Oké hier mijn reviews van dit jaar!
CS = Cask Strength, NCF = Non ChillFiltered, NC = Natural Colour
Laphroaig Cask Strength (Single Malt, CS, NCF, 60,1%)
Het gros van de releases van Laphroaig loop ik niet echt meer warm voor. Vroeger was de 10yo een hele ervaring. Tegenwoordig vind ik hem wat slapjes (40%...)
Niet zo met de Cask Strength. Dít is hoe Laphroaig hoort te zijn! Wat een openbaring. Alsof ik weer 22 ben en mijn eerste Islay drink. Geweldig!
Compass Box Orchard House (Blended Malt, NCF, NC, 46%)
Ik heb nog nooit een slechte dram van Compass Box gehad en deze is geen uitzondering. Een nieuwe toevoeging aan hun standard range.
Met Linkwood, Clynelish, Benrinnes, wat speyside en een snufje Caol Ila. Daar kun je geen buil aan vallen.
Ontzettend fruitig, grassig, helder en fris. En dan dat wolkje rook op het eind. TOP!
Ardnamurchan AD/07.21:05 (Single Malt, NCF, NC, 46,8%)
Van alle nieuwe disilleerderijen (Raasay, NcNean, Torabhaig, etc.) vind ik deze er met kop en schouders bovenuit steken. Wat een ronde, soepele malt voor de leeftijd! Zijdezacht mondgevoel, heerlijk fruitig. Deze toko is echt whisky van wereldklasse aan het maken!
Highland Park Cask Strength Release No.2 (Single Malt, CS, NCF, NC, 63,9%)
Beetje hetzelfde als wat ik met Laphroaig heb. Ooit was Higland Park een gateway naar het wat meer geturfde spul. Maar nu kijk ik niet meer naar het merk om. Stomme viking marketing met whisky die gefilterd, gekleurd en gebottled op 40% is. Slappe hap.
Niet deze... Dit is een knaller. Onstuimig, maar niet ruw. Heeft flink wat water en tijd in het glas nodig om te kalmeren maar als je hem eenmaal leert kennen is alsof je een oude vriend weer ontmoet na vele jaren.
Cutty Sark Prohibition Edition (Blended Scotch, NCF, 50%)
Ik drink nagenoeg geen blended scotch maar deze is het vermelden waard. Dit is hoe ik me voorstel dat blends vroeger waren. Krachtig van smaak, romig in de mond. Goed spul.
Glenlivet 12yo Illicit Still (Single Malt, NCF, 48%)
Ook weer zo'n merk waar ik geen aandacht meer aan geef (beetje een thema dit). Maar de Illicit Still is een krachtige versie van Glenlivet.
Ook speyside whisky kan krachtig zijn. Deze is niet voor beginners, maar als je wat meer ervaring hebt en je zoekt een herkenbare speysider met die typische fruitige, karamelachtige aroma's zonder terug te grijpen naar de slappe 'livets en 'fiddichs is dit echt een aanrader.
Er is nu de Licensed Dram die deze vervangt, heb ik een flesje van staan maar nog niet opengemaakt. Ik verwacht iets vergelijkbaars.
Port Charlotte Heavily Peated 10YO (NCF, NC, 50%)
Mijn Islay daily drinker op dit moment. Gewoon een fantastisch lekkere Islay voor elke dag die eerlijk geproduceerd en gebottled is.
Edradour Ballechin Double Malt - Double Cask 8YO (Single Malt, NCF, NC, 46%)
Een "Cuvée" van 1 Edradour sherryvat en 3 Ballechin bourbonvaten. Ballechin is de peated versie van Edradour.
Ondanks dat het twee verschillende whisky's zijn is het dus nog steeds een single malt.
Deze combinatie werkt heel goed. De typische viezige olieachtige stijl van de Edradour-distilleerderij krijgt hier door de beperkte leeftijd kans om de boventoon te voeren, zonder de zware sherry-saus die normaal over edradour light. (Niet dat dat vies is). De combinatie van turf en een klein beetje sherry is erg geslaagd.
MacDonald's Glencoe 8YO (Blended Malt, 58%)
Ik hou gewoon van "vieze" whisky. Edradour, Mortlach, Springbank, en ook Ben Nevis. Nu is die laatste best lastig te krijgen. Deze heeft de bekende Ben Nevis kwaliteiten maar is een beetje "opgevuld" met andere malts. Ietwat eenvoudiger aan te geraken, maar nog steeds geen schappen vol bij de Gall&Gall oid... 8 jaar is een mooie leeftijd voor dit soort whisky, en de krachtige afvulling op 58% helpt hem een heel eind op weg.
Clynelish 14YO (Single Malt, 46%)
Een heerlijke fruitige, wassige, iets rokerige en ziltige highlander. Perfect in balans. Ontzettend goed. De beste "standaard" Diageo als je het mij vraagt.
Deze zal voor altijd een plekje in mijn hart hebben. Ja hij is gefilterd, ja hij is gekleurd, (Diageo blijft Diageo) maar wél is hij 14 jaar oud én 46% tov. de gebruikelijke 40 of 43%. Én nog steeds verkrijgbaar voor een redelijke prijs. De vraag is hoe lang nog?
Eervolle vermelding voor:
Glen Scotia 2010 Campbeltown Cross (Single Malt, CS, NCF, NC, 56,8%)
Deze heb ik nog maar een paar dagen geleden geopend, dus ik ben er nog niet bekend genoeg mee om hem in te delen bij mijn topwhisky's van het jaar, maar ik ben nu al behoorlijk onder de indruk!
De Malternatief-award gaat naar:
Hampden Estate Pure Single Jamaican Rum 8YO
Een eerlijk geproduceerde single-estate rum zonder toegevoegde suiker of andere smaakstoffen (helaas veelvoorkomend bij rum!)
Een echte zware jongen onder de rums, met die typische funky aroma's van Jamaicaanse rum.
Zwavel, rubber, overrijp fruit, teer, kruiden, etc. (Nee het is echt lekker geloof me!)
Jamaica is de Islay van de rumwereld. You either love it or hate it, maar uniek is het zeker!