Het grote (LED-)zaklampentopic - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 16 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:46

thijsco19

KTM 990 SMT

ChibiM schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:35:
Wat zijn jullie 2021 zaklamp wensen?
Of welke zaklampen willen jullie dit jaar kopen?

Iedereen nog een gelukkig nieuwjaar...
-Zorgen dat alle lampen die ik nu heb goed functioneren, aantal zijn gemod of zelf in elkaar gezet en niet helemaal goed functionerend.
-Zorgen dat alles up to date is. Ben op zoek naar goede maar simpele drivers zonder veel poespas. (en zorgen dat de gebruiksaanwijzing bij de lampen liggen zodat ik weer weet hoe sommigen drivers werken..)
-Een balans zoeken zodat ik een aantal lampen heb voor 'throw' doeleinden, een aantal voor 'flood' doeleinden en natuurlijk een alleskunner. Daarbij ook de lichtsterkte mee balanceren.

En dan misschien nog eens kijken voor een hoofdlamp.

Oh, en ik wil de Lumintop GT collectie vol hebben. De originele GT heb ik al en de mini ook al. Alleen nog de micro en nano ontbreken. :9

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChibiM
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-07 09:32
@rockhopper , Skilhunt heeft enkele nieuwe (kleine) hoofdlampen uitgebracht. Misschien zit daar wel iets tussen. Skilhunt is over het algemeen niet zo duur.

@ehtweak , ah.. dat kun je inderdaad met elke hobby zeggen. Ook met pc's en camera's bijvoorbeeld :D Maar dat is wel een goed standpunt als je je daar aan houd. Belangrijk om tevreden te zijn met wat je hebt en gebruikt. thijsco19 en ik zijn meer met de hobby bezig, dus nemen graag een extra lamp in ontvangst die net weer wat krachtiger, interessanter is. Of gewoon om een verzameling compleet te maken :)

@thijsco19 Ik neem aan dat je niet de hele GT collectie bedoeld, maar alleen qua grootte toch? Anders zou je de GT70, GT90, GT94, GT4, en de GT3 ook nog hebben :D Dan gaan de centjes wel erg hard ;)

1 van de dingen waar ikzelf niet zo over te spreken ben in de afgelopen maanden zijn de SBT90.2 zaklampen met 1 batterij. Die dingen worden aangegeven als 6000 lumens of 5000 lumen, maar binnen 30 seconden zijn ze gezakt naar 500 lumen, en dat doen ze voor de rest van hun runtime. Zakken naar 2000-3000 lumen begrijp ik, misschien zelfs tot 1500 of zelfs 1000, maar 500 is echt te gek voor woorden. Dan komen we gewoon in de 2AA zaklampen groep terecht qua output.

end rant.

Mijn website: eneloop101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@ChibiM Oké. Voor mij zijn LED zaklampen een handig en nuttig stuk gereedschap.
Geen hobby/verzamel item. :+

BTW: ik verzamel ook geen PC's of camera's; maar gebruik die gewoon als dagelijks gebruiksvoorwerp. :)

[ Voor 32% gewijzigd door ehtweak op 02-01-2021 11:07 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChibiM
Hahaha, snap ik helemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

ChibiM schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:39:
@thijsco19 Ik neem aan dat je niet de hele GT collectie bedoeld, maar alleen qua grootte toch? Anders zou je de GT70, GT90, GT94, GT4, en de GT3 ook nog hebben :D Dan gaan de centjes wel erg hard ;)

1 van de dingen waar ikzelf niet zo over te spreken ben in de afgelopen maanden zijn de SBT90.2 zaklampen met 1 batterij. Die dingen worden aangegeven als 6000 lumens of 5000 lumen, maar binnen 30 seconden zijn ze gezakt naar 500 lumen, en dat doen ze voor de rest van hun runtime. Zakken naar 2000-3000 lumen begrijp ik, misschien zelfs tot 1500 of zelfs 1000, maar 500 is echt te gek voor woorden. Dan komen we gewoon in de 2AA zaklampen groep terecht qua output.

end rant.
Haha, nee. Hoewel ik ze wel zou willen hebben zijn die allemaal te duur voor wat ik aan een zaklamp wil uitgeven. De originele GT kreeg ik aangezien ik in het ontwikkel team zat, anders had ik die waarschijnlijk ook niet gekocht.
Alleen de GT mini, micro en nano (nano alleen met 10440 batterijbuis) naast de grote GT.

Het verzamelen, en de hobby zelf, is de laatste tijd wat minder geworden bij mij. Ik mis eigenlijk interessante ontwikkelingen.
Er zijn maar weinig lampen waar ik echt nieuwsgierig naar ben.
Zoals jij zelf al zegt, een lamp met de SBT90.2 met 1 batterij die binnen korte tijd naar de 500 lumen gaat vind ik bijvoorbeeld ook niet interessant.
Zijn genoeg alternatieve die ook een hoop licht geven maar toch voor een langere duur bruikbaar zijn.
Ik denk dat je wel kan zeggen dat er sprake is van een 'lumen-race'. Veel nieuwe lampen met de focus op een maximaal aantal lumen voor maar een korte tijd.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChibiM
Daar heb je wel gelijk in.

Toch zit er ook wel weer een positieve kant aan zulke wedstrijden, omdat ze met nieuwe oplossingen, technieken en ideeën komen. Dus voor de lange termijn heeft het denk ik wel nut.

Ik denk dat LEP lampen wel interessant zijn. Nieuwe techniek die nu meer en meer wordt toegepast in zaklampen. Dit staat allemaal nog redelijk in de kinderschoenen vergeleken met LED zaklampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 16:40

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

ChibiM schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:39:
@rockhopper , Skilhunt heeft enkele nieuwe (kleine) hoofdlampen uitgebracht. Misschien zit daar wel iets tussen. Skilhunt is over het algemeen niet zo duur.
Ik heb voorlopig geen geld voor aanschaf, maar als ik iets koop dan koop ik liever kwaliteit dan budget.
Mijn spullen koop ik zodat ik weet dat ze het normaal gesproken doen (ik kan erop vertrouwen) en ik ben bereid daar meer voor te betalen.

Dat betekend meteen dat de standaard hoger ligt dan voor mij onbekende merken, zonder voor mij bewezen track-records. En het meeste "budget" spul uit China. En ja ik weet ook wel dat de meeste lampen uit China komen, zowel de goede als de slechte. Het gaat mij dus ook om de extra stappen van kwaliteitscontrole. Daarnaast de dingen nog waar de hoofdlamp zelf aan moet voldoen:
hoge cri, floody, redelijke looptijd, minimaal 500 lumen en niet te zwaar aan het hoofd.

Maar goed, dat is voor een later moment. Momenteel andere prioriteiten.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Vanavond een vitrinekastje in elkaar gezet.
Bedoeld voor mijn verzameling zaklampen, zakmessen en mogelijk andere gadgets of spullen.

Hier een kleine indicatie van een gedeelte van de verzameling.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/54Db2UXl.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:49

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
thijsco19 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:52:
Vanavond een vitrinekastje in elkaar gezet.
Bedoeld voor mijn verzameling zaklampen, zakmessen en mogelijk andere gadgets of spullen.

Hier een kleine indicatie van een gedeelte van de verzameling.
[Afbeelding]
Ik mis nog wel een lampje in je kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hij zet gewoon die linksboven 24/7 op max brightness :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChibiM
Ziet er goed uit Thijsco19, verwacht nog wel een nieuwe foto als die gevuld is ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

rens-br schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:39:
[...]

Ik mis nog wel een lampje in je kast.
Doel je op een specifiek lampje? :P
Je bedoelde zeker dat lege doosje? Daar hoorde juist een mes in te liggen, de bovenste van de rechterrij.

Vandaag nog een aantal erin gezet. Staan er nu nog 3 4 naast mij die nog niet in de kast staan.
Tevens nog een aantal messen erin gelegd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xjtJppVl.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door thijsco19 op 09-01-2021 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• detulp050
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 08:54
thijsco19 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:29:
[...]

Doel je op een specifiek lampje? :P
Je bedoelde zeker dat lege doosje? Daar hoorde juist een mes in te liggen, de bovenste van de rechterrij.

Vandaag nog een aantal erin gezet. Staan er nu nog 3 4 naast mij die nog niet in de kast staan.
Tevens nog een aantal messen erin gelegd.

[Afbeelding]
Ik vermoed een lampje in de kast (als in een spotje boven in de kast om de kast te verlichten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eFJaaj
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-12-2022
Beste zaklamp-tweakers,

wat tof om te zien dat er een topic is over zaklampen. Ik heb me ingelezen en heb toch wat vragen waar jullie mij vast mee kunnen helpen.

Ik ben op zoek naar een zaklamp die gebruikt gaat worden als zelfverdediging binnenshuis. Hij moet de andere persoon dus goed verblinden. Hij moet tegen een stootje kunnen, dus niet kapot gaan wanneer hij uit je hand valt. Het formaat maakt niet zoveel uit, hij komt naast bed te liggen. Het liefst kost de zaklamp tot €40,- (mocht dit niet haalbaar zijn, dan hoor ik graag welke prijs realistisch is). Het liefst is de lamp via netstroom op te laden, op vervangbare batterijen mag ook. Het mooist zou zijn als jullie één of meerdere zaklampen kunnen aanraden.

- Kunnen jullie één of meerdere zaklampen aanraden?
- (Hoeveel Lumen is hiervoor nodig?)
- (Welke site is betrouwbaar?)

Alvast hartelijk dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:49

franssie

Save the albatross

eFJaaj schreef op zondag 10 januari 2021 @ 02:03:
Beste zaklamp-tweakers,

wat tof om te zien dat er een topic is over zaklampen. Ik heb me ingelezen en heb toch wat vragen waar jullie mij vast mee kunnen helpen.

Ik ben op zoek naar een zaklamp die gebruikt gaat worden als zelfverdediging binnenshuis. Hij moet de andere persoon dus goed verblinden. Hij moet tegen een stootje kunnen, dus niet kapot gaan wanneer hij uit je hand valt. Het formaat maakt niet zoveel uit, hij komt naast bed te liggen. Het liefst kost de zaklamp tot €40,- (mocht dit niet haalbaar zijn, dan hoor ik graag welke prijs realistisch is). Het liefst is de lamp via netstroom op te laden, op vervangbare batterijen mag ook. Het mooist zou zijn als jullie één of meerdere zaklampen kunnen aanraden.

Alvast hartelijk dank!
Maglite 5D kopen en dan er een led upgrade inzetten. Dat is gewoon een knuppel die ook licht kan geven.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

eFJaaj schreef op zondag 10 januari 2021 @ 02:03:
Beste zaklamp-tweakers,

Alvast hartelijk dank!
Wat je zoekt heet een tactische zaklamp. Wat je wilt is een stroboscoop functie, door de flitsen raken mensen (aanvallers dus) gedesoriënteerd. Dit geeft jou gelegenheid om jezelf of uit de voeten te maken (meestal het verstandigst) of andere acties te ondernemen.

Je hebt hier niet heel veel lumen voor nodig, het zal waarschijnlijk donker zijn. Ik zou zeggen 800-1100 lumen is ruim voldoende.

Wat je kan overwegen is een exemplaar met een strike bezel, wat scherpere uitsteeksels aan de voetkant zodat je de lamp ook als wapen kan gebruiken. Niet iets dat ik zelf adviseer, want als je het op geweld moet laten aankomen ben je eigenlijk al verkeerd bezig. Als alternatief zo'n grote Maglite die je ook als honkbalknuppel kan gebruiken. (maar die heb je niet voor 40€)

Je zou zelf eens kunnen kijken bij knivesandtools voor zaklampen. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je zelf ook een beetje moeite doet. Hou verder rekening dat je waarschijnlijk een oplaadbare zaklamp wilt, die zijn iets duurder in aanschaf maar besparen je weer de extra kosten van het apart aanschaffen van accu's en losse opladers.

Merken zat in dit topic, de wat betere merken (die daarmee meteen duurder zijn) fenix, nitecore, olight

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

detulp050 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:50:
[...]

Ik vermoed een lampje in de kast (als in een spotje boven in de kast om de kast te verlichten)
Dat ^ bedoelde ik inderdaad. @thijsco19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eFJaaj
rockhopper schreef op zondag 10 januari 2021 @ 02:13:
[...]

Wat je wilt is een stroboscoop functie, door de flitsen raken mensen (aanvallers dus) gedesoriënteerd.
Hartelijk dank voor de reactie. Uiteraard heb ik zelf gezocht en op de site Knives and Tools heb je verschillende zoekfuncties.

Ik ben op zoek naar een zaklamp die moet fungeren als zelfverdedigingsmiddel (de ander verblinden). Als ik zoek op 'oplaadbaar'; ' vanaf 1000 lumen maximaal' en 'stroboscoop' kom ik op de 'Fenix UC30 oplaadbare ledzaklamp, 1000 lumen' en de 'Fenix E28R oplaadbare EDC zaklamp' van €60,- en 65,-. Echter worden deze niet gelabeld als tactical/openbare veiligheid/militaire zaklampen. Daarom mijn vraag: zijn deze zaklampen wel geschikt voor het doel: eventuele personen met slechte bedoelingen verblinden?

Zoekend op categorie 'tactical' kom ik uit op zaklampen van minimaal €20,- meer. Deze zaklampen lijken mij wel dezelfde functies te hebben, namelijk 'oplaadbaar'; ' vanaf 1000 lumen maximaal' en 'stroboscoop' (onder andere de: 'Nitecore MH25GT, oplaadbare led-zaklamp'; 'NiteCore NEW P30 jachtzaklamp, 1000 lumen'; 'NiteCore MH12W Neutral White oplaadbare LED-zaklamp' of 'NiteCore MH12 V2 oplaadbare zaklamp, 1200 lumen'.

Graag jullie reactie en alvast bedankt!

[ Voor 22% gewijzigd door eFJaaj op 17-01-2021 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@eFJaaj Je zou deze vraag natuurlijk ook aan de winkel zelf kunnen stellen. Het verschil tussen "tactisch" en het hebben van een stroboscoop functie ligt helemaal aan je eigen wensen en definities. In de regel hebben de tactische lampen een stand of knop waarbij je -direct- de stroboscoop aan hebt, door "blinde" bediening zeg maar.
De Fenix modellen die jij noemt heb ik zelf niet, maar Fenix kennende zitten ze ergens in de cyclus, met andere woorden je moet in sommige standen eerst door een paar andere standen voor je in de stroboscoop functie komt.
Ik denk dat je misschien even voor jezelf moet nagaan wat je precies nodig denkt te hebben. Zoals we al aangaven zijn er verschillende manieren waarop een lamp te gebruiken is bij zelf verdediging. Waarbij de belangrijkste drie functies desoriëntatie, verblinding en de lamp als fysiek wapen zijn.
Ook legt de site van knives & tools uit wat hun definitie is van het één en ander.
Alle extra's kosten geld, dus een speciale 'stroboscoop' knop of interne oplader zijn extra's waardoor een lamp duurder wordt.

Tot slot ook de sites van de fabrikanten zelf leggen uit waar zij de lamp voor hebben ontworpen. De Fenix "tactische" lampen hebben meestal TK in de naam, al is dat niet alles dekkend, er zijn ook PD lampen die wel tactisch zijn. Anyway succes met je zoektocht en mocht wat gerichte vragen hebben stel ze gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

eFJaaj schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:46:
[...]

Hartelijk dank voor de reactie. Uiteraard heb ik zelf gezocht en op de site Knives and Tools heb je verschillende zoekfuncties.

Ik ben op zoek naar een zaklamp die moet fungeren als zelfverdedigingsmiddel (de ander verblinden). Als ik zoek op 'oplaadbaar'; ' vanaf 1000 lumen maximaal' en 'stroboscoop' kom ik op de 'Fenix UC30 oplaadbare ledzaklamp, 1000 lumen' en de 'Fenix E28R oplaadbare EDC zaklamp' van €60,- en 65,-. Echter worden deze niet gelabeld als tactical/openbare veiligheid/militaire zaklampen. Daarom mijn vraag: zijn deze zaklampen wel geschikt voor het doel: eventuele personen met slechte bedoelingen verblinden?

Zoekend op categorie 'tactical' kom ik uit op zaklampen van minimaal €20,- meer. Deze zaklampen lijken mij wel dezelfde functies te hebben, namelijk 'oplaadbaar'; ' vanaf 1000 lumen maximaal' en 'stroboscoop' (onder andere de: 'Nitecore MH25GT, oplaadbare led-zaklamp'; 'NiteCore NEW P30 jachtzaklamp, 1000 lumen'; 'NiteCore MH12W Neutral White oplaadbare LED-zaklamp' of 'NiteCore MH12 V2 oplaadbare zaklamp, 1200 lumen'.

Graag jullie reactie en alvast bedankt!
Bij zowel de UC30 en E28R kan de stroboscoop stand ingeschakeld worden door de schakelaar ingedrukt te houden. Imo is dat een zeer goede manier en een goed alternatief voor een dedicated schakelaar voor strobe. Wat dat betreft kan je deze lampen prima daarvoor gebruiken.

Let er wel op dat als je in het donker de stroboscoop stand gebruik jijzelf ook aardig verblind / gedesoriënteerd word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb die strobe functie nooit begrepen, je hebt er zelf net zoveel last van als de ander.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:33
Ik heb had een probleem met m'n Fenix UC30. Zo'n 3 jaar oud, gebruik em sporadisch (zeg gemiddeld paar minuten per maand).

Gisteren hield ie er ineens mee op. Eerste gedachte was batterij leeg. Dus nacht aan de oplader gehad, maar nu doet ie het nog steeds niet. De lamp brandt een halve tel als je em aanzet en blijft daarna uit, de knop reageert dan ook niet meer. Totdat je de batterij er even uithaald en weer terugplaatst, dan is het weer een halve tel en daarna uit. Ipv aanzetten kan ik ook de batterij controleren, deze geeft dan aan dat die vol zit.

Sluit ik de lamp weer aan aan de oplader, dan kan ik em wel aanzetten en blijft die aan, maar kan de felheid dan niet veranderen.

Nu aan het eind van dit verhaal nog eens getest en nu doet ie het ineens :S

Kunnen jullie misschien aan de hand van dit verhaal toch aangeven wat de waarschijnlijke oorzaak kan zijn? Is een slechte batterij (18650) het meest voor de hand liggend, of een intern probleem in de UC30? Of is dat gissen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

teacher schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:52:
Ik heb die strobe functie nooit begrepen, je hebt er zelf net zoveel last van als de ander.
Het is ook niet de bedoeling dat je het te pas en onpas gebruikt. De film "kick-ass" heeft een scene waarin je een beetje kan zien wat een stroboscoop functie doet qua desoriëntatie. Er zit overigens qua hoe je het ervaart wel een flink verschil in of je in de lamp kijkt of dat de stroboscoop van je afgericht is.

Tot slot blijft een zaklamp een hulpmiddel. Je wordt niet ineens immuun voor lijfschade of onkwetsbaar voor inbrekers of ander gajus. Het is op zijn best iets dat je extra tijd geeft om jezelf en je bezittingen in veiligheid te stellen.

@thijsco19 bedankt voor de aanvulling. Ik heb zelf op mijn "edc" (zeg maar mijn go to lamp in huis) een standenring waarin de uiterste stand stroboscoop is. Makkelijk in het donker in te stellen. Dit is overigens de nitecore srt 5. Al wat oudere lamp maar op zich ook prima voor wat er gevraagd wordt qua veiligheid. Het is alleen geen formaat honkbalknuppel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eFJaaj
@rockhopper en @thijsco19 bedankt voor de reacties. Ik ben daarmee al verder in mijn zoektocht naar een geschikte zaklamp voor zelfverdediging.

Ik kreeg ook een duidelijke en complete reactie van Knives and Tools waarin ik verschillende aanbevelingen en argumenten kreeg. Onder andere stond deze informatie in de reactie:

"De label "tactisch" ontstaat voornamelijk door de kroon op de lampkop. Deze is namelijk ook uitstekend voor eventuele zelfverdediging zonder dat je het risico loopt om het glas van de zaklamp te breken."

Ik heb de 'Nitecore MH12 v2' en de 'Fenix UC30' besteld met de intentie om ze een verschillende vaste plek te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@eFJaaj Een beetje kort door de bocht die reactie van K&T, maar in essentie zijn de standaarden voor een tactische zaklamp net wat hoger. Lees (in het Engels) anders deze post door. Daar staat in mijn ogen redelijk uitgelegd wat je onder tactisch kan en mag verstaan met wat onderbouwing waarom. Maar het is geen vaste standaard, dus het gaat er eigenlijk vooral om of hij voor jouw gebruik en met jouw wensen tactisch te gebruiken is.

Dingen waar ik zelf veel waarde aan hecht:
Tailstand
moonlight mode (liefst 1 lumen, max 5 lumen als laagste stand)
makkelijke bediening

Ik ben benieuwd wat je van de lampen vind. Als ik de nitecore bekijk vind ik de bediening aan de complexe kant, al kan dat in de praktijk anders uitpakken. Ik ben dan ook meer iemand die lampen wil zien en voelen in plaats van de handleiding doornemen ;)

De Fenix UC30 is een bewezen favoriet, maar gezien zijn leeftijd zou ikzelf deze niet zo snel meer kopen. 3 jaar is behoorlijk oud in zaklampen land en er ontwikkeld veel. Verder ben ik persoonlijk niet zo'n fan van de mode cycli van de fenix lampen. Op dit moment zou ik zelf eerder de fenix pd40 v2 kopen, al is dat een andere prijs en ook iets zwaarder (en een te hoge minimale stand *grom*). De pd36r en de oudere UC35 (wel nieuwer dan UC30) zijn misschien ook nog het overwegen waard.

Wat je wel ziet is dat de meeste fabrikanten afscheid nemen van de 18650 accu en over aan het stappen zijn op de 21700 accu. Dus dat is ook iets om in je achterhoofd te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
LA-384 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:31:
Ik heb een probleem met m'n Fenix UC30. Zo'n 3 jaar oud, gebruik em sporadisch (zeg gemiddeld paar minuten per maand).

Gisteren hield ie er ineens mee op. Eerste gedachte was batterij leeg. Dus nacht aan de oplader gehad, maar nu doet ie het nog steeds niet. De lamp brandt een halve tel als je em aanzet en blijft daarna uit, de knop reageert dan ook niet meer. Totdat je de batterij er even uithaald en weer terugplaatst, dan is het weer een halve tel en daarna uit. Ipv aanzetten kan ik ook de batterij controleren, deze geeft dan aan dat die vol zit.

Sluit ik de lamp weer aan aan de oplader, dan kan ik em wel aanzetten en blijft die aan, maar kan de felheid dan niet veranderen.

Kunnen jullie misschien aan de hand van dit verhaal toch aangeven wat de waarschijnlijke oorzaak kan zijn? Is een slechte batterij (18650) het meest voor de hand liggend, of een intern probleem in de UC30? Of is dat gissen?
Helaas blijft dit probleem met enige regelmaat terugkeren. Omdat zo'n 18650 batterij ook al snel €10/15,- is wil ik eerst weten of het probleem daar vanaf zou kunnen komen. Iemand die hier inzicht in kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@LA-384 Zo duur zijn die 18650 cellen toch niet?
b.v.: https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size.html

Maar heb je dan geen reserve 18650 om te testen of het daar aan ligt?
En/of probeer die 18650 te laden in een losse lader, mits je die hebt...

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 07-03-2021 22:11 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
ehtweak schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:30:
@LA-384 Zo duur zijn die 18650 cellen toch niet?
b.v.: https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size.html

Maar heb je dan geen reserve 18650 om te testen of het daar aan ligt?
En/of probeer die 18650 te laden in een losse lader, mits je die hebt...
Daar had ik idd gekeken en de meesten zijn €10-15,-
Aangezien ik geen andere apparaten heb waar zo'n batterijen in gebruikt worden, leek het me zonde geld als daar de oplossing niet ligt.

Vannacht de zaklamp aan de oplader gehad, maar het indicator-lampje was vanochtend nog steeds rood. Dus of de batterij is stuk, zonder zichtbare schade, of de zaklamp is intern stuk.

Kan het überhaupt de batterij zijn? Meestal zie je corrosie of iets dergelijks, althans bij normale penlite batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Als het een 'protected' batterij is dan kan inderdaad de batterij kapot gaan.
De protectie PCB zal dan kapot zijn.

Waar woon jij ongeveer? Misschien dat iemand hier in de buurt verblijft en een batterij kan lenen om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
thijsco19 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:06:
Als het een 'protected' batterij is dan kan inderdaad de batterij kapot gaan.
De protectie PCB zal dan kapot zijn.
Ah thanks voor de info. Het is idd een batterij met protection. Ik ga eens kijken wat ik het beste kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

LA-384 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:48:
[...]
Ah thanks voor de info. Het is idd een batterij met protection. Ik ga eens kijken wat ik het beste kan doen.
Even het verhaal van de accu naast me neerleggend: afhankelijk van waar je de lamp gekocht hebt kan er zomaar 5 jaar garantie op zitten. Had je al eens geprobeerd om contact op te nemen met je dealer om te vragen hoe of wat? In principe hoort ook de meegeleverde 18650 het wel wat langer uit te houden dan 3 jaar, ook met minimaal gebruik. Al heb ik geen ervaring met diepe ontlading van deze accu's (lees: je hebt 3 jaar geleden de lamp al brandend weg gelegd en er sindsdien niet meer naar gekeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
rockhopper schreef op maandag 8 maart 2021 @ 23:02:
[...]

Even het verhaal van de accu naast me neerleggend: afhankelijk van waar je de lamp gekocht hebt kan er zomaar 5 jaar garantie op zitten. Had je al eens geprobeerd om contact op te nemen met je dealer om te vragen hoe of wat? In principe hoort ook de meegeleverde 18650 het wel wat langer uit te houden dan 3 jaar, ook met minimaal gebruik. Al heb ik geen ervaring met diepe ontlading van deze accu's (lees: je hebt 3 jaar geleden de lamp al brandend weg gelegd en er sindsdien niet meer naar gekeken)
Dat voorbeeld van diepe ontlading is iig niet aan de orde.
Garantie had ik niet eens aan gedacht, dat kan ik idd proberen.

Op de website staat:
Garantie op materiaal- en fabricagefouten 5 jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Laatst online: 16-09 16:05
Accu's zijn bijna altijd uitgesloten van garantie (of hebben een veel kortere periode). Maar netjes vragen kan altijd natuurlijk.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Sowieso is dit een accu die meegeleverd wordt, dat is wat anders dan een externe (meestal off brand) accu. Je mag van een zaklamp wel verwachten dat deze wat langer meegaat, zelf een accu mag je verwachten dat deze langer meegaat (let wel dat meegaan niet hetzelfde is als nog volledig functioneel zijn, deze slijten natuurlijk wel)

In mijn ogen bij normaal gebruik volgens voorschrift reden om in ieder geval even een gesprek met de leverancier aan te gaan omtrend de garantie (nee heb je, ja kan je krijgen net zoals korting of een andere manier om tot een oplossing te komen) En tja we gaan nu allemaal wel mee in het verhaal dat het aan de accu ligt, maar is dit 100% zeker? Lijkt me ook iets dat via de leverancier uitgezocht kan/mag worden omdat je nog binnen de 5 jaar zit.

@LA-384 succes met je contact en hopelijk zijn ze bereid met je mee te denken. Ik hoor graag wat je te horen krijgt.

[ Voor 12% gewijzigd door rockhopper op 09-03-2021 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik heb de garantievoorwaarden nog eens doorgenomen en daar wordt inderdaad duidelijk benoemd dat de 5 jaar garantie niet geldt voor de batterij (er wordt daarvoor in de voorwaarden helemaal geen termijn genoemd, maar op de productpagina's van batterijen wordt overal 2 jaar genoemd).

Ipv de zaklamp een tijd (waarschijnlijk voor niets) kwijt te zijn, heb ik er nu toch voor gekozen een nieuwe batterij te kopen. Deze gisteren ontvangen en de zaklamp lijkt het weer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@LA-384 Dat ze twee jaar noemen, wil nog niet zeggen dat dat ook een redelijke termijn is waarvan je mag uitgaan dat een voorwerp meegaat. Met andere woorden, garantie is een rekbaar begrip. Als bijvoorbeeld een huizenbouwer 2 jaar garantie geeft en na 3 jaar stort de heleboel in elkaar ga je er ook werk van maken dat je je geld terug krijgt of de boel alsnog gratis gefixed wordt. (dus als ze iets noemen zoals 2 jaar zegt dit niets over de verwachte levensduur van een product, bij een accu leg ik deze op 5 jaar)

Maar ik begrijp het wel dat je weinig gezeur wilt en een nieuwe accu is de weg van de minste weerstand. Het is jammer dat je meteen omrolt en zelf geld hebt uitgegeven. Ik had persoonlijk altijd eerst verhaal gehaald en iets proberen te regelen bij de winkel van aanschaf.

Ik hoop dat het probleem voor je is opgelost in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@rockhopper Ik weet dat de genoemde garantietermijn ook maar een getalletje is en eigenlijk geen waarde heeft met de Nederlandse wetgeving, maar ik wilde eerst zelf duidelijkheid over de oorzaak van het probleem. Ook omdat ik de zaklamp momenteel wat vaker gebruik en het voor mij onwenselijk is deze een tijd te moeten missen.

Daarbij kan ik nu nog altijd kijken of ik garantie kan claimen. Echter wil ik wel weten of zo'n 18650 accu bestand is tegen sporadisch gebruik. Als ik namelijk succesvol garantie kan claimen heb ik een extra accu waar ik zo geen doel voor heb. Ik kan em houden als reserve accu, maar als sporadisch gebruik een verhoogde slijtage geeft is dat natuurlijk ook zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Met accu's is het hetzelfde als met zaklampen. 1 zaklamp / accu = geen zaklamp / accu. Zorg altijd dat er ergens in de buurt een backup is. Zeker als je het vaker gebruikt. Klinkt als een goed plan en inderdaad gemis is ook niet fijn. Ik heb 4 exemplaren van mijn EDC her en der liggen, de belangrijkste 2 in m'n gereedschapskoffer en in m'n tas (die altijd meegaat). Zo weet ik dat ik niet snel misgrijp.

En dan de hamvraag: waar gebruik je 'm momenteel vaker voor? (altijd leuk om te lezen waarvoor mensen hun lamp gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 22:00
Misschien weten jullie meer :) Ik zoek een zaklamp voor op en rondom het huis met een brede lichtbundel. (En af en toe om mee te nemen tijdens een wandeling.)

Ik was eigenlijk van plan om de Astrolux EC01 te kopen, maar ik zie dat alleen de SST variant te koop is bijna Banggood. Terwijl ik meer iets zoek wat een bredere straal heeft, dus dan zou het eerder de XHP50.2 moeten worden.

Weten jullie of die überhaupt nog te koop is? Zover ik kan zien niet nu, maar ik krijg meer de indruk dat er geen xhp variant is of gaat komen. Terwijl ik in dit topic duidelijk lees dat SST er is bijgekomen.

[ Voor 30% gewijzigd door Crasheeee op 06-04-2021 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@Crasheeee De Sofirn SP33 V3.0 is er nog met XPH50.2 (al lijkt alleen de 6500K nog verkrijgbaar momenteel). Deze lijkt erg op de Astrolux EC01 (de EC01 wordt mogelijk ook door Sofirn gemaakt, het is iig geen Mateminco product, zoals de meeste Astrolux lampen dat juist wel zijn).

Ik heb de SP33 V3.0 gehad. Hij is net wat minder verfijnd dan de EC01 naar mijn mening, met minder smooth ramping en ook minder modussen. Aan de andere kant kan de SP33 V3.0 eigenlijk niet van slag raken, juist omdat hij simpeler is qua UI. Dus geen spannende lamp, maar wel functioneel. Bovendien bestelbaar inclusief batterij, dan ben je in 1x klaar.

Voor in en om het huis kun je ook een Wurkkos FC11 overwegen, wat overigens ook een Sofirn product is. Deze is compacter (en ook nog in te korten door een 18350 tube van een Sofirn SP40 erbij te bestellen) en is verkrijgbaar in meer tinten. Ik vind echter persoonlijk dat deze (qua throw) tekort schiet om mee te gaan wandelen en vind dit meer een lamp voor rond het huis. Dus een SP33 V3.0 is in die zin wel meer all round als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 22:00
Goeie tip! Dan wordt het de Sofirn SP33 V3.0.

Dan neem ik gelijk een oplader erbij die ook AA en AAA kan opladen. Ik denk dat de Liitokala Lii-402 een goede optie is.

Heb jij toevallig ook een suggestie wat voor een 26650 batterij erbij past? Uiteraard vind ik wel batterijen als ik daar op zoek, maar ik zie niet direct of er bij dit type verschillen zijn onderling. (Bij Nkon zie ik keuzes tussen verschillende hoogtes in spanning bijvoorbeeld.)

[ Voor 3% gewijzigd door Crasheeee op 08-04-2021 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smvs
  • Niet online
Ik zou gewoon de 26650 batterij van Sofirn zelf erbij aanvinken in de Sofirn Official Store of Beamax Lightning Store op Ali, kost 4 euro extra ofzo. Dat had ik toen ook gedaan, zijn beide prima stores (wel AliExpress standard shipping aanvinken ipv Seller's shipping method, anders kan het weleens lang duren)

Als je gek wil doen kun je voor de iJoy INR26650 4200mAh - 40A gaan, die is me ooit aangeraden op Budgetlightforum en heb ik in mijn Astrolux MF01 mini zitten. Hiermee haal je vermoedelijk een hogere maximale lichtopbrengst, als dat je interesseert. Dit gaat wel ten koste van de runtime.

Wat ook nog kan - voor een mogelijk nog hogere lichtopbrengst - is een 21700 cell met (bij de Sofirn bijgeleverde) adapter. Je kunt dan gaan voor een Samsung 40T of de Molicel INR21700-P42A 4000mAh - 45A (die laatste heb ik zelf in mijn EC01 zitten, werkt als een raket). In de conclusie van dit artikel geven ze bijvoorbeeld aan dat je alleen met een andere batterij het volle potentiëel van de lamp kunt behalen. In dat zelfde artikel schrijft hij echter ook:
A note – a Samsung 40T 21700 can hit 11.25A on turbo. It doesn’t appear that much brighter to my eye though, and has one less amp-hour, so sticking with the included cell isn’t a bad idea.
Daar word je dus ook niet veel wijzer van. Ik zou het persoonlijk gewoon met de cell van Sofirn proberen in 1e instantie.

[ Voor 3% gewijzigd door smvs op 08-04-2021 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:50
Mijn zoontje (12) gaat binnenkort op kamp. Er mag een zakmes en -lamp mee. Helaas voor hem mag hij mijn Buck Titanium mes en 4-cell Maglite niet meenemen :-). Ik ben dus op zoek naar een zaklamp voor hem. Eisen:
Budget 20 euro.
Normaal formaat. 2,5 x 15 cm?
Degelijk

Ik heb zitten googelen, maar zie door de bomen het via niet meer. Heeft iemand advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:53

woutur

Klauwtjes uit!

@107mb Ik heb een oudje, de BLF A6.. Ik vind het nog steeds een geweldig ding. Gaat 1 18650 batterij in. Makkelijk te bedienen, fel op de hoogste stand. Gaat lang mee. Zeker als je er nog een extra batterij bij doet.

Dit is wel een 'gedateerde' zaklamp, maar aan de andere kant: het is een apparaat waarbij je op een knop drukt en er licht uitkomt. Heel veel verschil met nieuwere zaklampen zal er niet zijn :)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Er staan er een paar bij nkon 1 en 2 of de tikkina hoofdlamp (meerdere kleuren)
Iets kleiner wel oplaadbaar heb je deze tiki nitecore
Het hangt er een beetje vanaf hoeveel licht eruit moet komen, hoe groot of juist klein het moet zijn.
Voor kamp zou ik zelf naar de hoofdlamp neigen.
(linkjes gaan naar nl winkels, dus zeker op tijd binnen)

Wat ook nog kan is een wat meer kampeer specifiek ding: de konus Ken de lamp (of winkel) niet, maar het is een leuke lamp met meerdere functies en ook rood licht. Een echte toy die ook nog werkt. Gaan 3 AAA's in. Her en der te vinden voor zelfs 11€. Nogmaals geen persoonlijke ervaring met het merk of model. -edit- Nog even wat meer gelezen over de lamp, schijnt ook nog dat je de bundel kan focussen en de kop 90 graden kan draaien, het is een veelzijdige lamp. Lijkt ook redelijk hufterproof gebouwd. Ik moest even nadenken waar ik het merk van ken, niet van zaklampen, maar van optische instrumenten. (verrekijkers / spotting scopes)

Maglite heeft ook een paar modellen in die range, maar daar komt zo weinig licht uit dat ik ze niet wilde noemen.

(offtopic)Qua mes zou ik trouwens naar de opinel nummer 7 gaan, ook verkrijgbaar in verschillende modellen/kleurtjes. Goed, goedkoop en veilig in gebruik en transport. (offtopic)

@woutur Ik zou zelf bij kinderen niet direct naar een 18650 lamp gaan, hoewel het op zich wel kan. Verder is het natuurlijk maar de vraag of je bij een China shop het op tijd binnen hebt. Je hebt daar wel veel meer keuze.

[ Voor 15% gewijzigd door rockhopper op 03-06-2021 14:59 . Reden: opinel stukje erbij -edit2- stukje over konus aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:50
Volgende week moet de lamp binnen zijn, dus banggood gaat hem niet worden. Bij nkon is er wel wat te vinden. De tiki valt af, vindt hij niet stoer genoeg... valt wat voor te zeggen. Ik denk wel dat het één van de drie opties wordt die je gegeven hebt.

Een mes heeft hij al, een Victorinox mes met zaag en schaar en de overige standaard dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@107mb Ah the swiss army knife. Ook een hele mooie als startermes. Ik had vroeger de budget legerversie in mijn scouting tijd.

Nou ja goed dat je overlegt met je zoon. Mocht het de konus worden, ik ben wel benieuwd naar hoe die is... Hoe dan ook, sowieso leuk om te horen welke het geworden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 21:49

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hoi, ik heb vermoedelijk een mini Maglite met 2x AA. Want ik kan nergens een logo van Maglite op mijn zaklamp kunnen vinden. 8)7
De zaklamp komt uit een ontruiming.

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

MedionAkoya schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:28:
Hoi, ik heb vermoedelijk een mini Maglite met 2x AA. Want ik kan nergens een logo van Maglite op mijn zaklamp kunnen vinden. 8)7
De zaklamp komt uit een ontruiming.
Dat is een leuk verhaaltje! Had je er nog een vraag of review bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

rockhopper schreef op zondag 27 juni 2021 @ 02:52:
[...]

Dat is een leuk verhaaltje! Had je er nog een vraag of review bij?
Is het een neppe versie van een Maglite?

Zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yENARQduQyrtX4Np8jt08V2rN1c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r4m47ldxOEac33d6lYS6s0LT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuxxyvMwoSL2U2DjQAF1-r6E4Vw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAonG8CgAyMmJM7jcQbvz10V.jpg?f=fotoalbum_tile

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik heb zelf geen maglite's meer, maar volgens mij staan op alle maglite's het merk rond de rand waar het licht uit komt. En verder zouden ze ook een serienummer moeten hebben. Op jouw foto kan ik het niet goed zien, maar het lijkt in eerste instantie inderdaad op een non-brand lamp.

Maakt het veel uit? Heb je voor de merknaam betaald, of had je gewoon behoefte aan een zaklamp die goed werkt?

Maglite heeft vooral een reputatie van "vroegah" toen ze goed en marktleider waren. Nu zijn alleen die grote lampen met veel D batterijen nog gewild om als knuppel te gebruiken in beveiligingswerk waar geen wapens toegestaan zijn.
Met andere woorden: het is niet voor niks dat ik geen maglites meer heb. Ik ben niet onder de indruk van hun lampen tegen de prijs die ze ervoor vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

rockhopper schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:16:
Ik heb zelf geen maglite's meer, maar volgens mij staan op alle maglite's het merk rond de rand waar het licht uit komt. En verder zouden ze ook een serienummer moeten hebben. Op jouw foto kan ik het niet goed zien, maar het lijkt in eerste instantie inderdaad op een non-brand lamp.

Maakt het veel uit? Heb je voor de merknaam betaald, of had je gewoon behoefte aan een zaklamp die goed werkt?
Het komt uit een huisontruiming ;)

Zaklamp werkt niet heel goed, maar het is ook niet de LED-versie. er zit nog een klein gloeilampje met twee poten. (dit niet de geen schroef of bayjonet-sluiting)

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
MedionAkoya schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:58:
[...]

Is het een neppe versie van een Maglite?

Zie foto.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ja, bij een echte staat er op de draaikop MINI MAGLITE ® AA. Heb er toevallig 1 op het bureau liggen. :)
Nog leuk weetje, In de dop achterzijde waar je de batterij plaatst zit een veertje, deze kun je eruit halen en dan zit er een rood houdertje met een reservelampje achter.

[ Voor 25% gewijzigd door BenEco op 27-06-2021 11:52 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

MedionAkoya schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:22:
[...]
Het komt uit een huisontruiming ;)

Zaklamp werkt niet heel goed, maar het is ook niet de LED-versie. er zit nog een klein gloeilampje met twee poten. (dit niet de geen schroef of bayjonet-sluiting)
Dan kan je 'm nog steeds van degene die ontruimt het overgekocht hebben. Maar goed ik maak uit je woorden op dat hij bij jou terecht is gekomen. Gezien het gloeilamp verhaal en merkloos is de waarde ongeveer nul, maar nog steeds nuttig als je een zaklamp nodig hebt.
Voor aanschaf is nu alleen led nog heel interessant, of je moet met speciale behoeftes een lamp willen, maar dan ben je heel specialized bezig. Lijkt me een mooie lamp om aan zoon/dochter kado te doen voor kamp, niet huilen als hij kwijt raakt of stuk gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:30

-tom-562

Oliesjeik

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de Xiaomi Mijia NexTool outdoor zaklamp?
Ik zoek een mooi lampje voor tijdens het kamperen. Deze zaklamp trekt mij wel, vanwege zijn 'lantaarn' functie met rood licht (makkelijk als ik iets moet pakken in onze tent mijn zoontje slaapt). Ik snap dat de lumen wss Chinese lumens zijn. Ik ben een redelijke noob op LED-zaklamp gebied, ik heb een LED zaklampje van de Action (op 3xAAA) waar ik al aardig van onder de indruk ben :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

-tom-562 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:57:
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de Xiaomi Mijia NexTool outdoor zaklamp?
Ik zoek een mooi lampje voor tijdens het kamperen. Deze zaklamp trekt mij wel, vanwege zijn 'lantaarn' functie met rood licht (makkelijk als ik iets moet pakken in onze tent mijn zoontje slaapt). Ik snap dat de lumen wss Chinese lumens zijn. Ik ben een redelijke noob op LED-zaklamp gebied, ik heb een LED zaklampje van de Action (op 3xAAA) waar ik al aardig van onder de indruk ben :P
Met 18 cm valt deze bij mij in de categorie "enorm"
De lumens zijn wel realistisch, maar het lijkt me een low quality (zonder kwaliteits controle post productie) lamp verder. En een belooft te veel (zowel throw als flood) om echt interessant te zijn. Heel goedkoop is het verder niet (voor een China budget lamp dan)

Voor 1000 lumen (en kamperen in het algemeen) zou ik eerder neigen naar iets van rond de 10cm, zeg maar de lengte en afmeting van een dikke stift.

Wat betreft kamperen, wil je niet liever je handen vrij houden? (hoofdlamp)
En om mensen niet wakker te maken kan je rood licht gebruiken, al is dat meer voor behoud nachtvisie en bij fel licht nog altijd niet zaligmakend. Als alternatief kan je kijken naar een "moonlight" stand, dat is een bijzonder lage stand meestal minder dan 5 lumen. Genoeg om dichtbij dingen te pakken (in een tent).

Maar goed met 35€ als budget is het wat meer zoeken.
De Fenix E18R is met €60 een alternatief, heel compact maar minder lichtsterk en oplaadbaar.

De nitecore LR12 is met €50 een optie, lijkt wat meer op jouw model maar deze is zonder accu, dus komen er kosten accu en lader bij.

Als je echt tot 35€ wilt blijven zal misschien even wat feedback mogen geven wat je precies wilt en wat je budget is. Op zich zijn er genoeg effectieve lampjes te vinden op sleutelhanger formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

rockhopper schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:38:
[...]

Met 18 cm valt deze bij mij in de categorie "enorm"
De lumens zijn wel realistisch, maar het lijkt me een low quality (zonder kwaliteits controle post productie) lamp verder. En een belooft te veel (zowel throw als flood) om echt interessant te zijn. Heel goedkoop is het verder niet (voor een China budget lamp dan)

Voor 1000 lumen (en kamperen in het algemeen) zou ik eerder neigen naar iets van rond de 10cm, zeg maar de lengte en afmeting van een dikke stift.

Wat betreft kamperen, wil je niet liever je handen vrij houden? (hoofdlamp)
En om mensen niet wakker te maken kan je rood licht gebruiken, al is dat meer voor behoud nachtvisie en bij fel licht nog altijd niet zaligmakend. Als alternatief kan je kijken naar een "moonlight" stand, dat is een bijzonder lage stand meestal minder dan 5 lumen. Genoeg om dichtbij dingen te pakken (in een tent).

Maar goed met 35€ als budget is het wat meer zoeken.
De Fenix E18R is met €60 een alternatief, heel compact maar minder lichtsterk en oplaadbaar.

De nitecore LR12 is met €50 een optie, lijkt wat meer op jouw model maar deze is zonder accu, dus komen er kosten accu en lader bij.

Als je echt tot 35€ wilt blijven zal misschien even wat feedback mogen geven wat je precies wilt en wat je budget is. Op zich zijn er genoeg effectieve lampjes te vinden op sleutelhanger formaat.
Budget is wel redelijk vast, ik gebruik het ding wss alleen met kamperen en incidenteel als ik aan mijn auto werk. Ik zie het ook meer als een gadget/hebbedingetje (en als het ding daadwerkelijk een bult licht geeft, om mee te patsen natuurlijk :P)
Dit ding leek mij wel wat vanwege de meerdere functie's, die lamp aan de zijkant (meer als lantaarn), die ook nog in het rood kan, lijkt mij wel nuttig.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Voor werk aan de auto is de magneet functie weer "onmisbaar", zo zie je dat ieder gebruik zijn eigen soort lamp heeft. Het is namelijk erg fijn om de lamp aan de onderkant/binnenkant motorkap te "plakken" en zo handenvrij te werken.
1000 Lumen is verder een redelijk goede opbrengst, veel beter dan het spul van vroeger. Maar in led lampen land beslist geen hoogvlieger. Sowieso zie je kleine verschillen niet. Je kan grofweg iedere stap waarbij je het aantal lumens verdubbeld pas goed verschil zien. Maar zet een 900 L naast een 1100 L en je merkt nauwelijks verschil en als je dat al ziet is dat vooral en alleen omdat je ze juist naast elkaar hebt.

Met beperkte verwachtingen (you get what you pay for) en een vast budget prima keuze verder. Maar ik blijf erbij dat de lamp echt véél te groot is (persoonlijke mening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

De Nebo Davinci 1500 heb ik nog niet voorbij zien komen. Deze lijkt mij zeer interessant omdat die een aparte draaiknop voor de verschillende lichtsterktes heeft, oplaadbaar is en kan focussen. Het handige hier vind ik dat je niet eerst 3 keer aan en uit hoeft te klikken als je de lage lichtstand wil en als je per ongeluk teveel klikt, de stroboscoop of bij sommige andere modellen de sos aan gaat.
Iemand hier toevallig ervaring mee?

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Ursamajor Dank voor de tip.
Ik zie dat die Nebo Davinci er eigenlijk in 5 uitvoeringen is; de 1000, 1500, 2000, 3500 en de 5000 lumen uitvoering. Bijzonder modelletje. 8)
Wel redelijk aan de prijs vind ik.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb ondertussen die Nextool besteld. De lamp komt als het goed is donderdag binnen.
De grootte maakt mij niet eens zo veel veel uit (denk ik). Het combineren van verschillende functies en de magneten spraken mij uiteindelijk wel aan.
Ik hou jullie iig op de hoogte.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

-tom-562 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:04:
Ik heb ondertussen die Nextool besteld. De lamp komt als het goed is donderdag binnen.
De grootte maakt mij niet eens zo veel veel uit (denk ik). Het combineren van verschillende functies en de magneten spraken mij uiteindelijk wel aan.
Ik hou jullie iig op de hoogte.
Ik ben benieuwd. Tja wat iemand van een zaklamp vind hangt van een boel dingen af, maar zolang je zelf het doel weet is de keuze meestal goed.
Voor mij is het "zak" gedeelte in "zaklamp" wel belangrijk. Het moet voor mij toch wel handzaam en klein(er) zijn. Geen honkbalknuppel praktijken dus (die maglites die 6 of meer D cellen willen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

rockhopper schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 00:20:
[...]

Voor mij is het "zak" gedeelte in "zaklamp" wel belangrijk. Het moet voor mij toch wel handzaam en klein(er) zijn. Geen honkbalknuppel praktijken dus (die maglites die 6 of meer D cellen willen).
Idd.
Daarom ben ik zo blij met deze:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4803/46113623815_118f693fc9_c.jpg

Lekker handzaam. En dat voor amper 18 euro. d:)b
ehtweak in "Het grote (LED-)zaklampentopic - deel 2"

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

ehtweak schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:41:
[...]

Idd.
Daarom ben ik zo blij met deze:

[Afbeelding]

Lekker handzaam. En dat voor amper 18 euro. d:)b
ehtweak in "Het grote (LED-)zaklampentopic - deel 2"
Ik heb ook twee lampen van Astrolux. De Astrolux EC01 en de Astrolux FT03 mini. Beide bevallen super goed, laden via USB-C is handig en ze kosten (in verhouding) erg weinig. Heb 25 en 30 euro betaald voor de lampen. Het 'onhandige' is dat ze zoveel opties hebben, waardoor ik merk dat een 'leek' er toch minder goed mee om kan gaan.

Wat is het grote verschil tussen die twee en de Astrolux C8? Heeft de Astrolux C8 ook de 'ingewikkelde' UI?

Edit: Ik zie wel dat de C8 geen ingebouwde oplader heeft, dan valt hij voor mij in ieder geval al af.

Ik ben namelijk nog op zoek naar een lamp vergelijkbaar met de EC01 of FT03 mini, maar dan met een wat simpelere UI.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 16-08-2021 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

De UI is wat mijn favoriete zaklamp, de inmiddels niet meer verkrijgbare Nitecore SRT 5, zo briljant maakt in mijn ogen. Simpele aan uit knop aan de achterkant en een draairing die bepaalt hoe sterk het licht is (traploos) of welke andere functie er gebruikt wordt.
Helaas worden er niet zoveel modellen gemaakt met ring omdat deze slechter/lastiger waterdicht te houden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Zo, ik heb mezelf de Nebo davinci 1500 cadeau gedaan.
Hiervoor had ik een 3Watt lamp van de Lidl (Livarno). Deze heeft een fijne zoomkop die van breed tot punt (aanwijsstok in de lucht) kon zoomen. Je kon oneindig blijven draaien en de zoomstand golfde dan mee. Een schakelaar achterop schakelde tussen fel, minder fel en stroboscoop.

Hoewel ik het een fijne lamp vind, vond ik zo'n sequentiële knop niet prettig. Daarom zocht ik er een die dat apart had.
Deze Nebo heeft dat in 3 standen waarbij de laagste stand ongeveer even fel is als de felste stand van de Lidl.
De zoomkop van de Nebo is een schroefdraad waarbij je 1 volle rotatie kunt maken om van breed naar smal te gaan. De smalste bundel is zo'n 45 graden en de breedste zo'n 95.

De kleurtemperatuur is warmer dan de Lidl lamp. M'n telefoon zegt met de lightmeter app dat dit zo'n 2400k is. Ik vind het een mooie kleur waarin de kleuren van de omgeving goed tot zijn recht komen.

Aan de achterkant zit de usb laadpoort verscholen. Om deze zichtbaar te maken, schroef je een dop omhoog.
De aan en uitknop geeft het batterijnivo aan middels een led. Er zijn hierbij 2 indicaties: blauw (vol) en rood (leeg).

De ring om de lichtstanden te kiezen heeft een goede feel. Met kliks voel en hoor je wanneer je een bepaalde stand hebt bereikt.

De lamp vind ik lekker compact, zeker in vergelijking met die van de Lidl.

Met de lightmeter app heb ik gemeten hoeveel lux op 1 meter afstand wordt uitgestraald. Met steeds het eerste getal uitgezoomd en het 2e getal ingezoomd.
Low: 250 2000
Med: 785 6000
High: 1900 10000

Voor binnen gebruik ik de lamp op de laagste stand om muggen op te sporen. Dat vind ik al fel genoeg. Straks bij het kamperen ben ik benieuwd of de overige standen gebruikt worden.

Links de Lidl lamp, rechts de Nebo davinci.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7j6AuiuZAKI5kOXFV5FxnnUcn2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xCrCQZz3WNBfz2tb1kMKA0rx.jpg?f=fotoalbum_large

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@Ursamajor Mooie upgrade! Zit die lanyard nu aan het eind of halverwege?

Die Lidl lamp is echt reusachtig! (uitgaande van de nebo die volgens de specs al flink is met 16cm). Ik vind het bij deze foto's altijd wel fijn als een referentie voorwerp bij staat zodat je meteen kan zien hoe groot iets is. (blikje cola / banaan ofzo)

Ik schrik wel een beetje van de "low" van 150 Lumen (website specs, sorry Lux zegt me echt te weinig als je altijd lampen in lumens met elkaar vergelijkt), dat is echt veel voor een laagste stand. Daardoor valt hij voor mij meteen af, wat wel jammer is want verder is het mooi ding voor een mooie prijs. Stiekum ben ik nog op zoek naar een lamp die in breedte kan focussen en dat doet deze zo te lezen heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Helaas heb ik nog geen app gevonden die lumen meet. Maar veel licht is het inderdaad wel. Er zijn ook lampen met minder felle leds die dan ook minder lumen hebben ol de laagste stand.
@rockhopper de lanyard zit aan het uiteinde en is ook nog losklikbaar. Dan blijft er alleen nog een klein touwtje met een plastic koppelstukje zitten.

[ Voor 29% gewijzigd door Ursamajor op 17-08-2021 16:19 ]

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ja, je kan inderdaad urenlang discussiëren over het nut en onzin van de verschillen en overeenkomsten van Lumen, Lux en Candela en de eventuele omzetting hiervan.

Het probleem met meten via een telefoon is sowieso dat je niet weet of de gebruiker van de telefoon de camera "tegen de lamp zelf" houd of op bijvoorbeeld 2 meter afstand meet. Dit heeft uiteraard grote invloed op de gemeten intensiteit.

Ik zag dat de line up inderdaad ook nog een 1000 model had met minimum 100 Lumen, maar dat is nog altijd fors te veel in mijn ogen. Eigenlijk wil ik als minimum stand hoogstens 10 Lumen. Maar ook hier geld zoals altijd: er is niet één lamp die alles doet, alles heeft en alles kan en daarmee ideaal is voor alle situaties.

• ChibiM
Er wordt hier nog eigenlijk niet veel over gesproken op het forum, maar hebben jullie ook LEP zaklampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

ChibiM schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 22:51:
Er wordt hier nog eigenlijk niet veel over gesproken op het forum, maar hebben jullie ook LEP zaklampen?
Ik had er überhaupt nog nooit over gehoord, maar het zijn vooralsnog erg dure zaklampen als ik dat zo zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChibiM
Ze zijn inderdaad nog niet echt goedkoop. Hopelijk worden ze wel goedkoper. De goedkoopste licht nu rond de 100 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ook nog nooit van gehoord, en gezien de prijs zal dat voorlopig wel blijven ;)

Hoe kom je hier bij? Heb je er zelf een? Wil je er een? Waarom wil je er dan een?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChibiM
Goeie vragen. Ik heb er genoeg. Ben benieuwd wat anderen er van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 22:30
Goedenavond,

Mijn vrouw haar neefje heeft een zaklamp gevraagd voor zijn verjaardag aan zijn ouders.
Dus mijn schoon-tante denkt ha dat vraag ik even aan franq want die weet wel wat ik moet kopen.

Niet dus... :D

Maar ben zelf ook niet zo thuis in zaklampen.

Hij gaat hem gebruiken voor snachts op een zeiljacht. Hij wil heel ver kunnen schijnen maar ook een brede bundel kunnen maken.

Dus een verstelbare lens.
Dan lijkt mij dat je op het water heel erg veel lumens moet hebben, want het is met mijn zaklampjes altijd pikke donker op het water.

Nu zag ik in een post hierboven de nebo davinci 2000, op internet kom ik de 5000 tegen.
Zou zoiets wat zijn?

Heeft iemand hier ervaring met het gebruik van een zaklamp op het water, waar we op moeten letten en wat dan een fijne lamp is in gebruik?

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Het water is zeer specifiek gebruik. De lumens zijn inderdaad belangrijk en afhankelijk wat je precies wilt heb je waarschijnlijk ook veel "throw" nodig, met andere woorden een bundel die ver schijnt. Als je allebei wilt (verstelbaar breed/smal en ver schijnend) wordt het meestal al een duurdere lamp. Maar dat ver weg schijnen is eigenlijk bedoelt als "zoeklicht" functie, met name als iets of iemand over boord geslagen is. Zie ook een kleine uitleg op deze pagina.
Ik gebruik zelf alleen een verre schijnwerper / zoeklicht functie voor op het water, maar ik vaar zelden 's nachts.

Maar goed, er is keuze genoeg. Voordat er echt advies gegeven kan worden is: oplaadbaar ja/nee? budget? specifieke batterijen? Moet hij lang werken of slechts kort? Is het voor degene aan boord die iemand moet vinden, of wil je juist dat het gaat werken als je overboord valt? (man overboard activated light) ook zeer nuttig om te krijgen, gaat knipperen zodra het nat wordt.
Voor hetzelfde budget als die davinci zou ik bijvoorbeeld ook de fenix ht18 (jachtzaklamp en dan geen zeiljacht-jacht)

Let overigens op! Zeker voor varen gaat de stelling 1 lamp = geen lamp op. Zorg altijd dat er minimaal twee lichten aan boord zijn, want dingen hebben zeker in noodsituaties nog al eens de neiging om overboord te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChibiM
Kijk dan naar throwers en niet naar brede bundels. Ik las vorige week nog een uitleg van iemand op BLF die juist een LEP zaklamp kocht daarvoor. Die zijn niet goedkoop overigens.

Hij vertelde dat je juist geen weerkaatsing wil op het water dus hoe smaller de bundel des te beter. Maar goed, misschien het beste om zelf even te laten kijken wat handig is.
Goedkope thrower? Convoy C8, Astrolux FT03, of Thorfire C8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 22:30
rockhopper schreef op maandag 13 september 2021 @ 23:18:
Het water is zeer specifiek gebruik. De lumens zijn inderdaad belangrijk en afhankelijk wat je precies wilt heb je waarschijnlijk ook veel "throw" nodig, met andere woorden een bundel die ver schijnt. Als je allebei wilt (verstelbaar breed/smal en ver schijnend) wordt het meestal al een duurdere lamp. Maar dat ver weg schijnen is eigenlijk bedoelt als "zoeklicht" functie, met name als iets of iemand over boord geslagen is. Zie ook een kleine uitleg op deze pagina.
Ik gebruik zelf alleen een verre schijnwerper / zoeklicht functie voor op het water, maar ik vaar zelden 's nachts.

Maar goed, er is keuze genoeg. Voordat er echt advies gegeven kan worden is: oplaadbaar ja/nee? budget? specifieke batterijen? Moet hij lang werken of slechts kort? Is het voor degene aan boord die iemand moet vinden, of wil je juist dat het gaat werken als je overboord valt? (man overboard activated light) ook zeer nuttig om te krijgen, gaat knipperen zodra het nat wordt.
Voor hetzelfde budget als die davinci zou ik bijvoorbeeld ook de fenix ht18 (jachtzaklamp en dan geen zeiljacht-jacht)

Let overigens op! Zeker voor varen gaat de stelling 1 lamp = geen lamp op. Zorg altijd dat er minimaal twee lichten aan boord zijn, want dingen hebben zeker in noodsituaties nog al eens de neiging om overboord te vallen.
Thanks voor je uitgebreide antwoord. :)

Oplaadbaar zou denk ik zeker handig zijn, een telefoonoplader is vaak overal wel aanwezig.
Budget rond de 100-130 euro.
Batterij, een lithium ion batterij / accu

Denk dat je eigenlijk altijd wilt dat een lamp lang kan werken, misschien niet op standje max maar op low of medium moet hij toch wel even mee gaan. laten we zeggen minimaal een uur.

Zeilen doen ze met een hele crew, dus er zullen vast meerdere lampen aanwezig zijn.

Ik had zelf deze nog gevonden op google
https://exposureolas.com/...s/mob-carbon-search-light
die heb ik ook naar zijn moeder door gestuurd.
Hij voldoet niet aan een zoomlens, maar inderdaad wel een man overboard functie.
Zo'n functie en dat de lamp blijft drijven lijkt mij ideaal.

Maar eigenlijk kom je dus op 2 lampen uit met verschillende toepassingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ziet er mooi uit, zoals met alles op boten: koop je boot specifiek wordt de prijs ook meteen met 1,5 tot 5 vermenigvuldigd. Maar die lamp doet inderdaad veel wat zeil specifiek is.
Met een wat breder budget kan je het nog wat extremer maken zoals in dit lijstje te zien is. Die LR40R is echt een beest van een lamp. :Y) (of de 80 nog wat duurder)

Brede straal is fijn voor aan dek, dus dichtbij zal je aan dek met weinig lumens (minder) ook prima uit de voet kunnen. Fijnste hiervoor is altijd een hoofdlamp. Een zoeklicht is een beetje het tegenovergestelde, iets dat over grote tot zeer grote afstand nog fatsoenlijk licht geeft. Omdat je met golven te maken hebt (zee) wil je dit niet te breed hebben, terwijl in het veld dit vaak wel fijner is (idee van een pocket stadionlicht), op het water krijg je weerkaatsing dat weer jezelf verblind als het allemaal te veel is.

Ik denk dat als ik weer een crossing zou doen op het water dat het voor mij iets als de fenix zou worden (meer lamp voor je budget en ik heb ervaring met de kwaliteit van het merk) met die lamp van jou (mob carbon) als goede tweede. En een hoofdlampje, eentje die ik ook voor het klussen gebruik.

[ Voor 11% gewijzigd door rockhopper op 14-09-2021 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@FRANQ Vergeet ook niet:

Niet alleen waterbestendig en/of dat 'ie blijft drijven. Maar hoe corrosiebestendig is het geheel?
Zeker bij toepassingen op/in zout water is dat ook een belangrijke factor.

Als er b.v. een USB contact opzit (opladen), in hoeverre is dat zoutwater bestendig c.q. hoe goed zijn de afdekklepjes? En werkt zo'n afdekklepje nog als 'ie tig keer open/dicht is geweest? Of nog erger; kan een afdekklepje zomaar open blijven staan met als gevolg binnen de kortste keren roest.

Niet voor niks dat bij de meeste, gewoon van een schroefdop voorziene zaklampen met verwisselbare cellen, er een extra afdichtingsring wordt meegeleverd. Voor het geval de boel uitgedroogd is en/of vuil geworden.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik denk dat het met de roest wel mee zal vallen. Lampen zijn in principe over het algemeen goed waterdicht en ik verwacht niet dat zo'n lamp 2 keer per dag in het water ligt. In principe wordt door mariniers ook gewoon geanodiseerd aluminium gebruikt.

Wel: mocht zo'n laadklepje/punt nat worden even goed afdrogen. Maar daar heeft die mob-carbon geen last van: en carbon en magnetisch laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smvs
  • Niet online
rens-br schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:47:
[...]

Ik heb ook twee lampen van Astrolux. De Astrolux EC01 en de Astrolux FT03 mini. Beide bevallen super goed, laden via USB-C is handig en ze kosten (in verhouding) erg weinig. Heb 25 en 30 euro betaald voor de lampen. Het 'onhandige' is dat ze zoveel opties hebben, waardoor ik merk dat een 'leek' er toch minder goed mee om kan gaan.

Wat is het grote verschil tussen die twee en de Astrolux C8? Heeft de Astrolux C8 ook de 'ingewikkelde' UI?

Edit: Ik zie wel dat de C8 geen ingebouwde oplader heeft, dan valt hij voor mij in ieder geval al af.

Ik ben namelijk nog op zoek naar een lamp vergelijkbaar met de EC01 of FT03 mini, maar dan met een wat simpelere UI.
Ik had de Astrolux C8 (XP-L Hi led in tint 3A). Super mooie lamp, maar idd niet USB oplaadbaar, tail switch (niet mijn voorkeur), en wel erg throwy. Daarom weer verkocht.

Heb ook een EC01 (oude versie, nog met XPH50.2 ipv SST40) , een MF01 mini XP-L Hi, een FT03 mini SST40, en een FT03 mini XPH50.2.

- De EC01 XPH50.2 is leuk om mee te spelen en erg krachtig, maar mist wat mij betreft wat throw (ben wel benieuwd naar de SST40 versie)

- De MF01 mini XP-L HI (of eigenlijk heb ik de Mateminco versie, MT07) is vooral vrij zwaar, ondanks dat ik gewoon de volledig aluminium versie heb en niet de koperen. Is ook een leuke lamp (vooral voor de show) maar blinkt in mijn optiek nergens echt in uit. Wel mooi en goed afgewerkt enzo.

- De FT03 mini SST40 vind ik erg throwy, beetje vergelijkbaar met de C8 XP-L HI

- De FT03 mini XPH50.2 is mijn favoriet van deze lampen. Goed compromis tussen throw en flood (zie hier). Heb deze meegenomen tijdens mijn laatste vakantie en is heel fijn voor hiken. Hij houdt het niet enorm lang vol op de hoogste stand en wordt vrij snel warm, maar dat maakt voor mij niet uit want ik gebruik de hoogste stand alleen om me kort te kunnen oriënteren, en dan weer op standje laag. Het gaat mij er vooral om dat het kan, dat je even goed overzicht kunt krijgen van waar je (op af) loopt. Enige puntje is dat ik hem met de standaard 18650 tube net even te lang vind voor in een jaszak. Als je deze lamp zou hebben maar dan iets korter dan heb je wat mij betreft zo'n beetje de ideale lamp. Misschien de EA01 (??). Toch weer een reden om weer een lamp te kopen.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:42

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hey guys

Ik zoek een kerstkadotje voor onder de boom voor mijn vrouw :)

In huize Fraggert is er een lompe 4D Maglite met LED-ombouw en een oud Philips LEDzaklampje (3xAAA), deze laatste is aan vervanging toe (zwak licht, loopt leeg, hassle met opladen van de batterijtjes).

Doel is algemeen gebruik, rondje met de hond in het donker (pad verlichten en poep opruimen), in en om het huis en auto, klusgebruik, mee op vakantie, muizenval checken in het kwartelhok, je kent het wel :P .
Het is de bedoeling een lamp te kopen die ons heel wat jaartjes plezier gaat leveren.

Mijn eisen:

* "Klein" handzaam formaatje voor in de jaszak en vrouwenhand;
* Oplaadbaar;
* Bedieningsgemak functies;
* Meerdere standen (laag voor bijschijnen pad zonder verblinden);
* Felle max. stand (+/- 1000 lumen of meer);
* Stroboscoop-functie;
* 60-70 euro, ietsje meer is prima mits duidelijke meerwaarde, maar zeker <€100
* Nederlandse (web)shop.

Met de filterfunctie op bijv Knivesandtools kom ik bijv uit op de:

https://www.knivesandtool...plaadbare-edc-zaklamp.htm

Die heeft helaas maar 1 review en die is slecht, hoewel ik twijfel of ik daar veel waarde aan moet hechten

Kijk ik iets verder dan is er de e30r

https://www.knivesandtool...dc-zaklamp-1600-lumen.htm

Daarnaast is er de UC35 v2.0 met een kleine meerprijs

https://www.knivesandtool...plaadbare-led-zaklamp.htm

Deze laad met USB-C tov de magneetlader van de e30r (beide hebben voordelen, ik stik in de USB-C kabels maar die poort kan slijten (zo lees ik) in tegenstelling tot de magneetkabel waar je maar 1 van hebt en die zoek kan raken), de UC35 is ietsje groter (die e30r is wel erg klein). De UC35 heeft iets minder max lumen 1000 vs1600 maar dat lijkt mij vooralsnog meer dan zat.
De UC35 heeft een gecombineerde bundel wat mij practischer lijkt dan de brede bundel van de e30r.

vergelijk tussen UC35 en e30r

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0BucAPYdKgAWCU7sX5-R2XEnQI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Pa80iJ01DgLyyunb7NbGbFmW.jpg?f=user_large

Ik zoek al een tijdje en eigenlijk kom ik steeds terug op deze twee wat betreft specs, omschrijving van de bediening en de "look-and-feel" van deze lampen.

ik hoor graag jullie mening en ervaringen nog even ook over het verschil in laadsnoer (magneet vs USB-C) of misschien zelfs deze twee specifieke lampen.

Zie ik een veel betere keuze over het hoofd? :)

Edit:
Toevallig is de PD36r met 21700 accu nu met gratis e01 keychain lampje verkrijgbaar, op zich een leuke "gift"set en door de 21700 blijft de PD36 wel lang zijn ding doen, ik begreep dat de 21700 langzaam de plek van de 18650 inneemt dus misschien een kleine meerwaarde indien de PD36 gewoon in zijn geheel hier een stuk meer waar voor zijn geld bied dan de e30 ogf UC35.

https://www.knivesandtool...-sleutelhangerzaklamp.htm

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 26-11-2021 23:55 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Eerst een vraag: ik lees veel over kabeltjes en dingen die kwijtraken bij jou. Een aparte acculader is geen optie?
Verder flinke smak geld voor een eerste lamp, maar dat is op zich geen probleem hoor ;)
Reviews op websites van de verkopende partij neem ik altijd met een korreltje zout, zowel in positieve als in negatieve zin. De positieve zijn soms/vaak sponsored en negatief zijn meestal de enkelingen die of het verkeerd gebruiken of net een slecht exemplaar gekregen hebben.
Beter lees je ervaringen op zaklampfora of reddit comments voor specifieke modellen.

Terug naar je echte vraag: wil je echt de stroboscoop functie? Hij is nuttig, maar gaat vrouwlief hem gebruiken? Bij vrouwen is mijn richtlijn eerder naar simpele user interface dan dikke specs. En dat is niet omdat ik vrouwen onderschat maar meer wat ik terug gekoppeld krijg als ik het eens over zaklampen heb (wat al niet een heel veel voorkomend topic is) Dus in dat geval pak een model met aparte strobo knop. Indien geen harde eis kan je eigenlijk van alles kiezen. Ik neem aan dat het om zelfverdediging gaat, wil je ook een strike bezel om lekker te meppen? :)

Fenix is een prima merk, net zoals olight nitecore en eagletac. Het voordeel van knivesandtools is goede service, maar daar staat een iets hogere prijs voor. Iets meer budget oriented is nkon of websites van de fabrikanten zelf. Zeker nu tijdens black friday valt er her en der wel leuke korting te halen.

Ik zou in jouw geval filteren op 1000 lumen (meer heb je eigenlijk niet nodig al is het leuker, het is ook duurder) 21700 betekend sowieso een nieuwer model, maar meestal groter en zwaarder en dus ook duurder. De meerwaarde is natuurlijk 0 als je geen losse lader erbij haalt en altijd vanuit de zaklamp oplaad (gebruiksgemak). Zelf ben ik geen fan van magnetisch ik zou altijd usb kiezen.

Let wel dat de PD serie technisch en tactisch gericht is.
Ik zou voor vrouwlief eerder ook een model zoals bijvoorbeeld de E18R overwegen (want hoe lang ga je licht nodig hebben) Voor mij is EDC kort gebruik per keer maar wel altijd bij me, belangrijker dan omg-omg-omg we gaan eens een paar uur in het donker lopen. Dus wat is de meerwaarde van 21700/18650 echt voor de beoogde doeleinden?

Nog even wat extra, je kan bij fenix ook even kijken per serie, de E is edc, UC usb oplaadbaar en LD is simpel maar robuust. Ik heb mijn vrouw ooit een SRT5 nitecore gegeven (mijn edc zaklamp) die wordt niet aangeraakt, maar d'r fenix ld20 (nu ld22) wordt meestal niet vergeten. Ik zou zeker in corona tijd misschien ook nog de ld32 uv overwegen. Bijvoorbeeld voor iemand met smetvrees is zo'n lampje een uitkomst

[ Voor 7% gewijzigd door rockhopper op 25-11-2021 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
vandaag deze lamp binnengekregen

https://www.knivesandtool...-hoofdlamp-1500-lumen.htm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXc5svAlV1vbi2bWRo_6qTNOU9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QG00RJ4fjtL0oN5vqqQRQ948.jpg?f=fotoalbum_large

zo op het eerste gezicht een goede opvolger voor mijn HL60R :)

die laatste verkoop ik nou ... bandje is een beetje uitgerekt, maar met een nieuw bandje is die weer zgan

[ Voor 186% gewijzigd door Mr. Detonator op 27-11-2021 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:54

Nox

Noxiuz

Mijn eagletac d25lc2 clicky gebruik ik op de fietshelm als thrower tijdens nachtelijke mtb ritjes (mag hier :) ).

Op het stuur heb ik 2 semi-throwers, mar voor de 30-50 meter mis ik nog wat licht.

Ik wil een upgrade maar moet rekening houden met het volgende:

Het moet op een fietshelm gemaakt worden, voor de eagletac heb ik een mount maar die is bulky, gewicht zit vrij hoog. 100 gram-ish gaat, maar een zwaardere lamp moet 'lager'. Daar zoek ik maar een dhz-oplossing voor denk.

Fietsritje duurt een goed uur, runtime liefst 90 minuten.

In koude maanden heb ik handschoenen aan. Een eenvoudige bediening is fijn

Ik kom er alleen maar niet achter hoeveel lumen ik met de eagletac heb. Ooit op SK.net met xm-l2 led gekocht. Gaat op standje turbo aan op het begin en daarna 'geeft het wat licht'.

Ik vermoed dat een 700-1000 lumen voor 90 minuten prima is. Accuutje wisselen geen probleem. Moet dan wel een steady hoeveelheid licht zijn. Op high zetten en geen turbo die toch niet interessant is.

Ik ben alleen door de bomen het bos ff kwijt wat een fijne lamp is. Ik sta voor allerlei opties open. Ben bang dat ik een 21700 nodig ga hebben maar heb een nitecor um4 lader. Er kunnen enkel unprotected cels in volgens nkon? :?

Systemen met aparte accupacks vind ik niks, die kan ik niet vervangen.

Als iemand me kan helpen met wat tips thanks. De olight mr2 pro warrior had ik als optie maar lijkt meer op een slagwapen :X budget rond de 60-80 euro maar niet hard. Moet wel gewoon goed zijn, TIR vind ik interessant maar weet niet of dat veel benefits heeft tegenover normale reflector. De fenix LD30 zou ook goed zijn maar mist wat throw denk ik, heeft niet echt een hotspot (maar wel goede output)
Fraggert schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:09:
Hey guys

Ik zoek een kerstkadotje voor onder de boom voor mijn vrouw :)

In huize Fraggert is er een lompe 4D Maglite met LED-ombouw en een oud Philips LEDzaklampje (3xAAA), deze laatste is aan vervanging toe (zwak licht, loopt leeg, hassle met opladen van de batterijtjes).

Doel is algemeen gebruik, rondje met de hond in het donker (pad verlichten en poep opruimen), in en om het huis en auto, klusgebruik, mee op vakantie, muizenval checken in het kwartelhok, je kent het wel :P .
Het is de bedoeling een lamp te kopen die ons heel wat jaartjes plezier gaat leveren.

Mijn eisen:

* "Klein" handzaam formaatje voor in de jaszak en vrouwenhand;
* Oplaadbaar;
* Bedieningsgemak functies;
* Meerdere standen (laag voor bijschijnen pad zonder verblinden);
* Felle max. stand (+/- 1000 lumen of meer);
* Stroboscoop-functie;
* 60-70 euro, ietsje meer is prima mits duidelijke meerwaarde, maar zeker <€100
* Nederlandse (web)shop.

Met de filterfunctie op bijv Knivesandtools kom ik bijv uit op de:

https://www.knivesandtool...plaadbare-edc-zaklamp.htm

Die heeft helaas maar 1 review en die is slecht, hoewel ik twijfel of ik daar veel waarde aan moet hechten

Kijk ik iets verder dan is er de e30r

https://www.knivesandtool...dc-zaklamp-1600-lumen.htm

Daarnaast is er de UC35 v2.0 met een kleine meerprijs

https://www.knivesandtool...plaadbare-led-zaklamp.htm

Deze laad met USB-C tov de magneetlader van de e30r (beide hebben voordelen, ik stik in de USB-C kabels maar die poort kan slijten (zo lees ik) in tegenstelling tot de magneetkabel waar je maar 1 van hebt en die zoek kan raken), de UC35 is ietsje groter (die e30r is wel erg klein). De UC35 heeft iets minder max lumen 1000 vs1600 maar dat lijkt mij vooralsnog meer dan zat.
De UC35 heeft een gecombineerde bundel wat mij practischer lijkt dan de brede bundel van de e30r.

vergelijk tussen UC35 en e30r

[Afbeelding]

Ik zoek al een tijdje en eigenlijk kom ik steeds terug op deze twee wat betreft specs, omschrijving van de bediening en de "look-and-feel" van deze lampen.

ik hoor graag jullie mening en ervaringen nog even ook over het verschil in laadsnoer (magneet vs USB-C) of misschien zelfs deze twee specifieke lampen.

Zie ik een veel betere keuze over het hoofd? :)

Edit:
Toevallig is de PD36r met 21700 accu nu met gratis e01 keychain lampje verkrijgbaar, op zich een leuke "gift"set en door de 21700 blijft de PD36 wel lang zijn ding doen, ik begreep dat de 21700 langzaam de plek van de 18650 inneemt dus misschien een kleine meerwaarde indien de PD36 gewoon in zijn geheel hier een stuk meer waar voor zijn geld bied dan de e30 ogf UC35.

https://www.knivesandtool...-sleutelhangerzaklamp.htm
Is het een bezwaar om met een usb-c kabel de accu direct op te laden? Fenix verkoopt accus die dat hiermee doen. Een 21700 is daarvoor prima. Voor het fietsen heb ik kans dat het spul nat wordt, zand en modder komt overal wel dus ik vind een laadsysteem sowieso niet echt... top. Accu's kan je vervangen, een lader kost niet veel en een tweede accu kost ook de wereld niet. Misschien eens de E35 v3 bekijken dan. Er zijn ook 18650 accu's met usb-c ingebouwd. Als die poort écht versleten is kan je hem nog met een lader opladen of vervangen.

Nitecore schijnt goede waterdichte usb-c aansluitingen te hebben en hebben ook uitstekende lampen. Olight is misschien ook een optie maar vaak tactische lampen die je als slag- of stootwapen kan gebruiken (voor vrouwen misschien niet eens verkeerd afhankelijk van je woongebied :P )

[ Voor 57% gewijzigd door Nox op 29-11-2021 16:24 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

-

[ Voor 99% gewijzigd door Nox op 29-11-2021 16:24 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@Nox Ik begrijp uit je lange verhaal (na een paar keer lezen) nog steeds niet goed wat je zoekt. Ik vind het daarom lastig om je een advies te geven. Te meer omdat ik niet mountainbike en zeker niet in het donker. Het zal daar dus ook wel aan liggen dat ik juist verwacht dat je een floody lamp nodig hebt en geen thrower wat je denk ik aangeeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

rockhopper schreef op maandag 29 november 2021 @ 23:43:
@Nox Ik begrijp uit je lange verhaal (na een paar keer lezen) nog steeds niet goed wat je zoekt. Ik vind het daarom lastig om je een advies te geven. Te meer omdat ik niet mountainbike en zeker niet in het donker. Het zal daar dus ook wel aan liggen dat ik juist verwacht dat je een floody lamp nodig hebt en geen thrower wat je denk ik aangeeft....
Ik heb 2x 2000lm die redelijk floody zijn op mijn stuur, maar zoek om iets verder vooruit te kijken iets meer throw. Als je met 30-40kmh naar beneden knalt wil je graag 20-40 meter vooruit kijken om je lijn te bepalen. Waar ik fiets is het niet bepaald een gladde knikkerbaan en wortels, boomstronken, kuilen, etc. Kom ik genoeg tegen. Als ik die pas op 15 meter zie is het soms net te laat. Dus flood op het stuur, wat throw op de helm.

EDIT:

Ik heb een E35 v3 gekocht. Qua gewicht en formaat erg compact, qua output niet de gewenste beam maar er zit wel veel licht in, die 200-300 extra lumen maken het gebrek aan throw wel weer goed hopelijk. En met 21700 erbij, 7 tientjes bij knivesandtools, geen slechte deal denk. Als je de fancy usb-batterij vergeet 5 tientjes. Losse USB-aansluitingen op de lamp zelf vind ik niks en zo'n magnetische proprietary connector raak ik ongetwijfeld kwijt. Dit is bij een defect makkelijk te vervangen en het meest bulletproof. Gelijk een adapter voor 18650's erbij besteld.

Hopelijk bevalt hij, na 3 avonden á 3-4 uur zoeken denk ik dat ik er toch niet veel beter ga vinden, mocht hij toch niet bevallen zal ik iets anders bestellen met SST-70 led, deze ziet er toch wel heel efficient uit volgens de reviews. Fenix heeft er een paar, maar veelal zwaarder of met lagere modi.

Nu nog een extra 21700 scoren, bij nkon niet te krijgen helaas. Weet iemand nog meer winkels waar je geen overpriced 18650's en 21700's kan scoren?

[ Voor 37% gewijzigd door Nox op 30-11-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 11:34
Hopelijk kan iemand wat advies geven. Ben op zoek naar een tweetal led zaklampen, USB oplaadbaar, voor met wandelen en op de niet wandel momenten voor in de auto. Liefst een euro of 35 per stuk.

Ik zag de thorfire voorbij komen, maar volgens mij heeft die geen USB. Veel andere die genoemd worden zoals astrolux komen uit China waar tegenwoordig 21% BTW bij komt.

Welke modellen zouden jullie aanraden en waar dan aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Mythio schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:18:
Veel andere die genoemd worden zoals astrolux komen uit China waar tegenwoordig 21% BTW bij komt.
Wat is daar het nadeel aan? Ik heb nog een Astolux FT03 Mini besteld voor 26 euro van Banggood, met coupon
code:
1
FIN0002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Hopelijk kan iemand wat advies geven. Ben op zoek naar een tweetal led zaklampen, USB oplaadbaar, voor met wandelen en op de niet wandel momenten voor in de auto. Liefst een euro of 35 per stuk.

Ik zag de thorfire voorbij komen, maar volgens mij heeft die geen USB. Veel andere die genoemd worden zoals astrolux komen uit China waar tegenwoordig 21% BTW bij komt.

Sofirn heeft wat redelijke lampen, voor de prijs van 35 euro kom je niet heel veel tegen. Veelal dingetjes die in afwerking zitten of iets wat onhandig gemaakt is. Gezien je er geen zware usecase voor hebt lijkt het me ook best oke.

Waar je een beetje aan moet denken is dat je geen thrower koopt als je iets voor je wilt verlichten of dichtbij iets wilt zien, als je wandelt wil je misschien wel een hoofdlamp? Als je rechargable wil, wil je misschien wel USB-C? Er zijn ook accu's met usb-c poort, dat is handig als je bang bent degene in de lamp te slopen. Een low of eco mode die 20-50 lumen heeft is handig en als je hem langer gebruikt een gereguleerde output. Veel lampen zijn gefocust op veel licht, maar dat geeft soms een heel koud wit licht en soms wat ongewenste bijtinten. Als je kleurecht licht wilt zal je naar iets met een hogere cri moeten zoeken.

Op zeroair.org kan je veel reviews vinden:

https://zeroair.org/2019/06/21/sofirn-sp40-headlamp-review/

Op deze site kan je filteren op veel zaklampen qua features en specs:

http://flashlights.parame...gulation,usb-c%20charging

Sofirn kan je bij amazon.nl bestellen, verder zou ik gewoon een shortlistje maken en dan googlen of het bestelbaar is in de eu/nl.

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 30-11-2021 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Zonder direct aankoop advies te geven... Let op met zaklampen in de auto bij mooi weer. Het kan in de zomer met de volle zon serieus heet worden met vervelende gevolgen (accu's die niet zo goed tegen grote hitte kunnen) als je de lamp er altijd in bewaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:42

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Het is de Fenix UC35 V2.0 geworden d:)b

Ik ben de UC35 uiteindelijk gekozen door iets specifieker te filteren.

*USB oplaadbaar
*<100 euro
*gecombineerde lichtbundel
*gebruiksgemak (UI)
*Stroboscoop (1)

Uit een zwikje hits met dat filter, het lezen van diverse reviews, foto's en de algemene indruk en (mijn verwachting van) de "look and feel" vond ik de UC35 de beste keuze voor onze wensen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gRZKsYjLYdAdranCQzYV47Trro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EBPG5CzKtT33ByjTDgjQf8g0.jpg?f=fotoalbum_large

(1)
Die strobe-wens roept altijd wat vragen op hier in het topic heb ik gelezen. Ik heb er voor gekozen omdat ik nu investeer in een dure zaklamp voor vele jaren gebruiksplezier.
Veel zaklampen hebben die functie dus ik wil hem er op hebben, dat is de voornaamste reden. Beter mee vergelegen dan om verlegen.
Klein stukje afschrikking vanaf een afstand en in het ergste geval ter zelfverdediging maar het liefst ga ik die natuurlijk niet hoeven te gebruiken.

Als ik de lamp in mijn handjes heb gehad zal ik nog wel even mijn bevindingen posten, ondanks dat ik weinig referentiemateriaal heb. Zeker ook als er dingen tegenvallen zal ik dat even posten.

Als ik wat vergeten ben, dan vul ik dat hier even aan :)

@rockhopper
Ik raak gelukkig niet constant kabels kwijt, zo bedoelde ik het ook niet ;) het verhaal is wat breder.

De magneetlaadkabel kán je kwijtraken en dan wordt laden een probleem.
Ik wil niet voor de accu wéér een extra oplader in huis. Ook het vervangen van een zoekgeraakte/defecte proprietary magneetkabel is veel duurder dan een simpele USB-kabel. Dat vind ik een nadeel.
Verder las ik in een review: "het nadeel van een USB-poort is dat die meer slijt en daardoor defect kan raken". Die opmerking heb ik echter naast mij neergelegd, geen 1 van mijn devices heeft nog een defecte USBpoort gehad en ik vind het bjj nader inzien wat overdreven van de reviewer, de hele wereld laad devices met USB.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@Fraggert Duidelijk, en ja een usb poort is een extra onderdeel en ja dat kan daardoor per definitie stuk gaan (meer onderdelen -> meer kans op dingen die stuk kunnen gaan) maar ik zou het ook niet zwaar mee wegen.
Eigenlijk heb ik meer last van de ruimte die de lader en poort innemen (waardoor de lamp groter wordt)

Verder vind ik de UC35 een prima lamp maar meestal vraagt men hier om nieuw en 21700 enzo. Die fenix voldoet prima aan bijna alle wensen en ok hij komt uit 2018 er is meer en beter te krijgen. Maar of dat nodig is.... en of je de meerprijs wilt betalen....

Nog even over het extra laden apparaat. In mijn ogen heeft zoiets zin als je veel lampen hebt en veel verschillende accu's. Zo'n lader kost het geld verder ook niet en het kan voordelen met zich meebrengen (kleinere lamp, de mogelijkheid om direct een accu te wisselen zodat je verder kan met je activiteit en je lamp is niet meteen afgeschreven als het interne laadwerk stuk gaat) (ja dat laatste valt te omzeilen met inderdaad een aparte lader)

Ik raad mijn vrienden altijd intern ingebouwde laders aan (dus lamp met lader), tegen de tijd dat ze enthousiast worden (als) dan zijn ze slim genoeg om zelf een afweging en keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 11:34
Dank voor de adviezen hier mannen. Uiteindelijk wat tijd besteed op de verschillende review sites die worden aangeraden en voor de nitecore mh11 gegaan. Iets duurder dan gepland, maar goede reviews. Kreeg hem vandaag binnen en ben dik tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:06

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Deze week de Nitecore MH25 V2 ontvangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nbh0WgjJaJNnSkpQTwdO4U1cgIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3UD02ie38eggbg7kRtaYXLwc.jpg?f=fotoalbum_large
  • USB-C oplaadbaar
  • 1300 lumen
  • 21700 batterij (5000 mAh)
  • vier lichtniveaus en drie knipperende modi (strobe, SOS, baken)
  • waterdicht
  • tailstand
  • Daily en tactical mode
Hij voelt goed en solide aan.

https://flashlight.nitecore.com/product/mh25v2

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@Slayer Nice! Twee vraagjes: hoe fel is de 1 lumen "ultralow" mode in de praktijk? Hoe warm of koud is de tint van het licht, hoe komt het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:06

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

rockhopper schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:38:
@Slayer Nice! Twee vraagjes: hoe fel is de 1 lumen "ultralow" mode in de praktijk? Hoe warm of koud is de tint van het licht, hoe komt het over?
Ultra-low is maar 1 lumen, je zou het goed kunnen gebruiken tijden het lezen van een kaart. De lichtbundel voelt voor mij warm aan, met meer warm (geel) aan de buitenkant en wit (koud) in het midden (als ik het goed omschrijf).

1 lumen op 40 cm afstand: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEnoMTY8TKAqt9Ax7TXOmrmaW6Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9C99UMgvC0ij8EdErjzuihPj.jpg?f=user_large

50 lumen (stand 2) : Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mznR8cjY7ErYqpMGTtjwtQsyDGg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aUEnsgSIlEQZzxD1szj1BZcd.jpg?f=user_large

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@Slayer Bedankt voor de plaatjes en toelichting.

Ik zal eens in de specs en reviews duiken of ik de kleurtemperatuur kan achterhalen van dat model. Bij sommige lampen kan je tegenwoordig zelf kiezen tussen modellen of je koud / neutraal / warm licht krijgt en soms is er zelfs een extra model met hoge CRI. Maar dat gaat een stuk dieper in de materie dan wat er hier op dit forum meestal besproken wordt.

Pagina: 1 ... 13 ... 16 Laatste