Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Welke keukenmessen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

dippert

quote:
Tektoon schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 23:53:
Nou, de messen zijn geslepen! Ik krijg mijn goedkope Ikea mesjes wel veel scherper dan m'n Wusthof... :?

De enige verklaring die ik kan bedenken is dat die van de Ikea dunner zijn en van zachter staal waardoor je met de zelfde arbeid niet alleen sneller slijpt maar er ook makkelijker een hoek aan krijgt.

Verder had ik beter ook zo'n egaliseer-blokje meebesteld want zeker de zachtere stenen worden snel ongelijk.
Vooral zachter staal denk ik. Misschien zat je ook meer richting de originele hoek van IKEA dan van de Wüsthoff, dat kan ook nog uitmaken.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Skyrunner
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22-02 13:37
Ik ga over 3 weken op vakantie naar China en wil daar online een set wetstones bestellen.

Heeft iemand nog een tip mbt merk/type?

Thnx!

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• Clifdon
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 22-02 05:28
Weet iemand op dit moment een redelijk mes te vinden voor een klein bedrag in de Nederlandse winkels?

Van de zomer in Frankrijk kocht ik voor 12 euro een Fiskars mes. En dat ding is gewoon super scherp. Maar voor dat soort bedragen heb ik in Nederland nog niets kunnen vinden. Ik zoek nog een koksmes voor ons studentenhuis. Ik kan er niet meer tegen om met botte fileermessen te snijden.

Always look on the bright side of life.

• Sebastiaan001
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:07
quote:
Clifdon schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 10:21:
Weet iemand op dit moment een redelijk mes te vinden voor een klein bedrag in de Nederlandse winkels?

Van de zomer in Frankrijk kocht ik voor 12 euro een Fiskars mes. En dat ding is gewoon super scherp. Maar voor dat soort bedragen heb ik in Nederland nog niets kunnen vinden. Ik zoek nog een koksmes voor ons studentenhuis. Ik kan er niet meer tegen om met botte fileermessen te snijden.
https://nl.knivesandtools...m-2000-020.htm#tabbutton3

Deze is 25 euro en best aardig wat ik zo lees. Studentenhuis is wel de ultieme test voor een mes volgens mij!

• Boudewijn
  • Laatst online: 21:39

Boudewijn

omdat het kan

Keurig mes voor die prijs. Duurder zou ik niet in een huis neerleggen, wordt toch vernaggeld ;).

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_
Ik kook graag, kijk wat ik maak

• Noxa
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22:33
quote:
Skyrunner schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:02:
Ik ga over 3 weken op vakantie naar China en wil daar online een set wetstones bestellen.

Heeft iemand nog een tip mbt merk/type?

Thnx!
Naniwa's maar ik vraag me af of dat dat echt veel goedkoper is. En Atoma diamant plaat voor het grove werk of om je wetstenen te vlakken.

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Naniwa stenen zijn Japans dus ik vraag me ook af of die in China echt veel goedkoper zijn. Heb er zelf een en wat is die fijn! Dat dan wel weer.

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
quote:
Clifdon schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 10:21:

Je kunt ook je messen eens gaan slijpen ;)
Geen enkel mes blijft scherp.

Je kunt ook overwegen een mes bij de Ikea te kopen EN een slijpsysteem (wetsteen, set of machientje).

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

IKEA inderdaad of de Herman lijn bij Blokker als die er nog is. IKEA verkoopt ook slijp setjes met wieltjes, werkt goed bij niet te dure messen

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:27

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Niet direct een mes, maar wel scherp, voor in de keuken en van de merken die hier veelal genoemd worden als Victorinox, Wusthof, Diamant Sabatier, Global, er cetera: een keukenschaar.

Hebben jullie de keukenschaar ook in lijn met jullie messen of niet? Ik schrik behoorlijk van de prijzen die de genoemde merken voor een schaar durven vragen... Ik wil met alle liefde een schaar van Global om bij de rest te matchen, maar 72 euro :X

FeaR wijzigde deze reactie 11-02-2018 01:02 (11%)

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Ik heb niet eens een keukenschaar. :X

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een tojiro shippu schaar gekocht voor bij mijn tojiro messen. Hij ligt in de la dus had ook een ander merk kunnen zijn wat dat betreft, maar ik gebruik hem veel :)

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:40

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Wat bedoelen we hier met een keukenschaar? Is dat zo'n schaar waarmee je bijvoorbeeld een kippen karkas in stukken kunt knippen?

bvk wijzigde deze reactie 11-02-2018 03:26 (5%)

Specs

• Clifdon
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 22-02 05:28
quote:
Sebastiaan001 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 12:59:
[...]

https://nl.knivesandtools...m-2000-020.htm#tabbutton3

Deze is 25 euro en best aardig wat ik zo lees. Studentenhuis is wel de ultieme test voor een mes volgens mij!
We wonen maar met z'n twee in het huis momenteel en ik denk dat we dat zo laten. Volgens mij kan ik dus redelijk eisen dat ik de enige ben die het mes aanraakt. Ik heb al die dikke snijplank van ikea gekocht als vervanger van de glazen snijplank die er lag. 8)7

Maar dat Eden mes lijkt wel wat te zijn inderdaad.
quote:
nokiaan958GB schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 23:34:
[...]

Je kunt ook je messen eens gaan slijpen ;)
Geen enkel mes blijft scherp.

Je kunt ook overwegen een mes bij de Ikea te kopen EN een slijpsysteem (wetsteen, set of machientje).
Ik heb wetstenen in bezit. En de schilmessen die er liggen (zelfs één van robert herder) ga ik slijpen. Maar als 'koksmes' ligt er alleen een uiterst bot fileermes. Buiten dat het lang gaat duren voor deze met de hand weer scherp is, snijd een fileermes natuurlijk helemaal niet fijn.
quote:
franssie schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 23:46:
IKEA inderdaad of de Herman lijn bij Blokker als die er nog is. IKEA verkoopt ook slijp setjes met wieltjes, werkt goed bij niet te dure messen
Die herman lijn heb ik eerder van gehoord. Zal eens kijken of ik die nog kan vinden.

@FeaR Of de messen in lijn moeten zijn met de schaar moet je zelf weten. Wel weet ik dat een fatsoenlijke schaar echt een verademing is. Ik denk persoonlijk dat je vooral moet kijken of de schaar goed in de hand ligt. Als ik naar die global kijk dan lijkt die me nou net niet heel ergonomisch.

Always look on the bright side of life.

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Ik moet bekennen dat ik dat ik nog nooit een wetsteen heb gebruikt.
Zelf gebruik ik de Spyderco tri-angle. Daarmee is je mes slijpen meestal in 5 minuten klaar. Ideaal!
Tenzij het een mes van japans staal is, dan moet je wel even geduld hebben. In dat geval heeft een elektrisch slijpmachine een groot voordeel.

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:27

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

quote:
bvk schreef op zondag 11 februari 2018 @ 03:23:
Wat bedoelen we hier met een keukenschaar? Is dat zo'n schaar waarmee je bijvoorbeeld een kippen karkas in stukken kunt knippen?
Dan kom je meer bij een wildschaar uit toch? Dat is weer wat te veel van het goede. De schaar moet zeker wel tegen een stootje kunnen wat een ding van drie euro van de Xenos niet doet, maar ik hoef er geen half zwijn mee aan bonken te knippen :P
quote:
Clifdon schreef op zondag 11 februari 2018 @ 08:34:
@FeaR Of de messen in lijn moeten zijn met de schaar moet je zelf weten. Wel weet ik dat een fatsoenlijke schaar echt een verademing is. Ik denk persoonlijk dat je vooral moet kijken of de schaar goed in de hand ligt. Als ik naar die global kijk dan lijkt die me nou net niet heel ergonomisch.
De Global ziet er inderdaad wat apart uit, al heeft Wusthof ook een soortgelijk model dus het zal ergens vandaan komen. Maar toegegeven, comfortabel ziet het er zeker niet uit. Dit weekend eens zien of er wat winkels open zijn hier (*kuch* carnaval...) om wat scharen echt ter hand te nemen.

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• bvk

bvk

quote:
FeaR schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 14:04:
[...]

Dan kom je meer bij een wildschaar uit toch? Dat is weer wat te veel van het goede. De schaar moet zeker wel tegen een stootje kunnen wat een ding van drie euro van de Xenos niet doet, maar ik hoef er geen half zwijn mee aan bonken te knippen :P
Maar wat wil je er allemaal mee knippen dan wat met een eenvoudige huishoud schaar niet lukt? Ik gebruik zelf ook zo'n simpel ding en dat volstaat eigenlijk wel voor de meeste dingen, zelfs blister verpakkingen geven geen probleem. Ik zou daar zelf geen tientallen Euro's aan uitgeven, maar dat is persoonlijk natuurlijk

Voor karkassen en dergelijke gebruik ik een Wusthof bijl ;)

Specs

• O88088
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21:03
't is Chinees maar ik heb prima ervaringen met deze schaar. Ik heb geen nadelen kunnen ontdekken, wel tig voordelen:
• Superstevig, gaat door alles heen.
• Kan uit elkaar dus makkelijk schoon te maken.
• Ondanks dat hij uit elkaar kan zit er geen speling in.
• Multifunctioneel, ontschubben, raspen, flesopener, notenkraker.
• Goed scherp. Ik heb mezelf een keer flink opengehaald aan de rasp.

• 210667
  • Registratie: februari 2019
  • Niet online
quote:
Ik ook.. :)
Zag deze wat goedkoper op Amazon.de. Zie zo, buiten de naam, 1,2,3 het verschil niet. Wel het verschil in prijs

• woutur
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 12:16

woutur

Klauwtjes uit!

Ik slijp mijn messen zelf met een Spyderco en ik weet dat er veel gebruikers van dit systeem meelezen. Nu gaat dat hartstikke goed maar af en toe komt er een mes voorbij dat echt, echt opnieuw geslepen moet worden. Dan zijn de standaard staven niet handig. Gelukkig is daar Aliexpress! Ik heb voor 4 eurootjes deze staafjes besteld. Van dezelfde shop zijn er nog meer te vinden. Over een dag of 15 zal ik laten weten of het wat is. Doel is om te kijken of ik hier een 're-bevelling' in een redelijke tijd kan bewerkstelligen. Ik zal een oud mes nemen en daar de bevel op 30 graden slijpen. Ben benieuwd!

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Zijn hier mensen met ervaring met koksmessen met kuiltjes (of zelfs gaten) in het lemmet?
Linkje naar wat ik bedoel: https://www.knivesandtool...-koksmes-hol-geslepen.htm

Het viel me laatst op dat ik met bepaalde dingen snijden (wortels bijvoorbeeld) erg veel tijd kwijt ben aan het "leegvegen" van het lemmet. Of ik negeer het, en dan vallen de plakjes op zo'n manier van het mes dat ze opvallend vaak naar me toe rollen en zo op de vloer flikkeren. (misschien is dat een hint dat ik moet afvallen - een eigen zwaartekrachtveld :+ )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bvk

bvk

quote:
Gaius schreef op zondag 8 april 2018 @ 14:31:
Zijn hier mensen met ervaring met koksmessen met kuiltjes (of zelfs gaten) in het lemmet?
Linkje naar wat ik bedoel: https://www.knivesandtool...-koksmes-hol-geslepen.htm

Het viel me laatst op dat ik met bepaalde dingen snijden (wortels bijvoorbeeld) erg veel tijd kwijt ben aan het "leegvegen" van het lemmet. Of ik negeer het, en dan vallen de plakjes op zo'n manier van het mes dat ze opvallend vaak naar me toe rollen en zo op de vloer flikkeren. (misschien is dat een hint dat ik moet afvallen - een eigen zwaartekrachtveld :+ )
Ik heb een Miyabi santoku mes met kuiltjes, alleen dan minder dan in jouw voorbeeld. Het enige wat daar altijd aan blijft plakken is knoflook, ander snijwerk blijft doorgaans gewoon op de plank liggen. En dat is maar goed ook, want met je vinger over het lemmet strijken om het er af te vegen blijft een riskante zaak... ;)

Alleen bos/lente ui rolt alle kanten op, maar dat is denk ik met elk mes het geval.

Specs

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb er eigenlijk niet zo'n last van. Bij mij vallen worteltjes als ze al blijven plakken bij de volgende snijactie van het lemmet af.
Die blijven meestal keurig bij/op de snijplank. Niet zo'n probleem voor mij, dus ook geen kuiltjes.

Zowel Globals als Tojiro shippu blacks.

• Paganstars
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 18:39
quote:
woutur schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:09:
Ik slijp mijn messen zelf met een Spyderco en ik weet dat er veel gebruikers van dit systeem meelezen. Nu gaat dat hartstikke goed maar af en toe komt er een mes voorbij dat echt, echt opnieuw geslepen moet worden. Dan zijn de standaard staven niet handig. Gelukkig is daar Aliexpress! Ik heb voor 4 eurootjes deze staafjes besteld. Van dezelfde shop zijn er nog meer te vinden. Over een dag of 15 zal ik laten weten of het wat is. Doel is om te kijken of ik hier een 're-bevelling' in een redelijke tijd kan bewerkstelligen. Ik zal een oud mes nemen en daar de bevel op 30 graden slijpen. Ben benieuwd!
En??

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• woutur
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 12:16

woutur

Klauwtjes uit!

In eerste instantie krijg je waar je voor betaald. De staafjes passen niet direct goed en ik heb het idee dat je ze nat gebruiken moet want bij droog gebruik komt er veel materiaal van de staafjes af. Daarnaast krijg je bij 1 bestelling een staafje met 150 grid en één met 240 grid. Je moet dit artikel dus eigenlijk 2 maal bestellen om 2 matchende staafjes te krijgen. Mijn eerste resultaten waren nog niet denderend. Ik zal nog even een bestelling plaatsen zodat ik de boel matchend heb en dan hier weer terugkomen.

Herinner me daar vooral aan :)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

quote:
Gaius schreef op zondag 8 april 2018 @ 14:31:

Bij mij bleek dat een kwestie van techniek te zijn. Zodra ik puur van me af snijd dan heb ik er veel minder last van. Dan schuiven de plakjes vanzelf richting de krop die ze er wel af duwt. Het enige wat irritant is als een plakje onder je mes valt want dan heb je ineens twee halve. :+

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 14:56

sorcees

Atari 2600 woody

Over de scherpte van een mes wordt erg veel geschreven maar eigenlijk niet gemeten.
Zodoende is de scherpte, b.v. "razor sharp" erg subjectief.
Beroepsmatig moet ik mij ook bezighouden met messen, scherpe messen.
Na veel zoekwerk en experimenten tot de volgende machine gekomen:
http://www.catra.org/pages/products/kniveslevel1/st.htm

Dit is een semi automatische machine die de kracht (N) meet die een mes nodig heft om door een gekalibreed stuk kunststof te snijden, deze meting is reproduceerbaar binnen 10% van de meetwaarde.
Hiermee zijn messen heel goed onderling te vergelijken.

Deze machine wordt gebruikt om industriele messen te meten, maar ik kan er ook mijn Eigen messen op meten.

Typische waarden:
scheermes 0,4 N.
scalpel 0,6 N.
industrieel mes 1,0.
keukenmes 2,0 N.
bot mes, meer dan 10,0 N.

Wanneer een mes echt bot is, beschadigd, dan komt er geen snede tot stand en gaat de machine op ERROR, meer dan 50 N.

Wanneer ik mijn Herder EDC zeer scherp slijp en polijst ben ik in staat om tot 0,5 N. te komen, dan kan je wel de haren op je arm scheren, het is vlijmscherp, maar nog steeds geen scheermes.

Ik zal binnenkort een aantal metingen doen, o.a. een stanleymes etc.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/sorcees-1781/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cvheereveld
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 20:44
Misschien leuk om eens wat veelverkochte messen te testen voor een review? Ik heb een setje Eden damast classic messen en ben wel benieuwd hoe die het doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
sorcees schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:33:
...
Na veel zoekwerk en experimenten tot de volgende machine gekomen:
http://www.catra.org/pages/products/kniveslevel1/st.htm
...
Op zich lijkt het me ook interessant of/in hoeverre ook verschillen kunnen ontstaan door longitudinaal bewegen van het mes tijdens het snijden, anders dan de verschillen die ook zonder longitudinale beweging bestaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 14:56

sorcees

Atari 2600 woody

quote:
begintmeta schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:11:
[...]

Op zich lijkt het me ook interessant of/in hoeverre ook verschillen kunnen ontstaan door longitudinaal bewegen van het mes tijdens het snijden, anders dan de verschillen die ook zonder longitudinale beweging bestaan.
Na het inklemmen van het mes werkt de machine automatisch, d.w.z. dat een motortje een spindel beweegt met constante snelheid en dat die het kunststof tegen de snede drukt.
In de tussentijd meet een drukopnemer de kracht die op het kunststof wordt uitgeoefent.
Dit is een maat voor de scherpte.
Doordat het kunststof over een ronding wordt opgespannen, gaat deze kunststof strook "open" staan bij insnijden, zodoende is er dan geen invloed van wrijving van het metaaloppervlak op het kunststof.

Bij een longitudinale beweging (zaagbeweging) zou er een extra aandrijving in de constructive verwerkt moeten worden, schuin opstellen van het mes gaat niet werken omdat de beweging van de spindel maar bepertis tot ongeveer 5 mm.

Net even een herder zakmes uit de hand geslepen, ik kom tot 2,0 N, papier wordt makkelijk gesneden maar is niet echt scherp.

sorcees wijzigde deze reactie 08-05-2018 16:45 (5%)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/sorcees-1781/

• Jabbah
  • Laatst online: 18-02 12:47
Ik eet graag kipfilet op brood. Niet de kant-en-klare uit de supermarkt, maar zelf gebraden/gekookte/uit de oven. Als ik het op brood wil doen krijg ik het niet in heel dunne plakjes gesneden. Eigenlijk zou ik graag plakjes willen kunnen snijden van maximaal 2 of 3 millimeter.

Welk mes is hiervoor het meest geschikt? Een fileermes? Of wat anders? Ik heb een goede messenset van Wusthof, ideaal om rauw vlees mee te snijden, maar daar krijg ik geen fatsoenlijk dun plakje van een bereide kipfilet mee gesneden. Tips zijn van harte welkom!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 13:40
quote:
Jabbah schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 22:54:
Ik eet graag kipfilet op brood. Niet de kant-en-klare uit de supermarkt, maar zelf gebraden/gekookte/uit de oven. Als ik het op brood wil doen krijg ik het niet in heel dunne plakjes gesneden. Eigenlijk zou ik graag plakjes willen kunnen snijden van maximaal 2 of 3 millimeter.

Welk mes is hiervoor het meest geschikt? Een fileermes? Of wat anders? Ik heb een goede messenset van Wusthof, ideaal om rauw vlees mee te snijden, maar daar krijg ik geen fatsoenlijk dun plakje van een bereide kipfilet mee gesneden. Tips zijn van harte welkom!
Ik heb ooit bij Knives and Tools een set van drie schilmesjes van Wüsthof gratis gekregen. Zijn volgens mij deze mesjes: https://www.knivesandtool...set-gekarteld-4-stuks.htm (dit is een set van 4, misschien heb ik die ook wel). Zijn vlijmscherp, na redelijk wat gebruik nog steeds. Ik snij van harde worst plakjes van nog geen halve mm. (vindt de vrouw lekker). Kipfilet van 2 mm. moet dan zeker lukken!

Oneplus One Review & Specificaties

• Paganstars
Maakt er hier iemand gebruik van een elektrische slijpmachine? Ik zit nu te kijken naar de Chef's Choice CC270. Heeft iemand hier ervaring met elektrisch slijpmachines in het algemeen?

• Bokkie
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

quote:

Als je messen scherp zijn zou het geen probleem moeten zijn om een dunne plak van vlees/vis/groente/whatever te snijden.

Wat gaat er precies mis? wat lukt er niet?

Als je zelf regelmatig vleeswaren maakt zoals je zegt is een snijmachine een prima aankoop denk ik,

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:58
Ik heb me ingeschreven (samen met mijn 2 zonen) voor een tweedaagse workshop bij Studio Blade.

Starten met een stuk staal, en op het einde zouden we een topmes moeten hebben.
Nu nog wachten tot September, en dan komen hier een paar foto’s.
Het lijkt me supercool om je eigen mes te maken.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

quote:

Zelf zou ik dat gewoon met m'n koksmes doen. Goed scherp en rustig met lange halen snijden.

• Gusto
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21-02 06:07
quote:
Paganstars schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:11:
Maakt er hier iemand gebruik van een elektrische slijpmachine? Ik zit nu te kijken naar de Chef's Choice CC270. Heeft iemand hier ervaring met elektrisch slijpmachines in het algemeen?
Ik heb een Chef's Choice CC130 die maakt je messen weer prima scherp. :9

• Paganstars
Ik heb hem uiteindelijk gekocht, scherpte is prima had wel iets scherper gekund/gemogen. Maar verder top ding!

• Linqed
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 19-02 18:38
Ik heb er ook een, het is inderdaad niet het toppunt van scherpte, maar meer dan voldoende. Grootste voordeel is het gemak en consistente resultaat.

• Dwazer
  • Laatst online: 27-01 23:33

Dwazer

PSN ID: Dwazer

quote:
Gusto schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 19:16:
[...]

Ik heb een Chef's Choice CC130 die maakt je messen weer prima scherp. :9
Is de hoek waarbij het ding slijpt ook belangrijk?
Europese messen bijvoorbeeld t.o.v. Japans? :)

• Paganstars
ja een echt sashimi mes nooit op 20gr slijpen

• begintmeta
  • Niet online
Ik zit ook nog steeds tegen het slijpen van mijn santoku van ZDP-189 aan te hikken, heb op wat oude messen geoefend (met slijpsteen,), maar heb het nog onvoldoende onder de knie om me op dat mes los te laten vind ik. Zijn die hulpmiddelen/slijpsystemen zoals Wicked Edge, Edge Pro, Lansky, waterallemaalwelnietis de moeite waard?

begintmeta wijzigde deze reactie 22-06-2018 13:34 (6%)

• Tommie12
quote:
begintmeta schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:28:
Ik zit ook nog steeds tegen het slijpen van mijn Santoku van ZDP-189 aan te hikken, heb op wat oude messen geoefend (met slijpsteen,), maar heb het nog onvoldoende onder de knie om me op dat mes los te laten vind ik. Zijn die hulpmiddelen/slijpsystemen zoals Wicked Edge, Edge Pro, Lansky, waterallemaalwelnietis de moeite waard?
Ik heb een Lansky setje. Dat werkt prima als je mes niet al te lang is. 26cm wordt moeilijk. 20cm is goed te doen.
Het kost gewoon wel wat tijd om 1 mes goed te slijpen, maar je krijgt het wel goed scherp.
Scheermesscherp hoeft voor mij niet, wel 'tomatenscherp', en dat lukt wel.
Met die Lansky hou je echt de hoek wel goed, maar zeker met de fijnste stenen op een hard staal moet je lang doorgaan om die mooi gepolijste snede te hebben.

• euchromatic
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22-02 21:55
quote:
Gonadan schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:58:
[...]

Zelf zou ik dat gewoon met m'n koksmes doen. Goed scherp en rustig met lange halen snijden.
Kan je daar niet beter zo'n ding voor halen? Het staat de rest van de tijd waarschijnlijk behoorlijk in de weg je hebt wel perfecte plakjes.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

quote:
euchromatic schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:40:
[...]

Kan je daar niet beter zo'n ding voor halen? Het staat de rest van de tijd waarschijnlijk behoorlijk in de weg je hebt wel perfecte plakjes.
Zoals je het nu stelt zie ik niet echt argumenten om zo'n ding te halen. :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gusto
quote:
Dwazer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 12:37:
[...]

Is de hoek waarbij het ding slijpt ook belangrijk?
Europese messen bijvoorbeeld t.o.v. Japans? :)
Deze is voor Europese messen! ;)

• Gusto
quote:
euchromatic schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:40:
[...]

Met een goed scherp mes, heb je z'n ding niet nodig. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Heeft iemand een mening over welke keramische aanzetstalen goed zijn? Ik heb nu een 24 of 26 cm model van Fischer om mijn japanse messen (5x global, 3x Tojiro shippu black) aan te zetten. Dit doe ik naast regulier onderhoud met de slijpstenen. Dat is dit exemplaar of iets wat er op lijkt:

https://www.bol.com/nl/p/...-fWBH2w.1.25.ProductImage

Zal inderdaad 5-6 tientjes geweest zijn en werkt best prima. De vriendin wil er nu ook een... en ik twijfel of ik heel veel beter kan krijgen dan die fischer (en dus evt zelf upgraden en deze aan de vriendin geven ;) ) .Iemand? Vriendin heeft geen stenen overigens, een keer in de zoveel tijd mopper ik op haar messen en fix ik ze.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wie aan een mes minder wil uitgeven, is ook heel goed af met het mes van Ikea dat 365+ heet. Het rapportcijfer is 7,3 en de prijs 20 euro. 'Haalt goede resultaten in alle tests', schrijven de testers. 'De hardheid van het staal en daarmee het scherptebehoud, kan beter.' Toch is het zeker geen miskoop, dus krijgt het mes 'beste koop'.
het door mij geliefde Herman Den Blijker mes wordt afgeserveerd, misschien dat het staal is veranderd (was ook duurder dan nu).
Ik zal die van Ikea eens aanschaffen.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• bvk

bvk

quote:
franssie schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:18:
[...]

het door mij geliefde Herman Den Blijker mes wordt afgeserveerd, misschien dat het staal is veranderd (was ook duurder dan nu).
Ik heb ook ooit eens zo'n HdB koksmes gekocht, maar die werd toch vrij snel bot. Dit in tegenstelling tot inderdaad de Kai en Miyabi messen die ik tegenwoordig dagelijks gebruik en (na jaren) nog steeds vlijmscherp zijn. Dus ik kan de test resultaten wat dat betreft wel begrijpen, behalve dat de Kai bij hun in de middenmoot terecht is gekomen.

Ik heb overigens ook Den Blijker pannen waar ik wel tevreden over ben.

Specs

• Tommie12
quote:
franssie schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:18:
[...]

Ik heb geen grote collectie messen, maar wel eentje van Wusthof (koksmes van 26cm) en een Ikea Santoku mes.
Dat Ikea mes is prijs/kwaliteit echt onklopbaar. Het kwam scherp aan, en na 2 jaar gebruik heb ik het nooit echt opnieuw geslepen. Wel ga ik er voor ieder gebruik even met een keramisch aanzetstaal (van ikea) even over, en dat heeft dat mes wel nodig. Als je het niet doet, dan merk je dat direct als je een tomaat wil snijden.
De Wusthof heeft net dat tikje beter staal, en blijft iets langer scherp. Kan ook zijn doordat de slijphoek iets groter is, en doordat het mes dikker is. Je merkt dat je niet elke keer dat aanzetstaal nodig hebt.

Ik heb me ingeschreven voor een workshop bij Studio Blade. De bedoeling is dat we op 2 dagen een mes gaan smeden. De eigenaar van de shop maakt ook messen op bestelling, en zou topstaal gebruiken. We zien wel wat dat geeft, maar ik kijk er wel naar uit om te hameren smeden en af te werken.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

quote:
Tommie12 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 17:19:
[...]

<>
Ik heb me ingeschreven voor een workshop bij Studio Blade. De bedoeling is dat we op 2 dagen een mes gaan smeden. De eigenaar van de shop maakt ook messen op bestelling, en zou topstaal gebruiken. We zien wel wat dat geeft, maar ik kijk er wel naar uit om te hameren smeden en af te werken.
lijkt me een leuke workshop - wat ik zo zie is dat dat in BE is? Kent iemand ook zoiets in midden NL?

• begintmeta
  • Niet online
Mijn Zwilling Cermax blijft ook lang scherp (ik zat twee jaar geleden al de miepen over bijslijpen, maar echt nodig was dat toen kennelijk nog niet :+ ), maar het is nu wel aan een beurt toe. ook zijn er toch aardig wat stukjes uitgebroken... Misschien wel wat te hard staal eigenlijk... Zit nog steeds tegen het slijpen aan te hikken.

begintmeta wijzigde deze reactie 29-08-2018 18:08 (19%)

• JohnR
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

quote:
bvk schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 17:12:
[...]
Dus ik kan de test resultaten wat dat betreft wel begrijpen, behalve dat de Kai bij hun in de middenmoot terecht is gekomen.
Ik denk dat het de classic line is. Ik was zelf ook niet heel enthousiast over die lijn. Ik heb indertijd gekozen voor de kaji, omdat deze van wat harder staal zijn gemaakt (SG2 vs VG10)

/(bb|[^b]{2})/

• Kheos
  • Laatst online: 22-02 16:33
quote:
franssie schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 17:28:
[...]

lijkt me een leuke workshop - wat ik zo zie is dat dat in BE is? Kent iemand ook zoiets in midden NL?
tis meer Noord NL, maar check https://www.smederijateli...rden/Workshops/index.html anders eens ;)

• bvk

bvk

quote:
JohnR schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 08:53:
[...]

Ik denk dat het de classic line is. Ik was zelf ook niet heel enthousiast over die lijn. Ik heb indertijd gekozen voor de kaji, omdat deze van wat harder staal zijn gemaakt (SG2 vs VG10)
In mijn geval gaat het om de Kai Wasabi, voor die 5 tientjes een prima mes wat ook lekker in de hand ligt en niet te zwaar is. Die Classic line ken ik niet maar ik geloof je onmiddellijk ;)

@begintmeta Ik weet niet of de prijs van het mes het rechtvaardigt, maar anders gewoon naar een slijper brengen?

Specs

• Tommie12
Tommie12 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:49:
Ik heb me ingeschreven (samen met mijn 2 zonen) voor een tweedaagse workshop bij Studio Blade.

Starten met een stuk staal, en op het einde zouden we een topmes moeten hebben.
Nu nog wachten tot September, en dan komen hier een paar foto’s.
Het lijkt me supercool om je eigen mes te maken.
Even terugkomen.
Uiteindelijk zijn we met z'n 4en naar deze workshop gegaan. Ook mijn dochter wou mee. (mijn kinderen zijn al 20+)

Het was een heel toffe ervaring. We konden kiezen tussen smeden en "stock removal".
Omdat wij nog nooit gesmeed hadden, en dit toch behoorlijk wat handigheid en ervaring vereist hebben wij gekozen voor "stock removal". Achteraf gezien blij mee, want één andere cursist koos voor smeden, en dat was toch een pak moeilijker dan verwacht.

Stock removal betekent dat je start van een stuk staal van 2-5mm dik (afhankelijk van je keuze), en daar je mes gaat uit zagen, slijpen en schuren.
Eerst moet je natuurlijk je mes wat uittekenen, en dan breng je dat over op het staal dat nog niet gehard is.
Met slijpschijf, metaalzaag en vijl breng je dat in de juiste vorm.
Dan gaten boren voor het handvat, en alvast het lemmet uitdunnen op schuurbanden.
Dat schuren is het meest secuur om je mes symmetrisch te houden, en de juiste hoeken te krijgen.
Ondertussen ook hout uitzoeken en alvast zagen voor het handvat.

Dan was de eerste dag bijna om, en op het einde van die dag werden de messen dan gehard. Opwarmen tot 820 graden en dan afkoelen in olie.
Daarna werd het mes nog 2 uur bij 200° gehouden om de juiste hardheid te krijgen.

De tweede dag wasafwerken. Boren en vijlen lukt dan niet meer, dus alles met de schuurbanden.
Lemmet helemaal uitdunnen, polijsten, handvat er op zetten en vastkleven met epoxy en dan finaal... slijpen en stroppen tot scheerscherpte.

Het resultaat zie je hieronder.
Het kleinste mes ziet er uit als een dolk, maar is eigenlijk enkel vooraan scherp, de rest is dun, maar afgerond, en is bedoeld als oestermes.
Het meest rechtse heeft een gehamerd lemmet. Dat heb ik gedaan voor het gehard werd. Dat geeft een beetje een "smeed" look.

Dikke aanrader als je zelf eens aan de slag wil met een goed stuk staal en een mes voor het leven wil.

• Dwazer
  • Laatst online: 27-01 23:33

Dwazer

PSN ID: Dwazer

franssie schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 17:28:
[...]

van Zanten, in Eemnes :)
https://www.vanzantenmessen.nl/

• Tommie12
Nadat ik gemerkt had hoe scherp mijn zelfgemaakt mes was in vergelijking met mijn keukenmessen heb ik toch nog maar eens mijn messen geslepen.

Een paar jaar geleden heb ik daarvoor een Lansky setje gekocht.
https://be.knivesandtools...ond-sharpening-system.htm

Daarmee kan ik de slijphoek perfect onder controle houden.
En voor de finishing touch heb ik een goede leren strop gemaakt. Een paar versleten dameslaarzen op een rommelmarkt gekocht, en daar dan twee goede stukken leer uit gesneden.
Het eerste stuk is eigenlijk de binnenkant, en dus het ruwe leer, het tweede stuk is de buitenkant wat ik wat opgeschuurd heb.
Ik heb pasta gekocht in “grof” en fijn, en daarmee kreeg is dat gevoel van een nieuw zwisters zakmes.
Scheermesscherp.

Slijpen op een steen doe ik niet graag omdat ik me niet ervaren genoeg voel om de hoek mooi gelijk te houden. En goede stenen zijn duur, zeker omdat je ze in verschillende korrels moet hebben.

Wat gebruiken jullie?

• mekkieboek
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:52
Tommie12 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 16:15:
En goede stenen zijn duur, zeker omdat je ze in verschillende korrels moet hebben.

Wat gebruiken jullie?
Ik gebruik een slijpsteen vd Hornbach. Kost 7,50 en heeft een fijne en een iets grovere kant. Disclaimer: ik heb geen dure messen die ik zou kunnen vernielen ofzo.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Tommie12
@mekkieboek Je gaat met die steen niks vernielen, maar je krijgt geen gepolijste snede.
Echt scheerscherp krijg je pas na het stroppen op leer.

• SanderH_
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 07:48
Ik ga binnenkort alleen wonen en heb dus 1001 dingen nodig, waaronder.... een messenset!

Al wat research gedaan en met 3 messen zou ik blijkbaar een aardig eind moeten komen. Qua merk lees ik zeer veel goeie dingen over Wüsthof en zou dus volgende zaken aanschaffen:En misschien ook nog deze: Wüsthof keukenschaar

Is er trouwens een groot verschil tussen de "gewone" Wüsthof Classic reeks en de Wüsthof Classic Ikon?

Hoe berg ik die dingen trouwens het best op? Een klassiek messenblok zou blijkbaar onhygiënisch zijn? Dit lijkt mij wel iets.

En misschien niet het juiste topic, maar zeker gerelateerd: welke (en hoeveel :+ ) snijplanken raden jullie aan?

• Dirtbiter
  • Laatst online: 27-01 18:22
SanderH_ schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 23:59:
Ik ga binnenkort alleen wonen en heb dus 1001 dingen nodig, waaronder.... een messenset!

Al wat research gedaan en met 3 messen zou ik blijkbaar een aardig eind moeten komen. Qua merk lees ik zeer veel goeie dingen over Wüsthof en zou dus volgende zaken aanschaffen:En misschien ook nog deze: Wüsthof keukenschaar

Is er trouwens een groot verschil tussen de "gewone" Wüsthof Classic reeks en de Wüsthof Classic Ikon?

Hoe berg ik die dingen trouwens het best op? Een klassiek messenblok zou blijkbaar onhygiënisch zijn? Dit lijkt mij wel iets.

En misschien niet het juiste topic, maar zeker gerelateerd: welke (en hoeveel :+ ) snijplanken raden jullie aan?
Wüsthof is mooi spul. Prijzig, maar erg mooi spul.

Verschil tussen de classic en ikon is volgens mij het ontwerp. De icon is wat moderner. Qua kwaliteit zal het elkaar niet zoveel maken.

Het is fijn als je messen een beetje kunnen 'luchten'. In een messenblok kan vuil en vocht zich ophopen.
Een magneetstrip is top, dan hangen je messen vrij, maar niet iedereen wil dat.
Anders kan een bamboe inleg voor in een lade bijvoorbeeld ook, die half-open is.

• Tommie12
Als je messen terug in een messenblok steekt, dan zijn die bij mij afgewassen en afgedroogd.

Magneetstrip heb ik niet graag.
Ik heb een classic ikon koksmes en ben daar zeer tevreden over. Je kan het zeer goed slijpen, blijft lang scherp, ligt goed in de hand, correct gewicht en voldoende stijf/flexibel.

Een mes waar ik ook heel tevreden over ben is mijn Santoku mes van Ikea. Het is dan nog wel uit de 365 reeks. Het is mooi dun, en blijft echt goed scherp. Je kan dat mes echt naast een duits mes van 100€ leggen, zo goed vind ik het. Ik heb het ooit gekocht als eerste Santoku, om te zien hoe dat werkt in de keuken met het idee van "voor 20€ val ik me geen buil", en ik koop wel eens een duur mes als ik het veel gebruik en betere kwaliteit wil. Ik heb het nog altijd en gebruik het regelmatig. Zegt genoeg denk ik.

https://www.ikea.com/fr/fr/catalog/products/70287937/

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Er gaat wel vet enzo in een blok zitten. Ik al heb die Ikea dingen gezien, ziet er grappig uit maar het is andere koek dan een 100€ mee als je het mij vraagt.

Blijft echt minder lang scherp dan bijvoorbeeld een global die wel 100€ kost.

Ik heb zelf tojiro shippu blacks en globals aan een magneetstrip.

• mphilipp
  • Laatst online: 22-02 20:42
Ik heb zo'n magneetblok waar de messen op een schuine plank 'hangen'. Bij een klassiek messenblok daalt er wel stof e.d. neer in dat blok, dus ook al zijn je messen schoon, ze worden weer 'vies' in dat blok. Dat gezegd hebbende...op mijn magnetische plank krijgen ze ook stof etc over zich heen. Ik spoel ze dan ook altijd voor gebruik even af onder de warme kraan. Im Endeffekt maakt het denk ik niets uit. Tenzij je je messen maar 1x per jaar gebruikt en nooit schoonmaakt. Maar in dat geval heb je sowieso al een hogere tolerantie tegen bacterieën... ;)

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Vet en stof in je blok, hoe krijg je dat in hemelsnaam voor elkaar? :?

Sowieso zolang het mes er in staat kan er niets in komen. M'n blok heb ik welk eens schoon moeten maken, maar dat is dan met name de buitenkant omdat er wel eens meuk op komt vanwege gebrekkige kookmotoriek. Zouden m'n messen bloot hangen dan zou ik die ook meteen moeten wassen. :+

Het komt inderdaad met name terecht op persoonlijke voorkeur en wat je mooier vindt staan. Als je een blok neemt dan liefst hout, beter tegen de bacteriën.

• Bra-Jo
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

SanderH_ schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 23:59:
Sowieso geen glas, daar worden je messen heul snel bot op. Ik heb zelf vier snijplanken: een kleine bamboe en een grote bamboe, allebei voor groente/fruit, en twee kunststof, voor vlees/vis/kip. Het schijnt onzin te zijn, maar gevoelsmatig denk ik dat kunststof minder gevoelig is voor bacteriën

Nomen nescio

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Kunststof houdt open snedes waar bacterieeen in kunnen gaan zitten; hout daarentegen trekt dicht omdat het een natuurproduct is. Als het goed is zou dat beter zijn.

nadeel is dat je hout dan weer niet in een vaatwasser kunt stoppen enzo.

• begintmeta
  • Niet online
Vandaag zitten slijpen, ook de Zwilling Cermax Santoku waar ik zo tegenopzag. Ik heb hem op 2*~10º geslepen, begonnen met een 2000 watersteen. Hij is scherp, maar er zijn behoorlijk wat kleine stukjes uitgebroken (dat was door gebruik trouwens ook al. De hoek zou vziw volgens Zwilling in orde moeten zijn, en komt ook wel aardig overeen met wat het was (het mes had origineel echter wat ongelijkere zijden).

Hoe kan ik voorkomen dat stukjes uitbreken? Ligt het aan te hoge druk bij het slijpen, een te grove steen voor dit mes, iets anders?

De andere messen gingen prima (allemaal zachter staal en grotere hoek), alles is in ieder geval weer prima bruikbaar.

• Sharky
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 18:02

Sharky

Skamn Dippy!

Bra-Jo schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:47:
[...]

Sowieso geen glas, daar worden je messen heul snel bot op. Ik heb zelf vier snijplanken: een kleine bamboe en een grote bamboe, allebei voor groente/fruit, en twee kunststof, voor vlees/vis/kip. Het schijnt onzin te zijn, maar gevoelsmatig denk ik dat kunststof minder gevoelig is voor bacteriën
Ik had altijd een groot (onhandig) eikenhouten blok en die heb ik weg gedaan vanwege te lomp. Heb nu een grote en een klein bamboe blok, en die die dingen zijn zo kneiterhard dat m'n messen daar sneller bot op worden dan op die oude. Glas zou ik ook nooit kiezen, maar bamboe helpt ook niet als je je mes net lekker scherp hebt gemaakt.

Portfolio // Bruiloftsfotografie

• BradKing
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 19-02 10:30
Een 2000 steen zou zeker niet te grof moeten zijn voor slijpen. Zie bv YouTube: How To Sharpen Gihei Hap40 Japanese Gyuto Knife .(edit: is een rockwell 66 mes)

Bij super hard staal messen krijg je chips door bv oneffenheid in je snij vlak waardoor er druk/spanning komt en er iets afbreekt, of door een oneffen steen, maar uiteraard vooral als je teveel druk zet: als het niet zorgt voor het 'schaven' van je steen, komt er teveel spanning op je mesblad. Het zou goed kunnen dat er al wat breukjes in het mes zaten en dat die nu bij slijpen echt afbreken..

Het is niet handig door te snijden met een chipped mes, ik zou zeker proberen door te slijpen tot je weer een nette edge hebt! Zeker voor harde messen moet je uitkijken voor je mes bij het slijpen, maar ook voor je stenen. Heb je wat fotos van de plekjes?
begintmeta schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:45:
Vandaag zitten slijpen, ook de Zwilling Cermax Santoku waar ik zo tegenopzag. Ik heb hem op 2*~10º geslepen, begonnen met een 2000 watersteen. Hij is scherp, maar er zijn behoorlijk wat kleine stukjes uitgebroken (dat was door gebruik trouwens ook al. De hoek zou vziw volgens Zwilling in orde moeten zijn, en komt ook wel aardig overeen met wat het was (het mes had origineel echter wat ongelijkere zijden).

Hoe kan ik voorkomen dat stukjes uitbreken? Ligt het aan te hoge druk bij het slijpen, een te grove steen voor dit mes, iets anders?

De andere messen gingen prima (allemaal zachter staal en grotere hoek), alles is in ieder geval weer prima bruikbaar.

• spunkie
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 11-01 07:50
Voor welke zouden jullie gaan?
Messenset Star | 5-delig van 69.00 nu 29.95 http://www.ibood.com/home...3/sabatier-international/

Of

Messenblok | 5 Messen van 89.00 nu 39.95 http://www.ibood.com/home...3/sabatier-international/

Messenblok erbij of niet maakt me niet zoveel uit.

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@spunkie

Het zijn volgensmij exact dezelfde messen. Alleen de ene set is met messenblok en de andere zonder.

Dus dan is de keus toch simpel. :?

Het is overigens wel belangrijk voor de levensduur om de messen ergens netjes weg te kunnen leggen zonder de snijvlakken te beschadigen.

Help!!!! wijzigde deze reactie 30-10-2018 09:16 (31%)

PC Specs
Why BF4 is broken & current state gaming industry

• Paganstars
Ik zou beide niet doen, sabatier heeft erg zacht staal, snel dol en persoonlijk qua handgreep niet lekker pakken

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Wil het hier toch even kwijt van het weekend een 20cm koksmes gekocht bij de Lidl voor 2,99 inclusief hoesje voor lemet. Los van het feit dat hij wat klein is, voor mij (ben een 30 cm gewendt) heb je voor het geld een scherp mes. Hoeveel kan je er voor dat geld verslijten!

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Tommie12
Frogmen schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:49:
Wil het hier toch even kwijt van het weekend een 20cm koksmes gekocht bij de Lidl voor 2,99 inclusief hoesje voor lemet. Los van het feit dat hij wat klein is, voor mij (ben een 30 cm gewendt) heb je voor het geld een scherp mes. Hoeveel kan je er voor dat geld verslijten!
Tuurlijk kan je voor 3€ nooit bedrogen zijn.
De grote vraag is altijd wat voor staal het is.
Ik heb nog een paar oude IKEA messen, en daar is wel een scherpe kant aan te krijgen, maar na 2 uien is dat weer bot (ik overdrijf een beetje).
Mijn Wusthof mes slijp je, en zelfs met regelmatig gebruik hoef je alleen even met het wetstaal er over, en dan kan je 2 jaar verder.

Het nieuwe IKEA mes (link hierboven ergens) was ook goedkoop, maar van een veel betere staalsoort.

Ik heb nog een paar goedkope schilmesjes liggen, en daar kan je ook niks mee aanvangen. Lemmet is te dik, en toch niet scherp te krijgen. Ik gebruik ze nu in de tuin om onkruid uit te snijden, of tussen de tegels uit te peuteren.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:58:
[...]

Ik heb nog een paar oude IKEA messen, en daar is wel een scherpe kant aan te krijgen, maar na 2 uien is dat weer bot (ik overdrijf een beetje).
Mijn Wusthof mes slijp je, en zelfs met regelmatig gebruik hoef je alleen even met het wetstaal er over, en dan kan je 2 jaar verder.

Het nieuwe IKEA mes (link hierboven ergens) was ook goedkoop, maar van een veel betere staalsoort.

Ik heb nog een paar goedkope schilmesjes liggen, en daar kan je ook niks mee aanvangen. Lemmet is te dik, en toch niet scherp te krijgen. Ik gebruik ze nu in de tuin om onkruid uit te snijden, of tussen de tegels uit te peuteren.
Klopt helemaal maar vergeet niet dat het verschil vaak ook gemaakt wordt door de manier van slijpen. Maar de faktor mooi is ook het verschil. Kunststof handvat en gelakt/geschildert blauw lemet is niet mooi, en waarschijnlijk ter camouflage van pisbakken ijzer. Maar ja in dit geval voor Scouting prima. :D

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Frogmen schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:49:
Het is ook een beetje hoe je om wilt gaan met je spullen. Persoonlijk ben ik er geen voorstander van om voor veel minder geld een groot aantal producten te verslijten. Dat is tekenend voor de verspillende consumptiemaatschappij en ik vind het gewoon irritant dat ik weer iets moet vervangen. Spullen moeten gewoon goed zijn, te allen tijde.

Dat daar gelaten heb ik ook wel zo'n kort mes voor weinig bij een winkel met niet al te dure spullen gehaald. Voor het geld redelijk scherp en prima te gebruiken als extra mes op vakantie of in de keuken. Het is echter totaal niet vergelijkbaar met m'n gewone koksmessen, zowel qua scherpte als constructie van het lemmet.

Je herinnert mij er wel aan dat ik m'n messen maar weer eens moet slijpen, ik kom de tomaten iets minder makkelijk door. Dat is irritant. :P

• Tommie12
Gonadan schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:12:
[...]
gewone koksmessen, zowel qua scherpte als constructie van het lemmet.

Je herinnert mij er wel aan dat ik m'n messen maar weer eens moet slijpen, ik kom de tomaten iets minder makkelijk door. Dat is irritant. :P
En waarmee slijp jij je messen?

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Stenen.

Geef eerlijk toe dat ik mijn techniek nog wel wat moet perfectioneren. :+

• spunkie
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 11-01 07:50
Help!!!! schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:15:
@spunkie

Het zijn volgensmij exact dezelfde messen. Alleen de ene set is met messenblok en de andere zonder.

Dus dan is de keus toch simpel. :?

Het is overigens wel belangrijk voor de levensduur om de messen ergens netjes weg te kunnen leggen zonder de snijvlakken te beschadigen.
Nee, het zijn volgens mij niet dezelfde messen, kijken maar naar het handvat.
Voor het opbergen gebruik ik een magneetstrip.

Ik ben overigens nu Herman-messen (2) van de Blokker. Maar ik wil mijn set uitbreiden. Wordt de variant die ik heb, niet meer gemaakt.

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

spunkie schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:54:
[...]

Nee, het zijn volgens mij niet dezelfde messen, kijken maar naar het handvat.
Voor het opbergen gebruik ik een magneetstrip.

Ik ben overigens nu Herman-messen (2) van de Blokker. Maar ik wil mijn set uitbreiden. Wordt de variant die ik heb, niet meer gemaakt.
Was te snel, je hebt gelijk, ze zijn idd anders. Volgens de specs iets ander materiaal voor het handvat. Sorry geen idee welke je moet nemen.

Lijkt me redelijk vergelijkbaar waarbij vorm handvat misschien nog meest relevant is ?

PC Specs
Why BF4 is broken & current state gaming industry

• Tommie12
Gonadan schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:19:
[...]

Stenen.

Geef eerlijk toe dat ik mijn techniek nog wel wat moet perfectioneren. :+
Ik heb dat enkele keren geprobeerd, en ik heb een onvoldoende vaste hand om de hoek goed te houden.
Een aardappel snijden lukt zeker, maar scheerscherp heb ik een mes op een steen nooit gekregen.

Dat lukt me wel met mijn setje van Lansky, en daarna een zelfgemaakte leren strop in 2 hardheden met 2 soorten pasta (grof en fijn).

• Dirtbiter
  • Laatst online: 27-01 18:22
spunkie schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 06:46:
Voor welke zouden jullie gaan?
Messenset Star | 5-delig van 69.00 nu 29.95 http://www.ibood.com/home...3/sabatier-international/

Of

Messenblok | 5 Messen van 89.00 nu 39.95 http://www.ibood.com/home...3/sabatier-international/

Messenblok erbij of niet maakt me niet zoveel uit.
Paganstars schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:46:
Ik zou beide niet doen, sabatier heeft erg zacht staal, snel dol en persoonlijk qua handgreep niet lekker pakken
Bij 'Sabatier' moet je ook nog even in de gaten houden dat dat op zich geen merk is.

Sabatier is een streek aanduiding, net zoiets als 'Solingen' in Duitsland. Het geeft aan waar een mes vandaan komt.
Er zijn verschillende fabrikanten die Sabatier messen produceren.

Van vroeger dacht ik te weten dat 'Diamant' en '2Lions' Sabatier wel redelijke kwaliteitsmessen waren.
Over 2Lions kan ik niet meer zoveel vinden, misschien is/was dat 'Lion' Sabatier (geworden).

De messen van iBood zijn van Lion Sabatier International. Geen idee wat dat betekent. Misschien een export-lijn? Ook geen idee of het echt samenhangt met Lion Sabatier (wat bij kwaliteits-webshops in NL verkocht wordt), of dat het een rip-off is.

Ik zou altijd een beetje voorzichtig zijn met je verwachtingen van zo'n set, maar voor 30 euro kun je jezelf ook geen écht grote bult stoten :)

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Inderdaad. Het is gewoon een aanduidingslabel dat mensen op hun messen plakken. Ik denk dat je er niet per de een buil aan valt, maar dat hangt wel samen met het verwachtingspatroon dat ik heb bij een 30 euro setje. Voor zo'n bedrag en een tientje meer zou ik 1 goed zwilling of wusthof mes in de aanbieding scoren ;).

• Tommie12
Boudewijn schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 09:57:
Inderdaad. Het is gewoon een aanduidingslabel dat mensen op hun messen plakken. Ik denk dat je er niet per de een buil aan valt, maar dat hangt wel samen met het verwachtingspatroon dat ik heb bij een 30 euro setje. Voor zo'n bedrag en een tientje meer zou ik 1 goed zwilling of wusthof mes in de aanbieding scoren ;).
Echt helemaal akkoord.
Je start beter met één groot koksmes van ca 80-100€, en daarna zie je wel.
Die messensets vind ik onzin. De helft van die messen ga je amper gebruiken.
Begin met één echt goed mes, en daarna zie je wel. Je kan altijd bijkopen, en iedere keer weet je meer en beter wat je wil.

Het gevoel van een goed mes gaat er toe leiden dat je je slechte messen gewoon niet of amper nog gebruikt.

• Paganstars
Dirtbiter schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:46:
[...]

[...]

Bij 'Sabatier' moet je ook nog even in de gaten houden dat dat op zich geen merk is.

Sabatier is een streek aanduiding, net zoiets als 'Solingen' in Duitsland. Het geeft aan waar een mes vandaan komt.
Er zijn verschillende fabrikanten die Sabatier messen produceren.

Van vroeger dacht ik te weten dat 'Diamant' en '2Lions' Sabatier wel redelijke kwaliteitsmessen waren.
Over 2Lions kan ik niet meer zoveel vinden, misschien is/was dat 'Lion' Sabatier (geworden).

De messen van iBood zijn van Lion Sabatier International. Geen idee wat dat betekent. Misschien een export-lijn? Ook geen idee of het echt samenhangt met Lion Sabatier (wat bij kwaliteits-webshops in NL verkocht wordt), of dat het een rip-off is.

Ik zou altijd een beetje voorzichtig zijn met je verwachtingen van zo'n set, maar voor 30 euro kun je jezelf ook geen écht grote bult stoten :)
2lions = Lion

Ik vermoed dat het echt hele goedkope Messen zijn

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Tommie12 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:04:
Ik heb dat enkele keren geprobeerd, en ik heb een onvoldoende vaste hand om de hoek goed te houden.
Een aardappel snijden lukt zeker, maar scheerscherp heb ik een mes op een steen nooit gekregen.

Dat lukt me wel met mijn setje van Lansky, en daarna een zelfgemaakte leren strop in 2 hardheden met 2 soorten pasta (grof en fijn).
Dat kan ook nog aan de stenen gelegen hebben, welke korrel heb je bijvoorbeeld gebruikt?
Tommie12 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:29:
Je start beter met één groot koksmes van ca 80-100€, en daarna zie je wel.
Die messensets vind ik onzin. De helft van die messen ga je amper gebruiken.
Begin met één echt goed mes, en daarna zie je wel. Je kan altijd bijkopen, en iedere keer weet je meer en beter wat je wil.
Je kunt op zich natuurlijk ook een set kiezen met messen die je wél gaat gebruiken. ;)

• Tommie12
Gonadan schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:14:
[...]

Dat kan ook nog aan de stenen gelegen hebben, welke korrel heb je bijvoorbeeld gebruikt?
Drie verschillende stenen, van grof naar fijn, en dan stroppen.
Dat mes snijdt wel, maar zeker niet zoals een nieuw mes dat doet.

Ik zet het mes altijd op mijn vingernagel nadien. Als het scherp is dan haakt het zich vast, en glijdt het zijwaarts niet meer.
Ik had altijd stukken die wat scherp waren, maar ook plaatsen waar het gewoon van mijn vinger glijdt.
Een mes van 23cm altijd in dezelfde hoek houden op een steen is niet zo makkelijk.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Je hebt ook nog van die opzetstukjes om te helpen met de juiste hoek te werken.

• noud
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 16:38
Sinterklaas is in aantocht, dus wordt het tijd om cadeau's voor mijzelf uit te zoeken.
Een koksmes dus.

Negen jaar geleden kocht ik dit mes
Koksmes van Jamie Oliver: 19 cm 7/5 inch Chefs Knife
40 euro.

Ik heb hem paar jaar geleden aan iemand uitgeleend en deze persoon heeft inmiddels het puntje van mijn mes kapot gemaakt. Leen daarom nooit spullen uit O-)
Ik hoorde gisteren in Dok winkel, dat ze het mes weer kon slijpen en dus het afgebroken puntje konden fixen. Heb niet naar de prijs gevraagd.
Ik vond dat dit mes altijd heel fijn in mijn hand liggen. Nu heb ik tijdelijk een walgelijk koksmes van een Albert Heijn actie. Is voortdurend 'bot', te licht in handen.

Bij Dok is het budget voor koksmessen niet ruim te noemen. Het goedkoopste Dok koksmes ligt tussen de 53/54 Euro met een 18-20 cm lemmet.
Ik vond het Dok koksmes niet super fijn in de hand liggen, was naar mijn idee te licht.
Ga je een stap hoger in het messen budget dan kom je gelijk paar tientjes duurder uit. En dat vind ik nou misschien net teveel voor een koksmes.

Enfin, werkt iemand met dit Dok koksmes en bevalt het?
Welk mes denk je dat beter is. Die van Dok of de bijna gerepareerde Chefs Knife van Jamie Oliver??

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

noud schreef op donderdag 15 november 2018 @ 01:23:

[..]

Enfin, werkt iemand met dit Dok koksmes en bevalt het?
Welk mes denk je dat beter is. Die van Dok of de bijna gerepareerde Chefs Knife van Jamie Oliver??
Een mes is erg persoonlijk, lengte, gewicht, handvat
Als je hem al te licht vind zou ik er niet aan beginnen.

binnen je budget wat je wil besteden (ik denk 40-60) is er m eer dan genoeg keuze
https://www.knivesandtool...=1-1043&rs_fk_price=24-84

Ga naar verschillende winkels en hou messen vast.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• barrymossel
  • Laatst online: 13:40
Bokkie schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:27:
[...]

Een mes is erg persoonlijk, lengte, gewicht, handvat
Als je hem al te licht vind zou ik er niet aan beginnen.

binnen je budget wat je wil besteden (ik denk 40-60) is er m eer dan genoeg keuze
https://www.knivesandtool...=1-1043&rs_fk_price=24-60

Ga naar verschillende winkels en hou messen vast.
FTFY

Oneplus One Review & Specificaties

• noud
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 16:38
Lekkere site. En meer keuze in mijn budget dan Dok.
Maar Dok blijft een snoepwinkel ook al kook ik niet vaak en uitgebreid. Hebben hebben ;)
Ik heb nu een aantal messen opgeschreven en zal deze weken. Kijken waar ik ze kan testen.
Ik laat het nog weten welke het geworden is.

• Paganstars
Die victorinox is niet duur :) Heel veel gebruikt in de catering, goedkoop, onverwoestbaar en blijft lang scherp!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

noud schreef op donderdag 15 november 2018 @ 01:23:
Bij Dok is het budget voor koksmessen niet ruim te noemen. Het goedkoopste Dok koksmes ligt tussen de 53/54 Euro met een 18-20 cm lemmet.
Ik vond het Dok koksmes niet super fijn in de hand liggen, was naar mijn idee te licht.
Ga je een stap hoger in het messen budget dan kom je gelijk paar tientjes duurder uit. En dat vind ik nou misschien net teveel voor een koksmes.
Het is geen keihard verband, maar enige correlatie tussen prijs en hoe fijn een mes is bestaat wel. Die lekkere stevige messen waarbij je het gevoel hebt dat je echt wat in je handen hebt kosten vaak ook gewoon wat meer.
Houd er rekening mee dat de mogelijkheid bestaat dat moet kiezen tussen budget of gevoel. ;)

• Paganstars
Waar het eigenlijk op neer komt;

- Welke snij techniek je gebruikt; Wieg je, of snijd je recht naar beneden. Doe je het eerste; Traditioneel koksmes, bij het tweede kan je beter naar Santoku/Japanse messen

- Dikte van het lemmet; Een goed mes is dun, maar erg sterk (ergens tussen de 53 tot 66 Rockwell). Bij een koksmes kan je eigenlijk als vuistregel gebruiken dat de rug van het mes niet meer dan een mm of 2,5 is tov een snijvlak van 0,4/0,5 mm. Is de rug dikker dan zal het ook echt ruk werken!

- Probeer een mes te kopen dat uit 1 stuk gesmeed is

- Zorg voor een goed aanzetstaal/slijpstaaf

• Tommie12
Kijk vooral na welke lengte je leuk vindt. 20cm vind ik wat kort, 23 vind ik ideaal, en 26cm is echt een groot stuk gereedschap.

• mphilipp
  • Laatst online: 22-02 20:42
Tommie12 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:58:
[...]
Je went aan 'botte' messen. En als je het verschil niet kent...
Ik heb hier ook een Ikea mes van minstens 20 jaar oud. Altijd mee gewerkt en ik kon er prima van alles mee snijden. Totdat ik een tijdje terug die set kocht van de Chinees. Dat waren vlijmscherpe messen (nog steeds) en toen pas merkte ik het verschil. Ik moet vooral geen kracht zetten, want het mes gaat vanzelf (bijna).
Dus die El Cheapo messen zijn best goed, totdat je merkt hoe het ook kan en dan wil je niet meer terug.

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True