KillaZ schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:19:
[...]
Leuke vraag en ik heb er geen antwoord op. Simpelweg omdat ik niet alles kan en wil proeven
Zonder dollen, wat mij opvalt is dat de "volume" flessen van veel bottelaars niet zo heel bijzonder zijn. Ze hebben allemaal een Caol Ila, Benriach, Glendronach etc.
Dan blijft over de bijzondere vaten en dat verschilt eigenlijk elke keer wel, soms vallen ze tegen en soms zitten er pareltjes tussen die je totaal niet verwacht (denk aan een 8 jaar oude Glen Ord van HB die geweldig is of een 6 jaar oude Dalmunach van Claxtons)
Voor mij persoonlijk hecht ik, merk ik, veel waarde aan prijs/kwaliteit. Elke Indie kan een Springbank uitbrengen die heel goed is, maar het prijskaartje is bizar.
Dan vind ik het leuk om pareltjes van Claxtons, Maltman (secret Speyside 13!!!), HB of wat dan ook te vinden. Echter hebben ook zij wel eens "bocht". Daarom is het zo belangrijk om bij je lokale slijter even te proeven. 9 van de 10 keer staat er gewoon een sample fles achter.
Tot slot nog 1 indie waarvan geen enkele fles mij heeft teleur gesteld: CWC van Sturk. Die heeft een partij goede whisky uitgebracht; 1 bak kwaliteit

Interessant, dank je wel! Ik ben zelf de laatste tijd gecharmeerd van Thompson Brothers, maar die zijn wat kleinschaliger nog en niet alles komt naar Nederland. En Whisky Sponge is leuk maar die is echt alleen maar in de UK te koop vooralsnog volgens mij, en vaak ook de meer high end releases.
Qua wat meer normalere releases heb ik een aantal die ik graag koop zoals de Glen Ord van Signatory Vintage, die is eigenlijk altijd wel goed, de Edradour Cask Strength van The Ultimate (van Wees), de Edradour 10 van Signatory is ook fijn. Secret Speyside van McMurray David is ook fijn.
De Distillery Labels serie van G&M is ook een aanrader, recent een bump gekregen naar 46% ook.
Oh en laten we SMWS niet vergeten natuurlijk! Ik ben dit jaar lid geworden en heb een paar hele mooie Clynelish's en Highland Parks er gehaald. Wel prijzig, maar echt mooie flessen.
Hart Brothers en Claxtons heb ik eigenlijk nog niks van staan, eens kieken. Die Glen Ord klink interessant.
Het aandeel indies in mijn verzameling groeit gestaag. Er is gewoon zoveel moois te krijgen! Je moet inderdaad wel goed opletten want veel is gewoon saaie meuk uit een afgetrapt refillvat.
Over missers gesproken, ik heb nu een beetje gekke fles namelijk een 8 jaar oude Cask Strength Caol Ila, dit was de festivalbottling van Whisky Weekend Twente. Ik heb een beetje spijt dat ik hem gekocht heb, want hij heeft echt een rare combinatie van champignon en stookolie o.i.d. Niet geheel vies maar ook zeker niet het geld waard wat ze ervoor vroegen.
Maar wat de fles een beetje gek maakt is dat hij van WIN is, niet onder hun First Cask label maar een speciale botteling voor het festival, maar er zit wel een CWC kurk in (als je het stickertje erafpielt.
Sorry deze post is ietwat rommelig geworden, maar conclusie: Indies zijn leuk.
[
Voor 3% gewijzigd door
mace op 24-09-2022 23:32
]