[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20:21
Iemand een idee wanneer de Edradour 12 sherry cask strength steeds uit komen ?

Ben aan denken, heb de 2008 gehad maar de 2009 niet... En qua sherry was dat eigenlijk wel mijn meest vlezige favoriete sherry whisky. Nu twijfel ik om de 2009 nog in te slaan of gewoon braaf te wachten op de nieuwe (collectie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Jthem schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:49:
Nu twijfel ik om de 2008 nog in te slaan of gewoon braaf te wachten op de nieuwe (collectie)
Je schreef zelf al eerder dat je geen plek meer had. Verman jezelf!
Jthem schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:09:
Mijn vitrinekast is nu zo vol dat geen fles meer erbij kan helaas...had ook dit jaar dat ik veeeeel meer kocht dan dronk maar nu moet dat ophouden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Toff schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 19:18:
[...]

Je schreef zelf al eerder dat je geen plek meer had. Verman jezelf!

[...]
8)7

Het lukt niet haha...een maat van me zegt dat die ook al zo kast wil verzin altijd wel plek ...maar Edradour heeft me hart wel gestolen en vliegen altijd weg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:50:
[...]

Glen Garioch 15 sherry pas leeg sinds vorige week haha toevallig ..maat van me een sample gegeven en was voor hem de eerste echte betere sherry cask. Ik kon hem ook echt waarderen.

Glengoyne 21 vandaag of morgen open maar heb inderdaad er nog flesje van staan. Voor 102 kon ik het niet laten staan... :F
Ik was zelf niet zo te spreken over die Glen Garioch 15yr sherry. Ik vond em toch wat te gewoontjes, te vlak. Een Glenallachie 15 sherry vind ik zelf dan juist een stuk voller smaken, ondanks ie minder alcohol heeft. Ik vind de Highland Park 12yr persoonlijk voller van smaak dan die Glen Garioch.
De glengoyne 21...hij is inderdaad lekker, maar hij is echt lang niet zo krachtig als bijvoorbeeld een Glendronach 18, of zelfs een Glendronach 15. Hij smaakt idd zacht en vol, zoals ik de Glenfiddich 18yr ook ook zacht en vol vind smaken, alleen dan sherry'iger.
Veel reviewers zijn zowat over the moon van de Glengoyne 21 en dat het zo'n sherrymonstertje is...Die mening deel ik zelf niet echt. Geheel subjectief natuurlijk, want ik hou gewoon van wat meer krachtiger spul, en daar bedoel ik dan niet perse meer alcohol mee, maar juist de intensheid van de smaken, en die Glengoyne 21 is in mijn beleving gewoon anders van karakter, zachter, vol, maar zeker niet minder complex. Vergelijk het met pure chocolade versus extra pure chocolade waarbij ik de extra pure altijd de voorkeur geef.
Wat ik idd wel lekker vond aan die Glengoyne 21 was de kerstmis-achtige smaak. Deze glengoyne 21 roept om de een of andere reden wel altijd meer behoefte aan knusheid in me op, en nu ik het zo hardop uitspreek zou ik eigenlijk nog eens moeten proberen zo'n fles te bemachtigen ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Deathchant,

Glen Garioch 15 vond ik weer een explosie veroorzaken in de mond van de sherry wat me beviel... Niet zo extreem als de Edradour 12 sherry cask (waar ik gisteren toch stiekem de laatste fles van besteld heb schaam schaam)

Glengoyne 21 indd deel ik de mening van je, ik hou ook wel van krachtige whisky's die aanwezig In in de mond.

Gisteren beschreef ik de Glengoyne tegenover een maat als een stouterd. Hij is lief en je zou bijna geloven dat die goedkoper is, maar ! hij is ook zo verassend en hij begint zacht en na een tijd in de mond beginnen de zachte (kerst😉)kruiden zich te meldden die wel lang(zacht/lief) blijven hangen.

Had er toevallig nog een fles van gescoord voor redelijke prijs maar ben er nog niet uit... Je proeft dat hij erg volwassen is maar wel meer als een allemansvriend die, in elk opzichte, het niet verkeerd kan doen dus het is ook geen complete verassende.

Ik vergelijk hem beetje met me huismerk Aberlour maar dan de iets oudere vorm met wat meer kruiden op het einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op zondag 26 december 2021 @ 15:05:

de Edradour 12 sherry cask (waar ik gisteren toch stiekem de laatste fles van besteld heb schaam schaam)
haha, you devil you }) Gaat lekker :9B

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Deathchant schreef op zondag 26 december 2021 @ 16:47:
[...]

haha, you devil you }) Gaat lekker :9B
Zwijgrecht :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik had laatst een vriend op bezoek die mijn whiskey wilde proberen, een goede 12-jarige single malt die mij ongeveer 90 euro per fles kostte. Bij gebrek aan ijs (ik drink het liever puur) gooide hij er kraanwater bij in de verhouding 1:1.

Dat had ik nog nooit iemand zien doen. Dus nu ben ik (uiteraard) een vriend armer, toch las ik laatst dit:

https://www.whiskyadvocate.com/how-to-water-your-whisky/
[..] experts such as Booker Noe say you can dilute it up to 1:1 (equal parts whiskey and water) without losing the essential flavor structure of the spirit. Of course, it’s helpful to know exactly how much water to add to reach your ideal proof, or perhaps to adjust two whiskies to the same proof for a better comparative tasting.
Smaken verschillen natuurlijk, maar 50% water en 50% whiskey? Het hele punt van whiskey drinken is toch juist dat de sterke alcohol je die kick geeft in je mond, je het langzaam laat werken, en de smaken zich ontwikkelen in je mond?

Ik ken ook "liefhebbers" die een slok nemen en dit zonder te proeven direct doorslikken, misschien hebben die baat bij een verloedering van de drank.

Het voelde vooral als een verloedering van mijn (voor mijn doen) prijzige whiskey waar ik zuinig mee ben. En dat mengen met kraanwater voelde zo disrespectvol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:46

inhico

pw

Tja water toevoegen; het is al eerder langsgekomen. Het is gewoon een kwestie van wat je zelf het prettigst vindt. Iemand die het zo sterk verdunt omdat hij/zij geen whisky lust... die geef je niet je goeie whisky. En 50% water is m.i. wel heel veel.
De profs verdunnen doorgaans wel, en dan niet met slechts een paar drupjes. Die profs, daar bedoel ik degene mee die whisky proeven om een vat te kunnen beoordelen. Soms teneinde te komen tot de juiste blend (en ja, ook de meeste single malts zijn blends van verschillende vaten), soms om beoordelen of een vat rijp is om te bottelen. Voorbeelden: Richard Paterson, Charles Maclean, Emma Walker en alle master blenders. Om het goed te kunnen beoordelen is verdunnen nodig. Niet alleen om te voorkomen dat ze voor de lunch al stomdronken zijn. Charles Maclean adviseert proevers zoveel water toe te voegen dat je de bite van de alcohol niet meer proeft.
Zelf ben ik geen prof, maar een genieter en ik geniet het meest van onverdunde whisky. Hooguit een enkele keer een drupje, of een "nat glas". Maar dat laat onverlet dat anderen soms wel (flink wat) water toevoegen en het is niet aan mij daarover te oordelen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Inderdaad moet uiteraard iedereen op zijn manier genieten van het levenswater. Maar ik vind het ook zonde om hem flink te mengen. Heb de flessen voor juist te genieten van de drank zoals ze gebotteld zijn.

Soms een paar druppels water erin of uitgespoeld glas.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 20:12
Deze mogen meedrinken toen hij open ging, once in a lifetime ervaring.

Eigenlijk vond ik het meest opvallende hoe gebalanceerd, subtiel verfijnd het pallet was van smaken. En boven alles, niets geen scherpte te bekennen. Veel zachte boter zonder te overheersen, met fijne kruiden, een klein pepertje en zachte cranberries. En lang de smaak bleef hangen, erg fijn, erg fijn :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IDAdKBBqmTuIFe_kirtBEJl7tw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ju72LVbqfb4DN0q91OFlNUJZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
QvTzKwCi schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:51:

Eigenlijk vond ik het meest opvallende hoe gebalanceerd, subtiel verfijnd het pallet was van smaken. En boven alles, niets geen scherpte te bekennen. Veel zachte boter zonder te overheersen, met fijne kruiden, een klein pepertje en zachte cranberries. En lang de smaak bleef hangen, erg fijn, erg fijn :9

[Afbeelding]
Lucky you! Wat een leeftijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmermanTim
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-09 06:50
QvTzKwCi schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:51:

[Afbeelding]
Mooi zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Kwam bij whiskybase in de top 25, prijsklasse tussen 50-100, de Jameson 18 tegen. Iemand van jullie ervaring ermee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:31

sebasd

loopt op espresso

Net vandaag een fles Talisker Port Ruighe met de post ontvangen.

Heb wel eens mindere bedankjes gehad voor een presentatie / webinar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
sebasd schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:26:
Net vandaag een fles Talisker Port Ruighe met de post ontvangen.

Heb wel eens mindere bedankjes gehad voor een presentatie / webinar..
Mij mogen ze ook zo bedanken dan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 15:22
Jthem schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:26:
[...]

Mij mogen ze ook zo bedanken dan :9
Heb nog een fles open staan, maar geef mij ook maar op voor een bedankje ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 12:15
Hebben jullie al gedachten over jullie whisky toppers van het jaar 2021? Hoeft niet dit jaar gekocht te zijn, maar gewoon het lekkerste wat je hebt gedronken? Of je favoriete distilleerderij?

Ik sta te kijken van de Orchard House van Compass Box, wat een buitengewoon lekkere whisky! Zo fruitig, ze doen de naam echt eer aan! Maar ook een diepte en complexiteit door de hooi- en stal-achtige hartigheid van Clynelish en als je glas leeg is ruik je net dat beetje Caol Ila dat er in zit. Maar die is toch mijn nummer 2.

Nummer 1 is wat mij betreft Glen Scotia's 2010 Vintage for the Netherlands uit zwaar gebrande Amerikaans eiken vaten. Deels omdat ze bij Glen Scotia het profiel van Springbank beginnen te bereiken. Lichte turfrook, maar ook asrook, typische Campbeltown funk, maar ook bergen met kruiden en specerijen. Mijns inziens een Springbank 12 CS voor de helft van de prijs! Geweldig waar voor je geld in tijden dat alle whisky duurder wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Bambi105 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:50:
Nummer 1 is wat mij betreft Glen Scotia's 2010 Vintage for the Netherlands uit zwaar gebrande Amerikaans eiken vaten. Deels omdat ze bij Glen Scotia het profiel van Springbank beginnen te bereiken. Lichte turfrook, maar ook asrook, typische Campbeltown funk, maar ook bergen met kruiden en specerijen. Mijns inziens een Springbank 12 CS voor de helft van de prijs! Geweldig waar voor je geld in tijden dat alle whisky duurder wordt.
Dat klinkt wel heel goed, en inderdaad voor een schappelijke prijs! Die ga ik onthouden..

Favorieten voor mij? Nog niet echt. Ben nog heel erg bezig met het ontdekken van smaken en pas nu een beetje verder aan het kijken dan de 'supermarktwhisky' (standaardbottelingen van de grote distillers). Maar als ik dan toch moet kiezen, dan denk ik de Arran 10.

Eind volgend jaar hopelijk een stuk meer ervaring en kennis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Voor mij toch Edradour 12 sherry cask... De vlezige sherry die je in de mond explodeert en daarna alles droog trekt is toch wat voor mij als een waar feestje was om van te genieten, vooral een whisky om rustig mee aan te doen en kleine slokjes van nemen...Dus Edradour is wel stiekem me favoriet. Volgende week ontvang ik nog me Edradour 12 2009

Verder Aberlour en Glenallachie als soort van huiswhisky voor me. Degene die het goedkoopste was en beste meeviel was toch de Glenfiddich project xx.

Al bij al 2021 was voor mij een flink aankoopjaar geweest en ben echt meer dan tevreden over mijn collectie. Komend jaar wordt onderhouden voor me. (Behalve in januari nog 2 stuks)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:32
Hebben jullie al gedachten over jullie whisky toppers van het jaar 2021?
moeilijke keus maar hier mijn top 5 in willekeurige volgorde:

1. Balvenie - 14 yo week of peat
2. Talikser 18
3. The Ultimate - Mortlach 2009
4. Octomore 10.2 (heb ook de 9 reeks en 12.2 maar moest er eentje kiezen lol )
5. Signatory unchillfiltered - Ben Nevis 2010

Verder ook een groot fan van Laphroaig maar daar heb ik in 2021 nog geen nieuwe fles van geopend. Er staan er nog 4 te wachten en 2 open. De 16 en de Caideas port & wine cask.

De `sherry bommen` zijn echt niet aan mij besteed. Wat ik wel erg lekker vind zijn de, met name, rokerige whisky`s met een port, sauternes of rum finish.

De Glen Scotia malt festival 2019 (rum) is hier een mooi voorbeeld van.
Laphroiag Brodir (port)
Octomore 12.2 (sauternes)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Hebben jullie al gedachten over jullie whisky toppers van het jaar 2021? Hoeft niet dit jaar gekocht te zijn, maar gewoon het lekkerste wat je hebt gedronken? Of je favoriete distilleerderij?
Nou ja, het mag geen nieuws zijn dat ik van krachtige sherried whisky's houd en ik heb best wat honorable mentions:

Op nummer één staat wat mij betreft zonder enige twijfel de Edradour 12yr sherry decanter (die met 58,2%). Ik heb veel caskstrength whisky's gedronken, mét agestatement, zonder agestatement, maar dit was toch hands down de beste caskstrength die ik ooit heb gedronken, en zelfs beter dan de 250 euro kostende Glenlivet Bochel. Véél voller dan een Abunadh of Glendronach cask strength batch serie.

Op nummer twee staat ook eigenlijk zonder twijfel de Edradour 10yr SFTC (met 56,5%). Hij is maar 10 jaar oud, maar zoveel voller van smaak dan andere, oudere whisky's. Deze Edradours hebben wat mij betreft allemaal dat extra smaakje, die extra volheid die anderen allemaal missen. Heel tevreden over deze whisky ookal kost ie 80 euro voor 0,5L.

Op nummer 3: De Highland Park 12 yr Viking Honour heeft me ook ontzettend verrast. Ik hou zelf helemaal niet van ook maar 1 greintje rokerigheid, maar de volheid die deze jonge whisky met zich meeneemt vind ik echt niet terug in any 12 jarige ander merk non caskstrength (wat ik tot nu toe heb gehad dan he ;) ). De subtiele rook en de "slechts" 40% alcohol en vanille/fruit/houtsmaak zijn erg goed proefbaar en ik vind em ook medium lang hangen. Voor die prijs vind ik dit wel een erg goeie whisky ondanks ik niet echt van dit smaakpalet ben.

Daarnaast zijn de Glendronach 21yr die ik nu nog open heb natuurlijk niet te missen en ook de Glendronach 18yr waar ik nog samples van heb zijn altijd een verheuging om te drinken. Maar ik ben zuinig erop, want ik heb niet meer zoveel en ik ben ook niet van plan ze nog te gaan kopen. Veel te duur.

Een zeer honorable mention gaat toch wel naar de Glenallachie 15yr sherry, want dit is wel echt een zeer rijke whisky voor de prijs (54 euro):"sherryig, vol van smaak (beetje ook dat extraatje wat ook in glendronach zit, alleen wat minder) en blijft ook lang hangen. Waardig en goedkoper alternatief voor de Balvenie 15yr single barrel (waarvan ik cask #249 heb gehad die ik echt zeer smakelijk vond).

Whisky's die me echt een beetje tegenvielen dit jaar zijn de Balvenie 14yr caribbean cask. Enkele jaren geleden was ik eigenlijk best enthousiast, dus ik vermoed dat mijn smaak gewoon veranderd is. Nu vind ik em te zacht, te weinig smaak (wel meer smaak dan andere standaard whisky's) en blijft niet echt lang hangen.
Ondanks ik nu heel tegenstrijdig klink, en dat snap ik heel goed, vond ik dit jaar de Glendronach 21yr ook een beetje teleurstellend, terwijl ik net nog zei dat het altijd een plezier is om te drinken. Dat komt omdat dit eigenlijk altijd een beetje mijn standaard geweest is die dit jaar gewoon door de Edradours overtroffen is. Dat maakt de GD21 geen slechte whisky en uiteraard zorgt het niet ervoor dat de GD21 in kwaliteit zakt, maar ergens ook weer wel ;) It makes no sense, i know, maar ik kan het niet echt anders verwoorden. Ik heb gewoon meer zin in de Edradours op het moment, laten we het daarop houden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Leuk om te lezen wat de favorieten zijn! Ben zelf ook wel fan van een rokerige / peaty whisky.
Mijn random top 4 die ik nu thuis (open) heb staan:
Big Peat
Coal Ila 12 yrs old
Laphroaig 10 yrs single malt
MillStone Peated PX

Daarnaast ben ik op zoek naar een "speciale whisky" voor speciale momenten. Binnenkort heb ik iets te vieren, waarvoor ik een goede whisky wil hebben (of ik hem ook ga schenken is een 2e). Zat zelf aan zo'n 250 euro te denken, maar dat is zeker geen harde grens. Hebben jullie in deze prijscategorie nog aanraders? Ik ontvang ze graag _/-\o_

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:55

mace

Sapere Aude

Oké hier mijn reviews van dit jaar!

CS = Cask Strength, NCF = Non ChillFiltered, NC = Natural Colour

Laphroaig Cask Strength (Single Malt, CS, NCF, 60,1%)
Het gros van de releases van Laphroaig loop ik niet echt meer warm voor. Vroeger was de 10yo een hele ervaring. Tegenwoordig vind ik hem wat slapjes (40%...)
Niet zo met de Cask Strength. Dít is hoe Laphroaig hoort te zijn! Wat een openbaring. Alsof ik weer 22 ben en mijn eerste Islay drink. Geweldig!

Compass Box Orchard House (Blended Malt, NCF, NC, 46%)
Ik heb nog nooit een slechte dram van Compass Box gehad en deze is geen uitzondering. Een nieuwe toevoeging aan hun standard range.
Met Linkwood, Clynelish, Benrinnes, wat speyside en een snufje Caol Ila. Daar kun je geen buil aan vallen.

Ontzettend fruitig, grassig, helder en fris. En dan dat wolkje rook op het eind. TOP!

Ardnamurchan AD/07.21:05 (Single Malt, NCF, NC, 46,8%)
Van alle nieuwe disilleerderijen (Raasay, NcNean, Torabhaig, etc.) vind ik deze er met kop en schouders bovenuit steken. Wat een ronde, soepele malt voor de leeftijd! Zijdezacht mondgevoel, heerlijk fruitig. Deze toko is echt whisky van wereldklasse aan het maken!

Highland Park Cask Strength Release No.2 (Single Malt, CS, NCF, NC, 63,9%)
Beetje hetzelfde als wat ik met Laphroaig heb. Ooit was Higland Park een gateway naar het wat meer geturfde spul. Maar nu kijk ik niet meer naar het merk om. Stomme viking marketing met whisky die gefilterd, gekleurd en gebottled op 40% is. Slappe hap.

Niet deze... Dit is een knaller. Onstuimig, maar niet ruw. Heeft flink wat water en tijd in het glas nodig om te kalmeren maar als je hem eenmaal leert kennen is alsof je een oude vriend weer ontmoet na vele jaren.

Cutty Sark Prohibition Edition (Blended Scotch, NCF, 50%)
Ik drink nagenoeg geen blended scotch maar deze is het vermelden waard. Dit is hoe ik me voorstel dat blends vroeger waren. Krachtig van smaak, romig in de mond. Goed spul.

Glenlivet 12yo Illicit Still (Single Malt, NCF, 48%)
Ook weer zo'n merk waar ik geen aandacht meer aan geef (beetje een thema dit). Maar de Illicit Still is een krachtige versie van Glenlivet.
Ook speyside whisky kan krachtig zijn. Deze is niet voor beginners, maar als je wat meer ervaring hebt en je zoekt een herkenbare speysider met die typische fruitige, karamelachtige aroma's zonder terug te grijpen naar de slappe 'livets en 'fiddichs is dit echt een aanrader.

Er is nu de Licensed Dram die deze vervangt, heb ik een flesje van staan maar nog niet opengemaakt. Ik verwacht iets vergelijkbaars.

Port Charlotte Heavily Peated 10YO (NCF, NC, 50%)
Mijn Islay daily drinker op dit moment. Gewoon een fantastisch lekkere Islay voor elke dag die eerlijk geproduceerd en gebottled is.

Edradour Ballechin Double Malt - Double Cask 8YO (Single Malt, NCF, NC, 46%)
Een "Cuvée" van 1 Edradour sherryvat en 3 Ballechin bourbonvaten. Ballechin is de peated versie van Edradour.
Ondanks dat het twee verschillende whisky's zijn is het dus nog steeds een single malt.
Deze combinatie werkt heel goed. De typische viezige olieachtige stijl van de Edradour-distilleerderij krijgt hier door de beperkte leeftijd kans om de boventoon te voeren, zonder de zware sherry-saus die normaal over edradour light. (Niet dat dat vies is). De combinatie van turf en een klein beetje sherry is erg geslaagd.

MacDonald's Glencoe 8YO (Blended Malt, 58%)
Ik hou gewoon van "vieze" whisky. Edradour, Mortlach, Springbank, en ook Ben Nevis. Nu is die laatste best lastig te krijgen. Deze heeft de bekende Ben Nevis kwaliteiten maar is een beetje "opgevuld" met andere malts. Ietwat eenvoudiger aan te geraken, maar nog steeds geen schappen vol bij de Gall&Gall oid... 8 jaar is een mooie leeftijd voor dit soort whisky, en de krachtige afvulling op 58% helpt hem een heel eind op weg.

Clynelish 14YO (Single Malt, 46%)
Een heerlijke fruitige, wassige, iets rokerige en ziltige highlander. Perfect in balans. Ontzettend goed. De beste "standaard" Diageo als je het mij vraagt.

Deze zal voor altijd een plekje in mijn hart hebben. Ja hij is gefilterd, ja hij is gekleurd, (Diageo blijft Diageo) maar wél is hij 14 jaar oud én 46% tov. de gebruikelijke 40 of 43%. Én nog steeds verkrijgbaar voor een redelijke prijs. De vraag is hoe lang nog?

Eervolle vermelding voor:
Glen Scotia 2010 Campbeltown Cross (Single Malt, CS, NCF, NC, 56,8%)
Deze heb ik nog maar een paar dagen geleden geopend, dus ik ben er nog niet bekend genoeg mee om hem in te delen bij mijn topwhisky's van het jaar, maar ik ben nu al behoorlijk onder de indruk!

De Malternatief-award gaat naar:
Hampden Estate Pure Single Jamaican Rum 8YO

Een eerlijk geproduceerde single-estate rum zonder toegevoegde suiker of andere smaakstoffen (helaas veelvoorkomend bij rum!)

Een echte zware jongen onder de rums, met die typische funky aroma's van Jamaicaanse rum.
Zwavel, rubber, overrijp fruit, teer, kruiden, etc. (Nee het is echt lekker geloof me!)

Jamaica is de Islay van de rumwereld. You either love it or hate it, maar uniek is het zeker!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:46

inhico

pw

Welnu, dan ook maar mijn favorieten. Ik moet wel toegeven dat ik in 2021 en 2020 en ook nog wel enkele jaren daarvoor tot hetzelfde lijstje zou zijn gekomen...:

Glen Grant, 34 yo, 1972-2007, 54,9%, sherry butt, Single Malts Of Scotland (The Whisky Exchange). Mijn all-time-favourite.
Tomatin, 42 yo, 1965-2008, 50%, oak cask, Duncan Taylor - Rare Auld
Convalmore, 28 yo, 1977-2005, 57,9%, Distillery botteling (Diageo Special Releases).

Noemenswaardige whiskies dit jaar opgemaakt (o.a.):
Arran 11yo, 1996-2007, 52,8%, 1st fill bourbon barrel, Distillery botteling voor Fisser brouwerij, België.
Caol Ila, 25 yo. Distillery bottling.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Mace, mooie uitleg inderdaad.... Begrijp ook wel wat je zegt/bedoelde met de merken die opeens "saaier" zijn...zo Glenfiddich en Glenlivet is leuk als beginner maar gaan al snel geen uitdaging maar zorgen. Van Glenfiddich bevalt me wel erg de XX op 1 of andere manier. Glenlivet 12 limited staat me ook erg aan en stond op me lijst om te halen komende maand, maar er kwam een andere op mijn pad. De Millstone 10 van dd en heb een Hart Brothers op het oog...

• Jthem
Misschien stelt het velen teleur maar ik heb wel moeite met de rokerige whisky's. Tot nu toe 2x gehad maar kon het nog minder waarderen...

Krijg morgen een sample van highland park 15. Ben benieuwd hoe die tussenstap bevallen gaat....🤐

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

mace schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:25:
Ardnamurchan AD/07.21:05 (Single Malt, NCF, NC, 46,8%)
Van alle nieuwe disilleerderijen (Raasay, NcNean, Torabhaig, etc.) vind ik deze er met kop en schouders bovenuit steken. Wat een ronde, soepele malt voor de leeftijd! Zijdezacht mondgevoel, heerlijk fruitig. Deze toko is echt whisky van wereldklasse aan het maken!
Ik heb een paar weken geleden mijn eerste fles Ardnamurchan ontvangen en opengemaakt (de AD/01.21:01) en voor een pas 5 jaar oude whisky is deze echt heel goed. Een distillery om in de gaten te houden inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
BastaRhymez schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:19:
Leuk om te lezen wat de favorieten zijn! Ben zelf ook wel fan van een rokerige / peaty whisky.
Mijn random top 4 die ik nu thuis (open) heb staan:
Big Peat
Coal Ila 12 yrs old
Laphroaig 10 yrs single malt
MillStone Peated PX

Daarnaast ben ik op zoek naar een "speciale whisky" voor speciale momenten. Binnenkort heb ik iets te vieren, waarvoor ik een goede whisky wil hebben (of ik hem ook ga schenken is een 2e). Zat zelf aan zo'n 250 euro te denken, maar dat is zeker geen harde grens. Hebben jullie in deze prijscategorie nog aanraders? Ik ontvang ze graag _/-\o_
Bij dit soort 'onbeperkte' budgetten kan je veel leuks doen en schiet vooral de 'goedkopere' whiskies a 150 euro niet voorbij.

Een optie is een grain whisky van je eigen leeftijd, als je bijvoorbeeld 43 bent. Of een malt whisky als je jonger bent. Dan koop je wel een 20-25 jaar oude voor die prijs. Voor Armagnac geldt hetzelfde, voor 200 euro heb je een 50 jaar oude Dartigalongue, een absolute topper volgens whiskyfun.com.

Je kan ook een bizarre Compass Box doen, zoals de 'this is not a luxury whisky' als die nog ergens te vinden is. Of de Magic Cask, waar een erg oude Imperial whisky in zit, een gesloten distilleerderij.

Met zo'n budget zou ik persoonlijk voor de oude single grains gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Leuk om al die toppers langs te zien komen van iedereen. Het inspireert tot nog meer verschillende smaken te ontdekken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:11
@BastaRhymez sla met die prijsklasse de onafhankelijke niet over. Waar ben je specifiek naar op zoek? @Bambi105 heeft een mooie suggestie; een grain van je leeftijd. Tot 250€ zou je een invergordon of cambus tot een jaar of 30-35 moeten kunnen vinden.

Zelf heb ik een rondje slijters gemaakt afgelopen dinsdag; The Old Pipe, Wijnhuis Eindhoven en Verhaar in Bilthoven en het volgende meegenomen:
  • Macallan Aera
  • McMd Bruichladdich 1989
  • Private Cellar Fettercairn 1989
  • The Maltman Glenrothes 10 yr.
  • Een 9 jaar Glenrothes van Whisky Import Nederland (oudere botteling)
Die laatste 2 zijn om te drinken overigens (kijk die kleur van de Maltman _/-\o_ ):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQIMPuq4XdSnUfWJQOnUPJJsoq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SNd8OykHhhNspLrJDZb0WdNQ.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast 2 mooie planken opgehangen voor de collectie whiskies, die dus nooit open gaan en niet beneden in de vitrine hoeven >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCcyJ9SzXnVTDIATwGQYcdZAF_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8G2ZaFJrkzLY2keZxchMDw5p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door KillaZ op 31-12-2021 17:15 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik wil komend jaar wel wat minder flessen kopen, maar wat betere kwaliteit. Niet dat ik nog slechte whisky koop, integendeel. Maar wat meer single cask, onafhankelijke bottelingen, wat ouder, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Mooie die Maltman....ben ook benieuwd krijg over paar daagjes mijn Edradour 12 2009. Deze zou ook bijna zwart moeten zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Zo nu een glaasje HP 15 Viking...voor iemand die niet fan is van licht rokerig kan ik deze wel waarderen ...

Op de veilige goede dienst van vandaag hebben maat van me en ik deze besteld...[

Millstone 10 jaar 2010 olorosso special edition van d12

[ Voor 51% gewijzigd door Jthem op 01-01-2022 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Allereerst de beste wensen, dat het (wederom) een mooi jaar mag worden om wat lekkere whisky's te drinken, ontdekken en te verzamelen.

@Bambi105 De 250 euro is meer een richting. Het mag prima (bij wijze van) 100 euro meer zijn, maar mag ook 100 euro minder zijn...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik kom zelf uit 1986, de whisky's van 35 jaar oud zijn boven het gestelde budget. Dus mocht je voor dat jaar nog wat bijzonders weten, ik houd mij graag aanbevolen. Zelf kwam ik er niet echt uit. D

@KillaZ Ik sluit niets uit voor de whisky, behalve dat mijn huidige voorkeur naar een rokerige variant uitgaat, alhoewel ik mij ook graag laat verassen! Maar wellicht dat ik dan een verassing neem die iets minder aan de prijs is.

Momenteel zit ik voornamelijk te kijken naar (prijs oplopend):
  • Laphroaig 10 years cask strength, 2020 editie, prijs € 125
  • Compass Box no name No. 3, blended malt, prijs € 130
  • Caol Ila 25 years single malt, prijs € 190
  • Ardbeg Scorch, single malt, prijs € 200
  • Big Peat 27 years, blended malt, black edition uit 1992, prijs € 215
  • Talisker 25 year single malt, prijs € 250
  • Islay Gold 30 years single malt, "maar" 1.200 flessen gebotteld, prijs € 300
  • Laphroaig 25 years single malt, 2020 release, prijs € 395 (iets boven wat ik van plan was, maar zeker een optie)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
@BastaRhymez Malts of Islay is echt het eerste wat in mij opkomt. 90% Bowmore, 10% Laphroaig welke beiden ruim een kwart eeuw in een vat hebben gelegen.

https://www.versaillesdra...-jaar-malts-of-islay.html

Of, als je tot 300 wil gaan: The Winter Queen 2 van Adelphi. 30+ jaar oude Schotse whisky geblend met een 19 jaar oude Millstone.

[ Voor 21% gewijzigd door KillaZ op 01-01-2022 13:47 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kHp11nB_EA8IFYX9LhXEhIMlhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FykEFn4v5ywHAzxDztkzXUvF.jpg?f=fotoalbum_large

Las bij mijn 1987 bij aantal

1 of 276. Heb ik toevallig fles 1 of is het gewoon 1 van de 276 want iedere destilleerderij heeft het anders genoemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
@Jthem 1 van de. Vaak zijn die nummers ook nog maar de vraag; veel bottelaars printen de labels namelijk al voordat alles gebotteld is, terwijl ze nooit exact weten hoeveel flessen eruit gaan.

Dan zijn er opeens 283 ipv 276 bijvoorbeeld :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Haha zou wel vet zijn fles 283 van de 276 haha...

Iemand van jullie ook toevallig verdiept in millstone 10 D12 2010 olorosso

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bambi105
@KillaZ Ik sluit niets uit voor de whisky, behalve dat mijn huidige voorkeur naar een rokerige variant uitgaat, alhoewel ik mij ook graag laat verassen! Maar wellicht dat ik dan een verassing neem die iets minder aan de prijs is.
Dat is al een mooie leidraad. Als je een intense en smaakvolle peat ervaring zoekt, dan zit je met die Scorch of een Octomore 8/9/10/11/12.3 serie heel goed en dichtbij je prijs. De oudere geturfde whiskies worden prachtig afgerond door hun leeftijd, maar de phenolen die de turfsmaak dragen raken verloren naarmate de jaren vorderen. Bij 25 jaar vind je een stuk minder van de turf terug, hoewel ze wel een rol zullen blijven spelen (als ik Brora drinkers zo hoor, die de turf in hun 30 jaar oude ambrozijn zeker terugvinden :9~ ).

De Talisker en Caol Ila 25 zijn dan ook hele mooie kandidaten voor die prijsklasse!

@Deathchant zal het wel beamen als ik voorstel dat je een kleine tasting kan maken voor jezelf en een goeie vriend. Zo kan je 5-8 tasters van 6cl van een paar kandidaten op je lijst en misschien wat anderen kopen voor ca. 50-80 euro. Op een mooie namiddag neem je de tijd om die allemaal te proeven met z'n twee en dan kies je je favoriet daaruit. Je maat zou de tasters ook nog kunnen blinderen, zodat je alleen door de smaak (en kleur) kan worden beinvloed!

Zo maak je er een hele ervaring van, beklink je de herinnering nog beter en deel je het met een geliefd persoon. En als resultaat een mooie fles die deze tijd en je succes markeert.

Wat je ook doet, veel plezier en we zien graag je aanwinst verschijnen als je de keuze hebt kunnen maken!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:33
Ik lees al enige tijd mee en vond het tijd om een bijdrage te leveren. Ik heb een kleine whisky collectie en drink af en toe. Meestal met vrienden. Op dit forum heb ik het idee opgepikt om dit jaar bij de geboorte van mijn zoon een fles te kopen van 18 jaar oud en hem die te geven als hij 18 jaar wordt. Hij kan dan zelf kiezen of hij hem opdrinkt, bewaard of verkoopt. Uiteindelijk heb ik een mooie Springbank 18 gekocht en weggezet in donkere koele plek, verpakt in een 'luchtdichte' glazen bewaarpot zodat ook het label goed blijft.

Vorige week las ik het idee om een fles te kopen die is gedistilleerd in mijn geboortejaar en gebottled in het geboortejaar van mijn zoon. Nu speelde ik al met de gedachte om een fles weg te zetten als belegging voor hem. Kortom, de Springbank 18 wordt een belegging en de Invergordon 1987 Bourbon Cask heb ik zojuist besteld voor zijn 18e verjaardag.

@Jthem Ik zag dat jij deze zelfde fles hebt aangeschaft. Kun jij op de verpakking of etiket zien in welk jaar die gebottled is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimmermanTim
Maandag1987 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:10:
Ik lees al enige tijd mee en vond het tijd om een bijdrage te leveren. Ik heb een kleine whisky collectie en drink af en toe. Meestal met vrienden. Op dit forum heb ik het idee opgepikt om dit jaar bij de geboorte van mijn zoon een fles te kopen van 18 jaar oud en hem die te geven als hij 18 jaar wordt. Hij kan dan zelf kiezen of hij hem opdrinkt, bewaard of verkoopt. Uiteindelijk heb ik een mooie Springbank 18 gekocht en weggezet in donkere koele plek, verpakt in een 'luchtdichte' glazen bewaarpot zodat ook het label goed blijft.

Vorige week las ik het idee om een fles te kopen die is gedistilleerd in mijn geboortejaar en gebottled in het geboortejaar van mijn zoon. Nu speelde ik al met de gedachte om een fles weg te zetten als belegging voor hem. Kortom, de Springbank 18 wordt een belegging en de Invergordon 1987 Bourbon Cask heb ik zojuist besteld voor zijn 18e verjaardag.

@Jthem Ik zag dat jij deze zelfde fles hebt aangeschaft. Kun jij op de verpakking of etiket zien in welk jaar die gebottled is?
MooI! En leuk om te lezen dat je geïnspireerd bent geraakt :)

Als het deze fles is op whiskybase, dan is de fles in 2021 gebottled. In mijn eigen zoektocht ben ik ook nog gaan kijken naar maand waarop de fles is gebottled, maar het bleek lastig om binnen het best beperkt aantal mogelijke flessen ook nog te selecteren op maand. Resultaat dat die fles van mij iets te 'jong' is; gebottled in januari terwijl de kiddo in oktober hallo kwam zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maandag1987
TimmermanTim schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:18:
[...]

MooI! En leuk om te lezen dat je geïnspireerd bent geraakt :)

Als het deze fles is op whiskybase, dan is de fles in 2021 gebottled. In mijn eigen zoektocht ben ik ook nog gaan kijken naar maand waarop de fles is gebottled, maar het bleek lastig om binnen het best beperkt aantal mogelijke flessen ook nog te selecteren op maand. Resultaat dat die fles van mij iets te 'jong' is; gebottled in januari terwijl de kiddo in oktober hallo kwam zeggen.
Ik had jou niet getagd, maar bedankt voor de inspiratie. Ik heb gekozen voor Single Grain ipv Single malt. Die Mortlach had ook passend geweest maar mistte de WAF vanwege budget restricties >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmermanTim
Maandag1987 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:28:
[...]

Ik had jou niet getagd, maar bedankt voor de inspiratie. Ik heb gekozen voor Single Grain ipv Single malt. Die Mortlach had ook passend geweest maar mistte de WAF vanwege budget restricties >:) .
Haha, ja daar was hier ook wat overredingskracht voor nodig. Uiteindelijk overstag gegaan door het te financieren uit de kinderbijslag (wat we anders voor later op een aparte rekening zetten). Zo'n whiskyfles is natuurlijk ook een 'investering voor later' ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:34
Hier een Bowmore 15 staan (single malt). In vergelijking met een andere die ik heb staan (Johnnie Walker 18 years, blendend) heeft de Bowmore meer power. Neig toch meer naar de wat zachtere whisky's...

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:32
TimmermanTim schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:57:
[...]

Uiteindelijk overstag gegaan door het te financieren uit de kinderbijslag (wat we anders voor later op een aparte rekening zetten).
belastinggeld goed besteed...dat mag ook wel eens gezegd worden _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Maandag1987 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:10:

Leuk dat je ook op het idee zo bent gekomen, ik heb hem als kerstcadeau gekregen....

Ik zag net dat die in 2021 gebotteld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Vandaag eindelijk mijn fles "cola" mogen ontvangen... Wat is dit vat actief geweest zeg nonde*** abnormaal hoe donker de whisky is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_xy8oKDEfC_HTOals_BVAI5WmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Woo8n3OIdiabPnAmO74iVaYl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wI-3tKwX5Ef9yZy0UeKcRYG4s_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRtNQOgkxNyuJhCktQiYqiaJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Kan nooit goed zijn, die kleur. })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja je zou haast zeggen dat het een zwarte fles is....

Duurt nog wel jaartje voor die open gaat. Ben wel erg benieuwd naar de smaak, vond de vorige editie al vlezig en je mond droog trekken en deze is nog donkerder..

[ Voor 8% gewijzigd door Jthem op 03-01-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:42:
Vandaag eindelijk mijn fles "cola" mogen ontvangen... Wat is dit vat actief geweest zeg nonde*** abnormaal hoe donker de whisky is...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je nou een 2e gekocht?? Good job! d:)b
Mijne is ook al een jaartje oud nu, en nog steeds dicht. Moet eerst andere verder opmaken voordat ik deze open kan trekken.
Ik "moet" nog door een Abunadh heen, een 14yr caribbean cask, een HP12yr, een Glenallachie 15yr en een Edradour SFTC. Is nu al onverantwoord om zoveel open te hebben met mijn drink-snelheid....

[ Voor 17% gewijzigd door Deathchant op 03-01-2022 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Deathchant schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:56:
[...]

Heb je nou een 2e gekocht?? Good job! d:)b
Deze had ik tijdje geleden besteld aangezien de 2008 editie mij ook enorm aanstond en vorige week op de goede nacht met oud en nieuw de Millstone 10 speciale dd editie, als ik die heb maak ik ook fotoke. Is ook mooie fles.

Maar deze heeft ook nog flink wat flessen voor zich die open gaan dus deze mag nog even mooi staan te wezen O-) komende maand ergens gaat zijn broertje/zusje bourbon cask open...

[ Voor 18% gewijzigd door Jthem op 03-01-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:22
Ik heb hem al even (1,5 maand ofzo :p ) in huis en al eens geproefd.
Maar de milk&honey apex Dead Sea is echt wel een pareltje. Nu die even heeft gestaan na openen is hij nog lekkerder dan daarvoor.
Je proeft het zout gewoon in de whisky. Je zou sneller denken dat hij 12+ jaar is ipv 3 jaar. Hij begint zacht om daarna wat scherper te worden. In de afdronk komt het zout naar boven. Eigenlijk wil ik hem jullie helemaal niet aanraden zodat de prijs iets zakt om een 2de fles bij te kopen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbandito
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-06 10:34
SunnieNL schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:38:
Ik heb hem al even (1,5 maand ofzo :p ) in huis en al eens geproefd.
Maar de milk&honey apex Dead Sea is echt wel een pareltje. Nu die even heeft gestaan na openen is hij nog lekkerder dan daarvoor.
Je proeft het zout gewoon in de whisky. Je zou sneller denken dat hij 12+ jaar is ipv 3 jaar. Hij begint zacht om daarna wat scherper te worden. In de afdronk komt het zout naar boven. Eigenlijk wil ik hem jullie helemaal niet aanraden zodat de prijs iets zakt om een 2de fles bij te kopen :p
Die milk&honey dead sea kende ik nog niet. Die moet ik wel kopen, aangezien ik daar werk, zij het aan de jordaanse kant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ziet er inderdaad goed uit SunnieNl, voor een driejarige wel prijzig maar uiteraard is de leeftijd anders dan een Scotty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maandag1987
De fles van Invergordon is binnen en wordt dus weggezet en komt naast de Springbank 18 te staan. De flessen worden dus 18+ jaar weggezet. Om te zorgen dat de fles, whisky en etiket goed blijven, heb ik ze weggezet bij de watermeter (we hebben geen kruipruimte). Ik wil ze graag uit het zicht en op een koele plek waar niet iedereen zomaar bij kan.

Vervolgens in een plastic vrieszak met zipper en daarna in een luchtdichte glazenpot. Idee is dat er geen vocht en licht bij kan komen. Eens per half jaar houdt ik ze kort op de kop zodat de kurk nat blijft, las online dat dit nodig was zodat de kurk niet uitdroogt.

Hopelijk zijn ze over 18 jaar ongeschonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Als het goed is zou whisky echt lang bewaard moeten kunnen worden...Ik heb ze gewoon in me vitrinekast staan en hoop dat het erin goed blijft.

Zoals beloofd heb ik nog de foto van de Miillstone die ontvangen is vandaag ..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcboL1ywJAZIBJm2n--HU1cSoVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDWW4LgWR9Cta4MGXoZwMi7R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Jthem op 05-01-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Mijn volgende aankoop aan twijfelen: HELP

Chivas 21 royal salute snow polo 46% abv
Dailuane 21 Hart Brothers

Beiden echt uniek en de snow poli is anders dan de reguliere royal salute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:31

Vrijdag

De Zwarte

Heb voor mijn verjaardag laatst van vrienden een fles Dalmore Port Wood gekregen. Nu ben ik normaalgesproken van de peated/asbak whisky. Maar dit... alsof er een heel bataljon engelen over je tong piest :9~ Zo totaal anders dan wat ik normaal lekker vind maar oh zo lekker!

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 15:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3FrwKmcZ-a1Pcxz_vMbD1-uKMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KdsdTsOJjBErB23UISEzAD7q.jpg?f=fotoalbum_large

Als een liefhebber van rokerige whisky's, valt mij deze absoluut niet tegen!

Fujimi The 7 Virtues of the Samurai

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Maandag1987 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:22:
De fles van Invergordon is binnen en wordt dus weggezet en komt naast de Springbank 18 te staan. De flessen worden dus 18+ jaar weggezet. Om te zorgen dat de fles, whisky en etiket goed blijven, heb ik ze weggezet bij de watermeter (we hebben geen kruipruimte). Ik wil ze graag uit het zicht en op een koele plek waar niet iedereen zomaar bij kan.

Vervolgens in een plastic vrieszak met zipper en daarna in een luchtdichte glazenpot. Idee is dat er geen vocht en licht bij kan komen. Eens per half jaar houdt ik ze kort op de kop zodat de kurk nat blijft, las online dat dit nodig was zodat de kurk niet uitdroogt.

Hopelijk zijn ze over 18 jaar ongeschonden...
Je kunt overwegen om de kurk en flessenhals in te wikkelen met parafilm, tegen verdamping. Ik doe het zelf alleen met sampleflesjes eigenlijk.
Je doet erg lang met een rol want het spul rekt enorm uit. (De smalle versie is dus ook ruim voldoende.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:55:
Mijn volgende aankoop aan twijfelen: HELP

Chivas 21 royal salute snow polo 46% abv
Dailuane 21 Hart Brothers

Beiden echt uniek en de snow poli is anders dan de reguliere royal salute
Die dailuane van HB is echt een snoepje. Wel een wat oudere botteling ?
Ik ben natuurlijk wel bevooroordeeld :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Die Milk en Honey die deze week genoemd werd klinkt me ook interessant maar mijn eerste 3 flessen zijn toch weer wat anders. Maar merk dat ik er zoveel wil.

Mijn eerste 2 (3)flesjes staan wel al op mijn verlanglijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Vandaag mijn kerstkado uitgepakt the Dalmore 18, tevens ook mijn allereerste dalmore. Ik koop altijd in oktober/november als er aktie is bij de makro 5 of 6 flessen en de lekkerste laat ik mijn vrouw inpakken voor kerst. Nu dus deze.
Smaak is veel voller en met meer Sherry en zachtere afdronk dan de cardhu 15 die ik ernaast heb staan(is mijn vaste slobber whisky)
in vergelijking met de a bunadh (ook een favo slobber whisky) is de Dalmore ook voller en zoeter.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Honesty schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:51:
Vandaag mijn kerstkado uitgepakt the Dalmore 18, tevens ook mijn allereerste dalmore. Ik koop altijd in oktober/november als er aktie is bij de makro 5 of 6 flessen en de lekkerste laat ik mijn vrouw inpakken voor kerst. Nu dus deze.
Smaak is veel voller en met meer Sherry en zachtere afdronk dan de cardhu 15 die ik ernaast heb staan(is mijn vaste slobber whisky)
in vergelijking met de a bunadh (ook een favo slobber whisky) is de Dalmore ook voller en zoeter.
Klinkt goed, Dalmore heb ik haar liefde relatie mee want heb hem al meer dan jaar op mijn lijst staan maar tref altijd net een paar andere steeds...maar ooit..... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Jthem schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:23:
[...]

Klinkt goed, Dalmore heb ik haar liefde relatie mee want heb hem al meer dan jaar op mijn lijst staan maar tref altijd net een paar andere steeds...maar ooit..... >:)
Dat las ik al, mijn referentie was de a bunda van abelour en cardhu 15 en daar won die het nog wel van, maar niet zo bijzonder, kan ook de prijs zijn. mocht je in de buurt wonen je kan altijd een dram komen proeven.

Ik wil de dalmore volgende keer nog wel eens proeven tegen over andere 18 jarige whisky's. Want hij was wel heftiger dan de andere whisky(qua smaak).
Volgende aktie bij de makro koop ik in ieder geval de cardhu 18, glenfiddich 18, en de bowmore 18. Ik drink nu de bowmore 15 golden and elegant en die vind ik ook heerlijk.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Fiddich en cardhu 18 is niet knettergek op zich voor 18 jaar.

Maar er zijn wel mooie whisky's natuurlijk te krijgen met leeftijd 16-21 jaar..Denk dat een leuke 18 jaar bv een Glenallachie 18 of Arran 18 al is.

Nu aan genieten van mijn laatste glaasje Aberlour 14. Nu de fles op is kan ik weer puzzelen in de kast want 2 aankopen gaan eraan komen binnen 2 weekjes haha.

[ Voor 44% gewijzigd door Jthem op 09-01-2022 09:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Zo weer even wat gepuzzeld en van alles veranderd zodat we weer plek hebben 😅🥳

[ Voor 82% gewijzigd door Jthem op 17-01-2022 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8LigAhFwpJ9883ihe1jbI6eAC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3u5my3wpju9bmCdMuOhIn0Xt.jpg?f=fotoalbum_large

Toen ik deze op een rijtje zag staan hier in de buurt, wist ik niet wat ik meemaakte. Allemaal zijn ze van de 2021 lichting, waarbij vooral de 10 jaar door Serge hoge ogen gooide.

Deze gaan allemaal open, eerst de Foursquare!

Wat ik recent open heb kunnen maken is de Glen Scotia Double Cask (voor 25 EU per fles op D12 laatst!) en de Loch Lomond Peated Single Grain.

De Scotia was verbazingwekkend vol voor zo'n spotprijs, met vooral moutige distillaat smaken en dan de bourbon invloeden, met op het einde het sherry casks effect. Een soort 'dirty/malty', 46% Balvenie 12 Doublewood voor de helft van de prijs. Aanrader.

De Loch Lomond is een vreemde. Echt vreemd. Single Grain maar wel 100% malted barley, alleen geen potstill distillaat maar uit de continue Coffey stills van Loch Lomond. Een tropisch fruitig distillaat, bijna zoals rum, maar dan toch turf (meer dan Highland Park, minder dan Laphroaig) en het medicinale en zeewier/zeezout achtige van Laphroaig. Hij heeft wel meer tijd nodig en smaakt aan de jonge kant, maar geen ruwe acetongeur of smaak of iets wat daar maar op lijkt. Een druppel water of 5 temt het enorm en maakt het nog meer rum achtig. Maar dan met turf! Nogmaals, heel vreemd...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0ExHgcMU2-znRZTAOGnTQFPgpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTFuEqlB500qZDLe77DKrfCX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Bambi105 op 10-01-2022 23:36 . Reden: Balvenie Double Cask bestaat niet.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Mooie flessen Bambi105, zelf niet gauw op gekomen zijn maar klinkt indd als een smaakbeleving.

Ik ben altijd bang voor een rokerige omdat ik keer zo op me bek ermee ben gegaan... Nu had ik na me oud en nieuw nacht eens een hp15 sample gehad van collega en die beviel mij verbaasd toch goed dus twijfel nog wat te doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Bij drankgigant is signatory in aanbieding, twijfel tussen een paar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
@Jthem snap ik wel, ik heb ook ff zitten gluren. Jammer dat ze bepaalde flessen in diezelfde orde van Signatory geen 20% korting geven, zoals de Clynelish of Bunna, maar dat is ook wel te begrijpen want die zullen niet worden gekocht om te drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
@Bambi105 Nou ja die Braeval 21 en Cameronbridge 35 voor < 200 euro zijn wel goede deals hoor. Zeker Braeval is wel bijzonder. Dennennaaldjes, mint.... :9

[ Voor 23% gewijzigd door KillaZ op 13-01-2022 09:43 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeyk2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 08:37
KillaZ schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:38:
@Bambi105 Nou ja die Braeval 21 en Cameronbridge 35 voor < 200 euro zijn wel goede deals hoor. Zeker Braeval is wel bijzonder. Dennennaaldjes, mint.... :9
Ik heb van byob-c de Cameronbridge 38, is net als de signatory een graan whisky. Wel ok maar zeker niet de meest bijzondere qua smaak. Eerlijk gezegd weet ik niet of ik er <200 voor over zou hebben (persoonlijk dan hé) voor dat geld koop je echt wel hele goede single malt whisky's. Braeval heb ik dan geen ervaring mee. Op een of andere manier kan single grain mij niet echt overtuigen. De blackadders zijn qua prijs een beetje vergelijkbaar maar veel complexer en "specialer" (wederom persoonlijk 😁)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Monkeyk2010 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:05:
[...]

Ik heb van byob-c de Cameronbridge 38, is net als de signatory een graan whisky. Wel ok maar zeker niet de meest bijzondere qua smaak. Eerlijk gezegd weet ik niet of ik er <200 voor over zou hebben (persoonlijk dan hé) voor dat geld koop je echt wel hele goede single malt whisky's. Braeval heb ik dan geen ervaring mee. Op een of andere manier kan single grain mij niet echt overtuigen. De blackadders zijn qua prijs een beetje vergelijkbaar maar veel complexer en "specialer" (wederom persoonlijk 😁)
Maar koop je voor 200 euro een non-grain single malt van 35 jaar oud? ;)
Graanwhisky zit in zijn eigen categorie, je houdt er van, of je houdt er niet van, dat snap ik goed hoor :-)

Meestal gaan de graanwhisky's van >30 jaar oud al richting de likeurtjes. Ik vind het geweldig, op zijn eigen manier (ik kan namelijk ook van een Auchroisk of een Ledaig genieten, welke aan het andere spectrum zitten).

Iemand die alleen maar beukers in zijn kast heeft staan, zou ik geen Cameronbridge, Invergordon of North British van 30 jaar oud aanraden nee :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ik kocht ooit, toen een niet al te oude Signatory Vintage rond de € 25 kostte, een Braeval '98 bij de bekende broers in Kijkduin. Man, wat was die lekker! Week later weer naar Kijkduin, maar helaas, op. Tijdje later was er weer een op voorraad, van een "zustervat". Natuurlijk flink wat van ingeslagen, maar helaas was de smaak anders. Niet vies, maar niet diezelfde ervaring.

Wat ik probeer te zeggen is, dat een bepaalde whisky van een distillateur/bottelaar in het algemeen steeds dezelfde eigenschappen zal hebben, waar de smaak van "identieke" whisky van een onafhankelijke bottelaar zoals SV per partij (men koopt immers restpartijen op) kan verschillen. Tot je hem proeft, weet je eigenlijk niet wat je hebt gekocht. Zelf zou ik niet snel € 100 of meer voor zo'n fles betalen en als belegging is het een flinke gok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Toff schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:20:
Ik kocht ooit, toen een niet al te oude Signatory Vintage rond de € 25 kostte, een Braeval '98 bij de bekende broers in Kijkduin. Man, wat was die lekker! Week later weer naar Kijkduin, maar helaas, op. Tijdje later was er weer een op voorraad, van een "zustervat". Natuurlijk flink wat van ingeslagen, maar helaas was de smaak anders. Niet vies, maar niet diezelfde ervaring.

Wat ik probeer te zeggen is, dat een bepaalde whisky van een distillateur/bottelaar in het algemeen steeds dezelfde eigenschappen zal hebben, waar de smaak van "identieke" whisky van een onafhankelijke bottelaar zoals SV per partij (men koopt immers restpartijen op) kan verschillen. Tot je hem proeft, weet je eigenlijk niet wat je hebt gekocht. Zelf zou ik niet snel € 100 of meer voor zo'n fles betalen en als belegging is het een flinke gok.
Het zijn niet altijd restpartijen he ;) Veel spirits worden bij voorbaat al geproduceerd om het door te verkopen aan de onafhankelijke bottelaars. Denk bijvoorbeeld aan Caol Ila of Linkwood.

Om je voorbeeld te gebruiken: Een Breaval is uit zichzelf een sterke spirit. Die dennennaaldjes zul je er altijd uit blijven halen, ongeacht de finish of het vat.

Een Linkwood is daarentegen een kameleon, dus is zo'n whisky die je inderdaad niet blind moet kopen. Ik kan hier 4 flessen aanwijzen die van zacht naar sterk gaan, allemaal Linkwood, allemaal 10 tot 14 jaar oud maar wel van 4 verschillende bottelaars :)

[ Voor 15% gewijzigd door KillaZ op 13-01-2022 10:32 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Nou... Had mij de Strathmill 23 van Signatory besteld.... Betaald en in me lijstje bijgeschreven.

Maar je raad het al, kreeg net mail dat die dus toch niet op voorraad is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeyk2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 08:37
KillaZ schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:14:
[...]

Maar koop je voor 200 euro een non-grain single malt van 35 jaar oud? ;)
I wish ja 😂 ik begrijp je punt en je hebt helemaal gelijk, 35 single malt is onbetaalbaar, wel lekker (denk ik) maar onbetaalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
De dram van vanavond, eentje uit mijn geboortejaar: The Fiddichside van Murray McDavid

Speciaal geïmporteerd voor Drambo, oftewel Thijs uit Flagtwedde: een 31 jaar oude Glen Fiddich met een theelepeltje Balvenie. Oftewel: Heel veel Glen Fiddich met een teaspoon Balvenie zodat je het geen Glen Fiddich mag en kan noemen :)

Neus: Heel veel (oranje/geel) fruit! Ergens in de verte een kruidnageltje?
1e slok: Vol, Romig, oranje fruit. Vult je hele mond zoals het hoort (Zoals Michiel Wigman zou zeggen: "Een bek vol Whisky" :+ )
Afdronk: Blijft lang hangen, droogt wel je mond uit door de PX en Oloroso, maar dat is absoluut niet storend.

Veel geld voor een fles whisky, maar voor een 30+ jaar oude Glen Fiddich ook weer een prima prijs. :Y)

(hij is nog te koop bij Drambo ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmvfTfN2jPO_Pl68TslViaa06lI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/laZsUQqRZdSDFFegcvFG1wXd.jpg?f=fotoalbum_medium

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Vandaag voor de retailprijs de macallan no.4 en no.6 kunnen krijgen voor de collectie.

Ik heb absoluut niet de illusie dat ik alle edities in mijn verzameling krijg (de no.1 is al een belachelijke 2k), maar hier kon ik het niet voor laten liggen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZ2tgBe9xzZORurFagtAuAE4yEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/selUoH6FxXXL4EgrFLwy7Yrn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door KillaZ op 14-01-2022 19:58 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grindtegel
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:47
Had wat te vieren en mezelf getrakteerd op een Laphroaig 10 cask strenght batch 13. Vanavond gaat ie open, ben benieuwd!

Ook nog een Ledaig 10 erbij die Ralphie vorig jaar tot whiskey van het jaar verkoos. Ben een paar jaar geleden (nog voor mijn whiskey liefhebberij) op Mull geweest dus dat is wel geinig, heb al best veel whiskeys inmiddels geproefd maar Ledaig/Tobermory nog nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Heerlijk @Grindtegel ! Ik ben benieuwd naar je gedachten. De neck-pour is niet bepaald representatief, maar ik heb geweldige dingen gehoord over de CS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Mijn glaasje vandaag is nog altijd de heerlijke glengoyne 21...

Eerst lekker half uur vanaf blijven en dan wat een genot!

Heerlijk zachte lang aanhoudende lieve kruiden die ook nog lang hangen blijven

[ Voor 9% gewijzigd door Jthem op 16-01-2022 06:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

De Flora & Fauna is in de aanbieding bij drankgigant, en daar zitten wel een paar mooie flessen tussen!

Hier een video van Roy met uitleg over de range:

[ Voor 43% gewijzigd door mace op 16-01-2022 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:00
KillaZ schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:57:
Vandaag voor de retailprijs de macallan no.4 en no.6 kunnen krijgen voor de collectie.

Ik heb absoluut niet de illusie dat ik alle edities in mijn verzameling krijg (de no.1 is al een belachelijke 2k), maar hier kon ik het niet voor laten liggen. :)

[Afbeelding]
Mooie aanwinsten. Destijds bij de release 2 flessen van editie 3 kunnen kopen voor de retailprijs. Deze prijs is echt enorm geëxplodeerd qua waarde. Tijd geleden beide flessen met super veel winst kunnen verkopen. Want ze houden en van de winst drink ik weer een tijd gratis whisky. Hopelijk stijgt de prijs van jouw flessen ook zo.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Nu heb ik in de kast een glendronach 21 staan (bottled 2019) dus werkelijke leeftijd 24 jaar... Vorig jaar gekocht voor 150 euro zie nu dat die dit jaar alweer duurder geworden zijn.

Hoe bezien jullie deze dronachs die werkelijk ouder zijn als investering? Speciaal is het wel natuurlijk dat sommige 21 jarige zelfs 26 jaar oud zijn..

En ja mee eens whisky's zijn om te drinken en zo beziet mijn 95% er gelukkig ook uit...maar paar flesjes om waarde te vermeerderen is ook leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Laatst online: 22:10

Case_C

[Team Carrack]

Jthem schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:41:
Nu heb ik in de kast een glendronach 21 staan (bottled 2019) dus werkelijke leeftijd 24 jaar... Vorig jaar gekocht voor 150 euro zie nu dat die dit jaar alweer duurder geworden zijn.

Hoe bezien jullie deze dronachs die werkelijk ouder zijn als investering? Speciaal is het wel natuurlijk dat sommige 21 jarige zelfs 26 jaar oud zijn..

En ja mee eens whisky's zijn om te drinken en zo beziet mijn 95% er gelukkig ook uit...maar paar flesjes om waarde te vermeerderen is ook leuk
Zag er nog een staan bij tastingcollection voor €128,-, en heb de prijzen ook zien stijgen... toch maar besteld. Verder nog nooit bij die toko besteld, dus maar afwachten of 't wat is. Maar ze maken iig zat reclame overal... Blijkt dat dan ook altijd de laatste fles... jammer 3 had leuker geweest :+ . Ben dan wel heel benieuwd naar de botteling datum. Grotere kans dat deze vroeger is gebottled, dus minder oud. Maar ben benieuwd.

En als iemand nog een Arran 25 zoekt voor een normale minder exorbitante prijs, hij is weer op voorraad zie ik :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonger
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 10:25
Jthem schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:41:

Als de whisky in de fles gaat stopt het rijpingsproces. "Werkelijke leeftijd" zoals je dat gebruikt is dus niet juist in whisky-termen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Case_C schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:52:
[...]

Zag er nog een staan bij tastingcollection voor €128,-, en heb de prijzen ook zien stijgen... toch maar besteld. Verder nog nooit bij die toko besteld, dus maar afwachten of 't wat is. Maar ze maken iig zat reclame overal... Blijkt dat dan ook altijd de laatste fles... jammer 3 had leuker geweest :+ . Ben dan wel heel benieuwd naar de botteling datum. Grotere kans dat deze vroeger is gebottled, dus minder oud. Maar ben benieuwd.

En als iemand nog een Arran 25 zoekt voor een normale minder exorbitante prijs, hij is weer op voorraad zie ik :P .
Die wat je besteld hebt is inderdaad gewone 21 jarige maar verdorie mooi prijsje, had ik dat geweten had ik daar ook 1 gesnoept... })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Tonger schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:33:
[...]

Als de whisky in de fles gaat stopt het rijpingsproces. "Werkelijke leeftijd" zoals je dat gebruikt is dus niet juist in whisky-termen.
Tonger dat is mij inderdaad niet nieuw >:)

Vorm van miscommunicatie. Zal je even verklaren wat we bedoelen, Glendronach destilleerderij is paar jaar gesloten geweest maar de whisky heeft wel op de vaten door blijven rijpen. Toen Glendronach weer open ging hebben ze de "gesloten" jaren niet meegeteld. Twijfel om nog 1 in te slaan maar in hoeverre zou het in waarde gaan stijgen........

Zal de link plaatsen miss leuk om te lezen....

https://blog.drankdozijn.nl/nl/glendronach/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Laatst online: 22:10

Case_C

[Team Carrack]

Jthem schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:40:
[...]

Tonger dat is mij inderdaad niet nieuw >:)

Vorm van miscommunicatie. Zal je even verklaren wat we bedoelen, Glendronach destilleerderij is paar jaar gesloten geweest maar de whisky heeft wel op de vaten door blijven rijpen. Toen Glendronach weer open ging hebben ze de "gesloten" jaren niet meegeteld. Twijfel om nog 1 in te slaan maar in hoeverre zou het in waarde gaan stijgen........

Zal de link plaatsen miss leuk om te lezen....

https://blog.drankdozijn.nl/nl/glendronach/
Voor mij ook m'n eerste beleving met kwaliteitsverschil. Eerste GD die ik had was de GD12 uit 2013... vervolgens denk ik verrek dat is lekker.. nog een fles. Dat was die van 2014... dat was gewoon verdrietig. Toen ben ik eens gaan zoeken, en kwam ik ook op dat verhaal terecht. Met die informatie nog op zoek naar flessen van 2013.. 1 weten te vinden. Die staat nu nog steeds in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonger
Jthem schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:35:
[...]

Die wat je besteld hebt is inderdaad gewone 21 jarige maar verdorie mooi prijsje, had ik dat geweten had ik daar ook 1 gesnoept... })
Oooooh op die fiets, ik had het verhaal wel eens gelezen maar was het verband met het merk even kwijt ;)
Of de waarde zal stijgen is altijd moeilijk te voorspellen, het lijkt me iig geen slechte investering. Mocht het niks worden dan kun je toch nog een hele leuke avond hebben als je de kurk van de fles trekt :9~

[ Voor 7% gewijzigd door Tonger op 18-01-2022 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
@Jthem dat doet echt niet extreem veel met de prijs hoor mede omdat de volumes groot zat zijn. Kwaliteit was ook niet altijd je-van-het. Veel van de 21 jaar zijn rond de 200 euro, van de 2014 tot de 2018 bottelingen.

Zijn ook heel wat vaten bij indie's terecht gekomen.

Ik zou hem lekker drinken. :)F

On a side note: vandaag voor retail een macallan 12 yr. Sherry cask kunnen vinden (is discontinued) en daarbij een Dalwhinne distillery edition uit 1989.

Die macallan is een gok (kijk eens wat de 10yr. Literfles kost tegenwoordig), die Dalwhinne voor de collectie geboortejaar.

Ben stiekem aan het speuren voor de classic cut series, maar dat is niet leuk meer :(

[ Voor 55% gewijzigd door KillaZ op 18-01-2022 20:19 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Zoek echt eens een leuke fles om te investeren....

Gewoon 1 in de kast om te laten staan <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonger
Jthem schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:28:
Zoek echt eens een leuke fles om te investeren....

Gewoon 1 in de kast om te laten staan <3
Ik zou je zoiets adviseren: https://www.gall.nl/bowmo...ues-geen-70cl-405892.html
Goeie prijs, zeker als je een voordeelkaart hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Heb indd voordeelkaart.... Heb me deze week voor me kop geslagen, had zo mooi bij Gall die Aston Martin editie kunnen inslaan maar niet gedaan, zag deze week de prijzen waarop geboden werd en dacht wat ben ik toch een stomme ****** geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonger
Jthem schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:50:
Heb indd voordeelkaart.... Heb me deze week voor me kop geslagen, had zo mooi bij Gall die Aston Martin editie kunnen inslaan maar niet gedaan, zag deze week de prijzen waarop geboden werd en dacht wat ben ik toch een stomme ****** geweest
Ha ja, van 325 bij intro naar tussen 5 en 600 euro nu. Was een leuke investering geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja had hen toen voor 275 kunnen krijgen dus dat deed me deze week wel echt pijn.....

Want fles zelf is ook echt vet

Deze week en volgende week krijg ik andere leuke flessen... Ik krijg zowiezo de signatory pulteney 2008 en dan ook nog deze 2...de chivas royal salute Richard quinn. Die gaan ook snel in de uitverkoop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8CWvYtlecexhF9ybTe6KJ8Gfq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hez1NW8d9MD7nf7JhzQdLmSP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Jthem op 18-01-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
De macallan estate lees ik ook goede investeeropties in.... Jullie ook daar wat van?
Pagina: 1 ... 35 ... 78 Laatste