een Rhum Agricole, terwijl deze meer mezcal is.

Qua rum ben ik groot fan van Jamaicaans, Hampden staat altijd wel in de kast. Van de Hampden Estate Pure vind ik de reguliere duidelijk beter dan de overproof, terwijl ik normaal niet op een procentje meer of minder kijk. Daarnaast ook bijna altijd wel Smith & Cross staan, veel smaak voor weinig.

Voor een rum/whisky mash up kan je eens kijken of je de Boulet de Canon 13 van Compagnie des Indes ergens kan proeven. Niet helemaal mijn ding maar wel interessant voor een keer.

Transcontinental Line Fiji 2014 is voor mij de rum-versie van de Port Charlotte An Turas Mor. Aantal flessen van gehad toen 't net uit was en voor weinig bij de slijter stond. Helemaal enthousiast, superfijn glas. Maarja, uiteindelijk een beperkte batch, dus op een gegeven moment schandalig duur en uiteindelijk gewoon op. Die whisky mis ik nog steeds en deze Fiji rum is nu ook zo'n beetje onvindbaar. (als iemand 'm in de lokale slijter ziet, doe me ff een dm! :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Achiel007 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:06:
Een vriendin van mij is op zich ook wel een beetje geintereseerd in whisky dus ik zei, kom proeven wat ik heb. Heb er zelf ook geen donder verstand van, heb 6 whisky's staan en ze vond de Glendfiddich IPA de lekkerste. Probleem is dat die niet meer te koop is, maar wat zou je nu aanraden te kopen met ongeveer die smaak?

Prijs liefst onder de 50 euro ook. Zelf wissel ik wat af waar ik trek in heb op dat moment, heb bijvoorbeeld ook een Highlandpark 12 Viking honour staan, een Gouden Carolus sherry oak en nog wat random spul.
IPA finish zie je niet bijzonder vaak de enige die me nu te binnen shieten zijn Jameson IPA en een Teeling IPA die vallen ook nog eens ruim binnen je buget maar ik denk dat deze echt totaal anders smaken dan de Glenfiddich waar jij het over heb, de 2 die ik noem zijn iers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:41
Denk dat het zeker niet perse een IPA whisky moet zijn, eerder iets in die hoek qua smaak. Wat zachter en toegankelijk. Misschien zelfs eerder een blend dan een single?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

KillaZ schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:58:
@mace die is mooi he! Ik mag helaas niet meedoen, maar dit is echt een goede deal.

Kon Jesse je een beetje op tijd helpen? :+
Ja nou, die mailde gelijk terug zaterdagochtend vroeg. Geen klachten. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:57

nrg

@Achiel007 een Monkey Shoulder is misschien een goede betaalbare toegankelijke beginnerswhisky?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
De gewone glenmorangie kwam op mij over als zeer toegankelijke whisky. Ergens in mijn hoofd zit 'en Dalwhinnie ook' maar het is zeker 15 jaar geleden dat ik die heb gedronken.

Edit: toevoeging: als ik het me goed herinner is de Dalwhinnie vooral zoetig, wellicht niet helemaal wat je zoekt.

[ Voor 25% gewijzigd door Bundin op 24-03-2025 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:17

Deathchant

Don't intend. Do!

Kan iemand iets zeggen over die Signatory 100PROOF 12yr Strathmill? Hij klinkt goed op papier...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:33

Secsytime

Automagisch

Achiel007 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:06:

Bij de oosterburen nog te koop.

Edit: geen ervaring met deze webshop (disclaimer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Vandaag nog Dewar's 27 besteld, leek me prijs kwaliteit voor 110 wel prima in orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:26
Bundin schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:25:
De gewone glenmorangie kwam op mij over als zeer toegankelijke whisky. Ergens in mijn hoofd zit 'en Dalwhinnie ook' maar het is zeker 15 jaar geleden dat ik die heb gedronken.

Edit: toevoeging: als ik het me goed herinner is de Dalwhinnie vooral zoetig, wellicht niet helemaal wat je zoekt.
Dalwhinnie 15 is een mooie toegankelijke whisky imo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bambi105
Voor iedereen die nog in de Speyside (M) saga geinteresseerd is, Serge doet ook een duit in het zakje, en deze man heeft wat Macallans gedronken: https://www.whiskyfun.com/

TL:DR; geen wonder dat de NAS Macallan's van nu slecht scoren en de indies en de (zeer) oude bottelingen erg hoog worden gewaardeerd. We mogen Signatory dankbaar zijn dat ze een betere (en beter te betalen) klus klaren dan Macallan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:26
Dit weekend is in Groningen het https://wfnn.nl/standhouders/. Ik loop vaak bij dit soort proeverijen er tegen aan dat er zo veel keus is en niet goed weet wat nou precies de leukere flesjes zijn om te gaan proeven.

Hoe pakken jullie dit soort proeverijen? Hebben jullie tips/tricks om de leukere flesjes te spotten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:03

Thasaidon

If nothing goes right, go left

@jordyc
Als ik naar de stands kijk ziet het er wel veelbelovend uit.
Maar persoonlijk zou ik die van M&H (Milk&Honey) overslaan.
Ik heb daarvan uit de Elements serie de "Red wine cask", "Peated", en "Sherry Cask" geproefd.
Maar die vond ik nou niet echt speciaal. De "Red wine cask" vond ik zelfs aan de zure kant.

De Classic single malt was wel een prima Whisky, maar zeker niet speciaal.

Overigens ben ik hier niet bij... ik vind Groningen net even te ver weg ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Thasaidon op 27-03-2025 11:29 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyc
Thasaidon schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:25:
@jordyc
Als ik naar de stands kijk ziet het er wel veelbelovend uit.
Maar persoonlijk zou ik die van M&H (Milk&Honey) overslaan.
Ik heb daarvan uit de Elements serie de "Red wine cask", "Peated", en "Sherry Cask" geproefd.
Maar die vond ik nou niet echt speciaal. De "Red wine cask" vond ik zelfs aan de zure kant.

De Classic single malt was wel een prima Whisky, maar zeker niet speciaal.

Overigens ben ik hier niet bij... ik vind Groningen net even te ver weg ;)
M&H ga ik inderdaad overslaan. Ik heb daar ook de red wine cask en de sherry cask geproefd en vond het maar magertjes kwa smaak. Veels te scherp in de afdronk en ook qua mondgevoel zeer minimaal.

Wij hebben het geluk dat mijn schoonouders om de hoek daar wonen en dus een excuus hebben om die kant op te gaan. Anders was het voor ons ook te ver weg geweest.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JWWhisky
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:59
jordyc schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:06:
Dit weekend is in Groningen het https://wfnn.nl/standhouders/. Ik loop vaak bij dit soort proeverijen er tegen aan dat er zo veel keus is en niet goed weet wat nou precies de leukere flesjes zijn om te gaan proeven.

Hoe pakken jullie dit soort proeverijen? Hebben jullie tips/tricks om de leukere flesjes te spotten?
Herkenbaar! De laatste festivals waar ik heen ben geweest ging ik vooraf heen met een plan. Dat klinkt heel complex, maar valt wel mee. Vooraf bedenk ik altijd een aantal distilleries waar ik iets van wil proeven, dit kan een thema zijn, maar soms ook nieuwe releases die ik voorbij heb zien komen. Meestal zet ik er een aantal op mijn lijstje en voor de rest laat ik mij verrassen.

Bij binnenkomst ga ik 9/10 keer direct langs High Spirits of WIN om een lekkere indrinker in het glas te laten schenken. Vaak iets dat op bourbon vaten heeft gelegen en een alcoholpercentage onder de 50%. Buiten lekkere whisky ook altijd een leuk praatje, hier slaag ik altijd.

Zodra er iets in m'n glas zit ga ik op mijn gemak langs alle stands om te kijken of ik iets van mijn lijstje kan vinden. Vervolgens goed onthouden wat je waar hebt gezien en deze de rest van de avond proeven.

Afgelopen zaterdag bij Whisky Weekend Twente geweest en daar gestart met een leuke Claxton's Strathclyde Grain bij High Spirits en vanuit daar verder gekeken. Ben Nevis, Allt-A-Bhainne en Caperdonich stonden op mijn lijstje. Dit heb ik gevonden aangevuld met een bijzondere parel van mijn favoriete distillery Deanston en nog wat andere.

Begin dit jaar bij Hielander Alkmaar was ik op zoek naar oude Grain whisky's en daar heb ik er ook een paar van gevonden en geproefd op advies van de standhouders.

Veel plezier in Groningen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bambi105
@jordyc Leuk dat je gaat. Ik zou er graag ook eens bij willen zijn.

Ik volg de stijl van @JWWhisky ook. Even grasduinen in wat ik graag zou willen kopen op whiskysite of kijken welke parels er onlangs zijn gereviewd hier op het forum of door wordsofwhisky of whiskyfun.

De vorige sessie ben ik op zoek gegaan naar Lindores en iets ouds, dus vond ik gauw een oude Bowmore en een oude Caol Ila. Die duurdere drink ik het liefst eerder op het festival, want dan is mijn tong nog intact. Ik zou het leuk maar niet bijzondere spul voor je laatste 5 drams houden, maar er zeker van genieten.

En veel water drinken en gooi vooral je glas leeg (en spoel het goed om) als je iets niet bijzonder genoeg vind. Je lever is belangrijker!

[ Voor 0% gewijzigd door Bambi105 op 27-03-2025 19:11 . Reden: Belangrijke toevoeging: water ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:19

Vrijdag

De Zwarte

Ik heb niks met bourbon. Maar als Machine Head fan vind ik dit toch wel gaaf. En die shotgun shells glaasjes 8)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:19

Vrijdag

De Zwarte

Achiel007 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 00:12:
Denk dat het zeker niet perse een IPA whisky moet zijn, eerder iets in die hoek qua smaak. Wat zachter en toegankelijk. Misschien zelfs eerder een blend dan een single?
Dalwhinnie Winter's Gold is best zacht. En een Knockando 12yrs ook. Verder wellicht Tullamore Dew, Jura 12yrs, en een Glen Rothes, maar ik weet even niet meer welke, was met een oranje etiket en een speciale uitgave.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-07 18:59
Vrijdag schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:51:

Ik heb niks met bourbon. Maar als Machine Head fan vind ik dit toch wel gaaf. En die shotgun shells glaasjes 8)
Dat nummer is echt een klassieker! Die hele plaat trouwens...
Voor de Oldtimers onder ons... intro van Wet&wild op TMF :Y

Met bourbon heb ik ook niks maar dit is wel een leuk hebbedingetje!

[ Voor 9% gewijzigd door frank.. op 28-03-2025 21:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-07 18:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veIdHEumeqAe7LbFP2a6iM9KIEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vyAyRPM3ecEyeFNocR7nX4S8.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag weer even wat inkopen gedaan 😀
Ardmore 12yo 100 proof bourbon barrel after Islay en Arran quarter cask.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
jordyc schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:06:

Hoe was het @jordyc ? Nog memorabele whiskies gedronken?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jordyc
Het was een geslaagde avond. Het evenement was ruim opgezet en meer dan genoeg plek om ondanks de drukte toch rustig aan je whiskey te sippen. Ook genoeg waterpunten en de Food Corner was in een aparte ruimte waardoor de etensgeur en niet in de zaal zelf te ruiken waren. Als ik een minpuntje moet benoemen was het dat de meeste eigenlijk hun core range hadden meegenomen.

Er zaten zeker een paar pareltjes tussen.

Milroy's of soho bunna 10 years. Waar een normale bunna vooral sherry tonen met rook combineert was deze juist precies andersom. Daar kwam nog eens bij dat ze een sherry cask uit de jaren 30 op de kop hadden getikt om de whiskey op te finishen. Dit leverde een gebalanceerde whiskey op die heel herkenbaar bunna was, maar waar de sherry invloeden genoeg aanwezig waren om het geheel af te ronden en body te geven.

2025 versie compass box hedonism. Het is de bekende hedonism maar net wat zoeter dan de originele versie. Wel echt een trede hoger qua smaak dan het origineel en die kon ik al heel erg waarderen.

31 jaar oude Ierse whiskey waarvan ik de distilleerderij ben vergeten. Hele fruitige zachte Ierse whiskey waarbij ik het idee had dat ik sinasappelsnoepjes aan het eten was. De afdronk bleef echt extreem lang hangen.

Balblair 1989, heerlijk frisse groene appels met veel body. Licht zuur qua geur en smaak maar op een hele aangename manier. Aan het einde kwam het eikenhout nog even naar voren om wat kruiden in de smaakbeleving te brengen.

Verder niet echt notities genomen van alles, dus de prachtige boekwerken blijven even achterwege. Op een festival wordt je toch te veel beïnvloed door de omgeving en drukte om een eerlijke notitie te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door jordyc op 30-03-2025 13:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:32

sebasd

loopt op espresso

Soms moet je gewoon eens iets proberen.

Vanmiddag meegenomen op het vliegveld voor 65 euro, en het is zeker geen slechte whisky.

Eerste keer ook dat ik een whisky met amarone-finish drink. Een volgende keer als ik er weer ben die met rum-finish maar eens proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwYsi5ZBhKnNdlnUtZCh_fonPOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7cxmsTIMXnuuuzzeaupX1liH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:02
sebasd schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:37:
Eerste keer ook dat ik een whisky met amarone-finish drink. Een volgende keer als ik er weer ben die met rum-finish maar eens proberen.
De Arran met amarone finish is absoluut ook een aanrader. Een van de betere zachte whiskies die ik tot nu toe gedronken heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Op aanraden van mijn favoriete slijter een torabhaig allt gleann meegenomen, want ik was op zoek naar iets ziltigs. Kon 'm ook proeven voor aankoop dus een geinformeerde koop :) Erg over te spreken, ik vind 'm vrij vriendelijk maar wel met een fijn randje brine.

Dat plus een flesje slobberrum (Smith & Cross, verklaart misschien waarom ik bovenstaande zo vriendelijk inschat) en een flesje rose want de zon schijnt en dan was ik nog goedkoper uit dan de kilchoman sauternes die ik geproefd heb omdat ik de longrow op sauternesvat zo lekker vond. Prima bezoekje dus!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
de Springbank Society heeft weer iets nieuws bedacht, TBC oplage. Ze gaan pas bottlen nadat iedereen zn bestelling geplaatst heeft.
Benieuwd hoeveel van de liggende stock we nu gaan opzuipen :)

Members only:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhLVsemMfaJCK0FM7qwKdfjQ--U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UK3PXPoeHMYep342OBFyAklP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door dyrc op 07-04-2025 13:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
dyrc schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:38:
de Springbank Society heeft weer iets nieuws bedacht, TBC oplage. Ze gaan pas bottlen nadat iedereen zn bestelling geplaatst heeft.
Benieuwd hoeveel van de liggende stock we nu gaan opzuipen :)

***members only***

[Afbeelding]
Mother of pearl, dat is wat. Goed plan, lijkt me. Dat lijkt wel weer een 35cl fles, wat ook alleen maar aan te prijzen is. Ze willen echt dat het gedronken wordt.

Hoewel ik deze waarschijnlijk nooit zal drinken, ben ik wel benieuwd wat je daar als member voor moet neertellen :9B

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Bambi105 schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:09:
[...]

Mother of pearl, dat is wat. Goed plan, lijkt me. Dat lijkt wel weer een 35cl fles, wat ook alleen maar aan te prijzen is. Ze willen echt dat het gedronken wordt.

Hoewel ik deze waarschijnlijk nooit zal drinken, ben ik wel benieuwd wat je daar als member voor moet neertellen :9B
als ik m'n creditcard charge nu bekijk en de DHL f*ck you fees (thanks brexit) conservatief inschat dan kost dit ~10 euro per cl, als de inklaring tegenvalt dan komt ie net wat hoger uit. Getting your hands on it is the hard part :)
dat zit dan ongeveer gelijk aan de MRSP van Springbank 25 uit 2023. We worden dus zeker geen poot uitgedraaid (is ook nog niet eerder voorgekomen dat we genaaid worden waar we bij staan, alleen meedoen met de Springbank Countdown edition is naaierij, maar daar komen ze eerlijk voor uit -geparafraseerd: we sell it to some rich guy and make good whisky with the profits-)
(krijg wel elk jaar een uitnodiging om mee te doen met de ballot, dus je mag actief genaaid worden als je er interesse voor hebt :) )

[ Voor 6% gewijzigd door dyrc op 07-04-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
pfoe, dat is wel een mooi flesje. Ben heel benieuwd hoe dat die uiteindelijk smaakt. Opzich is de prijs ook nog wel redelijk ja voor een 26 jaar oude whiskey. Helaas nog steeds boven het budget wat de gemiddelde persoon voor een flesje neer wil/kan leggen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Afgelopen zaterdag een whiskyproeverijtje georganiseerd en dit waren de kandidaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUn06hUVHLxoC97hUtJb71LozXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VhkjgrrXftJetOM64PvjoGv.jpg?f=fotoalbum_large

- Togouchi Sake cask finish, 40%, NAS
- Glenkinchie 12y, 43%
- Penderyn Legend, 40%
- Jura The Sound, 42,5%
- Cardhu 12yr, 40%
- Tamnavulin sherry cask, 40%
- Wolfburn 10yr, 46%
- Amrut Fusion, 50%
- Ardbeg 10yr, 46%
- GlenAllachie 12yr, PX cask, 61%

Ook in deze volgorde gedronken, dus van instap naar advanced zeg maar. Bij nader inzien had de Glenkinchie en Tamnavulin omgewisseld moeten worden, maar ja.

Ik zal ze zeker niet allemaal gaan bespreken, maar er waren zeker wat uitschieters. De Wolfburn 10 had me aardig verrast moet ik zeggen. Voor een 10 jarige echt verrassend vol van smaak, zoet en fruitig, en ook beetje kruidig. Ook de Amrut Fusion kon me goed bekoren.

Ik vind peated whisky echt zo niet lekker, maar ik probeer altijd alles, dus ik had weer de aangename gelegenheid om een van de Ralfy-favorites te proeven, de Ardbeg 10. Hoewel ik vind dat ie ook veel smaak heeft, is dit me echt te vies :N

Cardhu, Jura, Penderyn, Togouchi, Glenkinchie, Tamnavulin....eigenlijk beetje van hetzelfde, waarbij de Glenkinchie de meeste smaak had.

Mijn eigen inbreng was de GlenAllachie, die ik vorig jaar in januari gekocht heb en nu ein-de-lijk eens open kon (ik drink te langzaam).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaxBnvdSHHIIihCCvwjrfQc5oGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FW33oTC4YeBopmB9hJeUjzdI.jpg?f=fotoalbum_large

Dat was tevens ook mijn favoriet van de avond. Mijn god wat is die sterk zeg jeetje mina. Ik drink caskstrengths eigenlijk nooit met water, maar ondanks ik het branden soms wel lekker vind, moet deze echt water hebben. Hij brandt namelijk nog net zo heftig bij de 2e en 3e slok, dus dat is voor mij een teken dat er toch water in moet ;) Gelukkig kun je hier best wat water bij doen zonder dat de smaak afzwakt.
Hij ruikt sceptisch; bijna geen alcohol lucht, maar doordat het wel veel alcohol heeft is het net alsof alle geuren wat onder een dekentje van alcohol liggen. Je moet em echt effe laten staan om meer te ruiken, maar dan ruikt het wel lekker sherry'ig. Ik moet eerlijk toegeven dat ik dit keer niet goed kon herkennen dat het een PX cask was. Als er Oloroso op de fles gestaan had, had ik het ook geloofd. Misschien moet ik het nog eens een keer proeven als ik alleen thuis ben, en niet al 8 andere op heb ;)

Qua smaken was het wederom wat ik zo lekker vind van sherry'd whisky's: kruidig, houtig, kaneel/kersen/rozijnen/amandelspijs en dit keer zelfs een hele lichte hint van drop/zoethout. Ook qua nasmaak blijft ie erg lang hangen. Ik zeg altijd, als een whisky zo lang in je mond blijft hangen zoals rokerige whisky's blijven hangen, dan is het een goeie ;)
Deze GlenAllachie is absoluut een aarader!

Maar net zoals met alle overheersende zaken qua eten (paprika, knoflook/uien etc), maakt het geen ruk uit wat je eet, je blijft boertjes van paprika of knoflook houden. Dat geldt hetzelfde voor mij wat betreft het drinken van whisky: je blijft altijd boertjes krijgen van de rokerige die je hebt gedronken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 08-04-2025 08:01 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Afgelopen weekeind naar Texel geweest.
Daar een toer gedaan op Landgoed "De Bonte Belevenis", waar ze Brouwerij "De Boei" en destilleerderij "De Lepelaar" hebben.
Deze maken niet alleen lekkere biertjes, maar ook likeuren en lekkere Whisky.

Vorig jaar had mijn dochter een "Single Grain" meegenomen.
Zie mijn post hier:
Thasaidon in "[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6"

Zelf heb ik nu een Single Malt (Orloso/PX Finish) meegenomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpsYRoVnrqnoDcsGKgqLGdrpgrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12SyukUA4XEffncOYc9xRPeN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ku4GSW3ySpNFGcz8VSwrlCRI8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KcXouAq2Yj0ge0Mw493l4fM.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe deze smaakt weet ik nog niet, maar de anderen welke ik heb mogen proeven tijdens de rondleiding waren erg lekker. Zelf één welke niet gerookt was op turf, maar op zeewier. Heel apart, maar toch lekker.
Dus ik heb gewoon de gok genomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Deathchant schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:53:
Afgelopen zaterdag een whiskyproeverijtje georganiseerd en dit waren de kandidaten:

[Afbeelding]

- Togouchi Sake cask finish, 40%, NAS
- Glenkinchie 12y, 43%
- Penderyn Legend, 40%
- Jura The Sound, 42,5%
- Cardhu 12yr, 40%
- Tamnavulin sherry cask, 40%
- Wolfburn 10yr, 46%
- Amrut Fusion, 50%
- Ardbeg 10yr, 46%
- GlenAllachie 12yr, PX cask, 61%

Ook in deze volgorde gedronken, dus van instap naar advanced zeg maar. Bij nader inzien had de Glenkinchie en Tamnavulin omgewisseld moeten worden, maar ja.

Ik zal ze zeker niet allemaal gaan bespreken, maar er waren zeker wat uitschieters. De Wolfburn 10 had me aardig verrast moet ik zeggen. Voor een 10 jarige echt verrassend vol van smaak, zoet en fruitig, en ook beetje kruidig. Ook de Amrut Fusion kon me goed bekoren.

Ik vind peated whisky echt zo niet lekker, maar ik probeer altijd alles, dus ik had weer de aangename gelegenheid om een van de Ralfy-favorites te proeven, de Ardbeg 10. Hoewel ik vind dat ie ook veel smaak heeft, is dit me echt te vies :N

Cardhu, Jura, Penderyn, Togouchi, Glenkinchie, Tamnavulin....eigenlijk beetje van hetzelfde, waarbij de Glenkinchie de meeste smaak had.

Mijn eigen inbreng was de GlenAllachie, die ik vorig jaar in januari gekocht heb en nu ein-de-lijk eens open kon (ik drink te langzaam).

[Afbeelding]

Dat was tevens ook mijn favoriet van de avond. Mijn god wat is die sterk zeg jeetje mina. Ik drink caskstrengths eigenlijk nooit met water, maar ondanks ik het branden soms wel lekker vind, moet deze echt water hebben. Hij brandt namelijk nog net zo heftig bij de 2e en 3e slok, dus dat is voor mij een teken dat er toch water in moet ;) Gelukkig kun je hier best wat water bij doen zonder dat de smaak afzwakt.
Hij ruikt sceptisch; bijna geen alcohol lucht, maar doordat het wel veel alcohol heeft is het net alsof alle geuren wat onder een dekentje van alcohol liggen. Je moet em echt effe laten staan om meer te ruiken, maar dan ruikt het wel lekker sherry'ig. Ik moet eerlijk toegeven dat ik dit keer niet goed kon herkennen dat het een PX cask was. Als er Oloroso op de fles gestaan had, had ik het ook geloofd. Misschien moet ik het nog eens een keer proeven als ik alleen thuis ben, en niet al 8 andere op heb ;)

Qua smaken was het wederom wat ik zo lekker vind van sherry'd whisky's: kruidig, houtig, kaneel/kersen/rozijnen/amandelspijs en dit keer zelfs een hele lichte hint van drop/zoethout. Ook qua nasmaak blijft ie erg lang hangen. Ik zeg altijd, als een whisky zo lang in je mond blijft hangen zoals rokerige whisky's blijven hangen, dan is het een goeie ;)
Deze GlenAllachie is absoluut een aarader!

Maar net zoals met alle overheersende zaken qua eten (paprika, knoflook/uien etc), maakt het geen ruk uit wat je eet, je blijft boertjes van paprika of knoflook houden. Dat geldt hetzelfde voor mij wat betreft het drinken van whisky: je blijft altijd boertjes krijgen van de rokerige die je hebt gedronken ;)
Tof, leuk gedaan. Ik ben vooral lurker hier, maar met een groepje vrienden doen wij ook dit soort dingen regelmaat. Echter dan niet met 'zoveel' whiskey's maar hooguit 6 of 7. Bij mij lijkt het mijn smaak teveel te beinvloeden en dat ik een whiskey dan niet meer goed kan plaatsen. Zo is soms de ene whiskey lekkerder en voller als ik hem eerder drink in het rijtje en de andere whiskey te slap als die te laat komt. Dat vind ik nog lastig om dat uit te vinden, al is opbouw van alchohol% wel een handige vuistregel die we vaak aanhouden. Vandaag ook iets minder whiskey's en dan bijvoorbeeld niet 3 40% whiskey's achter elkaar, maar slechts 1 en dan al naar een 43% variant.

Doe jij er ook hapjes bij ? Ik probeer tussendoor vaak iets van vette worst, vette vis of een donkere chocolade 80% of hoger erbij te doen. Ze versterken elkaar omgekeerd, vaak heel lekker. En zeker niet bij elke slok dat doen of ook niet bij elke whiskey.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Millie-ano schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:27:
[...]
Doe jij er ook hapjes bij ? Ik probeer tussendoor vaak iets van vette worst, vette vis of een donkere chocolade 80% of hoger erbij te doen. Ze versterken elkaar omgekeerd, vaak heel lekker. En zeker niet bij elke slok dat doen of ook niet bij elke whiskey.
Dit keer hadden we eigenlijk niet echt speciaal hapjes uitgekozen, maar gewoon een etentje vooraf gedaan. Vind ik zelf ook helemaal niet erg, want hoe ik het ook wend of keer, ik vind zelf gewoon simpel stokbrood en water echt wonderen doen; het neutraliseert echt je smaak zodat je ook zo goed als kan meerdere whisky's écht kunt proeven.

Qua persoonlijke smaak qua soort eten bij whisky, ben ik niet echt van het "complementair" eten. Ik zie velen bijvoorbeeld chocolade eten bij sherried/fruitige whisky's.
Maar juist door chocolade te eten of kaneelbroodjes etc, vind ik het moeilijker om de gelaagdheid van sherried whisky te proeven omdat de chocolade-smaak en de verdere zoetigheid ook al voorkomt in de whisky.
Zo eten ook genoeg mensen kaasjes en vis en gerookte worst etc bij rokerige whisky's. Maar de ziltige, gebrande smaken zitten dus ook al in die whisky's, waardoor ik hetzelfde ervaar als eerder genoemd voorbeeld. Ik moet wel zeggen dat ik in het geval van hartig/ziltig eten met rokerige whisky's uiteindelijk meer in staat ben om de gelaagdheid van rookwhisky's te onderscheiden, dan wanneer ik chocolade eet bij sherried whisky.

Voelt voor mij een beetje hetzelfde als een boterham met pure chocopasta eten met daarbij een glas chocomel. Of winegums eten bij een glas limonade....Dat klopt voor mij gewoon niet :P

Dus ik ben dan juist iemand die het prettig vind om verschillende kaasjes te eten bij sherried whisky, omdat de zoutige smaak van het eten dan juist ervoor zorgt dat ik de zoetkruidige smaken van de sherried whisky veel beter proef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Deathchant schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:57:
[...]

Dit keer hadden we eigenlijk niet echt speciaal hapjes uitgekozen, maar gewoon een etentje vooraf gedaan. Vind ik zelf ook helemaal niet erg, want hoe ik het ook wend of keer, ik vind zelf gewoon simpel stokbrood en water echt wonderen doen; het neutraliseert echt je smaak zodat je ook zo goed als kan meerdere whisky's écht kunt proeven.

Qua persoonlijke smaak qua soort eten bij whisky, ben ik niet echt van het "complementair" eten. Ik zie velen bijvoorbeeld chocolade eten bij sherried/fruitige whisky's.
Maar juist door chocolade te eten of kaneelbroodjes etc, vind ik het moeilijker om de gelaagdheid van sherried whisky te proeven omdat de chocolade-smaak en de verdere zoetigheid ook al voorkomt in de whisky.
Zo eten ook genoeg mensen kaasjes en vis en gerookte worst etc bij rokerige whisky's. Maar de ziltige, gebrande smaken zitten dus ook al in die whisky's, waardoor ik hetzelfde ervaar als eerder genoemd voorbeeld. Ik moet wel zeggen dat ik in het geval van hartig/ziltig eten met rokerige whisky's uiteindelijk meer in staat ben om de gelaagdheid van rookwhisky's te onderscheiden, dan wanneer ik chocolade eet bij sherried whisky.

Voelt voor mij een beetje hetzelfde als een boterham met pure chocopasta eten met daarbij een glas chocomel. Of winegums eten bij een glas limonade....Dat klopt voor mij gewoon niet :P

Dus ik ben dan juist iemand die het prettig vind om verschillende kaasjes te eten bij sherried whisky, omdat de zoutige smaak van het eten dan juist ervoor zorgt dat ik de zoetkruidige smaken van de sherried whisky veel beter proef.
Snap je wel. Ik/wij doen het ook niet bij elke whiskey en als we het doen ook niet bij elke slok. Soms is een whisky daar te speciaal/duur voor. Maar omdat ik dan toch nieuwsgierig ben doe ik het bij een laatste nipje wel eens.

In die zin is jouw omgekeerde aanpak ook een vorm van 'complementair' ook een die wij doen idd. Maar dingen beter proeven of juist versterken is middels een hapje wel te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Deathchant schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:57:
[...]
Qua persoonlijke smaak qua soort eten bij whisky, ben ik niet echt van het "complementair" eten.
...
Helemaal met je eens, maar aan de andere kant...

Een paar weken geleden mocht ik weer aanschuiven bij het jaarlijkse Whiskydiner wat o.a. door mijn huisslijter georganiseerd werd (dit jaar het 20e jubileum jaar). En ook dit keer wisten ze heerlijke Whisky's bij lekkere gerechten te combineren.
Het is niet enkel dat het eten de Whisky smaak versterkt, maar andersom zeker ook.

Zo hadden we bij de gerookte steak tartaar een heerlijke Eastmoor Single Estate 2025 die elkaar complimenteerde.
Of bij de zalmfilet een Peated White Port Millstone uit 2018, wat ook een hele goede combo was.

Dus ja... voor mij zijn er verschillende manieren om lekker Whisky te proeven en genieten.

@Millie-ano
Prijs van een Whisky zegt voor mij helemaal niets.
Bij het diner mochten we ook een Signatory Vintage Allt a Bhainne (22 jaar) proeven.
Fles kost normaal rond de € 250,- maar ik vind dit zelfs één van de mindere welke ik die avond geproefd heb.
De Ultimate Balmenach (14 jaar) vond ik vele malen lekkerder en die kost nog niet de helft.

[ Voor 13% gewijzigd door Thasaidon op 11-04-2025 10:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordyc
Ik vind complementair eten echt wel een meerwaarde bieden, maar...... Je moet wel echt goed weten wat je doet. Eventjes dezelfde soort smaakprofielen aan elkaar matchen bied wat mij betreft niet echt meerwaarde. De kunst zit hem er juist in dat je door de combi van drank en spijs bepaalde tonen en smaken naar voren haalt die je normaal gesproken juist niet echt proeft, waardoor het geheel een compleet andere beleving oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Thasaidon schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:44:
[...]

Bij het diner mochten we ook een Signatory Vintage Allt a Bhainne (22 jaar) proeven.
Fles kost normaal rond de € 250,- maar ik vind dit zelfs één van de mindere welke ik die avond geproefd heb.
Ik heb ergens opgevangen (was het een review van WhiskyJason?) dat die Signatory van Allt a Bhainne ook eerder een probeersel is van 'hoe krijgen we de kleur zo donker mogelijk' dan dat er gefocust is op kwaliteit/smaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jthem
De donkerste whisky die ik heb staan is toch van Edradour, dat is zeker weten wel een heerlijke whisky. Net fles cola de kleur 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msJf3vHxGnTHStene3e3H-C8a4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G7DysRuw8X9rS9ZgWNTIOJ3V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bogZNQqbMnaOEn7uRLUCuOflLvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKojyisqgnZqkMdBuJNEyYaJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:07

TMV

Jthem schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:34:
De donkerste whisky die ik heb staan is toch van Edradour, dat is zeker weten wel een heerlijke whisky. Net fles cola de kleur 😉
Zo eentje heb ik hier ook staan.. Toen die open ging was hij toch een bak scherp van de alcohol, bijna niet te drinken, zelfs niet met een sloot water.. Staat nu een jaar open, half op, en is eindelijk wat tot rust gekomen. Ben benieuwd of jij dezelfde ervaring hebt als deze fles open gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Bij mij gaat die in de herfst open, ben ik wel erg benieuwd, verwacht dat je hele mond wordt droog getrokken door de sherry🫢

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:07

TMV

Jthem schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:38:
Bij mij gaat die in de herfst open, ben ik wel erg benieuwd, verwacht dat je hele mond wordt droog getrokken door de sherry🫢
Ik heb em toentertijd gehad bij de Malt Vault in Utrecht, er zat nog een bodempje in de fles daar en hij was hemels, super zacht en heerlijk vol.. Na een jaar open staan komt hij bij mij nu net een beetje in de richting van die ervaring weer. Misschien was het de batch, geen idee. Hoop dat die van jou wat makkelijker is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@Jthem
Pff.. als ik dat zo bekijk waren die Sherry casks nog lang niet leeg voordat de Whisky erin ging :D

@Deathchant
Dat zou zomaar kunnen.
Hij smaakte iig prima bij het toetje.
Stickytoffeepudding met whiskykaramelsaus, vanille-ijs en koffiecrumble.
Maar was dus zeker niet de lekkerste van die avond.

[ Voor 48% gewijzigd door Thasaidon op 14-04-2025 13:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Thasaidon schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:31:
@Jthem
Pff.. als ik dat zo bekijk waren die Sherry casks nog lang niet leeg voordat de Whisky erin ging :D

@Deathchant
Dat zou zomaar kunnen.
Hij smaakte iig prima bij het toetje.
Stickytoffeepudding met whiskykaramelsaus, vanille-ijs en koffiecrumble.
Maar was dus zeker niet de lekkerste van die avond.
Of stiekem toch wat E150 erin, wie weet :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:05:
[...]

Of stiekem toch wat E150 erin, wie weet :+
Haha ja e150 erin, sterk spul, al geloof ik niet dat ze dat bij Edradour doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Jthem op 17-04-2025 10:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
Er zijn hier wel whiskydrinkers bekend met Thy toch? Ik heb een sampledoosje gekocht en net de Thy Core release geprobeerd. Wat een interessante dram.

De neus is erg robuust (voor een jonge whisky). Geen ethanol, niks onplezierigs en juist volle broodtonen, lichte notigheid en juist bloemige of thee achtige tonen zoals earl grey en sterk gezette jasmijn. Heel floraal en kruid-achtig, in tegenstelling tot tonen als chocola, karamel of honing.

De smaak is net iets wranger dan ik hoopte. Vol en krachtig, maar misschien een beetje te. Bitter staat voorop, zoals Haagse hopjes bitter kunnen zijn, maar daarna ook zoet zoals salmiakdrop en die Zwitserse keelsnoepjes van bitter naar zoet kunnen gaan in een korte tijd. Ik wissel dus tussen een plezierige kruidigheid en complexiteit versus te hoge intensiteit (soort supercharged smaak, als iemand begrijpt wat ik daarmee bedoel).

Al met al een heel leuke whisky. Ik ga het hele sampledoosje van 7 verschillende expressies door en probeer mijn notities hier regelmatig te posten.

PS: dit zit allemaal in het tasting setje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bambi105
Voor de whiskylovers:

Members only:

Ik probeer hier wel bij te zijn omdat dit wel erg uitzonderlijke whiskies zijn en wij mere mortals die bijna nooit zullen kunnen aanraken. Mochten er meer gaan, ben benieuwd!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Ik kan jullie hulp gebruiken: komende zondag ben ik een paar uur in Glasgow (1500uur tot slaaps) where do i go (flesje kopen, lekker zitten met een dram, eventueel een leuk restaurantje), rondom Queen Street Station.

en route vanaf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CisWN3xNqk0HXHyq6vy_Y2Lvyxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1SHEBRgAOCdMdJoR8Q0EE8V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 86% gewijzigd door dyrc op 23-04-2025 19:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jthem
Vandaag de caol ila weer aangevuld samen met een linkwood 15 van Signatory. Weer mooie flesjes 😋
Caol ila 16 sv
Linkwood 15 sv
Caol ila 8 pauillac wine cask finish
Caol ila 6 tawny port finish
Cult of ila 10 tawny port

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zftocYTu_ljrkE6fWWr7ivU5Yz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAqsDodaxprBXDZo3w7UPveW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Jthem op 24-04-2025 20:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:00

GerkeP

Vragen mag altijd........

Bambi105 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:15:
Er zijn hier wel whiskydrinkers bekend met Thy toch? Ik heb een sampledoosje gekocht en net de Thy Core release geprobeerd. Wat een interessante dram.
ik ben fan, al paar keer bij ze geweest.
Ik ben sowieso wel fan van de Deense whiskies, waar Fary Lochan wel de favoriet is.
In mei gaan we weer naar Hjorring, en dan is het maar 2 uur rijden naar Thy (mijn vrouw houdt niet van Whisky, dus die mag terug rijden)

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:05:
Vandaag de mooie caol ila aangevuld met een linkwood 15 van Signatory. Weer mooie flesjes 😋
Caol ila 16 sv
Linkwood 15 sv
Caol ila 8 pauillac wine cask finish
Caol ila 6 tawny port finish
Cult of ila 10 tawny port

[Afbeelding]
Mooie rij! Ik heb ook een zwak voor Caol Ila ik heb van de SV bottle nummer 90 uit hetzelfde vat nr 5! En die is super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
En ledaig ook echt te gek!

De caol ila 15 en daarna 16 van Signatory stond al even op wensenlijstje. Afgelopen maand apart gezet voor 127,- was moment om toch in te slaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Jthem op 24-04-2025 20:29 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLA7ibhorUReZxT2EmCyhJHO5uw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0pn3iDlhYj95dhgcACRP4ibJ.jpg?f=fotoalbum_large

Tijd voor wat lekkers

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lone
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:28
Bambi105 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:31:
Voor de whiskylovers:

***members only***

Ik probeer hier wel bij te zijn omdat dit wel erg uitzonderlijke whiskies zijn en wij mere mortals die bijna nooit zullen kunnen aanraken. Mochten er meer gaan, ben benieuwd!
Thnx! Ik heb via de link aangegeven dat ik interesse heb. Moet nog wel even denk of ik het geld er echt voor over heb maar zoals je zegt, deze kans krijg je niet vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:41

inhico

pw

Ik heb me ook maar ingeschreven, maar vind het wel erg prijzig. Maar wellicht biedt het ook mogelijkheden om mijn verzameling wat uit te nutten, ik zal eens kijken in mijn voorraad...

Maar speaking of proeverijen: hier nog een tip voor wie Arnhem niet te ver weg is: https://www.dutchwhiskysociety.nl/.
Leuke, betaalbare proeverijen. Was daar in den beginne ook bij betrokken, net als Menno van Whiskybase. Na verhuizing en andere drukte ben ik daar afgehaakt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
inhico schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:26:
Ik heb me ook maar ingeschreven, maar vind het wel erg prijzig. Maar wellicht biedt het ook mogelijkheden om mijn verzameling wat uit te nutten, ik zal eens kijken in mijn voorraad...

Maar speaking of proeverijen: hier nog een tip voor wie Arnhem niet te ver weg is: https://www.dutchwhiskysociety.nl/.
Leuke, betaalbare proeverijen. Was daar in den beginne ook bij betrokken, net als Menno van Whiskybase. Na verhuizing en andere drukte ben ik daar afgehaakt.
Leuk zeg! Als ik daar in de buurt woonde wist ik het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
inhico schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:26:

Bedankt voor de tip, ik woon daar om de hoek dus ga me zeker inschrijven voor updates.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bambi105
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V51_r8Va0KT2vdM6bzky0RsqqGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oglKd7DQM4BSe54nleA2Rgp3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb onlangs een paar prachtige flessen kunnen openen voor de geboorte van mijn derde. Stuk voor stuk erg fijne whiskies, dat zal niemand verbazen. Ik maak er nog geen uitgebreid verhaal van, want ik wil ze alle drie nog wat beter leren kennen!

De gemene deler tussen de Springbank 28yo, de Bunnahabhain 1989 en de Thompson Bros TB/BSW 1984 is dat ze alledrie een heel fijn geparfumeerd aspect hebben. Een subtiele ondertoon ondanks de zeer uiteenlopende smaken. Later volgt er meer, ook over een Strathclyde 16yo, de TB Sutherland 5yo en een Adelphi Glover (Ardna/Chichibu malt blend) 8yo.

Proost allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Bambi105 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:27:
[Afbeelding]

Ik heb onlangs een paar prachtige flessen kunnen openen voor de geboorte van mijn derde. Stuk voor stuk erg fijne whiskies, dat zal niemand verbazen. Ik maak er nog geen uitgebreid verhaal van, want ik wil ze alle drie nog wat beter leren kennen!

De gemene deler tussen de Springbank 28yo, de Bunnahabhain 1989 en de Thompson Bros TB/BSW 1984 is dat ze alledrie een heel fijn geparfumeerd aspect hebben. Een subtiele ondertoon ondanks de zeer uiteenlopende smaken. Later volgt er meer, ook over een Strathclyde 16yo, de TB Sutherland 5yo en een Adelphi Glover (Ardna/Chichibu malt blend) 8yo.

Proost allemaal!
Alsnog gefeliciteerd @Bambi105 , mooie gelegenheid en mooie flesjes ! Geniet van alles.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 00:12
Gisteren kon ik bij de Lidl in Duitsland een Talisker 10y scoren voor 30 euro, daar word de whiskyliefhebber blij van.

Tevens heb ik een "Ben Bracken" Speyside single malt meegenomen voor 18 euro. Deze heb ik vandaag geopend. De verwachtingen waren natuurlijk niet al te hoog. Op de fles word aangegeven dat deze drie jaar oud is. In eerste instantie proefde het wat scherp. Ik houd daar wel van. Vervolgens vind ik het een wat donkere smaak hebben. Niet erg subtiel, het heeft niets van bijvoorbeeld Glenfiddich, ook een Speyside. Het is een single malt voor een relatief gering bedrag, en verder niets bijzonders. Het zou me niet verbazen als het op kunstmatig gefabriceerde vaten gerijpt is. Ik kan het prima drinken maar ik zal zo snel niet weer een fles kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gM9FeP4fs97Zl6aGk7Jl_SmfqlU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SanqxTfxwZ7SMyZBYdUU9oAY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Het was hier hier al genoemd, maar vrijdag 9 mei om 20.00 uur heeft Thy Whisky uit Denemarken een online proeverij.

Ik heb zondag de tastingset besteld en vandaag is deze al geleverd met UPS 👍

Set is hier te bestellen:
https://thy-whisky.bemake...ng-set-for-online-tasting

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D50Vz7ibVV49-qslzzIsUvVa4MM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4brDXIB3sibk1GB1R807Hun.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door GerkeP op 30-04-2025 18:46 ]

GerkeP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ubje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-07 11:34
GerkeP schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:51:
Het was hier hier al genoemd, maar vrijdag 9 mei om 20.00 uur heeft Thy Whisky uit Denemarken een online proeverij.

Mijn twee setjes komen vandaag binnen, ben erg benieuwd

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• KillaZ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PO2Lxri4Ued68Swciu4-2taf01k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWt0sEpvM6qpDWhBF2lUyg56.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk een pareltje dit, via via kunnen bemachtigen *O*

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyc
GerkeP schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:51:

Bedankt voor de tip. Ziet er interessant uit, ben benieuwd hoe ze gaan smaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jthem
Vandaag de Invergordon 50 j van Fragrant drops opzij laten leggen. Oude Invergordon is meestal goed te drinken zo... kan die opzij staan voor mooi moment.

https://www.whiskybase.co...2717/invergordon-1974-kcc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
Heeft iemand enig zicht op de komst van de Mystery Malts van de Thompson Bros in Nederland?

Ik ben helemaal verknocht aan het concept. Of er nou een 4yo of een 29yo in die fles zit, laat maar komen, take my money Thompson Bros!

Edit: (Link naar wat ik bedoel)

[ Voor 20% gewijzigd door Bambi105 op 14-05-2025 14:29 . Reden: linkje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Bambi105 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:28:
Heeft iemand enig zicht op de komst van de Mystery Malts van de Thompson Bros in Nederland?

Ik ben helemaal verknocht aan het concept. Of er nou een 4yo of een 29yo in die fles zit, laat maar komen, take my money Thompson Bros!

Edit: (Link naar wat ik bedoel)
Ik zou eens een mailtje wagen naar Bresser en Timmer Whiskybase? Die importeren die handel. Weet je meteen of er een slijter in de buurt zit die heeft besteld of niet.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Vragen kost geen geld. Als ik iets hoor, post ik het weer. Dank @KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cfern
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-07 11:10
Jthem schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:16:
Vandaag de Invergordon 50 j van Fragrant drops opzij laten leggen. Oude Invergordon is meestal goed te drinken zo... kan die opzij staan voor mooi moment.
Die heb ik geproefd op het afgelopen Woudenberg whisky event in Wageningen.

Ik was best onder de indruk. De bourbon barrel finish vond ik ook geslaagd. Die zorgt voor een extra pak kruidigheid en na een tijdje komen de subtielere smaken van de 50-jarige grain ook om de hoek kijken. Helaas was die op dat moment uitverkocht, dus je bent mooi op tijd geweest. :)

De oplettende kijker ziet 'part one' op het label staan. Ik gok zo dat er nog een tweede helft op een ander vat ligt te rusten die later wordt uitgebracht.

"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits) | PoE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
KillaZ schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:58:
[...]

Ik zou eens een mailtje wagen naar Bresser en Timmer Whiskybase? Die importeren die handel. Weet je meteen of er een slijter in de buurt zit die heeft besteld of niet.
Zoekt en gij zult vinden:

"Beste Bambi,Wij zullen de Mystery Malts in Nederland gaan importeren en verkopen.Het is nog niet bekend wanneer de flessen aankomen. Met vriendelijke groet"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Bambi105 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:47:
[...]

Zoekt en gij zult vinden:

"Beste Bambi,Wij zullen de Mystery Malts in Nederland gaan importeren en verkopen.Het is nog niet bekend wanneer de flessen aankomen. Met vriendelijke groet"
Dat weten ze prima, alleen zeggen ze het je nog niet :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Hahaha, dank voor de inside info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
cfern schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:12:
[...]

Die heb ik geproefd op het afgelopen Woudenberg whisky event in Wageningen.

Ik was best onder de indruk. De bourbon barrel finish vond ik ook geslaagd. Die zorgt voor een extra pak kruidigheid en na een tijdje komen de subtielere smaken van de 50-jarige grain ook om de hoek kijken. Helaas was die op dat moment uitverkocht, dus je bent mooi op tijd geweest. :)

De oplettende kijker ziet 'part one' op het label staan. Ik gok zo dat er nog een tweede helft op een ander vat ligt te rusten die later wordt uitgebracht.
Zal een feestje in het glas zijn geweest denk ik. Ging snel eruit overal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bambi105
Ik heb weer een mooie combinatie naast elkaar mogen proeven, namelijk de Sutherland 5yo van Thompson Bros, de Oak Cross (2019) van Compass Box en de Thy Spelt-Rye:

Oak Cross:
Bekend maar nooit saai, vol van fruit, sappig en geel (appel, peer, perzik), lichte citrusschil bitterheid, heel rond en zacht, geen turf maar wel iets zilts of kalksteen/geur van hete stenen in de zomer. De smaak is tamelijk diep en vol, nogmaals heel sappig! Niet drogend dus eigenlijk. Na een tijdje wat meer lichte bitters, kort tot middellange afdronk, begrijpelijk op 43%.

Thy Spelt-Rye:
Weer vol, maar fruitig met veel lichtere, hogere tonen (meer citrus, munt, citroenmelisse, thaise basilicum, kruidig) en absoluut een soort houtwerkplaatsgeur met tonen van vers zaagsel. Na een tijdje kruidige armagnactonen, gefermenteerd fruit? De smaak begint fris en floraal en eindigt kruidig met warm saunahout (ja echt waar!). Niet bijzonder complex, ietwat jong en drogend ipv sappig.

Sutherland 5yo:
Nog voller qua geur, maar zeer vergelijkbaar met de Oak Cross. Veel appels, peren, maar ook meer een gefermenteerde toon, vers brood, desembrood, gefermenteerd fruit (geen rottende ananas of bruine banaan zoals in rum, maar meer als wijn, een broodstarter van rozijnen) en dan een lactische toon, stalgeur, Campbeltown funk maar dan honderderd kilometers daar vandaan! En de smaak slaat beide whiskies helemaal omver. Erg diepe, complexe fruitige smaak waarbij de lactische toon en bitterheid heel ver weg zijn en juist plaats maken voor iets industrieels, citrus, zeelucht, appel en verse vanille, vers gebakken brood. Turf zit er subtiel onder, maar draagt enorm bij!

Kortom, die Sutherland 5yo krijgt van mij de eerste plaats en is een dikke 8 van Dramface of een 88-90 op de Whiskyfun schaal. Maar dat mag ook wel op 48,5% Clynelish 9+8yo in refill bourbon 83% met 17% Dornoch 5yo (sherry butt) + (<1%) 3 cl (!!) Brora 33yo.

De Oak Cross bevat Clynelish (first fill bourbon) + Dailuaine (refill bourbon) + "Highland blended malt", wat dat ook mag zijn, maar allemaal zonder leeftijden. Ik verwacht desalniettemin niet dat de Oak Cross veel jonger is dan de Sutherland.

Beiden geweldige whiskies en zeker voor de prijs en voor een 43% whisky is die Oak Cross de moeite waard. De Dornoch whisky moet heerlijk zijn als het met zo'n laag % toch een grote stempel kan drukken op Clynelish whisky.

En dan de Thy. Jonger en compleet anders gemaakt, maar het kon helemaal meedoen in de line-up. Niet alleen voor z'n leeftijd maar ook als Spelt-Rye whisky is het ongelofelijk hoe die past in mijn smaakprofiel. Goed begin voor Thy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcGTpKoHkQFSjDDQ9KOURX3sqt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKCKmUjxzlT0hMngghIt5WDX.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 76 77 Laatste