[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Jthem schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:41:
En ja mee eens whisky's zijn om te drinken en zo beziet mijn 95% er gelukkig ook uit...maar paar flesjes om waarde te vermeerderen is ook leuk
Vind ik juist heel vervelend. Ik heb wat flessen die van een paar tientjes opeens tot een paar honderd euro waard geworden zijn en nu aarzel ik om ze open te maken... }) }) dilemma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-09 20:21
Jthem schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:06:
Ja had hen toen voor 275 kunnen krijgen dus dat deed me deze week wel echt pijn.....

Want fles zelf is ook echt vet

Deze week en volgende week krijg ik andere leuke flessen... Ik krijg zowiezo de signatory pulteney 2008 en dan ook nog deze 2...de chivas royal salute Richard quinn. Die gaan ook snel in de uitverkoop.

[Afbeelding]
Stiekem wel benieuwd naar deze 2... Gaan ook niet open. Schijnt in Nederland maar 600 van speciale editie weer. Leuk setje samen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:12
Grindtegel schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:51:
Had wat te vieren en mezelf getrakteerd op een Laphroaig 10 cask strenght batch 13. Vanavond gaat ie open, ben benieuwd!

Ook nog een Ledaig 10 erbij die Ralphie vorig jaar tot whiskey van het jaar verkoos. Ben een paar jaar geleden (nog voor mijn whiskey liefhebberij) op Mull geweest dus dat is wel geinig, heb al best veel whiskeys inmiddels geproefd maar Ledaig/Tobermory nog nooit.
Ik zit eraan te denken om mezelf ook maar weer eens te trakteren op een Laphroaig. De CS 2019 vorig jaar soldaat gemaakt en ik moet zeggen...die smaakte fantastisch! De cs van 2018 heb ik nog staan maar wil die nog even bewaren voor later. Ben heel benieuwd naar jou ervaringen van batch 13. Ik hoor er namelijk verschillende verhalen over...

Ledaig 10 is een goeie koop wat mij betreft. Beetje ondergewaardeerd maar daarom niet minder lekker :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank..
Toff schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:55:
[...]

Vind ik juist heel vervelend. Ik heb wat flessen die van een paar tientjes opeens tot een paar honderd euro waard geworden zijn en nu aarzel ik om ze open te maken... }) }) dilemma
Dat is inderdaad erg vervelend ja...
Ik had het een tijdje geleden nog. Ik kocht de Ardbeg Blaaack in de winkel toen hij net uit was voor 130. Dezelfde week gingen ze er op catawiki uit voor 300+ 8)7 En laat ik dat nou net zien nadat ik de fles heb opengetrokken en aan mijn 1ste glas bezig ben. Spijt van? Nee zeker niet, alleen blij dat ik hem te pakken heb kunnen krijgen voor een `beetje` normale prijs. Flessen waarvan duidelijk is dat die alleen gekocht zijn om even snel winst op te maken laat ik links liggen... De echte liefhebber ontneem je zo een beetje de kans om te proeven omdat ze onbetaalbaar worden op deze manier. Maargoed dat moet iedereen zelf weten natuurlijk ;)

Hele oude flessen vind ik dan wel weer interessant. Toevallig ook op catawiki een Laphroaig 10 uit de jaren `90 op de kop getikt. Ik heb deze nu kunnen vergelijken met een recente botteling. Man, wat een verschil! De recente leek wel mild vergeleken met de oude. Vroegaaaah was alles beter zeggen ze wel eens en in dit geval moet ik ze gelijk geven :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:52
Jthem schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:31:
De macallan estate lees ik ook goede investeeropties in.... Jullie ook daar wat van?
Kan, maar hij is nog steeds te koop bij Macallan zelf en staat voor veel te veel geld bij DD. Dat maakt dat de oplage hoger is dan andere "speciale" edities.

Dan zou ik voor minder geld voor bijvoorbeeld een Classic Cut gaan of met goed zoeken een Night on Earth voor <125. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Eens gezocht naar night on earth maar dat is onder 125 bijna niet te vinden geloof ik haha .

De macallan estate zou 250,- bedragen wat ik zo vond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:11:
Eens gezocht naar night on earth maar dat is onder 125 bijna niet te vinden geloof ik haha .

De macallan estate zou 250,- bedragen wat ik zo vond
Er staan er nog een paar op Catawiki die vanavond sluiten. Of de Bowmore 15 Aston Martin die vanavond sluit :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Pffff net me teleurstelling.. als ik 3 royal salutes op de plank heb staan past er geen andere fles meer op... Vandaag de royal salute Richard quinn black mogen ontvangen..wel er mooie fles...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:31
Jthem schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:08:
Pffff net me teleurstelling.. als ik 3 royal salutes op de plank heb staan past er geen andere fles meer op... Vandaag de royal salute Richard quinn black mogen ontvangen..wel er mooie fles...
Meer drinken, minder kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja waar nu die royal salute staat komen er nog 2 bij te staan...de witte en een polo chivas dus zit met plaatsgebrek...haha koop indd meer dan ik drink 8)7

Maar die Richard Quinn van Royal salute steekt echt mooi en springt echt eruit

[ Voor 51% gewijzigd door Jthem op 16-03-2022 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:58:
[...]

Er staan er nog een paar op Catawiki die vanavond sluiten. Of de Bowmore 15 Aston Martin die vanavond sluit :)
Wil me daar toch wel eens in verdiepen hoe dat precies werkt met kopen en verkopen...en hoe veilig verzenden/ontvangen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:20:
[...]

Wil me daar toch wel eens in verdiepen hoe dat precies werkt met kopen en verkopen...en hoe veilig verzenden/ontvangen is.
Die night on earth sloot op 131. Dan zit je ex verzenden op 145 euro. Goedkoopste op Whiskybase is 150 euro incl. verzenden, misschien is dat een optie voor je? Is nog altijd onder de DrankDozijn prijs, terwijl de retail 75 euro was afgelopen jaar.... :X

Is overigens echt een bout whisky, amper de 75 euro waard.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
"Amper 75 waard" en "bout whisky" is niet echt met elkaar te rijmen toch?

Anyhow, ik zal er waarschijnlijk nooit achter komen, ik laat ze lekker dicht, want dat de straatwaarde en de smaak niet overeen komen had ik al wel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
418O2 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:22:
"Amper 75 waard" en "bout whisky" is niet echt met elkaar te rijmen toch?

Anyhow, ik zal er waarschijnlijk nooit achter komen, ik laat ze lekker dicht, want dat de straatwaarde en de smaak niet overeen komen had ik al wel door.
Ik snap je punt, voor die 75 euro krijg je een matige whisky in een prachtige verpakking, dat maakt het nog net de 75 waard vind ik ;)

Zet dat af tegen een Classic Cut en dat is gewoon echt een hele goede whisky.

[ Voor 7% gewijzigd door KillaZ op 20-01-2022 09:41 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja moet nog beetje idee krijgen welke whisky koopjes zijn die na verkoop ook opeens zo stijgen...maar geloof dat die Macallan's special editions wel snel gaan hè...

Morgen komen mijn andere 2 royal salutes special editions (nooit gedacht 3 special editions aan te schaffen van royal salute) maar vond deze zo leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:09

sebasd

loopt op espresso

Jthem schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:20:
[...]

Ik heb er wel goede ervaringen mee, zowel als koper als als verkoper.

Je moet alleen goed uitkijken wat de bijkomende kosten zijn, biedingen zijn ex shipping en 9% fee voor Catawiki, en dat maakt veel flessen (zeker uit het buitenland) weinig / niet interessant meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank..
Jthem schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:54:
Ja moet nog beetje idee krijgen welke whisky koopjes zijn die na verkoop ook opeens zo stijgen...maar geloof dat die Macallan's special editions wel snel gaan hè...
Macallen is inderdaad echt een naam die altijd snel in 'waarde' stijgt. Die speciale edities moet je eigenlijk alleen kopen als investering. Prijs/kwaliteit is vaak ver uit verhouding.

Ardbeg, hibiki, yamazaki en nog wat japans spul gaat ook altijd hard. Bij japanse whisky wel oppassen dat het ook echt in japan gemaakt is trouwens...

[ Voor 15% gewijzigd door frank.. op 20-01-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank..
sebasd schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:43:
[...]

Ik heb er wel goede ervaringen mee, zowel als koper als als verkoper.

Je moet alleen goed uitkijken wat de bijkomende kosten zijn, biedingen zijn ex shipping en 9% fee voor Catawiki, en dat maakt veel flessen (zeker uit het buitenland) weinig / niet interessant meer.
Ik heb er nog nooit wat verkocht maar met kopen heb ik ook goeie ervaringen. Maar precies wat je zegt, de bijkomende kosten moet je even in de gaten houden. En de reviews van de verkoper even checken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Zo een chivas 38 is toch ook vrij exclusief is dat, denken jullie, een leuke investering ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:27
Jthem schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:08:
Zo een chivas 38 is toch ook vrij exclusief is dat, denken jullie, een leuke investering ?
De Stone of Destiny? Als ik zo op whiskybase een botteling van 2014 vergelijk (€550) met een botteling van 2019 (€548) dan waag ik het te betwijfelen.

Maar goed, Chivas trekt mij sowiezo niet zo. Dan zou ik voor leuke blends eerder naar Compass Box kijken. (staan er nog een paar op mijn verlanglijstje, maarja.... iets met huis kopen en prioriteiten stellen... haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Bucephalus schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:47:
[...]

De Stone of Destiny? Als ik zo op whiskybase een botteling van 2014 vergelijk (€550) met een botteling van 2019 (€548) dan waag ik het te betwijfelen.

Maar goed, Chivas trekt mij sowiezo niet zo. Dan zou ik voor leuke blends eerder naar Compass Box kijken. (staan er nog een paar op mijn verlanglijstje, maarja.... iets met huis kopen en prioriteiten stellen... haha)
Moet zeggen dat Chivas mij in feite ook niet trekt maar die 3 wat ik nu heb vind ik echt super mooi O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
@Jthem als je echt iets zoekt, ga dan naar bijvoorbeeld the Old Pipe, Verhaar, Vonk of de mannen in Groningen (dramtime of bijthijs) voor iets moois.

Zeker Vonk in Zaandam heeft veel niet eens op de site staan.

The Old Pipe doet dat de laatste tijd beter omdat de zoon van de eigenaar zich daarop richt. Alsnog hebben ze heeeeeeel veel in die kelder staan daar.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Deze kreeg ik ook als tip als investering....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuefZ_DwNLEuzF134Nl18JYRDpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Ya5oREqoByEqZj9nwdsRR4Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:08:
@Jthem als je echt iets zoekt, ga dan naar bijvoorbeeld the Old Pipe, Verhaar, Vonk of de mannen in Groningen (dramtime of bijthijs) voor iets moois.

Zeker Vonk in Zaandam heeft veel niet eens op de site staan.

The Old Pipe doet dat de laatste tijd beter omdat de zoon van de eigenaar zich daarop richt. Alsnog hebben ze heeeeeeel veel in die kelder staan daar.
Old pipe inderdaad ook wat leuke dingen als advies gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Daar heb ik een mooie Maltman, de macallan Aera en een leuke Glenrothes van WIN vandaan.

Erg leuk om door te struinen :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Jthem schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:08:
Deze kreeg ik ook als tip als investering....

[Afbeelding]
Deze zei me eerst helemaal niets maar kwam hem wel eens tegen maar jullie ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:41

Case_C

[Team Carrack]

Gisteren de Glendronach 21 in ontvangst mogen nemen. Was een fles uit 2020, dus 25j oud in de fles.
Nu de reeks dus compleet>
12 (2013) '18'
15 de nieuwe revival, niet spannend dus.
18 (2018) '23'
21 (2020) '25'
Wel grappig om te zien dat de GD12 uit 2013 ondertussen voor eenzelfde bedrag gaat als de GD21 á 185-199 op whiskybase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

Case_C schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:22:
Gisteren de Glendronach 21 in ontvangst mogen nemen. Was een fles uit 2020, dus 25j oud in de fles.
Nu de reeks dus compleet>
12 (2013) '18'
15 de nieuwe revival, niet spannend dus.
18 (2018) '23'
21 (2020) '25'
Wel grappig om te zien dat de GD12 uit 2013 ondertussen voor eenzelfde bedrag gaat als de GD21 á 185-199 op whiskybase.
Feli met je aankoop _/-\o_ Extra genieten wanneer je een glaasje inschenkt (y)
Er zit wat 25 jarige whisky in de GD21, maar dat wilt niet zeggen dat er enkel 25 jarige whisky in zit. Volgens mij was het zo dat er "ook 25 jarige vaten" gebruikt werden om de GD21 af te vullen, maar wat het aandeel aan 25 jaar oude vaten is weet je volgens mij niet.
Als je zeker zou weten dat het puur en alleen 25 jaar oude whisky in die Parliament zit, zou je voor 189 euro best een goeie deal hebben ;) Een 25yr Glengoyne die ooit eens 259 heeft gekost en nu eerder tegen de 400 euro aanzit is dan een veel slechtere deal. Wel een lekkere whisky maar mijns inziens niet eens de oude prijs waard.
Een 25yr Glenfarclas laat ik even buiten beschouwing want die komt nowhere near de kwaliteit van een GD21...niet eens nowhere near de GD18 Allardice als je het mij vraagt.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Jthem schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:40:
[...]

Tonger dat is mij inderdaad niet nieuw >:)

Zal de link plaatsen miss leuk om te lezen....

https://blog.drankdozijn.nl/nl/glendronach/
Hier staat precies hoe dat zit met leeftijd

Ik heb die bottled 2019 die blijft lekker gesloten en laat naar stijgen haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:57
Vorig ben ik begonnen om me te verdiepen in WWW, de Wondere Whisky Wereld. Ik ben er nog niet uit wat nu mijn favoriete soort is, hoewel ik de "volle" wel lekker vind. Ik heb nu een aantal whisky's gedronken en eigenlijk is "alles" lekker tot nu toe.

Ik ben op zoek naar advies/tip om ook andere soorten te drinken. Ik denk dat de meeste van m'n huidige whisky's wel in een bepaalde hoek zitten. Ik ben dus ook benieuwd naar die andere hoek, vandaar de vraag om tips. Heb het idee dat de rokerige whisk's wat onderbelicht zijn.

Tot nu heb ik gedronken:
- Bulleit bourbon
- Johnny Walker Black label
- Aberlour 12 jr
- Highland Park Viking Honour 12 jr
- Edradour 10 jr
- Jameson Irish Whisky (eigenlijk voor in de irish koffie)
- Tallisker Port Ruighe

Heb ook wel een wensenlijst gemaakt, maar die is meer op basis van wat ik allemaal hoor en lees:
- Arran 10 jr
- Glennfiddich 15 jr
- Laphroaigh 10 jr
- Glennallachie 12 jr
- Bunnahabhain 12 jr
- Blavenie 17 jr

Dus waar zou ik me eens meer in moeten verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Layumi schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:54:
Vorig ben ik begonnen om me te verdiepen in WWW, de Wondere Whisky Wereld. Ik ben er nog niet uit wat nu mijn favoriete soort is, hoewel ik de "volle" wel lekker vind. Ik heb nu een aantal whisky's gedronken en eigenlijk is "alles" lekker tot nu toe.

Ik ben op zoek naar advies/tip om ook andere soorten te drinken. Ik denk dat de meeste van m'n huidige whisky's wel in een bepaalde hoek zitten. Ik ben dus ook benieuwd naar die andere hoek, vandaar de vraag om tips. Heb het idee dat de rokerige whisk's wat onderbelicht zijn.

Tot nu heb ik gedronken:
- Bulleit bourbon
- Aberlour 12 jr
- Edradour 10 jr
- Tallisker Port Ruighe

Heb ook wel een wensenlijst gemaakt, maar die is meer op basis van wat ik allemaal hoor en lees:
- Arran 10 jr
- Glennfiddich 15 jr
- Laphroaigh 10 jr
- Glennallachie 12 jr
- Bunnahabhain 12 jr
- Blavenie 17 jr

Je was toch iemand van de Battlefield club op discord he? Weet effe niet meer wie, maar ik kan nog wel eens op discord te komen om te praten over whisky :)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
Deathchant schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:06:
[...]

Je was toch iemand van de Battlefield club op discord he? Weet effe niet meer wie, maar ik kan nog wel eens op discord te komen om te praten over whisky :)
Zekers allen onze namen komen niet overeen met die van discord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ik weet ik weet, jullie zijn geen chivas fan en terrecht want hou ook niet zo van blend maar 2 van de 3 heb ik nu binnen gekregen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylEFr464VfJVVQ-AjQtUUKQOJso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bqq5Rxr87rHPw1A8SJgBhLg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Vandaag nieuw flesje geopend, Glenallachie 13 Rioja... In december gekocht als pakketje bij DD 3 flessen kopen. Deze fles is in ieder geval echt geen teleurstelling...

Rood fruit romig in neus, bekende,erg volle, Glenallachie honing/kruidige smaak en middellange afdronk. Geef hem toch een ruime 8 gezien prijs kwaliteit...

[ Voor 3% gewijzigd door Jthem op 21-01-2022 20:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
De dram van vanavond;

De Caol Ila van Murray McDavid op bourbon met een finish van PX.

Tja, Caol Ila, waarschijnlijk de spirit die door "indie's" het vaakst gebruikt wordt. Dat is niet erg, want je kunt alle kanten er mee op zolang je van Islay houdt. De spirit wordt voor ruim 90% gebruikt in de Diageo blends, bijvoorbeeld in de Black Label. Daarnaast uiteraard de Single Malt en met 6.5 Mio liter per jaar zijn er dus ook nog wat vaatjes over.

Ik heb ze van allemaal (de 5 indie's die we hier voeren) wel meegekregen hier, op sherry, op bourbon, zonder finish en met een finish en ik moet zeggen; Caol Ila bevalt mij wel!

Deze is 6 jaar oud, wat soms nog ff te jong is, maar voor een Caol Ila geen probleem.

Neus: tja, rook (duh), kruidig, kaneel? gelukkig in de verte de PX; vanille

1e slok: Ja! Caol Ila! Van die kruidigheid is helaas niet zoveel over: de PX neemt over en dat is helemaal niet erg: dat zorgt voor een vol gevoel in de mond en een vanillesmaak.

Afdronk: Niet heel lang, maar wel fijn. Door de sherry finish drogend en zacht.

Hele fijne dram voor je eerste stappen in de turf!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mG8v_gYX--KuFj0H8Fg9wJbFpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HF2AWevbLB1BTv2oYsyMOR0E.jpg?f=fotoalbum_large

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Tot nu toe als tips gekregen van de betere slijterijen:

- Glen Moray 25
- Macallan 2019
- Benriach 1997 30 years
- Royal Lochnagar16 special edition
- Glengoyne 25
- Cambus 30 jaar signatory

Tussen deze 5 twijfel ik er om er 2 te nemen...

Welke 2 zouden meeste waarde kunnen gaan hebben zodat we rest lekker kunnen drinken blijven

[ Voor 20% gewijzigd door Jthem op 22-01-2022 12:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Jthem schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:15:
Tot nu toe als tips gekregen van de betere slijterijen:

- Glen Moray 25
- Macallan 2019
- Benriach 1997 30 years
- Royal Lochnagar16 special edition
- Glengoyne 25
- Cambus 30 jaar signatory

Tussen deze 5 twijfel ik er om er 2 te nemen...

Welke 2 zouden meeste waarde kunnen gaan hebben zodat we rest lekker kunnen drinken blijven
Als je echt in flessen wilt gaan beleggen voor het rendement, kun je dan niet beter gaan kijken naar veel meer gelimiteerde oplagen? In ieder geval niet naar flessen die je zo bij de slijter kan kopen, of het nou een ‘betere’ is of niet.

Ik denk eerlijk gezegd dat je deze flessen wel heel lang vast moet houden voor een significante opbrengst.

Of, als je echt in whisky wilt beleggen, waarom kijk je niet naar vaten? OK, die kun je niet in je woonkamer zetten, maar daarmee is tenminste de kans op een waardevermeerdering een stuk groter, puur omdat whisky in het vat zich nog ontwikkelt.

Heb een paar maanden geleden een eerste vat gekocht, lekker een jaar of 6 vasthouden en daarna weer verkopen. En er komen vast nog wel een of meer vaten bij in de aankomende tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
sebasd schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:35:
[...]

Als je echt in flessen wilt gaan beleggen voor het rendement, kun je dan niet beter gaan kijken naar veel meer gelimiteerde oplagen? In ieder geval niet naar flessen die je zo bij de slijter kan kopen, of het nou een ‘betere’ is of niet.

Ik denk eerlijk gezegd dat je deze flessen wel heel lang vast moet houden voor een significante opbrengst.

Of, als je echt in whisky wilt beleggen, waarom kijk je niet naar vaten? OK, die kun je niet in je woonkamer zetten, maar daarmee is tenminste de kans op een waardevermeerdering een stuk groter, puur omdat whisky in het vat zich nog ontwikkelt.

Heb een paar maanden geleden een eerste vat gekocht, lekker een jaar of 6 vasthouden en daarna weer verkopen. En er komen vast nog wel een of meer vaten bij in de aankomende tijd.
Eens met Sebas. Standaardflessen zijn gewoon niet zo heel interessant als belegging. Special editions van bijvoorbeeld Macallan, Springbank, Highland Park, Chichibu zijn betere kanshebbers maar vragen ook om een veel grotere investering aan de voorkant. Als je de kans krijgt om een speciale Macallan van 2500 euro te kopen en je hebt het geld liggen, weet je vrij zeker dat je er iets aan gaat verdienen. Anders gewoon lekker een paar van die special edition flessen blijven kopen die je nu hebt als jij daar gelukkig van wordt. Besef je alleen wel dat bijvoorbeeld die Chivas nog steeds bocht blijft, ondanks de leuke fles. Die zal best wat meer waard worden, maar daar ga je geen echte klapper mee maken.

Natuurlijk zijn er zat whisky’s ook in het betaalbare segment die als je ze een paar jaar bewaart wel meer waard worden. Maar neem nou bijvoorbeeld een Highland Park special edition. Die worden altijd meer waard. Maar ga je zo’n fles van 100 euro 5 jaar op een donkere plek zetten om er dan vervolgens 200 euro voor te krijgen? Zonde van de ruimte in je kast.

Vaten blijft overigens ook een beetje een gok. De echt goede vaten komen helemaal niet op de particuliere markt (gaan bijvoorbeeld naar de independent bottlers) en je kan pas als de whisky volwassen is de kwaliteit beoordelen. Maar met de gekte op de huidige markt weet je vrij zeker dat dit op de lange termijn wat oplevert. Alleen als de Aziaten nu allemaal massaal op rum gaan overstappen stort ook de whiskymarkt weer in.

Mijn conclusie is dat je het beter gewoon op kunt blijven drinken. Echt investeren in whisky wordt pas interessant als je bereid bent grotere bedragen uit te geven, je daarin snel handelt en je een handelaar of slijter weet te vinden die de markt goed kent en bereid is jou te bellen als hij echt iets speciaals binnen krijgt. Daar telt vertrouwen ook mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Paar G&G vestigingen langs geweest en één had nog een fles staan, in een hoekje zonder aanbiedingsprijskaartje. *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_IysmYqBGuP5u4dzulRHVZ69vE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/spy1p2PkriEElboeGKlDm7OA.jpg?f=user_large

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
  • Laatst online: 15-09 12:15
Layumi schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:54:
Tot nu heb ik gedronken:
- Bulleit bourbon
- Aberlour 12 jr
- Edradour 10 jr
- Tallisker Port Ruighe

- Arran 10 jr
- Glennfiddich 15 jr
- Laphroaigh 10 jr
- Glennallachie 12 jr
- Bunnahabhain 12 jr
- Blavenie 17 jr

Leuk @Layumi , hoe meer interesse in de WWW, hoe beter!

Van je wensenlijst zijn de Arran 10 en Bunna 12 absolute toppers, waarbij de Arran 10 een goeie benchmark is voor hoge kwaliteit voor een introductiewhisky met een vol karakter. De Bunna 12 is alweer een stap ophoog in termen van complexiteit en subtiliteit.

Het geld (ca 150 eu) van een Balvenie 17 (doublewood gok ik) zou ik me besparen en daar een Springbank 12 Cask Strength (ook "double wood" in de zin van Sherry en Bourbon maturatie) maar van significant hogere complexiteit en volheid van smaak. Of je stapt lager in bij de Glen Scotia Double Cask van ca 32 euro. Een Balvenie zou ik nooit afslaan als iemand het me aanbiedt, maar ze filteren een hoop smaak weg, voegen karamelkleurstof toe en verdunnen vaak tot 43%.

Als je iets niet moet vergeten, dan zijn dat de malt blends, zoals die van Douglas Laing (Rock Island, Big Peat, etc) of Compass Box (Peat Monster, Story of the Spaniard en vooral de Orchard House!). Het zijn dan geen single malts, maar wel een hele stap boven de blended scotches zoals JW, Chivas, Dewar's, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

donleone83 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:52:
[...]

Vaten blijft overigens ook een beetje een gok. De echt goede vaten komen helemaal niet op de particuliere markt (gaan bijvoorbeeld naar de independent bottlers) en je kan pas als de whisky volwassen is de kwaliteit beoordelen. Maar met de gekte op de huidige markt weet je vrij zeker dat dit op de lange termijn wat oplevert. Alleen als de Aziaten nu allemaal massaal op rum gaan overstappen stort ook de whiskymarkt weer in.

Mijn conclusie is dat je het beter gewoon op kunt blijven drinken. Echt investeren in whisky wordt pas interessant als je bereidt bent grotere bedragen uit te geven, je daarin snel handelt en je een handelaar of slijter weet te vinden die de markt goed kent en bereid is jou te bellen als hij echt iets speciaals binnen krijgt. Daar telt vertrouwen ook mee.
Helemaal mee eens. Het blijft beleggen: je kunt je inleg verliezen. Ik vind het wel leuk om te doen en het is een stuk tastbaarder (zelfs al ligt ‘mijn’ vat in Schotland) dan aandelen ik weet ik veel welk bedrijf.

En ik verkoop dat vat tzt wel weer terug aan een IB ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
sebasd schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:35:
[...]

Met dit @Jthem. Een Cambus 30 is echt niet speciaal en een macallan uit 2019 die interessant is, is al veel te duur (classic cut, concept no.2).

Als je wil investeren, moet je weten wat je zoekt of een mazzeltje hebben (zoals retail betalen). Zo'n gokje zou de sigantory caperdonich zijn die nu in de aanbieding is bij een grote online slijter, maar zelfs dat is de vraag. (Caperdonich is echt een fijne spirit, maar gaat echt geen gewilde spirit worden zoals brora bijvoorbeeld)

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Net in de mail de bevestiging dat ik mijn CSP heb gehaald. Nice.

Kan ik er iets mee? Geen idee.

Vond ik het de moeite waard? Zeker! Mooie manier om mezelf te dwingen meer te leren over de geschiedenis en het productieproces van whisky, en van de verschillende regio’s.

Denk dat ik er over een tijdje niveau 2 ook wel aan vast probeer te plakken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Sweet @sebasd ! Gefeliciteerd, je bent nooit uitgeleerd. Heb je nog een bijzonder interessant feitje over whisky of iets bizars gehoord waar je deze groep mee kan verblijden?

En met welke fles/dram ga je het vieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja het maakt het allemaal er niet gemakkelijker op...vooral omdat ik van mening blijf, whisky is om te drinken, maar stiekem iets leuks hebben staan wat in waarde stijgt zou ik ook leuk vinden .

Old Pipe had Benriach aangeraden en die Signatory Cambus. Maar Cambus is niet zoiets wat ik denk te willen...Benriach lijkt me wel weer wat redelijk om te hebben...

Glen Moray 25 ziet wel leuk uit in dat houten doosje en is leuk neer te zetten. Dus kanshebber.

(De Chivassen wat gezegd werd is gewoon voor mezelf als leukigheid gekocht aangezien ik de flessen van Richard Quinn echt oprecht mooi vind)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Bambi105 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:29:
Sweet @sebasd ! Gefeliciteerd, je bent nooit uitgeleerd. Heb je nog een bijzonder interessant feitje over whisky of iets bizars gehoord waar je deze groep mee kan verblijden?

En met welke fles/dram ga je het vieren?
Ik ga mezelf ergens deze of volgende week maar eens trakteren op wat leuke samples denk ik, kan ik meer verschillende dingen proeven dan met een hele fles. Genoeg aanbied via de leden van het whiskyforum.nl..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
Bambi105 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:48:
[...]

Leuk @Layumi , hoe meer interesse in de WWW, hoe beter!

Van je wensenlijst zijn de Arran 10 en Bunna 12 absolute toppers, waarbij de Arran 10 een goeie benchmark is voor hoge kwaliteit voor een introductiewhisky met een vol karakter. De Bunna 12 is alweer een stap ophoog in termen van complexiteit en subtiliteit.

Het geld (ca 150 eu) van een Balvenie 17 (doublewood gok ik) zou ik me besparen en daar een Springbank 12 Cask Strength (ook "double wood" in de zin van Sherry en Bourbon maturatie) maar van significant hogere complexiteit en volheid van smaak. Of je stapt lager in bij de Glen Scotia Double Cask van ca 32 euro. Een Balvenie zou ik nooit afslaan als iemand het me aanbiedt, maar ze filteren een hoop smaak weg, voegen karamelkleurstof toe en verdunnen vaak tot 43%.

Als je iets niet moet vergeten, dan zijn dat de malt blends, zoals die van Douglas Laing (Rock Island, Big Peat, etc) of Compass Box (Peat Monster, Story of the Spaniard en vooral de Orchard House!). Het zijn dan geen single malts, maar wel een hele stap boven de blended scotches zoals JW, Chivas, Dewar's, etc.
Bedankt voor je reactie. Balvenie 17 moet eigenlijk Balvenie 12 zijn. Qua prijs wil ik het ongeveer tussen de €40-60 houden.

Vraag me wel af of ik niet eens een rokerig moet proberen. Vandaar dat ik de Laphroaigh 10 jr erbij had gezet en bedenk dat Ardberg 10 jr ook een kanshebber is om het rokerige te ervaren

[ Voor 3% gewijzigd door Layumi op 23-01-2022 14:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Layumi schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:29:
[...]

Bedankt voor je reactie. Balvenie 17 moet eigenlijk Balvenie 12 zijn. Qua prijs wil ik het ongeveer tussen de €40-60 houden.

Vraag me wel af of ik niet eens een rokerig moet proberen. Vandaar dat ik de Laphroaigh 10 jr erbij had gezet en bedenk dat Ardberg 10 jr ook een kanshebber is om het rokerige te ervaren
Voor 60 euro heb je een fles Arran 10 (al eerder aangeraden hier) en een Bowmore 12 (rokerig maar iets minder heftig, voor als je er toch niet zo van houdt) bij DrankDozijn. Dan heb je twee prima whiskies.

Dat zou ik doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Layumi schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:29:
[...]

Ik houd best van rook en turf maar Ardbeg en Laphroaig zijn wel hele uitgesproken vertegenwoordigers van dat genre. Ik weet niet of het handig is om daarmee te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-09 13:53
downtime schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:15:
[...]

Ik houd best van rook en turf maar Ardbeg en Laphroaig zijn wel hele uitgesproken vertegenwoordigers van dat genre. Ik weet niet of het handig is om daarmee te starten.
Exact dit!
Pak dan meteen een octomore :P

Zoals genoemd heeft Islay ook wat minder heftige peated Whisky's, Bowmore is een erg laagdrempelige om het turfsmaakje eens te proberen!

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Gwindorian schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:00:
[...]

Exact dit!
Pak dan meteen een octomore :P

Zoals genoemd heeft Islay ook wat minder heftige peated Whisky's, Bowmore is een erg laagdrempelige om het turfsmaakje eens te proberen!
Ik denk niet dat de soep zo heet gegeten wordt als ie geserveerd wordt. Het blijft ook een kwestie van smaak. Ik leerde whisky kennen door Springbank en Laphroaig, nu begin ik langzaam de nuances van Lowlands te waarderen. Het kan natuurlijk ook andersom.

Het is wat mij betreft niet gek om direct hoog in het turf spectrum te gaan proeven, dan heb je weer een nieuw referentiekader.

Ga voor die Ardbeg 10 ipv de Laphroaig, of een Lagavulin 8 of 10 voor dat geld, ipv de Laphroaig. Ik houd intens van mijn herinneringen aan Laphroaig, dus doet het bijna pijn hoe erg hun huidige product is gedaald in kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik ben ook begonnen met laphroaigh en ardbeg. Dat drink ik inmiddels niet eens meer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Ik zou een Bunna' nemen :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Jongens, weekend eens gekeken ivm flesjes voor investeringen.

De Caperdonich van signatory staat me aan maar kwam op forum tijd geleden ook de Macallan Aera tegen. Meen dat killaZ die tijd geleden gekocht had.

Stel ik kan die Aera nog voor 349 krijgen zeggen jullie dan doen als bewaarfles/investering of zeggen jullie nee is al te duur?

[ Voor 7% gewijzigd door Jthem op 23-01-2022 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Of een aberlour of Glenfiddich projectXX ook heerlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Jthem schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:36:
Jongens, weekend eens gekeken ivm flesjes voor investeringen.

De Caperdonich van signatory staat me aan maar kwam op forum tijd geleden ook de Macallan Aera tegen. Meen dat killaZ die tijd geleden gekocht had.

Stel ik kan die Aera nog voor 349 krijgen zeggen jullie dan doen als bewaarfles/investering of zeggen jullie nee is al te duur?
Nogmaals: waarom denk je dat dit een goede keuze is? Hoeveel flessen zijn er nog van in omloop?

‘Taiwanese exclusive’ klinkt leuk, maar als ze daar 10.000 flessen op de markt hebben gebracht is het nog steeds niet erg exclusief en dus een pure gok of het meer waard gaat worden.

Macallan heeft natuurlijk wel de naam mee, maar dan wordt het gewoon wat de gek ervoor geeft..

Ik denk nog steeds dat je toch beter kunt kijken naar echt gelimiteerde oplagen als je wil investeren, flessen waar er misschien een paar honderd van zijn.

Laatst kwam bijvoorbeeld de nieuwste release van Sculte op de markt (een stokerij uit Twente), paar honderd flessen, daar kun je nu al het dubbele voor krijgen of zo. Kostte 175 euro. Of het echt goede whisky is? Geen idee. Ik was te laat..

Ik snap je wel hoor, ik wil zelf ook graag binnenkort een paar leuke flessen op de plank zetten om te zien of ze meer waard worden, maar ik denk niet dat dat flessen gaan zijn die ik bij een slijter haal..

[ Voor 7% gewijzigd door sebasd op 23-01-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Caperdonich van signatory is dan betere optie, gesloten destilleerderij en om en nabij 250 flessen van...en de Aera staat op menig die al voor rond de 485 maar klopt ik plaatste bericht en kwam daarna de oplages tegen....

En indd vind langs 1 kant vervelend om woord investeren te gebruiken want ben uiteraard een echte whisky genieter! Maar nu zit ik op punt dat ik ook paar bewaarders wel hebben :)

[ Voor 62% gewijzigd door Jthem op 23-01-2022 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Een distillery die inmiddels is gesloten is inderdaad wel een betere keuze.. Welke SV is het? Heb je een Whiskybase link? Nu ben ik wel nieuwsgierig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 418O2
Is het een idee om een apart topic voor investeringen te openen? Het voert inmiddels de boventoon

[ Voor 20% gewijzigd door 418O2 op 23-01-2022 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
@418O2 mee eens. Omdat het weinig met whisky 'drinken' te maken heeft en meer met centen, mag het van mij wel een eigen topic elders krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Excuses, ook mee eens gewoon lekker whisky drinken haha...

Vandaag mijn signatory pulteney ophalen ook weer een feestje *O*

[ Voor 36% gewijzigd door Jthem op 24-01-2022 06:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
418O2 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:32:
Is het een idee om een apart topic voor investeringen te openen? Het voert inmiddels de boventoon
Hey, ik doe mee aan die investering discussie maar probeer ook al mijn drammetjes te plaatsen hoor :>

@sebasd Gaat om deze: https://www.whiskybase.co...79082/caperdonich-2000-sv
Jthem schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:37:
[...]

Of een aberlour of Glenfiddich projectXX ook heerlijk
Dat is niet de grap :+

[ Voor 32% gewijzigd door KillaZ op 24-01-2022 09:54 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:09:
[...]

Hey, ik doe mee aan die investering discussie maar probeer ook al mijn drammetjes te plaatsen hoor :>

@sebasd Gaat om deze: https://www.whiskybase.co...79082/caperdonich-2000-sv

[...]

Dat is niet de grap :+
Ik ga hem halen denk ik....:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Nice.

Zelf net een sample-bestelling gedaan bij iemand van het whiskyforum, kan nu al niet wachten. Veel voor mij nog onbekende distillers gekozen (Blair Athol, Glen Ord, Glenburgie, Glentauchers, Teaninich o.a.) en een paar bekendere die ik nog niet eerder heb gehad (Aberlour A'bunadh bijvoorbeeld, en Caol Ila).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
sebasd schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:33:
Nice.

Zelf net een sample-bestelling gedaan bij iemand van het whiskyforum, kan nu al niet wachten. Veel voor mij nog onbekende distillers gekozen (Blair Athol, Glen Ord, Glenburgie, Glentauchers, Teaninich o.a.) en een paar bekendere die ik nog niet eerder heb gehad (Aberlour A'bunadh bijvoorbeeld, en Caol Ila).
Leuk setje! Persoonlijk ben ik grote fan van zomer spirits als Blair Athol en Glen Ord. Dat zijn voor mij echt de ideale nip whisky's. Toevallig ook veel spirits die heel veel bij indie's terecht komen, dus ook makkelijk voor je al weet ik niet of je veel onafhankelijke bottelaars koopt.

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

KillaZ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:50:
[...]

Leuk setje! Persoonlijk ben ik grote fan van zomer spirits als Blair Athol en Glen Ord. Dat zijn voor mij echt de ideale nip whisky's. Toevallig ook veel spirits die heel veel bij indie's terecht komen, dus ook makkelijk voor je al weet ik niet of je veel onafhankelijke bottelaars koopt.
Ik koop (nog) niet zoveel, ben eigenlijk pas net begonnen en nu net pas een beetje voorbij de grote namen en Gall & Gall whiskies aan het kijken. Dat zomerse en lichte spreekt mij ook wel erg aan, vandaar de keuzes. Ben niet zo van de turf en rook, en veel sherry heb ik ook niet altijd zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:22
Ik heb bedacht dat ik mijn hobby van whisky drinken wat wil uitbouwen. In plaats van zeggen dat ik het lekker vind of juist niet wil ik leren wat meer geuren en smaken te herkennen.
Nou vroeg ik mij af of iemand daar ervaring mee heeft:
De whisky ambassadeur cursus van comedus.nl
De aroma box op comedus https://www.comedus.nl/whisky_kit_24 (dat lijkt een goedkopere editie van deze te zijn https://www.whiskynotes.b...-whisky-aroma-nosing-kit/ )
De aromabox van Le Nez du whisky https://thewhiskeywash.co...-nez-du-whisky-aroma-kit/

Van de aromakits vraag ik mij af hoe lang dat houdbaar blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Klinkt interessant.... Ook eens in verdiepen.

Verder ben ik al hele avond aan zoeken, wil weten hoeveel flessen er zijn van de
Caperdonich 25
Benriach 25/30 maar het lukt me niet ze te vinden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:44:
Klinkt interessant.... Ook eens in verdiepen.

Verder ben ik al hele avond aan zoeken, wil weten hoeveel flessen er zijn van de
Caperdonich 25
Benriach 25/30 maar het lukt me niet ze te vinden...
Wat maakt dat uit? Je kunt aan het vat zien hoeveel er maximaal uit zijn gehaald.

Vraag jezelf af wat je er voor over hebt. Je fles caperdonich van 3 a 4 honderd gaat echt geen 2000 worden. Daar zijn er te veel vaten naar indie's gegaan en is het te weinig een speciale whisky voor. Als je hem ooit besluit te drinken is het ook geen topper, dus vraag je af of je die investering wil maken.

Face it, er zijn weinig whisky's die je nu al de nieuwe brora kunt gaan noemen. Ik heb mijn hoop op de littlemill gevestigd, omdat geruchten er zijn dat ze die weer gaan opstarten, ik weet dat het een verdomd lekkere whisky is en ik hem voor inkoop kon krijgen.

Mijn advies? Steek die 400 euro in whisky die je echt gaat drinken. Pak eens ene speciale indie van 100, 150 euro. Het verschil met normale bottelingen is vaak dat de indie een betere finish heeft. Zoek bijvoorbeeld een maltman secret speyside 13/14 yr. (Is een macallan). Ge-wel-dige whisky.

Een teaninich van +20 jaar; bak smaak waar je u tegen zegt.

Je kast is vol zat ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja de beste die ik tot nu toe gehad heb was toch echt de Edradour 12 sherry cask en glengoyne 21 zijn beiden echt super lekker....

Vandaag trouwens mijn pulteney signatory en snow polo mogen ophalen... benieuwd naar de smaak, maar moet er nog ff op wachten lekker achteraan aansluiten.

En ja wil gewoon kijken naar ene die niet zoveel flesjes gemaakt heeft...

De fles/houten kist die ik echt mooi vind is toch stiekem de Glengoyne 25.... Ook omdat ik de 21 zo kan waarderen. Dus ben echt aan twijfelen om die te halen omdat deze wel ook in mijn totaalplaatje past (smaak en ervaringen).. En dan twijfel ik voor deze,:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQ2z-mcpKAMc68CM0P_NW0MDlYA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1IwwR0BG9BaZLqlYj1trrFXh.jpg?f=user_large

[ Voor 66% gewijzigd door Jthem op 25-01-2022 00:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• donleone83
@Jthem ik vind je enthousiasme best wel aanstekelijk, ook over investeren in whisky! Tof dat je er van geniet en het gaaf vindt. Mooie hobby is het!

Maar ik vind ook dat het hier aan dit topic niet heel veel toevoegt als je elke dag vrij random flessen hier neerplempt met de vraag of het een goede investering is. Het lijkt alsof je met hagel schiet. Doe je onderzoek wat specifieker naar investeren whisky. Lees over wat flessen wel of niet minder waard gaat maken, hoe het historisch zit met rendementen van verschillende distilleries en waarom, vorm een beeld bij wat jou een mooie fles voor een investering lijkt (lees ook de verhalen er achter). Dan kijk ik met alle liefde met mijn amateur kennis en gezonde verstand met je mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
donleone83 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 07:43:
@Jthem ik vind je enthousiasme best wel aanstekelijk, ook over investeren in whisky! Tof dat je er van geniet en het gaaf vindt. Mooie hobby is het!

Maar ik vind ook dat het hier aan dit topic niet heel veel toevoegt als je elke dag vrij random flessen hier neerplempt met de vraag of het een goede investering is. Het lijkt alsof je met hagel schiet. Doe je onderzoek wat specifieker naar investeren whisky. Lees over wat flessen wel of niet minder waard gaat maken, hoe het historisch zit met rendementen van verschillende distilleries en waarom, vorm een beeld bij wat jou een mooie fles voor een investering lijkt (lees ook de verhalen er achter). Dan kijk ik met alle liefde met mijn amateur kennis en gezonde verstand met je mee!
:F sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
Nee nee, geen sorry. Het wordt alleen voor jezelf echt makkelijker en leuker als je meer research doet en dus zelf beter leert navigeren door het doolhof van whisky en soms complete onvoorspelbaarheid van de markt daarin!

Vraag jezelf ook echt af waar je zelf in wilt investeren. Doe je het alleen om winst te maken, of moet er ook een verhaal achter zitten? Een of andere Taiwan exclusive zou mij bijvoorbeeld gestolen kunnen worden en zou ik geen geld voor over hebben. Maar een goede Islay of Campbeltown uit mijn geboortejaar die dan bijvoorbeeld gebottled is in het geboortejaar van een van mijn kinderen heeft een hele andere waarde voor mij.

En, zoals eerder gezegd, er zijn een aantal distilleries waar de flessen in het hogere segment vrijwel gegarandeerd een slimme investering zijn. Maar ga je 1200 euro neerleggen voor een bepaalde Macallan? En hem dan eigenlijk niet in je kast zetten maar in een afgesloten bak op een donkere plek op zolder om te voorkomen dat het zonlicht iets met etiket of inhoud doet?

Vandaar de tip om wat meer onderzoek te doen. Daar wordt het echt een heel stuk leuker van voor jezelf denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Als we het toch over research, achtergrond en informatie hebben: wat lezen / bekijken / beluisteren jullie om op de hoogte te blijven van wat er in de whiskywereld gebeurt? Ik ben bezig met het samenstellen van een lijstje van bronnen waarmee ik mezelf een beetje op de hoogte kan houden, maar er is ontzettend veel beschikbaar..

Ik wil eigenlijk toe naar een lijstje van bronnen waarmee ik in een half uurtje per dag of zo het meest belangrijke wel heb gezien / gelezen / gehoord.

Wat daar tot nu toe op staat:
- whiskyintelligence.com - voor nieuws over nieuwe en bijzondere releases, doet al een hoop van het verzamelen en samenstellen voor me
- Ralfy's YouTube kanaal (YouTube: YouTube) - voor reviews van bekende en minder bekende bottelingen
- hetwhiskyforum.nl - Nederlandstalige whisky community

En natuurlijk dit topic :+

Toevoegingen meer dan welkom, graag wel met wat motivatie zodat ikzelf en anderen ook weten wat ze ergens kunnen vinden (of missen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• donleone83
Mijzelf net even verwend met twee goede nieuwe flessen. Na het kopen van de Springbank 10 en 15 in december ben ik helemaal fan van de Campbeltown vibe dus een Glen Scotia Victoriana gekocht.

De Ichiro MWR van Chichibu stond al langer op mijn lijstje. Flink aan de prijs, maar erg benieuwd hoe die gaat bevallen. De Ichiro blend vandaag even geproefd en die was al zo bizar goed dat dit echt een feestje moet gaan worden. Ben benieuwd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imzlVJxJTdW8PlI2zxTVydJeo8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akUk0NXKyb0sHa3UOrYkZ6iK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:04

inhico

pw

@sebasd wat tips:
https://www.malt-whisky-m...ness/whisky/malt-maniacs/ : ik ben tegenwoordig wat minder actief op zoek naar informatie, maar in het verleden heb ik hier veel interessante artikelen gelezen. Niet allemaal hoogstaand, maar er zit leuke informatie tussen. De boel is wel wat op de schop gegaan, dus je moet rondneuzen in de archieven.

youtube: zoek eens op Charles Maclean.

En heel ouderwets: lees eens een boek. Twee tips:
-Whisky: technology, production and marketing. Editor: Inge Russell. 2003. Heel veel informatie over techniek
-Appreciating Whisky. Phillip Hills. 2000/2002. Beetje vervelende schrijfstijl vanwege krampachtige poging tot een literair werk, maar heel veel interessante informatie.

Edit: sorry niet goed gelezen. Ik zie dat je vooral op de hoogte wil blijven. Dat is wat anders dan achtergrondinformatie waar ik hier naar verwijs.

[ Voor 9% gewijzigd door inhico op 25-01-2022 13:13 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
@sebasd In je lijstje hoort wat mij betreft whiskyfun.com ook thuis. De twee liefhebbers op die website krijgen de meest uitzonderlijke whiskies onder hun neus, maar wagen zich ook frequent aan de nieuwe en oude OB's van onder de 40 euro per fles.

Whiskynotes.be proeft ook veel verschillende flessen en biedt flink wat informatie bij zijn proefnotities.

Op YT is niet alleen Ralfy groot, maar ook Aquavitae. Roy heeft iedere week een livestream met de "barflies" en bespreekt dan een whisky geassocieerd topic en heeft vaak interessante gasten. Lekkere slow-tv, maar ook informatief en onderhoudend.

Dan is er nog Malt Box, Whisky Wednesday, de heren van The Whisky Vault en The Whisky Tribe en LiqourHound. Die laatste kijkt ook heel breed naar Malternatives, niet alleen Bourbon, maar ook Armagnac, Mezcal en dergelijke. First Phil Whisky maakt shiny filmpjes, biedt flink wat info en komt algeheel aimable over met zijn Australische/Nieuw-Zeelandse accent (ik ben ff kwijt welke van de twee). No Nonsense Whisky heeft ook een hele vriendelijke sfeer in zijn filmpjes, biedt zijn eerlijke mening en kijkt veel buiten de gebaande wegen van bekende OB's.

Kanpai Planet focust zich op Japanse whisky en Whisky.com/.de kan je ook eigenlijk niet vergeten! Er is nog veel meer, want Whisky in the Six en Sippers Social Club staan er niet eens bij! Die hebben ook een onderhoudende podcast.

Zo is er ook nog Whisky&things de podcast, twee Britten met een achtergrond in de muziekindustrie, die whisky leren drinken. Vooral hun Indie-bottelaar gasten zijn erg interessant, maar soms bieden ze vooral een podium om distilleerderijen kritiekloos reclame te laten maken. Dus ze zijn een stuk minder recht door zee dan Ralfy is.

Ik heb het gevoel dat dit nog maar het topje van de ijsberg is eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Thanks @Bambi105, dat zijn heel goede tips. Die ga ik zeker in de gaten houden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
En om bij mezelf de rust erin te houden heb ik voor mezelf een keuze gemaakt...

Glengoyne 25 wordt voor mij even bewaard die ga ik eind van de maand halen. Reden? Wordt het wat waard dan is het leuk wordt het niks waard dan heb ik gewoon een fles die echt meer dan verrukkelijk is want ben een glengoyne 21 fan qua smaak... Dus lekker laten staan in kast en mooi laten wezen in dat houten kistje.

En dan voor deze maand de Caperdonich 21 unpeated omdat ik wel van het verhaal hou dat destileerder is gesloten dus dat vind ik ook wel mooi in de kast staan...eerst wilde ik de 25 maar 525 euro is wat te gek...

Worden die 2 wat waard mooi! worden ze amper wat waard heb ik heeerlijke flessen om te drinken ooit dus geen verlies. En van beiden leuke gedachte om te hebben 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:48:
Glengoyne 25 wordt voor mij even bewaard die ga ik eind van de maand halen. Reden? Wordt het wat waard dan is het leuk wordt het niks waard dan heb ik gewoon een fles die echt meer dan verrukkelijk is want ben een glengoyne 21 fan qua smaak... Dus lekker laten staan in kast en mooi laten wezen in dat houten kistje.
De Glengoyne 21yr en 25yr verschillen echt enorm van smaak. De 21yr is vol, maar toch beetje zacht. Niet echt die krachtige first-fill smaak zeg maar.
De Glengoyne 25yr is echt een stuk steviger, ruwer, meer richting Glendronach smaak, en ook echt die first-fill rauwheid.
Dus het wilt niet automatisch zeggen dat je de 25 ook lekker gaat vinden omdat je de 21 lekker vindt ;)
De GG25 is overigens meer in het vaste assortiment, dus of die "meer waard" gaat worden weet ik niet.
Het is een uitstekende whisky qua smaak, maar haalt het wat mij betreft niet bij een 12yr decanter van Edradour en ook de Glendronach 21yr vind ik beter. Dus 300 euro+ zou het mij niet waard zijn...maar YMMV ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Glendronach 21 heb ik ook staan inderdaad. En ik hou van zacht en lief maar ook van echt stevig sterk dus denk dat die allemaal wel bij me passen...

Het echte vlezige van Edradour 12 sherry cask is me echt wat me nog het meeste is bijgebleven van hoe heerlijk sterk aanwezig die was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:44
De Ledaig Rioja Cask Finish is voor mij een van de whisky's met de beste prijs/smaak verhouding. Stevige rooksmaak maar daarnaast heerlijk rijk en aromatisch. Precies mijn smaak en ik ken geen enkele andere whisky in die prijscategorie (onder de 40,-) die dat op dat niveau heeft.

Nu was deze bij mijn eigen slijter om de hoek uitverkocht, met de melding dat hij ook niet meer zou komen omdat het een limited edition is waarvan de voorraden gewoon op zijn. Ik zag ook bij Drankdozijn dat hij op uitverkocht staat. Dus ik heb er maar meteen drie besteld op een plek waar hij nog wel te krijgen was.

Verder dit weekend voor m'n verjaardag de Millstone American Oak Moscatel gekregen. Ook lekker, maar vergeleken bij de vorige Millstone special, de Olorosso & PX, is het wel iets meer een lichtgewicht qua smaakniveau.

Ik heb dus ook maar meteen de Millstone Peated PX gekocht, maar die heb ik nog niet opengemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
O die millstone peated was mij echt te rokerig...Sinds die Millstone durf ik amper nog rokerige te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:44

Vrijdag

De Zwarte

Die Millstone peated PX is lekkerrrr 🤤
Laatst op een festival geproefd en was er erg van onder de indruk.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Heerlijk hè mannen en miss hier ook vrouwen, 1 naam whisky en o zoveel smaken en smaakprofielen bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Voor de mensen die fan zijn van Glenrothes: Bij de Old Pipe stonden nog een aantal flesjes van The Creative Whisky Co, Cask Ref "GR" (goh, Glenrothes) cask no: 002.

Voor 45 euro een 9 jaar oude Glen Rothes..... :9~

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voodoo
  • Laatst online: 08-01 13:46

Voodoo

Lurker

Deathchant schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:13:
[...]

... maar haalt het wat mij betreft niet bij een 12yr decanter van Edradour ...
:9~ Klinkt goed! Heb je een linkje voor me van bovenstaande? Werd nieuwsgierig maar kan zo snel geen verkooppunt vinden als ik op Edradour decanter zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_xy8oKDEfC_HTOals_BVAI5WmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Woo8n3OIdiabPnAmO74iVaYl.jpg?f=fotoalbum_large

Die is echt zo zwart als cola... Ook heel erg benieuwd naar de smaak, die mag nog even mooi wezen voor die open gaat heerlijk

[ Voor 5% gewijzigd door Jthem op 26-01-2022 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank..
Zojuist weer een paar samples besteld...ik kon het niet laten O-)
Vrijdag moet het binnenkomen.

Millstone Single Malt Oloroso Cask
Cley Dutch Single Malt Whisky
Ballechin Ballechin 10 Years Old
Kilchoman Saligo Bay 6
Ballechin 10 Years Old 2011 The Ultimate Selection Cask 272
Kornog Roc'h Hir Malt
Kirin Fuji Single Grain
Bowmore Vault Edition No. 2
Millstone 5 Years Old American Oak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank..
Jthem schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:27:
O die millstone peated was mij echt te rokerig...Sinds die Millstone durf ik amper nog rokerige te pakken.
Die Millstone peated PX is ook best apart qua smaak. Je proeft echt dat het een Millstone is.
Pak je bijvoorbeeld een bowmore of caol ila dan is de rokerigheid heel anders. In plaats van meteen een fles te kopen kan je eens een paar sampletjes nemen om wat te experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
frank.. schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:11:
[...]

Die Millstone peated PX is ook best apart qua smaak. Je proeft echt dat het een Millstone is.
Pak je bijvoorbeeld een bowmore of caol ila dan is de rokerigheid heel anders. In plaats van meteen een fles te kopen kan je eens een paar sampletjes nemen om wat te experimenteren.
Ja voordeel was dat ik die fles goedkoop gekregen had dus vandaar de "gok". Ben het er mee eens dat Millstone aparte smaak heeft, kan me nog herinneren van die Millstone Double sherry cask dat die me ieder glas weer anders smaakte. Soms tegenvallend en soms weer megalekker...dus zoveel smaken en sensatie in 1 fles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Nu heb ik die glengoyne 25 gereserveerd maar was ook eens op zoek naar een sample daarvan maar die kan ik, helaas, nergens vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Jthem schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:46:
Nu heb ik die glengoyne 25 gereserveerd maar was ook eens op zoek naar een sample daarvan maar die kan ik, helaas, nergens vinden....
Op hetwhiskyforum.nl heeft iemand die wel in de aanbieding:

https://www.hetwhiskyforu...ewtopic.php?f=710&t=18312

[ Voor 64% gewijzigd door sebasd op 26-01-2022 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja inderdaad maar wel al bijna 1.5 jaar oud. Zou opzich leuk vinden voor flesje die ter sier staat ook te proeven hoe die nu is...

Heb eens gemaild ben benieuwd!

[ Voor 11% gewijzigd door Jthem op 26-01-2022 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlompia!91
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 31-01-2022
Goedenavond,
Compleet nieuw hier maar leuk om van mede whisky drinkers al die info te lezen.
Wie van jullie kan me van raad voorzien.
Enkele jaren geleden na een proeverij toen 6x een fles gekocht met het idee dat deze wel eens wat meer waard kon worden.
Betreft:
Omaruvian cask strength 16.

Gekocht voor 100 per fles.
Is zoiets nou interessant om te laten liggen qua “belegging” of is dat bij deze kansloos.

Heel hartelijk dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
@Qlompia!91 Snel van de hand doen, nu de prijs nog boven de aankoopprijs ligt. Het mooiste zou zijn, om ze allemaal tegelijk te verkopen, ivm verzendkosten.
https://www.whiskybase.co...maruvian-16-year-old-nzwc
Wat ga je doen met je winst? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Tsja, het leuke is dat de distillery al sinds 2000 dicht is.

Het niet zo leuke is dat het een blend is, en dat Nieuw-Zeeland nou niet echt een 'in demand' whiskyland is.

Als je er van af wil, heb ik misschien wel interesse in een van de flessen, ik heb wel iets met Nieuw-Zeeland..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Heb bericht terug, hij heeft indd de glengoyne 25 nog. Zijn dan 3cl flesjes a 18 euro voor de 25... Nu de vraag hoe betrouwbaar is het via zo een forum. Ben geen lid daar erop maar is er iets van te zien qua betrouwbaarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlompia!91
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 31-01-2022
3 keer hetzelfde posten hoeft echt niet.

[ Voor 95% gewijzigd door Ardana op 27-01-2022 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
In het kader van de Diageo special release die momenteel bij D12 in de aanbieding is, hoe zijn jullie ervaringen met de flessen? Ik heb het geluk gehad de Lagavulin 12 en Oban 12 te kunnen drinken met vrienden en die zijn beiden uitstekend. De laga12 is enorm krachtig en steekt met kop en schouders boven de 16 jaar uit, terwijl wel het karakteristieke wordt behouden. 120 EU voor een fles laga12 blijft veel geld, maar ik dit geval vind ik het het waard. De Oban is een ander verhaal. Erg lekkere Highlander met een heerlijke ziltigheid, honing, mout en nog meer ziltigheid. Voor de fans is het een fantastische variant, maar voor mijzelf zou die fles weer niet de ca 100 EU waard zijn.

Hebben jullie nog andere flessen kunnen proberen? Zoals de Royal Lochnagar of de Mortlach? En de Talisker 8 die in de aanbieding staat?
Pagina: 1 ... 36 ... 78 Laatste