Welke keukenmessen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

En een zeer fijne aanzetstaal keramisch, wetten geen slijpkorrel. Slijpen laat ik doen en wetten met beleid op een natte steen. T aanzetstaal is puur voor de snijrand strak te trekken.
Huh?

Messen kunnen prima tegen kokend water. Als ze dat niet kunnen gooi je ze weg.

Ook weggooien, dat messenblok. Dat is onhygiënisch en je messen worden daar bot van.

Waarom heb je in 1x als beginner zoveel spullen gekocht?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

copykat schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 00:11:
Hoe reinig je de messen kwa bacterien?
Met water en zeep.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-06 23:35

copykat

Good copy isn't bad

gewoon ouderwets met "afwasmiddel en water"? :Y) Das lang geleden dat ik dat gedaan heb! :F
Sorry .Was laat met posten, hersenen waren in slaapmodes 8)7

Wat ik wel veel doe is pannen als giet ijzer en andere "anti aanbak" gewoon met heet water af borstelen en afdrogen met keuken papier. (Die pannen nemen de halve onderzijde in beslag in je vaatwasser dus dan is dat praktischer) maar ja dat word 200 graden plus de volgende etenbereiding dus dat hoeft alleen schoon kwa etensresten.
ohja koffiemachine onderdelen reinigen doe ik met afwasmiddel als ie "reinigen" roept voordat ik de pil en antikalk er in doe. Dus toch een handwasje een keer in de zoveel tijd. Nou dan lukken de messen ook wel. :*)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Een vaatwasser is meer dan kokend water.

Er wordt namelijk wel degelijk afgeraden om professionele koksmessen in de vaatwasser te reinigen.

Belangrijkste redenen zijn het voorkomen dat messen tegen elkaar aan schuiven/stoten en zo het lemmet beschadigen, de temperatuurwisselingen, de zuren en reinigingsmiddelen die het staal op termijn kunnen aantasten en de kans op oxidatie, omdat de messen nat in de machine blijven liggen tot ze droog zijn, samen met de andere vaat.

Daarnaast heb je ook nog eens messen met een houten handvat, welke je idealiter ook niet in de vaatwasser doet.

Ook in de professionele keuken wordt messen in de vaatwasser gezien als een zonde. Met liefde behandelen je messen. Daar hoort een vaatwasser niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

copykat schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:49:
[...]

gewoon ouderwets met "afwasmiddel en water"? :Y)
En een zacht sponsje. En liefde, zoals @Ethiron al aangaf.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

(ingelezen op internet)
Aanzetstalen, vooral de keramische "slijpstaven" met grovere grit slopen eerder je snijrand dan dat ze goed doen als je niet bedreven bent in gebruik van een aanzetstaal. je trekt zo holle messen en andere "gaten" in een snijrand door de verkeerde hoek of variable hoek met aanzetten. Dus ook met hardstalen messen is een gewone stalen aanzet of een zeer fijne keramische 3000 grit of hoger aanzet beter. Dit "zet" alleen gebogen snijrand (minder harde messen) of wet de braampjes van hardere messen in plaats van "slijpen" scherpen. Dat is wat ik aan informatie heb kunnen vinden over aanzetstalen. En of ik t uberhaupt gebruik? ach je moet t een keer leren toch?
Messen kunnen prima tegen kokend water. Als ze dat niet kunnen gooi je ze weg.
Ik las (ergens, zal gaan zoek als je dat wilt) dat geharde messen beter niet naast een oven of fornuis bewaard konden worden vanwege hitte (100+? maar meestal is de buitenkant niet persee gelijk aan de binnen kant of ze bedoelen ouderwetse gietijzeren ovens houtgestookt.) omdat het hardingsproces dan teruggedraaid word op den duur. Ben geen staal deskundige maar weet dat harden met 600 graden oid gebeurd en dan snel afkoelen met olie zodat de koolstof atomen "buiten" blijven wat de hardheid bevorderd. (iets met "moluculaire spanning die zorgt voor de mogelijkheid tot kleinere hoek en dus scherpere snijrand) opnieuw verhitten geeft die weer vrij waardoor ze weer naar 't midden gaan (minder spanning) wat t staal "zachter maakt". Dus elke keer kokend water zou dit proces beschadigen. (vaatwasser verhaal)
Vandaar de vraag.
Ook weggooien, dat messenblok. Dat is onhygiënisch en je messen worden daar bot van.
Want? ik heb een magnetische messen plank getest en je tikt zo een mes er af. Als dat op je keukenblad valt beschadigd dat je mespunt en je blad of erger als je reflex t mes opvangen is je handen. los van het feit dat bij een kleine keuken de kans dat je met je handen langs de messen gaat vrij groot is. (blades hangen vrij en open. afgekeurd voor mijn gebruik dus. onhygiënisch? ik heb een blok gekozen die open is aan de onderkant dus een pijperagger er door halen is mogelijk en ik steek nooit gebruikte messen terug in t blok ik maak ze eerst schoon. Staat in een keukenkastje achter een deurtje dus er valt niks in wat vies is.
maakt mn messen bot? ik heb gekeken naar de horizontale snedes die hebben een veel hogere insteek en uithaal hoek. wat niet past in de kast. leuk voor op je grote aanrechtblad maar niet bij mij. en ik haal ze rustig uit t blok (rubberhout) geen hardhout, al die snij/schuifbewegingen op een plank tijdens voedsel snijden zijn vele male vaker dan de in uit blok bewegingen bij elkaar dus dat zou vast wel mee vallen.
Losse hoesjes dan? in een keukenlade? kansloos, hoesjes kwijt of vergeten en hup botte beschadigde messen of je grijpt er in en au!

Nee t blok is t meest effectieve en veilige opruim product in mijn keuken.
Waarom heb je in 1x als beginner zoveel spullen gekocht?
aantal redenen:
1 we doen al 10? jaar met een "spaarpuntenmessenset" en ik was t een beetje beu elke keer te moeten slijpen omdat ze weer bot waren.
2 ik was opzoek naar 3 meest gebruikte messen in goede kwaliteit en rest vervangen in redelijkgoede kwaliteit.
koksmes, vlees/schoonsnijmes (fileren zou betekenen dat ik halve koeien en hele vissen en hele kippen zou doen maar die heb ik niet nodig.) en een officemes.
de rest in minder goede spullen. Maar mn vrouw wilde meer van 1 merk en type want dat staat mooier en mn dochter wilde graag een santokumes voor groente,kruiden en fruit want een koksmes is snel te groot.
Dus ik heb de keus iets aangepast aan hun wensen wat me 100 euro extra koste.Who cares? (1 keer niet uit eten en thuis koken en ik heb die extra kosten er weer uit en kan het vele jaren gebruiken. 8) )

En als je dan toch bezig bent koop dan gewoon alles nieuw, door de Covid en andere omstandigheden gingen we toch niet op vakantie en ander uitjes waren ook stukken minder dit jaar dus geld bleef over. Dit gaat jaren mee. ieder zijn ding toch? Zal misschien overkill zijn in ieder perspectief als je prijs vs gebruik bekijkt maar,

Andere mensen moeten en zouden op vakantie want het "kon eindelijk weer" : betalen 2 3x t normale bedrag voor 5-10 dagen Centerparcs om naar de bomen staren en biertje drinken of gaan voor een belachelijk bedrag naar t buitenland op t resourt zitten aan t zwembad omdat je niet naar buiten mag zonder PCR test.
Of kopen een absurd duur horloge om te zien of hun I-phone wel de juiste tijd aangeeft.
Of kopen een nieuwe auto omdat t zo lekker nieuw ruikt en je hebt zo weinig onderhoud.... afschrijving?.....
(Nog een paar voorbeelden nodig?)

ik ben er blij mee en of ik (en de rest van mn gezin) als "beginner" alles wel of niet effectief gebruik en of wel of niet nodig heb is relatief. Ben niet eens een beginner en zal ook nooit "beginnen" als "kok". Ik zit gewoon thuis aan te klooien zoals vele hier en vind het leuk om wel iets van goed "gereedschap" te kopen. (Dacht je dat die digitale bosch oven in de keuken ten volle benut word bij de meeste mensen die dat kopen met een nieuwe keuken? ) nou nope, groot stuk vlees? kamado terwijl de oven t vast beter kan bereiden. koekjes en cake en taart bakken? heel af en toe. meeste wat er in gaat is afbakbroodjes en pizza's en lasagna.
:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

8088 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:16:
[...]

En een zacht sponsje. En liefde, zoals @Ethiron al aangaf.
Respect heb ik wel voor scherpe messen maar liefde....? nahh... :P

Goed gereedschap moet je goed behandelen om goed te blijven dat wel.
onderhouden, niet mishandelen door gebruik waar t niet voor bedoelt is. netjes opbergen. Respect hebben voor scherpe dingen of hard draaiende dingen. of hard draaiende scherpe dingen... als je dat niet heb is er een keer een moment dat t gereedschap in je hand bijt! :+

Zal ze in een sopje schoon maken voor t weg zetten of afspoelen met heet water tussen door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Als informatie bron is deze expert
erg open en en feitelijk. (Geen verkooptaal of financieel gewin met aanprijzen van messen en type staal.)
misschien voor andere ook interessant om te lezen.

Woont een beetje te ver weg voor mij maar ik zou mijn messen denk ik wel aan hem toe vertrouwen.
(geen aanprijzing of reclame maar mijn mening.)
Messen laten slijpen is toch een vertrouwenskwestie.
1 je kan ze gesloopt terug krijgen, verkeerde hoek, slechte snede lijn niet symmetrisch of golvend raakvlak, te heet geslepen enof verbrand.
2 of elke beurt neemt zoveel materiaal weg dat je 2x zo snel nieuwe nodig hebt.
ik zou daar best huiverig over kunnen zijn als je van plan bent lang te doen met je messen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
copykat schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:32:

Ik las (ergens, zal gaan zoek als je dat wilt) dat geharde messen beter niet naast een oven of fornuis bewaard konden worden vanwege hitte (100+? maar meestal is de buitenkant niet persee gelijk aan de binnen kant of ze bedoelen ouderwetse gietijzeren ovens houtgestookt.) omdat het hardingsproces dan teruggedraaid word op den duur. Ben geen staal deskundige maar weet dat harden met 600 graden oid gebeurd en dan snel afkoelen met olie zodat de koolstof atomen "buiten" blijven wat de hardheid bevorderd. (iets met "moluculaire spanning die zorgt voor de mogelijkheid tot kleinere hoek en dus scherpere snijrand) opnieuw verhitten geeft die weer vrij waardoor ze weer naar 't midden gaan (minder spanning) wat t staal "zachter maakt". Dus elke keer kokend water zou dit proces beschadigen. (vaatwasser verhaal)
Vandaar de vraag.
Moet je het toch wel enige tijd boven de 200C houden hoor. Vaatwasser is max 70C of zo, maar sowieso geen goed idee.

Ik bekras al mijn messen zelf, maar heb een keer een mes compleet dunner laten maken bij Jürgen Schanz, goede ervaring met hem en hij staat erg goed bekend. (Was wel een honyaki, wilde ik zelf niet aan beginnen omdat dat een rot karwei is)

[ Voor 10% gewijzigd door Jaspervl op 08-08-2021 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ah ok dus t "schrikeffect" van kokend water er over gieten maakt niet uit.

De winkel waar ik de messen gekocht heb is oorspronkelijk( meerdere generaties) een slijper voor horeca en gereedschap.
Dus ik verwacht dat ze hun geleverde messen ook met respect en liefde behandelen als ik ze langs breng voor wat TLC.

Je mes dunner laten maken? De rug van een mes is toch uitgemeten voor zn taak en hardheid vh staal?
Ik bedoel er zit toch geen overtollig staal aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
copykat schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:13:
Ah ok dus t "schrikeffect" van kokend water er over gieten maakt niet uit.

De winkel waar ik de messen gekocht heb is oorspronkelijk( meerdere generaties) een slijper voor horeca en gereedschap.
Dus ik verwacht dat ze hun geleverde messen ook met respect en liefde behandelen als ik ze langs breng voor wat TLC.
Geen ervaring met Nederlandse winkels, maar veel weten eigenlijk niet goed wat ze doen. (Vooral als ze gemotoriseerd aan de slag gaan).
copykat schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:13:
.

Je mes dunner laten maken? De rug van een mes is toch uitgemeten voor zn taak en hardheid vh staal?
Ik bedoel er zit toch geen overtollig staal aan?
De snij karakteristiek verandert als je de geometrie verandert (de grind). In dit geval kon het staal het makkelijk aan. Ik had het mes al een tijd en op basis met ervaring met andere messen wist ik wat ik wilde.
(Overigens kunnen de meeste messen wel wat uitgedund worden imo. Maar hier was het wel een behoorlijke aanpassing. zo'n driekwart van de hoogte is uitgedund (vanaf de snede)).

(Ik heb overigens wel redelijk wat messen en een navenante verzameling stenen, en kan alles best redelijk gebruiken ;) ).

[ Voor 3% gewijzigd door Jaspervl op 08-08-2021 16:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bertus15
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-10-2024
copykat schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:26:
[...]

ik heb contact met ze gehad(telefonisch) omdat de site beetje verwarrend is in plaatje en tekst.
koksmes is 90 euro dus de andere zijn 109/3 =36 euro gemiddeld. Het lemmet/damaststaal (echt gevouwen geen geëtst staal) komt uit Japan en word in China verder in elkaar gezet. Wat wel een beetje teleurstellend is, is de garantie van 2jaar (minimale Europsche garantie) dat geeft me te denken over hun vertrouwen in t product. beetje een domper.
En als ik nog een keer een verjaardagskado moet verzinnen zo'n (groente) mes. is gewoon erg mooi om te zien en vast heerlijk om mee te werken.
Maar een beetje overbodig als ik de wusthof heb.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is het mes van de meesterslijpers het uit dezelfde set als dit: https://nl.aliexpress.com...upList.0.0.cf102f35YQ9Vjf

De koksmes versie is onderweg en kost 36 euro. Beschrijving:

7.7 inch Chef Knife.

Materials:

Blade: 67-layer Damascus Steel imported from Japan. VG-10 Steel cutting core; 33-layer of Stainless Steel SUS430&SUS431 on each side

Handle: Pakka.

Dimentions:

length: 330 mm
blade length: 195 mm
thickness: 2.2 mm.

Hardness: 60 HRC

De laatste paar jaar importeren chinese messenmakers Japans staal (VG10, AUS10, SRS13) Duits staal en Zweeds staal en maken daar messen en cleavers van.

Ik heb e.a. in bestelling staan en laat wel weten of het wat was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-06 20:39
Oe leuk, messen!
Ik heb een paar VG-10 damast messen van Eden en 2 Naniwa chosera stenen. 400 en 1000.
Daarbij heb ik nog een stuk belgisch blauw om te polijsten.
Nu wil ik nog steeds een keer een 3000 steen maar die worden zo prijzig.
Is een King minder dan een Chosera?
En ik wil een keer een echt goede santoku, die gebruik ik toch het meest.
Liefst een niet roestvaste staalsoort, een Herder Lignum 3 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
coob schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:54:
Oe leuk, messen!
Ik heb een paar VG-10 damast messen van Eden en 2 Naniwa chosera stenen. 400 en 1000.
Daarbij heb ik nog een stuk belgisch blauw om te polijsten.
Nu wil ik nog steeds een keer een 3000 steen maar die worden zo prijzig.
Is een King minder dan een Chosera?
Dat is wel mijn indruk (internetwijsheid).
Ik heb alleen de chosera, die bevalt me uitstekend. Kijk ook eens naar de Rika 5000, die is ook leuk om de chosera 1000 op te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Jaspervl schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:02:
[...]

Ik heb alleen de chosera, die bevalt me uitstekend. Kijk ook eens naar de Rika 5000, die is ook leuk om de chosera 1000 op te volgen.
De Chosera's bevallen mij ook prima, gaan levenslang mee heb ik het idee.
Ik heb ooit eens een combisteen van Eden gekocht maar daar sneed je bijna plakken vanaf, zo zacht was die. Die heb ik maar weggegeven.
Die Rika is wel wat vriendelijker geprijsd dan een chosera.
Is die ook zo hard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Bertus15
Dat is lastig te zeggen, meesterslijpers Kazoku zijn ook geïmporteerd en als eigen merk verkocht.
Ik heb via een andere ambacht slijper van messen gevraagd of hij t merk kende en wat hij er band vond. En hij vond t wel goede messen voor de prijs goed te slijpen en scherp te houden. Kwalitatief in orde zeg maar. Maar inderdaad erg gelijkend.
Ben benieuwd of ze in het echt ook t zelfde er uit zien.
En kan inderdaad zelfde kwaliteit zijn kijk maar naar laptopvoedingen...
De heften/grepen zijn verrassend t zelfde. Misschien wel de zelfde fabriek als waar de meesterslijpers t vandaan halen....
(vergeet je niet de nieuwe inklaringskosten er bij op te tellen?(weet niet of dat al er bij zit.))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Tegenwoordig is er best prima spul uit China te krijgen (Xinzuo bijvoorbeeld), en dat wordt hier dan onder diverse merken verkocht.
Je betaalt wat meer om het sneller in huis te hebben, en voor de garantie mocht er toch iets mis zijn. Niks mis mee wat mij betreft.

[ Voor 6% gewijzigd door defusion op 09-08-2021 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
coob schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:31:
[...]

De Chosera's bevallen mij ook prima, gaan levenslang mee heb ik het idee.
Ik heb ooit eens een combisteen van Eden gekocht maar daar sneed je bijna plakken vanaf, zo zacht was die. Die heb ik maar weggegeven.
Die Rika is wel wat vriendelijker geprijsd dan een chosera.
Is die ook zo hard?
De chosera 3k is wat harder dan de 1k vind ik. Erg prettig om de snede mee te doen. De Rika is ietsje zachter dan de chosera 1k. Maar als je daar iets vanaf snijdt dan moet je wat aan je techniek doen ;) bij hogere grits gebruik je ook weinig druk.
De rika kan je ook wel gebruiken voor een aardige kasumi finish en zo. En als je wat met de modder speelt dan wordt ie wat fijner. Qua bereik zo tussen de 3k tot 5k.
De Rika moet je even weken. Maar dat doe ik eigenlijk ook bij de chosera. (ITT tot shaptons 'splash and go's)

Een shapton glasstone is echt wel een stukje harder dan allebei.

Wat wil je anders tov je Belgische blauwe?

[ Voor 10% gewijzigd door Jaspervl op 09-08-2021 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Jaspervl schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:02:
[...]

Ik heb een blauwsteen, of t echt natuursteen is of geperste fabrieks meuk kan ik niet beoordelen.
Ik heb hem denk ik vd Ikea ooit gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cunYjlYLDnXtL7vZuqY8KFbfj10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1xsVWqWwXMtnnkLZSE0uR7U.jpg?f=fotoalbum_large
Maar t werkt als wetsteen erg goed. Breed dus minder kantel risico. Voorlopig is wetten wel voldoende.

Moet wel tzt een nieuwe slijpsteen hebben.(andere zijn met olie) en een vlaktrekker. En is zo'n dressingstone ook nodig of meer een luxe?
Beetje zitten lezen en de japanse waterstenen zijn de top maar best prijzig.
Zal dit wat zijn?
Naniwa Multi Stone korrel 1000/3000 30 euro ongeveer.
19 voor een egaliseersteen en 15 voor de dressingstone.
Tesamen met de rest moet t goed komen de komende tig jaar... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
copykat schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:43:
[...]

Ik heb een blauwsteen, of t echt natuursteen is of geperste fabrieks meuk kan ik niet beoordelen.
Ik heb hem denk ik vd Ikea ooit gekocht.
[Afbeelding]
Maar t werkt als wetsteen erg goed. Breed dus minder kantel risico. Voorlopig is wetten wel voldoende.

Moet wel tzt een nieuwe slijpsteen hebben.(andere zijn met olie) en een vlaktrekker. En is zo'n dressingstone ook nodig of meer een luxe?
Beetje zitten lezen en de japanse waterstenen zijn de top maar best prijzig.
Zal dit wat zijn?
Naniwa Multi Stone korrel 1000/3000 30 euro ongeveer.
19 voor een egaliseersteen en 15 voor de dressingstone.
Tesamen met de rest moet t goed komen de komende tig jaar... :*)
Geen idee wat voor steen dat is. Lijkt in ieder geval niet op mijn Belgian blue.
Die naniwa klinkt als een steen waar ik mee begonnen ben. Dat was niet veel.

Je hebt iets nodig om je stenen vlak te houden. Met 3 stenen kan je ze tegen elkaar wrijven om ze vlak te houden. Een egaliseersteen werkt ook maar is op een gegeven moment ook niet vlak. Ikzelf heb een diamantplaat (ik heb een atoma. DMT en ezelap zijn andere merken). Die blijven lekker vlak.

Ik gebruik mijn diamantplaat ook om wat modder te genereren. Of een andere steen. (Een complete steen of een (echte) nagura).

Mijn minimale setup om dingen scherp te houden zou een shapton pro 2000 zijn met een diamantplaat. En dan stroppen op een krant of zo.
(Ervaring van een shapton pro 1k geëxtrapoleerd naar een 2k ;) ).

[ Voor 3% gewijzigd door Jaspervl op 09-08-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Jaspervl schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:59:
[...]

Geen idee wat voor steen dat is. Lijkt in ieder geval niet op mijn Belgian blue.
ik kan t ook niet terug vinden op internet als ik op plaatjes zoek. (hoopte te achterhalen wat t was.)
maar hij doet t prima.(met gewoon staal, nog niet geprobeerd op vg10 en damast.)
Die naniwa klinkt als een steen waar ik mee begonnen ben. Dat was niet veel.

Je hebt iets nodig om je stenen vlak te houden. Met 3 stenen kan je ze tegen elkaar wrijven om ze vlak te houden. Een egaliseersteen werkt ook maar is op een gegeven moment ook niet vlak. Ikzelf heb een diamantplaat (ik heb een atoma. DMT en ezelap zijn andere merken). Die blijven lekker vlak.

Mijn minimale setup om dingen scherp te houden zou een shapton pro 2000 zijn met een diamantplaat. En dan stroppen op een krant of zo.
(Ervaring van een shapton pro 1k geëxtrapoleerd naar een 2k ;) ).
ah 1 steen in doos die als houder (tijdens slijpen) kan werken voor 59 euro.
heb je dan zo'n dressingstone niet nodig met dit type?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
copykat schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:06:
[...]

ik kan t ook niet terug vinden op internet als ik op plaatjes zoek. (hoopte te achterhalen wat t was.)
maar hij doet t prima.(met gewoon staal, nog niet geprobeerd op vg10 en damast.)
Damast zeg (meestal) alleen iets over de zijkanten, niet het kernstaal (bij de snede). Daar moet je vooral naar kijken.
Je kan met veel dingen iets scherp maken hoor. Soms duurt het wat langer en/of heb je wat techniek nodig.
Ik weet niet wat gewoon staal is maar vaak zijn goedkope standaard messen knap irritant om te slijpen ;) een wat eigenwijze braam
copykat schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:06:

[...]

ah 1 steen in doos die als houder (tijdens slijpen) kan werken voor 59 euro.
heb je dan zo'n dressingstone niet nodig met dit type?
Ik zou dan de diamantplaat gebruiken om te egaliseren en om wat 'modder' te genereren.

Een dressing stone gebruik je om bv (1) wat hoge gedeeltes lager te maken, (2) een ruw oppervlak wat fijner te maken, (3) modder (losse grit) te maken zodat de steen sneller slijpt.
Op mijn synthetische stenen gebruik ik daar gewoon een diamantplaat voor.

Ik persoonlijk vind het belangrijk om stenen wat vlak te houden. (2) en (3) een stuk minder.

Cheapskate egaliseren: Drywall schuurstrook op iets vlak vastmaken

[ Voor 6% gewijzigd door Jaspervl op 09-08-2021 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus15
copykat schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:33:
@Bertus15
Dat is lastig te zeggen, meesterslijpers Kazoku zijn ook geïmporteerd en als eigen merk verkocht.
(vergeet je niet de nieuwe inklaringskosten er bij op te tellen?(weet niet of dat al er bij zit.))
Een mes is een relatief simpel apparaat: een lemmet en een handvat. Dit soort gelamineerd staal wordt op enorme schaal door Takefu gemaakt. Voor het maken van dit soort staal is Grandsharp veel te klein: dat importeren ze uit Japan en daar kunnen ze dus weinig aan verkloten. Dat betekent dat het met het belangrijkste onderdeel van het mes wel goed zit (voorop gesteld dat het inderdaad VG10 is, wanneer je iets over het internet koopt weet je dat nooit 100% zeker). Ik heb een keer via meesterslijpers een slijpcursus gedaan en heb er vertrouwen in dat die weten wat ze doen. Voor 36 euro (inc btw) wil ik het best eens proberen 8-)

De inklarings kosten bij postnl zijn voor voorwerpen onder de 150euro, 4 euro. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar wat ik me heb laten vertellen is dat je dat alleen bij een steekproef moet betalen. Zelfs als je moet betalen, dan nog zijn dat de kosten niet.

Als je een mes via Ali wilt kopen, moet je echt even je huiswerk doen en het bedrijf checken. Er zijn fabrikanten en resellers en vooral de resellers maken er een potje van. Er is ook een youtube kanaal Chefpanko. Volgens mij is dat een nederlander (accent en een snijplank van Eden, knivesandtools). Hij is een chef in een Japans restaurant geweest en bij mij wegen de opinies van een professional zwaar, want ik weet dat ik zelf wat dat betreft een prutser ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Bertus15 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:26:
[...]

Een mes is een relatief simpel apparaat: een lemmet en een handvat. Dit soort gelamineerd staal wordt op enorme schaal door Takefu gemaakt. Voor het maken van dit soort staal is Grandsharp veel te klein: dat importeren ze uit Japan en daar kunnen ze dus weinig aan verkloten. Dat betekent dat het met het belangrijkste onderdeel van het mes wel goed zit (voorop gesteld dat het inderdaad VG10 is, wanneer je iets over het internet koopt weet je dat nooit 100% zeker). Ik heb een keer via meesterslijpers een slijpcursus gedaan en heb er vertrouwen in dat die weten wat ze doen. Voor 36 euro (inc btw) wil ik het best eens proberen 8-)
https://nl.aliexpress.com....8148356.1.6170182b7J2ycS
Deze lijken verdacht veel op de kookgigant :)
https://www.kookgigant.nl...tstaal-4-delige-messenset

En dit handvat lag ook als kazoku in de vitrine.
https://nl.aliexpress.com...oductList_34956328.pic_12
Maar dan als dit lemmet.
https://nl.aliexpress.com....8148356.1.50886f060MVmfB
T ziet er naar uit dat je de fabrikant / assemblage fabriek gevonden heb 😁
Als je naar de niet korting prijzen kijkt ziet t er uit als de retailer prijzen hier in nederland.
Goed gedaan. (apart die 50%korting trouwens en ook weinig verkochte aantallen.)
(ik ga er maar van uit dat ik bij problemen de winkel in kan lopen voor dat extra geld. garantie zeg maar. En ik gedraag me naar de wens die van de gene die de nieuwe inklarings regels bedacht hebben :+ )
De inklarings kosten bij postnl zijn voor voorwerpen onder de 150euro, 4 euro. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar wat ik me heb laten vertellen is dat je dat alleen bij een steekproef moet betalen. Zelfs als je moet betalen, dan nog zijn dat de kosten niet.

Als je een mes via Ali wilt kopen, moet je echt even je huiswerk doen en het bedrijf checken. Er zijn fabrikanten en resellers en vooral de resellers maken er een potje van. Er is ook een youtube kanaal Chefpanko. Volgens mij is dat een nederlander (accent en een snijplank van Eden, knivesandtools). Hij is een chef in een Japans restaurant geweest en bij mij wegen de opinies van een professional zwaar, want ik weet dat ik zelf wat dat betreft een prutser ben.
Ik durfde ali niet aan hiervoor. Je moet t ook kunnen vasthouden en proberen om tot een keus te komen.
Dus elke webshop only valt dan af.
Ik vind trouwens ook als je bij een winkel advies vraagt en komt vasthouden en voelen moet je ze ook wat omzet gunnen. Ik laat ze wel altijd zien dat ik goedkoper ben bij een ander en vraag of ze me tegemoed kunnen komen maar hoef niet t onderste uit de kan.
Wat jij gevonden hebt is een gevalletje je hebt hun leverancier gevonden. LOL.

Edit, bedacht me net, die grantsharp heeft bij een lemmet fabriek en lading lemmetsets gekocht op afname afspraken van de diverse resellers , en etst natuurlijk op aanvraag van de kopers een naam er op "eden" "kazoku" enz. En hup je hebt een " uniek huismerk". Dan klopt ook t verhaal van kookgigant van lemmets uit japan die in china afgewerkt worden... Geen woord van gelogen....😁
Door covid is misschien de afname door resellers minder dan verwacht en hebben ze lemmets "over" in China.
Stock is kostpost dus hup eigen merk er op etsen en dumpen op Aliexpres tegen kostprijs en een beetje.
Ben benieuwd of meesterslijper, knive en tools en kookgigant dit gezien hebben of onwetend zijn dat hun assemblagefabrikant online is met hun arsortiment. :9

[ Voor 12% gewijzigd door copykat op 09-08-2021 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ook grappig, die omschrijving van de kookgigant:
"Exclusief verkrijgbaar bij de KookGigant"
en bij Ome Alie! :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@copykat al die winkels in Nederland zijn hier de kleine jongens. De fabriek in china de grotere speler.
De meeste winkels zullen gewoon bestaande designs inkopen en er hun merk op laten etsen.
Waarschijnlijk als je op alibaba gaat kijken dat je de inkoopprijzen voor grotere orders kunt zien, en hoeveel je er moet bestellen om er een eigen merk op te laten zetten. Dat is precies wat die winkels dan doen.

Kun je zelf net zo makkelijk, en zo een eigen messenmerk beginnen.

edit: laat ik het je makkelijker maken:
https://yjgrandsharp.en.a...pm=a2700.shop_index.88.41

[ Voor 13% gewijzigd door defusion op 09-08-2021 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@defusion
Ik moet hier evengoed hard om lachen. Soort van:
Slager adverteert: Unieke ribeye uit ierland zelf uitgezocht bij de boer en geïmporteerd...... En dan zie een makro wrapper liggen buiten bij de afvalcontainers met iers ribeye 1.8 kg.....😂
Als ik al schreef, ik ga er van uit winkel garantie volgens europees recht te kunnen halen en die moet je ook betalen. Los van de service. Dat zal via Ali een stuk minder makkelijk zijn vrees ik.
(ik had alleen niet verwacht dat zo'n "groothandel" op Ali adverteert.)

En tuurlijk bijna alles komt tegenwoordig via China naar Europa. Assemblage is daar nu eenmaal t goedkoopst.
Je stuurt onderdelen van door jou bepaalde kwaliteit naar een bedrijf die vervolgens volgens jou eisen t in elkaar zet , je drop daar een mannetje tercontrole (als je Apple heet), pakt t in stuurt het perboot of trein en hop.
Je printer, koelkast, audio, boormachine, messen, enz CE merkje er op klaar.
Ook de grote merken doen dat.
Of je gaat shoppen bij zoiets als dit, een groothandel/manufactorer die je kan voorzien van alles wat je wilt en t ook nog personaliseerd. ( kookgigant heeft in t midden een goudkleurige nagel terwijl hun evenkleur hebben.)

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 10-08-2021 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

https://yjgrandsharp.en.a...wdfa4cf.40.25275c25gufN6u
Voor dit geld kan je er wel 2 bestellen... 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus15
copykat schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:17:
[...]
Deze lijken verdacht veel op de kookgigant :)
Ik had nog nooit van kookgigant gehoord, maar alle messensets komen uit China lijkt wel :) Zelfs de goedkope damast print setjes, waarbij ze met een laser een damast printje in het staal branden, staan er bij. Dat is troep. Dat moet je echt niet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
Vg10 wordt geproduceerd door Hitachi, een grote staalfabriek in Japan. Takefu special steel lamineert deze. Ik verwacht dat de Chinezen het gelamineerde staal kopen aangezien de verdere bewerking wat arbeid kost (vaak het grootste component van de kosten, staal is niet zo duur).  Arbeid is goedkoper in China dan Japan. Het laminaat is dan (in dit geval) een sandwich, met het kernstaal (vg10) er tussen in. De buitenkant kan dan van alles zijn, en dus ook damascus. (hetgeen dus niet echt duur is of zo). In-house gemaakte damascus is wel arbeidsintensief (en heeft een ander prijskaartje), maar dat zal met vg10 als kernstaal niet /nauwelijks voorkomen.

(Het verschil tussen een laser print en damascus is moeilijk te zien. Maar dat iets goedkoop is wil niet zeggen dat het niet "echt" damascus is)

Het gelamineerde staal heeft dan nog wel een heat treatment nodig en moet ook nog in de vorm gesmeerd en/of geslepen worden. Vervolgens wat polijsten (en etchen). En dan tot slot het handvat erop.

Er zit best wel verschil tussen vg10 met een goede heat treatment (wat minder vaak voorkomt dan je denkt) en een mindere heat treatment. En tussen een mes met een goede grind (de geometrie van de dwarsdoorsnede) en een mindere grind zit een wereld van verschil.

Voor de gein wat links in de eu (niet op deze prijzen letten overigens):
stuk gelamineerd vg10:
https://www.dictum.com/en...s-25-x-40-x-245-mm-711648

een lemmet, moet nog gepolijst en geslepen worden
https://www.dictum.com/en...ayers-gyuto-135-mm-719592

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Jaspervl schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:21:

Er zit best wel verschil tussen vg10 met een goede heat treatment (wat minder vaak voorkomt dan je denkt) en een mindere heat treatment. En tussen een mes met een goede grind (de geometrie van de dwarsdoorsnede) en een mindere grind zit een wereld van verschil.
Ja half fabrikaten fabrieken verkopen gewoon aan iedereen die af wil nemen. Dus dat bijv. China's GrandSharp dit als onderdeel gebruikt voor zijn productie is logisch. (was meer verrast dat ze zo makkelijk vindbaar waren en uit gebreid met hun producten openlijk op internet zaten (van hun kant logisch overigens))

Heat treatment procedure, ja dat is key in goede harding en dat is iets wat je moeilijk uit de specs kan halen.
Dingen als staal type, HRC nummer, verkoop aantal referentie, uitgebreide specificatie toegevoegd met duidelijke plaatjes dat zijn de enige parameters waar je "chinees" spul van Ali op kan beoordelen vóór de koop. Van uitgaande dat het de waarheid is.

Laat ik meteen zeggen dat in de winkel je ook niet een "gebruikstest" heb maar als dan een mes oid "vies tegen valt" kan je nog even terug om je ongenoegen kenbaar te maken. Dat is t voordeel en dus ook de meerprijs bij aanschaf.

Voorlopig ben ik wel tevreden over deze messen, G10 heft is geen Pakkahout maar de zwarte finish heeft ook wel wat en G10 is op staal na de meest bestendig tegen gebruik. De messen snijden goed (oppassen voor je topjes ik zat al een keer op mn nagel.) en zijn simpel schoon te maken.

Zat ook even op Ali te kijken naar goede slijpstenen voor later, hoef voorlopig denk ik alleen een beetje bij houden en dat kan met mn huidige spullen.
De enige terug te herleiden steen is de wit blauwe serie. De grandsharp kwaliteit met diverse opdruk. ;)
en dit:
https://nl.aliexpress.com...2212000019585459431%22%7D

Maar een hoop spullen in een set in eerste indruk maar ze gaan per stuk.
zo'n holder is 17 dollar en een 1000-4000grit is 16 euro.
ik heb nog niet kunnen zien of de nieuwe tax er nog boven op komt. (sommige sturen via een warehous in een eu land omdat te ontwijken)

Eerst maar eens die burrfection gast bekijken wat die allemaal te vertellen heeft over stenen.

Die Shaptons zijn best duur als je twee grits wilt. 1000 en 3000. (vanuitgaande dat die "grijzige steen" die ik heb ook goed werkt op mn nieuwe hardstalen messen met eindwetten/polischen.
en anders gebruik ik mn oliesteen. en dit is ook wel 'echt" gewone 58 dollar voor 3000grit.

Zo'n goedkope diamond plate van ali lijkt me handig voor vlakken vd stenen.
maar eens eerst rustig informatie verzamelen. voordat ik een set aanschaf voor de keukenmessen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van burrfection. Heeft wel eens een slechte review over een product gegeven. Wat later verkocht hij het zelf en was hij lovend... Pffff

Goedkope diamant plates hebben vaak het probleem dat de diamanten loslaten. En die zitten dan soms in je steen (en maken dan diepe krassen).

(Ik koop meestal alleen als ik betrouwbare gebruikerservaringen zie)

[ Voor 10% gewijzigd door Jaspervl op 11-08-2021 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Jaspervl schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:25:
Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van burrfection. Heeft wel eens een slechte review over een product gegeven. Wat later verkocht hij het zelf en was hij lovend... Pffff
Ah ok, ben nieuw in de echte messen en zelf slijpen wereld. vond hem wel gedetaileerd uitleg geven. zijn andere vlogs zijn inderdaad zelf gebruikend en minder onbevooroordeeld.

wie geeft goede reviews en uitleg? beetje inlezen en in kijken kan zoizo geen kwaad.
Beitels en zo slijpen en wetten is toch iets anders dan keukenmessen.
Goedkope diamant plates hebben vaak het probleem dat de diamanten loslaten. En die zitten dan soms in je steen (en maken dan diepe krassen).

(Ik koop meestal alleen als ik betrouwbare gebruikerservaringen zie)
oei ja dáár had ik nog niet aan gedacht.

Voorlopig is dat doosje bij K&T van 65 euro shapton 2K iets wat op de eerste plek staat.
(voor niet botte messen dan als ze echt hersteld moeten worden wegens "hapjes" dan laat ik ze denk ik slijpen.)

Stel mn steen van onbekende oorsprong werkt niet voor polijsten welke grit is dan de eind/laatste handeling versie?
5K? of is die 2K al ruim voldoende voor polijsten van de snijrand?

is dit eigenlijk een alternatief als beginners steen? tojiro? lijkt een echt oorspronkelijk merk te zijn niet zoals "Kazuko" bedoel ik.

[ Voor 8% gewijzigd door copykat op 11-08-2021 12:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
copykat schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:30:
[...]

Ah ok, ben nieuw in de echte messen en zelf slijpen wereld. vond hem wel gedetaileerd uitleg geven. zijn andere vlogs zijn inderdaad zelf gebruikend en minder onbevooroordeeld.

wie geeft goede reviews en uitleg? beetje inlezen en in kijken kan zoizo geen kwaad.
Beitels en zo slijpen en wetten is toch iets anders dan keukenmessen.

[...]
Ik persoonlijk vind dit een goede playlist: https://youtube.com/playlist?list=PLEBF55079F53216AB

Qua reviews heb ik geen link. Ik ben actief op een amerikaans keukenmes forum, dus daar passeert e.e.a. regelmatig de revue ;)
copykat schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:30:

[...]

oei ja dáár had ik nog niet aan gedacht.

Voorlopig is dat doosje bij K&T van 65 euro shapton 2K iets wat op de eerste plek staat.
(voor niet botte messen dan als ze echt hersteld moeten worden wegens "hapjes" dan laat ik ze denk ik slijpen.)

Stel mn steen van onbekende oorsprong werkt niet voor polijsten welke grit is dan de eind/laatste handeling versie?
5K? of is die 2K al ruim voldoende voor polijsten van de snijrand?

is dit eigenlijk een alternatief als beginners steen? tojiro? lijkt een echt oorspronkelijk merk te zijn niet zoals "Kazuko" bedoel ik.
Tojiro stenen heb ik nooit gebruikt en kom ik ook niet echt tegen. Het lijkt verdacht veel op een rebranded Naniwa steen (niet dat dat zoveel zegt). Ik ken Tojiro alleen van messen, niet van stenen.
Ik vind hem wel wat aan de kleine kant (smal).

2K is eigenlijk wel voldoende (als je daarna wat stropt op een krant, stuk karton van een ontbijtgraandoos, jeans, leer of zo).
Maar als je jezelf kent en verwacht dat je toch wat meer gaat willen dan zou ik in de 3K-5K eindigen (niet hoger, weinig zin met VG10). En dan is de 2K te dicht in de buurt, dus zou ik een 1K (of 800) nemen ipv 2K.
Maarrrrrrr .... leer het eerst echt goed met de 1K of 2K - dat is echt de basis - en dat kan echt verdomd scherp zijn.

("Dieter Schmid Fine Tools" en Dictum zijn ook altijd interessant wat betreft online shoppen in de buurt)

[ Voor 6% gewijzigd door Jaspervl op 11-08-2021 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Timmehhh-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09-2024
Jaspervl schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:12:
Maarrrrrrr .... leer het eerst echt goed met de 1K of 2K - dat is echt de basis - en dat kan echt verdomd scherp zijn.
Dit is toch wel het belangrijkste advies voor beginnende slijpers. Wees geduldig, koop een goede 1K steen en leer daarmee je mes gelijkmatig en onder een constante hoek slijpen. Het laatste blijft een uitdaging voor mij.

Ik zou zelf voor een splash&go steen kiezen aangezien dit wat gebruiksvriendelijker is dan een steen die eerst 10 minuten moet weken. Een Shapton 1K of Naniwa Pro 800 wordt vaak aangeraden en zijn gelijkwaardig.

De drang naar meer en fijnere stenen is heel herkenbaar O-).
Ik heb zelf nu een Naniwa Pro 800, een Morihei Green 3000 (beide splash&go) en een strop.
Hoger dan 3K gaan zie ik het nut nog niet van in maar wie weet komt er nog eens een Kitayama 8k voor de memes.

PSN: Timmehhh84

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

-Timmehhh- schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:06:
[...]

Dit is toch wel het belangrijkste advies voor beginnende slijpers. Wees geduldig, koop een goede 1K steen en leer daarmee je mes gelijkmatig en onder een constante hoek slijpen. Het laatste blijft een uitdaging voor mij.
Ik neig naar een 2K omdat dat minder materiaal pakt. (meer wetten, kleine beschadigingen herstellen) dan echt slijpen als in de snijvouw maken/herstellen , dat laat ik denk ik over aan een pro slijper als dat nodig is.
Ik heb zo'n aanzetstaaf ook in zeerfijn. Bewust. T enige wat die moet doen is braampjes verhelpen. Die techniek moet ik nog wel even leren. (gelukkig staan mn oude messen nu in de schuur kan ik die gebruiken als oefenmes.)
Ik zou zelf voor een splash&go steen kiezen aangezien dit wat gebruiksvriendelijker is dan een steen die eerst 10 minuten moet weken. Een Shapton 1K of Naniwa Pro 800 wordt vaak aangeraden en zijn gelijkwaardig.
Ja dat geklieder met zo'n bak water is in de tuin nog wel te doen maar in de keuken is er iemand die daar wat van vind.....en om nou in de winter in de tuin.... Zo'n splash and go heeft veel minder slush en vocht nodig.
De drang naar meer en fijnere stenen is heel herkenbaar O-).
Ik heb zelf nu een Naniwa Pro 800, een Morihei Green 3000 (beide splash&go) en een strop.
Hoger dan 3K gaan zie ik het nut nog niet van in maar wie weet komt er nog eens een Kitayama 8k voor de memes.
Mn huidige approach is 1 goede steen kopen om mn messen bij te houden. Niet persee opnieuw een snijvlak zetten. (Als t bijhouden goed en makkelijk gaat kan ik altijd nog een coarse? Steen kopen.)
Als ik @Jaspervl mag geloven is t verschil tussen de 2k en 3k zo klein dat 1k en 3k beter is.
Kan natuurlijk ook gaan voor t middem 1.5k.
https://www.knivesandtool...lijpsteen-blauw-k0707.htm
Dan is 3K 100% fijnere korrel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Timmehhh-
Het verschilt tussen 'grit ratings' verschilt ook per producent. Zo is een Shapton 1K eigenlijk grover dan 1000grit en meer 800grit. Een Shapton 1K en 2K zouden elkaar goed aanvullen.

Hier een lijst met een vergelijking van grofheden bij verschillende producenten.

Deze video van Knives and Stones laat ook goed het verschil zien tussen een Shapton en Naniwa 1K

Een grovere steen zou je kunnen toevoegen als je vaak erg botte messen moet slijpen.
Een Naniwa Pro 400/600 of Shapton Glass 500 bijvoorbeeld zou een optie zijn.

Maar misschien zou je beter kunnen investeren in een degelijke vlaksteen. Daar heb je vaker plezier van.

• Jaspervl
  • Nu online
copykat schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:00:
[..]

Mn huidige approach is 1 goede steen kopen om mn messen bij te houden. Niet persee opnieuw een snijvlak zetten. (Als t bijhouden goed en makkelijk gaat kan ik altijd nog een coarse? Steen kopen.)
Als ik @Jaspervl mag geloven is t verschil tussen de 2k en 3k zo klein dat 1k en 3k beter is.
Kan natuurlijk ook gaan voor t middem 1.5k.
https://www.knivesandtool...lijpsteen-blauw-k0707.htm
Dan is 3K 100% fijnere korrel. :)
De Shapton Pro 1k heb ik, die vind ik te grof om te finishen. De 2k wordt daar iets vaker voor gebruikt (maar die heb ik dus nooit geprobeerd).
(De Naniwa Chosera/Pro 1k is daarintegen wel weer wat fijner).

De Kitayama zou ik ook nog eens willen proberen, maar ik probeer me ervan te overtuigen dat ik echt niet meer stenen nodig heb ;) en dat lukt heel behoorlijk.

- Shapton Ha-no-kuromaku 1000 (pro)
- Naniwa Chosera 400, 1k, 3k
- Shapton glass 220, 6k, 8k
- Naniwa superstoned 10k
- Suehiro Rika 5k

- Atoma 140
- EzeLap coarse

- Blue Belgian Whetstone
- 2 x Coticule

- Aoto from Kameoka
- Aoto
- Oohira Tomae Lv 3
- Ohira uchigumori
- Ohira San Lv3,5
- Mizukihara Kumori Suita
- Okudo Shirosuita

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Timmehhh-
Volgens mij hebben ze hier wel speciale AA-meetings voor ;)
Ben trouwens wel benieuwd wat voor messen je hebt haha

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
-Timmehhh- schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:32:
[...]

Volgens mij hebben ze hier wel speciale AA-meetings voor ;)
Ben trouwens wel benieuwd wat voor messen je hebt haha
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50565034228_7ae9ea93af_w.jpg

Deze hangen voor het grijpen aan de muur. Zoals je ziet worden ze allemaal gebruikt en bekrast. Ik ben niet zo van het mooi polijsten en dan alleen naar kijken ;) (niet dat daar wat mis mee is)
Slechts een paar extra in een doos in de garage.
Mijn vrouw gebruikt voornamelijk de middelste strip.

Abraham Lincoln: “Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the axe”

[ Voor 9% gewijzigd door Jaspervl op 12-08-2021 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertus15
Het grootste probleem met handslijpen is voor mij de consistensie. Ik slijp te weinig om het muscle memory op te bouwen. Met de grotere messen gaat het nog wel, maar de kleinere die je veel vaker gebruikt en daardoor sneller slijten, ging het alle kanten op. Daarom heb ik een Work Sharp Ken Onion gekocht. Het is een geweldig ding, maar ook niet zonder issues. Even afgezien van de aanschaf prijs, de bandjes zijn van een speciaal formaat, gaan niet lang mee en zijn prijzig. Daarnaast kreeg ik kuiltjes in mn messen bij het heft. Dat heeft te maken met de geringe breedte van de band en het moment van aanzetten van het mes op de band.

Sinds kort gebruik ik de Ruixin pro 8 en ik moet zeggen dat het resultaat verbluffend is. Qua prijs/kwaliteit kan er weinig aan tippen. Het is nog even afwachten hoe het onderhoud van de stenen er uit gaat zien.

@Jaspervl Van de baas krijg ik daar de ruimte niet voor ook al is zij de grootste gebruiker :)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik heb van die 15 graden hoek hulpjes gekocht.
Die helpen me de juiste hoek in mn vingers te krijgen.

• Jaspervl
  • Nu online
Bertus15 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:04:

Sinds kort gebruik ik de Ruixin pro 8 en ik moet zeggen dat het resultaat verbluffend is. Qua prijs/kwaliteit kan er weinig aan tippen. Het is nog even afwachten hoe het onderhoud van de stenen er uit gaat zien.

@Jaspervl Van de baas krijg ik daar de ruimte niet voor ook al is zij de grootste gebruiker :)
Als ze de grootste gebruiker is dan heeft ze groot gelijk. Hehehehehe. ;)

Ahum, Jaspervl mompelt dat hij ook ergens een edge pro kloon heeft liggen. Daar wordt wel eens wat lacherig over gedaan door freehanders, maar scherp is scherp.

@-Timmehhh- i showed you mine, now show me yours ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Jaspervl op 12-08-2021 19:48 ]

• Bertus15
Hoe veel last hebben jullie van electrolytic corrosie? Als je verschillende metalen bij elkaar zet (en bij een laminaat is dat altijd het geval) dan maak je een batterij en kan corrosie ontstaan doordat het chrome oxyde laagje niet neerslaat. Zet twee verschillende rvs bestek tegen elkaar in de vaatwasser en 1 van de 2 zal vlekken.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Eh, vaatwasser? Handwasje met zeep en liefde toch?
Electrolytic corrosie is toch alleen met water en hitte en dicht bij elkaar liggen? Zout is ook vaak een boosdoener. (Ook vaatwasser) In combinatie met layer-metalen legeringen.
Accu reaktie.

Ik ga er van uit dat citroenzuur en zout en zo in je voedsel dat je snijd meer reactie geven dan de messen die bij elkaar liggen of hangen in een droge omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus15
Hoe ik meestal de vaatwasser gebruik is dat ik em 'savonds aanzet en de volgende ochtend uit ruim. Er blijft altijd wat water in staan. Gecombineerd met de rommel die in de tabletten zit levert dat soms vlekken op. Ik probeer er op te letten dat de steakmessen bij het normale bestek uit de buurt blijven, maar soms let je niet op en zitten er vlekken op de steakmessen..

De keukenmessen doe ik altijd met de hand, maar soms staan er toch twee verschillende soorten rvs tegen elkaar in het afdruip bakje. Nu ik er over nadenk zal het niet zo hard gaan als bij de vaatwasser, want het droogt veel beter op.

Al mn messen tot nu toe zijn van duits staal, dus het is nooit een issue geweest. Wat ik nu besteld heb is mn eerste laminaat. Ik was nieuwsgierig wat de ervaringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
De petty van mijn vrouw (vg10 dammy) wordt niet consequent netjes afgewassen, afgedroogd en opgehangen. Dat gaat verrassend goed.
(Maar aangezien dat ding scherp is ben ik er geen fan van als dat niet gebeurt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Hier worden de messen (vg10 en sg2) na gebruik meestal alleen afgespoeld en (nat) op het aanrecht gelegd, en dan 's avonds afgewassen/gedroogd.
Moet je natuurlijk niet met koolstofstaal proberen, maar ook SG2 kan daar dusver prima tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Jaspervl schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 12:14:
(Maar aangezien dat ding scherp is ben ik er geen fan van als dat niet gebeurt)
Ik ben ook geen fan van laten liggen van messen op onze zeer kleine aanrecht. (werkruimte tussen gasplaat en wasbak is 60cm en aan de andere kant vd was bak is nog krapper de hoek begint snel.)
Kans dat t mes de wasbak in valt of op de grond valt is aanwezig.
Dus ik zou zoiets als dit in de wasbak willen hangen.
Dan kan je tijdens t messen gebruik en heen en weren met snijplanken de messen veilig tijdelijk wegleggen.
Valt niet, kan je niet snijden aan t lemmet tijdens andere dingen doen.

Gebruik vaak de eettafel als afleg plek tijdens sessies met verse zaken. En omdat er maar 1 persoon in de keuken kan werken is de eettafel ook een snijplek. (zo'n burostoelmat vd ikea er op als megabordenlegger)

Zat er ook aan te denken om deze plank aan tepassen met een bovenfrees zodat hij in de wasbak valt en zo mn snijruimte te vergroten.
Ik heb wel mn bedenking over bamboe als snijpank.
Is bamboe te hard voor de snij-edge van de keukenmessen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
Bamboe wordt meestal afgeraden. Hardheid, hoeveelheid silica en hoeveelheid lijm zorgen ervoor dat het niet ideaal is.

[ Voor 30% gewijzigd door Jaspervl op 14-08-2021 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Was ik al bang voor. Goedkoop is nooit goed....😁

Edit.
Goh alles is bijna bamboe als je rond kijkt Voor 40x50cm of meteen een flink stuk duurder.
Beukenhout is nog wel te betalen.
Of deze
https://www.kookwinkel.nl...cm-acaciahout#description
2cm is dik genoeg denk ik om kromtrekken tegen te gaan. 45cm is 2,5cm per gootsteenbak zijde overlap. En 9cm gab voor afval schuiven of gesneden spul in een bakje te schuiven.

Walnotenhout zie ik ook voorbij komen van die zelfde Laguiole.

Kopsbeukenhout schijnt t beste te zijn.

(Geesh koop nieuwe messen en er gaat een wereld voor je open.....)

[ Voor 112% gewijzigd door copykat op 14-08-2021 21:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
copykat schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:06:
Was ik al bang voor. Goedkoop is nooit goed....😁

Edit.
Goh alles is bijna bamboe als je rond kijkt Voor 40x50cm of meteen een flink stuk duurder.
Beukenhout is nog wel te betalen.
Of deze
https://www.kookwinkel.nl...cm-acaciahout#description
2cm is dik genoeg denk ik om kromtrekken tegen te gaan. 45cm is 2,5cm per gootsteenbak zijde overlap. En 9cm gab voor afval schuiven of gesneden spul in een bakje te schuiven.

Walnotenhout zie ik ook voorbij komen van die zelfde Laguiole.

Kopsbeukenhout schijnt t beste te zijn.

(Geesh koop nieuwe messen en er gaat een wereld voor je open.....)
Doe jezelf een plezier en verzadig je plank met olie (bv van IKEA ;) ). Een week elke dag insmeren, een maand elke week, en dan maandelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:51

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Jaspervl schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:07:
[...]

Doe jezelf een plezier en verzadig je plank met olie (bv van IKEA ;) ). Een week elke dag insmeren, een maand elke week, en dan maandelijks.
Ik heb een plank van bamboe, werkt ook prima. Inderdaad een paar dagen ingesmeerd met arachideolie en laten absorberen, nu is schoonmaken en houden een fluitje van een cent.
Zolang je hem maar niet in de vaatwasser gooit en 1x per maand of zo in de olie zet.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:23

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik koop eens in de zoveel tijd een plankje van de action van €3,99 :X

https://www.action.com/nl-nl/p/redstone-houten-snijplank/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

weer een kleine zoektocht :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPjiB7Ky8ngoydCEYOaaUuk04_U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dPfK2pt8bjkEveljFPgqKXve.jpg?f=user_large
Volgens mij moet ik deze kopen.... ;-)
Zelfde mes.
Als ik t goed lees van rubberhout. kops gelijmd en inox bakjes er onder. Wendy500 vind het een aanrader nou dan moet t goed zijn... (waarom schiet t woord Terminator en blade runner in mn hoofd?)

Twijfel nog een beetje tussen een vlakke versie, geen gootje, schuift makkelijk je voer in een bakje (niet elke keer optillen dus enige aanpassing nodig)

of een mooie plank van acasia met gootje(link boven gepost), dus fijn spul er afschuiven is onmogelijk. voor vlees bewerken wel weer fijn. (hardheid hout voor mn messen is weer iets om over na te denken: te hard dus sneller bot?.)

Voordelen eerste met bakjes:
bakjes rvs dus simpel voor fijn spul als groente kruiden en tomaat/komkommer enz.( toch beter dan de hele tijd zo'n blok hout optillen en je gesnipperde peterselie ergens in schuiven. (heb nu ook een plank met een ingefreesde schaal om t in te schuiven best handig. zitten wat brand plekken op onderkant iemand heeft hem op t gas gezet die aanstond maar is verder goed.

Hogere plank dus op eettafel (is lager dan een aanrechtblad) snijden minder voorover hangen tijdens snijden

nadeel lomp en lastig opbergen.
zal t niet gaan kromtrekken door die weg gevreesde stukken? (zit wel een midden pootje)
Rubberhout is ook harder dan beuken en heeft minder bacterie werende sappen dan beuken.
De bakjes maken de meerprijs acceptabel.

eerste keus is denk ik toch die horecaplank.
goedkoop, beuken kopshout dus beste versie hout. groot genoeg en met een boven frees kan je zo op drie! zijden een geultje frezen tegen aflopen sappen. laatste zijde is geen gootje voor simpel afschuiven.
simpel klassiek gestyled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Qua snijplanken/hakblokken ken ik eigenlijk twee categorieën: :+

De hele mooie, dure fraaie planken, die vooral sjiek moeten wezen in een design-keuken die vooral mooi moet stralen.
En dan is de keuze reuze; zeker qua prijsrange is er vrijwel geen limiet.

Of een plank die gewoon doet wat 'ie moet doen.
Na jarenlang gebruik brak ooit m'n degelijk HEMA beukenhouten plank in tweeën. Einde oefening (heb ik zeker tien jaar mee gedaan). Toen dacht ik een nieuwe te halen, maar die oude dikke, degelijke planken hadden ze niet meer. :-(

In 2016 deze gekocht: (als Amazon Warehouse Deal)
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/519AqM8SinL._AC_SL1181_.jpg
Zeller 24801 Hackblock, Gummibaum

voor het schokkende bedrag van 12 euro. (42 x 27 x 5,5cm) en die is sindsdien in gebruik. Iedere dag weer. En ca. 1 x per zes maanden haal ik de vlakschuurmachine er weer eens overheen om alle snijkrassen weer glad te schuren. Meer voor het zicht, dan dat het nodig is. :)

Zo had ik ooit een hele fraaie Legnoart plank/blok:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-agRsDvPt6JwGs8M8YiDxPM8bfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GEgXjh1xvoqs5y6dolxNYe0e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEd5lYkoSI9Z6TyG2A-bY8UUOUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YGcutRTbJ3bDIGkQMCyOpc1x.jpg?f=fotoalbum_large

Waanzinnig degelijk blok. Maar gewoon TE. TE zwaar, TE lastig om schoon te maken.
Daar heb ik iemand anders mee blij gemaakt; en idd, die werd neergezet/tentoongesteld in een verse designkeuken. ;)
Ik geloof dat 'ie bijna 10kg woog.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:27
Ah een messentopic! *O*

Een tijdje geleden ben ik begonnen met het gedeeltelijk vervangen van m'n oude Wusthof-Dreizack collectie.
Voornamelijk omdat m'n grip veranderd is* naar duim+vinger op het lemmet en die messen dan echt niet 'lekker' snijden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik ben nog wel zoekende maar ben er inmiddels achter gekomen dat ik 20 jaar een nakiri in m'n collectie heb gemist.
Jaspervl schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:38:
[...]

[Afbeelding]

Deze hangen voor het grijpen aan de muur. [...]
Dat is leuk om te zien! Ik hoef mij dus geen zorgen te maken om breken/chippen van hardstalen messen op m'n magneetstrip.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:55

Sharky

Skamn Dippy!

janvanduschoten schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:32:
[...]

Ik heb een plank van bamboe, werkt ook prima. Inderdaad een paar dagen ingesmeerd met arachideolie en laten absorberen, nu is schoonmaken en houden een fluitje van een cent.
Zolang je hem maar niet in de vaatwasser gooit en 1x per maand of zo in de olie zet.
Ik heb 2 bamboeplanken (messen worden daar inderdaad sneller bot op) maar die heb ik nog nooit ingesmeerd met olie en die blijven perfect. Is bamboe ook niet veel te dicht om uberhaupt de olie te absorberen? De houten plank die ik ooit had smeerde ik zo nu en dan in met druivenpitolie. Dat is wat dunner en neutraler qua kleur en geur.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
Raymond P schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:07:
Ah een messentopic! *O*

Een tijdje geleden ben ik begonnen met het gedeeltelijk vervangen van m'n oude Wusthof-Dreizack collectie.
Voornamelijk omdat m'n grip veranderd is* naar duim+vinger op het lemmet en die messen dan echt niet 'lekker' snijden.

***members only***

Ik ben nog wel zoekende maar ben er inmiddels achter gekomen dat ik 20 jaar een nakiri in m'n collectie heb gemist.

[...]

Dat is leuk om te zien! Ik hoef mij dus geen zorgen te maken om breken/chippen van hardstalen messen op m'n magneetstrip.
Ja, een nakiri is leuk om mee te snijden. Ik gebruik die iets minder vaak maar heb elke keer veel plezier als ik hem weer pak.

De magneetstrip is geen enkel probleem. Zelfs niet bij de single bevel messen, zoals die yanagiba (dat lange sushi mes) e.d. , waar de snede eigenlijk tegen het hout aan ligt. Ik let wel op dat ik de messen via de rug rol bij het erop doen en eraf halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ehtweak schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:04:
Qua snijplanken/hakblokken ken ik eigenlijk twee categorieën: :+

De hele mooie, dure fraaie planken, die vooral sjiek moeten wezen in een design-keuken die vooral mooi moet stralen.
En dan is de keuze reuze; zeker qua prijsrange is er vrijwel geen limiet.

Of een plank die gewoon doet wat 'ie moet doen.
Ben ik geheel mee eens, aangezien ik geen keukenruimte heb voor "etalagedoeleinden" moet ik vooral gaan voor gebruiksgemak en doelmatigheid. (blijft namelijk continu liggen en is een dagelijkse snijplank.)
1 - 45-50cm bij 30-40 en 2-5cm dik (60cm is leuk maar dan is er 5cm over van mn aanrecht waar ik vaak sta en dan is t eigenlijk een dikke toplaag van mn aanrechtblad.)
2 - goed schoon te maken en vriendelijk voor je messen.
3 - voor groente kruiden en vlees. (niet te gelijkertijd rauwvlees en rauwkost is nie handig)
4 - kwalitatief goed genoeg voor jaren.
5 - niet te duur (75 euro mag als t een jarenlang dagelijks met plezier is te gebruiken.)
Na jarenlang gebruik brak ooit m'n degelijk HEMA beukenhouten plank in tweeën. Einde oefening (heb ik zeker tien jaar mee gedaan). Toen dacht ik een nieuwe te halen, maar die oude dikke, degelijke planken hadden ze niet meer. :-(
ik heb ook zo'n 30x30x4cm met bakje - beukenplank niet kapot te krijgen en is dagelijks met groente en fruit en zo in gebruik met afschuif in t bakje maar soms te klein voor t doel.(altijd een schaal of plastic bakje er bij om t in te hevelen)
en als zo'n bakjes (3 stuks) plank als die continenta als die ook afsluiting. deksels hebben is het een handige optie als aanrecht bewoner. bakjes in de vaatwasser, doekje over de plank of even onder de kraan klaar. of bakje afsluiten en in de koelkast parkeren. (de duitse site laat de onderkant goed zien en mn enige bezwaar is de dunne verbindingen die kunnen scheuren/kromtrekken.) tussen pootje is geschroefd dus dat zal best stevig zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBkbW-yRr1hoUJMkxn5SO3qhwV0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Vb4VAHmVCsHIerwgWYlVfPYh.jpg?f=user_large
Nog een goede vlees-snijplank er bij voor over de bak (rubberpootjes schroeven op de juiste plek en t ligt klem.) en ik ben weer klaar voor jaren.
In 2016 deze gekocht: (als Amazon Warehouse Deal)
[Afbeelding]
Zeller 24801 Hackblock, Gummibaum

voor het schokkende bedrag van 12 euro. (42 x 27 x 5,5cm) en die is sindsdien in gebruik. Iedere dag weer. En ca. 1 x per zes maanden haal ik de vlakschuurmachine er weer eens overheen om alle snijkrassen weer glad te schuren. Meer voor het zicht, dan dat het nodig is. :)
Die 12 euro plank kon ik niet terug vinden.
Zo had ik ooit een hele fraaie Legnoart plank/blok:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waanzinnig degelijk blok. Maar gewoon TE. TE zwaar, TE lastig om schoon te maken.
Daar heb ik iemand anders mee blij gemaakt; en idd, die werd neergezet/tentoongesteld in een verse designkeuken. ;)
Ik geloof dat 'ie bijna 10kg woog.
Nou zo'n blok is overkill in mijn huis.

Ga maar eens voelen en kijken bij Oldhoff en zelfs bij Ikea en Makro.
rustig an ik zit niet zonder. :)

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:26

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Gisteren een nieuwe aanwinst voor in de keuken aangeschaft, een Kai Shun santoku 19 cm.
De handgreep is van donker pekka-hout en ziet er fraai uit is gemaakt voor links en rechts handige waardoor het mes erg prettig in de hand ligt, ik ben rechtshandig en mijn vrouw links handig.

Specs:
  • Staalsoort
  • VG-MAX
  • Hardheid
  • 61 HRC
  • Gewicht
  • 240 gr.
Ik wil het mes vooral gaan gebruiken voor het snijden van groenten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iecdcyH0ZuB17YlbhMtFE39VbQQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OXatKmzvoIcylqPhdlLSl5Ma.jpg?f=user_large

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

• Zoidberg_AvG
  • Laatst online: 14:39
Leuk dat er een messen-topic is :)

Ik heb een vraagje,
Mijn schoonzus gaat over een maand trouwen en ik ben van plan om een goede messenset cadeau te doen, dus een koksmes, vleesmes broodmes en office-mes plus aanzetstaal.

Vereisten zijn dat de messen onderhoudsarm en een beetje 'monkeyproof' zijn, dus hoewel ik zelf fan ben van japanse stijl messen is dat niet echt een optie. Ik twijfel nu tussen de Wusthof classic en Zwilling Professional "S" serie.

Qua prijs is het verschil minimaal, weet iemand welke van de twee de betere keuze is?

• coob
Zoidberg_AvG schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:48:
Leuk dat er een messen-topic is :)

Ik heb een vraagje,
Mijn schoonzus gaat over een maand trouwen en ik ben van plan om een goede messenset cadeau te doen, dus een koksmes, vleesmes broodmes en office-mes plus aanzetstaal.

Vereisten zijn dat de messen onderhoudsarm en een beetje 'monkeyproof' zijn, dus hoewel ik zelf fan ben van japanse stijl messen is dat niet echt een optie. Ik twijfel nu tussen de Wusthof classic en Zwilling Professional "S" serie.

Qua prijs is het verschil minimaal, weet iemand welke van de twee de betere keuze is?
Is een Eden damast setje dan niks?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Qua koksmes zijn er de klassieke vormgeving en de santoku vorm.
Als ze veel groente en zo eten is de santoku vorm misschien praktischer.
Ik heb sinds kort beide en ik merk dat ik de santoku sneller pak met plakgroente en natte dingen als komkommer en tomaat en zo..(wel een vg10 versie die nog scherper en slanker is.)
Meer snijden van boven naar beneden in plaats van op de punt zetten en neer dalen.
Wusthof classic ikon koksmes klassieke vorm heb ik gekocht vanwege de prettige greep.

Welke van de twee merken beter is weet ik niet.

• Zoidberg_AvG
  • Laatst online: 14:39
coob schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:01:
[...]

Is een Eden damast setje dan niks?
Die heb ik zelf (alles behalve de Santoku) en ben hier na 8 jaar nog steeds heel tevreden over.
Ik heb alleen het idee dat de Duitse messen wat minder kwetsbaar zijn dat de Classic damast serie.

Mijn schoonzus kan soms wat onhandig/onvoorzichtig zijn en ik denk dat een Duits mes hier iets minder last van heeft een Eden classic damast.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zoidberg_AvG schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:09:
[...]

Die heb ik zelf (alles behalve de Santoku) en ben hier na 8 jaar nog steeds heel tevreden over.
Ik heb alleen het idee dat de Duitse messen wat minder kwetsbaar zijn dat de Classic damast serie.
Ook duits staal kan je beter niet in de vaatwasser gooien. Van wat ik met mijn zoektocht aan kennis binnengehaald heb is dat wusthof hrc58 is en kwalitatief erg goed is. Wel betaal je behoorlijke "naamprijs"
Mijn schoonzus kan soms wat onhandig/onvoorzichtig zijn en ik denk dat een Duits mes hier iets minder last van heeft een Eden classic damast.
En die ikea 365p+ messen?
Zijn vast ook scherp en zijn redelijk bestand tegen vaatwasser gedrag. (geen greep met nagels en kieren.)
Niet zo groot kwa lemmet en als t valt op de grond minder snel stuk. Buigt meer.
En als t wel stuk is door onhandigheid kop je zo een nieuwe.
Als ze hier aan gewend zijn kan je altijd nog een duurdere set doen..🙂

Was vandaag in de Makro en daar hebben ze ook nette messen ook merken als wusthof
Als je een pasje hebt kan je daar ook even kijken.

• coob
Zoidberg_AvG schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:09:
[...]

Ik heb ze zelf ook al jaren (VG10) en volgens mij kunnen ze echt wel wat hebben.
Na gebruik even afspoelen en terug het blok in.
Die van mij zijn iig nog als nieuw.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Alle RVS messen zijn relatief onderhoudsarm, maar zaken als vaatwasser zorgen er voor dat ze allemaal net wat sneller degraderen. Ik zou dan misschien minder grote set kopen, en zo'n eenvoudige doorhaal slijper erbij doen (op de juiste hoek). Daar haal je hem eens in de 3-6 maanden paar keer doorheen (2-3 minuten werk) en zijn ze weer 90% scherp en goed.

• Trasos
  • Niet online
copykat schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:47:
[...]

Was vandaag in de Makro en daar hebben ze ook nette messen ook merken als wusthof
Als je een pasje hebt kan je daar ook even kijken.
Bij welke was dat dan?
Ik heb daar eigenlijk alleen Zwilling en Global zien liggen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Trasos schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 23:00:
[...]

Bij welke was dat dan?
Ik heb daar eigenlijk alleen Zwilling en Global zien liggen.
Beverwijk
De Gewone classic. Versie
(maar ik kan me vergist hebben was er niet voor messen en keek effe snel. Hadden ook de sabatier integra's.)

[ Voor 23% gewijzigd door copykat op 19-08-2021 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertus15
Het GrandSharp mes is binnen. Mn eerste reaktie is dat het erg netjes verpakt is, het ziet er erg fraai uit en is erg scherp. Niet scheerscherp, maar er erg dichtbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtkWJgA1jQ0vh2tALu37LyF2EdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxdqALXqViq2RLArigiEUCLe.jpg?f=fotoalbum_large

De balans is europees, net voor het handvat. Dikte 2.0mm en houdt dat vast tot 80% richting de punt. Ik heb geen weegschaal, maar het gewicht is dicht bij het gewicht van mn Schulte-Ufer koksmes.

Wat ik wel vreemd vind is dat je de staal laagjes kunt voelen. Ik heb ooit zelf een Damast mes gesmeed en na slijpen en etsen was dat helemaal vlak.

Tot nu toe lijkt het de 46Euro meer dan waard.

Het is een triple of compound bevel mes. Dus eerst vlak, dan eerste verkanting en dan de tweede.

[ Voor 4% gewijzigd door Bertus15 op 20-08-2021 09:06 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
Zebby schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:34:
Ik zou dan misschien minder grote set kopen, en zo'n eenvoudige doorhaal slijper erbij doen (op de juiste hoek). Daar haal je hem eens in de 3-6 maanden paar keer doorheen (2-3 minuten werk) en zijn ze weer 90% scherp en goed.
Ik vind het zonde van je mes, zo'n doorhaal slijper. De snede ziet er snel afgrijselijk uit.
Dan zou ik het liever bijhouden met zo'n Spyderco sharpmaker.

[ Voor 17% gewijzigd door Jaspervl op 20-08-2021 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:55

Sharky

Skamn Dippy!

Die doorhaaldingen zijn echt crap. Ze verprutsen je mes door hem lelijk te maken en ik heb nog nooit een mes scherp zien worden door die dingen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
Bertus15 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 08:49:

Wat ik wel vreemd vind is dat je de staal laagjes kunt voelen. Ik heb ooit zelf een Damast mes gesmeed en na slijpen en etsen was dat helemaal vlak..
Ligt aan het etsen. Ik heb ze ook in verscheidene varianten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus15
Sharky schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:59:
Die doorhaaldingen zijn echt crap. Ze verprutsen je mes door hem lelijk te maken en ik heb nog nooit een mes scherp zien worden door die dingen.
Dat hangt er een beetje van af hoe bot het mes was toen je begon. Als mn pa te beroerd was om de messen van ma te slijpen, dan liep ze het balkon op en haalde het mes even langs de bakstenen. Daarna had het meer weg van een broodmes, maar scherper was het zeker ;)

Maar ik ben het met je eens hoor, zo'n doorhaal ding is een hele goede manier om je messen te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
Bertus15 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:22:
[...]
. Als mn pa te beroerd was om de messen van ma te slijpen, dan liep ze het balkon op en haalde het mes even langs de bakstenen. Daarna had het meer weg van een broodmes, maar scherper was het zeker ;)
Deed me denken aan:

YouTube: Sharpening a Knife on a Cinder Block... Stropping on Cardboard!

Maar ik verwacht dat het mes van je ma scherper was maar niet scherp. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Jaspervl op 20-08-2021 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Bertus15 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 08:49:
Het GrandSharp mes is binnen. Mn eerste reaktie is dat het erg netjes verpakt is, het ziet er erg fraai uit en is erg scherp. Niet scheerscherp, maar er erg dichtbij.
Ik heb zelf alleen de Santoku versie maar die is ook erg scherp. Netjes geslepen. De meesterslijpersverkoper claimde dat hun slijper dit zelf gedaan zou hebben maar ik vermoed dat ze zo uit de fabriek komen.
[Afbeelding]

De balans is europees, net voor het handvat. Dikte 2.0mm en houdt dat vast tot 80% richting de punt. Ik heb geen weegschaal, maar het gewicht is dicht bij het gewicht van mn Schulte-Ufer koksmes.

Wat ik wel vreemd vind is dat je de staal laagjes kunt voelen. Ik heb ooit zelf een Damast mes gesmeed en na slijpen en etsen was dat helemaal vlak.
Vermoedelijk machinaal gesmeed en bewust met reliëf in de "hamer" en aanbeeld om een handmatige look te krijgen. Ik voel weinig op de santoku vanwege de holtes die ook gepolijst zijn maar wel de naam die is in reliëf. T broodmes voel ik ook een structuur. Of t de laag randen zijn weet ik niet. Ik voel t ook in de lengte dus ik gok gewoon "hamerlook".
Tot nu toe lijkt het de 46Euro meer dan waard.
Hoeveel van dat was tax?
(119euro oorspronkelijk 😂) 79-46=33euro winst. 41% (ok je hebt er een minder sexy naam op maar een mes is om mee te snijden.)
Dan weten we nu meteen welke marges die messen verkopers hebben 😉
Naampje etsen zal vermoedelijk even kosten als de korting op grotere aantallen.
Dan zou mijn vlees mes 26,65 moeten kosten. Denk dat de kazuko naam niet in gevuld kan worden als optie met etsen... 😁 (vanaf honderd stuks afname.... 😫)
26 dollar voor de pakkawood versie.
Het is een triple of compound bevel mes. Dus eerst vlak, dan eerste verkanting en dan de tweede.
Je bedoelt de snijlijn? Als je rocked voel je dan een stop of één vloeiende beweging?

Hoe vind je de grip op de greep? Heft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
copykat schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:05:

[...]

Vermoedelijk machinaal gesmeed en bewust met reliëf in de "hamer" en aanbeeld om een handmatige look te krijgen. Ik voel weinig op de santoku vanwege de holtes die ook gepolijst zijn maar wel de naam die is in reliëf. T broodmes voel ik ook een structuur. Of t de laag randen zijn weet ik niet. Ik voel t ook in de lengte dus ik gok gewoon "hamerlook".

[...]

Je bedoelt de snijlijn? Als je rocked voel je dan een stop of één vloeiende beweging?
Hamer finish ziet er anders uit. Ziet er gewoon uit als bijproduct van het etsen. Het ene staal vreet wat harder weg dan het andere.

De grind wordt bedoeld, niet het profiel. De dwarsdoorsnede zeg maar

Zoals hier een beetje zichtbaar
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51389980461_f5498e3d61_w.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Jaspervl op 20-08-2021 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

https://dutch.alibaba.com...r.41413.12.4abf284c877i7n
Tis een beetje een afwijking op de rest kea uiterlijk maar dat is misschien ook wel handig.
Kan de zwarte versie, alleen koksmes is met dat heft, niet vinden zosnel.
Gevonden:
https://nl.aliexpress.com...22%3A%2266637014362%22%7D

Is toch een twijfelaartje.( tis meer een extra'tje zo'n 20cm vlees mes om t blok vol te maken, de 15cm doet t ook en anders t koksmes.)
65 euro en "Kazuko" er op geëtsed zwarte heft mooi bijpassend.
Of een "luxere greep/heft" a 79 euro voor minder dan 46 euro.
Of een zwarte met "grandsharp" er op.
Mn hollandse genen spelen op. 😁

@Jaspervl
Ik probeer t te onthouden "grint" de dikte van t lemmet in dwarsdoorsnede.
Goede foto.
Ik zie zelfs de 2 knikjes.
Alle dubbel edged messen hebben toch zo'n vorm?
Snij hoek de 15-20 graden geslepen eind daarna een knikje om t mes dunner te maken richting de snijvlak en de plak voedsel van t lemmet te geleiden dan de bovenzijde vh lemmet voor de stevigheid.

Als je mes met slijpen zover gesleten is dat dat middelste vlak te klein is of weg is moet je toch het gehele lemmet weer "verdunnen" om die terug te krijgen?
Althans dat heb ik op "youtube" gezien. T verjongen van een koksmes. Niet dat ik me daar aan zal wagen..

[ Voor 24% gewijzigd door copykat op 20-08-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
@copykat zo'n foto zegt niet alles, dit is een asymmetrische flat grind met microbevel.
De bevel is meer dan 1 cm breed en die slijp ik elke keer.
Er zijn verschillende grinds, zie voor wat voorbeelden:
http://zknives.com/knives/articles/knifeedgetypes.shtml

Double bevel komt vaak voor.

Ikzelf vind het belangrijk dat messen dun zijn achter de snede want dat snijdt lekkerder. Dus ik 'verdun' het mes vaak, bijna altijd eigenlijk.
De grind is erg van belang voor hoe een mes snijdt.

Voor de gein:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51389291302_e177c9457c_w.jpg
Hollow grind

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/8670/15535823703_7528b98158_w.jpg
Lekker dun na de snede

[ Voor 22% gewijzigd door Jaspervl op 20-08-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Sharky schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:59:
Vind ik wel wat overdreven, ik heb er een en die maakt 't mes echt wel weer scherper. Misschien zijn er slechte, maar we hebben het hier over een hulpmiddel voor iemand die het zal laten leggen als het meer moeite kost dan een enkele minuut.
Soms is iets beter dan niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
Zebby schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:38:
[...]

Vind ik wel wat overdreven, ik heb er een en die maakt 't mes echt wel weer scherper. Misschien zijn er slechte, maar we hebben het hier over een hulpmiddel voor iemand die het zal laten leggen als het meer moeite kost dan een enkele minuut.
Soms is iets beter dan niets.
Ik zou zeggen dat zo iemand dan beter geen wat harder mes zou kopen (waar hier over gesproken werd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Jaspervl schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:29:
@copykat zo'n foto zegt niet alles, dit is een asymmetrische flat grind met microbevel.
De bevel is meer dan 1 cm breed en die slijp ik elke keer.
Er zijn verschillende grinds, zie voor wat voorbeelden:
http://zknives.com/knives/articles/knifeedgetypes.shtml
Als ik t goed gezien heb , hebben minder harde messen bijna allemaal compound bevel en die worden allemaal uiteindelijk met de thuis slijpers convex bevel omdat we nooit exact de juiste hoek vast houden.
Victorinex is flatground omdat de grint al dun genoeg is.
Wat jij laat zien is neem ik aan , en een japanse hardheid en skills in slijpen.
Double bevel komt vaak voor.

Ikzelf vind het belangrijk dat messen dun zijn achter de snede want dat snijdt lekkerder. Dus ik 'verdun' het mes vaak, bijna altijd eigenlijk.
De grind is erg van belang voor hoe een mes snijdt.
Ja nu ik verschillende types heb merk ik dat ook. De VG10 dunnere spine en scherpere hoek vd grint snijden met veel minder weerstand.
Voor de gein:
[Afbeelding]
Hollow grind

[Afbeelding]
Lekker dun na de snede
Juist, scheermes gevoel denk ik. Oppassen voor de vingertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
@Bertus15

Waar had je nou die Grandsharp vandaan, Ali?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Btw betaal je nu direct bij een koop op Ali, toch?
Dan komt er verder niks meer bij hier in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

coob schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:04:
[...]

Btw betaal je nu direct bij een koop op Ali, toch?
Dan komt er verder niks meer bij hier in Nederland?
Weet ik niet.
Hangt volgens mij af van de verkopers site.
Ben ook nieuw in de nieuwe situatie met importtax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Hier wat offtopic, maar tegenwoordig lijkt BTW er inderdaad in te zitten op aliexpress.
Toen die regeltjes net nieuw waren kwam het pas erbij bij het afrekenen, maar nu lijkt het al inbegrepen in de geadverteerde prijs. Vervolgens staat er bij het overzicht van de bestelling 'Uw bestelling is inclusief btw'.

(Dit is dusver mijn ervaring, mogelijk dat het inderdaad wel nog afhankelijk is van de winkel. Bij het afrekenen even op letten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Gevonden:

ships, dit is de 15cm versie en ik kan de zwarte greep 20cm slicer/carver/vleesmes niet vinden....
alleen die "luxe ringen en kappahout greep".
interieur designer thuis wil "homogeniteit" in t blok...

hebben die Kazuko gasten even geluk..... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
copykat schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 14:34:
Gevonden:

ships, dit is de 15cm versie en ik kan de zwarte greep 20cm slicer/carver/vleesmes niet vinden....
alleen die "luxe ringen en kappahout greep".
interieur designer thuis wil "homogeniteit" in t blok...

hebben die Kazuko gasten even geluk..... ;-)
Een slicer zou ik vrij lang willen hebben, zodat je in zo min mogelijk bewegingen snijdt (het liefst in 1 keer). 20 cm ligt meestal dicht bij het koksmes. Dan zou ik gewoon het koksmes gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Jaspervl schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 15:54:
[...]

Een slicer zou ik vrij lang willen hebben, zodat je in zo min mogelijk bewegingen snijdt (het liefst in 1 keer). 20 cm ligt meestal dicht bij het koksmes. Dan zou ik gewoon het koksmes gebruiken.
keukenleiding wil graag dat ene gat waar nu mn oude vleesmes in zit vullen met een bijpassende..

Mn huidige vis/vlees mes is die 15cm. werkt lekker met bewerken en schoonsnijden
20cm is inderdaad gelijk aan mn wusthof koksmes. de santoku is 18cm.

De Kazoku vleesmes is 23cm zie ik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus15
copykat schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:05:
Hoeveel van dat was tax?
(119euro oorspronkelijk 😂) 79-46=33euro winst. 41% (ok je hebt er een minder sexy naam op maar een mes is om mee te snijden.)

Hoe vind je de grip op de greep? Heft?
De 46Euro was inc btw, btw was iets van 8 euro. Dat was zonder korting codes: toen ging er nog iets van 4 euro af.

Als je een europees mes neemt en je gaat van de rug van het mes richting het snijvlak, dan heb je ongeveer op de helft van de afstand de helft van de dikte te pakken. Hier is dat niet het geval. Tot de helft is het kompleet vlak: dezelfde dikte. Ik heb het nagemeten met mn schuifmaat. Pas daarna gaat het lemmet richting snijvlak. Het eerste deel van het profiel is dus nog vlakker dan het plaatje van Jaspervl.

Ik ging er specifiek op letten omdat de "ting" die het mes maakt veel dieper was dan mn Schulte Ufer. Normaliter is de gedacht: harder staal, dunner mes, hogere "ting", dus het diepere geluid had ik niet verwacht. Dus ging ik zoeken waarom.

Het mag dan gemaakt zijn van Japans staal, maar het mes gedraagd zich dus als een europees mes en dus niet als een japans mes.

Op de ronding heb ik niet erg gelet, maar het zag er gewoon Duits uit. Een Frans mes heeft geloof ik ook een iets ander profiel. Het mes heb ik even niet bij de hand anders ging ik er even iets mee snijden.

Het belangrijkste is dat mrs er erg blij mee is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus15
defusion schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:00:
Hier wat offtopic, maar tegenwoordig lijkt BTW er inderdaad in te zitten op aliexpress.
Toen die regeltjes net nieuw waren kwam het pas erbij bij het afrekenen, maar nu lijkt het al inbegrepen in de geadverteerde prijs. Vervolgens staat er bij het overzicht van de bestelling 'Uw bestelling is inclusief btw'.

(Dit is dusver mijn ervaring, mogelijk dat het inderdaad wel nog afhankelijk is van de winkel. Bij het afrekenen even op letten.)
Recentelijk heb ik aardig wat besteld en bij alles zat de btw er bij. Je loopt het risico op een steek proef en dan komen er nog wat afhandelingskosten bij. Dat is 4 euro als je onder de 150euro besteld. Dat is me nog niet overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Jammer dat nu precies die 23cm vleesmes niet te vinden is bij ali....😥

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus15
copykat schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:03:
Jammer dat nu precies die 23cm vleesmes niet te vinden is bij ali....😥
Klopt: het vleesmes is 20cm.

https://nl.aliexpress.com...8148356.11.4d876dc0QECegW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ik zoek deze maar dan bij ali.

edit zat net even de specs door te lezen en m.s. spreekt van Micarta terwijl G.S. het over G10 heeft als greep materiaal.
customized door m.s. of een slip of the tong?
G10 is goedkoper toch?
Hoe kan je zien of t "micarta"is? macro fotografie en uitvergroten? gewoon omdat t kan :Y)
ben evengoed blij met t mes maar beetje controle is nooit slecht.. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NA0-SRQ4iPdXrZpKMUz9zhgwhHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/laXQXop5KqqSbINAJzrO40bA.jpg?f=fotoalbum_large
zijn echt twee verschillende messen als je de specs leest.
wel vaag: punt tot pommel 20cm slicer 320mm en de 23 vleesmes 326mm en is t heft 3cm-.6 = 2,4cm korter?
of anders gemeten?
320-200= 120mm greep
326-230= 96mm greep
2,4cm greep verschil mis nog steeds 6mm toch?

[ Voor 64% gewijzigd door copykat op 23-08-2021 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus15
Zoiets: https://nl.aliexpress.com...45c5-bf96-2065d274fbbd-46

Micarta is volgens mij linnen dat samen met epoxy samengeperst is. Als je op G10 googled, dan kom je dezelfde beschrijving tegen. Het zal elkaar niet zo veel ontlopen.

Als je perse een lang damascus mes wilt hebben, wat vind je dan van een yaganiba? Het is een beetje vloeken in de kerk om een vis mes voor vlees te gebruiken, maar het is een mes, dus het snijdt.

[ Voor 21% gewijzigd door Bertus15 op 23-08-2021 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
Bertus15 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:09:
Als je perse een lang damascus mes wilt hebben, wat vind je dan van een yaganiba? Het is een beetje vloeken in de kerk om een vis mes voor vlees te gebruiken, maar het is een mes, dus het snijdt.
Nee, dat gaat niet lekker werken.
(Sujihiki is hiervoor bedoeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:53

FeaR

In GoT we trust

Ik ben op zoek naar een setje steakmessen. Qua aantal dacht ik zelf aan vier stuks en zo rond de 150 euro. Natuurlijk moeten ze in een mooi kistje zitten. Vloeken in de kerk, wat ik niet zoek zijn de klassieke messen zoals de gemiddelde Laguiole qua vorm.

Zelf kwam ik bijvoorbeeld op de Chroma Type 301 P16 Steakmessen. Heel apart maar kom op, hoe veel tekst wil je kwijt op het lemmet...
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/315280/files/359763317/1652x1652x2/chroma-chroma-type-301-porsche-design-steakmessens.jpg

Verder heb ik ook nog steeds een zwak voor Deejo sinds ik deze bij Sense heb mogen gebruiken. Ook handig dat je op de site zelf je messen samen kan stellen maar ook qua aantal. Vier stuks zou precies het budget zijn. Voor het idee, aangezien je dus kan customizen:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71QNnwsJPpL._AC_SL1500_.jpg

Alleen geen idee hoe deze geleverd worden, moet ik nog even achteraan.

Aangezien ik een conversation piece zoek kwam Google ook met de volgende messen naar voren:

By Schiffmacher Steakknives
Afbeeldingslocatie: https://meesterslijpers.b-cdn.net/image/cache/catalog/homeij/homey-by-schiffmacher-800x800.jpg

Heel anders qua vorm maar betaal je niet vooral voor de naam?

Heel andere prijsklasse maar ik vond het wel iets hebben, Steakmessen Brute Forged
Afbeeldingslocatie: https://www.kadeloo.nl/wp-content/uploads/2018/09/Kadeloo-Forged-steakknives-XXL-4stuks-002-1.jpg

Iemand nog tips?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Bertus15 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:09:
Zoiets: https://nl.aliexpress.com...45c5-bf96-2065d274fbbd-46

Micarta is volgens mij linnen dat samen met epoxy samengeperst is. Als je op G10 googled, dan kom je dezelfde beschrijving tegen. Het zal elkaar niet zo veel ontlopen.

Ene is linnen ander is glasvezel geloof ik. Maakt voor mij verder niet uit, beide zijn erg stevig.
Dat vismes is volgens mij nogal dun en flexibel. Heel ander lemmet eigenschappen.
Ik wacht gewoon op de stock van de meesterslijpers. Heb geen haast.

Ben nogsteeds blij met de messen, broodmes is eigenlijk best lekker zo scherp , had ik niet verwacht dat t merkbaar beter sneed.
En ik "schrik" elke keer weer hoe makkelijk dingen gesneden worden. Zo van opletten voor de vingertjes.
Wat meteen weer omslaat jn blijheid hoe makkelijk t snijd.

@FeaR ik begrijp dat vorm en unieknes belangrijker zijn dan preformens.
Chinese website zou dan budget wise de beste plek zijn om te zoeken.

En deze?
https://kokenenwonen.nl/forged-brute-steakmessen
Iets bovenbudget
https://grillia.com/viper...s-steakmessen-olijvenhout

Of dit
https://www.ibood.com/hom...49/6x-bjorn-steakmes.html

[ Voor 31% gewijzigd door copykat op 05-09-2021 00:16 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 27 Laatste