Nee, 1/4 whisky ongeveer. Je vult eerst het glas tot bovenaan met ijs, dan schenk je de whisky erbovenop tot het glas voor ongeveer 1/4 gevuld is. Dan schenk je het (gekoelde) sodawater er bovenop. (Spa rood is oké, ik maak zelf met de sodastream, dat smaakt iets neutraler). Als laatste roer je alles door elkaar met een barlepel, of een lange theelepel kan ook.
Een highballglas is trouwens net als een longdrink maar wat breder zodat het ijs er beter in past.
Ik heb het laatst eens geprobeerd met een Mortlach 12. De whisky valt me een beetje tegen, dus leent 'ie zich voor dit soort experimentjes. Was op zich niet gek, maar ik denk dat ook Mortlach dan niet een goeie is voor het beste resultaat. Ik kan me voorstellen dat zo'n mooie volle ronde japanner als een Chita of een Nikka from the Barrel zich goed houdt in veel water en ijs.
Mortlach is misschien een beetje te zwaar voor een highball. Het is een "vieze" whisky en voor een highball wil je juist een "schone". Lichte blends, of grain whisky's komen mooi uit de verf. Vooral niet al te sterk van smaak.
Wat ik zelf mooi vind aan de Chita is dat hij dat romige heeft van een grain whisky. Samen met de vanille is dat haast alsof je een cream soda drinkt. (Als je dat nooit gehad hebt, ga eens naar de toko en haal een blikje cream soda van Schweppes, stuiterzoet maar een goede smaakreferentie voor whisky.)
Dat romige vanille komt echt mooi door in een highball.
Zie hierboven dus voor mijn "recept". Het is heel simpel natuurlijk. De kunst is de juiste whisky te vinden.
Ik ga binnenkort eens eentje maken met Glencadam 10. Dat lijkt me een mooie whisky voor een highball.
Prima uitleg, dank.

Dit recept is met citroensap maar dat laat ik meestal achterwege, om de smaak van de whisky te behouden. Al die extra stappen van de whisky koelen, glas koelen, ijs erin en weer weggooien etc... Tja ik ben geen Tom Cruise* zullen we maar zeggen dus dat laat ik allemaal achterwege.
*
spoiler:Misschien dat de wat jongere tweakers deze referentie niet vatten

[
Voor 5% gewijzigd door
mace op 18-07-2022 21:07
]