[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 39 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05:30
'Dat een glas geur en smaak beïnvloed, dat lijkt me overtrokken.' @Diederik

Het is gelukkig toch zo. Er is een reden waarom je wijn uit een bokaalvormig glas drinkt en niet uit een longdrinkglas.

Een copita, glencairn, cognac en gelijkvormig glas 'trechtert' de lucht boven de whisky richting je neusgaten. Een wijd glas als een tumbler doet dat niet. Geur betekent dermate veel voor de smaakbeleving dat dit effect van glaswerk niet te verwaarlozen is.

Ook dient een copita en glencairn door zijn voetje als een glazen medium dat door de handaanraking geen warmte doorgeeft aan de drank in het glas. De warmte van de drank heeft ook effect op de geur en smaak.

The proof of the pudding is in the eating, dus test het zelf en bepaal zelf wat je fijn vindt. Van mij hoeft niemand uit glencairns te drinken en wat mij betreft wordt er ijs, cola en een opgezette steenmarter bij gedronken, maar het is onzin dat glaswerk de geur en smaak niet beïnvloed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:47
Klopt inderdaad drink maar eens uit een tumbler en je zal amper wat ruiken... En aangezien smaak mede bepaalt wordt door de geur geeft dat een wereld van verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:08
Ralluff schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:52:

Welke whisky’s sluiten hier op aan? Ik las iets over Laphroaig. Daarnaast lees ik veel goede ervaringen over Lagavulin 16 en zou ik deze graag eens willen proberen, echter is deze vrijwel nergens meer te krijgen of ze vragen bizarre prijzen. Komt deze nog wel op voorraad of word deze niet meer geproduceerd?
Laphroaig sluit hier inderdaad aardig op aan. Quarter cask is echt een aanrader. Port Charlotte is ook niet verkeerd. Mocht je echt een keer los willen gaan probeer eens een octomore. Wel erg duur dus ik zou maar met een sample beginnen 😉

Samples zijn zowiezo wel leuk om mee te experimenteren. Dat doe ik ook geregeld. Dan koop ik er een stuk of 10 van onbekende of dure whisky's. Zo ontdek je soms echt wel eens iets leuks wat een hele fles waard is.

Zojuist bij de lokale slijter de winkel overhoop gehaald. Het verbaasde gezicht van de beste man toen ik een fles Lagavulin 16 onder het stof op de toonbank zette en het "waar heb je die in godsnaam vandaan!? Ik verkoop al maanden Nee aan klanten" geweldig 🤣🤣

Wat ik begreep blijft die 16 voorlopig amper leverbaar. Ze schijnen productie problemen te hebben en dan vooral omdat er lastig aan de peatblokken te komen is die zorgen voor die typische jodiumsmaak.
Zijn voorspelling was dat nog meer merken daar wel mee te maken krijgen.

Overigens denk ik dat bv Laphroaig daar al last van heeft. De reguliere 10 is niet meer te vergelijken met die van een jaar of 10 geleden.

[ Voor 26% gewijzigd door frank.. op 02-03-2022 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 17:47

Dido

heforshe

Even snel een flesje gaan halen, en dan toch heel even in gesprek raken bij de slijter... en dan loop je naar buiten met dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mv7PRI6kA2JonozFuwoTEP7Ae5o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cD4RAjIjqWTG50imkjlsTMUe.jpg?f=user_large

Een Glen Elgin (Speyside) gebotteld door Fable (een "nieuwe" independent bottler) van 12 jaar oud. Ben er zeer benieuwd naar, die wordt vanavond wel even geproefd :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:17
frank.. schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:31:
[...]

Laphroaig sluit hier inderdaad aardig op aan. Quarter cask is echt een aanrader. Port Charlotte is ook niet verkeerd. Mocht je echt een keer los willen gaan probeer eens een octomore. Wel erg duur dus ik zou maar met een sample beginnen 😉

Samples zijn zowiezo wel leuk om mee te experimenteren. Dat doe ik ook geregeld. Dan koop ik er een stuk of 10 van onbekende of dure whisky's. Zo ontdek je soms echt wel eens iets leuks wat een hele fles waard is.

Zojuist bij de lokale slijter de winkel overhoop gehaald. Het verbaasde gezicht van de beste man toen ik een fles Lagavulin 16 onder het stof op de toonbank zette en het "waar heb je die in godsnaam vandaan!? Ik verkoop al maanden Nee aan klanten" geweldig 🤣🤣

Wat ik begreep blijft die 16 voorlopig amper leverbaar. Ze schijnen productie problemen te hebben en dan vooral omdat er lastig aan de peatblokken te komen is die zorgen voor die typische jodiumsmaak.

Overigens denk ik dat bv Laphroaig daar al last van heeft. De reguliere 10 is niet meer te vergelijken met die van een jaar of 10 geleden.
Ik ben nog steeds best wel gek op Laphroaig maar het helemaal eens dat de kwaliteit echt sterk verminderd is. De oude 10, de oude QC, de Triple Wood maar vooral de 15yo die in 2009 vervangen is door de 18yo waren allemaal veel beter dan de huidige versies. Die 18yo kostte toen rond de 80 euro en was beduidend minder dan de oude 15yo die je voor rond de 50 euro kon kopen. Nu gaat de 18yo voor dik over de 200 weg.. bizar.

Wat wel nog steeds een bizar goede Laphroaig is, is in mijn ogen de Laphroaig Brodir Port Wood. Inmiddels met 100 euro ook erg aan de prijs, maar echt een hele goede whisky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:25
Dido schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:59:
Even snel een flesje gaan halen, en dan toch heel even in gesprek raken bij de slijter... en dan loop je naar buiten met dit:
[Afbeelding]

Een Glen Elgin (Speyside) gebotteld door Fable (een "nieuwe" independent bottler) van 12 jaar oud. Ben er zeer benieuwd naar, die wordt vanavond wel even geproefd :)
Glen Elgin = Snoepjes werk!

Die labels van fable zijn echt heel gaaf :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-05 08:55
Ha, een whiskytopic, mooi.
Hier een beginnend drinker, merk wel dat ik het rokerige wat fijner vind, maar af en toe is wat fruitiger ook leuk. De Laphroaig Quarter Cask die hier al is genoemd, is een prima prijs/kwaliteit whisky voor mij. Lagavulin 16 was een topper maar zoals hierboven al staat, idiote prijzen inmiddels. Wat is er recent gepasseerd?
Bunnahabhain Stuiredair: beetje vlak, geen topper.
Bunna Toiteach a dha: mooi spul
Bowmore 12: wat zoeter, maar mist een beetje bite.
Bowmore 18: had ik wat meer van verwacht.
Bunna unchillfiltered 12: prima spul.
Talisker Skye: die was erg vlak.
Nu een Highland Park Dragon Legend gehaald, een Bunna An Cladach, Bruichladdig Classic Laddie en een Laphroaih 1815 Legacy op aanraden van een vriend. Eens kijken wat dat gaat opleveren.

Maar leuk om hier wat tips te lezen, ik zag ergens die Kilchoman Machir Bay voorbij komen en die stond blijkbaar al in m'n favorieten :+

Las ook de donderdagdeal van Drankdozijn, zit daar echt veel leuk spul bij? Nog nooit echt goed naar gekeken namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank..
donleone83 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:47:
[...]

De oude 15 was inderdaad geweldig. De 18 viel gewoon tegen, niet bijzonder en zeker de 200 euro niet waard. Jammer dat als je oude bottelingen tegenkomt ze zo schrikbarend duur zijn.

Laphroaig Brodir is wat mij betreft ook de lekkerste! Ik heb de 2de en laatste batch gehad. De eerste staat nog steeds erg hoog op mijn verlanglijstje 😎

De triple wood cask strength staat hier nog wel dicht in de kast. Toch maar eens aanbreken binnenkort 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralluff
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:19
Toff schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:41:
@Ralluff Ik gok dat een Talisker Storm (rond € 35) je ook wel zal bevallen.
Thanks! Staat genoteerd.
fender89 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:15:
@Ralluff

laphroaigh Quarter Cask (persoonlijk favorietje :)

Bedank me later ;)

Edit: iets minder 'zwaar" maar wel dat lekkere rook-randje:. Kilchoman machire bay
Bedankt! Die gaat er sowieso komen.
inhico schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:53:
[...]

@Ralluff Smaken en geuren herkennen vraagt oefening. Geen straf dus. Wat bij mij werkt (naast regelmatig proeven) is voor mezelf te omschrijven wat ik ruik en proef. Meestal is dat heel persoonlijk; je associeert wat je ruikt/proeft met dingen die je kent. Mensen proeven bijvoorbeeld soms "peer" of "zilt": er zitten geen peren in whisky, net zo min als zout. Of zaken als stallucht, diesel etc. Zelf associeer ik sommige geuren met brood. Zit ook niet in whisky. Sommige andere elementen zijn dan wel weer voor veel mensen min of meer gelijk, zoals rook, turf etc. Kortom veel proeven, evt samen met anderen, af en toe een blind tasting.
Er bestaan ook wel tasting-formulieren die je wat kunnen helpen.

En het beste glas: voor mijn geen enkele twijfel, dat is de copita: https://duckduckgo.com/?t...D8%2FGlencairn_Copita.jpg
Bedankt! Het gaat ondertussen al steeds wat beter. Het is meer dat ik ze pas herken wanneer ik lees dat andere mensen het ruiken. Wellicht zoek ik er dan ook teveel naar. Binnenkort een whisky proeverij, eens zien of ik daar wat ga leren.
Bambi105 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:32:
@Ralluff de Peat Monster van Compass Box zal je ook wel bevallen. Dat is een malt blend van vooral Caol Ila, dus goed geturfd maar frisser dan Lagavulin, Ardbeg en Laphroaig.

Ik zou ook een Laphroaig Quarter Cask aanraden boven de rest van Laphroaig. Maar mijns inziens is Laphroaig zijn magie wel kwijt geraakt en winnen de Ardbeg 10 en Lagavulin 8 het makkelijk van Laphroaig.

Van Wees het echter ook een hele lekkere Bunnahabhain Staoisha. Dat is een jonge, zwaar geturfde Islay whisky (4, 5 of 6) jaar die goed te betalen is en bevalt bij vrienden die pas net whisky leren kennen, maar ook liefhebbers verrast doen staan.

En qua glas zit je altijd goed met een copita of glencairn. Koop een doosje van 6 bij de drankgigant of een Makro en je bent klaar voor een tijdje. Kost geen vermogen en drinkt veel beter dan een tumbler.

Bedankt! Heb verschillende soorten glazen. Vandaag nog 2 Lagavulin glazen gekregen bij een cadeau verpakking van de 16 year editie.

frank.. schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:31:

[...]

Laphroaig QC ga ik sowieso eens proberen!
Heb je nog wel geluk gehad met die Lagavulin 16 haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:53
KillaZ schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:49:
[...]

Helemaal eens, al snap ik de opgetrokken wenkbrauw wel gezien de tendens op een gegeven moment in dit topic (als in: Ik heb 300 euro te spenderen, welke whisky moet ik kopen om daar zo snel mogelijk 1000 euro van te maken?). Die kant ging het wel op.

Ik denk dat een apart topic voor een investering weinig volk zal trekken. Die incidentele post hier en daar in dit topic zal dan beter passen imho. Zolang de mensen hun drink whisky's maar zoveel mogelijk delen :)

In dat opzicht heb ik zelf een mooie line up klaar staan om mee naar huis te nemen:
- Speyburn 10 jaar op first Port Pipe
- Benriach 10 jaar op een Sherry Butt
- "Mull's Finest" op PX (wat zou dat nou zijn :+ )

***members only***
Heb je de Speyburn al geproefd? Ik heb hem toevallig vanmiddag meegenomen hier bij mijn slijter. Ben benieuwd!

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Slaapje schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:25:
[...]

Heb je de Speyburn al geproefd? Ik heb hem toevallig vanmiddag meegenomen hier bij mijn slijter. Ben benieuwd!
Zeker, heb je de Hart Brothers Speyburn? ;) Die bedoelde ik namelijk.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
KillaZ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:26:
[...]

Zeker, heb je de Hart Brothers Speyburn? ;) Die bedoelde ik namelijk.
Ja, de first fill port pipe verraadde het ;) en inderdaad heb ik die meegenomen.

To dare is to do

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
@Slaapje fijne whisky! Al moet ik hem weer even vanavond voor de geest halen voor de tasting notes. Iets teveel geproefd de afgelopen dagen 7(8)7 :+

Edit;

Hoppa! De 2 nieuwe HB releases.

De speyburn eerst maar. Komt niet vaak voor bij indie's en op een port Pipe....kom maar door (hij was binnen een dag uitverkocht bij de importeur....)

Neus; rood fruit in je smoel! Is dit wel whisky? 0 scherpte in de neus, beetje zoethout.
1e slok: tintelt toch wel! Hier komt weer dat rode fruit terug, kruidnagel, zoethout beetje kaneel.
Weinig tannines, en je mond trekt gelukkig niet krom.

Afdronk is kort, met een klein pepertje achterin je keel.

Fijne whisky dit hoor! Die benriach neem ik morgen wel :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CndJld4yBdVjwXBhW7PPu5t6UrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWPNKYubRsbKzjogPNIj8yoy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door KillaZ op 03-03-2022 21:08 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaapje
@KillaZ Klinkt goed! Ik dacht hem van t weekend te openen, maar dat is vanavond geworden. Hij staat nog even te ademen, ben benieuwd!

Edit: Boh! Die is aangenaam! Heel anders dan ik van andere port finishes gewend ben. Minder rozijn zoet, meer rood fruit en fris. Erg fijn!

[ Voor 34% gewijzigd door Slaapje op 03-03-2022 21:53 ]

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
@Slaapje ja die Alister Hart heeft weer zijn best gedaan :D

Die Benriach is ook belachelijk trouwens, een bak chocolade en hazelnoot waar je u tegen zegt :9

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
@KillaZ Die Benriach hadden ze niet staan, maar ik ga eens neuzen hier in de buurt.

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Morgen verder aan me Glenallachie 18 en Aberfeldy 15... Probeer tot nu toe alleen in weekenden te drinken maar als ik zo berichten lees maakt het wel lastig haha🙈

Beiden trouwens wat tegenvallend. GA18 prima maar voor die 85 euro al redelijk hoog maar echt geen 125 waard wat ze nu vragen.

Aberfeldy 15 exeptional cask mist wat pit

[ Voor 34% gewijzigd door Jthem op 03-03-2022 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
KillaZ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:34:
De speyburn eerst maar. Komt niet vaak voor bij indie's en op een port Pipe....kom maar door (hij was binnen een dag uitverkocht bij de importeur....)
Is de oplage dan zo beperkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Pannencouque schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:18:
[...]

Is de oplage dan zo beperkt?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Hoi allen, mijn eerste post hier! Ik ben nog niet zo lang whisky liefhebber maar maar ben ondertussen de grote merken wel langs gegaan. Zo ben ik wel gecharmeerd geraakt van de Glenfiddich 15 Solera en de Johnnie Walker Green 15. Ook heb ik de turfmonsters Ardbeg 10 en Laphroigh 10 verslagen :*) . Nu ben ik bezig om de invloed van Sherry vaten te ontdekken met de Arran Sherry Cask. Al met al een leuke ontdekkingsreis!

Over ontdekkingsreizen gesproken: ik heb de Johnnie Walker Origins gevonden die een impressie geven van 4 streken in Schotland. Echter kan ik alleen 'Islay' en 'Highlands' vinden. Heeft iemand nog een suggestie waar ik Lowlands en Speyside kan vinden? De webshops van de startpost lijken ze niet te hebben. Dank alvast!

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Drankdozijn
Old pipe
Whiskyvan Zuylen
Drankgigant

Als je leuke sherry invloed wil kan ik je ook een Glenallachie 12/15 aanraden

[ Voor 5% gewijzigd door Jthem op 04-03-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobB
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-05 20:41
Bambi105 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:27:
[...]

Die Elijah Craig zoals hierboven of de Wild Turkey Rare Breed zal je goed doen, voor niet al te veel geld. Ik zou je ook kunnen aanraden zowel een flesje goedkopere bourbon te kopen zoals die maker's mark of een lekker flesje Buffalo Trace, met daarnaast een fles van hogere kwaliteit. Je kan ook denken aan een Four Roses Small Batch. Dan kan je met twee flessen ook rond de 50-60 euro uitkomen en proef je goed het verschil tussen de twee niveaus.

Ik kan over Maker's Mark 46 niks zeggen, maar vaak zijn de duurdere versies toch langer gerijpt of op betere vaten gerijpt. Ook doet het alcohol percentage veel voor de smaak en het mondgevoel.

Mijn ervaring is dat er een wereld van verschil zit tussen een 20 en een 50 euro kostende bourbon, al is het wel afhankelijk van welk merk. Deel je je ervaringen als je iets nieuws op de kop hebt getikt? Ik ben benieuwd!
Even een tussenupdate, ik was er niet zó druk mee bezig: twee flessen zijn gisteren besteld. Uiteindelijk toch lastig kiezen, daarom het budget een beetje aangepast. Een fles Elijah Craig Small Batch en eentje Wild Turkey Rare Breed is onderweg. Laatstgenoemde is vrij lastig te vinden, bij veel shops uitverkocht. Ik ben reuze benieuwd, nu nog even m'n smaak terugkrijgen vanwege een virusje deze week ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Nu online
Jthem schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:13:
Drankdozijn
Old pipe
Whiskyvan Zuylen
Drankgigant
Als je leuke sherry invloed wil kan ik je ook een Glenallachie 12/15 aanraden
Gelukt, dank! Er waren nog 1L flessen beschikbaar bij Drankdozijn en Drankgigant. Die Glenallachie gaat op mijn lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Klasse 🤤welke heb je ingeslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Nu online
Jthem schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:31:
Klasse 🤤welke heb je ingeslagen?
De twee die ik nog niet had, Lowlands en Speyside. Het leek mij leuk om de verschillende regio's van Schotland op deze manier te ontdekken, nou ja, zoals JW ze bedacht heeft.

Zat nog te denken om een extra compleet setje mee te nemen als collecter's item maar denk niet deze serie veel waard gaat worden :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
JW's zijn ook allemaal blends.. jw eigenlijk nooit gekocht vind lekkerder om de "echtere" single malts te drinken. Op 1 of andere manier denk ik bij JW altijd aan mixdrankjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ik drink best veel SFTC whisky's maar hoe kijken jullie naar de sterke whisky's van rond de 60% -65% onverdund, waar ligt bij jullie de grens onverdund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Jthem schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:31:
Ik drink best veel SFTC whisky's maar hoe kijken jullie naar de sterke whisky's van rond de 60% -65% onverdund, waar ligt bij jullie de grens onverdund?
Het ligt volkomen aan de whisky wat mij betreft. Ik heb ruige jonge whiskies van 50% gedronken maar ik vind de edradour 12 cask strength extreem soepel voor zijn sterkte. 60-65% klinkt heftig, maar als het in balans is met de rest van de drank, dan kan het onverdund een mooie ervaring zijn. Ik drink alleen bijna nooit onverdund whisky. Ook al begin ik ieder glas zonder water, na 10-15 minuten zit er al een druppeltje (of 3, 5 of 10) bij en als ie wat later nog niet op is, dan misschien nog een druppel of wat om te proeven wat het met de ervaring doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Soms drink ik uit een gespoeld glas maar drink ze eigenlijk nooit onverdund. Binnenkort(over maandje of 2a3 vermoed ik) gaat de Glenallachie 12 van Signatory open, is ook weer een 60% en de A bunnadh van Aberlour zit ook rond die waarde dus wel pittig maar stiekem kan ik het ook wel waarderen. (Nipje voor nipje ipv slok bij slok🤣)

En mee eens de Edradour 12 is echt een snoepje zorg ook steeds voor de opvolger ervan.

[ Voor 13% gewijzigd door Jthem op 04-03-2022 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:31:
Dat verschilt van whisky tot whisky. De abunadhs kan ik doorgaans niet puur drinken. Brandt me te erg. Een octomore van 58% is bijvoorbeeld ook heel jong en kan ik wél zo drinken, alsmede de genoemde Edradours en alle andere caskstrengths die ik tot nu toe heb gehad. Mijn handfilled Glendronach cask 1441 heeft 57,7%, is ook pas 11 jaar oud, maar heeft mijns inziens ook geen water nodig.
Boven de 61,2% heb ik nog niet gehad, en die 61,2% was een batch van de Abunadh, die ik niet fijn vind om puur te drinken, maar eigenlijk is dat tot nu toe de enige geweest. De rest drink ik allemaal onverdund.

EDIT: wat zou ik toch zo graag die Edradour 21yr oloroso cask (caskstrength) willen proberen, maar die is me veel te duur :'(

[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 04-03-2022 20:49 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31
Ik drink niks met water. Ook abunadh niet

@Deathchant mag weer niks kosten he! ;)

[ Voor 35% gewijzigd door 418O2 op 04-03-2022 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
O ja man, Edradour is echt werelds. Zullen we samen kopen met ons drinken we samen 🤣

Ben benieuwd de a bunnadh die in wacht staat is ook 61,2. Aberlour vele van gehad behalve de a bunnadhs dus werd ook tijd.

Aberlour wel zwak voor aangezien het mijn begin was van whisky drinken. Dus miss ooit de fout om die te drinken........ 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Jthem op 04-03-2022 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Interessante info, thanks d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Haha! Ik ben rete nieuwsgierig naar hoe die smaakt. De geur en smaaknotities, plus mijn eigen ervaringen rondom de Edradours die ik al heb gehad....tja, i wants it ;) Maar gaat niet gebeuren. Prijs is echt insane.
80 euro voor een 10yr SFTC (0,5L) vond ik al wat lafjes, maar die was het geld echt waard.
Kep 1 keer een uitstapje gemaakt (in 2016) naar een speciale fles uit de Glendronach Single Cask edition voor 200 euro en die was ook 21yr met ~54% en dat was goeie shit! Maar dat was 200 euro, niet 300+. Was die het waard? Absoluut, maar vanaf 200 euro ligt bij mij een beetje de grens van wat ik het waard vind. Ik weet, een echt goeie whisky waar je volle teugen van geniet is priceless, maar ik heb het dan ook over een persoonlijke, morele grens ;) Het zal nooit goedkoper worden in ieder geval, eerder duurder, dus ik accepteer dat ik deze whisky nooit zal kopen, tenzij Gaston bij mij aan de deur staat ;)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeyk2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-05 15:52
Ik heb voor mijn verjaardag weer twee geweldige Bring Your Own Bottle Club flesjes gekregen. Deze keer "Lads of lobland" reeks. Passen mooi bij de rest van de byob-c flesjes (mobsters on mopeds, build your own bearded commando) . Gisteren ook meteen kunnen proeven, de royal brackla is heerlijk (vol, complex echte sherry whisky) de GLENTAUCHERS is voor mij een echte zomer whisky (fruitig, lichter etc, ondanks dat het ook sherry is)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZokobKyZylZu6VDG68C_1gi53s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkIeAJrJzzb8fTxwDHkM2B32.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UJTCQQmOs6Q-kgpR0VP120C4IA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0M99nSd7f3IzZg0OmW2Wrjgg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Monkeyk2010 op 06-03-2022 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeyk2010
Deathchant schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:03:
[...]
maar vanaf 200 euro ligt bij mij een beetje de grens van wat ik het waard vind. Ik weet, een echt goeie whisky waar je volle teugen van geniet is priceless, maar ik heb het dan ook over een persoonlijke, morele grens ;) Het zal nooit goedkoper worden in ieder geval, eerder duurder, dus ik accepteer dat ik deze whisky nooit zal kopen, tenzij Gaston bij mij aan de deur staat ;)
Zeer herkenbaar, ik heb het geluk dat ik regelmatig wat oude whisky's mag proeven omdat een maat een whisky shop heeft maar voor mij is de psychische grens ook altijd rond de 200, en dan moet het al een echte goede zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
200 euro? Daar zit ik echt nog totaal niet. :D
Maar ik vrees dat het net zo goed als met speciaalbier. Daar vond ik in het begin 3-4 euro per fles echt de max. Nu is dat het goedkoopste dat in het mandje zit en kijk ik niet meer op >10 euro per fles/blik. En staan er ook regelmatig bieren van tussen 40 en 70 euro per 650ml op tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja ik ga ook nu tot ongeveer 150a200 max, heb 1 uitschieter naar 370 maar die is ter sier. Meestal zit ik qua duurdere rond de 100/150.

Begon ook eerst met makkelijk drinkbare rond de 30 euro en 70 was echt de unieke maar tegenwoordig is qua voorraad whisky 70+ wel gemiddelde 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Gisteren een prachtig setje van David Stirk kunnen bemachtigen. 3 ervan om te drinken, 2 om te bewaren (want: Imperial).

Deze Whisky's zijn in 2010/2011 uitgebracht en stuk voor stuk prachtig vergelijkingsmateriaal met wat er nu op de markt komt. Er zit een 10 jaar oude Macduff tussen, een 14 jaar oude Glen Ord, een 10 jaar oude Longmorn en 2 oudere Imperials.

Ontzettend schaarse bottelingen. Ben benieuwd (die Macduff is stiekem al geweldig :+ ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCIsHF3EY8pIFxr1xAtC-SPrhIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6h7kyMkYHvmGOAfHLDjG9pMw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NOaV4a0_m6gJHxYtdWvl-qmTPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MDw6O5TGrayg2KW3DhnXNWeW.jpg?f=fotoalbum_large

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeyk2010
Die macduff heeft een lekker kleurtje 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror-oehoe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:11
KillaZ schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:13:
Gisteren een prachtig setje van David Stirk kunnen bemachtigen. 3 ervan om te drinken, 2 om te bewaren (want: Imperial).

Deze Whisky's zijn in 2010/2011 uitgebracht en stuk voor stuk prachtig vergelijkingsmateriaal met wat er nu op de markt komt. Er zit een 10 jaar oude Macduff tussen, een 14 jaar oude Glen Ord, een 10 jaar oude Longmorn en 2 oudere Imperials.

Ontzettend schaarse bottelingen. Ben benieuwd (die Macduff is stiekem al geweldig :+ ).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
haal je dit soort flessen bij de lokale slijter of ergens via een speciale website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
terror-oehoe schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:41:
[...]

haal je dit soort flessen bij de lokale slijter of ergens via een speciale website?
Dit is vanuit een prive collectie :)

10/11 jaar geleden waren de slijters die David Stirk bottelingen hadden al schaars, daarnaast waren deze series vrij beperkt naar NL gekomen.

[ Voor 22% gewijzigd door KillaZ op 07-03-2022 14:14 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Heb mijn complete voorraad eigenlijk uit diverse bourbon hogshead en sherry caskjes. Ook de rioja cask al eens geprobeerd maar wat is ook eens een aanrader, heb in kast ook nog een iets minder goed beoordeelde Glenallachie port cask staan maar Twijfel keer om goede port cask te proberen of iets anders wat erg heerlijk is bv licht rokerig en wat zoet fruitig. Niet dat ik weer te overdreven rokerig heb.

Bv zo hp15 viking beviel wel qua rokerige

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
https://www.whiskydirect....festival-noord-nederland/

eind van de maand is er trouwens een Whisky Festival in Groningen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
418O2 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:48:

Ik kon er helaas niet bij zijn, ben er wel in Haarlem oOo

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank..
Vandaag een Springbank 10 gescoord.
46 euro voor betaald, niet heel verkeerd als ik zo online even kijk 8)
De 15 ken ik , die was fantastisch maar daar is helaas niet meer aan te komen. Ben heel benieuwd naar deze... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Nu online
418O2 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:48:

Ja leuk idee! We zouden er een meetup van kunnen maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GregoryVG
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-03-2023
frank.. schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:37:
Vandaag een Springbank 10 gescoord.
46 euro voor betaald, niet heel verkeerd als ik zo online even kijk 8)
De 15 ken ik , die was fantastisch maar daar is helaas niet meer aan te komen. Ben heel benieuwd naar deze... :9
Hoe? Wie? Waar? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Radiodurans schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:57:
[...]

Ja leuk idee! We zouden er een meetup van kunnen maken?
Daar voel ik persoonlijk minder voor, maar kan me voorstellen dat er wellicht anderen zijn die dat wel leuk zouden vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank..
Slijterij Overmars (geen familie lol) in Weesp ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

frank.. schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:59:
[...]

Slijterij Overmars (geen familie lol) in Weesp ;)
Bedankt voor de tip, heb 't formulier ingevuld. Niet overdreven, gewoon 1x de 10 en 1x de 15. Benieuwd of er nog voorraad is :P .

Zie wel dat je reactie aardig oud is xD. Goede kans dat vanmiddag alles al weg was...als het dat al niet was.

[ Voor 15% gewijzigd door Case_C op 08-03-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank..
Case_C schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:51:
[...]

Bedankt voor de tip, heb 't formulier ingevuld. Niet overdreven, gewoon 1x de 10 en 1x de 15. Benieuwd of er nog voorraad is :P .

Zie wel dat je reactie aardig oud is xD. Goede kans dat vanmiddag alles al weg was...als het dat al niet was.
Gister in de winkel stond er nog wel een 10...hoop voor je dat je mazzel hebt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

frank.. schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:15:
[...]

Gister in de winkel stond er nog wel een 10...hoop voor je dat je mazzel hebt ;)
Ik sta op de wachtlijst ;) . Even nagebeld hoe en wat, volgende week misschien weer een paar binnen.

Aan de telefoon werd wel duidelijk dat meer dan 1 p.p. ook niet aan de orde is, dus wel zo eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
De 10 en de 15 zijn beiden geweldig. Ik heb ze bij mijn slijter in december gekocht voor een vergelijkbare prijs (volgens mij 50 voor de 10 en 75 of 80 voor de 15). Ook daar zijn ze normaliter binnen een a twee dagen na binnenkomst weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Iemand ervaring met de Glenallachie batch series Vs die old pipe special release?

Heb de batch 5 nog thuis staan maar vroeg me af wat verschil was met die van old pipe... Mogelijk dat iemand van jullie ervaring mee heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Ik heb een vraagje voor de Malternative -sippers hier: ik ga binnenkort naar de (bas-) Armagnac streek voor vakantie en wil wat verschillende huizen bij langs om te proeven en te kopen. Zijn die Armagnac en Cognac drinkers of Gascogne fans met tips voor de streek? Ik plan om sowieso Dartigalongue te bezoeken want ik zal heel dichtbij verblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-05 18:36

mace

Sapere Aude

Ik heb 65,93 betaald voor een Blue Spot, inclusief verzendkosten (gratis).

Members only:

( 80 euro is de Ierse prijs, als je Nederland invult wordt het goedkoper.)

Beetje te mooi om waar te zijn, maar ik laat wel weten of het uiteindelijk aankomt.... :)
Ik zie regelmatig Springbank 10 bij de HANOS voor een hele normale prijs.... Ik heb er over de afgelopen 2-3 jaar een stuk of 5 weten te verzamelen. :P

[ Voor 27% gewijzigd door mace op 13-03-2022 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:07

inhico

pw

Bambi105 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:19:
Ik heb een vraagje voor de Malternative -sippers hier: ik ga binnenkort naar de (bas-) Armagnac streek voor vakantie en wil wat verschillende huizen bij langs om te proeven en te kopen. Zijn die Armagnac en Cognac drinkers of Gascogne fans met tips voor de streek? Ik plan om sowieso Dartigalongue te bezoeken want ik zal heel dichtbij verblijven.
Geen expert hier, maar heb wel e.e.a. geproefd. O.a. op verschillende edities van het Potstill-festival. Bij cognac ben ik nog nooit wat echt bijzonders tegen gekomen. Maar de steekproef is beperkt in omvang... Bij Armagnac wel een paar heel aangename ervaringen. Mijn favoriet is Tariquet 15.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
mace schreef op zondag 13 maart 2022 @ 18:04:
Ik heb 65,93 betaald voor een Blue Spot, inclusief verzendkosten (gratis).

***members only***

( 80 euro is de Ierse prijs, als je Nederland invult wordt het goedkoper.)

Beetje te mooi om waar te zijn, maar ik laat wel weten of het uiteindelijk aankomt.... :)

[...]

Ik zie regelmatig Springbank 10 bij de HANOS voor een hele normale prijs.... Ik heb er over de afgelopen 2-3 jaar een stuk of 5 weten te verzamelen. :P
Ben wel benieuwd, de website heeft wat vertaalbugs, maar dat is niet per se een rode vlag. Ben vooral benieuwd hoe de blue spot je zal smaken! Er komen langzaam wat reviews uit van een reeds alom geprezen distilleerderij.

Die nieuwe Glendalough 7 op Mizunara hout lijkt me ook een interessante Ier om te gaan drinken. Het is goed om te zien dat zij zulke mooie en eigen producten aan het maken zijn, die Ieren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Vandaag een mooi setje geproefd van oude bottelingen:

- Glen Ord 14 jaar (eigen collectie)
- Longmorn 7 jaar (eigen collectie) uit 2014
- Port Dundas 46 yr (oude sample fles die we ergens achterin het magazijn vonden :+ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRtWkY9QcnXEIIPCPCyzUT7wNww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBnZE1BEq7nuuOzVBygVS64f.jpg?f=fotoalbum_large

Die Port Dundas nog nooit geproefd, dat heeft echt heel weinig meer met whisky te maken. 1 bak karamel, toffee en een viscositeit dat tegen de liqor 43 gaat. Echt een belachelijk lekker drankje zonder enige vorm van kruidigheid of scherpte.

Destijds stond hij voor 450 euro in de winkel, dan praat je over 3 jaar gelden. Zo'n fles zou nu door alle prijsstijgingen tegen de 700 euro gaan kosten in de huidige markt. Zonde, want de kans is alleen maar groter dat hij niet gedronken gaat worden. Nu de festivals weer mogen, zou ik zeker aanraden om eens een oude grain te proeven, is een hele fijne ervaring :)

Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door KillaZ op 14-03-2022 15:28 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Waauw weer mooie aanwinsten zo 😳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-05 19:20
Inderdaad mooie aanwinsten! Ik ben benieuwd hoe de
Members only:
je gaat bevallen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bean77 op 14-03-2022 18:37 ]

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Bean77 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:45:
Inderdaad mooie aanwinsten! Ik ben benieuwd hoe de Springbank 17 je gaat bevallen.
Members only:

[ Voor 10% gewijzigd door KillaZ op 14-03-2022 15:56 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Wereld van verschil tegenover de flesjes van jou KillaZ maar als goed is komt 1 deze dagen voor mij de Milk and honey dead sea aan... Veel over gezocht en wilde hem toch ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
Members only:

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik heb zat Springbank 10 maar de 12 CS begint nu echt op te raken. En het is me nog niet gelukt er eentje te vinden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Bambi105 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:28:
[...]

Ben wel benieuwd, de website heeft wat vertaalbugs, maar dat is niet per se een rode vlag. Ben vooral benieuwd hoe de blue spot je zal smaken! Er komen langzaam wat reviews uit van een reeds alom geprezen distilleerderij.

Die nieuwe Glendalough 7 op Mizunara hout lijkt me ook een interessante Ier om te gaan drinken. Het is goed om te zien dat zij zulke mooie en eigen producten aan het maken zijn, die Ieren!
Ik heb diverse Ierse whiskeys geprobeerd nu, van Cooley, Teeling, Glendalough, West Cork, Waterford, Dingle, Bushmills, Midleton, etc. Ik moet zeggen dat de Pot Still stijl van Midleton me tot dusver nog het meest kan behagen, en dan specifiek in de vorm van Redbreast. Maar er gebeuren echt prachtige dingen in Ierland op dit moment en ik ben erg blij dat de whiskeyscene daar een heropleving beleeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4l9PXV4-13dcJyU4NC0_2OjVH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CpgYOVD2F1yh4gEEOlvoz7pM.jpg?f=fotoalbum_large

Hij is er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Dat zit er inderdaad uit als een interessante fles. We gaan het wel horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja in januari had iemand over deze fles gepost is blijven spoken in me hoofd en alles over gezocht en motiveerde me wel om te kopen.

Zal wel weer tijd duren voor die open gaat maar deze fles nemen ze me niet meer af...

"Maar" 3 jaar oud, alleen door die warmte in Israël zal die veel volwassener zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Jthem op 14-03-2022 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:39:
Wereld van verschil tegenover de flesjes van jou KillaZ maar als goed is komt 1 deze dagen voor mij de Milk and honey dead sea aan... Veel over gezocht en wilde hem toch ervaren.
"There is always a bigger fish"

Vraag een keer bij Johan van The Old Pipe of je beneden mag kijken en je staat ook weer met beide benen op de grond hoor. De collectie van Wiegman net zo.

Dikke kans dat je milk and honey je beter bij blijft dan een springbank, imperial of een littlemill hoor.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:19:
[...]

"There is always a bigger fish"

Vraag een keer bij Johan van The Old Pipe of je beneden mag kijken en je staat ook weer met beide benen op de grond hoor. De collectie van Wiegman net zo.

Dikke kans dat je milk and honey je beter bij blijft dan een springbank, imperial of een littlemill hoor.
Deze Dead sea scoort het beste van degene die ik gerechercheert heb.. maar twijfelde erg tussen de cognaccask.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Jullie als ervaren rokerige drinkers, ik ben normaal van de sherry en bourbon casks maar probeer rustig een licht rokerige te drinken, tijd geleden keer sample gehad van de highland park 15 viking en die vond ik echt heerlijk. Nu kom ik ook Talisker port ruighe tegen zou ook licht rokerig zijn. Welke raden jullie meer aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Jthem schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:49:
Jullie als ervaren rokerige drinkers, ik ben normaal van de sherry en bourbon casks maar probeer rustig een licht rokerige te drinken, tijd geleden keer sample gehad van de highland park 15 viking en die vond ik echt heerlijk. Nu kom ik ook Talisker port ruighe tegen zou ook licht rokerig zijn. Welke raden jullie meer aan?
Die HP 15 heb ik zelf geen ervaring mee, maar de Port Ruighe van Talisker vind ik qua prijs/kwaliteit een van de beste whisky's die je kunt kopen. Daar ga je je in ieder geval geen buil aan vallen. Tasliker is wel rokeriger dan een HP. Sterker nog: die HP zit volgens mij amper peat in. Daarnaast is de HP gefinished op sherry en de Talisker op port, dus die twee zijn sowieso slecht te vergelijken.

Ik zie overigens dat de Talisker Port Ruighe voor 40 euro verkrijgbaar is bij de Gall&Gall. Meteen doen - ga je geen spijt van krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door donleone83 op 15-03-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
donleone83 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:05:
[...]

Die HP 15 heb ik zelf geen ervaring mee, maar de Port Ruighe van Talisker vind ik qua prijs/kwaliteit een van de beste whisky's die je kunt kopen. Daar ga je je in ieder geval geen buil aan vallen. Tasliker is wel rokeriger dan een HP. Sterker nog: die HP zit volgens mij amper peat in. Daarnaast is de HP gefinished op sherry en de Talisker op port, dus die twee zijn sowieso slecht te vergelijken.

Ik zie overigens dat de Talisker Port Ruighe voor 40 euro verkrijgbaar is bij de Gall&Gall. Meteen doen - ga je geen spijt van krijgen.
Ja vandaar dat ik het ook zei van die 40 euro... Alleen enige rokerige die ik gehad heb was millstone peated (de goedkope) en die viel me zo tegen helaas .. dus d(t)urf niet snel weer richting rokerige te gaan.. alleen wil toch niet na 1 poging al opgeven ..

Hp15 las ik in meerdere reviews dat die licht rokerig is en dat rook ook wel zo een beetje maar vond die verdomd lekker O-) las dat de Port Ruighe ook niet zo zwaar rokerig zou zijn..de hp 15 zou 80 kosten IVM me 10% korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Jthem schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:18:
[...]

Ja vandaar dat ik het ook zei van die 40 euro... Alleen enige rokerige die ik gehad heb was millstone peated (de goedkope) en die viel me zo tegen helaas .. dus d(t)urf niet snel weer richting rokerige te gaan.. alleen wil toch niet na 1 poging al opgeven ..

Hp15 las ik in meerdere reviews dat die licht rokerig is en dat rook ook wel zo een beetje maar vond die verdomd lekker O-) las dat de Port Ruighe ook niet zo zwaar rokerig zou zijn..de hp 15 zou 80 kosten IVM me 10% korting.
Kijk ook eens naar Benromach. De 10yo is al betaalbaar en voorheen had je ook een cask strenght versie geloof ik ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Is goed om keer mee te nemen voor fles erna, zag indd ook sherry vaten gelegen dus krijgt dat zoetere ervan.. nu al zwaar met twijfelen tussen
Highland park 15
Talisker port ruighe in aanbieding haha
heb de Talisker port ruighe besteld😉 Iets nieuws proberen aan vatsoort en rokerig kan geen kwaad gewoon als extra flesje open te hebben en ter afwisseling.

[ Voor 31% gewijzigd door Jthem op 15-03-2022 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 09:46
Jthem schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:14:
Ja in januari had iemand over deze fles gepost is blijven spoken in me hoofd en alles over gezocht en motiveerde me wel om te kopen.

Zal wel weer tijd duren voor die open gaat maar deze fles nemen ze me niet meer af...

"Maar" 3 jaar oud, alleen door die warmte in Israël zal die veel volwassener zijn.
Dat moet ik bijna wel geweest zijn.. heb er eentje open en eentje gesloten staan :)
geniet ervan.. ik verwacht binnenkort het broertje dat speciaal voor de Barrel Baron is gebottled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Jthem schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:45:
heb de Talisker port ruighe besteld😉 Iets nieuws proberen aan vatsoort en rokerig kan geen kwaad gewoon als extra flesje open te hebben en ter afwisseling.
Het moest denk ik zo zijn dat ik vandaag langs een Gall&Gall kwam. Meteen ook maar eentje meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
SunnieNL schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:24:
[...]

Dat moet ik bijna wel geweest zijn.. heb er eentje open en eentje gesloten staan :)
geniet ervan.. ik verwacht binnenkort het broertje dat speciaal voor de Barrel Baron is gebottled.
JAAA |:( jij bent de schuldige door jouw "review" heb ik me ene besteld gehad. Mooie presentatie met doos en fles en lekker kleurtje van de whiksy hoor. Hij zal bij mij nog even dicht blijven #lekker achteraan in rijtje van drinkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
donleone83 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:35:
[...]

Het moest denk ik zo zijn dat ik vandaag langs een Gall&Gall kwam. Meteen ook maar eentje meegenomen.
Toevallig haha. Hoop echt dat die me gaat bevallen hoor anders sla ik mezelf voor de kop dat ik niet de hp15 genomen beb. Sinds die millstone peated ben ik gewoon bang geworden voor het woord "rokerig" . Maar als ik zo lees valt deze qua rokerigheid mee en hoop dus dat die me erg gaat bevallen, deze gaat wel meteen in de kast open als variatie, dus ervaring zal snel volgen.

*aanvulling 16/3vandaag is de fles aangekomen, even geroken en dat stelde me gelukkig al niet teleur

[ Voor 9% gewijzigd door Jthem op 16-03-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Jthem schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:20:
[...]

Toevallig haha. Hoop echt dat die me gaat bevallen hoor anders sla ik mezelf voor de kop dat ik niet de hp15 genomen beb. Sinds die millstone peated ben ik gewoon bang geworden voor het woord "rokerig" . Maar als ik zo lees valt deze qua rokerigheid mee en hoop dus dat die me erg gaat bevallen, deze gaat wel meteen in de kast open als variatie, dus ervaring zal snel volgen.

*aanvulling 16/3vandaag is de fles aangekomen, even geroken en dat stelde me gelukkig al niet teleur
Ik ben ook niet zo van het rokerige, maar eigenlijk nog onvoldoende verkend waar mijn grens ligt. Highland Park 18, benromach, srpingbank gaat er allemaal prima in. Op de een af andere wijze schrikken merken als Talisker, Lagavullin, Laphroaig. Voorlopig nog super veel flessen om eerder open te trekken dus ook nog geen noodzaak.

edit: voor het eerst sinds tijden weer eens naar whiskyprijzen gekeken, maar wat een prijsstijgingen zeg 8)7 Ben blij dat ik mijn voorraad zoals Glendronach 21, 18 en de Highland Park 18 enkele jaren geleden heb ingekocht. Deze prijzen gaan nergens meer over. :'(

[ Voor 12% gewijzigd door Bean77 op 16-03-2022 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Nee klopt Bean77 heb ik ook zo, en nu wil ik toch rustig wat gaan proberen om me grens te vinden. Maar ben gewoon verkeerd begonnen met die Millstone peated. Maar zo ben ik wat voorzichtiger, die Talisker port ruighe zou milder rokerig zijn en wat zoeter door de port dus gaan het meemaken...

Indd prijzen slaan nergens op.

Wil wel die glendronach 15&18 eens proberen nog niet gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Jthem schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:34:
Nee klopt Bean77 heb ik ook zo, en nu wil ik toch rustig wat gaan proberen om me grens te vinden. Maar ben gewoon verkeerd begonnen met die Millstone peated. Maar zo ben ik wat voorzichtiger, die Talisker port ruighe zou milder rokerig zijn en wat zoeter door de port dus gaan het meemaken...

Indd prijzen slaan nergens op.

Wil wel die glendronach 15&18 eens proberen nog niet gehad
Goedkoopste 18 is 125 euro absurd eigenlijk ook ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank..
Bean77 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:53:
[...]

Ik ben ook niet zo van het rokerige, maar eigenlijk nog onvoldoende verkend waar mijn grens ligt. Highland Park 18, benromach, srpingbank gaat er allemaal prima in. Op de een af andere wijze schrikken merken als Talisker, Lagavullin, Laphroaig.

edit: voor het eerst sinds tijden weer eens naar whiskyprijzen gekeken, maar wat een prijsstijgingen zeg 8)7 Deze prijzen gaan nergens meer over. :'(
Laphroaig is idd niet de beste keuze om je grens te verkennen nee ;)
Talisker is al wat toegankelijker maar vrij scherp. Caol Ila 12 is misschien wel een aardige om eens te proberen. Dat was ook een van mijn eerste rokerige naast Talisker. En je hebt er 20cl flesjes van, heb je niet meteen een hele fles als je het niet lekker vind.
Balvenie Peat Week is ook een topper...wel ietsje duurder.

Die prijzen...tsja... zag bij drankdozijn de talisker 18 in de `aanbieding ` van 149 voor 139. Afgelopen oktober had ik hem daar gekocht voor 95.
Springbank 15 voor 155 euro... 8)7
Ik heb gelukkig nog wel een aardig voorraadje staan met van alles en nogwat... als ik tegenwoordig iets koop dan moet het echt wel een schandalig goede aanbieding zijn of echt een whisky van topkwaliteit.
Af en toe vind je bij de onafhankelijke bottelaars zoals bv The Ultimate ook nog wel eens wat leuks voor een tientje of 5. Laatst de Ballechin hiervan geproeft... wat een smaakbom. Cask strenght en gerijpt om sherryvat.

[ Voor 7% gewijzigd door frank.. op 16-03-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
D12 is de prijzen echt aan opkrikken en voor sommige whisky's echt extreem.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Ja, D12 begint een beetje cynisch om te gaan met de prijzen. Ze weten dat ze groot zijn en welbezocht, maar met hoe ik ze soms de prijzen zie opkrikken duwen ze me zo naar de lokale slijterijen. Die zijn misschien iets duurder over het gemiddelde genomen, maar soms juist goedkoper als het om de oudere en specialere flessen gaat. Ik ben niet roomser dan de paus en zal zeker bij een goeie deal van D12 kopen, maar de gunfactor neemt langzaam af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Bambi105 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:26:
Ja, D12 begint een beetje cynisch om te gaan met de prijzen. Ze weten dat ze groot zijn en welbezocht, maar met hoe ik ze soms de prijzen zie opkrikken duwen ze me zo naar de lokale slijterijen. Die zijn misschien iets duurder over het gemiddelde genomen, maar soms juist goedkoper als het om de oudere en specialere flessen gaat. Ik ben niet roomser dan de paus en zal zeker bij een goeie deal van D12 kopen, maar de gunfactor neemt langzaam af.
💯 Punten ! En zo kijk ik ook ernaar. Merk dat ik al minder bestel bij D12. Aanbiedingen zijn voor mijn gevoel ook wat minder, maar bij goeie deal sla ik het zeker niet af alleen ben ik meer naar plaatselijke of kleinere slijterijen en sites aan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
frank.. schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:21:
[...]

Laphroaig is idd niet de beste keuze om je grens te verkennen nee ;)
Talisker is al wat toegankelijker maar vrij scherp. Caol Ila 12 is misschien wel een aardige om eens te proberen. Dat was ook een van mijn eerste rokerige naast Talisker. En je hebt er 20cl flesjes van, heb je niet meteen een hele fles als je het niet lekker vind.
Balvenie Peat Week is ook een topper...wel ietsje duurder.

Die prijzen...tsja... zag bij drankdozijn de talisker 18 in de `aanbieding ` van 149 voor 139. Afgelopen oktober had ik hem daar gekocht voor 95.
Springbank 15 voor 155 euro... 8)7
Ik heb gelukkig nog wel een aardig voorraadje staan met van alles en nogwat... als ik tegenwoordig iets koop dan moet het echt wel een schandalig goede aanbieding zijn of echt een whisky van topkwaliteit.
Af en toe vind je bij de onafhankelijke bottelaars zoals bv The Ultimate ook nog wel eens wat leuks voor een tientje of 5. Laatst de Ballechin hiervan geproeft... wat een smaakbom. Cask strenght en gerijpt om sherryvat.
Balvenie peat week wel eens naar gekeken omdat ik Balvenie goed kan waarderen. Volgens mij moet ik nog een Ardbeg 10 (warehouse edition) hebben staan. Misschien is dat wel eentje die ik kan proberen.
Paar jaar geleden kocht ik heel veel bij Schotse whisky zaken. Leuk contact met de eigenaars en hele goede deals. De stijgende prijzen en dan nog de brexit hebben het wel redelijk kapot gemaakt.
Ook jammer dat de koop/verkoop groepen op facebook niet meer bestaan. Daar kon je ook vaak tegen redelijke prijzen nog leuke koopjes doen. Volgens mij is er nooit echt een alternatief gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

Bean77 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:26:
[...]
Ook jammer dat de koop/verkoop groepen op facebook niet meer bestaan. Daar kon je ook vaak tegen redelijke prijzen nog leuke koopjes doen. Volgens mij is er nooit echt een alternatief gekomen.
https://www.hetwhiskyforum.nl heeft wel een vrij levendige vraag en aanbod sectie, daar komen nog wel eens leuke flessen en samples voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Mijn eerste glaasje talisker port ruighe, het is toch erg wennen voor me IPV sherry/bourbon. Maar ik ga niet opgeven we gaan het kans geven maar voorkeur gaat het toch niet worden ... :F toch teleurgesteld maar dat ligt aan mijn smaak en echt niet aan de whisky!

Merk zoet rood fruit aan de start/aanvang maar dan rokerig en pittig amaakje. Zoet en pittig van pepers dat is prima maar de rokerigheid gaat bij mij fout bij de afdronk.

[ Voor 40% gewijzigd door Jthem op 18-03-2022 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Glendronach gaat ook weer patsen met z'n nieuwe batch 19 van de single cask releases:
https://www.whisky.com/in...sk-strength-batch-10.html
Goedkoopste is 545 pond, gaat weer lekker nergens over :N Glendronach is goed bezig met zich te positioneren als een VVD-distillery: alleen cateren voor de zeer welbedeelden onder ons :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Goeiendag.... Inderdaad slaat eigenlijk nergens op. Ben nu, na me vervelend tegenvallend glaasje talisker port, aan de Glenallachie 18 aan genieten... Fles is denk ik dit weekend op en zal niet snel terugkomen voor die 100+ prijs wat hij nu kost...Ook die prijs is teveel opgepompt voor de kwaliteit.

Zag bij slijter in buurt glendronach 18 voor 125 vraag me af of het het geld waard is? Zie hem overal al 145+

[ Voor 18% gewijzigd door Jthem op 18-03-2022 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:52:
Zag bij slijter in buurt glendronach 18 voor 125 vraag me af of het het geld waard is? Zie hem overal al 145+
Dat kun je natuurlijk alleen zelf bepalen. Als je het mij vraagt: nee. Het is wel echt een goeie whisky. Dé whisky wat ik als allereerste heb gedronken toen ik het leerde kennen en meer wilde proberen. Toendertijd was ie 60-65 euro en toen (2017) vond ik 65 euro al best wat maar toch gekocht. Nu met deze mijns inziens absurde prijzen en met de rest wat beschikbaar is ruim onder de 125 euro, kun je wat mij betreft betere (als in: even interessante en smaakvolle) whisky's kopen.

Nou weet ik dat het ook geen zin heeft om aan een paar jaar geleden terug te blijven denken waar je voor 78 euro een GD21, voor 90 euro een glengoyne 21 en voor 45 euro een lagavulin 16 kon kopen, maar dát is wel mijn referentiekader ;)

Misschien heb jij dat referentiekader niet of ben je flexibel genoeg om sneller mee te gaan met de prijzen zoals ze zijn, maar 125 euro voor een fles drank blijft toch een drempel...
Wellicht kun je bij whiskysite.nl voor jezelf voor 50 euro een set samples kopen en dan neem je de GD18 erbij. Kun je tenminste verschillende, nog niet geprobeerde whisky's proeven en je bent niet gelijk een fortuin kwijt. Alleen dán kun je voor jezelf bepalen of je het de 125 euro waard vindt. Althans, zo doe ik het ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Deathchant op 19-03-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Jthem schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:52:
Goeiendag.... Inderdaad slaat eigenlijk nergens op. Ben nu, na me vervelend tegenvallend glaasje talisker port, aan de Glenallachie 18 aan genieten... Fles is denk ik dit weekend op en zal niet snel terugkomen voor die 100+ prijs wat hij nu kost...Ook die prijs is teveel opgepompt voor de kwaliteit.

Dat is ook waar mijn post eerder van de week dat ik er zo van geschrokken ben van de prijzen. Voor jou al vergelijking. Ik heb hier nog 4 Glendronach 21 staan die ik zo'n 3 a 4 jaar geleden voor 75 euro per stuk heb gekocht, 4 flessen Glendronach 18 voor 60 euro per stuk, 2 dichte Glendronach 15 (oude versie) voor 65 per stuk en 4 Highland Park 18 voor 80 euro per stuk. Als je nu de prijzen ziet val je stijl van achterover.
De HP 25 en HP30 gaan ook sky rocket high.
Maar aan de andere kant kunnen we dat wel blijven benoemen, maar we moeten natuurlijk ook van de godendrank blijven genieten :9~ En bovendien zijn er genoeg leuke flessen voor een acceptabele prijs te krijgen, jammer alleen dat de meer 'bijzondere' flessen zo ver uit de range verdwijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
We zullen het ook gewoon moeten doen met de jonge distillaten en nog jongere distilleerderijen die steeds mooiere producten maken. Ik ben nog steeds zwaar onder de indruk van Kingsbarns en Ardnamurchan, maar ook Arran en indie bottelingen van Glen Spey, Teaninich of Linkwood blijven goed betaalbaar en zijn zo smaakvol als wat.

We zullen moeten accepteren dat bepaalde distilleerderijen (Macallan, Springbank) en de 21+ jaar oude flessen voor de scalpers/'investeerders' zijn en niet voor consumptie - de rest, waar je maar een kleine marge op gaat halen, die is voor ons normale stervelingen.

En dat is, helaas, gewoon zoals het is. Nogmaals, met zo veel goeds dat uitkomt in Schotse whisky en world whisky, hebben we maar weinig te klagen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja klopt ben sinds 1.5 jaar echt begonnen met in te slaan. Maar prijs gaat als Fred raket omhoog ..

En gd18 stond ook al tijdje op me lijst maar zie ze overal voor 145+ euro staan en dat was echt absurd. Nu zag ik, bij toeval, hem voor 125 staan en dat is nog absurd volledig mee eens.

Hoop dat de Edradour 12 sherry cask weer sneller komt dit jaar en dat prijs nog normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Bambi105 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 14:32:
We zullen het ook gewoon moeten doen met de jonge distillaten en nog jongere distilleerderijen die steeds mooiere producten maken. Ik ben nog steeds zwaar onder de indruk van Kingsbarns en Ardnamurchan, maar ook Arran en indie bottelingen van Glen Spey, Teaninich of Linkwood blijven goed betaalbaar en zijn zo smaakvol als wat.

We zullen moeten accepteren dat bepaalde distilleerderijen (Macallan, Springbank) en de 21+ jaar oude flessen voor de scalpers/'investeerders' zijn en niet voor consumptie - de rest, waar je maar een kleine marge op gaat halen, die is voor ons normale stervelingen.

En dat is, helaas, gewoon zoals het is. Nogmaals, met zo veel goeds dat uitkomt in Schotse whisky en world whisky, hebben we maar weinig te klagen denk ik.
Dit is niet eens door de "investeerders" hoor. Zelfs als een indie een vat springbank zou willen kopen, krijgt hij hem niet meer onder de 20 jaar oud.

Daarnaast zijn whiskies boven de 20 jaar altijd prijzig geweest, maar ook daar is er nu een grote schaarste, ook omdat de jaren 1998/2005 nou eenmaal geen vette jaren waren.

Prijzen gaan belachelijk snel, ik postte al eerder over de ledaig, het gaat nu zelfs met tullibardin over een tientje de fles extra. 8)7

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2vtS1quaOUAfzO53QdG7Gy3Ua0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/auekZzk8UmV3xkrRIdfZuvOL.jpg?f=fotoalbum_large

In voorbereiding op de Gascogne heb ik deze travel exclusive van Deanston geopend, een vatting van distillaat dat bijna 10 jaar op bourbonvaten heeft gelegen met een distillaat dat de volle 10 jaar op rode Bordeaux vaten heeft gelegen.

Typische aanschaf met fikse korting van D12, op het moment dat de hele travel retail in was gestort 2 jaar geleden.

Het is een 'neck pour', maar wow, wat een geur! Deanston is al lekker rauw, hartig en vol van zichzelf op bourbon, maar de rode wijn ruik je er doorheen in de vorm van bosvruchten of simpelweg, de geur van rode wijn. De smaak is complex, met enerzijds de vanille en karamel van een Speysider, maar meer punch en meer een bitter/hartig randje van Springbank of Mortlach. Het deed me direct aan schimmelkaas denken, vreemd genoeg. De afdronk is middellang, met tot het einde een friszure bessensmaak.

Al met al een prachtige whisky, zelfs al op de neck pour. Aanrader voor liefhebbers van ongeturfde, rauwe whiskies met een twist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Vandaag 1e keer de juiste waterhoeveelheid bij de Talisker toegediend waarop ik hem wel goed vond dus beetje puzzelen voor me 😃
Pagina: 1 ... 39 ... 77 Laatste