[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 41 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:31
Welkom Ankona, succes met teruglezen 😉 en let maar op voor je het weet kleeft er iedere maand wel een fles aan de handjes haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:17
fender89 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 07:48:
D12 heeft vandaag een mooie combi deal
3 flessen , 100eu (talisker , kilchoman en oban)

De kilchoman heb ik reeds open staan. Bevalt goed ! De andere 2 ken ik (nog) niet ;) ...
Ik zag hem ook net verschijnen!
Van wat ik me herinner vond ik de Oban ook lekker en deze specifieke Talisker staat op m'n wishlist.

Kilchoman nog niet eerder gehad, maar de omschrijving lijkt prima. Denk dat ik vanavond maar een bestelling ga plaatsen.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:06
Jthem schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:39:
Bedankt voor het aanbod, erg aardig, ik ben me nog even aan bedenken wat wijsheid is.

Heb meestal 1 flesje rond de 100-150 euro open en 1 goedkopere, zoek eigenlijk een heerlijke oude whisky om lekker open te hebben en langer open te hebben staan. Nu bij whiskysite die 10% is natuurlijk aantrekkelijk.

Moet bekennen de signatory die ik nu open heb is ook heerlijk dus ook aan bedenken om oudere signatory te pakken.
Waarom zoek je een oude whisky specifiek? Koop gewoon een sample setje bij De Helm, Drambo of elke andere slijter die ze aanbiedt en koop wat je lekker vindt.

Specifiek naar een "oude" whisky zoeken "omdat hij oud is" vind ik persoonlijk een beetje overdreven. 9 van de 10 mensen die de fles zien denken: "Ah, whisky, ok".

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:25

Honesty

kattenneus!

KillaZ schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:13:
[...]

Waarom zoek je een oude whisky specifiek? Koop gewoon een sample setje bij De Helm, Drambo of elke andere slijter die ze aanbiedt en koop wat je lekker vindt.

Specifiek naar een "oude" whisky zoeken "omdat hij oud is" vind ik persoonlijk een beetje overdreven. 9 van de 10 mensen die de fles zien denken: "Ah, whisky, ok".
Ik doe persoonlijk:whisky's die ik lekker vind wil ik ook best wel een oudere of een speciale botteling van kopen. Alleen naar de age kijken heeft weinig nut omdat de ene veel lekkerder is dan de andere, wat ook peroonlijk is.
Ook weleens voor een 'prikkie' een grain gekocht van 20 jaar oud en die was het ook niet. Ik vind het leuker om horizontaal te proeven en van een whisky de verschillen te ontdekken tussen de 18 en de 12 om er achter te komen dat dat verschil in kwaliteit kleiner is tussen het zelfde merk dan alleen de leeftijd.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Honesty schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:44:
[...]

Ik doe persoonlijk:whisky's die ik lekker vind wil ik ook best wel een oudere of een speciale botteling van kopen. Alleen naar de age kijken heeft weinig nut omdat de ene veel lekkerder is dan de andere, wat ook peroonlijk is.
Ook weleens voor een 'prikkie' een grain gekocht van 20 jaar oud en die was het ook niet. Ik vind het leuker om horizontaal te proeven en van een whisky de verschillen te ontdekken tussen de 18 en de 12 om er achter te komen dat dat verschil in kwaliteit kleiner is tussen het zelfde merk dan alleen de leeftijd.
Dat is alweer iets anders, dan heb je bijvoorbeeld een 8 jaar oude Caol Ila en ben je benieuwd hoe de 12 is.

Hier zie ik iemand die per se een oude fles in zijn kast wil hebben en dan naar een 30 jaar oude Grain kijkt terwijl hij nog nooit een Grain heeft gehad. Dat is gewoon zonde van je geld.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 12:15
Ankona schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:00:
Leuk, een whisk(e)y topic. Ik ben dus totaal beginner (wel eens een fles Johny Walker red label gekocht..)
Ik vind het lekker maar echt doorpakken is er nooit van gekomen. Pas dus ook maar eens een Black label en een (ongehinderd door kennis van zaken) diversiteit aan kleine (5cl) flesjes gekocht van merken en streken die mij (nog) niets zeggen.

Ik krijg nu steeds meer dorst maar ga dit topic dus zeker eens goed doorlezen als ik tijd heb (ben nu formeel aan het werk)
Mooi @Ankona, altijd goed om meer geïnteresseerden hier te zien. Proost!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:50:
[...]

Hier zie ik iemand die per se een oude fles in zijn kast wil hebben en dan naar een 30 jaar oude Grain kijkt terwijl hij nog nooit een Grain heeft gehad. Dat is gewoon zonde van je geld.
Ai, niet met zo precieze woorden... Maar heb zowat van alles in de kast staan en merk dat ik oudere whisky's ook erg kan waarderen. Heb veel jongere whisky's van de oudere staan of wil er de oudere van. Besef door jullie wel dat graan compleet anders is en dat heeft me doen besluiten om dat niet te doen. Maar juist eerder weer naar Signatory hoek gedreven heeft.

Alleen soms komen mijn post er anders uit dan ze weer bedoeld zijn geloof ik of ik moet gaan stoppen met posten🤭 haha...

Maar inslaan van whisky en drinken ervan blijft een mooie hobby

[ Voor 4% gewijzigd door Jthem op 07-04-2022 11:41 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bambi105
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kguRjLtQFJYh62yv5VQnew0IzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7sZCDmIlR3bGCRlAQoE7VDwh.jpg?f=fotoalbum_large

Het zit er bijna op in de Gascogne. Niet alleen heb ik nog een paar lekkere Vintages kunnen proeven bij Chateau de Millet (zie whiskyfun.com van afgelopen zondag) maar ook een bezoek gebracht aan het huis Samalens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbgUUPgY1OHNOgGkITqkF3KFFL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfEOwbUx22Yyw1y2zCOxS72O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqCSxCfxr6RHEhgmP-pYGfZptns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TtGCAZVy33iiKc1kJgvKKO4j.jpg?f=fotoalbum_large

Vanwege het laagseizoen werd ik als enige spontaan rondgeleid door de distilleerderij en de 'kelders'. Daar leerde ik dat ze niet alleen armagnac, maar ook whiskey distilleren! Dit doen ze in oude pot stills origineel bestemd voor cognac. De whisky heet Tchankat, nog onbekend op whiskybase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3Xnd0xvDnZhfIMWjUUF8iGxTu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yfa7qBhfvfaSXhUmpTgqpYwH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwZfiohpL3-TQmql_2LR03wrvTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IAKfHTvXG5BMdpf2kLFPgfOX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rN5DarzP2OLwQAAn_5x2A3kjNoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XgPgi7FCwHCEDGQ2MDw2myxh.jpg?f=fotoalbum_large

Ze maken een jonge (3-4 jaar oude) bourbon-achtige whiskey met een 'mash bill' van 80% mais en 10+10% gerst en rogge, die 2 keer door de pot stills gaat. Ze kiezen voor een hele brede 'middle cut', wat betekent dat ze niet alleen het soepele, zachte, ronde distillaat in het eindproduct nemen, maar ook de vluchtigere delen die wat rauwere, intensere (en in slechte gevallen onplezante) smaakpatronen kunnen opleveren. Springbank, Edradour en Mortlach hebben hier bij hun whisky ook een handje van.

De whisky gaat dus tenminste 3 jaar op vat, maar in dit geval op charred first fill rode wijn (Merlot) barriques van 400 liter, Frans eikenhout en bijna 'virgin' te beschouwen omdat de rode wijn maar maanden tot ca. een jaar op de vaten lag.

Het eindresultaat is uitermate interessant maar vooral heerlijk! Een beetje jong, maar niet ethanol-ig, vooral heel fruitig (tropisch, gras, bloemen), intens voor 43%, met peperige tonen die ik niet herken van bourbon en me meer aan Schotse whisky doen denken of rogge whiskey. Heel afwijkend van wat ik ken en een leuke nieuwe ervaring qua whiskey. Er is praktisch niet aan te komen omdat ze pas net bestaan, maar na deze eerste batch van ca. 2000 flessen, wordt een volgende grotere editie gemaakt alsook een cask strength versie en, wat mij betreft zeer interessant, een peated versie!

Deze distilleerderij ga ik in de gaten houden, want dit kan heel leuk worden. Zeker de beste Franse whiskey die ik gedronken heb! Ik heb er ook een cask strength armagnac uit '92 van het merk Gimet gehaald met een buitengewoon mooi palet van sherryfruit (bosvruchten, pruimen) en licht gezouten karamel.

Ik kan de Gascogne aan iedere Malternative fan aanraden, wat een genot en voorrecht om zulke oude distillaten nog te kunnen drinken en nieuwe whiskey te kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Dat moment dat je even lekker gaat zitten voor een glas imperial en je het allerlaatste stukje kurk terug vindt in je mond..... :(

De kurk was al afgebroken toen we de fles openden. Met veel precisie de kurk eruit gekregen (zal helemaal vastgekoekt aan de hals), maar 1 klein stukje bleef in de fles over. Die avond dacht ik nog: "Even door de zeef en klaar". Helemaal vergeten toen ik gisteren mijn 2e glas wilde nemen :+

Dus helaas, geen proefnotities van gisteravond, was er ook meteen klaar mee 8)7

@Bambi105 Mooi bezoek! Mijn ervaring met Franse whisky is echt heel slecht, dus ik hoop dat dit een stuk beter in de markt gezet wordt. :)

[ Voor 14% gewijzigd door KillaZ op 08-04-2022 08:36 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
fender89 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 07:48:
D12 heeft vandaag een mooie combi deal
3 flessen , 100eu (talisker , kilchoman en oban)

De kilchoman heb ik reeds open staan. Bevalt goed ! De andere 2 ken ik (nog) niet ;) ...
Ik zag 'm ook ja. Kilchoman stond al op m'n wishlist, dus de set maar meteen besteld, vergezeld van nog wat flesjes. Kan weer een weekje vooruit :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:38:
[...]

Ai, niet met zo precieze woorden... Maar heb zowat van alles in de kast staan en merk dat ik oudere whisky's ook erg kan waarderen. Heb veel jongere whisky's van de oudere staan of wil er de oudere van. Besef door jullie wel dat graan compleet anders is en dat heeft me doen besluiten om dat niet te doen. Maar juist eerder weer naar Signatory hoek gedreven heeft.

Alleen soms komen mijn post er anders uit dan ze weer bedoeld zijn geloof ik of ik moet gaan stoppen met posten🤭 haha...

Maar inslaan van whisky en drinken ervan blijft een mooie hobby
Je hoeft zeker niet te stoppen met posten hoor ;)
Ik zou zelf ook niet zo snel zoveel geld uitgeven aan iets wat ik nog niet echt ken, en dan zeker Grains want de smaak is toch wel wat aparters. Dan kun je beter wat samples proberen en dán een grote fles kopen. Then again moet natuurlijk iedereen zelf weten wat/hoeveel ie uitgeeft aan z'n drankhobby. Als je er maar van geniet, en niet koopt puur om te kopen.

Alhoewel, slightly offtopic, ik ken personen die mijns inziens "koopziek" zijn. Wat kenmerkend is, is dat ze voor zichzelf altijd een constructie in hun hoofd hebben, die het zo maakt dat ze denken in-control te zijn door zichzelf een maandelijks budget in te plannen. Ze zeggen dan vaak zoiets als "deze maand heb ik x-geld te besteden aan whisky" of "er is plek voor 1 jonge en 1 oude whisky" en zo wordt die constructie steeds aangepast met nieuwe redenaties om dan toch maar die 2 dure flessen te kunnen rechtvaardigen. "Maar ik blijf binnen budget" of "nee deze maand heb ik meer uitgegeven, dus nu sla ik een maandje over" behoren dan ook tot de red-flags die ze dan gebruiken om de maand daarna weer die adrenaline van de koopdrang te gunnen.
Deze personen doen het voor de thrill of buying, maar al snel gaat de glans er vanaf. Dus tja, blijven kopen, ookal leg je jezelf kaders op, is toch geld uit blijven geven.

Dus als je dan ook herhaaldelijk post wat je op zo'n korte tijd allemaal koopt whisky, en dan in bovenstaand voorbeeld "bereid" was om veel geld uit te geven aan de onbekende grain, en je dan meteen switcht naar de andere optie omdat de grain misschien toch niet zo'n goed idee is, dan moet ik toch ook bekennen dat ik dan denk "moet dat geld dan perse op ofzo?"
Werkt dat dan ook zo bij jou of werkt dat anders? Not judging, just asking ;) Overigens, ben je geen enkel antwoord verschuldigd ofzo ;)

Maar hey, als dat toch je ding is, is dat natuurlijk ook prima. Iedereen geniet op een andere manier he. Ik hou je in ieder geval niet tegen om die dure grain te kopen of die Signatory. Het is alleen dat als je echt iets goeds wilt hebben (want je legt het hier bij ons in de week of je het moet doen of niet), dan is het wel veel geld om in 1x uit te geven voor een redelijk specifieke taste. Dan kun je idd beter een sample proberen en dán te kopen mocht je em lekker vinden. Dat is overigens beredeneerd vanuit smaak.
Ik weet natuurlijk niet wat jouw criteria is van een bevredigende aankoop. Voor hetzelfde geldt komt de smaak bij jou pas op de tweede plaats en gaat het zich je er voornamelijk om om je kast gevuld te krijgen of om te verzamelen, ik zeg maar wat he.

Dus stop vooral niet met vragen of posten ;) Ervaringen uitwisselen is wel van toegevoegde waarde, ookal is smaak subjectief.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Haha thnx,

Euhm koopziek niet maar zit wel aan mijn patroon van X aantal flessen. Maar 1 voordeel bij mij is dat als mijn kast vol is ook echt niks komt...dus grens is er bij mij wel (gelukkig)

Ik heb besteld en was nog de Craigellachie Hb( van afgelopen maand die in aanbieding was)en verder vandaag leuke fles cadeau gekregen van collega/maat voor verjaardag Glen Scotia 15.

Mijn bevrediging is gewoon semi verzamelen en drinken zoals menige van ons denk ik. En zoveel flessen heb ik niet hoor, met 43 flessen zijn er hier die veeeel meer inslaan of hebben 🤣.

Wel mee eens dat voor je geld uitgeeft voor dure fles je eerst zeker moet weten of het te drinken is. Maar het switchen was niet uit het niets switchen want signatory staat al een tijdje op lijst Dailuane/Strathmill

Maar vandaag mooie verheuging
Straks genieten van sample Glengoyne 25 🥳

[ Voor 39% gewijzigd door Jthem op 08-04-2022 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 23:00
Jthem schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:54:
Haha thnx,

Euhm koopziek niet maar zit wel aan mijn patroon van X aantal flessen. Maar 1 voordeel bij mij is dat als mijn kast vol is ook echt niks komt...dus grens is er bij mij wel (gelukkig)

Maar vandaag mooie verheuging
Straks genieten van sample Glengoyne 25 🥳
Kuch kuch, er kom vanzelf weer een kast bij en nog een en ....... totdat vrouwlief eens scherp opmerkt dat het er ondertussen wel heel veel wordt. Dat is meestal wel het signaal dat de grens bereikt is ;)

Ben benieuwd naar je mening over de Glengoyne 25. Heb hier nog een dichte fles staan.
Twijfel nog of ik een Tomatin 18 of een Glengoyne 15 of 18 open trek als volgende fles. De 21 yo is ook flink duur geworden zie ik poeh.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja gg21 is stiekem wel favoriet staat ook nog 1 van dicht daarom ook die 25 ervan gekocht maar heb nog 2 samples staan dus vandaag was moment om open te trekken haha..

En nee 1 kast meer niet de baas had gesproken thuis hahaha

* O mijn god* wat is de 25 heerlijk!!! Alles wat de 21 heeft is de 25 nog sterker en aanweziger in.

[ Voor 24% gewijzigd door Jthem op 08-04-2022 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Jthem ok dan, i say no more :)

Ah dus je hebt die GG25 dan geprobeerd?
Vond jij niet net als ik dat de GG25 heel anders smaakte dan de GG21?

Ik vond de 21 juist best zacht, heel lekker zoet, sherry (maar niet te sterk), honing, bloemig en fruitig, waar de GG25 echt veel meer richting de kracht van glendronach gaat: krachtig, sterk, kruidig, lichtvoetig, kaneel, cardemom, nootmuskaat....meer die tonen.

Hoe ervoer jij dat?

Edit; overigens 119 euro voor een signatory Glenlivet die 15 jaar op 1st fill sherryvat gerijpt heeft a 63% valt wel mee: https://www.whiskysite.nl...strength-cask-900786.html

En ze hebben de nieuwe batch Edradour 10yr SFTC voor 79,95 (71 euro als je de discountcode ws2022 gebruikt):
https://www.whiskysite.nl...roso-sherr-133713687.html

Tis dat ik nog meer dan de helft van de fles nog over heb anders had ik em gekocht.

[ Voor 36% gewijzigd door Deathchant op 09-04-2022 11:20 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Deathchant schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:16:
@Jthem ok dan, i say no more :)

Ah dus je hebt die GG25 dan geprobeerd?
Vond jij niet net als ik dat de GG25 heel anders smaakte dan de GG21?

Ik vond de 21 juist best zacht, heel lekker zoet, sherry (maar niet te sterk), honing, bloemig en fruitig, waar de GG25 echt veel meer richting de kracht van glendronach gaat: krachtig, sterk, kruidig, lichtvoetig, kaneel, cardemom, nootmuskaat....meer die tonen.

Hoe ervoer jij dat?

Edit; overigens 119 euro voor een signatory Glenlivet die 15 jaar op 1st fill sherryvat gerijpt heeft a 63% valt wel mee: https://www.whiskysite.nl...strength-cask-900786.html

En ze hebben de nieuwe batch Edradour 10yr SFTC voor 79,95 (71 euro als je de discountcode ws2022 gebruikt):
https://www.whiskysite.nl...roso-sherr-133713687.html

Tis dat ik nog meer dan de helft van de fles nog over heb anders had ik em gekocht.
Nou de gg21 is inderdaad zachter, gevoel alsof je van die kerstkruiden in de mond hebt en zoet inderdaad.

De 25 is juist in alles veel sterker. Heerlijk hoor....
Warme smaak, sherry, kruiden en meende ook wat van koffie te proeven. Maar de 21 is inderdaad veel zachter, zoals je de vergelijking maakt is de 25 richting glendronach inderdaad.

Signatory inderdaad paar koopjes maar ik heb gepast heb nu nog de Glenallachie 12 van Signatory open wat een genot hoor.

[ Voor 7% gewijzigd door Jthem op 09-04-2022 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Zie ik vanavond nog een Tweaker in Haarlem? Vergeet niet een drammetje te halen bij High Spirits :w

Ik schenk hem graag voor je in! 8)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Nu al enkele weken een glaasje van de Aberlour A bunnadh 69 op maar merk dat hij wel erg sterk is. Ik kan hem wel aan op deze sterkte maar merk dat bij klein beetje water hij toch zachter en romiger wordt, de signatory zit ook rond de 62 % maar voelt puur toch zachter. Ik gebruik zelden water maar merk dat het in deze Aberlour toch geen straf is voor wat druppels erin te hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Jthem op 11-04-2022 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:53
Jthem schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:50:
Nu al enkele weken een glaasje van de Aberlour A bunnadh 69 op maar merk dat hij wel erg sterk is. Ik kan hem wel aan op deze sterkte maar merk dat bij klein beetje water hij toch zachter en romiger wordt, de signatory zit ook rond de 62 % maar voelt puur toch zachter. Ik gebruik zelden water maar merk dat het in deze Aberlour toch geen straf is voor wat druppels erin te hebben.
Hoge alcohol percentages “verdoven” je smaakpapillen. Na een paar slokjes mis je dus veel van je lekkere whisky. Daarom kun je het alcohol percentage terugbrengen met wat water(druppels).

Hier is de wetenschappelijke onderbouwing: https://www.forbes.com/si...ut-water-in-your-whiskey/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Klopt, maar moet zeggen dat sommige whisky's de hoge alcoholpercentage goed kunnen hebben en de smaak erbij blijft. Heb nu, moet ik wel bekennen, een zachtere whisky uit de kast gehaald voor bij de 2 sterkere.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:32
Afgelopen weekend had mijn vrouw een aantal vriendinnen uitgenodigd voor een High-tea. Je snapt het al ik ben het huis uitgegooi...uhm...uitgevlucht.
Goeie reden om weer eens in de auto te springen richting Van Wees in Amersfoort.

Hoe langer je blijft kijken hoe meer je ziet en hoe hebberiger je wordt. Wel herkenbaar voor de meesten hier denk ik haha. Maar ik heb me ingehouden ;)
Normaal kan je de eigen bottelingen daar proeven maar daar was het helaas te druk voor. Het proeflokaal zat vol. Dus op aanraden 2 flessen van The Ultimate meegenomen en nog 2 andere.

The ultimate - Mannochmore 11 yo matured in hogshead
The ultimate - Ardmore 11 yo matured in bourbon barrel
Ben nevis - Macdonald`s traditional
Ballechin 10 (peated versie van Edradour)

`s-Avonds meteen de Ardmore aangebroken. De enige Ardmore die ik hiervoor geproefd heb was de Legacy. Maar wat een verschil zeg... Deze is mooi vol van smaak, vanille, rook, beetje fruitig. Maar allemaal in de goeie verhouding. En ook erg `vettig`. De tranen druipen langs het glas omlaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQAcAniPuewvMBChtok8DqQaB_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqjJJNjJcifBuOzzMaAsbMOa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door frank.. op 11-04-2022 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

olafmol schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:33:
[...]

Hoge alcohol percentages “verdoven” je smaakpapillen. Na een paar slokjes mis je dus veel van je lekkere whisky. Daarom kun je het alcohol percentage terugbrengen met wat water(druppels).

Hier is de wetenschappelijke onderbouwing: https://www.forbes.com/si...ut-water-in-your-whiskey/
Beetje vreemd, maar ook ik kan de Abunadh's niet puur hebben, waar ik een Glendronach of Edradour of Octomore met 59% wel echt puur kan drinken. Geen idee waar het aan ligt, maar de Abunadh lijkt tot nu toe de enige cask strength te zijn die ik heb geproefd die ik niet puur kan drinken. Wetenschappelijk onderbouwd of niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Deathchant schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:58:
[...]

Beetje vreemd, maar ook ik kan de Abunadh's niet puur hebben, waar ik een Glendronach of Edradour of Octomore met 59% wel echt puur kan drinken. Geen idee waar het aan ligt, maar de Abunadh lijkt tot nu toe de enige cask strength te zijn die ik heb geproefd die ik niet puur kan drinken. Wetenschappelijk onderbouwd of niet ;)
Dan geef ik je de hand, dit is ook bij mij dus zo. Edradour, Signatory en bv Glenallachie gaat me goed af en kan het waarderen. Maar de a bunnadh's komt een sterke zwavelsmaak. Moet zeggen als er paar drupjes water in zit hij ook meteen romiger/zachter wordt en het dan wel goed te drinken is :P

Miss jeugdig ofzo?

@frank..
Mooie flesjes hoor... En is inderdaad net een snoepwink zo slijterij...

[ Voor 6% gewijzigd door Jthem op 11-04-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:32
Deathchant schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:58:
[...]

Misschien dat ze deze te snel destilleren. Hierdoor komt er wel meer smaak mee maar wordt het destillaat `heet/scherp`
Dit proef je uiteindelijk ook terug in het gereed product.

Met de Abunadh`s heb ik dat ook. Talsker 57 north ook trouwens...
Octomore`s gaan hier ook prima. Maar wat ik gelezen heb is dat ze deze ook langzaam destilleren.
Overigens doe ik er wel een paar druppels bij om het wat open te trekken. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door frank.. op 11-04-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
frank.. schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:30:
[...]

Misschien dat ze deze te snel destilleren. Hierdoor komt er wel meer smaak mee maar wordt het destillaat `heet/scherp`
Dit proef je uiteindelijk ook terug in het gereed product.

Met de Abunadh`s heb ik dat ook. Talsker 57 north ook trouwens...
Octomore`s gaan hier ook prima. Maar wat ik gelezen heb is dat ze deze ook langzaam destilleren.
Overigens doe ik er wel een paar druppels bij om het wat open te trekken. ;)
Volgens mij is dat idd ethanol. Bij bepaalde (vaak jongere?) whiskies is die branderigheid een stuk heftiger. Ik vind het zelf, met mate, wel lekker, meer als een soort effect, net als bij hete pepers bv. Bij grappas heb je ook zoiets: de duurdere meer mature grappas zijn een stuk zachter vaak dan de jongere, die branden veel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:24:
[...]
Moet zeggen als er paar drupjes water in zit hij ook meteen romiger/zachter wordt en het dan wel goed te drinken is :P

Miss jeugdig ofzo?
De abunadh bevat verschillende leeftijden heb ik ooit eens ergens gelezen. Er zit ook 18 jarig spul in geloof ik.
Maar in ieder geval vind ik de smaak van de abunadh iets te week worden na toevoegen van enkele druppels water, wat ik jammer vind.
Dus ik zou het idd eerder wijten aan snel/langzaam distilleren. Ik nam die octomore als voorbeeld omdat die ook erg jong zijn (vaak 5 of 6 jaar), maar dit branderige niet hebben. Niet te genieten overigens die octomore, vieze teer, ecoline inkt , rubberen banden en asbaksmaak, vooral in de afdronk mijn hemel nog :N Maar smaken verschillen he, ik heb het in ieder geval geprobeerd, maar dit zal waarschijnlijk niet snel op de favorietenlijst komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja daarom dat ik nu een Glenfiddich project xx uit de kast heb gehaald voor bij de a bunnadh, want de a bunnadh is echt sterk en de Signatory is ook sterk dus soms is ook wel heerlijk een zachte whisky erbij te hebben.

De Project XX is mij qua "normale" whisky's goed bij gebleven. Denk dat het ooit gekomen is door de lage verwachting.

[ Voor 21% gewijzigd door Jthem op 11-04-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 18:49

inhico

pw

Wat betreft A'Bunadh: Dat zijn steeds andere batches. Ik heb geen ervaring met de batches van de laatste jaren, maar in het verleden waren de verschillen soms erg groot. Bijvoorbeeld: ik heb hier een batch 14 staan: erg lekker, geen zwavel in te bekennen terwijl batch 16 voor mij een stuk minder te genieten is door de zwavel.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

inhico schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:55:
Wat betreft A'Bunadh: Dat zijn steeds andere batches. Ik heb geen ervaring met de batches van de laatste jaren, maar in het verleden waren de verschillen soms erg groot. Bijvoorbeeld: ik heb hier een batch 14 staan: erg lekker, geen zwavel in te bekennen terwijl batch 16 voor mij een stuk minder te genieten is door de zwavel.
Idd. Ik vind het de laatste tijd wel meevallen qua verschil. Ik moet dan ook zeggen dat de laatste échte abunadh die qua smaakkracht erbovenuit sprong was batch 47 voor mij (en daarvoor batch 44); duidelijk veel rijker/voller van smaak. Geen idee of daar dan juist meer aandeel oudere whisky's in zat ofzo.
De Glenlivet Bochel is overigens ook een zeer goeie cask strength, jammer dat ie zo duur is. Maar goed, een Edradour caskstrength is een zeer goeie counter voor deze Bochel ;) Ik moet echt nog eens eentje drinken. Ik heb al een paar maanden geen whisky meer gedronken (en ik heb nog zoveel te gaan)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
De nieuwe Edradour 12 sherry cask is ook weer op de markt. Dat is me toch altijd een bijzondere sherrybom. Ooit gedronken toen iemand die hier eens tipte maar qua sherrybom staat die mij toch ruim op nummer 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Deathchant schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:17:
[...]Niet te genieten overigens die octomore, vieze teer, ecoline inkt , rubberen banden en asbaksmaak, vooral in de afdronk mijn hemel nog :N Maar smaken verschillen he, ik heb het in ieder geval geprobeerd, maar dit zal waarschijnlijk niet snel op de favorietenlijst komen ;)
Help me herinneren dat ik je een keer een sample van de Octomore X4 (Concept 0.2) stuur ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 20:18
Mocht je nog bij Gall&Gall willen bestellen

ACTIEVOORWAARDEN PAASKORTING
De paaskortingscoupon geeft 20% korting op maximaal één product naar keuze.
Deze coupon is alleen te gebruiken bij een flesprijs van maximaal € 50,-.
Deze coupon is geldig op 13, 14 en 15 april 2022.
De code die je invult bij 'kortingscode' in de winkelwagen is: PASEN20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:44:
De nieuwe Edradour 12 sherry cask is ook weer op de markt. Dat is me toch altijd een bijzondere sherrybom. Ooit gedronken toen iemand die hier eens tipte maar qua sherrybom staat die mij toch ruim op nummer 1.
Volgens mij was ik dat ;) Maar vertel, waar te koop?
hfos schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:03:
[...]

Help me herinneren dat ik je een keer een sample van de Octomore X4 (Concept 0.2) stuur ;)
HAHA, ;) Sure! Ik proef wel, maar wees klaar voor een ongezouten mening ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Deathchant schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:12:
[...]

Volgens mij was ik dat ;) Maar vertel, waar te koop?
Zou kunnen inderdaad dat jij dat was O-) . Moet zeggen dat van de sherry whisky's nu Edradour met flinke voorsprong op nummer 1 staat...

Whisky van Zuylen en Dramtime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
De dram van vanavond:

Een imperial 19....oh nee, die is al op :+

Dan maar de nieuwe strathisla van G&M. 13 jaar oud op sherry. Of nou ja , nieuw, speciaal vorig jaar voor van Wees gebottled. Toevallig op het festival van Haarlem een tijdje met Ronald van Van Wees gepraat. Leuke vent met bizar veel ervaring!

Dan de dram....

Neus: Cake! Rozijnen en appeltaart. Veelbelovend. Beetje scherp wel. De eerste slok gaat daarin verder, rozijnen kaneel en toffee.

Uiteindelijk zit je aan de vloeibare chocotoff met een vleugje appeltaart. Hij trekt gelukkig niet je bek compleet leeg :Y)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVSP3Zjto0OayhCNo8tkTam65J4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3qzPJJfx7fH01LnOXB8h9Q9.jpg?f=fotoalbum_large

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Layumi schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:05:

Behoorlijk gelimiteerde korting dus. Niet zozeer om te stunten en korting te geven, maar vooral om hun stakende winkeliers een mes in de rug te steken, omdat het primair gaat om de 'kleine' producten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
@Jthem gadverdamme, dit moet je niet kopen hoor! :o :+

Wat een bak whisky. Verslaat in mijn ogen met gemak de veel te dure Glenfarclas 30. In de neus hout, hazelnoot en wat sinaasappel. In de mond pure chocolade met custard pudding. Wat kaneel op het eind. De afdronk is 1 bak chocolade, lang, zwoel, zacht met erg rijp donker fruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLb7UXm3musjCVl5yx3EiJS__9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQgnm4jtaB63Y6jo5wdwZRoe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door KillaZ op 14-04-2022 13:28 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Haha @KillaZ de Edradour 12 sherry cask is wel beetje terugkerend flesje voor me, zoals je zou zeggen trekt wel je bek volledig leeg maar heerlijk hoor. De editie van afgelopen jaar is zo donker als een fles cola BIZAR }:O

Vandaag eindelijk de Craigellachie 11 van Hart Brothers mogen ontvangen en de Millstone Moscatel editie 17 (Waar me vandaag opeens inviel dat Millstone ook gewoon een graanwhisky is en me goed bevalt)

[ Voor 21% gewijzigd door Jthem op 14-04-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:58:
Haha @KillaZ de Edradour 12 sherry cask is wel beetje terugkerend flesje voor me...

Vandaag eindelijk de Craigellachie 11 van Hart Brothers mogen ontvangen en de Millstone Moscatel. (Waar me vandaag opeens inviel dat Millstone ook gewoon een graanwhisky is en me goed bevalt)
Ik bedoelde de GlenDronach van de foto, ik dacht dat jij die laatst overwoog om te kopen? :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:00:
[...]

Ik bedoelde de GlenDronach van de foto, ik dacht dat jij die laatst overwoog om te kopen? :+
De 21 is in mijn bezit. Had het wel over om inderdaad de 18 in overweging te nemen bij plaatselijke slijter maar niet gedaan.

Moet 21 ook nog een keer proeven hoor veel goede verhalen.

Heb ook nog de glendronach 2008 keer bij aanbieding gekocht.

[ Voor 15% gewijzigd door Jthem op 14-04-2022 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Holy frick, die is echt goed gevuld! Daar doe ik zeker 6x mee!
KillaZ schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:00:
[...]

De 21 is en blijft in mijn top 5 staan hoor, absoluut! Samen met de 18 dé whisky waar ik in eerste instantie verliefd op ben geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Deathchant schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:41:
[...]

[...]

De 21 is en blijft in mijn top 5 staan hoor, absoluut! Samen met de 18 dé whisky waar ik in eerste instantie verliefd op ben geworden.
Zijn stiekem ook mijn glaasjes 🤭 dus @KillaZ zijn portie is ook mijn portie haha...

GD 18 staat nog wel op me lijst maar prijs is zo gestegen maar wie weet... soon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Deathchant schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:41:
[...]

[...]

De vrouw schonk..... O-)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Lekker toch zo glaasje...

Ben me voor vakantie in oktober(duurt nog ff) aan bedenken(inspiratie op aan doen) of Dalmore 18 of GD15 te scoren ...

Ook aan bedenken om dan de Craigellachie 11 van HB dan mee te nemen.

GD 15 ong 75-90 euro

[ Voor 5% gewijzigd door Jthem op 14-04-2022 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Jthem schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:36:
Lekker toch zo glaasje...

Ben me voor vakantie in oktober(duurt nog ff) aan bedenken(inspiratie op aan doen) of Dalmore 18 of GD15 te scoren ...

Ook aan bedenken om dan de Craigellachie 11 van HB dan mee te nemen.

GD 15 ong 75-90 euro
Ben benieuwd hoe je de dalmore 18 vindt. Hier nog een king alexander staan en eigenlijk te 'mooi' (en teveel keus) om hem open te trekken.

De GD15 is altijd goed denk ik. Jammer dat ze er nu PX bij gooien en dat de oude oloroso versie tot het verleden behoort.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja die King Alexander is ook super mooi, en teveel keuze is wel herkenbaar probleem. Heb zelfs lijstjes gemaakt met volgorde haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Het is vooral bij die oudere Dalmore's en de King Alexander wel diep tragisch dat ze zo veel smaak weg durven te filteren na 18 jaar rijpen, verdunnen tot het wettelijke minimum en ook nog eens karamel kleurstof toevoegen.. en dan ook nog een King Alexander een non-age stated whisky maken EN 150+ euro er voor vragen.

Na wat Dalmore's te hebben geproefd riekt het naar cynisch geldharken, dus niet mijn kopje thee. Zijn hier fijnproevers die alle finishes (bourbon, port, wijn, sherry, marsala en Madeira) en hun invloed eruit halen en de prijs het waard vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:10
Layumi schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:05:

Eigenlijk is er met deze korting niets speciaals te halen, een Balvenie DoubleWood 12 Years lijkt nog wel aardig, maar scheelt met drankdozijn ook maar een paar euro.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Bambi105 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:39:
Het is vooral bij die oudere Dalmore's en de King Alexander wel diep tragisch dat ze zo veel smaak weg durven te filteren na 18 jaar rijpen, verdunnen tot het wettelijke minimum en ook nog eens karamel kleurstof toevoegen.. en dan ook nog een King Alexander een non-age stated whisky maken EN 150+ euro er voor vragen.

Na wat Dalmore's te hebben geproefd riekt het naar cynisch geldharken, dus niet mijn kopje thee. Zijn hier fijnproevers die alle finishes (bourbon, port, wijn, sherry, marsala en Madeira) en hun invloed eruit halen en de prijs het waard vinden?
Dit is inderdaad de bekende kritiek op de Dalmore's (al vele jaren overigens). Heeft mij ook tegengehouden dan meer flessen te kopen dan alleen die KA, waar ik 100 voor betaald heb destijds.
Ik moest ook wel lachen toen ik mijn Deanston 20 flessen kocht. Daar stond op de verpakking " Un-chill filtered [exactly as it should be]" :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Layumi
Strider schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:18:
[...]

Eigenlijk is er met deze korting niets speciaals te halen, een Balvenie DoubleWood 12 Years lijkt nog wel aardig, maar scheelt met drankdozijn ook maar een paar euro.
Ben alleen de boodschapper ;)

Btw zelf een Bunnahabhain 12 jr besteld €38,40 gratis verzonden. Scheelt €5 met DD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Layumi schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:59:
[...]

Ben alleen de boddschapper ;)

Btw zelf een Bunnahabhain 12 jr besteld €38,40 gratis verzonden. Scheelt €5 met DD
Te rokerig voor mij :P

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonger
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:39
Voor mij een flesje Arran10 bij G&G voor 27.70€ incl. casback.
Vorige week trouwens iets moois opgehaald bij dezelfde winkel: Midletown Very Rare 2022 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
Tonger schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:32:
Vorige week trouwens iets moois opgehaald bij dezelfde winkel: Midletown Very Rare 2022 :9
Arran erg lekker. Mooie aankoop wat mij betreft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
Is dat zo???
Nooit gedronken, maar ben hier op af gegaan:
De Bunnahabhain 12 Years heeft, in tegenstelling tot de vele andere Islay whisky's, niet of nauwelijks sporen van turf of rook in smaak en geur.Aangenaam zoete, moutige aroma's met lichte tonen van bloemen en de zee. Een frisse, stevige smaak met tonen van noten, fruit, mout en kruiden. De afdronk is lang en levendig met kruidige elementen en een fijn, licht Islay karakter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem

Na daarom ben ik aan bedenken, nog nooit dalmore gehad maar lees/hoor wisselende reacties inderdaad. Daarom ben ik aan bedenken dalmore 18 samen met een andere fles mee of Ipv Dalmore een andere fles bv glendronach 15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Layumi schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:55:
[...]

Arran erg lekker. Mooie aankoop wat mij betreft
Arran 10 komt ook binnenkort nog lijkt me prima whisky als "doordrinkertje"

En las ergens bunna 12 te rokerig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Jthem schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:14:
[...]

Ik vind de Arran 10 erg lekker, maar hij is wel redelijk “fris” en “licht”. Ik houd er wel van, maar kan me voorstellen dat als je van heftigere whiskies komt dat ie wat kan “verrassen”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja klinkt als heerlijk zomers whiskytje... En had nu gisteren de project xx weer eens geopend en is ook zacht maar kom inderdaad van paar sterke whisky's was dat ook weer wennen.

[ Voor 61% gewijzigd door Jthem op 15-04-2022 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
[...]

De standaard/OB bunna 12 heeft voor de fijnste fijnproever een vleugje rook in de afdronk en in het lege glas, maar niks in vergelijking met Highland Park, laat staan in vergelijking met de standaard peated whiskies van Islay. Laat je daar niet door afschrikken dus. De bunna 12 is een pareltje in mijn ogen, zo gebalanceerd en vriendelijk met genoeg karakter om verre van doorgaans te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:25

Honesty

kattenneus!

Dalmore 18 was de eerste dalmore en 18 jarige die ik proefde in 20 jaar tijd, ik heb een tijdje geen sterke drank gedronken met oog op kleine kinderen. en ik vond hem heerlijk in vergelijking met de 70 euro flessen die ik er nu bij had( abelour a bunadh, maccallan 12 double wood, adberg uigeadail) Ik vind hem erg lekker en zeker beter dan die andere die wel een stuk goedkoper zijn. Ik hoop volgende keer wel de king alexander er bij te pakken(koste maar 20 euro meer ofzo) maar ben ook benieuwd naar de Higland park 18.
Ben zelf ook verliefd op de arrans quarter en sherry cask is de 10 arran dan ook iets om te proberen, ik neig zelf wel naar sherry en port cask whiskys?

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Honesty schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:57:
[...]

Dalmore 18 was de eerste dalmore en 18 jarige die ik proefde in 20 jaar tijd, ik heb een tijdje geen sterke drank gedronken met oog op kleine kinderen. en ik vond hem heerlijk in vergelijking met de 70 euro flessen die ik er nu bij had( abelour a bunadh, maccallan 12 double wood, adberg uigeadail) Ik vind hem erg lekker en zeker beter dan die andere die wel een stuk goedkoper zijn. Ik hoop volgende keer wel de king alexander er bij te pakken(koste maar 20 euro meer ofzo) maar ben ook benieuwd naar de Higland park 18.
Ben zelf ook verliefd op de arrans quarter en sherry cask is de 10 arran dan ook iets om te proberen, ik neig zelf wel naar sherry en port cask whiskys?
More power to you! Over smaak valt niet te twisten, alleen over productiepraktijken en hun integriteit. Maar uiteindelijk gaat het om wat jij lekker vind en hoeveel geld jij uit wilt geven daarvoor. Dalmore heeft blijkbaar een publiek dat blijft kopen, dus ze moeten iets goed doen voor ze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

To be honest heb ook ik geen hoge pet op van Dalmore. Ik heb de 15, 18 en ook de King Alexander geproefd. De 18 had overduidelijk die nootmuskaat nasmaak wat ik erg prettig vond, maar ik vond em erg slapjes voor een 18 jarige. Hij had wel smaak, en ook meer smaken, maar "van alles een heel klein beetje" zeg maar. Ik wil graag meer hebben :)
De 15 daarentegen vond ik iets meer pit hebben dan de 18, maar al met al zou ik deze whisky niet gauw kopen. Het is op totaal niks gebaseerd, maar bij Dalmore heb ik altijd het gevoel dat er veel geld omgaat in de fles, het "metalen" edelhert-embleem, en ook de "bekendheid" van Richard Patterson (genaamd "the nose") die mijns inziens op een nét iets té interessante manier niet-snobistisch probeert te zijn met hoe je whisky hoort te ruiken/drinken. Verdere marketing van hen ken ik niet en ik heb ook geen idee of Richard nog steeds bij Dalmore zit, maar dat is een beetje de vibe die ik van Dalmore krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja met deze berichten twijfel ik of ik de Dalmore wel ga kopen voor vakantie... Ben op speurtocht waar gd 15/18/21 beetje redelijk geprijsd zijn.

Misschien iemand ergens leuke prijs voor deze?

[ Voor 14% gewijzigd door Jthem op 15-04-2022 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
[...]

Doordrinkertje?
Rally.com noemt m Whisky van t jaar 2021....
Lees eens wat recensies terug. Kennelijk vinden zij m geen doordrinkertje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja zeker al reviews gelezen hoor....

En zeker geen slechte maar bedoel hij zal sneller leeg mogen bij me dan een fles van 100+ euro O-)

Vandaag even aan zondigen met een wijntje 🙈

[ Voor 20% gewijzigd door Jthem op 15-04-2022 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Layumi schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:58:
[...]

Is dat zo???
Nooit gedronken, maar ben hier op af gegaan:
De Bunnahabhain 12 Years heeft, in tegenstelling tot de vele andere Islay whisky's, niet of nauwelijks sporen van turf of rook in smaak en geur.Aangenaam zoete, moutige aroma's met lichte tonen van bloemen en de zee. Een frisse, stevige smaak met tonen van noten, fruit, mout en kruiden. De afdronk is lang en levendig met kruidige elementen en een fijn, licht Islay karakter.
Ik twijfel nu ook, zie trouwens dat hij uitverkocht is, ben je nog mooi op tijd geweest
Tonger schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:32:
Mooie aanbieding, gelijk besteld.
Is die Midletown voor een verzameling? Redelijk dure fles.

[ Voor 21% gewijzigd door Strider op 15-04-2022 23:16 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
Jthem schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:15:
Ja zeker al reviews gelezen hoor....

En zeker geen slechte maar bedoel hij zal sneller leeg mogen bij me dan een fles van 100+ euro O-)

Vandaag even aan zondigen met een wijntje 🙈
Sneller leeg dan...

Hmmm veel geld is dus kwaliteit?
Eerlijk gezegd dacht ik al dat dat je reactie zou zijn... mijn invulling nav je drang voor flessen boven de 100

Toch gek dat ie boven de duurdere 100+ gekozen wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Layumi schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 23:29:
[...]

Sneller leeg dan...

Hmmm veel geld is dus kwaliteit?
Eerlijk gezegd dacht ik al dat dat je reactie zou zijn... mijn invulling nav je drang voor flessen boven de 100

Toch gek dat ie boven de duurdere 100+ gekozen wordt
Nee volgens mij maak je er nu je eigen invulling van maargoed...zoals zevelen zucht...vooral die drang naar 100+ is eigenlijk onzin(zonder bijbedoelingen)

Een fles van 30 euro,als die op is, is ja sneller bijgekocht dan een fles van boven 100 maargoed dat bedoel ik...heb genoeg flessen tussen 30-50 die echt top zijn maar het is goed zo. :|

[ Voor 12% gewijzigd door Jthem op 16-04-2022 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Layumi schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:06:
[...]

Doordrinkertje?
Rally.com noemt m Whisky van t jaar 2021....
Lees eens wat recensies terug. Kennelijk vinden zij m geen doordrinkertje :)
Wel grappig dat die Arran nu ineens door de “awards” van review sites als helemaal top notch wordt gezien. Ik had het idee dat ie hiervoor niet echt opviel. Tis imho gewoon een lekkere frisse whisky met een goede prijs kwaliteit verhouding, niet meer maar ook niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
Jthem schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 01:17:
[...]

Nee volgens mij maak je er nu je eigen invulling van maargoed...zoals zevelen zucht...vooral die drang naar 100+ is eigenlijk onzin(zonder bijbedoelingen)

Een fles van 30 euro,als die op is, is ja sneller bijgekocht dan een fles van boven 100 maargoed dat bedoel ik...heb genoeg flessen tussen 30-50 die echt top zijn maar het is goed zo. :|
Sneller bijgekocht dan boven 100 heb ik niet zo begrepen en is zeker waar

Ik snap dat je zucht, maar hoe zou het komen dat zoveel reacties op die 100+ zijn.?
Je roept, ook bij mij, een beeld op. Komt o.a. door dat ook nu weer 100+ moet aanhalen. Ligt ook aan mij en kennelijk ben ik niet de enige. Maar goed dat is al uitgebreid langsgekomen.

Goed dat we ook een overeenkomst hebben.. Whisky :)

[ Voor 3% gewijzigd door Layumi op 16-04-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
olafmol schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:20:
[...]

Wel grappig dat die Arran nu ineens door de “awards” van review sites als helemaal top notch wordt gezien. Ik had het idee dat ie hiervoor niet echt opviel. Tis imho gewoon een lekkere frisse whisky met een goede prijs kwaliteit verhouding, niet meer maar ook niet minder.
Is volgens mij niet ineens.
Wat ik heb gekeken en gelezen is allemaal van vorig van toch wel gerenomeerde proevers, vandaar dat ik m gekocht heb..
Is ie top notch? Geen idee als t maar lekker is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Layumi schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:44:
[...]

Sneller bijgekocht dan boven 100 heb ik niet zo begrepen en is zeker waar

Ik snap dat je zucht, maar hoe zou het komen dat zoveel reacties op die 100+ zijn.?
Je roept, ook bij mij, een beeld op. Komt o.a. door dat ook nu weer 100+ moet aanhalen. Ligt ook aan mij en kennelijk ben ik niet de enige. Maar goed dat is al uitgebreid langsgekomen.

Goed dat we ook een overeenkomst hebben.. Whisky :)
Misschien komt het bij mij omdat ik gewoon met 2 lijstjes werk om te drinken om zo het overzichtelijk en "betaalbaar" te houden. Even voor iedereen hier op dit forum. Ik hecht geen waarde aan duur of goedkoop en is niet dat ik alleen het 1 of alleen het andere wil!

Ik werk gewoon met lijstje van betaalbare whisky's en een lijstje van 100+ is voor mij gewoon een term omdat daar mijn "duur" lijstje begint. Met die whisky's probeer ik uit mijn lijst gewoon een overzicht en duidelijk te houden dat die niet onbewust te snel leeg gaan want dan wordt het een dure hobby

Dus voor iedereen laat het even duidelijk zijn, het is gewoon een lijst om voor mij overzicht te houden niets meer niets minder... Het is niet zo dat ik alleen die goed vind. Hoop dat iemand dat toch doorheeft anders gaat het niet lekker bij me. Want laatste tijd voelt het of ik aangevallen word over dingen die nergens over gaan...ja miscommunicatie!

[ Voor 4% gewijzigd door Jthem op 16-04-2022 11:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bambi105
olafmol schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:20:
[...]

@olafmol Je raakt inderdaad wel een belangrijk punt aan ten aanzien van online awards. Arran en vooral de Arran 10 kwamen, volgens mij voornamelijk door Ralfydotcom en de Online Scotch Whisky Awards (OSWAs) als eerste in de spotlights bij de liefhebbers en het ruimere whiskypubliek. Maar dit betreft eigenlijk een heel klein groepje liefhebbers die geen bericht hebben aan de andere online awards of internationale awards die voor whisky worden uitgedeeld. Die hebben toch vaak een financiele bottomline waarbij pay-to-play en pay-to-win een rol speelt. Huisjes als Arran spelen dan gewoon niet mee ten opzichte van de Diageo's en Edrington's van deze wereld.

Daarnaast is er groeiende onmin over de prijzen van whisky en begint de markt zich te splitsen in "ik drink alleen het beste wat ik kan betalen", dus een Thompson Bros Clynelish van 20+ jaar voor 200+ euro bijvoorbeeld en "hoeveel kwaliteit kan ik halen voor mijn beperkte budget tot 40-60 euro" en dan vallen de Arran's, Deanston's, Compass Box's en Ledaig's ineens in het plaatje.

Ralfydotcom heeft vaak zijn ongenoegen geuit naar opgepompte merken en hun cynische prijsverhogingen en wijst zijn publiek inmiddels merken aan die bereikbaar, betaalbaar EN kwalitatief hoogstand zijn, maar als je een Arran 10 naast de voorgenoemde Clynelish legt of een Glendronach 18 van de goede jaren, dan legt die goedkopere het inderdaad wel af t.o.v. die onbetaalbare.

Ik denk dat er voor beiden wel wat te zeggen is. Persoonlijk vind ik die jonge whisky markt hartstikke leuk en wil ik het geld gewoon niet neerleggen voor die oneindig dure flessen. De jonge distilleerderijen maar ook de 4-12 jaar oude whiskies (Bunna Staoisha 4yo, Ben Nevis 4-5-6 yo, Glen Scotia Double Cask (5-8yo), Ardnamurchan (6-7 yo), Glendronach Hielan 8yo, Ledaig 10, Arran 10, Celp (Laphroaig 6/7 yo) etc.).

In die markt van 30-60 euro zit zo veel cynische whisky, dat ik daar wel een kenner kan gebruiken die de pareltjes eruit snuffelt. Zie daar Arran, Glencadam, Ledaig en ongetwijfeld Benromach de komende tijd (als ze nou eens naar 46%, ongefilterd gaan voor hun basis lijn!).

Maar ik begrijp het ook als mensen zeggen: " ik heb maar 1 lever/leven dus ik heb 3 open flessen van een flinke prijs maar ook exorbitante kwaliteit ". Die hebben dan wellicht wat minder bericht aan het grote applaus voor de Arran 10.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
Bambi105 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:17:
[...]

@olafmol Je raakt inderdaad wel een belangrijk punt aan ten aanzien van online awards. Arran en vooral de Arran 10 kwamen, volgens mij voornamelijk door Ralfydotcom en de Online Scotch Whisky Awards (OSWAs) als eerste in de spotlights bij de liefhebbers en het ruimere whiskypubliek. Maar dit betreft eigenlijk een heel klein groepje liefhebbers die geen bericht hebben aan de andere online awards of internationale awards die voor whisky worden uitgedeeld. Die hebben toch vaak een financiele bottomline waarbij pay-to-play en pay-to-win een rol speelt. Huisjes als Arran spelen dan gewoon niet mee ten opzichte van de Diageo's en Edrington's van deze wereld.

Daarnaast is er groeiende onmin over de prijzen van whisky en begint de markt zich te splitsen in "ik drink alleen het beste wat ik kan betalen", dus een Thompson Bros Clynelish van 20+ jaar voor 200+ euro bijvoorbeeld en "hoeveel kwaliteit kan ik halen voor mijn beperkte budget tot 40-60 euro" en dan vallen de Arran's, Deanston's, Compass Box's en Ledaig's ineens in het plaatje.

Ralfydotcom heeft vaak zijn ongenoegen geuit naar opgepompte merken en hun cynische prijsverhogingen en wijst zijn publiek inmiddels merken aan die bereikbaar, betaalbaar EN kwalitatief hoogstand zijn, maar als je een Arran 10 naast de voorgenoemde Clynelish legt of een Glendronach 18 van de goede jaren, dan legt die goedkopere het inderdaad wel af t.o.v. die onbetaalbare.

Ik denk dat er voor beiden wel wat te zeggen is. Persoonlijk vind ik die jonge whisky markt hartstikke leuk en wil ik het geld gewoon niet neerleggen voor die oneindig dure flessen. De jonge distilleerderijen maar ook de 4-12 jaar oude whiskies (Bunna Staoisha 4yo, Ben Nevis 4-5-6 yo, Glen Scotia Double Cask (5-8yo), Ardnamurchan (6-7 yo), Glendronach Hielan 8yo, Ledaig 10, Arran 10, Celp (Laphroaig 6/7 yo) etc.).

In die markt van 30-60 euro zit zo veel cynische whisky, dat ik daar wel een kenner kan gebruiken die de pareltjes eruit snuffelt. Zie daar Arran, Glencadam, Ledaig en ongetwijfeld Benromach de komende tijd (als ze nou eens naar 46%, ongefilterd gaan voor hun basis lijn!).

Maar ik begrijp het ook als mensen zeggen: " ik heb maar 1 lever/leven dus ik heb 3 open flessen van een flinke prijs maar ook exorbitante kwaliteit ". Die hebben dan wellicht wat minder bericht aan het grote applaus voor de Arran 10.
Amen! Ik zou het wel tof vinden als we hier bij tweakers een soort top 5 lijst in een aantal prijs en smaak categorieën zouden bijhouden. Ook leuk voor de instappers om door de bomen het bos te blijven zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Red breast 12
Glenallachie12
Aberlour 14/cagh anmah
Glendronach 12
Project XX

Dat zijn die bij mij wel positief eruit zijn gesprongen van die ik gedronken heb ..en ja onder de 100 euro 😷

Bunna 12 binnenkort proeven

[ Voor 9% gewijzigd door Jthem op 16-04-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
olafmol schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:27:
[...]

Amen! Ik zou het wel tof vinden als we hier bij tweakers een soort top 5 lijst in een aantal prijs en smaak categorieën zouden bijhouden. Ook leuk voor de instappers om door de bomen het bos te blijven zien.
Geen gek idee, het internet staat er vol van, maar ik ken nog geen Nederlandse versie ervan!

Denk je aan cat. als:

<30 eu
31-60 eu
61-100 eu
100+ eu

Zoiets?

Ik denk dat dat beter werkt dan:

<10 jaar
10-12
13-15
16-18
19+

ofzoiets, want de prijzen fluctueren enorm. Een Edradour Natural Cask Strength 12 yo kost bijna 2 keer zo veel als een Glenturret 12 yo die bijna 2 keer zo veel kost als een Deanston 12 yo!

Maar ik zou in de tot 60 eu range wel een dure 10-12yo plaatsen en die Edradour NCS 12 yo staat bij menigeen in de 100+ euro groep denk ik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Bambi105 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:52:
[...]

Geen gek idee, het internet staat er vol van, maar ik ken nog geen Nederlandse versie ervan!

Denk je aan cat. als:

<30 eu
31-60 eu
61-100 eu
100+ eu

Zoiets?

Ik denk dat dat beter werkt dan:

<10 jaar
10-12
13-15
16-18
19+

ofzoiets, want de prijzen fluctueren enorm. Een Edradour Natural Cask Strength 12 yo kost bijna 2 keer zo veel als een Glenturret 12 yo die bijna 2 keer zo veel kost als een Deanston 12 yo!

Maar ik zou in de tot 60 eu range wel een dure 10-12yo plaatsen en die Edradour NCS 12 yo staat bij menigeen in de 100+ euro groep denk ik!
Ja zoiets idd. Al zal de instap categorie met de huidige inflatie mss naar 35 of 40 euro bovengrens moeten. En dan gewoon 3 prijs categorieën: entry, mid en top.

Qua smaken denk ik bv: fruitig, peaty, zoet, grain. Zoiets?

En dan een soort voting mechanisme, tis allemaal subjectief natuurlijk maar dat we een soort wisdom of the tweakers crowd krijgen, dit zijn wat ons betreft de top 5 whiskies in dit segment en soort.

Ohja, mijn ervaring houdt op bij entry en een heel klein stukje daarboven, en ook nog geen grains/Iers, dus alles daarboven ben ik ook erg benieuwd naar :)

[ Voor 15% gewijzigd door olafmol op 16-04-2022 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
olafmol schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:54:
[...]

Ja zoiets idd. Al zal de instap categorie met de huidige inflatie mss naar 35 of 40 euro bovengrens moeten. En dan gewoon 3 prijs categorieën: entry, mid en top.

Qua smaken denk ik bv: fruitig, peaty, zoet, grain. Zoiets?

En dan een soort voting mechanisme, tis allemaal subjectief natuurlijk maar dat we een soort wisdom of the tweakers crowd krijgen, dit zijn wat ons betreft de top 5 whiskies in dit segment en soort.

Ohja, mijn ervaring houdt op bij entry en een heel klein stukje daarboven, en ook nog geen grains/Iers, dus alles daarboven ben ik ook erg benieuwd naar :)
Miss top maken voor
Tot 50 +-
50-100 +-
100+

Alles in de ongeveer range? Want prijzen verschillen overal natuurlijk...Dan kijken of alles bij elkaar zit (sherry cask, bourbon cask, rokerig enz?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Jthem schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:59:
[...]

Miss top maken voor
Tot 50 +-
50-100 +-
100+

Alles in de ongeveer range? Want prijzen verschillen overal natuurlijk...Dan kijken of alles bij elkaar zit (sherry cask, bourbon cask, rokerig enz?)
Idd, anders wordt het wel weer een heel lang overzicht ;)

Wat denk ik ook waardevol is voor “instappers”: koop deze x flessen uit de instap lijst (of samples), om te leren welke smaak voorkeur je hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door olafmol op 16-04-2022 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
olafmol schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 13:04:
[...]

Idd, anders wordt het wel weer een heel lang overzicht ;)

Wat denk ik ook waardevol is voor “instappers”: koop deze x flessen uit de instap lijst (of samples), om te leren welke smaak voorkeur je hebt.
Met lang overzicht komt wel elke fles aan bod _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Layumi
olafmol schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:27:
[...]

@Bambi105 Prima verwoord

Wat olafmol zegt soort top is best handig. Ben nu ruim een jaar aan het slurpen en haal mn input ook van lijstjes. Ben niet de proever die zich waagt boven de €100, mijn kennis en smaakpapillen zijn onvoldoende.
Daarnaast de zoektocht Islay, Speyside enz., waarbij de lichte voorkeur naar de laatste gaat

In de categorie tot €60 zoek ik naar de pareltjes. De Arran is daar een voorbeeld van (voor mij in iedere geval). Voor mij dus betaalbaar en kwalitatief top.
Aan een top 5 waag ik me niet, maar de Arran 10, Edradour 10 en Aberlour 12 vond ik erg lekker.

Ook bij mij binnenkort de Bunna 12 open. Dus Jthem laat maar weten wat je er van vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja doe ik, heb eerst nog de Glenallachie 12 klaar staan daarna bunna..

Als je de Aberlour 12 lkkr vindt moet je ook de 14 eens proberen. 1e whisky waar bij mij heerlijke peergeur naar boven kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 13:33
Mijn favorieten (tot ong. 50 euro)

Arran 10
Glencadam 10
Tamdhu 12
Bunnahabhain 12 (te lekker!)
Glen Scotia 15
Glen Scotia Victoriana

Port Charlotte 10
Ledaig 10
Ardbeg 8 en 10
Kilchoman (Senaig)

Edradour ook top, dinsdag komt de Caledonia 12 ik ben benieuwd :D

[ Voor 14% gewijzigd door Herzeleid op 17-04-2022 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Herzeleid schreef op zondag 17 april 2022 @ 17:01:
Mijn favorieten (tot ong. 50 euro)

Arran 10
Glencadam 10
Tamdhu 12
Bunnahabhain 12 (te lekker!)
Glen Scotia 15
Glen Scotia Victoriana

Port Charlotte 10
Ledaig 10
Ardbeg 8 en 10
Kilchoman (Senaig)

Edradour ook top, dinsdag komt de Caledonia 12 ik ben benieuwd :D
Glen Scotia 15 pas gekregen van een maat voor verjaardag ook heel erg benieuwd naar!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 18:49

inhico

pw

Altijd leuk en leerzaam dat soort lijstjes. Ik vrees dat ik er weinig aan kan bijdragen. Ik heb 12-20 jaar geleden vrij veel gekocht. Bij mijn huidige 'verbruik' en uitgaande van een gemiddelde levensverwachting, heb ik voldoende om nooit meer een fles te hoeven kopen... En er zit erg lekker spul tussen, dat tegenwoordig onbetaalbaar is.

Dus ik koop niet zo heel veel meer, maar zo af en toe probeer ik eens wat betaalbaars. En in die categorie bevallen mij onderstaande prima:

Talisker Dark Storm
Craigellachie 13 yo

En een paar all-time betaalbare semi-favourites:
Ardbeg Uigedael
Laphroaigh Quarter Cask
Cragganmore 12yo
AnCnoc 18 yo
Tomatin 18 yo
Glen Elgin 12 yo

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 13:33
inhico schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:30:
Altijd leuk en leerzaam dat soort lijstjes. Ik vrees dat ik er weinig aan kan bijdragen. Ik heb 12-20 jaar geleden vrij veel gekocht. Bij mijn huidige 'verbruik' en uitgaande van een gemiddelde levensverwachting, heb ik voldoende om nooit meer een fles te hoeven kopen... En er zit erg lekker spul tussen, dat tegenwoordig onbetaalbaar is.

Dus ik koop niet zo heel veel meer, maar zo af en toe probeer ik eens wat betaalbaars. En in die categorie bevallen mij onderstaande prima:

Talisker Dark Storm
Craigellachie 13 yo

En een paar all-time betaalbare semi-favourites:
Ardbeg Uigedael
Laphroaigh Quarter Cask
Cragganmore 12yo
AnCnoc 18 yo
Tomatin 18 yo
Glen Elgin 12 yo
Craigellachie 13 heb ik een tweede fles van gekocht, lekker "anders" :9~
Glen Elgin 12 heeft me verrast, smaakt erg goed ondanks 43%

AnCnoc 18 en Tomatin 18 staan op het verlanglijstje (en Arran 18, niet te vinden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonger
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:39
@Strider

De Midleton Very Rare is wel een vreemde; Een blend op 40% en vrijwel niet te krijgen omdat bijna alles opgekocht wordt door Ieren. Ik zag ze vorige week al voor minimaal 340€ voorbij komen op Catawiki, echt absurd. De mijne staat mooi te zijn in de kast, want mooi is ie zeker wel!

@Herzeleid
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 29% gewijzigd door Tonger op 20-04-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Met een beetje mazzel krijg ik maandag een glendronach 15. Nog voor onder 70 euro gevonden want tegenwoordig vragen ze tussen 80-100 euro dus benieuwd naar de gd15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Jthem schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:16:
Met een beetje mazzel krijg ik maandag een glendronach 15. Nog voor onder 70 euro gevonden want tegenwoordig vragen ze tussen 80-100 euro dus benieuwd naar de gd15
Dat is een redelijke prijs. Temper wel je verwachtingen, want hij wordt erg gehyped omwille van zijn geschiedenis. De nieuwerwetse is zeker lekker, maar ik weet niet of ik hem 70+€ lekker zou noemen. Ieder bepaalt dat voor zich uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja @Bambi105 klopt, lees dat vaker dat hij hoogste waarderingen in de oude vorm had. Daarom staat die ook al lang in me #ikwilhemlijstje maar wilde daar geen 80-100 euro voor uitgeven. Nu kwam ik hem voor onder de 70 tegen dus maar flesje besteld dat we hem toch eens gehad hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Jthem op 22-04-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Hoe vinden jullie de Glenallachie batches? Afgewerkt op Rioja enz? Binnenkort gaat flesje bij mij ervan open benieuwd naar jullie meningen.

[ Voor 35% gewijzigd door Jthem op 22-04-2022 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Ik heb de jonge GA op Koval rye vaten gedronken, interessante maar ingetogen typische Speysider. Leuk in vergelijking met andere zachte whiskies. Verder alleen de 10yo batches 4 en 5, maar dat zijn 'gewoon' heerlijke cask strength sherry bombs.

Ik ben ook wel benieuwd hoe die Chinquapin en ook die Rioja varianten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Had afgelopen winter de ga13 Rioja gedronken. Was zacht en prima maar niet schokkend. Wel degelijk opzich en niets mis mee maar ook geen waauw effect als je snapt wat ik bedoel...

Vandaag 3 glaasjes
Project XX
Aberlour 69
Glenallachie12 signatory 😍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb van het weekend na lange tijd nog eens een GD21 parliament ingeschonken....Ik weet nu even niet of ie definitief van mijn top 5 af gaat vallen of dat het tijdelijk is; ik vind em niet meer zo satisfying als "vroeger". Ik merk dat ik veel meer kan genieten van een goeie Edradour of Kavalan dan een Glendronach 21...Ik hou het even op een tijdelijke hickup, want ik vind een goeie caskstrength toch echt effe wat beter nu...Gelukkig heb ik nog effe te gaan met de 10yr SFTC :)

Over Edradour gesproken: https://whiskyvanzuylen.nl/whisky/product/edradour/6977
69,95...dat is wel een mooi prijsje voor die 10yr SFTC zeg! Tis dat mijn eigen fles nog meer dan halfvol is, anders had ik em gekocht.

Helaas is de Edradour 12 sherry decanter dan gelijk 120 euro: https://www.drankgigant.n...l-cask-strength-56-7.html :'(

Ook de Glenallachie 15yr sherry cask is weer duurder geworden...In Februari nog 54,95 en nu is ie afgeprijsd al boven de 60 :'(

[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 25-04-2022 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Edradour is indd echt top op vatsterkte... Heb nog 2 sherrycask staan en 1 bourbon cask van Edradour.

Glenallachie is ook overal in prijs aan stijgen om te huilen eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Deathchant schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:43:

Over Edradour gesproken: https://whiskyvanzuylen.nl/whisky/product/edradour/6977
69,95...dat is wel een mooi prijsje voor die 10yr SFTC zeg! Tis dat mijn eigen fles nog meer dan halfvol is, anders had ik em gekocht.

Helaas is de Edradour 12 sherry decanter dan gelijk 120 euro: https://www.drankgigant.n...l-cask-strength-56-7.html :'(
Om even appels met appels te vergelijken. De 10yr SFTC is een 50cl fles. Als je de prijs omreken naar 70cl kom je rond de 100 euro uit. Dat plaatst hem ook wel in een andere prijscategorie met andere concurrenten.
Natuurlijk moet een ieder de fles gewoon kopen als die lekker is, maar om het in perspectief te zien en te vergelijken is het goed om de prijs naar 70cl om te rekenen.

En dat brengt de 12 sherry decanter (wel 70cl) ook meer in prijs perspectief.

Overigens is mijn mening dat mijn vrouw mij mag laten opnemen als ik 100 euro voor een 10yo ga betalen. Nu de 18yo+ prijstechnisch helemaal de markt uitgeblazen zijn moeten we ons maar vermaken met zwaar overpriced 8-12yo flessen. De distilleries lachen zich helemaal gek. :(

edit: En om het meer in perspectief te plaatsen. Van't weekend de tomatin 18 yo opengetrokken. paar jaar geleden 60 euro voor betaald.

[ Voor 5% gewijzigd door Bean77 op 26-04-2022 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Bean77 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:38:
[...]

Overigens is mijn mening dat mijn vrouw mij mag laten opnemen als ik 100 euro voor een 10yo ga betalen.
Dan zou elke Octomore (vaak nog niet eens 6 jaar oud) dus altijd afvallen want die zijn bijna nooit onder de 130 euro te krijgen? Ik snap echt wel dat goeie Octomore's geliefd zijn onder de mensen die echt van rokerig houden (ik ben er absoluut geen fan van :r ).

Zo zie je maar weer: iedere persoon heeft andere variabelen die als input dienen voor hun innerlijke waardebepalingssysteem ;)
Voor jou is appels met appels vergelijken een kwestie van volume en leeftijd 1 op 1 vergelijken. Voor mij zijn leeftijd en volume (en alcoholpercentage) geen input variabelen die iets doen aan mijn waardebepaling. Mijn input variabelen zijn smaakbeleving en kracht/intensiteit op smaak en afdronk.
Het is zelden dat ik iets koop wat ik niet eerst geproefd heb, zodat ik zeker weet wat ik koop. Ik benader dán pas wat ik het persoonlijk waard vind qua smaak en beleving.

Mijns inziens is het 50cl omrekenen naar 70cl net zo onzinnig als een 70cl-fles met 58% omrekenen naar een equivalent volume wat bij 46% hoort.

Ik vind de 10yr SFTC qua smaakbeleving voor 70 euro gewoon top, en dat is het mijns inziens dubbel en dik waard. Ik vind die zelfs nog wel 90 euro waard. Ter vergelijk: een 15yr Glendronach revival (de nieuwe) van 90 euro, ookal is het 20cl meer) kan echt NIET op tegen die 10yr SFTC wat mij betreft.

Een Glendronach 18yr/21yr is mij geen 120 euro waard (terwijl het makkelijk in mijn top 5 stond), uiteraard deels omdat ik de tijden ken dat het nog maar 70 euro was en ik nu niet meer bereid om 120 euro+ neer te leggen voor die specifieke smaakbeleving, laat staan de achterlijke prijs wat ie nu kost.

Als de GD21 en Edradour 12 decanter beide 120 euro zouden kosten, dan zou voor mij de 12yr Edradour sherry decanter een zeer ruime voorsprong hebben op de GD21, puur kijkend naar mijn smaakbeleving en de mate van genieten, terwijl de GD21 9 jaar ouder is.
Nou is het wel zo dat 120 euro voor die Edradour tegen de grens aanhikt, want voor 50 euro minder heb ik een zeker 90% van die beleving, namelijk de 10yr SFTC, en dán begin ik 120 euro te duur te vinden.
Ik zou ook geen 150 euro over hebben voor de Kavalan Solist Sherry Cask, omdat er nu nog genoeg keuze is onder die prijs die mij zeker 90%+ van die smaakbeleving geeft. Gelukkig heb ik enkele jaren geleden zo ene voor rond de 90 euro gekocht, uiteraard nadat ik een sample geproefd had.

Het kan heel goed zijn dat ik over een paar jaar die 10yr SFTC ook geen 80 euro meer waard vind, maar over een paar jaar zal die ook wel weer duurder geworden zijn dan 80 euro ;) .
Smaak fluctueert, en mijn waardebepalingssysteem is dan dus ook aan verandering onderheving ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Deathchant schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:33:
[...]

Voor jou is appels met appels vergelijken een kwestie van volume en leeftijd 1 op 1 vergelijken.
Onjuist, leest mijn post maar eens terug. Appels met appels vergelijken ging primair om volume.
Ik hou mij verre om leeftijd en/of alcoholpercentage hierin te betrekken. Dat is volgens mij onmogelijk om objectief tegen elkaar te vergelijken. Volume wel.
Anders zou ik helemaal los kunnen gaan over een glenfarclas 40yo. Dat die lekker zou zijn en heel erg betaalbaar. Om vervolgens te zwijgen dat het een officieel sample flesje is. Trap niet in de marketing fuik!

Leeftijd was een een persoonlijke mening, zie alinea 3. En overigens vind ik dat iedereen ook vooral moet doen (of niet) wat ze zelf willen. Dus als die 10yo een schot in de roos is, gewoon paar flessen van kopen voordat het duurder wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:25

Hupske

AFCA

Wat een leuk topic om te volgen. Zelf inmiddels laatste half jaar wat intensiever whisky gaan drinken.
Whisky altijd al lekker gevonden, maar vond het altijd ‘duur’ om te drinken. Inmiddels vult de bankrekening zich wat sneller en is whisky een nieuwe hobby erbij geworden.
Koop alleen flessen onder de 50 euro en het mooiste vind ik rond de 35 euro. Met goed de aanbiedingen volgen is dat wel te doen.

Favorieten tot nu toe:
- Arbelour 12 non chill filtered (vind de afdronk van chocola echt heerlijk, verder redelijk zacht)
- Glenfiddich 15 (zacht en vol van smaak)
- Balvenie 12 (mooi zacht, voor mij komt de vanille altijd wel goed naar voren)
- Glenmorangie 12 Lasante (blijf hem maar opnieuw kopen als die op iets. Prikkelt wat meer dan de maar voor mij de juiste scherpste)
- Bunnahabhain 12 (al genoeg besproken hier)
- Glendronach 12 non chill filtered (fles had wat langer nodig om lekker te worden. In het begin kon ik hem niet plaatsen, dus tijd niet aangeraakt. Laatste tijd vind ik hem lekker en komen de smaken meer naar voren)
- Glenlivet founder reserve ( wellicht een vreemde eend, maar kan hem wel waarderen voor als je visite hebt. Zacht en licht om te drinken. Je moet hem niet drinken nadat je bijvoorbeeld al een bovenstaande whisky hebt gehad, want dan valt die weer tegen :+ )

Voor de rest heb ik nog zoveel whisky’s op de lijst staan die ik zal willen kopen en of een keer willen proberen. Maar dat zal nog even tijd nodig hebben.
Binnenkort verhuizen, dus het geld gaat ergens anders naar toe.
Ben al wel aan het kijken of ik misschien een leuke kast tegenkom om de whisky in te zetten. Al moet ik daarvoor ook nog mijn vriendin overtuigen :9

[ Voor 12% gewijzigd door Hupske op 27-04-2022 00:20 ]

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
----

[ Voor 99% gewijzigd door Jthem op 27-04-2022 23:00 ]

Pagina: 1 ... 41 ... 78 Laatste