Lol heb je dat mes en biljet onder een microscoop oid? Moest even twee maal kijken waar ik nu naar keek.
Maar nu na de schok - wat voor mes en inderdaad watskebeurt?
Dat snijden tot aan de duim heb ik na de aanschaf van mijn eerste Opinel snel afgeleerd. Inderdaad te veel streepjes.mphilipp schreef op zondag 1 september 2019 @ 22:52:
[...]
Dat is inderdaad wel een dingetje. Misschien moet je die kleine aardappelschilmesjes maar met rust laten. Voor sommige klusjes is een lekker bot mes prima. Sommige dingen snij ik ook met zo'n bot mesje en maak dan zo'n beweging tegen mijn duim. Toen ik dat met een scherp mes deed, had ik allemaal van die vage streepjes op mijn duim...
[ Voor 41% gewijzigd door franssie op 01-09-2019 23:15 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
1 x per maand vind ik wel erg vaak, toen ik nog als kok werkte gingen mijn messen 1 keer per jaar naar een professionele slijper, en dat was meer dan voldoende.ehtweak schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 23:49:
@Boudewijn Zolang hoeft dat messenslijpen toch niet te duren?
Ik doe ca. 1x per maand m'n hele Global set (8 stuks) en alle kleine frutselmesjes zoals merkloze aardappelschilmesje er ook gelijk bij.
Als je goed met je messen omgaat hoef je ze echt niet zo vaak te slijpen, een groot deel van mijn messen kocht ik 30 jaar geleden en deze slijp ik nog steeds maar maximaal 1 keer per jaar (wel regelmatig langs een aanzetstaal).
Zo vaak slijpen lijkt mij ook niet heel bevorderlijk voor de levensduur van je messen, mijn oudste Global is ongeveer 25 jaar oud en ik merk dat deze na al die jaren slijpen nu lastiger scherp is te krijgen.
Als jij bij Globals bij eens per jaar slijpen niet merkte hoe bot ze werden, zijn ze ook nooit echt scherp geslepen.Garfield schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:32:
[...]
1 x per maand vind ik wel erg vaak, toen ik nog als kok werkte gingen mijn messen 1 keer per jaar naar een professionele slijper, en dat was meer dan voldoende.
Als je goed met je messen omgaat hoef je ze echt niet zo vaak te slijpen, een groot deel van mijn messen kocht ik 30 jaar geleden en deze slijp ik nog steeds maar maximaal 1 keer per jaar (wel regelmatig langs een aanzetstaal).
Zo vaak slijpen lijkt mij ook niet heel bevorderlijk voor de levensduur van je messen, mijn oudste Global is ongeveer 25 jaar oud en ik merk dat deze na al die jaren slijpen nu lastiger scherp is te krijgen.
Maakt mij niet uit met welk mes of merk je snijdt: zeker als je hem dagelijks, professioneel gebruikt moeten ze regelmatig geslepen worden.
/edit: of je bent wel heel snel tevreden, dat kan ook
En als je netjes op slijpstenen slijpt (minimale afname, zonder hitte) gaan je messen zo lang mee als er nog maar genoeg staal aan zit.
[ Voor 9% gewijzigd door DonMetal op 02-09-2019 20:07 ]
Joejoe!
Hier heb je deels een punt, de eerste keer dat ik een Global liet slijpen (ca. 24 jaar geleden) had de slijper wel moeite met de hoek waarin hij geslepen moest worden, blijkbaar waren Japanse messen toen nog niet zo populair.DonMetal schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:57:
[...]
Als jij bij Globals bij eens per jaar slijpen niet merkte hoe bot ze werden, zijn ze ook nooit echt scherp geslepen.
Als je goed met je messen omgaat, gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn, ze dagelijks aanzet en netjes opbergt (in mijn geval altijd in een blok) hoef je ze echt niet heel regelmatig te slijpen.Maakt mij niet uit met welk mes of merk je snijdt: zeker als je hem dagelijks, professioneel gebruikt moeten ze regelmatig geslepen worden.
Uiteraard ook geheel afhankelijk van het type mes en het gebruikte staal, de Sabatiers van vroeger moesten ook heel regelmatig geslepen worden.
Tevens zijn mijn Globals niet de meest gebruikte messen, ik pak vaker een Wusthof dan een Global.
nee dat valt wel mee, zolang ik een rijpe tomaat nog moeiteloos in flinterdunne plakjes kan snijden ben ik tevreden. (misschien valt dat voor jou wel onder de categorie snel tevreden, in dat geval is mijn antwoord ja/edit: of je bent wel heel snel tevreden, dat kan ook
Ik heb het net nog even getest met een paar messen, en die tomaat in flinterdunne plakjes ging zonder enige moeite.
als je iedere maand je messen met een korrel 400 steen slijpt haal je er toch iedere keer een stukje vanaf, ik ben dan toch reuze benieuwd hoe lang je met je messen doet.En als je netjes op slijpstenen slijpt (minimale afname, zonder hitte) gaan je messen zo lang mee als er nog maar genoeg staal aan zit.
Heeft er hier iemand met zo'n slijpsysteem zoals je ziet op aliexpress?

Het concept is in verschillende vormen te vinden en schijnt voor veel mensen aardig te werken.ANdrode schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:14:
Ik durf het bijna niet te vragen, maar…
[Afbeelding]
Deze uitvoering is nieuw voor me en kan niets zeggen over de kwaliteit van dit exemplaar...
De meegeleverde stenen hebben een mooi korrelgrootte verloop om je mes van 0 af aan te kunnen slijpen. Al zou ik (tenzij je schade aan je mes hebt) het beperken tot de 1500.
Korrel 120 en 320 is leuk voor tuingereedschap. (of als je echt veel materiaal moet weghalen)
Let ook op dat bij een wat groter mes bij een klein systeem als dit het verloop in je hoek van midden naar de uiteinden significant kan zijn, dus moet je hem een aantal keer verstellen. Ik weet niet hoe netjes je dan de uiteindelijke snede zal krijgen op de overgangen. Tenzij je het middelpunt van de kromming van je mes mooi in het scharnierpunt kan projecteren. Al zal dat bij een westers mes lastiger zijn dan bij een Chinees koksmes.
't is dat ik al een klein kapitaal aan "normale" waterstenen ( synthetisch + natuurlijk) heb liggen... al ben ik voor dat bedrag wel geneigd om het gewoon eens te proberen.
7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500
Ik heb er inderdaad veel varianten van gezien. Je hebt de westerse variant en de china clones. O.a. @Boudewijn heeft er een keer naar gerefereerd.leon0013 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:52:
Het concept is in verschillende vormen te vinden en schijnt voor veel mensen aardig te werken.
Deze uitvoering is nieuw voor me en kan niets zeggen over de kwaliteit van dit exemplaar...
[...]
't is dat ik al een klein kapitaal aan "normale" waterstenen ( synthetisch + natuurlijk) heb liggen... al ben ik voor dat bedrag wel geneigd om het gewoon eens te proberen.
Jouw opmerking over de overgangen in hoek is terecht. Daar zijn de andere ontwerpen misschien beter in. Aan de andere kant kan ik bij het mes met meeste verloop (koksmes) waarschijnlijk wel leven met een punt die minder scherp is.
Ik wilde voorkomen dat ik de guinea pig was die een accessoire kocht wat écht niet nodig was
Je punt zal juist scherper worden. naar mate hij verder van het scharnier moet "strekken" wordt je relevante hoek spitser.ANdrode schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:59:
[...]
Jouw opmerking over de overgangen in hoek is terecht. Daar zijn de andere ontwerpen misschien beter in. Aan de andere kant kan ik bij het mes met meeste verloop (koksmes) waarschijnlijk wel leven met een punt die minder scherp is.
En wat ga je doen?ANdrode schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:59:
[...]
Ik wilde voorkomen dat ik de guinea pig was die een accessoire kocht wat écht niet nodig was
7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500
leon0013 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:36:
En wat ga je doen?
Er komt een slijpacessoire, dat kan ik niet ontkennen, maar het is nog niet onderweg
Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen als hij binnen is!ANdrode schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 11:04:
[...]
offtopic:
Er komt een slijpacessoire, dat kan ik niet ontkennen, maar het is nog niet onderweg
Geen idee hoe het werkt maar voor die 21 euro ga ik het proberen. En zoals al geopperd - werkt het niet met mijn messen dan slijp ik er mijn handzeis wel mee, de de messen van de grasmaaier etc,ANdrode schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:14:
Ik durf het bijna niet te vragen, maar…
[Afbeelding]
Leuke tip - ik ken de het nog niet, ga er maar eens mee spelen (als het binnen is dan).
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
begintmeta schreef op zondag 1 september 2019 @ 13:02:
Hoe is dat gebeurd?
franssie schreef op zondag 1 september 2019 @ 23:13:
[...]
Lol heb je dat mes en biljet onder een microscoop oid? Moest even twee maal kijken waar ik nu naar keek.
Maar nu na de schok - wat voor mes en inderdaad watskebeurt?
Het gaat om een Goldhamster. Mooi mes en met een 32cm lemmetlengte chop je zo alle verdwenen groentes in de pan. Je hebt er wel een behoorlijke diep aanrechtblad voor nodig. In de gemiddelde gootsteen is het nogal vervelend schoonmaken.bvk schreef op zondag 1 september 2019 @ 23:17:
Misschien letterlijk een schok, lijkt wel of er door een stroomkabel gesneden is....
Ik heb geen idee wat er is gebeurd. Het is inderdaad een microscoop foto, de 5 euro tekst kan je met het blote oog niet lezen.

Even een Blokker mes bekeken. Daarom dus altijd even afvegen na het aanzetten ..

Bij mijn ZDP-189-mes ontstaan ook vaak van die microbreukjes, gewoon in gebruik...
En en en?franssie schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 23:00:
[...]
Geen idee hoe het werkt maar voor die 21 euro ga ik het proberen. En zoals al geopperd - werkt het niet met mijn messen dan slijp ik er mijn handzeis wel mee, de de messen van de grasmaaier etc,
Leuke tip - ik ken de het nog niet, ga er maar eens mee spelen (als het binnen is dan).
Bevat de set?
Is het slijpen gemakkelijk te doen?
Oh ja vergeten te posten. Ja het werkt en ze worden scherp - de opstelling vind ik niet echt heel stabiel. Voor het geld niet slecht. Uiteindelijk denk ik wel dat ik de set blijf gebruiken.Kraz schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 23:37:
[...]
En en en?
Bevat de set?
Is het slijpen gemakkelijk te doen?

https://www.sciencedirect...52409X19305371?via%3Dihub
Erg duurzaam… Maar ik sla het over, volgens Ars (artikel adhv deze paper) krijg je 'streaks' van het materiaal in je etenBoudewijn schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 00:03:
Ik ben ook niet vies van wat experimentele dingen in de keuken maar heb al genoeg messen. Dus wie gaat deze proberen?
https://www.sciencedirect...52409X19305371?via%3Dihub
https://www.bol.com/nl/p/...hN9zSN5mOi4RoCF80QAvD_BwE
Ik vroeg me af of er misschien een addertje onder het gras ligt aangezien het g2 mes los al rond de 100 euro is. Denken jullie dat dit een goed begin is of kan ik beter verder kijken?
Voor wat je krijgt is het een prima deal. Maar kijk ook even of je die dingen wel echt nodig hebt. Een fileermes zou ik bijvoorbeeld nooit gebruiken. En een broodmes van Global heeft volgens mij weinig meerwaarde ten opzichte van een goedkopere variant. Het messenblok is ook een kwestie van smaak zal ik maar zeggen...CheesePizza schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:34:
Ik ga binnenkort op mezelf wonen en nu heb ik dus voor mezelf nieuwe messen nodig. Nu heb ik al het forum doorgelezen en ik lees veel goede verhalen over de global messen en wüsthof messen. nu kwam ik bij bol de volgende deal tegen:
https://www.bol.com/nl/p/...hN9zSN5mOi4RoCF80QAvD_BwE
Ik vroeg me af of er misschien een addertje onder het gras ligt aangezien het g2 mes los al rond de 100 euro is. Denken jullie dat dit een goed begin is of kan ik beter verder kijken?
Ik ben geen voorstanden van messenblokken, je messen worden er bot van en ze worden ranzig van binnen.
Ik zou je zelf zoiets aanraden:
https://www.knivesandtool...15-3-delige-messenset.htm en dan een magneet, bijvoorbeeld https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-40334921/ .
Die laatste heb ik zelf en is gewoon prima. G2 koksmes ook trouwens
Verder inderdaad de magneetstrips ipv blokken. Scheelt ruimte op je werkoppervlak en het blijft inderdaad schoner, is alleen visueel iets minder strak.
Als je meer gaat koken is soms een tweede koksmes handig (eentje voor vlees en eentje voor groenten bijv. om kruisbesmetting tegen te gaan).
Ik zie deze nu pas:
Ik heb dat ding nog maar één keer gebruikt maar ik was inderdaad wel van plan mijn keukenmessen ermee te gaan doen.Boudewijn schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 23:40:
Doe je er ook je keukenmessen mee? Ik heb uiteindelijk niet zo'n set gekocht en blijf bij mijn naniwa professionals.
[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 20-11-2019 15:07 ]
Doe er ook een aanzetstaal bij, dan blijven je messen veel langer scherp . Slijpen kan maar moet je zin in hebben (ik doe het), economisch gezien is 1x per jaar laten slijpen niet eens een gek plan.
Goede basisset omvat:
- Officemesje
- Middelgroot Koksmes
- Aanzetstaal
- Magneetstrip.
- Goede snijplank die je messen niet sloopt.
- (Evt. klein kartelmesje)
- (Evt. broodmes)
Indien je het echt nodig hebt kun je dit later uitbereiden. Meestal niet nodig tenzij je echte hobbykok aspiraties hebt.
[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 20-11-2019 15:35 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Haha ja eigenlijk heb ik wel een pizzasnijder nodig.Boudewijn schreef op woensdag 20 november 2019 @ 15:13:
@CheesePizza gezien je Nick is een pizzames ook nodig he
Doe er ook een aanzetstaal bij, dan blijven je messen veel langer scherp . Slijpen kan maar moet je zin in hebben (ik doe het), economisch gezien is 1x per jaar laten slijpen niet eens een gek plan.
Zojuist mijn messenset besteld, waarschijnlijk kan ik ze pas eind december gebruiken maar ik kon niet wachten met kopen. Ik heb voor deze set gekozen: https://www.knivesandtool...61-3-delige-messenset.htm omdat ik een broodmes altijd wel fijn vind. en als opbergsysteem neem ik denk ik deze aangezien het meer bij mijn keuken past:https://www.ikea.com/nl/nl/p/fintorp-magneetlijst-zwart-20202083/
Ik kan nog een oud aanzetstaal van huis meenemen ik neem aan dat het niet erg is dat deze al is gebruikt? hoe vaak zal ik aanzetten? gewoon 1 keer per kookbeurt en dan 5 keer per kant?
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ben bij een paar winkels gaan kijken naar de Zwillings en Globals en dat beviel wel. Uiteindelijk een setje Globals gehaald, ik vond het handvat wel lekker. Mooi rond en door al die kleine gaatjes heb je veel grip en controle over wat het mes doet, zonder dat je veel kracht hoeft te gebruiken. Ik gebruik ze nu een paar maanden en moet zeggen dat ik er wel tevreden mee ben. Je moet echter wel goed zorgen voor Globals, laat ze niet vies liggen na afloop, de kans bestaat dat ze gaan roesten. Als dat wel gebeurt is er niks aan de hand, want als je een druppeltje CIF op de roestplek doet en dat uitwrijft met je vinger is de roest zo weer weg. Maar ze zijn er wel gevoelig voor.
Maar ik merkte wel dat Globals niet van keihard staal gemaakt zijn. Zeker niet vergeleken met dat Aliexpress mes. Na een paar weken merk je dat het wat minder begint te worden. Niet ineens superslecht, maar dat vlijmscherpe is er wel van af dan. Dus ik had een setje whetstones gehaald (400, 1000, 5000) en dat beviel me niet zo eigenlijk. Er zit co'n ding bij dat je bovenop je mes zet zodat je altijd onder de juiste hoek slijpt, maar ik kreeg het niet voor elkaar om 10 minuten lang dat mes onder een constante hoek te houden over de volledige breedte. Ik had ook het idee dat de Globals onder een scherpere hoek waren geslepen dan dat de afstandshouder van het mes voor gemaakt was. Dus laatst kwam ik een Minosharp 3 tegen, en dat bevalt een stuk beter. Sowieso gaat het heel snel, met 20 halen per slijpsteen zie je dat de punt overal mooi is bijgewerkt. De grofste slijpsteen van de Minosharp vind ik wel erg grof, maar misschien is dat alleen bedoeld voor echt hele botte messen. Het zal ongetwijfeld zo zijn dat je met die whetstones een fijner en beter resultaat behaald, maar de verhouding "gemak versus resultaat" is in het voordeel van de Minosharp.
Tot zover weer mijn inspanningen op vlak van keukenmessen
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Ik had hetzelfde probleem, alleen dan met een Spyderco Sharpmaker. Dus ik ben maar voor complete overkill gegaan en heb een Work Sharp Knives & Tools Sharpener Ken Onion Edition gekocht.Widow schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:27:
Dus ik had een setje whetstones gehaald (400, 1000, 5000) en dat beviel me niet zo eigenlijk. Er zit co'n ding bij dat je bovenop je mes zet zodat je altijd onder de juiste hoek slijpt, maar ik kreeg het niet voor elkaar om 10 minuten lang dat mes onder een constante hoek te houden over de volledige breedte.
Enfin, ding uitgepakt en neergezet. Juiste bandje er omheen en gaan. Wel begonnen met m'n goedkopere messen (Eden Classic Damast). En na een paar minuutjes hadden die weer een net gepolijst snijvlak en waren ze vlijmscherp. Ik moet alleen het koksmes nog een keer doen, want die heb ik nu op 20 graden geslepen, en origineel was ie 18 graden.

Zacht staal is niet per se slecht, hard staal niet per se goed. Mijn globals (58HRC aldus global) zijn onder 17 graden geslepen. Mijn Tojiro shippu black messen (60hRC) zijn 12 graden.Widow schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:27:
Eerder dit jaar brak een van mijn Princess keukenmessen spontaan doormidden. De aftersales van Princess was echt verschrikkelijk, ik stuurde een bericht met de vraag hoe zoiets kan en wat er aan gedaan kan worden. Kreeg ik alleen een reactie terug dat men niet wist hoe dat heeft kunnen gebeuren. Okay, en wat gaan we er aan doen? Na een hoop heen-en-weer gemail ontbrak echt elke vorm van initiatief, of überhaupt het idee dat een mes van nog geen jaar oud onder garantie valt. Dus met Princess was ik helemaal klaar... ik heb nog een mes van Aliexpress geprobeerd maar dat was ook zo'n mes van Chinesium, keihard staal dat niet te slijpen is en een handvat dat niet goed aansloot.
Ben bij een paar winkels gaan kijken naar de Zwillings en Globals en dat beviel wel. Uiteindelijk een setje Globals gehaald, ik vond het handvat wel lekker. Mooi rond en door al die kleine gaatjes heb je veel grip en controle over wat het mes doet, zonder dat je veel kracht hoeft te gebruiken. Ik gebruik ze nu een paar maanden en moet zeggen dat ik er wel tevreden mee ben. Je moet echter wel goed zorgen voor Globals, laat ze niet vies liggen na afloop, de kans bestaat dat ze gaan roesten. Als dat wel gebeurt is er niks aan de hand, want als je een druppeltje CIF op de roestplek doet en dat uitwrijft met je vinger is de roest zo weer weg. Maar ze zijn er wel gevoelig voor.
Maar ik merkte wel dat Globals niet van keihard staal gemaakt zijn. Zeker niet vergeleken met dat Aliexpress mes. Na een paar weken merk je dat het wat minder begint te worden. Niet ineens superslecht, maar dat vlijmscherpe is er wel van af dan. Dus ik had een setje whetstones gehaald (400, 1000, 5000) en dat beviel me niet zo eigenlijk. Er zit co'n ding bij dat je bovenop je mes zet zodat je altijd onder de juiste hoek slijpt, maar ik kreeg het niet voor elkaar om 10 minuten lang dat mes onder een constante hoek te houden over de volledige breedte. Ik had ook het idee dat de Globals onder een scherpere hoek waren geslepen dan dat de afstandshouder van het mes voor gemaakt was. Dus laatst kwam ik een Minosharp 3 tegen, en dat bevalt een stuk beter. Sowieso gaat het heel snel, met 20 halen per slijpsteen zie je dat de punt overal mooi is bijgewerkt. De grofste slijpsteen van de Minosharp vind ik wel erg grof, maar misschien is dat alleen bedoeld voor echt hele botte messen. Het zal ongetwijfeld zo zijn dat je met die whetstones een fijner en beter resultaat behaald, maar de verhouding "gemak versus resultaat" is in het voordeel van de Minosharp.
Tot zover weer mijn inspanningen op vlak van keukenmessen
Dat maakt al best veel verschil, alhoewel die slijphoek vast niet meer klopt na handmatig slijpen.
Wel merk je dat die tojiro's scherper te krijgen zijn, maar ik durf die niet te gebruiken bij de slacht. Ik heb daarentegen een Global G2 daarstraks gebruikt om door een nekwervel van een haas te rammen (met beleid maar toch). Dat zou ik met een stijver mes echt niet durven, dat is gewoon krak met wat pech.
Voor het echte rag en slachtwerk heb ik een victorinox slagersmes met fibrox heft.
Dit lijkt erg op het mes dat ik onlangs op Ali heb gekocht.bvk schreef op maandag 4 februari 2019 @ 16:43:
[...]
Ik zou zelf bij voorkeur gaan voor een gerenommeerd merk waarvan de kwaliteit bekend is. Maar daar betaal je dan ook uiteraard iets meer voor. Maar anders zoiets?
https://www.amazon.co.uk/...fRID=YA8BZ1SKWKFB1XGXWCWS
Ook geen bekend merk, maar VG10 staal en wél een echte damast laag.
https://www.aliexpress.com/item/32804483623.html
Het is scherp genoeg om de haren van mijn arm te scheren en het ziet er mooi uit. Het patroon op mijn exemplaar is anders dan op de produkt foto's, dus het lijkt uniek.
Ik heb wel mijn twijfels.. alsof het gemaakt is dmv electroplating met laagjes chroom en/of nikkel ofzo. Ik zal er eens met de microscoop naar kijken.
Heb je ook een eigen foto van dat mes? Want de productfoto's lijken nergens op.Ploink schreef op woensdag 4 december 2019 @ 22:22:
[...]
Dit lijkt erg op het mes dat ik onlangs op Ali heb gekocht.
Het is scherp genoeg om de haren van mijn arm te scheren en het ziet er mooi uit. Het patroon op mijn exemplaar is anders dan op de produkt foto's, dus het lijkt uniek.
Ik heb wel mijn twijfels.. alsof het gemaakt is dmv electroplating met laagjes chroom en/of nikkel ofzo. Ik zal er eens met de microscoop naar kijken.
En een microscoopfoto is natuurlijk helemaal de Purno de Purno hier op Tweakers
Die 2 zijn bijna één op één vergelijkbaar zo te zien, waarschijnlijk gewoon dezelfde fabriek.Ploink schreef op woensdag 4 december 2019 @ 22:22:
[...]
Dit lijkt erg op het mes dat ik onlangs op Ali heb gekocht.
En ik twijfel ook aan die 67 lagen damast, op jouw link staat er ook:
Geen idee wat ze daar mee bedoelen, maar er zal geen hamer en aambeeld aan te pas gekomen zijnCraft: 67 lagen Damascus staal optische lens verwerking smeden proces
Voor het luttele bedrag van 43,99 euro.
Uit voorraad leverbaar.
En als ik dan de europrijs op AE zie van 36,55 euro, dan is dat wel ietsje goedkoper. Maar als de pech hebt dat de douane 'm onderschept, ben je met 13 euro inklaringskosten (PostNL) en 21% BTW erbij, meer kwijt...
Tja, is dat beter dan een Global?
Ik heb 5 jaar geleden een Global SAI-06 als laatste uitbreiding van m'n Global collectie gekocht. En destijds er 180 euro voor betaald. Dat monster (25cm lemmet) is echt een killer, letterlijk.
En ja, ik slijp ze zelf met een wetsteen. En dat gaat gewoon prima.

Ideaal, vanwege de afmetingen en de stevigheid, om een flinke kalkoen een kopje kleiner te maken.
De andere Globals heb ik al zo'n 10-25 jaar. En nog allemaal prima. Alleen van 1 heel klein mesje heb ik een keer het puntje afgebroken door 'm tussen twee tegels te laten vallen en 'm niet rechtstandig er weer uit halen. Maar na jaren slijpen, is die punt bijna weer terug...
Wel opmerkelijk is dat we een set van 6 Global mes/vorken hebben:

en dat (eet)bezoek altijd vraagt of ze die mogen gebruiken tijdens het eten. Want het 'eet' zo prettig.
[ Voor 63% gewijzigd door ehtweak op 04-12-2019 23:43 ]
Mja, aan de andere kant: die op amazon.de wordt deze door een externe verkoper verkocht (Bayrick) die een vestingingsadres in China heeft - loop je daar dan ook kans dat er inklaringskosten bovenop komen?ehtweak schreef op woensdag 4 december 2019 @ 23:24:
Gewoon ff op het ASIN B077HTX48Z nummer zoeken op amazon.de. En je krijgt datzelfde mes te zien!
Voor het luttele bedrag van 43,99 euro.
Uit voorraad leverbaar.
En als ik dan de europrijs op AE zie van 36,55 euro, dan is dat wel ietsje goedkoper. Maar als de pech hebt dat de douane 'm onderschept, ben je met 13 euro inklaringskosten (PostNL) en 21% BTW erbij, meer kwijt...
Hangt ervan af wie Amazon als verzender noemt. Bij een minderheid van externe verkopers verzendt Amazon en loop je geen extra risico. Bij de rest wel.vanaalten schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:19:
[...]
Mja, aan de andere kant: die op amazon.de wordt deze door een externe verkoper verkocht (Bayrick) die een vestingingsadres in China heeft - loop je daar dan ook kans dat er inklaringskosten bovenop komen?
Dus nee geen inklaringskosten en/of BTW, dan wordt het gewoon, vanuit ergens binnen de EU, uitgeleverd.
Bij het betreffende artikel/verkoper staat: "Dieser Artikel wird von Amazon.de versandt und wird gemäß der Amazon.de Versandkosten und -richtlinien geliefert."
Alleen als je per se een correcte BTW/MwSt factuur zou willen hebben, dan kan dat een dingetje zijn...
[ Voor 44% gewijzigd door ehtweak op 05-12-2019 09:56 ]
En @Ploink zegt dat 'ie 'm gekocht heeft...
Hij werd inderdaad genoemd, maar zijn er ook mensen die hem gebruiken en daar tevreden over zijn. Dat is de vraagehtweak schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:57:
@rolandos582 Daar ging het toch net juist over? Over dat mes?![]()
En @Ploink zegt dat 'ie 'm gekocht heeft...

Staat dat er niet bij in de Amazon reviews?rolandos582 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:46:
[...]
Hij werd inderdaad genoemd, maar zijn er ook mensen die hem gebruiken en daar tevreden over zijn. Dat is de vraag
Ik vind dat het er nogal goedkoop en fake uit ziet.
20cm lijkt me nogal kort voor een echt koksmes, 23 of 26cm is echt handiger.
Zelf heb ik goede ervaringen met:
Wusthof Classic Ikon koksmes: handig, blijft lang scherp en kan tegen een stootje. Niet superhard, maar zal niet breken.
Ikea Santoku: kost 20€, is lekker dun, en blijft ook goed scherp. Top in waar voor je geld
Slijpen doe ik met een setje van Lansky (deluxe diamond..), en daarbij een zelfgemaakte leren strop met een goede slijppasta.
Met gewonen stenen kan ik de hoek niet goed genoeg vast houden, met dat setje van Lansky krijg ik die messen echt scheerscherp.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Zelf heb ik deze: https://www.meesterslijpe...-Miyabi-santoku-34454-181 Op het oog hetzelfde als die Ali/Amazon messen maar toch wel even een andere kwaliteit denk ik. Wat ook wel mag voor een viervoudige prijs.
Het mes bestaat uit ten minste 3 lagen, dat kan ik zien aan een minimaal relief tussen de middelste en de buitenste lagen. Op een paar plaatsen zit een artefact waarbij de buitenste laag doorloopt in het snijvlak, te zien op de derde foto.
Op foto 2 zijn putjes te zien in het patroon. Ik ben niet zeker dat dit gemaakt is met een laser, want dan vind ik het wel heel knap gedaan dat dit het patroon aan de rand met de middelste laag netjes volgt. Het zou ook veroorzaakt kunnen zijn door een variatie tijdens het galvanisatie proces. Ik vermoed dat de lagen zijn gegalvaniseerd en niet gewalst. Dus, begonnen met een hele dunne blanco, misschien van VG10, die flink opgedikt door galvaniseren, dan gehamerd en geslepen. Maar ik ben geen expert, dus ik kan ook de plank mis slaan.
Tomaat snijden gaat goed, maar je moet wel een beetje 'zagen', zo er in duwen gaat niet.
Anyway ik heb er met alle 11-11 kortingen € 32,07 voor betaald en dan vind ik het een mooi mes voor dat geld.

[ Voor 13% gewijzigd door Ploink op 06-12-2019 13:26 ]
Nou, esthetisch wil ik het niet noemen, maar dat is uiteraard persoonlijk. Het effect en nut van die deukjes is me bekend, alleen zijn die bij mijn messen en die Ikea veel lager geplaatst op het lemmet en anders van vorm:Ploink schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:26:
@bvk Die hamerslag heeft behalve een esthetisch aspect ook een praktische functie. De uien blijven minder aan het lemmet plakken omdat de bobbels zorgen voor lucht tussen ui en staal. Om die reden heeft jouw mes van die ronde deuken. Het VÖRDA mes van Ikea heeft ook van die deuken, maar ik vind ze bij die niet erg effectief.

Maar bij jou werken ze ook goed begrijp ik?

Da's een goede deal! (mits een echte)mutsje schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 12:52:
. Het is een G2 die ik voor 47,40 gekocht heb inc verzenden.
Normaliter kost de Global G2 zoiets van het dubbele...
Ik heb de url naar Global gestuurd en die mailden terug dat het een legitieme was. Had ook mijn twijfels omdat ik het nergens kon terug vinden met logo naast de letters global, alles wat ik kon vinden en een collega waren logo's erboven. Ze melden dat het legitieme was, daar ga ik maar vanuit dan. Denk dat de verkoper het mes gekregen heeft en niemand bood eropehtweak schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 12:59:
[...]
Da's een goede deal! (mits een echte)
Normaliter kost de Global G2 zoiets van het dubbele...
En een Opinel - heerlijke mesjes zijn dat!
Kloptfranssie schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 15:35:
[...]
En een Opinel - heerlijke mesjes zijn dat!
Zijn dit soort setjes nou eigenlijk een aanrader of is het rommel?
Bij mijn ikea mes werkt dat heel slecht vind ik. Die bobbels werken beter, daar waar ze zitten wel tenminste.bvk schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:48:
[...]
Nou, esthetisch wil ik het niet noemen, maar dat is uiteraard persoonlijk. Het effect en nut van die deukjes is me bekend, alleen zijn die bij mijn messen en die Ikea veel lager geplaatst op het lemmet en anders van vorm:
[Afbeelding]
Maar bij jou werken ze ook goed begrijp ik?
Ik heb nog heel voorzichtig een aanzetstaal er overheen geaaid en hem even over een krant gehaald en nu gaat de tomaat test prima.
Moet het er leuk en 'cool' uitzien?
Moet het heel lang meegaan?
Moeten ze goed in de hand liggen?
Moeten ze goed herslijpbaar zijn en lang scherp blijven?
Niet te hard; breekgevaar
Niet te zacht; snel bot
Hoe ga je ze behandelen? Netjes met de hand afwassen of pleur je ze in de vaatwasser?
Moet het handvat na 10-20 jaar nog toonbaar zijn c.q. goed vastzitten?
enzovoorts.
M.a.w. wat is voor jou belangrijk? En betaalbaar...
Naja ik ben op zoek naar nieuwe messen om te gebruiken. Ik verwacht niet over 10 jaar deze messen te kunnen blijven gebruiken, dus 5-7 jaar lijkt me een prima terwijl. Ik was alles met de hand af, en wil goed scherpe messen hebben voor een betaalbare prijs. €100 per mes vind ik het op dit moment bijvoorbeeld niet waardehtweak schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:58:
@rolandos582 Ik denk dat het er heel erg van af hangt, wat je er van verwacht?
Moet het er leuk en 'cool' uitzien?
Moet het heel lang meegaan?
Moeten ze goed in de hand liggen?
Moeten ze goed herslijpbaar zijn en lang scherp blijven?
Niet te hard; breekgevaar
Niet te zacht; snel bot
Hoe ga je ze behandelen? Netjes met de hand afwassen of pleur je ze in de vaatwasser?
Moet het handvat na 10-20 jaar nog toonbaar zijn c.q. goed vastzitten?
enzovoorts.
M.a.w. wat is voor jou belangrijk? En betaalbaar...

Dan krijg je waar voor je geld.
Want het is toch zeker belangrijk dat de messen goed in jouw handen liggen en dat je ze graag en prettig gebruikt. En dat is altijd lastig als je een onbekende set, online besteld. Dan is het afwachten of het bevalt.
Daarentegen zie ik ook mensen die dit soort sets demonstratief in een opzichtig messenblok zitten, zodat het goed te zien is in hun showroomkeuken.

en het vervolgens zelden gebruikt wordt...

En leer je zelf slijpen aan! Want er is niks zo frustrerend als een bot mes.
Dan kun je prima een goedkoop mes gebruiken en houd je 'm gewoon zelf goed scherp.
Heb zelf een aantal van die hele goedkope 'Solingen' aardappelschilmesjes. En die kosten amper 2 euro/stuk (soms van die aanbiedingen bij de Aldi/Lidl). Worden snel bot, maar zijn ook weer prima scherp te krijgen. Die zijn gewoon reuze handig en je kunt er letterlijk geen buil aan vallen.
Aan de andere kant heb ik een hele set van grote/brede/kleine/zware Globals.
Die hangen altijd, vlijmscherp, klaar aan zo'n magneetstrip. Af en toe gebruik zo'n bijlmodel voor het grove werk:

Een tomaat met zo'n bijl hakken is natuurlijk onzin, maar het ziet er wel grappig uit.
of de grote G2 of de nog grotere SAI-06 voor grote kolen of forse vlees snijklussen.
Maar m'n meest (dagelijks) gebruikte is deze G-5:

Die ligt gewoon erg prettig in de hand en snijdt als een tierelier.
[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 08-12-2019 13:15 ]
Diamant Sabatier Forgé Koksmes - 30 cm
is dat wat voor je?
Enne, roest? Dat kan altijd gebeuren, als je messen te weinig gebruikt en/of niet droog opbergt. Maar als je ze gebruikt is die roest zo weer weg. En met een slijp-/polijst beurt is dat ook zo verdwenen.
Over roest gesproken. Ik was een keer een weekje weg en dochterlief had een Global een paar dagen in de gootsteen laten liggen. Papa was niet blij zullen we dan maar netjes zeggen...
Er zat roest op.
Je zou ook MP eens kunnen afstruinen of mensen niet van hun messenset-cadeau-wat-ze-toch-niet-gebruiken af willen...
Of je gaat naar een kookwinkel en houdt daar het nodige in je handen. Ook in menige outlet center (b.v. Bataviastad) zitten diverse kookwinkels met uitgebreide messencollecties.
[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 08-12-2019 13:29 ]
zonet bulk 3 japanse messen gekocht via marktplaats. Even afwachten wat het is maar dan volgen de foto's vanzelf. Erg aardige verkoper met kennis van de messen inclusief welke graden welk mes geslepen moet worden

[ Voor 29% gewijzigd door mutsje op 08-12-2019 22:12 ]
AliExpress staat vol van dat soort messen. Als je daar even zoekt zie je dat er maar een paar fabrieken zijn die die dingen maken, en dat ze onder allerlei namen op de markt worden gebracht. Dus dit zal ook wel zoiets zijn, lijkt erg op de rest op Ali. Alleen wel veel duurder.rolandos582 schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:01:
https://aikidosteel.com/c...ido-signature-7-piece-set
Ik heb ook een mes van Ali en het is (voor 7 euro) geen slecht mes. Het handvat is niet helemaal mooi rond, waar hout/metaal tegen elkaar zitten is niet naadloos, en het is een vrij harde staalsoort. Dus het mes gaat vrij lang mee, maar de boel scherp krijgen is een crime.
Ik heb deze ook, is zo ongeveer de meestgebruikte Global uit mn setehtweak schreef op zondag 8 december 2019 @ 12:34:
Maar m'n meest (dagelijks) gebruikte is deze G-5:
[Afbeelding]
Die ligt gewoon erg prettig in de hand en snijdt als een tierelier.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Gekocht van Ifi op marktplaats voor 100 euro, denk geen slechte deal gedaan. 2 sabatiers aan buurvrouw gegeven , groente mes en vleesmes.
Tojiro dp3 nakiri

Harukaze White #2 Kurouchi Bunka

Fujiwara FKM Stainless Boning 145mm

Vandaag met de Tojiro julliette groente gesneden voor de rauwkostsalade, wat een genot moet ik zeggen. Morgen staat messenslijpen op het dag programma
[ Voor 6% gewijzigd door mutsje op 13-12-2019 17:27 ]
En dan met name i.c.m. een messenmagneet?
Heb een erg kleine keuken en dus altijd opzoek naar ruimte besparing (en vind stoer staan, zo'n magneet met een 5-tal Global messen
Gisteren, heb ik deze besteld bij Bol.com:

(Expres gekozen voor bamboe, om de messen te beschermen tegen krassen).
Maar moet zeggen: Ik vind de magneet niet zo heel sterk (kan ook haast niet voor die prijs
[ Voor 3% gewijzigd door Dwazer op 19-12-2019 09:46 ]
Had ik ook in de handen gehad.koesie schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:06:
Ik heb deze van Ikea en ben er tevreden mee. Het is mij niet opgevallen dat er beschadigingen aan mijn messen door komen. En de magneet is ook sterk genoeg voor mij.
Echter is deze 70cm en kan er op het muurtje maar 41cm max kwijt
Eensmutsje schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:33:
Ik wou zelf de messenhouder met magneten maken. Magneten al gekocht, ga kijken / passen... kan ze nergens kwijt. Dus messenblok maar bij 1 uitgevijld zodat het japanse mes in het blok past. Maar hout beschadigt je messen niet omdat het zachter is dan je staal.
Maar niet al mijn messen passen in het blok + neemt het toch weer aanrechtblad ruimte in.
Daarbij vind ik een magneet op langere termijn hygiënischer dan een blok

Een houten strip met daarin weggewerkte neodymium magneten, netjes afwerken en monteren in de keuken.
Maar toen zag ik deze strip:

voor een paar euro.
En die gebruik ik nu al jaren. Flinke magneetkracht, zelfs de zware Global Slagersbijl van bijna een halve kilo blijft er heel stevig op'plakken'.
Zo'n strip heb je in verschillende lengtes. En afhankelijk van het opgeplakte merkje, van heel goedkoop tot absurd duur.
En je hebt ze in allerlei soorten, zwart, metalen uiterlijk, kunststof, hout, enzovoorts.

Zoek maar eens op 'Magnetleiste messer' op amazon.de
Ik zie dat zelfs de Xenos voor amper 4 euro (!) een magneetstrip verkoopt.
[ Voor 26% gewijzigd door ehtweak op 22-12-2019 10:31 ]
BTW: ik kan de messen met uitzondering van de nakiri en broodmes nu ook ondersteboven erop plakken. Maar goed dit is versie 1
En natuurlijk het bewijs

[ Voor 29% gewijzigd door mutsje op 22-12-2019 15:02 ]
Ik heb een tweetal Solicuts die ik eigenlijk niet meer gebruik (japans/frans ligt me lekkerder in de hand) en om wat ruimte vrij te maken wil ik er zo langzaam aan vanaf.
Op marktplaats krijg je telkens een bod van niks waarna je denkt dat oud ijzer meer oplevert.
Ik vind gewoon dat daar te veel in zit. Toch heb ik er mijn bedenkingen bij. 150$ voor 7 messen is amper 20€ per stuk.rolandos582 schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:01:
https://aikidosteel.com/c...ido-signature-7-piece-set
Voor die prijs krijg je een goed mes nog maar net geslepen.
Ik kan amper geloven dat je dan goed staal krijgt.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Cool! Heb je een linkje naar de magneten?? En dan gewoon aan de achterkant infrezen en de magneten erin lijmen, ofzo?mutsje schreef op zondag 22 december 2019 @ 14:53:
Klopt, ik heb zwaardere magneten gekocht bij Alieexpress en die komen ergens in 2020 binnenMaar zojuist heb ik de hele houten strip over de vlak vandikte bank gehaald en er nog 1 mm afgeschaafd. Nu blijven de messen goed plakken aan de magneten. Maar ik ga mooi houtsoort uit zoeken en dan nogmaals een messenblok maken. Voordeel van zelf maken, ik kan het net zo lang maken als ik wil. En gereedschap is er toch wel om het te maken.
BTW: ik kan de messen met uitzondering van de nakiri en broodmes nu ook ondersteboven erop plakken. Maar goed dit is versie 1en leuk om ervaring mee op te doen.
En natuurlijk het bewijsgelijk een zwevende plank gemaakt voor misses mutsje omdat zij hier kruidenplankjes op wil hebben. Steigerhout dat door vlak vandiktebank heen gehaald is. Hoef geen ruw hout in de keuken namelijk. Gelijk in de wax gezet en klaar. Was weer leuk om te doen. Buren vinden het minder met dat lawaai
[Afbeelding: messen omgekeerd ophangen]
@barrymossel Hier linkje naar de magneten
Vandaag dan eindelijk het pakketje waar ik met smart op zat te wachten. De Three Rams nr 4. Moet nog wel over hele stapel wetstenen misschien zelfs over de waterslijper heen.
Deze chopper is vooral geschikt voor kool, prei etc. Niet voor botten, daar heb je nr1 voor nodig. nr 5 is de weegt het minste.

Vandaag het beest toch maar over de watersteen gehaald om alle beschadidingen eraf te slijpen. Nu kan ik de nagel er weer langs halen zonder dat ik onderbreking voel. Gelijk even getest door een aardappel in flinterdunne plakjes te hakken. Het is een hele andere manier van snijden, dat word wel wennen

Vandaag 2e kerstdag, tja ga je je vervelen. Pak je je allereerst gekochte wetsteen ooit en haalt de grove kant met angst over de betonvloer. Hey die is vlak na veel gevloek en eindeloos heen en weer halen. Dan de fijnere kant. Urhm ja... dat gaat dagen duren, dus leg je de wetsteen weer weg. Omdat ik niet blij was met de scherpte van de messen voor een vriendin die messen opnieuw op de water slijper. En opeens heb je het. Waterbak eraf en leeg kieperen, dan op de nog zeiknatte steen de steen vlakken. En waarachtig het werkt

Nieuw mes binnen. De Suncraft Senzo Nagayiba Mashimi.
Kosten: 75 euro in aanbieding
Kwaliteit: Redelijk, fabrieksaf wel scherp maar niet netjes geslepen. Oneffenheden op handvat. Dat word dus schuren en polijsten.
Leercurfe voor mij , mijn eerste sushi mes
Na nadere inspectie, niet alleen is het mes niet goed geslepen maar ook is het houten handvat gebarsten. Dat word dus retour naar kookpunt toe. Al met al een teleurstellend product.

Zo begint heel verhaal te worden. Eergisteren zag ik de zwilling miyabi 7000mcd santoku al op marktplaats staan. Na korte onderhandeling tot 170 euro komen. De boning knife en global g2 gaan de deur uit.

Is misschien 3x gebruikt en heeft daarna jaren in een lade gelegen.
Zo Naar lang wachten is mijn Tojiro yanagabi sashimi uit Japan binnen gekomen. importbelasting maar 7,40 euro. Afhandelingskosten postnl 13 euro pffff. Nu nog kijken of ik echt bespaard heb
Da Box

Da knive

Da logo van Da knive heheh

Nu nog een Deba scoren en kan ik ook door bevroren voedselwaren heen hakken.
[ Voor 72% gewijzigd door mutsje op 22-01-2020 18:59 ]
http://zknives.com/knives/articles/knifesteelfaq.shtml
Jeroen K
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
is goed hoorSeñor Sjon schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:16:
[mbr]Pluggen van (eigen) advertenties is niet de bedoeling, plaats ze desnoods in je signature.[/]
Deze week bezig geweest mijn versie 1 messenhouder te vervangen. Deze is van teakhout en bestaat uit 2 op elkaar gelijmde latten die later over de vlakbank gegaan zijn. Per mes zitten er 5 magneten achter 4 boven 1 onder in driehoek met polen tegenover elkaar.

Vandaag kwamen de voorlopig laatste 2 messen binnen.
Tojiro FUJITORA DP 3Layered VG10 Japanese Chef's Petty Knife 120mm
Tojiro FUJITORA DP 3Layered VG10 Japanese Chef's Gyuto Knife 240mm

[ Voor 73% gewijzigd door mutsje op 15-02-2020 16:52 ]
Voor het slijpen Shapton waterstenen.

PC Specs
Miyabi 7000MC Gyuto 240mm
Miyabi utility knive ook 7000MC serie 140mm
/f/image/BIRLWTDLTIbvsIIKVOOF4u8E.jpg?f=fotoalbum_medium)
Fijn ding, niet te zwaar maar toch stevig en (nu nog) goed scherp. Het choppen is wel even wennen als je alleen maar snijden gewend bent.franssie schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 05:07:
@bvk Heb je al ervaringen met het mes van Amazing Oriental?
:strip_exif()/f/image/nhKx4MgkKYvbn4PxD03uEMze.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar vooralsnog voor die € 25,- een prima koop

PC Specs
Ja hoor, het blad eindigt in een pen die door het handvat gaat. Tenzij het staal zou breken kan het handvat niet loskomen van het lemmet.Help!!!! schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:47:
Ziet er netjes uit toch voor E25. Die overgang van blad naar handle is dat wel stevig genoeg als je flink aan het choppen bent.....![]()
Als je ziet wat chinese koks daar allemaal mee kunnen ga je oefenen!bvk schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:16:
[...]
Fijn ding, niet te zwaar maar toch stevig en (nu nog) goed scherp. Het choppen is wel even wennen als je alleen maar snijden gewend bent.
[Afbeelding]
Maar vooralsnog voor die € 25,- een prima koop
De reden dat dat een eis van me is, is omdat ik een messenset heb van Amefa (is dat eigenlijk een degelijk merk?) en ik het koksmes eigenlijk te lang (20 cm) en te zwaar vind (134 gr) maar dat kan ook zijn omdat ie niet helemaal in balans is ('zwaar' lemmet).
Nou heb ik deze Wüsthof Santoku, Classic (4183-7) gezien die aan de specificaties te zien aardig in de buurt komt van wat ik zoek.
Is dit de prijs van 74,18 euro waard?
Het krijgt goede beoordelingen maar wellicht zijn er messen met een betere prijs/kwaliteitverhouding?
Ik zie ook deze afgeprijsde Wüsthof Classic IKON Dat is dan wellicht een betere deal?
Of heeft iemand nog andere tips? Mss nog wat goedkopere opties?
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Gekregen nog wel, ik heb er € 4,99 voor moeten betalen! Maar dit is inderdaad een verrassend fijn mes wat tot op heden nog goed scherp gebleven is. Alleen af en toe even aanzetten. Er was ook een 18 cm variant....Dwarlorf schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:28:
Ik heb vorig jaar zo'n Jumbo Fissler Santoku mes (14cm) van de Jumbo gekregen en ik was/ben zo onder de indruk over de scherpte dat dit naar meer smaakt.
Met deze Wusthof messen zal je je zeker geen buil vallen, het verschil tussen de twee lijkt me alleen de handgreep.Ik heb daarom mijn zinnen gezet op nog een Santoku mes voor algemeen snijwerk die wel van wat hogere kwaliteit (duurder) mag zijn. Max 100 euro maar liever wat goedkoper aangezien ik toch geen keukenprinses ben. Ik zoek eigenlijk 1 die zo'n 18 cm lang is en niet al te zwaar.
De reden dat dat een eis van me is, is omdat ik een messenset heb van Amefa (is dat eigenlijk een degelijk merk?) en ik het koksmes eigenlijk te lang (20 cm) en te zwaar vind (134 gr) maar dat kan ook zijn omdat ie niet helemaal in balans is ('zwaar' lemmet).
Nou heb ik deze Wüsthof Santoku, Classic (4183-7) gezien die aan de specificaties te zien aardig in de buurt komt van wat ik zoek.
Is dit de prijs van 74,18 euro waard?
Het krijgt goede beoordelingen maar wellicht zijn er messen met een betere prijs/kwaliteitverhouding?
Ik zie ook deze afgeprijsde Wüsthof Classic IKON Dat is dan wellicht een betere deal?
Of heeft iemand nog andere tips? Mss nog wat goedkopere opties?
Je zou ook eens kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Kai Wasabi, dat is ook een goed mes voor onder de € 100,-. Je "mist" dan alleen wel die putjes die toch wel fijn zijn soms.
De zin is wat krom, ik heb hem niet van de Jumbo gekregen maar van mijn moeder die er wel voor betaald heeft.bvk schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 23:01:
[...]
Gekregen nog wel, ik heb er € 4,99 voor moeten betalen! Maar dit is inderdaad een verrassend fijn mes wat tot op heden nog goed scherp gebleven is. Alleen af en toe even aanzetten. Er was ook een 18 cm variant....
Die putjes spreken me wel aan. Dan wordt het 1 van de Wusthofs denk ik. Ik neig naar de Classic omdat die iets lichter is, hoewel ik liever het handvat vd ikon heb. Ik ga er eens een nachtje over slapen.bvk schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 23:01:
Met deze Wusthof messen zal je je zeker geen buil vallen, het verschil tussen de twee lijkt me alleen de handgreep.
Je zou ook eens kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Kai Wasabi, dat is ook een goed mes voor onder de € 100,-. Je "mist" dan alleen wel die putjes die toch wel fijn zijn soms.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Ze wegen volgens de specificaties beiden 200 gram, dus dan hoef je er geeneens meer een nachtje over te slapenDwarlorf schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 23:15:
Die putjes spreken me wel aan. Dan wordt het 1 van de Wusthofs denk ik. Ik neig naar de Classic omdat die iets lichter is, hoewel ik liever het handvat vd ikon heb. Ik ga er eens een nachtje over slapen.
Maar bedenk wel dat dit bijna het dubbele is van de Fissler 14 cm die 115 gram weegt. De genoemde Kai weegt 145 gram. Ter vergelijking: ik heb ook een Miyabi 600D santoku en die tikt 226 gram aan.
Tot zover mijn messen gewichten opsomming
Oh wacht eens, mijn link is naar amazon maar op de website van knivesandtools waar ik nu op kijk staat dat hij 143 173 gram is (ik moet echt naar bed). En op de Wusthof site staat het er niet eens bij. Apart.bvk schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 23:31:
[...]
Ze wegen volgens de specificaties beiden 200 gram, dus dan hoef je er geeneens meer een nachtje over te slapen![]()
Maar bedenk wel dat dit bijna het dubbele is van de Fissler 14 cm die 115 gram weegt. De genoemde Kai weegt 145 gram. Ter vergelijking: ik heb ook een Miyabi 600D santoku en die tikt 226 gram aan.
Tot zover mijn messen gewichten opsomming
Maar ik heb nog een kandidaat gevonden: Zwilling 33608-181 Pure santokumes met kuiltjes Deze is 143 gram maar heeft bovenal een handgreeplengte van 11 cm en dat spreekt me wel aan want dat heeft de fissler die ik heb ook en die lengte bevalt me wel. Maar wat ik hier van moet vinden: Friodur-ijsgehard staal. Is dat nog relevant of is dat gewoon iets van marketing?
Bedankt voor je hulp zover.
[ Voor 4% gewijzigd door Dwarlorf op 03-04-2020 23:51 ]
Bedenk je even dat je ook balans in je mes wil hebben en dat de Fissler maar een 14 en geen 18 cm lang lemmet heeft. De meeste 18 cm messen hebben daarom ook een handgreep van 12,5-13,5 centimeter. Een 18 cm lemmet met een 11 cm heft is daarom mogelijk niet goed in balans.Dwarlorf schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 23:48:
Maar ik heb nog een kandidaat gevonden: Zwilling 33608-181 Pure santokumes met kuiltjes Deze is 143 gram maar heeft bovenal een handgreeplengte van 11 cm en dat spreekt me wel aan want dat heeft de fissler die ik heb ook en die lengte bevalt me wel. Maar wat ik hier van moet vinden: Friodur-ijsgehard staal. Is dat nog relevant of is dat gewoon iets van marketing?
Bedankt voor je hulp zover.
Friodur is denk ik een naam van Zwilling, voor de Miyabi messen gebruiken ze namelijk de naam Cryodur. Je kunt beter kijken naar de genoemde HRC rating, voor de Zwilling is dat 57, voor de Wusthof's 58 en voor de Miyabi's 63.
Echter is dat ook weer relatief, want die Fisslers (X30Cr13) zijn waarschijnlijk ook 57 HRC of lager en blijven toch best lekker scherp...
Daar heb je een goed punt.bvk schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 00:37:
[...]
Bedenk je even dat je ook balans in je mes wil hebben en dat de Fissler maar een 14 en geen 18 cm lang lemmet heeft. De meeste 18 cm messen hebben daarom ook een handgreep van 12,5-13,5 centimeter. Een 18 cm lemmet met een 11 cm heft is daarom mogelijk niet goed in balans.
Friodur is denk ik een naam van Zwilling, voor de Miyabi messen gebruiken ze namelijk de naam Cryodur. Je kunt beter kijken naar de genoemde HRC rating, voor de Zwilling is dat 57, voor de Wusthof's 58 en voor de Miyabi's 63.
Echter is dat ook weer relatief, want die Fisslers (X30Cr13) zijn waarschijnlijk ook 57 HRC of lager en blijven toch best lekker scherp...
De Zwilling krijgt op Amazon aardig wat slechte reviews omdat ie roest. Dus die valt dan sowieso af.
Verder kwam ik nog deze Wusthofs tegen:
Urban Farmer
Nadeel is dat er een rubberen antislip deel op het handvat zit. Dat zie ik niet zitten.
Wusthof Epicure
Deze spreekt me Qua looks en handvat zeer aan. Alleen is ie een stuk duurder en wat zwaarder met 203 gram. En die zal ook niet in balans zijn want groter en zwaarder lemmet en 11 cm handvat dus die valt toch af.
Ik ga op zoek naar alternatieve merken.
EDIT: bij die wusthofs zittten de 'kuiltjes' vrij laag. Kan dat nog problemen gaan opleveren in de toekomst bij het slijpen?
[ Voor 4% gewijzigd door Dwarlorf op 04-04-2020 13:39 ]
Een Global GSF31

Heb geen aardappelschilmesje van de Blokker meer aangeraakt
Wat een fijn en handig dingetje! Ligt goed in de hand (Heb nogal grove kla*wen) en blijft lekker scherp
Ik heb deze toevallig ook, samen met wat andere grotere messen van Global.Dwazer schreef op zondag 5 april 2020 @ 14:58:
Ik heb mijzelf een paar weken terug een cadeautje gegeven:
Een Global GSF31
[Afbeelding]
Heb geen aardappelschilmesje van de Blokker meer aangeraakt
Wat een fijn en handig dingetje! Ligt goed in de hand (Heb nogal grove kla*wen) en blijft lekker scherp
Heeft iemand tips hoe ik die kan slijpen? Heb ze inmiddels een jaar of 2, maar merk dat ze lang niet zo scherp meer zijn.
Ik heb nog zoiets liggen, maar geen idee hoe het werkt en of het uberhaupt verstandig is om daarmee te doen:

Tips zijn erg welkom
Hier wil ik toch even op inhaken. De reden dat de balans van een koksmes verder naar voren ligt is omdat je het op een speciale manier moet of kunt vasthouden:Dwarlorf schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:28:

Met de onderste greep heb je geen "last" van het verder naar voren geplaatste gewicht. Waar je wel last van gaat krijgen met die greep, en dat is direct de reden dat ik zo'n hekel heb aan goedkope messen en santoku's, is dat je vingers tegen de krop aan liggen op deze manier. Een onafgewerkte krop zoals eigenlijk alle santoku's hebben zorgt voor schaafplekken op je vingers.
Vaak is het dus eerder een kwestie van leren snijden
Btw, die Fisslers van de Jumbo zijn echt prima messen. Ik heb er zelf ook een aantal en die zijn nog steeds loeischerp. Echter geef ik toch de voorkeur aan m'n Zwilling koksmes, een 20cm Four Star. Nu ook nog eens uiterst vriendelijk geprijsd bij Knivesandtools: https://www.knivesandtool...our-star-koksmes-20cm.htm
[ Voor 5% gewijzigd door Bob Popcorn op 06-04-2020 09:11 ]
Kan niet stoppen met ontploffen!