Ik heb laatst om messen te scherpen dit apparaat gekocht via Amazon:
https://imgur.com/a/oExo9Sp .. dit is voor zo ver ik zien kan een Thoor Nova 3 kloon (de plaatjes zijn identiek). Best wel een gok natuurlijk want van Amazon kun je van alles krijgen, maar dan had ik tenminste nog een optie om het te retourneren als het te veel zou tegen vallen.
Apparaat was verbazend goed verpakt, en liet zich goed in elkaar zetten. Wel was de "handleiding" (1 A4) half gescheurd, wat natuurlijk raar en slordig is, maar goed ik hield te moed er in want verder zag alles er goed uit. Het is bij elkaar een flink apparaat en weegt ook behoorlijk wat. Die blijft uit zichzelf wel echt goed op de tafel staan. Ik heb verder geen praktijk ervaringen met dit soort apparaten, maar ik had wel al behoorlijk wat gezocht naar alternatieven en dit leek me qua prijs en (ogenschijnlijke) kwaliteit de beste optie. In het verleden wel redelijke resultaten behaald met wetstenen maar vond dat wel altijd een beetje een gedoe en toch altijd lastig om de exacte hoek te houden. Ik was op zoek naar iets wat makkelijker reproduceerbare resultaten kon behalen.
Al vrij snel kwam het zwakste punt van dit hele apparaat naar voren en dat is de lineare lager waar de as doorheen beweegt waarop de slijpsteen zit. Die was gewoon niet soepel (soms zelfs stroef, ook na olien), liet zelfs markeringen achter in de as, en had de vervelende neiging om rotatie van de as bij het bewegen tegen te gaan wat vervelend is als je aan de uiteinden van het mes aan het slijpen bent. Ik heb deze lager voor nu even vervangen met een ge3dprint busje van PLA, wat velen malen beter werkt. Dat hele klein beetje speling wat daar dan nog op zit nu is geheel geen issue.
De stenen die erbij zitten kunnen wel direct de vuilnisbak in, en ik heb hiervoor diamant stenen gekocht bij Aliexpress (van Sy Tools, lijken prima te zijn verder, ook geen ervaring mee maar ze blijven na diverse messen mee te hebben geslepen als nieuw en doen goed hun werk).
Grotere messen hiermee slijpen is echt een breeze, het gaat heel eenvoudig, nauwkeurig, en vlot. De messen die we hebben had ik voorheen dus met een wetsteen scherp gehouden, dus ik heb eerst alle messen van een nieuwe 'edge' voorzien onder de juiste hoek, waar de meeste tijd in gaat zitten omdat je gewoon het meeste materiaal verspanen moet. Van 80, naar 200, 500, 800, 1500 en 3000 grit gaat dan vrij vlot, en pas echt scherp worden de messen nadat ze even over een lederen strop zijn gehaald (wel echt scheer-scherp!), en de edge ziet er strak en professioneel uit. En mijn belangrijkste criterium, makkelijk herhaalbare resultaten behalen, gaat met dit apparaat heel goed. Wel binnen bewaren want volgens mij zijn sommige delen van het apparaat geolied en dus vatbaar voor roesten. Goed droog houden dus, en niet in een vochtige schuur bewaren.
Voor de wat kleinere messen (zakmes) is het apparaat minder geschikt, vooral omdat de messenhouders die er op zitten dan in de weg gaan zitten en ook niet echt dicht bij elkaar genoeg kunnen komen om het mes goed vast te houden. Maar uiteindelijk lukt het wel.
Alle messen die ik in huis heb kan ik er uiteindelijk mee slijpen, en ieder mes is na behandeling te gebruiken als scheermes. Ik heb zelfs mijn kleine bijl er mee kunnen slijpen (die ligt toevallig redelijk goed OP de messenhouders waardoor ik daar redelijk goed een edge op kan krijgen en verder dan 800 grit ga je daar toch niet op).
Ik had verder gekeken naar Work Sharp apparaten, Horl, en TSPROF (die lijkt me ook wel goed), maar ik ben er uiteindelijk wel van overtuigd dat deze het meeste voor zijn geld biedt.
Aliexpress heeft verder dit apparaat (iig. de plaatjes) ook op hun site staan, en ik kon het niet laten deze tijdens BF ook te bestellen (komt over ca. 2 weken binnen). Daar was ie op dat moment 70 euro, een spotprijsje als het inderdaad een goede versie zou zijn. Daarover later wellicht meer.