(ingelezen op internet)
Aanzetstalen, vooral de keramische "slijpstaven" met grovere grit slopen eerder je snijrand dan dat ze goed doen als je niet bedreven bent in gebruik van een aanzetstaal. je trekt zo holle messen en andere "gaten" in een snijrand door de verkeerde hoek of variable hoek met aanzetten. Dus ook met hardstalen messen is een gewone stalen aanzet of een zeer fijne keramische 3000 grit of hoger aanzet beter. Dit "zet" alleen gebogen snijrand (minder harde messen) of wet de braampjes van hardere messen in plaats van "slijpen" scherpen. Dat is wat ik aan informatie heb kunnen vinden over aanzetstalen. En of ik t uberhaupt gebruik? ach je moet t een keer leren toch?
Messen kunnen prima tegen kokend water. Als ze dat niet kunnen gooi je ze weg.
Ik las (ergens, zal gaan zoek als je dat wilt) dat geharde messen beter niet naast een oven of fornuis bewaard konden worden vanwege hitte (100+? maar meestal is de buitenkant niet persee gelijk aan de binnen kant of ze bedoelen ouderwetse gietijzeren ovens houtgestookt.) omdat het hardingsproces dan teruggedraaid word op den duur. Ben geen staal deskundige maar weet dat harden met 600 graden oid gebeurd en dan snel afkoelen met olie zodat de koolstof atomen "buiten" blijven wat de hardheid bevorderd. (iets met "moluculaire spanning die zorgt voor de mogelijkheid tot kleinere hoek en dus scherpere snijrand) opnieuw verhitten geeft die weer vrij waardoor ze weer naar 't midden gaan (minder spanning) wat t staal "zachter maakt". Dus elke keer kokend water zou dit proces beschadigen. (vaatwasser verhaal)
Vandaar de vraag.
Ook weggooien, dat messenblok. Dat is onhygiënisch en je messen worden daar bot van.
Want? ik heb een magnetische messen plank getest en je tikt zo een mes er af. Als dat op je keukenblad valt beschadigd dat je mespunt en je blad of erger als je reflex t mes opvangen is je handen. los van het feit dat bij een kleine keuken de kans dat je met je handen langs de messen gaat vrij groot is. (blades hangen vrij en open. afgekeurd voor mijn gebruik dus. onhygiënisch? ik heb een blok gekozen die open is aan de onderkant dus een pijperagger er door halen is mogelijk en ik steek nooit gebruikte messen terug in t blok ik maak ze eerst schoon. Staat in een keukenkastje achter een deurtje dus er valt niks in wat vies is.
maakt mn messen bot? ik heb gekeken naar de horizontale snedes die hebben een veel hogere insteek en uithaal hoek. wat niet past in de kast. leuk voor op je grote aanrechtblad maar niet bij mij. en ik haal ze rustig uit t blok (rubberhout) geen hardhout, al die snij/schuifbewegingen op een plank tijdens voedsel snijden zijn vele male vaker dan de in uit blok bewegingen bij elkaar dus dat zou vast wel mee vallen.
Losse hoesjes dan? in een keukenlade? kansloos, hoesjes kwijt of vergeten en hup botte beschadigde messen of je grijpt er in en au!
Nee t blok is t meest effectieve en veilige opruim product in mijn keuken.
Waarom heb je in 1x als beginner zoveel spullen gekocht?
aantal redenen:
1 we doen al 10? jaar met een "spaarpuntenmessenset" en ik was t een beetje beu elke keer te moeten slijpen omdat ze weer bot waren.
2 ik was opzoek naar 3 meest gebruikte messen in goede kwaliteit en rest vervangen in redelijkgoede kwaliteit.
koksmes, vlees/schoonsnijmes (fileren zou betekenen dat ik halve koeien en hele vissen en hele kippen zou doen maar die heb ik niet nodig.) en een officemes.
de rest in minder goede spullen. Maar mn vrouw wilde meer van 1 merk en type want dat staat mooier en mn dochter wilde graag een santokumes voor groente,kruiden en fruit want een koksmes is snel te groot.
Dus ik heb de keus iets aangepast aan hun wensen wat me 100 euro extra koste.Who cares? (1 keer niet uit eten en thuis koken en ik heb die extra kosten er weer uit en kan het vele jaren gebruiken.

)
En als je dan toch bezig bent koop dan gewoon alles nieuw, door de Covid en andere omstandigheden gingen we toch niet op vakantie en ander uitjes waren ook stukken minder dit jaar dus geld bleef over. Dit gaat jaren mee. ieder zijn ding toch? Zal misschien overkill zijn in ieder perspectief als je prijs vs gebruik bekijkt maar,
Andere mensen moeten en zouden op vakantie want het "kon eindelijk weer" : betalen 2 3x t normale bedrag voor 5-10 dagen Centerparcs om naar de bomen staren en biertje drinken of gaan voor een belachelijk bedrag naar t buitenland op t resourt zitten aan t zwembad omdat je niet naar buiten mag zonder PCR test.
Of kopen een absurd duur horloge om te zien of hun I-phone wel de juiste tijd aangeeft.
Of kopen een nieuwe auto omdat t zo lekker nieuw ruikt en je hebt zo weinig onderhoud.... afschrijving?.....
(Nog een paar voorbeelden nodig?)
ik ben er blij mee en of ik (en de rest van mn gezin) als "beginner" alles wel of niet effectief gebruik en of wel of niet nodig heb is relatief. Ben niet eens een beginner en zal ook nooit "beginnen" als "kok". Ik zit gewoon thuis aan te klooien zoals vele hier en vind het leuk om wel iets van goed "gereedschap" te kopen. (Dacht je dat die digitale bosch oven in de keuken ten volle benut word bij de meeste mensen die dat kopen met een nieuwe keuken? ) nou nope, groot stuk vlees? kamado terwijl de oven t vast beter kan bereiden. koekjes en cake en taart bakken? heel af en toe. meeste wat er in gaat is afbakbroodjes en pizza's en lasagna.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....