Dus als ik een Santoku op de bovenste manier zou willen gebruiken dan zou ik dat gewicht moeten accepteren? Ik ben sowieso niet iemand die uitgebreid of ingewikkeld kookt dus mss moet ik de nadelen gewoon accepteren.Bob Popcorn schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:09:
[...]
Hier wil ik toch even op inhaken. De reden dat de balans van een koksmes verder naar voren ligt is omdat je het op een speciale manier moet of kunt vasthouden:
[Afbeelding]
Met de onderste greep heb je geen "last" van het verder naar voren geplaatste gewicht. Waar je wel last van gaat krijgen met die greep, en dat is direct de reden dat ik zo'n hekel heb aan goedkope messen en santoku's, is dat je vingers tegen de krop aan liggen op deze manier. Een onafgewerkte krop zoals eigenlijk alle santoku's hebben zorgt voor schaafplekken op je vingers.
Vaak is het dus eerder een kwestie van leren snijdenKijk dus eens een aantal goeie tutorials over snijden en verschillende technieken.
Btw, die Fisslers van de Jumbo zijn echt prima messen. Ik heb er zelf ook een aantal en die zijn nog steeds loeischerp. Echter geef ik toch de voorkeur aan m'n Zwilling koksmes, een 20cm Four Star. Nu ook nog eens uiterst vriendelijk geprijsd bij Knivesandtools: https://www.knivesandtool...our-star-koksmes-20cm.htm
Die Fissler Santoku voelt wel in balans trouwens.
Ik zal wat snijfilmpjes gaan bekijken voor ik tot een definitieve aanschaf over ga.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.