Welke keukenmessen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 28 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:57
Dank voor de tips. Wellicht kan ik beter naar een bestaand mes zoeken en dat laten graveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:26
Andere vraag: hoe wassen jullie de scherpe messen? Ik merk dat de afwasborstel soms achter het scherpe mes blijft haken (of dat er soms wat borstelharen vanaf gesneden worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:37

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

duvekot schreef op maandag 6 mei 2024 @ 23:12:
Andere vraag: hoe wassen jullie de scherpe messen? Ik merk dat de afwasborstel soms achter het scherpe mes blijft haken (of dat er soms wat borstelharen vanaf gesneden worden)
Daar is weinig aan te doen denk ik, je kunt wel een sponsje pakken maar dan is het risico op een jaap in je vinger een stuk groter. Dan liever wat gesneuvelde borstelharen... ;)

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Gewoon altijd van boven naar beneden in de richting van de snijkant bewegen met spons/borstel/ander schoonmaakgereedschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-09 20:45
Zoals defusion met een sponsje van rug naar snede, erg makkelijk en ongevaarlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gongbao schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:38:
Een van mijn collega’s is 10 jaar in dienst en als kado lijkt me een custom mes wel heel leuk. Kent iemand hier toevallig een goed adres voor? Budget is nog niet bepaald maar vrij ruim.
Kan een fraai cadeau zijn.

Maar zeker met zo'n budget; is de ontvanger daar ook blij mee? Weet je zeker dat hij/zij zo'n duur mes kan waarderen?
Het zou jammer zijn als het voor zowel gever als ontvanger uitdraait op een teleurstelling.

De gever denkt dat 'ie iets moois/fraais geeft. En de ontvanger zegt uit beleefdheid dankjewel, maar ondertussen... :X

[ Voor 19% gewijzigd door ehtweak op 07-05-2024 09:12 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
duvekot schreef op maandag 6 mei 2024 @ 23:12:
Vanaf hier en volgend:
Mad Wally in "Welke keukenmessen - Deel 2"

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Raymond P schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:08:
Ik gebruik gewoon een schuurspons, plat op het aanrecht of ik vouw 'm over de rug. Meestal gebruik ik de schuurkant niet, tot ergernis van de vriendin. Daarna door een doek halen is voldoende.
Ik ook, alleen gebruik ik de schuurkant wél. Dit zijn nl kunststof sponsjes en ik maak mij sterk dat die dingen niet harder zijn dan staal... :+ Lijkt mij sterk dat je er krassen mee kan maken in staal. Je moet natuurlijk niet aan de gang met een Brillo sponsje (staalwol).

Overigens ben ik erg lief voor mijn messen en spoel ze vrijwel direct na het koken eerst even af onder de hete kraan.

[edit]
oh, crap, ik reageer op een oud bericht... |:(

[ Voor 3% gewijzigd door mphilipp op 09-05-2024 21:54 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:14
@mphilipp Krassen maak ik mij geen zorgen om.
Wat wel kan gebeuren is dat bij een braampje op de snede je zo'n sliert plastic van de spons trekt en het aan je mes blijft hangen. En als dat niet zo makkelijk eraf komt dan moet ik gaan staan peuteren. De zachtere kant gebeurt dat nooit mee.

- knip -

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:08
Weer terug van een vakantie in Japan en aangezien de messen die ik in 2016 had gehaald (pagina 1 :P ) erg goed bevielen nog een mes erbij gehaald. Iets kleiner dan de varianten die ik al had.

Deze keer een handgesmeden mes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXASbh8ehqwDN3qIu_0_kZkN7aE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6TQGdY6V4nQtl9cRevLNKxEn.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft gelukkig de reis heelhuids overleefd, mijn koffer heeft een enorme klap gehad tijdens de laatste vlucht waardoor nu het frame scheef staat. Doosje van het mes had wel een deukje opgelopen, maar alles lijkt in orde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:06
Flapperbol schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:17:
Weer terug van een vakantie in Japan en aangezien de messen die ik in 2016 had gehaald (pagina 1 :P ) erg goed bevielen nog een mes erbij gehaald. Iets kleiner dan de varianten die ik al had.

Deze keer een handgesmeden mes

[Afbeelding]

Heeft gelukkig de reis heelhuids overleefd, mijn koffer heeft een enorme klap gehad tijdens de laatste vlucht waardoor nu het frame scheef staat. Doosje van het mes had wel een deukje opgelopen, maar alles lijkt in orde
Ik durf best te zeggen dat ik een klein beetje jaloers ben. Mag ik vragen wat zoiets daar in Japan kost? Is dat goedkoper dan een Japans mes dat je in NL koopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:08
barrymossel schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:44:
[...]

Ik durf best te zeggen dat ik een klein beetje jaloers ben. Mag ik vragen wat zoiets daar in Japan kost? Is dat goedkoper dan een Japans mes dat je in NL koopt?
Deze was iets meer dan ¥50.000 wat neerkomt op zo'n €300. De Yen staat momenteel "gelukkig" vrij slecht, mijn vorige set messen kocht ik toen ¥100 ongeveer €0,90 was.
Wat zoiets in Nederland zou kosten durf ik niet te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilerden
  • Registratie: Mei 2008
Hoi Hoi,

Nu ik wat meer broden aan het bakken ben is het ondertussen wel echt tijd voor een broodmes. Ik koop graag een goede / mooie. Maar ik kom er niet helemaal uit welke.. Heb een beetje van alles afgelopen en na een rabbithole van Chinese Damast stijl messen weet ik het nu even niet meer. Dus hopelijk kunnen jullie mij wat meer inzicht geven ;-)

Ik heb nu gevonden:
Victorinox Broodmes Swiss Classic 21 cm - Schijnt een goed merk te zijn? Maar niet veel info over gelezen.
Wusthof Classic Ikon Broodmes 20 cm
Wusthof Classic Broodmes 20 cm
Wusthof Classic Broodmes Precisiekartel 23 cm - Vroeg me af of iemand weet of de echt 'Precisiekartel' fijner is? Of wat de functie hiervan is?

Hierna zag ik nog deze in een aantrekkelijke aanbieding. Maar staat niet meer op de Wusthof website. Dus weet niet wat voor staal het is e.d.?
Wusthof Epicure Slate Broodmes 23 cm - Deze ziet er wel aantrekkelijk uit als je kijkt dat hij normaal 167 is!

Of anders toch een Damast achtig iets wat uit China fabriek komt?
Kazoku Kurashikku Broodmes 23 cm

(De Tojiro f-737 zag ik ook langs komen, maar las dat deze makkelijk buigt en de f-687 lijkt mij net iets te lang? Zeker als ik het onderstaande messenblok neem..)

Vervolgens zoek ik ook nog een messenblok. Denk dat het deze gaat worden omdat je er dan ook nog andere spullen in kan stoppen, evt. goed kan drogen en het makkelijk schoont te maken is.

Dus pff, dit was mijn ochtend nadat ik vergeten was de wekker uit te zetten op deze vrije dag... Iemand suggesties.. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Kilerden schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:17:
Hoi Hoi,

Nu ik wat meer broden aan het bakken ben is het ondertussen wel echt tijd voor een broodmes. Ik koop graag een goede / mooie. Maar ik kom er niet helemaal uit welke.. Heb een beetje van alles afgelopen en na een rabbithole van Chinese Damast stijl messen weet ik het nu even niet meer. Dus hopelijk kunnen jullie mij wat meer inzicht geven ;-)

Ik heb nu gevonden:
Victorinox Broodmes Swiss Classic 21 cm - Schijnt een goed merk te zijn? Maar niet veel info over gelezen.
Wusthof Classic Broodmes Precisiekartel 23 cm - Vroeg me af of iemand weet of de echt 'Precisiekartel' fijner is? Of wat de functie hiervan is?

Hierna zag ik nog deze in een aantrekkelijke aanbieding. Maar staat niet meer op de Wusthof website. Dus weet niet wat voor staal het is e.d.?
Wusthof Epicure Slate Broodmes 23 cm - Deze ziet er wel aantrekkelijk uit als je kijkt dat hij normaal 167 is!

(De Tojiro f-737 zag ik ook langs komen, maar las dat deze makkelijk buigt en de f-687 lijkt mij net iets te lang? Zeker als ik het onderstaande messenblok neem..)

Vervolgens zoek ik ook nog een messenblok. Denk dat het deze gaat worden omdat je er dan ook nog andere spullen in kan stoppen, evt. goed kan drogen en het makkelijk schoont te maken is.

Dus pff, dit was mijn ochtend nadat ik vergeten was de wekker uit te zetten op deze vrije dag... Iemand suggesties.. _/-\o_
Ikzelf zou voor de f-687 gaan. Heb een opinel van 21 cm en dat vind ik wat kort.
Güde is natuurlijk ook een standaard, vooral met harde korsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:52

aerofreak

Steve Jobs

Kilerden schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:17:
Hoi Hoi,

Ik heb nu gevonden:

Ik zou deze doen :) https://www.meesterslijpers.nl/victorinox-banketbakkersmes
Lang lemmet, goed scherp en relatief goedkoop. Voordeel van deze kartel is dat het minder kruimelt.

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
aerofreak schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:05:
[...]

Lang lemmet, goed scherp en relatief goedkoop. Voordeel van deze kartel is dat het minder kruimelt.
Victorinox is inderdaad veel value for money. Mooi is het niet, maar superpraktisch is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:25
Wat vinden jullie van deze slijp techiek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Slecht.

Je ziet een grote braam als hij klaar is. Dat is scherp maar overleeft contact op de snijplank niet.

Daarnaast kan je er ook geen mes mee uitdunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:38
@Kilerden Ik heb heel veel brood gebakken (en gesneden) en bak nu nog steeds af en toe een oventje met 12 stuks.

Als je veel achter elkaar moet snijden is een lang mes toch wat prettiger.

Ik heb een eenvoudige Mundial. Zoiets als dit: https://www.meesterslijpers.nl/mundial-kartel-broodmes
Deze is lang, niet duur en snijd prima.

Daarnaast heb ik een broodmes van Xinzuo. Deze is veel mooier, duurder, scherper en korter. Als ik 12 broden moet snijden pak ik toch de oude Mundial en wissel eventueel tussendoor even af.

Om af en toe een plakje te snijden is alles prima. Dan wil het oog ook wellicht wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilerden
Thanks iedereen! Ga er dit weekend eentje aanschaffen. Zou ook fijn zijn om meloenen en grote groente mee te snijden lijkt me!

[ Voor 33% gewijzigd door Kilerden op 28-05-2024 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

Voor groenten gebruik je een groentemes

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:36
barrymossel schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:44:
Mijn ervaring is dat je in landen als Japan niet goedkoper uit bent. Mede omdat onderhandelen daar vaak not-done is, en we iets pas naar NL halen als het iets goedkoper is dan de adviesprijs (waarom anders niet gewoon rechtstreeks bestellen).

Toch kan ik het wel aanraden. Een mooi mes als herinnering aan een mooie reis of eventueel bezoek aan een winkel/smit, dat weegt niet op tegen misschien 10 of 15% minder betalen in NL.

Ik kocht mijn messen 3 jaar geleden ofzo, volgens mij zijn er sindsdien flinke price hikes geweest en is het sowieso een beetje onduidelijk hoeveel je nou echt betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

aerofreak schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:59:
Voor groenten gebruik je een groentemes
Wat noem je een precies een groentemes? En moet je dan voor een meloen een fruitmes? :P

Voor groenten gebruik ik meestal gewoon mijn koksmes, dus op dat moment is het mijn groentemes.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

Een koksmes inderdaad, maar geen broodmes

~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bij een ananas doe ik dat nog wel eens, werkt ook best fijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Gonadan schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:36:
[...]

Wat noem je een precies een groentemes? En moet je dan voor een meloen een fruitmes? :P
Voor meloen pak je toch een meloenmes? Die zijn extra lang (langer dan 35cm)

;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dan pak ik mijn katana. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Dat is een single bevel. Ik heb wel eens een lange sujihiki assymetrisch geslepen. Grappig om de bocht te zien die het mes maakte door een meloen heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilerden
aerofreak schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:05:
[...]

Oke ik vertrouw jou! Heb deze besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-07 15:38
Ik ben op zoek naar een mes waar ik het vlees op mijn bord mee kan snijden. De messen in onze huidige uitzet voldoen niet. De gekartelde messen zijn schrepte velroren. Het is meer zagen dan snijden. Nu de keukenmessen (kokmes, vleesmes, schilmes) goed snijden is het een domper om aan tafel te prutsen.

Er moet een goed mes komen die makkelijk door het vlees snijdt. Ik denk dat ik een steakmes nodig heb met een glad lemmet zonder kartles. Aan 2 heb ik genoeg maar 3 of 4 in een set mag natuurlijk ook.

Ik heb een paar messen gevonden:

Opinel tafelmes Bon Appétit, N°125, naturel
https://www.knivesandtool...appetit-n-125-naturel.htm

Een mes uit Frankrijg en erg goedkoop. Is het wat?

Victorinox Swiss Modern 6.9003.12 steakmes 12 cm
https://www.knivesandtool...-steakmes-12-cm-zwart.htm

Victorinox Wood 5.1200.12G steakmes, set van 2, straight edge
https://www.knivesandtool...t-van-2-straight-edge.htm

Victorinox is beeknd van de zakmessen. De Swiss Modern 6.9003.12 is lekker goedkoop. Het lemet van de Wood 5.1200.12G lijkt veel op de Mordern maar is véél duurder. Zijn de houten handvaten het enige verschil of zijn het echt betere messen?

Lion Sabatier International Licorne 901384, 4-delige steakmessenset
https://www.knivesandtool...delige-steakmessenset.htm
Een setje van 4 messen uit Frankrijk. Omgerekend per stuk €10 ongeveer even duur als de Victorinox Swiss Modern of Opinel.

Lion Sabatier Gaucho Steakmessenset 4-delig
https://www.knivesandtool...senset-4-delig-900484.htm
Een ander setje van Lion Sabatier met 4 messen. Deze komen uit China en zijn twee keer zo duur als het vorige setje. Zijn deze messen zoveel beter?

Wusthof Gourmet Steakmes
https://www.meesterslijpe...-gourmet-steakmes-12-4050
Komt uit Dutisland. Kost per stuk vergelijkbaar als de Lion Sabatier Gaucho hierboven.

Maakt het uit of staal gestanst of gesmeed is?

Zit hierboeven een goed steakmes bij of kan ik beter andere exemplaren overwgen? Mijn budget is maximaal €50,- stuk

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Opinel maakt prima (tafel)messen. Wel erg minimalistisch, dat moet ie mooi (genoeg) vinden.

Van beter/slechter is nauwelijks sprake, je betaalt voor de uitstraling en het gevoel in de hand.
Voor een paar euro heb je tegenwoordig ook wel een doosje Laguiole (stijl) messen, de in Frankrijk handgemaakte zijn nog wel wat prijziger.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Het gaat er vooral om dat je ze scherp houdt. Als het staal een beetje ok is, is het verder niet heel relevant welke je neemt.
Gezien je vaak op een hard bord snijdt (ipv een snijplank) moet je sowieso rekening houden met regelmatig slijpen, ongeacht staalsoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
De opinel vind ik persoonlijk wat aan de flexibele kant.
Ik heb volgens mij de olijf hout versie. Vind ze er zelf leuk uit zien. Ze snijden goed (want dun), ook makkelijk scherp te houden (even snel over een keramisch aanzetstok werkt goed)

[ Voor 62% gewijzigd door Jaspervl op 06-06-2024 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Raymond P schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:52:
Van beter/slechter is nauwelijks sprake, je betaalt voor de uitstraling en het gevoel in de hand.
Het maakt niet uit of een mes gesmeed, gestantst of laser-gesnedne is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
defusion schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:10:
Het gaat er vooral om dat je ze scherp houdt. Als het staal een beetje ok is, is het verder niet heel relevant welke je neemt.
Maakt het voor scherp houden uit of get staal gesmeed is of niet? De goedkopere messen zijn niet gesmeed.
Gezien je vaak op een hard bord snijdt (ipv een snijplank) moet je sowieso rekening houden met regelmatig slijpen, ongeacht staalsoort.
Ik heb een slijpsteen voor mijn koksmes en vleesmes. Is dat een goede slijpmethode voor een steakmes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Jaspervl schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:21:
De opinel vind ik persoonlijk wat aan de flexibele kant.
Ik heb volgens mij de olijf hout versie. Vind ze er zelf leuk uit zien. Ze snijden goed (want dun), ook makkelijk scherp te houden (even snel over een keramisch aanzetstok werkt goed)
Zijn ze flexibel omdat het lemet dun is of het staal niet hard genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Apollyon Afaik is het materiaal en hoe het getemperd is belangrijker dan de methode om het staal vorm te geven voor de uiteindelijke eigenschappen. Maareh, daar weet ik ook niet veel van af.

Voor het stansen kan je, geloof ik, wel zachter (en goedkoper staal) gebruiken. Een gestanst mes heeft dus een hogere kans ruk te zijn, maar kan zeker ook wel fatsoenlijk zijn.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Apollyon schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:08:
[...]

Zijn ze flexibel omdat het lemet dun is of het staal niet hard genoeg is?
Vanwege de dunheid (hardheid maakt in dit opzicht eigenlijk niet uit)

Slijpsteen werkt natuurlijk uitstekend

[ Voor 7% gewijzigd door Jaspervl op 07-06-2024 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:25
Apollyon schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:41:
Ik ben op zoek naar een mes waar ik het vlees op mijn bord mee kan snijden. De messen in onze huidige uitzet voldoen niet. De gekartelde messen zijn schrepte velroren. Het is meer zagen dan snijden. Nu de keukenmessen (kokmes, vleesmes, schilmes) goed snijden is het een domper om aan tafel te prutsen.

Er moet een goed mes komen die makkelijk door het vlees snijdt. Ik denk dat ik een steakmes nodig heb met een glad lemmet zonder kartles. Aan 2 heb ik genoeg maar 3 of 4 in een set mag natuurlijk ook.

Ik heb een paar messen gevonden:

Opinel tafelmes Bon Appétit, N°125, naturel
https://www.knivesandtool...appetit-n-125-naturel.htm

Een mes uit Frankrijg en erg goedkoop. Is het wat?

Victorinox Swiss Modern 6.9003.12 steakmes 12 cm
https://www.knivesandtool...-steakmes-12-cm-zwart.htm

Victorinox Wood 5.1200.12G steakmes, set van 2, straight edge
https://www.knivesandtool...t-van-2-straight-edge.htm

Victorinox is beeknd van de zakmessen. De Swiss Modern 6.9003.12 is lekker goedkoop. Het lemet van de Wood 5.1200.12G lijkt veel op de Mordern maar is véél duurder. Zijn de houten handvaten het enige verschil of zijn het echt betere messen?

Lion Sabatier International Licorne 901384, 4-delige steakmessenset
https://www.knivesandtool...delige-steakmessenset.htm
Een setje van 4 messen uit Frankrijk. Omgerekend per stuk €10 ongeveer even duur als de Victorinox Swiss Modern of Opinel.

Lion Sabatier Gaucho Steakmessenset 4-delig
https://www.knivesandtool...senset-4-delig-900484.htm
Een ander setje van Lion Sabatier met 4 messen. Deze komen uit China en zijn twee keer zo duur als het vorige setje. Zijn deze messen zoveel beter?

Wusthof Gourmet Steakmes
https://www.meesterslijpe...-gourmet-steakmes-12-4050
Komt uit Dutisland. Kost per stuk vergelijkbaar als de Lion Sabatier Gaucho hierboven.

Maakt het uit of staal gestanst of gesmeed is?

Zit hierboeven een goed steakmes bij of kan ik beter andere exemplaren overwgen? Mijn budget is maximaal €50,- stuk
Ik heb ooit een mooi doosje van Laguiole op de kop getikt in de aanbieding bij de Sligro. Zoiets:
https://www.sligro.nl/p.1...teakmes-doos-6-stuks.html

Bevallen prima om af en toe een steak te eten, en staan mooi op tafel vind ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Apollyon schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:41:
Ik ben op zoek naar een mes waar ik het vlees op mijn bord mee kan snijden. De messen in onze huidige uitzet voldoen niet. De gekartelde messen zijn schrepte velroren. Het is meer zagen dan snijden.
Waarom nieuwe messen kopen? Met een setje goede 160mm diamantvijltjes (met o.a. rond / halfrond / ovaal) kun je kartelmessen weer goed scherp krijgen. En zo'n setje is ook voor andere doeleinden geschikt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
Dirtbiter schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:43:
Ik heb ooit een mooi doosje van Laguiole op de kop getikt in de aanbieding bij de Sligro. Zoiets:
https://www.sligro.nl/p.1...teakmes-doos-6-stuks.html

Bevallen prima om af en toe een steak te eten, en staan mooi op tafel vind ik :)
Jij hebt een hele mooei set gekocht. Mooi en functinoeel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Yaksa schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:47:
Waarom nieuwe messen kopen? Met een setje goede 160mm diamantvijltjes (met o.a. rond / halfrond / ovaal) kun je kartelmessen weer goed scherp krijgen. En zo'n setje is ook voor andere doeleinden geschikt.
Omdat de Ikea-keukenmessen met kartel zijn erg versleten. Ik wist niet dat een gekarteld mes geslepen kan worden. Voor een steak-mes wil ik ook eens een glad lemet zonder kartel proberen. Ik hoop dat het beter mijn vlees kan snijdne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Van het weekend bezig geweest met een aliexpress "Ruixin Pro RX009" setje om mijn messen weer scherp te krijgen. Met stapjes 800#, 1200#, 1600# diamantsteen (droog) en 3000# wetsteen (nat) geslepen. Resultaat is dat de messen goed scherp zijn (papiertest gaat goed), maar dat het erg stroef snijdt. Bijv. met tomaten of zachte kaas dat je geen glijdende beweging kan maken, omdat het mes erin hapt. En ook in de snijplank hapt het heel erg. Wie weet de oplossing? Moet ik nog met een strop aan de gang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumpie
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 06:46
VantageR schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:30:
Van het weekend bezig geweest met een aliexpress "Ruixin Pro RX009" setje om mijn messen weer scherp te krijgen. Met stapjes 800#, 1200#, 1600# diamantsteen (droog) en 3000# wetsteen (nat) geslepen. Resultaat is dat de messen goed scherp zijn (papiertest gaat goed), maar dat het erg stroef snijdt. Bijv. met tomaten of zachte kaas dat je geen glijdende beweging kan maken, omdat het mes erin hapt. En ook in de snijplank hapt het heel erg. Wie weet de oplossing? Moet ik nog met een strop aan de gang?
Tomaten kan je sowieso het beste met een gekarteld mes snijden, maar mogelijk dat je je mes te recht hebt afgesneden waardoor er geen hoek meer is die de snijbeweging in gang zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 12:00
VantageR schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:30:
[...] En ook in de snijplank hapt het heel erg. [...]
Dit heb ik na het slijpen ook heel vaak. Het mes snijdt heerlijk door groente e.d. heen maar zodra ik de snijplank raak "hapt" ie. Voelt niet lekker aan en geen idee wat ik fout doe.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-08 19:48
sumpie schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:37:
[...]

Tomaten kan je sowieso het beste met een gekarteld mes snijden, maar mogelijk dat je je mes te recht hebt afgesneden waardoor er geen hoek meer is die de snijbeweging in gang zet.
Wat is er mis met gewoon een scherp mes 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Niet online
sumpie schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:37:
[...]

Bedoel je dan de slijphoek? Ik heb nu 15° per kant aangehouden bij mijn japanse santoku mes en 18° bij mijn kleinere rvs messen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Malfoi schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:41:
[...]

Dit heb ik na het slijpen ook heel vaak. Het mes snijdt heerlijk door groente e.d. heen maar zodra ik de snijplank raak "hapt" ie. Voelt niet lekker aan en geen idee wat ik fout doe.
Het mes snijdt niet alleen in de groente maar ook in de plank en klemt vast in de ontstane groef. Een bot mes snijdt niet in de plank en glijdt er dus overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Mad Wally schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:52:
[...]

Het mes snijdt niet alleen in de groente maar ook in de plank en klemt vast in de ontstane groef. Een bot mes snijdt niet in de plank en glijdt er dus overheen.
Dat klinkt natuurlijk logisch, maar ik kan me niet goed herinneren dat ik altijd al dat "probleem" had, ook niet toen dat mes nieuw uit de doos kwam. Al kan je daar beargumenteren dat ie ootb niet scherp was. :P

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
Malfoi schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:57:
[...]
Dat klinkt natuurlijk logisch, maar ik kan me niet goed herinneren dat ik altijd al dat "probleem" had, ook niet toen dat mes nieuw uit de doos kwam. Al kan je daar beargumenteren dat ie ootb niet scherp was. :P
Wat eventueel ook mee kan spelen is “micro serrations” oftewel microvertanding ten gevolge van het slijpen.

Heel fijn wetten/polijsten geeft wellicht meer vastklemmen in de plank dan microvertanding wat meer een beetje als een zaag is. Beide kunnen heel goed snijden maar gedragen zich toch anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Malfoi schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:57:
[...]
Dat geldt inderdaad voor best veel messen helaas. :P

Heb je kunstof snijplanken?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@VantageR Klinkt als een dikker mes met een lage slijphoek. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Gonadan schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:28:
[...]

Dat geldt inderdaad voor best veel messen helaas. :P

Heb je kunstof snijplanken?
Zo'n houten (bamboe geloof ik) van Ikea en een plastic ding, beide dus niet van hoge kwaliteit (investering in een mooie plank staat nog uit).

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Niet online
Bedankt voor de suggesties. Geïnspireerd door deze blogpost, toch de messen gaan stroppen. Er zat bij het Ruixin setje ook een blokje met polijstpasta. Het lijkt de oplossing te zijn en het snijden gaat weer soepel zoals voorheen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Laatst online: 21:00
Kleine kick........Ik was aan het kijken naar een nieuw messenblok en kwam op internet 2 opties tegen:

- Zwillling four star zelfslijpend messenblok 7 stuks (150 EUR)
- Zwilling professional 3 stuks (86 EUR)

Ik vind het blok wel erg mooi, maar de Professional line messen zien er beter uit, iemand nog advies?

Gebruik nu een Wusthof Classic koksmes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
screamhouse schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:50:
Kleine kick........Ik was aan het kijken naar een nieuw messenblok en kwam op internet 2 opties tegen:

- Zwillling four star zelfslijpend messenblok 7 stuks (150 EUR)
- Zwilling professional 3 stuks (86 EUR)

Ik vind het blok wel erg mooi, maar de Professional line messen zien er beter uit, iemand nog advies?

Gebruik nu een Wusthof Classic koksmes
Een zelfslijpend messenblok (ingebouwde doortrekslijper) zou ik absoluut niet willen iig. Maar als je anders nooit slijpt is het misschien beter dan niks.

En sowieso een grote messenset zou ik niet snel kopen. Liever 2-3 goede messen die je werkelijk gebruikt. Een set, of nog liever echt per mes uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Ik slijp nu ook niet echt, dat zou eigenlijk de enige reden van het blok zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
screamhouse schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:56:
Ik slijp nu ook niet echt, dat zou eigenlijk de enige reden van het blok zijn :)
Dan zou ik eerder kijken naar iets om te slijpen. Hoeft niet meteen stenen/slijpsysteem te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:48
screamhouse schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:56:
Volgens mij (niet 100% zeker) werd deze door enkele andere hier op forum aangeraden
https://www.meesterslijpers.nl/minosharp-plus-3

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfoi
Mijn vriendin zweert haast bij haar botte, tig jaar oude supermarktmessensetje:

Afbeeldingslocatie: https://www.tchibo.de/newmedia/art_img/MAIN_HD-CENSHARE/469056aebc7b0a82/.jpg

Aan de ene kant kan ik het gewoon niet aanzien hoe ze daar mee staat te stuntelen. Aan de andere kant ben ik blij dat ze "mijn" messen met rust laat. :P

Soms gebruikt ze wel één van mijn kleinere messen en laatst zei ze, als je leuke messen voor me vindt ter vervanging van botte mesjes, dan prima!

Dat laat ik me geen twee keer zeggen natuurlijk, maar ik ben dus nu op zoek naar een vervanger van dat groenige mes (die gele wordt niet vervangen).

Lemmetlengte is 14,5 cm dus groter zou ie niet mogen worden. Moet een europese stijl hebben, want de japanse houdt ze niet zo van.

Hoeft niet extreem bijzonder te zijn en eerder makkelijk te slijpen zijn. Hoeft dus niet bikkelhard staal te zijn aangezien ze toch alles wat los en vast zit snijdt.

Iemand een tip? :P

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:11
Malfoi schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:39:
Mijn vriendin zweert haast bij haar botte, tig jaar oude supermarktmessensetje:

[Afbeelding]

Aan de ene kant kan ik het gewoon niet aanzien hoe ze daar mee staat te stuntelen. Aan de andere kant ben ik blij dat ze "mijn" messen met rust laat. :P

Soms gebruikt ze wel één van mijn kleinere messen en laatst zei ze, als je leuke messen voor me vindt ter vervanging van botte mesjes, dan prima!

Dat laat ik me geen twee keer zeggen natuurlijk, maar ik ben dus nu op zoek naar een vervanger van dat groenige mes (die gele wordt niet vervangen).

Lemmetlengte is 14,5 cm dus groter zou ie niet mogen worden. Moet een europese stijl hebben, want de japanse houdt ze niet zo van.

Hoeft niet extreem bijzonder te zijn en eerder makkelijk te slijpen zijn. Hoeft dus niet bikkelhard staal te zijn aangezien ze toch alles wat los en vast zit snijdt.

Iemand een tip? :P
https://www.meesterslijpe...vs-petty-groentemes-12-cm

Duits, maar harder staal (59 HRC) dan het gemiddelde mes (54-56). Nog steeds wel goed te slijpen, want niet zo hard als de Japanse (61+). Als je goed slijpt, blijft het dus langer scherp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 00:10

copykat

Good copy isn't bad

@Malfoi action?
Daar hebben ze precies de zelfde....😋

Zwilling?
Ikon wusthof? Grijpt lekker vast goed staal roestvast.
Vixtorinox?
Misschien een groente mes kleine santoku of zo?

Een eden, huismerk van kniges and tools,

Vaatwasser bestendig is vixtorinox vermoedelijk een goede keus tussen wel scherp en niet fragiel zodat vuil in de bak flikkeren je niet een probleem oplevert.
https://www.knivesandtool...officemes-12-cm-zwart.htm

https://www.knivesandtool...ku-en-officemes-zwart.htm

[ Voor 46% gewijzigd door copykat op 11-07-2024 18:05 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
iBasch schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:54:
[...]

https://www.meesterslijpe...vs-petty-groentemes-12-cm

Duits, maar harder staal (59 HRC) dan het gemiddelde mes (54-56). Nog steeds wel goed te slijpen, want niet zo hard als de Japanse (61+). Als je goed slijpt, blijft het dus langer scherp.
Vind ik wel een mooie ja (aangezien ik er zelf niet mee ga snijden is persoonlijk de look van het mes belangrijker).
copykat schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:55:
@Malfoi action?
Daar hebben ze precies de zelfde....😋

Zwilling?
Ikon wusthof? Grijpt lekker vast goed staal roestvast.
Vixtorinox?
Misschien een groente mes kleine santoku of zo?

Een eden, huismerk van kniges and tools,

Vaatwasser bestendig is vixtorinox vermoedelijk een goede keus tussen wel scherp en niet fragiel zodat vuil in de bak flikkeren je niet een probleem oplevert.
https://www.knivesandtool...officemes-12-cm-zwart.htm

https://www.knivesandtool...ku-en-officemes-zwart.htm
Tschibo, is een soort Duitse Xenos. :P

Maar bedankt voor de tips, ga ik ook eens bekijken. Zal wel weer keuzestress krijgen.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Malfoi schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:26:
[...]

Vind ik wel een mooie ja (aangezien ik er zelf niet mee ga snijden is persoonlijk de look van het mes belangrijker).
.
Persoonlijk vind ik deze wat te dun voor algemeen misbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Jaspervl schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:41:
[...]

Persoonlijk vind ik deze wat te dun voor algemeen misbruik
Als ik het goed gezien heb is ie ook niet roestvrij en dus minder handig idd.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Klopt. Betreft een model gemaakt van roestvast staal. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Raymond P schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:48:
Klopt. Betreft een model gemaakt van roestvast staal. ;)
Dacht dat RVS "Roest Vrij Staal" betekende. :D

Maar ik vond het in Duitse webshops (hier en hier) en daar zie ik koolstofstaal staan en "nicht rostfrei".

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Malfoi Traditioneel is een molenmes van Herder inderdaad gemaakt van (niet roestvast) carbonstaal. Maar tegenwoordig doen ze daarnaast ook RVS.

Voor de duidelijkheid, het mesje wat initieel gelinkt werd betreft de 1942,500,02 rostfrei en niet 1842,500,02 carbon, verder hetzelfde ding.

[ Voor 26% gewijzigd door Raymond P op 12-07-2024 13:00 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• screamhouse
Loft schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:17:
[...]

Volgens mij (niet 100% zeker) werd deze door enkele andere hier op forum aangeraden
https://www.meesterslijpers.nl/minosharp-plus-3
Dank, eentje heeel goedkoop op de kop getikt via Vinted of all places

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 00:10

copykat

Good copy isn't bad

Endelijk weer eens de tijd gehad/maakt om alle messen een 400 1000 4000 strop behandeling te geven vd keuken.
Wat ondanks zorgvuldigheid gebeurd is na eerste strop een papiertje trekken er toch nog wat hapjes voelbaar zijn. Miniem maar toch. Ik doe meestal 400 alleen even om kleine beschadigingen , om buigingen, haakjes, deukjes, af te vlakken zodat je fijnere stenen geen krassen krijgen.
Gewoon een een haaltje of 10 op beide zijde. (op gevoel heen en weer totdat het "smooth" gaat en dan wissel andere kant.)

Dan spoelen weg leggen ander mes enz.
Voor ik een mes op de steen leg even die rode slurrysteen er over en de vlaksteen erlangs om t oppervlakte vd steen schoon en glad te maken.(paar haaltjes, even handen wrijven zegmaar)

En om een beetje hoek consistentie te hebben een hulpje in t midden vh mes.
(jaja ik ben een prutser maar ja ik slijp niet elke week mn messen dus spiergeheugen maken voor een constitente hoek is moeilijk.)

Na de 4000 nog even met medium en fijn compound stroppen voor de glans.

Op zich zijn ze dan weer mean and clean maar met de papier test voel ik toch vaak zo'n hapering.
En heb ik de neiging nog een 1000 te pakken.

Meteen de snij planken ook in de druivenpit olie gezet. (rest vh gezin doet gewoon gebruiken punt.)

Heerlijk rustgevende bezigheid. 😁

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 09:15
screamhouse schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:45:
[...]

Dank, eentje heeel goedkoop op de kop getikt via Vinted of all places
Goeie tip 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 09:15
PeeVv schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:00:
Met de verjaardag van AliExpress een paar messen besteld bij een winkel (Xinzou) die her en der aangeraden werd:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Totaalprijs voor de drie messen was €81,18. Heb de messen nu ongeveer een week in gebruik en de eerste indruk is erg positief! Kwaliteit is gewoon prima. Kneiterscherp, veel scherper dan alle andere messen die ik heb. Chefsmes is wel vrij zwaar richting het handvat, maar dat is bij gebruik niet zo'n probleem. Gewicht valt me ook mee. Hardheid e.d. kan ik niet testen en slijpen is nog niet nodig geweest, ben benieuwd hoe dat gaat zijn bij zo'n mes.

Ik ben blij in ieder geval :9
Hoe zijn deze nu, na een jaar of 3? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
Even geleden een "VG10" mesje bij Ali besteld voor 38 euro, zojuist binnen gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFQqdgfGVtv2aypgf5ppjyaNYY4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8oLDvdQkqn4LuFmGDLh8xuX.jpg?f=fotoalbum_tile

Best ok voor die prijs volgens mij, wel redelijk snel dikker direct achter de edge en hij lijkt best snel af te geven op m'n #6000 vergeleken met Japans VG10. Het "damast" patroon lijkt wel gelaserd, mja daar hecht ik niet al te veel waarde aan.
Het ligt alleen totaal niet lekker in mijn hand met een pinch grip. Dat komt voornamelijk door de ronde buik denk ik, ben ik niet gewend.
M'n vriendin vindt het handvat fijn, dus ik heb een redelijk goedkope messenbeschermer gekocht. :+

En al eventjes in gebruik een relatief goedkope superdikke garasuki uit Japan uit semi-stainless van MASAHIRO
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zmn-hIu-_8jMjOcFqR5oPpLJpWo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXlp5dP9FQ3nCImYkzwteCxJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRtvIP_5jeD5NO2GUKZ7g80RknM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9obrJRSC1aSxfi4JYAsEz1u.jpg?f=fotoalbum_tile

Het mes kwam knetter-ruw binnen, handvat heb ik zelf af moeten schuren en een goede edge erop zetten was ook nodig. Maar aangenaam verrast, met 280 gram best fijn gevogelte (en ander vlees met botten) verwerken.
Vergeleken met een Westers hakbijl is deze wel scheerscherp te krijgen (en houden) bij een dikke hoek, daar heb ik altijd moeite mee gehad. :)

Het handvat sluit niet perfect aan op de tang, vraag mij af of ik er goed aan doe om dat te sealen of dat ik dat lekker zo kan laten. Last heb ik er niet van.
Voor zover ik mij ingelezen had zou het een merk (en lijn) zijn dat vooral in de industrie gebruikt wordt, dat hout zou dan thuis wel ff mee gaan lijkt mij?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Raymond P schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:20:
En al eventjes in gebruik een relatief goedkope superdikke garasuki uit Japan uit semi-stainless van MASAHIRO
[Afbeelding][Afbeelding]

Het mes kwam knetter-ruw binnen, handvat heb ik zelf af moeten schuren en een goede edge erop zetten was ook nodig. Maar aangenaam verrast, met 280 gram best fijn gevogelte (en ander vlees met botten) verwerken.
Vergeleken met een Westers hakbijl is deze wel scheerscherp te krijgen (en houden) bij een dikke hoek, daar heb ik altijd moeite mee gehad. :)

Het handvat sluit niet perfect aan op de tang, vraag mij af of ik er goed aan doe om dat te sealen of dat ik dat lekker zo kan laten. Last heb ik er niet van.
Voor zover ik mij ingelezen had zou het een merk (en lijn) zijn dat vooral in de industrie gebruikt wordt, dat hout zou dan thuis wel ff mee gaan lijkt mij?
Leuk mes, een echte gebruiker :D ik persoonlijk zou (ook gezien het gebruiksdoel) alle spleten opvullen. Ikzelf behandel de handvaten van slagersmessen ook met een uihardende olie (Tru oil) (nadat deze goed in de mineraal olie gezeten heeft) om alles goed af te sluiten.

(blueway Japan heeft ook masahiro's)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Jaspervl Houten meuk gaat hier sowieso periodiek in de lijnzaadolie, dat zit er ook al op. ;)
De reden achter de aanschaf was ook om iets te hebben wat ik kan gebruiken zonder het gevoel te hebben voorzichtiger te moeten zijn.

Ga ik vullen met een hot glue of een epoxy/uv-hars?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Raymond P schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:29:
@Jaspervl Houten meuk gaat hier sowieso periodiek in de lijnzaadolie, dat zit er ook al op. ;)
De reden achter de aanschaf was ook om iets te hebben wat ik kan gebruiken zonder het gevoel te hebben voorzichtiger te moeten zijn.

Ga ik vullen met een hot glue of een epoxy/uv-hars?
Volgens mij is epoxy het meest gangbaar.

• Gonadan

Gonadan

Zijn er hier mensen met ervaring met de Eden magneetstrip? 50cm van hout ziet er prima uit maar de reviews spreken met regelmaat van een zwakke magneten, daar ziet ik niet echt op te wachten om eerlijk te zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

18 Dagen Japan, waaronder Osaka, dus ga je ook naar Sakai. en als je in Sakai bent koop je ook een mes.. of 2 >_<

mages
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWbNy_6T_qsj4xbsU7X3Orj8QUE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AFN2ZcYB28j7Qvzc6X5HoYXX.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y48ApDKkOpF0JID9Y0ZYxIL2VkM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sCAkHhduBYrxStDGP69hkZdE.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_fDJtLgztjv5pejaru-i0pmzV8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FeORQOSnwHTYXgAtnJyRSMng.jpg?f=fotoalbum_small

Een koolstofstalen Nakiri en een VG10 Bunka

Had eerst de nakiri gehaald omdat dat op de lijst stond. Maar toen ik dat mijn broer verteld had met foto, vroeg hij of ik er ook een voor hem kon meenemen. Uiteraard, en toen alsnog ook maar de bunka voor mijzelf gehaald O-)

Alleen nog een Gyuto nodig om voor mij een "set" te hebben die ik ook daadwerkelijk genbruik (santoku, nakiri, bunka, gyuto) maar dat komt volgende reis wel, want die waren we al aan het plannen terwijl we daar waren :+

[ Voor 0% gewijzigd door Bokkie op 20-09-2024 10:51 . Reden: voor sommig een crosspost ]

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

Mooie messen. Scheelt het veel in prijs om messen in Japan te kopen?

~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

aerofreak schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:50:
Mooie messen. Scheelt het veel in prijs om messen in Japan te kopen?
Ligt eraan wat je wil kopen. Zoveel keus, mijn messen waren niet heel duur, wel goedkoper dan in nl/via internet kopen. Maar afhankelijk van wat je wil qua prijsklasse is er veel veschil.
Voornamelijk het de marge is je voordeel omdat je of dichter bij de bron zit. of met mazzel direct van de bron kan kopen.

Het is voornamelijk ook een stuk ervaring, souvenier. Je kan smederijen bezoeken (op afsrpaak) rondleidingen krijgen en vragen stellen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
[/quote]
Bokkie schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:42:
18 Dagen Japan, waaronder Osaka, dus ga je ook naar Sakai. en als je in Sakai bent koop je ook een mes.. of 2 >_<

mages
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Een koolstofstalen Nakiri en een VG10 Bunka

Had eerst de nakiri gehaald omdat dat op de lijst stond. Maar toen ik dat mijn broer verteld had met foto, vroeg hij of ik er ook een voor hem kon meenemen. Uiteraard, en toen alsnog ook maar de bunka voor mijzelf gehaald O-)
Alleen nog een Gyuto nodig om voor mij een "set" te hebben die ik ook daadwerkelijk genbruik (santoku, nakiri, bunka, gyuto) maar dat komt volgende reis wel, want die waren we al aan het plannen terwijl we daar waren :+
Welke is die Bunka precies? Lijkt heel erg op mijn Kanetsugu Zuiun maar het is hem niet volgens mij (ander heft)

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 15:01
Ik ben (nog steeds) op zoek naar een messenset, incl. houder.

Ik heb deze gevonden, mijn vraag is: is dit value for money of kan ik beter naar een ander merk/set kijken?

https://www.meesterslijpe...ig?ref=MS_89_Product_Tile

https://www.meesterslijpe...ie?ref=MS_89_Product_Tile (+ los blok)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Malfoi schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:00:
[/quote]

[...]

Welke is die Bunka precies? Lijkt heel erg op mijn Kanetsugu Zuiun maar het is hem niet volgens mij (ander heft)
Nee, het is een "budget Kanetsugu Zuiun" :+ ik had voor mijzelf een limiet om niet meer dan 25000 yen per mes uit te geven deze keer. :P deze was ook 'maar' 22000 yen.

Als het lukt heb ik voor de gyuto volgende keer mogelijk het dubbele aan budget :$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

-Muncky- schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:12:
Ik ben (nog steeds) op zoek naar een messenset, incl. houder.

Ik heb deze gevonden, mijn vraag is: is dit value for money of kan ik beter naar een ander merk/set kijken?

https://www.meesterslijpe...ig?ref=MS_89_Product_Tile

https://www.meesterslijpe...ie?ref=MS_89_Product_Tile (+ los blok)
Reden waarom je een set wil?

Zelf zou ik nooit een set kopen, puur omdat ik niet alle messen uit die set zal gebruiken. Losse messen kopen die je nodig hebt/gebruikt heeft imho de voorkeur.

Edit: nooit een dure set als begin.. Ben wel begonnen met een goedkope set ooit, (van mijn ouders gekregen) heeft mij wel geholpen met ontdekken welk soort messen ik gebruik en welke niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Bokkie op 20-09-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Bokkie schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:30:
[...]

Nee, het is een "budget Kanetsugu Zuiun" :+ ik had voor mijzelf een limiet om niet meer dan 25000 yen per mes uit te geven deze keer. :P deze was ook 'maar' 22000 yen.

Als het lukt heb ik voor de gyuto volgende keer mogelijk het dubbele aan budget :$
Ik dacht al, heb hem ook al eens langs zien komen en dacht toen nog "hm, misschien had ik voor die moeten gaan en wat meer geld op zak houden". :P

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Voor de Gyuto heb ik een Yoshikane op het oog op moment, maar dat kan nog veranderen tzt, duurt nog even voor de volgende trip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bokkie schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:32:
[...]

Reden waarom je een set wil?

Zelf zou ik nooit een set kopen, puur omdat ik niet alle messen uit die set zal gebruiken. Losse messen kopen die je nodig hebt/gebruikt heeft imho de voorkeur.

Edit: nooit een dure set als begin.. Ben wel begonnen met een goedkope set ooit, (van mijn ouders gekregen) heeft mij wel geholpen met ontdekken welk soort messen ik gebruik en welke niet.
Tenzij je een set vindt waarvan je zeker weet dat je ze allemaal gebruikt. Zoals ik jaren geleden heb gedaan. ;)

Nadeel is dat je op termijn mogelijk wilt uitbreiden en dan past dat niet zo lekker meer. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Ikzelf ben niet zo van de setjes. Zou liever het geld uitgeven aan een redelijke gyuto (chefsmes) en dan een goedkoop broodmes, molenmesje en de rest voor een petty (oficiersmes).
Ben ook geen fan van Forged of Global.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Een goed broodmes is ook wel wat waard, niets zo vervelend als wanneer je een stokbrood half plet om er doorheen te komen.

Zo'n gyuto vind ik ook wel aantrekkelijk inderdaad. Ik heb nu gewoon een westers koksmes maar die is op zich niet heel bijzonder.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Een mes hoeft ook niet heel bijzonder te zijn. Het moet gewoon lekker snijden en lang scherp blijven.

Mijn recente Aliexpress aanschaf faalt voor mij op beide punten. :(

@-Muncky- Je gekozen setjes hebben iig geen complete overlap.
Bijvoorbeeld een flexibel visfileermes is een redelijk specifieke tool die je echt wilt hebben of nooit zal gebruiken.

- knip -

• Jaspervl
Gonadan schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 21:09:
Een goed broodmes is ook wel wat waard, niets zo vervelend als wanneer je een stokbrood half plet om er doorheen te komen.
Maar m'n opinel van 3 tientjes voldoet. Broodmessen voldoen mi al snel

• Gonadan

Gonadan

Raymond P schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 03:43:
Een mes hoeft ook niet heel bijzonder te zijn. Het moet gewoon lekker snijden en lang scherp blijven.
Hij voldoet dan ook prima inderdaad. Gewoon een degelijk Duits mes die ik zelf makkelijk scherp kan houden. Hij is door zijn degelijkheid hooguit wat lomp dik maar ik kan er goed mee werken.

Het is er echter maar| één en ik merk dat ik toch wel vaak vlees én groente snijd waardoor ik tussendoor moet wassen of op de volgorde moet letten. Dat is een mooi slap excuus om eens wat nieuws te halen.
En dan zou ik denk ik een wat dunnere willen zodat het wat beter werkt met het fijnere werk.
Jaspervl schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 05:52:
Maar m'n opinel van 3 tientjes voldoet. Broodmessen voldoen mi al snel
Een mes voldoet in het algemeen al snel, het hoeft allemaal niet zo bijzonder (en duur) te zijn zoals @Raymond P al zegt.

Simpele broodmessen kunnen ook heel goed bot zijn, en dan voldoet het niet aan de eis lekker snijden. Dat er kartels aan zitten betekent niet dat hij niet meer scherp hoeft te zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
Botte broodmessen zijn leuk voor onverhoopt diepvriesspul zagen. Een stuk char siu of een bakje ingevroren chili con carne gaat daarmee meestal wel door midden, en dat is niet iets wat je met een goed mes wilt doen. :+

@Gonadan Houd er wel rekening mee dat een gyuto niet noodzakelijk dunner is dan een westers mes. Je kunt er wel van uit gaan dat het wat anders gebalanceerd is.

- knip -

• Gonadan

Gonadan

Een gyuto vind ik interessant omdat ze er vaak gewoon mooi uit zien en iets minder lomp lijken. Maar wat het ook wordt, ik zal inderdaad wel specifiek op snede en dikte letten als ik wat ga kopen.

Ik twijfel ook nog over een echt vleesmes, merk dat een hoog lemmet niet in alle gevallen ideaal is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

@Gonadan hoelang is je huidige westers mes? je zou kunnen overwegen om voor je gyuto een langere te nemen

Vleesmes, kijk dan meteen voor een 270mm Sujihiki ofzo })

[ Voor 23% gewijzigd door Bokkie op 21-09-2024 12:37 ]

• Gonadan

Gonadan

Bokkie schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:36:
@Gonadan hoelang is je huidige westers mes? je zou kunnen overwegen om voor je gyuto een langere te nemen
Voor een gyuto leek mij iets als 21 het meest prettig, 24 of zo is wel erg flink.

Ik heb nu deze als koksmes:
https://www.knivesandtool...fection-koksmes-20-cm.htm
Vleesmes, kijk dan meteen voor een 270mm Sujihiki ofzo })
Die zag ik er ook tussen staan inderdaad, vanwaar de Japanse variant?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Gonadan schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:44:
[...]

Die zag ik er ook tussen staan inderdaad, vanwaar de Japanse variant?
Omdat het kan :P :+

• Jaspervl
.

[ Voor 99% gewijzigd door Jaspervl op 21-09-2024 21:33 ]

• Jaspervl
.

[ Voor 105% gewijzigd door Jaspervl op 21-09-2024 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Raymond P schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 03:43:
Hahaha, dat is vaak bijzonder ;)
Pagina: 1 ... 25 ... 28 Laatste