Welke keukenmessen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:52
mphilipp schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:05:
[...]

Je went aan 'botte' messen. En als je het verschil niet kent...
Ik heb hier ook een Ikea mes van minstens 20 jaar oud. Altijd mee gewerkt en ik kon er prima van alles mee snijden. Totdat ik een tijdje terug die set kocht van de Chinees. Dat waren vlijmscherpe messen (nog steeds) en toen pas merkte ik het verschil. Ik moet vooral geen kracht zetten, want het mes gaat vanzelf (bijna).
Dus die El Cheapo messen zijn best goed, totdat je merkt hoe het ook kan en dan wil je niet meer terug.
Maar je kan die messen wel scherp krijgen, maar ze worden heel snel terug bot, daar zit het verschil.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:35

mphilipp

Romanes eunt domus

Tommie12 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:35:
[...]
Maar je kan die messen wel scherp krijgen, maar ze worden heel snel terug bot, daar zit het verschil.
Ik heb nog nooit één mes geslepen. Ook die Ikea messen niet. Ik denk dat het gros van de mensen prima met die messen overweg kan. Maar ja, als je een keer met een écht scherp mes hebt gewerkt (en al je vingers nog hebt...) wil je niet anders meer.

Ik snee me dus in de vingers door alleen maar zachtjes tegen een van die Chinese messen aan te komen die ik even opzij had gelegd. Meteen de les geleerd die ik eigenlijk altijd al aanhield: leg gevaarlijke spullen weg als je ze niet gebruikt (stanley messen ook altijd inschuiven voordat je ze weglegt). Maar ja....even niet nadenken en het is gebeurd.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
mphilipp schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:38:
[...]

Ik heb nog nooit één mes geslepen. Ook die Ikea messen niet. Ik denk dat het gros van de mensen prima met die messen overweg kan. Maar ja, als je een keer met een écht scherp mes hebt gewerkt (en al je vingers nog hebt...) wil je niet anders meer.

Ik snee me dus in de vingers door alleen maar zachtjes tegen een van die Chinese messen aan te komen die ik even opzij had gelegd. Meteen de les geleerd die ik eigenlijk altijd al aanhield: leg gevaarlijke spullen weg als je ze niet gebruikt (stanley messen ook altijd inschuiven voordat je ze weglegt). Maar ja....even niet nadenken en het is gebeurd.
Maar jouw top-notch japanse messen wordt toch ook bot van het gebruik. Ik geef toe, dat duurt een tijdje.

Mijn Wusthof gaat vrijwel elke dag over het wetstaal (en om de paar weken eens stroppen), en echt slijpen doe ik ca om de 2-3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tommie12 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:42:
[...]
Maar jouw top-notch japanse messen wordt toch ook bot van het gebruik. Ik geef toe, dat duurt een tijdje.
Ongetwijfeld. Ik denk dat ik dat wel ga merken, omdat ik nu het verschil heb gevoeld. Tegen die tijd ga ik me wel een keer bezig houden met slijpen.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@mphilipp
Ben ik niet zeker van. Met een goed mes, en zonder mishandeling duurt dat echt wel lang, en gaat het heel traag.

Het is zeker niet zo,dat je ineens niet meer door een tomaat geraakt of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee maar ook al is een mes nog scherp, als je heel erg scherp gewend bent ga je dat toch missen. Ik in ieder geval, ik gooi elke week of twee weken wel mijn messen over een keramisch aanzetstaal. Die slijpt ook een beetje.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tommie12 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 20:18:
@mphilipp
Het is zeker niet zo,dat je ineens niet meer door een tomaat geraakt of zo.
Ik heb ooit begrepen uit een test die de Tüv deed op wondermessen van TellSell, dat je zelfs met een stomp mes nog door tomaten komt. Je moet dan alleen geen superrijpe tomaten nemen...

Maar ik begrijp wat je bedoelt. Echter, ik weet nu hoe het werkt met die echte scherpe messen (en het kán denk ik nóg scherper), wil ik niet eens meer met dat Ikea mes werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 17:35
@ mphilipp
Tomaten moet je ook snijden met een kartelmes ;)

Vandaag even in de Bijenkorf geweest waar 2 van de 5 messen waren die ik wilde onderzoeken.

Eden Classic Damast, Wusthof Classic 4582/20, Lion Sabatier 71/480 Ideal Inox, Four Star Zwilling, Zwilling Prof S, Wusthof Classic IKON Koksmes en Wüsthof Classic Koksmes.

Four star lag niet lekker in de hand.
Zwilling S redelijk in de hand maar kan zwaarder.
Er lagen wel diverse modellen van Lion Sabatier in de Bijenkorf. Ik heb deze niet getest. Model die ik wilde hebben ad de Bijenkorf niet.
Een verkoopster kon mij ook niet vertellen welk mes dan het meest op die van mij leek.
Begon over de verschillende kleur van de nagels van het handvat van het mes te vertellen.

Eden Classic Damast ziet er op het oog uit maar heeft een andere snijtechniek die ik gewend ben.
Wusthof Classic IKON. Is aan de dure kant. Wil deze ook nog eens proberen.
Ik weet alleen niet meer welke Haagse winkels ik nog meer kan kijken dan: Dok, Bijenkorf en HudsonBay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

In de Reinkenstraat zit er nog een ;). En tomaten snijd je gewoon met een goed mes, geen kartels voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
@Boudewijn
Klopt, maar niet de messen die ik wil uitproberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
noud schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 00:15:
@ mphilipp

Vandaag even in de Bijenkorf geweest waar 2 van de 5 messen waren die ik wilde onderzoeken.

Eden Classic Damast, Wusthof Classic 4582/20, Lion Sabatier 71/480 Ideal Inox, Four Star Zwilling, Zwilling Prof S, Wusthof Classic IKON Koksmes en Wüsthof Classic Koksmes.

Four star lag niet lekker in de hand.
Zwilling S redelijk in de hand maar kan zwaarder.
Er lagen wel diverse modellen van Lion Sabatier in de Bijenkorf. Ik heb deze niet getest. Model die ik wilde hebben ad de Bijenkorf niet.
Een verkoopster kon mij ook niet vertellen welk mes dan het meest op die van mij leek.
Begon over de verschillende kleur van de nagels van het handvat van het mes te vertellen.

Eden Classic Damast ziet er op het oog uit maar heeft een andere snijtechniek die ik gewend ben.
Wusthof Classic IKON. Is aan de dure kant. Wil deze ook nog eens proberen.
Ik weet alleen niet meer welke Haagse winkels ik nog meer kan kijken dan: Dok, Bijenkorf en HudsonBay.
toon volledige bericht
Hier heel tevreden over de classic Ikon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 20:00

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
noud schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 00:15:
@ mphilipp
Van mij mag je, maar als dat nodig is dan is de rest zo scherp als een botermes. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 21:10

racoon

mooowwww

ik kan deze messenset overnemen, wat mag zoiets kosten?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hdc806qogos.jpg

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04 11:16
racoon schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:34:

[Afbeelding]
20 euro ofzo nieuw?
Dit is iets soortgelijks: https://www.koopjedeal.nl...an-magnani-italy-new.html

Het merk is Berliner Haus, deze sets kom je tegen op vakantieveilingen en koopjedeal.

• RekZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Eind december ben ik in Tokyo en zou daar graag een mooi Japans mes willen kopen wat dagelijks tijdens het koken te gebruiken is. Iemand tips voor messen of eventuele winkels in Tokyo? Budget ligt rond de 100 euro voor 1 mes.

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:55

Don Quijote

El Magnifico

Ik zag dat mijn favoriete el cheapo messen ook op Amazon.de te bestellen zijn nu. Jammer genoeg twee keer zo duur als in de US, maar nog neet de moeite waar.

Thaise Kiwi Mes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

racoon schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:34:

[Afbeelding]
Lekker laten zitten. Pisbakkenstaal. Koop liever 1 goed mes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 15:46
Mijn vriendin heeft de punt van mijn favoriete groente-snijmes afgebroken, dus ik ben op zoek naar een nieuw groente/officemes. Is er nog een bepaald mes aan te bevelen onder de € 20,- met een goede prijs/kwaliteitsverhouding?

Kwa vorm komt zoiets in de buurt van mijn oude mes en dat vond ik fijn werken:

Afbeeldingslocatie: https://media.knivesandtools.com/Exact1200x800/49515/sa1372-04$01-lion-sabatier-officemes-sa1372-04-d1.jpg

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@JunkO Moet je eens naar die post van DivWhis in "Welke keukenmessen - Deel 2" kijken.
Op amazon.de vind je vast wel een gelijksoortig 'Kiwi' mes voor weinig...
En voor dat geld, kun je er geen buil aan vallen. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@JunkO

Ik heb dit voor groenten: https://www.ikea.com/be/n...tvrij-staal-art-70287937/

Voor zijn geld onklopbaar, en het blijft nog eens lang (scheer)scherp ook.

In dezelfde serie heb je ook dit: https://www.ikea.com/be/n...tvrij-staal-art-10283517/

Echt, hier heeft Ikea een heel goed mes gemaakt voor geen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voor 12E is dat best een okay mes. Vrij constante kwaliteit, en lage prijs. Prima prijs-kwaliteitverhouding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Dirtbiter schreef op donderdag 22 november 2018 @ 11:15:
[...]

20 euro ofzo nieuw?
Dit is iets soortgelijks: https://www.koopjedeal.nl...an-magnani-italy-new.html

Het merk is Berliner Haus, deze sets kom je tegen op vakantieveilingen en koopjedeal.
Als de staalsoort er niet bij staat.... laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbukkems
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-03-2021
RekZ schreef op donderdag 22 november 2018 @ 18:19:
Eind december ben ik in Tokyo en zou daar graag een mooi Japans mes willen kopen wat dagelijks tijdens het koken te gebruiken is. Iemand tips voor messen of eventuele winkels in Tokyo? Budget ligt rond de 100 euro voor 1 mes.
In tokyo heb je kitchen town, kappabashi, in de buurt van Ueno station, daar zou het moeten lukken. Ben daar zelf niet geweest toen ik eerder dit jaar in Japan was. Bij de Tsukiji vismarkt waren ook winkels die messen verkochten dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Laatst online: 23:48

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

sbukkems schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:09:
[...]

In tokyo heb je kitchen town, kappabashi, in de buurt van Ueno station, daar zou het moeten lukken. Ben daar zelf niet geweest toen ik eerder dit jaar in Japan was. Bij de Tsukiji vismarkt waren ook winkels die messen verkochten dacht ik.
Ik heb wel eens een aflevering gezien van ik meen Anthony Bourdain die in Japan winkels en messenmakers bezocht, als je zo'n handgemaakt mes te pakken kunt krijgen is dat natuurlijk wel gaaf.

Maar krijg je geen problemen met de Douane (invoerrechten) en/of Marechaussee (potentieel wapen) als je dat ding in het vliegtuig mee gaat nemen?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52
Wat @sbukkems zegt: kappabashi

Ik heb mijn laatste aanwinst bij Kama-Asa gekocht, schitterend... Kan je hem daar desgewenst ook laten graveren (doen ze in de winkel in Parijs niet naar mijn weten). Zeer deskundig personeel in het Engels dus ook wat makkelijker dan in het Japans.
bvk schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:39:
[...]

Ik heb wel eens een aflevering gezien van ik meen Anthony Bourdain die in Japan winkels en messenmakers bezocht, als je zo'n handgemaakt mes te pakken kunt krijgen is dat natuurlijk wel gaaf.

Maar krijg je geen problemen met de Douane (invoerrechten) en/of Marechaussee (potentieel wapen) als je dat ding in het vliegtuig mee gaat nemen?
Niet in je handbagage als je wil vliegen ;)
Niet betalen als je minder dan €430,- aan nieuwe spullen invoert,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:45
Zelf ben ik twee jaar geleden langs Kamata Hakensha gegaan, deze winkel zit ook in Kappabashi.
Hebben een behoorlijk assortiment en, een beetje afhankelijk van de medewerker, kunnen ze je goed in het Engels helpen. Gezien je budget zou je er zeker wel iets leuks kunnen vinden, de messen die ik kocht waren volgens mij rond de €170 voor een set van twee.

Op pagina één van dit topic staat een foto van de messen welke ik daar gekocht heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 16:43

MrMonkE

★ EXTRA ★

Het is gewoon een stuk doorsnee metaal mensen, alles boven de 10 Euro per mes is al afzetterij, laat staan boven de 100.

mes is mes, als het staal maar goed is en lekker in de hand ligt maakt.
Beetje bot? Dan even langs aanzet staal rossen en klaar.
Echt bot? Slijpen, weer goed voor 10 jaar.

Ik heb zelfs een oud niet RVS mes hier.
Ziet er niet uit maar als een scheermes!!! Ben gewoon bang van dat ding zo scherp is het.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Rikster
MrMonkE schreef op maandag 26 november 2018 @ 18:05:
Het is gewoon een stuk doorsnee metaal mensen, alles boven de 10 Euro per mes is al afzetterij, laat staan boven de 100.

mes is mes, als het staal maar goed is en lekker in de hand ligt maakt.
Beetje bot? Dan even langs aanzet staal rossen en klaar.
Echt bot? Slijpen, weer goed voor 10 jaar.

Ik heb zelfs een oud niet RVS mes hier.
Ziet er niet uit maar als een scheermes!!! Ben gewoon bang van dat ding zo scherp is het.
Ik heb gehoord dat SpaceX hun boutjes en moertjes voor hun raketten ook gewoon bij de Action koopt, boutjes zijn boutjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

franssie

Save the albatross

@MrMonkE RVS =! RVS

https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/4720/

En japanse messen zijn niet van RVS maar van staal, daar zijn er ook wel wat soorten van ;)

Dat gezegd hebbende kan een mes van EUR 10 beter zijn dan een mes van EUR 100. Net zoals bij al het gereedschap is er bij messen ook sprake van marketing/voodoo.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Rikster
En omdat dit topic vrij waardeloos is zonder foto’s:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pXHlTWp_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

[ Voor 43% gewijzigd door De Rikster op 26-11-2018 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Don't feed the troll.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Even een vraagje:

Op dit moment gebruik ik voornamelijk goedkope koksmessen, deze worden weer vrij snel bot en ben dus eigenlijk op zoek naar wat kwaliteit tools..

De feestmaand komt er aan en ik wil eigenlijk beginnen om een goede set bij elkaar te verzamelen.
Mijn oog is gevallen op Wusthof IKON Serie

Op mijn verlanglijstje staat
- Koksmes https://www.knivesandtool...of-ikon-koksmes-20-cm.htm
- Officemes https://www.knivesandtool...-ikon-officemes-12-cm.htm

En ik zoek eigenlijk nog een fijn mes om vlees goed te trimmen.
Ik heb als hobby BBQ, en moet soms grotere stukken vlees goed trimmen, Een koksmes is helaas te groot om fijn en precies te kunnen snijden.. Iemand tips hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat bedoel je precies met trimmen? Het afsnijden van stukjes? Dan is wellicht een fileermes of een kleine maat koksmes handig. De ikon is er ook in 16cm https://www.meesterslijpers.nl/wusthof-ikon-koksmes-16cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Bv dit: YouTube: How To Trim a Brisket of YouTube: HOW TO REMOVE THE SKIN FROM A PORK BELLY JOINT - Cooking with Chef Dai

Een klein koksmes zou idd kunnen, of een vleesmes van 16cm.. De grote koksmes die ik nu heb vind ik net iets te groot en te lomp voor kleinere/fijnere stukken vlees..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tommie12 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 13:29:
Voor zijn geld onklopbaar, en het blijft nog eens lang (scheer)scherp ook.
Dat wil ik je zien doen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Als dat mes pas geslepen en gestropt is, dan kan ik toch probleemloos het haar van mijn armen afscheren hoor.
Ik heb dat zelf nog niet gefilmd, maar hier heb je een idee: YouTube: Shaving Sharp Knife Hair Shaving Demo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tommie12 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:46:
Als dat mes pas geslepen en gestropt is, dan kan ik toch probleemloos het haar van mijn armen afscheren hoor.
Ja als je zelf gaat slijpen wel ja, maar dat was natuurlijk niet waar ik op doelde. Want dan kan je in feite elk mes gewoon kopen en zal het zo scherp zijn als je zelf wilt. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Gonadan schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:49:
[...]

Ja als je zelf gaat slijpen wel ja, maar dat was natuurlijk niet waar ik op doelde. Want dan kan je in feite elk mes gewoon kopen en zal het zo scherp zijn als je zelf wilt. ;)
Ja, maar de vraag is hoe lang het scherp blijft. Als je staal zacht is, dan is het na een banaan al bot.
Dat staal van Ikea is echt niet slecht.
Ik slijp het ca 1 keer per jaar, maar het gaat wel elke paar dagen over het wetstaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Ik heb een paar messen uit de Wüsthoff Grand Prix II serie, en die vind ik heel fijn werken. Ze liggen fijn in de hand, en zijn goed gebalanceerd.

Afbeeldingslocatie: https://media.knivesandtools.com/Exact1200x800/62121/wu4585-20$01-wusthof-4585-20-grand-prix-ii-koksmes-d1.jpg

Ik heb er nog een paar op mijn verlanglijstje staan, maar ze zijn niet voordelig helaas...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 35872 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:57:
Bv dit: YouTube: How To Trim a Brisket of YouTube: HOW TO REMOVE THE SKIN FROM A PORK BELLY JOINT - Cooking with Chef Dai

Een klein koksmes zou idd kunnen, of een vleesmes van 16cm.. De grote koksmes die ik nu heb vind ik net iets te groot en te lomp voor kleinere/fijnere stukken vlees..
Ik zou een klein koksmes pakken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Anoniem: 35872 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:27:
Ik heb als hobby BBQ, en moet soms grotere stukken vlees goed trimmen, Een koksmes is helaas te groot om fijn en precies te kunnen snijden.. Iemand tips hiervoor?
Daar zijn uitbeenmessen voor.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:56
Even een vraagje:

Op dit moment gebruik ik voornamelijk goedkope koksmessen, deze worden weer vrij snel bot en ben dus eigenlijk op zoek naar wat kwaliteit tools..

De feestmaand komt er aan en ik wil eigenlijk beginnen om een goede set bij elkaar te verzamelen.

Zeker voor brisket etc een Hammes/zalmmes maar dan voor trancheren.

Voor trimmen gebruik ik een uitbeenmes van wusthoff (GP2), teammaatjes gebruiken dat gele ding van vuur en rook

[ Voor 7% gewijzigd door Paganstars op 28-11-2018 15:53 ]

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tommie12 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:52:
Als je staal zacht is, dan is het na een banaan al bot.
:D
Dat staal van Ikea is echt niet slecht.
Dat wilde ik ook niet beweren, ik wilde alleen wel eens zien dat je jezelf zou scheren met een mes wat je vers van het linkje besteld had. Meer moet je er niet van maken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

8088 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:24:
[...]

Daar zijn uitbeenmessen voor.
Ben ik niet helemaal met je eens. Met zo'n smal mes loop je wel meer het risico diep het vlees in te schieten dan met een breed mes. Als je niet super ervaren bent dan.

Vwb 10E vs 100E messen, yeah right. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 28-11-2018 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik weet natuurlijk niet wat iedereen in zijn of haar keuken uitspookt maar een keukenmes van meer dan 100 euro lijkt mij voor het gemiddelde gezin overdone.

Als je je aanleert hoe je messen moet slijpen en dat 1 a 2 per jaar voor je hele bestekla/messenblok doet dan is een middenklasse mes mooi zat.
Daarbij komt ook kijken dat iedereen die messen gebruikt deze als kostbaar gereedschap behandelt. Ik merk dat hier thuis messen worden verkracht door deze te gebruiken als schroevendraaier, blikopener of diepvriesbijl :(

• Dirtbiter
  • Laatst online: 17-04 11:16
Even een vraagje:

Het vleesmes? https://www.knivesandtool...c-ikon-vleesmes-16-cm.htm

Of het uitbeenmes? https://www.knivesandtool...ikon-uitbeenmes-14-cm.htm

[ Voor 5% gewijzigd door Dirtbiter op 29-11-2018 10:57 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nokiaan958GB schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:22:
Ik weet natuurlijk niet wat iedereen in zijn of haar keuken uitspookt maar een keukenmes van meer dan 100 euro lijkt mij voor het gemiddelde gezin overdone.

Als je je aanleert hoe je messen moet slijpen en dat 1 a 2 per jaar voor je hele bestekla/messenblok doet dan is een middenklasse mes mooi zat.
Daarbij komt ook kijken dat iedereen die messen gebruikt deze als kostbaar gereedschap behandelt. Ik merk dat hier thuis messen worden verkracht door deze te gebruiken als schroevendraaier, blikopener of diepvriesbijl :(
Ach het is een hobby en als ik zie wat mensen aan computers/autos/motoren/computerspelbeeldjes/telefoons uitgeven is dat ook je reinste overkill. Ik kan mijn werk (nou ja hobby) prima doen met een paar messen van 20E, maar dit werkt fijner. Heb dan ook alleen een vriendin die regelmatig in mijn keuken komt en weet dat die dingen scherp en duur zijn.

Heb een paar cheapass messen liggen die verkracht mogen worden, maar de goede messen mogen dat echt zeker niet. Voor een gezin zijn er andere voor- en nadelen te bedenken voor messen, maar voor mij is dit een prima keuze. Bedenk ook even hoe lang een goed mes mee gaat (itt auto/telefoon/camera/videokaart) ;).

[ Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 29-11-2018 14:31 ]

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 18:55

Ik heb een goed "middel" segment vleesmes van Zwilling Henckels van ~40-50 euro, en zo'n AH actie mes van onbekend merk. Ik dacht altijd dat dit best goede en scherpe messen waren. Ik haal ze bijna dagelijks langs een aanzetstaal, wat zeker helpt. Toen kocht ik eindelijk een Global koksmes van tegen de 100 euro. Ik had het niet verwacht, maar het verschil was immens. Ik begreep gelijk wat ze bedoelde met "let the knife do the work".

Messen goed slijpen is een kunst, en goed materiaal om te slijpen kost ook geld. Deze gaat langer mee en is gevoelsmatig een stuk scherper. Ik vind het leuk om te koken, en voor mij was het 't geld dus 100% waard!

Ik zou eerder zeggen dat messen van >€250 overbodig zijn. Dan ga je echt naar die handcrafted Damascus stijl dingen.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:08
Over aanzetstalen gesproken; hoe herken je een 'goede'? Alleen bij Zwilling gaat de prijsklasse al van €15,95 tot €223,20.

• Gonadan

Gonadan

Als het echt puur om aanzetstaal gaat denk ik dat de verschillen relatief klein zijn. De links die jij geeft zijn en standaard los verkrijgbaar aanzetstaal en één uit een zeer dure set. Die laatste krijgt waarschijnlijk vanzelf al een factor twee erover omdat hij bij die set hoort. :P

Qua vormgeving en ergonomie zijn de verschillen wel groot. Daarnaast kan de hardheid ook uit maken natuurlijk. Heb je keihard staal voor je messen moet je niet met een low budget pisbakkenstaal aanzetstaal aan komen. ;)
Klopt, maar die verwacht ik hier dan ook niet. Hier ben je op z'n minst hobbykok. :>

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Boudewijn schreef op woensdag 28 november 2018 @ 19:48:
Ben ik niet helemaal met je eens. Met zo'n smal mes loop je wel meer het risico diep het vlees in te schieten dan met een breed mes.
Ik denk dat hoe preciezer het werk is (en daar reken ik uitbenen en trimmen onder), hoe smaller het lemmet dient te zijn. Bij gebrek aan een uitbeenmes zou ik liever een office mesje gebruiken dan een koksmes. Met een breed lemmet zoals dat van een koksmes (al dan niet klein) is naar mijn ervaring de kans groter dat je schade aan je product aanricht dan met een kleiner mes. Je snijdt dan al snel teveel weg.
Als je niet super ervaren bent dan.
Oefening baart kunst ;) Sowieso is het een klusje waarbij je je beter niet kunt haasten.

Maar ik denk dat 't het belangrijkst is dat je kiest waar je het beste mee overweg kunt en dat kan zeker verschillen per persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04-2021
Ik gebruik dit uitbeenmes: https://www.kookwinkel.nl...s-13-cm-messenstaal-zwart
Werkt perfect. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Afgelopen weekend bij de KDW erg mooie keukenmessen gezien. Wilde voor jullie foto's maken van de messen en de bijbehorende prijskaartjes maar verkopers zijn daar erg actief met aanspreken van mensen die alleen maar naar een vitrine kijken ;)

Zeker een aanrader als je een mooi en duur keukenmes zoekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:39

Typhone

Who Dares Wins

Niet mee eens. Ik heb Wusthof Grand Prix messen liggen die toch veel sneller bot werden ook na regelmatig aanzetten.

Daarna toch een stuk duurdere set gekocht waarvan ik de prijzen niet ga noemen maar het goedkoopste mes was duurder dan de hele GP-serie opgeteld. 1x per jaar laten slijpen bij de Hollandse slijpservice en dan raak je zeer gewend aan de kwaliteit. Laatst een kookworkshop gehad met “professionele” messen die van te voren nog werden aangezet maar wat een bocht was dat :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Heerlijk aan tweakers. Het maakt niet uit wat het onderwerp is, er komt altijd wel iemand voorbij die roept: “Y voor meer dan X heeft niemand nodig en is onzin”. Een complete dooddoener, want als je het puur vanuit gebruik ziet is het waar (net zo goed als een T-shirt van meer dan twee euro onzin is, een auto van meer dan 8k, een maaltijd van meer dan twee euro), maar verder totaal irrelevant voor de discussie.

Ik geniet enerzijds van Kiwi messen (2 voor een tientje, geweldig spul) en anderzijds hoop ik elke maand ingeloot te worden om een mes van Bloodroot Blades te mogen kopen. Gewoon omdat ik het prachtig handwerk vind. Kunst zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DivWhis schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 20:37:
Heerlijk aan tweakers. Het maakt niet uit wat het onderwerp is, er komt altijd wel iemand voorbij die roept: “Y voor meer dan X heeft niemand nodig en is onzin”. Een complete dooddoener, want als je het puur vanuit gebruik ziet is het waar (net zo goed als een T-shirt van meer dan twee euro onzin is, een auto van meer dan 8k, een maaltijd van meer dan twee euro), maar verder totaal irrelevant voor de discussie.
Exact.

Damn die blood root messen zijn wel mooi. Klikte degene aan die ik mooi vind, 1400$. Fok. dat is het dubbele van wat ik aan de muur heb hangen, in totaal :X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@Boudewijn
@DivWhis Ga eens kijken bij deze man.
https://studioblade.be/

Die maakt je mes met de materialen die jij kiest, en ik denk niet dat je 1400€ of dollar gaat betalen.
1400 is toch wel wat overdreven.

[ Voor 6% gewijzigd door Tommie12 op 05-12-2018 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

@Boudewijn @Tommie12 EUR 1400 vind ik met mijn budget ook te gortig. Maar er zitten vaak Nakiri's tussen van <500. Die hoop ik een keer te bemachtigen.

@Tommie12 Dank voor de link! Kende ik niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-05 06:39

Tripl3 D

Brother in Arms

Ik heb eerder dit jaar een Global G2 aangeschaft waar ik ontzettend blij en tevreden mee ben. Ik ben nu aan het kijken naar een wat kleiner mes voor het fijnere werk. Op Coolblue gefilterd op Officemes en daar kom ik op de GS 1 en de GS 38 uit. De lengte van het lemmet en de vorm verschillen en ik vroeg me af of hier buiten de lemmetlengte dan vooral de vorm invloed heeft op wat je met het mes kunt.
En wat zijn dan de verschillen qua gebruik?

Van Coolblue word ik niet echt wijzer en misschien gebruik ik de verkeerde zoektermen op Google, want ik kom er niet helemaal uit wat nou in de praktijk de verschillen zijn.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 18:55
Tripl3 D schreef op maandag 10 december 2018 @ 09:32:
Ik heb eerder dit jaar een Global G2 aangeschaft waar ik ontzettend blij en tevreden mee ben. Ik ben nu aan het kijken naar een wat kleiner mes voor het fijnere werk. Op Coolblue gefilterd op Officemes en daar kom ik op de GS 1 en de GS 38 uit. De lengte van het lemmet en de vorm verschillen en ik vroeg me af of hier buiten de lemmetlengte dan vooral de vorm invloed heeft op wat je met het mes kunt.
En wat zijn dan de verschillen qua gebruik?

Van Coolblue word ik niet echt wijzer en misschien gebruik ik de verkeerde zoektermen op Google, want ik kom er niet helemaal uit wat nou in de praktijk de verschillen zijn.
Ik kan even niet zoeken, maar de vorm kan bepalend zijn met hoe je snijdt. Bij een koksmes kan je mes bijvoorbeeld relatief rechts zijn en naar een punt lopen, hiermee kun je wat beter "hakken". De G2 is er zo een. Als je en wat ronder mes hebt kun je de methode gebruiken waarmee je eigenlijk je mes op het bord houdt en schommeld snijdt wat ze vaak op TV voordoen. Wüsthoff maakt dit soort koksmessen geloof ik.

Uiteindelijk gaat het erom wat je fijn vindt en wat je ermee wilt doen. Bij een klein mes vind ik zelf recht en niet te lang prettig. Boller kan fijn zijn voor schillen.

Ik heb zelf ook de G2, superding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
De Eden Classic Damast 20 cm heb ik gisteren geretourd.
Afgaand op de vele positieve reacties lag het mes toch niet lekker in mijn hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-05 14:08

alienfruit

the alien you never expected

Ik ben opzoek naar een degelijk scherp mes voor een redelijke prijs. Ik vraag mij af of zoiets als dit wat is: https://www.amazon.co.uk/dp/B073X2HQBH ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

alienfruit schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:44:
Ik ben opzoek naar een degelijk scherp mes voor een redelijke prijs. Ik vraag mij af of zoiets als dit wat is: https://www.amazon.co.uk/dp/B073X2HQBH ?
Tja, het mes ziet er prachtig uit, maar bedenk wel dat het van zachter staal gemaakt is. En de "damast" is nep, dat is er gewoon op gelaserd...

Met andere woorden, als je het mes binnenkrijgt zal het zeker scherp zijn, de vraag is alleen hoe lang dat zo blijft. Wel levenslange garantie, dus mag je wel van enige degelijkheid uitgaan. Maar als je van plan bent om er knolselderij of winterpeen mee te gaan snijden zou ik er meteen een slijpset bij bestellen ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ik zoek voor een degelijk mes die ik inderdaad wel een tijd kan gebruiken voor het te slijpen. Ik wil er alleen niet meteen £50-£100 aan uitgeven. Dus als je mogelijk goed mes voor een schappelijke prijs zit op Amazon dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

alienfruit schreef op maandag 4 februari 2019 @ 16:19:
Ik zoek voor een degelijk mes die ik inderdaad wel een tijd kan gebruiken voor het te slijpen. Ik wil er alleen niet meteen £50-£100 aan uitgeven. Dus als je mogelijk goed mes voor een schappelijke prijs zit op Amazon dan hoor ik het graag :)
Ik zou zelf bij voorkeur gaan voor een gerenommeerd merk waarvan de kwaliteit bekend is. Maar daar betaal je dan ook uiteraard iets meer voor. Maar anders zoiets?

https://www.amazon.co.uk/...fRID=YA8BZ1SKWKFB1XGXWCWS

Ook geen bekend merk, maar VG10 staal en wél een echte damast laag.

Of deze Kai, heb ik zelf ook en is een prima mes wat ik dagelijks gebruik:

https://www.amazon.co.uk/...sr=1-3&keywords=kai+knife

[ Voor 10% gewijzigd door bvk op 04-02-2019 16:53 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Hmm, van deze twee welke is het beste denk je? Qua prijs maakt het niet veel uit :>
Volgens een review van https://www.amazon.co.uk/...fRID=YA8BZ1SKWKFB1XGXWCWS lijkt het er op dat het niet echt VG10 staal is.

Het kan niet slechter zijn dan mijn huidige mes van de £5 winkel (huisbaas 🤣)

[ Voor 28% gewijzigd door alienfruit op 04-02-2019 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Ga dan gewoon voor de Kai Wasabi, daarvan weet ik tenminste zelf zeker dat het een prima mes is :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-05 00:06
bvk schreef op maandag 4 februari 2019 @ 17:04:
Ga dan gewoon voor de Kai Wasabi, daarvan weet ik tenminste zelf zeker dat het een prima mes is :)
Die eerste is sowieso geen vg10 en waarschijnlijk geen echte damast ook. Zijn allemaal verre oosten onzin messen.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Brad Pitt schreef op maandag 4 februari 2019 @ 17:07:
[...]

Die eerste is sowieso geen vg10 en waarschijnlijk geen echte damast ook. Zijn allemaal verre oosten onzin messen.
Daarom ook mijn advies om voor een bekend merk te gaan. Dat de fabrikant/Amazon liegen over de staalsoort en het productieproces kan ik ook niet helpen...

De Kai heeft ook "maar" een hardheid van 58 maar kan ik wel van harte aanbevelen.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ja, ik heb de Kai besteld voor nu :) Als ik mijn eigen keuken heb dan ga ik wel voor het betere werk!
Wordt morgen bezorgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

alienfruit schreef op maandag 4 februari 2019 @ 18:09:
Ja, ik heb de Kai besteld voor nu :) Als ik mijn eigen keuken heb dan ga ik wel voor het betere werk!
Wordt morgen bezorgd
Ik ben natuurlijk wel even benieuwd naar je ervaringen, er van uitgaande dat je het mes inderdaad vandaag ontvangen hebt.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ja, vandaag ontvangen maar nog niet gebruikt. Ik was vandaag bij een Japans BBQ restaurant hier in Londen :) Morgenmiddag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Grmpf, laat je messen niet vallen. Gelukkig was het het 10cm officemes (in gebruik voor vanalles in de keuken), maar die ligt nu in 2 stukken. Nette breuk wel, prima hard staal, dat.

Toch jammer, na 21 jaar trouwe dienst. Was een Zwilling Professional S van de Albert Heijn spaaractie uit 1997. Die serie kostte ineens geen drol met zegeltjes.

Ik denk dat ik voor vervanging evenveel ga betalen als toen voor officemes + 20cm koksmes :| (Ik ontken inflatie, BTW en andere logische zaken! Vroeger was alles beter!)

[ Voor 4% gewijzigd door Bundin op 11-02-2019 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-05 15:13
Ik ben op zoek naar nieuwe steakmessen, maar het is zoeken als een speld in een hooiberg.
Heb nu een 6-tal Ikea messen en die mogen nu vervangen worden voor een goede (mag best wat kosten; €40/50/60).

Wie heeft er tips! Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

-Muncky- schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:16:
Ik ben op zoek naar nieuwe steakmessen, maar het is zoeken als een speld in een hooiberg.
Heb nu een 6-tal Ikea messen en die mogen nu vervangen worden voor een goede (mag best wat kosten; €40/50/60).

Wie heeft er tips! Dank!
Dit topic gaat eigenlijk meer over keukenmessen, maar zoiets misschien?

https://www.bol.com/nl/p/...6TN9Dp0HswRxoCnxUQAvD_BwE

Mooie messen van een beroemd merk en precies een Euro onder je budget :)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leon0013
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-03 12:26

leon0013

Ooit waren het er twaalf

bvk schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:58:
[...]

Dit topic gaat eigenlijk meer over keukenmessen, maar zoiets misschien?

https://www.bol.com/nl/p/...6TN9Dp0HswRxoCnxUQAvD_BwE

Mooie messen van een beroemd merk en precies een Euro onder je budget :)
Laguiole is geen beschermde naam en slaat niet op een merk maar op een regio.

Dit zijn gewoon messen van een weinig-zeggend merk.

Voor een "echte" (Franse) Laguiole betaal je doorgaans per stuk al minimaal het bedrag van die set.

Dat wil niet zeggen dat het geen goede messen zijn trouwens.

Ik heb zelf nu zo'n 7 jaar een set van Opinel die me erg goed bevalt.(Esprit Sud, toen 4 voor ± 40 eur)

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Idem voor sabatier. Daar zijn ook 20 varianten van, sommige okay, sommige heel slecht. Sommige wellicht goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

leon0013 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 23:29:
[...]

Laguiole is geen beschermde naam en slaat niet op een merk maar op een regio.

Dit zijn gewoon messen van een weinig-zeggend merk.

Voor een "echte" (Franse) Laguiole betaal je doorgaans per stuk al minimaal het bedrag van die set.

Dat wil niet zeggen dat het geen goede messen zijn trouwens.

Ik heb zelf nu zo'n 7 jaar een set van Opinel die me erg goed bevalt.(Esprit Sud, toen 4 voor ± 40 eur)
Oeps :D Weer wat geleerd, ik dacht echt dat het een merk was....

Meteen even verder gezocht en een mooie uitleg gevonden: https://www.knivesandtool...le-messen-de-waarheid.htm

Maar ook al zijn het geen "echte", voor € 10,- per mesje mag je inderdaad wel wat kwaliteit verwachten hoop ik.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Heeft er iemand ervaring met Fissler?

De Jumbo heeft nu een actie met deze messen (de Pro series) en ze zien er wel goed uit. Voor € 7,- voor een grote Santoku kun je de gok wel wagen denk ik.

Maar als ik een beetje op het merk zoek zie je hun producten in allerlei prijsklassen, van goedkoop tot peperduur. Ik heb ze zelf niet nodig, maar misschien wil ik er wel een aantal bij elkaar sparen om cadeau te doen aan vrienden of familie.

Nu mag je een gegeven paard niet in de bek kijken, maar het zou jammer zijn als ik 2 maanden later al te horen krijg dat ze bot zijn geworden.... ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@bvk je weet dat je een mes niet cadeau mag geven he? Je geeft een stuiver cadeau en daarvoor verkoop je het mes aan de ontvanger. #Sommigesoortenbijgeloofzijngewoonleuk.

Zelf vind ik Wusthof Dreizack bijvoorbeeld een mooi merk, met name de volledig stalen waarvvan ik zie dat ze die niet meer verkopen. En ook daar veel keuze in series.

Een mes is erg persoonlijk, gewicht, balans, etc maar voor EUR7,- zal de prijskwaliteit van die Fissler best prima zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

franssie schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 17:20:
@bvk je weet dat je een mes niet cadeau mag geven he? Je geeft een stuiver cadeau en daarvoor verkoop je het mes aan de ontvanger. #Sommigesoortenbijgeloofzijngewoonleuk.

Zelf vind ik Wusthof Dreizack bijvoorbeeld een mooi merk, met name de volledig stalen waarvvan ik zie dat ze die niet meer verkopen. En ook daar veel keuze in series.

Een mes is erg persoonlijk, gewicht, balans, etc maar voor EUR7,- zal de prijskwaliteit van die Fissler best prima zijn.
Ja, dat gebruik ken ik. Toen ik jaren geleden mijn eerste Kai kocht deden ze dat in de winkel precies zo ;)

Ik wil de messen dan ook gaan weggeven aan mensen die niet zulke keukenhelden zijn zoals mijn broer. Die was laatst toen ik op bezoek was aan het koken met een volkomen bot koksmes op een glazen plank....

Als ik die zo'n Fissler cadeau doe tezamen met een fatsoenlijke snijplank gaat er waarschijnlijk al een compleet nieuwe wereld voor hem open :o

Misschien moet ik er ook maar een messenslijper en een setje pleisters bij doen...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja ik ben wel beneiuwd wat je er van gaat vinden, zoals je zelf elders al meldde heeft Fissler van alles van heel goedkoop tot vrij duur. Ik ga mijn Globals iig niet aan de straat zetten ervoor :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 17:46:
Mja ik ben wel beneiuwd wat je er van gaat vinden, zoals je zelf elders al meldde heeft Fissler van alles van heel goedkoop tot vrij duur. Ik ga mijn Globals iig niet aan de straat zetten ervoor :P.
Ik heb vandaag bij het boodschappen doen de santoku meegenomen, die ga ik zaterdag gebruiken als ik ergens mag koken.

Daar komt ook tomaat bij, eens even kijken of dit ding de tomatentest doorstaat :o

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-05 22:05

DonMetal

Doet Iets Met Media

Zolang je er niet te veel van verwacht zullen het aardige messen zijn. Maar bedenk dat ze natuurlijk niet zoals de Fissler-pannen in Duitsland gemaakt zijn. Wat weinig uit hoeft te maken, maar het moet uit de lengte of uit de breedte om het mogelijk te maken dergelijke producten in zo’n spaaractie te gooien.

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-05 12:04
Ik ben sinds een tijd eigenaar van het volgende keukenmes.

Afbeeldingslocatie: https://media.knivesandtools.com/Exact1200x800/71222/zw31071-200$01-zwilling-31071-20-4star-koksmes-d1.jpg

Was ik de tomaat aan het pletten in plaats van het snijden :X , dus ik heb een poging gedaan om mijn mes te slijpen met de volgende skerper stenen (180/600/1000/3000).

Afbeeldingslocatie: https://media.knivesandtools.com/Exact1200x800/53988/svsh006$01-skerper-basic-slijppakket-svsh006-01.jpg

Nu heb ik alleen het gevoel dat het maar een beetje geholpen heeft, en niet het vlijmscherp is. Ik heb zelf geen ervaring met messen slijpen, maar gebruikte daarvoor de tutorial zoals:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Sharpening Knife on a Whetstone with Master Sushi Chef Hiro Terada.

Heeft er iemand goede tips voor mij, of is het zonder een avondje cursus niet echt te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zet het staal met de punt op tafel en houd de hoek heel constant. Goed afwisselen en langzaam slagen maken over het hele lemmet.

Wat heb je precies gedaan? Hoe heb je de hoek tussen lemmet en steen/staal gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

En eerst ontbramen met dat aanzetstaal en dan pas slijpen, scheelt tijd.

Ik heb zelf geen geduld voor die stenen en gebruik van die keramische rollertjes - laat wel lelijke sporen op je messen na maar soit, het zijn messen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Messen kan prima als je het een beetje bijhoudt. Ik gebruik vaak een keramisch aanzetstaal. Heb laatst 2.5 uur op het mes van een vriendje van me gezeten; was vrij hard staal (een van de betere sabatier-merken) en compleet verragd. Goedkope messen zijn door zachter staal veel makkelijker terug in vorm te krijgen.
Verder oplopend slijpen met goede stenen. Het verschil tussen een butt-steen en een goede steen merk je heel erg.

* Boudewijn heeft 4 Naniwa's in de loop der jaren bij elkaar gespaard. 300-1000-3000-6000, zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:20

Honesty

kattenneus!

bvk schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 17:42:
[...]

Misschien moet ik er ook maar een messenslijper en een setje pleisters bij doen...
Met een bot mes snij je eerder en ook een stuk lelijker dan met een scherp nieuw mes:)

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Honesty schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:41:
[...]

Met een bot mes snij je eerder en ook een stuk lelijker dan met een scherp nieuw mes:)
Daar zou ik niet teveel van uitgaan. Als je een scherp nieuw mes op dezelfde manier hanteert als dat botte oude mes, omdat je alleen botte messen gewend bent, dan kunnen er best eens ongelukken gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

downtime schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:49:
[...]

Daar zou ik niet teveel van uitgaan. Als je een scherp nieuw mes op dezelfde manier hanteert als dat botte oude mes, omdat je alleen botte messen gewend bent, dan kunnen er best eens ongelukken gebeuren.
Dat inderdaad, een nieuw en/of scherp mes maakt een veel diepere snee. Soms voel je het niet eens en vraag je je af waar ineens dat bloed vandaan komt, als er al niet ineens een vingerkootje op je snijplank ligt.

Een bot mes maakt een minder diepe snee, maar is wel veel pijnlijker vanwege de "rafels" in je vlees....

Voor het geld ben ik overigens best tevreden over die Fissler messen, ze liggen goed in de hand en zijn (nu nog) lekker scherp.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
bvk schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:13:
Heeft er iemand ervaring met Fissler?

De Jumbo heeft nu een actie met deze messen (de Pro series) en ze zien er wel goed uit. Voor € 7,- voor een grote Santoku kun je de gok wel wagen denk ik.

Maar als ik een beetje op het merk zoek zie je hun producten in allerlei prijsklassen, van goedkoop tot peperduur. Ik heb ze zelf niet nodig, maar misschien wil ik er wel een aantal bij elkaar sparen om cadeau te doen aan vrienden of familie.

Nu mag je een gegeven paard niet in de bek kijken, maar het zou jammer zijn als ik 2 maanden later al te horen krijg dat ze bot zijn geworden.... ;)
Ik heb vandaag ook de Fissler Santoku (groot) bij Jumbo opgepikt voor €6,99 (plus spaarkaart). Ik heb eigenlijk nooit serieuze keukenmessen gehad en de eerste indruk van dit mes is best goed. Behoorlijk scherp (papierstroken snijden) en degelijk afgewerkt.
De staallegering die erop gedrukt staat is X30Cr13, daar kan ik online eigenlijk nauwelijks iets over vinden.
edit: Het is een variant van 420 staal, één van de meest gebruikte legeringen. De eigenschappen hangen bovendien af van een correcte de hittebehandeling in de fabriek.

[ Voor 8% gewijzigd door Henk007 op 12-07-2019 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Henk007 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:39:
[...]

Ik heb vandaag ook de Fissler Santoku (groot) bij Jumbo opgepikt voor €6,99 (plus spaarkaart). Ik heb eigenlijk nooit serieuze keukenmessen gehad en de eerste indruk van dit mes is best goed. Behoorlijk scherp (papierstroken snijden) en degelijk afgewerkt.
De staallegering die erop gedrukt staat is X30Cr13, daar kan ik online eigenlijk nauwelijks iets over vinden.
edit: Het is een variant van 420 staal, één van de meest gebruikte legeringen. De eigenschappen hangen bovendien af van een correcte de hittebehandeling in de fabriek.
Volgens die spaarkaart is de normale prijs van de Santoku € 49,95 en dat zou ik er nooit voor over hebben.Geen Japans staal en ook niet Japans geslepen, alleen de vorm komt overeen...

Vergeleken met mijn Miyabi 600D Santoku (van destijds € 200,-) is het een "prul", maar voor die € 7,- heb je een prima prijs/kwaliteit als je er niet al te veel van verwacht. Als de Miyabi ooit bot wordt zal die naar een professionele slijper moeten, maar deze messen kun je eenvoudig zelf slijpen met een slijp setje.

En voor de overige messen zal hetzelfde gelden, maar die heb ik nog niet geprobeerd en of ze snel bot worden zal de toekomst uit moeten wijzen. Maar als je toch al bij de Jumbo je boodschappen doet lijkt het me een prima koop.

Specs

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• handamen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-07-2019

handamen

Nijmegen

Inmiddels heb ik ook twee Jumbo Fisslers. Fissler is een tijdje geleden aangesproken op hun topseries, waarop ze X50CrMoV15 staal hadden vermeld. Dat betekent 0,5% C(arbon) voor hardheid, 15% Chr(oom) voor antiroest en MolybdeenVanadium voor glans. Dit zijn goede waarden, maar helaas, de messen bleken slechts 0,35% carbon en (ik meen) 13% chroom te hebben en bevatten geen Molybdeen en Vanadium. Ze waren zachter en minder roestbestendig dan aangeduid met de staalsoort. Daarop moest Fissler de aanduiding aanpassen en heeft alle messen teruggeroepen. Deze Jumbo variant geeft waarschijnlijk wel de juiste waarden (want je laat je geen twee keer op je kop geven) en daarmee blijken het maar zeer middelmatige messen.
Ik ben messenslijper en was daarom benieuwd naar de echte kwaliteit. Ze zijn scherp bij aflevering, hoewel niet helemaal constant op het gehele lemmet (splintertjes en braampjes). Bij mijn 'her'slijping blijken ze erg zacht, wat betekent dat ze ombuigen als je te veel druk op de slijpsteen geeft, en daarmee zijn ze alleen met erg lichte druk scherp te krijgen. Dat is niet erg, maar bij gebruik in de keuken zal de snede ook snel buigen, dus zullen ze slechts korte tijd scherp blijven. De lage prijs van deze messen is dan ook terecht. Ze zijn m.i. vergelijkbaar met andere messen van rond 8-10 euro.
Helaas heeft AH's geweldige avontuur met de wel erg goede Villeroy & Boch (Vivo) messen ook andere supertjes aangezet om messen weg te geven. Zowel C1000 met de in China gemaakte zwakke Henckels messen, als nu Jumbo met deze chinese Fisslers zakken keihard door het ijs. De gesuggereerde winkelprijs klopt echt niet, want voor 40-50 euro kunt u topmessen krijgen, wat deze niet zijn. Jammer, maar goed voor mij, mocht u deze messen willen laten slijpen. Dat betekent veel werk. :) >:)

deMessenslijper.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mooie review. Dat het niet veel was was redelijkerwijs te verwachten met die prijs wmb.

Ik ga van de week mijn messen weer eens slijpen. Zo'n beetje alles is scherp, maar niet meer scherp genoeg. Helaas wel hard staal, dus ik ga een tijdje bezig zijn :X .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Boudewijn Zolang hoeft dat messenslijpen toch niet te duren?

Ik doe ca. 1x per maand m'n hele Global set (8 stuks) en alle kleine frutselmesjes zoals merkloze aardappelschilmesje er ook gelijk bij.

Kwestie van een paar uur van tevoren de wetsteen in het water leggen om te weken.
En dan de 400/1000 steen gebruiken voor alle messen.
Als laatste alles nog een keertje goed afspoelen en afdrogen.
20 minuten, dan is alles wel klaar.

En daarna kunnen we weer hakken: :)
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4437/36295630102_e6eaa5759d_z.jpg

disclaimer:
ik ben wel verplicht om na de slijpexercitie de rest van de familie nog ff te waarschuwen; dat ze met de aardappelschilmesjes geen appeltje meer in de blote handpalm insnijden... O-) :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon0013
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-03 12:26

leon0013

Ooit waren het er twaalf

ehtweak schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 23:49:
@Boudewijn
disclaimer:
ik ben wel verplicht om na de slijpexercitie de rest van de familie nog ff te waarschuwen; dat ze met de aardappelschilmesjes geen appeltje meer in de blote handpalm insnijden... O-) :+
Dat hebben mijn vriendin en familie die op bezoek komt zichzelf ondertussen afgeleerd om te doen :)

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ehtweak schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 23:49:
@Boudewijn Zolang hoeft dat messenslijpen toch niet te duren?

Ik doe ca. 1x per maand m'n hele Global set (8 stuks) en alle kleine frutselmesjes zoals merkloze aardappelschilmesje er ook gelijk bij.

Kwestie van een paar uur van tevoren de wetsteen in het water leggen om te weken.
En dan de 400/1000 steen gebruiken voor alle messen.
Als laatste alles nog een keertje goed afspoelen en afdrogen.
20 minuten, dan is alles wel klaar.

En daarna kunnen we weer hakken: :)
[Afbeelding]

disclaimer:
toon volledige bericht
Ik heb ook al geprobeerd om te slijpen op een steen, en dat lukt me niet.
Ik heb bliljkbaar niet genoeg handigheid om die hoek goed stabiel te houden.

Ik gebruik een setje van Lansky om alles mooi op dezelfde hoek te slijpen, en nadien regelmatig de keramische wetstaaf, en een dubbelzijdige leren strop met aan de ene kant grof en de andere kant fijn slijppasta. Dat lukt me beter.

[ Voor 4% gewijzigd door Tommie12 op 19-08-2019 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Autsj.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lxNxVBX.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X6yx38g.png