Het is zeker een krachtpatsertje. Ik gebruik deze zaklamp te pas en te onpas. De hoge standen gebruik ik zelden en de turbo mode gebruik ik eigenlijk helemaal niet. Hij bevalt mij tot nog toe zeer goed.smvs schreef op zondag 8 maart 2020 @ 23:37:
[...]
Ik weet niet of de foto helemaal recht doet aan de lamp, mijn simpele Samsung A6 heeft zijn limieten. Het was iig (helemaal op turbo) een bak licht waar je u tegen zegt. Leuk speeltje dit ding.
Nog geen, maar in oriëntatie fase om een nieuwe hoofdlamp voor werk / klussen aan te schaffen.ChibiM schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:32:
Welke zaklampen hebben jullie op bestelling? En waarom?
Afwegingen: budget - lumens - gewicht - accu - wel/niet oplaadbaar
Kandidaten genoeg maar nog geen duidelijke winnaar tot op heden.
Nog in overweging maar geen definitieve lijst, open voor aanvullingen en alternatieven, dus voel je vrij om mee te kijken en te denken:
Nitecore HC 33 / HC 30 / HC 60
Armytek Elf en Armytek Tiara (vele variaties)
Zebralight Floody versie (neutral white) (meerdere modellen)
Of misschien toch een Fenix / Petzl
Budget max 125 lager is beter, gewicht max 100g, firefly mode, hufterproof. Keuzes, keuzes
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Hebben ze poeder escar-go voor bij de boerenbond (naast wegnemen). Een zaklamp helpt niet veel, die slakken verhuizen zodra het regent en dan kan je er zo honderden in een emmer mikkenen naar de eendenvijver ermee want eenden zijn echte slakkenvreters. Dn heb je toch nog een natuurlijke cyclus aangehouden als je een eendenvijver dichtbij hebt (als je geen poeder wilt gebruiken). Toen ik voor de eerste keer ging slakken plukken had ik er 200 ofzo en daarna iedere avond wel een paar tot een tiental. Die eenden zullen blij met je zijn.Geneuzel schreef op zondag 8 maart 2020 @ 07:58:
Hallo Forumleden,
Ik ben op zoek naar een zaklamp om slakken op te sporen in mijn moestuin. Kunnen jullie mij helpen waar ik dan op moet letten?
Gr.
https://www.permacultuurz...-loopeenden-doeg-slakken/
[ Voor 24% gewijzigd door govie op 14-03-2020 20:26 ]
Dat blijft lastig idd.rockhopper schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 19:09:
[...]
Nitecore HC 33 / HC 30 / HC 60
Armytek Elf en Armytek Tiara (vele variaties)
Zebralight Floody versie (neutral white) (meerdere modellen)
Of misschien toch een Fenix / Petzl
Ik heb de FireFlies PL47 g2, en daar heb je ook een magnetische tailcap voor. Ook handig bij het klussen.
Het gewicht, soort batterij etc zijn belangrijk. Als het vooral gebruikt wordt voor close up wwerk hoef je niet voor een 'superfelle' te kijken.
Je kan ook een band voor aan de zijkant van je hoofd te gebruiken met een normale zaklamp. Dan heb je een beetje 2-in-1 oplossing.
Mijn website: eneloop101
Tja ik heb al een nitecore srt 5 als edc/kluslamp, meer een lamp om inspectie mee te doen en mensen bij te schijnen. Ik zoek er dus nog iets voor erbij waarbij de handen vrij blijven. Ik denk ook dat 400-600 lumen toereikend zijn, al is de optie tot meer nooit kwaad, zal de grotere stand niet gebruikt worden voor het doeleind klussen. Gewicht en formaat zijn erg belangrijk samen met hufterproof.
@ChibiM Jouw lamp de FF pl47 is aan de grote en zware kant en ik ben verder niet bekend met dat merk, dat zijn automatische minpunten in de categorie 'hufterproofheid'. Verder heb ik geen 21700 accu's dus daarmee valt hij eigenlijk af.
@ChibiM Jouw lamp de FF pl47 is aan de grote en zware kant en ik ben verder niet bekend met dat merk, dat zijn automatische minpunten in de categorie 'hufterproofheid'. Verder heb ik geen 21700 accu's dus daarmee valt hij eigenlijk af.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
De PL47g2 was een voorbeeld van een lamp die ik toevallig heb in de categorie Hoofdlampen. Heb er eigenlijk maar 2 en dit is de nieuwste voor mij. Ik denk wel dat je bij een lithium powered lamp uitkomt. AA wordt lastig om veel meer dan 200 lumens te krijgen.
Wat vind je van het idee om een band om je standaard zaklamp aan de zijkant van je hoofd te gebruiken? Als je al een lamp bij je draagt is dat misschien wel een optie?
Wat vind je van het idee om een band om je standaard zaklamp aan de zijkant van je hoofd te gebruiken? Als je al een lamp bij je draagt is dat misschien wel een optie?
Nee, de nitecore zit al in m'n gereedschapskist en een tweede ligt ook meestal in de buurt zodat ik daar niet mis mee grijp. Hij is alleen te zwaar voor aan het hoofd. Op zich kan 16850 wel, die heb ik zat, maar zoals gezegd moet er een keer echt tijd voor maken en knopen doorhakken. Misschien later deze week als Nederland helemaal op slot gaat

hahaha. Ja, dan heb je genoeg tijd om na te denken.
Ik ben daarnet even bij de Action geweest en heb de 1000 lumen zaklamp gekocht.. met een aantal D batterijen om deze te testen. Ik wil gewoon weten of dit weer zo een rare claim is of dat het echt 1000 lumens is.. Ik ben bang van niet, maar we gaan het testen.
Ik ben daarnet even bij de Action geweest en heb de 1000 lumen zaklamp gekocht.. met een aantal D batterijen om deze te testen. Ik wil gewoon weten of dit weer zo een rare claim is of dat het echt 1000 lumens is.. Ik ben bang van niet, maar we gaan het testen.
Bedankt voor je reactie.govie schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 20:22:
[...]
Hebben ze poeder escar-go voor bij de boerenbond (naast wegnemen). Een zaklamp helpt niet veel, die slakken verhuizen zodra het regent en dan kan je er zo honderden in een emmer mikkenen naar de eendenvijver ermee want eenden zijn echte slakkenvreters. Dn heb je toch nog een natuurlijke cyclus aangehouden als je een eendenvijver dichtbij hebt (als je geen poeder wilt gebruiken). Toen ik voor de eerste keer ging slakken plukken had ik er 200 ofzo en daarna iedere avond wel een paar tot een tiental. Die eenden zullen blij met je zijn.
https://www.permacultuurz...-loopeenden-doeg-slakken/
Je hebt gelijk dat ik niet alle slakken weg kan halen, maar ik wil wel een zaklamp voor goede inspectie van planten. Er zijn meerdere 'dieren' die mijn aandacht verdienen. Dus nogmaals mijn vraag: waar moet ik op letten bij een zaklamp als ik iets van heel dichtbij wil beschijnen?
Ik zit ook te twijfelen om deze aan te schaffen. Software op mijn zaklamp. Geeft een leuk tweak gehalte.smvs schreef op zondag 8 maart 2020 @ 23:37:
Ik heb ook een Astrolux EC01 besteld. Net voor Chinees nieuwjaar, en net te laat om hem daarvóór nog op transport te krijgen. Maar hij is toch binnengekomen uiteindelijk. Een Molicel INR21700-P42A erbij gedaan.
Ik heb nu twee verschillende Cree zaklampen. Eentje die je kan bundelen (zoomen) en eentje zonder. En ik merkte dat ik die zonder zoom eigenlijk niet gebruik. Ik kan alleen niet vinden of je met de EC1 ook kan zoomen en/of dat nodig is.
Verder zie ik dat je er een losse 21700 batterij bij besteld hebt, maar waar moet ik op letten bij die batterijen?
Als laatste zie ik twee verschillende kleuren. 5000 Kelvin en 6500 Kelvin. De 6500 Kelvin versie is momenteel maar 26 euro. Maar ik zie dat de 5000 Kelvin versie aangeraden wordt, omdat die 'warmer' is. Wat zijn de gedachtes daarover?
[ Voor 43% gewijzigd door rens-br op 18-03-2020 21:56 ]
De consensus is vaak dat er niet echt goede zoom zaklampen zijn. Wil niet zeggen dat ze voor jouw gebruik niet goed kunnen/zullen werken natuurlijk, maar de meesten geven de voorkeur aan aparte "throwers" en "flooders".
Qua kleurtemperatuur spelen er 2 dingen: warmte & CRI (kleurechtheid). 5600 is ongeveer de kleur van wit op je beeldscherm en daglicht, 6500 is een cameraflitser. Aan de andere kant is een gloeilamp zo'n 3000 a 3500.
Als je de keus hebt zou ik eigenlijk altijd voor warmer gaan, daarbij in gedachten houdende dat 5000 nog steeds niet heel warm is.
Qua kleurtemperatuur spelen er 2 dingen: warmte & CRI (kleurechtheid). 5600 is ongeveer de kleur van wit op je beeldscherm en daglicht, 6500 is een cameraflitser. Aan de andere kant is een gloeilamp zo'n 3000 a 3500.
Als je de keus hebt zou ik eigenlijk altijd voor warmer gaan, daarbij in gedachten houdende dat 5000 nog steeds niet heel warm is.
Kwestie van wat je zelf wil eigenlijk.rens-br schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:56:
[...]
Ik zit ook te twijfelen om deze aan te schaffen. Software op mijn zaklamp. Geeft een leuk tweak gehalte.
Ik heb nu twee verschillende Cree zaklampen. Eentje die je kan bundelen (zoomen) en eentje zonder. En ik merkte dat ik die zonder zoom eigenlijk niet gebruik. Ik kan alleen niet vinden of je met de EC1 ook kan zoomen en/of dat nodig is.
Verder zie ik dat je er een losse 21700 batterij bij besteld hebt, maar waar moet ik op letten bij die batterijen?
Als laatste zie ik twee verschillende kleuren. 5000 Kelvin en 6500 Kelvin. De 6500 Kelvin versie is momenteel maar 26 euro. Maar ik zie dat de 5000 Kelvin versie aangeraden wordt, omdat die 'warmer' is. Wat zijn de gedachtes daarover?
In het kort heb je drie smaken:
Koud licht oogt feller, je kan iets meer zien, al is het verschil eigenlijk nauwelijks noemenswaardig. Het is verder minder relax om langer naar te kijken.
Neutraal licht is belangrijk voor kleurechtheid, denk aan schilderen en fotografie waar dit meestal gebruikt wordt, al valt bij fotografie nog altijd post-processing het één en ander aan te passen. Persoonlijk ga ik altijd hier voor, maar zoals gezegd, smaken verschillen.
Warm licht komt zachter over, is fijner om in te werken en zorgt voor meer sfeer. Minst vervelende licht om in te kijken, al moet je dat natuurlijk nooit doen.
Ik zou je adviseren om even bij een bouwmarkt de verschillende temperaturen te bekijken voordat je een keuze maakt op "forum adviezen", je kan beter zelf even kijken en een beslissing maken omdat het persoonlijk is.
Dat ligt eraan wat je ermee wil gaan doen, wil je voor je voeten schijnen op een pad in het donker is 6500K prima, wel doet dat (zoals @rockhopper en @citruspers al vermelden) heel erg koud aan, dat is echt witterdanwtitwitwitstrens-br schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:56:
Wil je wat meer doen, op je kaart kijken, in de tent rondschijnen om je sokken te zoeken etc, dan is een iets vriendelijker kleurtemperatuur wel aan te raden.
Mijn waaklamp buiten doet 20watt 6500K met 1900 lumen bij de voordeur en dat is echt geen sfeerlicht hoor
5000 is al erg koel maar voor zo'n zaklamp zou dat mijn keuze zijn boven de 6500.
:strip_exif()/f/image/ix0vRHBdTDTm8Yk8jQtENFTB.jpg?f=fotoalbum_large)
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Thanks voor alle tips en opmerkingen! Ik heb de 6500 versie besteld, het voornaamste gebruik zal in het bos zijn voor de Scouting. Voor in de tenten hebben we iets vriendelijkere lampen. Verder kon de 6500K versie vanuit de EU geleverd worden, zodat ik geen kans heb op douane kosten.Fraggert schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 07:52:
[...]
Dat ligt eraan wat je ermee wil gaan doen, wil je voor je voeten schijnen op een pad in het donker is 6500K prima, wel doet dat (zoals @rockhopper en @citruspers al vermelden) heel erg koud aan, dat is echt witterdanwtitwitwitst
Maar eens wachten totdat dat binnen is en daarna de batterijen bestellen. Zie hier voornamelijk Samsung batterijen voorbij komen, maar @smvs heeft een Mobicell batterij.
Daarnaast zie ik ook nog protected en un-protected staan. Als ik het goed begrijp wil je voor lampen met een 'turbo' modus een un-protected batterij hebben, correct?
Zit nu dus een beetje te twijfelen tussen de Samsung INR21700-40T 4000mAh - 35A en de Molicel INR21700-P42A 4000mAh - 45A.
You're welcome
van batterijen heb ik geen verstand, maar ik lees hier graag terug wat je van je lamp vind
Wil je een zo hoog mogelijke maximale lichtopbrengst, dan heb je een high drain cell (hoog amperage) nodig voor de EC01. Dat houdt bijna automatisch in dat protected cellen afvallen, want die slaan juist in de beveiliging als er teveel stroom gevraagd wordt. Natuurlijk wil je idealiter ook een hoge capaciteit voor een lange brandduur, dat is dus een balans vinden. De keuze is zo'n beetje 5000 Mah / 10A (bijvoorbeeld Samsung 50E), of 4000 Mah / 35+ A (Samsung 40T of de Molicel). Ik ben voor een high drain cel gegaan omdat de EC01 voor mij een speeltje is en lichtopbrengst voor mij boven brandduur gaat (de reden dat ik de Molicel verkozen heb boven de Samsung 40T is dat de 40T één minder goede review heeft bij NKON, en als je de Molicel opzoekt dan staat deze overal hoog aangeschreven. Het bleef een beetje iene miene mutte, maar de Molicel werkt iig goed in de lamp).rens-br schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:56:
[...]
Zie ook hier: https://zeroair.org/2019/...review/#Power_and_Runtime
Wat betreft de lichtkleur: Bij eerdere batches van de EC01 zat er erg weinig verschil tussen de 2 tinten naar het schijnt. Later zou er een 'echte' 5000K versie gemaakt zijn (bronnen: Banggood, en dit topic: http://budgetlightforum.com/node/67836 ). Ik zou me dus niet blindstaren op wat de fabrikant opgeeft, net als bij bijvoorbeeld kleding of schoenmaten heeft iedere fabrikant zijn eigen interpretatie (dus het is beter om te kijken naar reviews).
Een warmere lichtkleur is ongetwijfeld gezelliger. Dat gezegd hebbende, mijn Olight S2R baton II is maar liefst 7500K en is juist voor dit kleinere werk een fijne lamp (voor buiten lopen mist hij wat punch / throw).Fraggert schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 07:52:
[...]
Dat ligt eraan wat je ermee wil gaan doen, wil je voor je voeten schijnen op een pad in het donker is 6500K prima, wel doet dat (zoals @rockhopper en @citruspers al vermelden) heel erg koud aan, dat is echt witterdanwtitwitwitst![]()
Wil je wat meer doen, op je kaart kijken, in de tent rondschijnen om je sokken te zoeken etc, dan is een iets vriendelijker kleurtemperatuur wel aan te raden.
Als je nieuw bent met unprotected zou ik er eerst over nadenken. De bescherming is er niet voor niets. Ik ga er vanuit dat je zelf verstandig genoeg bent om beslissingen te maken over veiligheid, maar ik lees ook dingen over dat je dingen bij scouting gaat gebruiken, dan zou ik persoonlijk niet het risico gaan nemen. Je kan trouwens ook een mailtje sturen naar nkon over advies. Hij is een van de weinigen die het in Nederland verkoopt, bij knivesandtools beginnen ze niet eens aan verkoop.rens-br schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:22:
[...]
Daarnaast zie ik ook nog protected en un-protected staan. Als ik het goed begrijp wil je voor lampen met een 'turbo' modus een un-protected batterij hebben, correct?
De turbo is een leuke functie, maar het is een beetje zoals overclocking, leuk voor het kleine beetje extra, maar meestal merk je er niks van. De turbo stand zal het normaliter ook bij protected cells doen, alleen de duur kan verkort zijn. Sowieso wil je meestal maar voor een korte burst iets heel fel oplichten, voor langdurig gebruik ben je bijna verplicht om een aantal stapjes terug te schalen. Zeker omdat je meestal niet alleen bent en je ook niet de nachtvisie van je medemens wilt verklooien.
Er is in dit topic ook al het een en ander over geschreven, ik ben zelf ook geen expert, dat is voor mij reden genoeg om altijd voor protected versies te gaan. Zelfs dan krijg je lampen die heet genoeg kunnen worden om tot "nutburners" benoemd te worden.
Ik ben eigenlijk op zoek naar iets wat meer een lantaarn is maar ik denk dat er genoeg raakvlakken zijn dat dit topic de beste plaats is 
Ik heb wat familie die bijna dagelijks en paar uur in het donker zitten vanwege een heel brak stroomnetwerk in die regio. Op dit moment gebruiken ze de lampen van hun telefoon en kaarsen en ik zoek een led-lantaarn om de situatie wat te verbeteren. Het liefste een die gewoon via USB op te laden is, het mooiste voor de lange termijn zou zijn als er 18650's inzitten zodat mochten de batterijen minder worden deze te vervangen zijn.
Waar ik tegenaan loop is dat ik eigenlijk alleen maar twee niches tegenkom, of het is superduper kampeerspul met een batterijduur van 150 uur en een prijskaartje van €50-60 of het is troep uit China dat het misschien een maand vol houdt.
Is een relatief goede lamp lamp die langer mee gaat van rond de €10 mogelijk? Je hoeft er niet de vogels mee uit de bomen te schijnen, als je er maar bv. je huiswerk bij kan maken.
Ik heb wat familie die bijna dagelijks en paar uur in het donker zitten vanwege een heel brak stroomnetwerk in die regio. Op dit moment gebruiken ze de lampen van hun telefoon en kaarsen en ik zoek een led-lantaarn om de situatie wat te verbeteren. Het liefste een die gewoon via USB op te laden is, het mooiste voor de lange termijn zou zijn als er 18650's inzitten zodat mochten de batterijen minder worden deze te vervangen zijn.
Waar ik tegenaan loop is dat ik eigenlijk alleen maar twee niches tegenkom, of het is superduper kampeerspul met een batterijduur van 150 uur en een prijskaartje van €50-60 of het is troep uit China dat het misschien een maand vol houdt.
Is een relatief goede lamp lamp die langer mee gaat van rond de €10 mogelijk? Je hoeft er niet de vogels mee uit de bomen te schijnen, als je er maar bv. je huiswerk bij kan maken.
Nitecore LR10 geeft mooi (high CRI) licht maar is 40 euro, anders heb je bij de Decathlon voor 15 euro een oplaadbare kampeerlantaarn van 50 lumen of voor 25 euro een oplaadbare kampeerlantaarn met 200 lumen. Beide gaan gewoon op USB.Erasmo schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:59:
Ik ben eigenlijk op zoek naar iets wat meer een lantaarn is maar ik denk dat er genoeg raakvlakken zijn dat dit topic de beste plaats is
Misschien is mijn referentiekader wat anders (ik heb ook zaklampen van €200+ die niet meer doen dan op mijn nachtkastje staan en 1-2x per jaar iets te zoeken dat onder het bed is gerold), maar voor iets dat (bijna) dagelijks enkele uren wordt gebruikt vindt ik €50-60 nou niet bepaald duur te noemen. Dus als je voor dat geld iets betrouwbaars kunt kopen zou ik dat doen.
Maar persoonlijk heb ik prima ervaring met een 'gewone' zaklamp die rechtop op tafel kan staan. Gewoon tegen het plafond schijnen, en je kunt in ieder geval enkele vierkante meters prima verlichten. Dan heb je meteen wat meer keus.
Evt kun je een diffuser cone voor een zaklamp kopen, bereik je hetzelfde effect als een lantaarn. Moet je wel van te voren even kijken of die juiste maat ergens te krijgen is, bijv: https://www.aliexpress.com/item/32855384476.html
Edit: naar aanleiding van bovenstaande poster: de nitecore LR30 en LR50 zitten rond dezelfde prijsklasse, en gebruiken 18650 batterijen.
Maar persoonlijk heb ik prima ervaring met een 'gewone' zaklamp die rechtop op tafel kan staan. Gewoon tegen het plafond schijnen, en je kunt in ieder geval enkele vierkante meters prima verlichten. Dan heb je meteen wat meer keus.
Evt kun je een diffuser cone voor een zaklamp kopen, bereik je hetzelfde effect als een lantaarn. Moet je wel van te voren even kijken of die juiste maat ergens te krijgen is, bijv: https://www.aliexpress.com/item/32855384476.html
Edit: naar aanleiding van bovenstaande poster: de nitecore LR30 en LR50 zitten rond dezelfde prijsklasse, en gebruiken 18650 batterijen.
[ Voor 7% gewijzigd door defusion op 22-03-2020 18:50 ]
Niet de goedkoopste oplossing, maar wel de oplossing die exact voor zulke situaties is ontwikkeld:
http://budgetlightforum.com/node/44923
Heb zelf deze ook naast me staan, echt een hele mooi lantaarn die ruim voldoende licht geeft om de hele kamer te verlichten en dat voor een langere tijd.
Echt kwalitatief super!
Helaas is hij, buiten de chinese plekken, moeilijk te verkrijgen..
Heb zelf deze ook naast me staan, echt een hele mooi lantaarn die ruim voldoende licht geeft om de hele kamer te verlichten en dat voor een langere tijd.
Echt kwalitatief super!
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Is een led bouwlamp op accu wat?Erasmo schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:59:
Gewoon aan de stroom laten zodat ie altijd vol is, kun je gewoon een kamer mee verlichten. Dan heb je niet het idee dat je knetter in het donker zit maar gewoon je hele ruimte mee kunt verlichten.
Ik woon op dit moment niet in NL, heb even op de site van Decatlon gekeken en qua vormgeving zit er wel wat spul tussen wat kan werken. Volgens mij is het meeste white label spul uit China, heb op Alibaba al wat lampjes gesport die hetzelfde zijn voor een derde van de prijs.Sabbi schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:33:
[...]
Nitecore LR10 geeft mooi (high CRI) licht maar is 40 euro, anders heb je bij de Decathlon voor 15 euro een oplaadbare kampeerlantaarn van 50 lumen of voor 25 euro een oplaadbare kampeerlantaarn met 200 lumen. Beide gaan gewoon op USB.
Een van de alternatieven is zeker een zaklamp met diffuser, maar een lantaarn staat toch wat stabieler en heeft meestal ook mogelijkheden om ergens aan te hangen.defusion schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:36:
Misschien is mijn referentiekader wat anders (ik heb ook zaklampen van €200+ die niet meer doen dan op mijn nachtkastje staan en 1-2x per jaar iets te zoeken dat onder het bed is gerold), maar voor iets dat (bijna) dagelijks enkele uren wordt gebruikt vindt ik €50-60 nou niet bepaald duur te noemen. Dus als je voor dat geld iets betrouwbaars kunt kopen zou ik dat doen.
Ik probeer de kosten zo laag mogelijk te houden als het even kant, ik heb een beperkt budget en hoe meer verlichting ik daar van kan kopen hoe beter. Liever 5 lantaarns van een tientje dan 1 lantaarn van €50.
Ze zijn gewoon voor binnen en niet op de camping, dus qua waterdichtheid, gewicht/volume en hufterproofheid liggen de eisen wat lager. Ook hoeven ze niet 100 uur te branden op 1 lading, 6-8 is meer dan zat want ze kunnen in principe iedere dag worden opgeladen.
China heeft eigenlijk juist de voorkeur, hoe minder tussenhandel hoe beterthijsco19 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:36:
Niet de goedkoopste oplossing, maar wel de oplossing die exact voor zulke situaties is ontwikkeld:
Echt kwalitatief super!
Ik kwam qua formaat al iets vergelijkbaars tegen op Alibaba(let even niet op het minimum aantal). Alleen, hoe weet je of het een goed mid-range merk is?
Dat is zeker wat. Ik heb er toevallig een van de Action thuis liggen en dat is een prettig dingetje voor op een onverlichte bergzolder etc. Alleen gaan die ook met beperkt gebruik vaak maar minder dan twee jaar mee. Wat ik zoek is zeg maar een led-lamp die vrij solide is zonder allerlei fratsen, het liefst van een merk wat al wat ervaring heeft. Zeg maar de Xiaomi/Anker onder de lantaarnsFraggert schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:53:
[...]
Is een led bouwlamp op accu wat?
Gewoon aan de stroom laten zodat ie altijd vol is, kun je gewoon een kamer mee verlichten. Dan heb je niet het idee dat je knetter in het donker zit maar gewoon je hele ruimte mee kunt verlichten.
[ Voor 12% gewijzigd door Erasmo op 23-03-2020 16:21 ]
Bijna iedere lamp met 600 tot 1000 lumen zal voldoen mits hij op de staart/achterkant kan staan (tailstand)
Je richt de zaklamp naar het plafond en je zult zien dat je bijna de hele ruimte goed verlicht (wit plafond werkt beter dan bruine schrootjes, maar gelukkig zijn de meeste plafonds wit)
Meer lumens zal altijd een beter resultaat geven, maar in een budget is er veel te vinden.
Let wel dat betrouwbaar geld kost en dat je zo dus vanzelf in een prijziger segment komt.
De grote merken worden meestal wel in dit topic vermeld.
Persoonlijk vind ik de campinglights niet zo fijn omdat je toch min of meer tegen het licht kijkt.
Je richt de zaklamp naar het plafond en je zult zien dat je bijna de hele ruimte goed verlicht (wit plafond werkt beter dan bruine schrootjes, maar gelukkig zijn de meeste plafonds wit)
Meer lumens zal altijd een beter resultaat geven, maar in een budget is er veel te vinden.
Let wel dat betrouwbaar geld kost en dat je zo dus vanzelf in een prijziger segment komt.
Persoonlijk vind ik de campinglights niet zo fijn omdat je toch min of meer tegen het licht kijkt.
Budget is natuurlijk allemaal relatief. Maar persoonlijk is die zijn prijs meer dan waard! Al snap ik dat de prijs, inclusief 4x 18650 die je nog apart moet kopen, te hoog is. Het is dat ik hem goedkoper kon kopen aangezien ik mee deed met de 'group buy'.Erasmo schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:16:
[...]
China heeft eigenlijk juist de voorkeur, hoe minder tussenhandel hoe beterIk hem wat reviews gekeken en het ontwikkelingstopic gelezen, jammer dat ie aardig aan de prijs is want voor de rest is het de perfecte lantaarn. Qua formaat is het wel wat ik zoek.
Ik kwam qua formaat al iets vergelijkbaars tegen op Alibaba(let even niet op het minimum aantal). Alleen, hoe weet je of het een goed mid-range merk is?
Tja, dat kan je dus niet weten. Het is altijd maar een gok, of uitgaan van reviews van internet. En zelfs dan blijft het een gok aangezien er vaak zat kleine wijzigingen worden doorgevoerd die niet altijd beter zijn.
Eigenlijk weet ik niet wat nu een beetje goed opties zijn uit china land. Er waren wel wat opties maar die zijn volgens mij ondertussen al weer discontinued.
Nog wat even rond zitten snuffelen, misschien is dit een optie?
https://www.knivesandtool...are-campinglamp-blauw.htm
Of wat @rockhopper zegt, een zaklamp op zijn achterkant neerzetten. Maar dan heb je juist dat je in het licht kan kijken, tenzij je de zaklamp op oog hoogte kan neerzetten of een diffuser gebruikt.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Maar die zijn er toch ook?Erasmo schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:16:
[...]
...
Zeg maar de Xiaomi/Anker onder de lantaarns
Als ik zoek op 'Xiaomi camping' of ' - outdoor light' op AE, BG, zie ik toch best wel wat bruikbaars voorbij komen...
Ik heb het even getest met mijn Anker Bolder LC40 die normaal in de meterkast staat en die geeft in de zwakke stand al voldoende licht af, de lamp is 400 lumen dus ik neem half aan dat de zachte stand 200 lumen is. Voor op tafel of in de vensterbank denk ik dat je met 200 lumen al een heel eind komt.rockhopper schreef op maandag 23 maart 2020 @ 17:04:
Bijna iedere lamp met 600 tot 1000 lumen zal voldoen mits hij op de staart/achterkant kan staan (tailstand)
Het enige nadeel van de Anker is dat ie na een uurtje aan te hebben gestaan serieus warm begon te worden, dat lijkt me niet erg goed voor de accu op lange termijn.
Bedoel je de Xiaomi Beebest FZ 101 ? Opzich wel een tof ding, helemaal omdat ie met diffuser in de box komt maar is met $25-30 aardig aan de prijs. Ik weet dat ik heel erg op budget zit te hameren maar hoe goedkoper hoe meer ik er kan meenemen. Ik neem er een aantal mee als cadeau voor de directe familie en als ze bevallen wil ik misschien wel een importlijntje opzetten om ze daar wat wijder te verspreiden.ehtweak schreef op maandag 23 maart 2020 @ 18:02:
[...]
Maar die zijn er toch ook?
Als ik zoek op 'Xiaomi camping' of ' - outdoor light' op AE, BG, zie ik toch best wel wat bruikbaars voorbij komen...
Vorig jaar had ik een stel Xtorm Power Banks mee met de welbekende buigbare USB-lampjes van de Action.
![]() | ![]() |
De helft van de Action lampjes heeft het ondertussen begeven maar voor €1 per stuk waren ze een leuk experiment. De powerbank is wel een hit, meer dan genoeg licht om een kamer redelijk te verlichten en de hele achterkant bestaat uit een batterij kleine ledjes met een mooi grote heatsink ertussen waardoor de boel amper warm wordt. Het paneeltje was geen doorslaggevende reden om ervoor te kiezen maar blijkt een leuke bonus als ze het ding weer eens vergeten zijn op te laden
Er is vooral vraag naar licht op meerdere punten, en dat hoeft niet mega helder te zijn. Dus bv. een lamp op of boven de koffietafel en een bij het bureau kom je al een heel eind.
Dat is dus de de markt die ik zoek, tussen high end spul en de goedkope Chinese Aliexpress troep in. Gelukkig zijn er ondertussen Chinese merken die goede spullen zonder fratsen maken voor een budgetprijs maar ja, probeer ze maar eens te vinden.thijsco19 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 17:21:
[...]
Budget is natuurlijk allemaal relatief. Maar persoonlijk is die zijn prijs meer dan waard! Al snap ik dat de prijs, inclusief 4x 18650 die je nog apart moet kopen, te hoog is. Het is dat ik hem goedkoper kon kopen aangezien ik mee deed met de 'group buy'.
Tja, dat kan je dus niet weten. Het is altijd maar een gok, of uitgaan van reviews van internet. En zelfs dan blijft het een gok aangezien er vaak zat kleine wijzigingen worden doorgevoerd die niet altijd beter zijn.
Eigenlijk weet ik niet wat nu een beetje goed opties zijn uit china land. Er waren wel wat opties maar die zijn volgens mij ondertussen al weer discontinued.
Nog wat even rond zitten snuffelen, misschien is dit een optie?
https://www.knivesandtool...are-campinglamp-blauw.htm
Of wat @rockhopper zegt, een zaklamp op zijn achterkant neerzetten. Maar dan heb je juist dat je in het licht kan kijken, tenzij je de zaklamp op oog hoogte kan neerzetten of een diffuser gebruikt.
Die Fenix is opzich qua formfactor op het eerste gezicht een leuk ding. Mag best groter voor bv een goede warmteafgifte maar als het ook zo klein kan hoor je mij ook niet klagen.
Ik kwam net deze tegen. Heeft een goede prijs en een makkelijk vervangbare 18650/3xAAA die je ook nog eens met een usb kabel in de lamp zelf kan opladen. Misschien bestel ik wel een sampeltje als het er morgen nog steeds goed uit ziet.
De hoeveelheid licht die je nodig hebt hangt van veel factoren af, de belangrijkste zijn daarinErasmo schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 02:52:
[...]
Ik heb het even getest met mijn Anker Bolder LC40 die normaal in de meterkast staat en die geeft in de zwakke stand al voldoende licht af, de lamp is 400 lumen dus ik neem half aan dat de zachte stand 200 lumen is. Voor op tafel of in de vensterbank denk ik dat je met 200 lumen al een heel eind komt.
Het enige nadeel van de Anker is dat ie na een uurtje aan te hebben gestaan serieus warm begon te worden, dat lijkt me niet erg goed voor de accu op lange termijn.
dat wat je direct gaat doen
de persoon die het gaat doen (des te ouder, des te minder goed de pupil werkt vanaf 30 jaar+)
waar je het doet
200 lumen in een kleine ruimte dichtbij is prima, maar als je op zoek gaat naar iemand die overboord is geslagen wil je meer. En als je in het donker door de slaapkamer "sluipt" om de ander niet wakker te maken heb je misschien al aan 5 lumen genoeg.
Mijn voorbeeld van 600 lumen tot 1000 lumen is eigenlijk voor de meeste ruimtes in normale woningen toereikend om 95% van de taken prima te doen met een tailstand. En als de prijs ongeveer gelijk is wil je liever een die net iets meer kan omdat je altijd een stand lager kan zetten.
Serieus warm is hoeveel graden? Als je het oppakt en het doet "au" ik moet los laten zit je op ongeveer 60 graden C of meer.
Wat hierbij helpt is wat meer actieve koeling toepassen (ventilator, raam open oid) De grote(re) merken hebben hiervoor beveiliging zodat de lamp omlaag schaalt zodat het niet te warm wordt, daar betaal je dus ook voor, een stukje veiligheid tegen oververhitting.
FYI: De Sofirn SP33 V3.0 is nu on sale tot 1 april. 28 euro voor lamp + batterij, echt geen gekke deal. Er staat dat hij eerst ruim 42 euro was, dat is onzin (nou ja misschien 1 dag in het jaar, op AliExpress is immers alles vrijwel altijd in de aanbieding), maar het is toch 5 euro korting op de meer gangbare prijs van 33 euro. Zie mijn screenshot van een tijdje terug. En nu ook een NW (5000K) versie.smvs schreef op zondag 8 maart 2020 @ 23:37:
[...]
Note: Sofirn heeft een lamp die erg lijkt op de EC01, dit is de Sofirn SP33 V3.0.
[...]
Edit: Kon het niet laten, heb er 1 besteld want ben benieuwd hoe deze zich verhoudt tot de Astrolux EC01. Kom er wel weer vanaf als een sinterklaascadeau aan iemand.
[ Voor 11% gewijzigd door smvs op 30-03-2020 13:47 ]
Ik heb de review klaar voor de Action 1000 lumen zaklamp. Tot mijn verbazing kan hij echt bijna 1000 lumen produceren!
Enkele punten:
- kan echt bijna 1000 lumen produceren bij opstart
- beam is lelijk door de zoom
- kan 415 meter schijnen
- kwaliteit is laag zoals je kunt verwachten
- kan dagen lang op laagste setting branden met D batterijen
- zwaar: bijna 800 gram met batterijen
- PWM op laagste modus
Hier is de volledige review: https://lumenmonsters.nl/reviews/overige/action-zaklamp-3d-1000lumen/
Enkele punten:
- kan echt bijna 1000 lumen produceren bij opstart
- beam is lelijk door de zoom
- kan 415 meter schijnen
- kwaliteit is laag zoals je kunt verwachten
- kan dagen lang op laagste setting branden met D batterijen
- zwaar: bijna 800 gram met batterijen
- PWM op laagste modus
Hier is de volledige review: https://lumenmonsters.nl/reviews/overige/action-zaklamp-3d-1000lumen/
@ChibiM: Mij is dat ding te groot. Voor runtime zou ik persoonlijk een USB lamp + dikke powerbank meenemen (bijvoorbeeld deze Blitzwolf die erg goedkoop is). Wel een mooie review niettemin
Challenge: volgende keer alle lampen van pakweg de Gamma?
YouTube: I Bought EVERY Flashlight at Home Depot!
---
Ik had nog een bike mount liggen en heb deze eens op mijn fiets geschroefd, met daarin mijn Astrolux EC01. Helaas is die mount niet - zoals de afbeelding wel impliceert - traploos 360 graden draaibaar. Als je hem zou proberen vast te schroeven zoals op de foto, dan komt hij toch weer gewoon parallel aan de onderste helft te staan, OF in een hoek van 90 graden daarmee.
Echter de horzontale draaibaarheid is niet het belangrijkste, het is vooral verticaal. Als je de mount niet te vast op het stuur van je fiets schroeft kun je hem naar onder of boven draaien, al naar gelang er wel of niet tegenliggers zijn. Je wil natuurlijk voorkomen dat je mensen verblindt, wat wel een reëel gevaar is en waar je echt voor moet opletten. Verder kun je ook nog spelen met de helderheid van de lamp, deze hoeft natuurlijk niet de hele tijd op vol vermogen te staan.
Idealiter zou je 2 lampen moeten hebben: 1 die een beetje naar beneden gericht staat zodat je deze altijd kunt laten branden, en 1 die je echt recht naar voren gericht hebt staan en alleen aan zet als het kan (Een beetje zoals groot licht bij een auto dus). Gelukkig arriveert spoedig een Sofirn SP33 V3.0, dus to be continued.

:strip_exif()/f/image/pyRDZf6cIIFNIYSWBHRhQ4so.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens wordt bij lampen die echt voor fietsen gemaakt zijn beweerd dat deze niet verblindend zijn omdat deze een 'cut-off line' hebben boven een bepaalde hoogte. Zie bijvoorbeeld deze lampen. Maar goed, ik bezit nu eenmaal gewone lampen en geen echte fietslampen. Misschien dat ik later nog eens lampen probeer die echt voor de fiets gemaakt zijn.
Challenge: volgende keer alle lampen van pakweg de Gamma?
---
Ik had nog een bike mount liggen en heb deze eens op mijn fiets geschroefd, met daarin mijn Astrolux EC01. Helaas is die mount niet - zoals de afbeelding wel impliceert - traploos 360 graden draaibaar. Als je hem zou proberen vast te schroeven zoals op de foto, dan komt hij toch weer gewoon parallel aan de onderste helft te staan, OF in een hoek van 90 graden daarmee.
Echter de horzontale draaibaarheid is niet het belangrijkste, het is vooral verticaal. Als je de mount niet te vast op het stuur van je fiets schroeft kun je hem naar onder of boven draaien, al naar gelang er wel of niet tegenliggers zijn. Je wil natuurlijk voorkomen dat je mensen verblindt, wat wel een reëel gevaar is en waar je echt voor moet opletten. Verder kun je ook nog spelen met de helderheid van de lamp, deze hoeft natuurlijk niet de hele tijd op vol vermogen te staan.
Idealiter zou je 2 lampen moeten hebben: 1 die een beetje naar beneden gericht staat zodat je deze altijd kunt laten branden, en 1 die je echt recht naar voren gericht hebt staan en alleen aan zet als het kan (Een beetje zoals groot licht bij een auto dus). Gelukkig arriveert spoedig een Sofirn SP33 V3.0, dus to be continued.

:strip_exif()/f/image/pyRDZf6cIIFNIYSWBHRhQ4so.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens wordt bij lampen die echt voor fietsen gemaakt zijn beweerd dat deze niet verblindend zijn omdat deze een 'cut-off line' hebben boven een bepaalde hoogte. Zie bijvoorbeeld deze lampen. Maar goed, ik bezit nu eenmaal gewone lampen en geen echte fietslampen. Misschien dat ik later nog eens lampen probeer die echt voor de fiets gemaakt zijn.
Zo'n cutoff point werkt ook alleen maar als je de lamp dan vervolgens zelf goed richt. Want er zijn zat mensen die waarschijnlijk wel een echte fietslamp hebben met cutoff point en deze vervolgens doodleuk nagenoeg horizontaal laten schijnen zodat je alsnog iedereen verblind.
Het is wel een draak van een mount, supergroot en lomp (wel stevig, dat wel)
Een goede fietslamp heeft soms ook een kabel met een knop waarmee via het stuur je kort even "groot licht" kan maken of modi kan wisselen afhankelijk van je situatie. Persoonlijk rij ik liever met een vaste lamp aan de fiets dan iets dat ik er steeds op en af moet halen. Omdat ik eigenlijk maar met één fiets in donkere gebieden in het donker fiets zit daar dus een goede lamp op en op de stadsfiets zit een redelijke lamp (philips saferide) maar die komt eigenlijk nooit buiten straatverlichting dus niet zo heel hard nodig om beter licht te hebben.
Ik heb verder wel een aantal fietslampen van fenix, deze zijn wat subtieler te monteren, de oudere modellen hadden een kabel met batterypack, hoop gedoe om te wisselen. De nieuwere (die ik heb zijn denk ik minimaal alweer 3 tot 4 jaar oud) hebben gelukkig zelf de accu intern (waardoor ze weer groter zijn) en geven aan hoe lang je nog licht hebt in verschillende standen, dat is op zich wel fijn. Verder kan ik de neutrale kleur van de fenix lampen erg waarderen en is het veld dat verlicht wordt (beam) fijn. De display met hoe lang je nog licht hebt werkt ook weer deels tegen omdat het wat van je nacht visie afhaalt (het is relatief fel en dichtbij)
Met andere woorden: ik heb dus een hekel aan lampen die licht geven buiten de straal om, zoals op jouw foto hierboven, dat groene lichtje aan de buitenkant erger ik me in no time aan
@ChibiM Ik kan me niet meer herinneren of ik dit millenium nog D batterijen heb gebruikt. Dat maakt de lamp per definitie oninteressant voor mij.
Het is wel een draak van een mount, supergroot en lomp (wel stevig, dat wel)
Een goede fietslamp heeft soms ook een kabel met een knop waarmee via het stuur je kort even "groot licht" kan maken of modi kan wisselen afhankelijk van je situatie. Persoonlijk rij ik liever met een vaste lamp aan de fiets dan iets dat ik er steeds op en af moet halen. Omdat ik eigenlijk maar met één fiets in donkere gebieden in het donker fiets zit daar dus een goede lamp op en op de stadsfiets zit een redelijke lamp (philips saferide) maar die komt eigenlijk nooit buiten straatverlichting dus niet zo heel hard nodig om beter licht te hebben.
Ik heb verder wel een aantal fietslampen van fenix, deze zijn wat subtieler te monteren, de oudere modellen hadden een kabel met batterypack, hoop gedoe om te wisselen. De nieuwere (die ik heb zijn denk ik minimaal alweer 3 tot 4 jaar oud) hebben gelukkig zelf de accu intern (waardoor ze weer groter zijn) en geven aan hoe lang je nog licht hebt in verschillende standen, dat is op zich wel fijn. Verder kan ik de neutrale kleur van de fenix lampen erg waarderen en is het veld dat verlicht wordt (beam) fijn. De display met hoe lang je nog licht hebt werkt ook weer deels tegen omdat het wat van je nacht visie afhaalt (het is relatief fel en dichtbij)
Met andere woorden: ik heb dus een hekel aan lampen die licht geven buiten de straal om, zoals op jouw foto hierboven, dat groene lichtje aan de buitenkant erger ik me in no time aan
@ChibiM Ik kan me niet meer herinneren of ik dit millenium nog D batterijen heb gebruikt. Dat maakt de lamp per definitie oninteressant voor mij.
Naast de gewone 18650 Li-ion batterijen voor mijn zaklamp gebruik ik ook al jaren de bekende Panasonic Eneloop NiMh batterijen:

Voor de 18650's heb ik vroeger eens een Xtar VC2 gekocht, alleen helaas kan die geen NiMh laden.
Daarvoor dus een paar jaar geleden een VC2 Plus besteld, prima lader verder maar nu mijn vriendin erom vroeg een mooie reden voor een upgrade.

Nu dus een VC4S besteld.
4 tegelijk en wat sneller lader. Zie review: https://lygte-info.dk/rev...r%20Xtar%20VC4S%20UK.html
Ben erg benieuwd hoe die gaat bevallen.

Voor de 18650's heb ik vroeger eens een Xtar VC2 gekocht, alleen helaas kan die geen NiMh laden.
Daarvoor dus een paar jaar geleden een VC2 Plus besteld, prima lader verder maar nu mijn vriendin erom vroeg een mooie reden voor een upgrade.

Nu dus een VC4S besteld.

4 tegelijk en wat sneller lader. Zie review: https://lygte-info.dk/rev...r%20Xtar%20VC4S%20UK.html
Ben erg benieuwd hoe die gaat bevallen.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Heb je ook de X4 overwogen? Ben benieuwd naar jouw persoonlijke redenen voor deze te kiezen? @Joopieboy
Met name vanwege de 3A quickcharge mogelijkheden en volgens mij net even iets meer functies voor batterijbehoud en testen ervan.
👍was even benieuwd!
Wisten jullie dat de Action een 21700 zaklamp verkoopt?
Op welke doel je? Staat hij op hun website? https://www.action.com/nl-nl/search/?q=zaklampChibiM schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:40:
Wisten jullie dat de Action een 21700 zaklamp verkoopt?
Hij staat niet online helaas. Hij is alleen in de winkel te vinden. Tijdje geleden heb ik er een review over geschreven. Hij is volgens mij maar 4 euro inclusief opbergdoosje.smvs schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:46:
[...]
Op welke doel je? Staat hij op hun website? https://www.action.com/nl-nl/search/?q=zaklamp
https://lumenmonsters.nl/...a-500lm-tactical-zaklamp/
Het is geen officele 21700 zaklamp, maar die batterij past zonder problemen.
Ik zal de high discharge unprotected Molicel uit mijn Astrolux EC01 proberen in de Action lamp. Wat kan er mis gaan ..ChibiM schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:51:
[...]
Het is geen officele 21700 zaklamp, maar die batterij past zonder problemen.
Ik heb het eerder gezegd geloof ik, maar mooie reviews.
De Action staat (samen met de Kruidvat) wel in mijn top 10 van coronahaarden, want niemand houdt zich daar meer aan de regels. Maar goed, misschien woon ik gewoon in een tokkiebuurt (dat sowieso).
Daar heb je kans op 
Als je als eerst naar binnen gaat om 9 uur valt de drukte misschien nog mee?
Ik heb de Samsung 40T gebruikt (4000mAh/30A) zonder problemen..alleen voor korte tijd. Ik denk niet dat er veel zal gebeuren. De dunne draden zullen het niet toelaten veel ampère te trekken. En de driver zal geen FET hebben of direct drive
Als je als eerst naar binnen gaat om 9 uur valt de drukte misschien nog mee?
Ik heb de Samsung 40T gebruikt (4000mAh/30A) zonder problemen..alleen voor korte tijd. Ik denk niet dat er veel zal gebeuren. De dunne draden zullen het niet toelaten veel ampère te trekken. En de driver zal geen FET hebben of direct drive
ps. als je in het Nederlands hebt over throwers, hoe noem jij ze dan persoonlijk? Of hoe zou een leek dat noemen?
1.Verschijner
2.Zaklamp verstraler
3.Schijnwerper
4.Zaklamp die ver schijnt?
5.Iets anders
1.Verschijner
2.Zaklamp verstraler
3.Schijnwerper
4.Zaklamp die ver schijnt?
5.Iets anders
Verstraler, vaak met uitleg over het verschil met breedstralers.
Niet veel mensen weten dat er verschillende types zaklamp bestaan, vandaar,
Niet veel mensen weten dat er verschillende types zaklamp bestaan, vandaar,
Verstraler / verschijner.
Breedstraler / breedschijner.
Sowieso met uitleg erbij.
Thrower is ook maar een Engelse term die 'we' eraan gekoppeld hebben, eigenlijk moet je ook denken aan het woord spotlight. Dan kom je bij de Nederlandse vertaling schijnwerper uit.
Floodlight is wel een bestaande Engelse term.
Breedstraler / breedschijner.
Sowieso met uitleg erbij.
Thrower is ook maar een Engelse term die 'we' eraan gekoppeld hebben, eigenlijk moet je ook denken aan het woord spotlight. Dan kom je bij de Nederlandse vertaling schijnwerper uit.
Floodlight is wel een bestaande Engelse term.
verstraler.. hmm interessant. Ik zat zelf meer te denken aan schijnwerper.
als ik de woorden verstraler en verschijner schrijf, voel ik alsof ik al snel de klemtoon op de verkeerde plek gebruik, en daardoor de betekenis even mis.
Hebben jullie daar ook last van?
als ik de woorden verstraler en verschijner schrijf, voel ik alsof ik al snel de klemtoon op de verkeerde plek gebruik, en daardoor de betekenis even mis.
Hebben jullie daar ook last van?
Klopt, daarom dat ik er ook verschijner naast schreef.
Maar schijnwerper is ook een toepasselijke term. Al zullen de meeste dan denken aan een andere vorm dan een zaklamp.
Google maar eens op schijnwerper. Al laat Google bij verstraler vergelijkbare resultaten zien. Bij beide niet echt een traditionele zaklamp.
Geen enkele term is echt fout, gebruik dus de term die je het best / fijnst vind passen.
Maar schijnwerper is ook een toepasselijke term. Al zullen de meeste dan denken aan een andere vorm dan een zaklamp.
Google maar eens op schijnwerper. Al laat Google bij verstraler vergelijkbare resultaten zien. Bij beide niet echt een traditionele zaklamp.
Geen enkele term is echt fout, gebruik dus de term die je het best / fijnst vind passen.
[ Voor 12% gewijzigd door thijsco19 op 22-06-2020 18:02 ]
Strikt gesproken zou je ook nog de term "zoeklicht" kunnen gebruiken. Zijn we je weer taalkundig aan het helpen met je volgende review?
hahahaha.. kloptrockhopper schreef op maandag 22 juni 2020 @ 23:50:
Strikt gesproken zou je ook nog de term "zoeklicht" kunnen gebruiken. Zijn we je weer taalkundig aan het helpen met je volgende review?
Mijn Astrolux EC01 was al een tijdje binnen en de batterijen ook, maar had nog geen tijd gehad om het ding echt te gebruiken. Nu in het begin van de zomer een weekje weggeweest met Scouting en erg tevreden met de lamp.
De bouwkwaliteit, de lichtopbrengst, het feit dat hij via USB-C te laden is, het traploze dimmen, het onthouden van het dim niveau bevalt allemaal erg goed voor nog geen 25 euro. Er komt echt een ongelofelijke bak licht uit vergeleken met mijn Cree lampjes. Het enige wat ik jammer vind is dat het licht niet te bundelen is. Hierdoor zal ik de lamp in praktijk toch minder vaak gebruiken.
Dus nu denk ik nog even verder zoeken naar een lamp die alle bovenstaande voordelen heeft, maar dan ook nog te bundelen is. maar dan ook kan zoomen, de lichtbundel kan focussen.
De bouwkwaliteit, de lichtopbrengst, het feit dat hij via USB-C te laden is, het traploze dimmen, het onthouden van het dim niveau bevalt allemaal erg goed voor nog geen 25 euro. Er komt echt een ongelofelijke bak licht uit vergeleken met mijn Cree lampjes. Het enige wat ik jammer vind is dat het licht niet te bundelen is. Hierdoor zal ik de lamp in praktijk toch minder vaak gebruiken.
Dus nu denk ik nog even verder zoeken naar een lamp die alle bovenstaande voordelen heeft, maar dan ook nog te bundelen is. maar dan ook kan zoomen, de lichtbundel kan focussen.
[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 11-08-2020 17:19 ]
@rens-br Wat bedoel je precies met "bundelen"? Als je twee of meer lampen koopt en er een touwtje omheen doet zijn ze toch gebundeld?
Verder goed om te lezen dat een budget lamp aan veel van de voorwaarden voor jou voldoet.
Verder goed om te lezen dat een budget lamp aan veel van de voorwaarden voor jou voldoet.
[ Voor 29% gewijzigd door rockhopper op 11-08-2020 16:22 ]
Waar heb je de Astrolux EC01 voor 20 euro gevonden?rens-br schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:24:
Mijn Astrolux EC01 was al een tijdje binnen en de batterijen ook, maar had nog geen tijd gehad om het ding echt te gebruiken. Nu in het begin van de zomer een weekje weggeweest met Scouting en erg tevreden met de lamp.
De bouwkwaliteit, de lichtopbrengst, het feit dat hij via USB-C te laden is, het traploze dimmen, het onthouden van het dim niveau bevalt allemaal erg goed voor nog geen 20 euro. Er komt echt een ongelofelijke bak licht uit vergeleken met mijn Cree lampjes. Het enige wat ik jammer vind is dat het licht niet te bundelen is. Hierdoor zal ik de lamp in praktijk toch minder vaak gebruiken.
Dus nu denk ik nog even verder zoeken naar een lamp die alle bovenstaande voordelen heeft, maar dan ook nog te bundelen is.
Bundelen als in 'zoomen'. Je weet wel, die aspheric lens lampen.rockhopper schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:21:
@rens-br Wat bedoel je precies met "bundelen"? Als je twee of meer lampen koopt en er een touwtje omheen doet zijn ze toch gebundeld?
@rens-br Een lamp die kan zoomen levert wel in op lumens. De efficiency is vele malen lager als dat van een reflector lamp.
Haha. Zo kan je het ook bekijken. Ik bedoel de lichtbundel focussen / zoomen / verstralen.rockhopper schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:21:
Ik heb nu een of andere goedkoop Cree lampje van €3,50 en daarmee kan je 'zoomen'. Ideaal voor als je ver in het bos kinderen wilt afschijnen, maar dat lampje heeft niet super geweldige lichtsterkte en is nogal goedkoop als je vergelijkt met de EC1.
Precies dit dus ^thijsco19 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:50:
Bundelen als in 'zoomen'. Je weet wel, die aspheric lens lampen.
Ik ben wat lumens betreft niet super veeleisend, maar iets meer dan mijn Cree lamp mag wel.@rens-br Een lamp die kan zoomen levert wel in op lumens. De efficiency is vele malen lager als dat van een reflector lamp.
Het bleek net iets meer te zijn als ik dacht, maar heb er in maart 23 euro voor betaald via Banggood. Helaas is die daar inmiddels 32 euro.Tamerciaga schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:40:
Waar heb je de Astrolux EC01 voor 20 euro gevonden?
Ah met bundelen bedoel je dus eigenlijk veranderen van flood (om maar even een Engelse term te gebruiken)
Ik zou gewoon een kleine diffuser cap erbij halen. Ik ben zelf niet zo van het traploos veranderen daarvan. Ik wil meestal of het ene, of het ander. Dus of een bundel, en dan zoals die normaal is, meestal waarop ik een lamp al uitgekozen heb (of juist niet) en de zeldzame keer dat er echt flood nodig is, een cap erop.
Het traploos instellen van lichtsterkte ben ik wel een fan van, al geef ik toe dat het ook daar 90% van de tijd in de twee uitersten is (hoogste en laagste stand). Maar daar helpt het echt om tijdens inspectie/klussen het licht precies zo te zetten dat je alles maximaal verlicht hebt, zonder dat je jezelf verblind (dat is de overige 10%).
Qua lichtsterkte: eigenlijk is voor het meeste, en zeker EDC, 800 lumen al ruim voldoende.
Toch is het moeilijk om niet mee te gaan in de wapenwedloop van wie heeft de sterkste lamp en meer is beter
Ik zou gewoon een kleine diffuser cap erbij halen. Ik ben zelf niet zo van het traploos veranderen daarvan. Ik wil meestal of het ene, of het ander. Dus of een bundel, en dan zoals die normaal is, meestal waarop ik een lamp al uitgekozen heb (of juist niet) en de zeldzame keer dat er echt flood nodig is, een cap erop.
Het traploos instellen van lichtsterkte ben ik wel een fan van, al geef ik toe dat het ook daar 90% van de tijd in de twee uitersten is (hoogste en laagste stand). Maar daar helpt het echt om tijdens inspectie/klussen het licht precies zo te zetten dat je alles maximaal verlicht hebt, zonder dat je jezelf verblind (dat is de overige 10%).
Qua lichtsterkte: eigenlijk is voor het meeste, en zeker EDC, 800 lumen al ruim voldoende.
Toch is het moeilijk om niet mee te gaan in de wapenwedloop van wie heeft de sterkste lamp en meer is beter
Wees er wel van op de hoogte dat zo een zoom systeem ongeveer 50% van zijn licht verliest als je inzoomt. Misschien kun je eens kijken naar de nieuwe Convoy met zoomfunctie. Weet het model nummer even niet meer, maar is volgens mij leuk geprijsd.
PS. In de afgelopen maand ongeveer 10+ nieuwe Nederlandse reviews toegevoegd op lumenmonsters.nl met onder andere de nieuwe Fenix LR35R, Olight Warrior X Turbo, een paar LEP zaklampen zoals de Weltool W4 en W3 Pro, en de Acebeam W10 gen2.
Wat staat er nog bij jullie op de verlanglijst?
@rens-br Ik snap wel wat je zegt over 'bundelen', want de focus ligt bij de EC01 niet op ver stralen (throw). Door hem op turbo te zetten komt er wel zoveel licht uit dat je het soort van forceert en toch nog een aardig eind komt, maar de meest efficiënte methode is dat niet.
De (Osram) NM1 is een beetje een aparte led met een enorm gefocussed beam, en de led is zelfs in meerdere kleuren verkrijgbaar (groen, rood, oranje, blauw, wit). Dit lijkt een beetje een nicheding, al ben ik wel benieuwd naar de reviews. Vooralsnog twijfel ik tussen de XHP50.2 en de SST40 versie. Keuzes, keuzes.
Dit is een mooi bruggetje vanaf bovenstaande: De Astrolux FT03 mini staat op mijn lijstje. Een soort EC01, maar dan op throw gefocussed. Er zijn 3 versies: De XHP50.2, de SST40, en de NM1 versie (throw, throwier, throwiest).ChibiM schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:27:
De (Osram) NM1 is een beetje een aparte led met een enorm gefocussed beam, en de led is zelfs in meerdere kleuren verkrijgbaar (groen, rood, oranje, blauw, wit). Dit lijkt een beetje een nicheding, al ben ik wel benieuwd naar de reviews. Vooralsnog twijfel ik tussen de XHP50.2 en de SST40 versie. Keuzes, keuzes.
Heeft iemand de Nightwatch NSX4 al eens in z'n handen gehad?
4x Cree XHP50.2 LEDs van 18W per stuk
Zou met een 26650 accu zo'n 11.000lumen moeten geven (kort, in turbo mode)

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?
Dat is een interessant lampje! Valt nu nog een beetje buiten het budget, kost bij Banggood 40 euro. Maar zal de aanbiedingen eens in de gaten houden.smvs schreef op zondag 13 september 2020 @ 00:18:
Dit is een mooi bruggetje vanaf bovenstaande: De Astrolux FT03 mini staat op mijn lijstje. Een soort EC01, maar dan op throw gefocussed. Er zijn 3 versies: De XHP50.2, de SST40, en de NM1 versie (throw, throwier, throwiest).
Goed bezig, ik ben erg tevreden over mijn Convoy S9, daar heb ik echt veel plezier van.ChibiM schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:27:
PS. In de afgelopen maand ongeveer 10+ nieuwe Nederlandse reviews toegevoegd op lumenmonsters.nl met onder andere de nieuwe Fenix LR35R, Olight Warrior X Turbo, een paar LEP zaklampen zoals de Weltool W4 en W3 Pro, en de Acebeam W10 gen2.
FYI, hier staat een code die werkt: http://budgetlightforum.com/node/72906 (alleen je moet de gift / het holster dan uitvinken, want daarop werkt de code niet). De lamp wordt dan 31,69 euro inclusief verzenden (je moet maar net zin hebben om idd weer een nieuwe lamp te kopen, daarom puur FYI).rens-br schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:46:
[...]
Dat is een interessant lampje! Valt nu nog een beetje buiten het budget, kost bij Banggood 40 euro. Maar zal de aanbiedingen eens in de gaten houden.
Thx. Kon het niet laten, dus heb hem besteld. Ik kwam uit op 31,29.smvs schreef op zondag 13 september 2020 @ 15:42:
[...]
FYI, hier staat een code die werkt: http://budgetlightforum.com/node/72906 (alleen je moet de gift / het holster dan uitvinken, want daarop werkt de code niet). De lamp wordt dan 31,69 euro inclusief verzenden (je moet maar net zin hebben om idd weer een nieuwe lamp te kopen, daarom puur FYI).
Heb van het weekend een lamp verkocht in V&A, dus mocht ook weer van mezelf. Heb hem ook besteld.rens-br schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:10:
[...]
Thx. Kon het niet laten, dus heb hem besteld. Ik kwam uit op 31,29.
Btw, de fabrikant achter veel Astrolux lampen is Mateminco*. De FT03 mini is ook verkrijgbaar in de Mateminco Store op Aliexpress, onder de naam MT35mini-S. Twee pluspunten zijn dat hij daar standaard goedkoper is, en (tegen meerprijs) ook af fabriek leverbaar is met de roestvrijstalen bezel.
Interessant is ook dat Mateminco de MT07 (door Astrolux verkocht als MF01 mini) een upgrade gegeven lijkt te hebben: de plaat waar de leds op zitten is niet meer van plastic, maar van messing (brass). Deze plastic plaat werd gezien als een design flaw, en had als gevolg dat de lamp slechts relatief kort op volle sterkte kon branden. Op budgetlightforum was er zelfs een hobbyist die metalen plaatjes verkocht om je MT07 / MF01 mini mee te modden.
Op Banggood bevestigt nu idd iemand dat zijn lamp met een metalen plaat kwam. Hier zegt iemand achter weer dat hij via Banggood besteld had en nog de plastic variant kreeg. Bij Mateminco orderen lijkt dus het meest safe. Anyway, door deze upgrade wordt de MT07 / MF01 mini toch ook weer interessant.
* een uitzondering is de EC01, deze leek door Sofirn geproduceerd te worden. Ik bezit zelf de EC01 en heb de Sofirn SP33 V3.0 gehad, en de lens + bezel leken idd verdacht veel op elkaar.
---
Iets anders:
Interessant is ook dat Mateminco de MT07 (door Astrolux verkocht als MF01 mini) een upgrade gegeven lijkt te hebben: de plaat waar de leds op zitten is niet meer van plastic, maar van messing (brass). Deze plastic plaat werd gezien als een design flaw, en had als gevolg dat de lamp slechts relatief kort op volle sterkte kon branden. Op budgetlightforum was er zelfs een hobbyist die metalen plaatjes verkocht om je MT07 / MF01 mini mee te modden.
Op Banggood bevestigt nu idd iemand dat zijn lamp met een metalen plaat kwam. Hier zegt iemand achter weer dat hij via Banggood besteld had en nog de plastic variant kreeg. Bij Mateminco orderen lijkt dus het meest safe. Anyway, door deze upgrade wordt de MT07 / MF01 mini toch ook weer interessant.
* een uitzondering is de EC01, deze leek door Sofirn geproduceerd te worden. Ik bezit zelf de EC01 en heb de Sofirn SP33 V3.0 gehad, en de lens + bezel leken idd verdacht veel op elkaar.
---
Iets anders:
Dit is native gezien een 26800 lamp schijnt het (volgens Zeroair). Vrij bijzonder.Juup schreef op zondag 13 september 2020 @ 00:26:
Heeft iemand de Nightwatch NSX4 al eens in z'n handen gehad?
[Afbeelding]
Ik heb afgelopen week mijn bij Banggood bestelde Astrolux MF01 ontvangen en die heeft de nieuwe messing plaat erin zitten.
Ik moest wel meer dan een maand wachten voordat die verzonden werd, blijkbaar moest er een nieuwe batch binnenkomen. Denk dat het een beetje afhangt van welke versie je besteld of je een oude of een nieuwe krijgt. Ik heb de koper/aluminium versie met de XPL HI 3B LED. Helaas is de prijs ervan wel erg omhoog gegaan in de tussentijd, ik heb ongeveer de helft betaald van de huidige prijs.
:strip_exif()/f/image/x4jKNWL3mviXGSMGGDmAVKPl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moest wel meer dan een maand wachten voordat die verzonden werd, blijkbaar moest er een nieuwe batch binnenkomen. Denk dat het een beetje afhangt van welke versie je besteld of je een oude of een nieuwe krijgt. Ik heb de koper/aluminium versie met de XPL HI 3B LED. Helaas is de prijs ervan wel erg omhoog gegaan in de tussentijd, ik heb ongeveer de helft betaald van de huidige prijs.
@Grumsel : Nice!
Het staat er wel letterlijk ook bij nu bij Banggood zie ik nu, zowel bij de aluminium als de copper/aluminium versie:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DQRzIXPskZPIgu4ITiHZGITu.jpg?f=user_large)
(daar staat copper en geen brass, nou ja iig geen plastic).
De copper/alu versie van de lamp is beter qua hitteafvoer als het goed is? En wat waren je overwegingen om voor de XPL Hi 3B te gaan, en bevalt die keuze?
Het staat er wel letterlijk ook bij nu bij Banggood zie ik nu, zowel bij de aluminium als de copper/aluminium versie:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DQRzIXPskZPIgu4ITiHZGITu.jpg?f=user_large)
(daar staat copper en geen brass, nou ja iig geen plastic).
De copper/alu versie van de lamp is beter qua hitteafvoer als het goed is? En wat waren je overwegingen om voor de XPL Hi 3B te gaan, en bevalt die keuze?
Ik las dat SST-20 LED's heter worden dan de XPL LED's en dat SST-20 LED's soms een beetje een groenige gloed kunnen hebben. In reviews had ik gelezen dat de XPL Hi 3B een mooie 5000k tint heeft zonder groene tint.
Ik wist bij het bestellen dat de MF01's een hitte probleem hebben. Mede daarom dus ook gekozen voor de versie met de koperen kop en de XPL Hi 3B i.p.v. de SST-20. Ik wist toen nog niet dat ik er 1 zou krijgen met de messing plaat erin.
Ik heb er nog niet veel kunnen "spelen" dus kan nog weinig zeggen over de hitteafvoer. Ik hoop dat de koperen kop en de messing plaat 't in elk geval verbeteren.
Tot nu toe bevalt die in elk geval goed. De koperen kop maakt 'm alleen wel een stukje zwaarder dan de meeste zaklampen.
Wat me wel een beetje tegenviel is dat je bij de MF01 niet de kleur of functie kan kiezen van de auxiliary LEDs. Je kan wel de helderheid instellen (uit, laag, hoog of knipperen) maar als ze aanstaan geven ze enkel de batterij status weer. Bij de Mateminco MT35mini-S/Astrolux FT03 mini (ik heb de Mateminco MT35mini-S met XHP50.2 LED) kan je de kleur/functie van de auxiliary LEDs wel instellen.
Ik heb tijdens de 9.9 VIP Day aanbiedingen van vorige week bij Banggood ook nog een Astrolux EC01 besteld. Die was tijdelijk in de aanbieding voor 19.45 euro, voor dat geld kon ik 't niet laten.
Ik wist bij het bestellen dat de MF01's een hitte probleem hebben. Mede daarom dus ook gekozen voor de versie met de koperen kop en de XPL Hi 3B i.p.v. de SST-20. Ik wist toen nog niet dat ik er 1 zou krijgen met de messing plaat erin.
Ik heb er nog niet veel kunnen "spelen" dus kan nog weinig zeggen over de hitteafvoer. Ik hoop dat de koperen kop en de messing plaat 't in elk geval verbeteren.
Tot nu toe bevalt die in elk geval goed. De koperen kop maakt 'm alleen wel een stukje zwaarder dan de meeste zaklampen.
Wat me wel een beetje tegenviel is dat je bij de MF01 niet de kleur of functie kan kiezen van de auxiliary LEDs. Je kan wel de helderheid instellen (uit, laag, hoog of knipperen) maar als ze aanstaan geven ze enkel de batterij status weer. Bij de Mateminco MT35mini-S/Astrolux FT03 mini (ik heb de Mateminco MT35mini-S met XHP50.2 LED) kan je de kleur/functie van de auxiliary LEDs wel instellen.
Ik heb tijdens de 9.9 VIP Day aanbiedingen van vorige week bij Banggood ook nog een Astrolux EC01 besteld. Die was tijdelijk in de aanbieding voor 19.45 euro, voor dat geld kon ik 't niet laten.
[ Voor 28% gewijzigd door Grumsel op 20-09-2020 11:03 ]
Ja en 21700 past er ook in, met adapter.smvs schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 23:49:
Dit is native gezien een 26800 lamp schijnt het (volgens Zeroair). Vrij bijzonder.
Met 25% korting (zie https://deals.m4dm4x.com/...-nsx4-xhp50-2-k4-13000lm/ ) is dit een leuke lamp voor de prijs (zonder korting 50 - 80 USD)
Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?
Ik heb hier nog een maglite mini.
Fijn ding die handig is in de gereedschapkist ed, heeft meer emotionele waarde dan praktische. Helaas laatste gloeilampje laatst stuk gegaan.
Nu zag ik dat er led ombouwtjes te koop zijn. Als ik op youtube kijk presteren die niet echt lekker en is het licht erg blauw.
Is dat ook echt zo belabbert of is dat wel de moeite waard. Anders maar gewoon een gloeilampje erin.
Fijn ding die handig is in de gereedschapkist ed, heeft meer emotionele waarde dan praktische. Helaas laatste gloeilampje laatst stuk gegaan.
Nu zag ik dat er led ombouwtjes te koop zijn. Als ik op youtube kijk presteren die niet echt lekker en is het licht erg blauw.
Is dat ook echt zo belabbert of is dat wel de moeite waard. Anders maar gewoon een gloeilampje erin.
Niet echt waard, ik heb hem jaren geleden eens verkocht (originele Mag LED nadat mijn 'oude' met een controle in beslag genomen was). Ik zou lekker een Convoy bestellen voor 10-15 euro, bv de S9 die via usb te laden valt. Makkelijk en goed zaklampje.
Nee!DopdeDouwer schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:29:
Anders maar gewoon een gloeilampje erin.
Koop lekker een nieuwe ledlamp en stap het huidige millennium binnen.
Vanuit de Sofirn official store op Aliexpress heb ik een Wurkkos FC11 geleverd gekregen. De Wurkkos FC11 is een 18650 lamp uit de Sofirn stal met een 5000K Samsung led. Er is geen officiële 18350 tube, maar voor de Sofirn SP40 bestaat deze wel (is ook los bestelbaar bij Sofirn + optioneel een tail cap) en deze past er op (De styling komt niet helemaal overeen, maar alla). Het is een leuke EDC lamp die USB-C oplaadbaar is en een magnetic tail cap heeft.
Zo'n 5 dagen nadat ik besteld had (uiteraard ..) kwam er ook een 2700- en 4000K versie beschikbaar. Misschien ga ik die ook nog uitproberen.
Ik had gekozen voor de versie met 3000 mah 18650 batterij. Dit is een button top batterij van Wurkkos/Sofirn zelf (of deze protected is weet ik niet). Ik moet nog een 18350 batterij proberen, dit zal vermoedelijk de Keeppower 18350 1200mAh (protected) worden.
-----
Hieronder de Wurkkos FC11 met de standaard 18650 tube, naast een Olight S2R Baton II (tevens 18650). Rechts de 18350 tube voor de Wurkkos FC11 (van een Sofirn SP40). Het blijft verbazingwekkend hoe compact de Olight S2R Baton II is, maar goed daarom kost die 75 euro en de Wurkkos 25.
:strip_exif()/f/image/0NIf95JlOzAg9UBdJliBl7HQ.jpg?f=fotoalbum_large)
De Wurkkos FC11 met de 18350 tube gemonteerd, naast een Olight S2R Baton II (18650).
Zo'n 5 dagen nadat ik besteld had (uiteraard ..) kwam er ook een 2700- en 4000K versie beschikbaar. Misschien ga ik die ook nog uitproberen.
Ik had gekozen voor de versie met 3000 mah 18650 batterij. Dit is een button top batterij van Wurkkos/Sofirn zelf (of deze protected is weet ik niet). Ik moet nog een 18350 batterij proberen, dit zal vermoedelijk de Keeppower 18350 1200mAh (protected) worden.
-----
Hieronder de Wurkkos FC11 met de standaard 18650 tube, naast een Olight S2R Baton II (tevens 18650). Rechts de 18350 tube voor de Wurkkos FC11 (van een Sofirn SP40). Het blijft verbazingwekkend hoe compact de Olight S2R Baton II is, maar goed daarom kost die 75 euro en de Wurkkos 25.
:strip_exif()/f/image/0NIf95JlOzAg9UBdJliBl7HQ.jpg?f=fotoalbum_large)
De Wurkkos FC11 met de 18350 tube gemonteerd, naast een Olight S2R Baton II (18650).
:strip_exif()/f/image/xfEzr4DnJRy56yDbc8frT6UR.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoi, ik hier een tijd geleden ook een drop-in led gekocht voor mijn ouder Mag 4D.DopdeDouwer schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:29:
Ik heb hier nog een maglite mini.
Ook vanwege emotionele redenen wou ik de lamp nieuw leven inblazen, bevalt mij prima. Mijn "ombouw" staat hier in het topic ern stukje terug.
Ik kan het in elk geval aanraden om te doen
ik heb helaas geen foto's meer in het topic staan maar hier is de info:
Fraggert in "Het grote (LED-)zaklampentopic - deel 2"
[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 12-10-2020 08:47 ]
Hm, Nitecore MH10 lijkt niet langer leverbaar. Wat is een redelijk alternatief?
"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg
Dit draadje ontdekt
Vandaag besloten om een projectje te starten:
Ik heb sinds kort een surefire m600 repro, out put is best een beetje meh. Plan dus; convoy s21a internals swappen naar de repro, dit zou allemaal moeten passen behalve een 18650.
Ik ga de tube dus op boren naar 18.5mm.
Dit betekent dat hij effectief 1700-1900 lumen moet gaan doen op turbo.
ben zeer benieuwd of dit wat gaat worden....
Vandaag besloten om een projectje te starten:
Ik heb sinds kort een surefire m600 repro, out put is best een beetje meh. Plan dus; convoy s21a internals swappen naar de repro, dit zou allemaal moeten passen behalve een 18650.
Ik ga de tube dus op boren naar 18.5mm.
Dit betekent dat hij effectief 1700-1900 lumen moet gaan doen op turbo.
ben zeer benieuwd of dit wat gaat worden....
𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs
Meest (misschien te) voor de hand liggende antwoord: MH10 V2.0xDEADBEEF schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:51:
Hm, Nitecore MH10 lijkt niet langer leverbaar. Wat is een redelijk alternatief?
Qua alternatieven: Waar wil je de lamp voor gebruiken?
Ik wil het gebruiken als upgrade van een lamp op penlites (Fenix LD20) naar een (extern, dus met een snoertje, oplaadbare) lamp die een 18650-accu accepteert.smvs schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:43:
[...]
Meest (misschien te) voor de hand liggende antwoord: MH10 V2.
Qua alternatieven: Waar wil je de lamp voor gebruiken?
"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg
@0xDEADBEEF Ja ok, maar het doeleinde? In en om het huis / EDC, of juist voor bijvoorbeeld nachtelijke wandelingen? Als je niet geeft om veel throw dan is een mooie simpele lamp de Wurkkos FC11 die ik hierboven in een post genoemd heb. Ik heb zelf de 5000K versie en die vind ik wat groen qua tint, maar heb ook nog de 2700- en 4000K besteld en 1 daarvan is voor mijn vader voor sinterklaas (voor klussen enzo).
Wil je meer throw dan kun je iets als de Astrolux FT03 mini of MF01 mini overwegen (ik verwacht ze beide spoedig maar moet nog batterijen bestellen). Daarnaast is de Astrolux EC01 bijvoorbeeld een mooie betaalbare allround lamp (niet echt een thrower maar wel een enorme lichtopbrengst). Sowieso zul je voor de meeste performance voor het geld voor een Chinese lamp moeten gaan, maar goed het is maar net waar je prioriteiten liggen. Die Astrolux lampen hebben Anduril firmware en daardoor zoveel toeters en bellen dat ze eenvoudig van slag kunnen raken als niet oplet. Als je gewoon een goede lamp zoekt met eenvoudige bediening en niet de prio legt bij de hoogste performance, dan lijkt mij die Nitecore een prima keuze.
Wil je meer throw dan kun je iets als de Astrolux FT03 mini of MF01 mini overwegen (ik verwacht ze beide spoedig maar moet nog batterijen bestellen). Daarnaast is de Astrolux EC01 bijvoorbeeld een mooie betaalbare allround lamp (niet echt een thrower maar wel een enorme lichtopbrengst). Sowieso zul je voor de meeste performance voor het geld voor een Chinese lamp moeten gaan, maar goed het is maar net waar je prioriteiten liggen. Die Astrolux lampen hebben Anduril firmware en daardoor zoveel toeters en bellen dat ze eenvoudig van slag kunnen raken als niet oplet. Als je gewoon een goede lamp zoekt met eenvoudige bediening en niet de prio legt bij de hoogste performance, dan lijkt mij die Nitecore een prima keuze.
[ Voor 5% gewijzigd door smvs op 23-10-2020 22:47 ]
@smvs voor zowel EDC en nachtelijke wandelingen, flood acht ik belangrijker dan throw. En er kan altijd een 2e accu mee. Externe oplaadfunctie zou fijn zijn, een oplader heb ik al. Bij lampjes zonder USB-oplaadmogelijkheid kom ik Convoy S3, Sofirn SP32A V2.0 tegen.
Het liefst wordt het een lamp met een 1" body-diameter. Ramping lijkt leuk, maar is denk ik misbaar waarbij een geheugenfunctie wél interessant is. Ik ga pagina 40 t/m 47 van dit topic eens doorlezen.
Het liefst wordt het een lamp met een 1" body-diameter. Ramping lijkt leuk, maar is denk ik misbaar waarbij een geheugenfunctie wél interessant is. Ik ga pagina 40 t/m 47 van dit topic eens doorlezen.
[ Voor 18% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 26-10-2020 15:39 ]
Er is een nieuwe versie van de Astrolux EC01 uit. In de kleuren Groen en Bruin, en nu (ook) met SST40 led ipv XHP50.2.
Kan er nog nergens reviews van vinden maar meer throw is wat mij betreft welkom bij de EC01, dus ben wel benieuwd.XHP50.2 version : 3500lumen & 298 meter
SST40 version : 2300 lumen & 405 meter
Dank je wel voor de tip. Ik heb de groene besteld, met de code die je op BLF kan krijgen is die inclusief verzendkosten net geen €22.
Ook de grotere broer van de Astrolux EC01, de Astrolux EC03 is nu te bestellen in groen en bruin. Zo te zien voorlopig alleen in een SST40 versie: 5700 Lumen, 485 Meter.
Ook voor de EC03 kan je op BLF een code aanvragen. Met die code kost die dan inclusief verzendkosten ca €31.60.
Ook voor de EC03 kan je op BLF een code aanvragen. Met die code kost die dan inclusief verzendkosten ca €31.60.
[ Voor 17% gewijzigd door Grumsel op 01-11-2020 10:54 ]
Ik heb een Fenix PD35 zaklamp met li-ion 18650 batterij. Nu zit ik even te zoeken naar een goede oplader. Kan ik zondermeer er vanuit gaan dat die van Fenix zelf goed zijn, of kunnen jullie mij nog andere opladers aanraden?
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Ik gebruik al erg lang een Xtar lader, maar deze is inmiddels al zo lang in gebruik dat er vast een alternatief dan wel opvolger is uitgekomen. Bij nkon vind je een leuk overzichtje van modellen in diverse prijs categorieën.JoeZuCK schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:09:
Ik heb een Fenix PD35 zaklamp met li-ion 18650 batterij. Nu zit ik even te zoeken naar een goede oplader. Kan ik zondermeer er vanuit gaan dat die van Fenix zelf goed zijn, of kunnen jullie mij nog andere opladers aanraden?
Bedenk even of je diverse groottes hebt of gaat aanschaffen en of je per se snel-laden nodig hebt of niet.
Die Acebeam X80 op nkon is trouwens wel een monster zeg. Ik krijg toch wel even de neiging om 'm op de kerstlijst te zetten. Alleen twijfel ik meteen tussen de non GT (met UV en kleurtjes) of de GT versie (NOG meer lumens)
[ Voor 13% gewijzigd door rockhopper op 05-11-2020 18:27 ]
Welke is beter ,XHP50.2 of SST40?Grumsel schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:49:
Ook de grotere broer van de Astrolux EC01, de Astrolux EC03 is nu te bestellen in groen en bruin. Zo te zien voorlopig alleen in een SST40 versie: 5700 Lumen, 485 Meter.
Dit is voor mij zo herkenbaar. Ik heb een Maglite 3D, al heel erg lang en wil deze om die rede eigenlijk niet weg doen. Ook al zijn er veel nieuwere LED-zaklampen die beter presteren.Fraggert schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:26:
[...]
Hoi, ik hier een tijd geleden ook een drop-in led gekocht voor mijn ouder Mag 4D.
Ook vanwege emotionele redenen wou ik de lamp nieuw leven inblazen, bevalt mij prima. Mijn "ombouw" staat hier in het topic ern stukje terug.
Ik kan het in elk geval aanraden om te doen
ik heb helaas geen foto's meer in het topic staan maar hier is de info:
Fraggert in "Het grote (LED-)zaklampentopic - deel 2"
Heb er toch voor gekozen om voor €14 een LED drop-in aan te schaffen en mijn 3D toch een soort van upgrade te geven. Het bleek wel nodig om de batterijen los te bikken want die waren al zo oud en zo gaan lekken dat ze allemaal vast zaten. Goed schoon gemaakt, LED erin, nieuwe batterijen erin en mijn 3D doet het weer prima. De lichtopbrengst is natuurlijk lang niet zo veel als nieuwere LED-zaklampen, maar ik ben er erg tevreden mee. Voor dat geld kan ik het inderdaad ook aanraden.
Niks mis om je oude lamp een tweede leven te geven hoor. En waarschijnlijk ook nog eens erg leuk om te doen. Al ben ik persoonlijk geen fan van het schoonmaken van batterijlekkage 
Degene die het beste aan je gebruik en wensen voldoet natuurlijk.mooiemeneer schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:50:
Welke is beter ,XHP50.2 of SST40?
[ Voor 37% gewijzigd door rockhopper op 06-11-2020 10:11 ]
ah, nog zo'n gek gelukkigPatrickPR schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:58:
[...]
Dit is voor mij zo herkenbaar. Ik heb een Maglite 3D, al heel erg lang en wil deze om die rede eigenlijk niet weg doen. Ook al zijn er veel nieuwere LED-zaklampen die beter presteren.
Heb er toch voor gekozen om voor €14 een LED drop-in aan te schaffen en mijn 3D toch een soort van upgrade te geven. Het bleek wel nodig om de batterijen los te bikken want die waren al zo oud en zo gaan lekken dat ze allemaal vast zaten. Goed schoon gemaakt, LED erin, nieuwe batterijen erin en mijn 3D doet het weer prima. De lichtopbrengst is natuurlijk lang niet zo veel als nieuwere LED-zaklampen, maar ik ben er erg tevreden mee. Voor dat geld kan ik het inderdaad ook aanraden.

Wat ook nog een voordeel is, is dat zo'n zaklamp tevens als knuppel fungeert, dat lukt met dat nieuwerwetse kleine spul toch een stuk minder
Ben benieuwd of @DopdeDouwer zijn Maglite nog onder handen heeft genomen
Ze zijn verschillend waardoor je moeilijk kan zeggen dat de ene beter is dan de andere.
De SST40 heeft minder lumen dan de XHP50.2 maar heeft een smallere lichtbundel en schijnt daardoor verder.
Het is dus wat je zoekt. Wil je een zaklamp die verder schijnt neem dan de SST40, wil je een bredere lichtbundel neem dan de XHP50.2.
Idd, call me crazy maar wilde em gewoon echt niet weg doen.Fraggert schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:19:
[...]
ah, nog zo'n gek gelukkig![]()
![]()
![]()
![]()
Wat ook nog een voordeel is, is dat zo'n zaklamp tevens als knuppel fungeert, dat lukt met dat nieuwerwetse kleine spul toch een stuk minderwel handig als ik iemand terug naar de andere kant van de schutting moet enthousiasmeren.
Ben benieuwd of @DopdeDouwer zijn Maglite nog onder handen heeft genomen
Inderdaad, mijn 3D ligt standaard in mijn nachtkastje, als is een 4D uiteraard een stukje langer.
Toevallig zijn mijn vrouw het toen ik mijn 3D had gefixed: "Ben wel blij dat je em niet weg doet want die weet ik 's nachts wel te liggen en pak ik als ik echt onraad merk."
[ Voor 3% gewijzigd door PatrickPR op 06-11-2020 10:45 ]
Haha ik moet m nog bestellen. Maar bij mij gaat t maar om een maglite mini (2x AA).
en zwaarderPatrickPR schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:44:
[...]
Inderdaad, mijn 3D ligt standaard in mijn nachtkastje, als is een 4D uiteraard een stukje langer.
Toevallig zijn mijn vrouw het toen ik mijn 3D had gefixed: "Ben wel blij dat je em niet weg doet want die weet ik 's nachts wel te liggen en pak ik als ik echt onraad merk."
Staat naast mijn nachtkastje, waar ook een kleine brandblusser staat.
no worries, ik was gewoon even benieuwdDopdeDouwer schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:47:
Haha ik moet m nog bestellen. Maar bij mij gaat t maar om een maglite mini (2x AA).
[ Voor 20% gewijzigd door Fraggert op 06-11-2020 10:49 ]
Ik ben een leek op ledlamp gebied , ik zoek een goede zaklamp met veel lichtopbrengst, dus ja welke neem je dan voor een nette prijs.rockhopper schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:10:
Niks mis om je oude lamp een tweede leven te geven hoor. En waarschijnlijk ook nog eens erg leuk om te doen. Al ben ik persoonlijk geen fan van het schoonmaken van batterijlekkage
[...]
Degene die het beste aan je gebruik en wensen voldoet natuurlijk.
Voordat je het konijnenhol induikt, bezint eer ge begint. Het kan een dure verslavende hobby wordenmooiemeneer schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:43:
[...]
Ik ben een leek op ledlamp gebied , ik zoek een goede zaklamp met veel lichtopbrengst, dus ja welke neem je dan voor een nette prijs.
Maar terug naar je vraag: het komt altijd neer op het volgende, waar ga je het voor gebruiken of denk je het voor te gaan gebruiken?
Geen enkele lamp is perfect voor alle situaties, dus als je iemand tegen komt die dat wel beweert, die liegt gewoon. Ik heb zelf een aantal zaklampen voor diverse doeleinden. Een zoektocht door het bos vraagt om ander licht dan even snel in het donker een tent opzetten. Iemand verjagen of verwarren (tactische lampen) is weer een ander gebied dan bijvoorbeeld forensisch sporenonderzoek of licht terwijl je je nachtzicht behoud.
Grofweg denk aan breedstralend (engels flooding light), licht dat veel direct voor je oplicht. Meer werklicht, felheid is hier minder belangrijk. Aan de andere kant heb je verstralend (engels thrower light) iets dat dingen goed oplicht op 100 meter en verder, maar vaker in een smallere bundel. Dan zijn er nog lampen die beide doen (al dan niet in standen) en hoofdlampen zodat je je handen vrij hebt om te werken.
Kortom: waar ga je 'm voor gebruiken, hoe groot en hoe duur mag hij zijn. Hoe belangrijk is kwaliteit en garantie en hoe snel heb je het nodig. China import duurt lang, is goedkoop, kwaliteit is hit & miss (bij de echte merken is de kwaliteitscontrole gewoon veel beter). Kopen bij knives&tools/nkon/andere nl winkels en je hebt de lamp in de regel dezelfde week in huis.
IK geloof het gelijk dat het een verslaving kan zijn , maar ik zoek niets speciaals maar zat dit topic te lezen en vroeg me af of https://www.banggood.com/...06296682&cur_warehouse=CN een goede allround zaklamp is die veel licht/helder licht geeft .Ik heb ook bij kniveandtools gekeken maar daar zie ik dus lampen met dezelfde leds erin die 2x zo duur zijn .
Het merk Astrolux is het "huismerk" van Banggood, je komt ze ergens anders niet vaak tegen. Ik heb de EC03 zelf niet, wel besteld maar moet nog komen. Ik heb wel de kleinere variant (de EC01) en dat is zeker ook geen slechte en/of zwakke zaklamp. Je krijgt bij Astrolux in elk geval veel zaklamp voor minder geld.
Hier is een goede review van de EC03 met XHP50.2 leds. De conclusie daarin is dat het een goede zaklamp is voor een erg goede prijs. Verderop onder die review staan ook foto's gemaakt in een bos waar de lichtbundel van de EC03 wordt vergeleken met die van andere zaklampen, dat geeft een beeld over de hoeveelheid licht die eruit komt en de lichtbundel.
De EC01 en/of EC03 met de SST40 zal waarschijnlijk een smallere lichtbundel hebben maar schijnt wel verder. Deze zaklampen zijn pas sinds kort te bestellen met de SST40, ik heb van deze combinatie nog geen reviews gevonden.
Het enige nadeel wat in de review wordt genoemd is dat de EC03 nogal heet wordt als je de hoogste stand langer gebruikt, de lichtsterkte wordt dan terug geregeld om de temperatuur onder controle te houden. Maar heet worden en dan terug regelen doen eigenlijk alle LED zaklampen.
De EC03 (en ook de EC01) zijn echter niet de meest eenvoudige zaklamp, ze hebben veel functies en je kan veel dingen instellen. Sommige mensen vinden dat leuk, andere hebben liever een zaklamp met minder functies.
Kijk anders ook eens op youtube, daar kan je meerdere videos vinden van de Astrolux EC01 en EC03. Let dan bijvoorbeeld op de kleur van het licht en de lichtbundel (is het licht egaal of zitten en donkere vlekken of licht punten in, hoe breed is de bundel en hoe ver komt die).
Hier is een goede review van de EC03 met XHP50.2 leds. De conclusie daarin is dat het een goede zaklamp is voor een erg goede prijs. Verderop onder die review staan ook foto's gemaakt in een bos waar de lichtbundel van de EC03 wordt vergeleken met die van andere zaklampen, dat geeft een beeld over de hoeveelheid licht die eruit komt en de lichtbundel.
De EC01 en/of EC03 met de SST40 zal waarschijnlijk een smallere lichtbundel hebben maar schijnt wel verder. Deze zaklampen zijn pas sinds kort te bestellen met de SST40, ik heb van deze combinatie nog geen reviews gevonden.
Het enige nadeel wat in de review wordt genoemd is dat de EC03 nogal heet wordt als je de hoogste stand langer gebruikt, de lichtsterkte wordt dan terug geregeld om de temperatuur onder controle te houden. Maar heet worden en dan terug regelen doen eigenlijk alle LED zaklampen.
De EC03 (en ook de EC01) zijn echter niet de meest eenvoudige zaklamp, ze hebben veel functies en je kan veel dingen instellen. Sommige mensen vinden dat leuk, andere hebben liever een zaklamp met minder functies.
Kijk anders ook eens op youtube, daar kan je meerdere videos vinden van de Astrolux EC01 en EC03. Let dan bijvoorbeeld op de kleur van het licht en de lichtbundel (is het licht egaal of zitten en donkere vlekken of licht punten in, hoe breed is de bundel en hoe ver komt die).
All round is meestal beter te vinden met de zoekterm EDC (every day carry), kortom een zaklamp om bij je hebben.mooiemeneer schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:21:
IK geloof het gelijk dat het een verslaving kan zijn , maar ik zoek niets speciaals maar zat dit topic te lezen en vroeg me af of https://www.banggood.com/...06296682&cur_warehouse=CN een goede allround zaklamp is die veel licht/helder licht geeft .Ik heb ook bij kniveandtools gekeken maar daar zie ik dus lampen met dezelfde leds erin die 2x zo duur zijn .
Dat het bij banggood goedkoper is heeft dus met afwerking en kwaliteitscontrole te maken. De meeste lampen komen uit dezelfde regio in China, alleen bij de merken weet je zeker dat je geen brol koopt. En de after sale service bij knivesandtools is ook iets waar je voor betaald. Dat en de snelheid waarmee je dingen in huis haalt, geen taalbarriere, zijn allemaal dingen die meewegen in de prijs. Ik heb zelf geen ervaring met astrolux, maar genoeg mensen hier die daar wat meer over kunnen zeggen.
En nogmaals all-round is een te brede wens, ik vraag het nog maar een keer: wat ga je doen? waar ga je m voor gebruiken?
Wat zijn jullie 2021 zaklamp wensen?
Of welke zaklampen willen jullie dit jaar kopen?
Iedereen nog een gelukkig nieuwjaar...
Of welke zaklampen willen jullie dit jaar kopen?
Iedereen nog een gelukkig nieuwjaar...
@ChibiM Eerst maar eens hopen dat ik genoeg inkomsten krijg om er eentje te kunnen overwegen 
Maar ik ben nog altijd in de markt voor een kleine hoofdlamp voor klusdoeleinden.
Maar ik ben nog altijd in de markt voor een kleine hoofdlamp voor klusdoeleinden.
Niet echt.ChibiM schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:35:
Wat zijn jullie 2021 zaklamp wensen?
Waarom zou ik iets nieuws kopen als de bestaande zaklampen nog gewoon prima funktioneren?Of welke zaklampen willen jullie dit jaar kopen?
Ik heb 2 stuks Fenix L2D's; die het al jarenlang gewoon goed doen. Prima klein handig zaklampje, met naar verhouding een flinke bak licht uit 2 gewone AA-celletjes (of oplaadbare Eneloops)
En nog een Astrolux C8 met een dikke 18650 Keeppower erin voor echt veel licht.
Lekker handzaam en toch een enorme bak licht:

Had ooit een Nitecore TM16; zo'n lichtbakbeest. Maar die vond ik TE. TE groot, TE log, TEveel licht. Die heb ik weer verkocht.