[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Ieder zijn smaak natuurlijk, maar voor mij is meer dan heel soms een enkel druppeltje echt een gruwel. Om over ijs maar helemaal niet te spreken. Als ik whisky moet verdunnen omdat die zo slecht is, doe ik dat wel met cola (voor de gasten).

[ Voor 5% gewijzigd door Toff op 14-12-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pariah86
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-06 17:06
Aangezien ik mijn scotch / cognac collectie wil uitbreiden heb ik een set Four Roses Small Batch LE (2015-2020) te ruil. Enkel rokerige whiskies moet ik niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

downtime schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:26:
[...]

Waarom vind je dat je het puur moet drinken? Volgens mij is dat helemaal de bedoeling niet met cask strength (tenzij je dat lekker vindt). Gewoon naar smaak wat water bij mengen.
Tot nu toe drink ik hoofdzakelijk cask strength whisky's en op de abunadh na drink ik ze idd gewoon puur zonder water. Kep het wel geprobeerd met wat water, maar ik vind de smaak er niet beter op worden, ook niet met een paar druppels.
De abunadh brandt me echt wat te fel, maar bij andere caskstrengths heb ik dat niet. Zelfs niet bij een voor mij smerige octomore ;) Had ik wel verwacht omdat een octomore relatief jong is (en dan is mijn ervaring dat ze best scherp zijn).
TL:DR: ik vind de meeste caskstrengths lekkerder zonder water ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20:21
Ja opzich ben ik ook niet fan van het mengen .. gevoel alsof de kwaliteit minder gaat, is tenslotte niet voor niks zo gebotteld 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joesv
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Honesty schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:47:
[...]

Hij is er nog wel maar lijkt duurder en duurder te worden. Laatst nog gezien bij DD voor 75(Hij staat er inderdaad nog bij) Lekkere whisky inderdaad maar begint wel duur te worden. De Distillers Edition zijn nu ook maar 15 jaar oud, maar ben bang dat er een tijd komt dat de 16 alleen nog in speciale uitgaves uitgegeven wordt. Je ziet nu overal de 8 opkomen waar je vroeger de 16 overal tegen kwam.
Vroeger kocht ik hem voor veel minder, het begint steeds lastiger te worden. Heb de 8 eerder dit jaar gehad ( Joesv in "[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6" ) en het stelde mij best wel teleur. Ik denk dat het maar tijd wordt om een andere whiskey op te zoeken van 50-60 die ook zo'n goede smaak heeft zoals de Lagavulin 16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:30

Honesty

kattenneus!

Joesv schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:15:
[...]

Vroeger kocht ik hem voor veel minder, het begint steeds lastiger te worden. Heb de 8 eerder dit jaar gehad ( Joesv in "[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6" ) en het stelde mij best wel teleur. Ik denk dat het maar tijd wordt om een andere whiskey op te zoeken van 50-60 die ook zo'n goede smaak heeft zoals de Lagavulin 16.
Klopt, ik kocht hem vroeger voor onder de 50 bij de makro net als macallan 12 of balvenie 14 rum cask. Van die drie vond lagavullin de beste maar als ik hem moet gaan vergelijken met whisky's die duurder zijn dan gaat daar mijn voorkeur naar uit. Ook omdat ik het helemaal niet zo op isley whisky heb. Wel jammer want ik had hem altijd in de kast staan en dronk vaak het laatste glaasje van de avond lagavullin juist omdat hij in mijn collectie zo uitgesproken was.
Zal volgende keer eens proberen om een cask zonder water te drinken, maar denk ook dat ik aangelegd lekkerder vind. Ik heb ook clynelish 14 van 46% waar ik liever ook een klein drupje water bij doe.

[ Voor 10% gewijzigd door Honesty op 14-12-2021 18:53 ]

Festina lente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:46

inhico

pw

Over water toevoegen: gewoon doen wat je het prettigst vindt. Dat is juist de essentie van het genieten van whisky: doe het zoals je wilt. Er lijkt onder (beginnende) liefhebbers een soort "correctheid" te zijn ontstaan dat water toevoegen 'not done' is. Een echte vent drinkt het puur...Flauwekul natuurlijk.
Water toevoegen leidt ertoe dat bepaalde aroma's vrijkomen en dat kan interessant zijn. Teveel water kan het slappe handel maken.
Charles MacLean (bekende whisky kenner en beoordeler) geeft aan: voeg zoveel water toe dat je de 'bite' van de alcohol niet meer ervaart. Dan pas kun je echt proeven. Maar zegt er direct bij dat dat persoonlijk is. En dat is de essentie: doe wat je zelf het beste bevalt.
Ik verdun eigenlijk zelden of nooit, maar heb wel ervaren dat een drupje water een enorm verschil kan maken. Het is wel erg leuk om te proberen: neem eens een omgespoeld, maar niet afgedroogd glas (of voeg gewoon 1 of 2 druppels water toe) en zet dat eens naast een onverdund glas. Als je je echt wil verdiepen in het proeven van whisky zou je dit soort experimenten ook eens moeten doen naar mijn idee.

Bottomline:
Luister naar anderen, leer ervan, maar neem nooit de mening van een ander voor waarheid aan. Niet alleen van toepassing op het proeven van whisky overigens

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:34
Persoonlijk doe ik maar zelden water bij m'n whisky, ook niet bij cask strengths.

Ik merk bij sommige whisky's wel dat er met een paar druppels water meer geuren vrijkomen. In smaak is het voor mij eigenlijk nooit beter met wat water(vaak ook niet slechter, maar oke).

To dare is to do

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:11
Over Cask Strengths gesproken: Vanavond een 14 jaar oude Auchroisk van James Eadie.

Cask Strength, 57,6% ABV dus behoorlijk scherp. Auchroisk komt niet vaak voor als single malt en onafhankelijke bottelaars moeten echt een connectie bij Diageo hebben willen ze een vat bemachtigen.

Dat is op zich wel jammer, want 90% van de spirit verdwijnt in de blends zoals J&B, waar het de smaakmaker is, gezien het een hele kruidige basis is :) .

Neus: Zoet, weinig fruit, vanille/hazelnoot, niet scherp (sommige 55+% drams branden je neus eruit :+ )
1e slok: Toch die scherpte! Daarna de kruidigheid van Auchroisk (James Eadie heeft vorig jaar ook zo'n beuker uitgebracht) wat langzaam overgaat naar vanille, hazelnoot en sinaasappel.
Afdronk: Lang, zwoel en kruidig tot achterin je keel.

Mocht je ooit een Auchroisk op sherry of bourbon zien: Laat hem niet liggen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQS0q69gWsVn1xrXuYCoSddddAU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIw1e994exHy2N0bhX3W4URj.jpg?f=fotoalbum_medium

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
Iets anders, alcoholpercentage en scherpte hangen toch niet 1:1 samen? Ik vind een abunadh behoorlijk zacht. Terwijl sommige 45%ers scherper voelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

@418O2 In mijn ervaring is er wel verband tussen die twee, maar zeker geen 1:1 samenhang. Het lijkt erop dat stevig gesherryde whisky meer alcohol kan hebben voordat het scherp wordt. Lijkt ook wel zo te zijn bij geturfde whisky. Zelf vind ik whisky op bourbon vaten sneller wat scherp. Glenlivet nadurra vind ik ook vrij scherp. Heb er eigenlijk nooit zo op gelet, maar nu je het zegt...
Tijd voor nader onderzoek!

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:38
inhico schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:09:
@418O2 In mijn ervaring is er wel verband tussen die twee, maar zeker geen 1:1 samenhang. Het lijkt erop dat stevig gesherryde whisky meer alcohol kan hebben voordat het scherp wordt. Lijkt ook wel zo te zijn bij geturfde whisky. Zelf vind ik whisky op bourbon vaten sneller wat scherp. Glenlivet nadurra vind ik ook vrij scherp. Heb er eigenlijk nooit zo op gelet, maar nu je het zegt...
Tijd voor nader onderzoek!
https://thewhiskeywash.com/lifestyle/makes-whiskey-smooth/
Lightness can also be achieved by distilling to a high proof. The higher the proof the whiskey reaches during its final distillation, the more mildly flavored it will be. It makes sense—more ethanol in the solution means less room for congeners, those flavor-containing compounds that mean the difference between whiskey and vodka. This is why bourbon is required to be distilled to no more than 160 proof, and many distillers distill to an even lower proof. It’s also why many Scottish grain whiskies, which can be distilled to up to 194.8 proof, just 0.2 proof shy of legal vodka, are famously light in flavor.

Yet anybody who’s ever tasted acrid bottom-shelf vodka knows that high distillation proof alone is not necessarily enough to reach smoothness. Maturation and filtration also play an important role. Filtering spirit through charcoal or another type of filter can give it a gentler feel on the tongue by removing impurities, large molecules, and heavier oils. In the world of whiskey, maturation in an oak cask (which itself can act as a kind of charcoal filter) also helps enhance characteristics that might be referred to as smooth. In general, the longer the whiskey spends in the cask, the smoother it will be, but there’s an important caveat to that. Oak is highly tannic, which means too much time in the barrel (especially a new barrel) can leave a whiskey tasting cottony and astringent—almost certainly the opposite of smooth, no matter how you define it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:50:
Over Cask Strengths gesproken: Vanavond een 14 jaar oude Auchroisk van James Eadie.

Cask Strength, 57,6% ABV dus behoorlijk scherp. Auchroisk komt niet vaak voor als single malt en onafhankelijke bottelaars moeten echt een connectie bij Diageo hebben willen ze een vat bemachtigen.

Dat is op zich wel jammer, want 90% van de spirit verdwijnt in de blends zoals J&B, waar het de smaakmaker is, gezien het een hele kruidige basis is :) .

Neus: Zoet, weinig fruit, vanille/hazelnoot, niet scherp (sommige 55+% drams branden je neus eruit :+ )
1e slok: Toch die scherpte! Daarna de kruidigheid van Auchroisk (James Eadie heeft vorig jaar ook zo'n beuker uitgebracht) wat langzaam overgaat naar vanille, hazelnoot en sinaasappel.
Afdronk: Lang, zwoel en kruidig tot achterin je keel.

Mocht je ooit een Auchroisk op sherry of bourbon zien: Laat hem niet liggen!

[Afbeelding]
Thnx voor de tip ga eens in gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-09 11:43

Joe

Toff schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:52:
@Joesv Drankdozijn (de bovenste bij Google) lijkt hem nog te hebben, maar bij veel leveranciers staat blijkbaar geen voorraad meer.
Bedankt, kreeg een random melding, maar klinkt interessant, ga hem proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@Joe Mijn fout. Ik had jou aangeklikt ipv Joesv. Proost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
418O2 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:51:
Iets anders, alcoholpercentage en scherpte hangen toch niet 1:1 samen? Ik vind een abunadh behoorlijk zacht. Terwijl sommige 45%ers scherper voelen...
Niet altijd, misschien verkeerd verwoord, mea culpa. :)

De meeste spirits die op hogere leeftijd (>10 yr) nog boven de 55% zitten, zijn spirits met karakter/scherpte/kruidigheid. Denk bijvoorbeeld aan Craigellachie/Auchroisk/Strathmill/Benrinnes. Stuk voor stuk whisky's die ik voorbij heb zien komen op Bourbon danwel Sherry met een hele uitgesproken smaak en vrij scherp in de neus al nog even zonder de invloeden van de vaten.

De uitzondering op de regel is de Glen Spey, die is zelfs op 60% een snoepje is :>

[ Voor 4% gewijzigd door KillaZ op 15-12-2021 08:59 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
@KillaZ Was niet specifiek naar jou hoor, maar lees het vaker :)

Overigens over dat toevoegen van water; dat moet je gewoon lekker zelf weten. Ik oordeel daar zeker niet over, sterker, ik ga het zelf ook maar eens wat vaker proberen.

[ Voor 56% gewijzigd door 418O2 op 15-12-2021 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GregoryVG
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-03-2023
Bij een rondleiding bij Ardbeg zeiden ze zelfs dat Ardbeg medewerkers hun Ardbeg 10 soms tot 2/3 verdunnen wanneer ze samen ene gaan drinken. Om dan op andere gelegenheden -in de zetel aan de haard- eerder puur te gaan drinken. Doe dus inderdaad gewoon je zin. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Dat zeggen ze alleen maar om een groter publiek aan te spreken! Dont believe BigWhisky!

:P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:06
Iemand nog tips voor een nieuwe fles in de prijsklasse tot circa 50-80 euro?
Ben zelf erg van van smoky/peaty, maar misschien is het leuk om dat eens te combineren met iets zoets. Dit zijn mijn favorieten tot nu toe.

- Ardbeg 10 years
- Laproaig 10 years
- Talisker 10 years

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
@Headshot_NL A'Bunadh moet je sowieso een keer hebben gehad imo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:10

Case_C

[Team Carrack]

Headshot_NL schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:33:
Ben zelf erg van van smoky/peaty, maar misschien is het leuk om dat eens te combineren met iets zoets. Dit zijn mijn favorieten tot nu toe.

- Ardbeg 10 years
- Laproaig 10 years
- Talisker 10 years
Zou zeggen, probeer de Ledaig 10. Gaat volgens mij wel goed aansluiten op hetgeen wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ

- Ardbeg 10 years
- Laproaig 10 years
- Talisker 10 years
Ledaig is een goede suggestie, Caol Ila past ook in je prijsklasse. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:06

gwystyl

Beugeltje dan maar?

- Ardbeg 10 years
- Laproaig 10 years
- Talisker 10 years
Bruichladdich Scottish Barley Classic Laddy
Bowmore 15 jaar. Helaas hebben ze de port- en sherryfinishes niet meer in betaalbare vorm (Dusk en Dawn). Die waren echt fantastisch als je een combi tussen rokerig en zoet wil. Kan zijn dat deze "Darkest" daarvoor in de plaats is gekomen?
Of een sherry alternatief van Laphroaigh: PX Cask of Port-finish alternatief van Talisker: Port Ruighe

[ Voor 5% gewijzigd door gwystyl op 15-12-2021 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
  • Laatst online: 15-09 12:15

- Ardbeg 10 years
- Laproaig 10 years
- Talisker 10 years
Ik zou de Uigeadail van Arbeg kiezen. Een sherried Ardbeg op vatsterkte, dus daar heb je je zoetje maar ook echt wat krachtigs. Mijns inziens de overtreffende trap van de Ardbeg 10 en heel leuk en leerzaam ze te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 11:02
Bambi105 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:54:
[...]

Ik zou de Uigeadail van Arbeg kiezen. Een sherried Ardbeg op vatsterkte, dus daar heb je je zoetje maar ook echt wat krachtigs. Mijns inziens de overtreffende trap van de Ardbeg 10 en heel leuk en leerzaam ze te vergelijken.
+1 voor de Uigeadail. Heb zojuist weer een fles besteld.
Samen met een fles Bruichladdich The Classic Lady, dat is wat mij betreft een fles die iedereen in zijn kast moet hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Had nog een 20% kortingskaart voor Gall, heb me daar net de Glenmorangie Signet voor besteld...

120 euro lijkt me mooie prijs ervoor... Kan die achter aansluiten bij me duurdere drinklijst en daar nog tijd blijven en komen staan haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Wat ook echt nog steeds een goeie is, (als je em nog kunt krijgen heet dat ;) ) is de Highland Park Dark Origins. Is niet al te stevig rokering zoals een lagavulin, maar hij is wel echt vol van smaak. Volgens mij is die niet echt goed verkrijgbaar, of inmiddels vervangen door een ander, maar weet dan niet welke...

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Eens met @Bambi105 en @Noxa Ardbeg Uigeadail vind ik een betaalbare topper. Waar ik ook nogal van gecharmeerd ben is de Talisker Dark Storm. Ook zeer betaalbaar en bovengemiddeld (IMHO).
Moet wel zeggen dat ik niet helemaal bij ben wat betreft wat er nu allemaal op de markt is. Ik wilde zojuist een Ardbeg Airigh Nam Beist voorstellen, maar zie opeens dat die niet meer geproduceerd wordt en belachelijk duur is geworden. Gelukkig heb ik nog wel een fles...
En iets heel anders is de Craigallachie 13. M.i. een heel aardige en betaalbare Speyside.

[ Voor 14% gewijzigd door inhico op 15-12-2021 17:56 . Reden: aanvulling ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Craigallachie is inderdaad ook goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
De dram van vanavond; een in mijn ogen allemansvriend: De Murray McDavid Righ Seumas II. Eentje uit de crafted blend series, waar de blenders van Murray McDavid nogal gekke dingen doen. Neem bijvoorbeeld de Cult of Islay, waar ze een 32 jaar oude Laphroaig, een 32 jaar oude Bowmore en een 32 jaar oude North British blenden. Maar goed, dat is een hele andere prijsklasse, toch doen ze met de Righ Seumas ook iets leuks.

Ze nemen een 12 jaar oude Bruichladdich, vullen deze vervolgens aan met Tobermory, Arran, Auchentoshan en Rhosdu om 70% van de whisky te vormen. Tot slot pakken ze (minimaal) 12 jaar oude North British en Invergordon om de overige 30% van de whisky te vormen.

Het resultaat?

Neus: Kruidig, heel erg herkenbaar als je Bruichladdich fan bent. Vanille (het vat heeft zijn werk gedaan), beetje zoethout?
1e slok: Romig! De graanwhisky heeft zijn werk gedaan, zonder dat het dat chemische heeft van sommige jonge graanwhisky's. Verder dat wat je in de neus ook ruikt: vanille en kruiden. Heel fijn!
Afdronk: Blijft heel lang romig, alsof je je vanillevla aan het eten bent. Niet scherp in je keel gedroogd fruit in de verte.

In mijn ogen een hele fijne whisky die je iedereen kunt voorschotelen. Voor nog geen 60 euro in de winkel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1M0ffaXC-Lqn65eZGdqi-HzH_I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KX0H6HFHYdhEHF156zrYwtnv.jpg?f=fotoalbum_medium

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joesv
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
@Joesv Drankdozijn (de bovenste bij Google) lijkt hem nog te hebben, maar bij veel leveranciers staat blijkbaar geen voorraad meer.
Heb uiteindelijk een fles voor de normale prijs (en dan 10% korting) bij de Gall en Gall weten te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Laatst online: 16-09 17:41

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

- Ardbeg 10 years
- Laproaig 10 years
- Talisker 10 years
Goede favorieten zeg. Voor een lekkere Islay kan ik je nog een big peat aanraden. Maar een lekkere Dalmore is ook goed te waarderen. Dan heb je het zoete van sherry aanrader

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

- Ardbeg 10 years
- Laproaig 10 years
- Talisker 10 years
onderstaande flessen allemaal makkelijk binnen je budget en allemaal hele puike flessen die misschien wat avontuurlijk zijn (tov je huidige selectie) maar naar mijn gok wel in je smaakprofiel gaan passen (een * ervoor als 't wat meer buiten je profiel valt):

Kilkerran 12 (campbeltown)
springbank 10 (campbeltown, momenteel moeilijker te verkrijgen ivm lagere productie door corona)
Lagavulin 8 (Islay) of een Lagavulin 16 (die is wat braver maar wel 'een van' de gouden standaarden)
*Aberlour a'bunnadh, batch maakt niet heel veel uit (speyside, sherried cask strength)
*glenallachie 12(speyside)
bunnahabhain 12 (islay, maar heel weinig turf)
ledaig 10 (isle of mull, maar lijkt eerder een lichte islay)

op basis van je eerdere ardbeg ervaring: ardbeg corryvreckan of ardbeg uigeadail (corry is wat meer punch, uigea is wat eleganter)

[ Voor 10% gewijzigd door dyrc op 17-12-2021 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:55

mace

Sapere Aude

KillaZ schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:24:
De dram van vanavond; een in mijn ogen allemansvriend: De Murray McDavid Righ Seumas II. Eentje uit de crafted blend series, waar de blenders van Murray McDavid nogal gekke dingen doen. Neem bijvoorbeeld de Cult of Islay, waar ze een 32 jaar oude Laphroaig, een 32 jaar oude Bowmore en een 32 jaar oude North British blenden. Maar goed, dat is een hele andere prijsklasse, toch doen ze met de Righ Seumas ook iets leuks.

Ze nemen een 12 jaar oude Bruichladdich, vullen deze vervolgens aan met Tobermory, Arran, Auchentoshan en Rhosdu om 70% van de whisky te vormen. Tot slot pakken ze (minimaal) 12 jaar oude North British en Invergordon om de overige 30% van de whisky te vormen.

Het resultaat?

Neus: Kruidig, heel erg herkenbaar als je Bruichladdich fan bent. Vanille (het vat heeft zijn werk gedaan), beetje zoethout?
1e slok: Romig! De graanwhisky heeft zijn werk gedaan, zonder dat het dat chemische heeft van sommige jonge graanwhisky's. Verder dat wat je in de neus ook ruikt: vanille en kruiden. Heel fijn!
Afdronk: Blijft heel lang romig, alsof je je vanillevla aan het eten bent. Niet scherp in je keel gedroogd fruit in de verte.

In mijn ogen een hele fijne whisky die je iedereen kunt voorschotelen. Voor nog geen 60 euro in de winkel :)

[Afbeelding]
Dat is interessant, waar heb je die gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Wow, 74,95. Ik heb er een jaar geleden (17 nov 2020) 52,50 voor betaald....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdTRBGG17dHEB0KruGb8qu1anak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ni8TZbwIinWLP1CKlP4DBica.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag heerlijk opgehaald gehad... Wat een feest om naar te kijken....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 418O2
Jthem schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 01:23:
[Afbeelding]

Vandaag heerlijk opgehaald gehad... Wat een feest om naar te kijken....
Meh, weet niet wat ik er van vind...

Zo'n QR code zo prominent voorop...

:*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Is de tijd van het jaar, qr code anders komt de whisky niet erin !!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ardnamurchan heeft op elke fles een QR-code staan die naar hun website linkt, waar je alle informatie over jouw specifieke fles kunt vinden.

Beetje jammer dat het allemaal met een sausje van blockchain-onzin is overgoten, maar de absolute transparantie is bewonderenswaardig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 06:49

- Ardbeg 10 years
- Laproaig 10 years
- Talisker 10 years
Scarabus

Laphroaig PX, erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
mace schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:26:
Ardnamurchan heeft op elke fles een QR-code staan die naar hun website linkt, waar je alle informatie over jouw specifieke fles kunt vinden.

Beetje jammer dat het allemaal met een sausje van blockchain-onzin is overgoten, maar de absolute transparantie is bewonderenswaardig!
Ach vind de fles en verpakking van de Glenmorangie echt wel mooi...staat leuk te shinen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6JkL_rsIOZvwFYpJcEblooOqJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7xjmewvxtx10278eiVANtha.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ik gooi dozen, kokers en kistjes altijd meteen weg (net als lege flessen), omdat ze nodeloze ruimte innemen en vaak net te hoog zijn voor in een kast of lade. Maar goed, dat zal de waarde van de investering wel ernstig schade toebrengen (net als het leegmaken). :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ik heb deels met dozen en deels zonder...

Als ik ruimtetekort heb (zeg maar iedere maand🙈) verzin ik wel een koker die weg mag...

Flessen die ik zeker weten drink mag koker van weg maar heb er ook die ik echt super mooi vind en zonde vind om weg te doen. Maar bij mij denk ik 50/50 ongeveer

[ Voor 6% gewijzigd door Jthem op 18-12-2021 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:31

sebasd

loopt op espresso

Gisteren een flesje Highland Park 12 meegenomen en 's avonds meteen even geproefd. Ik ben niet zo van de turf en rook maar als het zo subtiel is als deze kan ik er wel aan wennen! Prima whisky voor een schappelijke prijs.

Daarnaast ook online een flesje Ardnamurchan AD/01.21:01 op de kop weten te tikken, daar ben ik ook wel erg benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
mace schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 22:40:
[...]

Dat is interessant, waar heb je die gekocht?
Is online bij Vitra te vinden eventueel. Van den boog in den haag heeft hem niet (meer) begreep ik ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

KillaZ schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:15:
[...]

Is online bij Vitra te vinden eventueel. Van den boog in den haag heeft hem niet (meer) begreep ik ;)
Ach daar ben ik eigenlijk nog nooit geweest. Ik ga meestal naar Van Zuylen. Eens een keer een kijkje nemen. Het is immers een essentiële winkel. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:18

Secsytime

Automagisch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BV0dUaRQmPWGzYcsCJBdgyQ-lrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvQVOfsDH3bOF7JhZ2NI7Brz.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook weer wat moois binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toff schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:19:
Ik gooi dozen, kokers en kistjes altijd meteen weg (net als lege flessen), omdat ze nodeloze ruimte innemen en vaak net te hoog zijn voor in een kast of lade. Maar goed, dat zal de waarde van de investering wel ernstig schade toebrengen (net als het leegmaken). :+
Enige die in de koker blijft is de Octomore. Belemmert het drinken ook enigszins,, bij dergelijke prijzen niet onverstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Aangezien ik nog maar plek had voor twee flessen heb ik vandaag (voor mijn gevoel) bij D12 mooie koop gedaan voor drie flessen (klopt fles teveel dus puzzelen) ... Roelofs the red nosed reindeer combivoordeel 🦌 IPV 200 nu 150...was eerst voornemens glendronach 15 en Glenfiddich project xx te nemen

- Glenallachie 10 sftc batch5
- Glenallachie 13 rioja wine cask
- Glenallachie 11 port wood

[ Voor 20% gewijzigd door Jthem op 19-12-2021 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:22
Over mooie dozen gesproken O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
SunnieNL schreef op zondag 19 december 2021 @ 23:01:
[...]

Over mooie dozen gesproken O+
Voor die Glenmorangie van @Secsytime zou ik dan misschien wel een uitzondering willen maken, als ik die cadeau zou krijgen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Jthem schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:49:
Aangezien ik nog maar plek had voor twee flessen heb ik vandaag (voor mijn gevoel) bij D12 mooie koop gedaan voor drie flessen (klopt fles teveel dus puzzelen) ... Roelofs the red nosed reindeer combivoordeel 🦌 IPV 200 nu 150...was eerst voornemens glendronach 15 en Glenfiddich project xx te nemen

- Glenallachie 10 sftc batch5
- Glenallachie 13 rioja wine cask
- Glenallachie 11 port wood
Vandaag aangekomen....iemand ervaring met 1 van deze?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGYBV7Abab6fyIEse6ju4mWTgFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sInPcJ9yEoL7Z0ZUIbGsN7K1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:52:
[...]

[Afbeelding]
Oeh, ik ben wel benieuwd wat je van die 10yr vind. Deel je smaakervaringen maar snel! :P
EDIT: je bent lekker bezig met kopen! 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 20-12-2021 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:34
Jthem schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:52:
[...]

[Afbeelding]
Yes, ik heb de cask strength en de Rioja ook staan. De CS erg lekker, maar ik vind zelf de Rioja wat tegenvallen. Zeker als je hem tegenover de 15yo zet die hier ook nog staat.

To dare is to do

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Deathchant schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:35:
[...]

Oeh, ik ben wel benieuwd wat je van die 10yr vind. Deel je smaakervaringen maar snel! :P
EDIT: je bent lekker bezig met kopen! 8)
Ja je gaat toch helaas nog moeten wachten want hij gaat pas over paar maanden open haha staan nog flink die me al langer aanstaren. Maar van de 10yr heb ik stiekem wel hoge verwachtingen...maar heb hem zelfs al wat naar voor gehaald IPV achteraan de rij bij de "duurdere". Heb gisteren me Glengoyne 21 die ik vorig jaar gekocht had eindelijk eens klaar gezet. Sta al jaar te springen om die te proeven... O-) daar heb ik pas 2e fles ongeproefd van gehaald wegens hoge verwachtingen en goede prijs kwaliteit die ik kon scoren.

Indd was flink bezig met kopen maar nu zit me kast toch goed vol oOo en wil er nog zoveel hebben...

Nu is het 1 eruit nieuwe erin....valt tegen haha

[ Voor 9% gewijzigd door Jthem op 20-12-2021 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Slaapje schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:07:
[...]

Yes, ik heb de cask strength en de Rioja ook staan. De CS erg lekker, maar ik vind zelf de Rioja wat tegenvallen. Zeker als je hem tegenover de 15yo zet die hier ook nog staat.
Ja de 15 is heerlijk inderdaad... Ook al gehad en kon het wel waarderen. Cask strength maak ik me ook geen zorgen om lijkt me te gek, de Rioja en Port heb ik bij de drinklijst van de goedkopere/sneller drinkbare gezet kan het minder tegen vallen hoop ik. Maat van me is erg benieuwd naar de ervaring van de 13 Rioja dus die gaat ook in paar maanden open.
Vond de prijs voor de 3 de doorslag bij me want zat meer met Arran 18, Glenfiddich XX en Glenallachie 15 in gedachte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
De dram van vanavond; Een speciale Bunnahabhain!

Claxton’s Bunnahabhain 16yr for The Old Pipe. Bunna’s zijn altijd mooi: Islay whisky die niet peated is, bij mij altijd een whisky die voor interesse zorgt als we weer een sample binnen krijgen.

Deze editie is al wat ouder, uit 2017, en destijds speciaal voor de slijter The Old Pipe gebotteld. Hij is nog heel beperkt beschikbaar trouwens ;).

Neus: oeeeh, leer, cacao, gedroogd fruit, ook een beetje oranje fruit!
1e slok: Kruidig, anijs? Verder komt daar het Oloroso vat om de hoek kijken; hazelnoot, sinaasappel, honing. Erg aangenaam.
Afdronk: Lang, pepertje, hazelnoot. Droge bek wel, al gat dat snel met een dikke sherry finish.

Prima editie hoor! Voor 85 euro te vinden oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cp-so0-tvoNuez2nhXjV-WN-tcU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GoYFfa3IaZsvO5wcNuEqaEDZ.jpg?f=fotoalbum_medium

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:47:
De dram van vanavond; Een speciale Bunnahabhain!

Claxton’s Bunnahabhain 16yr for The Old Pipe. Bunna’s zijn altijd mooi: Islay whisky die niet peated is, bij mij altijd een whisky die voor interesse zorgt als we weer een sample binnen krijgen.

Deze editie is al wat ouder, uit 2017, en destijds speciaal voor de slijter The Old Pipe gebotteld. Hij is nog heel beperkt beschikbaar trouwens ;).

Neus: oeeeh, leer, cacao, gedroogd fruit, ook een beetje oranje fruit!
1e slok: Kruidig, anijs? Verder komt daar het Oloroso vat om de hoek kijken; hazelnoot, sinaasappel, honing. Erg aangenaam.
Afdronk: Lang, pepertje, hazelnoot. Droge bek wel, al gat dat snel met een dikke sherry finish.

Prima editie hoor! Voor 85 euro te vinden oOo

[Afbeelding]
Ooowww yeah verdomd wat een mooi flesje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:02:
[...]

Ooowww yeah verdomd wat een mooi flesje
Old pipe heeft er niet veel meer ;) zijn ooit voor 110€ verkocht (wat zelfs nu goed te doen is voor een 16 jaar oude bunna).

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Zag het met de prijs niks mis mee....maar als je kijkt wat ik afgelopen weken ingeslagen heb....even paar weekjes rust "helaas" maar dit is mooie fles scoort ook goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:19:
Zag het met de prijs niks mis mee....maar als je kijkt wat ik afgelopen weken ingeslagen heb....even laat weekjes rust "helaas" maar dit is mooie fles scoort ook goed
Dat snap ik hoor, ik heb juist even rustig aan gedaan omdat ik dinsdag a.s. een rondje NL doe qua slijters (waaronder the old pipe)

Ik denk wel dat als je toe wil slaan je dat echt nu moet doen. De prijzen tegenwoordig zijn bizar voor onafhankelijke bottelaars. Kwam laatst een 12 yr. Caol Ila voorbij voor +100 euro, dat gaat alleen nog maar erger worden.

De enige die een dans een beetje ontspringt is van Wees met de Ultimate, maar dat zullen vaten zijn die al een tijdje geleden gekocht zijn.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Vorige week bij de Gall een Johnnie Walker Swing opgepikt. Niet heel spannend voor de smaakpapillen maar wel een geinige fles. SWING

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mum-IxFLt8J_Hfyq_jObfsCcX7k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/RTt87X3Orb9vWBraZ9YUWDj0.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
I'll never drink again...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Op doktersadvies of gewoon misselijk van de swingende fles?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elbandito
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-06 10:34
Gisteravond deze opengemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QuJPKFeBhk91tpxD0MCCC5D19r8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jfaylix9wQWYcJz9877Rqiwl.jpg?f=fotoalbum_large

Heeeeerlijk. Ik ben verder niet zo goed in het beschrijven van smaken ;)
Kennen mensen deze en hebben nog tips voor een vergelijkbare whisky?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OdqbBMtfvYT-KxL8SKgGO6JsHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ixbmDPFCgNMdUz36bkJKNrvU.jpg?f=fotoalbum_large

Deze komt er aardig in de buurt denk ik...
En als je echt van Laphroaig houd dan is de Lore ook echt een aanrader. :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

elbandito schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:49:
Gisteravond deze opengemaakt:

[Afbeelding]

Heeeeerlijk. Ik ben verder niet zo goed in het beschrijven van smaken ;)
Kennen mensen deze en hebben nog tips voor een vergelijkbare whisky?
Tijd geleden een fles uit de travel retail gehad, dat is een prettige Laphroaig idd.

Suggesties:
- Ardbeg Uigeadail
- Laphroaig Lore
- Lagavulin 16
- Lagavulin Distiller's Edition (nog meer sherry dan de 16 en ook specifiek PX)
- Kilchoman Loch Gorm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbandito
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-06 10:34
Ik heb deze nog maar besteld, is nog in de aanbieding tot einde jaar:
Bowmore 18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

elbandito schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:41:
Ik heb deze nog maar besteld, is nog in de aanbieding tot einde jaar:
Bowmore 18
Da's nou jammer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Ik voel zo aan dat december nog een hele dure maand gaat worden... :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Case_C schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:09:
Ik voel zo aan dat december nog een hele dure maand gaat worden... :p
Ja vandaag paar flesjes wijn gehaald voor kerst. Toen zag ik de Aberlour batch bij Gall in reclame staan maar werd op de vingertjes getikt door het vrouwke haha dus huilen zoals een klein kind :N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Gisteren een vervroegd kerstcadeau gehad en wat voor 1...

Echt hebbedingetje, whisky vanuit mijn geboortejaar....deze gaat mooi als pronkstuk in de vitrinekast. Toevallig weet ik uit betrouwbare bron dat ik ook nog de Glenallachie 15 krijg vandaag.. Dus ik hoef, na al mijn aankopen, nu even geen aankopen meer te doen haha.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJTN_m0H5LMiz0X7QGiL7dhmNPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJg92BTUoR9jRtqM9GbCOWuj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAZgYt29GTjpVnc6cOO538CRMKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MU4FN27j4YFCVtItaXJRbY35.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
@Jthem prachtig! Een 34 jaar oude Invergordon op sherry kan niet mis gaan, mocht je hem ooit open trekken ;-)

Zelf heb ik gisteren de Littlemill binnen gehad, maar die gaat echt nooit open. Tenminste, niet bij mij :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Q6woEul8af_BOi2u9bZkMF5vPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5UhqFobM1B6IhHeQhkPTRKXn.jpg?f=fotoalbum_large

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Ow Killaz wat een beauty!!!

En indd of deze Invergordon open gaat...ik denk het niet. Dit is zoiets wat eigenlijk iedere verzamelaar wel wil hebben een whisky uit je geboortejaar....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TimmermanTim
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-09 06:50
Jthem schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:13:

En indd of deze Invergordon open gaat...ik denk het niet. Dit is zoiets wat eigenlijk iedere verzamelaar wel wil hebben een whisky uit je geboortejaar....
Lees al een tijdje mee op t forum, drink een jaar of 10 whisky maar die jaren altijd meer gekocht dan gedronken, dus de kast is flink gevuld ;)

Maar hier wilde ik wel op reageren, heb bij de geboorte van mijn kids een single malt gekocht die in mijn geboortejaar (1987) in t vat is gegaan en in hun geboortejaar (2019 en 2021) is gebotteld. Een Mortlach (33 jaar) en Benriach (31 jaar) Dat doe ik ze cadeau als ze 21 worden. Kost wat, maar is later wel echt een prachtcadeau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Toffe aankopen komen hier voorbij!

Zelf net een fles Ardnamurchan AD/01.21:01 ontvangen. Niet in dezelfde klasse als wat hiervoor is gepost maar toch iets anders dan de standaard flessen van de Gall.

Vanavond maar eens proeven, schijnt voor een zo jonge whisky heel behoorlijk te zijn.

Ook ik wil nog eens op zoek naar een fles uit mijn geboortejaar, leuk voor in de collectie.

[ Voor 14% gewijzigd door sebasd op 24-12-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TimmermanTim schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:58:
[...]

Maar hier wilde ik wel op reageren, heb bij de geboorte van mijn kids een single malt gekocht die in mijn geboortejaar (1987) in t vat is gegaan en in hun geboortejaar (2019 en 2021) is gebotteld. Een Mortlach (33 jaar) en Benriach (31 jaar) Dat doe ik ze cadeau als ze 21 worden. Kost wat, maar is later wel echt een prachtcadeau.
En dat mengen ze op die leeftijd door de cola :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

downtime schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:36:
[...]

In dat geval is het geoorloofd ze te onteigenen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

[...]

Weet je meteen dat je hebt gefaald in de opvoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
[...]

Lees al een tijdje mee op t forum, drink een jaar of 10 whisky maar die jaren altijd meer gekocht dan gedronken, dus de kast is flink gevuld ;)

Waauw dat is inderdaad het reageren waard en wat een pracht om te hebben !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmermanTim
[...]

Haha _O- , ja dan weer ik inderdaad dat ik ergens in die 21 jaar wat fout heb gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja indd....bij mij stond lang op de lijst om ook zoiets te hebben. Nu hebben vriendin en schoonouders samen ervoor gezorgd dus echt hoogtepunt O-) *O*

[ Voor 4% gewijzigd door Jthem op 24-12-2021 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Mijn vitrinekast is nu zo vol dat geen fles meer erbij kan helaas...had ook dit jaar dat ik veeeeel meer kocht dan dronk maar nu moet dat ophouden helaas.

Vanavond gaat de Glengoyne 21 open als goed is bij me, ben erg benieuwd. Heb hoge verwachtingen alleen gaat dat dan meestal fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:00
Jthem schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:09:
Vanavond gaat de Glengoyne 21 open als goed is bij me, ben erg benieuwd. Heb hoge verwachtingen alleen gaat dat dan meestal fout.
Ben benieuwd wat je er van vindt. Ik heb zelf nog 2 flessen dicht staan van de 21 (en een 25yo).

Inmiddels bijna de Glen garioch 15 leeg. Deze vakantie eens een nieuwe fles uitzoeken om te openen :9

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Bean77 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:35:
[...]

Ben benieuwd wat je er van vindt. Ik heb zelf nog 2 flessen dicht staan van de 21 (en een 25yo).

Inmiddels bijna de Glen garioch 15 leeg. Deze vakantie eens een nieuwe fles uitzoeken om te openen :9
Glen Garioch 15 sherry pas leeg sinds vorige week haha toevallig ..maat van me een sample gegeven en was voor hem de eerste echte betere sherry cask. Ik kon hem ook echt waarderen.

Glengoyne 21 vandaag of morgen open maar heb inderdaad er nog flesje van staan. Voor 102 kon ik het niet laten staan... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Ik krijg mezelf er toch echt (nog) niet toe gezet om meer dan 100 euro uit te geven voor een fles die ik gewoon ga opdrinken, hoor.. Pfoe!

Gelukkig is er nog veel te ontdekken onder die grens, en anders zijn er altijd nog samples. Of whiskybars waar je exclusievere whisky per glas kan krijgen..

Ben wel benieuwd waar jullie favoriete whiskybar staat? Ik heb er zelf nog niet veel gezien maar the Hideout in Bath (sowieso een mooie plek) was toch wel erg leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
sebasd schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:51:
Ik krijg mezelf er toch echt (nog) niet toe gezet om meer dan 100 euro uit te geven voor een fles die ik gewoon ga opdrinken, hoor.. Pfoe!

Gelukkig is er nog veel te ontdekken onder die grens, en anders zijn er altijd nog samples. Of whiskybars waar je exclusievere whisky per glas kan krijgen..

Ben wel benieuwd waar jullie favoriete whiskybar staat? Ik heb er zelf nog niet veel gezien maar the Hideout in Bath (sowieso een mooie plek) was toch wel erg leuk.
Is soms wel de moeite waard... Maar ik heb 2 lijstjes 1 is de whisky tussen 35-70 om sneller op te maken en lijst 2 duurdere tussen 80 en > maar de 100+ doe ik om de paar flessen en dan erg zuinig ermee zijn......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frank..
Jthem schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:13:

Ik had 2 flessen talisker 25 cask strength gedestilleerd in 1979, mijn geboortejaar. Beide tot de laatste druppel van genoten. 😋😁

Alles gaat bij mij uiteindelijk open...whisky is om op te drinken toch lol.. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank..
mace schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:21:
[...]

In dat geval is het geoorloofd ze te onteigenen. :P
Hahaha op z'n minst ja... 🤣🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
frank.. schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:11:
[...]

Ik had 2 flessen talisker 25 cask strength gedestilleerd in 1979, mijn geboortejaar. Beide tot de laatste druppel van genoten. 😋😁

Alles gaat bij mij uiteindelijk open...whisky is om op te drinken toch lol.. O-)
Klopt whisky is om te drinken....van de 35 flessen heb ik ook 32 om te drinken van goedkoop naar duur en duur naar goedkoop maar er zijn 3 flessen bij me die gewoon dicht blijven....:)

Zo ik heb net genoten van een flesje Rioja wijn en nu komt het moment voor de glengoyne 21 die staat al mooi te luchten in het glas...

Moet wel ook zeggen die bunnahabain 16 die iemand afgelopen week liet zien staat ook echt in me twijfellijst of ik wil kopen of niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb toen ik afstudeerde een whisky uit mijn geboortejaar gekregen. Aberlour uit 1990, één van de 129 flessen uit cask 16972. Hij staat hier nog in de kast als aandenken, maar dan wel leeg, en hij was heerlijk.

Kan me ook niet voorstellen dat ik een fles dicht zou laten. Maar zelf zou ik ook niet gauw €100+ uitgeven voor een fles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Bean77 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:35:
[...]

Moet zeggen....je proeft de volwassenheid, het is niet overdreven sherry aanwezigheid(na 21 naar) maar eerder zacht. Die zachtheid verandert na paar seconden in de mond in een beetje kruidigheid maar sherry en kruiden zijn goed gebalanceerd... Het is niet zo sterk aanwezig als een sftc sherry en ook niet vlezig maar eigenlijk een solide whisky. . .

Afdronk middellang tot zacht kruidig lang.

[ Voor 4% gewijzigd door Jthem op 24-12-2021 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
[...]

Pfoe, beiden kom je tegenwoordig bijna niet tegen zo oud! G&M zeker?

De benriach gaat veel te snel de finish in omdat de spirit het niet houdt en mortlachs zijn erg zeldzaam onafhankelijk. Als in: ze zijn niet te verkrijgen voor bottelaars zonder specifieke connecties met Diageo tegenwoordig. Ik zou ze koesteren!

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimmermanTim
KillaZ schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 00:09:
[...]

Pfoe, beiden kom je tegenwoordig bijna niet tegen zo oud! G&M zeker?

De benriach gaat veel te snel de finish in omdat de spirit het niet houdt en mortlachs zijn erg zeldzaam onafhankelijk. Als in: ze zijn niet te verkrijgen voor bottelaars zonder specifieke connecties met Diageo tegenwoordig. Ik zou ze koesteren!
Klopt, G&M inderdaad. Het was sowieso een zoektocht naar een botteling van deze specifieke leeftijden, niet heel gangbaar. Koester ze zeker, hebben een speciaal plekje in de kast :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Monkeyk2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 08:37
Gister een lekkere fles opengetrokken op kerstavond.
Wat een toppertje, het is een 23jr blackadder locharanza (oftewel Arran) heb al verschillende Arrans gehad maar wauwie wat een topper is dit... Het is een raw Cask (uit het vat in de fles)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jMAz2xQNDD15q40BbWH9pq86kw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwL9FOqj6FlpzpqpAeOb90n3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Monkeyk2010 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 08:56:
Gister een lekkere fles opengetrokken op kerstavond.
Wat een toppertje, het is een 23jr blackadder locharanza (oftewel Arran) heb al verschillende Arrans gehad maar wauwie wat een topper is dit... Het is een raw Cask (uit het vat in de fles)
[Afbeelding]
Zal geloof ik echt gesmaakt hebben hè! Baas boven baas.... Voor mij was glengoyne 21 de kerstwhisky _/-\o_

De whisky die ik nog op oog heb om te halen zijn inchgower 23 door signatory
Arran 18
Bunnahabain 16 door claxtons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
  • Laatst online: 15-09 12:15
Hier geen gouwe ouwe, zelfs geen age statement gehaald voor Kerst, maar wel een erg lekkere Lowlander. Kingsbarns' Dream to Dram. Buitengewoon hoe ze zulke jonge spirit (kan niet ouder dan 5 jaar zijn) zo vrij van alcohol/ethanol walmen kan zijn. Zachte, volle fruitige geur, eigenlijk een zomerwhisky. De smaak is boterig en licht zoet, met honing en de effecten van de STR wijn barriques, dus wat rood fruit en een beetje as en noot-achtige tonen. Middellange afdronk zonder tannine of wrangheid. Ik ben verbaasd over hoe goed jonge whisky kan smaken.

Recent had ik een 5yo zwaargeturfde Ben Nevis van Carn Mor voor Whiskysite.nl, maar die was veel ruwer, ethanol-iger en het leek alsof de turf als een vloerkleed over een waterschade plek was gelegd.

Als laatste heb ik de 12yo Three Ships uit Zuid Afrika kunnen proeven. Daar zou ik nog wel 3 flessen van willen! Zachte turf, licht medicinale tonen als een zachte Laphroaig, maar dan met eucalyptus en mediterraanse gedroogde kruiden gemengd met ex-Bourbon effecten (vanille, toffee) en een rum-achtige sensatie. Een middellange tot lange afdronk. Ik denk dat het warme weer in ZA de relatieve leeftijd van 12 jaar net als met rum flink opkrikt. Intense en veel meer winterse whisky dan de Kingsbarns.

Allemaal een vrolijk Kerstfeest whiskytweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja indd geloof ook dat die leeftijd niet te vergelijken is met onze Schotse vrienden.... Heerlijk hoor. En moest met kerst wel ervan genieten want helaas oud en nieuw nachtdienst...

Ook voor jullie fijne kerst!

[ Voor 35% gewijzigd door Jthem op 25-12-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Bambi105 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:22:
Als laatste heb ik de 12yo Three Ships uit Zuid Afrika kunnen proeven. Daar zou ik nog wel 3 flessen van willen! Zachte turf, licht medicinale tonen als een zachte Laphroaig, maar dan met eucalyptus en mediterraanse gedroogde kruiden gemengd met ex-Bourbon effecten (vanille, toffee) en een rum-achtige sensatie. Een middellange tot lange afdronk. Ik denk dat het warme weer in ZA de relatieve leeftijd van 12 jaar net als met rum flink opkrikt. Intense en veel meer winterse whisky dan de Kingsbarns.

Allemaal een vrolijk Kerstfeest whiskytweakers!
Ooh, je hebt me op een idee gebracht voor iets dat mijn collega’s daar (werk voor een bedrijf waar 95% van de mensen in SA woont) voor me mee kunnen nemen als ze deze kant op komen… Klinkt goed!
Pagina: 1 ... 34 ... 78 Laatste