[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 46 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06:56
Ja bizar!

Komende week heerlijk Vakantie naar Veluwe, mijn 2 flesjes die meegaan zijn de Speyburn 10 Hart Brothers en Highland Park 13 van Gordon Macphail dus echt wel zin in
😍😍😋

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OASrVZAGCbi2_zpOX3pT7-JSnQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9A9s0uJrLzS1jxokoq83H1Tm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Jthem op 06-10-2022 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:58
Afgelopen weekend met vrienden wezen zeilen in Zeeland. Paar toegankelijke flesjes meegenomen: Highland Park 12, Kilchoman Machir Bay en Glen Scotia Victoriana cask strength.

De Kilchoman was voor mij ook nieuw, maar moet zeggen dat ie niet echt indruk maakte, beetje te branderig met te weinig smaak daaromheen. Highland Park 12 is natuurlijk altijd goed, tis bijna een likeur. Viel ook het meeste in de smaak bij de niet-whisky-kenners. En de Glen Scotia kwam later tevoorschijn, en die is, met wat water erbij, echt heel lekker, veel laagjes smaak die achter elkaar los komen. Yummie. Mijn favoriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:34
@Jthem Die Speyburn is goed! Mooi spul :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja moet bekennen dat ik er stiekem 2e flesje van gekocht heb speciaal om mee te nemen, de highland park van Gordon keer sample van gehad maar die was echt superlekker. Speyburn besteld met 10% van whiskysite. (Samen met North British 30 van Signatory) mijn verlanglijst is goed aangevuld dus als we gaan verhuizen komen we wel tijdje toe gelukkig met hoop lekker snoepgoed😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Vanavond sta ik in IJmuiden trouwens, zijn er tweakers die naar Whisky & Rum aan zee gaan?

K to the KillaZ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZJPjQAtHnL6__b2cmRD2H2ZDCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASLdABQyGbV2v075NxDdSyIh.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de flessen die we gescoord hebben op onze reis door Schotland.

Van links naar rechts:
Talisker Dillistery Exclusive Bottling
Ben Nevis 10 jr
The Glenlivit 15 jr Hand bottled uit vat
Glenmorangie 13 jr Cognac cask
Ben Bracken Gekregen van onze Schotse Host Een echte peaty bom
2 Balvenie 17 jr Cherry cask hand bottled uit warehouse 24
2 Glenfidich 15 jr eigen brouwsels in poging Solera 15 jr na te maken
1 Glenfidich 15 jr Hand bottled uit vat
1 Glenfidich 15 jr American bourbon oak distellery only en,
1 Stratishla 15 jr Sherry cask distellery only.

In het doosje zitten de 4 Ben Nevis flesjes die we hebben opgedronken tijdens onze reis in de Jakobite express (Harry Potter trein)

Deze zullen de komende maanden/jaren opengetrokken worden en genuttigd.

De Glenmorangie vind ik een plezierige whisky
De neus doet mij aan sinaasappel en citroenen denken
Dit gaat ook door in de smaak van citrus en licht fruitig.
Nasmaak is vrij kort
Een lekkere tussendoortje of om een proeverij mee te beginnen

Als er een "nieuwe" fles wordt open gemaakt zal ik daar verslag van doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Bergenfietsen schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:32:
[Afbeelding]

Dit zijn de flessen die we gescoord hebben op onze reis door Schotland.

Van links naar rechts:
Talisker Dillistery Exclusive Bottling
Ben Nevis 10 jr
The Glenlivit 15 jr Hand bottled uit vat
Glenmorangie 13 jr Cognac cask
Ben Bracken Gekregen van onze Schotse Host Een echte peaty bom
2 Balvenie 17 jr Cherry cask hand bottled uit warehouse 24
2 Glenfidich 15 jr eigen brouwsels in poging Solera 15 jr na te maken
1 Glenfidich 15 jr Hand bottled uit vat
1 Glenfidich 15 jr American bourbon oak distellery only en,
1 Stratishla 15 jr Sherry cask distellery only.

In het doosje zitten de 4 Ben Nevis flesjes die we hebben opgedronken tijdens onze reis in de Jakobite express (Harry Potter trein)

Deze zullen de komende maanden/jaren opengetrokken worden en genuttigd.

De Glenmorangie vind ik een plezierige whisky
De neus doet mij aan sinaasappel en citroenen denken
Dit gaat ook door in de smaak van citrus en licht fruitig.
Nasmaak is vrij kort
Een lekkere tussendoortje of om een proeverij mee te beginnen

Als er een "nieuwe" fles wordt open gemaakt zal ik daar verslag van doen
Waaauww _/-\o_

Wat een verzameling, neem aan grote koffer extra gekocht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergenfietsen
Jthem schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:28:
[...]

Waaauww _/-\o_

Wat een verzameling, neem aan grote koffer extra gekocht
Niet echt ;)
Zou je geloven dat we op de terugweg meer ruimte hadden dan op de heenweg?
We hebben tijdens onze rondreis 7x onze koffers moeten pakken. (2 x de boot en 5 tussen adressen)
Dan wordt je wel een expert in het inladen van je auto.

Van tevoren had ik eigenlijk alleen de Glenfiddich Grand Cru op het oog.
Die zit er dus niet bij, omdat we de 15 jarige hand bottled van het vat lekkerder vonden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-06 19:29
Herfst...
Niet alleen de tijd voor een lekker bok-biertje (verkeerd topic ;-) ) maar ook voor lekkere peated scotch

Nu relaxend op de bank met:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfqWuYQhGVSiImOytfxpTN-HR-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXFcTpKwn7tSjXG133M40L3L.jpg?f=fotoalbum_large

Sláinte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Bergenfietsen schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:47:
[...]

Niet echt ;)
Zou je geloven dat we op de terugweg meer ruimte hadden dan op de heenweg?
We hebben tijdens onze rondreis 7x onze koffers moeten pakken. (2 x de boot en 5 tussen adressen)
Dan wordt je wel een expert in het inladen van je auto.

Van tevoren had ik eigenlijk alleen de Glenfiddich Grand Cru op het oog.
Die zit er dus niet bij, omdat we de 15 jarige hand bottled van het vat lekkerder vonden.
Mooie koop, klasse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:53

Vrijdag

De Zwarte

KillaZ schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:18:
Vanavond sta ik in IJmuiden trouwens, zijn er tweakers die naar Whisky & Rum aan zee gaan?
Ik ga morgenavond :)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-06 09:38
KillaZ schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:59:
@Jthem Die Speyburn is goed! Mooi spul :)
Tijdje geleden ook aangeschaft n.a.v. eerdere berichten hier op het forum.
Gisteravond iets te vieren en geopend. Wow... :o :9~ Mooi spul inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja denk dat ik wel blij ben dat ik er nog flesje extra van heb voor over tijdje... Moet nog proeven maar verwachting is wel hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Jthem schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:09:
Ja bizar!

Komende week heerlijk Vakantie naar Veluwe, mijn 2 flesjes die meegaan zijn de Speyburn 10 Hart Brothers en Highland Park 13 van Gordon Macphail dus echt wel zin in
😍😍😋

[Afbeelding]
De flesjes staan nog gesloten op me te wachten, zo verkouden als wat op vakantie haha hoe erg is dat....

Maar nog 2 weekjes te gaan hoop dat we er nog van kunnen genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:00
@Jthem Tijd voor een Hot Toddy... :+
Beterschap, hoop dat je snel van de flesjes kan genieten!

[ Voor 47% gewijzigd door Bucephalus op 13-10-2022 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Imdd Hot teddy is wel lekker ja maar zo zonde van deze whisky dus is muntthee, gember, citroen en honing haha haal wel de smaken er beter uit als bij de whisky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Herzeleid schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:13:
[...]

Tijdje geleden ook aangeschaft n.a.v. eerdere berichten hier op het forum.
Gisteravond iets te vieren en geopend. Wow... :o :9~ Mooi spul inderdaad.
Echt super spul!!! Kon het niet laten toch een klein glaasje te pakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stappieterug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-06 14:02
Voor een aankomend whisky avondje (prijspunt tot 50e) ben ik op zoek naar ideeen.

Heeft hier iemand suggesties voor Port cask finish whisky tot een prijspunt van +/-50euro, die bij voorkeur net buiten het minder bekende assortiment (glenfiddich/glenfarclas/talisker/etc) valt?

De Hart Brothers speyburn 10y is helaas niet (echt meer) verkrijgbaar onder de 70e.

Mijn eigen suggestie zou de Tomatin 14y port zijn. Maar die heb ik zelf al staan en dus ben ik op zoek naar iets anders.

> Ik ken de Arran 10y en zag de Arran port cask finish, maar op whiskybase zijn de meningen verdeeld over die hele lijn.
> de Ardmore 12y Port lijkt me dan interessanter.
> de Glendronach Portwood is net te prijzig (misschien dat ik die kan scoren in een aanbieding) helaas, anders zou het een mooie optie zijn (dan had ik andere Glendronachs kunnen meenemen als vergelijkingsmateriaal).
> Independent bottelaars zijn een optie, maar ik heb gemerkt dat dat nogal hit-or-miss kan zijn. Wellicht heeft iemand iets thuis staan die hij/zij kan aanraden?

Kortom, heeft er iemand iets thuis staan waar hij enthousiast over is?

"I would like to cancel my subscription to your problems"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:00
@Stappieterug

Een Talisker Port Ruighe wellicht? Die is wel voor tussen de 40 en 50 euro te krijgen dacht ik. oeps, overheen gelezen dat talisker afviel...
Glenmorangie heeft er ook 1 in de basis line-up, maar even geen idee van de prijs.
Buiten de veelvoorkomende namen iets voor die prijs vinden zal lastig worden denk ik. Maar de volgende namen komen bij mij boven drijven.
- Glenallachie
- Compass box
- Glen Scotia
- Klichoman

[ Voor 40% gewijzigd door Bucephalus op 17-10-2022 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Stappieterug schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:41:
Voor een aankomend whisky avondje (prijspunt tot 50e) ben ik op zoek naar ideeen.

Heeft hier iemand suggesties voor Port cask finish whisky tot een prijspunt van +/-50euro, die bij voorkeur net buiten het minder bekende assortiment (glenfiddich/glenfarclas/talisker/etc) valt?

De Hart Brothers speyburn 10y is helaas niet (echt meer) verkrijgbaar onder de 70e.

Mijn eigen suggestie zou de Tomatin 14y port zijn. Maar die heb ik zelf al staan en dus ben ik op zoek naar iets anders.

> Ik ken de Arran 10y en zag de Arran port cask finish, maar op whiskybase zijn de meningen verdeeld over die hele lijn.
> de Glendronach Portwood is net te prijzig (misschien dat ik die kan scoren in een aanbieding) helaas, anders zou het een mooie optie zijn (dan had ik andere Glendronachs kunnen meenemen als vergelijkingsmateriaal).
> Independent bottelaars zijn een optie, maar ik heb gemerkt dat dat nogal hit-or-miss kan zijn. Wellicht heeft iemand iets thuis staan die hij/zij kan aanraden?

Beetje wij van WC eend, maar McMd heeft een Mannochmore op Port die echt wel aangenaam is voor de prijs (+/- 35 euro).

https://www.whiskysite.nl...k-craft-series-070-l.html

Diezelfde site heeft de Hart Brothers 17 jaar blend op Port. Iets boven je budget maar voor de prijs echt een belachelijk goede aankoop.

https://www.whiskysite.nl...-brothers-070-ltr-50.html

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergenfietsen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4WIjxW9yH5bMBt_qH6Al-gMP7Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PheSkS6GgWFiUEsLKX2Nzjz3.jpg?f=user_large

Nou, deze is leeg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnXBFNmNtkdN04uy8E8OucHtJh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k33n7My5DIcam1jKMh9PTS4i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImqXqkFvted5KcD2HmSWs7twgYo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uPCpNKdHGnSlcHsrNPeSihGU.jpg?f=user_large

Minstens 17 jaar, 61.3 % Sherry cask
Deze hebben we zelf uit het vat gehaald in warehouse24. Een leuke ervaring
Deze gekozen omdat hij een beetje gelekt heeft, waarschijnlijk heb ik de kurk niet ver genoeg in de fles gedaan.

De reuk is Donkere chocolade.
Smaak stroperig Chocalade, pruimen,
De nasmaak is lang. Zou het zwaar rood fruit noemen. Zowel mijn vrouw als ik hadden op een gegeven moment een droge mond.

Verschil met de Glenmorangie is enorm.
Waarbij de Glenmorangie een allemans vriend en gemakkelijk te drinken is, moet je er echt de tijd (en zin) voor nemen om deze heerlijke Balvenie te nuttigen.

"Toevallig" heb ik hier nog een geopende The Balvenie Single barrel 15jaar Sherry cask 46.8 % staan.
Deze gaan we één dezer dagen na elkaar proeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:06

loewie1984

music addict! pizza monster!!

fender89 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:41:
Herfst...
Niet alleen de tijd voor een lekker bok-biertje (verkeerd topic ;-) ) maar ook voor lekkere peated scotch

Nu relaxend op de bank met:

[Afbeelding]

Sláinte!
Deze heb ik ook, ben zelfs aan mijn 2de fles bezig. Als je van peated houd is dit een hele mooie whiskey!

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:41
@Stappieterug die Arran heb ik staan maar vind ik vrij vlak, wat scherp en matig interessant. Nu ben ik nog niet veel verder gekomen dan de neck pour dus ik zal er vanavond eentje inschenken, wat langer laten staan en misschien een druppel water bij gooien. Maar tot dusverre snap ik de liefde voor Arran die velen lijken te hebben momenteel nog niet helemaal.

De Laphroaig Brodir is geweldig maar boven je budget helaas. De Port Ruighe van Talisker zou ik zeker meenemen. Prima prijs/kwaliteit verhouding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-06 21:22
Stappieterug schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:41:

Ik zou de Port Cask van Arran niet uitsluiten. Omdat het een redelijk jonge whisky is (NAS, maar ongetwijfeld ca 6-9 jaar oud) doet 'ie het goed met wat extra lucht en tijd in het glas. Het zou mijn budget-friendly pick zijn.

Die Port Cask 17 die @KillaZ aanraadt heb ik nog niet kunnen proberen, maar als je inderdaad die prijs legt naast die leeftijd + 50% abv (en ongetwijfeld ongefilterd, ongekleurd) EN @KillaZ is er ook nog enthousiast over, dan zou ik het wel weten als je die 50 euro toch wil passeren.

Ik kan je verder alleen de Arran Cote-Rotie en Linkwood Brandy cask van WIN van harte aanraden als heerlijke non-sherry finishes, maar die zijn beiden tenminste van de prijs van die 17yo van @KillaZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Bambi105 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:14:
[...]

Die Port Cask 17 die @KillaZ aanraadt heb ik nog niet kunnen proberen, maar als je inderdaad die prijs legt naast die leeftijd + 50% abv (en ongetwijfeld ongefilterd, ongekleurd) EN @KillaZ is er ook nog enthousiast over, dan zou ik het wel weten als je die 50 euro toch wil passeren.
:$

Het verhaal erachter is ook wel mooi :Y)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:07:
[...]

:$

Het verhaal erachter is ook wel mooi :Y)

***members only***
Overtuigd, vooral na de Speyburn 10 van HB dus besteld!

Tip gebruik die code ws2022 is ook 10%

[ Voor 7% gewijzigd door Jthem op 18-10-2022 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-06 18:45
donleone83 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:22:

De Laphroaig Brodir is geweldig maar boven je budget helaas. De Port Ruighe van Talisker zou ik zeker meenemen. Prima prijs/kwaliteit verhouding.
De Laphroaig Brodir batch 2 toevallig net besteld. Het wordt mijn derde fles alweer van dat spul :P
Tot nog toe de lekkerste port finish die ik geproefd heb.

Wat ook wel een aanrader is is de Glen Scotia 14 yo port finish. Dat was voor het malt festival in 2020.
misschien dat hij nog ergens te vinden is voor een beetje (uche uche) normale prijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank..
heeft iemand trouwens de Laphroaig Port Wood al een geproefd?
Ik ben wel heel benieuwd wat nou het verschil is met de Brodir.
Of is het gewoon hetzelfde spul maar dan een andere naam...marketingtrucje zegmaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stappieterug
Dank voor de reacties tot nu toe.

Voor de duidelijkheid: de max prijs van 50e is een paar jaar terug ingesteld. In de jaren ervoor waren er wat situaties voor gekomen waar tegen elkaar werd geboden met "ik heb de duurste fles". Dus om de jaarlijkse avond toegankelijk te houden voor de minder-diehard whisky drinkers is dat prijsplafond afgesproken (want hoe meer zielen, hoe meer verschillende flessen en dus meer vreugd en proefplezier).

En inmiddels is het een deel van de voorpret om een mooie fles te vinden terwijl je aan een max prijs gebonden bent.
Zolang de fles maar (in een aanbieding) rond de 50e te vinden is geweest, is het een kandidaat.

Mijn persoonlijke max prijsrange ligt iets hoger, dus die HB Speyburn is inmiddels naar me onderweg.

Iemand bracht vorig jaar de Arran 10y mee, en die viel goed in de smaak gezien de prijs/kwaliteit verhouding. Vandaar dat ik naar de Arran Port zat te kijken. De reactie van @donleone83 is precies wat ik meer tegenkwam op het internet, en het restant van de fles moet ik uiteindelijk toch zelf opdrinken (oh wat vervelend... :P ) . Dan breng ik liever iets waar ik verwacht zelf enthousiast over te zijn.
Ervaring leert dat die flessen sneller op zijn (ik heb er nog wel wat staan van enkele jaren geleden).

Ik zal de andere opties van @Bucephalus en @KillaZ nog even gaan bekijken.
Het is zo langzamerhand lastiger om iets te vinden wat niet in het verleden al op tafel heeft gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Stappieterug schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:26:
Dank voor de reacties tot nu toe.

Voor de duidelijkheid: de max prijs van 50e is een paar jaar terug ingesteld. In de jaren ervoor waren er wat situaties voor gekomen waar tegen elkaar werd geboden met "ik heb de duurste fles". Dus om de jaarlijkse avond toegankelijk te houden voor de minder-diehard whisky drinkers is dat prijsplafond afgesproken (want hoe meer zielen, hoe meer verschillende flessen en dus meer vreugd en proefplezier).

En inmiddels is het een deel van de voorpret om een mooie fles te vinden terwijl je aan een max prijs gebonden bent.
Zolang de fles maar (in een aanbieding) rond de 50e te vinden is geweest, is het een kandidaat.

Mijn persoonlijke max prijsrange ligt iets hoger, dus die HB Speyburn is inmiddels naar me onderweg.

Iemand bracht vorig jaar de Arran 10y mee, en die viel goed in de smaak gezien de prijs/kwaliteit verhouding. Vandaar dat ik naar de Arran Port zat te kijken. De reactie van @donleone83 is precies wat ik meer tegenkwam op het internet, en het restant van de fles moet ik uiteindelijk toch zelf opdrinken (oh wat vervelend... :P ) . Dan breng ik liever iets waar ik verwacht zelf enthousiast over te zijn.
Ervaring leert dat die flessen sneller op zijn (ik heb er nog wel wat staan van enkele jaren geleden).

Ik zal de andere opties van @Bucephalus en @KillaZ nog even gaan bekijken.
Het is zo langzamerhand lastiger om iets te vinden wat niet in het verleden al op tafel heeft gestaan.
Ik werd gisteren positief verrast. Hij heeft veel tijd in het glas nodig. Ik zou hem zeker 30 tot 45 minuten laten staan voordat je hem drinkt. Prima whisky voor die prijs.
frank.. schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:01:
[...]

De Laphroaig Brodir batch 2 toevallig net besteld. Het wordt mijn derde fles alweer van dat spul :P
Tot nog toe de lekkerste port finish die ik geproefd heb.

Wat ook wel een aanrader is is de Glen Scotia 14 yo port finish. Dat was voor het malt festival in 2020.
misschien dat hij nog ergens te vinden is voor een beetje (uche uche) normale prijs ;)
Die Glen Scotia ga ik ook eens zoeken! Laatst een fles Victoriana op. Ik ben erg into Campbeltown.

Vrijdag naar een Springbank proeverij van mijn lokale slijter in Utrecht. Wordt wel bijzonder. Onder andere de 18 en 21 zijn aanwezig. Met wat geluk kan ik ook nog wat flessen inslaan. Gelukkig vindt mijn slijter de huidige prijzen absurd en biedt hij ze nog voor “normale” prijzen aan.

[ Voor 20% gewijzigd door donleone83 op 18-10-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stappieterug
donleone83 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:34:
[...]

Ik werd gisteren positief verrast. Hij heeft veel tijd in het glas nodig. Ik zou hem zeker 30 tot 45 minuten laten staan voordat je hem drinkt. Prima whisky voor die prijs.
Haha, ja, 30-45 minuten ingeschonken laten staan, dat gaat in deze situatie niet werken.
Maar goed om te weten. Wellicht in een andere setting, of kan ik hem nog eens aan iemand kado doen en dan een glaasje mee pikken.

Veel plezier vrijdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Verdorie had gisteren een mooie macallan 18 sherry cask kunnen kopen, was smak geld maar als je ziet wat die overal kosten was het een koopje geweest. Baal ik wel beetje van toen die in mijn winkelmand lag opeens UITVERKOCHT 8)7

Nu kan ik wel voor dat geld nog een Highland park 25 krijgen, alleen is het waard om die op plank te laten staan.

Tis alsnog gelukt macallan 18 sherry oak en macallan rare cask beiden met leuke korting van 25% binnengehaald.

[ Voor 93% gewijzigd door Jthem op 21-10-2022 21:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• donleone83
Ik was gisteren in Utrecht bij een Springbank proeverij georganiseerd door de slijter waar ik altijd kom. Vanuit de importeur was er iemand aanwezig en ook vanuit Springbank zelf was iemand van de sales & marketing over komen vliegen. Het was dan ook wel echt een vrij bizar goede line-up:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lt5_1R0JD1dce1EUhkVWJW9Vkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2X5JRhHw50Wv1ndHW7yHOWv.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn slijter doet niet mee aan de bizarre prijsstijging van Springbank. Ik heb 6 van de 8 op het bestelformulier aangekruisd. Vanwege de populariteit van sommige van de flessen en de beperkte beschikbaarheid zal er wellicht geloot moeten worden, maar ik hoop dat het lukt om zowel de 18 als de 21 te bemachtigen.

Meest verrassend voor mij waren de Campbeltown Loch en de Longrow. De Campbeltown Loch was echt een ontzettend goede blend, gemaakt van de verschillende distilleries in Campbeltown. Voor €44.95 een hele prima whisky. De Longrow deed mij aan een iets minder heftige versie denken van de Kilchoman Machir Bay of de Ardbeg Still Young. Hij was licht, fris, fruitig, duidelijk vrij jong en veel beter in balans dan je zou verwachten.

[ Voor 17% gewijzigd door donleone83 op 22-10-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
donleone83 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:09:
Ik was gisteren in Utrecht bij een Springbank proeverij georganiseerd door de slijter waar ik altijd kom.
Benieuwd welke slijter. Woon nabij Utrecht en werk er

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• donleone83
Layumi schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:25:
[...]

Benieuwd welke slijter. Woon nabij Utrecht en werk er
Biltstraat Wijn & Whisky. Kees is een vakman met passie. Hele aardige nog vrij jonge gast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
@donleone83 mooi zeg! Dat moet een prachtige tasting zijn geweest.

Enige uitschieters die avond? De 10 kan ik blind kopen wanneer die ergens staat voor 50 eu, maar die sb18, longrow 18 en sb21 zullen zelfs bij de aanbevolen winkelprijs honderden euro's zijn per stuk, laat staan als er een premium overheen gaat of de secundaire markt er los mee gaat.

Staat wat jou betreft de prijs en kwaliteit een beetje in verhouding? Als je 6 van de 8 hebt aangekruist zal je ongetwijfeld deze afweging hebben gemaakt.

Bedankt voor het delen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• donleone83
Bambi105 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:04:
@donleone83 mooi zeg! Dat moet een prachtige tasting zijn geweest.

Enige uitschieters die avond? De 10 kan ik blind kopen wanneer die ergens staat voor 50 eu, maar die sb18, longrow 18 en sb21 zullen zelfs bij de aanbevolen winkelprijs honderden euro's zijn per stuk, laat staan als er een premium overheen gaat of de secundaire markt er los mee gaat.

Staat wat jou betreft de prijs en kwaliteit een beetje in verhouding? Als je 6 van de 8 hebt aangekruist zal je ongetwijfeld deze afweging hebben gemaakt.

Bedankt voor het delen!
Goede vraag @Bambi105. De 10 moet inderdaad rond de 55 kosten, dat vind ik hem blind waard. Net zoals de Longrow. De 15 verkoopt hij voor 87. Geef ik er ook met liefde voor uit. De 18 moet 142,50 kosten, wat een berg geld is maar wat mij betreft wel gerechtvaardigd is. Het is een steengoede whisky. Wat vleziger, boerser bijna dan de extreem complexe 15 (en 21) maar zo goed op smaak, prachtig in balans en een feestje in zowel neus als mond. De 21yo is 299 euro. Ik denk persoonlijk dat geen enkele whisky dat echt waard is als drank an sich. Let wel: het is de mooiste whisky die ik ooit in mijn glas heb gehad. Feestje. Je neemt een slok en je blijft minutenlang kauwen zo hard gaan je papillen aan. Daarnaast betaal je ook voor het verhaal. Springbank doet als enige van heel Schotland nog volledig on-site zelf het hele proces van whisky maken (is daarmee in de stad ook een flinke employer) waardoor ik het gevoel krijg dat ik ook betaal voor iets echt ambachtelijks. En dat vind ik mooi, want ik hou van goede producten met mooie verhalen.

De Hazelburn 13 deed het voor mij niet en vond ik de 110 euro niet waard. De Longrow 18 moest ook 142,50 euro kosten en ook dat vond ik echt te veel. Erg goede whisky, maar als ik op zoek ben naar iets peated in die prijscategorie denk ik dat ik iets mooiers kan vinden. Ligt wellicht ook aan mijn eigen perceptie hoor.

Als je vraagt wat de winnaars van de avond voor mij waren, was de meest verrassende de Campbeltown Loch om de prijs/kwaliteit verhouding en als bewijs dat ook een blend steengoed kan zijn. De 18 en 21yo waren geniaal, overtroffen mijn verwachtingen misschien zelfs nog maar daar betaal je dan ook fors voor.

Geeft dat een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Krijg net overigens bericht dat ik de Campbeltown Loch, de 10 (die ik al heb maar graag nog een keer in de kast zet), de Longrow en de 21 heb weten te bemachtigen. Mega blij mee! Ik koop whisky om te drinken, maar met wat de 21 in de secondary market doet is twee jaar bewaren en kijken hoe het dan is toch ook nog wel aantrekkelijk maar dat gaan we dus niet doen. Die fles gaat in ieder geval pas op een speciaal moment open!

[ Voor 3% gewijzigd door donleone83 op 22-10-2022 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herzeleid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fWyjpxMLFIeZYdc2qHYP0NSLY8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Eir9dKfor3LYqVmXoaRiKipD.jpg?f=user_large

Hopelijk smaakt 'ie.. 99 euro 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
donleone83 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:07:
Krijg net overigens bericht dat ik de Campbeltown Loch, de 10 (die ik al heb maar graag nog een keer in de kast zet), de Longrow en de 21 heb weten te bemachtigen. Mega blij mee! Ik koop whisky om te drinken, maar met wat de 21 in de secondary market doet is twee jaar bewaren en kijken hoe het dan is toch ook nog wel aantrekkelijk maar dat gaan we dus niet doen. Die fles gaat in ieder geval pas op een speciaal moment open!
Mooi werk @donleone83 ! Dat zijn zeker goeie inzichten. De prijzen vallen me enorm mee, gezien de secundaire markt. Ik hoop dat die 21 jaar gewoon lekker gedronken wordt met je dierbaren. Het lijkt me inderdaad een feest en hoop nog eens in de gelegenheid te komen bij zo'n tasting te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Laat het ons weten als je 'm hebt geproefd! Ik ben benieuwd want ik hoor goeie dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
Bambi105 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:52:
[...]

Mooi werk @donleone83 ! Dat zijn zeker goeie inzichten. De prijzen vallen me enorm mee, gezien de secundaire markt. Ik hoop dat die 21 jaar gewoon lekker gedronken wordt met je dierbaren. Het lijkt me inderdaad een feest en hoop nog eens in de gelegenheid te komen bij zo'n tasting te zijn.
Wellicht kunnen we nog eens een sample van iets moois uitwisselen. Die 21yo gaat inderdaad zeker open. Misschien een mooie dram voor na het Kerstdiner met mijn vadertje van dan 93. Veel gezamenlijke Kerstdiners zullen er waarschijnlijk niet meer volgen gezien zijn leeftijd en de startende dementie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
Ik heb twee nieuwe heavy peated whiskies kunnen drinken deze laatste weken. Ze kunnen qua prijs en opsmuk niet verder van elkaar vandaan liggen.

De 20 eu kostende Heavily Peated Loch Lomond (40%, ongetwijfeld gefilterd en gekleurd) en de 145 euro kostende Lagavulin 12 Special Release 2022.

Heel flauw en bijna een schot voor open doel, maar ik ben heel eerlijk als ik de Loch Lomond verkies boven de Laga in termen van smaak en niet alleen qua prijs-kwaliteit verhouding.

Ik denk dat ze echt een misser hebben door de Virgin Oak maturatie van de Laga12 2022. Hij smaakt jong en oneven, met scherpe roggewhisky achtige peperigheid, veel eik op de voorgrond en dan wel die typische Lagavulin turf. Het is bij verre niet de kwaliteit van de 2021 special release.

De Loch Lomond is mis aan alle kanten. Gefilterd, jong, gekleurd, 40% maar wat drinkt het lekker! De turf is enerzijds Islay achtig met wat haven- en schelpdier achtige tonen, maar het wordt gedragen door een fruitig, bloemig distillaat. Het lijkt wel een triple distilled of een lowland whisky als Auchtentoshan of Kingsbarns.

PS. Er was een derde geturfde whisky! De Peat&Sherry Netherlands exclusive van Elements of Islay van Elixir Distillers. Die is onlangs opgegaan en wat was dat eigenlijk een mooie mengelmoes van turf en sherry. Ik begreep via de grapevine dat er Laphroaig en Lagavulin in zat en dat kan ik heel goed plaatsen. De Elements of Islay lijn ga ik vaker een kans geven, want met deze klapper hebben ze mijn ogen geopend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fender89
De lagavulin 12 special release had ik een tijdje op t oog. (d12 heeft hem in een combi deal..) , maar kon de knoop nog niet doorhakken voor mezelf ..
N.a.v. je ervaring denk ik dat ik hem nog maar even laat voor wat het is ...

Tonight's scotch: Glen Scotia - Double cask

Sláinte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHY8QhdbCl4FlwqbiBSzBvYtGIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJPrVHOs30AaG5fAnvyh9rtN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
donleone83 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:59:
[...]

Wellicht kunnen we nog eens een sample van iets moois uitwisselen. Die 21yo gaat inderdaad zeker open. Misschien een mooie dram voor na het Kerstdiner met mijn vadertje van dan 93. Veel gezamenlijke Kerstdiners zullen er waarschijnlijk niet meer volgen gezien zijn leeftijd en de startende dementie.
Lijkt mij mooi moment inderdaad om daar dan glaasje van te drinken !!!

Ben ook wel van mening dat whisky om te drinken is maar moet bekennen dat van de ongeveer 80 flesjes ik het ook wel leuk vind om nu een 5 tal bewaar whiskys te hebben staan. (Niet eens intentie om te verkopen maar gewoon leuk in buffetkast staan als "decoratie") misschien belachelijk idee maargoed...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:53

Vrijdag

De Zwarte

Bambi105 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:03:
Ik heb twee nieuwe heavy peated whiskies kunnen drinken deze laatste weken. Ze kunnen qua prijs en opsmuk niet verder van elkaar vandaan liggen.

De 20 eu kostende Heavily Peated Loch Lomond (40%, ongetwijfeld gefilterd en gekleurd) en de 145 euro kostende Lagavulin 12 Special Release 2022.

Heel flauw en bijna een schot voor open doel, maar ik ben heel eerlijk als ik de Loch Lomond verkies boven de Laga in termen van smaak en niet alleen qua prijs-kwaliteit verhouding.
In het kader van "pauperwhiskies-waar-de-echte-liefhebber-de-plee-niet-eens-mee-wil-doorspoelen", probeerde ik laatst een Glen Moray Fired Oak 10yrs. En die vond ik helemaal niet verkeerd :9

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
fender89 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:00:
De lagavulin 12 special release had ik een tijdje op t oog. (d12 heeft hem in een combi deal..) , maar kon de knoop nog niet doorhakken voor mezelf ..
N.a.v. je ervaring denk ik dat ik hem nog maar even laat voor wat het is ...

Tonight's scotch: Glen Scotia - Double cask

Sláinte

[Afbeelding]
Ik kan er niet omheen hoe lekker deze Glen Scotia is. Op enig moment kostte die 20 euro per stuk en heb ik er 4 van gekocht en er cadeaus van gemaakt. Gelukkig heb ik er nog 2 want ze zijn voor die prijs niet te verslaan. Voor de huidige prijs van 40+ euro weet ik niet of ze wel goed concurreren daarentegen.

[ Voor 0% gewijzigd door Bambi105 op 23-10-2022 21:11 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-06 21:48
Ik ga heel kort zijn maar.. de Glen Dronach Peated vind ik toch ook wel erg lekker!

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror-oehoe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-06 12:07
Jthem schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:57:
[...]

Ben ook wel van mening dat whisky om te drinken is maar moet bekennen dat van de ongeveer 80 flesjes ik het ook wel leuk vind om nu een 5 tal bewaar whiskys te hebben staan. (Niet eens intentie om te verkopen maar gewoon leuk in buffetkast staan als "decoratie") misschien belachelijk idee maargoed...
Same here! Heb dit nog verder aangevuld met karaffen (“cocktail whisky”) voor de diversiteit van de decoratie. Ik koop ook alleen nog maar flessen die qua hoogte in de kast passen 🙊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herzeleid
Bambi105 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 06:08:
[...]

Ik kan er niet omheen hoe lekker deze Glen Scotia is. Op enig momemt kostte die 20 euro per stuk en heb ik er 4 van gekocht en er cadeaus van gemaakt. Gelukkig heb ik er nog 2 want ze zijn voor die prijs niet te verslaan. Voor de huidige prijs van 40+ euro weet ik niet of ze wel goed concurreren daarentegen.
Dat is een mooie prijs! Helaas zijn alle prijzen gestegen, ook de concurrentie.
Er is ook een Double Cask rum finish, Non Chill Filtered en Natural Colour, daar ben ik wel benieuwd naar.
Als ik het goed begrepen heb gaat ook de standaard Double Cask om naar NCF en natural colour _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
terror-oehoe schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:24:
[...]

Same here! Heb dit nog verder aangevuld met karaffen (“cocktail whisky”) voor de diversiteit van de decoratie. Ik koop ook alleen nog maar flessen die qua hoogte in de kast passen 🙊
Ja in woning die we gekocht hebben krijg ik buffetkast dat ze die paar leuke (de 2 macallans, glengoyne 25, de 2 chivas royal Richard quin en me whisky met me geboortejaar kunnen pronken. Hoop dat ze passen in buffetkast haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Bambi105 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 06:08:
[...]

Ik kan er niet omheen hoe lekker deze Glen Scotia is. Op enig momemt kostte die 20 euro per stuk en heb ik er 4 van gekocht en er cadeaus van gemaakt. Gelukkig heb ik er nog 2 want ze zijn voor die prijs niet te verslaan. Voor de huidige prijs van 40+ euro weet ik niet of ze wel goed concurreren daarentegen.
36e bij D12

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• acotone777
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:48
Wanneer jullie een erg goeie sherry whisky zoeken voor een zacht prijsje probeer dan Thompson brothers
TB/BSW 6 years old te krijgen, heb hem op aanraden van slijterij in Inverness geprobeerd en meteen 4 flessen gekocht zo goed, hij vertelde de me dat het 99% Macallan en 1 % famouse grouse is en dat proef je ook, en maar 34 GBP per fles

https://www.whiskybase.co...ch-whisky-06-year-old-pst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schraal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:12
Deze is ook genomineerd voor de OSWA's (https://www.oswa.co.uk/nominations-2022), maar heb 'm in NL nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stappieterug
sinds gisteren zijn de wilde whisky dagen van de gall&gall. Eens kijken of de andere winkels ook mee bewegen met de prijzen. :)

mooie opstelling @donleone83 , mooi dat er nog slijterijen zijn die dergelijke avonden organiseren.
Die Campbeltown Loch klinkt interessant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KillaZ
Ik heb weer wat moois voor mijn geboorte jaar collectie:

33 jaar oude bowmore en Laphroaig gecombineerd met een 36 jaar oude North British.

Dat alles gefinisht op een Margaux vat.

Het maakt het tot een extreem subtiele dram waar beide distilleerderijen te vinden zijn en waar de grain het tot een zacht geheel maakt.

Maar ja, boeie, want hij staat mooi tussen de andere 1989 whisky. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeU4Sca7YGHBugwQfSQ-8mu40no=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylXcx39n4Hbr8Gu7uW8TAu0l.jpg?f=fotoalbum_large

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:57:

33 jaar oude bowmore en Laphroaig gecombineerd met een 36 jaar oude North British.

Dat alles gefinisht op een Margaux vat.

Het maakt het tot een extreem subtiele dram waar beide distilleerderijen te vinden zijn en waar de grain het tot een zacht geheel maakt.

Maar ja, boeie, want hij staat mooi tussen de andere 1989 whisky. :+

[Afbeelding]
Blijft gewoon vet een whisky uit geboortejaar!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
KillaZ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:57:
Je boft maar. Die uit mijn geboortejaar zijn echt onbetaalbaar. :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Toff schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:27:
[...]

Je boft maar. Die uit mijn geboortejaar zijn echt onbetaalbaar. :(
Alles is relatief :+ Dit was ook niet goedkoop, maar door de sample weet ik dat het echt een lekkere whisky is.
Je zal maar grof geld neerleggen voor een jaren 70 whisky en er achter komen dat het grote bocht is.

[ Voor 31% gewijzigd door KillaZ op 26-10-2022 22:02 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schraal
Ik ben voor het jaartal maar overgestapt op armagnac, whisky uit 1974 is lastig te vinden voor een redelijke prijs...

Dit was de laatste die ik had (gekregen op m'n 40e verjaardag): https://www.whiskybase.co...y/31703/glenlivet-1974-br

[ Voor 38% gewijzigd door schraal op 27-10-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:25

inhico

pw

Tja nadeel van ouder worden is dat whisky uit je geboortejaar steeds duurder wordt. En dat gaat harder dan veel andere leeftijdsgebonden nadelen...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Klopt heb geluk met 1987 maar heb er maar 1 fles van Coopers Choise Invergordon, gewoon leuk om te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herzeleid
Ben ook van 1987 en kwam deze tegen:
https://bunnahabhain.com/products/2022-new-acquaintance
Zoiets zou ik wel op de plank willen hebben staan..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• donleone83
Als jullie nog eens iets moois uit 1983 tegenkomen, hoor ik het graag!

Vandaag mijn bestelling opgehaald. Fijne aanvulling op de voorraad!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3b36ukyqcj8NVJ5bxeUliaspwJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTH8a34f6wyrt90fGp6k8oCm.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens bleken 21 van de 23 aanwezigen aangekruisd te hebben de Springbank 21yo graag te kopen en had hij 4 flessen beschikbaar. Geluk gehad dat ik hem kon aanschaffen, al zal het vast meegespeeld hebben dat hij weet dat ik hem opdrink en niet morgen voor twee keer de aanschafprijs te koop zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Herzeleid schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:14:
Ben ook van 1987 en kwam deze tegen:
https://bunnahabhain.com/products/2022-new-acquaintance
Zoiets zou ik wel op de plank willen hebben staan..
Mooi indd! Maar ben nu wel even klaar met dure aankopen, binnenkort komen de 2 Macallans aan met de benromach 15 en de North British 30 van Signatory dus het is voor mij wel goed geweest nu met de woning waar we over 5 weken gaan intrekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:24

Honesty

kattenneus!

schraal schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:00:
Ik ben voor het jaartal maar overgestapt op armagnac, whisky uit 1974 is lastig te vinden voor een redelijke prijs...

Dit was de laatste die ik had (gekregen op m'n 40e verjaardag): https://www.whiskybase.co...y/31703/glenlivet-1974-br
Die is ook wel vet hoor en de prijs valt ook wel mee ook al is het glenlivet.
Mijn laatste qua jaartal was toen ik 27 was, een cardhu 27 jaar oud: toen 180 euro, dezelfde fles zou nu ook 500 euro zijn nu.
Ik hou het nu nog wel met de tijd dat mijn vrouw en ik verkering hebben(nu 19 jaar) en daarna kan ik altijd nog de huwelijksjaren gaan tellen. De gemiddelde whisky is nu al jonger dan de twee zoontjes, vroeger wees ik naar de kast en zei ik daar staan jullie oudere broertjes. Nog een paar maandjes en dan haalt de oudste al de 15y in. Ik wil ook het liefste niet boven de 100 euro per fles uitkomen dus steeds jonger
Wel heb ik twee merken die alleen drink op de geboortedag van mijn ouders, Glenfiddich voor mijn vader omdat die fles de laatste was die ik van hem kreeg voor een verjaardag, en Scapa Skiren voor mijn moeder omdat ze me toen 50 euro toe stopte(terwijl ik al 45 was) om iets voor te kopen(die fles gekocht dus) en daar ben ik zuinig op.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bergenfietsen
Gisteren de Talisker Distellery Exclusive Bottling open getrokken

Volgens de fles "Smokey Signature and maritime character of Talisker with sweet vanilla and pepper notes. Matured in Ex-bourbon and refill American oak casks"

De geur is/was fris, bijna citroen achtig en (licht) Peaty.
De smaak duidelijk Peaty en wat peperig.
Het alcohol % van 48 % is niet overheersend.
Nasmaak geeft een lichte houtsmaak
Dit maakt het voor de Peaty liefhebbers, denk ik , een plezierige whisky.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frank..
Net een setje samples gekocht van de Octomore 13 serie. 13.1, 13.2 en 13.3.
Ben reuze benieuwd. Vooral naar de .2 en .3.
Sherrygerijpt en wijn gerijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Vandaag mijn flesjes die nog in wacht stonden eens laten verzenden, dus eind van de week komt de North british 30 en de aangeraden Blend 17 port van Hart Brothers naar me toe , is nog een nieuwe bijgekomen Unnamed Orkney 15 van Van Wees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:34:
Vandaag mijn flesjes die nog in wacht stonden eens laten verzenden, dus eind van de week komt de North british 30 en de aangeraden Blend 17 port van Hart Brothers naar me toe , is nog een nieuwe bijgekomen Unnamed Orkney 15 van Van Wees.
Van Wees is gelukkig nog in het bezit van een paar vaten die niet zo debiel duur zijn. Een 15 jarige HP voor 5 tientjes in de winkel is in deze tijden een koopje.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:19:
[...]

Van Wees is gelukkig nog in het bezit van een paar vaten die niet zo debiel duur zijn. Een 15 jarige HP voor 5 tientjes in de winkel is in deze tijden een koopje.
Dat bedoel ik juist, daarom is die ook snel in winkelwagen beland en kwaliteit bij Van Wees is niks mis mee. De reguliere hp 15 kost al gauw 80a90 euro (welke ook heerlijk is)

Vandaag de Macallan rare cask en 18 Sherry cask opgehaald. Lang op gewacht maar laatste 2 "blijfvandeflesaf" ter sier over 1.5 maandje in nieuwe woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quintillius
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-07-2024
:9

Afbeeldingslocatie: https://static.gall.nl/images/IMG_683842_500.png?rev=0.2

Heerlijke zachte whiskey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Prima whisky hoor! Monkey S. Is mijn aller eerste whisky die ik kocht.

[ Voor 7% gewijzigd door Jthem op 02-11-2022 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
KillaZ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:19:
[...]

Maar is ie goed? Dat blijft de vraag. Ik wist niet wat ik zag toen ik de prijs op whiskysite zag staan. Het is echt vreselijk goedkoop voor een HP15. Wat is de gedachte van Van Wees? Zijn ze hun voorraden aan het legen? Is het toch een matige whisky?

Ik neem het ze niet kwalijk dat ze whisky betaalbaar willen houden en HP zou zich moeten schamen voor de ondermaatse prijskwaliteit verhouding van hun officiële bottelingen, maar hiermee gaat Van Wees lijnrecht tegen de huidige prijsstijgingen in. Vanuit een bedrijfsmatig perspectief is dat vreemd, maar vast goed te verklaren. Wat zit daar dan achter, vraag ik me af..

De kwaliteit van hun bottelingen is in mijn ervaring altijd goed geweest. Nu heb ik net een heerlijk CS 9yo Glen Spey open, maar de STR Whitlaw 4yo en Staoisha 4yo waren ook grandioos. Net als hun oude Dailuaine 18 en 21 van lang gelee. De Auchroisk 46% (10 of 12yo) gooide dit jaar hoge ogen bij whiskyfun.com en vond ik ook top! Natuurlijk zijn hun Edradour en Ballechins super, gezien ze direct samenwerken met Signatory. Ik schrok toen ze een CS Glenlivet van 13yo uitbrachten voor bijna 100 eu, maar die blijkt erg lekker te zijn hoor ik van anderen.

Lang verhaal kort, hulde voor Van Wees en hun whisky! Mocht iemand de 15yo openen dan ben ik reuze benieuwd naar de ervaringen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Bambi105 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:21:
[...]

Maar is ie goed? Dat blijft de vraag. Ik wist niet wat ik zag toen ik de prijs op whiskysite zag staan. Het is echt vreselijk goedkoop voor een HP15. Wat is de gedachte van Van Wees? Zijn ze hun voorraden aan het legen? Is het toch een matige whisky?

Ik neem het ze niet kwalijk dat ze whisky betaalbaar willen houden en HP zou zich moeten schamen voor de ondermaatse prijskwaliteit verhouding van hun officiële bottelingen, maar hiermee gaat Van Wees lijnrecht tegen de huidige prijsstijgingen in. Vanuit een bedrijfsmatig perspectief is dat vreemd, maar vast goed te verklaren. Wat zit daar dan achter, vraag ik me af..

De kwaliteit van hun bottelingen is in mijn ervaring altijd goed geweest. Nu heb ik net een heerlijk CS 9yo Glen Spey open, maar de STR Whitlaw 4yo en Staoisha 4yo waren ook grandioos. Net als hun oude Dailuaine 18 en 21 van lang gelee. De Auchroisk 46% (10 of 12yo) gooide dit jaar hoge ogen bij whiskyfun.com en vond ik ook top! Natuurlijk zijn hun Edradour en Ballechins super, gezien ze direct samenwerken met Signatory. Ik schrok toen ze een CS Glenlivet van 13yo uitbrachten voor bijna 100 eu, maar die blijkt erg lekker te zijn hoor ik van anderen.

Lang verhaal kort, hulde voor Van Wees en hun whisky! Mocht iemand de 15yo openen dan ben ik reuze benieuwd naar de ervaringen!
Ik ga er vandaag een paar bestellen dus laat het je snel weten :+

Van wat ik er van begrepen heb bij de proeverij van De Helm heeft Van Wees nog een behoorlijke voorraad aan vaten liggen die tegen oude prijzen zijn ingekocht. Dan komt er nog wel eens iets als dit voorbij.

Beschouw dit als de uitzondering die de regel gaat bevestigen dat de stijgingen er zijn en nog wel erger worden.

Members only:

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Vandaag komt die van mij aan, miss wel spijt dat er maar 1 gekocht is als ik het weer zo lees maar langs andere kant deze maand al te veel uitgegeven en nog gauw deze meegepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 22:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

donleone83 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:54:
Als jullie nog eens iets moois uit 1983 tegenkomen, hoor ik het graag!

Vandaag mijn bestelling opgehaald. Fijne aanvulling op de voorraad!

[Afbeelding]

Overigens bleken 21 van de 23 aanwezigen aangekruisd te hebben de Springbank 21yo graag te kopen en had hij 4 flessen beschikbaar. Geluk gehad dat ik hem kon aanschaffen, al zal het vast meegespeeld hebben dat hij weet dat ik hem opdrink en niet morgen voor twee keer de aanschafprijs te koop zet.
Hier zat keus:
https://www.thewhiskyexch...ntage/1983-vintage-whisky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Heb al redelijk wat Highland park gehad en bevalt me ook supergoed (ook de onafhankelijke bottelingen) maar iemand ervaring met de cask strenght van Highland park? Ben bang dat die te rokerig is, de meeste hp's zijn zowat enige die me goed bevallen maar lees wisselende ervaringen. Iemand ervaring mee aangezien ik niet van te rokerig houd.

[ Voor 17% gewijzigd door Jthem op 04-11-2022 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• terror-oehoe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-06 12:07
Beetje matig artikel maar leest wel grappig weg:
https://www.parool.nl/wer...an-te-slepen-is~bbee01b9/

Edit: volgens mij is dit ook wel een leuke aanbieding. Wellicht al leuk voor sinterklaas 😏
https://www.whiskysite.nl/nl/talisker-10-years-old.html

[ Voor 31% gewijzigd door terror-oehoe op 04-11-2022 11:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Bambi105 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:21:
[...]

Hmm, even doorgeproefd.

Op de vraag: "Is het een goede whisky voor 50 euro?" is het antwoord: Jazeker.
Op de vraag: "Is het een goede highland park van 16 jaar oud?" zeg ik: Mwoah, nee.

De neus is vrij vlak, het ziltige zit er in van HP, maar je moet goed zoeken. De smaak is onmiskenbaar HP, met het ziltige aan het eind. Echter is hij verder vrij vlak. Geen bittertje, geen kruiden, wat zoetig van het vat.

Die is ook weer zo verdwenen, wat wel bij een 46% past.

Eigenlijk had ik hem graag Cast Strenght gezien, dan was het waarschijnlijk een echte HP.

Dus: Zoek je een goedkope HP met diepgang? Zoek verder.
Zoek je een goede whisky voor 50 euro met elementen van HP? Prima keuze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvAOe61QhK3DZe0TAKLMKe7EHXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w01AxZM2T8cf3qG0Gs23iw4O.jpg?f=fotoalbum_large

Members only:

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 22:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcpChvTb7xsfFC-vKfYJzbLzOlg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPyuMnMQ9VOKO8O90DSJ4wwf.jpg?f=fotoalbum_medium

Lieve klanten kwamen met cadeau voor me nadat ik ze korting gaf.
Ze willen van me af denk ik ;)

Morgen een whisky/whiskey proeverij thuis. Misschien toch maar eens de Jameson 2007 vintage reserve open maken. O-)

[ Voor 11% gewijzigd door ApC_IcE op 04-11-2022 19:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fender89
Tonight's scotch:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ByeKohkS_tdrFqo6kDObzvv8sl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvKymYKBjC44wJdzM5RFNilD.jpg?f=fotoalbum_large

De bodem is in zicht... Misschien maar leeg maken met nog een tweede glaasje ;-)

Sláinte!

Edit:. Aaaaand its gone :9 :w

[ Voor 3% gewijzigd door fender89 op 04-11-2022 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
fender89 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:53:
Tonight's scotch:

[Afbeelding]

De bodem is in zicht... Misschien maar leeg maken met nog een tweede glaasje ;-)

Sláinte!

Edit:. Aaaaand its gone :9 :w
En is het een aanrader? Ik heb geheel geen ervaring met Glen Garioch. Kan je er wat meer over vertellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Wanneer je het rustig aan wil doen maar je bij Vonk voor de normale prijs een Imperial tegen komt...... |:(

Een whisky voor de verzameling, maar wel 1 die ik met een gerust hart open kan trekken omdat het een geweldige spirit is.

1989 gedestilleerd, 2017 gebotteld, rustig bourbon vat. Dit moet een fruit snoepje zijn op 43%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VG4CwxZv6fm9mLqXDVNN3930Qlc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5NIUoxbzECzRXYq1VCNK5UL.jpg?f=fotoalbum_large

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergenfietsen
@ KillaZ

Is die Imperial zo bleek of ligt het aan de foto?

Maar in ieder geval, proost!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:33

Mfpower

In dubio

KillaZ schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:43:
Wanneer je het rustig aan wil doen maar je bij Vonk voor de normale prijs een Imperial tegen komt...... |:(

Een whisky voor de verzameling, maar wel 1 die ik met een gerust hart open kan trekken omdat het een geweldige spirit is.

1989 gedestilleerd, 2017 gebotteld, rustig bourbon vat. Dit moet een fruit snoepje zijn op 43%.

[Afbeelding]
Imperial! Hadden ze er toevallig nog een?
Laatst deze mogen proeven. Fantastisch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sOlycnKxWN4Cdytw30H_L8F8j4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KaqWerTmOaGfNIelqUWkW9bC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Mfpower op 05-11-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herzeleid
Bambi105 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:41:
[...]

En is het een aanrader? Ik heb geheel geen ervaring met Glen Garioch. Kan je er wat meer over vertellen?
Mijn fles had tijd nodig. Een aantal maanden verder komen de tasting notes die op het etiket staan.
Peer bijvoorbeeld. Ik vind het een aanrader :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Mfpower schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:54:
[...]

Imperial! Hadden ze er toevallig nog een?
Laatst deze mogen proeven. Fantastisch.
[Afbeelding]
Die heb ik staan, dicht en wel! _/-\o_

Hoe waren de smaaknotities?

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Voor ieder die nog niet zit te kijken, de Online Scotch Whisky Awards worden nu live uitgereikt op Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fender89
Tonight's scotch:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9h2leP--q9cf6W0ycynYCmhAVAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nSphEYOsZ3LCINi2XOB54hgL.jpg?f=fotoalbum_large

@Bambi105

De 12-year was ik niet zo van onder de indruk. Het is geen slechte whisky, maar ik vind hem een beetje ongedefinieerd/ vlak , met vooral een scherp randje.

Déze, de founders reserve, drink ik veel liever. Iets minder scherp, iets meer zoetje, en overall meer 'smaak'.

Sláinte!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Man, die Glen Scotia Victoriana cask strength is toch wel een toppertje. Very smooothhhh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
olafmol schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:47:
Man, die Glen Scotia Victoriana cask strength is toch wel een toppertje. Very smooothhhh
Haha, hear hear! Heerlijk is ie inderdaad. Smooth/soepel zou ik niet gebruiken omdat ik juist de ruige randen waardeer, maar whisky blijft heel persoonlijk. Glen Scotia wordt door het publiek goed gewaardeerd en daar maak ik zeker deel vanuit. Het is heel begrijpelijk dat de Victoriana de best Scotch Whisky heeft gewonnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
De top 10 van de "people's choice" was ook erg interessant:

1. Port Charlotte 10
2. Springbank 10
3. Arran 18
3. Glen Scotia 15
5. Glen Scotia Victoriana
6. Deanston 18
6. Laphroaig 10 CS
6. Springbank 12 CS
9. Springbank 15
10. Kilkerran 12

Mooi boodschappenlijstje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Bergenfietsen schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:07:
@ KillaZ

Is die Imperial zo bleek of ligt het aan de foto?

Maar in ieder geval, proost!
Standaard bourbon barrel, is in ieder geval niet uniek. De small batches van James eadie hebben dezelfde kleur bijvoorbeeld.

En dank u! Maar hij gaat voorlopig nog niet open :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door KillaZ op 06-11-2022 08:15 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Bambi105 schreef op zondag 6 november 2022 @ 07:47:
[...]

Haha, hear hear! Heerlijk is ie inderdaad. Smooth/soepel zou ik niet gebruiken omdat ik juist de ruige randen waardeer, maar whisky blijft heel persoonlijk. Glen Scotia wordt door het publiek goed gewaardeerd en daar maak ik zeker deel vanuit. Het is heel begrijpelijk dat de Victoriana de best Scotch Whisky heeft gewonnen.
Glen Garioch 15 sherry cask kan ik wel aanbevelen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• schraal
Geïnspireerd door Ralfy (YouTube: ralfy review December Extras - making Winterdram !) dit jaar weer een winterdram en -cake gemaakt.

Begin oktober de ingrediënten (rozijnen, cranberries, gekonfijte sinaasappelschil, Grant’s triple wood) in een weck-pot gestopt en vandaag de whisky er uit gehaald en de wintercake gebakken met de rest van de ingrediënten, volgens dit recept (https://www.smulweb.nl/recepten/1438874/boeren-wintercake).

Met het volgende resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suGXZiAXiOKRTe5aqnrvxt-_kDE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wBDGRyXYseWxzZSiAhfMlTQF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRuv-mI9hIRBraVq_WkR8G6OmZk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pVdeKHy29hJ56vU0zUCIQD5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jN4ZIZJw1YfotRfn0ysE2-f5OAs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W8g7q6MELtl8X6xMPwDzSILV.jpg?f=fotoalbum_tile

Beide erg smakelijk geworden. De whisky doet denken aan een likeur of dessertwijn. Behoorlijk zoet, met een klein bittertje in de finish.
Vorig jaar was de whisky (en cake) behoorlijk bitter geworden doordat ik er wat verse citrusschillen bij in had gegooid. Dit jaar dus veel minder. Volgende keer ga ik een rokerige whisky uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Sow @schraal leuk gevonden(gedaan) ziet er heerlijk herfstachtig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Kreeg vandaag te horen dat mijn punten bij gall bijna op moeten, heb wat gebruikt voor Highland park cask strenght te bestellen en Glenfiddich Project XX. Cask Strength voor 57,5,- is te doen als ik zo bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeyk2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:25
Jthem schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:41:
Kreeg vandaag te horen dat mijn punten bij gall bijna op moeten, heb wat gebruikt voor Highland park cask strenght te bestellen en Glenfiddich Project XX. Cask Strength voor 57,5,- is te doen als ik zo bekijk.
Die single cask batch 3 heb ik toevallig vorige week gehaald met punten, is geen ultra complexe whisky maar zeker wel een lekkere! Is wel een "zware" met zn 64% maar een beetje water maakt hem eigenlijk alleen maar beter (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja had er 2 ingeslagen aangezien ik hp wel kan waarderen, 1 voor in december en 1 voor achteraan me lijstje. Paar drupjes water gaat dus helpen... thnx ben benieuwd vond het voor dit geld wel moeite waard aangezien gemiddelde prijs hoger ligt.
Pagina: 1 ... 46 ... 77 Laatste