Dat zijn nog niet echt bedragen waar we van schrikken in dit topic toch? 4 euro in bijna 4 jaar is ook weer niet echt schrikken. Helemaal met de brexit in ogenschouwCase_C schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:05:
[...]
5 jaar geleden was hij (de 18) bij Ralphy nog 90 punten. En we hebben nog geen verhalen gehoord over verminderde kwaliteit bij Arran, en verwacht dat ook niet te gaan horen.
Wel leuk hoe op korte termijn Arran met kwaliteit gigantisch aan interesse weet te winnen. Wel jammer dat de prijs daar ook in meegaat.Eerste kennismaking was half 2018, destijds 3 flessen á €25,- stuk gekocht... in 2020 nog eens 3 flessen, die waren toen alweer €27,50
. En dit jaar weer 3... voor €29,-. Denk dat het lastig word deze in de toekomst nog onder de €30,- te vinden.
Dacht dat die €25,- destijds zonder speciale aanbieding was bij DG, nu zie ik 'm voor 33-35 langskomen. Dat is toch 30-40%418O2 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:06:
[...]
Dat zijn nog niet echt bedragen waar we van schrikken in dit topic toch? 4 euro in bijna 4 jaar is ook weer niet echt schrikken. Helemaal met de brexit in ogenschouw
Maar inderdaad schrikken is het niet, maar voor door de weeks pak ik liever een goedkopere fles dan een van richting €50,-. Probeerde vroeger dan altijd onder de €30,- te kijken, maar die grens schuift naarmate het budget groeit ook steeds verder naar boven.. dat zit nu meer rond <€40,-
En af en toe een Famous Grouse/Jameson tussendoor is ook meer dan prima natuurlijk, dan waardeer je de betere flessen ook weer.
@Case_C Famous Grouse laat ik wel echt staan, maar in de regel heb ik ook sub 40 euro flessen hoor. Soms haal ik een Aberlour Abunadh in een wilde bui. Maar ik wil dit jaar even goed en mooi afsluiten, dan mag het wat meer kosten
Om de kast aan te vullen net de volgende whisky's besteld:
Glendronach 12
Arran Sherry cask strength
Aberlour Abunadh batch 69
Glendronach heb ik tot nu toe alleen de Hielan gehad, de Arran heb ik vaker en de Aberlour Abunadh heb ik nog nooit gedronken. Ben benieuwd!
Glendronach 12
Glendronach heb ik tot nu toe alleen de Hielan gehad, de Arran heb ik vaker en de Aberlour Abunadh heb ik nog nooit gedronken. Ben benieuwd!
To dare is to do
Mooie line up voor een tasting, een paar uiteenlopende sherried whiskies. Geniet ervan!Slaapje schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:48:
Glendronach 12
Zeker, alleen kom ik er vandaag achter dat mijn smaak en reuk en zijn die corona.... Mag toch hopen dat dat niet al te lang duurt
To dare is to do
Vaak is dat met een half jaartje wel terugSlaapje schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:36:
Zeker, alleen kom ik er vandaag achter dat mijn smaak en reuk en zijn die corona.... Mag toch hopen dat dat niet al te lang duurt
Wel goed voor de aankoopdrang
To dare is to do
Ik heb de Arran vandaag ook ontvangen, niet eerder gedronken. Drink momenteel iets minder vaak een Whisky, wel blijven verzamelen uiteraardSlaapje schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:48:
Glendronach 12
Overigens van plan om deze maand mijn drankkast af te maken. Niks bijzonders, maar wel tof om een oude hutkoffer om te bouwen naar kist met verlichting voor de betere dranken
Oh nice, ben wel benieuwd hoe dat er uit komt te zien.Blaauw87 schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:02:
[...]
Overigens van plan om deze maand mijn drankkast af te maken. Niks bijzonders, maar wel tof om een oude hutkoffer om te bouwen naar kist met verlichting voor de betere dranken
Ik heb een oude kast waarbij er voor de bovenste plank ruitjes zitten, dus ik kan 's avonds altijd genieten van een goed uitzicht
To dare is to do
Balen man, had het van de zomer ook en dat heeft ook wel een maandje of 2 geduurd voor het weer op peil was.Slaapje schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:36:
GaafBlaauw87 schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:02:
[...]
Doet me eraan denken dat ik mijn bureau ook wel eens af mag maken. Daar hangen links/rechts 2 kallax kasten aan de muur. Kan ik ook nog wel een fles of 6 inzetten voor de show, achter zo'n glazen deurtje.
Glendronach 12 echt niks mis mee, ook de geschiedenis van Glendronach is mooi...
Arran sherry cask en Aberlour batch 69 staan nog in de wacht bij me ..
Edradour 2009 ook pas mogen ontvangen, tip van Zuylen aangezien ik de Edradour 12 sherry cask wilde maar helaas op was werd me deze aangeraden.
Ik heb met een maat van me de Dalmore 18 op het oog...ook erg mooie fles en winterse whisky, in kader voor volgende winter
Arran sherry cask en Aberlour batch 69 staan nog in de wacht bij me ..
Edradour 2009 ook pas mogen ontvangen, tip van Zuylen aangezien ik de Edradour 12 sherry cask wilde maar helaas op was werd me deze aangeraden.
Ik heb met een maat van me de Dalmore 18 op het oog...ook erg mooie fles en winterse whisky, in kader voor volgende winter
[ Voor 20% gewijzigd door Jthem op 07-12-2021 14:16 ]
Tot nu toe heb ik er 2 miss 3 die ik niet open doe.
Glenfiddich 21 rum cask
Glendronach 21 bottled 2019 dus in het echt paar jaar ouder..daar wil ik vanaf blijven
Glenlivet code voor 99 euro kunnen kopen was eigenlijk koopje en staat ook nog mooi te wezen...
Verder heb ik een lijstje dure en "goedkopere" die ik in volgorde afwerk. Heb dan 1 van rond de 40-70 euro open staan en 1 van 80-120 open, en bij de duurdere doe ik om de paar flessen een duurdere...maar merk dat ik de duurdere soma stiekem steeds weer paar plekken naar achteren zet haha...
Glenfiddich 21 rum cask
Glendronach 21 bottled 2019 dus in het echt paar jaar ouder..daar wil ik vanaf blijven
Glenlivet code voor 99 euro kunnen kopen was eigenlijk koopje en staat ook nog mooi te wezen...
Verder heb ik een lijstje dure en "goedkopere" die ik in volgorde afwerk. Heb dan 1 van rond de 40-70 euro open staan en 1 van 80-120 open, en bij de duurdere doe ik om de paar flessen een duurdere...maar merk dat ik de duurdere soma stiekem steeds weer paar plekken naar achteren zet haha...
[ Voor 8% gewijzigd door Jthem op 07-12-2021 15:34 ]
Dit staat in de kast met drinkvolgorde:
MAKKELIJK DRINKBARE:
Aberlour 14
Glendronach 11
Bunnah 12
Aberlour a Bunna 69
Glenallachie 12
Glenallachie 2014 W&M
Aberlour 16
Arran sherry cask
Tamdhu 15
Aberlour cag annamh
DUURDERE:
Glen Garioch 15 12-11
Glenallachie 18
Glengoyne 21
Glenallachie 12 signatory
Edradour bourbon cask
Old pultney 18
Edradour 2009 9year
Kavalan solist bourbon cask
Tobermory 21 oloroso
Dalmore 18
Speciale:
Code
Glendronach 21
Glenfiddich 21
MAKKELIJK DRINKBARE:
Aberlour 14
Glendronach 11
Bunnah 12
Aberlour a Bunna 69
Glenallachie 12
Glenallachie 2014 W&M
Aberlour 16
Arran sherry cask
Tamdhu 15
Aberlour cag annamh
DUURDERE:
Glen Garioch 15 12-11
Glenallachie 18
Glengoyne 21
Glenallachie 12 signatory
Edradour bourbon cask
Old pultney 18
Edradour 2009 9year
Kavalan solist bourbon cask
Tobermory 21 oloroso
Dalmore 18
Speciale:
Code
Glendronach 21
Glenfiddich 21
Op whiskybase kun je ook een "kastje" inrichten, heb je ook mooi overzicht i.v.m prijsstijgingen
Dit is mijn verzameling:
https://www.whiskybase.com/profile/acotone/collection
Dit is mijn verzameling:
Ja, alleen zijn de prijzen volgens mij weg als je de flessen op geopend zet, toch?acotone777 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:32:
Op whiskybase kun je ook een "kastje" inrichten, heb je ook mooi overzicht i.v.m prijsstijgingen
Dit is mijn verzameling:
Ik heb ondertussen ook wel iets van 40 flessen in de kast staan, maar het merendeel is open.
To dare is to do
Na verloop van tijd worden ze toch echt minder als je ze open hebt? Ik probeer altijd max 2-3 open te hebben omdat het anders te lang kan duren. Maar wellicht drink jij vakerSlaapje schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:08:
[...]
Ja, alleen zijn de prijzen volgens mij weg als je de flessen op geopend zet, toch?
Ik heb ondertussen ook wel iets van 40 flessen in de kast staan, maar het merendeel is open.
[ Voor 12% gewijzigd door 418O2 op 08-12-2021 13:13 ]
Ik merk dat over het algemeen niet heel erg. Moet wel zeggen als een fles voor ongeveer 60% leeg is hij op tafel komt met vrienden om leeg te drinken.418O2 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:12:
[...]
Na verloop van tijd worden ze toch echt minder als je ze open hebt? Ik probeer altijd max 2-3 open te hebben omdat het anders te lang kan duren. Maar wellicht drink jij vaker
Dit is mijn plankje bij whiskybase trouwens:
https://www.whiskybase.com/profile/svenut/collection
To dare is to do
@Slaapje Ik zie er alleen de gemiddelde waarde per fles en dan voor zowel open als gesloten flessen. Uiteraard geldt die waarde alleen voor de gesloten flessen...
@418O2 Dat achteruitgang valt wel mee in mijn ervaring. Ik heb flessen staan die al jaren open zijn en dat gaat prima. Vooral als ze nog substantieel (meer dan een derde) gevuld zijn. Overigens heb ik daar geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Belangrijk is uiteraard dat de fles goed dicht zit. Een enkele keer heb ik het idee dat er wat alcohol is verdwenen bij kleine restjes die lang zijn bewaard, maar of dat ook echt zo is weet ik niet. Ik ken mensen die hun flessen niet blootstellen aan te grote temperatuurwisselingen, of aan licht. En die flessen die meer dan de helft leeg zijn overgieten in een kleinere fles. Of dat nut heeft zou ik niet weten.
@418O2 Dat achteruitgang valt wel mee in mijn ervaring. Ik heb flessen staan die al jaren open zijn en dat gaat prima. Vooral als ze nog substantieel (meer dan een derde) gevuld zijn. Overigens heb ik daar geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Belangrijk is uiteraard dat de fles goed dicht zit. Een enkele keer heb ik het idee dat er wat alcohol is verdwenen bij kleine restjes die lang zijn bewaard, maar of dat ook echt zo is weet ik niet. Ik ken mensen die hun flessen niet blootstellen aan te grote temperatuurwisselingen, of aan licht. En die flessen die meer dan de helft leeg zijn overgieten in een kleinere fles. Of dat nut heeft zou ik niet weten.
...
Precies dit dusinhico schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:25:
To dare is to do
Oke oke
Goed om te weten, ik was daar wat bangig voor. En nu ik wat duurdere flessen heb staan moet ik er iets meer om denken. Die goedkope tik ik in 3 avonden leeg, dat zal met deze niet gebeuren.
[ Voor 21% gewijzigd door 418O2 op 08-12-2021 13:28 ]
Ik gebruik de Drammer app, ook leuk zie je waardes aankoopdatum etcacotone777 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:32:
Dit is mijn verzameling:
Mooie collectie hoor...Slaapje schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:24:
[...]
Ik merk dat over het algemeen niet heel erg. Moet wel zeggen als een fles voor ongeveer 60% leeg is hij op tafel komt met vrienden om leeg te drinken.
Dit is mijn plankje bij whiskybase trouwens:
https://www.whiskybase.com/profile/svenut/collection
Whiskyvrienden, zit met een twijfeling voor me volgende aankoop help 😀 wie kan me helpen, beiden nog nooit gehad en staan beiden op me verlanglijstje...
Dalmore 18
Glenmorangie Signet
Dalmore 18
Glenmorangie Signet
[ Voor 27% gewijzigd door Jthem op 08-12-2021 15:13 ]
Signet, maar dan ga ik niet af op mijn eigen ervaring ermee maar met hoe mijn ervaringen met Dalmore zijn geweest. Dalmore blijft zelfs voor hun duurste flessen chill-filteren en kleuren. Ongehoord stom. Terwijl indie Dalmores zo lekker kunnen zijn boven de 46%!Jthem schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:15:
Whiskyvrienden, zit met een twijfeling voor me volgende aankoop help 😀 wie kan me helpen, beiden nog nooit gehad en staan beiden op me verlanglijstje...
Dalmore 18
Glenmorangie Signet
De Signet is tenminste nog 46% en de kans dat die heftig gefilterd is, is dan kleiner. Ook is de mate van bijkleuren onduidelijk, maar Glenmorangie heeft daar helaas wel een handje van.
Op whiskyfun.com heeft Serge in het verleden beiden whisky's gereviewed. Die zijn nog wel de moeite waard om te lezen.
Interessante collectie @acotone777! Drink je ze ook?acotone777 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:32:
Dit is mijn verzameling:
Hier is de mijne te vinden https://www.whiskybase.com/profile/rvcbuys/collection
Ik heb net nog alle flessen door mijn handen zien gaan bij een klein herinrichting project. Dan zie ik wel wat fomo aanschaffen, maar geen enkele spijt. Ik heb best wat open staan, maar heb geen problemen met significante achteruitgang van smaak gemerkt bij flessen die >50% over hebben. Enkele echt oudere en prijzige zou ik wel wat argon gas willen geven. Nu nog ergens een flesje vinden...
Ik heb net nog alle flessen door mijn handen zien gaan bij een klein herinrichting project. Dan zie ik wel wat fomo aanschaffen, maar geen enkele spijt. Ik heb best wat open staan, maar heb geen problemen met significante achteruitgang van smaak gemerkt bij flessen die >50% over hebben. Enkele echt oudere en prijzige zou ik wel wat argon gas willen geven. Nu nog ergens een flesje vinden...
Ja van beiden al veel reviews gelezen en testen vanuit Duitsland. En beiden scoren ook vrij goed. Die 2 staan al zolang op me lijst en wil ze toch keer achteraan me rij van duurdere laten aansluiten. Dalmore 18 meer een drank voor de winter en signet gewoon algeheel. Maar aangezien die achteraan aan moet schuiven maakt het niet uit of het winters is of niet. Op whiskybase scoort de signet weer hoger, denk dat beiden er nog gaan komen alleen twijfel welke nu eerst...Bambi105 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:38:
[...]
Signet, maar dan ga ik niet af op mijn eigen ervaring ermee maar met hoe mijn ervaringen met Dalmore zijn geweest. Dalmore blijft zelfs voor hun duurste flessen chill-filteren en kleuren. Ongehoord stom. Terwijl indie Dalmores zo lekker kunnen zijn boven de 46%!
De Signet is tenminste nog 46% en de kans dat die heftig gefilterd is, is dan kleiner. Ook is de mate van bijkleuren onduidelijk, maar Glenmorangie heeft daar helaas wel een handje van.
Op whiskyfun.com heeft Serge in het verleden beiden whisky's gereviewed. Die zijn nog wel de moeite waard om te lezen.

Je hebt echt mooie staan...en ook paar waar ik echt van heb genoten. Die Edradour 12 bv heeeerlijk. Ben wel Edradour fan. De 12 was niet meer verkrijgbaar daarom heb ik de 9jarige nu ervan.
Bambi105 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:48:
Hier is de mijne te vinden https://www.whiskybase.com/profile/rvcbuys/collection
"Interessante collectie @acotone777! Drink je ze ook?"
Niet allemaal, de meesten zijn investering
Denk ze over een jaar of 10/15 te verkopen
Kan ik me iets bij voorstellen, Brora 20 en 35 zijn voor weinig van ons daily sippers... wat drink je wel als daily of speciale gelegenheden? En welke van de echt dure/zeldzame zou je nog zelf willen openen om te proberen ipv te verkopen?acotone777 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:12:
"Interessante collectie @acotone777! Drink je ze ook?"
Ik heb net de Bunna Staoisha 5yo van Van Wees mogen legen, wat een heerlijke daily! Mijn oudste en 'duurste' flessen zijn al geopend, dus ik kan volop genieten zonder dat het idee me achtervolgt dat ik er nog wel 1-3k op had kunnen verdienen. Blijft wel gek de laatste ml van een 1983 Port Ellen te mogen drinken, maar aan de andere kant zijn er wereldwijd nog zo veel ongeopende flessen van in collecties...
Alles blijft er staan volgens mij. Als je invoert wat je betaald hebt zie je dat ook nog steeds.Slaapje schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:08:
[...]
Ja, alleen zijn de prijzen volgens mij weg als je de flessen op geopend zet, toch?
Hier slechts 1 open en veel te veel nog dicht (overigens ook investeringen).
[ Voor 3% gewijzigd door Bean77 op 08-12-2021 18:19 ]
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Voor de liefhebbers een tip: dramcember.nl een soort adventskalender-proeverijtje.
Online 10-daagse proeverij (24-daagse is uitverkocht). Wie weet is het leuk. Mevrouw Inhico verraste mij vandaag met het pakketje.
Online 10-daagse proeverij (24-daagse is uitverkocht). Wie weet is het leuk. Mevrouw Inhico verraste mij vandaag met het pakketje.
[ Voor 8% gewijzigd door inhico op 08-12-2021 18:23 . Reden: aanvulling ]
...
Kwam nog 2 flessen Deanston tegen voor 32,50
kon ze niet laten staan voor die prijs.
Wat ik nu open hebBambi105 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:33:
[...]
Kan ik me iets bij voorstellen, Brora 20 en 35 zijn voor weinig van ons daily sippers... wat drink je wel als daily of speciale gelegenheden? En welke van de echt dure/zeldzame zou je nog zelf willen openen om te proberen ipv te verkopen?
:strip_exif()/f/image/1JpJNGPaIjev93euzei1U0xc.jpg?f=fotoalbum_large)
Daadwerkelijk de red wine cask voor dat bedrag? Dat is wel erg nice!Case_C schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:22:
Kwam nog 2 flessen Deanston tegen voor 32,50kon ze niet laten staan voor die prijs.
To dare is to do
Moet ze nog ontvangenSlaapje schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:31:
[...]
Daadwerkelijk de red wine cask voor dat bedrag? Dat is wel erg nice!
Kwam de fles gek genoeg tegen op peddler... een fietsbezorgservice...
Moet ook zeggen dat beiden me al een jaartje in verlanglijst staan en beiden er nog steeds niet gekomen zijn dus moet toch echt keer tijd worden...Bambi105 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:38:
[...]
Signet, maar dan ga ik niet af op mijn eigen ervaring ermee maar met hoe mijn ervaringen met Dalmore zijn geweest. Dalmore blijft zelfs voor hun duurste flessen chill-filteren en kleuren. Ongehoord stom. Terwijl indie Dalmores zo lekker kunnen zijn boven de 46%!

Kan misschien Glenfiddich 23 Grand cru net voor onder 200 Euro krijgen, is dat investering waard denken jullie?
Als investering zal het het al snel waard zijn: sparen geeft geen rente en whisky wordt voorlopig nog steeds duurder. Het lijkt er ook niet op dat de hype binnen afzienbare tijd eindigt. Dus puur financieel zal het wel de moeite waard zijn. Of het de beste investering is weet ik niet.Jthem schreef op woensdag 8 december 2021 @ 23:03:
Kan misschien Glenfiddich 23 Grand cru net voor onder 200 Euro krijgen, is dat investering waard denken jullie?
Als het gaat om het op te drinken, kun je dat alleen zelf beoordelen. En dat is wel wat lastig als je niet kan proeven van te voren. Ga dan af op recensies/proefnotities van anderen waarvan je weet dat die een met jou vergelijkbare smaak hebben. Zelf vind ik 200€ voor een fles whisky eigenlijk altijd te veel.
(ik geef toe: ik heb de nodige flessen die (veel) meer waard zijn. Maar vrijwel nooit zoveel ervoor betaald)
Je kunt ook de gok wagen: nu kopen, proberen 'm ooit ergens te proeven en als ie dan tegenvalt tzt verkopen.
...
Ja zo duur is het voor mij ook nog nooit geweest... Maar overal kost die rond de 235-250, en aangezien ik hem net 20% korting kan krijgen...heb ook de Glenfiddich 21 rum cask daar zou die mooi naast staan dan...inhico schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:10:
[...]
Als investering zal het het al snel waard zijn: sparen geeft geen rente en whisky wordt voorlopig nog steeds duurder. Het lijkt er ook niet op dat de hype binnen afzienbare tijd eindigt. Dus puur financieel zal het wel de moeite waard zijn. Of het de beste investering is weet ik niet.
Als het gaat om het op te drinken, kun je dat alleen zelf beoordelen. En dat is wel wat lastig als je niet kan proeven van te voren. Ga dan af op recensies/proefnotities van anderen waarvan je weet dat die een met jou vergelijkbare smaak hebben. Zelf vind ik 200€ voor een fles whisky eigenlijk altijd te veel.
(ik geef toe: ik heb de nodige flessen die (veel) meer waard zijn. Maar vrijwel nooit zoveel ervoor betaald)
Je kunt ook de gok wagen: nu kopen, proberen 'm ooit ergens te proeven en als ie dan tegenvalt tzt verkopen.
Maar twijfel of ik niet gewoon beter de signet en de Dalmore 18 beiden insla.
[ Voor 3% gewijzigd door Jthem op 09-12-2021 08:33 ]
Missen is natuurlijk groot woord maar me collectie is relatief vol voor de kast dus een duurdere kan er wel bij...maar twijfel die of de signet en Dalmore 18 samen voor bijna zelfde geld
Het is of de Glenfiddich 23 voor 195 of de signet voor 120
Het is of de Glenfiddich 23 voor 195 of de signet voor 120
[ Voor 14% gewijzigd door Jthem op 09-12-2021 08:41 ]
Tja een NAS en een Dalmore... ben geen fan van Dalmore, dus voor mij zou de keuze wel makkelijker zijn.Jthem schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:37:
Missen is natuurlijk groot woord maar me collectie is relatief vol voor de kast dus een duurdere kan er wel bij...maar twijfel die of de signet en Dalmore 18 samen voor bijna zelfde geld
Krijg binnenkort ook nog een whisky cadeau in ruil voor een oude laptop, ben benieuwd wat dat gaat worden. Er was advies gevraagd bij een Ralfy fan, dus slecht zal het niet zijn, wel een kans dat het al in de kast staat
"Investeren" in whisky, is dat nu nog mogelijk dan? Ik heb er geen verstand van overigens, want ik koop whisky om te drinken, niet om meer geld van te maken
Werkt het dan niet zo dat je dan helemaal onderzoek moet gaan doen naar wat er waarschijnlijk in de toekomst extra geliefd gaat zijn en wat nu geliefd is en dan de hele wereld moet afstruinen naar de goedkoopste prijs?
Ieder zijn ding, maar mij niet gezien, en dat is wat mij betreft ook niet waar het zich om draait. Ik hoop alleen niet dat al die investeerders ermee gaan bijdragen dat het allemaal nóg duurder en uiteindelijk voor de drinkende liefhebber niet meer betaalbaar wordt.
Ik koop flessen waarvan ik uit een sample geproefd heb hoe ie smaakt en ik em echt wil hebben. En als dat laatste het geval is dan koop ik em ookal is die dan 100 euro. Maar het wordt natuurlijk anders als we continu in de +100 euro poule liggen te vissen. Dan heb ik er weinig lol meer aan, want dat is het me gewoon niet meer waard. Ik vind nou eenmaal een Glenfiddich 12yr/Balvenie 12yr double wood/andere "gewone" whisky te weinig smaak hebben en ookal is het dan goedkoop, dan heb ik alsnog niet het geniet-plezier ervan. In dit geval is goedkoop voor mij duurkoop.
Kep in 2015 of 2016 een single cask batch fles gekocht van Glendronach voor toen nog "maar" 200 euro omdat ik de smaaknotities (plus de caskstrength) gewoon niet kon laten liggen (helemaal op overigens, en het grotendeel heb ik ook nog weggegeven als sample om anderen mee te laten proeven
). Als je kijkt wat die dingen nu kosten is gewoon absurd, en er zijn gewoon mensen die het kopen voor 400 euro+ he. Ik ben "VIP" binnen Glengoyne en ik krijg regelmatig mailtjes waarbij ik als eerste de mogelijkheid heb om speciale releases te kopen...Nu een teapot-dram op caskstrength voor 120 pond....of een speciale 28yr voor 489 pond. Sorry, gaat nergens meer over. Een glengoyne 25yr, in de standaard range dus met 48%, kon je 2 jaar geleden voor 289 euro kopen, nog best duur voor een non-cask-strength, maar daar kom je nu bedrogen mee uit.
Je ziet ook gewoon dat tot en met 15yr is meestal nog wel voor onder de 60-65 euro te krijgen, heel vaak ook al niet meer. Maar alles daarboven maakt gigantische sprongen omhoog. Paar jaar geleden kon je een Glengoyne 21yr nog kopen voor 78 euro. Idem voor Glendronach. Een wat oudere glenfarclas, ookal vind ik die minder smaak hebben, lijken nog enigszins normaal geprijsd.
Ineens lijken de Glenfiddich/Glenlivet 21 "goedkoop"
(ik vind ze allebei niet echt geweldig, maar de GF21 vind ik dan wel de betere van die 2).
Dus tja, ik kan zelf voorlopig vooruit met hetgeen dat ik heb, maar ik kijk al een tijd niet meer naar wat oudere whisky's of age-statements for that matter, zoals ik dat "vroeger" deed. Alles boven 12yr kan ik meestal al skippen omdat het te duur wordt. Maar goed, ik zit nu meer in de categorie caskstrength te kijken, met name sherried whisky's, 9yr, 10yr, 12yr maakt niet zoveel uit. Independent bottling boeit me ook geen ruk, zolang het maar smaakt. En gelukkig zitten daar mijns inziens behoorlijk wat goeie tussen. Een Aberlour abunadh of Glendronach caskstrength batch vind ik wel lekker, maar ook wat "gewoontjes". Ik wil nou net dat extra smaakje hebben, en die lijk ik tot nu toe te hebben gevonden bij de Edradour 12yr sherry decanter, de Edradour 9yr The Ultimate bottling, de 10yr SFTC (die dan wel maar 0,5l is voor 84 euro) en de Kavalan whisky's. De Glenallachie 15yr is dan de aangename uitzondering, want die was met z'n wat apartere smaak ook de 55-60 euro waard.
Ieder zijn ding, maar mij niet gezien, en dat is wat mij betreft ook niet waar het zich om draait. Ik hoop alleen niet dat al die investeerders ermee gaan bijdragen dat het allemaal nóg duurder en uiteindelijk voor de drinkende liefhebber niet meer betaalbaar wordt.
Ik koop flessen waarvan ik uit een sample geproefd heb hoe ie smaakt en ik em echt wil hebben. En als dat laatste het geval is dan koop ik em ookal is die dan 100 euro. Maar het wordt natuurlijk anders als we continu in de +100 euro poule liggen te vissen. Dan heb ik er weinig lol meer aan, want dat is het me gewoon niet meer waard. Ik vind nou eenmaal een Glenfiddich 12yr/Balvenie 12yr double wood/andere "gewone" whisky te weinig smaak hebben en ookal is het dan goedkoop, dan heb ik alsnog niet het geniet-plezier ervan. In dit geval is goedkoop voor mij duurkoop.
Kep in 2015 of 2016 een single cask batch fles gekocht van Glendronach voor toen nog "maar" 200 euro omdat ik de smaaknotities (plus de caskstrength) gewoon niet kon laten liggen (helemaal op overigens, en het grotendeel heb ik ook nog weggegeven als sample om anderen mee te laten proeven
Je ziet ook gewoon dat tot en met 15yr is meestal nog wel voor onder de 60-65 euro te krijgen, heel vaak ook al niet meer. Maar alles daarboven maakt gigantische sprongen omhoog. Paar jaar geleden kon je een Glengoyne 21yr nog kopen voor 78 euro. Idem voor Glendronach. Een wat oudere glenfarclas, ookal vind ik die minder smaak hebben, lijken nog enigszins normaal geprijsd.
Ineens lijken de Glenfiddich/Glenlivet 21 "goedkoop"
Dus tja, ik kan zelf voorlopig vooruit met hetgeen dat ik heb, maar ik kijk al een tijd niet meer naar wat oudere whisky's of age-statements for that matter, zoals ik dat "vroeger" deed. Alles boven 12yr kan ik meestal al skippen omdat het te duur wordt. Maar goed, ik zit nu meer in de categorie caskstrength te kijken, met name sherried whisky's, 9yr, 10yr, 12yr maakt niet zoveel uit. Independent bottling boeit me ook geen ruk, zolang het maar smaakt. En gelukkig zitten daar mijns inziens behoorlijk wat goeie tussen. Een Aberlour abunadh of Glendronach caskstrength batch vind ik wel lekker, maar ook wat "gewoontjes". Ik wil nou net dat extra smaakje hebben, en die lijk ik tot nu toe te hebben gevonden bij de Edradour 12yr sherry decanter, de Edradour 9yr The Ultimate bottling, de 10yr SFTC (die dan wel maar 0,5l is voor 84 euro) en de Kavalan whisky's. De Glenallachie 15yr is dan de aangename uitzondering, want die was met z'n wat apartere smaak ook de 55-60 euro waard.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Eens @Deathchant , ik vrees soms ook dat die investeerders craze de prijzen kunstmatig verhoogt voor de whisky drinkers, maar helaas is dat schip niet meer te keren. Misschien door de wal en komen mensen in een crisis bedrogen uit als ze hun whisky in de executie verkoop moeten gooien. Toen mijn ouders failliet gingen in de crisis van '11-12 toen zijn de spaar/investeerwhiskies gewoon geopend (direct 0 euro waard) en gedronken, want het laatste wat je wil is dat zo'n gesjeesde veilingbobo ermee aan de haal gaat.
Ergens wacht ik daar een beetje op, het barsten van de bubbel, maar wetende wat voor ellende daarbij komt kijken wens je dat niemand toe.
Of de whisky bubbel zal barsten zoals die dat deed een krappe eeuw geleden vraag ik me af.
Tot die tijd lekkere daily's kopen, de investeerders hun ding laten doen en zelf genieten van wat nog betaalbaar is.
Ergens wacht ik daar een beetje op, het barsten van de bubbel, maar wetende wat voor ellende daarbij komt kijken wens je dat niemand toe.
Of de whisky bubbel zal barsten zoals die dat deed een krappe eeuw geleden vraag ik me af.
Tot die tijd lekkere daily's kopen, de investeerders hun ding laten doen en zelf genieten van wat nog betaalbaar is.
Dat is zuur idd. Maar zoals het met alles gaat: degene met het minste hart en het meeste geld komen altijd het beste er vanaf helaas.Bambi105 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:08:
Eens @Deathchant , ik vrees soms ook dat die investeerders craze de prijzen kunstmatig verhoogd voor de whisky drinkers, maar helaas is dat schip niet meer te keren. Misschien door de wal en komen mensen in een crisis bedrogen uit als ze hun whisky in de executie verkoop moeten gooien. Toen mijn ouders failliet gingen in de crisis van '11-12 toen zijn de spaar/investeerwhiskies gewoon geopend (direct 0 euro waard) en gedronken, want het laatste wat je wil is dat zo'n gesjeesde veilingbobo ermee aan de haal gaat.
Huizenmarkt, videokaarten, telefoons, whisky....Straks kunnen alleen de investeerders en rijken het nog betalen
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Je moet ook niet vergeten dat er nu corona is en dat ze in china whisky ook gaan waarderen (en kunnen betalen), dus dat stuwt de prijzen ook wel op.
Klopt indd en ben echt geen investeerder ofzo hoor maar vind het wel leuk om in me vitrinekast paar flesjes te hebben ter (hebbeding) die speciaal is.
Zoals me
Glenfiddich 21 rum cask
Glendronach 21 bottled 2019 (durf gewoon niet op te drinken erg hè)
Zoek nu nog een leuke voor erbij ter decoratie
Zoals me
Glenfiddich 21 rum cask
Glendronach 21 bottled 2019 (durf gewoon niet op te drinken erg hè)
Zoek nu nog een leuke voor erbij ter decoratie
Ga aan de rum
Stuk betaalbaarder nog en ook een enorm spectrum aan smaken. Ik drink beide op hun momenten (en cognac/armagnac op z'n tijd).
Een goede rum niks mis mee, ook paar flessen van staan...alleen moet zeggen whisky bevalt me net beter maar een heerlijke plantation of een diplomatico niks mis mee.
Ik ben idd hier en daar wat rum aan het proberen ja, echter vind ik zelf veel dingen echt te zoet. Ik heb eens op een whiskyfestival een goeie rum uit de dominikaanse republiek gehad die ik erg lekker vond en niet te zoet: Tres Hombres republicana dominicana. Die Kraken rum (die donkere in dat typische flesje) vind ik echt verschrikkelijkBundin schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:22:
Ga aan de rumStuk betaalbaarder nog en ook een enorm spectrum aan smaken. Ik drink beide op hun momenten (en cognac/armagnac op z'n tijd).

Ik vind over het algemeen veel rums wat bite missen...dus ook daar ga ik eens op zoek naar wat meer caskstrength achtige exemplaren.
Wat vinden jullie van de glendronach 18 en 21 die werkelijk veel ouder zijn?
Bv bottled 2019 en 2020
Bv bottled 2019 en 2020
Het rijpt niet door in de fles toch?Jthem schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:57:
Wat vinden jullie van de glendronach 18 en 21 die werkelijk veel ouder zijn?
Bv bottled 2019 en 2020
Kraken is geen rum maar bijgezoete meuk die het zelfs niet waard is om je cola mee te vervuilen.
Er zijn verschillende manieren om rum te classificeren, een daarvan is splitsen in stijl: Engels/Navy, Spaans, Jamaicaans(-achtig), en Frans/Agricole. Jamaicaans wordt vaak onder Engels geschaard maar ik vind t echt wel wat anders. Heel kort verhaal: https://www.winemag.com/2020/12/14/rum-guide-styles/
Voorbeelden van rums die ik lekker vind in die stijlen:
Navy: pussers gunpowder proof (is wel zoet, vroeger meer m'n ding), Appleton Estate doet aardige dingen.
Spaans: Hechicera
Jamaicaans: Smith&Cross, compagnie des Indes Jamaica, Hampden Estate (de regular is interessanter dan de overproof).
Agricole: geen idee hoe t heet wat ik heb staan, niet direct mijn ding.
Oh en Transcontinental Fiji 2014 heeft de goede verhouding superlijm en overrijpe banaan voor me
Maar die begint op te raken in de verkoop.
Blijf in ieder geval weg van alles spiced en zoek niet-bijgezoete producten
Of probeer 't wel, want ieder z'n smaak natuurlijk.
Er zijn verschillende manieren om rum te classificeren, een daarvan is splitsen in stijl: Engels/Navy, Spaans, Jamaicaans(-achtig), en Frans/Agricole. Jamaicaans wordt vaak onder Engels geschaard maar ik vind t echt wel wat anders. Heel kort verhaal: https://www.winemag.com/2020/12/14/rum-guide-styles/
Voorbeelden van rums die ik lekker vind in die stijlen:
Navy: pussers gunpowder proof (is wel zoet, vroeger meer m'n ding), Appleton Estate doet aardige dingen.
Spaans: Hechicera
Jamaicaans: Smith&Cross, compagnie des Indes Jamaica, Hampden Estate (de regular is interessanter dan de overproof).
Agricole: geen idee hoe t heet wat ik heb staan, niet direct mijn ding.
Oh en Transcontinental Fiji 2014 heeft de goede verhouding superlijm en overrijpe banaan voor me
Blijf in ieder geval weg van alles spiced en zoek niet-bijgezoete producten
[ Voor 14% gewijzigd door Bundin op 09-12-2021 19:44 ]
Nee klopt maar de destilleerderij is ten tijden van sommige bottlejaren paar j gesloten geweest en daardoor is werkelijke leeftijd hoger. Is zelfs lijstje van hoe oud ze daadwerkelijk zijn...heb al 1 zo fles (21jarige) maar wil ook de 18jarige. Vind dat echt speciaal
https://blog.drankdozijn.nl/nl/glendronach/
[ Voor 14% gewijzigd door Jthem op 09-12-2021 19:47 ]
En het feestje met de Deanston 10 Bordeaux Red Wine Cask Finish gaat helaas niet door, gebeld dat er een "fout in de inventaris" was... en dat ze al op waren... Jammerdebammer.
Met de GD18 was ik dus ingelicht, daar heb ik nu nog 4 flessen van staan, uit 2018. De 21 weet ik zou gauw niet of ik daar een aantal flessen van haal, misschien 1 om de rij compleet te maken. Bij de 15 had ik de boot gemist. Daarvan staat er een reguliere nieuwe.
Heb destijds de GD12 uit 2013 gehad, die was zeer smakelijk te noemen, en heeft de latere GD12's wel verpest voor mij. De volgende fles die open ging was uit 2014 namelijk en dat was dag en nacht verschil. Toen me ingelezen, en op zoek naar 2013 flessen... daar staat er nu nog 1 van.Jthem schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:42:
[...]
Nee klopt maar de destilleerderij is ten tijden van sommige bottlejaren paar j gesloten geweest en daardoor is werkelijke leeftijd hoger. Is zelfs lijstje van hoe oud ze daadwerkelijk zijn...heb al 1 zo fles (21jarige) maar wil ook de 18jarige. Vind dat echt speciaal
Met de GD18 was ik dus ingelicht, daar heb ik nu nog 4 flessen van staan, uit 2018. De 21 weet ik zou gauw niet of ik daar een aantal flessen van haal, misschien 1 om de rij compleet te maken. Bij de 15 had ik de boot gemist. Daarvan staat er een reguliere nieuwe.
Hoe komt het dat de Arran 18 donkerder trouwens kleurt dan de 21... Actievere vaten of kleurmenging?
Arran 18 is sowieso op sherry vaten, waarschijnlijk first fill. De 21 zou op bourbonvaten kunnen hebben gelegen of refill sherry hogsheads. Het smaakprofiel van de 21 neigt in ieder geval naar een component sherryvat, maar de kleur is prachtig licht.
Arran lijkt nogal prat te gaan op 'natural colour, non-chillfiltered', dus ik durf wel te suggereren dat het puur natuur moet zijn.
Arran lijkt nogal prat te gaan op 'natural colour, non-chillfiltered', dus ik durf wel te suggereren dat het puur natuur moet zijn.
Ja ben me toch voornemens de Glenfiddich 23 niet te pakken en Dalmore 18 is bij Gall uitverkocht... Dus denk dat ik ga halen over 2 weekjes:
Bij Gall Glenmorangie Signet (met me 20% korting)
En met een maat meebestel bij dd en twijfel dan de Arran 18 / Dalmore 18
Bij Gall Glenmorangie Signet (met me 20% korting)
En met een maat meebestel bij dd en twijfel dan de Arran 18 / Dalmore 18
[ Voor 3% gewijzigd door Jthem op 09-12-2021 23:17 ]
Enkele jaren geleden dacht ik dat ook nog, en dat was toen ook zo omdat toen de prijzen er ook nog naar waren. Nu kost een 18yr allardice al 120 euro+ en een parliament al richting de 200 euro, de prijs die ik toen betaalde voor een limited edition singlecask afvulling meestal op vatsterkte. Dus ja, je kunt dan wel een waarschijnlijk 23 jarige 18yr-allardice kopen, maar je betaalt dan ook de prijs daarvoor. Dus ik vind dat zelf niet meer echt speciaal en eerder vertekenend. Straks als de hele range weer op z'n normaal zit, dus dat 18yr ook écht 18yr is en 21yr ook écht 21yr is, heb je grote kans dat je teleurgesteld bent in de smaak omdat het "jonger" is dan je gewend bent.Jthem schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:42:
[...]
Maar goed, Glendronach was voor mij hét merk waar niks tussenzat wat ik niet luste, en ik ben "verliefd" geworden op whisky door de 18yr Allardice en zo mijn weg gevonden naar de toen superlekkere 15yr en de 21yr, maar intussen vind ik het het niet meer waard. Niet perse omdat mijn smaak door de jaren heen meeverandert (dat is wel ook waar by the way
For now kan ik me slecht voorstellen dat er nog iets betaalbaars zal komen wat de 10yr SFTC en sherry decanter kan kloppen, maar je weet maar nooit! Werd die Glenlivet Bochel maar vaker gemaakt (en dan niet voor 200 euro+!!).
[ Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 10-12-2021 15:48 ]
Heb net heeel snel bij Gall even me Glengoyne 21 binnen gehaald...was heel lang niet meer op voorraad bij ze voor een echt mooie prijs.
Overal kost die tussen de 142-175 euro.
Heb nu (met me 10% Gall korting) 102 euro betaald en aangezien die al lang uitverkocht was dacht ik nu net bij online springen van hem INSLAAN😅
Heb nu (met me 10% Gall korting) 102 euro betaald en aangezien die al lang uitverkocht was dacht ik nu net bij online springen van hem INSLAAN😅
He leuk! De Hart Brothers Longmorn op Marsala.acotone777 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:32:
Dit is mijn verzameling:
Toevallig ben ik door de Corona crisis op kantoor bij de importeur van HB/James Eadie/Claxtons en Murray McDavid terecht gekomen. Daardoor veel te veel whisky gedronken dan mij lief is, maar de Longmorn werd zeker gewaardeerd!
Ik zit er overigens nu ook nog, dus de kast is goed gevuld met de merken
Aardappel foto;
:strip_exif()/f/image/LdTxxkzH8x9BJLXT9T6Ewm1U.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door KillaZ op 10-12-2021 22:44 ]
K to the KillaZ
Iemand van jullie trouwens ervaring met de Glengoyne 21?Jthem schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:39:
Heb net heeel snel bij Gall even me Glengoyne 21 binnen gehaald...was heel lang niet meer op voorraad bij ze voor een echt mooie prijs.

Erg lekker, maar wel aan de prijs nu. Ik heb er (2?) jaar geleden nog 99,= voor betaald, die is dus flink in prijs gestegen. Heb er nog eentje staan maar ik durf hem haast niet meer open te maken (eigenlijk te idioot voor woorden, ik koop whiskey om te drinken, niet om te "beleggen").Jthem schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:46:
[...]
Iemand van jullie trouwens ervaring met de Glengoyne 21?
Ik zal wel redelijk simpel zijn maar ik koop vaak gewoon van die setjes met kleine flesjes om te proeven.
Wat mij betreft komt daar vaak 1 winnaar uit die redelijk veel bang for buck heeft en dat is de Lagavulin 16 year old.
Zo'n fles heb ik eigenlijk altijd in de kast staan. Niet overdreven duur en erg veel smaak.
Talisker komt ook wel in dat rijtje voor
Wat mij betreft komt daar vaak 1 winnaar uit die redelijk veel bang for buck heeft en dat is de Lagavulin 16 year old.
Zo'n fles heb ik eigenlijk altijd in de kast staan. Niet overdreven duur en erg veel smaak.
Lekker op de bank
Ja dat klopt op alles wat je zegt heb er ook staan die wil ik O zo graag drinken maar dan denk je damnn zonde..Grindtegel schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 00:41:
[...]
Erg lekker, maar wel aan de prijs nu. Ik heb er (2?) jaar geleden nog 99,= voor betaald, die is dus flink in prijs gestegen. Heb er nog eentje staan maar ik durf hem haast niet meer open te maken (eigenlijk te idioot voor woorden, ik koop whiskey om te drinken, niet om te "beleggen").
Die Glengoyne is bij Gall nog echt betaalbaar tegenover de rest, alleen soms lang niet op voorraad dus heb gisteren weer meteen ingeslagen.
Vond(vindt) 102 euro echt mooi aan prijs wel met me 10% korting. Heb er nu 2 staan. Kan binnenkort eens de andere eindelijk open trekken want schoof die ook altijd maar op.
Niets mis mee, toch? Lagavulin is ook gewoon een heerlijke whisky, Talisker idem.ZaZ schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 01:05:
Ik zal wel redelijk simpel zijn maar ik koop vaak gewoon van die setjes met kleine flesjes om te proeven.
Alleen is er zoveel meer en ik vind het gewoon leuk om veel verschillende dingen te kopen en proeven. Ik merk dat de laatste jaren mijn smaak steeds meer richting de sherry finish gaat, maar dit kan ook zo weer omslaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Slaapje op 11-12-2021 09:46 ]
To dare is to do
Ik ben ook echte Sherrycask monstertje heerlijk... Heb 3kwart sherry cask en ander kwart bourbon of de sherry en bourbon samen
[ Voor 13% gewijzigd door Jthem op 11-12-2021 10:31 ]
Ik zag deze toevallig nog bij drankdozijn staan voor 49,95. Heb je daar wellicht wat aan?Case_C schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:09:
En het feestje met de Deanston 10 Bordeaux Red Wine Cask Finish gaat helaas niet door, gebeld dat er een "fout in de inventaris" was... en dat ze al op waren... Jammerdebammer.
Gisteren met veel mazzel een 30 jaar oude DL XOP Macduff over kunnen kopen. Ik was er bij toen de fles open ging, dus het is niet een overgietsel of iets dergelijks.
Typisch Macduff op sherry; hazelnoot, mokka, chocolade in de neus en de eerste slok.
Daarna kruiden, veel oosterse kruiden, beetje steranijs.
Afdronk is lang, zacht en vol van de tannines.
Deze gaat van genoten worden.
:strip_exif()/f/image/WUShkYvZsdka6a6b7JMBbdCG.jpg?f=fotoalbum_large)
Typisch Macduff op sherry; hazelnoot, mokka, chocolade in de neus en de eerste slok.
Daarna kruiden, veel oosterse kruiden, beetje steranijs.
Afdronk is lang, zacht en vol van de tannines.
Deze gaat van genoten worden.
:strip_exif()/f/image/WUShkYvZsdka6a6b7JMBbdCG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qfrOQgzrUUlKQUaVbbjzsP3f.jpg?f=fotoalbum_large)
K to the KillaZ
Mooi werk @KillaZ! Zonde als die ongedronken zou blijven!
@Bambi105 helemaal mee eens! Alleen zou ik hier absoluut niet de huidige prijzen voor over hebben (€450+). Dat zijn maar heel weinig whiskies het waard trouwens.
K to the KillaZ
Daar kwam ik 'm in eerste instantie ook tegen, en vond dat iets te gek voor 10yo. Maargoed een mooie Glenfarclas 15 mogen ontvangen als bedankje voor een laptop.sawmire schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:36:
[...]
Ik zag deze toevallig nog bij drankdozijn staan voor 49,95. Heb je daar wellicht wat aan?
En wie weet wat er nog gaat komen voor het einde van het jaar... Heb ook m'n oog laten vallen op een deksel van GD... maar om daar nou 230eu voor neer te tellen... Hoewel hij ziet er heel gaaf uit...
Welke GD heb je in gedachte als ik zo vrij mag zijn...
Maandag of dinsdag komt mijn Glengoyne 21 aan.. en dan bestel ik me nog de Glenmorangie signet dan heb ik mijn eindejaarscadeau weer binnen...
Maandag of dinsdag komt mijn Glengoyne 21 aan.. en dan bestel ik me nog de Glenmorangie signet dan heb ik mijn eindejaarscadeau weer binnen...
Een deksel van een vatJthem schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 16:54:
Welke GD heb je in gedachte als ik zo vrij mag zijn...
Ligt het aan mij of is deze overal inmiddels uitverkocht?ZaZ schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 01:05:
@Joesv Drankdozijn (de bovenste bij Google) lijkt hem nog te hebben, maar bij veel leveranciers staat blijkbaar geen voorraad meer.
Disclaimer: nee ik drink dit soort whisky niet "even". Echter, ik navolging van de Macduff kon ik dit niet laten schieten.
Een Littlemill, 32 yr, op sherry voor een goede prijs voor de investering.
- Littlemill is lange tijd gesloten geweest
- Geweldig vat (heb de 30yr geproefd)
- Diageo heeft besloten om Littlemill te herbouwen. Dus als daar nieuwe bottelingen van uitkomen doet dat de prijs alleen maar ten goede.
Spaargeld levert geen reet op, hier kan ik naar kijken
Een Littlemill, 32 yr, op sherry voor een goede prijs voor de investering.
- Littlemill is lange tijd gesloten geweest
- Geweldig vat (heb de 30yr geproefd)
- Diageo heeft besloten om Littlemill te herbouwen. Dus als daar nieuwe bottelingen van uitkomen doet dat de prijs alleen maar ten goede.
Spaargeld levert geen reet op, hier kan ik naar kijken
![]() | ![]() | ![]() |
K to the KillaZ
Iemand van plan deze te kopen?
https://drankdozijn.nl/ar...s-2008-cask-strength-70cl
12yr firstfill sherry vat, 62,9% poeh....dat kan ik denk ik niet puur drinken. De 61,2% van de Abunadh is ook behoorlijk scherp, maar dat lukt dan nog enigszins, maar bijna 63%....poeh....
12yr firstfill sherry vat, 62,9% poeh....dat kan ik denk ik niet puur drinken. De 61,2% van de Abunadh is ook behoorlijk scherp, maar dat lukt dan nog enigszins, maar bijna 63%....poeh....
Waarom vind je dat je het puur moet drinken? Volgens mij is dat helemaal de bedoeling niet met cask strength (tenzij je dat lekker vindt). Gewoon naar smaak wat water bij mengen.Deathchant schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:01:
Hij is er nog wel maar lijkt duurder en duurder te worden. Laatst nog gezien bij DD voor 75(Hij staat er inderdaad nog bij) Lekkere whisky inderdaad maar begint wel duur te worden. De Distillers Edition zijn nu ook maar 15 jaar oud, maar ben bang dat er een tijd komt dat de 16 alleen nog in speciale uitgaves uitgegeven wordt. Je ziet nu overal de 8 opkomen waar je vroeger de 16 overal tegen kwam.Joesv schreef op maandag 13 december 2021 @ 02:28:
[...]
Ligt het aan mij of is deze overal inmiddels uitverkocht?
Festina lente
Deze is boven mijn range maar ik doe met de Abunadh die ik bijna wekelijks drink altijd 1/3 deel water.Deathchant schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:01:
Doe ik met alle Cask Strength anders zijn ze snel te scherp.
Festina lente
Wow... echt? Ik ben zelf wel een rauwdauwer, maar een derde? En ik vind a'bunadh niet eens echt "scherp". Heb veel sub-50% whiskys gehad die scherper warenHonesty schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:49:
[...]
Deze is boven mijn range maar ik doe met de Abunadh die ik bijna wekelijks drink altijd 1/3 deel water.
Doe ik met alle Cask Strength anders zijn ze snel te scherp.
Ik heb hem nog bij me op de kast staan maar moet zeggen dat die bij dd echt duur is...Deathchant schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:01:
Drankgigant en Zuylen veel beter geprijsd die Signatory whisky's. Bij Zuylen dit jaar 80 euro betaald dus van me leven niet bij dd.
Ik drink de cask strengths gewoon puur of met paar druppels water en dan gewoon nippen...
Inmiddels een GlenDronach geprobeerd. Ik kan er heel kort over zijn, whiskey is niets voor mij418O2 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:20:
[...]
Ik zou een glendronach proberen. Of iets van aberlour
..rent weg
EU DNS: 86.54.11.100
Whisky is natuurlijk wel een acquired taste, dus misschien later nog eens proberen. Van de andere kant, als je't niet lekker vindt is het ook geen bezwaar natuurlijkc-nan schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:50:
[...]
Inmiddels een GlenDronach geprobeerd. Ik kan er heel kort over zijn, whiskey is niets voor mij
..rent weg
Ticking away, the moments that make up a dull day
Drankdozijn is wel vaker duur. Mijn lokale slijter had een kleine hoeveelheid Springbank binnen gekregen. Een 10 en een 15 gekocht voor bij elkaar €135,-. Alleen de 15 gaat op Drankdozijn al weg voor €144,95.
Ik weet dat ik een uitzondering ben onder whisky liefhebbers, maar afhankelijk van het type whisky ga ik soms wel tot 1-op-1 aanlengen met water of zelfs daar nog iets overheen. Bij de echte smaakkanonnen komt de smaak dan naar mijn mening veel beter uit. Dat gaat dan met name om sterke islays en dergelijke, bij een mooie sherry cask doe ik meestal helemaal geen water of slechts een druppeltje.418O2 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:50:
[...]
Wow... echt? Ik ben zelf wel een rauwdauwer, maar een derde? En ik vind a'bunadh niet eens echt "scherp". Heb veel sub-50% whiskys gehad die scherper waren
Maar het is dus wel heel erg afhankelijk van de whisky. Bijvoorbeeld heb ik hier de Ballechin SFTC Burgundy Cask 13yo staan en de SFTC Olorosso Sherry Cask 10yo. Heel vergelijkbare whiskys zou je zeggen.
En toch... die Burgundy vind ik heerlijk zonder water, maar op z'n allerbest als ik 'm 1-op-1 verdun. Die Olorosso kan dat echt niet hebben en drink ik met hooguit een druppeltje. Als ik moet kiezen heeft die eerste veruit mijn voorkeur, verdund of onverdund.
Ik weet dat een Gall en Gall bijv. vaste prijzen hanteert, ongeacht marktwerking.donleone83 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:00:
Drankdozijn is wel vaker duur. Mijn lokale slijter had een kleine hoeveelheid Springbank binnen gekregen. Een 10 en een 15 gekocht voor bij elkaar €135,-. Alleen de 15 gaat op Drankdozijn al weg voor €144,95.
Hoef je niet voor te rennen hoor. Maakt mij vrij weinig uit als je het niet lustc-nan schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:50:
[...]
Inmiddels een GlenDronach geprobeerd. Ik kan er heel kort over zijn, whiskey is niets voor mij
..rent weg
[ Voor 9% gewijzigd door 418O2 op 14-12-2021 15:02 ]
Ja, dit is geen Gall&Gall maar hij is daar ook ongevoelig voor. Nadeel is dat dit soort flessen dus ook altijd in een weekend weer weg zijn en je geluk moet hebben.418O2 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:01:
[...]
Ik weet dat een Gall en Gall bijv. vaste prijzen hanteert, ongeacht marktwerking.
[...]
Hoef je niet voor te rennen hoor. Maakt mij vrij weinig uit als je het niet lustAls je advies wil ben je echter ook gewoon welkom
Ja dat is dan logisch.donleone83 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:03:
[...]
Ja, dit is geen Gall&Gall maar hij is daar ook ongevoelig voor. Nadeel is dat dit soort flessen dus ook altijd in een weekend weer weg zijn en je geluk moet hebben.
Dat is wel een uitzondering ja. Hoor wel eens van een drupje, maar 1:1 is wel heftig. Weet niet wat ik zou doen als een gast mij dat zou vragen. Meng je dan met kraanwater?Lapa schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:01:
[...]
Ik weet dat ik een uitzondering ben onder whisky liefhebbers, maar afhankelijk van het type whisky ga ik soms wel tot 1-op-1 aanlengen met water of zelfs daar nog iets overheen. Bij de echte smaakkanonnen komt de smaak dan naar mijn mening veel beter uit. Dat gaat dan met name om sterke islays en dergelijke, bij een mooie sherry cask doe ik meestal helemaal geen water of slechts een druppeltje.
Maar het is dus wel heel erg afhankelijk van de whisky. Bijvoorbeeld heb ik hier de Ballechin SFTC Burgundy Cask 13yo staan en de SFTC Olorosso Sherry Cask 10yo. Heel vergelijkbare whiskys zou je zeggen.
En toch... die Burgundy vind ik heerlijk zonder water, maar op z'n allerbest als ik 'm 1-op-1 verdun. Die Olorosso kan dat echt niet hebben en drink ik met hooguit een druppeltje. Als ik moet kiezen heeft die eerste veruit mijn voorkeur, verdund of onverdund.
[ Voor 3% gewijzigd door 418O2 op 14-12-2021 15:04 ]
Het is voor mij ook wel een evolutie geweest. Ik was vroeger helemaal niet van het water toevoegen, maar nu ik ouder* wordt en betere whiskys drink merk ik gewoon dat ik er bij sommige veel meer van geniet met zo'n sloot water erbij.418O2 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:03:
[...]
Dat is wel een uitzondering ja. Hoor wel eens van een drupje, maar 1:1 is wel heftig. Weet niet wat ik zou doen als een gast mij dat zou vragen. Meng je dan met kraanwater?
* halverwege de 40 is misschien niet echt oud vergeleken met de gemiddelde whiskyliefhebber, maar ik dronk al whisky toen ik 16 was en bier niet kon pruimen; m'n liefde voor Islays begon toen ik 19 was of zo.
Edit: gewoon kraanwater ja. Nederlands kraanwater is ontzettend goed, in ieder geval waar ik woon dus iets uit een fles is echt niet nodig.
[ Voor 11% gewijzigd door Lapa op 14-12-2021 15:16 ]