Welke keukenmessen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:01
Gonadan schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:36:
Ik twijfel ook nog over een echt vleesmes, merk dat een hoog lemmet niet in alle gevallen ideaal is.
Waar wil je het vleesmes voor gebruiken?

Dit zijn degene die bij mij het meest gebruikt worden voor vlees
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54012869910_8147b0be58_z.jpg
De mate van gebruik van onder naar boven.
Een butcher, gyuto, slicer, petty, sujihiki en double bevel takobiki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Gonadan schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:24:
[...]
Simpele broodmessen kunnen ook heel goed bot zijn, en dan voldoet het niet aan de eis lekker snijden. Dat er kartels aan zitten betekent niet dat hij niet meer scherp hoeft te zijn.
Gelukkig is slijpen niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:01

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Jaspervl schreef op zondag 22 september 2024 @ 08:46:
Waar wil je het vleesmes voor gebruiken?

Dit zijn degene die bij mij het meest gebruikt worden voor vlees
[Afbeelding]
De mate van gebruik van onder naar boven.
Een butcher, gyuto, slicer, petty, sujihiki en double bevel takobiki.
Schoonmaken van stukken, vlinderen, trancheren of gewoon in stukjes snijden.

In principe kan het allemaal ook best met mijn koksmes of een gyuto, maar voor trancheren en vlinderen is een wat langer en lager vleesmes prettig denk ik. Voor schoonmaken of van een draaispit af snijden wellicht eerder een uitbeenmes. En blokjes snijden kan met elk mes wel.

Nu heb ik ook nog wel een kleiner mesje (office/groenten/whatever je het wil noemen) maar die is een stuk minder scherp dus niet echt geschikt voor schoonmaken o.i.d.

Sowieso heb ik van de week even een stevig gesprek gehad toen men een mes had gebruikt om een stukje playmobil los te krijgen. Dat had de playmobil van de punt van het mes gewonnen. Was maar een schilmesje maar toch. :(
Jaspervl schreef op zondag 22 september 2024 @ 08:49:
Gelukkig is slijpen niet moeilijk.
Niet moeilijk, maar het vergt voor een broodmes wel het bezit van een slijpstaaf met exact de juiste maat voor je tanden. En dan is de kans aanwezig dat je hem ook alleen maar daarvoor zult gebruiken. Ik verwacht dat de meeste gebruikers die niet hebben.
Zelf heb ik dan ook geen slijpstaaf. Wel een mooi setje stenen maar daar kan je geen broodmes mee doen. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:21
Oh ik doe kartels slijpen op caveman style... Met een stokje en schuurpapier. :p

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Haha een potloodje inrollen, dat kan ook natuurlijk. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Jep, stokje en schuurpapier is klassiek. Zelf heb ik een konische diamantstaaf.

De afgeronde rand van een slijpsteen wordt ook wel gebruikt.
Of gewoon slijpen alsof er geen kartels zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik ben veel te lui, ik slijp de achterkant van een broodmes op een bandschuurmachine tot de kartels weer scherp zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Mja, dan slijp je in feite de verkeerde kant (bij mijn mes althans) en daar wordt hij niet mooier op.

Maar goed, messenblok is onderhand vervangen door een elegante magneetstrip. Meer ruimte op het aanrecht en nu heb ik 'per ongeluk' ruimte over op de strip voor eventuele extra messen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwr_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:41
Ik ben benieuwd naar jullie gedachtes over deze methodiek:

YouTube: Is This $1 Sandpaper Really as Good as a $60 Whetstone?

Toont dit aan dat messen slijpen niet een dure hobby hoeft te zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@rwr_ Ja, dat werkt prima*. Goed schuurpapier is echter niet zo goedkoop en op de langere termijn zal zelfs een prijzige steen zeker goedkoper zijn.

Ik heb geen zeer grove steen en gebruik schuurpapier voor grote correcties. Voornamelijk omdat ik dat (gelukkig) niet vaak hoef te doen.
Op vakantie/roadtrips gaat er ook standaard schuurpapier mee. :)

*) Met het nodige gedoe, makkelijkste is imo als je het papier kan tacken op een plank.

@Gonadan Die truuk ken ik! Als je daarna tot de conclusie komt dat het handiger is als de messen net wat verder uit elkaar hangen dan kan je een tweede magneet aanschaffen... :+

[ Voor 27% gewijzigd door Raymond P op 17-10-2024 10:42 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Raymond P ja maar dat is dan tijdelijk toch, dat verder uit elkaar hangen? Zodra de tweede magneet een beetje gewend is kom je daar weer van terug toch? :+

* Gonadan heeft voor 50 cm gekozen, denk dat het daar wel bij blijft.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Niet té ver vooruit denken heh, dan kan je niet meer eerlijk ontkennen. :p

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Eens, eerst maar eens kijken wat ik nu ga kopen om de ruimte op te vullen. O-)

Ik vond nog een mes bij een worstenkistje wat ik op zich nog wel leuk vond. Niet bijzonder maar kijken of ik hem bruikbaar kan maken met wat slijpwerk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-05 08:18
Ik heb afgelopen tijd dit topic doorgenomen omdat ik mijn IKEA 365+ koksmes steeds minder scherp krijg met de IKEA messenslijper en ik het mes graag weer wat scherper krijg.

Als ik het her en der goed doorgelezen heb wordt een Shapton Kuromaku/Pro 1000 of Nawina Chosera/Professional 1000 een prima eerste wetsteen om mee te beginnen. Na oefenen op het goedkope IKEA 365+ koksmes kan ik daarna evt. kijken naar een beter mes en/of een uitbreiding van een fijnere wetsteen. Goed plan of hebben mensen hier nog andere suggesties/ideeen? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
3dav0d3 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:14:
Ik heb afgelopen tijd dit topic doorgenomen omdat ik mijn IKEA 365+ koksmes steeds minder scherp krijg met de IKEA messenslijper en ik het mes graag weer wat scherper krijg.

Als ik het her en der goed doorgelezen heb wordt een Shapton Kuromaku/Pro 1000 of Nawina Chosera/Professional 1000 een prima eerste wetsteen om mee te beginnen. Na oefenen op het goedkope IKEA 365+ koksmes kan ik daarna evt. kijken naar een beter mes en/of een uitbreiding van een fijnere wetsteen. Goed plan of hebben mensen hier nog andere suggesties/ideeen? :)
Hou er wel rekening mee dat een goed bot mes een tijdje kan duren op 1000. En als je geen vertrouwen hebt in je techniek je mogelijk aan jezelf gaat twijfelen of je het wel goed doet omdat het even duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dossiewossie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 21:40
Recentelijk een oud en niet al te scherp ikea mes kwijt geraakt, en mijn spectrum vindt dat niet zo leuk ;-) In plaats van direct hetelfde mes te kopen op marktplaats zou ik graag iets soortgelijks willen aanschaffen,maar dan nieuw.

Probleem is, ik zie weinig soortgelijks (vrij kort breed lemmet). Ik gebruikte het mes voornamelijk om uien te snijden, daarnaast ook andere groentes. Is er iets met dezelfde vorm te krijgen? Of raden jullie toch iets anders aan? Schilmes vindt ik bijna altijd vervelend, Santoku (ik heb die vivo set van albert heijn) is op zich redelijk fijn, maar vind ik te groot om de meeste groenten te snijden. Vlees snij ik nooit trouwens, ben vegetarier.

Als het onzin is wat ik zeg dan ben ik er ook nog wel toe te zetten om mijn snijgedrag aan te passen hoor, daar niet van ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-ThXiF1RJfjFA_YmOS5ONoSBjQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SLP4LJycvnmQTKuK78qWsYQV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@dossiewossie Wat is vrij kort en breed in centimeters?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dossiewossie
Raymond P schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:13:
@dossiewossie Wat is vrij kort en breed in centimeters?
Tsja, dat zou ik een beetje moeten gokken aan de hand van de foto, aangezien ik het mes niet meer heb. Hij zal ook waarschijnlijk al zon 15 jaar uit het assortiment van de ikea zijn gok ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Als je het mes ernaast nog wel hebt zal je dat vast beter lukken dan ik zou kunnen. :)

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:41

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Tsja je post nu een set gestanste ikea messen met kartelrand. Mes wat je aangeeft lijkt niet veel groter dan een schilmes.

Ik wordt voor groenten en met name uien heel erg blij van een santoku vorm mes. Dat lekkere hoge vind ik een fijnere vorm dan een spits "ouderwets" koksmes. Geef een keer een paar tientjes uit voor een die fijn in de hand ligt, en nog een paar tientjes aan een slijpsteen.

Je weet niet wat je mist :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dossiewossie
Raymond P schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:37:
Als je het mes ernaast nog wel hebt zal je dat vast beter lukken dan ik zou kunnen. :)
Het mes ernaast is 14cm lang en max 4 cm breed, ik gok dat het missende mes dan 12cm en max 3cm breed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dossiewossie
AtomicShockwave schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:38:
Tsja je post nu een set gestanste ikea messen met kartelrand. Mes wat je aangeeft lijkt niet veel groter dan een schilmes.

Ik wordt voor groenten en met name uien heel erg blij van een santoku vorm mes. Dat lekkere hoge vind ik een fijnere vorm dan een spits "ouderwets" koksmes. Geef een keer een paar tientjes uit voor een die fijn in de hand ligt, en nog een paar tientjes aan een slijpsteen.

Je weet niet wat je mist :P
Misschien heb je gelijk, een kort santoku zou voor mn gevoel ook wel overeen komen denk ik. Ik ga eens kijken of ik dat kam vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
De kartels maken het wel lastig. Je zou kunnen kijken naar een Gobal gs108 of gs1.

Denk dat @AtomicShockwave wel een punt heeft en dat je veel blijer zal zijn met een goede santoku of petty.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Ik zou naar iets gaan met met voldoende hoogte zodat je knokkels de snijplank niet raken, in het 15-21 cm spectrum (wellicht snijtechniek aanpassen) en persoonlijk liever wat puntig. En iets dat makkelijk scherp te houden is.

Mijn vrouw snijdt bijna alles met een 14cm bunka.

[ Voor 8% gewijzigd door Jaspervl op 02-11-2024 07:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dossiewossie
Dank voor de info allen!

Ik denk dat ik voor de Kazoku Nisei Santoku 15 cm ga:

https://www.meesterslijpe...ku?ref=MS_90_Product_Tile

Niet duur, lijkt goede prijs/kwaliteit verhouding. Daarnaast heeft het ook wel iets van de orginele dimensies van het orginele ikea mes, zij het groter.

Eventueel aangevuld met dit voor een iets Kleiner mes:
https://www.meesterslijpers.nl/kazoku-nisei-groentemes-12cm

En eventueel dit voor de kartels:
https://www.meesterslijpers.nl/kazoku-nisei-kartelmes

Als ik daarna merk dat ik toch nog fijnere messen wil, dan kan ik altijd nog meer geld gaan uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:41

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik denk dat je inderdaad helemaal niet zo'n slechte keus maakt daar. Lijkt me prima.

Denk wel even na over een slijp strategie. Deze messen zullen het out of the box echt niet slecht doen. Maar je zult dit wel bij moeten houden. Het is immers geen "zaag" die altijd wel zaagt.

Je kunt dan kijken of je de wetsteen route aflegt (dit moet je even in de vingers krijgen). Laat je op dit gebied prijstechnisch ook niet gek maken, in principe kun je een mes scherp krijgen op een gebakken klinker :D

Of je kiest iets "doms" maw: apparaatjes om de snijrand doorheen te trekken. Ik ben nooit zo'n fan van deze laatste categorie omdat ze toch wat beperkend zijn. Maar misschien heeft iemand anders een goeie aanrader.

[ Voor 9% gewijzigd door AtomicShockwave op 02-11-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-06 16:16
Mag ik jullie advies?

Ik ben op zoek naar een all-round mes, als een cadeau voor iemand, als een eerste iets fatsoenlijker mes.
Hij is zijn IKEA/HEMA/BLOKKER eigen-merk kwaliteit mes beu. Geen bijzondere kookliefhebber ofzo.

Het budget is óf 30 euro, óf ongeveer 50 euro.
Ik ben een sucker voor prijs/kwaliteit verhouding, die moet goed zijn.
En het mooiste zou zijn als het ook nog een beetje knap mes is om te zien, aangezien het een cadeau is. 'Forged' vind ik wel erg mooi om te zien, maar ik weet niet of die stijl haalbaar is..
Qua model dacht ik gewoon aan een koksmes of een santokumes. En dan van 18-20cm ofzo, voor een volwassen kerel.

Hebben jullie tips/aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:46

Mystikal

It never hurts to help!

Iemand een tip voor een gevogelte schaar? Ik heb sinds kort een rottiserie voor de kamado en rijg er wel eens een hele kip aan. Echter bij het prepareren van het de kip vinden we het lastig om al het vlees goed er vanaf te krijgen. Kan een gevogelte schaar daarbij helpen? Zo ja, iemand tips voor een goede schaar?

Ik ben overigens in het bezit van een set global messen die me erg goed bevallen.

[ Voor 11% gewijzigd door Mystikal op 07-11-2024 13:31 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond P
@Mystikal M.i. helpt dat niet echt. Even inlezen op de anatomie van het beestje zal meer helpen, eventueel gepaard met een video/illustratie over het in technische delen snijden van een kip.

fwiw: ik heb al 25 jaar dezelfde (low budget) wildschaar, vooral als je 'm enkel gaat gebruiken op gegaarde kip hoeft het geen zwaar geschut te zijn.

Resten rotisserie kip gaat hier de bouillon in (soms met een tussenstop in de vriezer). :)

@Dirtbiter Prijs/kwaliteit: Victorinox. Mja, dat zijn imho niet de mooiste en geld voor inpakpapier is er dan ook al niet meer.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirty
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-06 12:38

Dirty

Is it capputime yet?

Dirtbiter schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:23:
Mag ik jullie advies?

Ik ben op zoek naar een all-round mes, als een cadeau voor iemand, als een eerste iets fatsoenlijker mes.
Hij is zijn IKEA/HEMA/BLOKKER eigen-merk kwaliteit mes beu. Geen bijzondere kookliefhebber ofzo.

En het mooiste zou zijn als het ook nog een beetje knap mes is om te zien, aangezien het een cadeau is. 'Forged' vind ik wel erg mooi om te zien, maar ik weet niet of die stijl haalbaar is..
Qua model dacht ik gewoon aan een koksmes of een santokumes. En dan van 18-20cm ofzo, voor een volwassen kerel.

Wat denk je van een Victorinox Fibrox 5.2063.20 koksmes 20 cm?
Prachtmes, heb er jarenlang plezier van gehad.
Bij Meesterslijpers kun je hem gratis laten graveren, extra cadeautje!

[ Voor 9% gewijzigd door Dirty op 07-11-2024 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:24
Dirtbiter schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:23:
Mag ik jullie advies?

Of zoiets? https://www.meesterslijpers.nl/kazoku-nisei-messenset-3delig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:35
@Dirtbiter nu ook met nog 10% extra korting te bestellen met code
kaznew

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:26
Ik heb zelf nu een aantal Global messen en wil deze uitbreiden.

Ik zie op MP div sets voor goede prijzen, Nieuwe messenset van Global. Nieuw in verpakking
€ 120,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Er staan er best veel Global sets op, worden er bij jullie bekend veel namaak Globel messen aangeboden ,hoe herken ik de namaak messen eventueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@ramrodwillem Ja die worden al zeker 30 jaar volop nagemaakt.
Vroegah kon je (ik) het horen met een tikje op het mes.
De nepperts braken ook niet als je ze liet vallen, maar dat speelt tegenwoordig ook minder bij de echte.

Waar je nu, behalve de prijs, op moet letten kan ik je helaas niet mee helpen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:15
Ik was al een tijd op zoek naar een betere manier om mijn messen scherp te krijgen en te houden.

En ineens vond ik tweedehands een Tormek T2 voor 250€. Dezelfde avond ben ik die gaan halen, ook als was het een retourtje van 150km.

Ik ben er enorm tevreden mee. De diamantschijf neemt net genoeg af om vrij snel een scherpe kant met de juiste hoek te krijgen, en is toch fijn genoeg om een hele gladde snee te krijgen na het passeren over de polijstschijf.
De volle prijs had ik er niet voor over, maar dit was een mooi koopje.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-06 13:25
Tommie12 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:36:
Ik was al een tijd op zoek naar een betere manier om mijn messen scherp te krijgen en te houden.

En ineens vond ik tweedehands een Tormek T2 voor 250€. Dezelfde avond ben ik die gaan halen, ook als was het een retourtje van 150km.

Ik ben er enorm tevreden mee. De diamantschijf neemt net genoeg af om vrij snel een scherpe kant met de juiste hoek te krijgen, en is toch fijn genoeg om een hele gladde snee te krijgen na het passeren over de polijstschijf.
De volle prijs had ik er niet voor over, maar dit was een mooi koopje.
Hoe weet je welke "korrel" die schijven hebben? Of is dat een gok? Of zet je er zelf andere schijven op?

Gebruik zelf simpele wetstenen (400, 1000, 2000 en 6000) dus ben wel benieuwd hoe je dat bij zo'n machine doet.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:15
Malfoi schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:36:
[...]

Hoe weet je welke "korrel" die schijven hebben? Of is dat een gok? Of zet je er zelf andere schijven op?

Gebruik zelf simpele wetstenen (400, 1000, 2000 en 6000) dus ben wel benieuwd hoe je dat bij zo'n machine doet.
De standaard schijf is deze: https://tormek.com/nl/pro...wf-200-diamond-wheel-fine
en die heeft korrel 600. Er bestaat een fijnere schijf van korrel 1200, maar die heb ik niet.

Maar na het polijsten vind ik dat het echt enorm scherp wordt hoor, zeker als ik nog eens langs een keramisch wetstaal ga vind ik het echt goed, en het gaat echt snel.
Natuurlijk moet je niet wachten tot je mes zo bot is dat je nog niet door een courgette geraakt...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
Wil mijn moeder een goed koksmes cadeau doen. Twijfel tussen de mooi uitziende kazoku nisei koksmes
https://www.meesterslijpe...mes?search=Kazoku%20Nisei

Of de vertrouwde victorinox fibrox https://www.knivesandtool...ksmes-20-cm-5-2063-20.htm

Waar gaat jullie voorkeur naartoe en hoe groot zou het kwaliteit verschil zijn tussen beide messen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n.klaassen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-05 21:45
Hallo Allemaal,

Al een tijdje ben ik opzoek naar een mooi mes voor allerdaags gebruik. Ik vind japanse messen erg mooi en wil er graag een aanschaffen.
Nu hoor ik meerdere verhalen dat er veel imitatie messen in imloop zijn.
Mijn oog is op dit mes gevallen,
https://kookgigant.nl/col...mes-23-cm-special-edition
nu heb ik het merk opgezocht en gekeken naar reviews, maar deze zijn heel wisselend. ik hoor dat dit soort messen "nep" zijn en veel te duur doorverkocht worden.

kan iemand mij adviseren of dit een goed mes is, of waar ik een goed mes kan vinden met vergelijkbaar patroon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@impactftw Significant verschil van handgreep tussen die twee. Wat heeft de voorkeur van degene die ermee moet snijden?

De Fibrox voor mij. :)

@n.klaassen Dat ziet er op het oog uit als de messen die je ook voor +/- 30 euro van Aliexpress kunt trekken. Het patroon is gelaserd. O.a. Grandsharp is hier besproken.
Maakt ze natuurlijk niet "nep", het blijft een mes. Het is ook geen imitatie, het is een white label product.

Een met de hand gesmeed stukje staal met damascuspatroon (zonder core) kost veel meer tijd (en geld) dan dat je voor dat bedrag aan kunt bieden.

Hier in NL kan je imho voor dat geld wel betere messen met een (echtere) damascus ets vinden bij o.a. knivesandtools, meesterslijpers, japansemessen en rangelrooij.
Maar houd wel in je achterhoofd dat het veelal een laagje om een kern is. En die kern is waar je uiteindelijk mee snijdt, de rest is (grotendeels) voor de looks.

Persoonlijk vind ik m'n gyuto van Masutani nog steeds erg fijn snijden voor de prijs.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n.klaassen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-05 21:45
@Raymond P

Bedankt voor je snelle reactie!
Dat is precies wat ik al verwacht had, dat zo'n exemplaar via Aliexpress te koop is. dit is op het oog gewoon een 1:1 replica. neemt niet weg dat ik het mes mooi vind. wellicht dat ik er eentje van Aliexpress haal voor erbij
Maar kan ik dit dan zien dat een webshop als in dit geval kookgigant, waarschijnlijk groot inkoopt bij zo'n leverancier en er zijn eigen merk op laat zetten? of dat Aliexpress het bedrijf Shinrai Japan wil immiteren?

verder bedankt voor je informatie over andere webshops. ik ga hier eens een kijkje nemen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Raymond P schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:33:
Persoonlijk vind ik m'n gyuto van Masutani nog steeds erg fijn snijden voor de prijs.
Die ziet er wel goed uit inderdaad. Alleen jammer dat de opdruk aan de verkeerde kant zit. Die zou bij mij richting de muur hangen (rechtshandig). :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Ja, daar heb ik bij meer messen last van. :p
Alleen de exemplaren die aan twee kanten een inprint hebben zie ik wat van.
Scheelt dat ik het niet kan lezen en zeker ook niet uit kan spreken...

@n.klaassen Het staal zelf komt vrijwel zeker uit dezelfde fabriek. Het merk wordt er later opgedrukt. Shinrai specifiek is volgens mij gewoon een Nederlandse toko. :)

Ik heb (had) er, op verzoek bij een ali store, een zonder merk/opdrukken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
impactftw schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:06:
Wil mijn moeder een goed koksmes cadeau doen. Twijfel tussen de mooi uitziende kazoku nisei koksmes
https://www.meesterslijpe...mes?search=Kazoku%20Nisei

Of de vertrouwde victorinox fibrox https://www.knivesandtool...ksmes-20-cm-5-2063-20.htm

Waar gaat jullie voorkeur naartoe en hoe groot zou het kwaliteit verschil zijn tussen beide messen?
Ik heb na een tip van een mede-tweaker in dit topic, een set van die Kazoku Nisei messen gekocht om cadeau te doen.
Heb ze nog niet gegeven, dus nog geen ervaring/review van hoe die snijdt.

Erg mooi mes om te zien. Verrassend licht.

Ik denk dat jouw keuze een beetje die is tussen vorm of functie. De Kazoku Nisei is (vind ik) het mooiere mes, de Victorinox is denk ik betere kwaliteit, maar heeft een eenvoudig uiterlijk.

• Gonadan

Gonadan

Toevallig zat ik vandaag eens bij meesterslijpers te kijken naar een gyuto maar de hoeveelheid aanbod is echt niet grappig meer. Honderden om uit te kiezen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
@Gonadan Als je gaat filteren op eigenschappen kan het enorm snel minder worden. :)

- knip -

• Gonadan

Gonadan

Raymond P schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:52:
@Gonadan Als je gaat filteren op eigenschappen kan het enorm snel minder worden. :)
Ja als je eenzijdig geslepen kiest gaat het hard maar zelfs met flink filteren zit je nog op ruim 100 opties. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Gonadan schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:31:
[...]

Ja als je eenzijdig geslepen kiest gaat het hard maar zelfs met flink filteren zit je nog op ruim 100 opties. :P
Voorraad, staalsoort, lengte.
En met een beetje pecht blijft er dan ineens niets meer over...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Raymond P schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 06:44:
Voorraad, staalsoort, lengte.
En met een beetje pecht blijft er dan ineens niets meer over...
Voorraad leek mij evident, maar dan nog. Een 18-22 cm gyuto op voorraad van minimaal 60 HRC geeft deze opties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzmXE5ORNbEdtv2tI10idK-Xra0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/V03t3l4jAE3BKCxedOVLZywf.png?f=user_large

Ik vind dat nog best een hoop. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Het soort staal, niet het type.

Zo zijn er in die shop bijvoorbeeld maar 2 gyuto's gemaakt van AEB-L op voorraad. En "maar" 5 aogami met een lengte onder de 22cm.

Het zijn er alsnog best een hoop als je naar VG10 of SG2 zoekt, maar imo behapbaar. Gooi er een type handvat bij en je houdt zelfs bij die twee een overzichtelijke selectie over.
Staalsoort, lengte en handvat zijn sowieso eigenschappen waar je specifiek een keuze in wilt maken (lijkt mij).

M.a.w. Laat je niet gek maken.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
N1ckk schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:03:
Zijn er bij de GoT kookclub ervaringsdeskundigen van Japanse koksmessen? Ik zit er aan te denken er eentje te kopen, maar twijfel welke Gyuto ik wil. Ik zag deze twee, maar wat denken jullie - is het de 60€ meer waar of zou ik een hele andere moeten overwegen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er zit een verschil in het type staal wat gebruikt is, de een is wat meer roestgevoelig dan de ander.
Als je de choil shots vergelijkt zie je ook een verschil wat uiteindelijk bepalend is voor hoe het mes zal snijden.

disclaimer: ik ben geen deskundige, maar die melden zich vast vanzelf wel. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SrhV3VEAGfcnOzV8GSUZFZESrE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/D6wAsMBj0DwiIV7oGq75hmBR.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fU-QVjh4OFh3CcKixJKdI2esaHQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/szNjHTLxnHjH4NLW3bIJrS4L.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 25% gewijzigd door Raymond P op 29-11-2024 10:27 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-06 15:16

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

(Crosspost) Zijn er bij de GoT kookclub ervaringsdeskundigen van Japanse koksmessen? Ik zit er aan te denken er eentje te kopen, maar twijfel welke Gyuto ik wil. Ik zag deze twee, maar wat denken jullie - is het de 60€ meer waar of zou ik een hele andere moeten overwegen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKI8ZGiDZ_N0wmg8gSW3WFA6JLA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/H4L78DfG9P48wkZ54NHJpD92.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqTfVkvKd3_PI4PZP2GRlqjWj1o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Br97rIKtnglS5Bh5SIEtsajw.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Raymond P schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:25:
[...]

Er zit een verschil in het type staal wat gebruikt is, de een is wat meer roestgevoelig dan de ander.
Als je de choil shots vergelijkt zie je ook een verschil wat uiteindelijk bepalend is voor hoe het mes zal snijden.

disclaimer: ik ben geen deskundige, maar die melden zich vast vanzelf wel. :P

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik weet niet wat beter is, de ene lijkt dunner?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@N1ckk M.i. is dat een kwestie van voorkeur, en vooral afhankelijk van wat je gaat snijden.

Een mes wat dunner is achter de edge en goed dun is op de rug vind ik lekker snijden bij het fijnere werk, maar als ik daar bijvoorbeeld een hardere kool (pompoen, winterwortel, knolselderij etc) mee wil splitten loopt 'ie hier behoorlijk snel vast.
Een mes dat wat dikker is met een minder acute hoek vind ik dan fijner doordat er minder contact (lees: wrijvingsweerstand) met met platte deel is.

Het kan ook vervelend zijn om met een laser te snijden als je dunne plakjes van een natter product wilt hebben. Als je je snijtechniek niet aanpast zal je mes snel vol hangen met de plakkende plakjes. :9

[ Voor 17% gewijzigd door Raymond P op 29-11-2024 10:49 ]

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@N1ckk die zijn denk ik ook beide van ander staal, tenminste die van 99 staat 'aogami' bij, dat is niet-roestvast. Die andere is van AUS-10 (wel roestvast). AUS-10 zul je minder info over vinden, maar lijkt redelijk op VG10.

Kortom, samen met de tips over dikte/vorm moet je ook daar even over nadenken wat je wilt.

Mij lijkt die aogami best een goeie deal als je eens ervaring met carbonstaal wil opdoen.
Die andere lijkt mij overpriced voor wat het is (massaproductie, met een kostprijs van denk ik € 30-50, zou rond de € 100 retail redelijker hebben gevonden)

[ Voor 5% gewijzigd door defusion op 29-11-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Ik ga morgen langs bij Meesterslijpers, m'n gevoel zegt dat Carbon leuk is om mee te spelen. Heb immers ook van dat soort pannen en dat gaat goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Messen uit Tosa zijn typisch carbon steel (kurouchi) met een matige afwerking. Vaak niet het uiterste gehaald uit het staal qua hardheid. Voordeel is dat ze wat minder chippen, ze kunnen wel wat hebben. Erg makkelijk te slijpen.
Koolstofstaal roest, het is wellicht even wennen om na gebruik messen meteen schoon en droog te maken. Ook moet je het niet erg vinden als er wat patina e.d. op komt.

Ik persoonlijk ben altijd erg weg van deze rustieke stijl, vaak snijden ze erg lekker.

[ Voor 22% gewijzigd door Jaspervl op 29-11-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Raymond P schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:03:
@Gonadan Het soort staal, niet het type.

Zo zijn er in die shop bijvoorbeeld maar 2 gyuto's gemaakt van AEB-L op voorraad. En "maar" 5 aogami met een lengte onder de 22cm.

Het zijn er alsnog best een hoop als je naar VG10 of SG2 zoekt, maar imo behapbaar. Gooi er een type handvat bij en je houdt zelfs bij die twee een overzichtelijke selectie over.
Staalsoort, lengte en handvat zijn sowieso eigenschappen waar je specifiek een keuze in wilt maken (lijkt mij).

M.a.w. Laat je niet gek maken.
Ah, dat filter had ik over het hoofd gezien, die viel mij zo niet op tussen de kopjes. Daarmee wordt het wel wat overzichtelijker.

Hoe zou zoiets zijn? Dit ziet er op zich wel mooi uit. (niet specifiek uitgezocht, meer qua stijl)
https://www.meesterslijpers.nl/kazoku-taifuu-gyuto

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Gonadan schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:48:
[...]

Ah, dat filter had ik over het hoofd gezien, die viel mij zo niet op tussen de kopjes. Daarmee wordt het wel wat overzichtelijker.

Hoe zou zoiets zijn? Dit ziet er op zich wel mooi uit. (niet specifiek uitgezocht, meer qua stijl)
https://www.meesterslijpers.nl/kazoku-taifuu-gyuto
Zie 3 reacties terug (defusion)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Jaspervl schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:55:
[...]

Zie 3 reacties terug (defusion)
Hahaha ik had niet eens door dat ik op dezelfde uitgekomen was qua voorbeeld. _O-

Maar qua overpriced, is dat echt zo? Of is dat gewoon wat men vraagt voor die huismerkdingen? Het kan vast goedkoper via een Ali of zo, maar daar heb ik meestal weinig zin in.

[ Voor 27% gewijzigd door Gonadan op 29-11-2024 14:59 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Mja, voor dat (originele) bedrag zou ik willen dat het lemmet 100% recht uitgelijnd in het handvat zit.

Dat lijkt op de coil shot niet het geval:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fU-QVjh4OFh3CcKixJKdI2esaHQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/szNjHTLxnHjH4NLW3bIJrS4L.png?f=fotoalbum_tile

In die range heb je morgen ook een Miyabi of Sakai Takayuki in huis die vrijwel zeker net wat beter afgewerkt zijn.

Neemt niet weg dat een wat ruiger mes ook ontzettend tof kan zijn, maar dat moet dan wel een overtuigde beslissing zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ja dat kan ook gewoon een andere stijl zijn, maar ik weet ook niet of zo'n fotootje die bedoeld is om de dikte te tonen ook maatgevend is voor hoe recht ze allemaal uitgelijnd zijn. Maar goed, het blijft natuurlijk een huismerk uit 'die ene' fabriek dus je moet er ook geen wonderen van verwachten.

Het is meer de stijl die ik wel tof vind. Niet te glad, beetje ruiger inderdaad. Eens kijken wat er allemaal te vinden is in die stijl.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Zal niet verkeerd zijn, maar ook geen 160 euro waard.
Qua waarde vergelijkbaar met bijv en eden classic damast: https://www.knivesandtool...-damast-koksmes-20-cm.htm

En dan heb je ook garantie. Voor de stijl kun je wellicht bereid zijn iets bij te betalen, maar veel meer dan 100 zou ik er niet aan uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Mja, feitelijk verdubbelen ze dus gewoon de prijs vanwege een specifiek patroon en houten handvat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Uiteraard bedoeld om de geometrie van het mes uit te beelden, maar van die shots kan je een hoop meer afleiden dan enkel dat.

Minder afwerking is inderdaad een stijl van afwerken. Maar als je bedenkt dat het lemet hoogstwaarschijnlijk massa geproduceerd is betaal je juist meer of minder enkel voor de afwerking.
Althans, dat is de bedoeling. In praktijk betaal je ook meer voor messen die er meer flitsend uitzien.

Vanuit mijn oogpunt heb ik liever iets minder flitsends zodat de door mij toegebrachte schade tijdens het slijpen wat meer karakter heeft. :9

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Foto's heb je mi weinig aan. Deze zijn slecht genomen en geen idee of ze representatief zijn...

Ik kijk meestal naar de ervaringen die liefhebbers hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door Jaspervl op 29-11-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
Mocht je inmiddels al wat meer weten let me know ;)
Dirtbiter schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:21:
[...]

Ik heb na een tip van een mede-tweaker in dit topic, een set van die Kazoku Nisei messen gekocht om cadeau te doen.
Heb ze nog niet gegeven, dus nog geen ervaring/review van hoe die snijdt.

Erg mooi mes om te zien. Verrassend licht.

Ik denk dat jouw keuze een beetje die is tussen vorm of functie. De Kazoku Nisei is (vind ik) het mooiere mes, de Victorinox is denk ik betere kwaliteit, maar heeft een eenvoudig uiterlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

N1ckk schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:10:
Ik ga morgen langs bij Meesterslijpers, m'n gevoel zegt dat Carbon leuk is om mee te spelen. Heb immers ook van dat soort pannen en dat gaat goed :)
Erg blij mee. Leuk om mee te spelen. Wat is jullie mening over van die Japanse rubber snijplanken zoals van Asahi?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtNYJKapX80yYPpjLDRn8wZnR7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhrjLQtyOhEpBaQWMgJm2qWT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Was het kiezen makkelijk? :p

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Haha nee, er is zoveel keuze! Mij werd een een roestvaste aanbevolen, maar ik vond het spelen met carbon staal, patina, etc. te leuk om niet te doen. Deze JNS leek de beste allround optie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Ik vind het al knap dat het gelukt is zonder gigantisch af te wijken van wat je initeel uit wilde geven. :)

Als je 'm consistent netjes weglegt ga je er ongetwijfeld lang van genieten.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-06 21:35
Ik heb laatst om messen te scherpen dit apparaat gekocht via Amazon: https://imgur.com/a/oExo9Sp .. dit is voor zo ver ik zien kan een Thoor Nova 3 kloon (de plaatjes zijn identiek). Best wel een gok natuurlijk want van Amazon kun je van alles krijgen, maar dan had ik tenminste nog een optie om het te retourneren als het te veel zou tegen vallen.

Apparaat was verbazend goed verpakt, en liet zich goed in elkaar zetten. Wel was de "handleiding" (1 A4) half gescheurd, wat natuurlijk raar en slordig is, maar goed ik hield te moed er in want verder zag alles er goed uit. Het is bij elkaar een flink apparaat en weegt ook behoorlijk wat. Die blijft uit zichzelf wel echt goed op de tafel staan. Ik heb verder geen praktijk ervaringen met dit soort apparaten, maar ik had wel al behoorlijk wat gezocht naar alternatieven en dit leek me qua prijs en (ogenschijnlijke) kwaliteit de beste optie. In het verleden wel redelijke resultaten behaald met wetstenen maar vond dat wel altijd een beetje een gedoe en toch altijd lastig om de exacte hoek te houden. Ik was op zoek naar iets wat makkelijker reproduceerbare resultaten kon behalen.

Al vrij snel kwam het zwakste punt van dit hele apparaat naar voren en dat is de lineare lager waar de as doorheen beweegt waarop de slijpsteen zit. Die was gewoon niet soepel (soms zelfs stroef, ook na olien), liet zelfs markeringen achter in de as, en had de vervelende neiging om rotatie van de as bij het bewegen tegen te gaan wat vervelend is als je aan de uiteinden van het mes aan het slijpen bent. Ik heb deze lager voor nu even vervangen met een ge3dprint busje van PLA, wat velen malen beter werkt. Dat hele klein beetje speling wat daar dan nog op zit nu is geheel geen issue.

De stenen die erbij zitten kunnen wel direct de vuilnisbak in, en ik heb hiervoor diamant stenen gekocht bij Aliexpress (van Sy Tools, lijken prima te zijn verder, ook geen ervaring mee maar ze blijven na diverse messen mee te hebben geslepen als nieuw en doen goed hun werk).

Grotere messen hiermee slijpen is echt een breeze, het gaat heel eenvoudig, nauwkeurig, en vlot. De messen die we hebben had ik voorheen dus met een wetsteen scherp gehouden, dus ik heb eerst alle messen van een nieuwe 'edge' voorzien onder de juiste hoek, waar de meeste tijd in gaat zitten omdat je gewoon het meeste materiaal verspanen moet. Van 80, naar 200, 500, 800, 1500 en 3000 grit gaat dan vrij vlot, en pas echt scherp worden de messen nadat ze even over een lederen strop zijn gehaald (wel echt scheer-scherp!), en de edge ziet er strak en professioneel uit. En mijn belangrijkste criterium, makkelijk herhaalbare resultaten behalen, gaat met dit apparaat heel goed. Wel binnen bewaren want volgens mij zijn sommige delen van het apparaat geolied en dus vatbaar voor roesten. Goed droog houden dus, en niet in een vochtige schuur bewaren.

Voor de wat kleinere messen (zakmes) is het apparaat minder geschikt, vooral omdat de messenhouders die er op zitten dan in de weg gaan zitten en ook niet echt dicht bij elkaar genoeg kunnen komen om het mes goed vast te houden. Maar uiteindelijk lukt het wel.

Alle messen die ik in huis heb kan ik er uiteindelijk mee slijpen, en ieder mes is na behandeling te gebruiken als scheermes. Ik heb zelfs mijn kleine bijl er mee kunnen slijpen (die ligt toevallig redelijk goed OP de messenhouders waardoor ik daar redelijk goed een edge op kan krijgen en verder dan 800 grit ga je daar toch niet op).

Ik had verder gekeken naar Work Sharp apparaten, Horl, en TSPROF (die lijkt me ook wel goed), maar ik ben er uiteindelijk wel van overtuigd dat deze het meeste voor zijn geld biedt.

Aliexpress heeft verder dit apparaat (iig. de plaatjes) ook op hun site staan, en ik kon het niet laten deze tijdens BF ook te bestellen (komt over ca. 2 weken binnen). Daar was ie op dat moment 70 euro, een spotprijsje als het inderdaad een goede versie zou zijn. Daarover later wellicht meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

N1ckk schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:09:
[...]

Erg blij mee. Leuk om mee te spelen. Wat is jullie mening over van die Japanse rubber snijplanken zoals van Asahi?

[Afbeelding]
Ik heb 2 Hasegawa's zeer blij mee, vooral omdat ze een beetje grippy zijn op veel produkten.
Wel onthouden dat het een snijplank is, geen hakplank, dus niet voor het wighakken van verse kruiden (kan wel, maar slijt dan veel sneller heb ik het idee)

Gebruik het voornamelijk voor groente eigenlijk, en dat snij ik ook het meeste.

Wel irritant met afdrogen vanwege het 'profiel'

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
impactftw schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:13:
Mocht je inmiddels al wat meer weten let me know ;)

[...]
Sorry, komende zaterdag pas <+:) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Bokkie schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:56:
[...]

Ik heb 2 Hasegawa's zeer blij mee, vooral omdat ze een beetje grippy zijn op veel produkten.
Wel onthouden dat het een snijplank is, geen hakplank, dus niet voor het wighakken van verse kruiden (kan wel, maar slijt dan veel sneller heb ik het idee)

Gebruik het voornamelijk voor groente eigenlijk, en dat snij ik ook het meeste.

Wel irritant met afdrogen vanwege het 'profiel'
Dat is voor mij de afweging om voor de Parker Asahi te gaan. Wellicht minder grippy, maar wel meer geschikt voor dat hakken. Al doe ik dat geen uren, gelukkig :P

@Raymond P Het is heel makkelijk om veel duurder te gaan, maar de verkoper was heel eerlijk en realistisch. Dat hielp ook! Als die echt wilde kon die me vast meer aansmeren, want hobby mag geld kosten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:25
@N1ckk Klopt het dat het dus om de JNS Tanuki Shiro #2 Kurouchi Gyuto gaat? En niet de JNS Kaeru Kasumi SLD Gyuto?

Ik ben nu een jaar veelvuldig gebruiker van mijn Takamura Migaki R2 Petty 13 cm. Ik gebruik deze bijna "teveel" ook voor groentes waar een groter mes wenselijk is. Ik heb nu ruim een jaar liggen azen op de 21cm variant maar die is gewoon niet te krijgen. Nu ben ik klaar met het wachten en op zoek naar een nieuw koksmes van 21cm.

De eerder genoemde JNS messen zijn in de race, en ik neig naar de roestvrijstale variant. Nu ben ik zuinig op mijn mes, heb ik een blok om ze aan te hangen en maak ik ze netjes met de hand schoon en slijp ik ze zelf. Ik twijfel dus om misschien voor de "goedkopere" te gaan, dus die van carbon.

Hoewel ik de door @Raymond P genoemde Sakai Takayuki 33 Layer Nanairo Black Gold Koksmes 21 cm er ook heel aantrekkelijk uit vind zien!

Budget ligt tot maximaal €200 en ik ga er vooral groentes mee snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

@UninPro Dat klopt, dat is 'm / dat was de afweging. Ik zou er nu ook eigenlijk al een kleiner mes bij willen. Voor mij was het uiterlijk zwaarder meewegend (vond dat randje vet) dan het prijsverschil. Ook vond ik het leuk om hiermee te beginnen, kan altijd nog een RVS variant aanschaffen.

Waarom zou je er geen vlees mee snijden overigens? (Muv botten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

N1ckk schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:15:
[...]

Dat is voor mij de afweging om voor de Parker Asahi te gaan. Wellicht minder grippy, maar wel meer geschikt voor dat hakken. Al doe ik dat geen uren, gelukkig :P

@Raymond P Het is heel makkelijk om veel duurder te gaan, maar de verkoper was heel eerlijk en realistisch. Dat hielp ook! Als die echt wilde kon die me vast meer aansmeren, want hobby mag geld kosten :+
Voor meer hakwerk heb ik ook nog houten snijplanken
Maar Parker Asahi staat ook nog op de lijst, gewoon om te proberen/vergelijken

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
@N1ckk Ik moet zeggen dat ik het randje ook heel erg tof vind ogen. Maar het "extra" onderhouden in vergelijking met RVS gaat erom dat je met de hand afwast en deze direct goed afdroogt? Of moet je nog meer doen zoals invetten of iets dergelijks?

Wat betreft het benoemen van geen vlees snijden. Ik heb hiervoor specifieke vleesmessen die ik gebruik =)
Mijn Japanse messen zet ik vooral in voor groente en fruit dus vandaar dat ik even de hoofdmoot van het gebruik van mijn messen wilde benoemen bij de aanschaf van een 21cm mes.

Het feit dat RVS relatief weinig onderhoud vraagt vind ik ook wel prettig hoewel ik dus wel handmatig doe afwassen, drogen en slijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Ben benieuwd welke messen je daarvoor gebruikt @UninPro :). Gewoon nieuwsgierig!

Dat invetten was met name belangrijk als je langere periode het mes weg zou leggen in een omgeving waar die zou kunnen oxideren zei de verkoper. Hij zei daarnaast wel dat roest ook evt. te verwijderen / schoon te maken is mocht dat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
JNS staat voor Japanese Natural Stones (de winkel, https://www.japanesenaturalstones.com/ )
De kaeru SLD versie is erg robuust. Dat snijdt heel anders dan een laser als een takamura. (meestal dunt een thuisgebruiker die wat uit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UninPro
@N1ckk Dat mag je zeker vragen. Het gaat bijvoorbeeld om de Olive Forged Vleesmes 20 cm. Ik neig dus erg naar de JNS rvs versie omdat dit vlees mes en ook mijn Takamura waar ik enorm tevreden over ben hieruit bestaan.

@Jaspervl Thanks voor de info! Wat bedoel je met "anders snijden"? Ik gebruik mijn "laser" Takamura vooral voor klein snijwerk zoals paprika en dergelijke en dat gaat natuurlijk ontzettend goed. Maar ik zoek nu dus dat koksmes van 21cm waarmee ik wat andere snijtechnieken kan toepassen en in grotere getallen kan snijden.
Dat werkt gewoon niet lekker door de 13cm van mijn Takamura.

Dus ik neig nu naar de JNS Kaeru Kasumi SLD maar ik wil nog even weten of iemand ervaring heeft met de Sakai Takayuki 33 Layer Nanairo Black Gold.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
UninPro schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:43:
@N1ckk Dat mag je zeker vragen. Het gaat bijvoorbeeld om de Olive Forged Vleesmes 20 cm. Ik neig dus erg naar de JNS rvs versie omdat dit vlees mes en ook mijn Takamura waar ik enorm tevreden over ben hieruit bestaan.

@Jaspervl Thanks voor de info! Wat bedoel je met "anders snijden"? Ik gebruik mijn "laser" Takamura vooral voor klein snijwerk zoals paprika en dergelijke en dat gaat natuurlijk ontzettend goed. Maar ik zoek nu dus dat koksmes van 21cm waarmee ik wat andere snijtechnieken kan toepassen en in grotere getallen kan snijden.
Dat werkt gewoon niet lekker door de 13cm van mijn Takamura.
Je lijkt al het rvs op een hoop te gooien, daar zit verschil tussen. Daarnaast is de grind wellicht nog belangrijker.
Takamura is een laser, erg dun. Snijdt makkelijk, voelt mogelijk wat fragiel en kan plakken (denk aan plakjes aardappel ed).
De kaeru is dikker en wordt snel dikker na de snede. Echt een robuust werkmes. Door het dikker worden plakt het minder. Velen slijpen het iets dunner achter de snede. Snijdt echt anders.
(mijn ideale mes is dun achter de snede en wat dikker bij de rug)

(van de kaeru heb ik alleen een vleesmes/slicer, dus info is herkauwd. Ik heb ook geen takamura, wel een andere laser. Persoonlijk ben ik geen fan van lasers).

[ Voor 5% gewijzigd door Jaspervl op 04-12-2024 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Hoe vaak slijpen jullie je messen? Eens per week, maand, jaar? En hoe?

Ik heb trouwens een keramische aanzetstaal gevonden bij IKEA. Is dat afdoende? Begreep dat een metalen niet werd geadviseerd bij Japanse messen…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Meestal te laat, als ik me alweer begin te ergeren. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Meestal gewoon op een slijpsteen tegenwoordig. Voorheen een slijpsysteem, maar is me teveel moeite om op te zetten. Wel fijn als je een initiële vaste hoek wil zetten, want zo'n slijpsysteem is een stuk consistenter dan uit de vrije hand.

Aanzetstaal überhaupt niet. Als ie bot begint te worden gaat ie op de slijpsteen. Aanzetstel vindt ik meer wat voor zachter staal (in de regio 52 tot max 58hrc).

Verder is het heel erg afhankelijk van het staal. Hardheid zegt niet zo gek veel wat dat betreft, slijtvastheid wordt vooral door de compositie bepaald. Simpel koolstofstaal slijt harder dan staal met allerlei toevoegingen. Maar het slijpt wel makkelijker/sneller en wordt in de regel scherper doordat de structuur ook fijner is dan staal met allerlei toevoegingen. Poedermetallurgie (zoals sg2) heft dat wel weer deels op, en biedt the best of both worlds, tegen een wat hogere prijs.

In de praktijk: om de paar weken (simpel maar hard koolstofstaal) tot maanden (sg2 en dergelijke).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Als je weet wat je doet (zelden het geval) moet een aanzetstaal wel lukken met gangbare stalen, zeker een fijn keramische. Ik houd er soms een VG10 van mijn vrouw mee bij.

Meestal gebruik ik een geladen strop om mijn messen bij te houden of een paar vegen op een coticule. Als dat niet werkt dan wat slijpen.
Ik slijp niet vaker dan maandelijks (waar het voorheen wekelijks was).
Een hap40 mes die mijn vrouw en dochter veel gebruiken heb ik net voor de 2e keer dit jaar geslepen, best indrukwekkend.

[ Voor 16% gewijzigd door Jaspervl op 05-12-2024 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ik slijp wanneer het niet scherp genoeg is. Daar zit geen vast interval aan vast want veel afwisseling in welk mes ik gebruik en wat er gesneden wordt.

Slijpen doe ik op stenen. Geladen strop of zeer fijne steen om bij te houden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Iemand een duidelijk idee wat het verschil is tussen de Five Star + en All Star serie van Zwilling?

Er is een overzicht beschikbaar maar het klinkt naar een hoop marketing praat: https://www.zwilling.com/...-knives/knife-series.html

Reden van mijn vraag, ik twijfel tussen een Five Star Plus Compact:
Afbeeldingslocatie: https://www.zwilling.com/dw/image/v2/BCGV_PRD/on/demandware.static/-/Sites-zwilling-master-catalog/default/dw11c6ca88/images/large/33711-140-1_000000443.jpg?sw=1953&sh=1953&sm=fit

en een All Star Compact:
Afbeeldingslocatie: https://www.zwilling.com/dw/image/v2/BCGV_PRD/on/demandware.static/-/Sites-zwilling-master-catalog/default/dw05b5322c/images/large/33761140_1_silver.jpg?sw=1953&sh=1953&sm=fit

voor mijn vriendin (zie ook mijn post uit juli).

Beide messen zijn geschikt qua lengte lemmet (14cm) en de grip ziet er ook goed uit voor mijn vriendin. Wat ik me alleen afvraag, zit er verschil in staalsoort (waarschijnlijk niet) of slijphoek.
Zover ik kan beoordelen is het puur estetisch verschil, maar wil toch even checken.

[ Voor 18% gewijzigd door Malfoi op 10-12-2024 10:38 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:53
Wat ik her en der lees is dat het vooral optische verschillen zijn bij de verschillende series van Zwilling. Beiden hebben Friodur staal dus daar zit het verschil niet.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Malfoi De pages die je linkt listen een significant verschil in gewicht onder eigenschappen. Beiden plausibel.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Raymond P schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:52:
@Malfoi De pages die je linkt listen een significant verschil in gewicht onder eigenschappen. Beiden plausibel.
Scherp! De Five Star 140 gram en die All Star 70 gram. Lijkt me wat licht eerlijk gezegd.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Muah, op die maat zou ik verwachten dat 140 gram knetter dik is.

Ter vergelijking: 14cm ginsan full tang, 2mm dik op de rug
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkf9oPIUsGmjvHZ62L_4VdKH2PI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNF0gIeuu1gfdPvR5k8clhgo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBxUU4mhInkCyl9h439C2f3qdUQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTdZUiWWpN6dYd2ptcRg36WP.jpg?f=fotoalbum_tile

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Oh joh, dan heb ik het gewicht van mijn messen waarschijnlijk ook overschat. Zal straks zelf eens wegen.

Mooi mes heb je daar trouwens!

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Yes, best een leuk ding. Heb 'm relatief goedkoop aangeschaft. Nieuw had 'ie een donkerder randje.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb zelf ook een Japanse petty kado gekregen, zal ook zoiets van 14CM zijn, maar hoewel leuk inde collectie kan ik er dus net helemaal niks mee. Letterlijk voor alles heb ik een beter mes. Groente en/of vlees? Nakiri, bunka. Klein fruit en ander klein spul? Kleiner maar scherp schilmesje.

Die petty kan je gewoon net niet lekker vasthouden zoals je een koksmes kan, pinch grip is het mes niet hoog genoeg voor. Ik vind het maar een nutteloos formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Voor mij een ideale maat als het mes niet (enkel) richting de snijplank beweegt.
Of het een toevoeging biedt zal voornamelijk te maken hebben met wat (en hoe) je snijdt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Voor fruit lijkt me zoiets wel prima toch? Kan natuurlijk ook met een aardappelschilmesje maar voor appels in partjes vind ik iets meer lengte wel lekker.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
rodie83 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:21:
Ik heb zelf ook een Japanse petty kado gekregen, zal ook zoiets van 14CM zijn, maar hoewel leuk inde collectie kan ik er dus net helemaal niks mee. Letterlijk voor alles heb ik een beter mes. Groente en/of vlees? Nakiri, bunka. Klein fruit en ander klein spul? Kleiner maar scherp schilmesje.

Die petty kan je gewoon net niet lekker vasthouden zoals je een koksmes kan, pinch grip is het mes niet hoog genoeg voor. Ik vind het maar een nutteloos formaat.
Geen idee wat ik ervan ga vinden, maar heb de messen ook niet voor mezelf besteld maar voor mijn vriendin. Zij gebruikt twee, botte, versleten supermarktmessen (waar ze bij zweert omdat het formaat zo fijn is). Dus hoop dat zij er blij van wordt.

www.flickr.com/malvlex

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste