Welke keukenmessen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:48

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Bob Popcorn schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:09:
[...]

Hier wil ik toch even op inhaken. De reden dat de balans van een koksmes verder naar voren ligt is omdat je het op een speciale manier moet of kunt vasthouden:

[Afbeelding]

Met de onderste greep heb je geen "last" van het verder naar voren geplaatste gewicht. Waar je wel last van gaat krijgen met die greep, en dat is direct de reden dat ik zo'n hekel heb aan goedkope messen en santoku's, is dat je vingers tegen de krop aan liggen op deze manier. Een onafgewerkte krop zoals eigenlijk alle santoku's hebben zorgt voor schaafplekken op je vingers.

Vaak is het dus eerder een kwestie van leren snijden B) Kijk dus eens een aantal goeie tutorials over snijden en verschillende technieken.

Btw, die Fisslers van de Jumbo zijn echt prima messen. Ik heb er zelf ook een aantal en die zijn nog steeds loeischerp. Echter geef ik toch de voorkeur aan m'n Zwilling koksmes, een 20cm Four Star. Nu ook nog eens uiterst vriendelijk geprijsd bij Knivesandtools: https://www.knivesandtool...our-star-koksmes-20cm.htm
Dus als ik een Santoku op de bovenste manier zou willen gebruiken dan zou ik dat gewicht moeten accepteren? Ik ben sowieso niet iemand die uitgebreid of ingewikkeld kookt dus mss moet ik de nadelen gewoon accepteren.

Die Fissler Santoku voelt wel in balans trouwens.

Ik zal wat snijfilmpjes gaan bekijken voor ik tot een definitieve aanschaf over ga.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:31

Bob Popcorn

Plop!

Dwarlorf schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:26:
[...]

Dus als ik een Santoku op de bovenste manier zou willen gebruiken dan zou ik dat gewicht moeten accepteren? Ik ben sowieso niet iemand die uitgebreid of ingewikkeld kookt dus mss moet ik de nadelen gewoon accepteren.

Die Fissler Santoku voelt wel in balans trouwens.

Ik zal wat snijfilmpjes gaan bekijken voor ik tot een definitieve aanschaf over ga.
Nouja, your milage may vary natuurlijk. Andere merken zijn wellicht anders in balans, ligt eraan welke techniek ze in het achterhoofd hebben gehad bij het ontwikkelen. :p Maargoed, los daarvan vind ik een santoku gewoon een gemankeerd koksmes :p

[ Voor 5% gewijzigd door Bob Popcorn op 06-04-2020 11:40 ]

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Bob Popcorn schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:39:
[...]

Nouja, your milage may vary natuurlijk. Andere merken zijn wellicht anders in balans, ligt eraan welke techniek ze in het achterhoofd hebben gehad bij het ontwikkelen. :p Maargoed, los daarvan vind ik een santoku gewoon een gemankeerd koksmes :p
Dat je niet zo van de santuko's was vermoedde ik al. ;) Ik ben een beetje een sucker voor stijl maar ik heb wel gemerkt dat ik een 20cm lemmet net te lang vind dus toen ik zag dat er santoku's er ook rond de 17/18 cm waren was ik verkocht. Maar er zijn ook wel koksmessen met lemmetten van 18 cm zie ik.

M'n moeder kwam nog met een Sabatier koksmes van 20 cm aanzetten die van mijn stiefvader is geweest (geen idee hoe goed die is maar m'n stiefvader kennende vast wel van goede kwaliteit) maar die moet dan flink geslepen worden. Dus wellicht dat ik die ook hou naast een nieuwe Santuko. En als ik dan ook een gecurved klein mesje erbij koop kan mijn Amefa messenset met blok gewoon weg want die stond me al een tijd in de weg op het aanrecht.

Dan alleen nog een magnetische strip voor aan de muur. Maar daar heb ik nog geen overtuigende van gevonden die zwaardere messen kan 'vasthouden'. Mogelijk dat ik er zelf 1 maak, ik zag dat je hele sterke magneetstrips kan kopen. Die tussen 2 blokken hout aan de muur en voila.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Die van de Ikea is knoertesterk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat ja , ik gebruik die van ikea en daar hangen gewoon 6-8 messen aan. Zowel een cheap-ass zwaar sabatier mes als duurdere globals en nog lichter spul.
Ding is zo sterk dat je bij montage op je vingers moet letten ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leon0013
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-06 19:33

leon0013

Ooit waren het er twaalf

Ook ik heb die van de IKEA.
Daar hangen zonder problemen mijn Chinees koksmes en mijn 27 cm koksmes aan.
Die hangen zelfs stabieler dan mijn significant minder zwaar molenmesje of fileermes. Zwaardere messen hebben meestal ook een groter contactoppervlak op de magneet dus daarover zou ik me niet zo'n zorgen maken.

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13-06 14:27
Ik heb al meer dan 10 jaar een Shun DM0700 officemes, maar hij begint nu toch een beetje minder scherp te worden. Voor mijn Global messen heb ik een MinoSharp als ze bot worden, maar kan ik die ook gebruiken om dat Shun mes te slijpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leon0013

leon0013

Ooit waren het er twaalf

@Henkie_NtA
Als je tevreden bent met de Minosharp, lekker gebruiken.

De (kern van de) Shun zou grofweg 61 HRC zijn, dat is ook grofweg gelijk aan de globals ( ~ 60 HRC geloof ik)
misschien heb je net een extra gang nodig voor de Shun maar keramiek is dusdanig hard dat die dat ook wel aankan...

Als de Shun een echt andere oorspronkelijke bevel slijphoek had dan de Globals zul je een beetje extra werk hebben.
Maar ik verwacht dat je een heel eind gaat komen.

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Sinds maanden was ik op zoek naar een nieuwe messenset. Naast mijn 32cm koksmes zocht ik een 20cm koksmes. Ik heb een oud gekarteld mes en die gebruik ik erg vaak voor brood, daarom zocht ik ook een goed broodmes. Uiteindelijk heel veel messen bekeken en iedere keer kwam ik uit bij Global. Voornamelijk doordat ik ze prettig in de hand vind liggen.

Naast het koksmes en broodmes heb ik ook gezocht naar een messenmap. Gewoon een simpele lederen map waar je messen in op kan bergen. De laatste tijd kook ik namelijk regelmatig bij vrienden. Is altijd erg gezellig en vaak is het handig om zelf extra spulletjes bij je te hebben zodat iedereen lekker door kan choppen.

Met dat idee heb ik enkele messen afgewogen. Liever geen losse messen, in een set zijn ze namelijk heel, heel veel goedkoper. Helaas bleek toen ik mijn keuze gemaakt had, dat alle Global sets weer in prijs waren verhoogd. En ik kon eigenlijk ook geen geschikte messenmap vinden.

Totdat ik onderstaande set tegenkwam. Een Global set met een G2 Koksmes, G9 broodmes, GS11 flexibel keukenmes, GSF15 officemes mét zelfs een mooie lederen messenmap! Helemaal fantastisch, geweldige set. De lederen messenmap is zelfs prachtig gegraveerd met een logo. Daar ga ik heel veel plezier van hebben.

En ondertussen ben ik alweer opzoek naar een mooie santoku .. en een diamanten of kermische aanzetstaal .. en .. :$

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAyZblwY9QiLcU4bCnPlWAoCjqU=/f/image/K7pRNuts2Y1fzoB6t9kcflHA.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Oyster op 14-04-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:15

franssie

Save the albatross

@Oyster leuke set! Hebben ze die ook in andere samenstellingen? Ik zoek namelijk ook zoiets wat ik makkelijk mee kan nemen in de boot fo de camper of naar vrienden maar een kartelmes heb ik zelf dan weer niet nodig.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:35
Oyster schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 00:20:
De laatste tijd kook ik namelijk regelmatig bij vrienden.
De laatste tijd mag jij helemaal niet bij vrienden koken toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Oyster schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 00:20:
Totdat ik onderstaande set tegenkwam. Een Global set met een G2 Koksmes, G9 broodmes, GS11 flexibel keukenmes, GSF15 officemes mét zelfs een mooie lederen messenmap! Helemaal fantastisch, geweldige set. De lederen messenmap is zelfs prachtig gegraveerd met een logo. Daar ga ik heel veel plezier van hebben.

[Afbeelding]
Heel mooi, zou je willen delen waar je dit gekocht hebt?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• leon0013

leon0013

Ooit waren het er twaalf

barrymossel schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:52:
[...]

Offtopic

Een goede messenset zorgt wel voor betere naleving van 1,5 m afstand.

/Offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13-06 14:27
leon0013 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:29:
@Henkie_NtA
Als je tevreden bent met de Minosharp, lekker gebruiken.

De (kern van de) Shun zou grofweg 61 HRC zijn, dat is ook grofweg gelijk aan de globals ( ~ 60 HRC geloof ik)
misschien heb je net een extra gang nodig voor de Shun maar keramiek is dusdanig hard dat die dat ook wel aankan...

Als de Shun een echt andere oorspronkelijke bevel slijphoek had dan de Globals zul je een beetje extra werk hebben.
Maar ik verwacht dat je een heel eind gaat komen.
Thanks, heb hem inderdaad gewoon door die Minosharp gehaald en is nu een heel stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

franssie schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 00:30:
@Oyster leuke set! Hebben ze die ook in andere samenstellingen? Ik zoek namelijk ook zoiets wat ik makkelijk mee kan nemen in de boot fo de camper of naar vrienden maar een kartelmes heb ik zelf dan weer niet nodig.
Hanos verkoopt ook van die mappen. Heb er al een paar jaar een voor een stuk of 8 messen/gereedschappen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

franssie schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 00:30:
koesie schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:07:
[...]

Heel mooi, zou je willen delen waar je dit gekocht hebt?
Voor zover ik weet is deze messenset enkel gecombineerd met een messenmap en Global messenblok. Er staan wel andere messensets op de website. Je kan ze altijd even proberen te bellen, misschien kunnen ze je verder helpen.
barrymossel schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:52:
[...]

Helemaal waar. Dit gaat over de laatste maanden, de laatste paar weken kom ik zelfs bij mijn ouders niet voorbij de voordeur. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 13:41
Slickk schreef op maandag 6 april 2020 @ 08:42:
[...]

Ik heb deze toevallig ook, samen met wat andere grotere messen van Global.

Heeft iemand tips hoe ik die kan slijpen? Heb ze inmiddels een jaar of 2, maar merk dat ze lang niet zo scherp meer zijn.

Ik heb nog zoiets liggen, maar geen idee hoe het werkt en of het uberhaupt verstandig is om daarmee te doen:
[Afbeelding]

Tips zijn erg welkom :)
Voor kneiterdure messen zou ik het niet gebruiken, dan liever professioneel laten slijpen. Voor wat goedkopere messen is het prima, heb zelf m'n messen rond de 50 euro de stuk; die gooi ik er regelmatig doorheen. Ze worden er flink scherper van, en snijden prima.

Wel is het zo dat kleine imperfecties niet weggewerkt worden door hiermee te slijpen, als je het door een pro laat doen dan is je mes weer zo goed als nieuw.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Dwarlorf schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 23:15:
Die putjes spreken me wel aan. Dan wordt het 1 van de Wusthofs denk ik. Ik neig naar de Classic omdat die iets lichter is, hoewel ik liever het handvat vd ikon heb. Ik ga er eens een nachtje over slapen.
De beslissing bleef wat te lang liggen dus ik ben uiteindelijk voor de Wusthof Ikon gegaan. Ik moet er nog mee snijden maar de balans is prima.

Iedereen nog(maals) bedankt voor de hulp.

[ Voor 4% gewijzigd door Dwarlorf op 28-04-2020 22:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Timmehhh-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09-2024
Begin dit jaar sloeg het messenvirus toe. Ik sta graag in de keuken en de knalroze gecoate messen van mijn vriendin .... Die moesten en zouden er uit gaan O-) .

Het was de bedoeling dat we deze zomer naar Japan zouden gaan, reizen en de Olympische spelen bezoeken. Dat zou een mooie gelegenheid zijn om in Kyoto of Tokio een Japans koksmes te kopen.

Toch eerst maar eens een degelijke instapper kopen.
Na veel lezen op fora's de keuze gemaakt voor een Wüsthoff Classic Ikon 16cm koksmes.
16 centimeter leek me een mooie tussenmaat voor een kleinere keuken.
Meteen ook een King 1000/6000 combisteen erbij gekocht en een degelijke houten snijplank (Eden).

Een paar maanden later en de Japanreis is intussen een jaar uitgesteld en interesse in Japanse messen zeker niet afgenomen. Tja, dan kopen we toch gewoon een mooi mes online?
Dus zie hier de nieuwe aanwinst: een Masakage Yuki 210mm gyuto van Knifewear samen met een mooie saya van Meesterslijpers O+ .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4gIBZ_Rg8w_sxFTARxFDJIsObY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C1Fx8g9rmJo1oCcehiBdZf64.jpg?f=fotoalbum_large

PSN: Timmehhh84

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

-Timmehhh- schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:22:

Dus zie hier de nieuwe aanwinst: een Masakage Yuki 210mm gyuto van Knifewear samen met een mooie saya van Meesterslijpers O+ .
Die ziet er heel erg... ja erg Japans uit! Bijzonder, vooral op het plaatje lijkt het lemmet wel van hetzelfde materiaal als het handvat. Maar dat zal wel niet...
Of zit er nog een hoesje omheen? ;)

Had gisteren een 'oeps' ervaring met een wetsteen...
Ik slijp al jarenlang m'n Globals (en andere messen) zelf. Gewoon met van die 400/1000/2000 blokken. En dat na 10 jaar het grove blok een beetje uitgehold is, so what, dan halen we voor amper 2 tientjes een nieuwe.
Werkt prima en m'n messen zijn altijd vlijmscherp.

Sinds een jaartje heb ik, als cadeau van een familielid gekregen, zo'n Belgische Coticule slijpsteen.
En idd, voor de hele fijne finishing touch; een prima tool.
https://www.ardennes-coticule.be/nl/producten

Tot mijn verbazing valt gisteren spontaan de helft (horizontaal gezien) van het lichtgekleurde gedeelte als een plak er vanaf. Nu staat in de beschrijving wel dat die Coticule laag broos is, maar zo broos... :-(
En ik was niet eens aan het slijpen...Pak de steen op, had net een paar lichte bewegingen langs een mes gemaakt, wil de steen neerleggen om er wat water op te doen, en spontaan valt er een plak af. :(

Ik zal 'm eens goed laten drogen en dan proberen of ik die plak met wat vullende lijm er weer op krijg. Want het oppervlak is nu zo bergachtig; daar kun je niet meer mee slijpen... :N

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Timmehhh-
ehtweak schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:41:
[...]

Die ziet er heel erg... ja erg Japans uit! Bijzonder, vooral op het plaatje lijkt het lemmet wel van hetzelfde materiaal als het handvat. Maar dat zal wel niet...
Of zit er nog een hoesje omheen? ;)
Haha ok hier een foto met het mes net uit de verpakking ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hDPeeGv34UhjXZ0Pqb6AejVpEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubpkb7G0sBFKfklSrwdfBkvh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-06 10:53
Na al langer hier meelezen en met een verjaardag in aantocht (en veel tijd om te koken, bedankt corona) ook maar een stap in het hogere messensegment gewaagd. Voor mezelf een Global G100 aangeschaft. Ik wilde liever niet de volle 20 cm van de G2, en de fors zachtere prijs t.o.v. de G2 (G100 is nu 60€ bij Bol!) hielp ook mee met de beslissing. Ben benieuwd hoe het gaat bevallen. Enige keukenmes waar ik tot nu toe altijd tevreden over ben geweest zijn de welbekende Herdermesjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 22:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Kwam er vandaag achter dat vrouwlief gewoon met één van de goede messen de wortelen staat de schrapen, want dat gaat zo goed. Ze moeten tegen een stootje kunnen maar toch is dit niet helemaal de richting waarin ik het gebruik van het snijvlak verwacht. Gelukkig nog niet dezelfde beweging op een snijplank gezien. :'(

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Gonadan Een goed en scherp mes gebruiken om wortels te schrapen?
Dat moet toch geen enkel probleem zijn? Wortels zijn nogal zacht materiaal, als je mes daarvan te lijden heeft, dan is er iets anders aan de hand.

Maar wortels schrapen? Vind ik zo overrated. Bospeen hoef je alleen maar af te wassen en een winterwortel doe je ff met een dunschiller.
Klaar.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het is simpelweg niet de richting waarin het lemmet gebruikt hoort te worden en kan er sneller bot van worden. Hetzelfde met schrapen vanaf een snijplank, ook die is zachter dan je mes (wel een stuk harder dan wortel) maar geen goed idee.
We hebben hier een heel topic vol dwangneurose over de stand van de braam, dan ga ik dit natuurlijk niet toejuichen. We hebben ook gewoon een dunschiller en een handvol simpele mesjes voor het lompe werk. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op zondag 24 mei 2020 @ 08:34:

We hebben hier een heel topic vol dwangneurose over de stand van de braam
Ben ik blij, dat ik daar geen last van heb... :+
We hebben ook gewoon een dunschiller en een handvol simpele mesjes voor het lompe werk. ;)
Dus... (zoals ik al zei); het juiste gereedschap voor het juiste werk.
En sommige dingen zijn of behoeven geen werk... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ehtweak schreef op zondag 24 mei 2020 @ 09:46:
Ben ik blij, dat ik daar geen last van heb... :+
Als ik het mij goed herinner slijp jij je messen elke maand, dus misschien eens iets om over na te denken? :+
Dus... (zoals ik al zei); het juiste gereedschap voor het juiste werk.
En sommige dingen zijn of behoeven geen werk... ;)
Precies dat was mijn punt voor de discussie begon. Waarom een goed mes mishandelen met mogelijk nadelige gevolgen als er gewoon daarvoor bedoelde alternatieven in de lade liggen. :D

Laat die discussie over de noodzaak van wortelen schrapen maar achterwege, daar ga ik toch niet in mee. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op zondag 24 mei 2020 @ 09:54:
[...]

Als ik het mij goed herinner slijp jij je messen elke maand, dus misschien eens iets om over na te denken? :+
Ja, en? Ik wil gewoon altijd scherpe messen. Zo heb ik afgelopen week weer best veel harde dingen gehakt (dikke vissekoppen afhakken, noten hakken en gisteren nog een reebout 'aangevallen').
Tja, dan worden ze sneller bot; so what, dan pak ik de wetsteen en werk ze ff bij. Klaar!

En de stand van de braam? Who cares? :)
Bramen zijn om op te eten, niet om mee te snijden... O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Met alle respect, maar dan staan wij gewoon ver van elkaar af qua gebruik van spullen en heeft discussie weinig zin. Ik ben meer van het voorkomen dan genezen. :)

Hakken doe ik met de keukenmachine, of een hakmes. Het juiste gereedschap voor het juiste werk las ik laatst nog ergens.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Volgens mij zei ik precies hetzelfde hoor @Gonadan :Y ;)

Ik gaf alleen aan dat bospeen schrapen imho overbodig is en je een dikke, stugge winterwortel het makkelijkst met een dunschiller van z'n oude velletje ontdoet.

En uiteraard gebruik ik een groot hakmes om een vissekop/graat door te kappen. En vervolgens m'n kleine(re) fileermesje om er filets uit te snijden.
En de Global hakbijl om een pondje walnoten fijn te hakken.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4437/36295630102_e6eaa5759d_c.jpg

En weer een ander mes om die reebout bij te snijden/uit te benen.
Dan raak je wel eens wat hards; zo dacht ik laatst een paar boterzachte fazantenfiletjes bij te snijden; hoor ik knars. Ai, zat er toch nog een (stalen) kogeltje in van de jager... Gelukkig geen schade aan m'n mes.
Maar na dat soort exercities merk je gewoon dat een dun tomatenvelletje niet meer makkelijk genoeg gaat, en dan pak ik de wetsteen weer er ff bij.
Kleine moeite, groot plezier.

En hier in huis weten ze dat de messen, zelfs de kleinste-van-de-supermarkt-aardappelschilmesjes, vlijmscherp zijn. Ze weten, en willen (!) inmiddels niet anders. 8)

Maar of die wetsteen exact onder de cosinus/sinus van de exponentiële logaritme in het kwadraat gradenboog gestuurde hoek, geslepen wordt? Welnee!
Het is imho eerder belangrijk dat dezelfde persoon (in casu ondergetekende) die handeling consequent uitvoert; waardoor het slijp'algoritme' redelijk consistent is. Of er dan al dan niet braampjes zichtbaar zijn onder de microscoop en of ik die dan te lijf ga met een leren riem? Nee dus. >:)

[ Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 24-05-2020 12:04 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 09:16

mutsje

Certified Prutser

Vorige week een mooie Smith's Arkansa steen weten te scoren op marktplaats voor 49 euro inc verzenden. Echt een koopje dus gezien deze gemiddeld tussen de 150 en 300 euro kosten. Steen maakt in tegenstelling tot de belgische stenen geen slurrie aan. Wel word je snede mooi gepolijst :) en kan je jezelf bekijken. Collectie stenen is net als de messen aardig aan het uitbreiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7ezhAxXGMvZGnwe2GGyvhcp6Bk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7UHgFrNfiSB7LfMtRvtFOxA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door mutsje op 24-05-2020 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-12-2024
Goedemorgen allemaal,

Ik heb hier al wel eens met een schuin oog meegekeken, maar ik wil binnenkort ook eens een 'fatsoenlijke' messenset aanschaffen.

Ik houd erg van koken en ben in mijn vrije tijd vaak in de keuken te vinden. Onlangs zijn we verhuisd en hebben nu werkelijk waar een prachtige keuken. Het enige wat nu nog ontbreekt is een dito messenset. :)

Tot nu toe deed ik alles met een goedkoop BK messenset in houten blok. Met name het koksmes en 'vleesmes'. Ik ben er heel nonchalant mee en het hakt (snijden kan ik het niet noemen ;) ) het voedsel prima in stukken. En als ik een keer uitschiet heb ik geen pleister nodig :P

Maar makkelijk of mooi is het allemaal niet. Nu ben ik denk ik wel klaar voor een stapje hoger, maar welke stap is de vraag.

Op iBood is nu onderstaande aanbieding. Diamant sabatier set voor €80. Gezien de andere prijzen op internet een hele mooie aanbieding en zeker een stap hoger dan de messen die ik nu heb. Maar wat is de kwaliteit van deze messen? Is dit echt een stap vooruit of is het nu weer 'net niks'?

https://www.ibood.com/hom...RHU4rukorJcRoCFs8QAvD_BwE

Ik kan ook direct voor een stap hoger gaan. Bijvoorbeeld de veel geprezen messen van Global. (Zie link). De prijs is wel 3x zo hoog (en een lelijk blok :+ ), maar de kwaliteit is wel hoger. Maar dan is weer de vraag of dit geen overkill is voor mij. Ik ben nu heel nonchalant met de huidige messen en ben dadelijk bang dat ik niet goed genoeg zorg kan dragen voor deze messen en dat het alsnog zonde is. Uiteraard ga ik er anders mee om, maar ik ken mezelf... :X

https://www.meesterslijpers.nl/global-messenset-6-delig

Wat zouden jullie doen in mijn geval. Uiteraard moet ik ook de messen netjes aanzetten en gaan slijpen, maar hier wil ik niet te lang of vaak mee bezig zijn. Is de Sabatier voor nu een prima upgrade of toch maar eens gaan kijken naar een set van Global?

Edit:

Specs Diamant Sabatier:

Staalsoort:
X45Crmov15
Hardheid:
56-57 HRC
Houtsoort:
Acaciahout
Slijpwijze:
Europees
Slijphoek:
20 - 22 °
Heftmateriaal:
Acaciahout

Specs Global:
Staalsoort CROMOVA 18
Hardheid (Rockwell HRC) 58
Materiaal heft Roestvrij staal
Herkomst staal Japans
Aantal delen 3 Delig

[ Voor 6% gewijzigd door Timoth op 25-05-2020 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Timoth schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:00:
Op iBood is nu onderstaande aanbieding. Diamant sabatier set voor €80. Gezien de andere prijzen op internet een hele mooie aanbieding en zeker een stap hoger dan de messen die ik nu heb. Maar wat is de kwaliteit van deze messen? Is dit echt een stap vooruit of is het nu weer 'net niks'?

[...]

Wat zouden jullie doen in mijn geval. Uiteraard moet ik ook de messen netjes aanzetten en gaan slijpen, maar hier wil ik niet te lang of vaak mee bezig zijn. Is de Sabatier voor nu een prima upgrade of toch maar eens gaan kijken naar een set van Global?
Sabatier is geen merk, maar een naam voor messen afkomstig uit Thiers in Frankrijk :p net als Champagne, maar dan met messen. Dat een mes een sabatier mes is, zegt (mijn inziens) nog niet zoveel over de kwaliteit. Wat mij opvalt in de advertentie van Ibood is dat je geen duidelijke afbeelding van de messen ziet, en een hoop technische specificaties worden gegeven. Maar wat zegt dat? Ik denk dat het eerder bedoeld is om af te leiden van de inhoud. Ik zou die set zelf niet zo snel aanschaffen.

Dan Globals: zijn prima messen, ik gebruik ze al een paar jaar maar ze hebben een gebruiksaanwijzing.

Als eerste, Globals zijn van een vrij zachte staalsoort waardoor ze snel bot zijn, maar ook weer snel zijn te slijpen. Ik heb ook messen van AliExpress die van knetterhard staal gemaakt zijn. Mooi als ze scherp zijn, maar als je ze wilt slijpen ben je 5 jaar bezig. Globals zijn van een zachter staal en je moet er dus iets bij hebben om ze goed scherp te houden. Ik gebruik daar een Minosharp voor omdat je ze vrij snel behoorlijk scherp krijgt. Een whetsteen is nog mooier maar dat vind ik qua gebruik te omslachtig.

Het tweede dat je bij Globals moet weten is dat ze makkelijker roesten dan doorsnee keukenmessen. Laat ze dus niet een week lang in een natte gootsteen liggen want dan heb je geheid roestplekken. Je poetst het er zo van af met een beetje CIF maar Globals trekken dit wel een beetje aan.

Het derde is dat je Globals het beste kan kopen wanneer ze een keer een mooi pakket in de aanbieding hebben. Los zijn ze erg duur. Vorig jaar had je bijvoorbeeld een anniversary edition van Global die leuk geprijst waren. Maar wat je ook kan doen is bijvoorbeeld BVA Auctions in de gaten houden, daar komen geregeld Globals voorbij uit faillisementen. Dan zijn ze wel gebruikt, maar het snijdt er niet minder om. Die set die je linkt is ook best voordelig trouwens, zoek maar eens op wat die messenhouder los kost :p

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoth
Bedankt voor je reactie! Ik wist niet dat het een 'streektype' mes was. Hij wordt bijvoorbeeld op deze site ook gewoon als merk 'Diamant sabatier' aangemerkt. Maar dat is dus naar ik begrijp geen bekend merk, waar de herkomst van bekend is?

https://cookinglife.nl/diamant-sabatier/

Even over de globals. Het lijkt inderdaad ook een goede aanbieding. Ondanks dat het misschien los een hele dure houder is, vind ik hem nu niet bepaald mooi... ;) Aan de andere kant gezien de hoeveelheid lege gaten, heb ik de komende jaren wat te vragen voor de verjaardagen/feestdagen :9

Hoe intensief jij je Global messen en hoe vaak slijp je ze? Zet je ze ook voor/na ieder gebruik weer aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Timoth schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:43:
Even over de globals. Het lijkt inderdaad ook een goede aanbieding. Ondanks dat het misschien los een hele dure houder is, vind ik hem nu niet bepaald mooi... ;) Aan de andere kant gezien de hoeveelheid lege gaten, heb ik de komende jaren wat te vragen voor de verjaardagen/feestdagen :9

Hoe intensief jij je Global messen en hoe vaak slijp je ze? Zet je ze ook voor/na ieder gebruik weer aan?
Anders koop je die set die nu in de aanbieding is, zet je vervolgens dat messenblok op Marktplaats voor 175 euro, en dan heb je een hele set Globals voor weinig :+

Hoe vaak ik de messen gebruikt, verschilt per mes.. ik gebruik de GS5 veel voor groente, en de GS3 voor algemeen werk. Dus meerdere keren per week, maar niet dagelijks. De G2/G3 gebruik ik wat minder vaak. Ik denk dat ik de messen eens per maand even door de Minosharp heen haal, om ze netjes te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@Timoth
Gezien je gebruik en nonchalance zou ik zelf voor een degelijke klassieke en niet te gek dure oplossing die lijkt op je bestaande messen kiezen:

Koksmes
Vleesmes
Officemesje
Aanzetstaal
Evt. Broodmes.
Evt. magneet ipv blok.

Ik denk dan eerder aan iets klassieks als bijv. Zwilling Four Star of Wusthof Classic. Hiervan zijn regelmatig goede aanbiedingen te vinden. Er wordt veel gestunt met messensets.

Vandaaruit kun je altijd nog verder kijken.

ps: Al dit soort messen zijn tov je huidige set al vlijmscherp dus kijk echt uit in het begin.

Verder is het ook belangrijk de messen wel enigzins goed te behandelen. Dus liever geen plastic snijden, geschikte snijplanken (geen plastic etc) en regelmatig aanzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 25-05-2020 14:58 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Timmehhh-
Het nadeel van een messenblok is dat je eigenlijk betaald voor messen die je niet of heel weinig gebruikt.
Het fileermes is bijvoorbeeld heel specifiek en gebruik je in een thuissituatie zelden.
Het schilmesje is heel mooi maar een mesje van Victorinox is net zo degelijk en stukken goedkoper.
Hetzelfde geld voor het broodmes.

Het 'probleem' is dat die aanbieding best gunstig is als starters set!
Mocht je nog geen magneetstrip o.i.d. hebben is dit zeker aantrekkelijk.
Normaal gezien zou ik echter aanraden om een goed los 18-20cm koksmes te kopen en office/petty mes van 13-15cm voor het iets kleinere werk. Hiermee dek je bijna alle snijtoepassingen en zou je altijd nog kunnen uitbreiden naar iets anders.

Ik gebruik zelf wetstenen maar een maat van me heeft ook zo'n Global Minosharp doortrekslijper en is daar tevreden over volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:21

Typhone

Who Dares Wins

Afgelopen week een set HORL 1993 'slijpers' binnengekregen.
Op een goedkoop mes van vriendinlief ben ik die afgelopen zaterdag gaan testen maar dat is wel ff een oplossing zeg :D :D.
Eerst per kant 5 minuten geslepen met de normale diamant steen, daarna 1 minuut met grit 3000 per kant en daarna nog 1 minuut met grit 6000 per kant. Een extreem bot mes zo scherp gekregen als mijn normale messen. Daarna voor de BBQ ook de Old Hickory Knives zitten slijpen met deze set en mijn verbazing was groot.

Nu weet ik niet precies de slijphoek van alle messen die ik heb dus daar moet ik nog even wat onderzoek naar doen maar binnenkort scheelt het mij wel veel voor de messen die 100% zeker kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

-Timmehhh- schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:02:
Het nadeel van een messenblok is dat je eigenlijk betaald voor messen die je niet of heel weinig gebruikt.
Het fileermes is bijvoorbeeld heel specifiek en gebruik je in een thuissituatie zelden.
Het schilmesje is heel mooi maar een mesje van Victorinox is net zo degelijk en stukken goedkoper.
Hetzelfde geld voor het broodmes.
Dat is geheel afhankelijk van welk blok je kiest. Veel blokken worden inderdaad aangevuld met minder vaak gebruikte messen waardoor het gunstiger lijkt, maar de beter merken hebben ook veel verschillende samenstellingen qua blok.

Zo heb ik ooit bewust gekozen voor een blok met een koksmes, tomaten/schil/fruitmes en twee broodmessen (groot en klein).
Onderschat overigens de meerwaarde van een scherp broodmes niet. Als je daar een keer een goede van gebruikt hebt wil je nooit meer zo'n goedkope die voornamelijk raspt. ;)
Ik gebruik zelf wetstenen maar een maat van me heeft ook zo'n Global Minosharp doortrekslijper en is daar tevreden over volgens mij.
Handmatig slijpen met wetstenen is in theorie oneindig veel beter, mits je daar de handigheid en geduld voor over hebt. Zo niet dan is een doortrekker toch de betere optie. Als je jezelf kent maak je de juiste keuze. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Timoth schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:43:
Bedankt voor je reactie! Ik wist niet dat het een 'streektype' mes was. Hij wordt bijvoorbeeld op deze site ook gewoon als merk 'Diamant sabatier' aangemerkt. Maar dat is dus naar ik begrijp geen bekend merk, waar de herkomst van bekend is?

https://cookinglife.nl/diamant-sabatier/

Sabatier is het type. Sabatier Diamant of Diamant Sabatier is het merk. Wikipedia: Sabatier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoth
Help!!!! schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:56:
@Timoth
Gezien je gebruik en nonchalance zou ik zelf voor een degelijke klassieke en niet te gek dure oplossing die lijkt op je bestaande messen kiezen:

Koksmes
Vleesmes
Officemesje
Aanzetstaal
Evt. Broodmes.
Evt. magneet ipv blok.

Ik denk dan eerder aan iets klassieks als bijv. Zwilling Four Star of Wusthof Classic. Hiervan zijn regelmatig goede aanbiedingen te vinden. Er wordt veel gestunt met messensets.

Vandaaruit kun je altijd nog verder kijken.

ps: Al dit soort messen zijn tov je huidige set al vlijmscherp dus kijk echt uit in het begin.

Verder is het ook belangrijk de messen wel enigzins goed te behandelen. Dus liever geen plastic snijden, geschikte snijplanken (geen plastic etc) en regelmatig aanzetten.
Ik heb al een heel mooi dik houten snijblok op het eiland liggen, dus dat komt helemaal goed. Ik zal die sets eens in de gaten gaan houden. Zoals @-Timmehhh- ook al aangaf zou ik het fileermes uit die set niet echt gebruiken. Het koksmes en broodmes wel en het kleine meisje, zou ik liever inderdaad nog een slag groter hebben.

Ik zou ze ook het liefst ophangen boven het aanrecht aan een magneet, maar ik heb nog een mede-eigenaar van het huis waar ik ook rekening mee moet houden. En die wil juist alles uit het zicht hebben... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Het blijft natuurlijk beetje balanceren. De best passende spullen zal misschien datgene zijn wat je per stuk koopt en uitzoekt. Maar dat is dan vaak weer duurder. Je moet toch een compromis sluiten.

In een messenset kan het zijn dat de afmetingen misschien net niet zo zijn als je echt wilt. Uiteindelijk is het kwestie van budget en weten wat je wilt. Alleen dat laatste leer je meestal door ervaring.

Ga anders eens in een kookwinkel kijken of evt. de Bijenkorf ofzo. Dan kun je wat verschillende merken / mogelijkheden zien en vasthouden.

Heb even heel snel gekeken op de site die je linkte en even ervan uitgaande dat deze greepstijl je ligt, dan krijg je bijvoorbeeld hiermee wel een hoop waar voor je geld:

https://www.meesterslijpers.nl/wusthof-classic-9851

Of wat goedkoper maar wel slagje minder fancy en wat kleiner koksmes:
https://www.meesterslijpe...lverpoint-messenblok-9864

Of zonder schaar.
https://www.meesterslijpe...e-star-messenblok-7-delig

Heb zelf een zwilling schaar en even aannemende dat Wusthof vergelijkbare kwaliteit levert, dat is echt een heerlijke en duurzame schaar. Nu staat dat niet op je verlanglijst maar is wel een nice ding om te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 25-05-2020 19:22 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grindtegel
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-06 12:20
Weet iemand welk mes Jord Althuizen gebruikt in dat nieuwe bbq programma op 24Kitchen. Met zwart lemmet. Ik herken het mes niet maar ziet erg gaaf uit. Wellicht een custom made?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Grindtegel schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:58:
Weet iemand welk mes Jord Althuizen gebruikt in dat nieuwe bbq programma op 24Kitchen. Met zwart lemmet. Ik herken het mes niet maar ziet erg gaaf uit. Wellicht een custom made?
Heb je wellicht een plaatje voor de mensen die niet zoveel TV kijken? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waarom vraag je het hem niet gewoon, via Instagram ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:38

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Deze misschien?

https://smokeygoodness.nl/product/olive-forged-hakbijl/

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grindtegel
koesie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:06:
[...]

Waarom vraag je het hem niet gewoon, via Instagram ofzo?
Goed plan, helemaal niet aan gedacht (ouwe lul enzo...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grindtegel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grindtegel
volgens mij is het deze, handvat is alleen ietsjes anders maar kan ook de foto zijn.

https://www.knivesandtool...es-wenge-18-cm-j5w180.htm

prijs is een beetje problematisch helaas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon0013

leon0013

Ooit waren het er twaalf

@Grindtegel

Die Nesmuk messen lopen op tot zo'n 5000 euro... dat is een van de goedkopere die je laat zien :)

Volgens mij zijn ze te verkrijgen in een hele hoop afwerkingen, lemmet met of zonder coating, verschillende soorten hout, etc...

Ze staan op mijn -later als ik stinkend rijk ben- wishlist... Maar momenteel voldoende andere bestemmingen voor m'n geld, meer bestemmingen dan geld zelfs... Dus zover is het nog niet.
Gelukkig roesten ze niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 21:07

DonMetal

Doet Iets Met Media

mutsje schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:40:
Vorige week een mooie Smith's Arkansa steen weten te scoren op marktplaats voor 49 euro inc verzenden. Echt een koopje dus gezien deze gemiddeld tussen de 150 en 300 euro kosten. Steen maakt in tegenstelling tot de belgische stenen geen slurrie aan. Wel word je snede mooi gepolijst :) en kan je jezelf bekijken. Collectie stenen is net als de messen aardig aan het uitbreiden.

[Afbeelding]
Die prijzen hangen nogal af van het type Arkansas. Dit lijkt me Soft White, dat is een stuk voordeliger dan bijvoorbeeld Surgical Black of Translucent. Dan zit je inderdaad op die prijzen.

Joejoe!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@DonMetal Ach heb em goedkoop gekocht :) en polijst de messen mooi af. Deze week nog 9 messen van een viswinkel ermee afgepolijst. Die kunnen dus weer even vooruit. Ik moet nog meer voor ze slijpen en dat levert heerlijke stukken vis op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:57
M'n vader had een hele kist vol met slagersmessen en accessoires liggen, waaronder verschillende aanzetstalen. Na even googelen blijken dit best dure dingen te zijn (100+ euro per stuk). De twee die ik nu gebruikt heb zijn de F Dick Dickoron en de F Dick Dickoron Micro (what's in a name 8)7)

Nu kan ik hiermee mijn messen eindelijk zo scherp krijgen dat ik ermee kan scheren, maar de aanzetstalen hebben wel flink geleden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9wt6k8BiFCx2AZhIW8S9Y8qU0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZ9qHKVYfhJeLxm5Anz3L5B4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZg3F7fmdRI9-gV1OhvuuTcq7us=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckDBefpuc6wOOvfAb22xKn3A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTNqVEcx3ub3J-OTOvXHDwr1YBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AbVUUaLj0ldyrTpYxmWarAFF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBmXQDFycQqfe_j8xSBOzLTq-gY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yF9L7M3g2dLbyj4jAaWzKi8b.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn deze nog bruikbaar zonder mijn messen op lange termijn te slopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

@PeeVv Een aanzetstaal is niet bedoeld om messen te slijpen, een reeds bot mes ga je er niet scherp mee krijgen.

Maar je messen ermee slopen zal je niet denk ik, je zou de werking even kunnen proberen op een oud/goedkoop mes.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:57
bvk schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:55:
@PeeVv Een aanzetstaal is niet bedoeld om messen te slijpen, een reeds bot mes ga je er niet scherp mee krijgen.

Maar je messen ermee slopen zal je niet denk ik, je zou de werking even kunnen proberen op een oud/goedkoop mes.
Heb een foutje gemaakt zie ik, dit lijken slijpstaven te zijn i.p.v. aanzetstalen. Maar de messen slijp ik normaal met whetstones (400, 1000, 3000, 8000) maar door gebrek aan techniek lukt het me niet om het daarmee mijn messen echt lekker scherp te krijgen. Met de Micro heb ik binnen een paar tellen mijn messen zo scherp dat ik ermee kan scheren, dus vooral voor dat laatste beetje lijken ze goed te werken. De Micro ziet er ook nog vrij netjes uit, de Classic, met het rode handvat, heeft echter flink wat roestplekken.

Daarnaast heb ik helaas niet echt dure messen, dus veel kan het niet kwaad om ze gewoon te gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdiDassler
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03-2024
Hallo allemaal,

ik kwam toevallig dit forum tegen.
Nu heb ik jaren geleden een messenkoffer gekregen van het merk Röslein Solingen.
Nou ken ik dit merk helemaal niet, en is er op internet zo goed als niks van te vinden.
Het enige dat ik tegenkwam is dit:

https://www.catawiki.nl/l...in-de-originele-behuizing

Nou gebruik ik de messen uit de set wel, maar echt kwalitatief voelen ze niet aan en scherp al helemaal niet.
Is iemand bekend met dit merk? Op de koffer zat ook een prijsje geplakt van 700 gulden. Dus is sowieso al een heel oud setje :), maar kan me niet voorstellen dat dit echt ooit zoveel heeft gekost, gezien de kwaliteit.

Ben benieuwd of iemand ooit van dat merk heeft gehoord en weet wat de kwaliteit is van dat merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leon0013

leon0013

Ooit waren het er twaalf

@AdiDassler

Daar heeft mijn zusje ook wat messen van ( in de schuur ) liggen. Miskoop van haar schoonmoeder.

Scherp krijgen gaat, maar ze blijven het niet.
Al met al zitten ze op het niveau van een 10 euro messenblokje met 12 messen van de Action (naar mijn mening.)

De messen die nog niet zijn afgedankt worden ondertussen gebruikt bij het tuinieren.

De (onbeschermde) naam Solingen word helaas voor veel goedkope producten uit het oosten gebruikt om hun spul met een verhoogde marge aan de man te brengen. (net als Sabatier of Laguiole overigens)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Widow
AdiDassler schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:22:
[...]
Nou gebruik ik de messen uit de set wel, maar echt kwalitatief voelen ze niet aan en scherp al helemaal niet.
Is iemand bekend met dit merk? Op de koffer zat ook een prijsje geplakt van 700 gulden. Dus is sowieso al een heel oud setje :), maar kan me niet voorstellen dat dit echt ooit zoveel heeft gekost, gezien de kwaliteit.

Ben benieuwd of iemand ooit van dat merk heeft gehoord en weet wat de kwaliteit is van dat merk.
Om eerlijk te zijn, als je een messenset hebt met allemaal teksten en plaatjes erbij (vijf sterren, profiline, hoofd van een chef, handgemaakt) is het meestal niet veel soeps. Kijk naar de bekende messen van Global, Wusthoff etc, daar staat gewoon een merk + typenummer op. Geen sterren, geen fancy afbeeldingen, gewoon een mes. Hoe meer dingen om het aan te prijzen, hoe minder de kwaliteit is mijn ervaring :+

edit: Trouwens wat mij opvalt, ik zie de laatste tijd vaak dat mensen gestopt zijn in de horeca vanwege corona, en nu hun messenset aanboden op marktplaats. Het is misschien triest, maar de een zijn dood, is de ander zijn brood(mes).. als je zoekt naar leuke messen moet je het een beetje in de gaten houden daar :)

[ Voor 16% gewijzigd door Widow op 14-07-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon0013

leon0013

Ooit waren het er twaalf

Widow schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:01:
[...]
edit: Trouwens wat mij opvalt, ik zie de laatste tijd vaak dat mensen gestopt zijn in de horeca vanwege corona, en nu hun messenset aanboden op marktplaats. Het is misschien triest, maar de een zijn dood, is de ander zijn brood(mes).. als je zoekt naar leuke messen moet je het een beetje in de gaten houden daar :)
Omdat je behoorlijk weinig ervoor krijgt lijkt het me enerzijds behoorlijk zonde maar als je moet overleven moet je wat om je hoofd boven water te houden...

Ik heb vorig jaar geprobeerd 2 Solicut first class messen ( 21cm chef's + 12 cm paring, nieuwprijs 90+50) te verkopen omdat ik andere messen heb die me lekkerder in de hand liggen. Het hoogste bod wat ik kreeg is 20 incl. verzenden ... Ik hou ze voor dat geld dan wel zelf. Ik heb gelukkig niet de verkoopopbrengst nodig om rond te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Widow schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:01:
[...]

Om eerlijk te zijn, als je een messenset hebt met allemaal teksten en plaatjes erbij (vijf sterren, profiline, hoofd van een chef, handgemaakt) is het meestal niet veel soeps. Kijk naar de bekende messen van Global, Wusthoff etc, daar staat gewoon een merk + typenummer op. Geen sterren, geen fancy afbeeldingen, gewoon een mes. Hoe meer dingen om het aan te prijzen, hoe minder de kwaliteit is mijn ervaring :+

Afbeeldingslocatie: https://www.meesterslijpers.nl/image/cache/catalog/zwilling/four%20star/zwilling-fourstar-koksmes-23cm-800x800.jpg :O :')

Wat een onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdiDassler
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03-2024
leon0013 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:21:
@AdiDassler

Daar heeft mijn zusje ook wat messen van ( in de schuur ) liggen. Miskoop van haar schoonmoeder.

Scherp krijgen gaat, maar ze blijven het niet.
Al met al zitten ze op het niveau van een 10 euro messenblokje met 12 messen van de Action (naar mijn mening.)

De messen die nog niet zijn afgedankt worden ondertussen gebruikt bij het tuinieren.

De (onbeschermde) naam Solingen word helaas voor veel goedkope producten uit het oosten gebruikt om hun spul met een verhoogde marge aan de man te brengen. (net als Sabatier of Laguiole overigens)
Zo'n vermoeden had ik al. Gelukkig was het maar een krijgertje en heb ik er geen cent aan uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-06 10:54

greatgonzo

schit-te-rend!

voor mijn verjaardag ben ik op zoek naar een serie messen. Iig een mes om groente te snijden en vlees te trancheren. Budget is niet super groot, laten we zeggen onder de €60.
Ik zie in de consumentenbond test die van de Ikea er super uitkomen. Mensen hier ervaring mee? Of andere tips?

https://www.ikea.com/nl/n...ssenset-3-delig-90341170/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:26

Cheezus

Luiaard

AdiDassler schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:22:
Hallo allemaal,

ik kwam toevallig dit forum tegen.
Nu heb ik jaren geleden een messenkoffer gekregen van het merk Röslein Solingen.
Nou ken ik dit merk helemaal niet, en is er op internet zo goed als niks van te vinden.
Het enige dat ik tegenkwam is dit:

https://www.catawiki.nl/l...in-de-originele-behuizing

Dat 700 gulden/euro stickertje is alleen om het verhaal van de oplichter geloofwaardig te laten lijken. Zulke koffertjes zijn voor een paar tientjes te koop en ze zijn eigenlijk niks waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:15

franssie

Save the albatross

greatgonzo schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:02:
voor mijn verjaardag ben ik op zoek naar een serie messen. Iig een mes om groente te snijden en vlees te trancheren. Budget is niet super groot, laten we zeggen onder de €60.
Ik zie in de consumentenbond test die van de Ikea er super uitkomen. Mensen hier ervaring mee? Of andere tips?

https://www.ikea.com/nl/n...ssenset-3-delig-90341170/
Geen ervaring mee maar Ikea en RVS gaat meestal wel OK (in ieder geval bij hun pannen) dus voor dat geld zou ik ze durven kopen. Hou je nog wat geld over voor een simpel slijp- en ontbraamsetje over ook.

edit: al denk ik dat je alleen de grootste gaat gebruiken dus als die los te koop is wellicht twee daarvan, een voor groenten en een voor vlees/vis?

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 03-08-2020 17:44 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Informatieve uitzending over messen slijpen, messen gebruiken en zelf een gesmeed damast mes maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p36QXaf3Nt_6pkkMoFmOjBNcFeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kzQ5t6JcrRL0rUNKK2HjXuSM.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.arte.tv/de/vi.../xenius-messer-schmieden/

[Video: https://www.arte.tv/de/videos/092140-014-A/xenius-messer-schmieden/]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-06 13:25
Waar ik benieuwd naar ben, hoe lang blijven jullie messen echt scherp? Of hoe vaak slijpen jullie je messen?

Ik vraag het omdat mijn relatief nieuwe mes nu na 2 maanden wat aan scherpte verliest (dagelijks gebruik). Kwam ie uit de doos nog scheermesscherp (armhaartjes zonder problemen), nu merk ik toch dat ie een kleine slijp- of eerder polijstbeurt kan gebruiken.

Is overigens mijn eerste mes met een hardheid van boven de 60HRC, dus waarbij ik geen aanzetstaal kan gebruiken. Misschien dat het ook daaraan ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door Malfoi op 07-10-2020 10:57 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Malfoi Dat hangt er toch maar helemaal vanaf, wat je er mee snijdt? En waarop je snijdt?

Ben je iedere dag heftige steaks aan het doorklieven of snijd je dikke bevroren brokken op een glazen plaat? ;)

Of zijn het zachte delicate producten op een snij-vriendelijke plank?

Ik wil m'n Globals eigenlijk altijd scherp hebben, dus iedere 4-6 weken gaan ze ff over de 400/1000 wetsteen. En om 't af te maken heb ik zo'n Belgisch Coticule die ik er langshaal voor de finale scherpte.

En dat werkt prima zo, al jarenlang tot tevredenheid. d:)b

Niet alleen m'n hele serie Globals, maar ook zakmessen en goedkope aardappelschilmesjes behandel ik op die manier.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4436/36675994775_44db47f626.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 07-10-2020 11:08 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-06 22:46
Onlangs ook gewisseld van messenblok van 30 euro naar een koksmes en vleesmes.

Bij ons om de hoek is een kleine winkel die Due Cigni verkoopt, naast de Wusthoff etc. De verkoper heeft de tijd genomen en uitgelegd wat de eventuele verschillen zijn tussen verschillende merken. Het is met name de afwerking.

Uiteindelijk dus voor Due Cigni gekozen en wat een genot om te snijden.

V-Strom 650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
ehtweak schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:04:
@Malfoi Dat hangt er toch maar helemaal vanaf, wat je er mee snijdt? En waarop je snijdt?

Ben je iedere dag heftige steaks aan het doorklieven of snijd je dikke bevroren brokken op een glazen plaat? ;)

Of zijn het zachte delicate producten op een snij-vriendelijke plank?

Ik wil m'n Globals eigenlijk altijd scherp hebben, dus iedere 4-6 weken gaan ze ff over de 400/1000 wetsteen. En om 't af te maken heb ik zo'n Belgisch Coticule die ik er langshaal voor de finale scherpte.

En dat werkt prima zo, al jarenlang tot tevredenheid. d:)b

Niet alleen m'n hele serie Globals, maar ook zakmessen en goedkope aardappelschilmesjes behandel ik op die manier.
[Afbeelding]
Oh ja zeker is het daarvan afhankelijk. Mijn vraag was een beetje te eenzijdig gesteld denk ik.

Dat komt omdat ik mijn niet super goedkope maar ook weer niet heel professionele messenset heb vervangen door één goed mes, dat ik voor vrijwel alles gebruik (vlees, vis, groenten, schillen, alles behalve zwaar werk zoals klieven). Daarom heb ik dus maar één mes op één houten snijplank.

Toch lijkt het me wel interessant om te weten wat anderen zo doen. :)

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-06 22:20
Voor wie iets bijzonders wil qua messen is Oooms een aanrader. Ze maken de messen geheel zelf uit voornamelijk restmaterialen. Het staal komt van gebruikte zaagbladen, de handvatten worden gemaakt uit allerlei materialen.

Even terug heb ik door hen een mes laten maken als cadeau voor een fervent amateurkok. Alles is op maat en aan te passen, qua messoort, grootte, hoe het in de hand ligt, materiaal en afwerking. Super enthousiaste makers die er enorm veel passie voor hebben en er echt veel uurtjes in steken. Daarmee ook niet goedkoop natuurlijk, maar ieder mes is uniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
millerman_sf schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:59:
Voor wie iets bijzonders wil qua messen is Oooms een aanrader. Ze maken de messen geheel zelf uit voornamelijk restmaterialen. Het staal komt van gebruikte zaagbladen, de handvatten worden gemaakt uit allerlei materialen.

Even terug heb ik door hen een mes laten maken als cadeau voor een fervent amateurkok. Alles is op maat en aan te passen, qua messoort, grootte, hoe het in de hand ligt, materiaal en afwerking. Super enthousiaste makers die er enorm veel passie voor hebben en er echt veel uurtjes in steken. Daarmee ook niet goedkoop natuurlijk, maar ieder mes is uniek.
Gaaf concept! Maar wat ik me afvraag, hoe bepalen ze dan de hardheid van zo'n mes. Niet ieder reststaal is hetzelfde natuurlijk. Wat als je vrij zacht staal samensmelt met harder staal, bijvoorbeeld.

Of gaat het in dit geval meer om de unieke en uiterlijke waarde van het mes?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Het wordt niet gesmolten, hij snijdt de mesbladen uit de oude zaagbladen. Dus de hardheid van dat industriële zaagblad is ook de hardheid van het mes. Op zijn Insta heeft ie geloof ik wel wat foto's of filmpjes van het proces. Daar zie je af en toe de zaagbladen voorbij komen met daarin een mesvormig gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
millerman_sf schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:03:
Het wordt niet gesmolten, hij snijdt de mesbladen uit de oude zaagbladen. Dus de hardheid van dat industriële zaagblad is ook de hardheid van het mes. Op zijn Insta heeft ie geloof ik wel wat foto's of filmpjes van het proces. Daar zie je af en toe de zaagbladen voorbij komen met daarin een mesvormig gat.
Ah op die fiets. Interessant, zal eens op Insta kijken.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
millerman_sf schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:59:

WTF zijn die tiny knives?? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 17:38

Ravefiend

Carpe diem!

Xoxol schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:16:
Uiteindelijk dus voor Due Cigni gekozen en wat een genot om te snijden.
Welke messen had je precies van Due Cigni gekocht? Daar ben ik wel benieuwd naar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

millerman_sf schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:03:
Het ziet er mooi uit allemaal, dat moet gezegd worden! Alleen krijg ik van dit soort tekst wel meteen de kriebels:
The carbon steel is hammered, heated and carefully designed into a razor sharp knife that cuts through grapes like butter.
Je kunt er druiven mee snijden, wauw! Ik ben dan eerder benieuwd naar de tomaten test waarbij je een tomaat in zeer dunne plakjes snijdt zonder de tomaat aan te raken..

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
Ik zal het binnenkort eens proberen met het mes dat ik cadeau heb gedaan! Die amateurkok is mijn vader, die kan dat soort tests wel waarderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-06 22:46
Ravefiend schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:46:
[...]

Welke messen had je precies van Due Cigni gekocht? Daar ben ik wel benieuwd naar. :)
Moest even opzoeken, Stainless Steel 4116 HRC 55/57 (20 cm):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCZLZpsXEqPeyhZONCtl3P6xQbM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lBYh5BKlqncgJptsaM8I8Aev.png?f=fotoalbum_large

V-Strom 650

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Na bijna een jaar weer voorzien van een nieuwe set messen nadat de oude bij mijn ex zijn achtergebleven ( :( ).
Dit keer niet voor de duurste messen gekozen maar voor de Wusthof Classic serie.

Afbeeldingslocatie: https://media.knivesandtools.com/Exact1200x800/171441/wu1040131317$01-wusthof-classic-v202009.jpg

De volgende messen zijn er nu:

Koksmes 20cm
Broodmes 23cm
Vleesmes 23cm
Santokumes 18cm
Nakirimes 18cm
Chinees koksmes 20cm
Officemes 10cm
Vleesvork 16cm

In de regel laat ik ze altijd 1x per jaar slijpen bij de Hollandsche Slijpservice.

Mijn oude mix&match collectie van Zwilling Henckel, Wusthof Silverpoint en Victorinox gaat nu weer netjes terug naar de Big Green Egg buitenkeuken waar ze oorspronkelijk vandaan kwamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Tommie12 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:22:
@Boudewijn
@DivWhis Ga eens kijken bij deze man.
https://studioblade.be/

Die maakt je mes met de materialen die jij kiest, en ik denk niet dat je 1400€ of dollar gaat betalen.
1400 is toch wel wat overdreven.
Twee jaar later...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuRmVjOzR5H5--TSW6FUpPA_FUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rdwbEofyVFX7XSndTAVjoNA7.png?f=fotoalbum_large

https://studio-blade.com/...el-with-a-62hrc-hardness/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-06 20:40
Good catch. De man is ondertussen verhuisd naar Zwitserland en rekent zijn duurdere levensstijl mooi door. Goed voor hem als het lukt, maar ik blijf het veel vinden.
Dit mes is natuurlijk uit de beste materialen gemaakt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Tommie12 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 19:27:
[...]

Good catch. De man is ondertussen verhuisd naar Zwitserland en rekent zijn duurdere levensstijl mooi door. Goed voor hem als het lukt, maar ik blijf het veel vinden.
Dit mes is natuurlijk uit de beste materialen gemaakt.
Ben het topic nog eens aan het doornemen (ben op zoek naar een Santoku en messenmagneetstrip) en kwam toevallig een paar van je posts over hem tegen. Klikte door en vond dat ie best prijzig was. En toen kwam bovenstaande post van je voorbij. Toch aardig wat veranderd in twee jaar tijd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Zojuist deze besteld: https://www.japansemessen...e-santoku-universeel-mes/

Ik wilde graag een Santoku, maar meer dan 100 euro vind ik net wat teveel van het goede. Deze komt goed uit "tests" en hij ziet er wat mij betreft mooi uit. Ja het oog wil ook wel wat. Twee van deze magneetstrips erbij besteld: https://www.japansemessen...trips/magneetstrip-eiken/ (ze worden in een hoek geplaatst). Past goed bij de rest van het interieur.

Ook een goedkope, dubbelzijdige whetstone gekocht. Van de week maar eens gaan oefenen met oude messen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:21
Ik zit eraan te denken om mijn Japanse koksmes eens te slijpen of laten slijpen. Ik twijfel dus over het aanschaffen van een stel goede slijpstenen of om het mes in te leveren bij de Hollandse slijpservice. Het betreft een Kai Shun Premier Tim Mälzer koksmes. Wat adviseren jullie? Ik weet dat @Typhone dezelfde messen heeft. Jij ervaring inmiddels?

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Hollandse slijpservice is absoluut perfect! Alleen lastig nu dat alles dicht is en je je messen moet opsturen as we speak..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Vandaag het Kai Shun Premier Tim Mälzer Office-mes (naam is langer dan het mes) ontvangen. Lemmet van ca. 9cm. Ik twijfel of ik hem moet houden. Kostte me €125. Zijn grote broer, het koksmes, vind ik echt geweldig, maar deze vind ik waarschijnlijk te klein voor snijwerk en te groot voor schilwerk.

Mijn vraag aan jullie: welke office cq. kleine keukenmessen gebruiken jullie en waarvoor? Misschien inspireert dat me om hem toch vaker te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Cass Casey schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:55:

Mijn vraag aan jullie: welke office cq. kleine keukenmessen gebruiken jullie en waarvoor? Misschien inspireert dat me om hem toch vaker te gebruiken.
Ik vind de wat kleinere messen eigenlijk veel prettiger voor het dagelijkse kleine snijwerk (zoals knoflook, tomaat, een uitje) dan een groot koksmes. Ik heb een mooie Miyabi santoku, maar die is best zwaar en ligt eigenlijk alleen maar mooi te wezen.

De kleine office en santoku messen van Fissler die destijds bij een Jumbo actie te koop waren bevallen prima en wou ik dat ik er meer van gekocht had...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Grappig, ik pak juist ook voor de kleinere dingen vaak een groot mes. Dan is m'n hand tenminste goed gevuld en voor m'n gevoel heb ik dan meer controle en ben sneller.

En nee, ik ga geen aardappel schillen met een koksmes. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Gonadan schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:22:
Grappig, ik pak juist ook voor de kleinere dingen vaak een groot mes. Dan is m'n hand tenminste goed gevuld en voor m'n gevoel heb ik dan meer controle en ben sneller.

En nee, ik ga geen aardappel schillen met een koksmes. :+
Ik pas het formaat mes eigenlijk (onbewust) aan het formaat van het te snijden product. Een selderijknol in blokjes snijden is met een office mesje uiteraard niet te doen, maar voor een knoflookteentje formaatje slagzwaard ook niet.

Net even het lemmet gemeten van mijn kleinere messen, maar die zijn dus tussen de 11 en 13 cm. 9 cm is voor mij dan eigenlijk ook wat te klein.

Aardappel schillen doe je dan ook met een dunschiller ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Gonadan schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:22:
Hier hetzelfde. Meer controle voor mijn gevoel. En knoflook platslaan lukt me niet met een klein mes. Schilmes/officemes wordt hier alleen voor de verpakkingen gebruikt. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
@mutsje en andere eigenaren van een nakiri: hoe lang deden jullie erover om de bijbehorende snijtechniek aan te leren? Ik kan redelijk goed 'wiegen' met een normaal koksmes, maar zit te denken om een goede nakiri erbij te kopen voor groenten.

Tweede vraag: ik ben al zelf aan het rondkijken en kom op bijv. Yoshohiro, Tojiro en Kai Shun Premier TM (zelfde serie als mijn koksmes), maar heb nog geen keuze gemaakt. Is ook lastig nu je ze nergens kan vasthouden. Maar wat adviseren jullie? Mijn budget is max. 200-220 euro.

P.S. Ik heb het eerder genoemde officemes behouden. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Cass Casey op 17-02-2021 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@H_H ik heb mijn Tojiro DP3 nakiri via marktplaats gescored voor 33,50 :+ dus koopje. Ik gebruik het amper omdat ik liever de santoku of gyuto gebruik. Mijn vrouw daar tegen zweert bij de nakiri en gebruikt een snijtechniek waarbij ik de keuken uitloop.Ik meld altijd keurig als ding weer een slijpbeurt gehad heeft. Als je in de buurt van Leiden woont mag je de Tojiro wel vast houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
mutsje schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:20:
@H_H ik heb mijn Tojiro DP3 nakiri via marktplaats gescored voor 33,50 :+ dus koopje. Ik gebruik het amper omdat ik liever de santoku of gyuto gebruik. Mijn vrouw daar tegen zweert bij de nakiri en gebruikt een snijtechniek waarbij ik de keuken uitloop.Ik meld altijd keurig als ding weer een slijpbeurt gehad heeft. Als je in de buurt van Leiden woont mag je de Tojiro wel vast houden :)
Tja, voor zo'n prijs zou ik ook zeker niet twijfelen. Maar je brengt me wel op een idee om eerst zo'n Kiwi Nakiri te scoren op Amazon voor 12 euro of zo. Even kijken of het wat is. Net als bij jou, zal mijn vriendin het wellicht meer gebruiken dan ik. Ze 'hakt' ook op en neer met mijn koksmes namelijk.

Ik woon in Nieuwerkerk, dus Leiden is voor zoiets nét te ver (al heb ik er driekwart jaar wekelijks naar op en neer gereden voor een musical waarin ik speelde...).

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Met een Nakiri hak je inderdaad meer, met een santoku snij je naar achteren of soms naar voren. Met een gyuto van 240 mm moet je even wennen maar spitskool is zo gesneden met zo'n mes :) Kiwi zou ik echt negeren kan je beter alie express mes kopen. Staat op MP nog een mooie Ruysen op trouwens....
Onderstaande set Miyabi's maar weer eens geslepen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0Vdfi6T6Zi4eGJSPN3CqHE21oM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNrxrbYsQ8MLNqL3dH4SOjNi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door mutsje op 17-02-2021 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letanie
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 03-06 17:24
Ongeveer een jaar geleden heb ik een WMF koksmes gekocht. Ik was zeer tevreden hiervan maar na een jaar is dit natuurlijk niet scherp meer. Om hier wat aan te doen heb ik online een een wetsteen van 600/2000 gekocht. Om mijn mes niet erger te maken als het al is heb ik (na online wat how-to's te kijken) getest op een zeer slecht mes van de Action en een klein groente mesje maar achteraf waren deze niet echt scherp. Ik had geprobeerd met stift de snede te markeren om te zien waar ik slijp maar deze was na de eerste beweging al volledig losgekomen van het mes.
Weet er iemand wat er mis loopt? Doe ik wat verkeerd, moet ik meer oefenen of gebruik ik de verkeerde stenen zie online veel over de 1000 grid maar dacht met 600 en 2000 beter te zijn?

Edit: Het met wat ik zou willen slijpen is een WMF (wmf spitzenklasse plus), geen Zwillig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoOFrPP_EjIshdkF1fFhELW4Fjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AyugPYBYVZK1HTrg85ZGb5xn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door letanie op 20-02-2021 16:01 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-06 13:13
M'n partner had voor haar stage in het buitenland een goedkoop Ikea mes gekocht. Geen slecht mes, maar wel echt een gruwelijk lelijk siliconen handvat. Werd ook heel makkelijk vies:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnttQqPsdLe650HuPqPWfBQCOyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLiSBFxzYjTmZECBbshOYqjD.jpg?f=fotoalbum_large

Laatst maar even vervangen voor een mooier handvat van wat exotische hout wat ik nog had liggen (ik vermoed Wengé? Geen flauw idee wat het is :P )

Eerst het kuthandvat verwijderd, nieuwe handvat uitgezaagd en uiteindelijk met de dremel een uitsparing gemaakt voor de tang:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYx5mgjjjAM7uSoJkZEjK4aus74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACDhHaikFmGfwrSjQBUpVqWx.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens alles in elkaar gezet, en m'n partner het rotklusje laten doen van schuren schuren schuren (had ze maar niet zo'n lelijk mes moeten kopen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ls-QFCeANunro5WwTeFNfvBEJ1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGwtQEEJl3BKbCZwUZ2PZaGb.jpg?f=fotoalbum_large

Geschuurd tot 12,000 grit schuurpapier. Bij de hoogste grits maakte het geen schurend geluidje meer, maar alleen nog een squeeky geluidje :9

Ligt prima in de hand. Zeker niet perfect, maar voor een zondagsprojectje erg geslaagd. Nu hoef ik het mes tenminste niet meer te verstoppen mochten we ooit bezoek ontvangen.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cass Casey
(voor de HK-leden: sorry voor de crosspost)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xN3OyoUOXUa0kVBt4eFKoNqkmZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxH8HgqMWgu71q9cYwDHFznC.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag nieuw:
- Naniwa Professional Stone slijppakket, korrel 400, 1000 en 3000
- Skerper slijpsteenhouder

Afgelopen vrijdag nieuw:
- Kiwi Nakiri Koksmes. Ik wist dat ik voor 12,99 niet veel kon verwachten, maar goeiesmorgens wat een flimsy ding. Bijna flexibeler dan mijn uitbeenmes. Zaten op het snijvlak ook al beschadigingen, maar dat kon zelfs met mijn oude slijpsteen verholpen worden. Leve zacht metaal... Op zich nog wel scherp, maar met deze hardheid zal ik 'm na elke snijbeurt moeten slijpen.
Ik had deze gekocht om te kijken of ik kan wennen aan een nakiri en de bijbehorende snijtechniek. Maar betwijfel of dit representatief is voor een goede nakiri.

Twee weken geleden nieuw:
- Kai Shun Premier Tim Mälzer officemes. Het kleine broertje van het koksmes dat ik al had (had geen banaan, dus dat 20cm koksmes gebruikt for scale). Scherp, maar moet scherper kunnen. Vandaag de nieuwe slijpstenen. Kan ook z'n grote broer weer op scherpte worden gebracht.

Ben nu even weg. Even een nier verkopen op de zwarte markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Timmehhh-
Sodeju maar dan ben je de komende jaren in ieder geval voorzien!
Mocht je nog geen afvlaksteen hebben dan zou dat, plus een strop het helemaal afmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:52
Over nakiri's gesproken. Ik heb er sinds kort een van Bunmei (https://www.meesterslijpers.nl/bunmei-usuba-groentemes-18cm), maar dan de tweezijdig geslepen versie. Een eenzijdig geslepen versie was leuk geweest maar als linkshandige heb je in deze prijscategorie weinig keus.

Het is een merk van Yoshikin, net als Global. Het staal is ook hetzelfde en dat bevalt prima. De snijtechniek is wel even wennen. Ik moet wel zeggen dat ik het echte voordeel t.o.v. een normaal koksmes nog niet heb gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Een nakiri is toch per definitie tweezijdig geslepen?

Wel een mooi mes trouwens, die Bunmei.

[ Voor 30% gewijzigd door Cass Casey op 22-02-2021 15:38 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 27 Laatste