@
Jthem Ik wil nog wel een duit in het zakje doen, zeker na een weekendje whisky's proeven en politiek l*llen met vrienden.
Op tafel stond een Linkwood 12 van Van Wees van 2021, met als tegenhangers de Kingsbarns Dream to Dram en de Linkwood 11 van WIN 2020. Een van mijn maten nam ook zijn Lagavulin 12 SR 2021 mee, maar daar heb ik eerder wat over geschreven (overheerlijk! duur!).
De
Linkwood 12 was een eye-opener, zo fris en bloemig, met genoeg body om een volle smaak en lange nasmaak te geven. Weinig karamel of noten, zoals je verwacht van een Speysider, maar juist veel meer gras, boter, bloemen en naar mijn mening ook lichte curry smaak (bizar maar waar). De prijs bij van Wees is onverslaanbaar voor zo'n lekkere Speysider die smaakt als een top Lowlander.
De
Kingsbarns is een jonge Lowlander met een heel vergelijkbaar palet, maar de frissigheid is net wat minder en wordt ingeruild voor lichte rook (geen turf) en lichte bosbossen/aardbei tinten, mogelijk door het feit dat het een STR cask maturatie heeft gehad. Ook proef je in vergelijking met de Linkwood 12 dat Kingsbarns jonger is, met meer lijm-tonen, lichte ethanol en een kortere nasmaak. Een erg lekkere whisky, maar ik verkies de Linkwood 12 boven de Dream to Dram, zeker gezien de prijzen praktisch gelijk zijn.
De
Linkwood 11 van WIN is een vatsterkte whisky die op een brandyvat heeft gelegen op het einde van de maturatie. Brandy, dus mogelijk cognac, armagnac of een minder bekende brandewijn. De kans dat het cognac is, is klein, anders hadden ze dat wel gezegd als reclame. De Linkwood 11 blaast beide voorgangers volledig uit het water wat mij betreft, maar heeft wel tijd nodig en water. Als je wat langer de tijd hebt, geeft deze Linkwood veel meer intens gras, fruit, frisheid, boter en een enorm lange nasmaak. Hij is voller dan de Linkwood 12, deels door de vatsterkte, maar de invloed van de brandycask is merkbaar als een soort sherry cask finish met druiven, lichte bosbessen en een zweem van wat donkerder fruit (pruimen, kersen, bramen). Mijn maten verkozen de Linkwood 12 van Van Wees en als ik iets moest kiezen om gewoon lekker weg te drinken (een zogenaamde "quaffable" whisky) dan zou ik ook voor de Van Wees gaan.
Een paar posts terug had ik het over de Laudale 12 (Linkwood) van Adelphi en gravend in mijn geheugen kwam die dichterbij de 11yo van WIN, maar was de Adelphi nog voller, fruitiger, meer gebalanceerd en authentiek dan de WIN. Maar gezien Adelphi prijzen hanteert die altijd +50% zijn dan hun concurrenten, ben ik heel tevreden met Van Wees en WIN.