[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 44 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05:38
Dramtime te Musselkanaal heeft weer een tasting gepland in augustus met Graeme Mackay van Ardnamurchan/Adelphi (linkje)

Het klinkt alsof er heel interessante flessen open gaan, waaronder Adelphi bottelingen en hoogstwaarschijnlijk ook de AD CS en de nieuwe AD/. Heeft iemand anders al plannen hierheen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Toff schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:51:
Ik vind een blokje ijs erin eigenlijk al misdadig... (smaken verschillen)
In een mix??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:09

Toff

FP ProMod
Nu ga je te ver...

edit: @Layumi Je mixt maar een eind weg, maar niet met mijn whisky !!!

laten we de slow chat beperken svp

[ Voor 30% gewijzigd door Toff op 22-07-2022 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Discussie hiervoor gemist over mixje in de zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Laatst online: 20:45

Case_C

[Team Carrack]

Zoo net nog 2 flessen gescoord in de supermarkt in Frankrijk. HP15 en Bowmore 9 voor een redelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:32

Neus

www.zenaconsult.com

Heb net een Bowmore 15 Aston Martin editie binnen (1 liter!), ik had de Bowmore 10 versie al maar die is erg sterk. Die drink ik dan ook met een blokje ijs nu in de zomer. Wel erg lekker !

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grindtegel
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-06 19:46
Sorry whiskey liefhebbers maar even vraag je over rum als dat mag: ik heb een tijdje geleden een rum gekocht (Plantation 20th anniversary a 37euro ) maar die valt me nogal tegen ondanks dat het internet er behoorlijk lovend over is. Ik vind hem met name zoet en kunstmatig smaken.

Onlangs wat rond gezocht en een El Dorado 21y gekocht (70euro ongeveer) en die is wel erg lekker. Wil er nog wel eentje proberen en kom deze tegen: Dictador XO perpetual (zit ook rond de 70euro). Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
Grindtegel schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:13:
Sorry whiskey liefhebbers maar even vraag je over rum als dat mag: ik heb een tijdje geleden een rum gekocht (Plantation 20th anniversary a 37euro ) maar die valt me nogal tegen ondanks dat het internet er behoorlijk lovend over is. Ik vind hem met name zoet en kunstmatig smaken.

Onlangs wat rond gezocht en een El Dorado 21y gekocht (70euro ongeveer) en die is wel erg lekker. Wil er nog wel eentje proberen en kom deze tegen: Dictador XO perpetual (zit ook rond de 70euro). Iemand hier ervaring mee?
Hi @Grindtegel, ik heb geen ervaring met Dictador, maar ik heb van andere drinkers begrepen dat ze daar nog wel suiker aan toevoegen (wellicht alleen in de lager geprijste versies en niet in deze). Mogelijk heb je hiermee toch een goeie in handen. Ik lees online dat deze op sherryvaten wordt gerijpt op het Europese vaste land en daarmee meer koffie en leertonen heeft ontwikkeld.

Als je een zekere winnaar wil treffen voor whiskyliefhebbers, dan ben je het beste af met Foursquare. Hun pot-still en collumn-still blend is een betaalbare topper die ook op forse alcoholische kracht wordt gebotteld en niks heeft van die zoetige, kunstmatige smaakervaring die sommige rums kunnen hebben.

Hun lager geprijste merk Doorly's is blijkbaar, naar horen zeggen, van vergelijkbare orde maar wordt op een lager percentage gebotteld. Echter wordt aan geen van hun producten suiker toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grindtegel
Hoi Bambi, dank voor je bericht, Foursquare was me inderdaad ook al opgevallen, maar die is of nergens te koop of voor bedragen boven de 100,= .

Het lijkt er op dat de dictador geen toegevoegde suiker heeft maar wel vaag dat die zoektocht op het internet vrijwel geen duidelijkheid geeft (of ik zoek verkeerd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schraal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:28
Ik kan je uit persoonlijke ervaring de Worthy Park Single Estate Reserve aanraden. Bijvoorbeeld hier te krijgen.

Leren kennen via Ralfy om het nog enigszins whisky gerelateerd te houden ;-)

[ Voor 16% gewijzigd door schraal op 27-07-2022 20:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grindtegel
Thx Schraal.

Heb inmiddels de Doorly's 14y besteld, ben benieuwd. Ook besteld de Evan Williams Single Barrel Bourbon en natuurlijk een whiskey, een van mijn favoriete merken; Benromach en dan de Vintage 2012 Batch nr.1.

Heb ik weer een beetje van alles :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Grindtegel schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:57:
Thx Schraal.

Heb inmiddels de Doorly's 14y besteld, ben benieuwd. Ook besteld de Evan Williams Single Barrel Bourbon en natuurlijk een whiskey, een van mijn favoriete merken; Benromach en dan de Vintage 2012 Batch nr.1.

Heb ik weer een beetje van alles :+
Stuk voor stuk toppers, ook die mooie single barrels van EW! Geniet ervan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grindtegel
Ja die Evan Williams is lekker, heb ik al eerder gehad. Ben best wel een bourbon liefhebber. Jammer dat er in dit topic weinig aandacht voor bourbons is, er zitten zo'n mooie producten tussen die een whiskey liefhebber zeker zou waarderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
@Grindtegel check de Hampden Single Estate eens, daar word ik blij van en omdat het Jamaicaans is ipv Spaanse stijl, is het ook niet zo zoet. De reguliere vind ik beter dan de overproof, die laatste mist naar mijn mening wat nuance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QBZPiY1dYzGj_1kmj6G9M3S1jI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0YJB0mJFxunnPW1tMkeXoMV.jpg?f=fotoalbum_large

Opzich 2 onbekendere flesjes ingeslagen gehad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Jthem schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:08:
[Afbeelding]

Opzich 2 onbekendere flesjes ingeslagen gehad..
Leuk! Die van WIN heb ik kunnen proeven bij een Dramtime online proeverij en dat was echt de showstopper van de avond. Erg mooie whisky van HP!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Ja 2 hp's die voor mij relatief onbekend zijn maar wel van beiden stiekem hoge verwachtingen heb.

Wel cool dat al 1 bevestigd is door jou @Bambi105 geeft weer goede hoop, heb die stiekem ook al vooraan gezet ergens, denk dat dat de feestdagenwhisky gaat worden.

[ Voor 46% gewijzigd door Jthem op 29-07-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Zie bij old pipe trouwens mooie aanbieding van Glendronach 18 bottled 2019(dus de 24 jaar oude) voor 135 staan en ordha 21 ook erg mooi

[ Voor 5% gewijzigd door Jthem op 29-07-2022 18:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:59

mace

Sapere Aude

Om heel even terug te komen op de Springbank beschikbaarheid en prijzen-discussie:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
mace schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:36:
Om heel even terug te komen op de Springbank beschikbaarheid en prijzen-discussie:

***members only***
Kijk, zo heurt het! Ik ga ze ook niet hoarden en laat graag een betaalbare SB10 achter voor de liefhebbers en avonturiers. Toevallig stonden er geen SB12 CS meer @mace ? ;)

Er is toch zo veel lekkers en je lever is maar zo groot... Van het weekend heb ik de Ardnamurchan Cask Strength kunnen proberen en wat is die lekker. Echt ontzettend goed gedaan van Ardna. Citroen speelt de hoofdrol alsof ze de schillen in de vaten hebben gekieperd, maar zonder enige wrangheid en met een heerlijke ziltige en matig geturfde primaire smaakervaring die langzaam wegebt naar bourbon invloeden met noten, vanille en gek genoeg ook pure chocolade. Hij is ook net lekkerder dan de 10.21:06 - niet veel lekkerder, maar wel merkbaar lekkerder. Niet het beste verhaal zo, maar ik ben wel uitermate enthousiast en was al fan van de 10.21:06.

Ook hadden mijn vrienden een flesje Arran Cote-Rotie Finish voor mijn verjaardag gehaald. Een oude botteling nog, maar heel goed gedaan van Arran. Heel charmante, frisse Arran met een aardbei, bes, bloesem aroma die veel weg heeft van de Arran 10 achtige noottonen. Op 50% heeft ie net ook meer oemf dan de Arran 10.

Als laatste nog de Van Wees Aultmore 12 van 2021, op 46%. Het is een ruigere versie van de Aultmore 12 OB (Foggie Moss) die een stuk vriendelijker is en veel meer een gebalanceerde Speysider is. Maar de OB Foggie Moss is ook niet zo spannend en zelfs een beetje saai, terwijl de Van Wees Aultmore dat zeker niet is. Een uitdagende, complexe Speysider die Serge ook recent recenseerde op Whiskyfun.com (linkje). Serge zegt "waxy" en "rooty/earthy", daar kan ik helemaal inkomen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Bambi105 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:04:
Toevallig stonden er geen SB12 CS meer @mace ? ;)
Ha, mocht ik willen! Als ik daar wat van zie staan hou ik ze wel voor mijzelf. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:22
Zit nu in een hotel in Duitsland.
In de bar staan oa talisker 30, brora 36 en royal brackla 32. Durf niet te vragen naar de prijs van een glas 🤤🤤

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:07
@frank.. gewoon vragen! Misschien valt het mee en heb je een mooie kans om iets bijzonders te proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:43
frank.. schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:26:
Zit nu in een hotel in Duitsland.
In de bar staan oa talisker 30, brora 36 en royal brackla 32. Durf niet te vragen naar de prijs van een glas 🤤🤤
Dit is je kans ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Mooi Frank, zeker vragen, al is het voor de financiële horror die je kunt ervaren ;) en misschien is die brora 36 wel te drinken voor onder de 50 euro per glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Ben benieuwd...doet die 't of doet die het niet :9~

[ Voor 4% gewijzigd door Jthem op 02-08-2022 22:11 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• frank..
Hij deed het 😁.
Nouja de talisker 30 dan...35 voor een glas van 2cl.
De brora 36 was 60 voor 2cl. Dat gaat me toch net iets te ver 😇.

Maar die Talisker, zodeju die was wel errug goed zeg! Alles wat je verwacht maar ook wat fruitiger dan de jongere varianten gek genoeg.

De flesprijs van ongeveer 1100 (d12) is het niet waard vind ik maar toch leuk eens zoiets geproefd te hebben. Jullie hadden gelijk...zo'n kans moet je gewoon pakken 😉

[ Voor 21% gewijzigd door frank.. op 03-08-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-06 20:58
Soms moet je kansen pakken. Kost een paar duiten, maar ach.
Ik ben ook speciaalbierliefhebber en op een festivalletje tel ik zo drie of vier munten neer (afhankelijk van de prijs zo'n 10 euro) voor een proefglaasje van een mooi bier dat in NL amper of niet te krijgen is. Paar van die glaasjes op een dag maakt het duur, maar anders kom je er nooit aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Heb vandaag de Glendronach 18 bottled 2019 ontvangen van Old pipe, alleen nu meen ik dat ik achterlijk ben aan worden naar zie bottlejaar nergens staan.

Iemand enig idee of het aan mijn scheelheid ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schraal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:28
Niet gegraveerd op het glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Bambi105 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:04:
[...]

Er is toch zo veel lekkers en je lever is maar zo groot... Van het weekend heb ik de Ardnamurchan Cask Strength kunnen proberen en wat is die lekker. Echt ontzettend goed gedaan van Ardna. Citroen speelt de hoofdrol alsof ze de schillen in de vaten hebben gekieperd, maar zonder enige wrangheid en met een heerlijke ziltige en matig geturfde primaire smaakervaring die langzaam wegebt naar bourbon invloeden met noten, vanille en gek genoeg ook pure chocolade. Hij is ook net lekkerder dan de 10.21:06 - niet veel lekkerder, maar wel merkbaar lekkerder. Niet het beste verhaal zo, maar ik ben wel uitermate enthousiast en was al fan van de 10.21:06.
Toevallig de AD02.22? ik voel me ook geroepen om daar nog wat van in de kast weg te zetten...

aanvullend: ik heb een fles Longrow 23 rum cask (single cask) weten te scoren, en in serieuze twijfel of die in de long term storage gaat of ergens soon™ open gaat. Heart and mind zijn 't niet eens...
Jthem schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:54:
Heb vandaag de Glendronach 18 bottled 2019 ontvangen van Old pipe, alleen nu meen ik dat ik achterlijk ben aan worden naar zie bottlejaar nergens staan.

Onder de barcode, heel moeilijk te lezen. lampje erbij :)

[ Voor 25% gewijzigd door dyrc op 03-08-2022 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ga morgen weer eens kijken.

Want als goed is heeft de bottled 2019 ongeveer leeftijd van 24j dus dat wilde ik wel proberen haha

Zag wel 9 Bolletjes onder de sticker of dat jaar is geen idee. Morgen ga ik weer zoeken

[ Voor 25% gewijzigd door Jthem op 03-08-2022 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Jthem schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:54:

Het is lastig te spotten maar hier is een van de mijne:
Members only:

Die bolletjes betekenen verder niks.

[ Voor 4% gewijzigd door mace op 03-08-2022 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
dyrc schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:52:
[...]

Toevallig de AD02.22? ik voel me ook geroepen om daar nog wat van in de kast weg te zetten...
Klopt @dyrc , ik hoop dat ze nog ergens liggen voor je, want ze gingen hard! De nieuwe AD/ (zonder kenmerk op het voorlabel) is blijkbaar van vergelijkbare kwaliteit en zal bij uitgave in NL ook goed verkrijgbaar zijn. Ik ben daar ook benieuwd naar. Het verschil tussen die twee zit 'm uiteraard in de ABV, maar ook in het feit dat de AD02.22 voor ca. 90% uit peated spirit bestaat en de AD/ voor ca. 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Bambi105 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 07:08:
[...]

Klopt @dyrc , ik hoop dat ze nog ergens liggen voor je, want ze gingen hard! De nieuwe AD/ (zonder kenmerk op het voorlabel) is blijkbaar van vergelijkbare kwaliteit en zal bij uitgave in NL ook goed verkrijgbaar zijn. Ik ben daar ook benieuwd naar. Het verschil tussen die twee zit 'm uiteraard in de ABV, maar ook in het feit dat de AD02.22 voor ca. 90% uit peated spirit bestaat en de AD/ voor ca. 50%.
Thanks, die had ik nog niet op t vizier. Ik vind de transparency dat je exact kan zien wat er in je fles zit (en hoe/wanneer/door wie gedaan) echt wel een toevoeging, zouden er meer moeten doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
mace schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:06:
[...]

Het is lastig te spotten maar hier is een van de mijne:

***members only***
.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axftMiousnzGCNfOu1HE9X9UZvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ydPVd8n9Ri6A1m1uhOYksSCT.jpg?f=fotoalbum_large

Hèhè indd gevonden, Gisteren niet goed in het licht gehouden en was het helemaal niet te zien met de donkere drank _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Jthem op 04-08-2022 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:00
Under our proposal, to be labeled American single malt whisky, the product must be distilled entirely at one U.S. distillery, and must be mashed, distilled, aged in the United States. The product also must be sourced from a fermented mash of 100% malted barley, at a distillation proof of 160° or less, and stored in oak barrels not exceeding 700 liters. In addition, allowable coloring, flavoring, and blending materials would be permitted.
https://www.ttb.gov/news/...isky-standard-of-identity

[ Voor 73% gewijzigd door olafmol op 05-08-2022 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Riven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:50
Even twee flesjes gehaald voor de vakantie, heb namelijk geen idee hoe het aanbod in Kroatië is 🤷‍♂️.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbXJ_9tKQcJ9gB9ZcRnCFnoAaV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q4sETPvrXgPUwxJzPWKUwXSr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6weVI2_ctfmt2bjoUYwZt4sTks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEHjTzaRNiRlcrpIzEVFz1Pp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Sterke drank meenemen naar Kroatië is een beetje water naar de zee dragen, lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Riven schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:45:
Even twee flesjes gehaald voor de vakantie, heb namelijk geen idee hoe het aanbod in Kroatië is 🤷‍♂️.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je nog een paar van deze prachtige flessen in Kroatie kan halen, dan ben je helemaal spekkoper! Geniet van de heerlijke Campbeltown Funk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKramer
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:12
Riven schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:45:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De Longrow heb ik hier ook staan en vond ik wat jong smaken. Ben wel benieuwd hoe de Springbank 10 smaakt. Lijkt me meer het geld waard dan de Longrow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:50
Toff schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:09:
Sterke drank meenemen naar Kroatië is een beetje water naar de zee dragen, lijkt me...
Ach het kan altijd weer mee naar huis hè, desnoods meer flesjes dan waarmee we gekomen zijn 👋🏼
Bambi105 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:11:
[...]

Als je nog een paar van deze prachtige flessen in Kroatie kan halen, dan ben je helemaal spekkoper! Geniet van de heerlijke Campbeltown Funk!
Hoop ze uiteraard daar te vinden voor een mooi prijsje 😆 Thanks, Longrow vooral benieuwd naar.
MarcoKramer schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:10:
[...]

De Longrow heb ik hier ook staan en vond ik wat jong smaken. Ben wel benieuwd hoe de Springbank 10 smaakt. Lijkt me meer het geld waard dan de Longrow.
Ben benieuwd! Longrow is voor mij nieuw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik vraag me af of whisky goedkoper is in Kroatië, en of de selectie net zo goed is als hier. Wat dat betreft hebben we het hier niet slecht hoor, Nederland is één van de goedkoopste landen om (goeie) whisky te kopen.

Kroatië staat meer bekend om haar wijn, en fruitdestillaten zoals slivovice en rakija.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank..
Toff schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:09:
Ik ben er een tijdje geleden geweest maar het viel me nog vies tegen om wat knaps aan whisky te vinden. De grote namen zijn er ook best duur.
Lokale sterke sterke drank wordt je wel mee overspoeld ja haha

Flesje meenemen is nog niet zo'n gek idee. Het zekere voor het onzekere 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
frank.. schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:52:
[...]
Lokale sterke sterke drank wordt je wel mee overspoeld ja haha
Ja, dat bedoel ik. Is toch een beetje de zin van vakantie. Anders ben je net een beetje zoals mijn buurman, die ieder jaar naar Spanje ging met voor 3 weken proviand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeyk2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-06 15:27
Gezien alle kenners hier, ik heb een vraagje. Ik ben mijn kast aan het opruimen en heb een stuk of 6 flessen die ik niet meer drink, sommige half vol, ander minder, waar verkopen jullie zoiets?
Ik hoef er zeker niet de hoofdprijs voor te hebben maar weggeven...daar waren ze te duur voor.
Ik zie dat je een whisky forum hebt, alleen ben ik niet zo van het bijhouden of posten en daar moet je minimaal 50 posts hebben (wat bij mij dus een jaar duurt ofzo..)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Monkeyk2010 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:49:
Gezien alle kenners hier, ik heb een vraagje. Ik ben mijn kast aan het opruimen en heb een stuk of 6 flessen die ik niet meer drink, sommige half vol, ander minder, waar verkopen jullie zoiets?
Ik hoef er zeker niet de hoofdprijs voor te hebben maar weggeven...daar waren ze te duur voor.
Ik zie dat je een whisky forum hebt, alleen ben ik niet zo van het bijhouden of posten en daar moet je minimaal 50 posts hebben (wat bij mij dus een jaar duurt ofzo..)
Geopend is er geen garantie dat er in zit wat op het label staat, dus verkopen zal je niet lukken, gok ik. Als ik iets heb wat ik niet lekker (genoeg) vind, dan die ik 't cadeau aan iemand waarvan ik vermoed dat die 't meer waardeert dan ik. En andersom komt er wel eens wat mij kant op om dezelfde reden :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@Monkeyk2010 Wat @Bundin al zegt. Zelf zou ik ze nog niet voor niets van je willen hebben, omdat ik je niet ken. Dat geld is gewoon weg; zg "sunk costs". Er zal toch wel iemand in je familie- vrienden- kennissenkring of op het werk zijn, waar je ooit een glaasje mee gedronken hebt? Maak eens iemand blij, daar word je zelf ook gelukkig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeyk2010
Toff schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:30:
@Monkeyk2010 Wat @Bundin al zegt. Zelf zou ik ze nog niet voor niets van je willen hebben, omdat ik je niet ken. Dat geld is gewoon weg; zg "sunk costs". Er zal toch wel iemand in je familie- vrienden- kennissenkring of op het werk zijn, waar je ooit een glaasje mee gedronken hebt? Maak eens iemand blij, daar word je zelf ook gelukkig van.
Ik snap je reactie, ik heb zelf wat meer vertrouwen in de mens (en de goede bedoelingen) maar ik snap en respecteer wat je zegt en idd family/vrienden blij maken is ook leuk.
In het verleden heb ik zelf wel vaker samples gekocht (wat mij inziens hetzelfde is als dit) en altijd goed bevallen vandaar mijn vraag.

Thanks allemaal voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:34

Honesty

kattenneus!

Ligt natuurlijk ook aan de bijzonderheid van de flessen, zijn het 6 flessen die niet meer (makkelijk) te verkrijgen meer zal ik eerder de gok nemen dan bij de flessen die je in een bruin cafe tegenkom.
Samples is wel iets anders omdat die meteen luchtdicht opgestuurd worden terwijl er bij een normale fles best veel kwaliteit verlies zal kunnen zijn.

Toevallig gisteren bij de Makro, ik heb het idee dat ze langzaam van het malt gedeelte aan het afstappen zijn, het schap wordt steeds leger, zie geen nieuwe flessen meer komen of zelfs flessen aangevuld worden maar soms kan je dan wel leuke koopjes op de kop tikken.
Zo hadden ze gisteren nog 1 Cardhu 18 staan, de doos is een beetje beschadigd maar voor 40 euro incl BTW vond ik het een koopje. 12 en 15 drink ik wel vaker, de 18 vond ik nog een beetje te duur(was normaal 70) om de gok te wagen. Die HP Valknut had ik daar ook een tijdje terug voor iets van 35.
De laatste keren heb ik toch besteld via DD omdat het assortiment groter is en de Makro helaas al heel lang geen 25% kortings actie heeft gehad. Kans groot dat die dicht blijft tot het wat minder warm is, drink weinig malt in de zomer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMcn0X781R7LWe7soij6PZS80ig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xYdgqHcvjefpiI0D7z7nKv3.jpg?f=fotoalbum_large

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Honesty schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:33:
[...]

Ligt natuurlijk ook aan de bijzonderheid van de flessen, zijn het 6 flessen die niet meer (makkelijk) te verkrijgen meer zal ik eerder de gok nemen dan bij de flessen die je in een bruin cafe tegenkom.
Samples is wel iets anders omdat die meteen luchtdicht opgestuurd worden terwijl er bij een normale fles best veel kwaliteit verlies zal kunnen zijn.

Toevallig gisteren bij de Makro, ik heb het idee dat ze langzaam van het malt gedeelte aan het afstappen zijn, het schap wordt steeds leger, zie geen nieuwe flessen meer komen of zelfs flessen aangevuld worden maar soms kan je dan wel leuke koopjes op de kop tikken.
Zo hadden ze gisteren nog 1 Cardhu 18 staan, de doos is een beetje beschadigd maar voor 40 euro incl BTW vond ik het een koopje. 12 en 15 drink ik wel vaker, de 18 vond ik nog een beetje te duur(was normaal 70) om de gok te wagen. Die HP Valknut had ik daar ook een tijdje terug voor iets van 35.
De laatste keren heb ik toch besteld via DD omdat het assortiment groter is en de Makro helaas al heel lang geen 25% kortings actie heeft gehad. Kans groot dat die dicht blijft tot het wat minder warm is, drink weinig malt in de zomer.

[Afbeelding]
Members only:

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-05 23:52
Monkeyk2010 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:18:
[...]

Ik snap je reactie, ik heb zelf wat meer vertrouwen in de mens (en de goede bedoelingen) maar ik snap en respecteer wat je zegt en idd family/vrienden blij maken is ook leuk.
In het verleden heb ik zelf wel vaker samples gekocht (wat mij inziens hetzelfde is als dit) en altijd goed bevallen vandaar mijn vraag.

Thanks allemaal voor de reactie.
Flessen die halfleeg of minder zijn én al twee jaar of langer in de kast staan, kun je net zo goed de gootsteen in kiepen vrees ik. Hoe leger de fles, hoe makkelijker de alcohol kan verdampen uit de overgebleven whisky. Wat je overhoud is niet lekker.

Op whiskybeurzen zie je soms ook wel van die handelaren met dure whisky's van 20 euro per dram en die zitten dan in een fles waar nog een bodempje in zit... Ik begin daar niet aan.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeyk2010
De flessen zijn allemaal +/- 6mnd oud, en allemaal op een na niet meer te koop redelijk limited dus. Zoals ik al zei dank jullie wel voor alle reacties! , wat mij betreft is de vraag gesloten 😀👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
als het zeldzame flessen zijn (21+ jaar oud, of single casks, of zeer beperkte oplage/supergewild (springbank/octomore bijvoorbeeld), of een combinatie van die factoren, dan kom je er nog wel vanaf.
wat voor je spreekt is dat je al 10+ jaar een tweakers account hebt en een hoge tweakotine, je komt hier dus vaak zat (en daaruit haal ik impliciet dat het niet interessant voor je is om reputatieschade op te lopen)
mochten (een van) de flessen aan een van de voorwaardes voldoen, stuur maar een DM, niet geschoten is altijd mis ;)

kort door de bocht: als het van de gall&gall afkomt dan hoeft t niet :P

vraag aan de lezers: iemand al nieuwe (oudere) springbanks gespot in het wild deze week?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeyk2010
dyrc schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:41:
[...]

als het zeldzame flessen zijn (21+ jaar oud, of single casks, of zeer beperkte oplage/supergewild (springbank/octomore bijvoorbeeld), of een combinatie van die factoren, dan kom je er nog wel vanaf.
wat voor je spreekt is dat je al 10+ jaar een tweakers account hebt en een hoge tweakotine, je komt hier dus vaak zat (en daaruit haal ik impliciet dat het niet interessant voor je is om reputatieschade op te lopen)
mochten (een van) de flessen aan een van de voorwaardes voldoen, stuur maar een DM, niet geschoten is altijd mis ;)

vraag aan de lezers: iemand al nieuwe (oudere) springbanks gespot in het wild deze week?
Haha dat is het precies, ik ben niet uit om iemand op te lichten, daarvoor is whisky delen en hier over lezen veels te leuk. De flessen zijn ondertussen verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Snel gedaan, was wel benieuwd wat je had 😀

@Honesty zag dalmore 18 ook op de foto staan, wat kost die nog bij Makro? Mocht je dat toevallig weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Jthem schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:07:
Snel gedaan, was wel benieuwd wat je had 😀

@Honesty zag dalmore 18 ook op de foto staan, wat kost die nog bij Makro? Mocht je dat toevallig weten...
Normaal 120 destijds met 20% korting zat die op 96incl.
Ik zag wel een berg King Richards staan maar die was 185incl. Misschien als er ooit weer 25% korting op Malts zijn bij de makro pak ik die mee.

De cardhu schuurt er een beetje tegenaan maar vind de Dalmore lekkerder.

[ Voor 7% gewijzigd door Honesty op 10-08-2022 17:11 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja want heb hem hier bij slijter op 115 voor laatste fles...en dat is voor slijter nog goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Atomsk schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:57:
[...]

Flessen die halfleeg of minder zijn én al twee jaar of langer in de kast staan, kun je net zo goed de gootsteen in kiepen vrees ik. Hoe leger de fles, hoe makkelijker de alcohol kan verdampen uit de overgebleven whisky. Wat je overhoud is niet lekker.

Op whiskybeurzen zie je soms ook wel van die handelaren met dure whisky's van 20 euro per dram en die zitten dan in een fles waar nog een bodempje in zit... Ik begin daar niet aan.
Hahaha, @Atomsk , ik ga de proef op de som nemen! Ik heb ze namelijk binnenkort allemaal bij mij staan :P

Mijn ervaringen zijn wat anders wat dat betreft, maar ik hoor dit wel vaker en ik geloof zeker dat er een kritisch moment is waarop flessen hard achteruit gaan. Ik heb eerder een paar oude flessen geërfd (o.a. oude Port Ellen, oude Macallan, Dalmore, Dailuaine) die excellent waren terwijl er 20-25% in de fles zat toen ik ze kreeg. Je weet niet of ze niet beter waren toen ze 50-75% vol zaten, maarja, lekker is lekker!

Ik heb met een paar lekkere flessen besloten een infinity bottle te maken. Hier zit nu 35% single cask 15yo Balvenie in, 25% 14yo Ardmore (vWees 1992), 15% 12yo CS Springbank (2020) en een laagje lucht voor de volgende (Linkwood 15? Glen Scotia Victoriana? In ieder geval geen peat- of sherrybombs). Ik kon het niet over mijn hart krijgen die flessen te laten verpieteren en bij elkaar is het magisch.. De lichte turf van Ardmore en Springbank met de heerlijke first fill bourbon van Balvenie en een dikke laag Campbeltown funk om het bij elkaar te brengen.

Mocht de ervaring met zijn geopende flessen tegenvallen dan laat ik het @Monkeyk2010 en iedereen hier wel even weten, maar ik verwacht dat er nog veel leven in zit en als dat het geval is, dan drop ik dat zeker hier.

[ Voor 0% gewijzigd door Bambi105 op 15-01-2023 19:27 . Reden: foutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Bambi105 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:36:
[...]

Hahaha, @Atomsk , ik ga de proef op de som nemen! Ik heb ze namelijk binnenkort allemaal bij mij staan :P

Mijn ervaringen zijn wat anders wat dat betreft, maar ik hoor dit wel vaker en ik geloof zeker dat er een kritisch moment is waarop flessen hard achteruit gaan. Ik heb eerder een paar oude flessen geërfd (o.a. oude Port Ellen, oude Macallan, Dalmore, Dailuaine) die excellent waren terwijl er 20-25% in de fles zat toen ik ze kreeg. Je weet niet of ze niet beter waren toen ze 50-75% vol zaten, maarja, lekker is lekker!

Ik heb met een paar lekkere flessen besloten een infinity bottle te maken. Hier zit nu 35% single cask 15yo Balvenie in, 25% 18yo Ardmore (vWees), 15% 12yo CS Springbank (2020) en een laagje lucht voor de volgende (Linkwood 15? Glen Scotia Victoriana? In ieder geval geen peat- of sherrybombs). Ik kon het niet over mijn hart krijgen die flessen te laten verpieteren en bij elkaar is het magisch.. De lichte turf van Ardmore en Springbank met de heerlijke first fill bourbon van Balvenie en een dikke laag Campbeltown funk om het bij elkaar te brengen.

Mocht de ervaring met zijn geopende flessen tegenvallen dan laat ik het @Monkeyk2010 en iedereen hier wel even weten, maar ik verwacht dat er nog veel leven in zit en als dat het geval is, dan drop ik dat zeker hier.
goed blijft vaak goed, slecht net zo
Het kan ermee te maken hebben dat mensen(zoals ik) qua whisky alleen omhoog gaan. Ik startte ooit met cardhu 12 en dan alleen maar whisky kopen omhoog, dan smaakt op gegeven moment de 12 niet meer als je de 15 als standaard dronk. Maar ik heb de lagavullin 16 ook lang gehad terwijl ik meer van de speysides was, na een jaar open was deze ook niet meer op dronk vond ik zelf.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

[...]

Ik heb met een paar lekkere flessen besloten een infinity bottle te maken. Hier zit nu 35% single cask 15yo Balvenie in, 25% 18yo Ardmore (vWees), 15% 12yo CS Springbank (2020) en een laagje lucht voor de volgende (Linkwood 15? Glen Scotia Victoriana? In ieder geval geen peat- of sherrybombs). Ik kon het niet over mijn hart krijgen die flessen te laten verpieteren en bij elkaar is het magisch.. De lichte turf van Ardmore en Springbank met de heerlijke first fill bourbon van Balvenie en een dikke laag Campbeltown funk om het bij elkaar te brengen.

succes hoop dat er veel lekkers bij zit

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
[...]
Ik heb met een paar lekkere flessen besloten een infinity bottle te maken.

Wat een leuk idee, zo'n infinity bottle. Had er nog nooit van gehoord. Gooi zelf weleens wat Single Malt in een fles Famouse Grouse om die wat op te leuken, maar meerdere soorten mixen is nooit bij me opgekomen in al die jaren. 8)7 Dat de fles nooit op gaat is een heel prettige gedachte. d:)b

Succes met je aankoop. Kwaliteitsverlies zal wel meevallen, denk ik. Bij mij blijven restjes ook weleens lang staan en ik heb nog nooit Whisky weggegooid. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:04

Vrijdag

De Zwarte

Met dit warme weer heb ik een vraag over houdbaarheid en smaak enzo.

Mijn flessen staan op de keukenkastjes boven het aanrecht. Uit de zon, dat wel. Alleen wordt het in mijn flatje makkelijk 30° met dit weer. Is dit nou nadelig voor de whisky? Ik heb de flessen in de originele doos/blik en de zon staat er nooit op.

Helaas heb ik niet de mogelijkheid om ze ergens anders zetten waar het koeler is. Want mijn flatje is nog slechter geïsoleerd als dubbel kippengaas :X

[ Voor 8% gewijzigd door Vrijdag op 10-08-2022 21:57 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:03

inhico

pw

@@Vrijdag Zolang je flessen goed dicht zitten kan er weinig gebeuren. Uit de zon lijkt me inderdaad verstandig, maar waarschijnlijk niet nodig.

Wat betreft aangebroken flessen: alleen bij kleine bodempjes die om een of andere reden lang in de fles zijn gebleven heb ik de indruk dat de smaak iets veranderd. Lijkt vooral minder alcohol in te zitten. Blijkbaar blijven de angels hun share opeisen...
Een truc kan zijn om kleine hoeveelheden over te gieten in kleinere flesjes, zodat er minder alcohol uit kan verdampen.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Atomsk schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:57:
[...]

Verkijk je er niet op he, Michiel Wiegman of Jurgen gieten de whisky na het festival weer in een veel kleiner flesje en bewaren dan de originele fles.

Uiteraard zijn er beunhazen, maar bij Wiegman of Jurgen durf ik zo'n bodempje wel aan :)

Ik mag overigens weer helpen bij het festival in IJmuiden en in Utrecht, waarschijnlijk sta ik ook in Den Haag. Zijn er nog tweakers met festival plannen? :9

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
@KillaZ Den Haag, deo volente! Bij welke stand kan ik je vinden tzt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
@Bambi105 Als het thuis te rijmen is ben ik te vinden bij High Spirits O-)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:07
dyrc schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:41:
[...]

Deze heeft een tijdje voor €350 bij een lokale G&G gestaan...
https://www.whiskybase.co...0174/macallan-25-year-old

• Jthem
Dat meen je niet!!! Das een koopje geweest

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:07
Jthem schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:22:
Dat meen je niet!!! Das een koopje geweest
Koopje? Vond 'm toen te duur, zelfs tijdens de wildewhiskydagen.

Had eerder m'n oog op de Springbank 21 die voor €99 ging, maar was weg toen ik 's middags kwam tijdens de eerste dag van de WWD. Maar goed, Vroegâh...

• KillaZ
il-Principe schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:29:
[...]

Koopje? Vond 'm toen te duur, zelfs tijdens de wildewhiskydagen.

Had eerder m'n oog op de Springbank 21 die voor €99 ging, maar was weg toen ik 's middags kwam tijdens de eerste dag van de WWD. Maar goed, Vroegâh...
Zowel die Macallan 25 die je linkt als de SB21 zijn ge-wel-dige whisky's. Het equivalent van dat soort whisky zou tegenwoordig zo 500 tot 800 euro kosten.

Er komen heel sporadisch SB pareltjes voorbij bij de indie's, maar die schieten qua prijs hun doel voorbij.

[ Voor 13% gewijzigd door KillaZ op 11-08-2022 14:24 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Aangezien we over gall hadden me vandaag wel schuldig gemaakt er 2 flesjes te halen. Highland park 15 en met kortingspunten een flesje redbreast 12 met 25% korting.

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:01
Niks bijzonders, maar gewoon even lekker relaxen :)

Irish coffee, what else?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUveGOvy9jS1aWgxq1k4ZzGxeCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V85ATdbXveAxG1KqWm2GPUZc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

KillaZ schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:58:
Zijn er nog tweakers met festival plannen? :9
Ik ga naar Glasgow dit jaar. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Monkeyk2010 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:04:
[...]

Haha dat is het precies, ik ben niet uit om iemand op te lichten, daarvoor is whisky delen en hier over lezen veels te leuk. De flessen zijn ondertussen verkocht.
[...]

[...]
Ja zeg nu weten we nog steeds niet welke flessen het waren!! :( ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:04

Vrijdag

De Zwarte

inhico schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 06:37:
@@Vrijdag Zolang je flessen goed dicht zitten kan er weinig gebeuren. Uit de zon lijkt me inderdaad verstandig, maar waarschijnlijk niet nodig.

Wat betreft aangebroken flessen: alleen bij kleine bodempjes die om een of andere reden lang in de fles zijn gebleven heb ik de indruk dat de smaak iets veranderd. Lijkt vooral minder alcohol in te zitten. Blijkbaar blijven de angels hun share opeisen...
Een truc kan zijn om kleine hoeveelheden over te gieten in kleinere flesjes, zodat er minder alcohol uit kan verdampen.
Ah dankjewel! Ik zal eens kijken naar kleine flesjes dan, want ik zit met een aantal inmiddels op hooguit een derde wat er nog in zit.

@KillaZ ik ben zowel in IJmuiden als Den Haag er bij 8)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bambi105
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhhrSr9V6lzrVcMJbUM4AINKMtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3uxuM6xFJqxgm4wxXWx4FiH.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een hele mooie set whiskies die @Monkeyk2010 had staan, al zeg ik het zelf! Ik was al tijden benieuwd naar de Affinity en oude Cameronbridge, maar ook die Illicit Still van Glenlivet trok mijn aandacht. Toen de doos aankwam zat er zelfs nog een extra fles bij, de Peat & Sherry van Elements of Islay. Bedankt voor de goeie zaken @Monkeyk2010 ! Het feit dat de meeste flessen 46%+ en enkele ook vatsterkte zijn heeft me het vertrouwen gegeven dat die whisky nog lang niet zn smaak zou zijn verloren.

Gisteren kon ik de CB Affinity, MoM Cameronbridge 38 en de El of Islay proeven en ze stellen absoluut niet teleur! Stuk voor stuk smaakbommen op hun eigen bijzondere manier. Als Armagnacdrinker word ik wel erg gelukkig van die 38 yo grain en een blend van 25yo Calvados met 20+ jaar oude Highland whisky. En die Peat & Sherry is gestoord qua smaakexplosie. Een turfervaring die ik lang niet gehad heb en niet heb gevonden in de Laga 12 SR, Laga 13 jazz fest, Ledaig, Bunna Staoisha of Ardbeg. Ik ben reuze benieuwd welke whiskies er in zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Oh die CB en die Glen Elgin! :9 :9

K to the KillaZ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Monkeyk2010
Bambi105 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:54:
[Afbeelding]

Het is een hele mooie set whiskies die @Monkeyk2010 had staan, al zeg ik het zelf! Ik was al tijden benieuwd naar de Affinity en oude Cameronbridge, maar ook die Illicit Still van Glenlivet trok mijn aandacht. Toen de doos aankwam zat er zelfs nog een extra fles bij, de Peat & Sherry van Elements of Islay. Bedankt voor de goeie zaken @Monkeyk2010 ! Het feit dat de meeste flessen 46%+ en enkele ook vatsterkte zijn heeft me het vertrouwen gegeven dat die whisky nog lang niet zn smaak zou zijn verloren.

Gisteren kon ik de CB Affinity, MoM Cameronbridge 38 en de El of Islay proeven en ze stellen absoluut niet teleur! Stuk voor stuk smaakbommen op hun eigen bijzondere manier. Als Armagnacdrinker word ik wel erg gelukkig van die 38 yo grain en een blend van 25yo Calvados met 20+ jaar oude Highland whisky. En die Peat & Sherry is gestoord qua smaakexplosie. Een turfervaring die ik lang niet gehad heb en niet heb gevonden in de Laga 12 SR, Laga 13 jazz fest, Ledaig, Bunna Staoisha of Ardbeg. Ik ben reuze benieuwd welke whiskies er in zitten..
Laat het smaken, ik dacht wel dat die peat&sherry je zou bevallen beetje turf zullen we maar zeggen. Ik heb net een flesje kunnen scoren mworveld batch 3 ben zeer benieuwd hoe die gaat zijn. Vanavond gaat ie open. Whisky uit eigen land heeft natuurlijk iets "romantisch".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeyk2010
Net even de mworveld 3 batch ingeschonken, dat is een verrassing zeg! Wel duidelijk sherry invloeden maar voor de dikke 3 jaar oud zeer volwassen en al relatief complex . Voor mij wel een leuke ontdekking en hoe leuk dat er gewoon top whisky's in NL worden gemaakt 👌

De batch 4 is ondertussen gereserveerd 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Welke is dan de Glen Elgin? Ik heb altijd wel een flesje Glen Elgin in de kast, maar ik zie hem hier niet.

edit @Bambi105 hieronder: Ah, ik zie het idd staan op de fles. Niet goed gekeken.

[ Voor 14% gewijzigd door Toff op 12-08-2022 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Toff schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:40:
[...]

Welke is dan de Glen Elgin? Ik heb altijd wel een flesje Glen Elgin in de kast, maar ik zie hem hier niet.
Het is de Claxton's fles die er bij staat. Ben benieuwd! Ik heb een groot deel van de foto inmiddels kunnen proeven, maar die Glen Elgin nog niet.

De Cooper's Choice 11yo Blair Athol is erg lekker zeg. Who would have guessed!? Ik zou deze fles zonder te proeven nooit hebben gekocht, maar nu ik dit heb gehad ga ik vaker kijken naar Blair Athol! Heerlijke honing, malt, was/honingraat en iets hartigs. Wat een eye opener.

Tot nu toe nog geen dompers @Monkeyk2010, alleen maar toppers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Bambi105 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:05:
[...]

Het is de Claxton's fles die er bij staat. Ben benieuwd! Ik heb een groot deel van de foto inmiddels kunnen proeven, maar die Glen Elgin nog niet.

De Cooper's Choice 11yo Blair Athol is erg lekker zeg. Who would have guessed!? Ik zou deze fles zonder te proeven nooit hebben gekocht, maar nu ik dit heb gehad ga ik vaker kijken naar Blair Athol! Heerlijke honing, malt, was/honingraat en iets hartigs. Wat een eye opener.

Tot nu toe nog geen dompers @Monkeyk2010, alleen maar toppers.
Dit is toch mooi :*)

Blair athol is wel een hit n miss hoor, de spirit zelf is heel fruitig met een mooie afdronk maar kan verpest worden door een finish.

Heb je een goede (Claxtons en James eadie hadden de afgelopen releases een mooie) heb je een heerlijke dram voor in de zomer oOo

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Zeg @KillaZ wat vind je van die nieuwe "Cask Craft" serie van Murray McDavid?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VkAvbHB.jpg
(Foto geleend van onze vrienden van High Spirits ;) )

NAS (tussen de 5 en 8 jaar schat ik zo?), Natural colour, 44,5%. Geen melding over chill filtration en met dat percentage is het handiger om ervan uit te gaan van wel.

De Croftengea lijkt me wel een goeie, peated loch lomond. Peated is jong meestal goed te pruimen en samen met een mooi zoet fruitig marsala-sausje eroverheen lijkt het me een goeie combi.

De prijs is in in ieder geval prima. 34,95 bij Passie voor Whisky.

Slobber of misschien juist een budget pareltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Gisteren de Glenallachie 6 van wilson en morgan gehad, viel me echt niet tegen zomerse sherry achtige whisky. Ook nog genoten van North British18 Grain old particular. Beiden niet teleurstellend.

Vandaag paar flesjes nog besteld, als ik ze ontvangen heb zien jullie welke het geworden zijn...Daarna gaat het slot op de bestelsites(proberen we toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Jaja, waar hebben we dat eerder gehoord. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja, deze keer indd wel rustiger aan gaan doen. Even prioriteiten anders gaan leggen. En voordeel iets met vol is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonger
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:09
Wil je ze alle drie proberen? Dan is bestellen bij Wijnhandel Woudenberg een goed idee, de complete set voor €99,95 incl. verzendkosten. Helaas heb ik ze nog niet kunnen proberen.
https://www.woudenbergdra...fuyItKrsZRfYxur1ziL2uF_vU
mace schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:31:

[Afbeelding]

NAS (tussen de 5 en 8 jaar schat ik zo?), Natural colour, 44,5%. Geen melding over chill filtration en met dat percentage is het handiger om ervan uit te gaan van wel.

De Croftengea lijkt me wel een goeie, peated loch lomond. Peated is jong meestal goed te pruimen en samen met een mooi zoet fruitig marsala-sausje eroverheen lijkt het me een goeie combi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
mace schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:31:

[Afbeelding]

Wat denk je? :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uv-OViaPa0AxzYwgq14rpwl64Ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPpESyBtorYwv5NIkb9yj7Kt.jpg?f=fotoalbum_large

Allemaal leuke flessen. Verwacht geen uitgesproken toppers, maar de croftengea (de pit in de Loch lomond blend) is voor die prijs een hele fijne peated whisky met een finish die ik niet veel tegenkom bij een peated whisky. Heb nog maar 1 drammetje gehad dus als je wil kan ik wel wat smaaknoties maken vanavond :+

De mannochmore is geen smaakkanon, maar je herkent wel de kruidigheid van een mannochmore spirit. De port finish zorgt er voor dat hij wat voller wordt. Mmcd heeft goede vaten om te finishen, dat zie je in hun blends ook vaak.

De linkwood is voor deze tijd mijn favo. Hele toegankelijke whisky die in de neus al heel fruit ademt. Korte afdronk, heel soepel en gevaarlijk om te drinken.

Voor 99 per set in mijn ogen echt een prima deal. Kun je geen buil aan vallen.

Members only:

[ Voor 30% gewijzigd door KillaZ op 14-08-2022 08:17 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Had vorige keer met bestelling bij d12 ook glas erbij besteld, vond hem wel wat hebben, heeft wel wat weg van de 1920 blenders glas.

Heb hem besteld voor in oktober mee 3 weekjes veluwe. Me flesjes die dan meegaan staan ook al klaar na lang wikken en wegen
Fettercairn 16 1release literfles
Highland park 13 van Gordon & Macphail(x sample gehad en was verkocht)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEqjKQ0aZoFU-9Bjw-_UGTEXZ5Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/21juK82ifWhlHmug7K1REhgN.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Jthem op 14-08-2022 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Hihi, ik dacht al dat jij degene was die ik erover kon vragen. ;)
Allemaal leuke flessen. Verwacht geen uitgesproken toppers, maar de croftengea (de pit in de Loch lomond blend) is voor die prijs een hele fijne peated whisky met een finish die ik niet veel tegenkom bij een peated whisky. Heb nog maar 1 drammetje gehad dus als je wil kan ik wel wat smaaknoties maken vanavond :+

De mannochmore is geen smaakkanon, maar je herkent wel de kruidigheid van een mannochmore spirit. De port finish zorgt er voor dat hij wat voller wordt. Mmcd heeft goede vaten om te finishen, dat zie je in hun blends ook vaak.

De linkwood is voor deze tijd mijn favo. Hele toegankelijke whisky die in de neus al heel fruit ademt. Korte afdronk, heel soepel en gevaarlijk om te drinken.

Voor 99 per set in mijn ogen echt een prima deal. Kun je geen buil aan vallen.
Bedankt voor de info. Ik ben uiteindelijk voor de Croftengea gegaan vanwege de al eerder genoemde redenen, en voor de Linkwood. Ik ben sws al een beetje een Linkwood-fan. Paar independents van gehad, en het is mijn favo in de F&F range. Ook wat jonger vind ik hem prima te pruimen (Als onderdeel van een Orchard House bijv.)

De Mannochmore heb ik laten staan. Ik heb van Mannochmore nog geen echte uitblinkers gehad, en in de F&F range van Diageo vind ik het ook één van de zwakste. Ook ben ik geen groot fan van port finishes, meestal vind ik die alleen lekker icm met stevige spirit, zoals Islay.
***members only***
Members only:
Tonger schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:14:
Wil je ze alle drie proberen? Dan is bestellen bij Wijnhandel Woudenberg een goed idee, de complete set voor €99,95 incl. verzendkosten. Helaas heb ik ze nog niet kunnen proberen.
https://www.woudenbergdra...fuyItKrsZRfYxur1ziL2uF_vU
Prima aanbieding inderdaad, goeie tip! Zoals gezegd laat ik de Mannochmore staan, en neem ik die paar extra euro maar voor lief.

[ Voor 14% gewijzigd door mace op 14-08-2022 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
@mace geniet er van, ik heb net de linkwood ingeschonken ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Die linkwood klinkt inderdaad wel erg heerlijk zomers! Proost @KillaZ ik doe het met de wilson morgan Glenallachie 6

Zie trouwens dat de slijter bij me de Linkwood ook heeft voor 35 euro dus hoor graag hoe lekker die is.

[ Voor 31% gewijzigd door Jthem op 14-08-2022 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryVG
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-03-2023
Graag wat advies van de liefhebbers hier.

Welke winkels met goede prijzen kunnen jullie aanraden?

Welke Youtube kanalen van Whisky reviewers volgen jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:00
GregoryVG schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:23:

Bijv. DrankDozijn en DrankGigant

Ralfy
Aqvavitae
GWhisky

[ Voor 6% gewijzigd door Herzeleid op 16-08-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-06 17:09

Deathchant

Don't intend. Do!

GregoryVG schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:23:

Winkels:
1: Drankdozijn: https://drankdozijn.nl/aanbiedingen/whisky
2: Drankgigant: https://www.drankgigant.nl/aanbieding/whisky
3: Whiskysite: https://www.whiskysite.nl/nl

Drankdozijn is doorgaans de goedkoopste en whiskysite.nl is één van de populairdere sites als je whiskysamples (3cl of 6cl) wilt kopen. Ze zijn niet altijd de goedkoopste, maar hier en daar komen er wel scherpte aanbiedingen voorbij.

YouTube kanalen:
1: Whisky.de: YouTube: Whisky.de
2: Ralfy: YouTube: Ralfystuff
3: Whiskygold: YouTube: YouTube: Whiskygold
4: Derwhiskyclub: YouTube: DerWhiskyClub
5: Whiskyzone: YouTube: Whiskyzone

Let even op: bij Ralfy moet je je echt ervoor gaan zitten. Hij praat heel langzaam en zijn filmpjes duren lang. Mijns inziens heb je meer aan de detailinfo die hij vertelt (over de distilleerderij of over andere zaken) dan van zijn smaaknotities. Hij pleurt altijd theelepels water (ja echt waar!) bij de whisky en hij gebruikt elke keer dezelfde omschrijvingen van smaak (vooral "muscovado sugar" komt bijna altijd terug :P ). Niet dat hij geen kenner is, maar je hebt gewoon meer aan de informatie eromheen.
Voor "oprechte" smaaknotities ben je beter af bij whisky.de of bij whiskygold.

Derwhiskyclub maken geen nieuwe video's meer, maar je kunt veel vinden bij hen.

[ Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 16-08-2022 12:14 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryVG
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-03-2023
Bedankt alvast voor jullie antwoorden.
De grote webshops zoals D12 en Dgigant zijn me uiteraard bekend, maar er zijn vast nog kleinere winkels met een mooi aanbod die ik wellicht niet ken.

GWhisky volg ik al en onze smaak ligt wel in dezelfde lijn heb ik de indruk.
De rest zal ik eens opzoeken. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-06 17:09

Deathchant

Don't intend. Do!

GregoryVG schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:10:
Bedankt alvast voor jullie antwoorden.
De grote webshops zoals D12 en Dgigant zijn me uiteraard bekend, maar er zijn vast nog kleinere winkels met een mooi aanbod die ik wellicht niet ken.
Whisky van Zuylen: https://whiskyvanzuylen.nl/
Dramtime: https://www.dramtime.nl/

Zijn zeker niet de goedkoopste....

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:03

inhico

pw

Lang niet meer bij van Zuylen geweest; was misschien niet de allergoedkoopste, maar doorgaans wel schappelijk geprijsd. En een mooie collectie. Organiseerde overigens ook een heel leuk festival: Whisky in the church in een kerk in Loosduinen.

Verder Zonneveld (topslijter) in Maassluis. Ongetwijfeld ook niet de allergoedkoopste, maar alleszins schappelijk. En een echte liefhebber. Bij hem ooit een mooie Brora 30yo kunnen scoren: op een of andere manier had hij een kleine partij weten te bemachtigen. Hij weigerde mee te gaan met de gekte en vroeg een normale prijs. Ze waren snel uitverkocht. Wordt nu getaxeerd op een paar duizendjes (volstrekt idioot).

Maar is al wel even geleden, vrees ik.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Laatst online: 20:45

Case_C

[Team Carrack]

Deathchant schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:44:
[...]

Whisky van Zuylen: https://whiskyvanzuylen.nl/
Dramtime: https://www.dramtime.nl/

Zijn zeker niet de goedkoopste....
WvZ heeft wel eens scherpe aanbiedingen, had daar eind vorig jaar m'n Bunna 12 voor €30,-/st ;)
Pagina: 1 ... 44 ... 77 Laatste