migchiell schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:58:
[...]
Wat maakt dan dat deze messen wel prima zijn, maar geen top? Ik ben een beetje op zoek naar een bedrag waarboven het niet meer zozeer de objectieve kwaliteit is die omhoog gaat, maar voornamelijk nog de gevoelswaarde.
messen worden in waarde bepaalt door hardheid, (hoelang een mes scherp blijft) , afwerking (uitstraling) merknaam (kwaliteits garantie en zo.) ,en iets als "balans" hoe hij zich laat gebruiken.
Hardheid hoe harder des te kwetsbaarder de snede is (want harder betekend dunner lemmet en scherpere slijphoek dus makkelijker door voedsel heen te gaan. (1 wortel snijden met een bot mes is niet een probleem maar de hele kist zal je wat minder plezieren verhaal) Maar ook eerder een beschadiging in de snij rand. (zachtere messen breken niet af maar "buigen" meer om wat je met een aanzetstaal weer rechtzet tot bepaalde hoogte.)
Het punt dat een duurder mes niet meer echt
beter is maar alleen nog mooier, of dat er een beter verhaal achter zit van een 12e generatie japanse zwaardenmaker wiens overgrootvader nog de zwaarden van de japanse keizer heeft gesmeed

en ook ik ben gevoelig voor dat soort verhalen uiteraard.
Ik ben wezen kijken bij de <Meesterslijpers> en heb hun messen gevoeld en geprobeerd, advies gevraagd enz. De keuze was "vrouw vond ze ook mooi" ( ik had in eerder geval een keuze gemaakt in 3 merken waarbij de technische kwaliteiten de boven toon voerde. (gebruik over vorm) Maar terplekke was de vorm en gelijke look opeens ook een grote factor. dus ik ben 100 euro extra kwijt
Als ik helemaal gewoon techniek boven alles was geweest (wist ik pas later maar ik heb er smakelijk om gelachen) :dan zie
hier
of de kyoto achtige
Goedkoper rechtstreeks van de fabriek, garantie tot de deur? (in ieder geval lastiger communiceren als er wat mis is.) niet zo'n exotische naam maar "grandsharp". Zelf naslijpen voor gebruik vermoedelijk.
(links laten je wel goed lezen welke materialen en kwaliteit er gebruikt is.)
ik vind het prima dat ze x% opslag hebben, nu heb ik een winkel met spullen die ik in mn hand kan houden en naar toe kan als ik een vraag of garantie dingetje heb. (Of service/coulance omdat ik mn mes gesloopt heb en een nieuwe wil. (korting of zo.)
[...]
Ja, en dan moet er natuurlijk ook nog een slijpdinges bij, en een beschermhoes, en eigenlijk is zo'n groentemes dan relatief ook helemaal niet zo duur meer
Maar vandaar dat ik dus ook een beetje op zoek ben tot welk bedrag de aankoop van een koksmes nog verstandelijk te verdedigen is en waar het gevoel mee gaat spelen. Als dat, pak m beet, € 100 is (voor een enkel koksmes) dan is mijn budget € 120 en bestaat de kans dat ik een prachtig mes van € 150 koop

Dat bedoel ik. ga eerst kijken naar de echte messen om in je hand te houden, beleving zeg maar.
(edit: sommige messen zijn héél mooi maar als je ze vast houd bevallen ze toch niet zo en dat zou zonde zijn van je aankoop.)
Slijp dinges hoeft niet als je hem af en toe weg brengt voor slijpen.
(service van de echte winkel) 7,50 per keer. (zeg 7,50 per 3 tot 6 maanden?)
Zelf alleen een stropplankje voor de bramen.
moest wel lachen om de "wij zijn ambachtelijk unique en de beste" ze bestaan al heel lang dus er is een kern van waarheid.
Veel plezier met het vinden van je lievelingsmes.
leesvoer
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....