Is dat die rond de 58.95 bij gigant?frank.. schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:39:
Victoriana cs, daar heb ik na de review van Ralfy een fles van gekocht. Geen moment spijt van gehad.
Glen scotia heeft sowieso wel goed spul 😋😋
Ja dat is hem.
Volgens mij was die van Ralfy wel van een andere batch... maar dat verschil zal wel minimaal zijn 😉
Ik kan de Victoriana van harte aanbevelen. Er zijn wat releases geweest die niet Cask Strength waren, die waren rond de 51% geloof ik, maar alsnog waren die erg fijn!
Terugkomend op mijn eerdere post: Het is de Sutherland 2000 bij Thijs/Drambo geworden. 200 euro schoon aan de haak, maar goed, dat zijn de prijzen tegenwoordig.
e: Order gecanceld, hij was al in de winkel verkocht.
Terugkomend op mijn eerdere post: Het is de Sutherland 2000 bij Thijs/Drambo geworden. 200 euro schoon aan de haak, maar goed, dat zijn de prijzen tegenwoordig.
e: Order gecanceld, hij was al in de winkel verkocht.

[ Voor 9% gewijzigd door mace op 16-02-2022 21:58 ]
Dat is echt een goede prijs. Twee weken geleden 70 voor betaald bij mijn lokale slijter. Heerlijke whisky!
Heb eindelijk de glengoyne 25 besteld zal komende week aankomen 🥳🙈... De vitrinekast maakt graag plek voor hem/haar...
Gisteren mijn eerste Caol Ila geproefd, maar ik weet weer waarom ik niet zo van de turf ben. Zeker geen slechte whisky, maar voor mij is het hem gewoon niet.
Gelukkig was het maar een sample. En precies daarom heb ik die samples gekocht, om beter mijn smaak en voorkeuren te kunnen bepalen, en beter te leren proeven.
Gelukkig was het maar een sample. En precies daarom heb ik die samples gekocht, om beter mijn smaak en voorkeuren te kunnen bepalen, en beter te leren proeven.
Goede keuze inderdaad... Heb alleen die unpeated Caol ila gekocht maar tot nu toe scoort ik af en toe een sample van maat van me die wel eens een rokerige koopt. Moet zeggen ik durf er geen hele flessen van te kopen. De enige die me tot nu toe beviel was de Highland Park 15 maar da's niet zo extreem rokerig
Ben benieuwd, ik heb aardig wat Glengoynes gehad (de 10, 12 en 18) en nu net weer een nieuwe 12 gekochtJthem schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:50:
Heb eindelijk de glengoyne 25 besteld zal komende week aankomen 🥳🙈... De vitrinekast maakt graag plek voor hem/haar...
Leuke fles, net alsof het element 10 is in het periodieke stelsel. Maar ik herken je commentaar, Coal Ila is vrij stevig.sebasd schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:56:
Gisteren mijn eerste Caol Ila geproefd, maar ik weet weer waarom ik niet zo van de turf ben. Zeker geen slechte whisky, maar voor mij is het hem gewoon niet.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Ben alleen bekend met de goyne 21 maar die is verd**d lekker... Lief gekruid maar zo lange goede afdronk...pas afgelopen weekend fles opgemaakt. Gelukkig nog 1 volle op voorraad.
Van de 25 heb ik 2 samples want wil de doos lekker ter sier laten als hebbedingetje.(erg hè)
Vandaag bij Gall ook nog de Project XX besteld en Glenlivet 12 limited. Dus het is weer even goed geweest 🙈 Maar ondertussen kennen jullie me al een beetje
Van de 25 heb ik 2 samples want wil de doos lekker ter sier laten als hebbedingetje.(erg hè)
Vandaag bij Gall ook nog de Project XX besteld en Glenlivet 12 limited. Dus het is weer even goed geweest 🙈 Maar ondertussen kennen jullie me al een beetje
[ Voor 23% gewijzigd door Jthem op 14-02-2022 13:49 ]
Zo eindelijk eens begonnen m'n flessen in whiskybase te zetten.. 2 planken gehad en 42 flessen verder
. Nog 2 planken en de kast beneden te gaan.
Dan nog eens kijken of ik de lege flessen ook nog ga doen, maar eerst alles waar nog wat in zit
.
Dan nog eens kijken of ik de lege flessen ook nog ga doen, maar eerst alles waar nog wat in zit
Inderdaad wel een erg mooie presentatie van de fles zo die doos.Jthem schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:54:
Wat is de glengoyne 25 een mooie presentatie, leuke kist leuk boekje enz heerlijk om al naar te kijken! Hij staat naast zijn 21 jarig broertje nu...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar tip, zou eens investeren in een wat grotere/deftiger opslag
Zaterdag word m'n barrel-bar geleverd, zal foto's maken als hij staat
Dat is een slippery slope... Ooit was mijn voornemen 'dit is mijn whiskykast, als deze vol is heb ik voorlopig genoeg en moet er eerst iets uit voor er iets nieuws bij mag.' Toen werd die kast groter, toen werden het twee kasten, toen nog een vitrine erbij en toen op de vloer verder. Intussen heb ik er een hele dichte kast voor gebouwd die ramvol staat en ben ik eindelijk zo ver dat er letterlijk niets bij kán al had ik het graag.Case_C schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:09:
Maar tip, zou eens investeren in een wat grotere/deftiger opslag. Zo tjokvol dan presenteert dat ook niet netjes. Zo krap vol staat de Billy kast niet eens hier.
Een vitrine heb ik niet meer, het nadeel van een vitrine is dat het de drempel om de fles open te maken verhoogt en daar koop ik uitendelijk geen (dure) whisky voor.
waar koop je ze dan voor?hfos schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:56:
[...]
Intussen heb ik er een hele dichte kast voor gebouwd die ramvol staat en ben ik eindelijk zo ver dat er letterlijk niets bij kán al had ik het graag.
Een vitrine heb ik niet meer, het nadeel van een vitrine is dat het de drempel om de fles open te maken verhoogt en daar koop ik uitendelijk geen (dure) whisky voor.

puur voor de investering?
Opdrinken, uiteindelijk. 'Helaas' drink ik vrij langzaam, met name het afgelopen jaar is het tempo behoorlijk afgenomen. Ik heb volgens mij nooit iets gekocht puur voor de investering, dat zou iets zijn wat ik niet op zou drinken en dat staat me tegen. Duurste lege fles die ik heb staan is een Port Ellen die volgens Whiskybase nu tegen de €900 zou zijn. Maar hij was heerlijk!
Haha ja helaas die onderhandelingen verlies ik hier nog thuis...Dus proppen haha heerlijk wil grotere kast, maar ik denk dat ik hetzelfde zou hebben. Eerst had ik er boven op de kast staan en dacht als dat vol is ben ik tevreden. Toen eindelijk vitrinekast gekregen en dacht ik, als deze vol is ben ik tevreden ...Maar denk dat ik nooit tevreden ga zijn haha wil er teveelCase_C schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:09:
[...]
Inderdaad wel een erg mooie presentatie van de fles zo die doos.
Maar tip, zou eens investeren in een wat grotere/deftiger opslag. Zo tjokvol dan presenteert dat ook niet netjes. Zo krap vol staat de Billy kast niet eens hier.
Zaterdag word m'n barrel-bar geleverd, zal foto's maken als hij staat.
[ Voor 23% gewijzigd door Jthem op 17-02-2022 09:27 ]
Daar is hij dan!
:strip_exif()/f/image/TxlxCaqfcmSYZCd2rLk6YOJT.jpg?f=fotoalbum_large)
De 26 jaar oude Tobermory van Claxtons.
Tobermory, de "zomer whisky" van Mull. Klopt natuurlijk niets meer van, maar het verhaal gaat dat in de zomer Tobermory werd gedestilleerd en in de winter dezelfde spirit gebruikt werd voor de Ledaig.
Leuk verhaal, maar klopt zoals gezegd geen reet van
Hoe dan ook, ik heb een zwak voor Mull, er komen geweldige whisky's vandaan.
De neus van deze begint interessant; karamel, ziltig maar verder wat vlak. Sommige tobermory's ruiken wat duf en hoppig. Deze gelukkig niet, het sherry vat heeft zijn werk goed gedaan voor de neus.
De eerste slok......poh.....Kruidnageltje, pepertje en weer dat ziltige. Tot slot een bak karamel en tannines. Man dit is lekker.
Ik denk dat ik mijn favoriet in de kast heb gevonden
Snel verstoppen dus
:strip_exif()/f/image/TxlxCaqfcmSYZCd2rLk6YOJT.jpg?f=fotoalbum_large)
Tobermory, de "zomer whisky" van Mull. Klopt natuurlijk niets meer van, maar het verhaal gaat dat in de zomer Tobermory werd gedestilleerd en in de winter dezelfde spirit gebruikt werd voor de Ledaig.
Leuk verhaal, maar klopt zoals gezegd geen reet van
De neus van deze begint interessant; karamel, ziltig maar verder wat vlak. Sommige tobermory's ruiken wat duf en hoppig. Deze gelukkig niet, het sherry vat heeft zijn werk goed gedaan voor de neus.
De eerste slok......poh.....Kruidnageltje, pepertje en weer dat ziltige. Tot slot een bak karamel en tannines. Man dit is lekker.
Ik denk dat ik mijn favoriet in de kast heb gevonden
Snel verstoppen dus
K to the KillaZ
Puur afgaand op je posts en bovenstaande tekst: als ik dit bovenstaande zou voelen (steeds meer willen) dan zou ik vermoedelijk uit het oog verliezen wat ik had en waar het om ging bij whisky.Jthem schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:52:
[...]
Haha ja helaas die onderhandelingen verlies ik hier nog thuis...Dus proppen haha heerlijk wil grotere kast, maar ik denk dat ik hetzelfde zou hebben. Eerst had ik er boven op de kast staan en dacht als dat vol is ben ik tevreden. Toen eindelijk vitrinekast gekregen en dacht ik, als deze vol is ben ik tevreden ...Maar denk dat ik nooit tevreden ga zijn haha wil er teveel
Gezien je vele aankopen vraag ik mij af wat de drijvende kracht erachter is? Wil je het echt allemaal hebben om te drinken, of om de kast te vullen of investering?
Als je je er goed bij voelt, hey, by all means koop lekker wat je wilt natuurlijk; ik kan me er niet zo goed in verplaatsen en ben dus nieuwsgierig hoe het "werkt"
Dat is een mooie beschrijving. Ik ben niet van het ziltige, maar het klinkt wel erg lekker. Ik heb ook een caskstrength van Tobermory die me zonder meer goed bevalt!KillaZ schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:38:
Daar is hij dan!
[Afbeelding]
Leuk verhaal, maar klopt zoals gezegd geen reet van![]()
Ik denk dat ik mijn favoriet in de kast heb gevonden![]()
Snel verstoppen dus
Dat "probleem" heb ik dus ook; ik moet meer drinken blijkbaar, maar het lukt me gewoon echt niet, ik ben meer een proever. Als ik 3 mini slokjes in mijn mond laat rondgaan, en dat is dan hooguit een halve dram, misschien 3/4e dram, dan vind ik dat echt heerlijk voor de smaak, maar een 4e slok daarna is dan meer om het drinken zelf.hfos schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:17:
Opdrinken, uiteindelijk. 'Helaas' drink ik vrij langzaam, met name het afgelopen jaar is het tempo behoorlijk afgenomen. Ik heb volgens mij nooit iets gekocht puur voor de investering, dat zou iets zijn wat ik niet op zou drinken en dat staat me tegen. Duurste lege fles die ik heb staan is een Port Ellen die volgens Whiskybase nu tegen de €900 zou zijn. Maar hij was heerlijk!
Lukte me dat maar met een zak cheese onion chips om 2 hapjes te nemen en dan lekker voldaan te zijn qua smaak, maar neen, de rest van de zak kijkt me dan zo zielig aan en dan gaat ie gewoon toch leeg

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
[quote]Deathchant schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:50:
[...]
Puur afgaand op je posts en bovenstaande tekst: als ik dit bovenstaande zou voelen (steeds meer willen) dan zou ik vermoedelijk uit het oog verliezen wat ik had en waar het om ging bij whisky.
Gezien je vele aankopen vraag ik mij af wat de drijvende kracht erachter is? Wil je het echt allemaal hebben om te drinken, of om de kast te vullen of investering?
Als je je er goed bij voelt, hey, by all means koop lekker wat je wilt natuurlijk; ik kan me er niet zo goed in verplaatsen en ben dus nieuwsgierig hoe het "werkt"
[...]
Wat is mijn drijvende kracht? Ja enige is uit de hand aan lopen hobby🤤
Dan het antwoord op drinken, kast vullen investeren? Alle 3.
Ik zeg mezelf per maand een budget toe en ga nu over naar ong 2 per maand..
[...]
Puur afgaand op je posts en bovenstaande tekst: als ik dit bovenstaande zou voelen (steeds meer willen) dan zou ik vermoedelijk uit het oog verliezen wat ik had en waar het om ging bij whisky.
[...]
Wat is mijn drijvende kracht? Ja enige is uit de hand aan lopen hobby🤤
Dan het antwoord op drinken, kast vullen investeren? Alle 3.
Ik zeg mezelf per maand een budget toe en ga nu over naar ong 2 per maand..
O mooie heerlijke aanwinst hoor.KillaZ schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:38:
Daar is hij dan!
[Afbeelding]
Leuk verhaal, maar klopt zoals gezegd geen reet van![]()
Ik denk dat ik mijn favoriet in de kast heb gevonden![]()
Snel verstoppen dus
Het grappige is dat de "oude" Tobermory, helemaal geen goede whisky is en dit geen bijzonder vat is. Volgens de bottelaar is het een "ongelukje" die goed uitpakteDeathchant schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:50:
[...]
[...]
Dat is een mooie beschrijving. Ik ben niet van het ziltige, maar het klinkt wel erg lekker. Ik heb ook een caskstrength van Tobermory die me zonder meer goed bevalt!
[...]
K to the KillaZ
Nou schrik me net toch van een prijsstijging. Kijk voor de grap eens naar de Glenallachie 18 😳
Vorig jaar 80 euro voor betaald nu omhoog gegaan naar 125 euro en max 1 per klant. (Bij d12)
Vorig jaar 80 euro voor betaald nu omhoog gegaan naar 125 euro en max 1 per klant. (Bij d12)
Voor mezelf sprekend: om te drinken. Misschien niet direct nu, maar wel ooit. In de pakweg 20-25 jaar dat ik whisky drink is het spul niet goedkoper geworden, en de 'instappers' ook zeker niet beter.Jthem schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:45:
Over whisky kopen als 'investering' heb ik het hier al vaker gehad, als je al zoiets wilt doen koop dan een vat of zo. Ik kan er gewoon met mijn kop niet bij dat er mensen zijn die het een goed idee vinden om (doorgaans gelimiteerde) flessen op te kopen om ze vervolgens voor belachelijke prijzen aan te bieden om zo even snel wat te verdienen. Je bent niet beter dan een concert- of PS5-scalper.
Er is 1 merk wat ik 'verzamel,' Port Charlotte van Bruichladdich. De whisky is bepaald niet vies (doch niet voor iedereen) en de styling is helemaal top. Ik raak alleen amper bijgewerkt met opdrinken, op een gegeven moment kwam er elke twee maanden een nieuwe distillerybottling uit en om nou alleen maar zwaar geturfde whisky te drinken is ook weer zoiets. Maar ik zal niet gauw zonder zitten.
Told youJthem schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:19:
Nou schrik me net toch van een prijsstijging. Kijk voor de grap eens naar de Glenallachie 18 😳
5 tot 10 pond op de inkoop per fles is niet gek. Dat vertaalt zich al snel tot een euro of 30 ~ 50 in de uiteindelijke verkoopprijs.
[ Voor 17% gewijzigd door KillaZ op 18-02-2022 11:39 ]
K to the KillaZ
Heb hem geopend en de aberfeldy 15 ook om eens te ruiken voor vanavond en dacht eens kijken naar wat op internet staat over de geur. En kwam eerst de prijs tegen en dacht echt "dat meen je niet"
Vind trouwens de Aberfeldy 15 exeptional cask bijna niet ruiken...al denk ik dat het komt door de heerlijke Glenallachie geur die ik eerst In me neus had.
Update na het drinken:
aberfeldy 15 exeptional cask valt me toch tegen .. weer ervaring rijker maar niet voor herhaling vatbaar.
Vind trouwens de Aberfeldy 15 exeptional cask bijna niet ruiken...al denk ik dat het komt door de heerlijke Glenallachie geur die ik eerst In me neus had.
Update na het drinken:
aberfeldy 15 exeptional cask valt me toch tegen .. weer ervaring rijker maar niet voor herhaling vatbaar.
[ Voor 16% gewijzigd door Jthem op 18-02-2022 21:39 ]
Zo denk ik er ook over. Vorige week ging de Ardbeg Fermutation in de verkoop. 180 euro voor een 13 jaar oude whisky. Dat is al bezopen duur maar toch in no time uitverkocht. Nu overal op de veilingsites te vinden.hfos schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:32:
[...]
. Ik kan er gewoon met mijn kop niet bij dat er mensen zijn die het een goed idee vinden om (doorgaans gelimiteerde) flessen op te kopen om ze vervolgens voor belachelijke prijzen aan te bieden om zo even snel wat te verdienen. Je bent niet beter dan een concert- of PS5-scalper.
Er ging er al 1 uit op catawiki voor ruim 500 euro.

Tja, dat hou je niet tegen. Als je geen whisky-liefhebber bent is het enige wat interessant is de mogelijke winst. Kun je moeilijk iemand verwijten. Als er een speciale munt of postzegel wordt uitgebracht gebeurt hetzelfde.
En als je wel liefhebber bent, dan kun je het misscien een klein beetje tegen gaan door niet te bieden (en niet te koop aan te bieden).
Verder bestaan er in mijn ogen geen whisky's die 180€ waard zijn...
En als je wel liefhebber bent, dan kun je het misscien een klein beetje tegen gaan door niet te bieden (en niet te koop aan te bieden).
Verder bestaan er in mijn ogen geen whisky's die 180€ waard zijn...
...
Ik heb net even gerekend en als ik elke dag 2 glaasjes van 25 ml drink heb ik voor de komende 10 jaar genoeg whisky.

Dan noem je ook wel een merk dat in de hype van Macallan meegaat. Helaas doen Distilleerderijen er gewoon aan mee.frank.. schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:06:
[...]
Zo denk ik er ook over. Vorige week ging de Ardbeg Fermutation in de verkoop. 180 euro voor een 13 jaar oude whisky. Dat is al bezopen duur maar toch in no time uitverkocht. Nu overal op de veilingsites te vinden.
Er ging er al 1 uit op catawiki voor ruim 500 euro.
In mijn ogen kun je dan beter verschuiven naar de indie's als je bereid bent >100 euro uit te geven. Dan kom je in een categorie waar een "vergeten" vat ineens een geweldige finish krijgt of gewoonweg een oude spirit een complete boost krijgt.
(In dat licht kon je voor 450 euro winkelprijs een belachelijk lekkere 46 (!) Jaar oude port Dundas halen van Murray McDavid 2 jaar geleden. Dat is tegenwoordig ondenkbaar en al helemaal niet te vinden buiten de indie's om.)
@mace meer drinken dus
K to the KillaZ
pssst maak ze nou niet wijzer dan ze al zijn. Zometeen vinden al die scalpers whislkyliefhbbers en verzamelaars een nieuwe bron om uit te putten
Ik heb de fles nu binnen en je kan genoeg opmaken van het label.
Er staat:
Dat moet natuurlijk Glenfarclas zijn. Echter klopt het jaartal niet. In 1865 heeft de familie Grant de distilleerderij gekocht, maar hij was al gebouwd in 1836.One of Speyside's finest distilleries that was built over 150 years ago, in 1865. To this day, the distillery has been owned and managed by the same famous whisky family.
Enfin. Mystery solved.
Iemand ervaring met de Blair athol 21 van Old Particular. Bij Old pipe in aanbieding en lijkt me wel mooi flesje.
Miss iemand ervaring mee?
Miss iemand ervaring mee?
Om te drinken?
Over het algemeen is Blair Athol wel een snoepje: geel fruit, soepel, ik vind het de ideale zomer spirit.
Ouder dan 14 jaar heb ik ze nooit gedronken though.
Over het algemeen is Blair Athol wel een snoepje: geel fruit, soepel, ik vind het de ideale zomer spirit.
Ouder dan 14 jaar heb ik ze nooit gedronken though.
K to the KillaZ
Zeker om te drinken haha 🤤
Heb maar paar flesjes die niet open gaan....rest allemaal heerlijk om te proeven.
Ga met maat bunna 16 van claxtons bestellen en twijfel dus die Blair athol 21 erbij te bestellen of bij D12 de Milk and honey dead sea...
Heb maar paar flesjes die niet open gaan....rest allemaal heerlijk om te proeven.
Ga met maat bunna 16 van claxtons bestellen en twijfel dus die Blair athol 21 erbij te bestellen of bij D12 de Milk and honey dead sea...
@Jthem Op Whiskybase (kijk je daar weleens?) scoort hij 90/100, wat best goed is, en staat Old Pipe als goedkoopste aanbieder genoemd.
Lijkt een niet verkeerde aanschaf dus, maar waarom juist deze? Je dropt hier met enige regelmaat stevig geprijsde flessen met een vraag naar ervaringen, maar ik vraag me af wat jouw keuze bepaalt, behalve dat je van "mooie flessen" houdt.
De een heeft een voorkeur voor jodium, de ander voor heidebloesem ofzo. Beiden kunnen een whisky gelijk waarderen, terwijl de smaak mijlenver uit elkaar ligt.
Lijkt een niet verkeerde aanschaf dus, maar waarom juist deze? Je dropt hier met enige regelmaat stevig geprijsde flessen met een vraag naar ervaringen, maar ik vraag me af wat jouw keuze bepaalt, behalve dat je van "mooie flessen" houdt.
De een heeft een voorkeur voor jodium, de ander voor heidebloesem ofzo. Beiden kunnen een whisky gelijk waarderen, terwijl de smaak mijlenver uit elkaar ligt.
Voor die prijs is 21 jaar oud hoe dan ook niet gek toch?
Verder is "een mooie fles" inderdaad onwijs subjectief.
Verder is "een mooie fles" inderdaad onwijs subjectief.
[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 20-02-2022 20:34 ]
Ik probeer van alles wat te ontdekken, vooral de soorten sherry en bourbon casks. De wat specialere zijn voor mij dan de uitdaging maar wanneer ze mij echt onbekend zijn geef ik een gil in hoop dat iemand mij iets erover kan vertellen, zoals KillaZ met zijn ervaringen dat het echt een lekkere zomersnoepje van een whisky is. Probeer van de apartere 1 van per maand te scoren...
En Indd Catch22 lijkt mij ook niet.
Whiskybase standaard site bij me.
Ps bedoel met mooie flessen ook de inhoud😉
En Indd Catch22 lijkt mij ook niet.
Whiskybase standaard site bij me.
Ps bedoel met mooie flessen ook de inhoud😉
[ Voor 43% gewijzigd door Jthem op 20-02-2022 21:50 ]
Als je op ontdekkingsreis wil, zoek dan een mooi sample pakketje uit zoals een andere tweaker hier had en vlak andere vaten niet uit. Amontillado, Port, Bourgondy hebben allemaal hun eigen effect op verschillende spirits.
Als je Blair Athol lekker vindt, is een Daluiaine of een Miltonduff ook je ding bijvoorbeeld. Of een glenlossie met een niet al te zware finish.
Ideale zomerwhisky's wanneer je geen zin hebt in sherrybom of een Auchroisk
(grapje, het is altijd weer voor een Auchroisk op sherry
)
Als je Blair Athol lekker vindt, is een Daluiaine of een Miltonduff ook je ding bijvoorbeeld. Of een glenlossie met een niet al te zware finish.
(grapje, het is altijd weer voor een Auchroisk op sherry
[ Voor 6% gewijzigd door KillaZ op 21-02-2022 10:14 ]
K to the KillaZ
EY KillaZ,KillaZ schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:14:
Als je op ontdekkingsreis wil, zoek dan een mooi sample pakketje uit zoals een andere tweaker hier had en vlak andere vaten niet uit. Amontillado, Port, Bourgondy hebben allemaal hun eigen effect op verschillende spirits.
(grapje, het is altijd weer voor een Auchroisk op sherry)
Ja de Dailuane staat me ook op mijn lijstje nog...is gepland om met collega samen nog te bestellen. En inderdaad wijk ook uit naar soms andere vaten, pas de Rioja en Port ook nog staan.
En ja soms voelt het bij sommige aan alsof ik uit het niks van alles koop maar 2a3 flesjes per maand is gewoon leuke hobby.
En dan moet je daar vooral lekker mee door gaan!Jthem schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:38:
[...]
EY KillaZ,
Ja de Dailuane staat me ook op mijn lijstje nog...is gepland om met collega samen nog te bestellen. En inderdaad wijk ook uit naar soms andere vaten, pas de Rioja en Port ook nog staan.
En ja soms voelt het bij sommige aan alsof ik uit het niks van alles koop maar 2a3 flesjes per maand is gewoon leuke hobby.
Fijn om iets meer uitleg van je te lezen. Ik vroeg mij de laatste weken namelijk af en toe af of je gewoon blind dure shit aan het neerplempen/kopen was 😜
Wat bij mij vooral blijft hangen is dat je of alles lekker lijkt te vinden of je eigen smaakprofiel nog niet zo goed kent dat je alle kanten op schiet. Dat vind ik erg tof omdat ik hier weer een hoop van leer maar geeft mij ook altijd een beetje het gevoel van “met hagel schieten”. Aan de andere kant: geen mooiere manier om je smaakprofiel te ontdekken dan veel mooie flessen kopen!
Als ik naar mijzelf kijk: ik vind alles lekker maar ben normaal gesproken een uitgesproken Islay drinker. Ik hou van jodium, turf, rook. Een whisky mag echt een kick hebben, maar in combi met bijvoorbeeld het zoetige van port vaten word ik helemaal blij. Ik ben nu meer Campbeltown aan het ontdekken ook. Als ik flessen koop, zullen die dus vaak wel iets van peat bevatten.
Ja dat gevoel kreeg ik laatste tijd al dat sommige meer richting de aanval zaten bij me. Denk meer vorm van miscommunicatie want weet juist wel wat ik erg lekker vind en heb uiteraard mijn favorieten vaten/smaken.
Mijn voorkeuren zijn sherry en bourbon casks en dan kan ik de sftc's wel erg waarderen, vooral de vlezige sherrycask zoals edradour is een genot voor mij. Dus Sherry cask en Bourboncask zijn dan mijn favorieten. Af en toe kies ik eens een testflesje uit van een ander vat of soms een sample van een collega, zo probeer ik mij de rokerige whisky's te "waarderen".
Dus nee ik vind absoluut niet alles lekker hahaha. Maar vind het gewoon leuk om 1 duurdere fles per maand in te slaan en dan een gemakkelijke doordrinker qua prijs. Dus zo zie je maar miscommunicatie ......
En Indd sommige maanden heb ik teveel aanbiedingen gekocht maar over algemeen is 2a3 per maand
Mijn voorkeuren zijn sherry en bourbon casks en dan kan ik de sftc's wel erg waarderen, vooral de vlezige sherrycask zoals edradour is een genot voor mij. Dus Sherry cask en Bourboncask zijn dan mijn favorieten. Af en toe kies ik eens een testflesje uit van een ander vat of soms een sample van een collega, zo probeer ik mij de rokerige whisky's te "waarderen".
Dus nee ik vind absoluut niet alles lekker hahaha. Maar vind het gewoon leuk om 1 duurdere fles per maand in te slaan en dan een gemakkelijke doordrinker qua prijs. Dus zo zie je maar miscommunicatie ......
En Indd sommige maanden heb ik teveel aanbiedingen gekocht maar over algemeen is 2a3 per maand
[ Voor 5% gewijzigd door Jthem op 21-02-2022 16:38 ]
Ik heb als het goed is net ook weer 200 liter whisky gekocht..
Nou ja, dit keer is het nog niet eens whisky, het is in november 2021 gedistilleerd. Een ex-bourbon barrel new make van de Speyside distillery. Die mag lekker een tijdje blijven liggen en meer waard worden.
Alleen nog even wachten tot het papierwerk rond is.
En alvast mijn excuses, ik heb het niet gekocht om op te drinken
Nou ja, dit keer is het nog niet eens whisky, het is in november 2021 gedistilleerd. Een ex-bourbon barrel new make van de Speyside distillery. Die mag lekker een tijdje blijven liggen en meer waard worden.
Ik ben wel benieuwd welke Speyside distilleerderij @sebasd ! Maar misschien kan je dat niet zeggen. Kan je wat zeggen over de new make smaak en de keuzes die ze hebben gemaakt voor het distillaat? Veel faints of juist een hele krappe middle cut? En weet je iets over de achtergrond van het vat? First fill? Second? Enig idee welke bourbon op het vat heeft gelegen? Gaaf om daar mee aan de slag te gaan!sebasd schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:12:
Ik heb als het goed is net ook weer 200 liter whisky gekocht..
Dat lijkt mij ook wel eens gaaf om te doen. Je eigen vat kopen! Mag ik vragen hoe je dit aangepakt hebt?
De Speyside distillery.Bambi105 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:48:
[...]
Ik ben wel benieuwd welke Speyside distilleerderij @sebasd ! Maar misschien kan je dat niet zeggen. Kan je wat zeggen over de new make smaak en de keuzes die ze hebben gemaakt voor het distillaat? Veel faints of juist een hele krappe middle cut? En weet je iets over de achtergrond van het vat? First fill? Second? Enig idee welke bourbon op het vat heeft gelegen? Gaaf om daar mee aan de slag te gaan!
Ik weet niet precies welke bourbon er in het vat heeft gezeten. Over het destillaat zal ik eens vragen, maar aangezien ik het toch niet zelf ga bottelen (veel te veel gedoe en tax) en ik het denk ik een jaar of 15 in het vat wil laten zitten is het vat uiteindelijk belangrijker.
Er zijn een aantal brokers en stockists die je kunnen helpen, sommigen wat schimmiger dan anderen
Het is puur voor de investering, trouwens, niet voor de whisky, dus zeg het maar als het niet in dit topic thuis hoort. Ik vind dit alleen een stuk leuker en tastbaarder dan, zeg, een heel klein stukje Apple of Tesla.
Ik sta zelf op het punt mijn eigen vat te verkopen. Bruichladdich, Fresh Bourbon Barrel, gedistilleerd in 2007 (door niemand minder dan Jim McEwan.) Heb er door de jaren heen wat samples van opgevraagd, het is leuk om te zien hoe het langzaamaan whisky wordt. De sample van vorig jaar was meer dan uitstekend.
Maar het wordt tijd om afscheid te nemen. Toen ik het kocht was het gewoon voor de lol (kon toen nog direct bij de distilleerderij en was nog prima betaalbaar) en ik had nooit een plan voor het spul. Als ik nu ga rekenen wat bottelen, verpakken, transport, accijns etc zouden gaan kosten is dat minder grappig. Dus ik ga het via een on-line veilinghuis aanbieden.
@sebasd 15 jaar zijn voorbij gevlogen, het is voor veel (bourbon)vaten een mooie leeftijd. Houd het wel een beetje in de gaten, ik had uiteindelijk een flink verlies in volume - veel meer dan de verwachte angels' share in elk geval. Volgens de distilleerderij nog steeds 'acceptabel' maar zeker aan de hoge kant.
Maar het wordt tijd om afscheid te nemen. Toen ik het kocht was het gewoon voor de lol (kon toen nog direct bij de distilleerderij en was nog prima betaalbaar) en ik had nooit een plan voor het spul. Als ik nu ga rekenen wat bottelen, verpakken, transport, accijns etc zouden gaan kosten is dat minder grappig. Dus ik ga het via een on-line veilinghuis aanbieden.
@sebasd 15 jaar zijn voorbij gevlogen, het is voor veel (bourbon)vaten een mooie leeftijd. Houd het wel een beetje in de gaten, ik had uiteindelijk een flink verlies in volume - veel meer dan de verwachte angels' share in elk geval. Volgens de distilleerderij nog steeds 'acceptabel' maar zeker aan de hoge kant.
Nog steeds bieden sommige nieuwere distilleries het rechtstreeks aan. Ik zag dat je een vat kon kopen nog bij Arran bijvoorbeeld en bij Holyrood (nieuwe distillery in Edinburgh).
@hfos zou je ons op de hoogte kunnen houden? Ik ben erg benieuwd hoe het proces van verkopen van zo’n vat gaat en ook of er nou nog enig rendement op zit.
@hfos zou je ons op de hoogte kunnen houden? Ik ben erg benieuwd hoe het proces van verkopen van zo’n vat gaat en ook of er nou nog enig rendement op zit.
Heb je wat meer info? Mag via DMhfos schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:03:
Ik sta zelf op het punt mijn eigen vat te verkopen. Bruichladdich, Fresh Bourbon Barrel, gedistilleerd in 2007 (door niemand minder dan Jim McEwan.) Heb er door de jaren heen wat samples van opgevraagd, het is leuk om te zien hoe het langzaamaan whisky wordt. De sample van vorig jaar was meer dan uitstekend.
Ik heb wel interesse namelijk
K to the KillaZ
Arran doet dat al een aantal jaar.donleone83 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:37:
Nog steeds bieden sommige nieuwere distilleries het rechtstreeks aan. Ik zag dat je een vat kon kopen nog bij Arran bijvoorbeeld en bij Holyrood (nieuwe distillery in Edinburgh).
We hebben er toen wel naar gekeken, maar geconcludeerd dat het niet financieel rendabel was. Leuk als het je favo merkje is en je het grotendeels voor eigen gebruik wil hebben.
Ik zag in ieder geval weinig ruimte met de getallen die aangeleverd werden destijds.
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Dat vat gaat dan gewoon de markt op hoor418O2 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:34:
Dit lijkt me een goed moment om een whisky investeringstopic te openen
K to the KillaZ
Dat zal best, maar het boeit menigeen in dit topic geen klap. Whisky drinken is wat anders dan er in investeren
Uiteraard is whisky om te drinken en snap waarom jullie vorige keer ook tegen me bezig waren toen ik flesje als investering zocht. Maar er zijn inderdaad mensen die alleen maar investeren en whisky als belegging zien das meer dan zonde.
Daarom vind ik wel leuk paar flesjes om te houden maar vooral te genieten waarvoor het bedoeld is...en paar ter show ach dat mag toch
Daarom vind ik wel leuk paar flesjes om te houden maar vooral te genieten waarvoor het bedoeld is...en paar ter show ach dat mag toch

Ik denk ook dat hier wel op gemodereerd mag worden. Het is voor beide partijen frustrerend om enerzijds geen antwoord op je vraag te vinden als het gaat om investeringen en anderzijds het topic te zien afdrijven naar sec investeringen, terwijl het hier gaat om 'wat drink je?' en hoe dat ervaren wordt.
Ik heb er zelf ook wel een handje van om te zeuren over investeerders en dat de bubbel wel mag barsten. Dat vind ik hier eigenlijk ook niet heel erg bijdragend en die gevoelens wil ik ook wel uiten op een 'whisky investerings topic' of een andere website.
We zijn het vast allemaal eens dat we het hier gezellig willen houden, graag onze geopende flesjes blijven posten en de kans geven aan liefhebbers en beginners om tips te vragen. Kan de moderator hier wellicht diens gedachten over laten gaan en een besluit nemen of investeringsvragen hier horen? Posts over bottlesplits worden ook niet geduld, zo zijn de regels nu eenmaal. Als we dit ook in een regel kunnen vatten, is dat voor iedere oudgediende en nieuweling uniform en helder.
Ik heb er zelf ook wel een handje van om te zeuren over investeerders en dat de bubbel wel mag barsten. Dat vind ik hier eigenlijk ook niet heel erg bijdragend en die gevoelens wil ik ook wel uiten op een 'whisky investerings topic' of een andere website.
We zijn het vast allemaal eens dat we het hier gezellig willen houden, graag onze geopende flesjes blijven posten en de kans geven aan liefhebbers en beginners om tips te vragen. Kan de moderator hier wellicht diens gedachten over laten gaan en een besluit nemen of investeringsvragen hier horen? Posts over bottlesplits worden ook niet geduld, zo zijn de regels nu eenmaal. Als we dit ook in een regel kunnen vatten, is dat voor iedere oudgediende en nieuweling uniform en helder.
Mij valt even iets heel anders op, die Tobermory 21 staat al meer dan half jaar in de aanbieding bij D12... Heb er ook 1 gekocht toen maar zo gek lang in aanbieding valt me op dat ik ga twijfelen, komen ze er niet vanaf...hebben ze er teveel?
Ga het vanzelf keer ervaren in me drinklijst maar duurt natuurlijk nog wel even maar toen dacht ik 'boh heb een koopje' nu denk ik 'ok het is de nieuwe vaste prijs geworden'
Ga het vanzelf keer ervaren in me drinklijst maar duurt natuurlijk nog wel even maar toen dacht ik 'boh heb een koopje' nu denk ik 'ok het is de nieuwe vaste prijs geworden'
Ik snap je afkeer niet zo, als deze whisky op de markt komt heeft het geen klap met investeren te maken toch? Ik ga er geen geld aan verdienen in ieder geval, hfos misschien een beetje.418O2 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:36:
[...]
Dat zal best, maar het boeit menigeen in dit topic geen klap. Whisky drinken is wat anders dan er in investeren
Dan is misschien wel bij de slijter waar je je mystery malt gekocht hebt een fles bruichladdich te koop die via GoT de revue gepasseerd heeft.
Dat is toch mooi als dat kan en heeft alles met dit topic te maken?
K to the KillaZ
Ik vind het leuk om te lezen over welke whisky wat te bieden heeft qua smaak. Niet wat leuk is om lang weg te zetten om er een paar centen aan te verdienen.
My 2cents: Volgens de titel van dit topic gaat het over whisky drinken.
Prima als er af en toe een verwant zijpad wordt ingeslagen, zoals over investeren in whisky. Maar het onderwerp investeren is inmiddels een vrij substantieel onderdeel geworden. ik kan me voorstellen dat beide onderwerpen een eigen topic geven voor beide onderwerpen voordelen heeft.
Nadeel alleen dat als je interesse in beide hebt, je twee draadjes in de gaten moet houden....
Prima als er af en toe een verwant zijpad wordt ingeslagen, zoals over investeren in whisky. Maar het onderwerp investeren is inmiddels een vrij substantieel onderdeel geworden. ik kan me voorstellen dat beide onderwerpen een eigen topic geven voor beide onderwerpen voordelen heeft.
Nadeel alleen dat als je interesse in beide hebt, je twee draadjes in de gaten moet houden....
...
Alleen zie ik de laatste pagina's bijzonder weinig tasting notes voorbij komeninhico schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:20:
My 2cents: Volgens de titel van dit topic gaat het over whisky drinken.
K to the KillaZ
preciesKillaZ schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:21:
[...]
Alleen zie ik de laatste pagina's bijzonder weinig tasting notes voorbij komen
...
Zelfs nog voordat die hele investering discussie naar voren kwam omdat een Tweaker 350€ wilde stukslaan op een fles
K to the KillaZ
Klopt, maar het topic is wel een stuk actiever dan het ooit geweest is.KillaZ schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:21:
[...]
Alleen zie ik de laatste pagina's bijzonder weinig tasting notes voorbij komen
Ik vind investeren in whisky prima passen in een whisky topic. Zolang we niet allemaal elke dag flessen gaan posten die misschien wel of niet een goede investering zijn, vind ik het zeker wel interessant om te lezen wat iemands beweegredenen zijn voor het aanschaffen van bepaalde flessen in bepaalde prijscategorieën en vind ik het uitstapje naar het bezitten van een vat ook echt wel toegevoegde waarde hebben in dit topic. We kunnen wel alleen maar opschrijven wat we drinken met af en toe wat tasting notes, maar wat mij betreft bespreken we hier alles wat met whisky te maken heeft. In bijvoorbeeld het golftopic op GoT (en de zeer actieve appgroep die daar uit ontstaan is) hebben we het ook over zowel materiaal, techniek, banen als over het spelletje zelf.
Naast alle expert onderwerpen kom ik maar even met een noobvraag 
Ik kocht vorig jaar een fles Maker’s Mark en die is op. Ik merk dat ik vaker naar een bourbon ga dan naar een Caol Ila of een Talisker die ik ook in m’n kast heb. Van de bourbon mag dus een nieuwe fles komen.
Nu vraag ik me af: wat voor upgrade kan ik maken tot €50? Of is het in die marges vooral smaakvoorkeur? Over bier kan ik wat vertellen, over whisky ga ik graag op jullie mening af
Ik zag de Maker’s Mark 46, kost bijna het dubbele van de basisversie. Wat kun je globaal gezien van de duurdere qua smaak verwachten? Is dat een aanrader omdat ik de gewone ook lekker vond?
Ik kocht vorig jaar een fles Maker’s Mark en die is op. Ik merk dat ik vaker naar een bourbon ga dan naar een Caol Ila of een Talisker die ik ook in m’n kast heb. Van de bourbon mag dus een nieuwe fles komen.
Nu vraag ik me af: wat voor upgrade kan ik maken tot €50? Of is het in die marges vooral smaakvoorkeur? Over bier kan ik wat vertellen, over whisky ga ik graag op jullie mening af
Ik zag de Maker’s Mark 46, kost bijna het dubbele van de basisversie. Wat kun je globaal gezien van de duurdere qua smaak verwachten? Is dat een aanrader omdat ik de gewone ook lekker vond?
100% de elijah craig, en als je gek wilt doen de cask stregth versie die menig whiskey overtreftBobB schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:35:
Die Elijah Craig zoals hierboven of de Wild Turkey Rare Breed zal je goed doen, voor niet al te veel geld. Ik zou je ook kunnen aanraden zowel een flesje goedkopere bourbon te kopen zoals die maker's mark of een lekker flesje Buffalo Trace, met daarnaast een fles van hogere kwaliteit. Je kan ook denken aan een Four Roses Small Batch. Dan kan je met twee flessen ook rond de 50-60 euro uitkomen en proef je goed het verschil tussen de twee niveaus.BobB schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:35:
Ik kan over Maker's Mark 46 niks zeggen, maar vaak zijn de duurdere versies toch langer gerijpt of op betere vaten gerijpt. Ook doet het alcohol percentage veel voor de smaak en het mondgevoel.
Mijn ervaring is dat er een wereld van verschil zit tussen een 20 en een 50 euro kostende bourbon, al is het wel afhankelijk van welk merk. Deel je je ervaringen als je iets nieuws op de kop hebt getikt? Ik ben benieuwd!
Helemaal eens, al snap ik de opgetrokken wenkbrauw wel gezien de tendens op een gegeven moment in dit topic (als in: Ik heb 300 euro te spenderen, welke whisky moet ik kopen om daar zo snel mogelijk 1000 euro van te maken?). Die kant ging het wel op.donleone83 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:32:
[...]
Klopt, maar het topic is wel een stuk actiever dan het ooit geweest is.
Ik vind investeren in whisky prima passen in een whisky topic. Zolang we niet allemaal elke dag flessen gaan posten die misschien wel of niet een goede investering zijn, vind ik het zeker wel interessant om te lezen wat iemands beweegredenen zijn voor het aanschaffen van bepaalde flessen in bepaalde prijscategorieën en vind ik het uitstapje naar het bezitten van een vat ook echt wel toegevoegde waarde hebben in dit topic. We kunnen wel alleen maar opschrijven wat we drinken met af en toe wat tasting notes, maar wat mij betreft bespreken we hier alles wat met whisky te maken heeft. In bijvoorbeeld het golftopic op GoT (en de zeer actieve appgroep die daar uit ontstaan is) hebben we het ook over zowel materiaal, techniek, banen als over het spelletje zelf.
Ik denk dat een apart topic voor een investering weinig volk zal trekken. Die incidentele post hier en daar in dit topic zal dan beter passen imho. Zolang de mensen hun drink whisky's maar zoveel mogelijk delen
In dat opzicht heb ik zelf een mooie line up klaar staan om mee naar huis te nemen:
- Speyburn 10 jaar op first Port Pipe
- Benriach 10 jaar op een Sherry Butt
- "Mull's Finest" op PX (wat zou dat nou zijn
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 8% gewijzigd door KillaZ op 23-02-2022 08:53 ]
K to the KillaZ
Leuk ook die Speyburn! Trekt de laatste tijd meer en meer aandacht. En een port pipe finish zal een interessante whisky opleveren. Is het ook een cask strength?KillaZ schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:49:
[...]
Helemaal eens, al snap ik de opgetrokken wenkbrauw wel gezien de tendens op een gegeven moment in dit topic (als in: Ik heb 300 euro te spenderen, welke whisky moet ik kopen om daar zo snel mogelijk 1000 euro van te maken?). Die kant ging het wel op.
Ik denk dat een apart topic voor een investering weinig volk zal trekken. Die incidentele post hier en daar in dit topic zal dan beter passen imho. Zolang de mensen hun drink whisky's maar zoveel mogelijk delen
In dat opzicht heb ik zelf een mooie line up klaar staan om mee naar huis te nemen:
- "Mull's Finest" op PX (wat zou dat nou zijn)
***members only***
Zeker! 57,3% en dan die kleur......Oordeel zelfBambi105 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:12:
[...]
Leuk ook die Speyburn! Trekt de laatste tijd meer en meer aandacht. En een port pipe finish zal een interessante whisky opleveren. Is het ook een cask strength?
:strip_exif()/f/image/ZF2syaAucPLBl0riiLbU7CNY.jpg?f=fotoalbum_large)
K to the KillaZ
In aansluiting op een recente post over whisky info bronnen: recent heeft onder andere Roy van Aquavitae (YouTube) de website dramface.com opgericht.
Op de website kan je in podcastformat horen wat de gedachte achter de website is. O.a. natuurlijk om te diversificeren qua inkomstenbronnen, maar daarvoor willen ze ook wat leveren wat er nu nog niet is. Hoewel ze nog een kleine catalogus hebben, vind ik het idee zeker van waarde.
Ze bieden reviews en industrieinformatie, waarbij de reviews onder pseudoniemen worden geschreven. Zo ga je niet automatisch aan Roy een zwaarder gewicht geven dan aan schrijver X. In tegenstelling tot de fancy whiskynotes.be en de onmiskenbare whiskyfun.com, worden reviews aangeboden van vooral betaalbare en vindbare whiskies. Serge en Angus schrijven geweldig leuk op whiskyfun, maar wat kan het mij eigenlijk schelen hoe die 81 jaar oude Macallen smaakt? Hun Official Botteling (OB) en bekende indie reviews zijn dan ook veel informatiever voor de gewone sterveling. Daar lijkt dramface.com ook op te zijn gericht.
Wat me met name aanspreekt is het afscheid dat is genomen van de 100 punten schaal, waarbij eigenlijk alleen <80, 80-89 en >90 wordt gebruikt. Bij dramface kiezen ze ervoor om 0-10 punten te geven en is een 4 een matige whisky, prima voor de slobber, 5 een gemiddeld goede whisky. 7 is significant beter dan 5 (6 hangt in het schemergebied) en een 8 en 9 is zo'n beetje een must buy. Ze houden rekening met betaalbaarheid en hoe eenvoudig het (in het VK) te vinden is en ze houden cynische industrietactieken in de smiezen.
Op de website kan je in podcastformat horen wat de gedachte achter de website is. O.a. natuurlijk om te diversificeren qua inkomstenbronnen, maar daarvoor willen ze ook wat leveren wat er nu nog niet is. Hoewel ze nog een kleine catalogus hebben, vind ik het idee zeker van waarde.
Ze bieden reviews en industrieinformatie, waarbij de reviews onder pseudoniemen worden geschreven. Zo ga je niet automatisch aan Roy een zwaarder gewicht geven dan aan schrijver X. In tegenstelling tot de fancy whiskynotes.be en de onmiskenbare whiskyfun.com, worden reviews aangeboden van vooral betaalbare en vindbare whiskies. Serge en Angus schrijven geweldig leuk op whiskyfun, maar wat kan het mij eigenlijk schelen hoe die 81 jaar oude Macallen smaakt? Hun Official Botteling (OB) en bekende indie reviews zijn dan ook veel informatiever voor de gewone sterveling. Daar lijkt dramface.com ook op te zijn gericht.
Wat me met name aanspreekt is het afscheid dat is genomen van de 100 punten schaal, waarbij eigenlijk alleen <80, 80-89 en >90 wordt gebruikt. Bij dramface kiezen ze ervoor om 0-10 punten te geven en is een 4 een matige whisky, prima voor de slobber, 5 een gemiddeld goede whisky. 7 is significant beter dan 5 (6 hangt in het schemergebied) en een 8 en 9 is zo'n beetje een must buy. Ze houden rekening met betaalbaarheid en hoe eenvoudig het (in het VK) te vinden is en ze houden cynische industrietactieken in de smiezen.
Ik had naast de whiskey ook altijd een fles four roses single barrel staan, vond die ook altijd lekker om af en toe af te wisselen. Woodford reserve ook wel lekker. Als je zoals ik meer van bourbon en zachtere whiskey houd kan je naast bourbon ook de andere gebieden proberen van Schotland, de lowlands, de speyside en zeker de op bourbon gerijpte whiskey zal je dan beter passen dan de talisker of coal illa.BobB schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:35:
In mijn beleving is smaakprofiel 1 en daarna pas de prijs. Dus meestal als de whisky lekker vind ga ik pas daarna steeds de hogere versie proberen, geld natuurlijk niet altijd.
Festina lente
Dat is het gevolg van alle jubelberichten over investeren in whisky in de media. Het gaat hand in hand met de prijsstijgingen van de afgelopen jaren.KillaZ schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:49:
[...]gezien de tendens op een gegeven moment in dit topic (als in: Ik heb 300 euro te spenderen, welke whisky moet ik kopen om daar zo snel mogelijk 1000 euro van te maken?). Die kant ging het wel op.
Ik ben zelf trouwens niet zo van de tasting notes. Als iemand hier iets typt over een specifieke fles whisky zal ik het niet sneller of minder snel kopen, het is ontzettend persoonlijk en situationeel. Ik heb het geluk van een zeer goede onafhankelijke slijter (met een fors aantal open flessen in de winkel) op wandelafstand en daarnaast neem ik af en toe samples af van anderen.
Zojuist trouwens een Laphroaig Càirdeas in mijn glas gegoten. Triple matured met als laatste in PX casks. 58.9%, daar gooi ik direct water bij. Verder kan ik je er weinig over vertellen, hier hebben mensen er uiteenlopende paragrafen over volgetikt
Sterker nog, dan mag er niet eens Whisky op staan toch (min. 3 j. rijping op vat)?KillaZ schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:49:
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
@Jthem Hm, je hebt dus certificaat 876/1000 in bezit, maar niet de fles, want niemand weet hoeveel flessen van 0,5 liter eind 2023 gebotteld gaan worden, lijkt mij. Kan evengoed fles 876 van 1103 zijn.
Eén fles doet mij wel denken aan Schrödinger's kat. Je blijft in onzekerheid over de ware aard van de inhoud, totdat je hem openmaakt. Hopelijk hebben ze wat samples over, bij het afhalen.
Voordeel is wel, dat die fles de komende 2 jaar geen plek in je krappe vitrine zal innemen
[ Voor 47% gewijzigd door Toff op 23-02-2022 19:10 ]
Nee ik bedoel dag van destillatie + 7 jaarToff schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:44:
[...]
Sterker nog, dan mag er niet eens Whisky op staan toch (min. 3 j. rijping op vat)?
@Jthem Hm, je hebt dus certificaat 876/1000 in bezit, maar niet de fles, want niemand weet hoeveel flessen van 0,5 liter eind 2023 gebotteld gaan worden, lijkt mij. Kan evengoed fles 876 van 1103 zijn.
Eén fles doet mij wel denken aan Schrödinger's kat. Je blijft in onzekerheid over de ware aard van de inhoud, totdat je hem openmaakt. Hopelijk hebben ze wat samples over, bij het afhalen.
Voordeel is wel, dat die fles de komende 2 jaar geen plek in je krappe vitrine zal innemenen financieel is zo'n flesje waarschijnlijk een stuk beter te behappen dan een heel vat

K to the KillaZ
Ja klopt, weet niet hoeveel flessen er eind 2023 uitkomen maar er zijn 1000 certificaten verkocht(allen uitverkocht nu) samen met rondleiding dus ach weet je, is gewoon eens wat anders en leuk om te hebben 2 flesjes van NL bodem.Toff schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:44:
[...]
Voordeel is wel, dat die fles de komende 2 jaar geen plek in je krappe vitrine zal innemenen financieel is zo'n flesje waarschijnlijk een stuk beter te behappen dan een heel vat
Omdat ik het lijstje van 3 nog even moest laten staan, deze beuker er bij gepakt:
The Maltman Glenrothes 10 yr. Op PX.
Trekt je bek al leeg vanuit het glas....
In de neus vanille, hazelnoot, beetje chocolade en een pepertje.
De eerste slok is vol, butterscotch met chocolade. Dat gaat verder in, heel gek, perensap
2e slok heeft ook dat perensmaakje op de achtergrond. En gelukkig je bek niet helemaal leeg getrokken
Hele fijne dram!
The Maltman Glenrothes 10 yr. Op PX.
Trekt je bek al leeg vanuit het glas....
In de neus vanille, hazelnoot, beetje chocolade en een pepertje.
De eerste slok is vol, butterscotch met chocolade. Dat gaat verder in, heel gek, perensap
2e slok heeft ook dat perensmaakje op de achtergrond. En gelukkig je bek niet helemaal leeg getrokken
Hele fijne dram!
:strip_exif()/f/image/ZQaOQaxdyqEsxTEh2JVIG2Pf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door KillaZ op 23-02-2022 21:54 ]
K to the KillaZ
Klinkt als een heerlijke feestbeleving zo... Die vanille, peer, chocolade en bek leeg trekken alsof er iets ontploft is echt geweldig...
Zit helaas al weekje droog, laatste was de Aberfeldy 15 exeptional cask maar da's geen schokkende smaak.
Zit helaas al weekje droog, laatste was de Aberfeldy 15 exeptional cask maar da's geen schokkende smaak.
[ Voor 28% gewijzigd door Jthem op 23-02-2022 22:14 ]
Zelf een mooi mijlpaaltje behaald en mezelf ook getrakteerd op twee mooie flessen, waaronder die Speyburn. Ben zelf altijd erg gecharmeerd van portfinishes en zeker de bite die het met zich meebrengt, maar zo donker als deze heb ik 'm nog niet gezien. Alsof er nog een flinke bodem in het vat heeft gestaan.KillaZ schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:49:
[...]
- "Mull's Finest" op PX (wat zou dat nou zijn)
***members only***
Daarnaast een Kininvie 23yrs Old. Vond het wel weer eens tijd voor een mooi flesje van respectabele leeftijd en de omschrijving sprak me erg aan
Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |
Dan had je slijter die Benriach ook staan, ook een aanrader!allstarted1 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:54:
[...]
Zelf een mooi mijlpaaltje behaald en mezelf ook getrakteerd op twee mooie flessen, waaronder die Speyburn. Ben zelf altijd erg gecharmeerd van portfinishes en zeker de bite die het met zich meebrengt, maar zo donker als deze heb ik 'm nog niet gezien. Alsof er nog een flinke bodem in het vat heeft gestaan.
Daarnaast een Kininvie 23yrs Old. Vond het wel weer eens tijd voor een mooi flesje van respectabele leeftijd en de omschrijving sprak me erg aanAlleen jammer van de 50CL, maar ach...kniesoor, enzo
K to the KillaZ
Kininvie is naar mijn weten 0,35clallstarted1 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:54:
[...]
Zelf een mooi mijlpaaltje behaald en mezelf ook getrakteerd op twee mooie flessen, waaronder die Speyburn. Ben zelf altijd erg gecharmeerd van portfinishes en zeker de bite die het met zich meebrengt, maar zo donker als deze heb ik 'm nog niet gezien. Alsof er nog een flinke bodem in het vat heeft gestaan.
Daarnaast een Kininvie 23yrs Old. Vond het wel weer eens tijd voor een mooi flesje van respectabele leeftijd en de omschrijving sprak me erg aanAlleen jammer van de 50CL, maar ach...kniesoor, enzo
Euh, 0,35 dus. Ah, well........dan maar nog spaarzamer drinken, hahaCase_C schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:58:
[...]
Kininvie is naar mijn weten 0,35cl, maar wellicht heb je een grotere fles?
Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |
Mijn sampletje van de Project XX eens in het glas gedaan. Voor mij prijs kwaliteit echt een topper...Nu weet ik weer waarom ik hem ook opnieuw besteld heb pas geleden heerlijk!
Zoet fruitig vanille in de neus en volle rijke smaken die de neus ook waargenomen hebben en een middellange zoet pittigere afdronk
Zoet fruitig vanille in de neus en volle rijke smaken die de neus ook waargenomen hebben en een middellange zoet pittigere afdronk
[ Voor 13% gewijzigd door Jthem op 25-02-2022 20:59 ]
:strip_exif()/f/image/BSlBVfqA2TmJSmRwGXeylhJp.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit weekend konden er weer wat nieuwe flessen open met een paar vrienden. Het was een interessante collectie met een paar duidelijke winnaars.
Aultmore 12 'Foggie Moss' was een mooie starter. Een typische Highlander, weinig nieuws, maar hij was erg goed als een ronde, iets zoete whisky, met karamel en vanille. 12 jaar op een prima bourbonvat en 46% kan bijna niet mis gaan. Geen hoogvlieger, maar ook niets verkeerds aan te vinden.
De Auchroisk 11 van Exclusive Malts vertelde niet op welke vaten het had gelegen, maar was wel op vatsterkte gebotteld. Op de neus direct een Jamaicaanse rumvibe met lijm lucht en tropische vruchten, maar na wat tijd en een beetje water werd het meer whisky dan rum, met de smaak 'honing' op standje hoog! Een bijzondere rum achtige whisky, waarschijnlijk een heel spirit forward whisky op een 2nd refill bourbonvat. Bijzonder en zeker nog eens het proberen waard. (aanvulling d.d. 2-3-2022: ik denk toch dat het een 2nd refill sherry moet zijn geweest, geen butt, maar een kleiner vat omdat er minder dan 300 flessen waren gebotteld. Ik begrijp anders niet waar die kleur vandaan komt, want ze hebben er geen karamel bijgegooid. Een ex-port of anderszins "fortified wine" was het ook niet en het had geen STR achtige rokerigheid of wijn-invloeden op de afdronk. Echt een mysterieuze maar heel leuke whisky!)
Dan de Torpedoed Tulip, een rye whiskey van Zuidam in samenwerking met Brewdog. Heerlijk kruidig, vol van pepers en specerijen met een middellange afdronk. Evident jong, maar de jongheid past goed bij de rogge kenmerken. Heel leuk en ik ben erg blij met de fles, al was het niet ontzettend diepgravend.
Dan over naar turf. De Ardnamurchan 10.21:06 had ik al lang op het oog. Een klein beetje turf, maar vooral een Springbank achtige aardigheid met de mout als hoofdrolspeler. Een echt lekker actief bourbonvat dat niet overheerst bij 6-7 jaar, maar ongetwijfeld zal overheersen na 12 jaar. De turf speelt een verdiepende rol bij de smaak, maar trekt niet de aandacht. Ontzettend verfijnde, maar smaakvolle whisky. Favoriet van het weekend.
De Tomatin Earth valt eigenlijk al weg bij de Aultmore. Biedt weinig nieuws. De spirit is wat zoetig, timide qua smaak, licht en fris, maar ook wat verwaterd en onopvallend. De turf is evenzo niet opvallend diep, geen rook, maar wel peatstank (lekkere stank). Deze bood weinig nieuws en hoef ik niet per se weer te drinken.
Lagavulin 12 special release, een topper, maar veel te duur. Zo lekker vol, krachtig als spirit met een vette, diepe bourbonsmaak en dan golven van turf. Diepe turfsmaak, met vuur, kooltjes, oud hout, nasmeulend nat hout en een nasmaak die niet eindigt. Deze proefde en rook ik vaak de volgende dag nog. Maar toch, veel te duur. Wel zeker een stuk lekkerder dan de 16 yo Lagavulin. Die 16 zou ik nu nooit meer kopen voor meer dan 60 euro.
Daarentegen zou ik zo een Ledaig 10 kopen. Ik verbaasde me erover hoe dicht deze bij de Lagavulin 12 lag qua diepte van smaak. De spirit is anders, frisser, hoger van tonen, maar de turf is heel vergelijkbaar. 35-40 EU voor een Ledaig 10 of 120+ EU voor een onvindbare Lagavulin 12 SR? Sommige vragen beantwoorden zichzelf.
Ledaig en Ardnamurchan zijn in mijn ogen echt uitstekend bezig! Bravo voor de distilleerderijen.
[ Voor 6% gewijzigd door Bambi105 op 02-03-2022 11:03 . Reden: typo's, verheldering ]
Net de Caol Ila 18 years single malt opengetrokken.
Eerste slok, licht teleurgesteld... niet zo'n heftige smaakbeleving als ik had gehoopt.
Glaasje effe aan de kant gezet, aangezien ie net uit de fles kwam en nog niet had geademd.
Tweede slok, veel intenser dan de eerste!
In het begin rustig in de mond, maar hoe langer in de mond, hoe meer je de rook en turf gaat proeven. Onder de tong een licht pepperig/scherp randje, maar niet overheersend.
Afdronk blijft heerlijk in de keel hangen, licht rokerig met een klein ander smaakje wat ik nog niet goed kan plaatsen.
Zeker een goede whiskey, is ook een van de duurdere flessen die ik momenteel (open) heb staan.
Vorige week de the peated malt Old Ballantruan opengetrokken. Dit is een lekker heftige rokerige whiskey! Smokey orginial is ie zeker!
Je moet wel van een rokerige whiskey houden. Als dit de eerste ervaring met rokerig is, dan haak je vermoedelijk direct af, want hij is best pittig (heerlijk! Hoe rokeriger, hoe beter)
Eerste slok, licht teleurgesteld... niet zo'n heftige smaakbeleving als ik had gehoopt.
Glaasje effe aan de kant gezet, aangezien ie net uit de fles kwam en nog niet had geademd.
Tweede slok, veel intenser dan de eerste!
In het begin rustig in de mond, maar hoe langer in de mond, hoe meer je de rook en turf gaat proeven. Onder de tong een licht pepperig/scherp randje, maar niet overheersend.
Afdronk blijft heerlijk in de keel hangen, licht rokerig met een klein ander smaakje wat ik nog niet goed kan plaatsen.
Zeker een goede whiskey, is ook een van de duurdere flessen die ik momenteel (open) heb staan.
Vorige week de the peated malt Old Ballantruan opengetrokken. Dit is een lekker heftige rokerige whiskey! Smokey orginial is ie zeker!
Je moet wel van een rokerige whiskey houden. Als dit de eerste ervaring met rokerig is, dan haak je vermoedelijk direct af, want hij is best pittig (heerlijk! Hoe rokeriger, hoe beter)
[ Voor 18% gewijzigd door BastaRhymez op 27-02-2022 22:14 ]
@BastaRhymez
Wij hebben dezelfde voorliefde voor rokerige whisky's :-D. Beide flessen die je noemt heb ik ook in mijn collectie. Nog ongeopend, maar 3 flessen die ik momenteel open heb naderen de bodem..... Dus dan heb ik weer een reden om iets nieuws te openen
De caol ila 18 heb ik jaaaaren geleden eens gedronken en vond hem toen zéér geslaagd. Onlangs weer eens een fles gekocht. (Zie mijn eerdere post in dit topic
Hopelijk gaat hij nu niet teleurstellen!
Zelf zojuist een glaasje Speyburn 10 ingeschonken. Alles behalve peated/ rokerig
Doet me dan ook niet zoveel. Zou hem zelf niet per se opnieuw kopen.
Maar voor iemand die whisky ' eens wilt proberen' of casual iets wil drinken, voldoet-ie prima.
Slàinte allen,
Wij hebben dezelfde voorliefde voor rokerige whisky's :-D. Beide flessen die je noemt heb ik ook in mijn collectie. Nog ongeopend, maar 3 flessen die ik momenteel open heb naderen de bodem..... Dus dan heb ik weer een reden om iets nieuws te openen
De caol ila 18 heb ik jaaaaren geleden eens gedronken en vond hem toen zéér geslaagd. Onlangs weer eens een fles gekocht. (Zie mijn eerdere post in dit topic
Hopelijk gaat hij nu niet teleurstellen!
Zelf zojuist een glaasje Speyburn 10 ingeschonken. Alles behalve peated/ rokerig
Doet me dan ook niet zoveel. Zou hem zelf niet per se opnieuw kopen.
Maar voor iemand die whisky ' eens wilt proberen' of casual iets wil drinken, voldoet-ie prima.
Slàinte allen,
Zo, die is wel héél karig afgevuld @Jthem .
Hi allemaal! Ik sta nog aan de beginfase van het drinken van whisky. Met name de bekende whisky’s (blend) gehad rond de €25. Een paar jaar geleden eens Ledaig 10 gehad maar vond ik toen erg sterk. Vorig jaar Smokehead gekregen maar vond ik toen ook erg sterk.
De laatste tijd ben ik echter wat gaan experimenteren en heb ik de volgende flessen gekocht:
- Glenfiddich 12
- Highland Park 12
- Lagavulin 8
- Ardbeg 10
Laat ik voorop stellen dat ik ze allemaal lekker vond. Echter sprongen voor mij Ardbeg en Lagavulin er wel bovenuit. Vooral de Lagavulin vond ik heerlijk. Ik vind het nog lastig om smaken echt te herkennen, ook al probeer ik veel te ruiken en doe ik er echt mijn best voor. Zijn hier nog tips voor? Maakt het glas nog uit?
Welke whisky’s sluiten hier op aan? Ik las iets over Laphroaig. Daarnaast lees ik veel goede ervaringen over Lagavulin 16 en zou ik deze graag eens willen proberen, echter is deze vrijwel nergens meer te krijgen of ze vragen bizarre prijzen. Komt deze nog wel op voorraad of word deze niet meer geproduceerd?
De laatste tijd ben ik echter wat gaan experimenteren en heb ik de volgende flessen gekocht:
- Glenfiddich 12
- Highland Park 12
- Lagavulin 8
- Ardbeg 10
Laat ik voorop stellen dat ik ze allemaal lekker vond. Echter sprongen voor mij Ardbeg en Lagavulin er wel bovenuit. Vooral de Lagavulin vond ik heerlijk. Ik vind het nog lastig om smaken echt te herkennen, ook al probeer ik veel te ruiken en doe ik er echt mijn best voor. Zijn hier nog tips voor? Maakt het glas nog uit?
Welke whisky’s sluiten hier op aan? Ik las iets over Laphroaig. Daarnaast lees ik veel goede ervaringen over Lagavulin 16 en zou ik deze graag eens willen proberen, echter is deze vrijwel nergens meer te krijgen of ze vragen bizarre prijzen. Komt deze nog wel op voorraad of word deze niet meer geproduceerd?
Klinkt alsof je vooral rokerige en turfwhiskies waardeert. Disclaimer: niet mijn persoonlijke smaak.
Maar Bowmore 12 is een betaalbare prima whisky in dat spectrum (minder heftig dan Lagavulin / Ardbeg). Of anders de Caol Ila 12.
Oh, en D12 heeft Lagavulin 16 nog voor 80 euro liggen. Geen idee of dat voor jou onder 'bizarre prijzen' valt, volgens mij is dat wat zo'n fles nou eenmaal kost tegenwoordig...
https://drankdozijn.nl/ar...16-years-single-malt-70cl
Maar Bowmore 12 is een betaalbare prima whisky in dat spectrum (minder heftig dan Lagavulin / Ardbeg). Of anders de Caol Ila 12.
Oh, en D12 heeft Lagavulin 16 nog voor 80 euro liggen. Geen idee of dat voor jou onder 'bizarre prijzen' valt, volgens mij is dat wat zo'n fles nou eenmaal kost tegenwoordig...
Lekker goedkoop, de Finlaggan Eilan Mór deze week €25,- bij DD. De laatste fles die ik ervan had was echt fantastisch, die is wel 2 jaar geleden gekocht dus hoop dat de kwaliteit een beetje constant is..Ralluff schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:52:
Hi allemaal! Ik sta nog aan de beginfase van het drinken van whisky. Met name de bekende whisky’s (blend) gehad rond de €25. Een paar jaar geleden eens Ledaig 10 gehad maar vond ik toen erg sterk. Vorig jaar Smokehead gekregen maar vond ik toen ook erg sterk.
- Glenfiddich 12
- Highland Park 12
- Lagavulin 8
- Ardbeg 10
Ga er deze week nog 3 van bijhalen, even de donderdagdeal afwachten
Daar had ik ‘m inderdaad ook gezien. Bizarre prijs is het niet maar zag dat hij in het verleden een stukje goedkoper was. Wellicht straks dan maar even bestellen.sebasd schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:11:
Klinkt alsof je vooral rokerige en turfwhiskies waardeert. Disclaimer: niet mijn persoonlijke smaak.
Bedankt, ik ga eens even googlen op welke je nog doet aanraden!
Bedankt! Eens even wat reviews lezen.Case_C schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:25:
[...]
Lekker goedkoop, de Finlaggan Eilan Mór deze week €25,- bij DD. De laatste fles die ik ervan had was echt fantastisch, die is wel 2 jaar geleden gekocht dus hoop dat de kwaliteit een beetje constant is..
Ga er deze week nog 3 van bijhalen, even de donderdagdeal afwachten.
@Ralluff Ik gok dat een Talisker Storm (rond € 35) je ook wel zal bevallen.
@Ralluff Smaken en geuren herkennen vraagt oefening. Geen straf dus. Wat bij mij werkt (naast regelmatig proeven) is voor mezelf te omschrijven wat ik ruik en proef. Meestal is dat heel persoonlijk; je associeert wat je ruikt/proeft met dingen die je kent. Mensen proeven bijvoorbeeld soms "peer" of "zilt": er zitten geen peren in whisky, net zo min als zout. Of zaken als stallucht, diesel etc. Zelf associeer ik sommige geuren met brood. Zit ook niet in whisky. Sommige andere elementen zijn dan wel weer voor veel mensen min of meer gelijk, zoals rook, turf etc. Kortom veel proeven, evt samen met anderen, af en toe een blind tasting.Laat ik voorop stellen dat ik ze allemaal lekker vond. Echter sprongen voor mij Ardbeg en Lagavulin er wel bovenuit. Vooral de Lagavulin vond ik heerlijk. Ik vind het nog lastig om smaken echt te herkennen, ook al probeer ik veel te ruiken en doe ik er echt mijn best voor. Zijn hier nog tips voor? Maakt het glas nog uit?
Er bestaan ook wel tasting-formulieren die je wat kunnen helpen.
En het beste glas: voor mijn geen enkele twijfel, dat is de copita: https://duckduckgo.com/?t...D8%2FGlencairn_Copita.jpg
...
@Ralluff de Peat Monster van Compass Box zal je ook wel bevallen. Dat is een malt blend van vooral Caol Ila, dus goed geturfd maar frisser dan Lagavulin, Ardbeg en Laphroaig.
Ik zou ook een Laphroaig Quarter Cask aanraden boven de rest van Laphroaig. Maar mijns inziens is Laphroaig zijn magie wel kwijt geraakt en winnen de Ardbeg 10 en Lagavulin 8 het makkelijk van Laphroaig.
Van Wees het echter ook een hele lekkere Bunnahabhain Staoisha. Dat is een jonge, zwaar geturfde Islay whisky (4, 5 of 6) jaar die goed te betalen is en bevalt bij vrienden die pas net whisky leren kennen, maar ook liefhebbers verrast doen staan.
En qua glas zit je altijd goed met een copita of glencairn. Koop een doosje van 6 bij de drankgigant of een Makro en je bent klaar voor een tijdje. Kost geen vermogen en drinkt veel beter dan een tumbler.
Ik zou ook een Laphroaig Quarter Cask aanraden boven de rest van Laphroaig. Maar mijns inziens is Laphroaig zijn magie wel kwijt geraakt en winnen de Ardbeg 10 en Lagavulin 8 het makkelijk van Laphroaig.
Van Wees het echter ook een hele lekkere Bunnahabhain Staoisha. Dat is een jonge, zwaar geturfde Islay whisky (4, 5 of 6) jaar die goed te betalen is en bevalt bij vrienden die pas net whisky leren kennen, maar ook liefhebbers verrast doen staan.
En qua glas zit je altijd goed met een copita of glencairn. Koop een doosje van 6 bij de drankgigant of een Makro en je bent klaar voor een tijdje. Kost geen vermogen en drinkt veel beter dan een tumbler.
Over glazen gesproken, daar zit Indd ook veel verschil in aan geur en ook wel smaak.
Heb ook verschillende glazen maar de 1920 blenders glas geeft mij meeste resultaten op...
Heb ook verschillende glazen maar de 1920 blenders glas geeft mij meeste resultaten op...
Dat een glas geur en smaak beïnvloed, dat lijkt me overtrokken.
Het doet wel veel met de beleving, iets wat er mooi uitziet, smaakt over het algemeen ook beter.
Zelf drink ik graag uit een glencairn glas.
Ik ben nog aan het ontdekken, maar heb een voorkeur voor Islay Whisky's, nu in de kast:
Laphroaigh 10
Bowmore 12
Caol Ila 12
Islay Gold 10
Bunnahabhain 12
Aberlour 12
De Bunnahabhain vind ik niet lekker, en ik snap niet waarom, ga die eens aan een andere liefhebber laten proeven.
Aberlour is mijn 'doordeweekse' whisky. De overige zijn rokerige whisky's, dat vind ik lekker en zelf vind ik de Caol ila de lekkerste.
Volgende aanschaf (als er weer plek is) zal iets betaalbaars van Ardbeg worden.
Het doet wel veel met de beleving, iets wat er mooi uitziet, smaakt over het algemeen ook beter.
Zelf drink ik graag uit een glencairn glas.
Ik ben nog aan het ontdekken, maar heb een voorkeur voor Islay Whisky's, nu in de kast:
Laphroaigh 10
Bowmore 12
Caol Ila 12
Islay Gold 10
Bunnahabhain 12
Aberlour 12
De Bunnahabhain vind ik niet lekker, en ik snap niet waarom, ga die eens aan een andere liefhebber laten proeven.
Aberlour is mijn 'doordeweekse' whisky. De overige zijn rokerige whisky's, dat vind ik lekker en zelf vind ik de Caol ila de lekkerste.
Volgende aanschaf (als er weer plek is) zal iets betaalbaars van Ardbeg worden.