[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 57 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 12:15
terror-oehoe schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:25:
Die Roseisle is toch ook wel speciaal?
Op zich dat ie als eerst wordt uitgebracht als Cask Strength binnen deze serie is speciaal te noemen, maar dan nog voor een veeeeel te hoge prijs. Het lijkt te worden gemarket als een puur speculatiewhisky en niet als een drinkwhisky. Dat is het jammere in mijn optiek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:24
Zo. Deze twee pareltjes opgehaald. De 10 heb ik nog een bijna volle fles van open staan maar wil ik eigenlijk altijd in huis hebben. De 15 vind ik echt geweldig.

Nu is het wel even klaar: ik heb 7 dichte flessen op de plank staan, 3 waar misschien drie drams uit zijn en nog een zwik waarvan de leegste denk ik alsnog halfvol is - ik drink misschien gemiddeld max 1 keer per week een dram dus eerst maar even wat flessen leegdrinken of aan mijn vadertje van 93 mee naar huis geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xf5Zkg4MIiAzBXv9YnMx6Zm9aOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqRXSBx8G9k6gjQ8fRKIKBpp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door donleone83 op 22-09-2023 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
donleone83 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:09:
Zo. Deze twee pareltjes opgehaald. De 10 heb ik nog een bijna volle fles van open staan maar wil ik eigenlijk altijd in huis hebben. De 15 vind ik echt geweldig.

Nu is het wel even klaar: ik heb 7 dichte flessen op de plank staan, 3 waar misschien drie drams uit zijn en nog een zwik waarvan de leegste denk ik alsnog halfvol is - ik drink misschien gemiddeld max 1 keer per week een dram dus eerst maar even wat flessen leegdrinken of aan mijn vadertje van 93 mee naar huis geven.

[Afbeelding]
Perfect @donleone83 , geniet van beiden en het delen. Mag ik vragen wat die 15yo heeft gekost? Ik zie die de laatste tijd enkel nog voor 120-150€ per fles staan, ALS ze al in een slijter staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donleone83
Bambi105 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:49:
[...]

Perfect @donleone83 , geniet van beiden en het delen. Mag ik vragen wat die 15yo heeft gekost? Ik zie die de laatste tijd enkel nog voor 120-150€ per fles staan, ALS ze al in een slijter staan.
Tuurlijk mag je dat vragen: €97,50. Mijn slijter blijft weigeren ze voor de absurde prijzen te verkopen. Maar hij heeft ze dan ook niet in de winkel staan maar zet ze weg voor liefhebbers (zoals ik) waarbij hij zeker weet dat ze opengetrokken en opgedronken worden. De 10 kostte €67,-. Die is online nog wel een paar euro goedkoper te vinden maar dat vind ik alsnog een prima prijs.

Als ik dan toch nog iets mag zeggen over investeren in whisky: ik heb de kans om in te stappen in de Chichibu 7even Gods of Fortune serie waarvan fles 3&4 nu uit komen. Zou wel echt voor de investering zijn want voor die prijs ga ik ze nooit opentrekken. Tegelijkertijd zijn die van vorig jaar al bijna over de kop qua waarde. Twijfels…

Ik ben ook de Kanosuke al aan het sparen. Hopelijk komt de 2023 release daarvan binnenkort ook in Nederland beschikbaar. Tegelijkertijd wil ik de markt niet verzieken. Die Chichibu zijn echt een limited edition (220 flessen van elke editie) dus die gaan toch wel naar investeerders. Dan kan ik er net zo goed tussen zitten. Met die Kanosuke heb in moreel meer bezwaren - het zou kunnen dat ik die nog wel eens opentrek als ze over een jaar of drie nog niet een mooie prijs opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Die Chichibu zegt me niks, waar moet ik aan denken? Als het een goede investering is, zou ik het best overwegen. Anders voor jou tien anderen.

Die Springbanks 10/15 heb ik nog nooit op maar gezien hoe vaak ze hier genoemd worden ga ik er toch maar eens naar op zoek. Net even gauw via Google Shopping gekeken maar voor €67 komen ze niet voorbij, ik zie vooral 90 euro en hoger staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Pannencouque schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:34:
Die Chichibu zegt me niks, waar moet ik aan denken? Als het een goede investering is, zou ik het best overwegen. Anders voor jou tien anderen.

Die Springbanks 10/15 heb ik nog nooit op maar gezien hoe vaak ze hier genoemd worden ga ik er toch maar eens naar op zoek. Net even gauw via Google Shopping gekeken maar voor €67 komen ze niet voorbij, ik zie vooral 90 euro en hoger staan.
Het gaat echt om veel geld. Voor beide flessen samen dik €3K. Dat is geen Monopoly geld voor mij 😂 Ben in afwachting van meer informatie.

Mocht je in de regio Utrecht wonen of vaker zijn: wees welkom om een sample van de Springbank 10 op te halen. Ik ruil graag tegen iets anders leuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09 21:03
donleone83 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:08:
[...]

Tuurlijk mag je dat vragen: €97,50. Mijn slijter blijft weigeren ze voor de absurde prijzen te verkopen. Maar hij heeft ze dan ook niet in de winkel staan maar zet ze weg voor liefhebbers (zoals ik) waarbij hij zeker weet dat ze opengetrokken en opgedronken worden. De 10 kostte €67,-. Die is online nog wel een paar euro goedkoper te vinden maar dat vind ik alsnog een prima prijs.

Als ik dan toch nog iets mag zeggen over investeren in whisky: ik heb de kans om in te stappen in de Chichibu 7even Gods of Fortune serie waarvan fles 3&4 nu uit komen. Zou wel echt voor de investering zijn want voor die prijs ga ik ze nooit opentrekken. Tegelijkertijd zijn die van vorig jaar al bijna over de kop qua waarde. Twijfels…

Ik ben ook de Kanosuke al aan het sparen. Hopelijk komt de 2023 release daarvan binnenkort ook in Nederland beschikbaar. Tegelijkertijd wil ik de markt niet verzieken. Die Chichibu zijn echt een limited edition (220 flessen van elke editie) dus die gaan toch wel naar investeerders. Dan kan ik er net zo goed tussen zitten. Met die Kanosuke heb in moreel meer bezwaren - het zou kunnen dat ik die nog wel eens opentrek als ze over een jaar of drie nog niet een mooie prijs opleveren.
Zelf ook al met enkele importeur/verkopers gepraat.

Was ook benieuwd hoe een goeie fles als investering kan dienen.

Vaak een gok volgens hun
Een beperkte oplage flessen met een distillery wat als laatst een fles uitgebracht heeft kan kans op slagen hebben.

Wat mij vooral was bijgebleven een dure fles is ook niet altijd een goede fles. Deze kan zwaar gehyped worden waardoor hij voor die waarde eigenlijk ook echt niet meer te drinken is (alsook persoonlijke smaak)

Verder nog een punt als een fles inderdaad prijs x3 of hoger kan gaan moet er ook nog altijd iemand gevonden worden wie deze wil kopen dan voor dat bedrag en dat zou al een hele opgave worden voor een kleine batch volgens hun.

Ik heb de intentie nooit gehad om te investeren erin maar was vooral benieuwd naar hun ervaringen hierin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieksc
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-09 22:18
Springbank 10 kan je online voor €60/€61,- vinden excl. verzendkosten…..
Pannencouque schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:34:

• Pannencouque
donleone83 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:49:
[...]

Het gaat echt om veel geld. Voor beide flessen samen dik €3K. Dat is geen Monopoly geld voor mij 😂 Ben in afwachting van meer informatie.

Mocht je in de regio Utrecht wonen of vaker zijn: wees welkom om een sample van de Springbank 10 op te halen. Ik ruil graag tegen iets anders leuks.
Maar als ik de waarde nu zie bij diverse webshops (vraagprijs is natuurlijk niet altijd de betaalde prijs), zou dat wel de moeite zijn.
Is er een open inschrijving? :P

Ik kom helaas weinig in Utrecht of in de buurt, maar hou het aanbod in gedachten voor als ik er wel eens ben. Of ik gok over een tijdje een keer een flesje. Of haal een sample bij een slijter in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Pannencouque schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 06:36:
[...]
Maar als ik de waarde nu zie bij diverse webshops (vraagprijs is natuurlijk niet altijd de betaalde prijs), zou dat wel de moeite zijn.
Is er een open inschrijving? :P

Ik kom helaas weinig in Utrecht of in de buurt, maar hou het aanbod in gedachten voor als ik er wel eens ben. Of ik gok over een tijdje een keer een flesje. Of haal een sample bij een slijter in de buurt.
Je kunt beginnen met de Kilkerran 12, gemaakt door dezelfde mensen als Springbank (3 maanden per jaar werken de mensen van Springbank bij Glengyle/Kilkerran en 9 maanden bij Springbank zelf). De reputatie is niet voor niets zo hoog van Springbank, maar het is ook complex en uitdagend, dus niet voor letterlijk iedere whisky drinker. Kk12 is net ietsje vriendelijker, maar heeft ook het typische karakter. En je vindt die flessen nog vaak voor 45-55 €.

Maar anders is het blind kopen van een fles Springbank 10 een van de beste gokjes die je kan nemen met de grootste winkans!

• Bambi105
donleone83 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:08:
[...]

Hoewel de barman niet altijd de beste is, heeft die vent van Behind Bars wel een berg Chichibu staan. Wat je kan doen is eerst een dram ervan drinken en daarop baseren of je gelooft in het distillaat.

De drams zijn 50+€ per stuk, maar als je toch gaat investeren met duizenden euro's dan zijn dat de kosten niet.

Naast het vertrouwen in het product, zou ik me zoveel mogelijk baseren op de wiskunde van het hele proces. Hoe veel jaar zal je de fles moeten vasthouden? Wat is het risico op breuken of kapotte kurken per jaar? Hoeveel rendement verwacht je na x jaar? En dan ook echt verkopen na x jaar (niet de markt timen!)

Ik ben zelf heel cynisch over investeerwhisky en dat schuif ik hier niet onder stoelen of banken. Mijn verwachting is dat die bubbel wel zal barsten voor een groot deel vd whiskies m.u.v. whiskies die echt kwaliteit zijn (flessen Karuizawa, Port Ellen, Brora, oude Macallan, oude Lagavulin of Springbank) en misschien maakt Chichibu ook dermate goed spul.

Anders nu starten (of vermeerderen als je al gestart bent) met saaie indexfondsen voor gestaag rendement over 30 jaar ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:26
Bambi105 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 08:33:
[...]

Hoewel de barman niet altijd de beste is, heeft die vent van Behind Bars wel een berg Chichibu staan. Wat je kan doen is eerst een dram ervan drinken en daarop baseren of je gelooft in het distillaat.

De drams zijn 50+€ per stuk, maar als je toch gaat investeren met duizenden euro's dan zijn dat de kosten niet.

Naast het vertrouwen in het product, zou ik me zoveel mogelijk baseren op de wiskunde van het hele proces. Hoe veel jaar zal je de fles moeten vasthouden? Wat is het risico op breuken of kapotte kurken per jaar? Hoeveel rendement verwacht je na x jaar? En dan ook echt verkopen na x jaar (niet de markt timen!)

Ik ben zelf heel cynisch over investeerwhisky en dat schuif ik hier niet onder stoelen of banken. Mijn verwachting is dat die bubbel wel zal barsten voor een groot deel vd whiskies m.u.v. whiskies die echt kwaliteit zijn (flessen Karuizawa, Port Ellen, Brora, oude Macallan, oude Lagavulin of Springbank) en misschien maakt Chichibu ook dermate goed spul.

Anders nu starten (of vermeerderen als je al gestart bent) met saaie indexfondsen voor gestaag rendement over 30 jaar ;)
Het gaat nu ook alleen nog maar "goed" op veilingen. Daarbuiten moet je echt mazzel hebben door aan een liefhebber te verkopen.

Prima, ik koop alleen wat ik zelf zou opdrinken of uit mijn geboortejaar komt. Daarbuiten, geen interesse. :)

Gisteren onderweg naar Jimmy Carr de McD Bunna 13 op Margaux open getrokken. Dat was echt een feestje, vanavond maar weer eens smaak notities maken als ik er rustig voor kan zitten :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
KillaZ schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:31:
[...]

Het gaat nu ook alleen nog maar "goed" op veilingen. Daarbuiten moet je echt mazzel hebben door aan een liefhebber te verkopen.

Prima, ik koop alleen wat ik zelf zou opdrinken of uit mijn geboortejaar komt. Daarbuiten, geen interesse. :)

Gisteren onderweg naar Jimmy Carr de McD Bunna 13 op Margaux open getrokken. Dat was echt een feestje, vanavond maar weer eens smaak notities maken als ik er rustig voor kan zitten :)
Amen @KillaZ !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Bambi105 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 08:23:
[...]

Maar anders is het blind kopen van een fles Springbank 10 een van de beste gokjes die je kan nemen met de grootste winkans!
Inmiddels zoveel gelezen over deze Springbank dat ik 2 keuzes had.
Woon omgeving Utrecht.. dus sample ruilen
of
gaan voor de grootste winkans. Dus besteld en €69 betaald inclusief verzendkosten.

Ben benieuwd

• donleone83
Layumi schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:36:
[...]

Inmiddels zoveel gelezen over deze Springbank dat ik 2 keuzes had.
Woon omgeving Utrecht.. dus sample ruilen
of
gaan voor de grootste winkans. Dus besteld en €69 betaald inclusief verzendkosten.

Ben benieuwd
Ik ben heel benieuwd wat je er van vindt! Ik heb Campbeltown en specifiek Springbank een jaar of twee geleden ontdekt en ben helemaal fan. Het smaakprofiel en karakter van de whisky bevalt mij ontzettend goed. Ik heb momenteel 7 flessen uit Campbeltown staan: 1 Campbeltown Loch, 1 The Gauldrons, 1 Longrow, 2 Springbank 10yo, 1 Springbank 15yo en een Springbank 21yo. (Nog) niet alles staat open, maar als de 10 je bevalt en je wat andere samples uit de streek wil proeven: let me know!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Layumi
  • Nu online
donleone83 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:57:
[...]

Ik ben heel benieuwd wat je er van vindt! Ik heb Campbeltown en specifiek Springbank een jaar of twee geleden ontdekt en ben helemaal fan. Het smaakprofiel en karakter van de whisky bevalt mij ontzettend goed. Ik heb momenteel 7 flessen uit Campbeltown staan: 1 Campbeltown Loch, 1 The Gauldrons, 1 Longrow, 2 Springbank 10yo, 1 Springbank 15yo en een Springbank 21yo. (Nog) niet alles staat open, maar als de 10 je bevalt en je wat andere samples uit de streek wil proeven: let me know!
Ben echt van de Speyside, dus dit wordt mijn eerste Campbeltown.
Verwacht niet dat ik me er een buil aan ga vallen.
Wel leuk iets nieuws ontdekken, het profiel spreekt wel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12:46
Vandaag deze Orkney 13 van MOS geopend (ook meegenomen naar vakantie)

https://www.whiskybase.co...08-eld#whisky-note-holder

Heerlijk flesje, hp kenmerken (uiteraard) alleen wat beetje olieachtige in de smaak en wat chocolade bitter erbij. In afdronk lichte hp turf.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KillaZ
Zijn we weer. Dit keer een Bunna van Murray McDavid. 13 jaar oud en in een Margaux vat gefinished.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SszKMuEC-xXJTml6vLnjiWZ-UY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJ59PpilkSqdePhevh8N77Px.jpg?f=fotoalbum_large

Margaux? Wacht even, als rode wijn fan moet ik hier natuurlijk wat mee. Want wat kan Dean (de master blender) met die vaten? De mannen van Cain & Grane deden er hele leuke dingen mee, dus wat gaat een zachte Bunna doen op Margaux?

Eens kijken wat Dean er zelf van vindt: "Vol mout in de neus, bloemig, de smaak is vol met rood fruit (hallo Margaux!) en de afdronk heel lang"

Ja, daar kunnen we niet heel veel mee, Dean. Zelf maar eens een dram inschenken. Gisteren voor het eerst geproefd na een hele oude WIN botteling, een Miltonduff 10 op zware sherry. Geen ideale opvolger deze Bunna gisteren, dus nu maar even goed zitten.

De neus is scherp, terwijl hij maar 50 % is, leuk! Beetje moutig, maar vol zou ik het zeker niet noemen. Bloemen ruik je zeker, als je hooikoorts zou hebben krijg je kippenvel. Verder ruik je kaneel, dat komt wel vaker terug bij de Bunna's boven de 10 jaar oud.

De eerste slok is inderdaad vol, alsof dat Margaux vat al zijn tannines nog even heeft doorgegeven, verder rood fruit inderdaad met, jawel, kaneel! Heel aangenaam dit.

De afdronk is door de tannines heel lang, "een bek vol whisky" zoals een bepaald figuur in de whiskywereld zou zeggen. Het rode fruit blijft goed hangen, gaat heel erg richting bramen.

Heerlijke dram maar, helaas, veel te duur "want Bunnahabhain". Jammer dat deze trend zo doorzet. De whisky is heel fijn, daar niet van. oOo .......Eens kijken of we nog wat kunnen inschenken :*)

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• correcto
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:22
Gisteravond hebben Ralfy en Roy de nominaties voor de Online Scotch Whisky Awards bekend gemaakt. Je kunt het terugkijken op YouTube
en zelf stemmen op https://www.oswa.co.uk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Bambi105 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 08:23:
[...]

Je kunt beginnen met de Kilkerran 12, gemaakt door dezelfde mensen als Springbank (3 maanden per jaar werken de mensen van Springbank bij Glengyle/Kilkerran en 9 maanden bij Springbank zelf). De reputatie is niet voor niets zo hoog van Springbank, maar het is ook complex en uitdagend, dus niet voor letterlijk iedere whisky drinker. Kk12 is net ietsje vriendelijker, maar heeft ook het typische karakter. En je vindt die flessen nog vaak voor 45-55 €.

Thanks voor de tip. Ik ga er eens naar kijken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-09 12:26
Ik ben een weekje terug uit Schotland en was daar bij de Talisker distilleerderij. Heb een limited edition gekocht die in samenwerking is met een NGO waar ik veel sympathie voor heb en een deel van de opbrengst gaat erheen (maar smaak is natuurlijk leidend, heb hem wel eerst geproefd op locatie). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEn_hi-57wSXTEezqA8YX6AVAKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Id4NE3tDM9cpUsP4xys7KEtP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
correcto schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:07:
Gisteravond hebben Ralfy en Roy de nominaties voor de Online Scotch Whisky Awards bekend gemaakt. Je kunt het terugkijken op YouTube [YouTube: The Online Scotch Whisky Awards 2023 - Live Nominations Show] en zelf stemmen op https://www.oswa.co.uk.
Ik ben enthousiast! Een van de praktische conclusies van de beide heren Roy en Ralfy is dat als je alleen al de nominaties van de Best Value of Best Whisky in je collectie zou hebben, je helemaal in whiskyhemel bent.

Ben benieuwd hoe iedereen stemt (en hoeveel prijzen Ardna gaat scoren!).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• correcto
Bambi105 schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:47:
[...]

Ik ben enthousiast! Een van de praktische conclusies van de beide heren Roy en Ralfy is dat als je alleen al de nominaties van de Best Value of Best Whisky in je collectie zou hebben, je helemaal in whiskyhemel bent.

Ben benieuwd hoe iedereen stemt (en hoeveel prijzen Ardna gaat scoren!).
Inderdaad! Neem de best value whiskies en je hebt voor rond de 300 euro een verzameling whisky waar iedere liefhebber van gaat watertanden.
Ik zie ook her en der leuke aanbiedingen van deze whiskies :)

Overigens, viel me de afwezigheid van de sherry-bombs op. Hoop op een positieve invloed op de prijs daarvan, want ik drink ze graag ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wookster
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12q7B7AhX8sx0XZNh3G5LtVp2yk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dsNNF6c8TVSPQgTYeITwhBBL.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen weekend deze fles mogen ontvangen als verlaat verjaardagscadeau. Heerlijke whisky, Glenallachie heeft sowieso een hele fijne range, voor een nog redelijke prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Layumi
  • Nu online
Wookster schreef op donderdag 28 september 2023 @ 07:54:
[Afbeelding]

Afgelopen weekend deze fles mogen ontvangen als verlaat verjaardagscadeau. Heerlijke whisky, Glenallachie heeft sowieso een hele fijne range, voor een nog redelijke prijs.
Geniet er van. Afgelopen weekend open gemaakt. Erg lekker :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
Wookster schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:57:
[Afbeelding]

Het is toch deze geworden in plaats van de HP18, prima om het weekend mee te beginnen
Deze voor mijn verjaardag gekregen en vind hem erg lekker!

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wookster
Quadradial schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:55:
[...]

Deze voor mijn verjaardag gekregen en vind hem erg lekker!
Hij is zeker erg lekker. Maar viel me toch een beetje tegen. De smaak is heerlijk, maar is snel vervlogen. Er gebeurt niet heel veel in je mond na de slok. Nogmaals, een heerlijke whisky, maar (voor mij) het geld niet waard. Zeker niet met de prijzen die ze er nu voor vragen. Maar als cadeau d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:50
Het zijn natuurlijk wel bizarre bedragen allemaal. Als ik mijn oude moedertje vertel dat we het hier over 700ml drank hebben voor meer dan 100 euro per fles, en dan vinden dat het een goede prijs/kwaliteit verhouding is, dan valt ze echt van haar stoel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wookster
olafmol schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:07:
Het zijn natuurlijk wel bizarre bedragen allemaal. Als ik mijn oude moedertje vertel dat we het hier over 700ml drank hebben voor meer dan 100 euro per fles, en dan vinden dat het een goede prijs/kwaliteit verhouding is, dan valt ze echt van haar stoel...
Inderdaad, het is een dure hobby geworden. En zeker mensen die het zelf niet drinken begrijpen niet dat we het er voor over hebben. Elke gek z'n gebrek zullen we maar zeggen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Wookster schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:24:
[...]

Inderdaad, het is een dure hobby geworden. En zeker mensen die het zelf niet drinken begrijpen niet dat we het er voor over hebben. Elke gek z'n gebrek zullen we maar zeggen. 8)7
Ik merk zelf ook wel dat het makkelijk is om die bedragen voor nornaal aan te gaan zien, een hellend vlak zeg maar. Ik moet mezelf af en toe echt wel even weer tot de realiteit terugbrengen dat er helemaal niks normaals aan is om 100+ euro uit te geven aan een flesje drank. Idd elke gek z'n gebrek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• terror-oehoe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 21:41
Hoeveel glazen haal je uit een fles, 20 stuks á 35ml? Als een fles 100eu kost betaal je in essentie 5eu per glas en ik denk dat die prijs, in de huidige tijd, wel acceptabel is. Het speciaal bier bij de AH is ook praktisch dat bedrag..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• olafmol
Dit is ook wel interessant, 2019 lijkt het jaar te zijn dat de prijzen *ineens* heel erg omhoog gingen:

https://www.reddit.com/r/...f_a_quick_look_at_scotch/

Uit die thread deze interessante post uitgelicht, over "positional goods" waar ik me best in kan vinden:
We, the consumer, bear some responsibility for excessive price increases. It is difficult to see if you are new to the whisk(e)y game. Years ago, single malt whisky was a possession for the wealthy. The student or working man was content with blended spirits or simple bourbon. Increase in wealth versus relative availability of whisky occurred slowly in the early 2010s, and that by itself would have caused a corresponding rise in whisky pricing.

At the same time many came to see whisky as a 'positional good' (Fred Hirsch, 1977, look it up). A positional good is something that is naturally sought by people after their basic financial and living needs are met. It is sought because of its rarity or difficulty in being obtained. It may be like a seaside home in a restricted enclave or an advanced degree from a prestigious university. For people of lesser means it came to be a bottle, or case, or an entire wall of quality whisky that was more difficult to obtain or prestigious to display. Perceived social standing became greater for those who drank, collected, and displayed better whiskies. You might not have everything as far as possessions, but you had what people in your age group and socioeconomic class regarded as a status possession (a positional good).

At its extreme people began writing reviews on the internet to display their success obtaining and appreciating this new positional good. The above is part of the social process that awakened whisky makers and sellers to the new buyers who would keep buying even after prices became painfully stretched.

Here we are today.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
terror-oehoe schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:23:
Hoeveel glazen haal je uit een fles, 20 stuks á 35ml? Als een fles 100eu kost betaal je in essentie 5eu per glas en ik denk dat die prijs, in de huidige tijd, wel acceptabel is. Het speciaal bier bij de AH is ook praktisch dat bedrag..
Dat is ook wel een interessante manier om er tegenaan te kijken. En veel speciaal bier dat ik mijn untapped-vrienden zie kopen is nog duurder. Al moet ik wel zeggen dat ik niet zo'n rete-trage Whisky drinker ben, ik neem het er wel van, ga niet uren lang naar zo'n glaasje zitten turen zeg maar ;P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• terror-oehoe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 21:41

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

terror-oehoe schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:23:
Daar heb je wel een goed punt. Alleen is het wel zo dat je voor dat geld meerdere speciaalbiertjes hebt, en nog steeds maar één whisky. Nu maakt dat natuurlijk ook niet zo gek veel uit. Zeker niet als je de whisky lekker vindt en meestal doe je veel langer met een fles dan een speciaalbiertje. Dat laatste is toch openmaken en opdrinken.
Ik merk dat ik sommige flessen echt nauwelijks drink. Maar ik drink dan ook niet door de week en whisky eigenlijk alleen maar op de zondagavond. Dan heb ik aan één à twee glaasjes wel weer genoeg.

Trouwens, wie gaan er nog meer naar https://whiskyenrumaanzee.nl/ ? Ik ga dit jaar voor de derde keer met mijn vader en zwager. Dit keer blijf ik wel van de rum af, want vorig jaar was een glaasje rum het laatste wat ik me nog actief kan herinneren. Veel te sterk, ruim 60% geloof ik en aan het einde van de avond. Dat gaan we dit keer maar niet meer doen.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik zag net dit ergens voorbij komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4nym5riqnPpCz5UpS5oEeCC8WE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdoT0UJuTk9c995pzNEHlvXf.jpg?f=fotoalbum_large

ik heb nog al een aantal afleveringen van moonshiners gezien toen.
Echt Amerikaanse serie zeg maar..🤐
Maar heeft iemand wel eens van dit spul gehad hier? Ik kan er hier op het forum met een zoekopdracht niet wat over vinden.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:54

mace

Sapere Aude

Denk niet dat iemand hier dat geprobeerd heeft, en als ik het zelf in het schap zou zien staan, zou ik het ook niet zo gauw kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Vrijdag schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:42:
[...]

Trouwens, wie gaan er nog meer naar https://whiskyenrumaanzee.nl/ ? Ik ga dit jaar voor de derde keer met mijn vader en zwager. Dit keer blijf ik wel van de rum af, want vorig jaar was een glaasje rum het laatste wat ik me nog actief kan herinneren. Veel te sterk, ruim 60% geloof ik en aan het einde van de avond. Dat gaan we dit keer maar niet meer doen.
Jammer, ik heb gisteren bedankt voor de zaterdag. Om te schenken vind ik persoonlijk het festival wat minder, als bezoeker snap ik dat het een interessant festival is (veel verschillende soorten, heel veel gratis).

Veel plezier!

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
KillaZ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 07:50:
[...]

Jammer, ik heb gisteren bedankt voor de zaterdag. Om te schenken vind ik persoonlijk het festival wat minder, als bezoeker snap ik dat het een interessant festival is (veel verschillende soorten, heel veel gratis).

Veel plezier!
Uit interesse: wat maakt voor jou dat een festival wel leuk en interessant is om te schenken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KillaZ
olafmol schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:05:
[...]

Uit interesse: wat maakt voor jou dat een festival wel leuk en interessant is om te schenken?
Voor mij persoonlijk is dat een combinatie van sfeer, publiek en drukte. Den Haag is bizar druk, maar met een hele leuke sfeer waardoor je weet dat je niet alle tijd hebt om wat over de whisky te vertellen, maar gedurende de avond blijft het gezellig.

WTF in Utrecht is minder druk, waardoor je alle tijd hebt om te vertellen over de whisky en mensen ook echt kan meenemen in een setje van Speyside zonder finish, naar een zilte Highland tot een zwaar hufter op sherry. Afgelopen festival kwam een groepje heren en dame naar de stand "want vorige keer heb je ons zo ontzettend leuk geholpen, dus nu hebben we weer iemand mee die nieuw is in de whisky!!" Dat maakt zo'n festival erg leuk.

Dan zijn er festivals die leuk beginnen, maar jammer genoeg minder eindigen omdat de sfeer minder is en het publiek zich niet kan gedragen. De laatste keer in IJmuiden had ik dat dus. Dan ben ik er persoonlijk al klaar mee.

Dan kan het voor het individu een geslaagd festival zijn hoor, begrijp mij niet verkeerd, maar als na 1,5 uur mensen proberen dure drams te drinken zonder te betalen, of compleet lam met je in discussie gaan waarom PX geen sherry is volgens hen pas ik er voor om er te staan. Ik doe het vrijwillig en ben niet verbonden aan de importeur, dus het is verder prima op te vangen.

Disclaimer: persoonlijke mening, dus niet die van de importeur :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Eens, maar ook als bezoeker ervaar ik dat zo. Vroeger ging ik naar de L&B voor evenementen en de eerste festivals van Wullie waren ook zo. Ouwehoeren met de importeur, dingen proeven, wat nieuws leren en vaak nog wat bestellen ook (al dan niet later als je nuchter bent).
Ook die festivals zijn verschoven naar simpel spul voor het proeven, het betere spul wordt in feite gewoon verkocht voor horecaprijzen, eten is niet meer te betalen in plaats van ingegrepen en er is eigenlijk geen tijd meer voor uitgebreide gesprekken. Te druk, te groot en te commercieel. Zo jammer.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Gonadan schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:46:
Eens, maar ook als bezoeker ervaar ik dat zo. Vroeger ging ik naar de L&B voor evenementen en de eerste festivals van Wullie waren ook zo. Ouwehoeren met de importeur, dingen proeven, wat nieuws leren en vaak nog wat bestellen ook (al dan niet later als je nuchter bent).
Ook die festivals zijn verschoven naar simpel spul voor het proeven, het betere spul wordt in feite gewoon verkocht voor horecaprijzen, eten is niet meer te betalen in plaats van ingegrepen en er is eigenlijk geen tijd meer voor uitgebreide gesprekken. Te druk, te groot en te commercieel. Zo jammer.
Nou ja, het fijne aan Wullie is dan weer dat hij heerlijk op zijn schots zit te schelden als er dat soort volk rondloopt, dat kan ik wel waarderen :+

Bij WTF kon ik een groep van 4 zo 5 verschillende drams voorschotelen en uitleggen zonder dat er een enorme rij stond te wachten: voor mij ideaal, voor hen ook. Dat is in Den Haag ondenkbaar; daar kon ik net aan @Bambi105 de hand schudden :+

Kopen op een festival ligt heel erg aan het festival; als er een slijterij aan verbonden is kan dat gewoon. Dat was bij WTF in Utrecht via van Schaijk geregeld bijvoorbeeld.

Maar de verkoop op zo'n festival valt vaak wat tegen, mensen zijn vaak toch net over het randje om iets mee te nemen >:) :P

[ Voor 9% gewijzigd door KillaZ op 04-10-2023 16:00 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Klopt hoor, maar vaak kon je dan desnoods contactgegevens krijgen en je kende de importeurs veelal bij naam (niet moeilijk als de helft Hans heet) en andersom ook of op zijn minst nog van gezicht.
Wanneer het van het formaat wordt dat er standaard een rij staat is het gewoon niet leuk meer. In die zin mis ik wel de aloude in de L&B waar je gewoon elk jaar de vier zelfde knakkers had staan die dan weer gingen vertellen wat ze nu weer voor leuks hadden gevonden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

KillaZ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 07:50:
[...]

Veel plezier!
Ja ik vind het altijd wel leuk om nieuwe dingen te ontdekken op zo'n festival. Altijd mooi als iemand dan wat meer in de diepte wat er over kan vertellen. En het is ook wel fijn om dat mijn ouders in die regio wonen en mijn vader wat slechter ter been is. Dan is het praktisch als het dichtbij is.

Ik ga ook nog naar Den Haag dit jaar, maar dan met wat vrienden en collega's.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Vrijdag schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:36:
[...]

Ja ik vind het altijd wel leuk om nieuwe dingen te ontdekken op zo'n festival. Altijd mooi als iemand dan wat meer in de diepte wat er over kan vertellen. En het is ook wel fijn om dat mijn ouders in die regio wonen en mijn vader wat slechter ter been is. Dan is het praktisch als het dichtbij is.

Ik ga ook nog naar Den Haag dit jaar, maar dan met wat vrienden en collega's.
Kom een drammetje halen bij de kantoorlega's zou ik zeggen :+

Den Haag ben ik er bij op de vrijdagsessie :Y)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Oef, ik zou nog wel een keer willen @KillaZ ! Het was goed toeven aan jullie stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

KillaZ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:50:
[...]

Kom een drammetje halen bij de kantoorlega's zou ik zeggen :+

Den Haag ben ik er bij op de vrijdagsessie :Y)
Zal ik doen! In Den Haag ben ik er ook op vrijdag, dus zal eens langskomen. (alleen vergeet ik elke keer waar jij voor werkt :$ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
  • Nu online
KillaZ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:57:
[...]

Kopen op een festival ligt heel erg aan het festival; als er een slijterij aan verbonden is kan dat gewoon. Dat was bij WTF in Utrecht via van Schaijk geregeld bijvoorbeeld.
Euhm bedoel je slijterij van Schaik met vestingen in 5 plaatsen rond Utrecht?
Hij is nu bezig met een verbouwing van één van de locaties en wil daar wat meer whisky plaatsen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
Vrijdag schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:28:
[...]

Zal ik doen! In Den Haag ben ik er ook op vrijdag, dus zal eens langskomen. (alleen vergeet ik elke keer waar jij voor werkt :$ )
Gezellig! Ik sta (werken noem ik het niet :+ ) bij High Spirits. James Eadie/Murray McDavid/Claxtons/Hart Brothers zijn de grootste merken die mee gaan.

@Bambi105 ging goed op de Hart Brothers >:)

@Layumi yep! Autocorrect maakte er dit van. Hij stond ook op WTF en de organisatie (lees: Norbert) kon op deze manier ook verkoop aanbieden. Win-win is dat in mijn ogen :)

Binnenkort komen er veel cask crafts beschikbaar in al zijn vestigingen, leuke serie van Murray McDavid als je het mij vraagt :)

Overigens, @Bambi105 , er is deze week een nieuwe release van HB binnen gekomen, waaronder een Dalmore op Burgundy......die ga jij echt wel waarderen, volgens mij had je vorig jaar de Dalmore op Port van HB op het festival?

[ Voor 13% gewijzigd door KillaZ op 04-10-2023 19:35 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Nog een voor de vrijdagavondsessie IWF hiero. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
KillaZ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:34:
[...]

Gezellig! Ik sta (werken noem ik het niet :+ ) bij High Spirits. James Eadie/Murray McDavid/Claxtons/Hart Brothers zijn de grootste merken die mee gaan.

@Layumi yep! Autocorrect maakte er dit van. Hij stond ook op WTF en de organisatie (lees: Norbert) kon op deze manier ook verkoop aanbieden. Win-win is dat in mijn ogen :)

Binnenkort komen er veel cask crafts beschikbaar in al zijn vestigingen, leuke serie van Murray McDavid als je het mij vraagt :)

Overigens, @Bambi105 , er is deze week een nieuwe release van HB binnen gekomen, waaronder een Dalmore op Burgundy......die ga jij echt wel waarderen, volgens mij had je vorig jaar de Dalmore op Port van HB op het festival?
Interessant! Indie Dalmore's zijn een geheel ander dier - ik houd de sites in de gaten voor die HB.

Heb jij toevallig ook een mening over de Smoky Scot en de HB Peated? Ik begreep dat Smoky Scot van het moeder/zusterbedrijf van HB is en ze beiden enorme bang-for-bucks zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Iemand de festivalbottelingen besteld trouwens? Ik vond het dit jaar niet zo interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Bambi105 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:05:
[...]

Interessant! Indie Dalmore's zijn een geheel ander dier - ik houd de sites in de gaten voor die HB.

Heb jij toevallig ook een mening over de Smoky Scot en de HB Peated? Ik begreep dat Smoky Scot van het moeder/zusterbedrijf van HB is en ze beiden enorme bang-for-bucks zijn.
Zeker!

Smoky Scott is begonnen als een zoektocht naar een "goedkope" peated whisky. Dat werd een jonge Caol Ila. Het is van Aceo, wat het moederbedrijf van Murray McDavid is. Dik 2 jaar lang is de bleke Smoky Scott een groot succes geweest, echter was hij opeens niet meer te krijgen bij Aceo.

Als alternatief zijn er toen de Madeira en de PX finish gekomen, beide wat duurder dan de bleke (55 / 70 vs 35 euro), maar beide bieden heel wat meer dan de bleke Smoky Scott. Toen was ineens toch de bleke weer te krijgen en heb je 3 Caol Ila's te bieden onder 1 naam. :)F

De HB Peated is misschien wel de meeste bang for buck. Zelfde recept, een jonge peated whisky, maar in mijn ogen een betere distillery, welke dat is mag je in Den Haag komen vragen :+

[ Voor 4% gewijzigd door KillaZ op 04-10-2023 20:34 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

1,5 tot 2x zo duur vind ik wel wat meer dan "wat duurder"....

Een cheap & cheerful jonge krachtige Islay is altijd wel fijn om te hebben eigenlijk. Dan denk ik aan Scarabus, Big Peat, Smoke Head, Islay Gold, Ileach, Finnlaggan, etc, etc. Eigenlijk weet je meestal wel wat je krijgt. Jonge Caol Ila. En daar is niks mis mee, voor de juiste prijs :)

[ Voor 3% gewijzigd door mace op 04-10-2023 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
mace schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:55:
1,5 tot 2x zo duur vind ik wel wat meer dan "wat duurder"....

Een cheap & cheerful jonge krachtige Islay is altijd wel fijn om te hebben eigenlijk. Dan denk ik aan Scarabus, Big Peat, Smoke Head, Islay Gold, Ileach, Finnlaggan, etc, etc. Eigenlijk weet je meestal wel wat je krijgt. Jonge Caol Ila. En daar is niks mis mee, voor de juiste prijs :)
Eens, maar je krijgt er een oudere (6 en 8 ) caol ila in een slechtere tijd en met een finish voor terug. Voor wat meer diepgang is de Madeira finish een prima whisky.

Iedereen die rond de 35 euro wil blijven moet dan echt naar de cask crafts in het portfolio van waar ik mee sta. Ook allemaal hele leuke whisky's met een goede finish, maar je merkt dat dat het is wat ze onderscheiden: de finish :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

KillaZ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:34:
[...]

Gaaf! Ik lees wel veel over die merken, dus ik kom zeker langs om ze te proberen 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank..
Vraagje: wie heeft er wel eens iets besteld bij Masters of Malt?
Ik heb 2 flessen op het oog die zelfs met verzendkosten nog een prima prijs hebben maar de importkosten ben ik een beetje bang voor.🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• correcto
Niet bij Masters of Malt, maar recentelijk wel bij Royal Mile Whiskies.
Ging om 2 flessen die inclusief verzendkosten op £175, of €211 uit kwamen. Daar kwam nog €85 btw en invoerrechten overheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Gisteren voor het eerst sinds z’n verhuizing weer eens bij het Whiskylab in Eindhoven geweest. Een Rozelieures en een Dingle Cask Strength geproefd, uiteindelijk naar buiten gelopen met een Dingle Single Malt (niet de CS). Was een goede keuze, bleek ‘s avonds een heerlijke dram.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

frank.. schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 00:24:
Vraagje: wie heeft er wel eens iets besteld bij Masters of Malt?
Ik heb 2 flessen op het oog die zelfs met verzendkosten nog een prima prijs hebben maar de importkosten ben ik een beetje bang voor.🤔
Ik bestel soms wel in de UK bij bijv. Royal Mile of MoM, en dat gaat altijd prima, maar de importkosten zijn echt flink.

Bijvoorbeeld laatst die 2 Aqvavitae Ardnamurchan's. UK prijs 89 GBP per fles. Met alle verzendkosten, importheffingen, handelingskosten e.d. kwam ik uiteindelijk op ongeveer 137 euro per fles. Pak hem beet 35% bovenop de UK retailprijs dus. Hou daar dus rekening mee.

Ik doe dat dus alleen maar bij flessen die ik niet uit de EU kan laten komen. Thompson Bros. ballots bijv.

Soms laat ik flessen sturen naar een maat van me in Edinburgh, maar ik wil hem ook niet teveel belasten...

[ Voor 5% gewijzigd door mace op 07-10-2023 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 23:00
mace schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:26:
[...]

Ik bestel soms wel in de UK bij bijv. Royal Mile of MoM, en dat gaat altijd prima, maar de importkosten zijn echt flink.

Bijvoorbeeld laatst die 2 Aqvavitae Ardnamurchan's. UK prijs 89 GBP per fles. Met alle verzendkosten, importheffingen, handelingskosten e.d. kwam ik uiteindelijk op ongeveer 137 euro per fles. Pak hem beet 35% bovenop de UK retailprijs dus. Hou daar dus rekening mee.

Ik doe dat dus alleen maar bij flessen die ik niet uit de EU kan laten komen. Thompson Bros. ballots bijv.

Soms laat ik flessen sturen naar een maat van me in Edinburgh, maar ik wil hem ook niet teveel belasten...
Voor de brexit kocht ik veel online in de UK, de verzendkosten vielen toen ook wel mee. Na brexit koop ik zelden nog online in de UK. Juist zoals je schrijft over alle extra kosten. Daarnaast is een 18yo of 21yo tegenwoordig haast onbetaalbaar geworden. Voor die prijs heb je tegenwoordig een een 10yo edradour cs. Leuk die marketing eromheen dat je premium moet betalen voor een 10yo.
Ik heb het geluk dat ik nog een flink voorraadje heb :9

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
[...]

Ben nu vooral benieuwd wat je gedachten zijn van die 2 AquaVitae Ardnas!! Gaaf dat je ze gekocht hebt @mace

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
Net van mn schoonouders deze fles Torabhaig Allt Gleann kado gekregen. Kende deze nog niet, ben benieuwd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDPCow8pzKz4FEoQ7GO1s4Aqz90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sWTlLYhYL7gFUfnbXRM68v4M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Ben nu op het Whisky aan Zee festival in IJmuiden. Heel leuk om nieuwe dingen te ontdekken. Maar ik stop nu, want anders wordt genieten zuipen.

Wel leuk om verschillende merken te proberen en er over te praten 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Vrijdag schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:52:
Ben nu op het Whisky aan Zee festival in IJmuiden. Heel leuk om nieuwe dingen te ontdekken. Maar ik stop nu, want anders wordt genieten zuipen.

Wel leuk om verschillende merken te proberen en er over te praten 👍
Heb je 1 of 2 toppers van de avond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank..
[...]

Bedankt voor de info Mace!!
Ik weet genoeg, totaal niet interessant dus als het hier ook te vinden is👍
Een derde erbovenop haalt het voordeeltje er wel vanaf 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 13:33
Het kan ook anders. Bij Bunna shop betaal je géén importheffing etc bij verzending EU, dat doen zij voor je.
Heb vorig jaar 2x caskstrenght besteld en exact 2x £80 betaald, boven de £150 geen verzendkosten.
Lijkt mij een beter systeem.

Zie je bij bijv. MoM wel wat de extra kosten zijn tijdens bestellen of kom je daar pas achter bij bezorging?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Bambi105 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:04:
[...]

Heb je 1 of 2 toppers van de avond?
Beetje late reactie, excuus!

Wat een beetje ruk was, was dat ik later pas echt in het programmaboekje heb gekeken. En er dus achter kwam dat er nog een hoop stands waren waar ik eigenlijk nog wel had willen langsgaan/proberen. Nuja, hopelijk in Den Haag volgende maand dan maar :)

In elk geval heb ik wel wat nieuwe dingen ontdekt. Meestal drink ik Schots, single malt en het liefst flink peated en/of sherry/port casked (qua smaak). Nu heb ik juist geprobeerd om wat anders te drinken.

Wat mij goed is bevallen:
* The Lakes - The Whiskymaker's Reserve No. 7. Heel zacht en fruitig.
* Kyrö - Peat Smoke. Een whisky uit IJsland met een deel turf en een beetje zilt. Weer eens wat anders.
* Eastmoor - Oloroso Cask. Smaak kwam me bekend voor, maar kon er geen andere naam aan plakken. Was lekker sherryzoet.
* Glen Moray - Elgin 10yrs. Lekkere Speyside. Vonden mijn vader en zwager ook erg lekker.
* Highland Park - Dragon Legend, CS Batch 3 en 4. Gewoon lekker krachtig. Twijfel tussen de 3 en 4.
* Currach - Kumbu Seaweed Cask. Apart, met die lichte zeewiersmaak. Maar niet verkeerd. Moet je denk ik echt proeven want het zal niet ieders smaak zijn.

Wat anders:
* Dutch Head - Danny Vera rum. Totaal anders maar ik vond 'm verrassend lekker.
* Frapin VSOP. Cognac. Zou ik niet zo snel zelf halen, maar was toch niet verkeerd.

Ik heb dus wel een hoop meer "high-end" gemist omdat ik redelijk snel ben gestopt met proeven. Maar ik zat op zo'n punt dat het allemaal qua smaak niet meer zo veel uitmaakte. Dus voor Den Haag maar eens een lijstje aanleggen waar ik dan ga kijken en proberen. En natuurlijk @KillaZ even gedag zeggen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
cool, tnx! Die Glen Moray Elgin 10yr is wel heel erg goedkoop, ik neem aan supergoede prijs kwaliteitverhouding wat jou betreft? Waar is ie mee te vergelijken vind je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
Vrijdag schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:18:
[...]

Beetje late reactie, excuus!

Wat een beetje ruk was, was dat ik later pas echt in het programmaboekje heb gekeken. En er dus achter kwam dat er nog een hoop stands waren waar ik eigenlijk nog wel had willen langsgaan/proberen. Nuja, hopelijk in Den Haag volgende maand dan maar :)

In elk geval heb ik wel wat nieuwe dingen ontdekt. Meestal drink ik Schots, single malt en het liefst flink peated en/of sherry/port casked (qua smaak). Nu heb ik juist geprobeerd om wat anders te drinken.

Wat mij goed is bevallen:
* The Lakes - The Whiskymaker's Reserve No. 7. Heel zacht en fruitig.
* Kyrö - Peat Smoke. Een whisky uit IJsland met een deel turf en een beetje zilt. Weer eens wat anders.
* Eastmoor - Oloroso Cask. Smaak kwam me bekend voor, maar kon er geen andere naam aan plakken. Was lekker sherryzoet.
* Glen Moray - Elgin 10yrs. Lekkere Speyside. Vonden mijn vader en zwager ook erg lekker.
* Highland Park - Dragon Legend, CS Batch 3 en 4. Gewoon lekker krachtig. Twijfel tussen de 3 en 4.
* Currach - Kumbu Seaweed Cask. Apart, met die lichte zeewiersmaak. Maar niet verkeerd. Moet je denk ik echt proeven want het zal niet ieders smaak zijn.

Wat anders:
* Dutch Head - Danny Vera rum. Totaal anders maar ik vond 'm verrassend lekker.
* Frapin VSOP. Cognac. Zou ik niet zo snel zelf halen, maar was toch niet verkeerd.

Ik heb dus wel een hoop meer "high-end" gemist omdat ik redelijk snel ben gestopt met proeven. Maar ik zat op zo'n punt dat het allemaal qua smaak niet meer zo veel uitmaakte. Dus voor Den Haag maar eens een lijstje aanleggen waar ik dan ga kijken en proberen. En natuurlijk @KillaZ even gedag zeggen 8)
Ik heb denk ik wel een leuk drammetje mee voor je uit de prive collectie :)

Zal hem in een sample flesje voor je doen ;)

Zoek bij High Spirits naar een lange gast met een bril en je zit goed :o

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

olafmol schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:44:
cool, tnx! Die Glen Moray Elgin 10yr is wel heel erg goedkoop, ik neem aan supergoede prijs kwaliteitverhouding wat jou betreft? Waar is ie mee te vergelijken vind je?
Poeh lastig. Ik vond 'm wel fruitig met een klein beetje rozijnen, maar echt maar een beetje. Erg mild en best wel zoet. Ik zit nu te denken aan een Glenkinchie of Knockando 12yr. Die kant op zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

KillaZ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:32:
[...]

Ik heb denk ik wel een leuk drammetje mee voor je uit de prive collectie :)

Zal hem in een sample flesje voor je doen ;)

Zoek bij High Spirits naar een lange gast met een bril en je zit goed :o
Oeh dat zou wel gaaf zijn! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:12
Mijn vrouw en ik zijn nu in Schotland.
We hebben daar een tasting gedaan bij Stratishla.
Best leuk om een product te proeven vanaf jong naar oud.

Maar, nu vertelde ze dat de prijs van een Cherry cask 10x duurder was dan een bourbon cask.
Weet iemand of dit klopt?

[ Voor 9% gewijzigd door Bergenfietsen op 13-10-2023 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Bergenfietsen schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:25:
Mijn vrouw en ik zijn nu in Schotland.
We hebben daar een tasting gedaan bij Stratishla.
Best leuk om een product te proeven vanaf jong naar oud.

Maar, nu vertelde ze dat de prijs van een Cherry cask 10x duurder was dan een bourbon cask.
Weet iemand of dit klopt?
10x is wat overdreven maar merk wel dat sherry cask over algemeen wat duurder is dan bourbon.

Leuk trouwens zo een tasting!

[ Voor 3% gewijzigd door Jthem op 14-10-2023 08:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Jthem schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:15:
[...]
10x is wat overdreven maar merk wel dat sherry cask over algemeen wat duurder is dan bourbon.
Ik denk dat het over de vaten ging. Koop jij die ook regelmatig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:12
Het gaat over de prijs van de vaten.

Wij waren vorig jaar langs geweest in Keith.
Een fles Distellery only 15jr van Sherry cask gekocht.
Deze was wel erg snel leeg.
Toen we besloten om dit jaar terug te gaan naar Schotland hebben we vlakbij Stratishla een overnachting - en een tasting geregeld.
We hebben nu 4 flessen gekocht!
Een dag later waren ze uitverkocht.

De tasting vinden wij leuk om te doen.
Zo krijg je meer inzicht wat je kan ruiken en proeven.

We hebben ook een premium tasting gedaan bij de Wolfburn Distellery in Thurso.
Waar we ipv 4 gewone en 3 premium whisky's , we 4 gewone en 5 premium whisky's, waaronder de Kaunaz, kregen te proeven.

Helaas is Kaunaz niet meer te koop, die was voor mij verreweg het lekkerste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Toff schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:22:
[...]

Ik denk dat het over de vaten ging. Koop jij die ook regelmatig?
Zeker, heel mijn kelder al vol :o

Nee tuurlijk niet. Maar denk alsnog, zoals ik al zei, dat 10x overdreven is.

[ Voor 15% gewijzigd door Jthem op 15-10-2023 12:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 14:04

inhico

pw

Goede, echte sherryvaten zijn relatief zeldzaam. Bourbon-vaten zijn er veel meer. Die vaten mogen maar één keer worden gebruikt voor bourbon en zijn daarna beschikbaar voor andere doeleinden. 10x zo duur lijkt me daarom niet echt overdreven.
Overigens zijn eigenlijk niet alle bourbon-vaten ook echt bourbon-vaten. Heeft te maken met de strakke definitie van bourbon.

[ Voor 7% gewijzigd door inhico op 15-10-2023 15:42 ]

...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bambi105
Dit weekend was het weer feest, een whisky proeverijtje met vrienden.

We hebben een flight gemaakt van 5 whiskies, waarvan ik 3 en mijn twee maten elk 1. Die hielden we geheim voor elkaar, dus ik kon 2 blind proeven en mijn maten 4 blind. We probeerden naast de standaard tasting notes ook een cijfer te geven en de regio, leeftijd en merk te raden.

1 had een whisky goed geraden. Mijn ingebrachte Kilchoman Machir Bay Cask Strength. Ik bracht ook de Port Charlotte 10 in en de Ardnamurchan Cask Strength. Ook was de Kaiyo Peated ingebracht en Arran's Machrie Moor 46% door m'n maten.

Iedereen vond alle 5 lekker, maar de Kaiyo het minst. En iedereen had Port Charlotte 10yo op nummer 1 staan en de Machrie Moor op 2. Die Machrie Moor was een eye opener!

De regio's werden ook bijna constant goed geraden, de leeftijden niet. De gemene deler was peated whisky uiteraard, maar wat een verschil zat er tussen deze 5 whiskies, allen met een groot of 100% aandeel bourbon vat invloed. Een aanrader voor iedereen om eens blind te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Een kleine aanvulling op de tasting was hoe opvallend het verschil in turfgeur was tussen de whiskies die Highland turf gebruiken en whiskies die Islay turf gebruiken. Kilchoman had die typische Laphroaig stijl jodium/medicijnkist turf geur en smaak, Port Charlotte ook maar minder en de Machrie Moor en Ardna hadden beiden typische zoete, frisse turf van mosgrond en zelfs iets floraals.

Die Kaiyo was trouwens een whisky verkocht als Japanner, maar ingekocht uit Schotland, vervolgens op Madeira en Mizunara hout gerijpt, daarna op een schip gelagerd op zee voor 3 maanden en toen gebotteld. Whiskyfun geeft het een 85 en dat kan ik me goed indenken. Interessant spul maar drink er geen Port Charlotte naast :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• KillaZ
Klein kelder pareltje net mogen inschenken ivm speciaal moment:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8-G6l4Sp7s08Clvdwcxi2CUQuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/peJvZOwkzXWdg7Fa2UXSspZt.jpg?f=fotoalbum_large

Blend van 10 en 38 yr. Springbank op Bourbon, in 93 uitgebracht.

Ik ga er ff lekker voor zitten >:)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Enjoy @KillaZ en bedankt nog voor de tip;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
KillaZ schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:55:
Klein kelder pareltje net mogen inschenken ivm speciaal moment:

[Afbeelding]

Blend van 10 en 38 yr. Springbank op Bourbon, in 93 uitgebracht.

Ik ga er ff lekker voor zitten >:)
Goodness gracious @KillaZ , dat is nog eens wat anders. Kan je je ervaringen delen? Dit gaat niemand van ons nog eens proeven, maar ben wel erg benieuwd. Geniet ervan vooral!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KillaZ
Bambi105 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:28:
[...]

Goodness gracious @KillaZ , dat is nog eens wat anders. Kan je je ervaringen delen? Dit gaat niemand van ons nog eens proeven, maar ben wel erg benieuwd. Geniet ervan vooral!
Dit is een fles ooit gevonden in een slijter in, volgens mij, Meppel. Het is een whisky die nergens lijkt op de Springbanks die ik tot nu toe gedronken heb. Dat kan ook niet anders, het is namelijk een fles die bijna 20 jaar geleden gebotteld is.

Blijkbaar was het 38 jaar oude vat onder de 40% gekomen, dus dan flikker je er maar wat 10 jaar oude SB bij zodat het boven de 40 komt :+ .

De neus is zacht, met een hintje karamel en sinaasappel.

De eerste slok doet mij direct denken aan de oude Murray McDavid mission gold flessen. Muffig, oude schuur/gras invloeden wat echt niet negatief bedoeld is (als je ooit op een festival bijvoorbeeld een 25+ jaar oude Glen Keith proeft, ervaar je precies wat ik bedoel.)

De smaak begint boterzacht, je proeft het hout direct. Later komt wat ziltigheid alsof je een goede highland park te pakken hebt. Sinaasappel, karamel en een pepertje blijven achter. Nergens wordt hij scherp, nergens wordt hij "te".

Geweldig dit, stond ooit te koop voor een eurootje of 70 8)7

K to the KillaZ

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Bambi105
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krehh56kcNiED3bAnAHIhb6_Kv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5M53pAkeMSmU6ID3phDkgnsK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik voel me een lucky bastard deze week! Niet alleen bracht een maat van me die hand filled distillery exclusive mee van Springbank (heerlijke 55,4% lichte sherried stijl, beetje als de 12yo CS maar wel wat jonger) ook vond ik vandaag in een winkel de 18yo, een Kilkerran Heavily Peated en de Kilkerran 16 voor schappelijke prijzen! Gelukkig kan ik de SB18 delen, want ca 220 eu blijft veel geld, maar dit geeft de burger toch moed.

En zoals altijd, ze gaan allemaal open, als ze niet al open zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Die 18 ga je geen spijt van krijgen @Bambi105. Bizar veel geld maar ook een bizar goede whisky. De 21 is verfijnder, een soort overtreffende trap van de 15. De 18 is meer een overtreffende trap van de 10 en heeft een ontzettend “boers” karakter. Heel aanwezige, volle, heftige whisky, maar dan positief.

Is dit allemaal gekocht door je? Zo ja, wat voor moois staat er achter de 18?

En geniet er natuurlijk van man. Prachtige flessen!

[ Voor 6% gewijzigd door donleone83 op 18-10-2023 20:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
donleone83 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:38:
Die 18 ga je geen spijt van krijgen @Bambi105. Bizar veel geld maar ook een bizar goede whisky. De 21 is verfijnder, een soort overtreffende trap van de 15. De 18 is meer een overtreffende trap van de 10 en heeft een ontzettend “boers” karakter. Heel aanwezige, volle, heftige whisky, maar dan positief.

Is dit allemaal gekocht door je? Zo ja, wat voor moois staat er achter de 18?

En geniet er natuurlijk van man. Prachtige flessen!
Dank je! Zeker weten allemaal gekocht, maar de rij erachter was niet vandaag. Daar staan de 10, 15, de Campbeltown Loch en Kilkerran 12.

Die Campbeltown Loch en Kilkerran 12 zijn bijna niet meer weg te denken uit mijn collectie. Zo lekker en goed te verkrijgen. Daar kan weinig anders tegenop als allrounder. Ik ben heel blij dat ik de 21 en de 15 heb kunnen proeven door onze uitwisseling en ben benieuwd naar de 18. Die gaat open wanneer mijn maatje weer eens langskomt in 2024. In de tussentijd maar even zien hoe die Killkerran 16 is..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donleone83
Bambi105 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:50:
[...]

Dank je! Zeker weten allemaal gekocht, maar de rij erachter was niet vandaag. Daar staan de 10, 15, de Campbeltown Loch en Kilkerran 12.

Die Campbeltown Loch en Killkerran 12 zijn bijna niet meer weg te denken uit mijn collectie. Zo lekker en goed te verkrijgen. Daar kan weinig anders tegenop als allrounder. Ik ben heel blij dat ik de 21 en de 15 heb kunnen proeven door onze uitwisseling en ben benieuwd naar de 18. Die gaat open wanneer mijn maatje weer eens langskomt in 2024. In de tussentijd maar even zien hoe die Killkerran 16 is..
Haha, ik dacht de 15 al te herkennen aan de kleur (achter de 18). Heerlijke collectie zo hee! Kilkerran heb ik tot nu toe overgeslagen. Wist mij bij een proeverij niet zo te overtuigen maar zal toch ook eens een flesje halen. De Campbeltown Loch is bang for buck fantastisch, maar gaat tegenwoordig ook al voor 50 euro en aangezien het verschil met de Springbank 10 dan vrij klein is (als je het treft met je slijter) kies ik persoonlijk toch liever voor de laatste.

Ik houd mij aanbevolen nog eens een trade te doen hoor. Heb ook nog wat mooie dingen staan die jou ook wel kunnen bekoren denk ik. Een Signatory Auchroisk 1996 26yo uit de categorie betere flessen, een Ballechin 11 op Oloroso uit de categorie erg goed en uit de categorie betaalbaar nog een Longrow Peated en een Douglas Laing The Gauldrons die tot mijn verbazing genomineerd is bij de OSWA (de fles is nog dicht bij mij).

Oh en echt megavet, zo’n handfilled distillery exclusive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
Ik ben helemaal vóór meer uitwisseling, zeker na mijn ervaringen met jou en de flessen van @Monkeyk2010 .

Wie weet leent dit forum zich in de toekomst eens voor een kleine bijeenkomst van gelijkgestemden.

Tot die tijd zal ik je DM-en @donleone83 !

As we speak ben ik de kast aan het leegruimen omdat ik te veel bodempjes heb en ook te veel wat ik gewoon niet meer drink (oude geschenken als de vreselijke Tenjaku of een 20€ kostende 6yo Auchentoshan, die ook als 20€ smaakt bij 40% en kleurstof). Maar dan kom je ook juist weer pareltjes tegen die gedeeld moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wookster
Bambi105 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:50:
[...]

Die Campbeltown Loch en Kilkerran 12 zijn bijna niet meer weg te denken uit mijn collectie. Zo lekker en goed te verkrijgen. Daar kan weinig anders tegenop als allrounder. Ik ben heel blij dat ik de 21 en de 15 heb kunnen proeven door onze uitwisseling en ben benieuwd naar de 18. Die gaat open wanneer mijn maatje weer eens langskomt in 2024. In de tussentijd maar even zien hoe die Killkerran 16 is..
De Kilkerran ken ik zelf helemaal niet. Maar als je zo enthousiast bent, misschien toch eens proberen. Voor de rest een mooie selectie gekocht hoor _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank..
De kilkerran 12 en 16 heb ik ook staan. Van de 12 zelfs eentje extra op voorraad. Echt heerlijke whisky's die iedereen ooit eens zou moeten proeven.

Vanmiddag kijg ik nog een paar samples binnen:

Ballechin 17 burgundy cask
Ballechin 18 CS
Wolfburn smallbatch 177 (rum finish)
Eastmoor Dutch single malt batch 8
Glenallachie 24 yo CS, 1995. Van The Dutchess.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slight
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:10
Monkeyk2010 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:51:
ik kom zelf uit Helmond en bij "de deftige aap" gaan ze ook hun eigen whisky uitbrengen, die mag dan uiteraard niet ontbreken in m'n collectie _/-\o_
Een heeeele late quote van mijn kant. Maar nog een Helmonder hier. Ik kwam deze post tegen via google ("whisky Helmond") Ik ben wel benieuwd naar het distillaat van de Deftige Aap. Is er inmiddels al meer over bekend? Zal uiteraard een paar jaar duren voordat het de naam whisky mag dragen. Ik volg het niet zo op de voet, dus als iemand 'insider informatie' heeft dan hoor ik het graag.

Zal mezelf ook maar meteen introduceren in het topic. Lange tijd lid van Tweakers, maar niet per se een actieve bezoeker van het forum. Sinds bijna 10 jaar is whisky ook één van mijn hobby's. Ik koop regelmatig een flesje. Het geheel houd ik bij op Whiskybase. Ik drink niet iedere dag of ieder weekend, dus soms gaat het wat traag met het wegwerken van de verzameling ;) Iedere lege fles is wel een excuus om op zoek te gaan naar iets nieuws.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herzeleid
donleone83 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:13:
[...]

Haha, ik dacht de 15 al te herkennen aan de kleur (achter de 18). Heerlijke collectie zo hee! Kilkerran heb ik tot nu toe overgeslagen. Wist mij bij een proeverij niet zo te overtuigen maar zal toch ook eens een flesje halen. De Campbeltown Loch is bang for buck fantastisch, maar gaat tegenwoordig ook al voor 50 euro en aangezien het verschil met de Springbank 10 dan vrij klein is (als je het treft met je slijter) kies ik persoonlijk toch liever voor de laatste.

Ik houd mij aanbevolen nog eens een trade te doen hoor. Heb ook nog wat mooie dingen staan die jou ook wel kunnen bekoren denk ik. Een Signatory Auchroisk 1996 26yo uit de categorie betere flessen, een Ballechin 11 op Oloroso uit de categorie erg goed en uit de categorie betaalbaar nog een Longrow Peated en een Douglas Laing The Gauldrons die tot mijn verbazing genomineerd is bij de OSWA (de fles is nog dicht bij mij).

Oh en echt megavet, zo’n handfilled distillery exclusive.
Die Longrow Peated is ook goed ja, ik gok op een mix van 8-12 jaar oud spul?
Met een prijs van 40-50 euro net als de Campbeltown Loch een prima alternatief voor de Springbank 10 / Hazelburn 10; die vind ik namelijk niet meer voor schappelijke prijzen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herzeleid
Slight schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 00:13:
[...]

Een heeeele late quote van mijn kant. Maar nog een Helmonder hier. Ik kwam deze post tegen via google ("whisky Helmond") Ik ben wel benieuwd naar het distillaat van de Deftige Aap. Is er inmiddels al meer over bekend? Zal uiteraard een paar jaar duren voordat het de naam whisky mag dragen. Ik volg het niet zo op de voet, dus als iemand 'insider informatie' heeft dan hoor ik het graag.

Zal mezelf ook maar meteen introduceren in het topic. Lange tijd lid van Tweakers, maar niet per se een actieve bezoeker van het forum. Sinds bijna 10 jaar is whisky ook één van mijn hobby's. Ik koop regelmatig een flesje. Het geheel houd ik bij op Whiskybase. Ik drink niet iedere dag of ieder weekend, dus soms gaat het wat traag met het wegwerken van de verzameling ;) Iedere lege fles is wel een excuus om op zoek te gaan naar iets nieuws.
Ben van plan een goede bourbon aan te schaffen maar twijfel nog welke, ben niet bekend met bourbons. Heb je een favoriet? Een Elijah Craig is redelijk prijzig. Wat is de prijs/kwaliteits verhouding tov een Wild Turkey 101? Of een Rare Eagle 10?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
Herzeleid schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:36:
[...]

Ben van plan een goede bourbon aan te schaffen maar twijfel nog welke, ben niet bekend met bourbons. Heb je een favoriet? Een Elijah Craig is redelijk prijzig. Wat is de prijs/kwaliteits verhouding tov een Wild Turkey 101? Of een Rare Eagle 10?
De Elijah Craigs wisselen erg in prijs, maar ook de goedkopere Elijah Craig Small Batch (ECSB) is al een stukje lekkerder dan bijv. de Wild Turkey 101. Eagle Rare 10 is prima, lijkt vooral te leunen op z'n leeftijd, c.q.er zijn jongere bourbons die beter smaken. Zoals die ECSB, maar ook Four Roses SB, de Jack Daniels Single Barrel (aanrader voor de prijs) of de Evan Williams Single Barrel (de consensus is dat de Jack Daniels SB beter is dan de Evan Williams, maar ik heb een zwak voor de Evan Williams).

Dan heb je nog de alomgeprezen Wild Turkey Rare Breed, als je die kan vinden voor onder de 60 euro. Die heb ik zelf nooit gedronken, maar kwam zeer goed uit de OSWA's vorig jaar.

[ Voor 0% gewijzigd door Bambi105 op 20-10-2023 14:44 . Reden: leesbaarheid en autocorrect-correctie ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wookster
Gisteren bij een proeverij van Zuidam geweest. Aantal vatgelagerde genevers geproeft en een aantal whisky's. Moet zeggen dat de genevers niet eens tegen vielen. De rijping op verschillende vaten (van sherry, tot port en virgin oak) gaven een prettige smaak. Minder "heftig" dan whisky uiteraard, maar al met al geen tegenvaller. (al zou ik er geen fles van kopen). Aantal Millstone whisky's geschonken. De 12 years sherry cask stak wel boven de rest uit. De peated cask strength viel iets tegen. En de Tawny Port leek wel verdund mat water, een lichte weeïge smaak vond ik eraan zitten. Hun 100 rye whisky (tot twee maal bekroond tot beste rye whisky van de wereld, wat dan wel weer een hele prestatie is) vond ik persoonlijk helemaal niet lekker, kan wel zeggen dat dat het minste glas van de avond was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slight
Herzeleid schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:36:
[...]

Ja, wat @Bambi105 zegt snijdt hout.

Zelf ben ik een echte zoetekauw, en geef ik de voorkeur daarom aan de Four Roses Single Barrel. De Eagle Rare 10 probeert een soort Scotch te zijn, maar faalt. Ik vond het weinig bijzonder. Elijah Craig heeft zeker wel dingen van kwaliteit, maar betaal er niet teveel voor. Wild Turkey is mwa, een beetje te ruw voor mijn smaak.

Dan heb ik ook nog Buffalo Trace, da's een prima sipping whiskey op klein budget. Maar om een of andere reden kom ik kwa bourbons toch altijd terug bij Four Roses.

Edit: Een eerlijker vergelijk zou zijn Elijah Craig Small Batch vs. Four Roses Single Barrel. Beide in de categorie 35-40 euro, en met vergelijkbaar alcoholpercentage. Mijn keuze zou dan toch naar Four Roses gaan, maar misschien is het voor jou andersom?

[ Voor 13% gewijzigd door Slight op 20-10-2023 23:28 . Reden: toevoegingen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slight
Wookster schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:37:
Gisteren bij een proeverij van Zuidam geweest. Aantal vatgelagerde genevers geproeft en een aantal whisky's. Moet zeggen dat de genevers niet eens tegen vielen. De rijping op verschillende vaten (van sherry, tot port en virgin oak) gaven een prettige smaak. Minder "heftig" dan whisky uiteraard, maar al met al geen tegenvaller. (al zou ik er geen fles van kopen). Aantal Millstone whisky's geschonken. De 12 years sherry cask stak wel boven de rest uit. De peated cask strength viel iets tegen. En de Tawny Port leek wel verdund mat water, een lichte weeïge smaak vond ik eraan zitten. Hun 100 rye whisky (tot twee maal bekroond tot beste rye whisky van de wereld, wat dan wel weer een hele prestatie is) vond ik persoonlijk helemaal niet lekker, kan wel zeggen dat dat het minste glas van de avond was.
Zelf heb ik goede ervaringen met de 5 jaar vat gelagerde Korenwijn van Zuidam. Lekker spul! Wel behoorlijk zoet. Maar ik moet de eerste goede Nederlandse whisky nog ontdekken. Vaak valt het tegen.

Zo heb ik ook verschillende Millstones geproefd, en hebben ze mij nog niet kunnen overtuigen van de kwaliteit. Wel weer typisch om te horen dat een finish als die van sherry er bovenuit springt. Daarbij wordt het karakter van de distilleerderij behoorlijk verborgen natuurlijk.

Met 'rye' whisky hoef je bij mij over het algemeen ook niet aan te komen. Nog steeds spijt van de CB Hedonism aankoop die ik ooit deed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Bambi105 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:15:
[...]

Ben nu vooral benieuwd wat je gedachten zijn van die 2 AquaVitae Ardnas!! Gaaf dat je ze gekocht hebt @mace
Ja ik kon het uitendelijk toch niet laten. O-)

Ik heb ze nadat ik ze binnen had een dag of 2 laten staan en gelijk erna opengemaakt.
Het eerste wat opvalt is dat ondanks dat het allebei "refill" vaten zijn, ze enorm van elkaar verschillen. Qua kleur maar ook qua smaakprofiel. De donkere is veel dieper in de tannines met de bijbehorende thee-aroma's. De lichte zit meer in de granige romige kant. Allebei zijn ze droog en niet te zoet.

Ik heb ook niet eerder een ongeturfde Ardna gehad, dus dat was ook even wennen. Maar het dikke mondgevoel van Ardna waar ik zo van houd komt nog steeds door, en het fruitige ook. Het frisse fruitige van de Ardna spirit komt gewoon heel mooi door. Het is een hele pure vorm van Ardnamurchan, zonder teveel laagjes.

Tot nu toe ben ik er erg blij mee, ik zou blijer zijn geweest als ik niet de extra heffing zou hebben moeten betalen, want ik denk dat de oorspronkelijke prijs heel erg redelijk is, maar met de brexit-tax erbovenop is het best wel veel te duur voor wat het is. Maar soit, het is een bijzondere uitgave.

Moet er nog wat meer tijd mee spenderen, misschien post ik later nog wat meer ervaringen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herzeleid
Heren bedankt, ben uiteindelijk voor de Wild Turkey Rare Breed gegaan.
45 euro is wel een mooie prijs voor barrel-proof
Pagina: 1 ... 57 ... 78 Laatste