[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 40 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02:30
Bambi105 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 20:56:
[Afbeelding]
.

Al met al een prachtige whisky, zelfs al op de neck pour. Aanrader voor liefhebbers van ongeturfde, rauwe whiskies met een twist.
Ik kom eraan en neem me glas wel mee 🤤🤤🤤🤤

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 02:11
Jthem schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:34:
Vandaag 1e keer de juiste waterhoeveelheid bij de Talisker toegediend waarop ik hem wel goed vond dus beetje puzzelen voor me 😃
Wat is “de juiste” waterhoeveelheid? Voor mij is die namelijk precies nul druppels in elke whisky.

Heb je al geprobeerd om hem in te schenken en even te laten staan? Überhaupt nog een glas zonder water geprobeerd na de neck pour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Jazeker hoor hahaha uiteraard drink ik al mijn whisky's zonder te verdunnen. Maar bij die wat mij te rokerig zijn dan berdun ik toch graag met paar druppels water hoor. (Niet veel maar gewoon paar druppels water om de scherpte eruit te halen)

En uiteraard laat ik de whisky tijd in glas staan...maar kan gewoon nog niet zo wennen aan het rokerige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grindtegel
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-06 00:00
Jthem schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:41:
Maar bij die wat mij te rokerig zijn dan berdun ik toch graag met paar druppels water hoor. (Niet veel maar gewoon paar druppels water om de scherpte eruit te halen)
Ik heb altijd het idee dat door wat water bij een rokerige whiskey te doen de rooksmaak juist sterker wordt. Geen idee of ik me dat inbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capoditutti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21-03-2022
Ben hier nieuw maar heb meteen een vraag. Mij wordt een fles royal salute the hundred cask selection release 3 aangeboden. Nieuwstaat... Op t net zie ik veel verschillende dingen voorbij komen. Fles is uit 2003. Iemand een idee wat zoiets waard is op dit moment?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-06 19:50
capoditutti schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:12:
Ben hier nieuw maar heb meteen een vraag. Mij wordt een fles royal salute the hundred cask selection release 3 aangeboden. Nieuwstaat... Op t net zie ik veel verschillende dingen voorbij komen. Fles is uit 2003. Iemand een idee wat zoiets waard is op dit moment?
Ik zou het op het whiskyforum punt com of punt nl proberen, daar heb je veel gebruikers met interesse en mogelijk ook 'know how'.

Discussies over de (beoogde) marktprijs van een investering horen niet thuis in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:16

sebasd

loopt op espresso

Als je weet welke release het is staat hier misschien een eerste indicatie qua prijs: https://whiskybase.com/search?q=Royal+Salute+hundred

Anders kun je het zoals @Bambi105 zegt hier proberen: https://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=13414

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Op Catawiki is de nummer 2 pas voor 150 verkocht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capoditutti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21-03-2022
sebasd schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:29:
Als je weet welke release het is staat hier misschien een eerste indicatie qua prijs: https://whiskybase.com/search?q=Royal+Salute+hundred

Anders kun je het zoals @Bambi105 zegt hier proberen: https://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=13414
het is een release 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-06 07:25
sebasd schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:29:

Even een bericht tussendoor,
Dank voor de tip m.b.t. whiskybase.

Heb jaren geleden eens een 'limited edition' Longrow Red gekocht. (Destijds mijn duurste aankoop ooit á 90 EU :+ ) Die staat nog altijd netjes in gesloten verpakking in de kast. Schijnt volgens whiskybase nu rondom de 300 EU waard te zijn... Bizar? ( Nu zal de fles nog wat langer dicht blijven :+ )
Gaat om deze 11-year fresh port editie: https://www.whiskybase.co...57595/longrow-11-year-old

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
@fender89 Je koopt al jaren (dure) whisky, maar je had nog nooit van whiskybase gehoord???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
@Toff ,
Misschien wel eens van gehoord ( site kwam wel ietwat bekend voor toen ik hem bezocht), maar eigenlijk bezoek ik online helemaal niet veel whisky site's :) . (. Dus er bestaan vast nog wel meer 'bekende' site's zijn die ik niet ken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:12
Wat vervelend zeg...... op.
Nu maar naar mijn snoepkastjes om weer wat lekkers eruit te halen :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3IjNuJ-vLEkVRcU44RrklGCkbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnxkORUsg6g4mO6pzdEfqH8Y.jpg?f=fotoalbum_large

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Zou verboden moeten worden, lege flessen laten zien. Heel deprimerend. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Toff schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:17:
Zou verboden moeten worden, lege flessen laten zien. Heel deprimerend. :'(
Neem er een goede borrel op zou ik zeggen ;)

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
De Glen garioch 1797 founders reserve hier nog open :) aanrader! (... De 12- jaar vond ik persoonlijk wat minder..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Hoe vaak en wanneer drinken jullie whisky? Ik merk dat ik whisky wel erg lekker ben gaan vinden. Mijn vader drinkt elke dag een glas, maar dat heb ik liever niet.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Mog schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:31:
Hoe vaak en wanneer drinken jullie whisky? Ik merk dat ik whisky wel erg lekker ben gaan vinden. Mijn vader drinkt elke dag een glas, maar dat heb ik liever niet.
Ik heb geen patroon. Behalve dat ik in de wintermaanden vaker drink dan zomers. Als ik gemiddelde zou moeten zeggen dan is het misschien 1 glas per week. Maar soms drink ik er 3 per week en daarna weken weer niet. Hoef mij geen zorgen te maken dat ik teveel drink ;)

Ik weet niet of anderen het ook doen, maar ik vind het geinig om de kurken van een lege fles te bewaren. Ook maak ik van elke fles een sample die ik altijd later nog kan drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Gemiddeld misschien 3 glazen per maand, behalve in het zomervuurkorfseizoen, dan drink ik graag een glas whisky (of rum) bij een vuurtje en wordt het denk ik zo'n 2 per week. De gemiddelde fles staat meer dan een jaar bij me, maar das ook omdat ik 7 whiskies en 7 rums heb staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:43

Honesty

kattenneus!

Ik drink alleen 1 dag in het weekend en soms wat meer in de vakanties. Verder drink ik dan 1 of 2 glazen per avond, wel schenk ik royale glazen(50ml) in. Als ik nieuwe flessen heb gekocht ik wil vergelijken dan drink ik wat meer maar zoals hierboven in de zomer een stuk minder. Heel soms `'s avonds laat in de tuin

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Over het algemeen alleen in weekenden. Soms ook doordeweeks een glaasje. Maar gewoon heerlijk genieten drink glaasje wanneer je zin hebt. Normaal kies ik alleen voor de vrijdag en zaterdag. Maar dat is gemiddeld....als ik nachtdiensten heb in weekend bv ga ik echt geen whisky drinken maar dan ander dagje.

Kan, zowel zomer als winters, wel genieten van whisky.. zomers meer de lichtere en eventueel iets zwaardere SFTC bourbon maar verder lekke lichtere...heerlijk🤤🤤

[ Voor 20% gewijzigd door Jthem op 21-03-2022 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
SunnieNL schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:24:
[...]

Dat moet ik bijna wel geweest zijn.. heb er eentje open en eentje gesloten staan :)
geniet ervan.. ik verwacht binnenkort het broertje dat speciaal voor de Barrel Baron is gebottled.
Vandaag heeft maat van me flesje voor me mee besteld van de Milk and honey apex maar dan cognac cask voor 75 euro. Is in reclame daar op de site ivm uit assortiment. Aangezien je enkele milk and honey's hebt..

Tevens samen Bunna 16 Claxton besteld dus maandaankoop is weer klaar |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Jthem op 21-03-2022 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Geen vast patroon, maar drink over het algemeen geen alcohol doordeweeks.

Als ik alleen ben drink ik vaak maar 1 glaasje en daar doe ik dan een paar uur mee.
Drink ik samen met iemand, dan volgt er vaak wel een tweede glaasje.

Nu het lekkerder weer wordt, verwacht ik wel wat minder whiskey te drinken. Mijn voorkeur zijn toch wel de zwaardere en rokerige whiskey's. Lekker op een koude en donkere avond, maar te zwaar voor de zomer.
Wellicht de collectie uitbreiden met wat lichters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Ik denk wel 3-4x per week een glas, enkel op vrijdag en in het weekend twee glazen naast elkaar. Ik zou zeggen 20 glazen whisky per maand max. Dan reken ik de vriendenavonden mee waarop we 3-4 whiskies proeven. Ik betwijfel of ik een volle 'unit' inschenk, misschien is het zelfs maar een halve unit per glas. Omgerekend zou ik ongeveer 20*0,02 liter per maand drinken, een dikke halve fles. Dat is best veel als ik er bij stil sta...

@Toff belangrijk om die extra nul erbij te zetten, dank!

[ Voor 4% gewijzigd door Bambi105 op 22-03-2022 07:26 . Reden: decimaal te weinig waardoor het wel erg veel whisky werd! dank aan Toff ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Bambi105 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 23:13:
[...]
Ik denk wel 3-4x per week een glas, enkel op vrijdag en in het weekend twee glazen naast elkaar. Ik zou zeggen 20 glazen whisky per maand max. Dan reken ik de vriendenavonden mee waarop we 3-4 whiskies proeven. Ik betwijfel of ik een volle 'unit' inschenk, misschien is het zelfs maar een halve unit per glas.
Omgerekend zou ik ongeveer 20*0,2 liter per maand drinken, een dikke halve fles. Dat is best veel als ik er bij stil sta...
Ik hoop dat je een tikfoutje hebt gemaakt en als "halve unit" 0,02 liter bedoelt. Een "standaardglas" sterke drank is 0,035 liter (35ml). Een half glaasje is wel heel weinig hoor. Het risico van meerdere flessen open hebben staan is, dat je het overzicht kwijt raakt.

[ Voor 13% gewijzigd door Toff op 22-03-2022 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Toff schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 00:33:
[...]

Een half glaasje is wel heel weinig hoor. Het risico van meerdere flessen open hebben staan is, dat je het overzicht kwijt raakt.
Klopt helemaal, that's what friends are for! En 'infinity bottles'. Die flessen komen wel op door goed te delen. We hebben ook nog inert gas en tasting flesjes van 60ml voor een kleine bibliotheek van speciale herinneringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Bedankt voor jullie antwoorden @Bean77, @Bundin, @Honesty, @Jthem, @BastaRhymez en @Bambi105. Dat klinkt allemaal wijs.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@Bambi105 Ik bedoelde meer dat je niet meer kan zien hoeveel je drinkt, als je uit meerdere flessen schenkt. Zelf zet ik nooit (meer) een fles binnen handbereik, omdat ik dan steeds vergeet dat ik er al een paar gehad heb. Een kort loopje naar de fles geeft me dan weer wel die herinnering. Weird but true.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Toff schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:26:
@Bambi105 Ik bedoelde meer dat je niet meer kan zien hoeveel je drinkt, als je uit meerdere flessen schenkt. Zelf zet ik nooit (meer) een fles binnen handbereik, omdat ik dan steeds vergeet dat ik er al een paar gehad heb. Een kort loopje naar de fles geeft me dan weer wel die herinnering. Weird but true.
Ok, zo had ik hem inderdaad niet begrepen @Toff, ik kan me daar ook geen voorstelling van maken ihkv whisky (wel bij bier). Maar als je praktisch 19 vd 20 keer max 2 units drinkt op een avond, dan is er ook weinig te onthouden gelukkig.

Gematigdheid is een deugd waar we allemaal meer van kunnen tonen. Whisky stelt me mijns inziens wel in staat om met minder kwantiteit te genieten van hogere kwaliteit. Bier en wijn, maar zeker cocktails, drinken zo lekker makkelijk weg dat ik dat veel lastiger vind te balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Klopt ja, doe meestal 1 flesje per maand (goedkopere) en duurdere (80-150)whisky 2 maand

Af en toe een wijntje of speciaalbiertje is ook heerlijk inderdaad

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Bambi105
Even een Malternative tussenstop voor de geïnteresseerde(n): ik verblijf in de Bas-Armagnac en bevind me tussen talrijke distilleerderijen van Armagnac.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPXQjUIjkQWtpeB0pUbYnLk_Ixg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLtfpFAWB5Vg4YIhQM13T1Ka.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst Chateau de Laubade bezocht. Na een korte tour over het landgoed en langs alle kelders en ketels, kon een en ander geproefd worden. Armagnac wordt maar 1x gedistilleerd, maar wordt vervolgens vergelijkbaar met whisky gerijpt op vaten. Een verschil met 'Scotch' is dat het mag rijpen op ieder soort hout en in het geval van Laubade betreft het hout van hun eigen bos, door hun eigen vatenmakers tot tonnen gemaakt. Dus Frans 'virgin oak', heel wat anders dan de bekende bourbon en sherryvaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YH1jQkF83OBKFACYtSfL_2Mz7uA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvh3uscKAa5xrvGIvqWKAoEx.jpg?f=fotoalbum_large

Cask Strength is een weinig bekend fenomeen, maar als je in het Frans om een 'brut de fut' vraagt bij de Laubade, dan hebben ze een ruime selectie. Afgezet tegen de 40% variant van hetzelfde jaar is het een wereld van verschil in intensiteit, maar zelfs de 40% versie van de 1989 vintage is onvoorstelbaar smaakvol. Rond, fruitig, een rauwere versie van een sherried whisky, natuurlijk geen enkele mout sensatie, geen brood of granen smaken, maar wel karamel en noten, vooral hazelnoot. De vatsterkte versie was een smaakbom waarbij alles op max volume aan stond. De geur en smaak is wel veel meer floraal dan ik van whisky ken. Parfum van bloemen, bloesem en honing, met ook aardse, hartige randjes.

Hier kon ik ook een experimentele versie drinken van een speciaal druivenras en 12 jaar oud, maar op 46% gebotteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCoiO1E3YMm-fFoDR1PeMasClA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tFsuigxSB8Yi2qPEVz9w3C0s.jpg?f=fotoalbum_large

Deze jonge Armagnac had veel meer weg van een vettige Lowlander, met hoge gras tonen en een heel vol mondgevoel en juist appel, framboos en verse druif op het palet ipv bosbessen.

Bij de Laubade verkochten ze nog flessen van 1914 en de prijzen gingen van een paar tientjes voor een 15-25 jaar oude, tot 100-200 voor 30-40 jaar oude Armagnac, met als klapper een fles van 50cl uit '26 voor ca. 1180. Dat is niet niks, maar gelet op de whiskyprijzen praktisch een koopje.

Ik had gepland een 'brut de fut' van mijn leeftijd te kopen en gelukkig direct kunnen vinden! Alle info zetten ze op het label, grandioos voor de 'integrity malt' liefhebbers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RU7K88a4JF9uq0zRXhBEEoHjgM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJOVxbFAGYfwLdGJr3KWaVSc.jpg?f=fotoalbum_large

De zoektocht gaat door naar nog meer Armagnac. Wellicht is er nog iets te proeven van 40+ jaar oud dezer dagen :9~ Ik zoek vooral de sensatie die wordt beschreven als 'rancio', want ik kan me er nog niks van voorstellen. Zeg het me als dit allemaal oninteressant en irrelevant is, dan hou ik het bij whiskytalk in dit whiskytopic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-06 09:07
Klinkt alsof je het goed naar je zin hebt daar :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:11
@Bambi105 Gaaf!

Voor de grain liefhebber: Zojuist is er een 30 jaar oude grain in de markt gezet voor 130~135 euro. Dat is in deze tijden een hele goede deal voor een fijne whisky. Het gaat om de Grain Barn van Claxtons. Het idee erachter is om elke batch een "betaalbare" 30 jaar oude grain whisky aan te kunnen bieden. Dit keer is het een lowlander, volgende keer kan het een andere distillery zijn.

Mocht je hem zien en het geld er voor over hebben: Insta buy, troeft in mijn ogen alle andere 30 jaar oude bottelingen af (die dus veel hoger in de markt zaten) van dezelfde distillery.

Ik heb er 1 meegenomen, dus zal binnenkort wel een notitie droppen :)

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/whiskyexperts.net/wp-content/uploads/2022/03/Grain-Barn-Bottle-Box.jpg?resize=696%2C694&ssl=1

[ Voor 14% gewijzigd door KillaZ op 25-03-2022 08:44 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:42:
@Bambi105 Gaaf!

Voor de grain liefhebber: Zojuist is er een 30 jaar oude grain in de markt gezet voor 130~135 euro. Dat is in deze tijden een hele goede deal voor een fijne whisky. Het gaat om de Grain Barn van Claxtons. Het idee erachter is om elke batch een "betaalbare" 30 jaar oude grain whisky aan te kunnen bieden. Dit keer is het een lowlander, volgende keer kan het een andere distillery zijn.

Mocht je hem zien en het geld er voor over hebben: Insta buy, troeft in mijn ogen alle andere 30 jaar oude bottelingen af (die dus veel hoger in de markt zaten) van dezelfde distillery.

[Afbeelding]
Toevallig op site waar ik over paar weken iets wil bestellen heeft hem ook, klinkt verleidelijk inderdaad. Betaalbaar 30 jarige dat is niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Zit ook in dubio

Bij de fles die ik over paar maanden wil twijfel ik tussen 2 die ik als 2e fles wil..

Craigellachie 11 van hart brothers
Pulteney 12 van Ultimate

Kan nog niet kiezen tussen die 2

Welke zou beste prijs kwaliteit zijn(kosten ongeveer beiden hetzelfde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
@Jthem Deze HB? Is wel een oude botteling hoor, bijna 2 jaar oud. Wel een fijne, veel oranje fruit, vanille en lange afdronk. Lekker voor in de zomer straks :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHL1oyx8-3BdzfpFRWJvlCxh3NU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQAt21VykU6FLbIRQt3kwQMM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door KillaZ op 25-03-2022 10:58 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja die!!! Dat die al wat ouder is maakt toch niets uit. 😃Ofwel killaZ.

Twijfel tussen die en de pulteney van Ultimate
Lijken beiden super alleen is de Pulteney nog deels op sherry vaten afgewerkt.

Ben al stiekem aan inslaan voor de 3 weken in oktober.( Voor thuis heb ik de zomer al heerlijke op voorraad klaar staan🥳)

[ Voor 69% gewijzigd door Jthem op 25-03-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:20
Kan je ook flessen kopen op een whiskey festival eigenlijk? Of echt alleen proeven. Of is dat niet zo interessant?

Ik ga vanavond dus. Probeer een paar 20+ jaar oude sherrybombs te vinden (stuk of 3) en dan ga ik wel over op zuipen, want het proeven is er wel af dan

[ Voor 49% gewijzigd door 418O2 op 25-03-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
418O2 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:52:
Kan je ook flessen kopen op een whiskey festival eigenlijk? Of echt alleen proeven. Of is dat niet zo interessant?

Ik ga vanavond dus. Probeer een paar 20+ jaar oude sherrybombs te vinden (stuk of 3) en dan ga ik wel over op zuipen, want het proeven is er wel af dan
Ligt aan het festival.

Groningen is door Muthert georganiseerd, dus de whisky die zij voeren kun je ook op het festival kopen. Mocht je bij Thijs wat zien, kun je via een omweg ook gewoon wat bestellen bij Thijs, aangezien hij gewoon een webshop heeft.

Dan heb je de grootste slijters wel gehad, van Groningen en van Nederland zo ongeveer. :+

Bij de importeurs kun je veelal nooit wat kopen, of ze moeten een dealtje met de slijterij hebben gemaakt.
Jthem schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:49:
Ja die!!!

Twijfel tussen die en de pulteney van Ultimate
Niet te vergelijken i.m.o. De pulteney zal veel rauwer zijn dan de HB.

[ Voor 12% gewijzigd door KillaZ op 25-03-2022 12:08 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Dat de hart brothers wat ouder is maakt toch niks uit...

In oktober wil ik voor in de bossen hem naast de Dalmore 18 zetten of naast een royal salute snow dus 1 van die 2 gaan dan mee.. dus twijfel tussen

- dalmore 18/ royal salute 21 polo estancia als duurdere 1 van die 2
En..
- craigalachie 11 HB / Pulteney Ultimate

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gisteravond weer eens een aardige proeverij bijgewoond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pR7QhgxJxNBOcjI0fYjRZYR0PPM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yFwmKwitrxiuScvLJ5XPs2v7.png?f=user_large

Was een leuke line-up, enige 'dud' (voor mij) was de Tormore, en zelfs daar was nog wel wat voor te zeggen. Ik heb de Glen Ord meegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:53

Vrijdag

De Zwarte

Over het algemeen twee keer per week in het weekend. Meestal is dit op de vrijdagavond en de zondagavond. Uitzondering is bijvoorbeeld kerst.

En dan is het vaak ook nog gewoon een slobber/colawhisky van bijvoorbeeld Famous Grouse (ja, er mag gelachen worden hier :P ) Ik heb niet zo'n waardevolle collectie als de meesten hier, maar ik pak niet continu mijn single malts. Soms is een beetje de smaak voor mij voldoende.

Drinken door de week doe ik niet meer. Ongeveer twee jaar geleden kwam ik tot de ontdekking dat ik ook door de weeks regelmatig aan twee Gulpener Gladiator én daarna nog een whisky zat en ik vond dat geen goede ontwikkeling, sindsdien alleen maar in het weekend dus.

En omdat ik niet dagelijks drink, maakt dat het voor mij een fijnere en specialere ervaring :)

@418O2 Ik was in december op een whiskyfestival en daar kon je ter plaatse eigenlijk niks kopen. Wel was er door de organiserende slijterij een soort festival waar zij verschillende flessen met korting verkochten of waar je middels een lijst bij ze kon bestellen. Denk dat het wel vaker zo is, heeft geloof ik met de wetgeving te maken.
Millstone PX en Peat's Beast PX kan ik wel aanraden trouwens, net als Dalmore Port Wood.

[ Voor 21% gewijzigd door Vrijdag op 25-03-2022 13:14 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
hfos schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:50:
Gisteravond weer eens een aardige proeverij bijgewoond:

[Afbeelding]

Was een leuke line-up, enige 'dud' (voor mij) was de Tormore, en zelfs daar was nog wel wat voor te zeggen. Ik heb de Glen Ord meegenomen.
Mooi @hfos ! Wat maakte de Glen Ord de winnaar? Je hoort er maar weinig over en de prijzen zijn over het algemeen heel redelijk, dus ik ben wel benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9n0DHcEAd9gphrl5k-GQFCNDIXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfB4vreAT9hjHZqBDJs9yi1O.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag kon ik nog 2 distilleerderijen bezoeken hier in de Bas-Armagnac. Nou, 1 van de 2 distilleerde niet meer en verkoopt alleen nog alles wat tot 1995 in het vat is gegaan. Hun jongste fles was een 25 jaar oude blend van de jaargangen 1995 tot 1980 en hun oudste is de vintage 1974. Onvoorstelbare complexiteit in die 'jongere', geen greintje ethanol, maar het mondgevoel van een cask strength whisky. Wat een explosie van eikenhout, sinaasappel en tanninerijke rode wijn.

De 1974 is nu nog gesloten, maar mocht ik gelukkig proeven op locatie. Het glas ging mee toen ik de chai, de kelder kon bezichtigen. Ergens had het aanblik iets treurigs, want de vaten die er lagen zouden simpelweg op gaan en nooit meer worden aangevuld met jongere vaten. De distilleerderij is dood, maar er kan nog wel worden genoten van wat de vader van huidige generatie heeft gedistilleerd. De 1974 was minder explosief, maar bevat meer tonen van zwarte thee, boshout, mos, bosgrond en een bepaalde hartige geur en smaak van fermentatie, levend gist van wanneer je brood of pizzadeeg zelf maakt. Geen sinaasappel meer, maar juist rozijnen en noten. De geur van de kelder leek ook wel opgenomen in de drank. Maar rancio? Ik weet het nog niet. (Edit: Misschien toch wel! Rancio link)

Bij Chateau de Salles kreeg ik nog een uitgebreide tour van hun nog steeds goed draaiende business. Ze konden met vertellen dat de Alambic ketel elk jaar naar de locatie werd getransporteerd in plaats van dat ze er zelf een hadden. Een Alambic een continue doorvoer ketel, waarbij de koude wijn dienst doet als de koeling voor de condensor (voor de distilleertech geinteresseerden). Het doet denken aan de continue ketels van Loch Lomond, zoals de Coffey still. Ik ben wel benieuwd hoe het distillaat van deze druiven zou smaken uit een copper potstill zoals we kennen van whisky!

Chateau de Salles gebruikt zijn vaten veel vaker dan 4x voor praktisch iedere fles die ze produceren. Ook de compleet inerte vaten doen nog dienst om wel enige rijping te bewerkstelligen van zeer oude armagnac (30+) zonder dat het de zogenaamde "oak juice" wordt en je niets anders proeft dan eikenhout.

Hier kon ik de 6 ans proberen (een blend van 6+8 jaar oud distillaat), een 1991 op 42% en een 1979 op 40%, praktisch cask strength voor dat jaar. De jonge blend was een stuk frisser, maar had ook meer die ethanol neus zoals je bij echt jonge whiskies vindt. Niet mis, maar niet bijzonder t.o.v. wat ik heb kunnen drinken. De 1991 en de 1979 waren een prachtige combo om naast elkaar te drinken! '91 was bijna meer whisky dan ik van whisky ken, met noten, karamel en die sherry effecten van een PX vat, zonder een greintje zwavel. Ik stond te grijnzen als een malloot bij de geur. De '79 was juist timide qua geur, veel kalmer dan de '91. Maar de smaak was weer krachtiger, met een oude rum sensatie van diep donkere hartige melasse, opnieuw die bos en aarde tonen, met vervolgens intense bloemengeur en zoutigheid, zoals spek of gedroogd vlees (niet zeezout of pretzels). De gastvrouw kon me vertellen dan de '79 door de vorige generatie was gemaakt en de '91 door de huidige, waarbij de vorige bijna geen virgin oak gebruikte en de nieuwe generatie juist wel! Prachtige informatie en het was er vanaf te proeven. Kortom, die twee flessen kon ik niet laten staan.

Het budget voor armagnac is nu op. Whisky zal de boventoon blijven voeren voor mij, maar whisky leert me wel wat een mooie drank die armagnac eigenlijk is, net zoals rum dat kan doen. Ik kan niet wachten om eens naar Mexico te gaan voor mezcal en tequila ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Bambi105 op 25-03-2022 16:16 . Reden: in tekst weergegeven ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Tequila Heerlijk. Thuis drink ik het niet maar net voor corona naar Jalisco geweest echt heerlijke streek...

Hadden vorig jaar en jaar ervoor geboekt maar helaas ging dat niet door.

Zal voor andere keer zijn weer, maar daar was de tequila super in alle vormen en maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Vandaag bij de Gall maar een fles Lagavulin 8 years gehaald.

Dan kan ik de wat oudere (12 en 16 jaar) wat langer bewaren

Cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Gall hier was verdorie gesloten ivm actie cao...miss wel goed voor me maar wilde in feite vandaag wat wijn inslaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bambi105 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:27:
[...]

Mooi @hfos ! Wat maakte de Glen Ord de winnaar? Je hoort er maar weinig over en de prijzen zijn over het algemeen heel redelijk, dus ik ben wel benieuwd.
Nou, zoals je zelf al zegt, sympatieke prijs. Daarnaast is hij wel interessant omdat hij het relatief hoge alcoholpercentage prima kan hebben en hij komt over als een oudere whisky dan hij in werkelijkheid is. Als het een blind tasting zou zijn zou je denk ik noch de leeftijd noch het abv er direct uithalen.
Let wel: Dit was de vijfde whisky van de avond, dus mijn indrukken zijn ietwat 'gekleurd' ;) . Vanavond probeer ik hem nog eens, maar nu 'nuchter'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
hfos schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:48:
[...]

Nou, zoals je zelf al zegt, sympatieke prijs. Daarnaast is hij wel interessant omdat hij het relatief hoge alcoholpercentage prima kan hebben en hij komt over als een oudere whisky dan hij in werkelijkheid is. Als het een blind tasting zou zijn zou je denk ik noch de leeftijd noch het abv er direct uithalen.
Let wel: Dit was de vijfde whisky van de avond, dus mijn indrukken zijn ietwat 'gekleurd' ;) . Vanavond probeer ik hem nog eens, maar 'nuchter'...
Klopt wel wat je zegt hoor. Ik vind het voor de leeftijd en alcoholpercentage een enorm snoepje.

Wel enorm gevaarlijk, want als je lekker zit gaat het wel heel hard >:) .

Diegene die de proeverij gaf is er ook wel fan van zoals je wel gemerkt hebt in de proeverij denk ik ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:42:
@Bambi105 Gaaf!

[Afbeelding]
Toch erg benieuwd ernaar... misschien neem ik ook in overweging maar twijfel aangezien ik nog paar op snoeplijstje heb staan. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Moet niet veel gekker worden:
Afbeeldingslocatie: https://res.cloudinary.com/boozeboodcdn/image/upload/f_auto/e_trim:10/c_pad/g_south/w_210/h_682/c_limit,w_210,h_682/q_auto:best/v20210322/HD/44762.jpg

Aanbieding bij DrankDozijn

edit: @Bambi105 (hieronder) You win, maar geen sherry...

[ Voor 8% gewijzigd door Toff op 28-03-2022 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
I see your black label and I raise you a 48 year old JW: https://www.thewhiskyexchange.com/p/61932/johnnie-walker-masters-of-flavour-48-year-old

Een druppeltje Brora, Glenury, een berg grain whisky en (hopelijk cask strength op) ca. 41 procent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Zie helaas laatste maanden niet veel gek leuke aanbiedingen meer bij D12... Meestal paar euro korting. Vorig jaar keek ik altijd met smacht uit naar zondagochtend en dacht vaak o die wil ik onee die wil ik, maar nu ....Wel jammer want ze hebben genoeg leuks normaal in magazijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Jthem op 27-03-2022 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Jthem schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 00:27:
Gall hier was verdorie gesloten ivm actie cao...miss wel goed voor me maar wilde in feite vandaag wat wijn inslaan
Bij D12 is ie nu voor 45 euro in de aanbieding. Is 5 euro goedkoper dan de Gall.

Heb net riant met pa en ma een glas gedronken (oke, zij 2 riante glazen) waardoor er nu al meer dan de helft uot de fles is...

Ga dus maar 2 flessen bestellen (een voor pa en ma en een voor mezelf).
Effe kijken of ik er nog wat bij doe, zodat ik boven de 150 euro uitkom. Dacht misschien nog een noeiwe fles van Islay Gold 10 years, aangezien ik die ook erg lekker vond en de fles bijna leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Ook weer dit weekend een bestelling van drankdozijn binnen gehad.
Singleton was in de aanbieding, ik had geen goedkope whisky meer dus de 12 is een lekkere doordrink whisky als je smaakpapillen al aan gort gedronken zijn, uit nieuwsgierigheid ook de 18 meegepakt.
Ik heb pas 2 keer een glaasje op maar ben er nog niet van onder de indruk.
De Glenmorangie quanta ruba was qua prijs net zo duur maar vind ik veel beter.
De vierde fles was de mortlach 12 die wilde ik ook al een tijdje hebben en was nu ook 45 ofzo.

Festina lente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jthem
Over anderhalve week krijg ik mooi cadeau...(als ik braaf ben)
De mooie handgemaakte glaasjes in reisetui...
Ben erg benieuwd O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kvzzpw8c4s6lyWwxsSLLwUq3fwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RKjPYHQklgfWdvc66cbT25Qo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonger
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-06 14:02
@Jthem Mooi pronkstuk, daar zou ik me ook wel even voor willen gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja hè...doe me best haha... Hoop dat de glaasjes lekker drinken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeyk2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-06 13:01
Jthem schreef op maandag 28 maart 2022 @ 00:16:
Over anderhalve week krijg ik mooi cadeau...(als ik braaf ben)
De mooie handgemaakte glaasjes in reisetui...
Ben erg benieuwd O-)

[Afbeelding]
Cool ik heb er ook eentje (niet met die mooie reisetui) ze zijn een behoorlijk stuk zwaarder in vergelijking met de normale glen cairn, maar daardoor geeft het net een andere "luxe" beleving!
Ik heb ook de zwarte variant, slechtste aankoop ever, doordat ze zwart zijn zie je niet hoeveel je in het glas giet....dom dat ik daar niet aan heb gedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:21

inhico

pw

@Monkeyk2010 Die zwarte zijn dan wel weer geschikt voor blinde proeverijen lijkt me. Je wordt dan bij het proeven niet op voorhand al beïnvloed door de kleur. Ik heb daarvoor speciale glazen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTrv5zFXygsV5Yz9qeYHavdgWNE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8GEYV0yaSX7iuFHc0LGmNo6z.png?f=user_large
Die gebruik ik overigens zelden. Je kunt bij deze blauwe glazen trouwens wel zien hoeveel er nog in het glas zit.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeyk2010
inhico schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:27:
@Monkeyk2010 Die zwarte zijn dan wel weer geschikt voor blinde proeverijen lijkt me. Je wordt dan bij het proeven niet op voorhand al beïnvloed door de kleur. Ik heb daarvoor speciale glazen:

[Afbeelding]
Die gebruik ik overigens zelden. Je kunt bij deze blauwe glazen trouwens wel zien hoeveel er nog in het glas zit.
Das inderdaad een goede tip, daar had ik nog niet aan gedacht...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
418O2 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:52:

Nog wat kunnen vinden? :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ja, wel wat lekkers, maar was me net even wat te duur. Had eea van Bij Thijs geproefd, daar ga ik nog wel een keer langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
418O2 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:47:
[...]

Ja, wel wat lekkers, maar was me net even wat te duur. Had eea van Bij Thijs geproefd, daar ga ik nog wel een keer langs.
Als je in de buurt woont/bent is Bij Thijs altijd leuk om langs te gaan.

Sympathieke slijter ook :)

Beetje jammer dat het vanaf hier 3 uur rijden is :X

[ Voor 9% gewijzigd door KillaZ op 29-03-2022 12:57 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
KillaZ schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:56:
[...]

Als je in de buurt woont/bent is Bij Thijs altijd leuk om langs te gaan.

Sympathieke slijter ook :)
Volgens mij 30/40 minuten rijden. Drop mijn vriendin dan wel bij de high tea die er bij in de buurt zit :P Kan zij terugrijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Mijn bestelling die maat afgelopen periodes gedaan heeft en nog bij hem had liggen eindelijk in ontvangst mogen nemen...

- Bunnahabain 16 Claxton (stond lang op lijst)
- Milk and honey cognac cask (nu samen met dead sea)
- Glenfiddich project xx ieder jaar terugkomend flesje
- Glenlivet 12 licenced dram

Voor komende maand (gelukkig) die Hart Brothers craigellachie 11 al kunnen reserveren voor 59.99 euro. En dan komt er nog flesje bij maar dat is komende maand ergens op het einde weer.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Nog Tweakers hier die volgende week naar Haarlem toe gaan?

Ik sta op de zaterdag avond bij High Spirits, voel je vrij om een drammetje te halen oOo

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Helaas leek me X leuk maar voor mij te ver....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Helaas (weer) dezelfde problemen met bestellen bij D12...
Bij mijn vorige twee bestellingen kreeg ik een foutmelding, helaas nu weer na het afrekenen... Maar aangezien het de vorige twee keer ook goed is gekomen, laat ik het nu maar even voor wat het is. Zal vanzelf in de loop van de avond wel verwerkt worden. Zo niet, dan neem ik morgen maar even contact op.

Bestelling bestaat uit:
2 flessen Lagavulin 8 jaar (1 voor mij en 1 voor mijn pa)
1 Islay Gold
1 Old Ballantruan The Peated Malt
1 jenevertje (voor mijn pa)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Gisterenavond mijn 2 bodempjes opgemaakt
Glenallachie 18 en Arran sherry cask

De 2 vervangers zijn
Glenallachie 12 van Signatory
Aberlour a bunnadh 69

2 zware flesjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Jthem schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:34:
Gisterenavond mijn 2 bodempjes opgemaakt
Glenallachie 18 en Arran sherry cask

De 2 vervangers zijn
Glenallachie 12 van Signatory
Aberlour a bunnadh 69

2 zware flesjes
Heerlijk! Hoe was het? Die GlenAllachie 18 moet ook wel een lekkere sherried bite hebben gehad. Wat is je ervaring qua intensiteit van die " bodempjes "? Ik heb maar een paar whiskies gehad waarbij ik overtuigd was dat de " oomf " er wel zo'n beetje uit was verdwenen omdat er te lang en te weinig whisky over was in de fles.

Ook ben ik wel benieuwd hoe die GA18 en Arran SC (circa 7-9 jaar oud volgens mij) zich verhouden ten opzichte van elkaar. De prijzen zijn nogal verschillend, maar zou je ze ook heel andere cijfers geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Ander onderwerp en voor de geinteresseerden in de gekke whiskymarkt: https://m.youtube.com/watch?v=xzvMhz3wm4k&t=6s

Ralfy komt daar even praten met de mannen van de WhiskyRant Podcast. Ralfy heeft wat inzichten in de whisk(e)ymarkt die ik als jongeling kan waarderen. Hij is inmiddels iemand wiens recensie ervoor kan zorgen dat whiskies onbetaalbaar worden. Maar toch kiest hij de instapmodelletjes van Arran en Ledaig als zijn toppers voor het jaar. Wellicht is dat weer een soort omgekeerde psychologie, want scalpers kunnen niet alle 50,000-200,000 flessen Arran 10 opkopen en in opslag gooien om centjes aan te verdienen. Maar als ze het wel doen, hebben die topdistilleerders weer geld op de rekening om verder te investeren in een goed product.

Het interview deed me wel weer realiseren dat al die FOMO van mij niet nodig is. Er is altijd nog mezcal, brandy en nieuwe wereld whisky om van te genieten als Schotse whisky echt niet meer betaalbaar is en enkel bereikbaar voor hen die het niet drinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Bambi105 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:55:
[...]

Heerlijk! Hoe was het? Die GlenAllachie 18 moet ook wel een lekkere sherried bite hebben gehad. Wat is je ervaring qua intensiteit van die " bodempjes "? Ik heb maar een paar whiskies gehad waarbij ik overtuigd was dat de " oomf " er wel zo'n beetje uit was verdwenen omdat er te lang en te weinig whisky over was in de fles.

Ook ben ik wel benieuwd hoe die GA18 en Arran SC (circa 7-9 jaar oud volgens mij) zich verhouden ten opzichte van elkaar. De prijzen zijn nogal verschillend, maar zou je ze ook heel andere cijfers geven?
Hey Bambi105,

Ik moet beginnen te zeggen dat GA wel terugkerend is bij me maar GA18 heeft me klein beetje teleurgesteld aangezien de prijs zo hoog is ervoor kan je betere whisky's krijgen. Ik wil er geen 120+ voor geven. De 85 euro was prima. GA18 smaakt heeft inderdaad wel lekkere sherrytonen wat redelijk goed blijven hangen. GA18 zal iedereen wel bevallen maar het is geen whisky die je maanden later nog bij zal blijven.

Arran sherry cask heeft de jeugdigheid in zich en vooral de neus komt de sterke alcohol in terug.
De smaak van Arran komt ook erg intens en krachtig naar voren waardoor die me wel echt goed is meegevallen...Maar een stevige jonge whisky dat wel.

De bodempjes waren prima te doen, denk zelfs dat de GA18 naargelang steeds beter begon te smaken. Qua score gaf ik de GA18 wel wat hogere waarde dan de Arran maar dat had wel meer met de volwassenheid te maken van de 18. De Arran was, voor zijn prijs, echt geen misser. Arran kreeg alleen wat lagere score door de echte sterkere alcoholgeur. Verdere prima whisky voor die prijs!

Verheug me op de volgende 2 flessen... En erna komen de lichtere aan bod.

[ Voor 11% gewijzigd door Jthem op 02-04-2022 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:48

mace

Sapere Aude

Bambi105 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 13:12:
Het interview deed me wel weer realiseren dat al die FOMO van mij niet nodig is. Er is altijd nog mezcal, brandy en nieuwe wereld whisky om van te genieten als Schotse whisky echt niet meer betaalbaar is en enkel bereikbaar voor hen die het niet drinken.
Roy zegt ook vaak zoiets. Er zal altijd meer whisky zijn. Springbank en Glengyle waren tijden de favoriet voor de fanaten, maar worden nu onbereikbaar. Slachtoffer van hun eigen succes. Nu zien we dat Arran, Ledaig, Glencadam, Deanston, Bunnahabhain e.d. populair aan het worden zijn. Mochten die "opraken" (onwaarschijnlijk maar soit) is er wel weer wat anders. De voorraden van nieuwe distilleerderijen die de afgelopen jaren zijn begonnen worden steeds ouder en gaan de komende jaren richting de 10 jaar oud. Er komen steeds meer nieuwe distilleerderijen bij. Niet alleen in Schotland maar over de hele wereld en vooral ook in Ierland.

Er is genoeg whisk(e)y.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Zo nu aan de Aberlour 69 begonnen. Denk dat de Arran sherrycask wel wat weg heeft ervan alleen is de Aberlour net wat "aanwezigen". Flinke olorosso en stevige alcoholaanwezigheid, pas eerste glaasje dus kan nog veel veranderen... Voor dit weertype nog prima whisky. De Aberlour 14/16 en cash anmah zijn zachter van smaak. Tot nu toe niet slecht maar hoop dat de alcoholovertoon nog wat plaats gaat maken voor wat meer smaken als er wat lucht bij is geweest.

Eerste echte smaken romig maar ook erg kruidig tintelend

De Glenallachie 12 van Signatory is wel heerlijk bommetje met veel ziet rood fruit. Las ergens weleens rot fruit. Kan het wel plaatsen maar niet in negatieve stijl. Lange afdronk (zoet en sherry)

[ Voor 31% gewijzigd door Jthem op 02-04-2022 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
inhico schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:27:

[Afbeelding]
Over bijzondere 'glazen' gesproken. Ik heb nog een houten hand crafted real oak whiskey glas staan van een Amerikaans kickstarter project enkele jaren geleden. Gemaakt van white oak. "adds sweet notes to your whiskey" staat er op. Natural beeswax finish om het af te maken 8)

Destijds voor de gein gekocht en nog nooit whisky uit gedronken. Glencairn versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Jthem schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:55:
Zo nu aan de Aberlour 69 begonnen. Denk dat de Arran sherrycask wel wat weg heeft ervan alleen is de Aberlour net wat "aanwezigen". Flinke olorosso en stevige alcoholaanwezigheid, pas eerste glaasje dus kan nog veel veranderen... Voor dit weertype nog prima whisky. De Aberlour 14/16 en cash anmah zijn zachter van smaak. Tot nu toe niet slecht maar hoop dat de alcoholovertoon nog wat plaats gaat maken voor wat meer smaken als er wat lucht bij is geweest.

Eerste echte smaken romig maar ook erg kruidig tintelend
Ik heb de abelour 70(zag ik vanavond toen ik hem liet zien aan mijn zwager) de a'bunadh heb ik altijd in mijn kast open staan ik had de 66,67 en nu dus de 70, helaas de 69 gemist(ik drink wel deze standaard aangelengd met een deel water) waardoor ik hem lekkerder vind dan puur. De arran sherry cask vind ik ook werelds en die drink ik wel gewoon puur, ik durf geen keuze te maken tussen deze twee omdat ik ze allebei denk ik even lekker vind.
ik wil je niet op kosten jagen maar ik denk dat je de dalmore 18 dan ook lekker vind, dat is ook een sherry bommetje vol en zoet van smaak

[ Voor 6% gewijzigd door Honesty op 02-04-2022 22:21 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Honesty schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:08:
[...]

Ik heb de abelour 70(zag ik vanavond toen ik hem liet zien aan mijn zwager) de a'bunadh heb ik altijd in mijn kast open staan ik had de 66,67 en nu dus de 70, helaas de 69 gemist(ik drink wel deze standaard aangelengd met een deel water) waardoor ik hem lekkerder vind dan puur. De arran sherry cask vind ik ook werelds en die drink ik wel gewoon puur, ik durf geen keuze te maken tussen deze twee omdat ik ze allebei denk ik even lekker vind.
ik wil je niet op kosten jagen maar ik denk dat je de dalmore 18 dan ook lekker vind, dat is ook een sherry bommetje vol en zoet van smaak
Ja de Arran sherry cask en Aberlour a bunnadh hebben wel veel gemeen. Moet wel bekennen dat de Aberlour iets meer smaak heeft (maar dat mag ook wel voor het prijsverschil)

Dalmore 18 staat op lijstje voor oktober 3 weken Veluwe. Leek mij toepasselijk hertje mee naar veluwe. Denk samen met de Craigellachie 11 van Hart brothers. Maar oktober duurt nog lang _O-

Glenallachie12 signatory is een gehele andere kwaliteit... De 63,4% is erg goed verdeeld en merk je niet tijdens het drinken.
Smaak is heerlijk vettig en sherry wat de klok slaat. Daarna komen de tintelende kruiden op de tong en begint het zoete fruitige zich te melden. Aparte wave opeens die zich bij de nasmaak meldt wat lijkt op vijgen/pruimen/abrikozen... Ben er nog niet helemaal uit😅

[ Voor 15% gewijzigd door Jthem op 03-04-2022 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 21:32

Deathchant

Don't intend. Do!

Er is de hele maand april 10% korting op ALLES bij www.whiskysite.nl (kortingscode WS2022 bij checkout).

Dus als je die Edradour 22yr sherrycask finish wilt hebben op caskstrength voor 297 euro, sla je slag ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Heb daar ook al 2 flesjes op het oog...😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Deathchant schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:39:
Er is de hele maand april 10% korting op ALLES bij www.whiskysite.nl (kortingscode WS2022 bij checkout).

Dus als je die Edradour 22yr sherrycask finish wilt hebben op caskstrength voor 297 euro, sla je slag ;)
Die nieuwe Carn Mor's zijn nog voor "oude" prijzen, heel netjes en mooie flessen die daar tussen zitten. Verder staat daar natuurlijk de HB Glen Ord 8 jaar (- 10% is dat een hele leuke prijs), de HB blended 17 yr. op sherry (die komt dit jaar niet terug, dus sla je slag) en de 2 duurste HB's: De Pulteney 15 yr en de Braeval 20 jaar.

Die laatste 2 zijn echt bijzonder; de Pulteney is een geweldenaar, vol in de mond, stevig en typisch het ziltige van Pulteney. De Braeval is een braeval: Dennenaalden, mint met rood fruit en een sherry toon. Je moet er van houden, ik vind het geweldig :Y)

Vanavond een prive proeverij met onder andere:

- 30 jaar oude Van Wees Glen Farclas (de Cola)
- 30 jaar oude Macduff
- 19 jaar oude Imperial

:7 Gelukkig ben ik vrij morgen oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRo5oHL09vVRc2MNDKXqNndqouQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FPO9eICmJOjVfaJjeDUFijps.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door KillaZ op 05-04-2022 20:46 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
@KillaZ Dat zijn geen lullige flesjes zeg, mooie proeverij! Als ik vragen mag, heb jij van die fanatieke vrienden of heb je een (semi)officiele whiskyclub waar je dit soort flessen bij elkaar scharrelt?

Natuurlijk hoor ik graag weer wat proefnotities of voorkeuren. Zo'n Linkwood en HB Littlemill moet ook prachtig zijn...

Geniet ervan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Bambi105 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:11:
@KillaZ Dat zijn geen lullige flesjes zeg, mooie proeverij! Als ik vragen mag, heb jij van die fanatieke vrienden of heb je een (semi)officiele whiskyclub waar je dit soort flessen bij elkaar scharrelt?

Natuurlijk hoor ik graag weer wat proefnotities of voorkeuren. Zo'n Linkwood en HB Littlemill moet ook prachtig zijn...

Geniet ervan!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door KillaZ op 05-04-2022 22:15 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Jaloers hoor....

Ben aan twijfelen om die grain barn 30 van claxtons te bestellen..alleen geen idee hoe goed die is in verhouding.

[ Voor 27% gewijzigd door Jthem op 05-04-2022 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:28:
[...]

Jaloers hoor....

Ben aan twijfelen om die grain barn 30 van claxtons te bestellen..alleen geen idee hoe goed die is in verhouding.
Geen slijter in de buurt? Het is een Girvan 30 die beter (!) Is dan de eigen Girvan 30 botteling van Claxtons ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:45:
[...]

Geen slijter in de buurt? Het is een Girvan 30 die beter (!) Is dan de eigen Girvan 30 botteling van Claxtons ;)
Jazeker wel slijter in de buurt maar niet zoals jij de contacten hebt natuurlijk...

Maar flesje is dus wel een aanrader die " grain barn " Claxton ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:07:
[...]

Jazeker wel slijter in de buurt maar niet zoals jij de contacten hebt natuurlijk...

Maar flesje is dus wel een aanrader die " grain barn " Claxton ?
Absoluut, als je van grains houdt :) ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Moet daar nog achter komen😉😀 nog geen echte goede graan gehad....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op woensdag 6 april 2022 @ 00:26:
Dan zou ik echt dat geld niet neerleggen voor je eerste grain. Kijk eens of je ergens een slijter binnen kan wandelen die hem heeft, vraag beleefd om een sample en kijk of het wat voor je is.

Sommigen lopen weg met een grain, sommigen hebben er een hekel aan.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Da's juist mijn 2 probleempjes. Heb geen slijter hier die hem heeft en probleem 2 is dat ik niet mag autorijden komende tijd, dus kom nergens... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeyk2010
Jthem schreef op woensdag 6 april 2022 @ 00:26:
Ik heb een byobc single grain van 38 jaar ( Cameronbridge), ik kan je hier wel een sample van maken (tegen kostprijs, ik hoef er niks aan te verdienen) dan kun je een Single grain proberen voordat je veel geld uitgeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Bedankt voor het aanbod, erg aardig, ik ben me nog even aan bedenken wat wijsheid is.

Heb meestal 1 flesje rond de 100-150 euro open en 1 goedkopere, zoek eigenlijk een heerlijke oude whisky om lekker open te hebben en langer open te hebben staan. Nu bij whiskysite die 10% is natuurlijk aantrekkelijk.

Moet bekennen de signatory die ik nu open heb is ook heerlijk dus ook aan bedenken om oudere signatory te pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:39:
Bedankt voor het aanbod, erg aardig, ik ben me nog even aan bedenken wat wijsheid is.

Heb meestal 1 flesje rond de 100-150 euro open en 1 goedkopere, zoek eigenlijk een heerlijke oude whisky om lekker open te hebben en langer open te hebben staan. Nu bij whiskysite die 10% is natuurlijk aantrekkelijk.

Moet bekennen de signatory die ik nu open heb is ook heerlijk dus ook aan bedenken om oudere signatory te pakken.
Volgens mij heb jij aan de lopende band jeukende handen _O-

@KillaZ Hoe was die 30 jarige glenfarclas? Glenfarclas doet namelijk heel vaak niet op firstfill sherryvaten rijpen maar op refill vaten. Ik vind namelijk Glenfarclas over de gehele linie eigenlijk wat lafjes qua smaakintensiteit (behalve de 1959 en 1991 family cask die ik bij de distillery heb mogen proeven in 2016, die waren echt super!!).
De standaard 25yr is ook echt niet mijn ding :N

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:03
Zojuist de glen scotia 2010 campbelltown cross besteld bij d12.
10 jaar oude peated versie op alleen bourbon vaten gerijpt. Dat moet wel gaan smaken volgens mij 😉

https://drankdozijn.nl/ar...o3-campbeltown-cross-70cl

[ Voor 26% gewijzigd door frank.. op 06-04-2022 17:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Deathchant schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:26:
[...]

@KillaZ Hoe was die 30 jarige glenfarclas? Glenfarclas doet namelijk heel vaak niet op firstfill sherryvaten rijpen maar op refill vaten. Ik vind namelijk Glenfarclas over de gehele linie eigenlijk wat lafjes qua smaakintensiteit (behalve de 1959 en 1991 family cask die ik bij de distillery heb mogen proeven in 2016, die waren echt super!!).
De standaard 25yr is ook echt niet mijn ding :N
Daar hadden we allemaal heel veel van verwacht, maar hij viel tegen. De intensiteit was ook niet wat ik van een colakleur zou verwachten en hij was ook niet "dik".

De neus was heerlijk, vol, koffie, chocolade. De smaak was kruidig, koffie, rozijn met een kruidnagel. Alleen was hij heel licht in de mond, zonder tannines. Bleef wel lang hangen.

Het is geen verkeerde whisky, maar was wel verreweg de duurste in de retail prijs en viel compleet weg tegen de imperial, Glen Keith, linkwood en littlemill.

Ik had dat niet verwacht eerlijk gezegd.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ja daarom vroeg ik het. Ik vind de gehele range van glenfarclas so so.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
[quote]Deathchant schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:26:
[...]

Zwijgrecht 🤭

Haha nee probeer wel 1, 2 of 3 flesjes per maand te scoren waarvan 1 mooie

Twijfel erg tussen de grain 30 en de 24jarige Dailuane van signatory/25 jarige Strathmill

[ Voor 16% gewijzigd door Jthem op 07-04-2022 05:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fender89
D12 heeft vandaag een mooie combi deal
3 flessen , 100eu (talisker , kilchoman en oban)

De kilchoman heb ik reeds open staan. Bevalt goed ! De andere 2 ken ik (nog) niet ;) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

fender89 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 07:48:
D12 heeft vandaag een mooie combi deal
3 flessen , 100eu (talisker , kilchoman en oban)

De kilchoman heb ik reeds open staan. Bevalt goed ! De andere 2 ken ik (nog) niet ;) ...
Ken ze alledrie niets, de talisker afgelopen weekend voor mijn verjaardag gehad maar lijkt een goede deal. 33 per fles lijkt me een nette prijs.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Leuk, een whisk(e)y topic. Ik ben dus totaal beginner (wel eens een fles Johny Walker red label gekocht..)
Ik vind het lekker maar echt doorpakken is er nooit van gekomen. Pas dus ook maar eens een Black label en een (ongehinderd door kennis van zaken) diversiteit aan kleine (5cl) flesjes gekocht van merken en streken die mij (nog) niets zeggen.

Ik krijg nu steeds meer dorst maar ga dit topic dus zeker eens goed doorlezen als ik tijd heb (ben nu formeel aan het werk)

alles kan off-topic

Pagina: 1 ... 40 ... 77 Laatste