Heb me een beetje verdiept in de achtergrond van Japanse messen. Die verdienen het eigenlijk ook wel om goed onderhouden te worden, en het slijpen lijkt me bij nader inzien toch best een leuke skill om te leren.
Mijn huidige messen (de Fontignac Santoku's) heb ik bij nadere inspectie maar direct afgeserveerd. De oudste die ik al een tijdje niet meer gebruikte is zo bot als een botermes en zit zelfs een chip in zoals @
Raymond P al vermoedde. De tweede is nog wel 'netjes', alleen niet erg scherp. Die valt nog wel prima te redden.
Zit er nu aan te denken om beide nog één keer professioneel te laten slijpen en vanaf dan gewoon zelf bij te houden en als beater te gebruiken. Daarnaast heb ik uit Japan de volgende messen besteld:
- Sakai Takayuki Grand Chef Gyuto 210mm (AEB-L)
- Sakai Takayuki Grand Chef Petty 120mm (AEB-L)
- Tojiro DP3 Nakiri 165mm (VG-10)
Deze wil ik wel zelf bij gaan houden. Het AEB-L staal zou zich van wat ik lees goed moeten laten slijpen omdat het minder hard is dan VG-10 en R2, maar nog wel sterker en scherper dan bijv. AUS8. Om toch wat variatie in metaalsoorten te ervaren, heb ik ook de VG-10 erbij besteld (waarom heb ik nooit eerder een vlak groentemes overwogen vraag ik me nu af).
Heb wel even getwijfeld om niet direct voor een nog mooiere set Takamura R2's of Fujiwara Maboroshi te gaan, maar dat loopt qua prijs wel exponentieel op en denk dat ik nog niet helemaal de skills (heel houden/snijtechniek/slijpen) heb om die messen in hun waarde te laten.
Bedankt voor de adviezen!