*Mompelt iets met bomen en bos*
Nu ik de afgelopen 2 jaar vaker in de keuken te vinden ben en al het studenten-gerei inmiddels vervangen heb, ben ik opzoek naar een goed allround koksmes. De afgelopen jaren heb ik alles gedaan met 2
Fontignac Santoku messen. De eerste is een jaar of 6 mee gegaan (in mijn studententijd kookte ik nog niet vaak) voordat deze uiteindelijk bot werd. De huidige begint nu ook al minder te worden bij dagelijks gebruik. Slijpen kan (en moet misschien ook wel), maar het is ook wel tijd voor een vervanging/upgrade, met name om tomaten goed te kunnen snijden.
Een paar wensen:
- Geen Santoku maar een gewoon chefsmes (Gyuto?) met scherpe punt
- Niet al te zwaar. Mijn huidige mes is 208g
- 180-210mm lengte
- Prijs €80-100 tot max €150 (goedkoper mag ook)
- Geen koolstofstaal/onderhoudsarm, ook enigszins hufterproof alsin ik weet niet altijd waar ik mee bezig ben
- Allround gebruik, snijden van alle soorten groenten/vlees, halveren van aardappelen etc.
Handgemaakt van Japanse komaf heb ik wel een paar tientjes meer voor over, maar is geen must.
Wusthof Classic is ook een optie. Verder zit ik nog te twijfelen tussen 180 of 200/210mm. Tot dusver heb ik altijd prima uit de voeten gekund met 180mm.
Tot dusver gevonden:
-
Masutani V-1 Tsuchime
-
Masutani VG-10 Nashiji damascus
-
Takamura VG-10 Heiya
-
Takamura R2
-
Global G2
-
Tojiro DP (niet de DP3)
Edit 2 maanden later: Het zijn uiteindelijk 3 Japanse messen geworden, en 3 slijpstenen, oeps

.
Ypuh in "Welke keukenmessen - Deel 2"
Ypuh in "Welke keukenmessen - Deel 2"
Een paar takeaways voor andere lezers:
- Persoonlijk vind ik een gyuto fijner werken dan een santoku
- Als je twijfelt tussen een gyuto en nakiri, neem dan eerst een gyuto
- Neem geen 180mm maar minimaal 210mm. Achteraf twijfel ik zelfs of ik niet beter een 240mm had kunnen nemen, maar 210mm is an sich ook prima
- Wusthof's, Global's etc. lijken me prima werkpaarden en wat ik oorspronkelijk zocht, maar de eerste keer dat je een Takamura uit de doos haalt en gebruikt is een bijzondere ervaring. Niet aan te raden als je niet extreem voorzichtig denk te zijn (of huisgenoten hebt die het niet boeit), met dun bedoelen ze ook echt dun
- De petty gebruik ik misschien nog wel meer dan de gyuto, maar is niet voor alles geschikt. Misschien wel leuk om een Japans mes te proberen
[
Voor 35% gewijzigd door
Ypuh op 03-12-2021 11:32
]