Welke keukenmessen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:20

paQ

Nou, heb de knoop doorgehakt.
chef, santoku, keukenmes 13 cm, en broodmes van de Elegant serie, 14Cr staal
Geleverd voor 196 euro ex eventuele BTW.

(Ali doet 330 voor deze set)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:38

mphilipp

Romanes eunt domus

paQ schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:22:
Nou, heb de knoop doorgehakt.
chef, santoku, keukenmes 13 cm, en broodmes van de Elegant serie, 14Cr staal
Geleverd voor 196 euro ex eventuele BTW.

(Ali doet 330 voor deze set)
Grappig dat Ali B goedkoper is als Ali E... :+ Maar de BTW komt er vermoedelijk wel bij. Maar dan ben je alsnog goedkoper uit. Mooi setje mesjes hoor! Laat je weten hoe eea bevalt als je ze in de hand hebt?

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

mphilipp schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:54:
[...]

Grappig dat Ali B goedkoper is als Ali E... :+ Maar de BTW komt er vermoedelijk wel bij. Maar dan ben je alsnog goedkoper uit. Mooi setje mesjes hoor! Laat je weten hoe eea bevalt als je ze in de hand hebt?
Ja dat is de vraag. ik gebruik alibaba zakelijk voor mijn betalingsverkeer met 2 leveranciers en daar wordt de BTW meestal al verlegd. Het is hooguit de inklaringskosten die ik van DHL en Fedex krijg doorgerekend. meestal 14,50. ik kan dat niet per order uitschakelen zo te zien. Oh well :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:21
.

[ Voor 98% gewijzigd door Jaspervl op 31-07-2023 09:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Binnen: Watanabe Pro Nakiri 180mm met kurouchi finish, groot walnoot en esdoorn handvat.

Helaas op de camping, dus kan er voorlopig nog weinig over zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycne6DerBqaDafN-mWK1VA8MpSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3vGCMbLreF2XL9QCeauRe3m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5x3U0MBDiboFAwyw08kxNxqiYu8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ijvztudzbf5roW8gMGoyIlXE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiA6SS5IwGHWuouCr72uNNYBFqo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuiLyfc7lOVRmHadY3OUbIrv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HsEXsb7hJ-6egnnr79O_CljkRE4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHsfUjJkEtLlQJHR550jWv8u.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KliTGkPgn94jlmsTbh1hLxcKpE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6ugWVtja5ar0K5KF3cDXZhK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZdf9nVnYpvVMzmaWXLOxZxYeFs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOAczoUZsQY28pWMVlOBRnGS.jpg?f=fotoalbum_tile

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Mijn zending van Hezhen is binnengekomen. (Vrijdag verzonden)
Helaas ontbreekt de Santoku en zit er een ander mes bij dat ik niet besteld heb, dus dat moet even hersteld worden.

De 'slicer' / broodmes is wel een leip ding zeg :D maar door zijn patroon niet zelf te slijpen. Maar dat zal geen enkel broodmes zijn lijkt me. Dat wordt altijd uitbesteden dus?
Valt me op dat de slicer maar aan 1 kant best hoog geslepen is. Wat is daar de reden van? (bij rechtshandig gebruik aan de rechter kant)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knpDfbzXCm8bTL6gY2rYvZzh-JE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5APGFBCkKvqylevqY2oPslV.jpg?f=fotoalbum_large

De boven- en achterkant is keurig afgerond, dus het is wat lastig een choilshot te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zx42l0YqoFK2rXCTXL4ridg7tkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TR31ieag42ICMvdU1dUgDWoU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugr8zFA-jEdjtwOdKuRWW6yr-uc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WEbr2KJefqJtnt8Kkxz2jClK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATbpC_95CGSz-UnznMoHmqf8GgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qr7pkpG05sM5TaaKZdfg3cRk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:14
@_eLMo_ En is 'ie hoog genoeg voor je? Zo te zien op de foto met hand zit dat wel goed.

@paQ Zo'n ronde vertanding is inderdaad lastig, ook als je het uitbesteed.
De wat meer gangbare puntige tanden zijn prima te doen met een schuurpapiertje over een stukje (rond) hout en/of een vijl in de juiste diameter.

Een kartelmes wordt normaliter aan 1 kant geslepen, de andere kant is dan vlak. Is dat wat je bedoelt met hoog geslepen?

[ Voor 0% gewijzigd door Raymond P op 03-08-2023 09:01 . Reden: Add: rond ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Raymond P schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:56:
@_eLMo_ En is 'ie hoog genoeg voor je? Zo te zien op de foto met hand zit dat wel goed.

@paQ Zo'n ronde vertanding is inderdaad lastig, ook als je het uitbesteed.
De wat meer gangbare puntige tanden zijn prima te doen met een schuurpapiertje over een stukje hout en/of een vijl in de juiste diameter.

Een kartelmes wordt normaliter aan 1 kant geslepen, de andere kant is dan vlak. Is dat wat je bedoelt met hoog geslepen?
kee thanks, ik lees net dat het idd standaard is om alleen de buitenkant te slijpen. Daardoor wordt de slijprand aan die kant vanzelf 'hoog' (breed, vet, wat je wil)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@paQ Yep. Spreek ook goed je voorkeur uit als je 'm een keer laat slijpen. Als ze al een "serration wheel" in huis hebben en 'm niet gewoon langs een band trekken dan is dat vaker enkel een selectie default pointy en niet de wavy die je fijn vind.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Vraag me wel af hoe minuscuul dun al die tig lagen zijn die ze er tegenaanflansen. Wel mooie techniek om dan patronen te maken precies zoals ze ze willen hebben. Ik tel bij het broodmes overigens 32 lagen per kant en geen 36 :+
Maar goed, daar snijd je verder toch niet mee.

edit:
ah zo te lezen begint het dik. Draaien en persen steeds, en daarna wordt de boel uitgetrokken / gewalst tot het dunne wat het is. Soort croissantdeeg... (?)

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 03-08-2023 00:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Het wordt gewalst, doorgeslepen, gestapeld, gelast, gewalst, repeat. Vervolgens wordt dat om de core gevouwen (of op de core gelast).
Geïndustrialiseerd zal het ongetwijfeld ietwat efficiënter gaan maar de video's van Kyle Roger vind ik behoorlijk zen om naar te kijken/luisteren. Die maakt ze ook coreless.

Of het wordt gelaser-etst. Ook mooi, minder croissant-like.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Paring knife is idd verkeerd ingepakt. De Santoku wordt deze week nagezonden. Het kleine mes mag ik houden :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Scallops getand broodmes wordt idd vaak thuis geslepen met schuurpapier om een dunne time stad.

Ikzelf gebruik een diamanten konische slijpstaaf (lansky).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ah heet dat zo. :P

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

oh ik dacht dat het wave heette :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@paQ Jouw mesje = wave.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

kee begon al te twijfelen aan mezelf :D

Probeer nog steeds te begrijpen hoe het damascus op deze messen nou gemaakt wordt. Enerzijds kan ik me voorstellen dat je achteraf altijd zult moeten 'etsen' om het patroon zichtbaar te krijgen, maar de fabrikant zegt:
It's 73 layers Damascus steel, steel forged from the beginning. But we can have diffferent mold to get different patterns for the knife blade before heat treatment. It's mirror polishing, without acid-etching.
Goed, hoe krijg je dan een gelijkend patroon elke keer? Hoe werkt zo'n mal dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Je had de poederstaal messen gekozen toch?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-05 15:59
paQ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:00:
[...]

kee begon al te twijfelen aan mezelf :D

Probeer nog steeds te begrijpen hoe het damascus op deze messen nou gemaakt wordt. Enerzijds kan ik me voorstellen dat je achteraf altijd zult moeten 'etsen' om het patroon zichtbaar te krijgen, maar de fabrikant zegt:

[...]

Goed, hoe krijg je dan een gelijkend patroon elke keer? Hoe werkt zo'n mal dan?
Kan me amper voorstellen dat dat met een mal gemaakt wordt. Moet toch haast gewoon achteraf gebeuren door etching. Maar ja, lastig te controleren. Is er niet ergens een filmpje op youtube over te vinden? En dan niet over hoe "normaal" damaststaal gemaakt wordt maar juist over zulke egale patronen.

Edit: hier een beetje text en uitleg gevonden, maar wordt me nog steeds niet helemaal duidelijk: https://blog.hdmdknives.c...welding%20them%20together.

[ Voor 13% gewijzigd door Malfoi op 03-08-2023 10:18 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Veel slijpen dit soort messen ook gewoon op een steen. Op een gegeven moment verdwijnen de tanden dan, maar ach.
Aan de platte kant ontbraam je natuurlijk wel.

Verschillende stalen reageren anders op polijsten. Dat kan je zien.
Hier kan je zien dat op de bevel er 2 verschillende soorten staal zijn, met dezelfde steen gepolijst.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50021977657_d4b48d85a8.jpg

Het etsen laat ook de verschillende stalen zien...

Hier is een beginner bezig met een ladder patroon:
https://www.kitchenknifef...-damascus-question.66515/

Edit: dit soort machinaal vervaardigd damascus is overigens niet duur/speciaal. Kan je gewoon bij de staalfabriek bestellen.
(Handmatig damascus is een ander verhaal, daar zit veel werk in).

[ Voor 29% gewijzigd door Jaspervl op 03-08-2023 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Malfoi schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:17:
[...]

Kan me amper voorstellen dat dat met een mal gemaakt wordt.

[...]
Muah. Zolang de fabrikant niet claimt dat het "pattern welded" is kan het prima 73 lagen (paar keer gevouwen) staal zijn met daarna een mal /stencil en een laser een patroon geetst.
Die fabrikant doet dat ook gewoon, waarschijnlijk ook op deze messen.

Wat niet kan is een core van poederstaal hebben én 100% forged damascus steel. Volgens mij zijn er wat natuurwetten die dan in de weg zitten.

Uiteindelijk maakt het m.i. niets uit, 't is vooral voor de looks en geen bevestiging van vakmanschap zoals vroegah met volledig damascus staal.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Het is gewoon san mai. Damascus staal cladding

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Raymond P schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:15:
Je had de poederstaal messen gekozen toch?
yep

OK ze zijn echt behoorlijk open over het maakproces.
Ze worden gestempeld in een hete mal. Het patroon uit de mal is dus elke keer hetzelfde, maar elk lemmet zal net even anders gepositioneerd zijn natuurlijk. (En afhankelijk van welke lemmet-uitvoering) Ze stuurde me een filmpje waar je het lemmet ook ziet opgloeien tijdens het persen.
Naar ik begrijp zorgen de druk en de diepte van de mal ervoor dat de lagen al dan niet worden ingedeukt / doorbroken ( :? )
There's no different mold for different knife shape, the pattern mold can be used for all the knife blade. But we will mark the position for different knife blade, so pattern will looks quite similar position, but nor 100% the same
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glADyfti6Zfpad9Ui8JflMoTiLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7uY0GodmTnV13KSRfztz3a9R.jpg?f=fotoalbum_large
we can't count exact how many layers from the blade pattern, especially after pattern mold pressing.Some layers will be squeezed together
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCjyavFRhKGlk9Q3Ws8QjskEY-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZt36rnT1L3GP6xbweX0tGWU.jpg?f=fotoalbum_large
After the mold stamping, we need to do heat treatment (the blades in the picture above), and then after water mill and blade polishing, the pattern will be showed
ergo.
Elke lijn die je ziet is niet perse een laagje. Het kan wel, en met name richting de rand van het blad.
(Close up proberen te maken met iPhone)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giY59DhKZy8aGC3AAi3zp_KtWLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Eg3A4CJWFbJu32Za9z54hPbL.png?f=fotoalbum_large

Heb geprobeerd een lichtinval te maken waar het te zien is. Op het meest linker 'eilandje' zie je wel duidelijk een soort van rimpeltjes op het strand zeg maar.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 03-08-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Beetje "Old Amsterdam" ipv oude kaas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ahja, dat scheelt een high power laser. :)
Geen pattern weld dus, maar zo te lezen wel iets wat je zelf kunt restoren als je een keer een fuckup maakt tijdens slijpen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 10:44
paQ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:19:
Beetje "Old Amsterdam" ipv oude kaas :P
Oh dat is niet best als vergelijking, want die wordt chemisch gerijpt met een marketing van ambachtelijkheid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ucsdcom schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:13:
[...]

Oh dat is niet best als vergelijking, want die wordt chemisch gerijpt met een marketing van ambachtelijkheid....
maar nog steeds best lekker :+

Sja ik probeer een beetje door de gekte van damascus staal te prikken. Op zich hebben ze best een mooie techniek eigenlijk op deze wijze. Uiteindelijk ontsaat er een zichtbaar damascuspatroon, het wordt alleen via een andere weg bereikt.
Net zoals met de smaak van oude kaas ;)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 03-08-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Verklaart ook wel de dikte en het gewicht. :)
Ziet eruit als kaas.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 10:44
paQ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:15:
[...]

maar nog steeds best lekker :+

Sja ik probeer een beetje door de gekte van damascus staal te prikken. Op zich hebben ze best een mooie techniek eigenlijk op deze wijze. Uiteindelijk ontsaat er een zichtbaar damascuspatroon, het wordt alleen via een andere weg bereikt.
Net zoals met de smaak van oude kaas ;)
Wel mooie messen! Het toont professioneel. Het oog wil ook wat en dat is zeker goed in orde. Hoe liggen ze in de hand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Chefpanko zou binnenkort zijn review plaatsen, Die heeft al een poos de Santoku. Dat zegt meer denk ik dan een 'review' van mij. ben desalniettemin best te spreken over de afwerking, algehele kwaliteit, ligt fijn in de hand, chef mes balans ligt precies in het binnen (Dus lemmet / handvat), egaal geslepen, al komt het wat 'kort' over op me, (het slijpoppervlak) maar dat kan ook gewoon mijn onkunde / onwetendheid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@paQ Met kort bedoel je de aflopende hoek? Dat is wat bedoeld werd met een dun mes achter de edge oa met de voorbeeld choil shots van @Jaspervl.

Ik ben vooral benieuwd hoe de duurzaamheid in praktijk bevalt over een langere periode. Die panko zal ongetwijfeld wel met harder staal om kunnen gaan, hoe jullie dat adopteren en ervaren is imo rete interessant.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Raymond P schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:54:
@paQ Met kort bedoel je de aflopende hoek? Dat is wat bedoeld werd met een dun mes achter de edge oa met de voorbeeld choil shots van @Jaspervl.
Nee ik bedoel niet de grind / taper van het blad. Maar de snijrand zelf.
Ik zal er een close up van proberen te maken.
Ik ben vooral benieuwd hoe de duurzaamheid in praktijk bevalt over een langere periode. Die panko zal ongetwijfeld wel met harder staal om kunnen gaan, hoe jullie dat adopteren en ervaren is imo rete interessant.
Daarom, hij gebruikt ze ook een hele poos voordat ie er commentaar op geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCLj2_3gxMeuqZYE7jfis9JIHWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GSPvwAYN0EkdHA71yCfvPjje.jpg?f=fotoalbum_large

Even met 2 verschillende lichtbronnen gedaan.
Dit is de chef knife.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Als ik het mij goed herinner stonden ze geadverteerd als geslepen op 15 graden per kant?
De afmeting van de base van die driehoek en hoe dat oogt (en snijdt) is dus geheel afhankelijk van de dikte van het staal achter de rand.
Op een dunner mes zou dat nog veel korter zijn, totdat je het praktisch niet ziet.

edit: dit bedoel je?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diEjuS-LRKnqUlqtr2fW6ZQYqjQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nBEPlH97ELdiDbRdY5Oi0l9d.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door Raymond P op 03-08-2023 13:27 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Raymond P schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:20:
Als ik het mij goed herinner stonden ze geadverteerd als geslepen op 15 graden per kant?
De afmeting van de base van die driehoek en hoe dat oogt (en snijdt) is dus geheel afhankelijk van de dikte van het staal achter de rand.
Op een dunner mes zou dat nog veel korter zijn, totdat je het praktisch niet ziet.

[Afbeelding]
Ja, het zijn dikke messen. Misschien niet eens een slecht idee gezien de initiële vraagstelling.
Ook zijn er nogal wat vragen over de kwaliteit van het staal. Maar dat wil niet zeggen dat iemand ze niet fijn kan vinden. Maar gewoon niet echt iets voor de liefhebber of prof

[ Voor 3% gewijzigd door Jaspervl op 03-08-2023 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Raymond P schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:20:

[Afbeelding]
Dat bedoel ik ja.
De andere kant van het mes lijkt fractioneel korter geslepen.
Ik zou echt de schuifmaat moeten pakken als het zinvol is voor iemand hier om de dikte net na de edge te meten.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 03-08-2023 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Jaspervl Absoluut niet bedoeld als kritiek, enkel een uitleg waarom dat stukje mes (vlak) langer/korter wordt. ;)

Mijn japanse hoek assymetrisch geslepen licht uitgedunde Duits mes snijdt voor mij ook retefijn door een witte kool...
Ziet er niet uit en moet 'm vaak slijpen, maar who cares...

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Voor mooie Japanse messen zou ik willen wijzen op deze shop in de USA. Dit is zelf een Japanner
https://aframestokyo.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 00:15

copykat

Good copy isn't bad

paQ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:51:
Paring knife is idd verkeerd ingepakt. De Santoku wordt deze week nagezonden. Het kleine mes mag ik houden :>
Dat is vaak t geval.
Puntig geslepen krast veel meer in je broodplank en kruimelt ook meer.
Dit snijdt meer dan t zaagt en door de ronde miniblades kom je makkelijker door de toplaag heen.
Flink harde korst zoals bij stokbrood / zelfgebakken brood zal vast makkelijker gaan met een reguliere broodmes.

Ben benieuwd hoe je je chefs mes vind. En je santoku.
Vooral over een paar maanden als de fabrieks scherpte er af is.
Dan is balans en grip gevoel beter voelbaar als je iets meer kracht moet zetten voor t zelfde resultaat.

* copykat moet weer eens de steentjes uit de kast halen en alle messen slijpen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Turdie schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:47:
Voor mooie Japanse messen zou ik willen wijzen op deze shop in de USA. Dit is zelf een Japanner
https://aframestokyo.com
En leuke stenen ook! Mijn aoto komt ervandaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
De vriendin is ijverig bezig geweest. M'n mesje is schoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbwEVwrnhMzvXCAJDdA7CLM-Qfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCvERB4r2yCZgczbPZ5umVft.jpg?f=fotoalbum_large

Niet dat ik er erg mee zit, maar wat zou een normale aanpak zijn om die band weer donker te krijgen?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Raymond P schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:50:
De vriendin is ijverig bezig geweest. M'n mesje is schoon.

[Afbeelding]

Niet dat ik er erg mee zit, maar wat zou een normale aanpak zijn om die band weer donker te krijgen?
Bedoel je het kern staal of de (hele) secundaire bevel?
(Was het een schuursponsje?)

Voor alleen het kern staal zou ik het mes gewoon slijpen zodat het kern staal de steen raakt.
De secundaire bevel is waarschijnlijk gezandstraald (om lagere en hogere delen te verbergen - esthetisch).om die op stenen te kunnen polijsten zou je die eerst netjes vlak moeten maken (veel werk). Anders wat schuurpapier of zo.

[ Voor 21% gewijzigd door Jaspervl op 05-08-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Jaspervl Het bovenste deel met de putjes, volgens mij heet het kurouchi?
Inderdaad een schuursponsje, wel over meerdere maanden. Maar nu dus praktisch kaal (ik snij er niet tegenop).

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Ah de bovenkant is volgens mij de nashiji finish (peer). Die is helaas weg... Je krijgt dat m.i. niet mooi zonder echt alles aan te pakken (als in glad schuren).

[ Voor 35% gewijzigd door Jaspervl op 05-08-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Duidelijk, dan doen we het hiermee. :)
Zolang het niet uber reactief is zal ik er ook geen last van hebben.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Raymond P schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:39:
Duidelijk, dan doen we het hiermee. :)
Zolang het niet uber reactief is zal ik er ook geen last van hebben.
Nu is het pas echt je mes ;)

Volgens mij was het ginsan met rvs cladding, dus lekker geen probleem met reactiviteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Jaspervl Yep, zo denk ik er ook over.

Normaal heb ik geen issue met carbonstaal verkleuren, maar ik kreeg niet echt (maar ook niet helemaal niet) een reactie met een zuurtje. Nastomen heeft 'm wel iets donkerder gemaakt dus de vriendin heeft weer iets om om te boenen. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Hahaha, kan ze bij ons eens langskomen?
Rvs - roest vrij slecht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ook dat roest als je het kietelt, maar ik heb geen waterstofperoxide in huis en heb dit mesje nog niet zo lang. :9
Vraag mij wel af hoe de smid dat dan doet. Zo dik was deze originele laag niet, maar als ik plaatjes zoek zie ik hele plakkaten erop...

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Raymond P schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:24:
Ook dat roest als je het kietelt, maar ik heb geen waterstofperoxide in huis en heb dit mesje nog niet zo lang. :9
Vraag mij wel af hoe de smid dat dan doet. Zo dik was deze originele laag niet, maar als ik plaatjes zoek zie ik hele plakkaten erop...
https://knifewear.com/blo...urouchi-damascus-and-more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 00:15

copykat

Good copy isn't bad

Dozen uitpakken na verhuizen is grappig.

Ik vind een volledige set sabatier lion
Mes staal 4cr13.
Vomar spaar punten.... Zou een verrassings kadootje worden voor mn verjaardag en kocht toen voor mezelf die Kazuko's vd meesterslijpers.... :X
Dus mn vrouw dacht dan maar in de doos op zolder als uitzet of zo.

Welke hardheid en kwaliteit is dat staal?
Koksmes gevonden op bol.com
Volgens mij prima gebruik en gooi maar in de vaatwasser spul . ;)
* copykat denkt aan al die keren dat hij zijn vuile messen met opgedroogd voedsel op t aanrecht vond bij thuiskomst.
Of ze in de vaatwasser vond.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Als ik als hobbychef maar één mes mag gebruiken, dan is dit toch wel het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJUGOb036sY0p2GZsv5aEVkXi0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UzxmKw8OMaXPU6xnlHqjd33.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Oyster schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:44:
Als ik als hobbychef maar één mes mag gebruiken, dan is dit toch wel het.

[Afbeelding]
Ikzelf zou liever iets met wat hiel hebben (en lengte, hehehe) omdat het merendeel van het werk bij mij op de snijplank is. Maar een carbon opinel is leuk :)

Voor mij zou het of een kleine gyuto (20 cm) zijn
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49006086861_2aa8399e31_w.jpg

Of een hogere petty (15cm)
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/32687585577_cdea6bbe55_w.jpg

En met een klein budget deze bunka
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52304440802_c943bf04e5_w.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Jaspervl op 06-08-2023 09:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
Een inklapbare Opinel is mijn goto voor vakantieworst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1LG6_e-i4n1W1NHwF-0GricQdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4u3wPn2jrbOPaolX4qZwuhAK.jpg?f=fotoalbum_large

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
  • Laatst online: 22:46
Jaspervl schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:19:
[...]

Ikzelf zou liever iets met wat hiel hebben (en lengte, hehehe) omdat het merendeel van het werk bij mij op de snijplank is. Maar een carbon opinel is leuk :)

En met een klein budget deze bunka
[Afbeelding]
Ik zoek nog een leuke bunka voor erbij. Welke is dit?

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Henkie schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:06:
[...]

Ik zoek nog een leuke bunka voor erbij. Welke is dit?
Het is een Tosa bunka van Kibihara (Bunkaboocho by Tosa-Hocho.de). Gekocht voor 39 eur in 2015. Helaas niet meer verkrijgbaar.
(Eerlijk gezegd vind ik dit een leuker mes dan mijn Yu Kurosaki Shizuku bunka)

In het Tosa gebied worden veel rustieke, goedkopere en lekker snijdende messen geproduceerd. Veelal carbon steel en wabi-sabi.

[ Voor 11% gewijzigd door Jaspervl op 11-08-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidSnake
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-05 15:28
Afgelopen week de knoop doorgehakt en een nieuw setje messen gekocht: een Kazoku Kurashikku petty, nakiri, en broodmes. Ons oude setje werd jarenlang min of meer mishandeld en was wel aan vervanging toe. Aangezien we voornamelijk vegetarisch eten durfde ik de gok wel te wagen om voor een nakiri te gaan ipv een koksmes of evt santoku, en tot dusver lijkt dat een goede keuze te zijn geweest!

Ook meteen een magneetstrip gekocht om ze op te hangen, want ons oude messenbok met van die plastic spaghettisliertjes leek me niet meer zo'n goed idee. Afijn, eikenhoutenstrip van Style de Vie besteld en opgehangen, maar je raad het al: de messen blijven niet goed hangen. De petty gaat wel, maar de nakiri hangt er erg twijfelachtig bij en het broodmes glijd er gewoon vanaf. Had ik misschien eerst even moeten testen voordat ik in de muur ging boren, maar ik had niet het idee dat deze messen nou zo ontzettend zwaar zijn(?). |:(

Nu zie ik wat oude posts over de messenstrip van IKEA maar die is helaas van metaal, en volgens mij worden de strips van japansemessen.nl ook wel goed ontvangen maar die zijn niet de juiste afmeting (ben op zoek naar 50cm) of vrij prijzig. Iemand goede ervaringen met bijv. Wusthof of een ander alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:07
Ik ken de strip niet die je hebt maar kan je er niet toevallig een paar extra krachtige magneetjes achter bij plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

SolidSnake schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:35:
Nu zie ik wat oude posts over de messenstrip van IKEA maar die is helaas van metaal
De Hultarp niet: https://www.ikea.com/nl/n...neetlijst-zwart-80444442/
De Kungsfors wel: https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-40334921/
of een ander alternatief?
Zelf maken. Ik heb in een stuk ipé dat ik over had een paar sleuven gefreesd zodat daar de magneetjes van de Hultarp in pasten (die bleken geschikter dan wat ik los kon vinden). Gefixeerd met bruislijm, afgewerkt met bijen- en carnaubawas (Chestnut woodwax 22) en vervolgens met een blokhaak opgehangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhJZ98d4pF3H84lAO4MYACOo03M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THWevQn52brmFJtUleops9Pt.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJxdsIOwviu9Ya8RqQSBn-UXLGg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NyKIJ6LpPXg3ecwWnsqNpzz6.jpg?f=fotoalbum_medium

Mocht je zelf magneetjes aan willen schaffen, houd er dan rekening mee dat de parallelle draagkracht (afschuifkracht) een fractie is van de opgegeven houdkracht bij loodrechte werking.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Of beplakken met leer reparatie tape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Afgelopen week de knoop doorgehakt en een nieuw setje messen gekocht: een Kazoku Kurashikku petty, nakiri, en broodmes. Ons oude setje werd jarenlang min of meer mishandeld en was wel aan vervanging toe. Aangezien we voornamelijk vegetarisch eten durfde ik de gok wel te wagen om voor een nakiri te gaan ipv een koksmes of evt santoku, en tot dusver lijkt dat een goede keuze te zijn geweest!

Ook meteen een magneetstrip gekocht om ze op te hangen, want ons oude messenbok met van die plastic spaghettisliertjes leek me niet meer zo'n goed idee. Afijn, eikenhoutenstrip van Style de Vie besteld en opgehangen, maar je raad het al: de messen blijven niet goed hangen. De petty gaat wel, maar de nakiri hangt er erg twijfelachtig bij en het broodmes glijd er gewoon vanaf. Had ik misschien eerst even moeten testen voordat ik in de muur ging boren, maar ik had niet het idee dat deze messen nou zo ontzettend zwaar zijn(?). |:(

Nu zie ik wat oude posts over de messenstrip van IKEA maar die is helaas van metaal, en volgens mij worden de strips van japansemessen.nl ook wel goed ontvangen maar die zijn niet de juiste afmeting (ben op zoek naar 50cm) of vrij prijzig. Iemand goede ervaringen met bijv. Wusthof of een ander alternatief?
Ik heb er twee jaar geleden een gekocht via Amazon. Hout (geloof beuken), en met echt krachtige magneet. Kon hem alleen ff niet meer zo snel in m'n bestellingen vinden. Als het je wat lijkt, kan ik later thuis wel even beter zoeken.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Hier hangt er ook eentje van Amazon (€20, bamboe) met voldoende plakkracht, maar die is maar 40cm.
Kan 'm niet aanraden, de twee keer dat ik er nog een heb geprobeerd te bestellen kreeg ik random meuk toegestuurd. En volgens recenties ben ik niet de enige. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Laatst online: 22:32

Bij japansemessen heb ik ze op maat laten maken. Geen idee meer wat het kostte. Dus die kun je even mailen voor een prijsopgave.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

_eLMo_ schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:25:
Binnen: Watanabe Pro Nakiri 180mm met kurouchi finish, groot walnoot en esdoorn handvat.

Helaas op de camping, dus kan er voorlopig nog weinig over zeggen.

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Inmiddels thuis. De Global G2 geslepen en gestropped met compound. De Watanabe Nakiri sneed out of the box even makkelijk als de G2 (maar meer gewicht, dus makkelijker choppen).

Toen ik de Watanabe gestropt had was er geen competitie meer, de Watanabe was duidelijk scherper en gladder dan mijn G2. Dat is ook de 7 graden vs 15 graden.

Voor en na stroppen met leer en compound
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKda0H2lPnWwt5Gv4WEr_1rgFlU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hsLWMkqa7FRwDRgr9milUeSH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNMHBtrxqtMZk8AUzhQqym6Zd4c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bNRKzbD7ZQTJ71JGSueQPTx.jpg?f=fotoalbum_tile

Zeer tevreden met de vorm van het mes, door de hoogte kan ik makkelijker choppen zonder contact te verliezen met knokkels. Het extra gewicht zorgt ervoor dat hij als vanzelf doorzakt.

Getest op 2 nog-net-niet rijpe tomaten uit eigen tuin. Compleet onwetenschappelijk.

Ruixin Pro en Flexcut PW11 Gold compound. G2 op 15 graden en Watanabe op de bevel die er al was (7 ongeveer, net iets groter ivm Kurouchi finish).

Ik ga even kijken hoe duurzaam de single bevel grind (zero grind) op de Watanabe is of ik een microbevel op 10-15 graden erop wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Laatst had een bezoeker onze messen gebruikt, toen de G2 gepakt en die bezoeker was positief verrast.

Maar voor de Watanabe toch maar even een uitzonderingspositie. Duidelijk genoeg zo? :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzHm9eH3lNw6DRPIf5MUHZLv3bI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DtphwCi47C8Gu6jbMj2ERnX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXR7LaIUO383_WCLYb5kBI7RWG4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFt2Wa7lWBJQVRdPQjWIQhTw.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
@_eLMo_ als het je stijl is dan kan de Watanabe een heel verfijnde snede aan. Vind ik persoonlijk erg prettig. Zeg >=8K synthetische slijpsteen en dan stroppen. Of een natuursteen (jnat /coticule), hoeft de wereld niet te kosten als het puur om de snede gaat (dan kan een kleintje voldoen) en snijdt .... heel anders....

Als je een keer iets heeel anders wilt proberen qua grind dan is nakaya heiji een aanrader. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Jaspervl op 20-08-2023 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Panko heeft first impressions geupload van hezhen messen

Die eerste Santoku is dus waar ik nu alle messen van heb :')
Ze bevallen overigens uitstekend! Mw paQ had binnen no time al een sneetje te pakken op dr linker middelvingerkootje :P
Ik ben zelf in het bijzonder erg blij met het 'brood'mes. wat een verademing met die ronde tanden! :o
Eens over de grip trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

paQ schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:09:
Panko heeft first impressions geupload van hezhen messen
[knip]
Ik ben zelf in het bijzonder erg blij met het 'brood'mes. wat een verademing met die ronde tanden! :o
Eens over de grip trouwens.
Ziet er inderdaad mooi uit. Ik ben ook wel gecharmeerd van die Elegant Series. Beetje vreemd dat ze voor die ander gekozen hebben voor zo'n oncomfortabel hoekige greep. Op Ali E. staat ook nog een 'Crown Series' die heel erg duur is, en daar hebben ze ook een heel vreemde grip waarvan ik betwijfel of het wel fijn in de hand ligt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NS83C-psGQQkR_uzDWkirzF2pKk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JdbJeCSv1sKzcXcUjql9bXox.webp?f=user_large

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
M390 maakt het heel erg duur
Alleen het staal is schat ik zo'n 50-75% van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

defusion schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:02:
M390 maakt het heel erg duur
Alleen het staal is schat ik zo'n 50-75% van de prijs.
Ik twijfel er niet aan dat het (kwalitatief) zijn geld meer dan waard is, maar dat handvat lijkt mij erg onprettig. Ziet er wel funky uit, zelfs met zilverdraad, maar mooi en praktisch zijn vaak twee verschillende dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:33

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
8088 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:35:
Mocht je zelf magneetjes aan willen schaffen, houd er dan rekening mee dat de parallelle draagkracht (afschuifkracht) een fractie is van de opgegeven houdkracht bij loodrechte werking.
Het lijkt mij lastig om dan de juiste sterkte te vinden. Enerzijds moeten ze er niet zomaar af kunnen schuiven, anderzijds wil je ook niet twee handen nodig hebben om hem van de magneet af te krijgen. En dat dan allemaal wel binnen de bandbreedte van het gewicht en de grootte van je messen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@mphilipp Lijkt mij ook niks hoor, enige wat ik wilde zeggen is waarom het waarschijnlijk duur is.
Sterker nog, ik denk niet eens dat (de eigenschappen van) M390 zo'n goede keus is voor een keukenmes.

Ik quote even een stukje van knifesteelnerds:
M390 has relatively low toughness. This can be acceptable in knives as long as they do not have thin edge geometry and knives that are not subjected to high stresses or impacts.
En ik hou wel van dunne keukenmessen/dunne edge geometry.

Maar het is wel een hoogwaardig Europees staal, met Europese prijzen. En vermoed dat ze wel het echte staal gebruiken, en niet een chinese kopie. Ze noemen iig de fabrikant (Böhler) in het plaatje.

[ Voor 27% gewijzigd door defusion op 23-08-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Gonadan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:16:
[...]

Het lijkt mij lastig om dan de juiste sterkte te vinden. Enerzijds moeten ze er niet zomaar af kunnen schuiven, anderzijds wil je ook niet twee handen nodig hebben om hem van de magneet af te krijgen. En dat dan allemaal wel binnen de bandbreedte van het gewicht en de grootte van je messen.
Direct eraf trekken lukt ook niet hier, draaien om het contact oppervlakte te verminderen wel.

Als je 'm zelf maakt is dat redelijk makkelijk te tunen door de afstand tussen magneet en mes aan te passen.
Staat hier ook op de planning afgewerkt met een mooi stukje tuigleer.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-05 22:20

Ik heb eentje van Eden in accacia hout gekocht, helaas door een verandering van plannen gaat hij toch niet opgehangen worden. Maar die had ik even uit het doosje gehaald, en daar bleven ze meer dan prima aanhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Raymond P schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:30:
[...]

Direct eraf trekken lukt ook niet hier, draaien om het contact oppervlakte te verminderen wel.
Zo doe ik het ook, via de rug eraf en erop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
defusion schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:22:
@mphilipp Lijkt mij ook niks hoor, enige wat ik wilde zeggen is waarom het waarschijnlijk duur is.
Sterker nog, ik denk niet eens dat (de eigenschappen van) M390 zo'n goede keus is voor een keukenmes.

Ik quote even een stukje van knifesteelnerds:

[...]

En ik hou wel van dunne keukenmessen/dunne edge geometry.

Maar het is wel een hoogwaardig Europees staal, met Europese prijzen. En vermoed dat ze wel het echte staal gebruiken, en niet een chinese kopie. Ze noemen iig de fabrikant (Böhler) in het plaatje.
M390 is ook niets voor mij. Ook omdat uitdunnen meer werk is (of je moet weer dure cbn / diamant stenen gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Gonadan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:16:
[...]

Op voorhand de benodigde sterkte bepalen is inderdaad wel lastig, maar als je hier rekening mee houdt bij het maken lukt het met een beetje trial & error wel. In mijn geval was dieper frezen niet nodig omdat ik ruimte over had voor een vierde horizontale rij magneetjes (en een andere plank als ik die ruimte niet gehad zou hebben). Dat maakte het verschil tussen bijna wegglijden en stevig vastzitten. En ik denk dat het in de praktijk niet gauw te stevig wordt als je de messen zoals eerder genoemd van de houder afdraait; dat went snel genoeg.

Om de juiste orde van grootte in te schatten kun je trouwens de soms genoemde 15 tot 25 % van resterende afschuifkracht hanteren.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:00
Bij mijn opa en oma heb ik een mes van Richard Albrecht Herder meegenomen aangezien deze al jaren ongebruikt in de keuken lag. Nu zou ik het mes graag willen opknappen maar weet niet precies hoe en hoop dat hier een paar deskundigen zitten die wat advies kunnen geven.
Het houten heft voelt een beetje vettig en als leer aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCJsPt8cVfPXVROPhXPZPcqIzks=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AB6a4j4tZlcBukjcFNptVUhj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJjAAJDgXRG38TTra0V3qJUi8z4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXUZIx4rtSaS0A1hx3gPOJyp.jpg?f=fotoalbum_tile

• defusion
  • Niet online
@El-Vder Wat wil je opknappen? Lemmet zou ik alleen slijpen. Lijkt koolstofstaal, patina fijn zo laten zou ik zeggen.
Handvat durf ik niet te zeggen, er bestaan wel diverse afbijtmiddeltjes, maar geen ervaring mee. Schuren is een optie, maar lijkt me lastig zonder teveel materiaal te verwijderen.
Eenmaal schoon zou ik het simpel houden en alleen oliën met lijnzaadolie of iets anders geschikt voor hout en voedselveilig. Zoals je ook een houten snijplank zou behandelen.

• El-Vder
@defusion dank je wel, ik dacht zelf ook aan de patina te zien dat het koolstof staal is (vandaar meegenomen).
Ik denk dat ik het hout dan eerst met afwasmiddel ga proberen schoon te maken. En voor het slijpen ga ik even goed het forum doorspitten welke korrel ik nodig heb.

• Eric1985
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:59
El-Vder schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:35:
@defusion dank je wel, ik dacht zelf ook aan de patina te zien dat het koolstof staal is (vandaar meegenomen).
Ik denk dat ik het hout dan eerst met afwasmiddel ga proberen schoon te maken. En voor het slijpen ga ik even goed het forum doorspitten welke korrel ik nodig heb.
Ga je het doen met een slijpsteen? Dan kan je waarschijnlijk een mooi resultaat bereiken.

• El-Vder
@Eric1985 dat is wel de bedoeling. Langzaam aan wil ik mijn rvs messen gaan aanvullen met Japanse koolstof stalen messen. Daar hoort natuurlijk het zelf slijpen ook bij. Ik moet alleen nog wel de stenen aanschaffen. Zal voor dit mes sowieso een grove korrel nodig hebben. Maar tot waar moet ik gaan iets van 3000?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Uitgaande dat ie momenteel compleet bot is zou ik 'm denk ik eenmalig professioneel laten slijpen, en één steen met korrel 1000 en iets om te stroppen kopen om te onderhouden.

Een nieuwe snede zetten met een consistente hoek vereist wat meer oefening dan een bestaande onderhouden.

Mocht je het toch zelf willen doen, met 1000 gaat dat lang duren. Dan zou ik er nog een grovere variant bij doen.

Maar liever een goede 1000, dan 2-3 mindere stenen in verschillende korrels voor hetzelfde geld.

Je kunt later altijd nog aanvullen met 3000 en hoger.

[ Voor 5% gewijzigd door defusion op 21-09-2023 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@El-Vder De verbogen punt corrigeren gaat niet lukken met #1000 steentje als je dit jaar nog klaar wilt zijn.

De vlekken op de krop geven de suggestie dat er bijenwas of antiekwas oid is gebruikt op het heft, het leest alsof je nog de mogelijkheid hebt dat na te vragen. Dan mag je mogelijk met terpentine aan de slag.
Als het erg zacht aanvoelt en je bijvoorbeeld makkelijk je nagel erin kunt zetten dan is vervangen van het heft waarschijnlijk een goed idee.

Op foto 2 zie ik dat het lemmet niet vlak meer is, als ik het goed zie zit er ook een twist in.
Het lijkt ook alsof er een scheur in de krop zit?
Als ik naar de hiel kijk loopt de huidige edge niet gecentreerd over het lemmet.

Wil je het mes 'gewoon' gebruiksklaar krijgen of als historie/erfstukje onderhouden?
Het is waarschijnlijk een serieus oud mesje, m.i. zonde om als leerschool te gebruiken.
Dikke kans dat 'ie heel veel minder waard wordt als je zelf aan de slag gaat.

fwiw, ik ben geen deskundige.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
@defusion en @Raymond P dank jullie voor jullie reacties. Helaas kan ik het niet meer navragen over hoe en waar het mes vandaan komt en behandelt is. Na een beetje speurwerk op internet lijkt het erop dat het mes al zo’n 100 jaar oud is, dus inderdaad een oudje. Denk ook dat ik hem uiteindelijk laat opknappen om wel te gaan gebruiken en niet als leermiddel ga gebruiken.

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-05 11:25
Ik ben op zoek naar een klein, zeer scherp (punt van mes moet ook scherp zijn) fileermes voor vis.
Ik vis zelf veel op zeebaars, wijting etc en heb nu een te lang fileermes met een niet zo scherp puntje (23 centimeter fibrox fileermes van Victorinox)

iemand nog een aanrader??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@KnuCha Ik heb een (>20 jaar oude) Wusthof 4518/16, vergelijkbaar met een flexibele fibrox.
Die kan je best scherp krijgen (incl punt), wordt alleen relatief snel bot.

Je zou naar een (Japanse) deba van een wat harder staal kunnen kijken, dat kan wel wat lastiger zijn om zelf te onderhouden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
KnuCha schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:53:
Ik ben op zoek naar een klein, zeer scherp (punt van mes moet ook scherp zijn) fileermes voor vis.
Ik vis zelf veel op zeebaars, wijting etc en heb nu een te lang fileermes met een niet zo scherp puntje (23 centimeter fibrox fileermes van Victorinox)

iemand nog een aanrader??
Misschien een funayujki?

https://knifejapan.com/fu...uki-bocho-120mm-aogami-1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Ietwat offtopic, maar ik ben zojuist de meest absurde marketingpraat tegengekomen.

Kreeg op Instagram reclame te zien van Hexclad messen, geen idee of het wat is (60 HRC maar niet welk staal etc.). Klikte een beetje rond op de website - Hexclad maakt voornamelijk pannen en zet daar flink wat marketing op (incl. Gordon Ramsey).

Over die speciale coating van die pannen:
Protected between the steel hexagon peaks are non-stick valleys. We’ve used a high-grade non-toxic Japanese coating infused with diamond dust for extra toughness.
Haha wtf, doet me herinneren aan een topic ooit over HDMI kabels, die ook diamant elementen hadden en voor 1000€ de meter over de toonbank gingen. :')

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:11
Ik ben opzoek naar een eenvoudig systeem, foolproof, om mijn koksmessen te scherpen.
Ik heb gekeken naar onderstaande systemen, maar deze lijken niet altijd even goed te zijn of niet geschikt voor grotere messen.

Work Sharp
Lansky

Wat zijn interessante foolproof systemen voor onder de €100 die jullie gebruiken?
Mijn koksmessen zijn standaard Europese messen (werktuigen, geen fancy bling bling)
Ik gebruik nu wetstones, maar ik doe dit te weinig om een goed resultaat te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 19:00

bebopper

I'm an absolute beginner...

Vertor schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:47:
Ik ben opzoek naar een eenvoudig systeem, foolproof, om mijn koksmessen te scherpen.
Ik heb gekeken naar onderstaande systemen, maar deze lijken niet altijd even goed te zijn of niet geschikt voor grotere messen.

Work Sharp
Lansky

Wat zijn interessante foolproof systemen voor onder de €100 die jullie gebruiken?
Mijn koksmessen zijn standaard Europese messen (werktuigen, geen fancy bling bling)
Ik gebruik nu wetstones, maar ik doe dit te weinig om een goed resultaat te behalen.
Ben zelf ook af en toe aan het rondkijken en heb mijn oog laten vallen op de HORL. Helaas in dit topic nog niet veel over gesproken, reviews die ik verder gelezen heb zijn goed en het lijkt me ook simpel te werken.

Maar goed, staat niet bovenaan mijn to do lijst, dus zelf nog geen ervaring mee. Maar misschien wel iets om te overwegen.

Edit: oeps, wel niet onder de 100 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:11
bebopper schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:06:
[...]

Ben zelf ook af en toe aan het rondkijken en heb mijn oog laten vallen op de HORL. Helaas in dit topic nog niet veel over gesproken, reviews die ik verder gelezen heb zijn goed en het lijkt me ook simpel te werken.

Maar goed, staat niet bovenaan mijn to do lijst, dus zelf nog geen ervaring mee. Maar misschien wel iets om te overwegen.

Ik had dit systeem ook al gezien, maar vind het maar duur voor wat het maar lijkt te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-05 17:39
Ik ben absoluut geen professioneel messenslijper, maar ik ben erg tevreden met mijn worksharp precision adjust. Ik vermoed wel dat het allemaal minder snel gaat door het kleine oppervlak van de steen. Welke ik tussentijds ook nog weleens schoonmaak, omdat het helemaal vol met slijpsel komt te zitten. maar goed, elke steen moet weleens schoongemaakt worden zover ik weet. Met vaste hand is het hoogst haalbare resultaat met losse slijpstenen beter, maar uit persoonlijke ervaring blijkt dat dat voor mij niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Dmt simple sharp wellicht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:57

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

bebopper schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:06:
[...]

Zie Sparhawk in "Welke keukenmessen - Deel 2", ik heb hem dus. Bevalt erg goed ;)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:37
Ik heb een beetje dit topic zitten doorbladeren, maar anders dan in het pannentopic (DeBuyer, Demeyere, Ikea) kan ik niet echt een duidelijk lijn qua aan te raden messen ontwaren.

Op dit moment hebben we een Sola messenset staan vergelijkbaar met deze: https://sola.nl/product/8-delige-messenset-incl-blok/

Probleem is dat ze gewoon niet scherp te krijgen zijn. Om die reden snijd ik alles met een klein schilmesje. Die krijg ik wel scherp geslepen. Vorige week heb ik daarmee heel flink in mijn vinger gesneden. Ik heb het idee dat de maat van het mesje er nu juist voor zorgt dat ik hem lastig bij mijn vingers weg weet te houden.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een scherp keukenmes waarmee ik gewoon weer makkelijk dingen zoals tomaten en ui kan snijden zonder dat je teveel kracht moet zetten met het risico op uitschieten. Maar waarmee ik ook kan leren gaan snijden met gebogen vingers. Na afgelopen week probeer ik daar een gewoonte van te maken.

Ik zie messen langskomen van € 200 en nog veel hoger zoals een Yaxell Ran Kiritsuke. En als dat het kost dan is dat maar zo.

Zoals gezegd, zijn er net als in het pannen topic gewoon KISS messen(sets) aan te raden met een prijs kwaliteit verhouding?

Sinds dat topic heb ik overigens met veel plezier leren koken ik plaatstaal. Nu nog leren snijden :p

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:33

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Hoe slijp je dan? Want elk mes is scherp te krijgen maar je moet wel de juiste hoek hebben of heel lang slijpen. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:37
Gonadan schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:27:
Hoe slijp je dan? Want elk mes is scherp te krijgen maar je moet wel de juiste hoek hebben of heel lang slijpen. :D
Met zo’n standaard messenslijper. Ik heb overigens ook wel een wetstone liggen maar het motiveert mij niet zoveel moeite in deze messen te steken :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
@CurlyMo voor uien en tomaten gebruik ik eigenlijk altijd classic pairing knife met ribbels van victorinox. Maar daar leer je niet met katteklauwen snijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyZvBI0z8dlC2fau8JMXgGL5pW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkSx1zAFMzhsZeNtCVGAARlB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@CurlyMo Wat je nu hebt is een veelgebruikte staalsoort voor keukenmessen in de Duitse/Franse stijl.
Als je die messen niet wilt laten slijpen en echt iets anders wilt kan je kijken naar bijvoorbeeld VG10.

Wil je gewoon een nieuw werkend mes dan snijdt het koksmes van Victorinox (Fibrox) prima. :)

Ik ben gaan kijken naar IKEA's briljera, wat eigenlijk gewoon een Duitse stijl mes is maar met VG10 kern. Heb er zelf geen meegenomen want er zit een bolster op, maar als je toch niet zelf wilt slijpen is dat geen reden om 'm niet te overwegen voor 60 euro.
Het demomodel was overigens niet scherp, dus dat heb ik niet kunnen beoordelen. :P

De Eden Classic lijn, huismerk van knives&tools, is m.i. altijd wel een goede instap maar zal net iets anders aanvoelen dan wat je nu hebt.
Soortgelijke messen kan je ook op Ali vinden voor iets minder.

Als je een dunner Japanse stijl mes wilt maakt Masutani redelijk dunne messen met een hoge prijs/kwaliteit verhouding. De santoku of guyto van Takamura is ook fijn.

En daarboven wordt het m.i. een exclusievere bezigheid om in je vingers te snijden.

- knip -

Pagina: 1 ... 21 ... 27 Laatste