[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 42 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bean77 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:38:
[...]Om even appels met appels te vergelijken. De 10yr SFTC is een 50cl fles. Als je de prijs omreken naar 70cl kom je rond de 100 euro uit. Dat plaatst hem ook wel in een andere prijscategorie met andere concurrenten.
Natuurlijk moet een ieder de fles gewoon kopen als die lekker is, maar om het in perspectief te zien en te vergelijken is het goed om de prijs naar 70cl om te rekenen.
Ik moet je zeggen dat ik er zelf nooit bij stil sta of een fles 50 of 70 cl is. Kwaliteit over kwantiteit, en ik drink niet op volume - het is belangrijker dat ik het goed weg krijg.
edit: En om het meer in perspectief te plaatsen. Van't weekend de tomatin 18 yo opengetrokken. paar jaar geleden 60 euro voor betaald.
Een paar jaar geleden kocht je de Ardbeg Alligator voor €70,- in de winkel. Een paar jaar eerder kreeg mijn slijter de Macallan 10 CS niet verkocht voor €50,-. 40 jaar geleden hebben mijn ouders hun huis gekocht voor fl150.000... Wat ik bedoel is, je kunt je beter niet zo blind staren op wat er prijstechnisch aan de hand was in een andere tijd/markt. Grondstoffen en transport zijn nu ook duurder, en vraag is momenteel groot t.o.v. (bepaald) aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Bean77 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:53:
[...]

Onjuist, leest mijn post maar eens terug. Appels met appels vergelijken ging primair om volume.
Ik hou mij verre om leeftijd en/of alcoholpercentage hierin te betrekken. Dat is volgens mij onmogelijk om objectief tegen elkaar te vergelijken. Volume wel.
Je hebt het in je eigen posts over jonge leeftijd en ~100 euro ervoor uitgeven dat je vrouw je zou mogen laten opnemen, dus het zijn je eigen woorden ;)

In 2018 zei je iets soortgelijks over een zeer donkere 12yr Glengoyne die ik had gekocht:
Bean77 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:23:
[...]

Ik verschoot wel 10 kleuren toen ik zag dat de 12yo maar liefst 100 euro kost! Even duur als de 21yo. Eigenlijk is de 21yo dan nog wel goedkoper omdat daar een betere verpakking/presentatie in verwerkt is. Dus als je de verpakkingskosten weglaat is de 21yo goedkoper. Dat vind ik wel redelijk bizar. In geen 100 jaar zou ik 100 euro voor een 12yo betalen. 65, maar echt uiterlijk 70 max zou een veel reëlere prijs zijn voor die fles. Of zou jij er wel 100 voor neerleggen?
Die was qua volume gewoon 70cl en qua leeftijd jong. Je "analyse" heb ik weggelaten uit de quote, maar daar ging je wel degelijk in op het alcoholpercentage e.d.
Dus ja, ik kan hieruit wel concluderen dat voor jou een duidelijke relatie ligt tussen leeftijd en prijs en dat een 12 jarige (of 10 jarige) jonge whisky niet reeel is voor 100 euro, en dat mag je trouwens ook gewoon zo vinden hoor :) Zoals je zelf al zei: iedereen moet zelf bepalen wat ie koopt ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 23:00
Deathchant schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:44:
[...]

Je hebt het in je eigen posts over jonge leeftijd en ~100 euro ervoor uitgeven dat je vrouw je zou mogen laten opnemen, dus het zijn je eigen woorden ;)
Lees je mijn posts wel? zucht 8)7

Jij promoot de 10yo sftc fles van 50cl. Prima. Mooi prijsje zeg je erbij van 70 euro.
Mijn opmerking daarbij is dat je appels met appels moet vergelijken en aangezien vrijwel alle whiskyflessen 70cl zijn is het goed om de 50cl om te rekenen naar 70cl om te zien in welke verhouding de fles prijstechnisch staat tov anderen. Dan komt de prijs rond de 100 euro te liggen. Dat lijkt mij heel feitelijk. Ik wijs anderen er op niet in dezelfde marketing trick te stappen waar jij kennelijk voor gevallen bent.

Dat ik daarna een persoonlijke mening heb doet aan de bovenstaande feiten niks af. Iedereen moet vooral doen wat ze willen doen, maar een keuze maken op de juiste feiten is wel zo fijn denk ik. Ooit eens bijna een Mortlach gekocht, maar was ook een 50cl flesje. Uiteindelijk daardoor niet gedaan omdat ik in vergelijking met 70cl prijs wel andere leukere flessen zag staan die ik liever wilde hebben.

Ik zal zelf het forum niet de aflopen jaren terug gaan zoeken naar quotes om jou weer mee om de oren te slaan, wordt denk ik de chat niet beter van. De prijzen van 4/5 jaar terug waren toch ook weer in een ander perspectief dan nu. Anyway ben nu al teveel tekst kwijt om alleen de 1e alinea 'even' te markeren. Ik zal verder ook niet meer op deze discussie reageren. Doe ik iedereen hier een plezier mee :)

Laten we verder weer ontopic gaan met leuke flessen en wat foto's natuurlijk van aanwinsten :)

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:00
Bean77 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:51:
[...]

Lees je mijn posts wel? zucht 8)7

Jij promoot de 10yo sftc fles van 50cl. Prima. Mooi prijsje zeg je erbij van 70 euro.
Mijn opmerking daarbij is dat je appels met appels moet vergelijken en aangezien vrijwel alle whiskyflessen 70cl zijn is het goed om de 50cl om te rekenen naar 70cl om te zien in welke verhouding de fles prijstechnisch staat tov anderen. Dan komt de prijs rond de 100 euro te liggen. Dat lijkt mij heel feitelijk. Ik wijs anderen er op niet in dezelfde marketing trick te stappen waar jij kennelijk voor gevallen bent.

Dat ik daarna een persoonlijke mening heb doet aan de bovenstaande feiten niks af. Iedereen moet vooral doen wat ze willen doen, maar een keuze maken op de juiste feiten is wel zo fijn denk ik. Ooit eens bijna een Mortlach gekocht, maar was ook een 50cl flesje. Uiteindelijk daardoor niet gedaan omdat ik in vergelijking met 70cl prijs wel andere leukere flessen zag staan die ik liever wilde hebben.

Ik zal zelf het forum niet de aflopen jaren terug gaan zoeken naar quotes om jou weer mee om de oren te slaan, wordt denk ik de chat niet beter van. De prijzen van 4/5 jaar terug waren toch ook weer in een ander perspectief dan nu. Anyway ben nu al teveel tekst kwijt om alleen de 1e alinea 'even' te markeren. Ik zal verder ook niet meer op deze discussie reageren. Doe ik iedereen hier een plezier mee :)

Laten we verder weer ontopic gaan met leuke flessen en wat foto's natuurlijk van aanwinsten :)
Ik zou die grens van 100 euro wat hoger leggen met de prijsstijgingen die eraan zitten te komen :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 12:15
KillaZ schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:59:
[...]

Ik zou die grens van 100 euro wat hoger leggen met de prijsstijgingen die eraan zitten te komen :+
Hahaha, dit zal wel ironisch bedoeld zijn @KillaZ of niet?

Om toch stil te staan bij de serieuze lezing hiervan, is het mijn persoonlijke mening dat dat het moment is om de beurs dicht te laten en de whiskymarkt dan maar links te laten liggen tot ze normale prijzen gaan vragen. Ik hoop en verwacht dat veel whiskydrinkers het dan ook gaan laten, m.u.v. de rijksten en de meest gepassioneerden.

Wellicht gaat men dan opdrinken wat ze al in huis hebben, die zogenaamde 'Glass Loch', en krijgt de markt een knauw die de industrie zal leren dat whisky moet worden gemaakt voor drinkers.

Persoonlijk heb ik daar nu wel toe besloten. Als ik ga rekenen heb ik met mijn ca 100 flessen, geopend en dicht, genoeg om 20 jaar lang 140 kleine 25 ml drams per jaar te drinken en te delen als ik niks meer bij koop. De kans dat ik niks bijkoop is nihil, maar dat gaat wel erg verminderen. Zeker als we over een paar jaar minimaal 60-80 EU moeten neerleggen voor een OB van 10-12 jaar.

En je moet je lever ook een beetje rust geven, want het is niet alsof ik geen wijn of bier ernaast drink..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Heel ander verhaal en meer on topic:

Onlangs een heerlijke Adelphi Laudale 12yo gedronken, een Linkwood op first fill sherry butts (geen px). Wat een heerlijke drank, onvoorstelbaar! Ik ben dol op het frisse, florale en lichte van Linkwood en de sherry overmeesterde het geenszins.

Een gebalanceerde, volle whisky waar je echt even bij stil kon staan. Topspul, dat van Adelphi.

Ook kon ik de bunna 12, de Stiuireadair en de Cruach Mhona naast elkaar drinken. Drie hele andere dieren, maar een mooie opbouw van bourbon+sherry, naar meer sherry, naar heavily peated. Stuk voor stuk die ziltigheid en gebalanceerde bourbon invloeden, met een leuk opvallend sherry effect met bosvruchten bij de Stiuireadair. Het was niet merkbaar jong, maar ik geef de 12 toch mijn voorkeur. De Cruach Mhona leek wat mij betreft veel op de Staoisha's die Van Wees nu jaarlijks uitbrengt voor een appel en een ei. Erg lekker, deze OB van Bunna, maar voor de prijs koop ik ze toch van Van Wees!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Bambi105 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:28:
[...]

Hahaha, dit zal wel ironisch bedoeld zijn @KillaZ of niet?

Om toch stil te staan bij de serieuze lezing hiervan, is het mijn persoonlijke mening dat dat het moment is om de beurs dicht te laten en de whiskymarkt dan maar links te laten liggen tot ze normale prijzen gaan vragen. Ik hoop en verwacht dat veel whiskydrinkers het dan ook gaan laten, m.u.v. de rijksten en de meest gepassioneerden.

Wellicht gaat men dan opdrinken wat ze al in huis hebben, die zogenaamde 'Glass Loch', en krijgt de markt een knauw die de industrie zal leren dat whisky moet worden gemaakt voor drinkers.

Persoonlijk heb ik daar nu wel toe besloten. Als ik ga rekenen heb ik met mijn ca 100 flessen, geopend en dicht, genoeg om 20 jaar lang 140 kleine 25 ml drams per jaar te drinken en te delen als ik niks meer bij koop. De kans dat ik niks bijkoop is nihil, maar dat gaat wel erg verminderen. Zeker als we over een paar jaar minimaal 60-80 EU moeten neerleggen voor een OB van 10-12 jaar.

En je moet je lever ook een beetje rust geven, want het is niet alsof ik geen wijn of bier ernaast drink..
Nou ja, linksom of rechtsom de prijzen stijgen. Dat komt aan de ene kant door de hype op sommige flessen (denk aan Macallan of Springbanks) en wordt ook door slijters in stand gehouden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Anderzijds gaan ook de prijzen voor normale bottelingen omhoog. Uiteraard is de huidige grondstof crisis daar debet aan, maar er zijn zoveel dingen die niet meewerken: Transport in de UK is nu ronduit kut, aan knappe (lege) vaten komen wordt steeds moeilijker etc. etc.

Uiteindelijk ga je dat zien in de bottelingen.

Members only:

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:31
Heb mij alvast een flesje opzij laten zetten.

Glen Elgin 13 2008 bourbon barrel van Malts of Scotland

En verder inderdaad de prijzen stijgen dat ontgaat niemand, maar alles stijgt, niet alleen de whisky en zie liever prijzen ook zakken zou het weer leuker maken... :Y

[ Voor 45% gewijzigd door Jthem op 29-04-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:54:
Heb mij alvast een flesje opzij laten zetten.

Glen Elgin 13 2008 bourbon barrel van Malts of Scotland

En verder inderdaad de prijzen stijgen dat ontgaat niemand, maar alles stijgt, niet alleen de whisky en zie liever prijzen ook zakken zou het weer leuker maken... :Y
Ik ben 2 jaar geleden als een blok gevallen voor een 9 jaar oude 'marketingtruc', genaamd de Edradour 9yr caskstrength, <knip> sneren is niet de bedoeling. maar misschien kun je er nog wat mee:
https://whiskyvanzuylen.nl/whisky/product/edradour/6989

Ook flinke sherrybom en was zeer vol van smaak, lekker kruidig en krachtig. Ik vond em wel een beetje tussen de 10yr SFTC en de 12yr Sherry decanter inzitten, met meer hints van kersen dan de 10yr SFTC.
Die Ultimate edradours zijn wat mij betreft uitstekende whisky's voor dat geld. Veel voller en krachtiger dan een Glenfarclas 21 (ongeveer zelfde prijs) en ook stukken beter dan een Glengoyne 18yr als je het mij vraagt.

[ Voor 2% gewijzigd door Ardana op 29-04-2022 22:30 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Thnx @Deathchant heb er ook nog een fles van staan, aangezien ik best wel een Edradour fan ben(en cask strenght fan) is de verwachting hoog, heb gelukkig nog 2 van de 12 staan....deze 9 gaat over paar maandjes open, binnenkort de bourbon cask van Edradour daar ben ik wel een partij benieuwd naar hoe de bourbon cask is ervan...

En whiskyvanzuylen is wel 1 van mijn favorieten..

Deze bedoelde je toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vr3nT6zoJNa6tsmhL3QEQaeYM-s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AX1YbaeOWoaXjECm9BADr0zd.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Jthem op 29-04-2022 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Haha, volgens mij hebben we ook nog dezelfde:
Deathchant in "[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6"

(onderste foto)
57,1%, cask #30, fles #556 heb ik.

Overigens die "nieuwe" van whiskyvanzuylen is 59,1%. Ik ben toch wel benieuwd of die niet ook wat meer branderig aanvoelt...de 10SFTC en deze 9yr, en ook de 12yr decanter hebben allemaal ietsje minder %, maar branden absoluut niet (vind ik).

Je hebt dus nog 2 flessen van die 12 decanter? Dat doe je goed! Ik heb er toen (zie foto in de gelinkte post) gewoon 1 gekocht. Ik heb nog een sample ervan, en ik heb nog een sample van een andere batch van die 12yr decanter (die met 56,5%, en die is ook super!).
Maar ik vind 120 euro eigenlijk net wat teveel, plus, ik heb nog meer dan een halve fles 10 SFTC over, (en nog wat GD21 parliament, en nog een abunadh, en nog een Balvenie 14yr caribbean cask, en HP12 yr viking honour...) dus ik kan nog wel vooruit.

Wat "vroeger" overigens ook een goeie deal was, was de 15yr single barrel sherry cask van Balvenie. Destijds 2 flessen van gekocht (en ook op) voor 89 euro. Moet je kijken wat ie nu kost :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja waanzin he....en denk indd dezelfde, nog een Edradour fan!

Heb inderdaad nog 2 dicht staan van de 12 jaar, de 2009 & 2010, maar moet zeggen ik koop deze en zet ze in me lijstje achteraan of puzzel ermee dus staan soms jaar of 2 jaar in de wacht (erg he) maar alles wat 100+ is (ja sommige vinden het verkeerd overkomen maar nee het is juist om mezelf te beschermen) heb ik steeds maar 1 flesje van open dus langs 1 kant geduld hebben soms want verlang naar een hoop die nog wachten.....🤤🤤🤤

[ Voor 5% gewijzigd door Jthem op 29-04-2022 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:54

mace

Sapere Aude

Ik heb een Edradour 2008, destijds bij Van Zuylen gekocht voor rond de 100, en net een 2010 binnen van Drankgigant, 120 euro.
20% duurder geworden in de afgelopen 2 jaar dus. :'(

De 2010 is nog we even een paar tinten donkerder zeg, pfoe.

Die Van Wees Cask Strength Edradour bottelingen zijn ook prachtig mooi wel. Ik heb nog een restje van ik denk dezelfde als die Deathchant linkte van een paar jaar terug. Prachtig spul. Misschien dat ik eens bij Van Zuylen langsfiets om er eentje te halen om hem te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Wat ik nu overigens wel eens doe, is een simpele malt pakken die ik zo-zo vind, zoals de Glenfarclas 12, en dan doe ik er een klein drupje van die Edradour bij. Dan wordt het een mooie blended malt zo. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Haha ja is ook een optie inderdaad blenden...

Vind wel jammer dat ik niet echt in buurt van Zuylen woon bevallen me altijd wel hoe ze toch op afstand proberen te helpen.. maar zo heeft ieder zijn favo natuurlijk.

Bij ons in de stad ook slijterij gevonden waar ik eens een goede graanwhisky kan proeven en eens kan kijken/proeven van de bourbon casks, komende week eens snuffelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Vandaag deze opengetrokken. Heftige jongen, niet iets wat je even achterover gooit. Dikke rook/turf, hoog in de alcohol, en het syrah-vat heeft behoorlijk wat indruk achtergelaten. Aanrader voor de liefhebber van 'stevig.'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qf5BWbxAMrTrQLasAf0wfhsRRbc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZaDfEf01KfEjlzjG0uwIXupx.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Bij Drankgigant krijg je ze in ieder geval allebei:
https://www.drankgigant.n...l-cask-strength-56-7.html
https://www.drankgigant.nl/edradour-sftc-10-years-58-5.html

hfos, het ziet er wel smakelijk uit zo, maar damn, 25cl....ik neem aan dat je aangelengd hebt, want bijna 62% lijkt me toch niet drinkbaar zo he?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:02

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Hangt er heel erg van af. Heb ooit een Port Charlotte gehad die was ook zoiets maar merkte je niet echt in de dronk. Ik heb ze ook gehad van zo'n 50% die je strot uit vlammen. Percentage op zich zegt niet alles.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Gonadan schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:41:
Hangt er heel erg van af. Heb ooit een Port Charlotte gehad die was ook zoiets maar merkte je niet echt in de dronk. Ik heb ze ook gehad van zo'n 50% die je strot uit vlammen. Percentage op zich zegt niet alles.
Oh nee zeker niet. Kep eens een Octomore ( :r ) gehad van rond de 60%. Kon ik gewoon drinken. Maar een abunadh van 59% lukt me niet altijd om zo te drinken, terwijl daar doorgaans wel wat oudere whisky inzit dan in een Octomore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Deathchant schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:35:
Bij Drankgigant krijg je ze in ieder geval allebei:
https://www.drankgigant.n...l-cask-strength-56-7.html
https://www.drankgigant.nl/edradour-sftc-10-years-58-5.html

hfos, het ziet er wel smakelijk uit zo, maar damn, 25cl....ik neem aan dat je aangelengd hebt, want bijna 62% lijkt me toch niet drinkbaar zo he?
Moet zeggen dat ik hier van signatory whisky's heb van 61a62 % die echt ongemengd super te drinken zijn..maar indd a bunnadh is mij echt pittig

[ Voor 3% gewijzigd door Jthem op 30-04-2022 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Heel klein druppie water erbij, om hem te 'unlocken.' Ik mik bijna overal wel wat water bij, soms zelfs bij 46%. Doet echt wat met de geur (en smaak).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:27
fender89 schreef op zondag 14 november 2021 @ 08:54:
Gisteren wederom whisky-cadeau's in ontvangst mogen nemen :+
Met als vreemde eend in de bijt, een PX Irish.
Ben benieuwd wat ik er van kan verwachten :)

[Afbeelding]
.... Gisteren deze 'vreemde eend in de bijt' geopend. Naast mn reguliere rokerige islay's - blijft m'n favoriet - wilde ik nu eens iets heel anders. Dat werd dus de irish px sherry .

Eerste indruk,

Oranje-gouden (..amber..) kleurtje. Olie-achtige textuur.

Geur: stroop, duidelijk tonen van rijpe rozijnen. Karamelachtig ook wel.

Eerste slok: hooo, zoetigheid flink aanwezig. Naast de rozijnen, ook tonen van rijpe kers en noten waar te nemen.

Afdronk is licht pittig, warme afdronk.

Drinkt makkelijk weg. Misschien wel te makkelijk als je niet op let. Glas kan snel leeg zijn :+

Conclusie,
Een vriendelijke, fruitige whisky. Geschikt voor de komende zomeravonden. Voelt als een allemans-vriend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Ik neem aan dat het eerder 25 ml is, de standaard Engelse maat. 25cl is de maat van een goed glas bier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:02

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
hfos schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:18:
[...]

Heel klein druppie water erbij, om hem te 'unlocken.' Ik mik bijna overal wel wat water bij, soms zelfs bij 46%. Doet echt wat met de geur (en smaak).
Ja dat is vrij normaal, maar dat kan je geen aanlengen noemen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Toff schreef op zondag 1 mei 2022 @ 02:04:
Ik neem aan dat het eerder 25 ml is, de standaard Engelse maat. 25cl is de maat van een goed glas bier.
Door het perspectief van de foto lijkt het heel wat in dat glas B)
Gonadan schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:40:
Ja dat is vrij normaal, maar dat kan je geen aanlengen noemen.
Heb ik gelukkig ook niet gedaan dus dat scheelt. Echt aanlengen doe ik zelden moet ik zeggen, het kan zeker interessante gevolgen hebben voor de beleving maar in veel gevallen blijft er te weinig van het karakter van de whisky over. Een echte 'sweet spot' heb ik niet echt, zal van verschillende zaken afhangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Als het 25cl zou zijn geweest, zou het de helft van die fles zijn. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
mace schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:05:
Als het 25cl zou zijn geweest, zou het de helft van die fles zijn. 8)7
Ach, dan had @hfos een gezellig avond (en geen smaakpapillen over) :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jthem
Vandaag eens voor 1e keer een kleine slijterij geweest in het centrum bij ons. Heel klein zaakje maar wat een genot daarbinnen. Toevallig ontdekt via Dalmore 18 die hij nog relatief goedkoop had staan tegenover de rest allemaal.

Is mij meteen een Arran refill bourbon van Gordon&Macphail in de tas gevallen.

Ook gevraagd (nav jullie tips om eens sample te vragen van graanwhisky) of ik sample kon meenemen en kreeg meteen 3 mooie samples! Invergordon 11 op sherryvat 15jarige strathclyde en 25 jaar North British(laatste 2 van Clan Danny)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kplLppA-VyyUdyXha20nIUsyfMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bt7u2yFiy0V4k25WPv5rGgS8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Laatst online: 12:18

Case_C

[Team Carrack]

Dacht even 2 flessen op te halen bij het PostNL punt... kom je thuis.. maak je 'm open. Order verwisseld... correcte factuur, correcte optekening.. andere flessen. :'(

WD flessen komen zonder doos, die waren in andere dozen gestopt om ze beter te vervoeren :X ik heb niets gezegd :P

[ Voor 27% gewijzigd door Case_C op 04-05-2022 12:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 17:58

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Vandaag onverwacht wat flessen gekocht toen we een dagje op bezoek waren in Alkmaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhG53_CUyd8T8Nv52AZTNnxuvB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0o0adFOC4L8UIvatdbgRqm0F.jpg?f=fotoalbum_large

Beide voor mij onbekend, maar aangezien ik ze mocht proeven was het snel beslist 😁.
De linker is van een bekende naam van de familie die de Bowmore distilleerderij lang gerund heeft, de rechter een nieuwe distilleerderij waarvan dit het eerste wapenfeit was in oktober vorig jaar. Hij had er nu ook een cask strength versie van binnen gekregen, maar ik vond deze lekkerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Gisteren de 15 jarige strathclyde van Clan Denny geproefd en moet zeggen dat graanwhisky me niet tegen valt...oudere graanwhiskys zouden als goed is dan nog zachter moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
gwystyl schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:59:
Vandaag onverwacht wat flessen gekocht toen we een dagje op bezoek waren in Alkmaar:

[Afbeelding]

Beide voor mij onbekend, maar aangezien ik ze mocht proeven was het snel beslist 😁.
De linker is van een bekende naam van de familie die de Bowmore distilleerderij lang gerund heeft, de rechter een nieuwe distilleerderij waarvan dit het eerste wapenfeit was in oktober vorig jaar. Hij had er nu ook een cask strength versie van binnen gekregen, maar ik vond deze lekkerder.
De fles die je hebt was niet de eerste van Ardnamuchan toch? 10.21/06

Grappig genoeg zit de importeur 5 minuten van Alkmaar vandaan. :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 17:58

gwystyl

Beugeltje dan maar?

KillaZ schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:02:
[...]

Grappig genoeg zit de importeur 5 minuten van Alkmaar vandaan. :+
Dat is wel wat de slijter zei, maar ik heb het niet opgezocht. Hij smaakte gisteravond ook nog prima, dus ik ben iig blij met de aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeyk2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:33
KillaZ schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:02:
[...]

:+
De eerste heb ik toevallig staan (niet toevallig maar wel staan :)) dat is de AD/09.20:01 die overigens wel HEEL erg in prijs is gestegen als je hem via veilingsites wilt kopen :?

[ Voor 13% gewijzigd door Monkeyk2010 op 04-05-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Monkeyk2010 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:08:
[...]

De eerste heb ik toevallig staan (niet toevallig maar wel staan :)) dat is de AD/09.20:01 die overigens wel HEEL erg in prijs is gestegen als je hem via veilingsites wilt kopen :?
Ja dat is bijna een garantie op 1st releases. Idem voor gesloten distilleerderijen die weer geopend gaan worden (Rosebank/Littlemill). Als die over 3 jaar hun eerst whisky weer uitbrengen wil iedereen die oude bottelingen opeens hebben. Blijft een beetje gek, die whisky aficionados :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Weer op een buying spree geweest de afgelopen tijd:

- Campbeltown Loch blended malt
- DL The Gauldrons batch 6
- Edradour 2010 Sherry Cask Strength
- Teeling Wonders of Wood First Edition
- Powers John's Lane 12yo
- Bowmore Vault Edition No. 1
- Speyburn 15yo
- Glenglassaugh Evolution

We kunnen weer even vooruit 8)7

Maar ik ben het verder wel eens met Bambi105. Ik heb inmiddels stupide veel whisky verzameld, en als de prijsstijgingen zo doorgaan ga ik (proberen) nog maar sporadisch wat limited releases e.d. te kopen die me écht interesseren, totdat de markt wat afgekoeld is. (Stel je voor, gewoon Springbank bij de slijter kunnen kopen...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Ja tegenwoordig is het echt al koopjes zoeken. Maar je hebt paar mooie flesjes gekocht hoor @mace

Zag afgelopen week dat oldpipe nog 2 Edradour sftc 12 had staan van 2004 voor 99euro, maar ook verkocht...hun Bunna 16 Claxton staat ook niet meer op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Viel me trouwens op dat die Arran van Gordon Macphail die ik deze week bij slijter gekocht heb wel specialer is. Online bijna nergens meer te krijgen met maar 126 flessen en via Catawiki(geneuzel) meer dan wat we er voor uitgegeven hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Jthem schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:56:
Viel me trouwens op dat die Arran van Gordon Macphail die ik deze week bij slijter gekocht heb wel specialer is. Online bijna nergens meer te krijgen met maar 126 flessen en via Catawiki(geneuzel) meer dan wat we er voor uitgegeven hebben...
Mwoah. Er komt wel weer een ander vat Arran op de markt van G&M, of een andere bottelaar.

Hier is hij nog volop te krijgen ook:
https://www.bockjebathmen...12-years-old-vintage-2009

Het is gebruikelijk om rond de 200~250 flessen uit een bourbon-vat te krijgen. De vraag hier is dus, wat is er met de andere helft van het vat gebeurd? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja klopt hun hebben goede voorraad zag ik nu ja, heftig. Ben benieuwd hoe die smaken zal ...

Ja 200-250 is wel normaal maar 126 vond ik wel weinig flesjes( al is het een ongeveer getal)

[ Voor 34% gewijzigd door Jthem op 04-05-2022 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
mace schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:37:
Weer op een buying spree geweest de afgelopen tijd:

- Campbeltown Loch blended malt
- DL The Gauldrons batch 6
- Edradour 2010 Sherry Cask Strength
- Teeling Wonders of Wood First Edition
- Powers John's Lane 12yo
- Bowmore Vault Edition No. 1
- Speyburn 15yo
- Glenglassaugh Evolution

We kunnen weer even vooruit 8)7

Maar ik ben het verder wel eens met Bambi105. Ik heb inmiddels stupide veel whisky verzameld, en als de prijsstijgingen zo doorgaan ga ik (proberen) nog maar sporadisch wat limited releases e.d. te kopen die me écht interesseren, totdat de markt wat afgekoeld is. (Stel je voor, gewoon Springbank bij de slijter kunnen kopen...)
Ha Mace, ik zie een kleine overeenkomst met een grote YouTuber en zijn enthousiasme voor bepaalde flessen ;) Ik geef je groot gelijk, want ik ben ook erg benieuwd naar Speyburns, die Powers of een mooie Bowmore Vault Ed #1 na alle verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Sow de knepper(excuses) schrok van de Glengoyne 21 prijsstijging bij Gall .. daar haalde ik altijd me Glengoyne 21 en met mijn klantenkaart korting was ik 102 euro kwijt. Nu is de vraagprijs 170 euro. Als we dat hadden geweten had ik er nog wel 2 op voorraad gezorgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
mace schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:13:
[...]

Mwoah. Er komt wel weer een ander vat Arran op de markt van G&M, of een andere bottelaar.

Hier is hij nog volop te krijgen ook:
https://www.bockjebathmen...12-years-old-vintage-2009

Het is gebruikelijk om rond de 200~250 flessen uit een bourbon-vat te krijgen. De vraag hier is dus, wat is er met de andere helft van het vat gebeurd? :P
Waarschijnlijk een left-over van de blends die Arran heeft? Zal Van Wees vast wel weten :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 23:00
Jthem schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:05:
Sow de knepper(excuses) schrok van de Glengoyne 21 prijsstijging bij Gall .. daar haalde ik altijd me Glengoyne 21 en met mijn klantenkaart korting was ik 102 euro kwijt. Nu is de vraagprijs 170 euro. Als we dat hadden geweten had ik er nog wel 2 op voorraad gezorgd
Ik heb nog nooit Whisky gekocht bij de Gall :o :o

Ik zag dat Sean (abbeywhisky) de glengoyne legecay series chapter 3 had binnengekregen. Dat lijkt mij ook wel een interessante fles om eens te kopen.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 13:33
Bean77 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:45:
[...]

Ik heb nog nooit Whisky gekocht bij de Gall :o :o

Ik zag dat Sean (abbeywhisky) de glengoyne legecay series chapter 3 had binnengekregen. Dat lijkt mij ook wel een interessante fles om eens te kopen.
Koop normaal ook nooit bij Gall. Wel laatst een Lagavulin 16 gekocht, 66 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Soms een cadeaubon en dan moet je wel. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja Gall is niet mijn hofleverancier hoor maar soms de meer vaste whisky's, zoals bunna 12 Glenfiddich project xx enz. Haalde er graag de glengoyne 21 was er altijd goed betaalbaar tegenover de rest tot nu

Vandaag me north British 25 graan sample eens geproefd . Ben niet teleurgesteld in de graan. Minder veelzijdig dan de single malts maar absoluut niet slecht

[ Voor 28% gewijzigd door Jthem op 06-05-2022 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Bambi105 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:47:
[...]

Ha Mace, ik zie een kleine overeenkomst met een grote YouTuber en zijn enthousiasme voor bepaalde flessen ;) Ik geef je groot gelijk, want ik ben ook erg benieuwd naar Speyburns, die Powers of een mooie Bowmore Vault Ed #1 na alle verhalen.
Geen idee over wie je het hebt. O-)

Powers 12 ben ik overigens al jaren groot fan van. De Bowmore en Speyburn waren n.a.v. Roy idd.
Glenglassaugh half Roy, half een maat van me. :)

[ Voor 15% gewijzigd door mace op 07-05-2022 19:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Bowmore laat ik normaal eigenlijk altijd links liggen maar deze trok me wel. Ik heb hem vanmiddag opengemaakt en hij valt zeker niet tegen. Inderdaad ziltig, maar ook mooi rond en dik en olieachtig, i.t.t. het waterige dunne zooitje wat Bowmore meestal is. 51,5% is een mooie sterkte voor deze whisky. Als Bowmore meer whisky zo zou bottelen zou ik er meer aandacht aan besteden.

Zoals ik al zei blijft Powers 12 een speciaal plekje hebben in mijn hart.Vijf tot tien jaar geleden oid kocht ik het bij van Zuylen voor een euro of 40~50 per fles, wat toen best prijzig was voor een 12 jaar oude whisky, maar er was toen nog lang niet zoveel pure pot still op de markt als nu. Redbreast was lastig te krijgen, Green Spot ging nog wel qua verkrijgbaarheid, en was erg lekker maar was met 40% een klein beetje dun. Powers 12 is echt on-zet-tend mooie whiskey. Honing, klassieke pot still kruidigheid, dik en olieachtig, met een klein laagje sherry. Fantastisch spul. Tijdje weggeweest maar nu weer te krijgen in een nieuw ontwerp fles.

Tegenwoordig koop ik hier wel eens Ierse whiskey:
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Vandaag sample gehad van de Highland Park van Gordon & Macphal zal niet iedereen bevallen maar ik vind hem echt super!

Subtiele rook op de bourbon was, voor mij, een genot met een heerlijke honing smaak, lange heerlijke afdronk.

Ik hou niet van rokerige maar dit is net zo het maximale wat ik echt heerlijk vind.

[ Voor 3% gewijzigd door Jthem op 12-05-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Iemand nog wat lekkers gekocht of geproefd?

Is stil laatste dagen🤭

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
@Jthem Ik wil nog wel een duit in het zakje doen, zeker na een weekendje whisky's proeven en politiek l*llen met vrienden.

Op tafel stond een Linkwood 12 van Van Wees van 2021, met als tegenhangers de Kingsbarns Dream to Dram en de Linkwood 11 van WIN 2020. Een van mijn maten nam ook zijn Lagavulin 12 SR 2021 mee, maar daar heb ik eerder wat over geschreven (overheerlijk! duur!).

De Linkwood 12 was een eye-opener, zo fris en bloemig, met genoeg body om een volle smaak en lange nasmaak te geven. Weinig karamel of noten, zoals je verwacht van een Speysider, maar juist veel meer gras, boter, bloemen en naar mijn mening ook lichte curry smaak (bizar maar waar). De prijs bij van Wees is onverslaanbaar voor zo'n lekkere Speysider die smaakt als een top Lowlander.

De Kingsbarns is een jonge Lowlander met een heel vergelijkbaar palet, maar de frissigheid is net wat minder en wordt ingeruild voor lichte rook (geen turf) en lichte bosbossen/aardbei tinten, mogelijk door het feit dat het een STR cask maturatie heeft gehad. Ook proef je in vergelijking met de Linkwood 12 dat Kingsbarns jonger is, met meer lijm-tonen, lichte ethanol en een kortere nasmaak. Een erg lekkere whisky, maar ik verkies de Linkwood 12 boven de Dream to Dram, zeker gezien de prijzen praktisch gelijk zijn.

De Linkwood 11 van WIN is een vatsterkte whisky die op een brandyvat heeft gelegen op het einde van de maturatie. Brandy, dus mogelijk cognac, armagnac of een minder bekende brandewijn. De kans dat het cognac is, is klein, anders hadden ze dat wel gezegd als reclame. De Linkwood 11 blaast beide voorgangers volledig uit het water wat mij betreft, maar heeft wel tijd nodig en water. Als je wat langer de tijd hebt, geeft deze Linkwood veel meer intens gras, fruit, frisheid, boter en een enorm lange nasmaak. Hij is voller dan de Linkwood 12, deels door de vatsterkte, maar de invloed van de brandycask is merkbaar als een soort sherry cask finish met druiven, lichte bosbessen en een zweem van wat donkerder fruit (pruimen, kersen, bramen). Mijn maten verkozen de Linkwood 12 van Van Wees en als ik iets moest kiezen om gewoon lekker weg te drinken (een zogenaamde "quaffable" whisky) dan zou ik ook voor de Van Wees gaan.

Een paar posts terug had ik het over de Laudale 12 (Linkwood) van Adelphi en gravend in mijn geheugen kwam die dichterbij de 11yo van WIN, maar was de Adelphi nog voller, fruitiger, meer gebalanceerd en authentiek dan de WIN. Maar gezien Adelphi prijzen hanteert die altijd +50% zijn dan hun concurrenten, ben ik heel tevreden met Van Wees en WIN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
@Bambi105 dan heb je een paar heerlijke whisky's gehad zo te lezen en vooral dat bloemige is weer lekker voor in de zomer dan..

Het weekend de fles open getrokken die enkele maanden geleden in aanbieding was bij D12 op de donderdagdeal. Caol ila 18 unpeated.

Was mij niet slecht bevallen, het is een whisky waar je wel rustig aan mee moet doen. Begint lekker fruitig zoet en richting afdronk komen de kruiden/pepers aanzetten. Niet verkeerd voor glaasje rustig aan mee te doen.

Over linkwood gesproken, twijfel een linkwood 8 jaar van Wilson and Morgan te halen maar geen idee, prijs kwaliteit zou dik in orde zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Jthem op 16-05-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:16
Jthem schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:01:
....
Over linkwood gesproken, twijfel een linkwood 8 jaar van Wilson and Morgan te halen maar geen idee, prijs kwaliteit zou dik in orde zijn.
Bedoeld je die uit 2013 die op virgin oak gelegen heeft? Die heb ik toevallig net vorige week opgetrokken. Bevalt erg goed. Het bloemige waar ik naar opzoek was met nog zekere boter/romigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Lone schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:19:
[...]

Bedoeld je die uit 2013 die op virgin oak gelegen heeft? Die heb ik toevallig net vorige week opgetrokken. Bevalt erg goed. Het bloemige waar ik naar opzoek was met nog zekere boter/romigheid.
Ja inderdaad die, mogelijk komende maand op me verlanglijstje...is weer mooie zomerse whisky lijkt me. Heb binnenkort nog de Glenallachie van Wilson and Morgan nog, ook erg benieuwd ernaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
@Bambi105 Dat is ook niet gek, aangezien Adelphi een indie is en WIN zijn eigen vaten nog wel eens released (en waarschijnlijk bij een bekende bottelaar laat bottelen). Dan is er dus al 1 schijf "minder".

Het feit dat WIN ook de importeur van Adelphi is maakt het cirkeltje qua prijs wel rond O-) Dat gezegd hebbende is Linkwood een enorme kameleon: die kan echt alle kanten op (met als extreme de claxtons 12yr van vorig jaar: Dat was alsof je aan de speklapjes zat).

@Jthem Zoek je zomerwhisky dan kom je in mijn ogen uit op Glen Elgin/Miltonduff/Linkwood (niet zwaar gefinished). Heerliijk!

De dram van vanavond: Single Cask Exclusives (oftewel: David Stirk die zijn netwerk gebruikte heel wat jaren terug) Orkney distilled 9 Yr.

Een Orkney, dat kan er maar 1 zijn. Alhoewel, op Orkney staat natuurlijk ook Scapa, maar die verkoop niet aan indie's. Zie je dus "Orkney" op je fles staan weet je: Dit moet een Highland Park zijn. Eentje op Bourbon met een fijn kleurtje.

In de neus veel geel fruit en scherp (pak je COVID tester maar, want je niest er van :+ ). Verder niet overdreven HP; waar soms dat rokerige in de neus terugkomt (met dit gele fruit in de neus kon het net zo goed een miltonduff of een linkwood zijn).

En dan een slok, potver dit is lekker! Geel fruit, lychee wat overgaat in wat zoethout en aardse tonen. De afdronk is vrij kort en, jawel, daar is hij: wat rokerig :9

Dan te bedenken dat dit voor 45 euro in de winkel lag 4 jaar geleden.......Het leven is niet eerlijk ;(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klP9Lp3mFx4DEyulCx3OKueZ4Qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69B4FaVRnc6kUsR8m7zB0cf2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door KillaZ op 16-05-2022 21:10 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:32
[b]Bambi105 in "[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6"Bambi105 schreef op maandag 16 mei 2022 @i.Stijn .
Maar gezien Adelphi prijzen hanteert die altijd +50% zijn dan hun concurrenten, ben ik heel tevreden met Van Wees en WIN.
Zojuist de Mannochmore 11 yo van Van Wees opengetrokken. Normaal ben ik meer van de rokerige whisky's maar deze is echt heerlijk. Vol en fris van smaak, vanille en ook veel fruit (pruimen?). De nasmaak blijft ook lekker in je mond plakken. Echt een aanrader en goed betaalbaar.

Volgens mij had ik ergens gelezen dat Mannochmore een onderdeel is van de blend van jonnie walker. Echt bijna misdadig om dit spul in een blend als JW te gooien. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Jthem schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:11:
Iemand nog wat lekkers gekocht of geproefd?

Is stil laatste dagen🤭
Yes, namelijk 'n Amrut Raj Igala :) nog nooit eerder geproefd, ik ben benieuwd.

[ Voor 8% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 17-05-2022 00:36 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Weer mooie speciale flesjes... Merk dat de onafhankelijkheid bottelaars toch vaak goud in handen hebben...

Laatste tijd ook wat onafhankelijke ingeslagen wat een genot is.

Highland park is, ja kan je het rokerig noemen, de enige die ik tot nu toe echt kan waarderen aan "rokerige". Vind het zelfs lekker!

[ Voor 27% gewijzigd door Jthem op 17-05-2022 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Ik heb zojuist een sherry cask matured Contrasts: Peat Smoke van Benromach kunnen vinden voor een prima prijs! Ik was er al even naar op zoek en kon alleen de bourbon cask matured versies vinden. Ben benieuwd hoe die is en hoop hem binnenkort te kunnen openen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
flesje uit de tax free (dank aan m'n vrouw), krijg alleen geen reviews online gevonden.
(let op: dit is de 15yo PX cask, pas een paar weken uit, voor de 15yo zijn er reviews te vinden, en voor een px cask zonder age statement ook).
ik lees graag meestal wat over m'n fles voordat ie opengaat, dan krijg ik toch zelf makkelijker de smaak 'gedeconstruct'.
iemand een idee? (behalve dat 't vast een sherrybommetje is)

ben vooral blij met een age statement + 48%, waar glengoyne toch al vaker rond de 40-42% gaat zitten.

edit: m'n eerste fles glengoyne na de wijziging van de huisstijl. het ziet er allemaal wel blits (en glimmend) uit, maar ik mis het ovale label toch wel een beetje...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gnj_jXLXp_aggmSDf_bD2iljKrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjpk11AsjoLQSCzcoZVm7LTs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door dyrc op 17-05-2022 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Glengoyne 15 nog niet vaak tegen gekomen, maar Glengoyne kan geen misser zijn denk ik zo.

[ Voor 40% gewijzigd door Jthem op 17-05-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 22:26

dijkmane

biertje ?

Had weer ruimte op de plank voor een nieuwe fles.
Was een paar dagen in Leeuwarden, een echte aanrader daar is Drankenspeciaalzaak Jelle

Wat een enorme keuze in bieren en Whisky's( maar ook wijnen en meer)
echt top.

kwam deze tegen en omdat ik vaak een sherry cask wel lekker vind, kan dit alleen maar goed zijn.

Lindores Abbey 2018 The Exclusive Cask

Afbeeldingslocatie: https://static.whiskybase.com/storage/whiskies/2/0/9499/369209-big.jpg

collectie dus uitgebreid met een...

[ Voor 5% gewijzigd door dijkmane op 17-05-2022 18:49 ]

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Filmtip: The Angels' Share, zaterdag 21 mei, NPO2, 00:03 - 01:40 uur (dus eigenlijk vrijdagavond laat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Kom er niet zo wijs uit met zoeken, aangezien ik zo bang ben voor het teveel rokerig, maar de hp 15 vind ik wel lekker en de hp van Gordon Macphail ook.

Nu twijfel ik voor de Highland Park 15 of de hp cask strength. Hoeveel verschil aan rook zou dat zijn of welke zou " lekkerder " zijn hp15 of cask strength?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
De CS vind ik heerlijk, maar juist omdat ie wat jonger is en dat beetje rook juist meer op de voorgrond staat. Ik stel me voor dat alleen daarom de 15yo door z'n leeftijd al een minder intense turfsmaak en geur zal hebben.

Ik houd dan geen rekening met eventuele batch variaties qua ratios geturfde vs ongeturfde mout. Dat zal een kwestie van proeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

frank.. schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:48:
[...]

Zojuist de Mannochmore 11 yo van Van Wees opengetrokken. Normaal ben ik meer van de rokerige whisky's maar deze is echt heerlijk. Vol en fris van smaak, vanille en ook veel fruit (pruimen?). De nasmaak blijft ook lekker in je mond plakken. Echt een aanrader en goed betaalbaar.

Volgens mij had ik ergens gelezen dat Mannochmore een onderdeel is van de blend van jonnie walker. Echt bijna misdadig om dit spul in een blend als JW te gooien. 8)7
Mooi dat je een goeie Mannochmore hebt gevonden, normaal is het inderdaad een Diageo blend filler en niet heel bijzonder. Ik heb zelf de Flora&Fauna serie compleet met wat er nu op de markt is, en de Mannochmore is één van de minste uit de reeks, samen met Glenlossie en Glen Spey enz.

De enige manier om een officiele bottling te krijgen van Mannochmore is F&F. Leuke niche releases van Diageo. Wel iets te duur voor wat het is maar niet zo enorm schunnig. Nog een beetje onder de radar.

Prima whisky maar niks bijzonders. Zo zie je maar weer dat de indie bottlers soms echt mooie pareltjes weten te vinden!

[ Voor 8% gewijzigd door mace op 19-05-2022 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik zal binnenkort eens wat foto's posten van mijn recente aanwinsten. :) De whiskey uit Ierland is ook binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Vandaag een fettercairn 16 op chocolate malted barley geproefd.

Wat een gevaarlijke whisky is dat. Heel zacht, genoeg diepgang om er de hele avond mee te zitten maar ook weer zo "makkelijk" dat je het ene na het andere drammetje inschenkt.

Helaas is de Fettercairn uit mijn geboortejaar (1989) van kutkwaliteit en niet te zuipen :+ Ach ja, leuk voor de collectie zeggen we dan maar.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Bambi105 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:22:
De CS vind ik heerlijk, maar juist omdat ie wat jonger is en dat beetje rook juist meer op de voorgrond staat. Ik stel me voor dat alleen daarom de 15yo door z'n leeftijd al een minder intense turfsmaak en geur zal hebben.

Ik houd dan geen rekening met eventuele batch variaties qua ratios geturfde vs ongeturfde mout. Dat zal een kwestie van proeven worden.
Ja en bij mij is juist de turfsmaak op lage intensiteit juist enorm gewaardeerd haha
Dus toch gelukkig diverse smaken en keuzes alleen om net de juiste hoeveelheid te vinden is steeds uitdagend🙈. Heb hem tot nu toe bij 2 gevonden die ik dus heerlijk vind met hele lichte turf/rook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3oQRf0flCsjrbD1MVq9UwyAgZk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Sn7xt39EaNO82GQDrwO87jWk.webp?f=user_large
Net sinds maanden weer bij de makro geweest en de HP Valnut was in de opruiming(33 inc). Ik had deze al een keer gehad en vond hem erg lekker dus was aangenaam verrast dat die nu 2 keer zo goedkoop was als toen.
Hopelijk volgende maand weer eens alle whisky in er aanbieding bij de makro. Dan wil ik HP18 ook weer halen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:17
Onlangs 2 nieuwe whisky's gekocht om eens iets anders te proberen. Meestal ben ik wel van een sterke turf en rook smaak/geur. Nu eens de andere kant op gegaan.

- Macallan 12 Year Triple Cask
Erg zacht van smaak, zoet, vanille, beetje zurig erdoor. Erg lekker maar voor wat mij betreft geen 65 euro waard.

- Jura Rum Cask Edition
Gekocht in Engeland en is hier lastig verkrijgbaar. Ook een soepele zoete whisky waar ik best wat kokosnoot en vanille in proef. Door de rum vaten proef en ruik je de rum ook erg goed. Voor minder dan 30 euro gekocht, zeker goed te drinken.

Deze 2 drink ik veel sneller weg dan bijvoorbeeld een Ardbeg, Laphroaig of een Talisker. Het rokerige kan ik in de winter meer waarderen, deze wat meer in de zomer.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Honesty schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:21:
Hopelijk volgende maand weer eens alle whisky in er aanbieding bij de makro. Dan wil ik HP18 ook weer halen.
Ik heb me al een tijd geleden voorgenomen een HP18 mee te nemen als hij onder de €100 is. Ben benieuwd of dat ooit weer eens gaat lukken. Ik vermoed dat ik die grens moet gaan bijstellen...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

dreamscape schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:25:
[...]

Ik heb me al een tijd geleden voorgenomen een HP18 mee te nemen als hij onder de €100 is. Ben benieuwd of dat ooit weer eens gaat lukken. Ik vermoed dat ik die grens moet gaan bijstellen...
Ja klopt jaren geleden dronk ik de 18 als standaard en tegenwoordig moet je zoeken om hem onder de 100 vinden. Bij de makro is die nu 109 ex btw bij 25% korting zou je het redden maar meestal is het maar 20% korting dan kom je ook nog een beetje boven de 100 uit. Merk wel dat het assortiment steeds beperkter wordt bij de makro. Ardbeg uigeadail zag ik wel staan voor onder de 50 euro maar is niet mijn smaak.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainscrewer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-06 18:59
Mijn vader drinkt graag whiskey. Waar hij voorheen vooral Glen Talloch ( :+ ) dronk heb ik hem de afgelopen jaren een paar Single Malts cadeau gedaan (o.a. na mijn vakanties in Ierland en Schotland), denk hierbij aan Lagavulin 16, Oban 14, Glen Scotia Campbeltown, Bushmills Distillery Reserve, Clonakilty.

Nu gaat hij begin juni met pensioen en zou ik hem graag een mooie fles cadeau willen doen. Hij houdt wel heel erg van het 'rokerige' heb ik de afgelopen jaren vaak gehoord. Wat zou een mooi cadeau voor hem zijn? Hebben jullie suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Iemand ervaring met de Highland Park 18 (reguliere 43%) en Highland Park 18 dark 46%?

Welke van de 2 is "beter"? Komen ze beetje overeen met de Highland Park 15 of niet ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:16
Brainscrewer schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:21:
Mijn vader drinkt graag whiskey. Waar hij voorheen vooral Glen Talloch ( :+ ) dronk heb ik hem de afgelopen jaren een paar Single Malts cadeau gedaan (o.a. na mijn vakanties in Ierland en Schotland), denk hierbij aan Lagavulin 16, Oban 14, Glen Scotia Campbeltown, Bushmills Distillery Reserve, Clonakilty.

Nu gaat hij begin juni met pensioen en zou ik hem graag een mooie fles cadeau willen doen. Hij houdt wel heel erg van het 'rokerige' heb ik de afgelopen jaren vaak gehoord. Wat zou een mooi cadeau voor hem zijn? Hebben jullie suggesties?
Als hij van rokerig houd en je iets speciaals wilt doen... Kijk of je ergens een Octomore kan vinden. Zijn er op bourbon vaten (de *.1 aanduiding) en varianten gerijpt op bourbon en daarna gefinished op andere soorten vaten. Je gaat al wel snel over de €100 en richting de €200. Anders een leuke Port Charlotte (van zelfde distilleerderij, en ook lekker rokerig). Derde optie, een Kilchoman Loch Gorm of Sanaig. Zijn iets vriendelijker qua prijs, maar nog steeds lekker.

Edit: nog een ander idee... Bestel een paar samples van rokerige whisky's in diverse prijsklasses op whiskysite.nl, en koop daarna degene die hij het lekkerst vond

[ Voor 6% gewijzigd door Bucephalus op 25-05-2022 17:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
@Brainscrewer ben het heel erg eens met <knip> Nick ivm nickchange verwijderd.. Samples halen van een paar rokerige toppers gaat je erg helpen, tenzij je zelf niet van turfrook houdt.

Wat is je budget eigenlijk? Dat is wel bepalend voor de tips die we kunnen geven.

Je kan een paar verschillende kanten op:

Single cask/vreemde/beperkte editie van een Indie botteling, zoals een Compass Box Peat Monster Arcana, een sherried Caol Ila van bijv. James Eadie of een Williamson (Laphroaig), Lochindaal, of Ballechin van bijv Van Wees.

Bekend, makkelijk(er) verkrijgbaar en oud: Talisker 18, Lagavulin Distillers Edition (vaak 16 jaar, om en nabij) of Ledaig 18.

Of je gaat voor een zeer toegankelijke, betaalbare zoals Port Charlotte 10, Ledaig 10, Laphroaig Lore, Lagavulin 8, Bowmore Vaults ed #1, Longrow Peated, bijv.

Nogmaals, het is sterk afhankelijk van je budget, maar ook van de mate van avontuur dat je wilt aangaan. Sowieso een leuke aanschaf, laat je weten wat het wordt?

[ Voor 2% gewijzigd door Ardana op 04-11-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Bucephalus schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:56:
[...]

Als hij van rokerig houd en je iets speciaals wilt doen... Kijk of je ergens een Octomore kan vinden. Zijn er op bourbon vaten (de *.1 aanduiding) en varianten gerijpt op bourbon en daarna gefinished op andere soorten vaten. Je gaat al wel snel over de €100 en richting de €200. Anders een leuke Port Charlotte (van zelfde distilleerderij, en ook lekker rokerig). Derde optie, een Kilchoman Loch Gorm of Sanaig. Zijn iets vriendelijker qua prijs, maar nog steeds lekker.

Edit: nog een ander idee... Bestel een paar samples van rokerige whisky's in diverse prijsklasses op whiskysite.nl, en koop daarna degene die hij het lekkerst vond
Ik vind het idee om een aantal samples te proberen erg goed. Het idee om gelijk maar voor de octomore te gaan vind ik minder geslaagd. Octomore is echt een klap in je gezicht, en je moet een echte peathead zijn om hem te waarderen.

"Oh je houdt wel van een beetje rook? Hier heb je de meest rokerige whisky die er te krijgen is!" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Hahaha indd @mace zou flinke gok zijn meteen zo extreme rook 💨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
mace schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 08:59:
[...]

Ik vind het idee om een aantal samples te proberen erg goed. Het idee om gelijk maar voor de octomore te gaan vind ik minder geslaagd. Octomore is echt een klap in je gezicht, en je moet een echte peathead zijn om hem te waarderen.

"Oh je houdt wel van een beetje rook? Hier heb je de meest rokerige whisky die er te krijgen is!" :+
Ach, de rook is bij sommige octomores helemaal niet zo "in your face" als dat je zou verwachten van de ppm die er op staat. Een lagavulin 8 vond ik wat meer in your face dan de 11.2 bijvoorbeeld. Juist degene met een mooie finish hebben wat subtielere (is relatief natuurlijk) rook/peat en meer nuance met andere invloeden naast de rook/peat is mijn beleving.
Maar goed, ik ben wel een peathead, dus mijn mening is wellicht iets gekleurd 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grindtegel
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 17:18
Mooie fles en rook maar niet te extreem?

Lagavulin Distiller's Edition all the way.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 09:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tqZbYG-k0TbJv-t3DAbIGrgtCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5PMP0tR0YnP5ZTnbFmCxBoW.jpg?f=fotoalbum_large

weer eens tijd om van mijn home-barrelchip-aged-elcheapo-whiskey te genieten. smaakt wonderbaarlijk goed 🥃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Bambi105 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:27:
@Brainscrewer , Lagavulin Distillers Edition (vaak 16 jaar, om en nabij)
Goede tip alleen omdat lagavullin zijn voorraad niet op orde heeft zijn ze tegenwoordig nog maar 15 jaar oud.
Staat wel mooi een jaartal op dus een leuk idee voor een pensionering. Zal zeker een fles pakken uit 2022 en ook dit jaartal op het etiket.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainscrewer
Bucephalus schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:56:
[...]
De pensionering is volgende maand al, dus wat wordt een beetje kort dag om nog allemaal samples in te gaan slaan O-) . Verklapt ook een beetje dat er een cadeau aan komt.
Bambi105 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:27:

Wat is je budget eigenlijk? Dat is wel bepalend voor de tips die we kunnen geven.

Nogmaals, het is sterk afhankelijk van je budget, maar ook van de mate van avontuur dat je wilt aangaan. Sowieso een leuke aanschaf, laat je weten wat het wordt?
Het budget is tussen de 75 en 100 euro. Volgens mij kun je daar wel een mooie fles van halen. Ik ben zeker van plan om jullie op de hoogte te houden!
Grindtegel schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:05:
Mooie fles en rook maar niet te extreem?

Lagavulin Distiller's Edition all the way.
Ik kan hier online alleen maar de 2021 variant van kopen? Hij gaat in 2022 met pensioen, dan zou 2022 wel zo leuk zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Brainscrewer schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:20:
Ik kan hier online alleen maar de 2021 variant van kopen? Hij gaat in 2022 met pensioen, dan zou 2022 wel zo leuk zijn natuurlijk.
Dan moet je wachten tot de 2022 uitkomt. Meestal in het najaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Vandaag een Old Particular Orkney 12 gekocht voor 60,- beetje bij toeval in slijter tegen deze fles aangelopen. Erg benieuwd naar deze "Highland Park".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fb_km_vrcvVP8paqmjcER2pZAYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gyNZqg032omn0LswFFX9g4DN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Jthem op 27-05-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
Brainscrewer schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:21:

Wat is je budget?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brainscrewer
Zie hierboven, tussen de 75 en 100 euro :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
@Brainscrewer

Voor je budget zou ik de volgende whiskies aanraden:

De nieuwe Ardnamurchan Cask Strength 2022.
- ik ben er enthousiast over, reviewers als bij Dramface zijn er enthousiast over en wie ik ook spreek is enthousiast. Adelphi en Ardnamurchan zijn nog in opbouwfase, dus hoewel deze vintage nooit meer te koop is later, zal je pa desgewenst kunnen uitkijken om iets vergelijkbaars te vinden indertijd.

Kilchoman Loch Gorm 2022.
- immens geconcentreerde whisky, alles doen ze in huis, zo veel mogelijk lokaal, small batch, met veel turf maar ook sherryvat invloeden. Die van vorig jaar was heerlijk en whiskybase scoort die van dit jaar ook hoog.

Rock Island 21yo
- niet eenvoudig te krijgen, oud maar betaalbaar en een prachtig gebalanceerd product met niet alleen rook maar ook de ziltigheid in de hoofdrol. Kilchoman en Ardna kunnen het gevecht aan ermee, maar deze Rock Island is tenminste 2x zo oud en was toen hij nog Rock Oyster heette (en maar 18 was) een van de lekkerste whiskies die ik kende.

Wacht nog heeeeeeeeeeeel ff (weet niet hoe lang) en de nieuwe Special Releases van Diageo komen uit. Hier zit ook een Laga 12 bij die ongetwijfeld hoge ogen gaat gooien, maar ook wel 20 a 40 eu boven je budget gaat liggen.

Godspeed!

[ Voor 2% gewijzigd door Bambi105 op 27-05-2022 23:38 . Reden: leesbaarheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonger
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:39
Jthem schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:05:
Is nu bij G&G weer 126€ met klantenkorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja super indd...dat is enigszins nog te doen...vond die vorige stijging echt te extreem. Toevallig bij Gall die old particular Orkney 12 gekocht (eigenlijk Highland park) en vandaag morgen komt me Highland park 18 dark viking binnen via D12. Was in aanbieding en had nog 25 euro korting dus vond dat wel mooie korting bij elkaar. Nu ben ik voor een maand weer uitgep**pt

[ Voor 8% gewijzigd door Jthem op 30-05-2022 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
weer een leuke fles gevonden, keertje wat anders dan op een sherryvat (tokaji is een hongaarse zoete dessertwijn, en moine is de peated variant van bunnahabhain).
combinatie peat/zoet, ben benieuwd
als ze m een weekje langer hadden laten liggen was het 18yo, dat vind ik ergens toch wel zonde, al zal t voor de smaak niks uitgemaakt hebben (2-2-2004 tm 24-1-2022)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zrl51LSaLnCts4XV69-CjUVclxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/reypkzG7ngHU5zE9h6mi23MT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door dyrc op 02-06-2022 16:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pariah86
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-06 17:06
Grote Four Roses fan. Waarschijnlijk mijn voorlaatste drammetje van deze topper.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w2IkpWF.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Gisteren kon ik weer sinds jaren naar The Malt Vault in Utrecht. Het is prijzig, maar hun selectie is eclectisch en vol pareltjes. Ik kon twee drams van mijn wensenlijstje halen:

2012 Islay Barley van Bruichladdich & Cotswolds Sherry Cask.

Beiden waren krachtig, maar zeer verschillend. De Cotswolds begint met een frisse, tropische vruchten geur (vooral banaan) en pas later komt de intense sherry. Oloroso en PX vaten zijn gebruikt voor deze jonge whisky en dat is te merken. Gek genoeg is de whisky niet volstrekt overlopen door sherry. Er is een balans tussen het frisse distillaat en het rode fruit dat me deed denken aan het vateffect van Edradour. Het verschil is dat Edradour een heel ander distillaat heeft, met een rauwer randje, niet zo fris en fruitig, maar juist voller, vetter, licht bitter.

De Islay Barley 2012 was een eye opener. Ik dacht dat Bruichladdich geen turf gebruikte, maar toch was er het kleinste beetje turfrook op de neus, met veel mout en een beetje ziltigheid. Mijn eerste gedachte was, springbank 10! De smaak ging heel erg gelijk op met de neus, zo vol bourbon, nog steeds vettig met iets gefermenteerds dat me deed denken aan een 100% folle blanche Armagnac die ik heb staan. Dat fruitige wat niet echt hoort bij whisky, maar dan toch de brood/mouttonen die hem binnen het whiskyspectrum houden.

Ik was zeker niet teleurgesteld met deze ingetogen proeverij van twee eenvoudig vindbare, ca. 60-70 eu kostende toppers, met Bruichladdich als krappe winnaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Voor degene die nog iets bijzonders zoekt, hoewel, hij is wel bekend, maar volgens mij krijg je deze solisten niet meer vaak voor een gunstige prijs:
https://www.whiskysite.nl...barrique-070-ltr-563.html
Ik heb deze in ieder geval al een tijd niet meer onder de 150 euro gezien (of ik heb niet goed gekeken) en hij is normaliter duurder dan de Sherry. Kijk maar niet naar de PX/Fino/andere casks :'(

Smaken verschillen, maar ik kan uit ervaring vertellen dat dit een zeer rijke, volle whisky is. Nog meer verschillende smaken dan de Solist Sherry Cask. Zeker een aanrader die Vinho Barrique, zeker als je houdt van double cask matured whisky's, want zo smaakt deze een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:11

Secsytime

Automagisch

Deathchant schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:30:
Voor degene die nog iets bijzonders zoekt, hoewel, hij is wel bekend, maar volgens mij krijg je deze solisten niet meer vaak voor een gunstige prijs:
https://www.whiskysite.nl...barrique-070-ltr-563.html
Ik heb deze in ieder geval al een tijd niet meer onder de 150 euro gezien (of ik heb niet goed gekeken) en hij is normaliter duurder dan de Sherry. Kijk maar niet naar de PX/Fino/andere casks :'(

Smaken verschillen, maar ik kan uit ervaring vertellen dat dit een zeer rijke, volle whisky is. Nog meer verschillende smaken dan de Solist Sherry Cask. Zeker een aanrader die Vinho Barrique, zeker als je houdt van double cask matured whisky's, want zo smaakt deze een beetje.
Goede whisky inderdaad, maar werd wel enorm gehyped..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Zag hem ook inderdaad en lijkt me ook goede prijs, ben het in overweging aan nemen voor over paar weekjes weer als volgend flesje. Goede prijs dat zeker tegenover elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 19:52
Vraagje! Wellicht wordt deze niet geheel gewaardeerd want whisky is om te drinken, maarrr.. :P Ik heb een jaar of 6-7 geleden een fles Hibiki 12 gekocht met de intentie deze ooit op te drinken. Deze fles was toen al moeilijk aan te komen en ik vond het toen zonde om deze zomaar open te maken. Je raadt het al, jaren later staat deze fles er nog steeds :D Ik heb uit nieuwsgierigheid ooit een glaasje besteld in een restaurant en ja, lekkere whisky maar niet €600-700 lekker. Ik zou mijn fles dus willen verkopen, maar waar doe je dat? Zijn er een beetje actieve (betrouwbare) marktplaatsen?

Om die reden heb ik trouwens ook nog een fles GlenDronach Revival 15 uit 2015 (die volgens dit artikel 20 jaar oud is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bucephalus
Lunaticc schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:19:
.......
Zijn er een beetje actieve (betrouwbare) marktplaatsen?
Catawiki (veiling, als je er snel vanaf wilt) of whiskybase (zelf verkoopprijs bepalen, kan even duren voordat je de fles kwijt bent).
Wellicht zijn er nog andere, maar deze ken ik.
Je kan ook bij een goede slijter binnenlopen en vragen wat hun er voor geven
Pagina: 1 ... 42 ... 78 Laatste